abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 september 2026 @ 08:28:47 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221709643
Kallas ondertussen:

twitter

Europa mist niet alleen interceptors, maar vooral het soort leiderschap dat jaren vooruit denkt. Terwijl de werkelijkheid om harde capaciteit vraagt, produceren onze bestuurders vooral plannen, fondsen en verklaringen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Perrin op 02-09-2026 08:33:58 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 2 september 2026 @ 08:39:21 #3
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_221709676
Kallas ondertussen:

quote:
EU scrambles to find interceptors for Ukraine, now looking for expiring ones
Het onderste uit de kan nu.
  woensdag 2 september 2026 @ 08:43:49 #4
38496 Perrin
pi_221709701
Pijnlijk hoe we na al die tijd nog steeds achter de feiten aanlopen.
pi_221709776
quote:
85s.gif Op woensdag 2 september 2026 08:43 schreef Perrin het volgende:
Doe je onderschrift eer aan en solliciteer.
En een prettige scheut door de pielemuis.
  woensdag 2 september 2026 @ 09:35:28 #6
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_221709955
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 08:28 schreef Perrin het volgende:
Kallas ondertussen:

[ x ]

Europa mist niet alleen interceptors, maar vooral het soort leiderschap dat jaren vooruit denkt. Terwijl de werkelijkheid om harde capaciteit vraagt, produceren onze bestuurders vooral plannen, fondsen en verklaringen.

En met Europa doel je dan op de lidsstaten van de EU hoop ik? Want de EU zelf moet door haar leden in staat gesteld worden dit soort visie en gedrag aan de dag te leggen. En dat gebeurt maar mondjesmaat, o.a. dankzij een combinatie van "zo'n vaart loopt het niet / laat me consumeren" figuren plus een smaldeel putinverstehers in de kiezersrangen..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_221709975
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2026 22:51 schreef LXIV het volgende:
Maar wat zijn de lusten dan?
Denk er zelf eens 5 minuten over na, denk dat je zelf ook wel 10 dingen kan noemen. Kijk anders eens naar de russische staatstelevisie met het soort dreigingen dat ze maken richting ons voor inspiratie en de achterliggende gedachten die ze zelf noemen voor wat extra punten.
  woensdag 2 september 2026 @ 09:40:05 #8
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221709982
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:35 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
En met Europa doel je dan op de lidsstaten van de EU hoop ik? Want de EU zelf moet door haar leden in staat gesteld worden dit soort visie en gedrag aan de dag te leggen. En dat gebeurt maar mondjesmaat, o.a. dankzij een combinatie van "zo'n vaart loopt het niet / laat me consumeren" figuren plus een smaldeel putinverstehers in de kiezersrangen..
Mocht het zo ver komen is dat een uitgelezen kans voor de EU om haar macht te consolideren. Never let a good crisis go to waste. Overigens ook meer in line met klassiek empire building; rijken komen doorgaans voort uit bloedvergieten, niet uit vergaderingen.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 09:40:27 #9
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221709984
Dagelijks Kaja Kallas momentje :+
twitter
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  woensdag 2 september 2026 @ 09:41:22 #10
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_221709989
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
Mocht het zo ver komen is dat een uitgelezen kans voor de EU om haar macht te consolideren. Never let a good crisis go to waste. Overigens ook meer in line met klassiek empire building; rijken komen doorgaans voort uit bloedvergieten, niet uit vergaderingen.
We zien het gebeuren natuurlijk. De unie was eerst een projectje voor de binnengrenzen, de blik gaat steeds meer naar buiten. Op zich een goede zaak, als het lukt de democratische controle fatsoenlijk in te richten.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 2 september 2026 @ 09:43:17 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221709996
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
De EU trekt al voortdurend meer macht naar zich toe en ondermijnt de soevereniteit verder. Iedere crisis is weer een stapje de goede richting in voor hun. Nu willen ze landen het veto-recht ontnemen in zake buitenlandse zaken. Dat is de consistente rode lijn de afgelopen jaren, steeds meer macht, stapje voor stapje.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 09:43:22 #12
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221709998
Alleen nog end of life interceptors over :+
twitter
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  woensdag 2 september 2026 @ 09:46:21 #13
38496 Perrin
pi_221710014
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
De EU trekt al voortdurend meer macht naar zich toe en ondermijnt de soevereniteit verder. Iedere crisis is weer een stapje de goede richting in voor hun. Nu willen ze landen het veto-recht ontnemen in zake buitenlandse zaken. Dat is de consistente rode lijn de afgelopen jaren, steeds meer macht, stapje voor stapje.
Je kunt wel macht naar je toe trekken maar dan moet je er wel wat zinnigs mee weten te doen.
  woensdag 2 september 2026 @ 09:49:27 #14
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710030
quote:
De EU trekt al voortdurend meer macht naar zich toe en ondermijnt de soevereniteit verder.
Ik zag een interview met John Major (ja, die), die vatte het goed samen, als je absolute soevereiniteit wil, moet je naar Noord-Korea gaan.

Al moeten zelfs die naar China luisteren.

En wat ik al eerder heb gezegd: ik zit met enige regelmaat mijn engelse collega's uit te lachen: zo, dan ben je nu uit de EU, en houden die vermaledijde butn'landers al op met komen?

Nee.
Scorched earth
pi_221710055
Ik weet nog hoe hoog de verontwaardiging (ook in dit topic) was toen Oekraïne bijvoorbeeld die soldaat doodde, die stil zat in een weiland. Hier weer één van de honderden voorbeelden van een burger die door rusland gedood wordt:

twitter

Ik neem aan dat de verontwaardiging nu nog hoger gaat zijn van de bekende groep hier.
pi_221710061
"Ja maar er zat vast een drone in dat tasje van hem"
  woensdag 2 september 2026 @ 10:00:27 #17
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221710089
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:53 schreef MaxMark het volgende:
Ik weet nog hoe hoog de verontwaardiging (ook in dit topic) was toen Oekraïne bijvoorbeeld die soldaat doodde, die stil zat in een weiland. Hier weer één van de honderden voorbeelden van een burger die door rusland gedood wordt:

[ x ]

Ik neem aan dat de verontwaardiging nu nog hoger gaat zijn van de bekende groep hier.
"Military aged male in a warzone"

Verder is elke dode er 1 te veel. Jij en ik zijn schuldig als er een onschuldig Russisch kind wordt vermoord, maar niet als dat in Oekraïne gebeurd. Mijn geld gaat immers o.a. naar drones die Oekraïne gebruikt om onschuldige burgers uit te roeien. Zover ik weet doneren wij geen militaire goederen aan Rusland.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221710096
quote:

[..]
Maar om een beetje tegenwicht te kunnen bieden aan de overige (groot)machten is dat toch wel noodzakelijk denk ik. De vraag is wat er anders van individuele (kleine) EU landen haar soevereiniteit sowieso overblijft omdat je als (klein) land snel afhankelijk/aangewezen bent op derden.
  woensdag 2 september 2026 @ 10:04:26 #19
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221710119
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:01 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Maar om een beetje tegenwicht te kunnen bieden aan de overige (groot)machten is dat toch wel noodzakelijk denk ik. De vraag is wat er anders van individuele (kleine) EU landen haar soevereiniteit sowieso overblijft omdat je als (klein) land snel afhankelijk/aangewezen bent op derden.
Een grote Europese handelsmacht is mooi en goed. Probleem is dat de EU dat allang niet meer is en alle regulaties en onnodige regels de handelsmacht van Europese landen juist verkleind.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  woensdag 2 september 2026 @ 10:07:24 #20
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710153
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 10:09:48 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221710186
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:49 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik zag een interview met John Major (ja, die), die vatte het goed samen, als je absolute soevereiniteit wil, moet je naar Noord-Korea gaan.

Al moeten zelfs die naar China luisteren.

En wat ik al eerder heb gezegd: ik zit met enige regelmaat mijn engelse collega's uit te lachen: zo, dan ben je nu uit de EU, en houden die vermaledijde butn'landers al op met komen?

Nee.
Maar er is nogal een verschil tussen ‘absolute soevereiniteit ‘ en je eeuwenoude soevereiniteit afstaan aan een bureaucratisch wangedrocht als de EU
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 10:12:24 #22
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710208
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar er is nogal een verschil tussen ‘absolute soevereiniteit ‘ en je eeuwenoude soevereiniteit afstaan aan een bureaucratisch wangedrocht als de EU
Jij mag daar tegen zijn, ik kan slechts hopen dat je daar valide ipv louter sentimentele redenen voor hebt, maar ik zie het allemaal zo niet.

Een EU die zich (con)federaal gaat gedragen; op de gebieden van buza en defensie zie ik prima zitten.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 10:15:28 #23
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710240
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:09 schreef LXIV het volgende:
een bureaucratisch wangedrocht als de EU
Groot gedeelte van dit sentiment komt juist omdat het nu zo'n vergaderpaleis is waar altijd en eeuwig iedereen het met elkaar eens moet zijn.

Dat veranderd als we een EU regering zouden krijgen met bv een gekozen EU president, een EU regering die mandaat krijgt van een meerderheid van de partijen in het EU parlement.
Scorched earth
pi_221710264
quote:
85s.gif Op woensdag 2 september 2026 08:43 schreef Perrin het volgende:
Ja. Maar het is ook wel pijnlijk dat wanneer wij dichterbij de feiten proberen te komen, jij blijft zeggen dat wij er achteraan blijven lopen.
pi_221710290
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:12 schreef ExTec het volgende:

[..]
Jij mag daar tegen zijn, ik kan slechts hopen dat je daar valide ipv louter sentimentele redenen voor hebt, maar ik zie het allemaal zo niet.

Een EU die zich (con)federaal gaat gedragen; op de gebieden van buza en defensie zie ik prima zitten.
Maar dat gaat nooit gebeuren. Onnodig ook. Want we hebben al de NATO
pi_221710300
quote:
88s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:00 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
"Military aged male in a warzone"

Verder is elke dode er 1 te veel. Jij en ik zijn schuldig als er een onschuldig Russisch kind wordt vermoord, maar niet als dat in Oekraïne gebeurd. Mijn geld gaat immers o.a. naar drones die Oekraïne gebruikt om onschuldige burgers uit te roeien. Zover ik weet doneren wij geen militaire goederen aan Rusland.
Oekraïne gebruikt geen drones om onschuldige burgers uit te roeien. Met uitroeien impliceer je zelfs dat Oekraïne uit zou zijn op een genocide op Russen. Wat een bizarre omdraaiing van de feiten.
  woensdag 2 september 2026 @ 10:23:31 #27
38496 Perrin
pi_221710316
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:17 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja. Maar het is ook wel pijnlijk dat wanneer wij dichterbij de feiten proberen te komen, jij blijft zeggen dat wij er achteraan blijven lopen.
Vind je dat het lekker gaat?
pi_221710327
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:23 schreef Perrin het volgende:

[..]
Vind je dat het lekker gaat?
In vergelijking tot wat? wat hoop je te bereiken?

Het gaat 'lekker' in de zin dat wij (Europa) wakker zijn en investeren in defensie. Maar als jij denkt dat Europa een soort grootmacht kan worden zoals de VS, dan zal het nooit lekker gaan. Want dat gaat never nooit niet gebeuren.

Dus, wat wil je?
  woensdag 2 september 2026 @ 10:26:47 #29
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710329
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:20 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar dat gaat nooit gebeuren.
Als je me 5 jaar voor we de euro kregen had verteld dat 10 jaar later we de euro hadden, en wij daar in ons hoofd naadloos mee omgaan zonder terug te rekenen naar, had ik ook gezegd: gaat nooit gebeuren.

Geen sterk argument.
Scorched earth
pi_221710330
twitter

twitter

Aanslag voorkomen.
pi_221710333
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:26 schreef ExTec het volgende:

[..]
Als je me 5 jaar voor we de euro kregen had verteld dat 10 jaar later we de euro hadden, en wij daar in ons hoofd naadloos mee omgaan zonder terug te rekenen naar, had ik ook gezegd: gaat nooit gebeuren.

Geen sterk argument.
Als je de patronen volgt, laat de realiteit zien dat wij eerder naar het tegenovergestelde gaan. AFD in Duitsland, Le Pen in Frankrijk enz enz
  woensdag 2 september 2026 @ 10:28:08 #32
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221710337
twitter
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221710341
quote:

[..]
Daar wordt dan ook niet geheimzinnig over gedaan. De ever closer union is gewoon staand beleid.
  woensdag 2 september 2026 @ 10:29:46 #34
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710344
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Als je de patronen volgt, laat de realiteit zien dat wij eerder naar het tegenovergestelde gaan. AFD in Duitsland, Le Pen in Frankrijk enz enz
Dat sentiment is er altijd wel, in een of andere vorm.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 10:30:03 #35
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221710346
twitter
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221710348
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:29 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dat sentiment is er altijd wel, in een of andere vorm.
Precies. Maar dan lijkt het er niet op dat wij naar een soort federale EU gaan.
  woensdag 2 september 2026 @ 10:31:27 #37
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710356
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Wel degelijk. Zoals boven mij gepost; doen ze niet geheimzinnig over, is gewoon beleid wat ze uitdragen. En mijn hele punt is: hoe slechter het gaat, hoe sneller we dat doen.
Scorched earth
pi_221710372
quote:

[..]
Er is geen draagvlak voor een Verenigde Staten van Europa. Maar ondertussen zijn we wel stapje voor stapje een gemeenschappelijke munt, een grondwet (zij het onder een ander naampje) en een schuldenunie ingerommeld. De volgende stap is de EU die zelf belasting gaat heffen en een formele transferunie waarbij wij structureel gaan betalen voor de economische puinhoop in Zuid-Europa. Ik ben het wel met @LXIV eens dat de trend overduidelijk is.
pi_221710387
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:31 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wel degelijk. Zoals boven mij gepost; doen ze niet geheimzinnig over, is gewoon beleid wat ze uitdragen. En mijn hele punt is: hoe slechter het gaat, hoe sneller we dat doen.
Partijen als AFD, die van Le Pen, landen als Hongarije, Slowakije zullen dit tegenhouden. Wat ik eerder zie is juist een soort afsplitsing binnen de EU. Waarbij landen die dit wel willen, nog intiemer gaan samenwerken.

Maar goed, Duitsland en Frankrijk zijn al uitgesloten van die samenwerking.
pi_221710394
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is geen draagvlak voor een Verenigde Staten van Europa. Maar ondertussen zijn we wel stapje voor stapje een gemeenschappelijke munt, een grondwet (zij het onder een ander naampje) en een schuldenunie ingerommeld. De volgende stap is de EU die zelf belasting gaat heffen en een formele transferunie waarbij wij structureel gaan betalen voor de economische puinhoop in Zuid-Europa. Ik ben het wel met @:LXIV eens dat de trend overduidelijk is.
Laten we het hopen. Want bij nood, is de draagvlak irrelevant. Over het algemeen slikken mensen toch wel.

Alleen zie ik het dus niet gebeuren.
  woensdag 2 september 2026 @ 10:40:41 #41
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710402
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Partijen als AFD, die van Le Pen, landen als Hongarije, Slowakije zullen dit tegenhouden. Wat ik eerder zie is juist een soort afsplitsing binnen de EU. Waarbij landen die dit wel willen, nog intiemer gaan samenwerken.

Maar goed, Duitsland en Frankrijk zijn al uitgesloten van die samenwerking.
Als we naar engeland kijken mogen we idd constateren dat genoeg mensen dom genoeg zijn. Maar bv AFD, krijgt in de bondsdag echt geen meerderheid voor elkaar. En in FR hebben ze een goede traditie om de eerste ronde met hun hart te stemmen, en de 2de ronde met hun verstand. Niet de eerste keer dat 'een' le pen bijna persident werd. Dus: we moeten het nog maar zien allemaal.
Scorched earth
pi_221710410
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:40 schreef ExTec het volgende:

[..]
Als we naar engeland kijken mogen we idd constateren dat genoeg mensen dom genoeg zijn. Maar bv AFD, krijgt in de bondsdag echt geen meerderheid voor elkaar. En in FR hebben ze een goede traditie om de eerste ronde met hun hart te stemmen, en de 2de ronde met hun verstand. Niet de eerste keer dat 'een' le pen bijna persident werd. Dus: we moeten het nog maar zien allemaal.
Ik hoop met je mee. Helemaal in het geval van Duitsland. Want AFD is echt schaamteloos pro-Rusland. Bij Le Pen is dat net wat genuanceerder.
  woensdag 2 september 2026 @ 10:49:53 #43
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221710447
doet lekker toch geen pijn zegt ie
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 2 september 2026 @ 10:51:28 #44
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221710460
quote:

[..]
DE EU is een vrijhandelsorganisatie , en dat blijft het
maar met Afd vrees ik voor de toekomst van NATO
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 2 september 2026 @ 11:01:54 #45
38496 Perrin
pi_221710521
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
In vergelijking tot wat? wat hoop je te bereiken?

Het gaat 'lekker' in de zin dat wij (Europa) wakker zijn en investeren in defensie. Maar als jij denkt dat Europa een soort grootmacht kan worden zoals de VS, dan zal het nooit lekker gaan. Want dat gaat never nooit niet gebeuren.

Dus, wat wil je?
Een uitstekende vraag. Ik wil bekwame leiders met visie en ruggengraat, die niet voortdurend achter de gebeurtenissen aanlopen, maar weer in staat zijn onze eigen toekomst mede vorm te geven.

Niet telkens reageren op wat anderen besluiten, maar zelf iets durven besluiten.
pi_221710522
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
DE EU is een vrijhandelsorganisatie , en dat blijft het
maar met Afd vrees ik voor de toekomst van NATO
Voor de NATO vrees ik niet echt.
pi_221710525
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een uitstekende vraag. Ik wil bekwame leiders met visie en ruggengraat, die niet voortdurend achter de gebeurtenissen aanlopen, maar weer in staat zijn onze eigen toekomst mede vorm te geven.

Niet telkens reageren op wat anderen besluiten, maar zelf iets durven besluiten.
We lopen per definitie achter de feiten aan. Per definitie. Want: we lopen 'achter'.

We zijn nu bezig dichterbij die feiten te komen. Tja....
pi_221710642
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja was waarschijnlijk het verkeerde toestel.
Maar wat was het doel dan wel? Vind het maar een vaag verhaal en ben nog niet overtuigd of Rusland daar nou achter zit of die vage separatisten op
Eigen houtje.
Tja, men zag een vliegtuig, dacht dat het een militair toestel was en heeft die neergeschoten.
De betrokkenen hadden dat volgens mij ook trots vermeld op Twitter, totdat bleek dat het om een burgertoestel ging.

En toen werd het lastig, want formeel had Rusland niets te maken met de oorlog in Oekraïne.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_221710649
twitter

twitter

twitter

Slimme strategie weer om de gewone russen maximaal hinder te laten ondervinden van de oorlog zonder het risico op al te veel burgerslachtoffers, ben benieuwd of het ze gaat lukken.
pi_221710665
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:23 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

[ x ]

[ x ]

Slimme strategie weer om de gewone russen maximaal hinder te laten ondervinden van de oorlog zonder het risico op al te veel burgerslachtoffers, ben benieuwd of het ze gaat lukken.
Het is nog maar afwachten of dat een 'slimme' strategie is. Hangt er vooral vanaf hoe Rusland er zelf op gaat reageren. Als Putin en zijn kring het voor elkaar krijgen om dit over te brengen als: 'kijk eens wat Ukraine ons aandoet', ben je weer bij af.
  woensdag 2 september 2026 @ 11:26:58 #51
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710674
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het is nog maar afwachten of dat een 'slimme' strategie is. Hangt er vooral vanaf hoe Rusland er zelf op gaat reageren. Als Putin en zijn kring het voor elkaar krijgen om dit over te brengen als: 'kijk eens wat Ukraine ons aandoet', ben je weer bij af.
Ja, en dan gaan ze zeker ook luchthavens in oek aanvallen.
Scorched earth
pi_221710712
Misschien ook handig voor Zelensky om er steeds bij te zeggen: "als jullie willen dat dit stopt, zet dan druk op jullie leiders om de oorlog te stoppen". Duidelijk maken dat dit 1 op 1 verbonden is met de oorlog en dat er een simpele uitweg is.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_221710731
quote:

[..]
Wel benieuwd hoe Rusland reageert ja. Misschien gooien ze er wel een kernbom op nu. Anders been there done that.
  woensdag 2 september 2026 @ 11:33:10 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221710734
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:12 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik vind behoud van onze soevereiniteit ook op dat gebied belangrijk.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 11:34:59 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221710741
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:15 schreef ExTec het volgende:

[..]
Groot gedeelte van dit sentiment komt juist omdat het nu zo'n vergaderpaleis is waar altijd en eeuwig iedereen het met elkaar eens moet zijn.

Dat veranderd als we een EU regering zouden krijgen met bv een gekozen EU president, een EU regering die mandaat krijgt van een meerderheid van de partijen in het EU parlement.
Dat klopt. Nu zitten we op de sweet spot die net niet effectief is. Maar wmb draaien we terug ipv richting een federatie
The End Times are wild
pi_221710744
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:32 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Wel benieuwd hoe Rusland reageert ja. Misschien gooien ze er wel een kernbom op nu. Anders been there done that.
uhh nee.
  woensdag 2 september 2026 @ 11:35:36 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221710746
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Daar wordt dan ook niet geheimzinnig over gedaan. De ever closer union is gewoon staand beleid.
Ja. Mi niet in het belang van Nederland. Wij worden omlaag getrokken naar een lager gemiddelde
The End Times are wild
pi_221710748
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:26 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, en dan gaan ze zeker ook luchthavens in oek aanvallen.
Wat ze ook doen. De Rus is maar weinig kritisch op Putin.
pi_221710751
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Is ook maar net hoe hoe je soevereiniteit ziet.

Een sterke federale EU kracht kan net zo goed helpen soevereiniteit te brengen omdat we minder afhankelijk worden van Amerika en China. Als kleine land krijg je gewoon weinig voor elkaar, zeker als we naar een tijdperk gaan dat de grootmachten gaan flirten met hard power.
pi_221710756
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:30 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Misschien ook handig voor Zelensky om er steeds bij te zeggen: "als jullie willen dat dit stopt, zet dan druk op jullie leiders om de oorlog te stoppen". Duidelijk maken dat dit 1 op 1 verbonden is met de oorlog en dat er een simpele uitweg is.
De kunst is juist dat Zelensky moet begrijpen dat elk land haar eigen 'problemen' heeft. Irritatie onstaat wanneer Zelensky/Ukraine doet alsof de bezetting van Ukraine nog het enige is waar de westerse wereld zich druk om moet maken.

Dus nee. Dat lijkt mij juist geen handige zet.
pi_221710763
quote:

[..]
Uiteindelijk zal de onvrede en de frustratie zich ook tegen het Kremlin regime keren.
pi_221710776
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]
uhh nee.
Raketten met een giftige chemische payloads uitrusten en afschieten op de steden/woonwijken?
Dat kan eventueel ook nog wel.
Al doen ze dit op kleinere schaal met drones en vooral aan het front.

Of dacht je aan iets anders?
pi_221710777
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:38 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Uiteindelijk zal de onvrede en de frustratie zich ook tegen het Kremlin regime keren.
Oh, vast. Maar of dat genoeg gaat zijn voor verandering.
pi_221710778
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 09:02 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Doe je onderschrift eer aan en solliciteer.
Zonder grap heb je dat wel eens geprobeerd want dat is een lange procedure die veel mensen afschrikt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221710785
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:41 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Raketten met een giftige chemische payloads uitrusten en afschieten op de steden/woonwijken?
Dat kan eventueel ook nog wel.
Al doen ze dit op kleinere schaal met drones en vooral aan het front.

Of dacht je aan iets anders?
????
pi_221710786
quote:

[..]
Ja dat is ook logisch anders valt er weinig aan de vraagstukken te doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_221710795
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:43 schreef theunderdog het volgende:

[..]
????
Ik was benieuwd aan welke escalatie opties je denkt want er is niet zo veel aan opties meer op de bingo kaart.
pi_221710798
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:44 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ik was benieuwd aan welke escalatie opties je denkt want er is niet zo veel aan opties meer op de bingo kaart.
Ik denk niet aan escalatie opties?
pi_221710801
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De kunst is juist dat Zelensky moet begrijpen dat elk land haar eigen 'problemen' heeft. Irritatie onstaat wanneer Zelensky/Ukraine doet alsof de bezetting van Ukraine nog het enige is waar de westerse wereld zich druk om moet maken.

Dus nee. Dat lijkt mij juist geen handige zet.
Dit gaat niet om de westerse wereld of waar de westerse wereld zich druk om moet maken. Ben het eens dat het irritatie kan opwekken als Oekraïne teveel "eist" van westerse landen en dat een stukje nederigheid en dankbaarheid veel goodwill kweekt. Maar wanneer dat niet werkt snap ik ook wel dat ze een wat hardere toon aanslaan. Het is een kwestie van balans en kijken wat werkt op welk moment.

In dit geval gaat het over een actie in Rusland en de Russen moeten absoluut wel weten dat de bezetting van Oekraïne #1 is waar ze zich zorgen over moeten maken.
pi_221710804
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik denk niet aan escalatie opties?
"Het is nog maar afwachten of dat een 'slimme' strategie is. Hangt er vooral vanaf hoe Rusland er zelf op gaat reageren".

Oke, ik dacht dat je met het laatste iets bedoelde wat Rusland nog uit de hoge hoed kon toveren.
Maar Oekraine heeft al zoveel gezien dat weinig nog indruk maakt.
pi_221710808
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Dit gaat niet om de westerse wereld of waar de westerse wereld zich druk om moet maken. Ben het eens dat het irritatie kan opwekken als Oekraïne teveel "eist" van westerse landen en dat een stukje nederigheid en dankbaarheid veel goodwill kweekt. Maar wanneer dat niet werkt snap ik ook wel dat ze een wat hardere toon aanslaan. Het is een kwestie van balans en kijken wat werkt op welk moment.

In dit geval gaat het over een actie in Rusland en de Russen moeten absoluut wel weten dat de bezetting van Oekraïne #1 is waar ze zich zorgen over moeten maken.
Oh, je had het puur over de Russische bevolking. Wat betreft de Russen lijkt mij wachten op 'redelijkheid' en 'zelfreflectie' een eindeloos gevecht.

De Rus is pro Putin en pro deze bezetting.
pi_221710809
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:26 schreef ExTec het volgende:

[..]

Geen sterk argument.
De ECU/EMU was al lang ingevoerd voordat jij je munten had.
pi_221710812
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:47 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zolang ze er zelf niet teveel last van hebben. Als ze er zelf wel teveel last hebben kan dat omdraaien.
pi_221710820
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:48 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Zolang ze er zelf niet teveel last van hebben. Als ze er zelf wel teveel last hebben kan dat omdraaien.
Een normaal mens zou hun situatie al als flink 'lastig' beschouwen.

Beetje alsof je knokt tegen een cocaïne verslaafde en je erop wacht tot hij breekt van de pijn. Joah, ergens zijn die hersensignalen er nog wel, maar duurt lang....
pi_221710838
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die zijn we al lang kwijt, sterker nog je kunt je afvragen of we die sinds Napoleon überhaupt ooit gehad hebben.
pi_221710841
De russische waarden:

twitter
  woensdag 2 september 2026 @ 12:01:03 #77
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221710872
quote:

[..]
Oh, je had het puur over de Russische bevolking. Wat betreft de Russen lijkt mij wachten op 'redelijkheid' en 'zelfreflectie' een eindeloos gevecht.

We zien echt een pletora van filmpjes van russen zelf, met overvliegende drones, rijen voor het tankstation.

Een redelijke constante is dat ze allemaal doen alsof hun neus bloed: hoe kan dit nou?

Ze zijn idd niet kritisch op putin, want dat is immers gevaarlijk.

Maar je hoort ook heel weinig russen openlijk oek de schuld geven.

Ergo: ze niet dom, ze weten heus wel hoe dit komt.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 12:04:08 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221710883
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is geen draagvlak voor een Verenigde Staten van Europa. Maar ondertussen zijn we wel stapje voor stapje een gemeenschappelijke munt, een grondwet (zij het onder een ander naampje) en een schuldenunie ingerommeld. De volgende stap is de EU die zelf belasting gaat heffen en een formele transferunie waarbij wij structureel gaan betalen voor de economische puinhoop in Zuid-Europa. Ik ben het wel met @:LXIV eens dat de trend overduidelijk is.
Ja. En ieder stapje die kant op wordt nooit meer teruggezet. Terwijl zoals je al aangeeft het democratisch mandaat ontbreekt
The End Times are wild
pi_221710908
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:01 schreef ExTec het volgende:

[..]
We zien echt een pletora van filmpjes van russen zelf, met overvliegende drones, rijen voor het tankstation.

Een redelijke constante is dat ze allemaal doen alsof hun neus bloed: hoe kan dit nou?

Russen krijgen letterlijk vanaf de kleuterschool te horen dat Rusland een grootmacht is en een soort door God gegeven missie in de wereld heeft, en dat Oekraïne eigenlijk Russisch is. Ik denk dat de gemiddelde Igor compleet verbijsterd is dat Oekraïne überhaupt terugslaat. Dat hun imperialisme iedereen wegjaagt, wil er bij de Russen niet in. De grootste vijand van Rusland is Rusland zelf.
  woensdag 2 september 2026 @ 12:08:47 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221710923
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:36 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Is ook maar net hoe hoe je soevereiniteit ziet.

Een sterke federale EU kracht kan net zo goed helpen soevereiniteit te brengen omdat we minder afhankelijk worden van Amerika en China. Als kleine land krijg je gewoon weinig voor elkaar, zeker als we naar een tijdperk gaan dat de grootmachten gaan flirten met hard power.
Opname in een EU haalt Nederland omlaag, voor een land als Albanië is het wellicht een vooruitgang
The End Times are wild
pi_221710926
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:01 schreef ExTec het volgende:

[..]

Iran is gevaarlijker. Iran had/heeft wel serieuze demonstraties tegen het regime.

De Rus steunt Putin en zijn kliek.
pi_221710958
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:04 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja. En ieder stapje die kant op wordt nooit meer teruggezet. Terwijl zoals je al aangeeft het democratisch mandaat ontbreekt
Als het nou nog hout sneed was het nog tot daar aan toe, het probleem is imo dat het een ideologisch luchtkasteel is, volledig gebaseerd op wensdenken.

Neem de euro. De Fransen hebben dat afgedwongen, anders wilden ze niet instemmen met de hereniging van Duitsland. Economen zeiden toen al: een gemeenschappelijke munt gaat niet zonder politieke unie. Het is toch doorgedrukt. Ze gingen zelfs nog verder, de euro werd onomkeerbaar gemaakt, er is geen mogelijkheid om landen die zich niet aan de afspraken te houden al dan niet tijdelijk uit de euro te gooien, en op aandringen van Frankrijk werden er allerlei landen toegelaten die helemaal niet aan de eisen voldeden, zoals Italië en Griekenland.

De schuldenberg van Italië is zo groot, dat ze de facto failliet zijn. En dus betalen wij mee aan de schulden van Italië, omdat Italië te groot is om te redden en als het omvalt, iedereen wordt meegetrokken en wij alles kwijt zijn.

Het mag wat kosten, zo’n prestigeproject. Eigenlijk is het gewoon misdadig wat hier gebeurd is.
pi_221710977
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Die zijn we al lang kwijt, sterker nog je kunt je afvragen of we die sinds Napoleon überhaupt ooit gehad hebben.
Nederland is een klein land dat al lang deed wat men in Europa, en dan vooral Duitsland, deed.

Als voorbeeld, al in de jaren '70 werd de gulden (min of meer) gekoppeld aan de Duitse mark.
pi_221710979
quote:

[..]

Klopt: daarom dat ik het onberijpelijk vind dat er nog een Russische ambassade is in Nederland en de meeste Russen nog vrij in de EU kunnen reizen. FvD dient ook te worden verboden.
pi_221710994
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:16 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Klopt: daarom dat ik het onberijpelijk vind dat er nog een Russische ambassade is in Nederland en de meeste Russen nog vrij in de EU kunnen reizen. FvD dient ook te worden verboden.
De ambassade sluiten en al het personeel uitzetten klinkt relatief onschuldig maar het is een diplomatieke oorlogsverklaring. Het is op zich logisch dat landen daar terughoudend in zijn.
  woensdag 2 september 2026 @ 12:21:16 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711018
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:12 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als het nou nog hout sneed was het nog tot daar aan toe, het probleem is imo dat het een ideologisch luchtkasteel is, volledig gebaseerd op wensdenken.

Neem de euro. De Fransen hebben dat afgedwongen, anders wilden ze niet instemmen met de hereniging van Duitsland. Economen zeiden toen al: een gemeenschappelijke munt gaat niet zonder politieke unie. Het is toch doorgedrukt. Ze gingen zelfs nog verder, de euro werd onomkeerbaar gemaakt, er is geen mogelijkheid om landen die zich niet aan de afspraken te houden al dan niet tijdelijk uit de euro te gooien, en op aandringen van Frankrijk werden er allerlei landen toegelaten die helemaal niet aan de eisen voldeden, zoals Italië en Griekenland.

De schuldenberg van Italië is zo groot, dat ze de facto failliet zijn. En dus betalen wij mee aan de schulden van Italië, omdat Italië te groot is om te redden en als het omvalt, iedereen wordt meegetrokken en wij alles kwijt zijn.

Het mag wat kosten, zo’n prestigeproject. Eigenlijk is het gewoon misdadig wat hier gebeurd is.
Het meest irritante is dat voor ieder probleem dat ontstaat door de federalisatie als oplossing méér federalisatie gegeven wordt!
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 12:24:09 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711027
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De ambassade sluiten en al het personeel uitzetten klinkt relatief onschuldig maar het is een diplomatieke oorlogsverklaring. Het is op zich logisch dat landen daar terughoudend in zijn.
Ja. Je sluit dan ook alle lijnen af. Heel verregaand
The End Times are wild
pi_221711039
quote:

[..]
Aan de andere kant exporteren we nog steeds voedsel en medicijnen naar Rusland, en geven we nog steeds het Nederlanderschap aan Russen.

Rusland heeft ons de oorlog verklaard, en we doen nog nog steeds alsof er weinig aan de hand is.
pi_221711111
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja. Je sluit dan ook alle lijnen af. Heel verregaand
Grappig dat een ambassade sluiten heel vergaand genoemd wordt. Maar dat jullie niet vallen over het verbieden van een politieke partij (met meerdere zetels in het parlement).
  woensdag 2 september 2026 @ 12:45:44 #90
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711164
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:07 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Russen krijgen letterlijk vanaf de kleuterschool te horen dat Rusland een grootmacht is en een soort door God gegeven missie in de wereld heeft, en dat Oekraïne eigenlijk Russisch is. Ik denk dat de gemiddelde Igor compleet verbijsterd is dat Oekraïne überhaupt terugslaat. Dat hun imperialisme iedereen wegjaagt, wil er bij de Russen niet in. De grootste vijand van Rusland is Rusland zelf.
Je vergeet de jaren 90 toen de Russen zich vernederd voelden (niet uitsluitend door het westen). Amerikanen hielden toezicht op hun kernarsenaal en ontmanteling. Het bombardement van Joegoslavië door NAVO waar ze niets tegen konden doen. Amerika wat hielp met de herverkiezingen van Jeltsin.

Nog even los van de economische invloed zoals je gebruikelijke Amerikaanse meuk als Coca Cola, McDonald's etc. Wat er voet aan de grond kreeg.

(Lees: dan laat ik NAVO uitbreiding richting Warschaupactlanden bewust buiten de lezing).

Van dat sentiment heeft Poetin in de jaren 0 uitstekend gebruik gemaakt.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221711175
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]
[..]
Grappig dat een ambassade sluiten heel vergaand genoemd wordt. Maar dat jullie niet vallen over het verbieden van een politieke partij (met meerdere zetels in het parlement).
Je hebt het over Jabloko?

Ik zou de Russische rechtsstaat of wat daarvoor door moet gaan niet graag als uitgangspunt gebruiken. Maar voordat je een ambassade sluit en alle diplomaten uitzet, zijn er nog wat andere treden op de escalatieladder. Je kan ook eerst een consulaat sluiten bijvoorbeeld.
pi_221711196
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:45 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je vergeet de jaren 90 toen de Russen zich vernederd voelden (niet uitsluitend door het westen). Amerikanen hielden toezicht op hun kernarsenaal en ontmanteling. Het bombardement van Joegoslavië door NAVO waar ze niets tegen konden doen. Amerika wat hielp met de herverkiezingen van Jeltsin.

Nog even los van de economische invloed zoals je gebruikelijke Amerikaanse meuk als Coca Cola, McDonald's etc. Wat er voet aan de grond kreeg.

(Lees: dan laat ik NAVO uitbreiding richting Warschaupactlanden bewust buiten de lezing).

De Russen hebben de kans gehad om hun land om te bouwen tot een volwaardige democratie. Ze kozen voor de slachtofferrol, imperialisme en het in het zadel helpen van de zoveelste “sterke man”. We hebben er miljarden in gestoken. Zij namen een andere afslag. Dat is prima, maar het is niet zo dat een heel continent naar hun pijpen moet dansen omdat het een verongelijkt volk met kernwapens is.
  woensdag 2 september 2026 @ 12:53:58 #93
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711217
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:50 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De Russen hebben de kans gehad om hun land om te bouwen tot een volwaardige democratie. Ze kozen voor de slachtofferrol, imperialisme en het in het zadel helpen van de zoveelste “sterke man”. We hebben er miljarden in gestoken. Zij namen een andere afslag. Dat is prima, maar het is niet zo dat een heel continent naar hun pijpen moet dansen omdat het een verongelijkt volk met kernwapens is.
Democratie is overgewaardeerd. Dat geven wij ook op ten faveure van een sterkere EU. Bijzonder om andere (veel grotere) landen wel langs die 'heilige lat' te leggen.

Bovendien kun je ook een boom opzetten over imperialistische idealen van de EU. De weg er naartoe verschilt alleen (maar minder dan je zou denken).
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221711224
quote:

[..]
Je vergeet de jaren 90 toen de Russen zich vernederd voelden (niet uitsluitend door het westen).
De omzet van Sovjet-regime naar kapitalistische samenleving is uiterst corrupt en slecht aangepakt.

Kunnen de Russen wel boos worden op het westen, maar is gewoon eigen schuld.

quote:
Amerikanen hielden toezicht op hun kernarsenaal en ontmanteling.
Bron? Of hebben de Amerikanen geholpen met bepaalde zaken waar de Russen onvoldoende expertise voor hadden?

quote:
Het bombardement van Joegoslavië door NAVO waar ze niets tegen konden doen.
Je vergeet maar even wat er aan vooraf gegaan is?

quote:
Amerika wat hielp met de herverkiezingen van Jeltsin.
Het was of Jeltsin, of de communist Zyuganov...

quote:
Rusland heeft geen cola nodig, maar kvas!
pi_221711242
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:53 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Democratie is overgewaardeerd. Dat geven wij ook op ten faveure van een sterkere EU. Bijzonder om andere (veel grotere) landen wel langs die 'heilige lat' te leggen.

Bovendien kun je ook een boom opzetten over imperialistische idealen van de EU. De weg er naartoe verschilt alleen (maar minder dan je zou denken).
Hardop gelachen.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:00:07 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711252
quote:

[..]
[..]
? Dat was helemaal niet onderwerp van gesprek
The End Times are wild
pi_221711261
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:00 schreef LXIV het volgende:

[..]
? Dat was helemaal niet onderwerp van gesprek
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:16 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
pi_221711262
quote:
Maar dat jullie niet vallen over het verbieden van een politieke partij (met meerdere zetels in het parlement).
Ach, die mafkees neem ik allang niet meer serieus.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:02:37 #99
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711273
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]
De omzet van Sovjet-regime naar kapitalistische samenleving is uiterst corrupt en slecht aangepakt.

Kunnen de Russen wel boos worden op het westen, maar is gewoon eigen schuld.
[..]
Bron? Of hebben de Amerikanen geholpen met bepaalde zaken waar de Russen onvoldoende expertise voor hadden?
[..]
Je vergeet maar even wat er aan vooraf gegaan is?
[..]
Het was of Jeltsin, of de communist Zyuganov...
[..]
Rusland heeft geen cola nodig, maar kvas!
Zoek Nunn-Lugar.

Jeltsin wordt door de Russen beschouwd als ongelooflijke prutser.

Bombardementen van Kosovo vingen aan zonder specifieke resolutie van de VN veiligheidsraad waarmee de Russen effectief gepasseerd werden.

Coca Cola is lekker met de hete zomerdag. En inmiddels weer genationaliseerd.
pi_221711275
quote:

[..]

En terecht toch, dat ze zich vernederd voelden? Door de manier waarop ze om zijn gegaan met Chernobyl hebben ze een hoop landen om zich heen grote risico's laten lopen. Het vertrouwen in de USSR was op een dieptepunt, en niet alleen internationaal.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:04:41 #101
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711281
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:03 schreef beefkeek het volgende:

[..]
En terecht toch, dat ze zich vernederd voelden? Door de manier waarop ze om zijn gegaan met Chernobyl hebben ze een hoop landen om zich heen grote risico's laten lopen. Het vertrouwen in de USSR was op een dieptepunt, en niet alleen internationaal.
Dat standpunt kun je mijns inziens best innemen. Maar het heeft wel bijgedragen aan de moderne Russische houding richting het westen. Waarvan we graag pretenderen dat deze volledig uit de lucht is komen vallen.
pi_221711346
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:04 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat standpunt kun je mijns inziens best innemen. Maar het heeft wel bijgedragen aan de moderne Russische houding richting het westen. Waarvan we graag pretenderen dat deze volledig uit de lucht is komen vallen.
Hou toch op. Het Westen is gewoon een bedreiging voor Rusland omdat het diens imperialisme en agressieve gedrag niet blieft. We hebben alles geprobeerd om iets van een normale relatie met ze op te bouwen, maar de Rus vindt grootmachtje spelen belangrijker dan economische groei en individuele welvaart. Dat mag, maar dan moet je ook niet gaan lopen zeiken dat je er geen vrienden mee maakt.

Rusland had allang op de vuilnisbelt van de geschiedenis moeten liggen, naast het Ottomaanse Rijk, Pruisen en Oostenrijk-Hongarije.
pi_221711363
Aangezien we weer over Rusland is zielig beginnen:

Rusland stelde in 1997 het Founding Act verdrag op samen met de NAVO,

Hier een samenvatting:
Wat staat er letterlijk in de Founding Act?
1. NAVO en Rusland zijn geen vijanden

De tekst begint heel duidelijk:

“NATO and Russia do not consider each other as adversaries.”

Daarna staat dat beide partijen de overblijfselen van de vroegere confrontatie en concurrentie willen overwinnen en wederzijds vertrouwen en samenwerking willen versterken.
2. Ze erkennen elkaars soevereiniteit en veiligheidskeuzes

Een belangrijk onderdeel van de overeenkomst is dat beide partijen zich verplichten tot:

“respect for sovereignty, independence and territorial integrity of all states”

en ook:

“their inherent right to choose the means to ensure their own security”

In gewoon Nederlands: iedere staat heeft volgens de tekst het recht zelf te bepalen hoe hij zijn veiligheid organiseert.

Daarnaast spreken NAVO en Rusland af geen geweld tegen elkaar te gebruiken en geschillen vreedzaam op te lossen.
3. Rusland krijgt géén veto over NAVO-besluiten

Dit is misschien wel het belangrijkste punt voor de discussie over NAVO-uitbreiding.

De tekst zegt expliciet:

“nothing in this document restricts or impedes the ability of either side to decide independently.”

En vervolgens:

“It does not provide NATO or Russia at any stage with a right of veto over the actions of the other.”

Dus: Rusland kreeg door de Founding Act geen vetorecht over beslissingen van de NAVO. NAVO en Rusland konden elkaar raadplegen en samenwerken, maar behielden hun zelfstandige besluitvorming.
4. Er komt een gezamenlijk overlegorgaan

De overeenkomst richt het NATO-Russia Permanent Joint Council op.

Daarin zouden NAVO en Rusland:

regelmatig over veiligheidskwesties overleggen;
gezamenlijke initiatieven ontwikkelen;
waarover ze het eens waren gezamenlijk kunnen optreden;
eventueel gezamenlijk vredesoperaties uitvoeren.

Maar belangrijk: gezamenlijk optreden gebeurt pas wanneer er consensus is.
5. Rusland mocht meepraten, maar niet beslissen over de NAVO

De Founding Act beschrijft dus een partnerschap, geen gezamenlijk NAVO-Rusland bestuur.

De NAVO zegt in haar toelichting expliciet dat de Permanent Joint Council gescheiden blijft van de North Atlantic Council, het eigen besluitvormingsorgaan van de NAVO. Ook wordt uitdrukkelijk gezegd dat de overeenkomst de NAVO niet ondergeschikt maakt aan een andere organisatie.
6. NAVO-uitbreiding wordt niet verboden

Dit is belangrijk omdat hier veel verwarring over bestaat.

De officiële NAVO-toelichting bij de Founding Act zegt letterlijk dat de overeenkomst:

does not delay, limit or dilute NATO's opening for the accession of new members

Dus de Founding Act bevat geen afspraak dat NAVO niet verder naar het oosten mocht uitbreiden.

Tegelijk bevat de daadwerkelijke tekst wel afspraken over de militaire gevolgen van de nieuwe situatie in Europa en over terughoudendheid met stationering van strijdkrachten. De tekst moet daarom onderscheiden worden van latere politieke discussies over wat Rusland verwachtte of wat er mondeling vóór 1997 zou zijn gezegd.
7. Militaire samenwerking

De overeenkomst voorziet juist in meer militaire samenwerking tussen NAVO en Rusland.

Bijvoorbeeld:

uitwisseling van informatie over militaire doctrines;
overleg over defensiebeleid;
meer transparantie over strijdkrachten;
gezamenlijke oefeningen;
militaire contacten;
samenwerking bij vredesoperaties;
militaire liaisonmissies.

De tekst zegt daarbij expliciet dat deze militaire samenwerking gebaseerd moet zijn op het uitgangspunt dat geen van beide partijen de ander als bedreiging ziet.

De Founding Act zegt juist dat staten hun eigen veiligheidskeuzes mogen maken en dat Rusland geen veto heeft over NAVO-besluiten. Tegelijk bevat het document wel afspraken over militaire terughoudendheid, transparantie en veiligheid in Europa

https://archives.nato.int(...)m_source=chatgpt.com

Rest van dit hele gesprek is gewoon weer de russissche talking points. Sterker nog het is Rusland die dit verdrag expliciet verbreekt in hun binnenlandse propaganda. In Poetin zijn MUnchenen gebral etc.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:21:34 #104
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711381
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 12:53 schreef inslagenreuring het volgende:
Democratie is overgewaardeerd.
Ja, dat is overgewaardeerd.

Totdat er een geheime politie voor je deur staat, die je oppakt omdat je iets gezegd hebt wat de machthebbers niet bevalt.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 13:25:37 #105
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711412
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:16 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hou toch op. Het Westen is gewoon een bedreiging voor Rusland omdat het diens imperialisme en agressieve gedrag niet blieft. We hebben alles geprobeerd om iets van een normale relatie met ze op te bouwen, maar de Rus vindt grootmachtje spelen belangrijker dan economische groei en individuele welvaart. Dat mag, maar dan moet je ook niet gaan lopen zeiken dat je er geen vrienden mee maakt.

Rusland had allang op de vuilnisbelt van de geschiedenis moeten liggen, naast het Ottomaanse Rijk, Pruisen en Oostenrijk-Hongarije.
Rusland ook voor het westen. Want ze staan spoedig voor de deur, aldus Mark Rutte en alle andere kornuiten van 'leiders'.
pi_221711420
quote:

[..]

“does not delay, limit or dilute NATO's opening for the accession of new members”

Dus wat zwets je nu precies. Gewoon getekend en opgesteld door Rusland.

Rusland is het grootste gevaar voor mijn veiligheid. Puur omdat zij zelf het door hun opgestelde verdrag verbreken. Sterker nog ze komen niet eens met een beter voorstel.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:26:54 #107
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221711423
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:25 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Rusland ook voor het westen. Want ze staan spoedig voor de deur, aldus Mark Rutte en alle andere kornuiten van 'leiders'.
nou als het aan Poetin zelf ligt niet want dan gaat Ruzzia het niet overleven
  woensdag 2 september 2026 @ 13:27:09 #108
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711426
quote:
10s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:21 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, dat is overgewaardeerd.

Totdat er een geheime politie voor je deur staat, die je oppakt omdat je iets gezegd hebt wat de machthebbers niet bevalt.
Dat zegt niet zozeer wat over democratie maar de onderliggende rechtsstaat.

Vergeet niet dat Rusland op papier ook democratisch is. Sterker nog we wachten op verkiezingen van de Doema zodat die dictatuur kan mobiliseren :D.
pi_221711430
twitter

Dit is onversneden landverraad.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:27:56 #110
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711431
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou als het aan Poetin zelf ligt niet want dan gaat Ruzzia het niet overleven
Ik lees het hier dagelijks. De T90's staan toch aan NAVO grenzen?
pi_221711440
quote:

[..]

Poetin leed aan dat sentiment.
Dat mag.

Mensen die helemaal niet aan dat sentiment leden waren er meer dan genoeg.

Die zijn en worden door Poetin & zijn vrinden (mond)dood gemaakt.

Want democratie wordt overgewaardeerd.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_221711441
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:25 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Poetin en Kiril (hoofd russische kerk) zeggen offiicieel dat het ruslands heilige oorlog is tegen het westen. Ze eggen dat rusland voorbestemd is om het grootste land te zijn en dat zij het kwaad moeten bestrijden. Wat is het kwaad? Iedereen die niet onder ruslandsd visie op de wereld wil leven, iedereen in het westen.

waarom zouden wij Ruslands eigen woorden niet gewoon serieus nemen?
  woensdag 2 september 2026 @ 13:29:43 #113
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711443
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:27 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat zegt niet zozeer wat over democratie maar de onderliggende rechtsstaat.
quote:
Een rechtsstaat is een land waarin de macht van de overheid is vastgelegd en beperkt door wetten, zodat de rechten en vrijheden van burgers worden beschermd.
Nee dus.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 13:30:00 #114
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711447
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:26 schreef Korenfok het volgende:

[..]

“does not delay, limit or dilute NATO's opening for the accession of new members”

Dus wat zwets je nu precies. Gewoon getekend en opgesteld door Rusland.

Rusland is het grootste gevaar voor mijn veiligheid. Puur omdat zij zelf het door hun opgestelde verdrag verbreken. Sterker nog ze komen niet eens met een beter voorstel.
Volgens mij heb je niet goed gelezen. Dat onderwerp wil ik mijden zodat we niet weer in dat moeras terecht komen.

Het gaat over gevoel.
pi_221711448
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:30 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Volgens mij heb je niet goed gelezen. Dat onderwerp wil ik mijden zodat we niet weer in dat moeras terecht komen.

Het gaat over gevoel.
Voelen!
Lekker man.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:30:34 #116
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711449
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:29 schreef ExTec het volgende:

[..]
[..]
Nee dus.
Wat nee, ik stel geen vraag ofzo.
pi_221711450
quote:

[..]

Het gaat over gevoel.
Gevoel we gaan het nu over gevoelens hebben

Wat doet Rusland zelf aan ons gevoel van onveiligheid?
  woensdag 2 september 2026 @ 13:31:39 #118
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711456
quote:

Het gaat over gevoel.
Ja, we moeten rekening gaan houden met die imperialistische dwerg met grootheidswaanzin "zijn gevoel".

Gaat die dwerg dan ook rekening houden met "het gevoel" van anderen?
Scorched earth
pi_221711461
quote:
81s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:27 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

"goeie morgen met vlad"

"ja hoi, jan lul uit Hengelo weer aan de lijn"

"godsamme... nou ja, druk maar door."
pi_221711464
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:30 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Alsof ik in een gesprek met Buster Fonteijn ben beland.

"En hoe voelde u zich toen, meneer Fonteijn?"
"Ik euh... euh... ik werd een beetje misselijk!"
  woensdag 2 september 2026 @ 13:32:30 #121
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711467
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:29 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Poetin leed aan dat sentiment.
Dat mag.

Mensen die helemaal niet aan dat sentiment leden waren er meer dan genoeg.

Die zijn en worden door Poetin & zijn vrinden (mond)dood gemaakt.

Want democratie wordt overgewaardeerd.
Alleen als het over Rusland, China en Noord-Korea gaat niet.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:33:01 #122
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711470
quote:

[..]
Wat nee, ik stel geen vraag ofzo.
Je zit er weer eens naast.
Scorched earth
pi_221711471
quote:

[..]

Het gaat over gevoel.
Hoe verder in de oorlog hoe meer we leren, hoe meer we er eigenlijk achter komen dat alle russische źorgen' niks meer dan excusses zijn. Omdat hun gevoel hun zegt dat ze een grote stem moeten hebben in hoe andere landen zich organiseren, leven etc. Omdat de realiteit niet overeenkomt met hun gevoel, zitten we nu met een oorlog. begrijp ik je nu?
pi_221711472
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:32 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Alleen als het over Rusland, China en Noord-Korea gaat niet.
Daar heb ik toch zo'n slecht gevoel bij!
  woensdag 2 september 2026 @ 13:35:05 #125
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711481
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:30 schreef Korenfok het volgende:

[..]

quote:
10s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:31 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja, we moeten rekening gaan houden met die imperialistische dwerg met grootheidswaanzin "zijn gevoel".

Gaat die dwerg dan ook rekening houden met "het gevoel" van anderen?
Het zou prettig zijn als mijn reacties in het licht van de corresponderende context gelezen worden.
pi_221711483
quote:
[ x ]

Putin heeft geen tijd voor een gesprek met Trump maar wel voor ene Brian uit Hengelo. Vies kapsel ook.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:35:52 #127
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711484
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:33 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je zit er weer eens naast.
Nee.
pi_221711494
quote:
[ x ]

Het stoplicht springt op rood.
Het stoplicht spring op groen.

Bij de FvD in Hengeloooooooooooooooooooooooooo is altijd wat te doen.

(Er komen tribunalen.)
pi_221711547
Halbe Zijlstra heeft ook weleens met Putin gesproken.
  woensdag 2 september 2026 @ 13:47:49 #130
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221711568
@Mikeytt

Hier blijven graag B-)
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 2 september 2026 @ 13:53:48 #131
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711605
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:35 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nee.
Ja.

Je komt met een uittermate kinderlijk argument.

In het geval jij niet in een democratie zou leven, en je arbitrair van je bed wordt gelicht vanwege een de machthebbers onwelgevallige uitting, wijs je naar de wetten :')

Maar waar komen die wetten dan vandaan? Zijn er soms engeltjes afgedaald om die ons te vertellen?

Of komen die van de machthebbers.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 13:54:33 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711607
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 11:30 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Als zegt civiele vliegvelden te gaan aanvallen moet je dat ook doen. Als je dan een civiel vliegtuig neerhaalt waar ook bijvoorbeeld Amerikaanse burgers aan boord zitten heb je wel een probleem. Dus of het wijsheid is weet ik niet.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 13:54:34 #133
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221711608
De conclusie dat het de Russen waren is prematuur.

[ Bericht 86% gewijzigd door Frutsel op 02-09-2026 14:30:55 ]
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
pi_221711619
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De conclusie dat het de Russen waren is prematuur.
En dat het een false flag was? Dat was namelijk mijn punt slimpie, niet of de conclusie dat het de Russen waren prematuur is.
pi_221711624
Al besproken dat er vannacht voor de 2e keer energieinfrastructuur in Duitsland is gesaboteerd?
pi_221711633
  woensdag 2 september 2026 @ 13:57:48 #137
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711635
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:57 schreef skysherrif het volgende:
Al besproken dat er vannacht voor de 2e keer energieinfrastructuur in Duitsland is gesaboteerd?
Ook nog een explosie/bomaanslag? op een station als ik het goed heb.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 14:04:04 #138
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711691
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:54 schreef LXIV het volgende:
Dus of het wijsheid is weet ik niet.
Rus is gewaarschuwd, dan is wijsheid je luchtruim sluiten.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 14:04:27 #139
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711697
quote:
10s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:53 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ja.

Je komt met een uittermate kinderlijk argument.

In het geval jij niet in een democratie zou leven, en je arbitrair van je bed wordt gelicht vanwege een de machthebbers onwelgevallige uitting, wijs je naar de wetten :')

Maar waar komen die wetten dan vandaan? Zijn er soms engeltjes afgedaald om die ons te vertellen?

Of komen die van de machthebbers.
Blijkbaar is het in Rusland een wet dat jij je smoel dicht houdt over Poetin en het leger.

Zijn daar soms engeltjes afgedaald om dat te vertellen? Of komen die van de machthebbers?
pi_221711700
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:57 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ook nog een explosie/bomaanslag? op een station als ik het goed heb.
De 2 gewonden zijn in ieder geval 2 oekraieners begreep ik maar nog niet helemaal duidelijk wat daar nu is gebeurd
  woensdag 2 september 2026 @ 14:05:46 #141
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711705
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:04 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Blijkbaar is het in Rusland een wet dat jij je smoel dicht houdt over Poetin en het leger.

Zijn daar soms engeltjes afgedaald om dat te vertellen? Of komen die van de machthebbers?
Ow, dus je snapt wel dat een democratie, die doorgaans waken voor om op dat punt te eindigen, niet ondergewaardeerd is?
Scorched earth
pi_221711714
twitter

twitter

Human safari kherson continues....

^

Er zijn mensen in dit topic die de opdrachtgever hiervan nog altijd adoreren in hun pf en handtekening
pi_221711723
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:06 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
[ x ]

^

Er zijn mensen in dit topic die de opdrachtgever hiervan nog altijd adoreren in hun pf en handtekening
Jep, gestoorde mensen en gestoorde mensen die zulke mensen weer adoreren hou je altijd
  woensdag 2 september 2026 @ 14:09:10 #144
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711729
quote:
10s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ow, dus je snapt wel dat een democratie, die doorgaans waken voor om op dat punt te eindigen, niet ondergewaardeerd is?
Dat heet cherry picking. Er zijn daar tal van wetten vele malen gunstiger dan hier (ook slechter natuurlijk). Betreft een heel ander systeem van checks and balances.

Als jij kritiek op de leiding en/of het leger het summum van de democratische rechtsstaat vindt. Tjah, kinderhandje is gauw gevuld.
pi_221711741
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat heet cherry picking. Er zijn daar tal van wetten vele malen gunstiger dan hier (ook slechter natuurlijk). Betreft een heel ander systeem van checks and balances.

Als jij kritiek op de leiding en/of het leger het summum van de democratische rechtsstaat vindt. Tjah, kinderhandje is gauw gevuld.
Kerel, waarom ga je daar niet wonen dan? Ipv te kankeren op de vrijheid die we hier hebben
  woensdag 2 september 2026 @ 14:11:32 #146
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221711746
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:10 schreef 007700 het volgende:

[..]
Kerel, waarom ga je daar niet wonen dan? Ipv te kankeren op de vrijheid die we hier hebben
Ik kanker daar helemaal niet op. Maar ExTec probeert weer op bijzondere wijze een punt te maken.
pi_221711763
twitter

twitter
pi_221711764
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:06 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
[ x ]

^

Twee opties mogelijk, of een Russische soldaat wat weer eens buiten haar boekje om ging. Of het slachtoffer is een SBU operative vermomd in burgerkleding.
pi_221711827
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:11 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik kanker daar helemaal niet op. Maar ExTec probeert weer op bijzondere wijze een punt te maken.
Hmm vreemd, je bent zelf ook wel van de bijzondere punten toch? 🤔
  woensdag 2 september 2026 @ 14:26:58 #150
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711852
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:09 schreef inslagenreuring het volgende:
Dat heet cherry picking.
Lol, ja, heel vreemd van mij dat ik verregaande vrijheid zo belangrijk vind.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 14:28:09 #151
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711869
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:11 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je hebt het over jezelf.

Maar je bent weer erg "edgy" hoor, met je "democratie is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk! *) "
Scorched earth
pi_221711889
quote:
[ x ]

Dat is het niet. Want als dat het was, dan zou hij dit niet doen.

Was het maar landverraad.
pi_221711899
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nee, het is een kritisch doch onbevestigd geluid vanuit de andere kant van het spectrum.
We moeten voorzichtig zijn met de conclusie dat het de Russen waren in Leipzig. Dat dacht men ook destijds over NS2, men wist dat heel zeker!

En al zou Rusland het gedaan hebben. Beter doen we gewoon alsof we het niet weten, voor je het weet escaleert de boel.
Het is sowieso een zware leugen van een verkalkte idioot die claimt namens 'the Netherlands' te spreken.
  woensdag 2 september 2026 @ 14:31:18 #154
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711928
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:29 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Het is sowieso een zware leugen van een verkalkte idioot die claimt namens 'the Netherlands' te spreken.
En een fantast bovendien. Ja hij belt wel ff met putin. :')
Scorched earth
pi_221711929
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:28 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je hebt het over jezelf.

Maar je bent weer erg "edgy" hoor, met je "democratie is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk! *) "
Het mag van mij ook best wat minder 'democratisch'. Dan zou zo'n Barry van de FVD niet doen, wat hij doet.
pi_221711935
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:10 schreef 007700 het volgende:

[..]
Kerel, waarom ga je daar niet wonen dan? [...]
Mij niet gezien inderdaad.

Gelukkig kan ik hier ook van hun mooie boekies en muziek genieten.
(Over de dames begin ik maar niet.)
pi_221711936

Over niet escaleren gesproken, https://t.me/medvedev_telegram/659

Medvedev post vanochtend bovenstaand.
pi_221711955
quote:
10s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:31 schreef ExTec het volgende:

[..]
En een fantast bovendien. Jij hij belt wel ff met putin. :')
Dergelijke fantasie kan ik nog wel waarderen. Ik heb destijds ook erg om Halbe gelachen.

Maar dat hij meent namens mij te spreken, dat neem ik niet!

Jakkes, ik krijg ineens een Wim T. Schippers (R.I.P.) associatie.
"Ober, wat is dat hier voor een onsmakelijke hap op m'n bord? Dat neem ik niet!"
"Maar waarom bestelt u het dan, mijnheer?"
pi_221711956
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:31 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Wat een ongelooflijke tactische fout om met de winst van AFD, nog steeds te kiezen voor de 'nazi-frame'.

Ook Rusland zit met het boomer-probleem dat niet meegaat met de tijd.
pi_221711962
quote:
Lekker blijven slapen met z'n allen. Het is wachten tot het licht uitgaat hier in West Europa
  woensdag 2 september 2026 @ 14:36:07 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711963
quote:
[ afbeelding ]

Zou bizar zijn als hij dit zou posten... Een oorlogsverklaring, zelfs als hij het doet.

Maar haal de tekst eens door google translate...
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 14:36:44 #162
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711966
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Wat een ongelooflijke tactische fout om met de winst van AFD, nog steeds te kiezen voor de 'nazi-frame'.

Ook Rusland zit met het boomer-probleem dat niet meegaat met de tijd.
Het is gewoon een fake account met nota bene een hele andere boodschap. Zelfs die moeite hebben ze niet genomen. Vertaal het eens
The End Times are wild
pi_221711967
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is gewoon een fake account met nota bene een hele andere boodschap. Zelfs die moeite hebben ze niet genomen. Vertaal het eens
Fake account gast wat lul jij?
  woensdag 2 september 2026 @ 14:37:58 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711971
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:37 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Fake account gast wat lul jij?
https://t.me/medvedev_telegram/659
Ga naar deze pagina die jij post, selecteer de Russische tekst en vertaal hem..
The End Times are wild
pi_221711972
quote:

[..]
Is geen fake account.
  woensdag 2 september 2026 @ 14:38:41 #166
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711973
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Is geen fake account.
Het gaat over creditcards en stopcontacten als ik het vertaal..
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 14:39:03 #167
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221711975
quote:
Een oorlogsverklaring, zelfs als hij het doet.
Duidelijk dat jij z'n oeuvre niet kent.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 14:39:16 #168
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711978
quote:
Берлин предъявил России обвинения в недоказанной атаке на аэропорт Лейпцига. С учётом неонацистского, яро русофобского курса нынешнего руководства Германии придуманная диверсия – самая слабая форма наказания за их грехи. Они заслуживают прямого удара по всем немецким производствам военной техники для бандеровской клики. А вполне вероятно, и по некоторым иным местам в Берлине.

И про угрозы безумного клоуна в отношении гражданской авиации в небе России. Глава государства уже определил их как заявку бандеровского режима на государственный терроризм. С террористами переговоров не ведут и отвечают на их действия встречным возмездием.

И ещё у всякого террора есть спонсоры. В данный момент это главы западных стран, прежде всего – европейских.

А они часто ездят в Киев поездом…
The End Times are wild
pi_221711979
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:38 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja dat is een of andere fout die je soms krijgt met telegram.
  woensdag 2 september 2026 @ 14:39:29 #170
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711980
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:39 schreef ExTec het volgende:

[..]
Duidelijk dat jij z'n oeuvre niet kent.
Jawel. Daarom dat zelfs
The End Times are wild
pi_221711984
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:38 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik krijg gewoon dezelfde vertaling, hoor.
  woensdag 2 september 2026 @ 14:39:56 #172
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711987
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:39 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Ja dat is een of andere fout die je soms krijgt met telegram.
Ik vertaal het met google. Dus dat is letterlijk de tekst die bij het bericht staat. Dat gaat over heel wat anders.
The End Times are wild
pi_221711990
  woensdag 2 september 2026 @ 14:41:24 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221711999
quote:
Ok. Nu krijg ik deze tekst ook. Eerst echt een totaal ongerelateerde tekst. Dus icm de extremiteit ervan dacht ik dat er heel wat anders stond..
The End Times are wild
pi_221712000

Dit is echt het tg account van Medvedev en dit is echt wat hij gepost heeft :p
  woensdag 2 september 2026 @ 14:41:43 #176
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712001
Ik krijg ook precies dezelfde via google translate vertaling.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorched earth
pi_221712006
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ok. Nu krijg ik deze tekst ook. Eerst echt een totaal ongerelateerde tekst. Dus icm de extremiteit ervan dacht ik dat er heel wat anders stond..
Hahaha...

Gast
  woensdag 2 september 2026 @ 14:42:20 #178
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712008
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Jawel. Daarom dat zelfs
:')

Want normaal is hij zo vredelievend enzo....? :')
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 14:42:24 #179
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712010
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:41 schreef ExTec het volgende:
Ik krijg ook precies dezelfde via google translate vertaling.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja, ik nu ook. Maar eerst dus heus wat compleet anders.. Anders zou ik dat niet melden hiernatuurlijk
The End Times are wild
pi_221712013
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:29 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Vrij grote kans dat de beste man niet eens bestaat en gewoon een trol account is.
pi_221712014
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:42 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Vrij grote kans dat de beste man niet eens bestaat en gewoon een trol account is.
Dat kan toch niet!

Ik neem het niet!
pi_221712015
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:42 schreef LXIV het volgende:

[..]
ja, ik nu ook. Maar eerst dus heus wat compleet anders.. Anders zou ik dat niet melden hiernatuurlijk
Ja ik herken het vertaalprobleem vanuit tegegram en de tekst die je kreeg.
pi_221712024
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:42 schreef ExTec het volgende:

[..]
:')

Want normaal is hij zo vredelievend enzo....? :')
Gezien zijn eerdere berichten de laatste 4 jaar op sociale media, is dit een voor Medvedev inderdaad tamelijk normale tekst. De stekker heeft bij hem sowieso nooit in het stopcontact gezeten.
  woensdag 2 september 2026 @ 14:45:39 #184
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712056
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:44 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Gezien zijn eerdere berichten de laatste 4 jaar op sociale media, is dit een voor Medvedev inderdaad tamelijk normale tekst.
Dankjewel voor bevestigen, krijg zo af en toe het idee dat LXIV in een alternatieve realiteit leeft.
Scorched earth
pi_221712096
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:45 schreef ExTec het volgende:

[..]
Dankjewel voor bevestigen, krijg zo af het idee dat LXIV in een alternatieve realiteit leeft.
Dat zou ik niemand echt kwalijk willen nemen.
Gezien de werkelijke realiteit, heb ik er zelfs heel veel begrip voor.

Oom Medvedev, wat hebt u daar toch voor mooie drone? Is die nog voor mijn verjaardag?

Dan voelt zo'n inslag net wat prettiger aan.
  woensdag 2 september 2026 @ 14:49:04 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712145
quote:

[..]
Dankjewel voor bevestigen, krijg zo af en toe het idee dat LXIV in een alternatieve realiteit leeft.
Wat ben je weer op de man aan het spelen? Wat ik gedaan heb is heel duidelijk: ik vond het een bizarre tekst voor zelfs Medvedev, ik haal het door Google translate en krijg een tekst over creditcards en stekkerdozen.

Logisch dat ik dan post dat ik me afvraag of dit authentiek is. Ik weet niets van een bekende bug bij Telegram die dit wel vaker veroorzaakt.
The End Times are wild
pi_221712175
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:49 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat ben je weer op de man aan het spelen? Wat ik gedaan heb is heel duidelijk: ik vond het een bizarre tekst voor zelfs Medvedev, ik haal het door Google translate en krijg een tekst over creditcards en stekkerdozen.

Logisch dat ik dan post dat ik me afvraag of dit authentiek is. Ik weet niets van een bekende bug bij Telegram die dit wel vaker veroorzaakt.
Mwau. Je post was erg zelfverzekerd. Misplaatst, dus.
pi_221712201
quote:

[..]

Geen zorgen, Lodewijk. Ik vind: vergissen is menselijk.
Neem nog een haal van je kretek en geniet van de kruidige dampen.

(Ruikt stukken beter dan een drone-aanval.)

;)
  woensdag 2 september 2026 @ 14:54:03 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712220
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]
V
quote:

[..]
Zou bizar zijn als hij dit zou posten... Een oorlogsverklaring, zelfs als hij het doet.

Dat is toch logisch wanneer je uit een vertaling zo'n tekst haalt. Dat doet mij voorkomen alsof iemand een random tekst heeft gepakt, er een verhaal heeft bijbedacht en dat dan post. Zoiets gebeurd wel vaker natuurlijk..
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 14:54:58 #190
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712226
quote:

Ow, bedoel je het op die fiets, duidelijk ;)

Ik veronderstelde dat je het hel en verdoemenis oorlogszuchtige geratel van die alcoholist vreemd vond.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 14:57:20 #191
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712245
quote:
14s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:54 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ow, bedoel je het op die fiets, duidelijk ;)

Ik veronderstelde dat je het hel en verdoemenis oorlogszuchtige geratel van die alcoholist vreemd vond.
Ook dat, jij niet dan? vind jij dit normaal voor een politicus of voor wie dan ook?
The End Times are wild
pi_221712248
Komaan lui, laten we nu niet doen alsof er bij Medvedev nooit eens iets aan z'n stopcontact of creditcardcode kan mankeren.
Het had best gekund, die technische melding.

Hij heeft z'n zoveelste zeer oorlogszuchtige mededeling op social media gedaan.
De man is volkomen gestoord.
Tevens heeft hij een hoge functie (niet meer zo hoog als vroegâh, maar toch) in Rusland.

Combineer, deduceer, concludeer, en dergelijke.
pi_221712256
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:01 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Ach, die mafkees neem ik allang niet meer serieus.
Wat doe je nog in Nederland? Ga naar Ruzzia.
  woensdag 2 september 2026 @ 15:00:16 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712261
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:57 schreef Toby56 het volgende:
Komaan lui, laten we nu niet doen alsof er bij Medvedev nooit eens iets aan z'n stopcontact of creditcardcode kan mankeren.

Tevens heeft hij een hoge functie (niet meer zo hoog als vroegâh, maar toch) in Rusland.

Mijn gedachte was natuurlijk niet dat hij over zijn stopcontact postte, maar dat het een fake bericht was om reuring te veroorzaken en dat de steller de moeite nog niet eens had genomen een kloppende Russische tekst te nemen maar gewoon eenr random blok cyrillische tekst met een engelse ' vertaling' etbij.
The End Times are wild
pi_221712263
quote:

Is voor mij al lang geleden, maar ik kon me herinneren als je geen TG app hebt en hem in je broswer opent en dan vervolgens automatisch laat vertalen door je google browser oid je zoiets geks krijgt.
  woensdag 2 september 2026 @ 15:00:32 #196
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712264
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ook dat, jij niet dan? vind jij dit normaal voor een politicus of voor wie dan ook?
Nee, maar zoals opgemerkt, zo post dat drankorgel de afgelopen zoveel jaar al.

En als ik dan zou doen, alsof dat op dit punt nog vreemd is, zou dat nogal wereldvreemd zijn.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 15:01:21 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712268
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:00 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nee, maar zoals opgemerkt, zo post dat drankorgel de afgelopen zoveel jaar al.

En als ik dan zou doen, alsof dat op dit punt nog vreemd is, zou dat nogal wereldvreemd zijn.
Ok. Ik heb natuurlijk ook posts van hem voorbij zien komen, maar vond deze toch wel een nieuw hoogtepunt (of dieptepunt)
The End Times are wild
pi_221712270

Oekraiense maatschappij wordt ook steeds bozer.
  woensdag 2 september 2026 @ 15:01:35 #199
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712271
quote:
Heerlijk _O-
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 15:01:54 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712273
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:00 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Is voor mij al lang geleden, maar ik kon me herinneren als je geen TG app hebt en hem in je broswer opent en dan vervolgens automatisch laat vertalen door je google browser oid je zoiets geks krijgt.
Zo heb ik dat precies gedaan, idd. Vandaar
The End Times are wild
pi_221712288
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:00 schreef LXIV het volgende:

[..]
Mijn gedachte was natuurlijk niet dat hij over zijn stopcontact postte, maar dat het een fake bericht was om reuring te veroorzaken en dat de steller de moeite nog niet eens had genomen een kloppende Russische tekst te nemen maar gewoon eenr random blok cyrillische tekst met een engelse ' vertaling' etbij.
Ook mogelijk. Waarom niet?

Je hebt je vergist.
Kan gebeuren.

Wat mij betreft: geen punt. Zand erover.

En dat Medvedev in staat is om een fake bericht te versturen om reuring te veroorzaken... zelfs dat is al jarenlang geen alternatieve realiteit meer, helaas. De man is zwaar ziek in zijn hoofd, en is tevens voorzitter van Verenigd Rusland, de partij die zo'n beetje alle vertegenwoordigende functies van Rusland in portefeuille heeft. Daarnaast is hij vice-voorzitter van Ruslands Veiligheidsraad.

Het geeft een beetje (nou ja) aan wat er allemaal mis is in dat land.
pi_221712305
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:59 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Wat doe je nog in Nederland? Ga naar Ruzzia.
Oeh. Burn.
  woensdag 2 september 2026 @ 15:12:31 #203
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712306
twitter

Dit doet vermoeden dat magazijnen met boeken opblazen niet louter "ze schieten gewoon op alle magazijnen" is.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 15:16:26 #204
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712326
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ok. Ik heb natuurlijk ook posts van hem voorbij zien komen, maar vond deze toch wel een nieuw hoogtepunt (of dieptepunt)
Dit doet hij vrij continu. Vind het vrij rustig nog.
Heeft ook meermaals expliciet gedreigd met kernwapens.
  woensdag 2 september 2026 @ 15:16:43 #205
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712328
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:12 schreef ExTec het volgende:
[ x ]

Dit doet vermoeden dat magazijnen met boeken opblazen niet louter "ze schieten gewoon op alle magazijnen" is.
Ze starten een boekenhandel?
pi_221712347
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit doet hij vrij continu. Vind het vrij rustig nog.
Heeft ook meermaals expliciet gedreigd met kernwapens.
Ik heb 4 jaar geleden nog eens een Medvedev-post gerapporteerd bij Twitter. Had toen - als ik het me goed herinner - met zware dreigementen richting Polen te maken.
Moest tegelijkertijd erg om mezelf lachen. (Dat mag ook wel eens.)

De post was een week later wel foetsie. Was geloof ik vlak voor Elon de tent daar overnam.
pi_221712359
quote:

[..]
Merkwaardige conclusie.
Dan zou ik die boeken juist met rust laten.

Misschien stonden de magazijnen vol met Tolstojs Oorlog en Vrede. En wordt Poetin huilerig als hij die titel onder ogen krijgt.
  woensdag 2 september 2026 @ 15:22:48 #208
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712369
Ok.

twitter
Scorched earth
pi_221712371
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:21 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Merkwaardige conclusie.
Dan zou ik die boeken juist met rust laten.

Misschien stonden de magazijnen vol met Tolstojs Oorlog en Vrede. En wordt Poetin huilerig als hij die titel onder ogen krijgt.
Dat php merkwaardige conclusies trekt was al wel bekend toch
  woensdag 2 september 2026 @ 15:23:31 #210
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712372
quote:

[..]
1/10.

Komop, je kan beter.

SPOILER
Scorched earth
pi_221712386
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:23 schreef 007700 het volgende:

[..]
Dat php merkwaardige conclusies trekt was al wel bekend toch
Ik heb vandaag gewoon last van een goed humeur.
pi_221712387
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:12 schreef ExTec het volgende:
[ x ]

Wat hebben kinderboeken met NAVO uitbreiding te maken? Vreemd dit hoor.
Misschien weten bepaalde vredesduiven hier het antwoord.
pi_221712392
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:26 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Wat hebben kinderboeken met NAVO uitbreiding te maken? Vreemd dit hoor.
Misschien weten bepaalde vredesduiven hier het antwoord.
Jong geleerd, oud gedaan.
  woensdag 2 september 2026 @ 15:28:23 #214
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712400

There are many possibilities. Mag ik gokken?

Mss omdat oek voortvarend raffinaderijen opblaast?
Scorched earth
pi_221712430
twitter

Het ligt uiteraard niet aan de Amerikanen zelf. Straat van Hor-wie? Wat is daarmee?

En blijkbaar neemt de huidige Amerikaanse regering het Oekraïne kwalijk dat het terugslaat en probeert de Russische oorlogsmachine te verzwakken. Terwijl die oorlogsmachine dagelijks talloze militaire- en burgerslachtoffers maakt in Oekraïne.

De schofterigheid van deze Amerikaanse regering kent werkelijk geen grenzen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 2 september 2026 @ 15:52:34 #216
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712511
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:34 schreef KoosVogels het volgende:
[ x ]

Het ligt uiteraard niet aan de Amerikanen zelf. Straat van Hor-wie? Wat is daarmee?

En blijkbaar neemt de huidige Amerikaanse regering het Oekraïne kwalijk dat het terugslaat en probeert de Russische oorlogsmachine te verzwakken. Terwijl die oorlogsmachine dagelijks talloze militaire- en burgerslachtoffers maakt in Oekraïne.

Het speelt natuurlijk wel een rol, wat daarvoor ook de onderliggende redenen zijn.

En ironisch genoeg valt Oekraïne daarmee ook de eigen 'oorlogsmachine' aan.
pi_221712537
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:34 schreef KoosVogels het volgende:
[ x ]

er is ook een vrij toevallige relatie tussen trump zijn aanvallen en de dalende olie prijs.

plus is de gas prijs niet het probleem hier, want die kan overal vandaan gehaald worden. het is ruslands propaganda dat zij de enige zijn die goedkoop gas kunnen leveren aan Europa.

Sterker nog in 2011 werd een van werelds grootste gasvelden gevonden in de Donbas. Dat veld had via het handels akkoord met de eu door eu bedrijven heel goed eruitgehaald kunnen worden.

Maar goed.... met deze kennis weten we precies welke partijen en personen echt voor op komen voor je eigen landsbelang zijn.
pi_221712540
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:52 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het speelt natuurlijk wel een rol, wat daarvoor ook de onderliggende redenen zijn.

En ironisch genoeg valt Oekraïne daarmee ook de eigen 'oorlogsmachine' aan.
Het aanvallen van energieinstallaties is een legitieme oorlogsstrategie. Zeker in het geval van Rusland, dat zijn inkomsten grotendeels dankt aan de export van olie. Minder inkomsten betekent een haperende oorlogsmachine.

Verder is de afsluiting van de Straat van Hormuz aantoonbaar de grote stoorzender. Het causale verband tussen stijgende energieprijzen en de oorlog in Iran is onmiskenbaar.

En zelfs als Bessent een puntje heeft, dan is het moreel gezien natuurlijk krankzinnig om met een beschuldigende vinger naar Oekraïne te wijzen. Een land dat dagelijks wordt bestookt door buitenlandse bommen, waarbij talloze slachtoffers vallen.

Bessent kan ook Rusland tot de orde roepen. Dat kiest ervoor om deze oorlog te laten voortduren. Geen oorlog in Oekraïne = geen drones op olie- en gasinstallaties in Rusland.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:02:02 #219
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712542
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:19 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Ik heb 4 jaar geleden nog eens een Medvedev-post gerapporteerd bij Twitter. Had toen - als ik het me goed herinner - met zware dreigementen richting Polen te maken.
Moest tegelijkertijd erg om mezelf lachen. (Dat mag ook wel eens.)

De post was een week later wel foetsie. Was geloof ik vlak voor Elon de tent daar overnam.
Bedreigen en laster is tegen de policy, zou ook moeten gelden voor Medvedev/Trrump en zelfs Musk.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:03:14 #220
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712548
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 15:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het aanvallen van energieinstallaties is een legitieme oorlogsstrategie. Zeker in het geval van Rusland, dat zijn inkomsten grotendeels dankt aan de export van olie. Minder inkomsten betekent een haperende oorlogsmachine.

Verder is de afsluiting van de Straat van Hormuz aantoonbaar de grote stoorzender. Het causale verband tussen stijgende energieprijzen en de oorlog in Iran is onmiskenbaar.

En zelfs als Bessent een puntje heeft, dan is het moreel gezien natuurlijk krankzinnig om met een beschuldigende vinger naar Oekraïne te wijzen. Een land dat dagelijks wordt bestookt door buitenlandse bommen, waarbij talloze slachtoffers vallen.

Bessent kan ook Rusland tot de orde roepen. Dat kiest ervoor om deze oorlog te laten voortduren. Geen oorlog in Oekraïne = geen drones op olie- en gasinstallaties in Rusland.
Nope. Zijn geen legitieme doelwitten.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:04:38 #221
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712556
quote:

[..]

Klopt allemaal. Hoewel de globale grondstoffenmarkt niet stopt bij landsgrenzen. An sich is het zeer legitiem dat Oekraïne het infuus van de oorlogsmachine wil aanpakken (olie- en gas) maar daar heeft wel de hele wereld gevolgen van.

Laat onverlet dat ik het volkomen met je eens ben dat de US de boezem eerst eens in eigen hand mag steken vanwege Iran. Hoewel de VS de grote winnaars zijn bij deze hele shitshow als grote verkoper van olie en gas. Dus die mag je sowieso met een korrel zout nemen.
pi_221712564
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:03 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit is wat AI erover zegt:

quote:
Oekraïense drone-aanvallen op Russische raffinaderijen. Oekraïne en de Raad van Europa bestempelen deze doelgericht als legitiem omdat ze de logistiek en de schatkist van het Russische leger direct raken. Ook bij conflicten in het Midden-Oosten (zoals de Israëlische aanvallen op Iraanse olie-installaties) staat de juridische rechtmatigheid hiervan continu onder een vergrootglas op basis van deze internationale regels.

Bron
Aanvullend:

quote:
Olieraffinaderijen kunnen volgens het internationaal humanitair oorlogsrecht legitieme militaire doelwitten zijn, mits zij voldoen aan de specifieke criteria van een 'militair doelwit' en de aanval proportioneel is.Olieraffinaderijen vallen juridisch onder de categorie 'dual-use' (tweeledig gebruik) objecten. Dit betekent dat ze zowel de civiele bevolking als de militaire apparaat van brandstof voorzien. Of een aanval op zo'n installatie rechtmatig is, wordt getoetst aan drie kernprincipes uit het internationaal recht (met name Aanvullend Protocol I bij de Conventies van Genève)
pi_221712566
quote:

[..]
De hele inval in Oekraïne is niet legitiem.

Verder is oorlog gewoon 1 van de kutste kuttigheden (sorry dames) die de mens heeft bedacht.
Eén partij begint met illegitieme activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen, en al gauw volgen (de) anderen.

Helaas.

In dit geval zit de aanstichter van de shit in het Kremlin en hij heet Vladimir Poetin. Ik ben een echte mensenvriend, maar voor Poetin maak ik graag een uitzondering.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:06:56 #224
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_221712567
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 00:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
De toon is gewoon veranderd. Misschien hebben de EU-landen ook gewoon geaccepteerd dat Amerika niet echt zal komen helpen. En je ziet het conflict ook echt veranderen.

Valt dat jullie niet op? Dat het deze weken echt versneld en harder wordt?
Ja, Putin is voortdurend aan het provoceren en escaleren. Dan komt er uiteindelijk reactie, zelfs vanuit de terughoudende EU.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 02-09-2026 16:53:07 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_221712575
quote:

[..]
Jawel, sinds Rusland dat heeft besloten mag dat tijdens deze oorlog
pi_221712576
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:04 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Klopt allemaal. Hoewel de globale grondstoffenmarkt niet stopt bij landsgrenzen. An sich is het zeer legitiem dat Oekraïne het infuus van de oorlogsmachine wil aanpakken (olie- en gas) maar daar heeft wel de hele wereld gevolgen van.

Laat onverlet dat ik het volkomen met je eens ben dat de US de boezem eerst eens in eigen hand mag steken vanwege Iran. Hoewel de VS de grote winnaars zijn bij deze hele shitshow als grote verkoper van olie en gas. Dus die mag je sowieso met een korrel zout nemen.
Hand in eigen boezem zou een goede eerste stap zijn. Maar laat Bessent zijn verontwaardiging vooral richten op Rusland. Het Kremlin houdt deze oorlog gaande, waardoor Oekraïne zich genoodzaakt ziet die drone-aanvallen te doen.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:09:13 #227
pi_221712585
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 00:54 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ah dat verklaart jouw betrokkenheid en kennisniveau.
Als je het leuk vindt moet je dat vooral doen, maar verlies je er niet in zou ik zeggen.
Het komt jou niet uit dat ie goed geïnformeerd is?

Ik gun jou je hobby, maar verlies je er niet in. Het levert niets op.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 2 september 2026 @ 16:09:36 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712589
quote:

[..]

Het is zeker hypocriet, maar de aanhoudende aanvallen in Rusland op de oliewinning en raffinage hebben wel een effect op de wereldprijs. Ik denk nog meer dan het sluiten van Hormuz, omdat er voor het wegvallen van deze productie geen alternatieve route is..
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 16:12:41 #229
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712603
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dit is wat AI erover zegt:
[..]
Aanvullend:
[..]

Klopt onder bepaalde omstandigheden mag het.
Maar nu heeft de hele wereldgemeenschap er last. Dat maakt het wel lastiger.
pi_221712605
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is zeker hypocriet, maar de aanhoudende aanvallen in Rusland op de oliewinning en raffinage hebben wel een effect op de wereldprijs. Ik denk nog meer dan het sluiten van Hormuz, omdat er voor het wegvallen van deze productie geen alternatieve route is..
Ik heb er dan vooral moeite mee dat de Amerikanen de verkeerde schuldige aanwijzen.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:13:45 #231
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712609
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ik heb er dan vooral moeite mee dat de Amerikanen de verkeerde schuldige aanwijzen.
De Amerikanen hebben moedige pogingen begin '25 ondernomen om Rusland en Oekraine tot een vergelijk te brengen. Was Europa weinig enthousiast over.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:13:51 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712610
quote:

[..]
Deze doelen zijn absoluut legitiem, want dragen rechtstreeks bij aan de Russische oorlogsinspanning. Wat je wel moet voorkomen zijn burgerslachtoffers bij aanvallen op deze doelen, de zogenaamde 'colleteral damage'. Maar als je de aanvallen op de infra zelf richt is er volkenrechtelijk niks aan de hand.
The End Times are wild
pi_221712612
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar nu heeft de hele wereldgemeenschap er last. Dat maakt het wel lastiger.
Wanneer je als land vecht voor je voortbestaan en er dagelijks burgerslachtoffers vallen door bombardementen, lijkt mij dat voldoende reden om de drone-aanvallen als legitiem te beschouwen.

Het is voor de Amerikanen een stuk pijnlozer om de oorlog tegen Iran te staken.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:16:06 #234
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712623
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Deze doelen zijn absoluut legitiem, want dragen rechtstreeks bij aan de Russische oorlogsinspanning. Wat je wel moet voorkomen zijn burgerslachtoffers bij aanvallen op deze doelen, de zogenaamde 'colleteral damage'. Maar als je de aanvallen op de infra zelf richt is er volkenrechtelijk niks aan de hand.
Als deze raffinaderijen inderdaad energie produceren die met name gebruikt wordt voor de oorlogsinspanning, dan wel ja. Maar wat niet mag is energiecentrales uitschakelen die vooral het leveren van civiele energie of verwarming als doel hebben.
pi_221712625
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De Amerikanen hebben moedige pogingen begin '25 ondernomen om Rusland en Oekraine tot een vergelijk te brengen. Was Europa weinig enthousiast over.
Het was vooral het Kremlin dat weinig enthousiasme toonde en zich gedroeg als rupsje nooitgenoeg.

Is dat jouw manier van posten in deze reeks? Je eigen creatieve draai geven aan gebeurtenissen die we allemaal zelf hebben gevolgd?
pi_221712629
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als deze raffinaderijen inderdaad energie produceren die met name gebruikt wordt voor de oorlogsinspanning, dan wel ja. Maar wat niet mag is energiecentrales uitschakelen die vooral het leveren van civiele energie of verwarming als doel hebben.
Raffinaderijen leveren geld op, en met dat geld houdt Rusland de oorlog gaande. Daarmee is het een legitiem doelwit.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:18:22 #237
pi_221712634
quote:
88s.gif Op woensdag 2 september 2026 10:04 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Een grote Europese handelsmacht is mooi en goed. Probleem is dat de EU dat allang niet meer is en alle regulaties en onnodige regels de handelsmacht van Europese landen juist verkleind.
Een politieke unie is de enige manier om weerstand te kunnen bieden aan multinationals en Trump.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:18:32 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712636
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Volgens mij richt Oekraine zich ook primair op raffinaderijen. Die olie wordt gebruikt voor zowel het leger als voor export als voor civiel gebruik. Dat is natuurlijk niet te scheiden.
Het is wat anders wanneer Oekraine zich zou richten op voedselproductie om zo honger te creeren in Rusland. Daar kun je meer kanttekeningen bij plaatsen, ook als je zou redeneren dat het leger ook moet eten.

Wij exporteren ook nog gewoon landbouwmachines en zaden naar Rusland.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 16:19:49 #239
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712641
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Raffinaderijen leveren geld op, en met dat geld houdt Rusland de oorlog gaande. Daarmee is het een legitiem doelwit.
Nee.
Dat zou betekenen dat bijna elke economische activiteit in aanmerking komt voor uitschakeling, het levert immers een bijdrage aan het BBP.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:20:17 #240
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712644
quote:

[..]
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Post dan gewoon niet.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 16:21:47 #241
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712657
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:18 schreef LXIV het volgende:

[..]
Volgens mij richt Oekraine zich ook primair op raffinaderijen. Die olie wordt gebruikt voor zowel het leger als voor export als voor civiel gebruik. Dat is natuurlijk niet te scheiden.
Het is wat anders wanneer Oekraine zich zou richten op voedselproductie om zo honger te creeren in Rusland. Daar kun je meer kanttekeningen bij plaatsen, ook als je zou redeneren dat het leger ook moet eten.

Wij exporteren ook nog gewoon landbouwmachines en zaden naar Rusland.
Daar kan ik mij in vinden. Maar wat er intussen gebeurt is dat warehouses zoals wildberries ook uitgeschakeld worden omdat daar (blijkbaar) het Russische leger kleding en andere spullen in opslag heeft.
pi_221712666
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Daar kan ik mij in vinden. Maar wat er intussen gebeurt is dat warehouses zoals wildberries ook uitgeschakeld worden omdat daar (blijkbaar) het Russische leger kleding en andere spullen in opslag heeft.
En dus een militair doel is.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  woensdag 2 september 2026 @ 16:23:35 #243
pi_221712667
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 13:35 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
[..]
Het zou prettig zijn als mijn reacties in het licht van de corresponderende context gelezen worden.
Jouw context is nogal eenzijdig. Dat is geen argument dat in jouw voordeel spreekt.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:25:47 #244
pi_221712677
quote:
[ afbeelding ]

Houd hij wel genoeg rekening met mijn gevoelens over deze bozige retoriek? :{
  woensdag 2 september 2026 @ 16:26:02 #245
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712679
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Jouw context is nogal eenzijdig. Dat is geen argument dat in jouw voordeel spreekt.
Dat interesseert me vrij weinig.

Wat ik wel op prijs stel is dat als ik reageer op een vraag rondom NAVO uitbreiding. Mijn reactie daarop niet overal op wordt toegepast. Het gaat immers over dat specifieke thema.

Zo werkt discussiëren niet. En derhalve vraag ik me af of sommigen hier de middelbare school wel hebben afgemaakt.

Of zwaar in het autistische spectrum hangen. Of een mix van beiden.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:28:14 #246
pi_221712690
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar Rusland heeft ondertussen de oorlog verklaard aan NATO en Duitsland/de EU. Hoe voorzichtig wil je nu nog Rusland benaderen?
  woensdag 2 september 2026 @ 16:30:29 #247
pi_221712709
quote:

[..]
Hij is doodsbang voor Rusland. Hij is de appeasement en de-escalatie koning
pi_221712711
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nee.
Dat zou betekenen dat bijna elke economische activiteit in aanmerking komt voor uitschakeling, het levert immers een bijdrage aan het BBP.
Nee, dat is een absurdistische drogreden.

Niemand betoogt dat het legitiem is om de groenteboer op de hoek te bombarderen, omdat hij met zijn belastingafdracht bijdraagt aan de Russische schatkist.

Olie vormt echter de hoeksteen van de Russische economie. Het is vooral aan deze inkomsten te danken dat Poetin deze oorlog gaande kan houden.

Dat maakt het een legitiem doelwit, zeker als je de door Lodewijk genoemde voorwaarden in ogenschouw neemt.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:31:56 #249
pi_221712715
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 14:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is normaal voor Medvedev, ga je nu net doen alsof je onder een steen leeft? Zelfs ik vind je nu raar doen.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:32:32 #250
pi_221712719
quote:

Controleer :D
  woensdag 2 september 2026 @ 16:33:14 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712724
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
En dus een militair doel is.
Nee, het is geen militair object dus ook geen militair doel
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 16:33:51 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712729
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:26 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat interesseert me vrij weinig.

Wat ik wel op prijs stel is dat als ik reageer op een vraag rondom NAVO uitbreiding. Mijn reactie daarop niet overal op wordt toegepast. Het gaat immers over dat specifieke thema.

Zo werkt discussiëren niet. En derhalve vraag ik me af of sommigen hier de middelbare school wel hebben afgemaakt.

Of zwaar in het autistische spectrum hangen. Of een mix van beiden.
Dat laatste sowieso.
The End Times are wild
pi_221712731
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:33 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, het is geen militair object dus ook geen militair doel
Opslag van militair materieel is een militair doel.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:34:13 #254
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712732
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:19 schreef phpmystyle het volgende:
Dat zou betekenen dat bijna elke economische activiteit in aanmerking komt voor uitschakeling,
Wel eens van het begrip: oorlogseconomie gehoord?
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 16:36:02 #255
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712739
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ik ben geen leunstoel-generaal die het van achter zijn warme laptopje allemaal beter weet dan de mensen die vooraan staan en heel stoer maar weer een bataljon de gehaktmolen in laat gooien om zijn puntje te maken. Dat klopt. Dat is anders dan appeasement.

Ben jij nu diegene die vaak zo stooer 'Rusland moet kapot" post zonder context? Zonder er zelf ook maar het geringste risico of ongemak voor te willen riskeren? Erg gemakkelijk vind ik dat. Zie je alleen bij mensen die zelf nooit ook maar enige oorlogservaring of vaak zelfs maar dienstervarig hebben.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 16:37:08 #256
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712742
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Niemand betoogt dat het legitiem is om de groenteboer op de hoek te bombarderen, omdat hij met zijn belastingafdracht bijdraagt aan de Russische schatkist.

Olie vormt echter de hoeksteen van de Russische economie. Het is vooral aan deze inkomsten te danken dat Poetin deze oorlog gaande kan houden.

Dat maakt het een legitiem doelwit, zeker als je de door Lodewijk genoemde voorwaarden in ogenschouw neemt.
Ik denk dat we het meer eens zijn dat jij wil denken. Maar zie mijn post over wildberries.
Moet dat ook uitgeschakeld worden omdat Russische soldaten daar hun schoensmeer halen om hun kistjes te onderhouden?
pi_221712743
Bij de NOS weten ze nog niet of de situatie nu al te gevaarlijk is voor de burgerluchtvaart of dat die situatie pas ontstaat als Oekraine binnenkort massaler gaat aanvallen met drones. Ze berichten beiden. Kennelijk is Zelensky zijn boodschap niet duidelijk.

quote:
Zelensky waarschuwt luchtvaart voor massale droneaanvallen op Rusland

De Oekraïense president Zelensky waarschuwt alle luchtvaartmaatschappijen dat ze het Russische luchtruim moeten mijden. Volgens hem vliegen daar nu zo veel Oekraïense drones rond dat vliegtuigen voor de burgerluchtvaart het risico lopen geraakt te worden.

"We willen elke luchtvaartmaatschappij die het Russische luchtruim benut waarschuwen en iedereen die gebruikmaakt van Russische vliegvelden: het Russische luchtruim wordt nu levensgevaarlijk", aldus Zelensky in een videoboodschap.
https://nos.nl/artikel/26(...)aanvallen-op-rusland
  woensdag 2 september 2026 @ 16:39:44 #258
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712749
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
Wel eens van het begrip: oorlogseconomie gehoord?
Och die dooddoener weer.

Fokker Aerospace produceert ook onderdelen voor Apache. Daar werken Nederlandse handen aan.

Oorlogseconomie?
  woensdag 2 september 2026 @ 16:40:37 #259
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712757
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Inderdaad. Het moet een duidelijk militair voordeel bieden én de ontstane schade aan burgers moet proportioneel zijn tov het te behalen voordeel.
Dus een raffinaderij opblazen waarbij -helaas !- ook nog 2 medewerkers omkomen is legitiem (alhoewel je die 2 medewerkers indien mogelijk ook nog zou moeten zien te voorkomen, maar dat kan nu eenmaal niet altijd).
Maar als je vanuit een school (met kinderen erin) vanuit een raam bevuurd wordt is het niet proportioneel om er een bom op te gooien. De schade die ontstaat staat dan niet in verhouding tot het militaire voordeel.

En er is altijd een grijs gebied, en het probleem is dat die lijn dus langzaam verschuift. Olie-raffinaderijen is mi heel legitiem, die warenhuizen met 5% militair gebruik al minder.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 16:41:26 #260
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712762
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:39 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Och die dooddoener weer.

Fokker Aerospace produceert ook onderdelen voor Apache. Daar werken Nederlandse handen aan.

Oorlogseconomie?
Het is niet mijn constatering dat rus daar naar toe werkt/dat heeft.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 16:42:26 #261
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221712771
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:39 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Och die dooddoener weer.

Oorlogseconomie?
een oorlogseconomie is als de gewone economie stopt en ieder bedrijf voor de oorlog gaat produceren
en verkoopt aan de eigen defensie

dat houd geen enkel land erg lang vol
  woensdag 2 september 2026 @ 16:42:48 #262
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712776
N
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Opslag van militair materieel is een militair doel.
Nee. Dat zou een 'groen' militair logistiek knooppunt wel zijn. Maar dit is een civiel bedrijf, dat voor een relatief klein deel ook wat militaire goederen distribueert. Dat maakt het nog geen militair doel. Net zo goed als dat een raffinaderij van Lukoil geen militair doel is.
Maar een doel kan dus prima geen militair doel zijn, maar wel een legitiem doel. Dat zijn 2 verschillende dingen.
The End Times are wild
pi_221712779
twitter

@ de Neutrale users,

Liegt Poetin hier of Loog hij de eerste keer of de 2e keer.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:43:21 #264
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712783
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:41 schreef ExTec het volgende:

[..]
Het is niet mijn constatering dat rus daar naar toe werkt/dat heeft.
Zie je wat er gebeurt als we jouw redenatielijn blijven volgen?

Nee? Dan wordt het een onoverzichtelijk teringzooitje op de wereld.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:44:16 #265
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712788
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een oorlogseconomie is als de gewone economie stopt en ieder bedrijf voor de oorlog gaat produceren
en verkoopt aan de eigen defensie

dat houd geen enkel land erg lang vol
Daar zit Rusland bij lange na nog niet volledig zoals in het soviet-era tegen de moffen.

Of dat vandaag de dag nog haalbaar is, dat is vers 2.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:44:55 #266
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712794
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:43 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Zie je wat er gebeurt als we jouw redenatielijn blijven volgen?

Nee? Dan wordt het een onoverzichtelijk teringzooitje op de wereld.
Doet het altijd al. Zoals LXIV zegt:

quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:40 schreef LXIV het volgende:
en het probleem is dat die lijn dus langzaam verschuift.
En da's verre van uniek aan deze oorlog. Nog erger, het is eigenlijk de norm.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 16:45:18 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712795
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:42 schreef Korenfok het volgende:
[ x ]

@ de Neutrale users,

Of zijn de Russen 1500 m teruggevallen?
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 16:45:30 #268
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712796
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:44 schreef ExTec het volgende:

[..]
[..]
Ergo, we kunnen alles witwassen als legitiem doelwit.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:45:56 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712798
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:44 schreef ExTec het volgende:

[..]
[..]
Klopt. Het wordt er zelden netter op naarmate het langer duurt
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 16:46:11 #270
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712801
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:42 schreef Korenfok het volgende:
[ x ]

@ de Neutrale users,

Waarschijnlijk stonden ze zonder diesel ofzo. Of hadden de ezels geen stro.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:46:38 #271
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712803
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:46 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Hooi
The End Times are wild
pi_221712804
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
Of zijn de Russen 1500 m teruggevallen?
Nee,

Nee, de SMO gaat nog steeds volgens schema en plan volgens Poetin.

Ze vorderen nog steeds.

Want 1500 m terugvallen betekent verliezen
  woensdag 2 september 2026 @ 16:47:22 #273
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712805
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:46 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hooi
Zijn behoorlijke zuiperds die muildieren.
pi_221712806
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:46 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Maar loog Poetin nu?
  woensdag 2 september 2026 @ 16:48:26 #275
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712812
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:47 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Maar loog Poetin nu?
Ze kunnen niet zijn teruggedrongen? Poetin liegt altijd, geloof niets uit het Kremlin?

Zeg het maar.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:48:58 #276
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712817
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:47 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Zijn behoorlijke zuiperds die muildieren.
Ezels :* O+ O+ O+ O+
pi_221712820
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ezels :* O+ O+ O+ O+
De ironie 🤣
  woensdag 2 september 2026 @ 16:57:09 #278
pi_221712846
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik ben geen leunstoel-generaal die het van achter zijn warme laptopje allemaal beter weet dan de mensen die vooraan staan en heel stoer maar weer een bataljon de gehaktmolen in laat gooien om zijn puntje te maken. Dat klopt. Dat is anders dan appeasement.

Ben jij nu diegene die vaak zo stooer 'Rusland moet kapot" post zonder context? Zonder er zelf ook maar het geringste risico of ongemak voor te willen riskeren? Erg gemakkelijk vind ik dat. Zie je alleen bij mensen die zelf nooit ook maar enige oorlogservaring of vaak zelfs maar dienstervarig hebben.
Het ongemak word een stuk groter als we Rusland overal en altijd hun egoïstische klote-zin geven.

Ik heb voldoende militaire ervaring.

Rusland moet kapot.
  woensdag 2 september 2026 @ 16:58:15 #279
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712851
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Het ongemak word een stuk groter als we Rusland overal en altijd hun egoïstische klote-zin geven.

Rusland moet kapot.
Het is de vraag of je nog zo stellig bent indien je weet welke prijs we daar (al dan niet achteraf) voor moeten betalen.
pi_221712867
twitter

twitter
  woensdag 2 september 2026 @ 17:01:07 #281
pi_221712869
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:58 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het is de vraag of je nog zo stellig bent indien je weet welke prijs we daar (al dan niet achteraf) voor moeten betalen.
Ik denk dat goedkoop duurkoop is in dit geval.
pi_221712873
twitter

quote:
Dobropil. Het is gewoon onverdraaglijk om te zien hoe Rusland nog een Oekraïense stad in puin verandert.

Mariupol. Bachmoet. Avdiivka. Toretsk. Pokrovsk. Koepjansk. Druzjkovka.

Dobropil.

Rusland is een monster.
  woensdag 2 september 2026 @ 17:02:55 #283
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712879
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Ik denk dat goedkoop duurkoop is in dit geval.
En duurkoop is een oorlogverscheurd Europa zoals na WO2? Dat de benodigde investering?

Of hoe moet ik dat zien volgens jou?
  woensdag 2 september 2026 @ 17:05:59 #284
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_221712886
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:45 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ergo, we kunnen alles witwassen als legitiem doelwit.
Nou, nee.

Iemand die op z'n fiets zit met een FPV drone opblazen valt niet te legitimeren.

Maar allerhande infra? Yup, idd.
Scorched earth
  woensdag 2 september 2026 @ 17:06:17 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221712888
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb voldoende militaire ervaring.

Rusland moet kapot.
Maar niemand zegt dat we Rusland altijd hun zin moeten geven.
Ik reageer op jou als je zegt:
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
en dat na aanleidng van dit:
quote:

[..]

Dus omdat ik de uitspraak

dus een oorlogsverklaring en volkomen absurd vind.

Of je kunt heel slecht lezen, of je volgt de draad helemaal niet en probeert het topic te slopen met getrol en simplistische one-liners.
The End Times are wild
  woensdag 2 september 2026 @ 17:08:16 #286
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712903
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nou, nee.

Iemand die op z'n fiets zit met een FPV drone opblazen valt niet te legitimeren.

Maar allerhande infra? Yup, idd.
Of burgers in een vliegtuig?
  woensdag 2 september 2026 @ 17:14:32 #287
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221712932
Appeasement politiek heeft helaas ook een nogal bezoedelde lading door wo2 (ook al was Chemberlaine geniaal) maar met appeasement kun je een deel van Oekraïne redden, oorlog voorkomen, en de relatie met Rusland herstellen.

Ik denk niet dat Rusland na zo’n deal weer opnieuw terug komt.
  woensdag 2 september 2026 @ 17:15:32 #288
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221712935
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Daar zit Rusland bij lange na nog niet volledig zoals in het soviet-era tegen de moffen.

Of dat vandaag de dag nog haalbaar is, dat is vers 2.
De USA had een oorlogseconomie in WW2

US produceerde gigantische hoeveelheden jeeps , oorlogsschepen , vliegtuigen , geweren en munitie
als Duitsland 100 USA vliegtuigen neerhaalden dan waren er een maand later 500 nieuwe fighterjets verscheept
  woensdag 2 september 2026 @ 17:16:50 #289
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221712945
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De USA had een oorlogseconomie in WW2

die produceerde gigantische hoeveelheden jeeps , oorlogsschepen , vliegtuigen , geweren en munitie
als Duitsland 100 USA vliegtuigen neerhaalden dan waren er een maand later 500 nieuwe fighterjets verscheept
Juist. Daarbij is de huidige productiecapaciteit natuurlijk peanuts.

Hoewel dat spul ook wat eenvoudiger te vervaardigen was dan de moderne varianten.
  woensdag 2 september 2026 @ 17:18:43 #290
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221712953
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Juist. Daarbij is de huidige productiecapaciteit natuurlijk peanuts.

Hoewel dat spul ook wat eenvoudiger te vervaardigen was dan de moderne varianten.
ja , dat stelde de USA in staat om een twee fronten oorlog te voeren

Maar Ruzzia kan de soldaten niet vervangen
En de USA was in de winningmood , Duitsland was de slechterik
pi_221712970
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar niemand zegt dat we Rusland altijd hun zin moeten geven.
Op welke punten wil je Rusland dan wel zijn zin geven?
  woensdag 2 september 2026 @ 17:25:59 #292
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221713011
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Op welke punten wil je Rusland dan wel zijn zin geven?
Ik ben voor onderhandelen voordat deze oorlog ontaard in een totale oorlog waarvan de gevolgen niet te overzien zijn.
Ik heb zelf niks te 'geven' natuurlijk. Maar ik denk dat de Krim en Donetz in ruil voor veiligheidsgaranties Oekraine (NAVO-lidmaatschap of vergelijkbaar) een realistisch compromis is. Alleen nu veel moeilijker te accepteren voor beide partijen als in 2022, daarvoor is er te veel bloed vergoten.
The End Times are wild
pi_221713043
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:25 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik ben voor onderhandelen voordat deze oorlog ontaard in een totale oorlog waarvan de gevolgen niet te overzien zijn.
Ik heb zelf niks te 'geven' natuurlijk. Maar ik denk dat de Krim en Donetz in ruil voor veiligheidsgaranties Oekraine (NAVO-lidmaatschap of vergelijkbaar) een realistisch compromis is. Alleen nu veel moeilijker te accepteren voor beide partijen als in 2022, daarvoor is er te veel bloed vergoten.
- De Krim is niet im frage voor Rusland. Dat hebben ze al vinden ze.
- Donetsk alleen is niet voldoende, Rusland wil de hele Donbas.
- Oekraïens NAVO-lidmaatschap is onbespreekbaar voor Rusland.

Je schat de Russen veel te redelijk in en lijkt volledig de totalitaire eisen van Rusland te missen.
  woensdag 2 september 2026 @ 17:31:57 #294
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221713054
quote:

[..]
Dat kan niet de uitslag worden gezien hoe de kaarten nu geschud zijn.
pi_221713060
quote:

[..]
Zucht. Rusland eist de demilitarisatie van Oekraïne en accepteert geen Westerse garanties (zoals een Europese vredesmacht in Oekraïne). Rusland eist gewoon de overgave van Oekraïne. Er valt helemaal niet mee te onderhandelen.

Waarom blijf je in dat wensdenken zitten dat er met Rusland redelijk valt te onderhandelen?
pi_221713074
twitter
pi_221713097
quote:

[..]
Ah, je weet dat de Russen willen dat je bang voor escalatie bent?

quote:
Ik heb zelf niks te 'geven' natuurlijk. Maar ik denk dat de Krim en Donetz in ruil voor veiligheidsgaranties Oekraine (NAVO-lidmaatschap of vergelijkbaar) een realistisch compromis is.
Oké, je bedoelt Donetsk.

Moet Oekraïne de fortengordel dan opgeven? Dat zou een groot gat slaan in de Oekraïense verdediging.

En trekt Rusland zich dan terug uit Loehansk, Zaporizja en Cherson? (Dat gaat niet gebeuren hoor).

quote:
Alleen nu veel moeilijker te accepteren voor beide partijen als in 2022, daarvoor is er te veel bloed vergoten.
Zelfs als je Poetin zou vertrouwen, accepteert Rusland helemaal niets. Onderhandelen is vrij zinloos.
pi_221713098
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 16:42 schreef LXIV het volgende:
N
[..]
Nee. Dat zou een 'groen' militair logistiek knooppunt wel zijn. Maar dit is een civiel bedrijf, dat voor een relatief klein deel ook wat militaire goederen distribueert. Dat maakt het nog geen militair doel. Net zo goed als dat een raffinaderij van Lukoil geen militair doel is.
Maar een doel kan dus prima geen militair doel zijn, maar wel een legitiem doel. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Militaire goederen, dus militair doel.
En brandstof is aan het front nodig, dus militair doel.
  woensdag 2 september 2026 @ 18:02:59 #299
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221713235
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:29 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
- De Krim is niet im frage voor Rusland. Dat hebben ze al vinden ze.
- Donetsk alleen is niet voldoende, Rusland wil de hele Donbas.
- Oekraïens NAVO-lidmaatschap is onbespreekbaar voor Rusland.

Je schat de Russen veel te redelijk in en lijkt volledig de totalitaire eisen van Rusland te missen.
Gezien de huidige situatie is het niet heel gek dat de Russen zulke eisen stellen. Zij hebben het voordeel in de onderhandelingen mochten die ooit starten.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  woensdag 2 september 2026 @ 18:03:06 #300
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221713236
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2026 17:31 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat kan niet de uitslag worden gezien hoe de kaarten nu geschud zijn.
Zelfs binnen Europa zal daar geen unaniem akkoord voor zijn
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
  woensdag 2 september 2026 @ 18:03:09 #301
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221713237
lapo
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: