Moet 250 miljoen euro gaan opleveren voor de gemeente dus de automobilist kan ingezet worden als melkkoetje anders valt dit toch niet uit te leggen.quote:Dit gezin met vier auto’s is straks 1000 euro per jaar kwijt aan parkeerkosten: 'Dat wordt een drama'
Het nieuws over betaald parkeren slaat in heel Rotterdam in als een bom. Vooral in Rotterdam-Oost is veel bezorgdheid omdat hier parkeren altijd gratis was. Voor het gezin van Tony (65) en Chantal (50) met thuiswonende kinderen en meerdere auto’s betekent dat 1000 euro parkeerkosten per jaar. “Niemand is er blij mee.”
Het is begin avond in de wijk. De straten staan vol met auto’s. Zoon Thomas vertrekt met een sporttas uit huis. Met de auto gaat hij naar voetbaltraining. De rest van de auto’s staan voor de deur. De familie vraagt zich hardop af of ze door de drukte ook meerdere vergunningen krijgen.
Maar voor het gezin uit Prinsenland staat er straks mogelijk meer op het spel dan alleen parkeervergunningen. Hun garage moet misschien anders worden ingericht, de tuin kan deels plaatsmaken voor auto's en zelfs de auto van een van hun thuiswonende zonen komt ter discussie te staan. “Ik word er wel heel onrustig van”, zegt Chantal.
De zorgen leven volgens het stel breder in de straat. Tijdens een buurtfeest kwam het onderwerp al ter sprake en inmiddels wordt er in een buurtapp volop over gepraat. Dat het parkeren in Rotterdam steeds meer gereguleerd wordt, begrijpen ze ergens wel. Maar juist in hun wijk vragen ze zich af welke probleem ermee wordt opgelost. “Het raakt mensen wel”, zegt Tony.
Auto vs openbaar vervoer
Tony heeft voor zijn werk een auto nodig. Hij runt een softwarebedrijf dat software levert aan makelaars door heel Nederland. Vier van de vijf dagen rijdt hij naar zijn kantoor in Amsterdam en daarnaast bezoekt hij klanten. Met het openbaar vervoer is hij naar eigen zeggen ruim twee uur onderweg. “De praktijk is eigenlijk dat ik op een gegeven moment zoiets had van: ik ga gewoon met de auto.”
Ook Chantal gebruikt haar auto voor haar werk bij een makelaarskantoor in Rotterdam. Ze is werkzaam op kantoor, maar gaat ook mee naar taxaties, hangt borden op en begeleidt bouwtechnische keuringen. “Dus daar heb ik toch een auto voor nodig.” Hun twee thuiswonende zonen hebben auto’s nodig voor werk en opleiding. Tony: “Het klinkt als een luxeprobleem, maar het aantal auto's zegt niet automatisch iets over hoeveel geld een gezin heeft. Vier auto's betekent niet meteen dat je nou een miljonair bent.”
Het probleem zit voor hen bovendien niet alleen in de maandelijkse rekening. Hun garage staat nu vol met fietsen, een scooter en spullen. Tony en Chantal zijn daarom al aan het nadenken hoe ze ruimte kunnen maken voor een auto. De schuur aan de zijkant van het huis willen ze eerder vervangen, zodat spullen uit de garage daarheen kunnen. “We zijn nu al bezig aan het kijken”, vertelt Tony.
Voortuin opofferen
Ook de voortuin dreigt onderdeel te worden van de parkeeroplossing. Daar staan nu plantenbakken, groen en een tuinset waar ze met de buren kunnen zitten. Als er geen andere mogelijkheid is, denken ze erover om die spullen weg te halen. En dat is meteen een horrorscenario voor de straat zeggen ze: “Straks moet onze voortuin eraan voor de auto’.
Thuiswonende kinderen
Er komt nog een andere zorg bij: thuiswonende kinderen. Volgens Chantal blijven jongeren noodgedwongen langer thuis omdat ze nauwelijks een betaalbare huur- of koopwoning kunnen vinden. Daardoor hebben gezinnen soms meerdere auto's voor de deur. Ze vindt dat de gemeente daar rekening mee zou moeten houden.
Tony ziet wel een mogelijke oplossing: onderscheid maken tussen huishoudens met thuiswonende kinderen die werken en een auto nodig hebben. “Als jij twee inwonende kinderen hebt en allebei de kinderen hebben een rijbewijs, dan vind ik dat je gewoon vier plekken nodig hebt.”
De zorgen gaan verder dan hun eigen voordeur. Chantal vreest dat betaald parkeren ook gevolgen heeft voor winkels en de markt in de buurt. Als mensen ergens anders gratis of goedkoper kunnen parkeren, zouden ze volgens haar hun boodschappen daar kunnen gaan doen. "Ik vind dat heel erg voor de winkeliers." Ook voor ouders die hun kinderen naar school brengen ziet ze problemen. Tony vat haar verwachting kort samen: "Dat wordt een drama."
Vooruit denken
En toch hopen Tony en Chantal dat de plannen nog kunnen veranderen. Voorlopig blijven de auto's dus staan waar ze staan. Maar Tony en Chantal denken al vooruit naar wat er moet gebeuren als betaald parkeren er daadwerkelijk komt: de garage verbouwen, de schuur aanpakken, misschien de voortuin aanpassen en mogelijk zelfs een auto verkopen.
Er zijn meerdere petities tegen betaald parkeren in Rotterdam. Vandaag wordt een demonstratie georganiseerd in Nesselande vanaf 18:30 ter hoogte van de Cypruslaan. Het onderwerp betaald parkeren leeft onder Rotterdammers.
https://www.rijnmond.nl/n(...)-dat-wordt-een-drama
quote:Wethouder Chantal Zeegers (D66, Bouwen en Mobiliteit) zegt: “Met betaald parkeren krijgen we meer grip op de verdeling van de schaarse ruimte en op een eerlijke verdeling van parkeerplaatsen.” Over de gevolgen voor bewoners: “Een ingrijpende verandering als deze is nooit leuk en het zal absoluut wennen zijn. Maar Rotterdammers krijgen er wat voor terug: aantrekkelijkere, groenere en veiligere wijken, met meer ruimte om te spelen, te ontspannen en te ondernemen.” Over de opbrengst: “Levert het geld op? Jazeker, en dat investeren we ook weer in onze stad.”
Met 4 auto's (waarom??) in een grote stad (gaan) wonen en dan gaan janken om de kostenquote:Op donderdag 17 september 2026 16:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Moet 250 miljoen euro gaan opleveren voor de gemeente dus de automobilist kan ingezet worden als melkkoetje anders valt dit toch niet uit te leggen.
[..]
Ook de parkeertarieven worden gewoon even met 40-45% omhoog gegooid omdat het kan.
Ja, dit is een heel slecht voorbeeld om medelijden op te wekken.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Met 4 auto's (waarom??) in een grote stad (gaan) wonen en dan gaan janken om de kosten^oneindig.
Niet ten koste van een ander in elk geval.quote:Als jij twee inwonende kinderen hebt en allebei de kinderen hebben een rijbewijs, dan vind ik dat je gewoon vier plekken nodig hebt
Nou, dit dus.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Met 4 auto's (waarom??) in een grote stad (gaan) wonen en dan gaan janken om de kosten^oneindig.
1000 euro valt mij nog mee voor 4 auto's. Er zijn in mijn woonplaats inwoners die voor een auto 73 euro per maand betalen.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Hier in Duitsland heeft vrijwel iedereen boven de 18 jaar een eigen auto, zeker op het platte land.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ja, en?quote:Op donderdag 17 september 2026 16:37 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Hier in Duitsland heeft vrijwel iedereen boven de 18 jaar een eigen auto, zeker op het platteland.
Grote gezinnen komen in Nederland (ook Duitsland) niet meer voor, dus 4 autos per gezin is een uitzondering.
Ze zijn daar niet gaan wonen, ze wonen al daar. En Prinsenland zou ik niet typeren als de grote stad, het is meer een dorp dat is vastgegroeid is aan Rotterdam. Het zijn op zichzelf staande kernen met eigen winkelvoorzieningen.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Omdat mensen naar hun werk moeten Hans. Of ga jij ze brengen?quote:Op donderdag 17 september 2026 16:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Waarom wordt er zoveel leefruimte opgeofferd voor dat stuk blik?
Als peuter vond ik dat al belachelijk, hoe dat lelijke ding het straatbeeld domineert.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Plaatje bij het artikel:
[ afbeelding ]
Hoe mooi zou het zijn zonder al die auto-beeld-vervuiling in die straat. Waarom wordt er zoveel leefruimte opgeofferd voor dat stuk blik?
Regel maar een prive parkeerplaats.wat mij betreft wordt er zo min mogelijk openbare ruimte weggegeven.
Pure geldklopperij idd. Buiten Den Haag ook, vrienden van me wonen in Rijswijk hadden een parkeerplaats bij hun huurappartement maar is opgeheven en moeten nu via Qpark bijna 900 euro per jaar aftikken.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:46 schreef Haags het volgende:
Bijna heel Den Haag gaat ook betaald parkeren. Omdat er zogenaamd teveel parkeerdruk is. Lol. Stelletje mongolen geef gewoon eerlijk toe dat er geld binnen moet komen.
Lekker met fiets of OV. Of wat dichter bij werk gaan wonen.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat mensen naar hun werk moeten Hans. Of ga jij ze brengen?
Tsja, als je langzaam wijk voor wijk betaald parkeren invoert dan loopt de druk in wijken waar (nog) geen betaald parkeren is wel op ja.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Pure geldklopperij idd. Buiten Den Haag ook, vrienden van me wonen in Rijswijk hadden een parkeerplaats bij hun huurappartement maar is opgeheven en moeten nu via Qpark bijna 900 euro per jaar aftikken.
Je kan wel roepen doe de auto lekker weg maar succes met op je werk komen
Voor heel veel mensen is dat godsonmogelijk. Dat je dat af doet als pech hebben geeft wel aan dat je zelf ook wel weet dat jouw kolderieke take in dit verhaal kant noch wal raakt.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lekker met fiets of OV. Of wat dichter bij werk gaan wonen.
Nu ga jij me uitleggen dat dat voor jou helemaal onmogelijk is, natuurlijk. Dat is pech hebben.
Oh ja hier staat ook zo'n wrak met Bulgaars kenteken al jaren. Kan niet worden weggesleept want is verzekerd blijkbaar. Banden zacht en groeit een oerwoud omheen maar nee regels zijn regels. Vervolgens moet jij na je avonddienst 3 straten verderop parkerenquote:Op donderdag 17 september 2026 16:52 schreef Haags het volgende:
[..]
Tsja, als je langzaam wijk voor wijk betaald parkeren invoert dan loopt de druk in wijken waar (nog) geen betaald parkeren is wel op ja._!
Hier ook nu, staat helemaal vol. Vaak auto's zonder apk, goh wonderbaarlijk. Heb al diverse keren contact opgenomen hierover en ze komen regelmatig auto's weg slepen maar het is dweilen met de kraan open.
Die kinderen zouden gewoon de deur uit moeten en een eigen woning betrekken..... o wacht.....quote:Op donderdag 17 september 2026 16:51 schreef borisz het volgende:
Als je als gezin vier auto's hebt mag het bedrag nog wel meer omhoog.
'S nachts een keer nummerplaat eraf trekken en raampje in slaan wil soms ook helpen. Reageren ze wel goed op hier.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh ja hier staat ook zo'n wrak met Bulgaars kenteken al jaren. Kan niet worden weggesleept want is verzekerd blijkbaar. Banden zacht en groeit een oerwoud omheen maar nee regels zijn regels. Vervolgens moet jij na je avonddienst 3 straten verderop parkeren![]()
Het zal je misschien verbazen, maar velen hebben iets genaamd 'werk'. En om daar te komen hebben ze vervoer nodig.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Plaatje bij het artikel:
[ afbeelding ]
Hoe mooi zou het zijn zonder al die auto-beeld-vervuiling in die straat. Waarom wordt er zoveel leefruimte opgeofferd voor dat stuk blik?
Regel maar een prive parkeerplaats.wat mij betreft wordt er zo min mogelijk openbare ruimte weggegeven.
Waarom gaat iedereen zover weg werken dat ze er met de auto heen moeten?quote:Op donderdag 17 september 2026 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat mensen naar hun werk moeten Hans. Of ga jij ze brengen?
Mooi verhaal wel. Vier autos per huis. Ga maar lekker prive ergens parkeren, of buiten de bebouwde kom. Ik zet mijn vrachtwagen ook niet in de woonwijk snachts.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:59 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het zal je misschien verbazen, maar velen hebben iets genaamd 'werk'. En om daar te komen hebben ze vervoer nodig.
Dat was ook wel briljant, ja.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:01 schreef DrDentz het volgende:
Of je moet afgekeurd zijn, dan krijg je een gratis plek. Zie schilderswijk.
[ afbeelding ]
Omdat de gehuchten waarin ze werken niks zit qua scholen en er amper fatsoenlijk OV is bijvoorbeeld. Of ze voor hun werk op meerdere locaties moeten zijn, klanten moeten bezoeken etc. Of omdat woningen en ruimte schaars en duur zijn, daaraan ontleent een grote gemeente als Almere zijn voornaamste bestaansrecht.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:01 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Waarom gaat iedereen zover weg werken dat ze er met de auto heen moeten.
Zoek werk dichterbij of ga dichterbij je werk wonen.
Dat mensen onhandige woon-werk keuzes maken geeft ze nog niet het recht om 2, 3 of zelfs 4 stukken blik per huis in de openbare ruimte te mogen stallen.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat de gehuchten waarin ze werken niks zit qua scholen en er amper fatsoenlijk OV is bijvoorbeeld. Of ze voor hun werk op meerdere locaties moeten zijn, klanten moeten bezoeken etc. Of omdat woningen en ruimte schaars en duur zijn, daaraan ontleent een grote gemeente als Almere zijn voornaamste bestaansrecht.
Zou je denken maar het is van oudsher dus nooit een probleem geweest. En er is amper bijgebouwd waardoor het nu ineens een probleem zou moeten worden. Het grootse deel zijn volkswijken en laagbouw en wat bestaande torenflats met veelal eigen parkeergelegenheid rondom Het Alexandrium. Dus is het puur geldklopperij.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:05 schreef dop het volgende:
Als ieder huishouden in Prinsenland voor elk gezinslid een auto voor de deur wil dan is er direct een parkeerprobleem.
Helemaal niet vreemd als je meerdere auto's in een grote stad voor de deur wil dat dit dan wat kost als je zelf geen parkeerplaats regelt.
Ik vind de parkeer kosten voor bewoners eigenlijk best schappelijk.
Zat plekken die uitermate slecht bereikbaar zijn, zeker als je onregelmatig werkt. Het Rivium bijvoorbeeld groot industrieterrein waar ik destijds werkte stopte amper een fatsoenlijke bus (alleen een overvolle shuttle) en na 23:00 reed er helemaal niks. Dat was 20 minuten lopen vanaf het dichtstbijzijnde metrostation van Capelsebrug.quote:Openbaar vervoer is ook goed geregeld. Je kunt als je in Rotterdam woont en werkt ook prima zonder auto.
Mensen hebben vaak meerdere afwegingen tegelijk te maken als het gaat om het vinden van een woonplek. Kinderen, ouders waarvoor eventueel mantelzorg plaats moet vinden en dan nog betaalbaarheid van woningen en werk in de omgeving. En stel je hebt dat allemaal gestroomlijnd en je werkt als docent op een school om de hoek bij wijze van spreken kan het altijd voorkomen dat je elders gastlessen moet gaan geven, een auto nodig hebt voor opleiding, kinderen die naar clubjes moeten op onbereikbare plekken. Je hebt gewoon een auto nodig in de meeste gevallen.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:16 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat mensen onhandige woon-werk keuzes maken geeft ze nog niet het recht om 2, 3 of zelfs 4 stukken blik per huis in de openbare ruimte te mogen stallen.
Ik ben Rotterdamer mijn moeder woont in Prinsenland ik ken het goed.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou je denken maar het is van oudsher dus nooit een probleem geweest. En er is amper bijgebouwd waardoor het nu ineens een probleem zou moeten worden. Het grootse deel zijn volkswijken en laagbouw en wat bestaande torenflats met veelal eigen parkeergelegenheid rondom Het Alexandrium. Dus is het puur geldklopperij.
[..]
Zat plekken die uitermate slecht bereikbaar zijn, zeker als je onregelmatig werkt. Het Rivium bijvoorbeeld groot industrieterrein waar ik destijds werkte stopte amper een fatsoenlijke bus (alleen een overvolle shuttle) en na 23:00 reed er helemaal niks. Dat was 20 minuten lopen vanaf het dichtstbijzijnde metrostation van Capelsebrug.
Ligt er aan waar je moet zijn, ik werkte destijds bij Het Zalmhuis aan de Schaardijk woonde achterin Prinsenland en dan was het om het even. OV was het 40 minuten met de auto 10 minuten. Maar erger na 21:00 reed er niks meer dus terug moest je een pesteind fietsen of lopen als je geen auto had. Over slecht verlichte verlaten kutstukken ook nog eens dus als vrouw is dat helemaal niet wenselijk.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:23 schreef dop het volgende:
[..]
Ik ben Rotterdamer mijn moeder woont in Prinsenland ik ken het goed.
Het dichtstbijzijnde metrostation bij het Rivium is Kralingse Zoom dat is geen 20 minuten lopen
Je kunt altijd situaties verzinnen waar bij de auto sneller is maar je gaat mij niet vertellen dat iedereen in Rotterdam een auto nodig heeft voor woon werkverkeer
Alleen gaat het hier niet om een gehucht, maar om Rotjeknor, waar je ook prima OV hebt.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:09 schreef Elan het volgende:
Omdat de gehuchten waarin ze werken niks zit qua scholen en er amper fatsoenlijk OV is bijvoorbeeld.
Er is een verschil tussen 1 auto of 4 auto'squote:Op donderdag 17 september 2026 17:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Ligt er aan waar je moet zijn, ik werkte destijds bij Het Zalmhuis aan de Schaardijk woonde achterin Prinsenland en dan was het om het even. OV was het 40 minuten met de auto 10 minuten. Maar erger na 21:00 reed er niks meer dus terug moest je een pesteind fietsen of lopen als je geen auto had. Over slecht verlichte verlaten kutstukken ook nog eens dus als vrouw is dat helemaal niet wenselijk.
Van Oost naar Zuid is sowieso een drama omdat er geen fatsoenlijke directe verbinding ligt dus je moet via het centrum. Veel wijken zijn ook gewoon alleen per bus te bereiken of je moet lang lopen. Zolang je pal aan de metro moet zijn is het allemaal heel goed te doen, maar ga je iets dieper een wijk in of industrieterrein op dan ben je ook in een grote stad als Rotterdam al snel afhankelijk van obscure buslijnen die eens per half uur rijden. Ga je even buiten de stad laten we zeggen Oud Beijerland waar mijn moeder destijds woonde is het helemaal dramatisch geregeld. Wij deden er vanaf Oosterflank serieus anderhalf uur over om daar te komen. Op zondagen vaak nog veel langer omdat buslijnen totaal niet op elkaar aansloten of uitvielen. Echt een sprookje om te denken dat je in de stad eenvoudig af kunt zonder auto.
Je hebt prima OV maar zie mijn voorbeeld hierboven ga je iets van de gebaande paden af is het ook daar heel slecht geregeld qua bereikbaarheid. Waarbij je reistijd verdubbeld en je ook nog ontzettend afhankelijk bent van verschillende vervoerders met eigen dienstregelingen die niet op elkaar aansluiten. Als je op afwijkende tijden werkt is het helemaal stressvol. En veel werkgevers verwachten tegenwoordig ook flexibiliteit., dat je even voor overleg naar een andere locatie gaat. Of mensen hebben kinderen die naar clubjes gaan. Vrienden of familie die ver weg wonen. Kun je in Rotterdam wonen met de metro voor je deur maar daar heb je helemaal niks aan als je ouders in Het Westland wonen .quote:Op donderdag 17 september 2026 17:49 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Alleen gaat het hier niet om een gehucht, maar om Rotjeknor, waar je ook prima OV hebt.
Dat kan ook met 1 auto en eventueel een deelauto. 4 auto's voor 1 gezin slaat nergens op.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Je hebt prima OV maar zie mijn voorbeeld hierboven ga je iets van de gebaande paden af is het ook daar heel slecht geregeld qua bereikbaarheid. Waarbij je reistijd verdubbeld en je ook nog ontzettend afhankelijk bent van verschillende vervoerders met eigen dienstregelingen die niet op elkaar aansluiten. Als je op afwijkende tijden werkt is het helemaal stressvol. En veel werkgevers verwachten tegenwoordig ook flexibiliteit., dat je even voor overleg naar een andere locatie gaat. Of mensen hebben kinderen die naar clubjes gaan. Vrienden of familie die ver weg wonen. Kun je in Rotterdam wonen met de metro voor je deur maar daar heb je helemaal niks aan als je ouders in Het Westland wonen .
Die auto is voor de thuiswonende kinderen he niet voor hun zelf. Die kinderen moeten ook naar werk. Dat je als kind tegenwoordig tot je dertigste thuis moet wonen is al treurig genoeg op zich.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:54 schreef dop het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen 1 aoto of 4 auto's
De schaardijk is lastig in de avond inderdaad niet ideaal met het ov dat snap ik maar niet verassend omdat er verder geen .... Te beleven is.
Als je in Rotterdam als gezin 4 auto's wil dan ben je een uitzondering.
99% kan met 1 hooguit 2 auto Prima functioneren. En voor velen is het zonder auto maar met fiets of bromfiets ook prima te doen.
Afhankelijk van waar je zit al snel drie kwartier, in de stromende regen zoals vandaag zou ik geen pisstukje willen noemenquote:Verder ik woon op zuid en Prinsenland is prima te fietsen, al helemaal vanaf het rivium dan is het echt een pis stukje.
quote:Op donderdag 17 september 2026 18:04 schreef onlogisch het volgende:
Jeetje, wat een wereldproblemen zeg.
Ik snap je punt maar het gaat hier om één gezin, dus dat laatste is soberso niet aan de orde hier. Dus wat @CarbonC al zegt, 4 auto's lijkt me niet echt nodig en anders niet zeuren maar betalen.quote:Op donderdag 17 september 2026 17:57 schreef Elan het volgende:
Je hebt prima OV maar zie mijn voorbeeld hierboven ga je iets van de gebaande paden af is het ook daar heel slecht geregeld qua bereikbaarheid. Waarbij je reistijd verdubbeld en je ook nog ontzettend afhankelijk bent van verschillende vervoerders met eigen dienstregelingen die niet op elkaar aansluiten. Als je op afwijkende tijden werkt is het helemaal stressvol. En veel werkgevers verwachten tegenwoordig ook flexibiliteit., dat je even voor overleg naar een andere locatie gaat. Of mensen hebben kinderen die naar clubjes gaan. Vrienden of familie die ver weg wonen. Kun je in Rotterdam wonen met de metro voor je deur maar daar heb je helemaal niks aan als je ouders in Het Westland wonen .
34minuten fietsen volgens Google en 27minuten met de auto (buiten de spits)quote:Op donderdag 17 september 2026 18:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Die auto is voor de thuiswonende kinderen he niet voor hun zelf. Die kinderen moeten ook naar werk. Dat je als kind tegenwoordig tot je dertigste thuis moet wonen is al treurig genoeg op zich.
Werkgevers verwachten eigenlijk zonder uitzondering dat je ergens op tijd verschijnt dus als jij kiest om zonder auto door het leven te gaan en het is onverhoopt code geel of oranje of de vervoerder staakt dan mag jij je verantwoorden.
[..]
Afhankelijk van waar je zit al snel drie kwartier, in de stromende regen zoals vandaag zou ik geen pisstukje willen noemen
Als je weet ik veel 25 bent en je woont noodgedwongen nog thuis heb je normaliter ook gewoon een eigen leven en vrienden/relatie enzo. Geloof niet dat het luiheid is het lijkt me heerlijk om met OV te gaan elke dag maar er is simpelweg teveel gezeik onzekerheid en extra reistijd die daarbij komt kijken door zaken als stakingen en storingen. Als je Prinsenland neemt is het rond de winkels al allemaal betaald parkeren (Alexandrium sowieso) dus dat zullen ze waarschijnlijk al met de fiets of lopend doen. Toen ik klein was deden we naar mijn gevoel veel minder met de auto, familie woonden in de buurt, maar tegenwoordig lijkt iedereen ook wel verspreid over het hele land te wonen maar misschien is dat een n=1 .quote:Op donderdag 17 september 2026 18:09 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Ik snap je punt maar het gaat hier om één gezin, dus dat laatste is soberso niet aan de orde hier. Dus wat @:CarbonC al zegt, 4 auto's lijkt me niet echt nodig en anders niet zeuren maar betalen.
Buiten dat zijn veel mensen gewoon fokking lui. Ik woon zelf in een grote stad, met een grote winkelstraat op nog geen 100 meter afstand. Toch pakken genoeg buren/mensen de auto om naar die winkelstraat te gaan, want tja, je zou eens een stukje moeten lopen...
Mee eens het gaat om 2 tientjes per maand per auto. Als je dat niet kan betalen moet je geen auto rijden.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 17 september 2026 18:16 schreef dop het volgende:
[..]
34minuten fietsen volgens Google en 27minuten met de auto (buiten de spits)
44minuten met OV.
Met een brommertje zou je in alle gevallen het snelste zijn.
En ja het regent wel eens maar de auto is een heel dure oplossing voor die paar keer dat het regent.
Ik heb een mooie elektrische fiets bestelt, ik reis nu eigenlijk altijd met OV en dan vooral korte afstanden, op zich zijn de grootste problemen hier eeuwige omleidingen, ze gaan hier nu een brug vervangen, kan 8 maanden geen Tram overquote:Op donderdag 17 september 2026 18:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je weet ik veel 25 bent en je woont noodgedwongen nog thuis heb je normaliter ook gewoon een eigen leven en vrienden/relatie enzo. Geloof niet dat het luiheid is het lijkt me heerlijk om met OV te gaan elke dag maar er is simpelweg teveel gezeik onzekerheid en extra reistijd die daarbij komt kijken door zaken als stakingen en storingen. Als je Prinsenland neemt is het rond de winkels al allemaal betaald parkeren (Alexandrium sowieso) dus dat zullen ze waarschijnlijk al met de fiets of lopend doen. Toen ik klein was deden we naar mijn gevoel veel minder met de auto, familie woonden in de buurt, maar tegenwoordig lijkt iedereen ook wel verspreid over het hele land te wonen maar misschien is dat een n=1 .
Dat is dan 1 auto. Dat is inderdaad bizar. Maar in dit topic gaat het over 4 auto's voor 1000 euro per jaar.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Pure geldklopperij idd. Buiten Den Haag ook, vrienden van me wonen in Rijswijk hadden een parkeerplaats bij hun huurappartement maar is opgeheven en moeten nu via Qpark bijna 900 euro per jaar aftikken.
Je kan wel roepen doe de auto lekker weg maar succes met op je werk komen
De eerste is een tientje en daarna ¤ 25,70 per maand per vergunning tikt toch best aan voor iets wat daarvoor gewoon gratis was. Hoe zou jij het vinden als ze dit voor jouw deur zouden invoeren? Even los van dat je het ongetwijfeld prima kan missen voelt het toch wel een naaistreek. Zeker als je daar niet alleen zou wonen. En al je bezoek dat langs wil komen moet ook gaan betalen.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens het gaat om 2 tientjes per maand per auto. Als je dat niet kan betalen moet je geen auto rijden.
Wat een drama verhaal om niets.
Ik vind het eigenlijk ronduit asociaal dat één huishouden vier autos gratis in de openbare ruimte denkt neer te kunnen zetten. Ruimte is nu eenmaal schaars, zeker in de stad. Daar kan best een prijskaartje aan gehangen worden.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:27 schreef Elan het volgende:
[..]
De eerste is een tientje en daarna ¤ 25,70 per maand per vergunning tikt toch best aan voor iets wat daarvoor gewoon gratis was. Hoe zou jij het vinden als ze dit voor jouw deur zouden invoeren? Even los van dat je het ongetwijfeld prima kan missen voelt het toch wel een naaistreek. Zeker als je daar niet alleen zou wonen. En al je bezoek dat langs wil komen moet ook gaan betalen.
Ik vind het hele principe kut dat je autobezit wat toch al ontzettend duur is steeds verder gaat uitbuiten. Het is ook puur een manier om de gemeentekas te spekken, meer zit er niet achter.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:26 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is dan 1 auto. Dat is inderdaad bizar. Maar in dit topic gaat het over 4 auto's voor 1000 euro per jaar.
Ruimte is helemaal niet schaars er is meer dan genoeg parkeerplek, in elk geval in de wijken waar het over gaat. Het is puur een middel om geld te genereren.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk ronduit asociaal dat één huishouden vier autos gratis in de openbare ruimte denkt neer te kunnen zetten. Ruimte is nu eenmaal schaars, zeker in de stad. Daar kan best een prijskaartje aan gehangen worden.
Waarom zou het eigenlijk gratis moeten zijn?
Ik weet niet hoe het in Rotterdam zit, maar in Amsterdam zijn de parkeerinkomsten de enige inkomsten waarvan ze zelf mogen beslissen hoe ze dat besteden, daarom zijn ze er ook zo gek op, leuke linkse hobbies financieren.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Ruimte is helemaal niet schaars er is meer dan genoeg parkeerplek, in elk geval in de wijken waar het over gaat. Het is puur een middel om geld te genereren.
https://www.rotterdam.nl/parkeervergunning-bewoner-aanvragenquote:U kunt maximaal 2 parkeervergunningen krijgen per adres. Hoeveel parkeervergunning u kunt aanvragen hangt af van de wijk waarin u woont.
In veel grote steden is dat volledig normaal hoor, gewoon 1 auto per huishouden, om voorbeeld te geven, ik woon in Amsterdam Oud-West, dus dat zijn gewon 2 appartementenblokken met 9 appartementen tegenover elkaar, daar heb je dan ook maar 3 parkeerplaatsen voor, toen ik hier kwam wonen was de wachttijd 12 jaar voor een vergunning.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
https://www.rotterdam.nl/parkeervergunning-bewoner-aanvragen
Dat wordt kiezen.
Terecht.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
In veel grote steden is dat volledig normaal hoor, gewoon 1 auto per huishouden, om voorbeeld te geven, ik woon in Amsterdam Oud-West, dus dat zijn gewon 2 appartementenblokken met 9 appartementen tegenover elkaar, daar heb je dan ook maar 3 parkeerplaatsen voor, toen ik hier kwam wonen was de wachttijd 12 jaar voor een vergunning.
Wat vind je daarvan @Elan ?quote:Uw woning is geen nieuwbouwwoning. Bij nieuwbouw geeft de gemeente geen parkeervergunningen meer uit. Meer informatie kunt u opvragen bij de ontwikkelaar of makelaar van de woning.
Of je kunt er anderhalve dag voor parkeren in de Symonfy tower op de Zuidasquote:Op donderdag 17 september 2026 18:43 schreef Momo het volgende:
Uhm... bij bepaalde flats moeten bewoners 200 euro per maand betalen per parkeerplek...
Klopt, de nieuwbouw heeft hier allemaal ondergrondse garages, wat je ook steeds meer ziet is dat ze onder de grachten plekken creeeren.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Terecht.
Bij nieuwbouw geeft de gemeente Rotterdam niet eens vergunningen meer uit.
[..]
Wat vind je daarvan @:elan ?
Maar doorgaans is het zo dat als je allemaal een auto hebt dat je op een plek woont waar ook genoeg parkeerruimte is.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:49 schreef AchJa het volgende:
Grappig dat de zolderkamerautisten hier weer lopen te bepalen dat je geen vier auto's nodig hebt. In mijn gezin hebben we ook drie auto's, eentje van mij, en twee voor de twee zonen, want die moeten ook gewoon naar hun werk toe. Ze willen wel op zichzelf wonen maar ja, daar is wat mee he.
Dat heeft natuurlijk niks met elkaar te maken. Alsof je keuze voor kinderen afhangt van het aantal parkeerplekken in de straat...quote:Op donderdag 17 september 2026 18:54 schreef raptorix het volgende:
Maar doorgaans is het zo dat als je allemaal een auto hebt dat je op een plek woont waar ook genoeg parkeerruimte is.
Je begrijpt me verkeerd, ik bedoel op plekken waar je veel van de auto afhankelijk bent is doorgaans ook meer parkeerruimte, en andersom.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat heeft natuurlijk niks met elkaar te maken. Alsof je keuze voor kinderen afhangt van het aantal parkeerplekken in de straat...![]()
Zo van: "Zullen we aan kinderen beginnen schat?". "Nou, ik weet niet want misschien hebben we over 20 jaar wel extra parkeerruimte nodig en dat kan hier niet, dus laat maar"...
Too soon?quote:Op donderdag 17 september 2026 16:27 schreef Elan het volgende:
Het nieuws over betaald parkeren slaat in heel Rotterdam in als een bom.
Op die manier, maar ook dat is geen argument. Ik lees hier opmerkingen dat die lui helemaal geen auto nodig hebben, dat bepalen wij natuurlijk niet.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:58 schreef raptorix het volgende:
Je begrijpt me verkeerd, ik bedoel op plekken waar je veel van de auto afhankelijk bent is doorgaans ook meer parkeerruimte, en andersom.
quote:Op donderdag 17 september 2026 17:16 schreef CarbonC het volgende:
Dat mensen onhandige woon-werk keuzes maken geeft ze nog niet het recht om 2, 3 of zelfs 4 stukken blik per huis in de openbare ruimte te mogen stallen.
quote:Op donderdag 17 september 2026 16:49 schreef Perrin het volgende:
Nu ga jij me uitleggen dat dat voor jou helemaal onmogelijk is, natuurlijk. Dat is pech hebben.
Eens. Toen mijn broers en ik thuis woonden stonden er ook 5 auto's op de stoep. Allemaal nodig voor werk.quote:“Het klinkt als een luxeprobleem, maar het aantal auto's zegt niet automatisch iets over hoeveel geld een gezin heeft. Vier auto's betekent niet meteen dat je nou een miljonair bent.”
Alleen bij mensen die vergroeid zijn met hun autostoel en -stuur.quote:Het nieuws over betaald parkeren slaat in heel Rotterdam in als een bom.
Voor het overgrote deel van de mensen in de stad zijn prima alternatieven voor een (eigen) auto, al zal er een enkele uitzondering zijn die op onmogelijke tijdstippen op afgelegen plekken moet zijn. De rest kan prima met het OV, de fiets of deelauto.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op die manier, maar ook dat is geen argument. Ik lees hier opmerkingen dat die lui helemaal geen auto nodig hebben, dat bepalen wij natuurlijk niet.
Dit soort opmerkingen dus:
[..]
[..]_!
Dat jij een auto niet nodig vindt is allemaal prima. Maar dring die keuze niet aan anderen op. Vegans vertonen dit soort gedrag ook altijd.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:04 schreef CarbonC het volgende:
Alleen bij mensen die vergroeid zijn met hun autostoel en -stuur.
Ik zie een auto zeker niet als een luxe. Maar 250 euro per jaar voor een auto te parkeren lijkt mij redelijk in zeer drukke steden nabij het centrum.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vind het hele principe kut dat je autobezit wat toch al ontzettend duur is steeds verder gaat uitbuiten. Het is ook puur een manier om de gemeentekas te spekken, meer zit er niet achter.
En dat mensen autobezit als een luxe af doen vind ik al helemaal bizar. OV maar treinreizen in het bijzonder in Nederland is bizar duur als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland. Er zijn de afgelopen decennia ook een kaalslag gepleegd en veel lijnen zijn geschrapt. Als je autobezit wil ontmoedigen dan moet je eerst en vooral zorgen voor voldoende alternatieven en een betrouwbare dienstregeling.
Nogmaals, dat is niet aan jou om te bepalen, punt.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:06 schreef CarbonC het volgende:
Voor het overgrote deel van de mensen in de stad zijn prima alternatieven voor een (eigen) auto, al zal er een enkele uitzondering zijn die op onmogelijke tijdstippen op afgelegen plekken moet zijn. De rest kan prima met het OV, de fiets of deelauto.
Eens. Rotterdam heeft prima OV verbindingen, er is van alles wat. De enige reden dat ik mijn auto heb is een psychologisch dingetje. Durf hem niet weg te doen terwijl ik er zelden mee rij.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:06 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Voor het overgrote deel van de mensen in de stad zijn prima alternatieven voor een (eigen) auto, al zal er een enkele uitzondering zijn die op onmogelijke tijdstippen op afgelegen plekken moet zijn. De rest kan prima met het OV, de fiets of deelauto.
Q.E.D.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat jij een auto niet nodig vindt is allemaal prima. Maar dring die keuze niet aan anderen op. Vegans vertonen dit soort gedrag ook altijd.
Wel als jij de openbare ruimte vervuilt met je blik: dan mag ik daar zeker wel een mening over hebben.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is niet aan jou om te bepalen, punt.
Dan verhuis jij maar naar een groene omgeving, of werkt die truc dan niet?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:08 schreef CarbonC het volgende:
Q.E.D.
Meer groen in de openbare ruimte = meer welvaart dan (parkeer)asfalt.
Er wordt niks vervuild.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:09 schreef CarbonC het volgende:
Wel als jij de openbare ruimte vervuild vervuilt met je blik: dan mag ik daar zeker wel een mening over hebben.
Waarom moet iedereen maar aan de kant voor jouw auto?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan verhuis jij maar naar een groene omgeving, of werkt die truc dan niet?
Waarom moet de auto weg voor jouw groen?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:11 schreef CarbonC het volgende:
Waarom moet iedereen maar aan de kant voor jouw auto?
Het is niet mijn groen, maar het is wel beter.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarom moet de auto weg voor jouw groen?
Nee, maar ik vind gezondheid en welbevinden belangrijker dan dat iedereen altijd maar overal zijn auto moet kunnen stallen.quote:Heb jij meer rechten ofzo?
Dan verhuis je toch naar een plek waar ze dat hebben? Ik bedoel, deze mensen moeten volgens jou ook maar verhuizen toch? Waarom zou dat allemaal maar 1 kant op werken?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:13 schreef CarbonC het volgende:
Het is niet mijn groen, maar het is wel beter.
Ja het is overduidelijk pure geldklopperij en dat geeft dat raadslid ook gewoon toe. Maar autorijden staat al flink onder druk door de oorlog en we zijn Europees al koploper qua accijnzen. OV heb je bijna overal dus ik ben vooral bang dat dit een soort doos van Pandora gaat worden en je straks overal mag betalen om te parkeren als gemeentes eenmaal doorhebben hoe lucratief het is. Dat ook je bezoekers flink mogen betalen, want de tarieven voor de lage en middelzones worden verdubbeld maakt het allemaal nog wat kanslozer.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het in Rotterdam zit, maar in Amsterdam zijn de parkeerinkomsten de enige inkomsten waarvan ze zelf mogen beslissen hoe ze dat besteden, daarom zijn ze er ook zo gek op, leuke linkse hobbies financieren.
Hoe kom je erbij dat die mensen maar moeten verhuizen?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan verhuis je toch naar een plek waar ze dat hebben? Ik bedoel, deze mensen moeten volgens jou ook maar verhuizen toch?
Klopt, hier heb je wel een bezoekersregeling, dan krijg je geloof ik 40% korting, maar dan is het nog steeds iets van 4 euro per uur als ik me niet vergis, vroeger was het op Zondag gratis parkeren maar dat is ook niet meer zo, had er mee te maken dat alle dagjesmensen hun auto neerpleuren en het laatste stukje met de tram pakken.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja het is overduidelijk pure geldklopperij en dat geeft dat raadslid ook gewoon toe. Maar autorijden staat al flink onder druk door de oorlog en we zijn Europees al koploper qua accijnzen. OV heb je bijna overal dus ik ben vooral bang dat dit een soort doos van Pandora gaat worden en je straks overal mag betalen om te parkeren als gemeentes eenmaal doorhebben hoe lucratief het is. Dat ook je bezoekers flink mogen betalen, want de tarieven voor de lage en middelzones worden verdubbeld maakt het allemaal nog wat kanslozer.
Wordt gewoon gezegd in dit topic he. En jij vindt dat ze maar ander werk moeten gaan zoeken want "onhandige keuzes".quote:Op donderdag 17 september 2026 19:16 schreef CarbonC het volgende:
Hoe kom je erbij dat die mensen maar moeten verhuizen?
quote:Op donderdag 17 september 2026 16:49 schreef Perrin het volgende:
quote:Op donderdag 17 september 2026 17:16 schreef CarbonC het volgende:
Voor de zoveelste keer, dat bepaal jij niet.quote:Het is wel zeer onwaarschijnlijk dat ze 4 auto's nodig hebben: helemaal niemand in dat gezin kan fietsen of met het OV? Erg onwaarschijnlijk.
Mensen kunnen geen 4 parkeerplekken eisen.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wordt gewoon gezegd in dit topic he. En jij vindt dat ze maar ander werk moeten gaan zoeken want "onhandige keuzes".
[..]
[..]
[..]
Voor de zoveelste keer, dat bepaal jij niet.
Bezoekers parkeren Rotterdam zuid en Prinsenland kost ¤0,78 per uur (6 eenheden)quote:Op donderdag 17 september 2026 19:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, hier heb je wel een bezoekersregeling, dan krijg je geloof ik 40% korting, maar dan is het nog steeds iets van 4 euro per uur als ik me niet vergis, vroeger was het op Zondag gratis parkeren maar dat is ook niet meer zo, had er mee te maken dat alle dagjesmensen hun auto neerpleuren en het laatste stukje met de tram pakken.
Net zoals jij niks te eisen hebt mbt tot je omgeving. En als die mensen nu 4 auto's kwijt kunnen past het dus gewoon.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:24 schreef CarbonC het volgende:
Mensen kunnen geen 4 parkeerplekken eisen.
Maar ze konden weten dat dit zou gebeuren. Rotterdam is door de jaren beetje bij beetje betaald parkeren gaan worden dus was logisch dat zij ook een een keertje aan de beurt zouden komen. Dit komt dus niet uit de lucht vallen.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wordt gewoon gezegd in dit topic he. En jij vindt dat ze maar ander werk moeten gaan zoeken want "onhandige keuzes".
[..]
[..]
[..]
Nee, maar de eigenaar van de openbare ruimte wel en die kiest voor minder auto's in die openbare ruimte.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Net zoals jij niks te eisen hebt mbt tot je omgeving.
Dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:26 schreef Sunshine1982 het volgende:
Maar ze konden weten dat dit zou gebeuren. Rotterdam is door de jaren beetje bij beetje betaald parkeren gaan worden dus was logisch dat zij ook een een keertje aan de beurt zouden komen. Dit komt dus niet uit de lucht vallen.
Het punt is natuurlijk wel dat als je beperkt parkeerruimte hebt, dat het niet heel onlogisch is dat je daar sturende maatregelen op neemt, het moet alleen geen cashcow worden, ik geloof dat ze hier al bij 4 euro riepen dat het parkeergeld nooit verder omhoog zou gaan, inmiddels gaan we richting de 7 en dan zit ik niet eens in het duurste gebied.quote:
Nee, die kiest niet voor minder auto's, die kiest voor makkelijk geld verdienen.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:26 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Nee, maar de eigenaar van de openbare ruimte wel en die kiest voor minder auto's in die openbare ruimte.
Deze clowns met 4 auto's krijgen voor 1, maximaal 2 auto's een vergunning. Niet voor hun hele wagenpark.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, die kiest niet voor minder auto's, die kiest voor makkelijk geld verdienen.
Onderaan de streep is het gewoon een melkkoe. Men heeft geld nodig dus doet men het op deze manierquote:Op donderdag 17 september 2026 19:30 schreef raptorix het volgende:
Het punt is natuurlijk wel dat als je beperkt parkeerruimte hebt, dat het niet heel onlogisch is dat je daar sturende maatregelen op neemt, het moet alleen geen cashcow worden, ik geloof dat ze hier al bij 4 euro riepen dat het parkeergeld nooit verder omhoog zou gaan, inmiddels gaan we richting de 7 en dan zit ik niet eens in het duurste gebied.
Best redelijk toch, om dan (extra) geld te vragen voor vervuiling van de openbare ruimte?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Onderaan de streep is het gewoon een melkkoe. Men heeft geld nodig dus doet men het op deze manier
Ja en?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:32 schreef CarbonC het volgende:
Deze clowns met 4 auto's krijgen voor 1, maximaal 2 auto's een vergunning. Niet voor hun hele wagenpark.
Dat jij het "vervuiling" vindt was al een tijdje duidelijk. Maar wat jij vindt moet je maar naar de politie brengen want het is simpelweg geen argument.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:33 schreef CarbonC het volgende:
Best redelijk toch, om (extra) geld te vragen voor vervuiling van de openbare ruimte?
Die verdwijnen echt niet.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:33 schreef CarbonC het volgende:
Dat scheelt dus weer 2 auto's daar.
Dat kan hij wel degelijk, leefomgeving is namelijk erkend als mensenrecht i.t.t. het willen van 4 parkeerplaatsen.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:25 schreef AchJa het volgende:
Net zoals jij niks te eisen hebt mbt tot je omgeving.
quote:De Verenigde Naties heeft in 2022 het recht op een schone, gezonde en duurzame leefomgeving als mensenrecht erkend. Dat is een belangrijke mijlpaal.
https://www.mensenrechten(...)uurzame-leefomgeving
Gelukkig gaan we volgend jaar een paar euro erop vooruitquote:Op donderdag 17 september 2026 16:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Moet 250 miljoen euro gaan opleveren voor de gemeente dus de automobilist kan ingezet worden als melkkoetje anders valt dit toch niet uit te leggen.
[..]
Ook de parkeertarieven worden gewoon even met 40-45% omhoog gegooid omdat het kan.
Wel dus. Zie post #117.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat jij het "vervuiling" vindt was al een tijdje duidelijk. Maar wat jij vindt moet je maar naar de politie brengen want het is simpelweg geen argument.
Uhu...quote:Op donderdag 17 september 2026 19:34 schreef nelaeryn het volgende:
Dat kan hij wel degelijk, leefomgeving is namelijk erkend als mensenrecht i.t.t. het willen van 4 parkeerplaatsen.
Dat er nog steeds mensen zijn die een schone, gezonde en duurzame leefomgeving minder belangrijk vinden dan het altijd en overal maar moeten kunnen stallen van auto's: onbegrijpelijk.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:34 schreef nelaeryn het volgende:
schone, gezonde en duurzame leefomgeving
Vier Tesla's mogen wel? Of is dat ook "vervuiling"?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:39 schreef CarbonC het volgende:
Dat er nog steeds mensen zijn die een schone, gezonde en duurzame leefomgeving minder belangrijk vinden dan het altijd en overal maar moeten kunnen stallen van auto's: onbegrijpelijk.
Ah, wederom de "ga maar verhuizen" kaart...quote:Op donderdag 17 september 2026 19:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nee als ze dat niet hadden gewild, hadden ze moeten verkassen.
Daar weet je het antwoord zelf ook wel opquote:Op donderdag 17 september 2026 19:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vier Tesla's mogen wel? Of is dat ook "vervuiling"?
quote:Op donderdag 17 september 2026 18:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat heeft natuurlijk niks met elkaar te maken. Alsof je keuze voor kinderen afhangt van het aantal parkeerplekken in de straat...![]()
Zo van: "Zullen we aan kinderen beginnen schat?". "Nou, ik weet niet want misschien hebben we over 20 jaar wel extra parkeerruimte nodig en dat kan hier niet, dus laat maar"...
Heel eerlijk zou het mij niet boeien want ik heb 2 prive5parkeerplaatsen en maar 1 auto.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:27 schreef Elan het volgende:
[..]
De eerste is een tientje en daarna ¤ 25,70 per maand per vergunning tikt toch best aan voor iets wat daarvoor gewoon gratis was. Hoe zou jij het vinden als ze dit voor jouw deur zouden invoeren? Even los van dat je het ongetwijfeld prima kan missen voelt het toch wel een naaistreek. Zeker als je daar niet alleen zou wonen. En al je bezoek dat langs wil komen moet ook gaan betalen.
Als je decennialang je kop in het zand steekt voor ontwikkelingen die overduidelijk gaande zijn moet je niet gaan janken als hetgeen wat je allang wist dat zou komen ook daadwerkelijk gaat gebeuren.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah, wederom de "ga maar verhuizen" kaart...
Nou nee, auto's zijn "vervuiling" toch?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:41 schreef CarbonC het volgende:
Daar weet je het antwoord zelf ook wel op
Ja, als je niet eens bent met wat er in het Rotterdamse stadhuis besloten wordt, dan heb je geen andere keus denk ik? Daarbij is het niet meer dan eerlijk dat elke Rotterdammer met auto gaat betalen. Zoals eerder gezegd, ik betaal al zeker 2 jaar.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah, wederom de "ga maar verhuizen" kaart...
Goed argument welquote:
"Decennialang" nog wel... Kerel.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:42 schreef CarbonC het volgende:
Als je decennialang je kop in het zand steekt voor ontwikkelingen die overduidelijk gaande zijn moet je niet gaan janken als hetgeen wat je allang wist dat zou komen ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Goed: ik zal het Olvarit-papje nog iets verder voor je pureren: hoeveel ruimte neemt een Tesla in de openbare ruimte in t.o.v. een fossiele auto op dino-sap?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou nee, auto's zijn "vervuiling" toch?
Als dat het argument is zouden vier Tesla's wel mogen van je? Of mag dat ook niet?
Zo jammer als mensen weigeren zelf de regie te nemen; altijd maar menen dat de overheid hun problemen moet oplossen.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
"Decennialang" nog wel... Kerel.
Aan jou ook de vraag, hoe zit dat dan met bv. een Tesla?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:44 schreef nelaeryn het volgende:
Goed argument wel
Ik heb dat recht niet zelf verzonnen hè, maar zo liggen de feiten nu eenmaal. Leefomgeving is een mensenrecht, auto's en parkeerplaatsen zijn dat niet.
De overheid wel. En indirect dus wij met zijn allen.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Wat zijn de nadelen aan vrouwen in een stad?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De overheid wel. En indirect dus wij met zijn allen.
Er zitten voor en nadelen aan women in een stad.
Definieer jouw definitie van "vervuiling" dan eens. Of gaat het je gewoon om de ruimte en het uitzicht?quote:Op donderdag 17 september 2026 19:44 schreef CarbonC het volgende:
Goed: ik zal het Olvarit-papje nog iets verder voor je pureren: hoeveel ruimte neemt een Tesla in de openbare ruimte in t.o.v. een fossiel auto op dino-sap?
Dat zal allemaal best maar het is niet aan anderen in de straat of hier op Fok! om te bepalen of iemand nou wel of niet een auto nodig heeft.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De overheid wel. En indirect dus wij met zijn allen.
Er zitten voor en nadelen aan women in een stad.
Zucht.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Definieer jouw definitie van "vervuiling" dan eens. Of gaat het je gewoon om de ruimte en het uitzicht?
Dat klopt maar wel de inrichting van de publieke ruimte en hoe die ruimte verdeeld wordt.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zal allemaal best maar het is niet aan anderen in de straat of hier op Fok! om te bepalen of iemand nou wel of niet een auto nodig heeft.
Onrust.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wat zijn de nadelen aan vrouwen in een stad?
Ik heb niets tegen auto's an sich, dus vanwaar deze vraag? Maar om hem te beantwoorden, ook EV's zijn niet zaligmakend. Of dat nou een Tesla, KIA, Zeekr of whatever is.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:46 schreef AchJa het volgende:
Aan jou ook de vraag, hoe zit dat dan met bv. een Tesla?
En verder staat er in dat verhaal nergens dat een auto niet mag.
Vrij bizarre ontwikkeling. Ik zie autobezit als absoluut noodzakelijk. Er zijn zeker ritjes die je prima met OV kunt doen, maar alsnog heb je wel echt een auto nodig in de meeste gevallen. Zeker met kinderen.quote:Op donderdag 17 september 2026 18:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Terecht.
Bij nieuwbouw geeft de gemeente Rotterdam niet eens vergunningen meer uit.
[..]
Wat vind je daarvan @:elan ?
Als je autobezig als iets absoluut noodzakelijks ziet, heb je niets meer in de stad te zoeken.quote:Op donderdag 17 september 2026 20:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Vrij bizarre ontwikkeling. Ik zie autobezit als absoluut noodzakelijk. Er zijn zeker ritjes die je prima met OV kunt doen, maar alsnog heb je wel echt een auto nodig in de meeste gevallen. Zeker met kinderen.
Als ze allemaal autorijden kunnen ze de fietsen en de scooter wel verkopen. Scheelt weer in de kosten.quote:Het probleem zit voor hen bovendien niet alleen in de maandelijkse rekening. Hun garage staat nu vol met fietsen, een scooter en spullen. Tony en Chantal zijn daarom al aan het nadenken hoe ze ruimte kunnen maken voor een auto. De schuur aan de zijkant van het huis willen ze eerder vervangen, zodat spullen uit de garage daarheen kunnen. “We zijn nu al bezig aan het kijken”, vertelt Tony.
Voortuin opofferen
Ook de voortuin dreigt onderdeel te worden van de parkeeroplossing. Daar staan nu plantenbakken, groen en een tuinset waar ze met de buren kunnen zitten. Als er geen andere mogelijkheid is, denken ze erover om die spullen weg te halen. En dat is meteen een horrorscenario voor de straat zeggen ze: “Straks moet onze voortuin eraan voor de auto’.
Niet alleen het wegennet is er niet op berekend; in oude parkeergarages wordt het ook steeds moeilijker parkeren.quote:Op donderdag 17 september 2026 20:22 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen auto's an sich, dus vanwaar deze vraag? Maar om hem te beantwoorden, ook EV's zijn niet zaligmakend. Of dat nou een Tesla, KIA, Zeekr of whatever is.
Waar ik wel wat tegen heb is dat auto's (in het algemeen) veel te groot, lomp en zwaar worden. En die trend lijkt ook niet te stoppen. Een hedendaagse G21 3 serie BMW is net zo groot als een E23 7 serie.
Het wegennet is er helemaal niet op berekend. Zie ook de ellende met 'achterstallig' onderhoud, bruggen e.d. die gebouwd waren in de jaren '60/'70. Net als onze (binnen)steden, wat voor nog meer problemen zorgt. En dan heb je nog van die figuren met hun F150's en RAM's, die rustig 3 parkeerplekken in beslag nemen...
Maar goed, we dwalen af. Ik reageerde louter op jouw opmerking dat @:CarbonC geen eisen kan stellen aan zijn leefomgeving, iets dat aantoonbaar onjuist is.
Autobezit kàn noodzakelijk zijn, helemaal waar, maar niet per definitie. Het gros maakt zichzelf afhankelijk. Praat het zichzelf aan.quote:Op donderdag 17 september 2026 20:28 schreef Elan het volgende:
Vrij bizarre ontwikkeling. Ik zie autobezit als absoluut noodzakelijk. Er zijn zeker ritjes die je prima met OV kunt doen, maar alsnog heb je wel echt een auto nodig in de meeste gevallen. Zeker met kinderen.
Ik hoorde pas een radiocommercial;quote:Op donderdag 17 september 2026 21:08 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Autobezit kàn noodzakelijk zijn, helemaal waar, maar niet per definitie. Het gros maakt zichzelf afhankelijk. Praat het zichzelf aan.
Wist je trouwens dat kinderen het vaak juist leuk vinden om af en toe ook eens met het OV te gaan? Is weer wat nieuws en spannends, daarbij ontdekken en leren ze zelf ook meer. Stukkie zelfredzaamheid.
Ga je trouwens ook nooit fietsen en wandelen met je kinderen? Moet alles dan maar met die auto? En het vervolgens maar raar vinden dat kinderen steeds meer last van overgewicht krijgen
Ik kon eerst altijd voor 1,50/liter tanken en nu niet meer. Dat kost me veel meer dan 250 euro per jaar.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:14 schreef over_hedge het volgende:
250 per jaar per auto valt nog wel mee. Maar ja als je altijd gratis kon parkeren en nu niet meer snap ik dat je dat wat minder leuk vind.
Dat bevestigd toch alleen maar wat ik zeg. Dat het best te begrijpen is dat ze het kut vindenquote:Op donderdag 17 september 2026 21:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik kon eerst altijd voor 1,50/liter tanken en nu niet meer. Dat kost me veel meer dan 250 euro per jaar.
Ja, precies. Onze hele infra is dat niet.quote:Op donderdag 17 september 2026 20:58 schreef maily het volgende:
Niet alleen het wegennet is er niet op berekend; in oude parkeergarages wordt het ook steeds moeilijker parkeren.
Hoezo eigenlijk? Parkeerplek zat daar in die wijken.quote:Op donderdag 17 september 2026 20:53 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Als je autobezig als iets absoluut noodzakelijks ziet, heb je niets meer in de stad te zoeken.
Je betaalt al MRB om een auto te mogen bezitten waarmee zaken als infrastructuur betaald kunnen worden en daar komt nu ¤250 erbij, maar blijft het daarbij of stijgt het nog verder? Het gaat niet eens om die ¤250 maar het gemak waarmee overheden de burger extra belasten. Je blijft maar geld storten in de bodemloze put dat overheid heet. Een land draait niet op alleen maar ambtenaren om het maar gechargeerd te zeggen.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
Is 250 euro per jaar extra voor je auto nu zo erg als je een baan hebt en verder vrijwel géén vaste lasten omdat je nog bij papa en mama woont? Als dat al een probleem vormt, dan wens ik ze succes als ze ooit het echte volwassen leven instappen.
Fietsen en OV zijn leuk als je dingen doet die geen strak tijdschema vereisen, gaat prima tot dat je moet werken of ergens heen moet en het OV staakt zoals vorige week woensdag en het regent pijpenstelen. Logistiek ook niet te doen als je kinderen voetballen of een andere sport in competitieverband beoefenen. En wat te denken als je op vakantie wil?quote:Op donderdag 17 september 2026 21:08 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Autobezit kàn noodzakelijk zijn, helemaal waar, maar niet per definitie. Het gros maakt zichzelf afhankelijk. Praat het zichzelf aan.
Wist je trouwens dat kinderen het vaak juist leuk vinden om af en toe ook eens met het OV te gaan? Is weer wat nieuws en spannends, daarbij ontdekken en leren ze zelf ook meer. Stukkie zelfredzaamheid.
Ga je trouwens ook nooit fietsen en wandelen met je kinderen? Moet alles dan maar met die auto? En het vervolgens maar raar vinden dat kinderen steeds meer last van overgewicht krijgen
De wereldvreemdheid hier is gewoon niet te harden.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Fietsen en OV zijn leuk als je dingen doet die geen strak tijdschema vereisen, gaat prima tot dat je moet werken of ergens heen moet en het OV staakt zoals vorige week woensdag en het regent pijpenstelen. Logistiek ook niet te doen als je kinderen voetballen of een andere sport in competitieverband beoefenen. En wat te denken als je op vakantie wil?
Vraag me af of jullie zelf allemaal geen auto hebben, of kinderen. En of je dan de auto niet oprecht mist of dat je leven zich in een heel klein gebied afspeelt dat je alles met OV en of de fiets af kunt. Alleen voor werk rij ik al 30.000 kilometer per jaar. Mijn ouders en schoonouders wonen 100 kilometer verderop. Mijn broer en zus ook zoiets. Vrienden door heel het land.
Dit ja, het is gewoon ordinaire lastenverzwaring op iets dat toch al enorm duur is geworden de afgelopen jaren. Autobezit (aanschaf , rijden en belastingen) kost 60% meer dan 5 jaar geleden.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je betaalt al MRB om een auto te mogen bezitten waarmee zaken als infrastructuur betaald kunnen worden en daar komt nu ¤250 erbij, maar blijft het daarbij of stijgt het nog verder? Het gaat niet eens om die ¤250 maar het gemak waarmee overheden de burger extra belasten. Je blijft maar geld storten in de bodemloze put dat overheid heet. Een land draait niet op alleen maar ambtenaren om het maar gechargeerd te zeggen.
Hoe kom je dan thuis en bij je auto?quote:Op donderdag 17 september 2026 21:38 schreef capricia het volgende:
Je kunt die auto toch ook buiten de stad parkeren?
En dan, daar een vermogen betalen aan Qpark en dan nog lopen met je boodschappen. Een auto is voor velen geen luxe.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:38 schreef capricia het volgende:
Twee auto's hier. Gemeente Utrecht.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Fietsen en OV zijn leuk als je dingen doet die geen strak tijdschema vereisen, gaat prima tot dat je moet werken of ergens heen moet en het OV staakt zoals vorige week woensdag en het regent pijpenstelen. Logistiek ook niet te doen als je kinderen voetballen of een andere sport in competitieverband beoefenen. En wat te denken als je op vakantie wil?
Vraag me af of jullie zelf allemaal geen auto hebben, of kinderen. En of je dan de auto niet oprecht mist of dat je leven zich in een heel klein gebied afspeelt dat je alles met OV en of de fiets af kunt. Alleen voor werk rij ik al 30.000 kilometer per jaar. Mijn ouders en schoonouders wonen 100 kilometer verderop. Mijn broer en zus ook zoiets. Vrienden door heel het land.
Met de fiets of het OV.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe kom je dan thuis en bij je auto?
Of gewoon op je eigen terrein.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:38 schreef capricia het volgende:
Juist.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Of gewoon op je eigen terrein.
Dan betaal je toch gewoon je parkeervergunning.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:42 schreef Cherni het volgende:
[..]
En dan, daar een vermogen betalen aan Qpark en dan nog lopen met je boodschappen. Een auto is voor velen geen luxe.
Welk eigen terrein? Dat is er niet voor die groep. Zou dat wel zo zijn hebben ze ook geen vergunning nodig.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Geen enkele straat gaat vier autos per huishouden kunnen bergen. Wat is je alternatief? Alle openbare ruimte maar gratis parkeren maken?quote:Op donderdag 17 september 2026 21:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Welk eigen terrein? Dat is er niet voor die groep. Zou dat wel zo zijn hebben ze ook geen vergunning nodig.
Dat is nu juist niet het idee van een auto kopen lijkt me. Plus in Rotterdam wens ik je veel succes, dan jatten ze je auto leeg als je hem op een of ander verlaten gebied buiten de stad parkeert. Faciliteer dan als gemeente dat soort plekken waar je hem veilig kan stallen.quote:
Voor de mensen die zich geen auto kunnen permitteren of door lichamelijke gebreken niet capabel zijn om auto te rijden is het leven toch ook duurder geworden?quote:Op donderdag 17 september 2026 21:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit ja, het is gewoon ordinaire lastenverzwaring op iets dat toch al enorm duur is geworden de afgelopen jaren. Autobezit (aanschaf , rijden en belastingen) kost 60% meer dan 5 jaar geleden.
Wat is dit voor elitair geneuzel. Alsof iedereen maar een eigen terrein heeft waar ze auto's kunnen stallen. Er zijn gewoon parkeervakken aanwezig die zijn te gelijk gerealiseerd met de woningen en dienen er voor om auto's neer te zetten.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zit je dan, met 4 auto's in de grote stadquote:Op donderdag 17 september 2026 16:27 schreef Elan het volgende:
Dit gezin met vier auto’s is straks 1000 euro per jaar kwijt aan parkeerkosten
Voor de auto bezitten los van het autobezit toch ook? Waarom moeten mensen met een auto extra gestraft worden?quote:Op donderdag 17 september 2026 21:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Voor de mensen die zich geen auto kunnen permitteren of door lichamelijke gebreken niet capabel zijn om auto te rijden is het leven toch ook duurder geworden?
Dan is dat je klacht:quote:Op donderdag 17 september 2026 21:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is nu juist niet het idee van een auto kopen lijkt me. Plus in Rotterdam wens ik je veel succes, dan jatten ze je auto leeg als je hem op een of ander verlaten gebied buiten de stad parkeert. Faciliteer dan als gemeente dat soort plekken waar je hem veilig kan stallen.
Dat doen de meeste dan ook in hun eigen buurt. Maar met meer dan 1 auto kan ik mij wel voorstellen dat je of maar 2 vergunningen krijgt of gaat meer betalen voor meer dan een auto. Die 250 euro vallen dan nog mee voor een jaar per auto. Ik had een link geplaatst mbt Binckhorst waar mensen 300 tot 500 euro per maand kwijt zijn voor een auto. Dat is complete waanzin. Bovendien was er niet eens fatsoenlijk OV.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan betaal je toch gewoon je parkeervergunning.
Prinsenland is meer een dorp buiten de stad hoor, echt parkeerruimte zat.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:52 schreef De_Pel het volgende:
Gestopt met lezen na
[..]
Zit je dan, met 4 auto's in de grote stad
Ridicuul dat het al die jaren maar gewoon normaal was. Hele stukken dure buitenruimte opgeofferd aan geparkeerde auto's.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:52 schreef De_Pel het volgende:
Gestopt met lezen na
[..]
Zit je dan, met 4 auto's in de grote stad
Mensen kunnen wel acht auto's gratis willen parkeren in hun straat.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat doen de meeste dan ook in hun eigen buurt. Maar met meer dan 1 auto kan ik mij wel voorstellen dat je of maar 2 vergunningen krijgt of gaat meer betalen voor meer dan een auto. Die 250 euro vallen dan nog mee voor een jaar per auto. Ik had een link geplaatst mbt Binckhorst waar mensen 300 tot 500 euro per maand kwijt zijn voor een auto. Dat is complete waanzin. Bovendien was er niet eens fatsoenlijk OV.
Mijn klacht is de bizarre manier van denken.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is dat je klacht:
Dat er (kennelijk) geen goede parkeervoorzieningen zijn buiten de gemeente/ aan de rand.
Ik vraag me af of je die wijken kent, er is daar serieus plek zat om te parkeren. Die wethouter zegt ook gewoon dat het puur een cashcow is en verder geen breder maatschappelijk of klimaatdoel dient.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Mensen kunnen wel acht auto's gratis willen parkeren in hun straat.![]()
Een keer stopt het.
Mensen die met het OV gaan, fietsen (of lopen) daar ook vaak heen.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Mijn klacht is de bizarre manier van denken.
Jongens ik ga even de auto ophalen 15 kilometer verderop,.daarvoor neem ik gezellig de bus metro. Ik betaal namelijk graag twee keer voor mijn vervoer en heb toch tijd teveel.
Er zijn prima parkeervoorzieningen in de stad letterlijk voor de deur. Mijn klacht is omdenken voor een probleem dat niet eens bestaat of maar gewoon een ordinaire lastenverzwaring slikken.
Gratis bestaat natuurlijk niet, want alles moet linksom of rechtsom uit belastingen betaald worden. De auto is een belangrijke inkomstenbron voor de overheid, terwijl ov geld kost. Als naar verhouding meer mensen met het ov reizen dan zullen de resterende autobezitters meer moeten betalen. Als dit onbetaalbaar wordt voor een huishouden kost dat banen die onmisbaar zijn voor een samenleving. Indirect zal iedereen de pijn voelen van kostbare mobiliteit of dat bepaalde werkzaamheden überhaupt niet meer uitgevoerd worden.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen enkele straat gaat vier autos per huishouden kunnen bergen. Wat is je alternatief? Alle openbare ruimte maar gratis parkeren maken?
Ja ik denk ook wel dat die parkeervergunning voor vier auto's, die nu in totaal 1000 euro kost, snel omhoog zal gaan.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gratis bestaat natuurlijk niet, want alles moet linksom of rechtsom uit belastingen betaald worden. De auto is een belangrijke inkomstenbron voor de overheid, terwijl ov geld kost. Als naar verhouding meer mensen met het ov reizen dan zullen de resterende autobezitters meer moeten betalen. Als dit onbetaalbaar wordt voor een huishouden kost dat banen die onmisbaar zijn voor een samenleving. Indirect zal iedereen de pijn voelen van kostbare mobiliteit of dat bepaalde werkzaamheden überhaupt niet meer uitgevoerd worden.
Dat is mijn punt niet. Ik zeg ook dat die 1000 euro per jaar meevallen bij 4 auto's als je voor 4 auto's uberhaupt vergunningen krijgt. Als dat zo is zal er wel plaats genoeg zijn. In mijn gemeente is dat maar max 2 waarbij je voor een tweede auto behoorlijk meer moet betalen. Bij een auto is dat 64 euro per jaar. Bij een tweede ga je al over de 100 euro per maandquote:Op donderdag 17 september 2026 21:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Mensen kunnen wel acht autos gratis willen parkeren in hun straat.![]()
Een keer stopt het.
Waarom zou je dat doen. Kan je niet eens de 3e helft mee pakken. Amateurquote:. Zoon Thomas vertrekt met een sporttas uit huis. Met de auto gaat hij naar voetbaltraining.
Ja maar dan ga je met het OV. Wat jij voorstelt is je auto ophalen met het OV in een gebied waar je je auto makkelijk kwijt kunt. Wat is het hele punt van je auto buiten de stad parkeren, staat hij bij iemand anders door de deur het landschap te vervuilen?quote:Op donderdag 17 september 2026 21:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Mensen die met het OV gaan, fietsen (of lopen) daar ook vaak heen.
Daar is niets mis mee. Hoezo zou dat niet kunnen voor je auto? Leg me dat eens uit.
Dus voor het OV mag je wel even lopen of fietsen, maar voor je auto niet?quote:Op donderdag 17 september 2026 22:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja maar dan ga je met het OV. Wat jij voorstelt is je auto ophalen met het OV in een gebied waar je je auto makkelijk kwijt kunt. Wat is het hele punt van je auto buiten de stad parkeren, staat hij bij iemand anders door de deur het landschap te vervuilen?
Omdat het gratis is. Dat parkeren buiten. Daar ga je toch geen garage-ruimte aan opofferen?quote:Op donderdag 17 september 2026 22:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hee maar yoooooo... Ik lees nu dat ze een garage hebben? Waarom moeten die 4 auto's op straat staan dan? Een garage is om je auto te bergen toch.
Nee, maar dan moeten ze niet gaan zeuren over het feit dat ze voor 4 auto's moeten gaan betalen. Ruim die garage op en gebruik 'm waar hij voor bedoeld isquote:Op donderdag 17 september 2026 22:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat het gratis is. Dat parkeren buiten. Daar ga je toch geen garage-ruimte aan opofferen?
Ja en?quote:Op donderdag 17 september 2026 22:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus voor het OV mag je wel even lopen of fietsen, maar voor je auto niet?
Ik denk inderdaad niet dat ze voor vier auto 's een parkeervergunning gaan krijgen. Maar ze hebben nog een garage. Wat ze nu voor andere doeleinden gebruiken.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is mijn punt niet. Ik zeg ook dat die 1000 euro per jaar meevallen bij 4 auto's als je voor 4 auto's uberhaupt vergunningen krijgt. Als dat zo is zal er wel plaats genoeg zijn. In mijn gemeente is dat maar max 2 waarbij je voor een tweede auto behoorlijk meer moet betalen. Bij een auto is dat 64 euro per jaar. Bij een tweede ga je al over de 100 euro per maand
Maar 300 tot 500 per maand voor 1 auto is totale waanzin.
vouwfietsquote:Op donderdag 17 september 2026 21:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe kom je dan thuis en bij je auto?
Dat heb ik jarenlang gedaan toen ik in Amsterdam werkte. Met de auto naar Breukelen, daar parkeren en met de trein verder. En dan lopen.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja en?
Je auto is je vervoersmiddel. Of het OV. Beide prima hoor, maar wat jij voorstelt is met het OV naar de auto toe om vervolgens ergens heen te rijden. Wat is dat voor geld en tijdrovende idioterie?
Maar daar zeg je ook wat.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat heb ik jarenlang gedaan toen ik in Amsterdam werkte. Met de auto naar Breukelen, daar parkeren en met de trein verder. En dan lopen.
Echt, zo vreemd is dat niet.
Stap van het idee af dat je binnen een stedelijke omgeving van deur tot deur gratis je auto kwijt kunt.
Maar dat was je argument niet.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar daar zeg je ook wat.
Amsterdam heeft op ontzettend veel plekken parkeerproblemen. Rotterdam Prinsenland of Ommoord hebben dat totaal niet.
Imo zou je alleen betaald parkeren moeten invoeren als er sprake is van overlast. Niet als melkkoe.
En vanaf je huis ook eerst met het OV of fiets?quote:Op donderdag 17 september 2026 22:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat heb ik jarenlang gedaan toen ik in Amsterdam werkte. Met de auto naar Breukelen, daar parkeren en met de trein verder. En dan lopen.
Echt, zo vreemd is dat niet.
Stap van het idee af dat je binnen een stedelijke omgeving van deur tot deur gratis je auto kwijt kunt.
Klopt, Ommoord heeft dat goed geregeld. Ook met de aansluiting op het ov.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar daar zeg je ook wat.
Amsterdam heeft op ontzettend veel plekken parkeerproblemen. Rotterdam Prinsenland of Ommoord hebben dat totaal niet.
Imo zou je alleen betaald parkeren moeten invoeren als er sprake is van overlast. Niet als melkkoe.
Ja goh P&R, maar je begon en eindigde je dag wel gewoon met de auto voor de deur. En je auto stond veilig.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dat was je argument niet.
Je argument was "Je auto is je vervoersmiddel. Of het OV."
Nou nee dus.
Stukje lopen, het OV gebruiken, stukje fietsen, hoort er allemaal bij.
En al die mensen die er al woonden dan?quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je?quote:Op donderdag 17 september 2026 22:29 schreef Inbox het volgende:
[..]
En al die mensen die er al woonden dan?
Het is te bezopen voor woorden dat Rotterdam overal betaald parkeren gaat invoeren. Ook in gebieden waar men geen parkeerdruk ervaart wordt het ingevoerd.
Prima als je vergunningen of betaald parkeren en dergelijke gaat invoeren, maar doe dat voor nieuwe bewoners en niet voor degene die er al jaren wonen.
Kan beide je zit binnen 5 minuten op de A20 en idd twee metrohaltes.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:28 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt, Ommoord heeft dat goed geregeld. Ook met de aansluiting op het ov.
Je zult per wijk, gebied moeten kijken of het nog gratis kan. In mijn geval kon dat doodeenvoudig niet meer omdat studenten massaal hun auto in de wijk parkeerden waardoor de bewoners hun auto niet meer kwijt kwamen. Als je eenmaal een plek had durfe je de auto niet meer te gebruiken want die plaats was weer meteen bezet. Bovendien veel verkeer ondat mensen maar rondjes bleven rijden om een plek te vinden.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:29 schreef Inbox het volgende:
[..]
En al die mensen die er al woonden dan?
Het is te bezopen voor woorden dat Rotterdam overal betaald parkeren gaat invoeren. Ook in gebieden waar men geen parkeerdruk ervaart wordt het ingevoerd.
Prima als je vergunningen of betaald parkeren en dergelijke gaat invoeren, maar doe dat voor nieuwe bewoners en niet voor degene die er al jaren wonen.
Maar ondertussen liggen er wel plannen om buslijn 35 te stoppen. En dan moet ervoor eens in het uur een busje naar de metro's rijden ofzo..quote:Op donderdag 17 september 2026 22:28 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt, Ommoord heeft dat goed geregeld. Ook met de aansluiting op het ov.
Wat een onzin. Ik ging gewoon lopend, fietsend of met het OV naar school, voetbal, vriendjes en vriendinnetjes, de kermis, whatever. Door weer en wind. En met mij velen. Zal wel een generatie dingetje zijnquote:Op donderdag 17 september 2026 21:37 schreef Elan het volgende:
Fietsen en OV zijn leuk als je dingen doet die geen strak tijdschema vereisen, gaat prima tot dat je moet werken of ergens heen moet en het OV staakt zoals vorige week woensdag en het regent pijpenstelen.
Logistiek ook niet te doen als je kinderen voetballen of een andere sport in competitieverband beoefenen.
Mijn vader had een auto. Daar gingen we mee op vakantie of (ver) familiebezoek. Soms ook met het vliegtuig. Of met het OV. Of de fiets. Hij speelde zeker niet voor elk liflafje taxichauffeur. Daarbij heb ik zelf ook een auto. En verder, zoals gezegd, genoeg mensen die zich in een andere situatie bevinden en het anders ervaren en beleven.quote:En wat te denken als je op vakantie wil?
Dat is al jaren niet meer zo. Dr wonen wel aardig wat bejaarden, dat wel, maar dr zijn er ook heel wat al omgevallen, waarna de woningen in werden genomen door niet-bejaarden.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan beide je zit binnen 5 minuten op de A20 en idd twee metrohaltes.
Het gros is bejaard die rijden sowieso geen auto.
Vraag me af of het OV überhaupt berekend is op zoveel extra reizigers. Meen ergens gelezen te hebben dat als in de spits 10% meer reizigers in De Randstad de trein zouden pakken daar al onvoldoende capaciteit voor zou zijn.
Ze pushen niet voor niks die Daluren zo hard.
Als het de kinderen zijn die ook over ieder een auto beschikken, zijn er waarschijnlijk ook 4 inkomens in dat huishouden. Geen reden om te treuren over 1000 euro per jaar dus.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:25 schreef ootjekatootje het volgende:
Vier auto’s per gezin, wie had dit niet zien aankomen…
Geen jeugd kan het huis niet uit.
Is nog steeds 1000 euro afgunsttax.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:44 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Als het de kinderen zijn die ook over ieder een auto beschikken, zijn er waarschijnlijk ook 4 inkomens in dat huishouden. Geen reden om te treuren over 1000 euro per jaar dus.
Eens, een kamertje huren is duurder.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:44 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Als het de kinderen zijn die ook over ieder een auto beschikken, zijn er waarschijnlijk ook 4 inkomens in dat huishouden. Geen reden om te treuren over 1000 euro per jaar dus.
Als die parkeerruimte er zou zijn ja. Alleen zijn de meeste woonwijken niet gebouwd voor vier parkeerplaatsen per huis op de openbare ruimte. Vijf huizen = 20 plekken…quote:Op donderdag 17 september 2026 22:46 schreef Inbox het volgende:
[..]
Is nog steeds 1000 euro afgunsttax.
De huurflats wel, de koop niet.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:40 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dat is al jaren niet meer zo. Dr wonen wel aardig wat bejaarden, dat wel, maar dr zijn er ook heel wat al omgevallen, waarna de woningen in werden genomen door niet-bejaarden.
De flats, waar de bejaarden eerder zaten worden al 20 jaar gevuld met alles wat maar een inschrijving had.
4 auto's per woning is dan ook uitzonderlijk.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als die parkeerruimte er zou zijn ja. Alleen zijn de meeste woonwijken niet gebouwd voor vier parkeerplaatsen per huis op de openbare ruimte. Vijf huizen = 20 plekken…
Ze moeten misschien wel een hele auto in hun garage gaan stallen.quote:Maar voor het gezin uit Prinsenland staat er straks mogelijk meer op het spel dan alleen parkeervergunningen. Hun garage moet misschien anders worden ingericht, de tuin kan deels plaatsmaken voor auto's en zelfs de auto van een van hun thuiswonende zonen komt ter discussie te staan. “Ik word er wel heel onrustig van”, zegt Chantal.
Klopt. Al is dat ook al een paar jaar flink aan het veranderen.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De huurflats wel, de koop niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik las dat ze ook een scooter hebben en fietsen.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze moeten misschien wel een hele auto in hun garage gaan stallen.
Ik zou daar ook heel onrustig van worden.
Eerste wereld problemenquote:Op donderdag 17 september 2026 22:55 schreef maily het volgende:
[..]
Ik las dat ze ook een scooter hebben en fietsen.
Elektrische step neemt nog minder ruimte in.
Ja, maar die zijn illegaal om te rijden.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:55 schreef maily het volgende:
[..]
Ik las dat ze ook een scooter hebben en fietsen.
Elektrische step neemt nog minder ruimte in.
Neequote:Op donderdag 17 september 2026 22:57 schreef Inbox het volgende:
[..]
Ja, maar die zijn illegaal om te rijden.
Klopt. Zeker aan de kant van de Rotte zijn dat leuke huizen, maar daar passen ook geen vier auto’s per woning voor de deur. Maar die kinderen pakken de fietsen naar de middelbare en de metro naar de uni of het HBO in de stad.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:55 schreef Inbox het volgende:
[..]
Klopt. Al is dat ook al een paar jaar flink aan het veranderen.
Als ik alleen even kijk naar de wijk waar ik woonde (Ommoord, laagbouw, koop) dan zitten de oorspronkelijke bewoners inmiddels dik in de 70. Pas in de afgelopen jaren zie je steeds meer van die woningen in de verkoop.
Wat erin trekt is dan meestal een stuk jonger.
Vier hardwerkende mensen met dito inkomen die misschien hun garage moeten gaan gebruiken voor een van de auto's.quote:
en de tuinset waar ze met de buren mee in de voortuin zitten .....quote:Op donderdag 17 september 2026 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Vier hardwerkende mensen met dito inkomen die misschien hun garage moeten gaan gebruiken voor een van de auto's.
De eerste wereld hel is dit.
Vier hardwerkende mensen met dito inkomen?quote:Op donderdag 17 september 2026 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Vier hardwerkende mensen met dito inkomen die misschien hun garage moeten gaan gebruiken voor een van de auto's.
De eerste wereld hel is dit.
Auto was nodig voor werk. Las ik hier. What ever that means.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:01 schreef Inbox het volgende:
[..]
Vier hardwerkende mensen met dito inkomen?
Geldt dat voor iedereen met een auto?
Dr zijn maar heel weinig modelletjes die goedgekeurd zijn in Nederland.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:58 schreef maily het volgende:
[..]
Nee
https://www.rijksoverheid(...)ets/elektrische-step
Iedereen die bekwaam genoeg is om te mogen autorijden, heeft toch wel mogelijkheden genoeg om ergens geld te verdienen?quote:Op donderdag 17 september 2026 21:52 schreef Elan het volgende:
Waarom moeten mensen met een auto extra gestraft worden?
Daar stond mn ouderlijk huis dusquote:Op donderdag 17 september 2026 22:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt. Zeker aan de kant van de Rotte zijn dat leuke huizen, maar daar passen ook geen vier auto’s per woning voor de deur. Maar die kinderen pakken de fietsen naar de middelbare en de metro naar de uni of het HBO in de stad.
Wel fijn dat je ouweheer een auto tot zijn beschikking had zodat als er iets was met jullie of je moest wel ver weg dat hij jullie kon rijdenquote:Op donderdag 17 september 2026 22:39 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik ging gewoon lopend, fietsend of met het OV naar school, voetbal, vriendjes en vriendinnetjes, de kermis, whatever. Door weer en wind. En met mij velen. Zal wel een generatie dingetje zijn
[..]
Mijn vader had een auto. Daar gingen we mee op vakantie of (ver) familiebezoek. Soms ook met het vliegtuig. Of met het OV. Of de fiets. Hij speelde zeker niet voor elk liflafje taxichauffeur. Daarbij heb ik zelf ook een auto. En verder, zoals gezegd, genoeg mensen die zich in een andere situatie bevinden en het anders ervaren en beleven.
Zijn 2 modellen op kenteken momenteel die toegestaan zijn. Goedkoopste is 1000 euro. En daar neem je ook geen baby op mee. Of een kind naar school of dokter. Of een tas boodschappen. En ze mogen niet mee in de bus.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:13 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dr zijn maar heel weinig modelletjes die goedgekeurd zijn in Nederland.
Het bedrag valt wel mee, maar het is niet dit ene relatief lage bedrag wat er bij komt. Alles is duur geworden en de auto is al een melkkoe.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
Los van het feit of het belachelijk is of niet, vier auto's voor een gezin. Ik zie hier de reden 'ze moeten ook naar het werk' worden aangedragen. Dat is mogelijk een legitieme reden. Maar laten we kijken naar de feiten in dat geval:
- Kinderen betalen 250 euro per jaar voor hun auto te parkeren.
- Kinderen wonen (nog) niet op zichzelf (om wat voor reden)
- Kinderen hebben een baan
Is 250 euro per jaar extra voor je auto nu zo erg als je een baan hebt en verder vrijwel géén vaste lasten omdat je nog bij papa en mama woont? Als dat al een probleem vormt, dan wens ik ze succes als ze ooit het echte volwassen leven instappen.
Wel gave plek.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:59 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt. Zeker aan de kant van de Rotte zijn dat leuke huizen, maar daar passen ook geen vier auto’s per woning voor de deur. Maar die kinderen pakken de fietsen naar de middelbare en de metro naar de uni of het HBO in de stad.
Hoe lastig is het om te begrijpen dat je een auto nodig hebt om naar je werk te kunnen gaan?quote:Op donderdag 17 september 2026 23:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Auto was nodig voor werk. Las ik hier. What ever that means.
Vier auto's ja.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:48 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Hoe lastig is het om te begrijpen dat je een auto nodig hebt om naar je werk te kunnen gaan?
Dat het OV een optie is, is eerder uitzondering dan regel.
4e auto staat er niet bij , zal wel 693,25 kostenquote:Vergunning 1e auto
¤ 99,20 per jaar
Vergunning 2e auto
¤ 346,65 per jaar
Vergunning 3e auto
¤ 693,25 per jaar
It means in my case whether you can pay your groceries or not...quote:Op donderdag 17 september 2026 23:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Auto was nodig voor werk. Las ik hier. What ever that means.
Aha Ja logisch natuurlijk ook wel. Ben al bijna 15 jaar weer weg daar.quote:Op donderdag 17 september 2026 22:40 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dat is al jaren niet meer zo. Dr wonen wel aardig wat bejaarden, dat wel, maar dr zijn er ook heel wat al omgevallen, waarna de woningen in werden genomen door niet-bejaarden.
De flats, waar de bejaarden eerder zaten worden al 20 jaar gevuld met alles wat maar een inschrijving had.
Alle vier de auto's.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
It means in my case whether you can pay your groceries or not...
Ik raap je wel op zodra je je dagelijkse ding niet kan doen.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Alle vier de auto's.
Ze slapen onrustig omdat ze nu de garage moeten leegruimen.
Echt. Raap me op.
Blijven er nog 3 auto's over he. Al kunnen ze altijd nog hun voortuin omtoveren tot parkeerplekken. Je moet er wat voor over hebben om uit de graaigrage klauwen van de gemeente te blijven.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Alle vier de auto's.
Ze slapen onrustig omdat ze nu de garage moeten leegruimen.
Echt. Raap me op.
"Straks moet onze voortuin eraan voor de auto’"quote:Op donderdag 17 september 2026 23:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Blijven er nog 3 auto's over he. Al kunnen ze altijd nog hun voortuin omtoveren tot parkeerplekken. Je moet er wat voor over hebben om uit de graaigrage klauwen van de gemeente te blijven.
Je weet hopelijk wel dat ze moderne wijken aanlegden met een x aantal parkeerplekken per woning he? Die openbare ruimte waar jij over praat is daar in beginsel dus al voor gereserveerd.quote:Op vrijdag 18 september 2026 00:01 schreef capricia het volgende:
[..]
"Straks moet onze voortuin eraan voor de auto’"
Ja. En nu de openbare ruimte.
Stal je zooi gewoon op je eigen erf. Of koop een vergunning.
https://www.autoweek.nl/a(...)kkoe-voor-gemeentes/quote:Automobilist nu ook de melkkoe voor gemeentes
5 februari 2025 • 08:30
Parkeergelden binnen 10 jaar verdubbeld. Huiseigenaren een ‘melkkoe’ voor gemeentebestuurders? Die rol lijkt definitief te zijn overgenomen door automobilisten. De gemeentelijke inkomsten uit parkeergelden stijgen dit jaar met bijna 12 procent, en zijn in nog geen tien jaar tijd zo goed als verdubbeld, blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag naar buiten brengt.
Inwoners, toeristen en bedrijven betalen dit jaar samen 8 procent méér aan gemeentebelastingen dan in 2024. Daarmee stijgt dat bedrag ruim twee keer zo hard als de verwachte inflatie van ruim 3 procent. Maar de parkeerinkomsten stijgen dus bijna vier keer zo snel als de inflatie. Van elke ¤100 die gemeenten aan belastingen innen, komt inmiddels ruim een tientje uit de parkeerautomaat.
Komend jaar komen de parkeerinkomsten van alle gemeenten uit op bijna 1,5 miljard euro, 154 miljoen euro meer dan in 2024. Bijna driekwart van die stijging komt op naam van de vier grote steden plus Arnhem en Breda. Daar is op meer plaatsen betaald parkeren ingevoerd, én zijn de tarieven verhoogd.
Ook buiten de stad
Maar ook buiten de grote stad rukt betaald parkeren op, bleek afgelopen maand nog uit onderzoek in opdracht van tv-programma EenVandaag. In twee jaar tijd nam het aantal betaalde parkeerplekken met een kwart toe, en in de tien jaar daarvoor ook al met bijna een derde. Negen gemeenten die vorig jaar nog geen parkeerheffingen op hun begroting hadden staan, hebben dat dit jaar wel. Dat gaat van Dinkelland tot Maassluis en van Waddinxveen tot Eijsden-Margraten.
Dat gemeenten aan de parkeerknop draaien, heeft zo zijn redenen. Ten eerste mag parkeergeld, net als de ozb, in de pot met algemene middelen: de gemeente mag er parkeerwachten van betalen, maar bijvoorbeeld ook een nieuw zwembad of hulpprogramma’s voor mensen met schulden. Inkomsten uit pakweg de rioolheffing of de aanvraagkosten voor een paspoort mogen niet op ‘de grote hoop’.
In Rotterdam verdedigt coalitiepartij Leefbaar de keuze om bezoekers meer te laten bijdragen met de uitleg dat de ozb zo binnen de perken kan blijven. Daarbij willen gemeenten voorkomen dat bezoekers hun auto in een buitenwijk parkeren, terwijl ze in het centrum moeten zijn. Niet elke gemeente krijgt overigens de handen op elkaar voor hogere parkeergelden: in Gouda, waar de raad woensdag stemt over betaald parkeren in het centrum, proberen bewoners van datzelfde centrum dat met een brandbrief tegen te gaan.
Klopt, ik heb ze bij stadsontwikkeling nog een masterclass gegeven over Ommoord , de opzet en de gedachte bij de bouw van de wijk. Dan die pukkels zoals de molshoop en die extra woontorens totaal nooit de bedoeling waren en dus nu zorgen voor verpaupering. Onze flat kocht alle grond van de gemeente, 6000m2 zodat we de bomen, het park en de tuin konden behouden. Andere koopflats kozen daar niet voor. Verschil nu in verkoopprijs door die keuze van ¤6000,- is nu ¤100000,- per appartement extra.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:16 schreef Inbox het volgende:
[..]
Daar stond mn ouderlijk huis dusEn staat ie nog steeds
Maar toen ik er een paar jaar terug weer tijdelijk kwam wonen, schrok ik toch wel een beetje hoe Ommoord in de hoogbouw veranderd was in de afgelopen 20 jaar. En heb ik er ook al een wandelende parasol gesignaleerd
Het is er niet beter op geworden. Maar de omliggende laagbouw is nog steeds ok, omdat dat zo goed als allemaal koopwoningen zijn en andere hogere huur.
Prima locatie. Alles om de hoek daarzo, en dat verklaart ook wel waarom zoveel mensen er nog steeds wonen.
Zeker een gave plek. Aan de rotte is niet zo interessant, veel verzakkingen en vochtproblemen.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Wel gave plek.
Wat kosten die huizen aan De Rotte tegenwoordig, ik weet dat er jaren geleden eentje stond voor rond de 6 ton en dat was piek economische crisis (2009)
Zit even te denken waar jij dan gewoond zou kunnen hebben. Heb wel een idee. Dat is nog een parkje achter de flat en ook al jaren omheind. Net als bij een paar andere flats, maar die zijn sociale huur en de Andre Gideplaats is koop.quote:Op vrijdag 18 september 2026 00:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt, ik heb ze bij stadsontwikkeling nog een masterclass gegeven over Ommoord , de opzet en de gedachte bij de bouw van de wijk. Dan die pukkels zoals de molshoop en die extra woontorens totaal nooit de bedoeling waren en dus nu zorgen voor verpaupering. Onze flat kocht alle grond van de gemeente, 6000m2 zodat we de bomen, het park en de tuin konden behouden. Andere koopflats kozen daar niet voor. Verschil nu in verkoopprijs door die keuze van ¤6000,- is nu ¤100000,- per appartement extra.
Grootste fout in de wijk was te bezuinigen op de metro, die zat in de eerste plannen onder de grond. Nu splitst die de wijk. Daarna hebben ze alle ruimte die bestemd was voor natuur en leefbaarheid opgeofferd aan bebouwing.
En die wijk is vijftig jaar oud, er wonen zo’n 25000 mensen, die hebben heel veel gemeente belasting betaald. Gemeente Rotterdam heeft al dat geld besteed aan wijken zoals Katendrecht en Krooswijk. Dat is ook niet zuiver geweest.
ik haal hem weer weg, zie dmquote:Op vrijdag 18 september 2026 00:36 schreef Inbox het volgende:
[..]
Zit even te denken waar jij dan gewoond zou kunnen hebben. Andre Gideplaats, gok ik?
Ik weet dat de openbare ruimte beperkt is hoor.quote:Op donderdag 17 september 2026 19:52 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zucht.
De openbare ruimte is beperkt. Die kun je inrichten met bomen en planten: dat draagt bij aan een schone, gezonde en duurzame leefomgeving of je kunt er auto's laten parkeren wat niet bijdraagt aan een schone, gezonde en duurzame leefomgeving.
Ja daag, wat dacht je van een gezin wat altijd al in de stad heeft gewoond en waarbij de kinderen het huis niet uit kunnen vanwege de woning nood? Intussen geen die kinderen toch ook gewoon werken waarbij een auto nodig is.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Alle 4 werken dan kan je die 1000 euro niet ophoesten? Kom op.quote:Op donderdag 17 september 2026 16:32 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Probeer het nog eens, maar dan in het Nederlands.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
It means in my case whether you can pay your groceries or not...
Maar ook die illegale troep wordt niet in beslag genomen.quote:Op donderdag 17 september 2026 23:13 schreef Inbox het volgende:
[..]
Dr zijn maar heel weinig modelletjes die goedgekeurd zijn in Nederland.
Het is een bizarre manier van denken dat het normaal is om zo enorm veel auto's in de beperkte buitenruimte van een stad te laten parkeren. Dat is een weeffout uit de vorige eeuw die nu rechtgezet gaat worden, gelukkig.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Mijn klacht is de bizarre manier van denken.
[..]
Boodschappen laat je thuis bezorgen, zeker in de stad.quote:Op donderdag 17 september 2026 21:42 schreef Cherni het volgende:
[..]
En dan, daar een vermogen betalen aan Qpark en dan nog lopen met je boodschappen. Een auto is voor velen geen luxe.
Het groen in de voortuin:quote:Ook de voortuin dreigt onderdeel te worden van de parkeeroplossing. Daar staan nu plantenbakken, groen en een tuinset waar ze met de buren kunnen zitten.
quote:Op vrijdag 18 september 2026 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Het groen in de voortuin:
[ afbeelding ]
Waarom ben ik niet verbaasd?quote:Op vrijdag 18 september 2026 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
What ever that means.quote:Op vrijdag 18 september 2026 08:10 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Probeer het nog eens, maar dan in het Nederlands.
😃En dan over klimaat zeuren. Al die vervoerders hoor ik die klimaatactivisten niet over. Effectief winkelen op weg naar huis van je werk. Nooit van gehoord zeker.quote:Op vrijdag 18 september 2026 08:29 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Boodschappen laat je thuis bezorgen, zeker in de stad.
Ik werk thuisquote:Op vrijdag 18 september 2026 09:56 schreef Cherni het volgende:
fectief winkelen op weg naar huis van je werk. Nooit van gehoord zeker.
Ik heb nooit thuis gewerkt en ik ben/was niet de enige. Zat functies waar thuiswerken onmogelijk is. Zou het niet eens willen. Nee voor velen is de auto helaas geen luxe.quote:
Bij buren zag ik vooral dat er andersom geargumenteerd werd; ik ga vandaag met de auto naar het werk, zodat ik op de terugweg de boodschappen mee kan nemen.quote:Op vrijdag 18 september 2026 09:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
😃En dan over klimaat zeuren. Al die vervoerders hoor ik die klimaatactivisten niet over. Effectief winkelen op weg naar huis van je werk. Nooit van gehoord zeker.
Dat beeld miste ik nogquote:Op vrijdag 18 september 2026 08:57 schreef capricia het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 18 september 2026 09:04 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]![]()
![]()
Bedoelden ze ook de deksels van de kliko's?
Er is helemaal geen sprake van beperkte buitenruimte, die vakken liggen er gewoon. Maar ik begrijp dat jij je graag financieel laat uitkleden.quote:Op vrijdag 18 september 2026 08:28 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het is een bizarre manier van denken dat het normaal is om zo enorm veel auto's in de beperkte buitenruimte van een stad te laten parkeren. Dat is een weeffout uit de vorige eeuw die nu rechtgezet gaat worden, gelukkig.
quote:Ze ziet hetzelfde gebeuren bij buren. Een buurvrouw met twee auto's heeft een grote palmboom in de voortuin staan en denkt er volgens Chantal al over om die weg te halen voor een parkeerplek. “Het is echt zonde voor het hele straatbeeld. Wat groen gaat weg.”
Rotterdam Prinsenland is niet midden in de stad, al die wijken zijn eerder op zichzelf staande dorpskernen aan de rand van de stad met ruim voldoende parkeerruimte.quote:Op vrijdag 18 september 2026 14:04 schreef cinderloom het volgende:
Als je midden in de stad woont vraag ik me af of je echt een auto nodig hebt.
Of dat je het ook kan doen met bv een deelauto (en veel met OV en de fiets).
Dus opzich zal hoge parkeerkosten ook wel een aanleiding zijn om mensen dit te laten inzien.
Dat je een wel erg verstokte autorijder bent weten we nu wel.quote:Op vrijdag 18 september 2026 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Rotterdam Prinsenland is niet midden in de stad, al die wijken zijn eerder op zichzelf staande dorpskernen aan de rand van de stad met ruim voldoende parkeerruimte.
Het is beide technisch beschouwd onderdeel van de stad maar qua infrastructuur alsof je Amsterdam met Almere vergelijkt.
Niet thuiswerken = per definitie een eigen auto nodig?quote:Op vrijdag 18 september 2026 10:17 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb nooit thuis gewerkt en ik ben/was niet de enige. Zat functies waar thuiswerken onmogelijk is. Zou het niet eens willen. Nee voor velen is de auto helaas geen luxe.
En jij een D66'ert die zich graag financieel in zijn reet laat pakken door de klimaatwaanzin en autofobie van bakfietsjufrouw Jetten.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:04 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat je een wel erg verstokte autorijder bent weten we nu wel.
Werken komt met verantwoordelijkheden als je tenminste niet op een sociale werkplaats bivakkeert. Een werkgever verwacht dat je op tijd op locatie of bij klanten bent, en dan niet gaat lopen zeuren dat de bus niet reed en je daardoor een half uur later bent. Of dat er stakingen zijn.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:05 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Niet thuiswerken = per definitie een eigen auto nodig?
quote:Hoe slecht het weer ook is, de wet houdt daar geen rekening mee, aldus Gerard Berghuis, advocaat arbeidsrecht bij BAASZ Advocaten. “In de wet staat niet dat de werknemer niet naar het werkt hoeft te komen bij extreem weer of stakingen. Sneeuw en ijzel betekenen dus niet automatisch dat je thuis kunt blijven van je werk.”
Als werknemer ben je zelf verantwoordelijk om op je werk te verschijnen. Ook al rijdt bijvoorbeeld het openbaar vervoer niet, dan is het alsnog aan jou als werknemer om voor een alternatief te zorgen zodat je wel op je werk kunt verschijnen.
In de randstad werkt ongeveer 1/3 van de mensen in dezelfde stad waar ze ook wonen. Natuurlijk zijn er mensen waarvoor een auto essentieel is om te werken, maar zeker in de randstad is er ook een hele grote groep waarvoor dat niet zo is. Het is dus ronduit naief om te doen alsof we voor iedereen per sé een parkeerplaats moeten regelen.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Werken komt met verantwoordelijkheden als je tenminste niet op een sociale werkplaats bivakkeert. Een werkgever verwacht dat je op tijd op locatie of bij klanten bent, en dan niet gaat lopen zeuren dat de bus niet reed en je daardoor een half uur later bent. Of dat er stakingen zijn.
Tweederde werkt dus elders en heeft sowieso wel een auto nodig. Je hoeft helemaal geen parkeerplaatsen te regelen, dat is nu juist de hele grap van dit soort belachelijke maatregelen. Die parkeerplaatsen zijn er gewoon, gerealiseerd toen die wijken werden opgeleverd. Waarom moeten die nu ineens extra belast gaan worden om de gemeentekas te spekken? In dit land is de automobilist toch al onevenredig de sjaak.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:10 schreef knoopie het volgende:
[..]
In de randstad werkt ongeveer 1/3 van de mensen in dezelfde stad waar ze ook wonen. Natuurlijk zijn er mensen waarvoor een auto essentieel is om te werken, maar zeker in de randstad is er ook een hele grote groep waarvoor dat niet zo is. Het is dus ronduit naief om te doen alsof we voor iedereen per sé een parkeerplaats moeten regelen.
en een werknemer kan hier gewoon rekening mee houden, honderduizenden zo niet miljoenen mensen doen dit gewoon..quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Werken komt met verantwoordelijkheden als je tenminste niet op een sociale werkplaats bivakkeert. Een werkgever verwacht dat je op tijd op locatie of bij klanten bent, en dan niet gaat lopen zeuren dat de bus niet reed en je daardoor een half uur later bent. Of dat er stakingen zijn.
[..]
dit is onzin natuurlijk, binnen de randstad is alles prima met OV te bereiken in 99% van de gevallenquote:Op vrijdag 18 september 2026 16:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Tweederde werkt dus elders en heeft sowieso wel een auto nodig.
de wijken zijn bedacht toen 1 auto de norm was, niet 2 a 3 zoals nuquote:Je hoeft helemaal geen parkeerplaatsen te regelen, dat is nu juist de hele grap van dit soort belachelijke maatregelen. Die parkeerplaatsen zijn er gewoon, gerealiseerd toen die wijken werden opgeleverd. Waarom moeten die nu ineens extra belast gaan worden om de gemeentekas te spekken? In dit land is de automobilist toch al onevenredig de sjaak.
Daar ga ik niet over. Ik had een auto nodig ivm wisselende diensten. Verder kan ik niet voor andere werknemers bepalen of die een auto nodig hebben. Zoals zo vaak in dit forum spiegelen mensen alles op hun eigen situatie en denken dan dat iedereen ook zo zou kunnen of moeten leven.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:05 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Niet thuiswerken = per definitie een eigen auto nodig?
1,4 of zelfs 1,8 volgens CROW in gebieden met eengezinswoningen zoals waar die mensen wonen:quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:23 schreef mschol het volgende:
[..]
en een werknemer kan hier gewoon rekening mee houden, honderduizenden zo niet miljoenen mensen doen dit gewoon..
als je wel gaat klagen heb je geen ruggegraat en kan je beter gewoon thuis gaan zitten
[..]
dit is onzin natuurlijk, binnen de randstad is alles prima met OV te bereiken in 99% van de gevallen
[..]
de wijken zijn bedacht toen 1 auto de norm was, niet 2 a 3 zoals nu
Maar wie gaan we dan alle kosten laten betalen?quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Tweederde werkt dus elders en heeft sowieso wel een auto nodig. Je hoeft helemaal geen parkeerplaatsen te regelen, dat is nu juist de hele grap van dit soort belachelijke maatregelen. Die parkeerplaatsen zijn er gewoon, gerealiseerd toen die wijken werden opgeleverd. Waarom moeten die nu ineens extra belast gaan worden om de gemeentekas te spekken? In dit land is de automobilist toch al onevenredig de sjaak.
In iedergeval bezit 75 tot 80% van de Nederlandse bevolking een auto. En mensen die geen gebruik kunnen maken van het OV moeten die ook maar mee betalen aan het OV middels belastingen?quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:39 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar wie gaan we dan alle kosten laten betalen?
De gemiddelde automobilist betaalt helemaal niks extra aan de gemeentekas in vergelijking met mensen zonder auto. Wegenbelasting gaat naar de provincie. Accijnzen op brandstof gaan naar de staat. Maar ze kosten de gemeente wel een boel geld. Al die wegen en parkeerplaatsen moeten ook worden onderhouden. Moeten mensen zonder auto daar dan maar aan meebetalen, ook al doen ze alles op de fiets en met het OV?
Je betaalt als automobilist al genoeg extra namelijk wegenbelasting + de hoogste accijnzen van heel Europa. Waarom moet de automobilist uitgebuit worden om de gemeentekas te spekken? Ook nog eens supergeneriek want het is niet dat dat extra geld terugvloeit naar extra asfalt of beter OV het gaat gewoon op de grote hoop.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:39 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar wie gaan we dan alle kosten laten betalen?
De gemiddelde automobilist betaalt helemaal niks extra aan de gemeentekas in vergelijking met mensen zonder auto. Wegenbelasting gaat naar de provincie. Accijnzen op brandstof gaan naar de staat. Maar ze kosten de gemeente wel een boel geld. Al die wegen en parkeerplaatsen moeten ook worden onderhouden. Moeten mensen zonder auto daar dan maar aan meebetalen, ook al doen ze alles op de fiets en met het OV?
Je bent de miljardenschades van de klimaatrampen van de afgelopen jaren even vergeten?quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:45 schreef Elan het volgende:
[..]
En jij een D66'ert die zich graag financieel in zijn reet laat pakken door de klimaatwaanzin en autofobie van bakfietsjufrouw Jetten.
Je hebt pas verantwoordelijk werk als je er met de auto naar toe tuft: weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 18 september 2026 15:49 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
In Rotterdam is dat veel minder. Maar dan nog; hoe zou dat het rechtvaardigen dat de niet-automobilisten voor de automobilisten hun parkeerplek mogen meebetalen?quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:42 schreef Cherni het volgende:
[..]
In iedergeval bezit 75 tot 80% van de Nederlandse bevolking een auto. En mensen die geen gebruik kunnen maken van het OV moeten die ook maar mee betalen aan het OV middels belastingen?
Maar daar heeft de gemeente niks aan.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Je betaalt als automobilist al genoeg extra namelijk wegenbelasting + de hoogste accijnzen van heel Europa.
Maar tot nu toe zijn dus alle wegen en alle parkeerplaatsen in Rotterdam ook gefinancierd van die grote hoop.quote:Waarom moet de automobilist uitgebuit worden om de gemeentekas te spekken? Ook nog eens supergeneriek want het is niet dat dat extra geld terugvloeit naar extra asfalt of beter OV het gaat gewoon op de grote hoop.
Hoe kan dat nou? Het kwam toch op de grote hoop? Maar nu zeg je dat het specifiek is om de OZB laag te houden? Nu spreek je jezelf tegen.quote:Sommige gemeenten gebruiken dit parkeergeld om de OZB laag te houden, valt ook nog wat voor te zeggen. Maar niet hier. Je wordt van alle kanten genaaid en uitgekleed.
Ze zouden het geld ook kunnen gebruiken om een deel van die parkeerplaatsen om te bouwen tot groenstroken: win-win.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Sommige gemeenten gebruiken dit parkeergeld om de OZB laag te houden, valt ook nog wat voor te zeggen. Maar niet hier. Je wordt van alle kanten genaaid en uitgekleed.
Dit klopt niet hoor.quote:Op vrijdag 18 september 2026 16:42 schreef Cherni het volgende:
[..]
In iedergeval bezit 75 tot 80% van de Nederlandse bevolking een auto. En mensen die geen gebruik kunnen maken van het OV moeten die ook maar mee betalen aan het OV middels belastingen?
Meer buffercapaciteit voor hevige regenval/droogte. En minder hitte in de zomer. Lijkt mij een goed idee.quote:Op vrijdag 18 september 2026 17:36 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ze zouden het geld ook kunnen gebruiken om een deel van die parkeerplaatsen om te bouwen tot groenstroken: win-win.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |