We hebben het hier over oude consoles, computers en andere oude coole dingen.
Hoe kom je er aan en hoe repareer je ze? Heb je een probleem? Lees dan eerst de vorige vier delen door (of gebruik de handige hyperlinks die zodirect volgen).
Mocht het daar niet in staan, of wil je het toch zeker weten, stel gerust je vraag. Mocht je je nieuwe collectie aan ons willen showen, geen probleem (zolang het geen onwijze lijsten zijn, houd het beperkt tot de highlights!)! En van echt stoere dingen willen we natuurlijk een foto!
Het enige wat niet zo gewaardeerd word is vragen wat een Nintendootje nou nog waard is. Die vraag kun je het beste voor jezelf bepalen. Wat heb je er voor over, of wat wil je er voor hebben. Wil je het uberhaubt wel kwijt (we zien hier VEEL users die SPIJT hebben dat ze hun NES verkocht hebben...)?
Specifieke spel vragen kunnen ook in de topics voor de bijbehorende console, hier graag meer de technische vragen.
Verder gewoon relaxed ouwehoeren met een beetje retro sfeertje enzo.
De vorige delen:
centraal verzamel en reperatie topic
Centraal verzamel & reperatie topic II
Centraal Verzamel & Reparatie Topic III
Centraal Verzamel en Reparatie topic, deel 4
Centraal Verzamel en Reparatie Topic, deel 5!
Reparatie en schoonmaak tips uit de topics:
Algemene reparatietips
Algemene reparatietips voor Cartridge systemen, en de NES8bit
Gamepads fixen
Vervangingsvoedingen en kabels diverse systemen
Zelf een Game-Bit schroevendraaier maken tbv NES/GB enz games
Batterij vervangen in NES games
Lexie heeft z'n NES universeel gemaakt dankzij onze tips!
Tag-Speedy's schoonmaaktips voor behuizingen
Wunks tip voor het reinigen van cartridges
En hier ontstond de spelfout in de topicnaam...:P
SNES unlocken blijft een lastig iets. Doe het niet, en koop een converter!
Spellen doen het niet op de NES als de cart te ver er in gedrukt wordt
Als je NES echt hopeloos is kun je deze kopen, maar vaak kun je je eigen connector weer OK maken!
Lexie's NES schoonmaak methode (buitenkant)
Een heel verhaal over PAL protection op de SNES
Link naar tutorial over GameBit schroevendraaiers
Link naar PS/2 Laser callibratie
De "ultieme" manier om cartridges te reinigen, volgens Khadgar
Saturn unlocken
Diverse regiolocks uit schakelen. Legale importmods!
Glasvezelstiftje om printconnectoren te reinigen
MegaCD import spelen
RetepV's heersende tip voor reparatie
Heel korte uitleg waarom het spel wel goed loopt maar het beeld soms kut is op een NES
Pinout Megadrive AV kabel
Mooie uitleg doe het zelf RGB kabel
Doe het zelf GameBit
RetepV patst met z'n collectie LCD games
VirtuaBoy probleempje
RetepV's eerste Virtuaboy tip
Oh en hier alsjeblieft niet zeiken over warez, modchips en dergelijke. Pronken met een romset is niet cool, wij hebben er toch meer
Leuke links uit de topics met onder andere veel verzamelingen en grappige dingen:
Een Nes Advantage stick
Khadgar's zoektocht naar een Vectrex is nog niet voorbij. Verkoop hem!
De gouden Ebay regel
Tag-Speedy's collectie
Speedy's kamer
Khadgar's tijdelijke testopstelling voor arcade games
En dit zijn nou ECHTE games :P
Begin Powerglove IA
The_Great_Cornholio vind het contrast knopje op de GameGear :P
Een remake van de Atari 2600 in een joystick!
Wunk filosofeert over de levensduur van moderne consoles
Overzicht Atari 2600's
Plaatje NES Toploader (NES2)
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 10-09-2003 14:23]
quote:Eigenlijk wel... Ik drukte te snel op invoeren.
Op woensdag 10 september 2003 14:23 schreef Strolie75 het volgende:
Moet er niet deel 6 achter?
deze werken dus niet
allemaal gekoscht in 1 koop voor 17,50
vriendenprijsje dus
maarja ze heeft van te voren verteld dat ze het op haar nes niet deden
maar volgens mij zijn ze gewoon PAL
ik denk ja ik koop ze maar want de connectoren zullen wel smerig zijn
mar datwas niet het geval.
na het openschroeven zach ik ook niks merkwaardigs er stond wel PAL op de chippies.dus ik denk niet dat het dan NTSC spellen zijn.
Ik weet gewoon niet wat het probleem is
iemand die me kan helpen?
Die wil ik ook
ik ben dus gaan knutselen en heb de megadrive joypad opengeschroefd met een normale kruiskop schroevendraaier (dus geen gamebit voor nodig)
Als je de joystick open schroeft zie je dus 3 ronde connectoren zitten op de achterkant van de printplaat voor de A,B en C knoppen.
Rag deze helemaal schoon met een wattenstaafje en gedenatureerde alchohol en een paar wattenstaafjes.(sta er trouwens niet gek van te kijken als je meerdere wattenstaafjes nodig hebt)
bij mij warendeze connectoren zelfs een beetje aan het roesten en had ik wel 5 wattenstaafjes nodig.
heb je dit gedaan schroef de joypad dan weer dicht met 3 schroefjes en test even of hij het weer helemaal naar behoren doet.
doet de joypad het maar voor 80% of minder en reageren bepaalde knop(pen) niet of niet goed genoeg
dan is er plan B
Schroef de joypad weer open.
onder de printplaat van de pad zie je 3 rubberen cirkeltjes liggen in de A,B en C haal deze eruit en pak een schaar en papier.
knip een strookje papier af en vouw dit dubbel.niet te dik !!!!!
leg dit onder de knop welke niet goed meer functioneerde en leg het cirkelvormige rubbertje er weer bovenop.
schroef de joypad weer dicht en voila
je controller houd het weer een poosje uit.
ik heb dit gedaan met enkele megadrive controllers maar dit zal wel bij veel controllers het geval zijn.
quote:ok..
Op woensdag 10 september 2003 16:59 schreef Notorious_Roy het volgende:
Is hetzelfde. Alleen als de scart RGB heeft is de kwaliteit beter.
ik wil namelijk de AV out van de Megadrive 1 op een scart of s-video aansluiten en dan het geluid van de Mega cd op de scart aansluiten.
Je hebt van die scartblokjes waar je een s-video in kunt doen + een paar tulp stekkers, maar als scart beter is dan s-video dan ga ik die tulpstekkers ook aansluiten op zo'n scartstekker (dus RGB rechtstreeks uit de AV van de megadrive + stereo van de mega cd)
quote:Tulpstekkers op een SCART stekker? Da's geen RGB. Voor RGB + audio + schakelsignaal aan een SCART stekker heb je 7 draden nodig, in jouw geval 7 tulpstekkers. Ik geloof nooit dat er 7 tulpstekkers op een SCART kabel passen
Op woensdag 10 september 2003 17:04 schreef HeyFreak het volgende:
Je hebt van die scartblokjes waar je een s-video in kunt doen + een paar tulp stekkers, maar als scart beter is dan s-video dan ga ik die tulpstekkers ook aansluiten op zo'n scartstekker (dus RGB rechtstreeks uit de AV van de megadrive + stereo van de mega cd)
* RGB staat voor Red-Green-Blue, dus gescheiden kleuren. Dan heb je minimaal 5 draden nodig in je kabel : Rood, Groen, Blauw, Composite Sync, Aarde. Vaak is de Composite Synchronisatie (CSYNC) nog gesplitst in Horizontale Sync (HSYNC) en Verticala Sync (VSYNC).
* S-VHS = Y/C = Luminantie/Chrominantie, dus gescheiden beeld- en kleurinformatie. Hier heb je minimaal 3 draden nodig: Y, C en Aarde. Luminantie (Y) is de lichtinformatie per pixel, dit is de volledige beeldinformatie (inclusief SYNC signalen), maar zonder kleur. Je krijgt er dus een zwart/wit beeld mee. Chrominantie (C) is de kleurinformatie. Meestal levert Chrominantie geen beeld op omdat er geen SYNC signalen in verwerkt zijn. Maar ik merk dat bij de TV-OUT van veel videokaarten (bijvoorbeeld mijn GF4 Ti.4200) de SYNC signalen er wel in zitten. Het verloopstekkertje van S-VHS naar CVBS dat je er bij krijgt verbind de C van de S-VHS stekker door.
* FBAS = CVBS = AV = Color/Video Blanking System. alle beeldinformatie in één signaal opgesloten. Je hebt minimaal 2 draden nodig, CVBS en Aarde. In feite is het een combinatie van de Y en de C component van het S-VHS signaal. Dit is een 'lossy' combinatie (er wordt informatie weggegooid, zoals bij JPEG ook gebeurd), wat verklaart waarom S-VHS beter is dan CVBS.
Dit even ter verduidelijking voor mensen die de verschillen niet helemaal weten.
Om jouw Sega RGB kabel goed aan de praat te krijgen zul je ook nog een weerstandje tussen de +5V (5 VDC) van de Sega connector en pin 16 op de SCART connector moeten solderen. Volgens mij moet deze weerstand 68ohm zijn voor 5V, mogelijk ietsje lager.
quote:Nee, geen weerstandjes. Tenzij het om digitale RGB gaat (zoals bij een EGA kaart), maar die Sega heeft gewoon analoog RGB out. Als je zeker wilt zijn dat je niks kapot maakt, moet je er voor zorgen dat je de kabel alleen insteekt en losmaakt als alles uit staat. Maar in 99% van de gevallen zijn de aansluitingen gebufferd (zou wel heel goedkoop zijn als dat niet zo is) en kunnen ze wel wat hebben.
Op woensdag 10 september 2003 17:16 schreef HeyFreak het volgende:
truwens, kan ik dat zomaar doen? De A/V out van de megadrive rechtstreeks in de scart van m'n tv doen? moeten er geen weerstandjes tussen oid?
quote:
Om jouw Sega RGB kabel goed aan de praat te krijgen zul je ook nog een weerstandje tussen de +5V (5 VDC) van de Sega connector en pin 16 op de SCART connector moeten solderen. Volgens mij moet deze weerstand 68ohm zijn voor 5V, mogelijk ietsje lager.
quote:Dus als ik van Megadrive A/V-out naar s-video (zo'n ronde met 4 pennetjes, alleen voor beeld) ga dan moeten er wel weerstandjes tussen en als ik van A/V-out naar scart ga niet?
Nee, geen weerstandjes. Tenzij het om digitale RGB gaat (zoals bij een EGA kaart), maar die Sega heeft gewoon analoog RGB out. Als je zeker wilt zijn dat je niks kapot maakt, moet je er voor zorgen dat je de kabel alleen insteekt en losmaakt als alles uit staat. Maar in 99% van de gevallen zijn de aansluitingen gebufferd (zou wel heel goedkoop zijn als dat niet zo is) en kunnen ze wel wat hebben.
quote:megadrive heeft geen Svideo, jongen. Jij moet dus gewoon Composite video of RGB gebruiken.
Op woensdag 10 september 2003 17:51 schreef HeyFreak het volgende:
ehm...
[..]
[..]Dus als ik van Megadrive A/V-out naar s-video (zo'n ronde met 4 pennetjes, alleen voor beeld) ga dan moeten er wel weerstandjes tussen en als ik van A/V-out naar scart ga niet?
quote:Dan maar naar scart
Op woensdag 10 september 2003 23:18 schreef Khadgar het volgende:[..]
megadrive heeft geen Svideo, jongen. Jij moet dus gewoon Composite video of RGB gebruiken.
dus ik heb dan geen weerstandjes nodig...
Ik heb ondertussen ook een behuizing gevonden die ik ga bewerken zodat hij er helemaal mooi in past.
Ook heb ik m'n probleem met Vanguard in theorie opgelost. Het probleem is dat de achtergrond niet weergegeven word. Aan de hand van de Memory Map heb ik dit getraceerd naar een bepaald adresgebied en op het schema heb ik de adresdecoder en nog 2 andere ic's gevonden die dit allemaal regelen. Dus zodra de logic analyser klaar is kan ik beginnen met meten!
quote:Nee, je leest niet goed. Pin 16 op de SCART connector is een schakelsignaal. Als je daar 0-0,4V op zet, zal de TV de CVBS ingangen op de SCART gebruiken. Als je daar 1-3V op zet, zal de TV de RGB ingangen op de SCART gebruiken. Je schakelt er dus de SCART ingang mee om van CVBS naar RGB. Als je dat niet doet, krijg je in het geval je de RGB draadjes had aangesloten simpelweg een zwart beeld te zien.
Op woensdag 10 september 2003 17:51 schreef HeyFreak het volgende:
Dus als ik van Megadrive A/V-out naar s-video (zo'n ronde met 4 pennetjes, alleen voor beeld) ga dan moeten er wel weerstandjes tussen en als ik van A/V-out naar scart ga niet?
Goed, ik zal mijn ASCII art eens ophalen .
code:Nog even: CVBS = Color Video Blanking System = Comp(osite) Video*CVBS* SEGA MD1 SCART
2 Comp. video ------> Comp. video in 20
6 Audio mono ------> Audio in left/mono 6
4 Ground ----+-> Comp video ground 17
+-> Audio ground 4
+-> Blanking signal 16
code:Het weerstandje moet zo dicht mogelijk bij de SCART connector. Dus gewoon de ene kant van het weerstandje in de SCART connector aan pin 16 solderen en het draadje aan de andere kant van het weerstandje.*RGB* SEGA MD1 SCART
7 Red ------> RGB Red in 15
3 Green ------> RGB Green in 11
8 Blue ------> RGB Blue in 7
1 Sync ------> Comp. video in 20
+-> RGB ground Red 13
+-> RGB ground Green 9
+-> RGB ground Blue 5
+-> Audio ground 4
5 5VDC --/\/-> Blanking signal 16
68ohm--/\/-> = draadje met een weerstandje erin.
Voor de MD2 is het hetzelfde, allen zijn de connector en de pinnen anders. Ook heb je Stereo links en rechts, die sluit je als volgt aan:
code:Natuurlijk sluit je de 'Audio Mono' van de Sega dan NIET aan. En voor de MD2 moet je natuurlijk ook even de juiste pin nummers voor de andere signalen opzoeken (zie hier: Centraal Verzamel en Reparatie Topic, deel 5!). Voor de rest blijft het allemaal hetzelfde.8 Stereo L ------> Audio in left/mono 6
9 Stereo R ------> Audio in right 2
Dit geldt trouwens voor alle kabels van alle spelcomputers of computers of wat dan ook. De signaalnamen blijven in grote lijnen hetzelfde, alleen de pinouts van de connectors op de spelcomputers zijn altijd wel anders.
Als er alleen 12VDC op een connector zit i.p.v. 5VDC, dan wordt het weerstandje 150ohm in plaats van 68ohm.
Het enige dat nog echt problemen kan opleveren is het SYNC signaal. Op de meeste (spel)computers is dit Composite SYNC (CSYNC), maar op sommige (spel)computers is het nog eens gescheiden in Horizontale SYNC (HSYNC) en Verticale SYNC (VSYNC). Dat is een probleem want je kunt vanuit VSYNC en HSYNC alleen met een klein stukje electronica een CSYNC maken, en SCART werkt helaas alleen met CSYNC. Hier vindt je meer en gedetailleerdere info over het combineren van HSYNC en VSYNC tot CSYNC (en nog meer interessante dingen): http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs.html.
Edit:
Plaatje van een SYNC combiner circuit (plaatje van http://www.hut.fi/Misc/Electronics):
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 11-09-2003 12:56]
Ik ga me zo'n RGB kabeltje in elkaar flanzen en dan
En ipv de mono van de MD1 wil ik de stereo van de Mega CD op de scartkabel aansluiten dmv tulpkabels (dus audio wordt tulp > scart).
Die tulpkabels moet ik dan aansluiten op:
1 Audio Out Right
2 Audio In Right
3 Audio Out Left
6 Audio In Left + Mono
wat doe ik dan met pin 4? (Ground audio)
quote:Audio Out Right en Audio Out Left zijn de Audio Out vanuit de TV, dus die moet je natuurlijk NIET aansluiten. Tenzij de MCD een Audio In heeft waar een externe bron op aangesloten kan worden, maar volgens mij zit die er niet op. Ik zie ook niet in waarom je het geluid van de TV naar de MCD zou voeren
[b]Op donderdag 11 september 2003 12:51 schreef HeyFreak Die tulpkabels moet ik dan aansluiten op:1 Audio Out Right
2 Audio In Right
3 Audio Out Left
6 Audio In Left + Mono
quote:Audio Ground sluit je aan op Ground op de MD. Dus pen 4 op de MD1 connector, of de Shield op de MD2 connector. De Shield is de metalen ring die om de connector heen zit.
wat doe ik dan met pin 4? (Ground audio)
Oeps. Pen 4 Audio Ground sluit je aan op de Shield (de buitenste rand) van de tulp connectors. Een Tulp connector heeft twee aansluitingen, de middelste pen en de Shield. De middelste pen is het signaal (Audio Left of Audio Right), de Shield is altijd Ground. Dus in de SCART connector zorg je dat de beide Shields van de Tulp connectoren aan elkaar gesoldeerd zijn en die soldeer je dan weer aan pen 4 in de SCART connector.
Let ook altijd op dat je netjes soldeert zodat de ongeisoleerde stukken van draadjes niet tegen de shield aan kunnen komen. Eventueel een stukje plakband of isolatietape om de draadjes heen.
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 11-09-2003 13:09]
quote:oh, ik dacht ff dat audio out zeg maar de - was, maar da's dus niet zo (en eigenlijk ook best logisch nu je het zegt
Op donderdag 11 september 2003 13:03 schreef RetepV het volgende:[..]
Audio Out Right en Audio Out Left zijn de Audio Out vanuit de TV, dus die moet je natuurlijk NIET aansluiten. Tenzij de MCD een Audio In heeft waar een externe bron op aangesloten kan worden, maar volgens mij zit die er niet op. Ik zie ook niet in waarom je het geluid van de TV naar de MCD zou voeren
. Je hebt dus alleen pen 2 en 6 nodig.
[..]Audio Ground sluit je aan op Ground op de MD. Dus pen 4 op de MD1 connector, of de Shield op de MD2 connector. De Shield is de metalen ring die om de connector heen zit.
Oeps. Pen 4 Audio Ground sluit je aan op de Shield (de buitenste rand) van de tulp connectors. Van beide kabels sluit je
Let ook altijd op dat je netjes soldeert zodat de ongeisoleerde stukken van draadjes niet tegen de shield aan kunnen komen. Eventueel een stukje plakband of isolatietape om de draadjes heen.
mooi zo!, Nog een paar dagen wachten op mijn mega cd en ik kan aan de slag
Ik heb net dus mijn mega cd binnen gekregen, en de boel aangesloten en nu heb ik een irritante gezoem in m'n geluid zitten...
Het zit zowel in de rf-out als in de hoofdtelefoon van de megadrive 1.
Hoe komt dit? Het is een hele tijd geleden dat ik voor het laatst met m'n megadrive in de weer geweest ben dus ik weet niet sinds wanner dit is...
Ik heb onlangs nog nieuwe 3rd party megadrive adapters gekocht, maar het lijkt me toch sterk dat dit door die adapters komt. (zijn sowieso gelijkstroom dus dat gezoem kan daar niet van komen)
Ik heb ook nog een andere megadrive geprobeerd, losgekoppeld van de mega cd en die heeft het zelfde probleem.
Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
[Dit bericht is gewijzigd door Notorious_Roy op 11-09-2003 15:26]
quote:Het logo is rond
Op donderdag 11 september 2003 15:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
Hoe ziet het Nintendo logo eruit? Is het een ovaal Seal of Quality, of rond?
Maar op sommige cardridges staat een best wel grote vetgedrukte B welke ik nog niet op mijn eigen spellen ben tegen gekomen.
verder staan er nog codes op die op alle nes spellen staan misschien zegt dat je wat
SMB 3 : NES-UM-FRA
Flinstones: NES-5Z-FRA (vetgedrukte B onder het logo)
NES Open:NES-UG-FRG
Disneys adventure:NES-VD-ESP(vetgedrukte B onder het logo)
Prince valliant:Nes-PX-FRA(vetgedrukte B onder het logo)
Goal:NES-JG-FRA(vetgedrukte B onder het logo)
quote:Had je al zo'n SCART kabeltje gemaakt? Zo niet, dan gok ik er op dat er in je megadrive(s) één of meer uitgedroogde condensators (elco's) zit. Zo ja, check je kabeltje op kortsluitingen
Op donderdag 11 september 2003 15:16 schreef HeyFreak het volgende:
Ik heb net dus mijn mega cd binnen gekregen, en de boel aangesloten en nu heb ik een irritante gezoem in m'n geluid zitten...Het zit zowel in de rf-out als in de hoofdtelefoon van de megadrive 1.
quote:Ja inderdaad
Op donderdag 11 september 2003 15:30 schreef Notorious_Roy het volgende:
Zijn inderdaad allemaal PAL carts dan... Vaag
quote:En je nes doet het wel prima? Met andere cart's dus? Is de connector al schoongemaakt (die in de nes dus, met Contact 60 en daarna Contact WL, of Glassex Ultra Ontvettend (rode fles)?
Op donderdag 11 september 2003 15:45 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Ja inderdaad
Ik heb ze allemaal al opengeschroefd maar daar is ook niks te zien.
Probeer anders eens via een game-genie die dingen te runnen.
Eventueel wil ik er best eentje voor je nakijken, moet je hem alleen op de bus doen.
Volgens mij ben je gewoon genaaid met een partij rotte carts.
quote:Ik heb de carts zelf al schoongemaakt.
Op donderdag 11 september 2003 15:50 schreef Khadgar het volgende:[..]
En je nes doet het wel prima? Met andere cart's dus? Is de connector al schoongemaakt (die in de nes dus, met Contact 60 en daarna Contact WL, of Glassex Ultra Ontvettend (rode fles)?
Probeer anders eens via een game-genie die dingen te runnen.
Eventueel wil ik er best eentje voor je nakijken, moet je hem alleen op de bus doen.
Volgens mij ben je gewoon genaaid met een partij rotte carts.
quote:Dom dom dom. Ik denk niet na... Dit zijn Franse carts, non? Ergo: Secam. Ergo: een andere lockout chip. Ergo: pin 4 door knippen volgens de guide in topic 1.
Op donderdag 11 september 2003 15:58 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Ik heb de carts zelf al schoongemaakt.
mn 2 nessen doen het prima alleen niet met die 6 spellen.
als ik ze in mn nes doet krijg ik het bekende knipper scherm.
quote:Stukje uit de NES FAQ (http://www.classicgaming.com/museum/faqs/nesfaq.shtml)
Only games from United Kingdom will not work in the other European NES units
and vice versa, because the UK uses another PAL standard than the rest of
Europe. The PAL games were marked "B" or "REV-A". REV-A was the UK games and
the "B" labeled carts were used in the rest of Europe.Game Pak codes are (xx is the games ID which is different from game
to game):NES-xx-UKV = United Kingdom
NES-xx-FRA =
NES-xx-SCN = Scandinavia (Finland, Denmark, Sweden, Norway, Island).
NES-xx-FRG = Germany.
NES-xx-NOE = "Nintendo of Europe" (Germany).
NES-xx-USA = United States.
NES-xx-EEC = ? (Scandinavia)
NES-xx-ESP = Spain
Daarmee niet zeggende dat die heilig is, maar ik heb ook een aantal spellen met zo'n B erop, en die zijn gewoon PAL/Nederlands.
quote:owja daar heb ik al wat over gelezen ja dat secam
Op donderdag 11 september 2003 15:59 schreef Khadgar het volgende:[..]
Dom dom dom. Ik denk niet na... Dit zijn Franse carts, non? Ergo: Secam. Ergo: een andere lockout chip. Ergo: pin 4 door knippen volgens de guide in topic 1.
khadgar bedankt !!!
Mijn theorie is dat het spel de volledige NTSC resolutie gebruikt en dat wij met een kleinere PAL resolutie zitten. En dat onze PPU (zeg maar de videokaart van de NES) gewoon voor die lagere resolutie is gemaakt. En dat daarom een deel buiten het adresbereik vallen zodat ze niet in beeld komen.
Iemand een ander idee? Of juist bevestiging van deze theorie?
[edit]
quote:
Notorious Roy = > Weg zegt:
niet onderin, maar onderste deel van de text diagoog schermen, dus als ze met elkaar praten
quote:
Bas, Mighty Pirate! zegt:
maar valt ook het dialoog scherm weg?
Bas, Mighty Pirate! zegt:
dus zegmaar het randje
denk het wel, ziet er niet zo mooi uit
dacht dat dat kwam vanwege de ouwe graphics
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 11-09-2003 16:18]
quote:Zou dit niet getest kunnen worden door het betreffende spel op een Amerikaanse NES te spelen, of via een NES > SNES Converter op een NTSC SNES te spelen?
Op donderdag 11 september 2003 16:12 schreef Khadgar het volgende:
quote:
Roy en ik hadden het net over het feit dat bij de amerikaanse Final Fantasy op de euro NES een deel van de dialoog box onderin wegvalt.Mijn theorie is dat het spel de volledige NTSC resolutie gebruikt en dat wij met een kleinere PAL resolutie zitten. En dat onze PPU (zeg maar de videokaart van de NES) gewoon voor die lagere resolutie is gemaakt. En dat daarom een deel buiten het adresbereik vallen zodat ze niet in beeld komen.
[edit]
[..]
Final Fantasy is idd niet te spelen op een omgeboude nes. Toevallig heb ik het ooit eens op zo'n neptendo gespeeld, en daar werkt het wel op. En dat is dus pal. Maar waar het wel aan ligt... geen idee eigenlijk.[..]
quote:dat scartkabeltje wilde ik morgen doen, maar ik heb dat geruis dus op tv en op de hoofdtelefoon (direct in de MD)
Op donderdag 11 september 2003 15:38 schreef RetepV het volgende:[..]
Had je al zo'n SCART kabeltje gemaakt? Zo niet, dan gok ik er op dat er in je megadrive(s) één of meer uitgedroogde condensators (elco's) zit. Zo ja, check je kabeltje op kortsluitingen
.
En die condensatortjes, het lijkt me sterk dat beide megadrives er last van hebben
En hoe kan ik anders die condensatortjes vervangen ofzo? (elektro-leek)
-edit-
trouwens het is geen geruis maar een zoemend geluid. heel irritant
[Dit bericht is gewijzigd door HeyFreak op 11-09-2003 19:10]
Kan ik mijn cartridges etc ook schoonmaken met spiritus?
Op een engelstalige website (http://www.mrvfone.com.au/sega/) was een uitleg waarbij er "Methylated Spirits" gebruikt werd.
quote:hmmm ik denk niet dat het kwaad kan maar probeer het nou maar gewoon met gedenatureerde aclhohol
Op donderdag 11 september 2003 23:58 schreef HeyFreak het volgende:
nouja, nog maar een vraagje danKan ik mijn cartridges etc ook schoonmaken met spiritus?
Op een engelstalige website (http://www.mrvfone.com.au/sega/) was een uitleg waarbij er "Methylated Spirits" gebruikt werd.
quote:kun je dat gewoon in de supermarkt kopen? of moet je dan naar de bouwmarkt ofzo...
Op vrijdag 12 september 2003 02:15 schreef -giovanni- het volgende:[..]
hmmm ik denk niet dat het kwaad kan maar probeer het nou maar gewoon met gedenatureerde aclhohol
heb de mijne laatst voor 1,62 euro gekocht das niet duur
quote:Ik heb mijn flesje bij de drogist gekocht. Het stond wel achter de toonbank, dus je moet er wel naar vragen (en niet eerst een kwartier zoeken
Op vrijdag 12 september 2003 09:32 schreef HeyFreak het volgende:[..]
kun je dat gewoon in de supermarkt kopen? of moet je dan naar de bouwmarkt ofzo...
quote:Methylated Spirits is GEEN spiritus zoals wij dat noemen. Methylated Spirits is iets van alcohol (methyl toch?) volgens mij.
Op donderdag 11 september 2003 23:58 schreef HeyFreak het volgende:
nouja, nog maar een vraagje danKan ik mijn cartridges etc ook schoonmaken met spiritus?
Kan het zijn dat door een vieze catridgeslot dat gezoem veroorzaakt wordt? Lijkt me eigenlijk sterk want het gebeurt in beide Megadrives...
quote:Dat gezoem kan volgens mij maar door 3 dingen komen:
Op vrijdag 12 september 2003 10:37 schreef HeyFreak het volgende:
ik ga wel vanmiddag ff kijken nar dat gedenatureerde alcohol...Kan het zijn dat door een vieze catridgeslot dat gezoem veroorzaakt wordt? Lijkt me eigenlijk sterk want het gebeurt in beide Megadrives...
1. Een aardlus, dwz. de spelcomputer en de TV zitten op twee verschillende spanningsgroepen aangesloten. Als je dan de aarde's van beide apparaten op elkaar aansluit (via de audio-kabel dan dus) kun je een 50Hz brom krijgen (ik ga de theorie niet helemaal uitleggen ). Kun je oplossen door beide apparaten vanuit hetzelfde stopcontact te voeden.
2. Een slechte voeding. De adapter levert maar 1 voedingsspanning, maar intern zal die nog wel opgedeeld worden in 3 voedingsspanningen, één voor de audio, één voor het video en één voor de logica. Het audio voedingsgedeelte zou stuk kunnen zijn, dwz. de voeding voor de audio-eindversterker (of de buffers) zou niet goed afgevlakt kunnen zijn.
3. Oscillatie in het geluidscircuit. Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar meestal uitgedroogde electrolytische condensators (elco's). Zeker als het om oude apparatuur gaat.
Punt 1. lijkt me niet het geval omdat je met een koptelefoon geen aardlus kan hebben. Tenzij je met de koptelefoon erin niet de audiokabels losgemaakt had. Check dat dus effe.
Punt 2. denk ik ook niet dat het geval is, want je hebt eigenlijk alleen een aparte voedingsspanning voor het audio gebeuren als er een eindversterker in zit. Bij geluidskaarten voor PC's en bij arcade PCB's altijd wel het geval, maar bij consoles eigenlijk nooit gezien.
Punt 3. Sja, dit blijft dus over . Zeker bij oudere apparatuur dus.
Misschien dat Khadgar nog wat meer punten kan bedenken?
Alles zit nl. op in de zelfde stekkerdoos (TV en console) en punt 2 zei je zelf al dat dat zeer onwaarschijnlijk is, dus als het ook nog ineens bij beide Megadrives zou gebeuren zal wel heel raar zijn. Dan moet ikmaar een Lotto invullen ofzo.
Maar die condensators. Hoe moet ik die vervangen en wat voor condensators (type etc) moeten erin? Ik zeg maar wat hoor, ik weet er zelf niets van....
quote:Behalve de wet van Khadgar: "Wantrouw alles en sluit niets uit." heb ik niet veel toe te voegen.
Op vrijdag 12 september 2003 11:39 schreef RetepV het volgende:
Misschien dat Khadgar nog wat meer punten kan bedenken?
quote:Euh:
Mijn theorie is dat het spel de volledige NTSC resolutie gebruikt en dat wij met een kleinere PAL resolutie zitten.
PAL: 768x576
NTSC 768x480
Bij NTSC heb je dus MINDER lijnen.
Het is een Amerikaanse versie. Well, het is dus wel duidelijk dat ze een PAL versie hebben genomen, die op een NTSC cartridge hebben gezet en de graphics niet hebben aangepast naar de NTSC resolutie. Vanwege dat dat geld kost omdat je al je graphics moet aanpassen. Komt wel vaker voor.
Andersom komt het ook vaak voor, heb je een NTSC spel waarbij ze de graphics niet hebben aangepast aan de hogere PAL resolutie. Heb je dus zwarte banden boven en onder aan het scherm.
Nog erger. Vaak is de snelheid van het spel afhankelijk van de beeldwisselfrequentie. Een Amerikaans spel is dus geoptimaliseerd voor 60Hz. Ga je dat spel nu op PAL met 50Hz spelen, dan loopt het dus 1/6 *langzamer* dan het origineel .
Ik heb de Japanse versie en de Nederlandse versie van Mario64 gespeeld. Bij de Japanse versie gaat alles dus echt sneller (behalve het uitspelen van het spel omdat alle hints in Japans waren en ik er geen reet van snapte ). Bij de Japanse versie waren de graphics beeldvullend, bij de Nederlandse versie zwarte banden boven en onder. Duidelijk een spel waar ze geen moeite voor hebben gedaan om het fatsoenlijk naar PAL te porten
.
Daarom kopen ook zo veel mensen twee consoles, een NTSC en een PAL versie. Of ze killen de regiolock op niet geheel legale wijze, zodat ze Amerikaanse of Japanse spellen in NTSC kunnen spelen. De eerste ******* voor de PSX was in feite bedoeld om de regiolock te omzeilen, het kunnen spelen van backups was een zij-effect (een flinke bonus dus ).
In feite wordt je door die regiolock genaaid door de console fabrikant. Je moet van hen 2 consoles kopen omdat de softwaremakers geen zin hebben om hun spellen voor 2 televisiesystemen te optimaliseren. De regiolock zou niet erg zijn als de softwarefabrikanten gewoon de gameplay aan zouden passen als ze hun spel converteren van NTSC naar PAL, maar dat gebeurt gewoon nog steeds niet.
Maar in het geval van Final Fantasy is het dus blijkbaar andersom: een PAL spel dat niet op een fatsoenlijke wijze geconverteerd is naar NTSC.
quote:Als je niet netjes kan solderen, denk ik dat dit niet iets is wat je zelf moet doen. Je kunt de printplaat beschadigen door te veel hitte en dan moet je dat weer gaan repareren, etc. etc. etc. Het is een klassieke console en als je wilt leren solderen/desolderen zou ik je aanraden om het eerst eens te oefenen op een paar antieke PC ISA kaartjes die niemand meer wil.
Op vrijdag 12 september 2003 11:50 schreef HeyFreak het volgende:
nou, die megadrive is wel een oud beestje (bijna 10 jaar oud) dus het zou in die condensatortjes kunnen zitten...[...]
Maar die condensators. Hoe moet ik die vervangen en wat voor condensators (type etc) moeten erin? Ik zeg maar wat hoor, ik weet er zelf niets van....
Electrolytische condensators (elco's) zien er uit als een soort 'tonnetjes' met twee pootjes eraan. Die pootjes kunnen beide aan één kant zitten (waardoor de elco dus op zijn kant komt te staan) of elk aan één kant (waardoor de elco ligt). Een elco is gepolariseerd, heeft een + en een - kant en als je hem verkeerdom aansluit gaat 'ie kapot. Het effect is dan dat het tonnetje bol komt te staan, het tonnetje leegloopt of uit elkaar klapt (met een knal dus).
De elco is meestal van metaal met een plastic hoesje eromheen. Op het plastic hoesje staat de waarde en de polarisatie (dwz. wat de - kant is).
Het is dus meestal een kwestie van visueel de kapotte elco proberen te identificeren. Maar bij een uitgedroogde elco kun je waarschijnlijk lang kijken, maar zul je niets zien. Het enige wat je dan kunt doen is alle elco's vervangen die in het onbetrouwbare circuit zitten. Een elco kost maar een paar centen, dus is dit laatste vaak de beste en makkelijkste oplossing.
Ik heb het trouwens ook wel meegemaakt dat ik een elco bewoog en het tonnetje los kwam van de pootjes. Da's dan ook wel duidelijk .
Er zitten ook gewone, ongepolariseerde, condensators in de spelcomputer (zien er meestal uit als een rond geel, bruin, rood of blauw schijfje met twee pootjes aan de onderkant), maar die kunnen niet uitdrogen. Maar ook hier heb ik wel meegemaakt dat een pootje gewoon los kwam als ik hem bewoog.
Maar meestal zijn het de elco's. Het electrolyt (vandaar 'electrolytische' condensator) is een soort gel en droogt gewoon uit na verloop van tijd. Ook zullen de eigenschappen van het electrolyt na verloop van tijd wel veranderen door allerlei electromorfe inwerkingen (electromorf = verandering van eigenschappen door middel van stroom en spanning).
Edit:
Plaatje van elco's (van http://www-ece.rice.edu/~daniel/243/243_lab6/exp6_1.html):
Plaatje van gewone condensator's (zelfde URL):
Edit2:
Dit is voorlopig weer even mijn laatste lange post, ik moet aan het werk, mijn baas begint achterdochtig te worden .
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 12-09-2003 12:20]
die plaat krijg ik er dus niet af zit vastgelijmd ofzo
quote:Je mist nog een schroefje naast de RF modulator waarschijnlijk.
Op vrijdag 12 september 2003 13:40 schreef -giovanni- het volgende:
heej guys
ik ben bezig met het ombouwen van mn nes.nou heb ik die plastic kap er al af en die ijzeren ook en die houder waar je het spel indoet.
dan kom ik bij een plaat die ik er niet af krijg en dus ook niet bij die pinnetjes kan.
ff een foto voor de zekerheid.die plaat krijg ik er dus niet af zit vastgelijmd ofzo
quote:Maak ff foto tutorial voor de noobs :p
Op vrijdag 12 september 2003 13:43 schreef -giovanni- het volgende:
laat maar hij is er al af
nu alleen nog het juiste pinnetje vinden
quote:sorry dit zag ik te laat.
Op vrijdag 12 september 2003 13:44 schreef Khadgar het volgende:[..]
Maak ff foto tutorial voor de noobs :p
Maar het is geslaagd en die 6 spellen doen het ook.
wel een gepriegel.
maar ik heb net ff een vriend gebeld want ik heb 2 van die 6 spellen dubbel dus ik bouw binnenkort zijn Nes ook om dus dan maak ik wel een foto tutorial.
in iedergeval bedankt
Ik heb hem nu open liggen en er zitten een stuk of 15 elco's rond de aan/uit knop enzo...
quote:Klopt. Als jij nou een scherpe foto maakt, leggen wij wel uit wat wat is.
Op vrijdag 12 september 2003 14:49 schreef HeyFreak het volgende:
weet iemand nog een mooi plaatje van de binnenkant van een megadrive 1 met duidelijke aanduidingen van wat wat is?Ik heb hem nu open liggen en er zitten een stuk of 15 elco's rond de aan/uit knop enzo...
quote:dat lukt dan ff niet, geen camera...
Op vrijdag 12 september 2003 15:24 schreef Khadgar het volgende:[..]
Klopt. Als jij nou een scherpe foto maakt, leggen wij wel uit wat wat is.
misschien dat ik later wat zou kunnen regelen...
maar ik zag iig geen elco bol staan of los of roestig. Ik zag een chip waar yamaha op staat. dit is dan toch de geluidschip?
quote:Yamaha maakt wel meer dan geluidschips...
Op vrijdag 12 september 2003 15:30 schreef HeyFreak het volgende:[..]
dat lukt dan ff niet, geen camera...
misschien dat ik later wat zou kunnen regelen...
maar ik zag iig geen elco bol staan of los of roestig. Ik zag een chip waar yamaha op staat. dit is dan toch de geluidschip?
quote:Weet ik maar ik kan me herinneren dat yamaha het geluid van de megadrive verzorgde. Ik zag ook nog wat van Sanyo en de hoofdprocessor.
Op vrijdag 12 september 2003 15:34 schreef Khadgar het volgende:[..]
Yamaha maakt wel meer dan geluidschips...
quote:Yamaha is wel BIG in geluidsprocessoren. Maar zoals ik al eerder schreef is het erg moeilijk om van buiten te zien welke ELCO nou het probleem is. Daarnaast kun je met solderen meer kapot maken dan je lief is, dus zomaar lukraak dingen gaan zitten vervangen is vragen om moeilijkheden (zeker als je niet zo goed kan solderen). Je begrijpt wel dat als jij in je onervarenheid iets kapot maakt, ik daar geen verantwoording voor neem, hé
Op vrijdag 12 september 2003 16:54 schreef HeyFreak het volgende:
Weet ik maar ik kan me herinneren dat yamaha het geluid van de megadrive verzorgde. Ik zag ook nog wat van Sanyo en de hoofdprocessor.
Wat ik als eerste zou doen is proberen te confirmeren dat er echt brom op de audio lijnen zit. Dat zou ik met een oscilloscoop doen. Als die brom er inderdaad echt op blijkt te zitten, dan zou ik de printbanen vanaf de audio connectors terugtracen en kijken wat er allemaal aan vast zit. En dan eens kijken of mijn hypothese dat het lekke condensators zijn ueberhaupt wel klopt. Als dat zo is, dan ga ik pas eens nadenken over vervanging van onderdelen.
Meten = weten. <-- de meest belangrijke stelling in de electronica.
quote:Niet alleen in de electronica...
Op vrijdag 12 september 2003 17:25 schreef RetepV het volgende:[..]
Yamaha is wel BIG in geluidsprocessoren. Maar zoals ik al eerder schreef is het erg moeilijk om van buiten te zien welke ELCO nou het probleem is. Daarnaast kun je met solderen meer kapot maken dan je lief is, dus zomaar lukraak dingen gaan zitten vervangen is vragen om moeilijkheden (zeker als je niet zo goed kan solderen). Je begrijpt wel dat als jij in je onervarenheid iets kapot maakt, ik daar geen verantwoording voor neem, hé
.
Wat ik als eerste zou doen is proberen te confirmeren dat er echt brom op de audio lijnen zit. Dat zou ik met een oscilloscoop doen. Als die brom er inderdaad echt op blijkt te zitten, dan zou ik de printbanen vanaf de audio connectors terugtracen en kijken wat er allemaal aan vast zit. En dan eens kijken of mijn hypothese dat het lekke condensators zijn ueberhaupt wel klopt. Als dat zo is, dan ga ik pas eens nadenken over vervanging van onderdelen.
Meten = weten. <-- de meest belangrijke stelling in de electronica.
maar dat is idd wel een goed idee, ff met een oscilloscoop kijken hoe alles zit. Die elco's zitten echt dicht op elkaar en het zijn er behoorlijk veel, dus niet handig boor mij met m'n kolenschoppen om daar tussen te gaan friemelen...
Maar ik moet dus letten op de frequentie? Met een multimeter kan ik dat niet meten?
voor de verzamelaar
By the way dit is echt een goeie prijs voor een megadrive met mega CD 2
ik heb er al 2 vandaar
Dus alles samen incl. verzendosten is dus iets van ¤ 200,-
Volens mij zijn ze een klein beetje gek daar in engeland...
quote:Hahahaha dat is een beetje afzetterig volgens mij weten ze niet dat je een megadrive op de rommelmarkt ook kan kopen.en op internet voor 20 euro's heb je er ook al 1
Op vrijdag 12 september 2003 18:20 schreef HeyFreak het volgende:
Er is dus een site die oude consoles repareert. Een megadrive 1 laten repareren kost 59,99 Pond en een Mega CD repareren kost 49,99 Pond excl verzendkosten (wat ook nog iets van 40 pond is). Megadrive en CD samen kost 100 Pond.Dus alles samen incl. verzendosten is dus iets van ¤ 200,-
heyfreak heb je misschien een link van die winkel?
quote:http://www.telegames.co.uk/
Op vrijdag 12 september 2003 18:40 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Hahahaha dat is een beetje afzetterig volgens mij weten ze niet dat je een megadrive op de rommelmarkt ook kan kopen.en op internet voor 20 euro's heb je er ook al 1
heyfreak heb je misschien een link van die winkel?
er is ook nog zoiets in de VS maar dan wordt het nog duurder
ik hem em hier nog 2 keer dubbel liggen
29,99 euro mag je hem hebben.
quote:Ik ga morgen mijn Megadrive wel openrukken en kijken voor je.
Op vrijdag 12 september 2003 18:20 schreef HeyFreak het volgende:
Er is dus een site die oude consoles repareert. Een megadrive 1 laten repareren kost 59,99 Pond en een Mega CD repareren kost 49,99 Pond excl verzendkosten (wat ook nog iets van 40 pond is). Megadrive en CD samen kost 100 Pond.Dus alles samen incl. verzendosten is dus iets van ¤ 200,-
quote:Wat je met een oscilloscoop doet is de aarde aansluiten aan een aarde waar je 100% zeker van bent, dus bijvoorbeeld aan de GND pootje van een 74xx IC. De aarde moet natuurlijk wel uit de Sega komen, het is je referentiepunt voor alle andere metingen in de Sega. Vervolgens de Sega aanzetten zonder spel zodat je geen muziek hebt maar wel brom. Daarna met de probe het signaal meten wat er uit de audio uitgang komt. Zit daar nu inderdaad de brom op, dan zie je dat doordat je op het display van de scoop geen lijntje ziet maar een golfvorm. Nu ga je het circuit achterwaarts terugmeten totdat je ergens komt waar geen brom is.
Op vrijdag 12 september 2003 17:38 schreef HeyFreak het volgende:
maar dat is idd wel een goed idee, ff met een oscilloscoop kijken hoe alles zit. Die elco's zitten echt dicht op elkaar en het zijn er behoorlijk veel, dus niet handig boor mij met m'n kolenschoppen om daar tussen te gaan friemelen...
Als het circuit aan de uitgang van een IC zit (bijvoorbeeld een opamp), moet je verder gaan meten aan de ingang van het IC. Je kunt er altijd van uitgaan dat als alles goed is, er aan de uitgang iets moet komen dat er aan de ingang ingestopt is. Heb je bijvoorbeeld wel brom aan de uitgang van een opamp maar niet aan de ingang, dan komt de brom uit die opamp zelf en is 'ie kapot. Maar voor dat soort metingen moet je al weten hoe dingen werken.
Zo lang je niet weet hoe een circuit werkt blijft het gokken. Helaas heb ik nog nooit zo'n brom gehad uit mijn MD1, dus ik weet echt niet zomaar waar het hem zit.
quote:Met een multimeter kun je het wel een beetje meten, maar eigenlijk zo slecht dat je eigenlijk in het bijna-donker zit te tasten in plaats van in het donker.
Maar ik moet dus letten op de frequentie? Met een multimeter kan ik dat niet meten?
quote:mag je doen, maar ik heb morgen even een camera te leen, dus ik kan dan wat foto's maken
Op vrijdag 12 september 2003 19:09 schreef Khadgar het volgende:[..]
Ik ga morgen mijn Megadrive wel openrukken en kijken voor je.
quote:ziet er leuk uit.
Op zaterdag 13 september 2003 01:22 schreef TheMassive het volgende:
Misschien iets voor de verzamelaar?Draadloze Atari joysticks voor 30 euro
Hij had dat probleem ook met zijn oude NES.
Onder op de megadrive staat 10V 1.2A en de adapters die ik heb zijn 10V 1A
Zou het ook kunnen dat het daar dan toch aan ligt?
-edit-
ik heb net gekeken onder de Mega CD en daar staat dus ook 10V 1.2A, maar ik kreeg er een officiële adapter er bij van 10V 500mA
Deze kan ik echter niet gebruiken omdat er een Britse stekker aan zit.
En zou het ook kunnen dat mijn Mega CD geen CD af wil spelen omdat deze ook te weinig stroom krijgt? (dat de laser dus niet genoeg stroom krijgt)
Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk, maar wat denken jullie?
Ook zei die gast dat die Mega CD 1 van mij ook niet deugt, aangezien ik wel een bios-scherm krijg maar geen cd kan aflezen.
Weet iemand anders nog een adres oid waar ik MCD1 lasers zou kunnen bestellen? (eventueel online)
quote:Misschien is het een optie om een universele adapter te kopen waar je die engelse stekker in stopt.
Op zaterdag 13 september 2003 13:22 schreef HeyFreak het volgende:
ik heb dus net een gamesshop gebeld waar ze ook wel es wat spul repareren, en die zeiden dat het heel goed mogelijk was dat het door de adapter komt dat er gezoem uit de Megadrive komt.Ook zei die gast dat die Mega CD 1 van mij ook niet deugt, aangezien ik wel een bios-scherm krijg maar geen cd kan aflezen.
Weet iemand anders nog een adres oid waar ik MCD1 lasers zou kunnen bestellen? (eventueel online)
quote:Bij die winkel hebben ze nieuwe megadrive 1 adapters voor 13,50 dus ik ga woensdag ff met mega cd en megadrive daar heen ff kijken.
Op zaterdag 13 september 2003 15:28 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Misschien is het een optie om een universele adapter te kopen waar je die engelse stekker in stopt.
ik had precies hetzelfde probleem met mn mega cd2
het enige probleem is dat die krengen nogal prijzig zijn heb de mijne voor 20 euro gekocht bij dixons.
Dus jouw mega CD had het zelfde probleem als die van mij (geen cd afspelen) en met een andere adapter doet 'ie het wel weer?
quote:20 euro??... ik kon um kope voor 6 euro nogwat bij onze lokale elektroboer... gewoon een engelse ingang en een NL uitgang...
Op zaterdag 13 september 2003 15:28 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Misschien is het een optie om een universele adapter te kopen waar je die engelse stekker in stopt.
ik had precies hetzelfde probleem met mn mega cd2
het enige probleem is dat die krengen nogal prijzig zijn heb de mijne voor 20 euro gekocht bij dixons.
echter heb ik iets goedkopers gedaan... stekker eraf knippen en een NL stekker erop zette... tis echt niet zo moeilijk... en het goedkoopst
quote:gaat eeen beetje lastig, of wil je dat ik 220V DC op mijn megadrive zet. Kan ik net zo goed een molotovcocktail in m'n kamer gooien
Op zaterdag 13 september 2003 16:06 schreef Aero het volgende:[..]
20 euro??... ik kon um kope voor 6 euro nogwat bij onze lokale elektroboer... gewoon een engelse ingang en een NL uitgang...
echter heb ik iets goedkopers gedaan... stekker eraf knippen en een NL stekker erop zette... tis echt niet zo moeilijk... en het goedkoopst
nog ff een foto van mijn (voorlopige) verzameling
Het is niet veel maar het is een begin
Verder heb ik nog een MSX 1 (aangesloten op mijn oude discman )
Volgende die ik wil hebben is een Master System Mark 1 (dat grote hoekige model dus)
quote:Euhm ja... das waar... ik had het met mijn N64
Op zaterdag 13 september 2003 16:26 schreef HeyFreak het volgende:[..]
gaat eeen beetje lastig, of wil je dat ik 220V DC op mijn megadrive zet. Kan ik net zo goed een molotovcocktail in m'n kamer gooien
maar dan heb je dus nog steeds wat ik ook zei... een verloopstekker... en die kost ook maar een paar euro...
quote:Vanguard... die heb ik ook hier liggen... alleen dan voor de Atari 2600
Op zaterdag 13 september 2003 16:26 schreef Khadgar het volgende:
Zo, ik heb de schema's van Vanguard op poster formaat uitgeprint, nou zijn ze stukken beter te lezen en te volgen. Tis een relatief standaard opbouw, er worden gewoon ram ic's volgeplempt met data en dat word naar de video uitgang gemikt.
quote:Misschien dat ik toch meerdere adapters nogig heb, dus ik zou dan sowieso meer moeten kopen...
Op zaterdag 13 september 2003 16:34 schreef Aero het volgende:[..]
Euhm ja... das waar... ik had het met mijn N64
maar dan heb je dus nog steeds wat ik ook zei... een verloopstekker... en die kost ook maar een paar euro...
quote:Eeehm, de engelsen gebruiken gewoon 220v. De amerikanen gebruiken 110 volt.
Op zaterdag 13 september 2003 16:26 schreef HeyFreak het volgende:[..]
gaat eeen beetje lastig, of wil je dat ik 220V DC op mijn megadrive zet. Kan ik net zo goed een molotovcocktail in m'n kamer gooien
nog ff een foto van mijn (voorlopige) verzameling
Het is niet veel maar het is een begin
Verder heb ik nog een MSX 1 (aangesloten op mijn oude discman
)
Volgende die ik wil hebben is een Master System Mark 1 (dat grote hoekige model dus)
quote:Als je die nog kwijt wil voor een schappelijk bedrag
Op zaterdag 13 september 2003 16:35 schreef Aero het volgende:[..]
Vanguard... die heb ik ook hier liggen... alleen dan voor de Atari 2600
quote:ja, maar zoals ik hem begreep wou hij de adapter afknippen, een stekker op het stroomdraad en direct 220V op de megadrive zetten
Op zaterdag 13 september 2003 16:45 schreef Khadgar het volgende:[..]
Eeehm, de engelsen gebruiken gewoon 220v. De amerikanen gebruiken 110 volt.
quote:En bedankt dat je mijn intelligentie zo hoog inschat
Op zaterdag 13 september 2003 16:47 schreef HeyFreak het volgende:[..]
ja, maar zoals ik hem begreep wou hij de adapter afknippen, een stekker op het stroomdraad en direct 220V op de megadrive zetten
ik had ff te snel gelezen... bij de N64 heb je gewoon een draad met stekker... dus daarbij zou het wel gaan... bij o.a. de Megadrive heb je idd de adapter en stekker ineen... dus zal er een verloopstekker gebruikt moeten worden
En sorry Khadgar maar die doe ik niet weg (en het label is ook behoorlijk beschadigd helaas, veel krassen... maar ik heb um ook maar gekregen)
Ik plug mn N64 in dat apparaat in de skart maar deze begint te knipperen,niet echt knipperen maar het beeld gaat heen en weer.
hetzelfde met mn sega megadrive. via skart
Mijn playstation daarentegen doet het weer perfect met skart.
Mn nes 8 bit doet het ook perfect
Mijn broertje heeft ook een grote Tv boven en daar doet mn megadrive het weer wel op en mn 8 bit weer niet.
Wat is toch het probleem de ene tv pakt een console wel en de andere niet hoe komt dit?
wat is de oplossing?
nu moet ik dus gaan megadriven op mn 30 cm beeldscherm
Ze zijn wel allemaal zonder hoes helaas. Ik ga ze van de week maar testen want m'n megadrive doet nu maar heel weinig meer...
van de officiele website van sega:
quote:Dus toch maar ff de originele adapters kopen dan
get white lines on the screen with a humming or buzzing sound.Make sure you are using the correct AC Adapter (#1602, or #2103 for Genesis 2). This problem frequently results if you are using the wrong AC Adapter in your Genesis 1601 system. Using the incorrect AC Adapter will damage the system over time. However, this problem can also occur when the Genesis AC Adapter has malfunctioned.
quote:Is het een Megadrive 1 of 2? Bij een MD1 kun je gewoon een universele 12v adapter er aan hangen (heb ik ook). Een MD2 is kieskeurig.
Op zaterdag 13 september 2003 23:40 schreef HeyFreak het volgende:
ik heb vanavond 24 megadrive spellen op de kop getikt (en een blikje Red Bull) voor ¤25,- bij een videotheek.Ze zijn wel allemaal zonder hoes helaas. Ik ga ze van de week maar testen want m'n megadrive doet nu maar heel weinig meer...
van de officiele website van sega:
[..]Dus toch maar ff de originele adapters kopen dan
quote:Ik heb Megadrive adapters gekocht van een internetwinkel (www.xinga.com) Daar stond alleen megadrive adapter, maar toen ik ze thuis kreeg zat er een Megadrive 2 sticker op.
Op zondag 14 september 2003 00:11 schreef Khadgar het volgende:[..]
Is het een Megadrive 1 of 2? Bij een MD1 kun je gewoon een universele 12v adapter er aan hangen (heb ik ook). Een MD2 is kieskeurig.
Als ik een cartridge in de MD doe krijg ik helemaal niets, en als ik al iets krijg bevriest het snel. Zelfde eigenlijk als bij de Mega CD. Daar kan ik alleen het biosscherm zien maar een spel start niet op of bevriest.
Maar zo'n 12V adapter, kun je die gewoon bij de elektroboer kopen? Hoe duur zijn die dingen?
Trouwens op de onderkant van de MD staat 10V 1,2A. Gaat het dan niet mis door de te hoge voltage?
quote:In een MD1 zit een 7805 spannings-stabilisator voor de 5v lijn. Nee, die gaat niet klagen.
Op zondag 14 september 2003 00:15 schreef HeyFreak het volgende:Maar zo'n 12V adapter, kun je die gewoon bij de elektroboer kopen? Hoe duur zijn die dingen?Trouwens op de onderkant van de MD staat 10V 1,2A. Gaat het dan niet mis door de te hoge voltage?
12v blokkie kost geen reet. Tientje ofzo. Ik zal morgen de polarisatie voor je opzoeken.
quote:polarisatie?
Op zondag 14 september 2003 00:32 schreef Khadgar het volgende:[..]
In een MD1 zit een 7805 spannings-stabilisator voor de 5v lijn. Nee, die gaat niet klagen.
12v blokkie kost geen reet. Tientje ofzo. Ik zal morgen de polarisatie voor je opzoeken.
kan ik niet gewoon die adapter kopen en achterin de MD proppen?
trouwens, ik heb dus die hele zooi spellen zonder hoesje. Waar kan ik die het beste in doen? zijn er ergens lege MD hoesjes te koop? Of andere hoesjes waar ik die spellen makkelijk in kan doen?
Ik zat zaelf te denken aan VHS hoezen, maar die zijn me eigenlijk net een tikkeltje te groot...
en hoe zit dat nou met een of ander koppelkabeltje voor de 32 bits
Kan iemand met een 32 bits even een foto maken van een volledig aangesloten megadrive met 32 bits?
quote:Een 32x kan op een md1, maar daar heb je een andere kabel voor nodig dan die er standaard bij zit. Die kabel gaat van de av-out van de megadrive naar de av-in van de 32x. En van de av-out van de 32x naar de tv. Ik heb helaas geen digicam hier, dus kan even geen foto maken.
Op zondag 14 september 2003 08:29 schreef -giovanni- het volgende:
Werkt trouwens een sega 32 bit ook op een megadrive 1?en hoe zit dat nou met een of ander koppelkabeltje voor de 32 bits
Kan iemand met een 32 bits even een foto maken van een volledig aangesloten megadrive met 32 bits?
quote:Als je + en - verkeerd om doet gaat het stinken. Ikzelf heb een partij spellen voor 50cent per stuk gekocht, en de baggerspellen doe ik zonder doosje weg aan iemand. De doosjes gebruik ik voor m'n niet boxed games.
Op zondag 14 september 2003 00:43 schreef HeyFreak het volgende:[..]
polarisatie?
kan ik niet gewoon die adapter kopen en achterin de MD proppen?
trouwens, ik heb dus die hele zooi spellen zonder hoesje. Waar kan ik die het beste in doen? zijn er ergens lege MD hoesjes te koop? Of andere hoesjes waar ik die spellen makkelijk in kan doen?
Ik zat zaelf te denken aan VHS hoezen, maar die zijn me eigenlijk net een tikkeltje te groot...
quote:Hier heb ik de perfecte oplossing voor.
Op zondag 14 september 2003 12:28 schreef HeyFreak het volgende:
ik heb er helemaal geen hoesjes bij...alleen maar cartridges...
Klopt het dat niet elke spelcomputer het op elke tv doet?
zo doet mijn mastersystem het niet op de tv op mijn kamer maar weer wel op mn broertjes tv.
mn megadrive 1 met scart doet het weer wel op mijn tv maar mijn megadrive 2 met rf switch doet het weer niet op mijn tv.
en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
zo ja hoe komt het dan dat een spelcomputer het niet op alle tv's doet.
- Mijn metalgear collectie
- Mijn final fantasy collectie
- Mijn Nes Compleet collectie
- Paar squaresoft titels
- Paar zelda games
Lang niet alles maar heb niet zin om nog meer foto's te posten
quote:ik heb ook vrij veel van die EA cartridges, dus die hoge met dat gele ding aan de zeikant. Die past dan niet in zo'n cassettebandjeverzamelbox (SCRABBLE!!).
Op zondag 14 september 2003 12:56 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Hier heb ik de perfecte oplossing voor.
Ik bewaar ze lekker stofvrij in cassetebandjes dozen van die verzamelboxen waar er iets van 12 ingaan.
daar passen ze precies in.
quote:Werk jij op RF of op Scart. In principe moet alles wat op scart zit het altijd goed doen. RF kan gewoon bokkig zijn.
Op zondag 14 september 2003 13:30 schreef -giovanni- het volgende:
maar nog even een al eerder gestelde vraag van mij.Klopt het dat niet elke spelcomputer het op elke tv doet?
zo doet mijn mastersystem het niet op de tv op mijn kamer maar weer wel op mn broertjes tv.
mn megadrive 1 met scart doet het weer wel op mijn tv maar mijn megadrive 2 met rf switch doet het weer niet op mijn tv.
en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.zo ja hoe komt het dan dat een spelcomputer het niet op alle tv's doet.
Benodigdheden:
-Een kruiskop schroevendraaier.
-Kopje of schoteltje. (handig voor het opvangen van de vele schroefjes)
-Een dunne schaar of tangetje.
Zet de NES op z'n kop en schroef de schroefjes los met de kruiskop schroevendraaier.
Haal de kap van de NES af en draai hem om.Je ziet nu hetzelfde als op de foto hieronder.Schroef nu de ijzeren overkapping los.
De overkoeping is er nu afgeschroefd en de cardridgehouder komt nu bloot te liggen zoals op de foto hieronder.schroef ook deze eraf.
De cardridge houder is er nu uit en er is een grote groene plaat zichtbaar met allerlij zilveren puntjes.(printplaat)zie foto.
schroef nu ook de printplaat los bij de aangegeven pijlen.
Na het losmaken van de printplaat kantel deze naar links(hierbij komt dus het vrikken).Het ziet er dan uit zoals op de foto staat aangegeven.
De pijltjes geven de chip aan waar het allemaal om draait.
De chip is best makkelijk te vinden en bevat de tekst
3195 A ,
1985 nintendo,
9108 A
Zie de pic van Lexie:
Je ziet nu 7 ijzeren pennetjes.Begin met tellen van links naar rechts en het vierde pennetje moet je door knippen zodat deze geen contact meer maakt met de printplaat.(zie de foto van Lexie )Het doorknippen is even priegel werk.
Schroef nu alles weer dicht en de NES is omgebouwd en je hebt geen last meer van een knipperend beeld.Je kunt nu alle soorten spellen spelen,Japans, Pal , Secam en NTSC
Let op:als je de cardridge houder terugschroefd let op dat je deze dan niet helemaal tot op de printplaat vastschroefd anders dan werkt de cardridge houder niet goed meer en komt de cardridge na het naar beneden klikken weer omhoog.Laat dus ongeveer een ruimte van 3mm vrij.
Veel speelplezier ! ! ! maar dat moet wel lukken.
[Dit bericht is gewijzigd door -giovanni- op 14-09-2003 23:54]
ik heb er niets aan aangezien ik geen NES heb (komt nog wel) maar als ik er een heb zal ik de mijne ook maar ff onder handen nemen denk ik
Maar ff een vraagje, als je een spel op NTSC speelt, heb je dan wel beeld via je RF-kabeltje? Of heb je een scartkabel op je NES aangesloten.
quote:Ik speel gewoon op RF-kabeltje geen problemen mee
Op zondag 14 september 2003 23:49 schreef HeyFreak het volgende:
mooie turorialik heb er niets aan aangezien ik geen NES heb (komt nog wel) maar als ik er een heb zal ik de mijne ook maar ff onder handen nemen denk ik
Maar ff een vraagje, als je een spel op NTSC speelt, heb je dan wel beeld via je RF-kabeltje? Of heb je een scartkabel op je NES aangesloten.
quote:heeft de NES wel een AV uitgang? jawel toch?
Op zondag 14 september 2003 23:55 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Ik speel gewoon op RF-kabeltje geen problemen mee
Hier in Veendam hebben we een leuke regionale zender genaamd TV Noord, en die zendt precies uit op de zelfde frequentie als het standaard videokanaal . Daarom wil ik ook een AV kabel voor mijn megadrive hebben, zodat ik geen rotzooi er door heen krijg
quote:Ten eerste: Je kan ook je RF dingetje in je spelcomputer bijstellen naar een andere frequentie.
Op maandag 15 september 2003 00:06 schreef HeyFreak het volgende:[..]
heeft de NES wel een AV uitgang? jawel toch?
Hier in Veendam hebben we een leuke regionale zender genaamd TV Noord, en die zendt precies uit op de zelfde frequentie als het standaard videokanaal
. Daarom wil ik ook een AV kabel voor mijn megadrive hebben, zodat ik geen rotzooi er door heen krijg
Ten tweede: Je kan beter via AV kijken
Ten derde: Neem een schotel, ben je van al die kabel ergernissen af.
quote:is niet van de kabel, gewoon de frequentie die in de lucht zit. En om dat RF bij te stellen, dan moet je de console openschroeven neem ik aan?
Op maandag 15 september 2003 00:10 schreef Khadgar het volgende:[..]
Ten eerste: Je kan ook je RF dingetje in je spelcomputer bijstellen naar een andere frequentie.
Ten tweede: Je kan beter via AV kijken
Ten derde: Neem een schotel, ben je van al die kabel ergernissen af.
AV is idd veel en veel beter en dat wil ik dan ook voor alle consoles. RGB is top
Maar ik neem aan dat een NES ook wel een AV uitgang heeft. De mastersystem heeft die ook en zelfs mijn MSX 1 (Goldstar) heeft het (tulp aansluiting)
Ik ga deze week mijn kappen van de NES schoonmaken
quote:SCART is ook niet altijd goed hoor
Op zondag 14 september 2003 20:12 schreef Khadgar het volgende:[Niet elke console op elke TV]
Werk jij op RF of op Scart. In principe moet alles wat op scart zit het altijd goed doen. RF kan gewoon bokkig zijn.
Of ik moet een RGB kabeltje maken . Sowieso wel een goed idee, denk ik.
quote:Kun je prima met JIF doen. Maar niet gebruiken op de gladde oppervlaktes, want JIF krast toch wel een beetje als je hard poetst. Mocht je toch de gladde oppervlaktes gekrast hebben kun je ze met van die polijstpasta voor GSM displays wel weer wegkrijgen (maar je blijft het wel een beetje zien). Van horen zeggen werkt koperpoets ook om te polijsten.
Op maandag 15 september 2003 09:09 schreef Notorious_Roy het volgende:Ik ga deze week mijn kappen van de NES schoonmaken
Heb je ervaring met het openschroeven van zo'n ding? Waar moet ik op letten?
Alvast bedankt
quote:Doe niet je wollen trui aan en ga niet op hoogpolig tapijt werken. Voor de rest heb je een security bit nodig voor het demonteren, tezamen met wat normaal computer gereedschap. Wees voorzichtig, let op de volgorde van demonteren en denk na. En maak een foto van kritieke punten. En let op welk schroefje waar moet (ik hou er altijd over...)
Op maandag 15 september 2003 19:03 schreef Robhimself het volgende:
Khadgar, ik wil mn XBOX een ander kleurtje gaan geven. Nu is mijn vraag....kan dat ding zomaar open? Ik weet dat er statisch gevoelige onderdelen in zitten.Heb je ervaring met het openschroeven van zo'n ding? Waar moet ik op letten?
Alvast bedankt
Behandel het gewoon als een PC. Met een vleugje liefde. Die dingen zijn duur genoeg.
quote:ok!
Op maandag 15 september 2003 19:18 schreef Khadgar het volgende:[..]
Doe niet je wollen trui aan en ga niet op hoogpolig tapijt werken. Voor de rest heb je een security bit nodig voor het demonteren, tezamen met wat normaal computer gereedschap. Wees voorzichtig, let op de volgorde van demonteren en denk na. En maak een foto van kritieke punten. En let op welk schroefje waar moet (ik hou er altijd over...)
Behandel het gewoon als een PC. Met een vleugje liefde. Die dingen zijn duur genoeg.
Tenminste, het kan zeker geen kwaad
quote:cultuurbarbaar
Op maandag 15 september 2003 20:23 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik ga een NES kopen en die verven
quote:
Op maandag 15 september 2003 20:33 schreef Notorious_Roy het volgende:
Heel mooi rood en wit enzo. In PSV kleuren !
En dan plak je er ook nog een Philips-sticker op zeker...
Philips / Nintendo
quote:
Let's make things play with power
quote:
Op maandag 15 september 2003 20:37 schreef Notorious_Roy het volgende:
En ik ga foto's maken !Philips / Nintendo
[..]
wat een kutslogan
Als Nintendo en Philips nou maar verder waren gegaan met die cd-rom SNES
Dan hadden ze een apparaat gehad vergelijkbaar met de PSX
quote:
Op maandag 15 september 2003 20:41 schreef Notorious_Roy het volgende:Als Nintendo en Philips nou maar verder waren gegaan met die cd-rom SNES
Dan hadden ze een apparaat gehad vergelijkbaar met de PSX
Heeft Nintendo ook met Philips samengewerkt?
Ik dacht dat Sony de CD-add on voor de SNES zou maken met Nintendo. Nintendo wilde dat niet omdat ze zag wat er met de Mega CD gebeurde (te vroeg voor z'n tijd uitgebracht) en blies de hele zaak af.
Daarom ging Sony geloof ik met de PSX verder
Ik zou graag zien dat Philips weer de consolemarkt op gaat samen met Sega en/of Nintendo. Nintendo zal (ben ik bang) ook langzaam aan ten onder gaan net als Sega simpelweg omdat ze niet op kunnen boksen tegen de commerciële kracht van M$ en Sony....
Staat in de GameQuest van de maand
quote:smaken verschillen zal ik maar zeggen
Op maandag 15 september 2003 20:45 schreef Robhimself het volgende:
2 laagjes erop en het begint al ergens op te lijken
quote:Meh, ik vond dat groene juist wel cool
Op maandag 15 september 2003 20:45 schreef Robhimself het volgende:
2 laagjes erop en het begint al ergens op te lijken
quote:Groen metallic
Op maandag 15 september 2003 20:47 schreef Notorious_Roy het volgende:[..]
Meh, ik vond dat groene juist wel cool
quote:Jaaah in fout Famicon Rood met Goud!
Ik doe het in nevellagen, dan spreid het verf beter en kan je niet klonteren. Duurt ff, maar dan heb je ook wat
quote:ik zie een loper
Op maandag 15 september 2003 21:48 schreef Robhimself het volgende:
Work In Progress:Ik doe het in nevellagen, dan spreid het verf beter en kan je niet klonteren. Duurt ff, maar dan heb je ook wat
quote:Ga ns ff naar de opticien!
Op maandag 15 september 2003 21:49 schreef HeyFreak het volgende:[..]
ik zie een loper
quote:En nu de rest van de kap in het rood en het is net een japanse NES.
Op maandag 15 september 2003 21:48 schreef Robhimself het volgende:
Work In Progress:Ik doe het in nevellagen, dan spreid het verf beter en kan je niet klonteren. Duurt ff, maar dan heb je ook wat
quote:Sambal Bij Box
Op maandag 15 september 2003 21:58 schreef Khadgar het volgende:[..]
En nu de rest van de kap in het rood en het is net een japanse NES.
quote:Bij 'verven' denk ik altijd aan wat geklieder met een kwast... Ik ben benieuwd naar het resultaat
Overigens ben ik ergens wel eens een website tegengekomen van een kerel die een Mini-ITX mobo'tje (van VIA) + DVD/CD-RW combi in een NES inbouwt. Kun je als mediobox gebruiken. (ok, ff gezocht: http://www.lofi-gaming.org.uk/nespc/index.php)
DAT is pas een cultuurbarbaar!
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 12:34 schreef RetepV het volgende:[..]
Overigens ben ik ergens wel eens een website tegengekomen van een kerel die een Mini-ITX mobo'tje (van VIA) + DVD/CD-RW combi in een NES inbouwt. Kun je als mediobox gebruiken. (ok, ff gezocht: http://www.lofi-gaming.org.uk/nespc/index.php)
DAT is pas een cultuurbarbaar!
Geweldig ! Dat wil ik ook man ! Dat lijkt me echt zo cool ! Aansluiten op je netwerk en je PC en dan zo films kijken vanaf het netwerk
Hoe cool kan het zijn
Ok, nu moet ik dus nog 2 NESjes zoeken om mee te spelen en te modden
Net ff schoongemaakt en getest. De NES heeft wat kuren soms (knipperend beeld). De SNES werkt perfect.
Iemand tips om dat irritante gedoe van die NES eruit te krijgen? Schoonmaken van binnen oid? (Contact cleaner, whatever).
quote:ANNIE!
Op dinsdag 16 september 2003 14:41 schreef Anthraxx het volgende:
Ik heb vandaag een NES en een SNES op de kop getikt voor wel 20 Euro's totaal.Net ff schoongemaakt en getest. De NES heeft wat kuren soms (knipperend beeld). De SNES werkt perfect.
Iemand tips om dat irritante gedoe van die NES eruit te krijgen? Schoonmaken van binnen oid? (Contact cleaner, whatever).
Gewoon de connector bewerken met contactspray ja. Daarna effe een cartridge een paar keer erin en eruit en hij doet het weer jaaaaaren.
vanmiddag andere adapters opgehaald en ze draaien als een tiet.
Alleen de megadrive pakt de spellen nog niet altijd in een keer....
Trouwens, is de X-box al klaar?
quote:Ok, die gaat bij mijn lijstje van 'oplossingen voor bromgeluiden'
Op dinsdag 16 september 2003 15:48 schreef HeyFreak het volgende:
mijn megadrive en mega CD doen het!vanmiddag andere adapters opgehaald en ze draaien als een tiet.
Maar goed, dat geeft niet, als het maar goed klinkt met een goede adapter .
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 16:31 schreef RetepV het volgende:[..]
Ok, die gaat bij mijn lijstje van 'oplossingen voor bromgeluiden'
. Ik had nooit verwacht dat je een slechte adapter als eerste zou detecteren aan bromgeluiden in het audio. Mijn conclusie is eigenlijk dat het audiogedeelte van die Sega MD's niet helemaal jofel ontworpen is...
Maar goed, dat geeft niet, als het maar goed klinkt met een goede adapter
.
maar waar ik helemaal blij mee ben is dat de Mega CD het doet
quote:"maar" 10 euro x 4 = 40 euro en tis zo weer brak. Wat een shit systeem is het ook. Hopen dat Mario Kart DD!! beter wordt als MK64 dan kan dat ding mooi de kast in
Op dinsdag 16 september 2003 15:24 schreef The_Great_Cornholio het volgende:
Volgens mij niet. Er waren wel ooit plannen om DualShocks aan de Dreamcast te hangen (BleemPod), maar volgens mij niet voor de N64. Die pookjes kosten toch maar 10 euro ofzo. Ik heb er een tijdje terug een paar gekocht bij Games&Zo in Utrecht.
quote:Ik hoor wel vaker over die pokies... dat ze kapot zijn ofzo... maar wat heb je er dan mee gedaan vraag ik me af?
Op dinsdag 16 september 2003 20:09 schreef TAG-Speedy het volgende:[..]
"maar" 10 euro x 4 = 40 euro en tis zo weer brak. Wat een shit systeem is het ook. Hopen dat Mario Kart DD!! beter wordt als MK64 dan kan dat ding mooi de kast in
aangezien ik samen met iemand 1 jaar lang constant na school o.a. mario kart heb gedaan en hij zelf ook enorm veel mee gespeeld heeft (Zelda enz) en nog nooit problemen gehad met een controllerpokie..
ik wil dus een scartkabel maken voor mijn megadrive voor degene die het nog niet weten
Als ik het stereo van m'n Mega CD aansluit op de scart, krijg ik dan wel geluid als ik alleen met de megadrive speel? Lijkt mij niet, maar ik weet het niet zeker. (ik wil dus een mixing kabel tussen de koptelefoon van de MD en de mixing ingang van de MCD zetten).
Weet iemand anders hoe ik wel stereo-geluid van m'n megadrive op tv krijg?
quote:Als je het pookje openmaakt zie je ook dat er een enorme hoeveelheid stof in zit. Da's allemaal plastic stof van de slijtage. Doe je niets tegen, als Nintendo het pookje van metaal had gemaakt, waren ze veel langer mee gegaan.
Op dinsdag 16 september 2003 22:51 schreef Notorious_Roy het volgende:
Pookje word echt wel lam hoorIk heb 2 N64 controllers, een net nieuwe en een ouwe, als ik die optil rammelt het pookje
quote:Je zou je MD kunnen hacken... Als de koptelefoon uitgang stereo is, kun je het circuit van de koptelefoonuitgang terug traceren. Voor de koptelefoon zit er een kleine schakeling in die wat aanpassingen maakt. De impedantie van een koptelefoon is zo ongeveer 35ohm. De schakeling is vaak opgebouwd rond een transistortje of 2 (per kanaal) of misschien een opamp (OPerational AMPlifier) chip (ua741, LM3900, of whatever welke opamp ze supergoedkoop konden krijgen).
Op dinsdag 16 september 2003 23:51 schreef HeyFreak het volgende:
Weet iemand anders hoe ik wel stereo-geluid van m'n megadrive op tv krijg?
Hoogstwaarschijnlijk is het signaal dat deze aanpassingsschakeling in gaat geschikt als line-out.
Het kan ook zijn dat er een lin-out zit op de connector waarmee de MD gekoppeld wordt aan de MCD, misschien kun je op het net de pinout vinden van die connector?
In ieder geval kun je de koptelefoonuitgang niet zo goed als line-out gebruiken, de dynamiek van dat signaal is daar eigenlijk te groot voor en je zou de ingang van je stereo oversturen. In feite niet zo erg, tenzij je geen krakend geluid wilt .
quote:Het uiteinde van het pookje slijpt een kuiltje in het onderliggende plastic, vandaar dat stof. Misschien dat wanneer het kuiltje weer gevuld is het pookje weer werkt. Maarja, wat gebruik je daarvoor? Iemand een idee?
Op woensdag 17 september 2003 12:22 schreef RetepV het volgende:
Als je het pookje openmaakt zie je ook dat er een enorme hoeveelheid stof in zit. Da's allemaal plastic stof van de slijtage. Doe je niets tegen, als Nintendo het pookje van metaal had gemaakt, waren ze veel langer mee gegaan.
quote:sorry, maarreh....
Op woensdag 17 september 2003 13:03 schreef Robhimself het volgende:
Hij's af!!
nee, niet mijn smaak.
Probeer nu es in groen metallic?
wel netjes gedaan btw
quote:Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Hij's af!!
quote:Een tijdje terug had iemand het gedaan met plamuur, en er dan een plakbandje overheen gedaan voor de glibberigheid... Misschien een idee?
Op woensdag 17 september 2003 12:47 schreef The_Great_Cornholio het volgende:[..]
Het uiteinde van het pookje slijpt een kuiltje in het onderliggende plastic, vandaar dat stof. Misschien dat wanneer het kuiltje weer gevuld is het pookje weer werkt. Maarja, wat gebruik je daarvoor? Iemand een idee?
Ik ga er eentje van het weekend doen en ik laat me broertje wel foto's schieten van het geheel.
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 17-09-2003 15:25]
quote:Nou, je hebt wel van die epoxyhars. Twee componentenspul wat een tijdje zacht blijft en je dus kunt smeren. Na verloop van tijd wordt het een keihard soort plastic. Daarmee moet je wel wat op kunnen vullen, maar ik weet niet hoe het zich hecht aan andere plastics.
Op woensdag 17 september 2003 12:47 schreef The_Great_Cornholio het volgende:[..]
Het uiteinde van het pookje slijpt een kuiltje in het onderliggende plastic, vandaar dat stof. Misschien dat wanneer het kuiltje weer gevuld is het pookje weer werkt. Maarja, wat gebruik je daarvoor? Iemand een idee?
Misschien kun je het gat vullen, dan het stukje epoxyhars eruit halen en het vastlijmen met superlijm. Maar dan moet je wel met een pincet enzo aan de gang. In ieder geval moet je het pas vormen (met een vijl, mes of dremel) als het er definitief vast in zit. Anders krijg je het nooit meer precies zo terug. Nadeel is dan wel dat als je een foutje maakt, je eerst alles weer moet wegdremelen en dan de kans loopt dat je iets onherstelbaar beschadigd.
quote:Dat goud past niet bij het groene logo..
Hij's af!!
(ps. wel veel verf nodig gehad voor zo'n oppervlakte zeker )
Hoe heb je hem zo mooi afgeplakd gekregen?
quote:Schilderstape en de Zaterdag editie van het Utrechts Nieuwsblad
Op woensdag 17 september 2003 23:28 schreef Notorious_Roy het volgende:
Cool Robhimself. Ik vind Goud niet zo heel mooi, maar je hebt netjes gewerktHoe heb je hem zo mooi afgeplakd gekregen?
Maar gisteren wilde ik hem weer eens proberen, maar helaas: zwart scherm, zelfs geen piepje, helemaal niks.
Dus dit is mijn volgende project . Weet iemand een paar goede pagina's met info over de Lynx?
quote:Ik zou beginnen met het schoonmaken van de batterij lipjes. Kan een laag aanslag op zitten waardoor de batterijen geen contact maken. Stap 2 is openschroeven.
Op donderdag 18 september 2003 12:20 schreef RetepV het volgende:
Hmm, ik heb een Atari Lynx die het niet meer doet. Vroeger deed hij het ook ooit een keer niet en toen bleek dat de soldering van een draadje van de backlight niet goed was. Die heb ik toen weer opnieuw vastgesoldeerd en voila, hij deed het weer.Maar gisteren wilde ik hem weer eens proberen, maar helaas: zwart scherm, zelfs geen piepje, helemaal niks.
Dus dit is mijn volgende project
. Weet iemand een paar goede pagina's met info over de Lynx?
quote:Atariage.com is momenteel dé verzamelsite met alles atari zeg maar.
Op donderdag 18 september 2003 12:20 schreef RetepV het volgende:
Hmm, ik heb een Atari Lynx die het niet meer doet. Vroeger deed hij het ook ooit een keer niet en toen bleek dat de soldering van een draadje van de backlight niet goed was. Die heb ik toen weer opnieuw vastgesoldeerd en voila, hij deed het weer.Maar gisteren wilde ik hem weer eens proberen, maar helaas: zwart scherm, zelfs geen piepje, helemaal niks.
Dus dit is mijn volgende project
. Weet iemand een paar goede pagina's met info over de Lynx?
quote:AHA. Kijk, ik wist wel dat jullie ergens goed voor waren
Op donderdag 18 september 2003 22:58 schreef Khadgar het volgende:
Directe link naar Lynx Schemas
Ik kan nog 2 defecte Lynxen krijgen, eens kijken of die ook nog te repareren zijn.
Trouwens iemand nog interesse in een Sharp MZ800 (de MZ821 versie)? Zo goed als nieuw, met werkende cassetterecorder en een handleiding nog in het plastic. Geen doos. Ik heb er nog twee . Ruilen voor een paar Atari gamecartridges ofzo.
quote:Raar probleem. Nog nooit eerder van gehoord eigenlijk... Het zou de eerste led die verslijt zijn, die ik ooit heb gezien.
Op vrijdag 19 september 2003 18:39 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik zette net nietsvermoedend mijn NES aan, toen mijn oog viel op iets bijzonders: het aan-lampje is geel geworden! Gisteren was ie toch nog echt rood... Ik snap er niks van, kan die LED soms versleten zijn? Verder werkt de NES nog perfect!
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 19-09-2003 20:08]
quote:Ach, echt een probleem is het niet, hij is nu wel een stuk unieker.
Op vrijdag 19 september 2003 20:07 schreef Khadgar het volgende:[..]
Raar probleem. Nog nooit eerder van gehoord eigenlijk... Het zou de eerste led die verslijt zijn, die ik ooit heb gezien.
quote:Foto!
Op vrijdag 19 september 2003 21:06 schreef Hooghoudt het volgende:
Ach, echt een probleem is het niet, hij is nu wel een stuk unieker.
quote:Ik heb geen camera. Het is ook niet zo moeilijk voor te stellen, en als je het wel moeilijk vindt moet je maar een geel stickertje op het lampje van je NES plakken.
Op zaterdag 20 september 2003 09:53 schreef The_Great_Cornholio het volgende:[..]
Foto!
Weet iemand hier waar ik een action replay voor de Mega CD kan kopen? Ik hb op e-bay rondgekeken en daar was niets en op het internet kan ik ook niet echt wat vinden...
quote:Voor imports?
Op dinsdag 23 september 2003 01:24 schreef HeyFreak het volgende:
sgopje....Weet iemand hier waar ik een action replay voor de Mega CD kan kopen? Ik hb op e-bay rondgekeken en daar was niets en op het internet kan ik ook niet echt wat vinden...
heb ik vandaag zo'n megadrive stekkertje gekocht (ronde 8 polige stekker) maar ik ben de scart-stekker vergeten
kutver, kan ik weer een pokke eind fietsen
waar is de Ext. poort achterin de Megadrive precies voor?
en als ik mijn megadrive op scart RGB zet, krijg ik dan fullscreen of zit ik dan nog steeds met die balken
quote:Om ff alles te beantwoorden:
Op dinsdag 23 september 2003 16:12 schreef HeyFreak het volgende:
nog maar een vraagje...waar is de Ext. poort achterin de Megadrive precies voor?
en als ik mijn megadrive op scart RGB zet, krijg ik dan fullscreen of zit ik dan nog steeds met die balken
quote:ok!
Op dinsdag 23 september 2003 16:51 schreef jHack het volgende:[..]
Om ff alles te beantwoorden:
Om imports op je megacde te spelen heb je een datel cd-x nodig, dit is wel te vinden op ebay.
Die ext. poort is zover ik weet alleen ooit gebruikt om een modem, natuurlijk nooit iets geworden.
En om die balken weg te krijgen moet je je md op ntsc zetten, want de pal resolutie is nu eenmaal anders.
Ik heb vandaag zo'n Konami RU-005 gekocht.Dat is dat apparaat waar je je oude gameboy in kunt steken. Er zit licht op en ipv een vierpunt druktoets, een stickje. Erg cool iig :]
Nou is m'n vraag, weet -iemand- wat zo'n ding nu ongeveer waard is?
thx
quote:Jij blijkbaar... aangezien jij er 1 gekocht heb
Op dinsdag 23 september 2003 17:12 schreef twijfel het volgende:
yoo mensen!Ik heb vandaag zo'n Konami RU-005 gekocht.Dat is dat apparaat waar je je oude gameboy in kunt steken. Er zit licht op en ipv een vierpunt druktoets, een stickje. Erg cool iig :]
thx
dus... vertel is?
quote:Das zeker zoon gameboy booster?
Op dinsdag 23 september 2003 17:12 schreef twijfel het volgende:
yoo mensen!Ik heb vandaag zo'n Konami RU-005 gekocht.Dat is dat apparaat waar je je oude gameboy in kunt steken. Er zit licht op en ipv een vierpunt druktoets, een stickje. Erg cool iig :]
thx
zo ja dan is ie niet veel waard.
quote:oef, wat 'n ding...
Op dinsdag 23 september 2003 18:01 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Das zeker zoon gameboy booster?
zo ja dan is ie niet veel waard.
zit daar ook nog een extra battery pack in voor de gameboy?
Ik weet niet of de konami versie veel waard is maar ik weet wel dat die gameboy booster geen drol waard is.
Heyfreak nee in een gameboy booster zit geen battary pack
quote:yups ik heb hetzelfde probleem op 3 van de 4 tv's in huis doet ie het niet.
Op dinsdag 23 september 2003 19:21 schreef The_Great_Cornholio het volgende:
Ik heb een Sega Master System II gekocht, met originele RF-switch en adapter (en 2 controllers en 3 spellen). Netjes aangesloten. Nu kan mijn tv (en 2 andere tv's waar ik het op geprobeerd heb) het signaal niet goed vinden (veel ruis). Ik heb al een NES RF-switch geprobeerd, zelfde probleem... snap er niks van
quote:Doet `ie `t op die andere wel goed?
Op dinsdag 23 september 2003 19:33 schreef -giovanni- het volgende:[..]
yups ik heb hetzelfde probleem op 3 van de 4 tv's in huis doet ie het niet.
Ik zou niet weten wat je eraan kan doen.
ik wil zelf eentje hebben voor mijn megadrive 1, dat is precies het zelfde als voor de mastersystem dacht ik.
Alleen ik heb vanmiddag een verkeerde stekker gekocht (een pin te weinig) en ik ben een scartstekker vergeten...
quote:Zit er een klein schakelaartje op met de tekst 'band' of een 2 en een 3 bij? Zo ja, zet dat schakelaartje eens om en zoek het signaal opnieuw op, op je TV. Je zit waarschijnlijk op dezelfde band als een gewone zender en die interfereren waarschijnlijk met elkaar.
Op dinsdag 23 september 2003 19:21 schreef The_Great_Cornholio het volgende:
Ik heb een Sega Master System II gekocht, met originele RF-switch en adapter (en 2 controllers en 3 spellen). Netjes aangesloten. Nu kan mijn tv (en 2 andere tv's waar ik het op geprobeerd heb) het signaal niet goed vinden (veel ruis). Ik heb al een NES RF-switch geprobeerd, zelfde probleem... snap er niks van
quote:Nee, er zit geen schakelaartje op. Maar hij geeft ook een ruizig beeld als de antennekabel er niet in zit...
Op woensdag 24 september 2003 11:03 schreef RetepV het volgende:
Zit er een klein schakelaartje op met de tekst 'band' of een 2 en een 3 bij? Zo ja, zet dat schakelaartje eens om en zoek het signaal opnieuw op, op je TV. Je zit waarschijnlijk op dezelfde band als een gewone zender en die interfereren waarschijnlijk met elkaar.
quote:Ja daar doet ie het wel goed op.
Op dinsdag 23 september 2003 19:58 schreef The_Great_Cornholio het volgende:[..]
Doet `ie `t op die andere wel goed?
Ik ga hem maken volgens dit schema van RetepV
code:Wat voor weerstandje moet het wezen dan? Maakt het wat uit of het 0,6 W is, of 1/4 W of wat dan ook?*RGB*
SEGA MD1 SCART7 Red ------> RGB Red in 15
3 Green ------> RGB Green in 11
8 Blue ------> RGB Blue in 7
1 Sync ------> Comp. video in 20
+-> RGB ground Red 13
+-> RGB ground Green 9
+-> RGB ground Blue 5
+-> Audio ground 4
5 5VDC --/\/-> Blanking signal 16
68ohm--/\/-> = draadje met een weerstandje erin.
quote:Gewoon 1/4 watt, die zijn het goedkoopst
Op donderdag 25 september 2003 20:32 schreef HeyFreak het volgende:
Wat voor weerstandje moet het wezen dan? Maakt het wat uit of het 0,6 W is, of 1/4 W of wat dan ook?
Maar je zou het in eerste instantie ook zonder dat weerstandje kunnen proberen. Dan moet je alleen de TV handmatig omschakelen naar RGB. Met mijn TV kan ik dat via het on-screen menu, misschien bij jouw TV ook?
Met het weerstandje heb je wel dat als je je MD aansluit, de TV automatisch op AV gaat, da's misschien ook wel wijs .
Ik moet er ook nog een keertje bij vermelden dat ik genoemd schema niet zelf heb uitgeprobeerd en dat ik de weerstandswaarde geschat heb aan de hand van de waarde van 120ohm bij 12V. (5V / 12V) * 120ohm = 50ohm. 50ohm's weerstanden zijn moeilijk verkrijgbaar, en 68ohm is volgens mij het dichtst bij. Hoe lager de weerstand, hoe meer stroom er gaat lopen, daarom had ik het naar boven 'afgerond' naar 68ohm.
Edit:
Al die grounds die aan elkaar zitten moet je in de SCART stekker doen. Voor de hand liggend misschien, maar ik denk: ik zeg het maar even . Ik zou gewoon een lang stuk draad strippen en eerst al die grounds in de SCART stekker aan elkaar solderen. Dan de rest van de draadjes aansluiten, waarbij je de ground van de MD via 1 draadje naar de SCART stekker voert en deze gewoon aan het stukje draad op de SCART stekker soldeert.
quote:die tv van mij is een beetje een oud beestje en ik kan geen knop vinden waar ik zou kunnen omschakelen. De originele AB heb ik ook niet dus daar heb ik ook niet zo veel aan.
Op vrijdag 26 september 2003 12:57 schreef RetepV het volgende:[..]
Gewoon 1/4 watt, die zijn het goedkoopst
. Ik weet niet wat voor stroom er loopt, maar het zal echt niet meer dan zo'n 15 a 20mA zijn. Spanningsval is zo'n 2V. P = U * I = 2 * 0,020 = 0,040W. Niet echt veel, hé
.
Maar je zou het in eerste instantie ook zonder dat weerstandje kunnen proberen. Dan moet je alleen de TV handmatig omschakelen naar RGB. Met mijn TV kan ik dat via het on-screen menu, misschien bij jouw TV ook?
Met het weerstandje heb je wel dat als je je MD aansluit, de TV automatisch op AV gaat, da's misschien ook wel wijs
.
Ik moet er ook nog een keertje bij vermelden dat ik genoemd schema niet zelf heb uitgeprobeerd en dat ik de weerstandswaarde geschat heb aan de hand van de waarde van 120ohm bij 12V. (5V / 12V) * 120ohm = 50ohm. 50ohm's weerstanden zijn moeilijk verkrijgbaar, en 68ohm is volgens mij het dichtst bij. Hoe lager de weerstand, hoe meer stroom er gaat lopen, daarom had ik het naar boven 'afgerond' naar 68ohm.
Edit:
Al die grounds die aan elkaar zitten moet je in de SCART stekker doen. Voor de hand liggend misschien, maar ik denk: ik zeg het maar even
. Ik zou gewoon een lang stuk draad strippen en eerst al die grounds in de SCART stekker aan elkaar solderen. Dan de rest van de draadjes aansluiten, waarbij je de ground van de MD via 1 draadje naar de SCART stekker voert en deze gewoon aan het stukje draad op de SCART stekker soldeert.
Ik ga nog wat stekkertjes bestellen bij Conrad en ze hebben daar dus ook weerstandjes, dus ik kan zo nog een extra scartkabel maken voor de andere MD, of alvast voor een Master System want die wil ik ook nog steeds hebben. MS en MD hebben de zelfde AV-uitgang blijkbaar...
Oja en met die grounds, dat was ik ook zo van plan
quote:Nou, dan weet ik het ook niet meer
Op woensdag 24 september 2003 15:30 schreef -giovanni- het volgende:
Ja daar doet ie het wel goed op.
Of misschien levert die Sega wel PAL-G in plaats van PAL-B. Wat er precies verschillend is tussen deze PAL versies weet ik niet, maar mijn TV kan ze beide aan. In het geval van PAL-G zie ik wel dat ik minder contrast heb op mijn TV. Ik heb dit getest met de tv-out van een GeForce 2MX 400. Misschien kun je dezelfde test eens uitvoeren?
We hebben hier vrijwel overal PAL-B, maar in de drivers van mijn GF2MX staat 'Netherlands PAL-B' en 'Netherlands PAL-G', dus ik concludeer dat je beide kunt tegenkomen in Nederland.
quote:zoals ik al es eerder heb gezegd, waarom maak je ook niet zo'n scartkabel zoals ik die maak voor de MD? Zijn precies het zelfde heb ik begrepen dus...
Op vrijdag 26 september 2003 13:05 schreef RetepV het volgende:[..]
Nou, dan weet ik het ook niet meer
. Misschien komt het omdat het signaal uit die Sega een beetje zwak is en niet alle TV's het genoeg kunnen versterken?
Of misschien levert die Sega wel PAL-G in plaats van PAL-B. Wat er precies verschillend is tussen deze PAL versies weet ik niet, maar mijn TV kan ze beide aan. In het geval van PAL-G zie ik wel dat ik minder contrast heb op mijn TV. Ik heb dit getest met de tv-out van een GeForce 2MX 400. Misschien kun je dezelfde test eens uitvoeren?
We hebben hier vrijwel overal PAL-B, maar in de drivers van mijn GF2MX staat 'Netherlands PAL-B' en 'Netherlands PAL-G', dus ik concludeer dat je beide kunt tegenkomen in Nederland.
en je hebt dan ook nog eens veel beter beeld dan met RF
Het stekkertje dat ik dus heb gekocht...
maar die past niet in de megadrive. De bovenste 2 pinnen zitten te ver naar binnen.
zoals hier dus te zien is (achterkant van Megadrive 1)
En ik kijk dan in de Conrad en zie dee 2 stekkertjes. Welke moet ik nu kopen
quote:Jongen hou alsjeblieft op en koop bij de gameshop in den haag gewoon een officiele sega megadrive AV kabel. www.gameshop.nl . Ze willen hem vast wel opsturen.
Op vrijdag 26 september 2003 14:45 schreef HeyFreak het volgende:
verdomme, ik blijf maar zeuren (sorry)En ik kijk dan in de Conrad en zie dee 2 stekkertjes. Welke moet ik nu kopen
Wat je ook kan doen, als je geen RGB neemt maar gewoon composite video (scheelt vrij weinig hoor), dan kun je die bovenste twee pennen er uit trekken met een tang. Je hebt dan alleen de audio en composite video pin nodig.
[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 27-09-2003 00:34]
hoe zit dat nu met die gouden en grijze zelda's
die grijze schijnen erg zeldzaam te zijn Maar wat is nou de prijs van een grijze zeld cart only?
quote:Voeding doormeten met een multimeter. Gewoon kijken of er uit komt wat op het labeltje staat.
Op zondag 28 september 2003 13:37 schreef werty het volgende:
Hallow, sinds gister doet mn SNES het niet meer![]()
Het rode lampje gaat niet branden en er gebeurt verder dus ook helemaal niks meer. Ik vermoed de adapter of de voeding, iemand die me kan vertellen hoe ik dat kan testen??
Alvast heel erg bedankt
Daarna SNES openmaken (lastig) en de zekering F1 doormeten, zit linksachter op de print in een uitgezaagd stukje. Daarna de 7805 en de elkos die erbij zitten vervangen. Daarna de snes weggooien.
quote:Kopen of verkopen?
Op zondag 28 september 2003 04:49 schreef -giovanni- het volgende:
Even een vraag.hoe zit dat nu met die gouden en grijze zelda's
die grijze schijnen erg zeldzaam te zijn Maar wat is nou de prijs van een grijze zeld cart only?
quote:ehm klinkt erg makkelijk
Op zondag 28 september 2003 13:39 schreef Khadgar het volgende:[..]
Voeding doormeten met een multimeter. Gewoon kijken of er uit komt wat op het labeltje staat.
Daarna SNES openmaken (lastig) en de zekering F1 doormeten, zit linksachter op de print in een uitgezaagd stukje. Daarna de 7805 en de elkos die erbij zitten vervangen. Daarna de snes weggooien.
quote:Ga eerst morgen maar een multimeter van een tientje kopen. Heb je je leven lang nog plezier van.
Op zondag 28 september 2003 13:45 schreef werty het volgende:[..]
ehm klinkt erg makkelijk
ik heb alleen niet zo heel erg veel ervaring hier mee en dus ook geen multimeter in huis
![]()
Kun je het misschien iets beter uitleggen? Of een manier verzinnen dat voor mij iets makkelijker is??
quote:* Khadgar pakt even een zwervend SNES mobo...
Op zondag 28 september 2003 13:50 schreef werty het volgende:
ik zal eens kijken
Zijn er trouwens nog nieuwe adapters te koop voor de SNES? Of werkt een 'gewone' adapter ook?
Officieel is het 9volt AC (wisselstroom), maar ik gok dat 9v DC ook prima moet werken.
quote:Kopen
Op zondag 28 september 2003 13:41 schreef Khadgar het volgende:[..]
Kopen of verkopen?
Ik vraag me gewoon af hoeveel een grijze waard is ik heb misschien de kans er 1 te kopen.
quote:Ik zou er persoonlijk niet veel meer voor geven dan voor een gouden.
Op zondag 28 september 2003 23:17 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Kopen
Ik vraag me gewoon af hoeveel een grijze waard is ik heb misschien de kans er 1 te kopen.
quote:SNES en NES doen het prima op van die multi-adapters die je voor een euro of 4 overal kunt kopen.
Op zondag 28 september 2003 15:19 schreef Khadgar het volgende:[..]
* Khadgar pakt even een zwervend SNES mobo...
Officieel is het 9volt AC (wisselstroom), maar ik gok dat 9v DC ook prima moet werken.
quote:En als je perse een originele wil moet je eens naar een vlooienmarkt gaan, gegarandeerd dat je er eentje vindt
Op zondag 28 september 2003 23:33 schreef Kiff het volgende:
SNES en NES doen het prima op van die multi-adapters die je voor een euro of 4 overal kunt kopen.
quote:Dat valt tegen. Tegenwoordig denkt iedereen dat z'n nes met mario grof geld waard is en pleurt het op ebay enzo.
Op zondag 28 september 2003 23:42 schreef The_Great_Cornholio het volgende:[..]
En als je perse een originele wil moet je eens naar een vlooienmarkt gaan, gegarandeerd dat je er eentje vindt
maar ik had geen geld bij me (maat wou ff kijken)
quote:Hmm... op de vlooienmarkt waar ik laatst was stonden er nog genoeg. Wat me wel opvalt is dat ze nu meer geld vragen voor losse spellen
Op zondag 28 september 2003 23:46 schreef Khadgar het volgende:
Dat valt tegen. Tegenwoordig denkt iedereen dat z'n nes met mario grof geld waard is en pleurt het op ebay enzo.
quote:Ik had laatst op zo'n markt ontiegelijke mazzel. 20 megadrive games, 50 cent per stuk (BOXED!!!). Zo ook Videopac games. Er was 1 dwarrel met een stapeltje NES games zonder boekjes/doos waar hij 5 euro per stuk voor wou hebben
Op zondag 28 september 2003 23:51 schreef The_Great_Cornholio het volgende:[..]
Hmm... op de vlooienmarkt waar ik laatst was stonden er nog genoeg. Wat me wel opvalt is dat ze nu meer geld vragen voor losse spellen
quote:dat geluk had ik bij een videotheek waar ze alle megadrive spellen weg deden.
Op zondag 28 september 2003 23:58 schreef Khadgar het volgende:[..]
Ik had laatst op zo'n markt ontiegelijke mazzel. 20 megadrive games, 50 cent per stuk (BOXED!!!). Zo ook Videopac games. Er was 1 dwarrel met een stapeltje NES games zonder boekjes/doos waar hij 5 euro per stuk voor wou hebben
...
"¤25,- voor al die spellen en dit blikje Red Bull"
"is goed"
"mooi"
hij wou ze toch kwijt, jammer dat er een paar leuke tussen uit waren gepikt, maar ik heb nu sonic 1 dus 3x en soninc 2 2x
quote:Niet handig, voor een beetje ColecoVision leg je zo al 30 euro neer, zeker als er games bij zitten.
Op zondag 28 september 2003 23:48 schreef HeyFreak het volgende:
ik heb een tijdje geleden een colecovision gezien op de rommelmarkt.maar ik had geen geld bij me (maat wou ff kijken)
Binnenkort heb ik er misschien eentje over .
Rez
Frequency
samen voor ¤ 22,67 (¤ 13,99 p.s en aangezien ik Rez wou dacht ik voor die 8 euro laten we niet een game achter )
[Dit bericht is gewijzigd door TAG-Speedy op 29-09-2003 15:37]
quote:
I got bored with repairing my Vanguard PCB and as promised here is the first batch of new fress clean samples:This is part one of a sample set for the game Vanguard (centuri/snk) and I hope it can be used in a future driver for Mame.
All files are 44khz, 16 bit, mono.
* bon_voyage.wav speech when you start the game
* lets_attack.wav speech when you become invulnerable
* be_careful.wav speech used a few seconds before invulnerability runs out
* invulnerable1.wav music when you get invulnerable.The Invulnerable tune is played about three times but in the end a warning alarm is put over it. The warning alarm has to be found on the board to get a clean sample.
All done speech samples are as clean as they can get from the board, i removed the resistor to the mixing channel. There is only one way to get the speech perfect, and that is to emulate the speech processor.
There is at least one speech sample still missing: Congratulations, when you finish the level, but since my vanguard plays with the background invisible, it's impossible to finish as of yet.
The shooting, bombing and engine hum are being traced ASAP, but i'll have to lift a few resistors/capacitors to get them clean from the board, instead of mixed with all the other signals...
The music is being controlled by the cpu at adress $3100, bits D0, D1, D2 (music A10, A9 and A8 respectively), and adress #3101, bits D0, D1, D2 (music A10, A9 and A8 respectively). Both adresses seem to work just as a tune selector on their respective roms ($3100 on SK4-Eprom-51, $3101 on SK4-Eprom-52). $3100 bits D4 and D5 also seem to have some effect on a counter that controls the adressing of the rom. Perhaps it is the way to play each note? The same goes for $3101 bit D4
The speech is done with a few adress lines and databits. $3101-D5 and $3101-D6 seem to do something with timing and $3400, together with R/W and something directly from the CPU seem to do a Enable. D0 through D5 are connected to the speech processor. The speech roms (SK6 board) are connected to the seperate interface chip which communicates directly with the speech chip.
The speech chip is a HD38880 and the interface is a HD38882.
Hopefully all this info will do the driver some good.
My thanks to the MAME project, without it I would not be able to fix my boards! Therefore this is my way to contribute to the project and to say thanks.
Bas Oort
The zipfile can be found here: Vanguard Samples 1
quote:Waar?
Op maandag 29 september 2003 15:26 schreef TAG-Speedy het volgende:
Vandaag op de kop getikt (nou gewoon uit de winkel gehaald);
Rez
Frequencysamen voor ¤ 22,67 (¤ 13,99 p.s en aangezien ik Rez wou dacht ik voor die 8 euro laten we niet een game achter
)
Ik moet toch een keer naar Enschede
TUTURIAL: Sega Megadrive controlpad repareren.
Foto 1: De benodigdheden zijn:
-Een defecte sega controller
-Een kruiskop schoevendraaier
-Wattenstaafjes
-Gedenatureerde alchohol
-Een schaar
-Papier
Foto 2:Schroef de controller open
Foto3:Draai de printplaat om
Foto 4:Pak de wattenstaafjes en doop deze in de alchohol (geen pisang of bacardi gebruiken) en rag de connectoren schoon.sta trouwens niet gek te kijken als de wattenstaafjes git zwart worden.
Foto 5:Haal nu de rubberdopjes uit de controller.
Foto 6:Knip nu een dun stukje papier en vouw dat op en stop het in het gaatje waar je net het rubberdopje hebt weggehaald (welke knop niet werkt in dat gaatje stop je het opgevouwen papiertje.).Maak het papiertje niet te dik!!!!!!
stop nu de rubbertjes weer op de papiertjes en draai de printplaat weer op zijn plaats schroef de controller weer dicht en hopsa je controller doet het weer.
Ik Heb dit al enkele keren gedaan bij sega controllersen het werkt!!
vergeet alleen niet hardt te boenen met de wattenstaafjes en alchohol.
quote:Valt best mee 5 min per controller.
Op dinsdag 30 september 2003 17:36 schreef Kiff het volgende:
Hmmm. heb nog een stuk of 10 defecte controllers. Best een rotklus wordt dat.
quote:Heb je mijn raad toch nog opgevolgd
Op dinsdag 30 september 2003 17:24 schreef -giovanni- het volgende:
waarschijnlijk kun je deze methode ook bij sega of nintendo 8 bit controllers gebruiken.Heb het nog niet geprobeerd maar het zal wel het zelfde principe zijn.
Ik heb dat ook altijd gedaan, ik had zelfs een joypad met zoveel papier er in gestauwd dat ik de B-knop amper aan hoefde te raken om hem in te drukken.
Uiteindelijk gaan ze toch wel kapot, teminste dat gingen ze bij mij wel. Echt een Megadrive-kwaaltje dit. Ik heb dan ook een paar officiële 6-button pads gekocht, dan ben ik er helemaal klaar mee...
quote:Als je de connectoren goed schoon ragt dan heb je geen problemen meer.
Op dinsdag 30 september 2003 18:47 schreef HeyFreak het volgende:[..]
Heb je mijn raad toch nog opgevolgd
Ik heb dat ook altijd gedaan, ik had zelfs een joypad met zoveel papier er in gestauwd dat ik de B-knop amper aan hoefde te raken om hem in te drukken.
Uiteindelijk gaan ze toch wel kapot, teminste dat gingen ze bij mij wel. Echt een Megadrive-kwaaltje dit. Ik heb dan ook een paar officiële 6-button pads gekocht, dan ben ik er helemaal klaar mee...
quote:alleen het papier, maar het was ook jaren geleden hoor dat ik dat deed...
Op woensdag 1 oktober 2003 16:19 schreef -giovanni- het volgende:[..]
Als je de connectoren goed schoon ragt dan heb je geen problemen meer.
die wattenstaafjes van mij waren echt pik en pik zwart.
daarna een papiertjes en ze werken weer top.
2 maanden geleden heb ik er 1 gerepareerd voor een vriend van me en die werkt nog steeds en hij speelt er dagelijks op.
Maaktje jij de connectoren ook schoon met alchohol of alleen dat stukje papier ertussen?
quote:http://www.oshealtd.com/ hier hebben ze nog de officiele atari shirts.
Op donderdag 2 oktober 2003 12:16 schreef mordradead het volgende:
laatst mijn (onofficiele) atari shirt met de post gekregen, was een goede koop voor maar 12 euro incl verzenden
Hij zit nog in het plastic
Behalve dat de sprites van de paddle en de bal (en ook de rondstuiterende beestjes) het niet doen. Die zijn er gewoonweg niet... En dat staat zo debiel. Je ziet wel de background, je ziet de blokjes verdwijnen, en de RAM en ROM checks gaan allebei prima. Maar geen paddle en geen bal...
Het moet zoiets verdomd simpels zijn, maar ik heb geen schema en geen inspiratie deze nacht om er nog verder over na te denken...
Ik had een paar defecte spelcomputers gekocht (via V&A van Fok! ). Een Sega Master System II en een Atari 2600 met 6 knoppen. Helaas bleek na aankomst het probleem 'waterschade' te zijn. Maar na wat openschroefwerk lijkt het er op dat de schade beperkt is tot roestig blikwerk en wat slechte contacten. Volgens mij nog wel schoon te maken. I'll keep you posted, ik zal wat foto'tjes plaatsen
.
De Atari zag er trouwens op de foto nogal slecht uit, het leek of er een paar diepe krassen in zaten. Maar na aankomst bleek het allemaal nogal mee te vallen, het was voornamelijk vuil (drop ofzo ). De Sega ziet er als nieuw uit (van buiten dan).
Jammer dat de verzendkosten hoger waren dan de prijs van de apparaten . 4,50 euro voor beide apparaten, dan maakt 5,50 euro verzendkosten het bedrag toch weer wat hoog
. Naja, is een goede motivatie om ze echt te repareren
.
Arkanoid Update:
De ene doet nog steeds alles behalve het balletje enzo.
De ander blijkt te leven maar heeft een TOTAAL andere pinout dan de andere twee. De voedingsspanning zat dus kompleet fout, en ik heb iig de audio versterker in rook doen op gaan (-5volt op de 12volt lijn is niet lekker nee). Nu heeft deze (waarschijnlijk) een RAM probleem: Tis steeds 2 rijen tegels beeld, 2 rijen tegels garbage (tegels zijn de blokjes waar de sprites uit bestaan). Deze theorie word bevestigd door een paar rams er op te douwen en dan zie je ineens een hele strijd op het beeld om de pixels
Goed, morgen gaat bassie dus een stuk of 10 rams kopen van het 2016 type... En dan te bedenken dat voor het geld waar ik nu een paar KB voor koop je gewoon een dikke dimm van 256 mb kan kopen...
quote:Ja, ik had hem idd. ontvangen. Ben superdruk geweest deze week, dus ik had nog niet geantwoord. Aan de andere kant had ik je al eerder verteld dat het een grote Royal Video kast is. Alles zit er op en er aan, maar je krijgt er helaas wel een brakke monitor bij. Ik heb maar 1 echt goede monitor en raad eens bij wie die blijft
Op donderdag 9 oktober 2003 23:59 schreef Khadgar het volgende:
Peter, jij hebt toch ook wel weer de makkies deze week he? Oja, ik heb je een mailtje gestuurd, ik weet niet of je die ontvangen hebt (mijn mailprovider doet soms een beetje vaag)...
Update:
De Sega is schoongemaakt en voor een groot gedeelte ontroest (het blik is op sommige plekken zelfs doorgeroest . Hij geeft beeld en doet het eigenlijk bijna volledig. Ik kan de ingebouwde Alex Kidd spelen. Alleen is de cartridge connector OF gemaakt van groen metaal OF nogal verweerd
. Als ik er een cartridge in steek, start Alex Kidd nog steeds op. Geen enkele cartridge wordt gepakt, ook niet na wat ragwerk. Dus ik denk dat ik de connector maar moet vervangen.
De Atari is nog niet aan de praat. De printplaat zag er goed uit, en als ik hem aan en uitschakel zie ik op de monitor ook wel een beetje streepjes en dergelijk verschijnen en verdwijnen. Maar ik kan niet op een signaal afstemmen. Nou is het stekkertje van de antennekabel nogal verweerd, dus het zou daar aan kunnen liggen. Maar het kan ook zijn dat de modulator gaar is. Ik denk dat ik eerst maar eens met de oscilloscoop aan de slag moet om te zien of er ueberhaupt iets draait. De strepen op de monitor zouden eigenlijk betekenen dat er wel iets draait, dat er minstens beeldsynchronisatie wordt gegenereerd, en ik weet dat dat bij een Atari 2600 door de processor wordt gedaan (samen met de line buffer chip (nee, er zit geen videochip in de Atari 2600 ))
Edit:
Ik heb wat foto's gemaakt maar die gaan vanavond wel online.
Edit2:
Bas, als je die 2016's niet meer kan krijgen heb ik er volgens mij nog wel een paar liggen. Liever dat je ze in de winkel koopt, anders zit ik zelf een keer zonder, maar in hoge nood... Je kunt trouwens ook 6116 rams gebruiken, maar let wel op de snelheid.
6116's en 2016's vind je nog wel eens op printplaten van oude printers.
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 10-10-2003 10:46]
Overigens zijn modulatoren in oude systemen zo sterk dat je vaak geeneens contact via het stekkertje nodig hebt...
2016's zijn hier nog op voorraad, tenminste de vorige keer wel. 6116's zijn bij Conrad zelfs nog te koop, maar ik weet niet of de snelheid hoog genoeg ligt. Ik vind ze iig wel. Overigens denk ik nu dat het niet eens de rams zijn (kom ik nu achter, na ze er uit gesoldeerd en geknipt te hebben), maar het adrescircuit er om heen.
quote:W8 maar, ik zie dat jij een NES hebt...
Op vrijdag 10 oktober 2003 12:27 schreef Oksel het volgende:
Geweldig topic..Jammer dat alles het bij mij gewoon doet..
quote:Gelijk voetjes solderen hé
Op vrijdag 10 oktober 2003 12:13 schreef Khadgar het volgende:
2016's zijn hier nog op voorraad, tenminste de vorige keer wel. 6116's zijn bij Conrad zelfs nog te koop, maar ik weet niet of de snelheid hoog genoeg ligt. Ik vind ze iig wel. Overigens denk ik nu dat het niet eens de rams zijn (kom ik nu achter, na ze er uit gesoldeerd en geknipt te hebben), maar het adrescircuit er om heen.
Ik dacht al dat het het adres-circuit zou zijn. Als een RAM kapot is, doen simpelweg bepaalde pixels het niet, het komt zelden voor dat een RAM helemaal niets meer doet. Als je scherm echt in blokken is opgedeeld, dan is er iets in de periferie niet goed. Kan van alles zijn, maar als echt om-en-om een blok het wel doet en een blok niet, dan zou ik als eerste de geheugenbank selectie wantrouwen.
Edit:
Als er een bit in een adreslijn kapot zou zijn, zou je dezelfde blokken meerdere keren op het scherm terug moeten zien komen. Dus dat is het denk ik niet.
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 12:31 schreef RetepV het volgende:[..]
W8 maar, ik zie dat jij een NES hebt...
Daarom! NES, SNES & N64.
Net voor het eerst mn converter voor NTSC SNES games uitgeprobeert! Werkt nog ook!
Je moet in je SNES een ding drukken waar je een PAL en het NTSC cartridge weer indrukt. En zo kun je spelen Ziet er niet uit, maar werkt wel!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |