SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 02-09-2026 20:13:06 ]En een prettige scheut door de pielemuis.
Het onderste uit de kan nu.quote:EU scrambles to find interceptors for Ukraine, now looking for expiring ones
Doe je onderschrift eer aan en solliciteer.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:43 schreef Perrin het volgende:
Pijnlijk hoe we na al die tijd nog steeds achter de feiten aanlopen.
En met Europa doel je dan op de lidsstaten van de EU hoop ik? Want de EU zelf moet door haar leden in staat gesteld worden dit soort visie en gedrag aan de dag te leggen. En dat gebeurt maar mondjesmaat, o.a. dankzij een combinatie van "zo'n vaart loopt het niet / laat me consumeren" figuren plus een smaldeel putinverstehers in de kiezersrangen..quote:Op woensdag 2 september 2026 08:28 schreef Perrin het volgende:
Kallas ondertussen:
[ x ]
Europa mist niet alleen interceptors, maar vooral het soort leiderschap dat jaren vooruit denkt. Terwijl de werkelijkheid om harde capaciteit vraagt, produceren onze bestuurders vooral plannen, fondsen en verklaringen.
Denk er zelf eens 5 minuten over na, denk dat je zelf ook wel 10 dingen kan noemen. Kijk anders eens naar de russische staatstelevisie met het soort dreigingen dat ze maken richting ons voor inspiratie en de achterliggende gedachten die ze zelf noemen voor wat extra punten.quote:
Mocht het zo ver komen is dat een uitgelezen kans voor de EU om haar macht te consolideren. Never let a good crisis go to waste. Overigens ook meer in line met klassiek empire building; rijken komen doorgaans voort uit bloedvergieten, niet uit vergaderingen.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:35 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En met Europa doel je dan op de lidsstaten van de EU hoop ik? Want de EU zelf moet door haar leden in staat gesteld worden dit soort visie en gedrag aan de dag te leggen. En dat gebeurt maar mondjesmaat, o.a. dankzij een combinatie van "zo'n vaart loopt het niet / laat me consumeren" figuren plus een smaldeel putinverstehers in de kiezersrangen..
We zien het gebeuren natuurlijk. De unie was eerst een projectje voor de binnengrenzen, de blik gaat steeds meer naar buiten. Op zich een goede zaak, als het lukt de democratische controle fatsoenlijk in te richten.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mocht het zo ver komen is dat een uitgelezen kans voor de EU om haar macht te consolideren. Never let a good crisis go to waste. Overigens ook meer in line met klassiek empire building; rijken komen doorgaans voort uit bloedvergieten, niet uit vergaderingen.
De EU trekt al voortdurend meer macht naar zich toe en ondermijnt de soevereniteit verder. Iedere crisis is weer een stapje de goede richting in voor hun. Nu willen ze landen het veto-recht ontnemen in zake buitenlandse zaken. Dat is de consistente rode lijn de afgelopen jaren, steeds meer macht, stapje voor stapje.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mocht het zo ver komen is dat een uitgelezen kans voor de EU om haar macht te consolideren. Never let a good crisis go to waste. Overigens ook meer in line met klassiek empire building; rijken komen doorgaans voort uit bloedvergieten, niet uit vergaderingen.
Je kunt wel macht naar je toe trekken maar dan moet je er wel wat zinnigs mee weten te doen.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
De EU trekt al voortdurend meer macht naar zich toe en ondermijnt de soevereniteit verder. Iedere crisis is weer een stapje de goede richting in voor hun. Nu willen ze landen het veto-recht ontnemen in zake buitenlandse zaken. Dat is de consistente rode lijn de afgelopen jaren, steeds meer macht, stapje voor stapje.
Ik zag een interview met John Major (ja, die), die vatte het goed samen, als je absolute soevereiniteit wil, moet je naar Noord-Korea gaan.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:43 schreef LXIV het volgende:
De EU trekt al voortdurend meer macht naar zich toe en ondermijnt de soevereniteit verder.
"Military aged male in a warzone"quote:Op woensdag 2 september 2026 09:53 schreef MaxMark het volgende:
Ik weet nog hoe hoog de verontwaardiging (ook in dit topic) was toen Oekraïne bijvoorbeeld die soldaat doodde, die stil zat in een weiland. Hier weer één van de honderden voorbeelden van een burger die door rusland gedood wordt:
[ x ]
Ik neem aan dat de verontwaardiging nu nog hoger gaat zijn van de bekende groep hier.
Maar om een beetje tegenwicht te kunnen bieden aan de overige (groot)machten is dat toch wel noodzakelijk denk ik. De vraag is wat er anders van individuele (kleine) EU landen haar soevereiniteit sowieso overblijft omdat je als (klein) land snel afhankelijk/aangewezen bent op derden.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
De EU trekt al voortdurend meer macht naar zich toe en ondermijnt de soevereniteit verder. Iedere crisis is weer een stapje de goede richting in voor hun. Nu willen ze landen het veto-recht ontnemen in zake buitenlandse zaken. Dat is de consistente rode lijn de afgelopen jaren, steeds meer macht, stapje voor stapje.
Een grote Europese handelsmacht is mooi en goed. Probleem is dat de EU dat allang niet meer is en alle regulaties en onnodige regels de handelsmacht van Europese landen juist verkleind.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:01 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Maar om een beetje tegenwicht te kunnen bieden aan de overige (groot)machten is dat toch wel noodzakelijk denk ik. De vraag is wat er anders van individuele (kleine) EU landen haar soevereiniteit sowieso overblijft omdat je als (klein) land snel afhankelijk/aangewezen bent op derden.
Maar er is nogal een verschil tussen ‘absolute soevereiniteit ‘ en je eeuwenoude soevereiniteit afstaan aan een bureaucratisch wangedrocht als de EUquote:Op woensdag 2 september 2026 09:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik zag een interview met John Major (ja, die), die vatte het goed samen, als je absolute soevereiniteit wil, moet je naar Noord-Korea gaan.
Al moeten zelfs die naar China luisteren.
En wat ik al eerder heb gezegd: ik zit met enige regelmaat mijn engelse collega's uit te lachen: zo, dan ben je nu uit de EU, en houden die vermaledijde butn'landers al op met komen?
Nee.
Jij mag daar tegen zijn, ik kan slechts hopen dat je daar valide ipv louter sentimentele redenen voor hebt, maar ik zie het allemaal zo niet.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar er is nogal een verschil tussen ‘absolute soevereiniteit ‘ en je eeuwenoude soevereiniteit afstaan aan een bureaucratisch wangedrocht als de EU
Groot gedeelte van dit sentiment komt juist omdat het nu zo'n vergaderpaleis is waar altijd en eeuwig iedereen het met elkaar eens moet zijn.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:09 schreef LXIV het volgende:
een bureaucratisch wangedrocht als de EU
Ja. Maar het is ook wel pijnlijk dat wanneer wij dichterbij de feiten proberen te komen, jij blijft zeggen dat wij er achteraan blijven lopen.quote:Op woensdag 2 september 2026 08:43 schreef Perrin het volgende:
Pijnlijk hoe we na al die tijd nog steeds achter de feiten aanlopen.
Maar dat gaat nooit gebeuren. Onnodig ook. Want we hebben al de NATOquote:Op woensdag 2 september 2026 10:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jij mag daar tegen zijn, ik kan slechts hopen dat je daar valide ipv louter sentimentele redenen voor hebt, maar ik zie het allemaal zo niet.
Een EU die zich (con)federaal gaat gedragen; op de gebieden van buza en defensie zie ik prima zitten.
Oekraïne gebruikt geen drones om onschuldige burgers uit te roeien. Met uitroeien impliceer je zelfs dat Oekraïne uit zou zijn op een genocide op Russen. Wat een bizarre omdraaiing van de feiten.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
"Military aged male in a warzone"
Verder is elke dode er 1 te veel. Jij en ik zijn schuldig als er een onschuldig Russisch kind wordt vermoord, maar niet als dat in Oekraïne gebeurd. Mijn geld gaat immers o.a. naar drones die Oekraïne gebruikt om onschuldige burgers uit te roeien. Zover ik weet doneren wij geen militaire goederen aan Rusland.
Vind je dat het lekker gaat?quote:Op woensdag 2 september 2026 10:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Maar het is ook wel pijnlijk dat wanneer wij dichterbij de feiten proberen te komen, jij blijft zeggen dat wij er achteraan blijven lopen.
In vergelijking tot wat? wat hoop je te bereiken?quote:
Als je me 5 jaar voor we de euro kregen had verteld dat 10 jaar later we de euro hadden, en wij daar in ons hoofd naadloos mee omgaan zonder terug te rekenen naar, had ik ook gezegd: gaat nooit gebeuren.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dat gaat nooit gebeuren.
Als je de patronen volgt, laat de realiteit zien dat wij eerder naar het tegenovergestelde gaan. AFD in Duitsland, Le Pen in Frankrijk enz enzquote:Op woensdag 2 september 2026 10:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als je me 5 jaar voor we de euro kregen had verteld dat 10 jaar later we de euro hadden, en wij daar in ons hoofd naadloos mee omgaan zonder terug te rekenen naar, had ik ook gezegd: gaat nooit gebeuren.
Geen sterk argument.
Daar wordt dan ook niet geheimzinnig over gedaan. De ever closer union is gewoon staand beleid.quote:Op woensdag 2 september 2026 09:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat sentiment is er altijd wel, in een of andere vorm.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je de patronen volgt, laat de realiteit zien dat wij eerder naar het tegenovergestelde gaan. AFD in Duitsland, Le Pen in Frankrijk enz enz
Precies. Maar dan lijkt het er niet op dat wij naar een soort federale EU gaan.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat sentiment is er altijd wel, in een of andere vorm.
Wel degelijk. Zoals boven mij gepost; doen ze niet geheimzinnig over, is gewoon beleid wat ze uitdragen. En mijn hele punt is: hoe slechter het gaat, hoe sneller we dat doen.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Precies. Maar dan lijkt het er niet op dat wij naar een soort federale EU gaan.
Er is geen draagvlak voor een Verenigde Staten van Europa. Maar ondertussen zijn we wel stapje voor stapje een gemeenschappelijke munt, een grondwet (zij het onder een ander naampje) en een schuldenunie ingerommeld. De volgende stap is de EU die zelf belasting gaat heffen en een formele transferunie waarbij wij structureel gaan betalen voor de economische puinhoop in Zuid-Europa. Ik ben het wel met @LXIV eens dat de trend overduidelijk is.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Partijen als AFD, die van Le Pen, landen als Hongarije, Slowakije zullen dit tegenhouden. Wat ik eerder zie is juist een soort afsplitsing binnen de EU. Waarbij landen die dit wel willen, nog intiemer gaan samenwerken.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wel degelijk. Zoals boven mij gepost; doen ze niet geheimzinnig over, is gewoon beleid wat ze uitdragen. En mijn hele punt is: hoe slechter het gaat, hoe sneller we dat doen.
Laten we het hopen. Want bij nood, is de draagvlak irrelevant. Over het algemeen slikken mensen toch wel.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is geen draagvlak voor een Verenigde Staten van Europa. Maar ondertussen zijn we wel stapje voor stapje een gemeenschappelijke munt, een grondwet (zij het onder een ander naampje) en een schuldenunie ingerommeld. De volgende stap is de EU die zelf belasting gaat heffen en een formele transferunie waarbij wij structureel gaan betalen voor de economische puinhoop in Zuid-Europa. Ik ben het wel met @:LXIV eens dat de trend overduidelijk is.
Als we naar engeland kijken mogen we idd constateren dat genoeg mensen dom genoeg zijn. Maar bv AFD, krijgt in de bondsdag echt geen meerderheid voor elkaar. En in FR hebben ze een goede traditie om de eerste ronde met hun hart te stemmen, en de 2de ronde met hun verstand. Niet de eerste keer dat 'een' le pen bijna persident werd. Dus: we moeten het nog maar zien allemaal.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Partijen als AFD, die van Le Pen, landen als Hongarije, Slowakije zullen dit tegenhouden. Wat ik eerder zie is juist een soort afsplitsing binnen de EU. Waarbij landen die dit wel willen, nog intiemer gaan samenwerken.
Maar goed, Duitsland en Frankrijk zijn al uitgesloten van die samenwerking.
Ik hoop met je mee. Helemaal in het geval van Duitsland. Want AFD is echt schaamteloos pro-Rusland. Bij Le Pen is dat net wat genuanceerder.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als we naar engeland kijken mogen we idd constateren dat genoeg mensen dom genoeg zijn. Maar bv AFD, krijgt in de bondsdag echt geen meerderheid voor elkaar. En in FR hebben ze een goede traditie om de eerste ronde met hun hart te stemmen, en de 2de ronde met hun verstand. Niet de eerste keer dat 'een' le pen bijna persident werd. Dus: we moeten het nog maar zien allemaal.
DE EU is een vrijhandelsorganisatie , en dat blijft hetquote:Op woensdag 2 september 2026 10:30 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een uitstekende vraag. Ik wil bekwame leiders met visie en ruggengraat, die niet voortdurend achter de gebeurtenissen aanlopen, maar weer in staat zijn onze eigen toekomst mede vorm te geven.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
In vergelijking tot wat? wat hoop je te bereiken?
Het gaat 'lekker' in de zin dat wij (Europa) wakker zijn en investeren in defensie. Maar als jij denkt dat Europa een soort grootmacht kan worden zoals de VS, dan zal het nooit lekker gaan. Want dat gaat never nooit niet gebeuren.
Dus, wat wil je?
Voor de NATO vrees ik niet echt.quote:Op woensdag 2 september 2026 10:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
DE EU is een vrijhandelsorganisatie , en dat blijft het
maar met Afd vrees ik voor de toekomst van NATO
We lopen per definitie achter de feiten aan. Per definitie. Want: we lopen 'achter'.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een uitstekende vraag. Ik wil bekwame leiders met visie en ruggengraat, die niet voortdurend achter de gebeurtenissen aanlopen, maar weer in staat zijn onze eigen toekomst mede vorm te geven.
Niet telkens reageren op wat anderen besluiten, maar zelf iets durven besluiten.
Tja, men zag een vliegtuig, dacht dat het een militair toestel was en heeft die neergeschoten.quote:Op woensdag 2 september 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja was waarschijnlijk het verkeerde toestel.
Maar wat was het doel dan wel? Vind het maar een vaag verhaal en ben nog niet overtuigd of Rusland daar nou achter zit of die vage separatisten op
Eigen houtje.
Het is nog maar afwachten of dat een 'slimme' strategie is. Hangt er vooral vanaf hoe Rusland er zelf op gaat reageren. Als Putin en zijn kring het voor elkaar krijgen om dit over te brengen als: 'kijk eens wat Ukraine ons aandoet', ben je weer bij af.quote:Op woensdag 2 september 2026 11:23 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
[ x ]
[ x ]
Slimme strategie weer om de gewone russen maximaal hinder te laten ondervinden van de oorlog zonder het risico op al te veel burgerslachtoffers, ben benieuwd of het ze gaat lukken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |