SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.powned.tv/art(...)ltische-staten~5524/
Bekijk deze YouTube-videoquote:NAVO dreigt met aanval diep in Rusland bij inval Baltische staten
Poetin kan wel inpakken! Als ze het daar in het Kremlin in hun hersens halen om de Baltische landen binnen te vallen, blijft het niet bij verdedigen aan de grens. Dan slaat de NAVO diep terug in Rusland. Dat zegt de Estse buitenlandminister Margus Tsahkna in een interview met The Telegraph.
Laatste nieuws
Volgens Tsahkna kan het bondgenootschap zich niet veroorloven pas te reageren als Russische troepen al op NAVO-grondgebied staan.
In Estland, Letland en Litouwen is de dreiging tastbaar.
De landen investeren daarom fors in defensie, onder meer in de Baltische Defensielinie langs de oostgrens.
Binnen Europa groeit de roep om herbewapening. Britse en Duitse legerchefs waarschuwden recent dat kracht de enige manier is om vrede te bewaren. Zwakte nodigt uit tot agressie, is de boodschap.
[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 27-08-2026 20:26:12 ]Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
mwah het lijkt mij ook extreem onwaarschijnlijk. Als Rusland de troepen heeft voor een invasie van de Baltische staten zouden ze er veel meer mee bereiken die troepen in Oekraine in te zettenquote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit zou Poetin nooit doen volgens de kritische denkers. Reken maar dat die aanval er gaat komen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of je Poetin rationele motieven moet toeschrijven. Die man heeft geen internet en laat zich enkel informeren door een groepje sycofanten die hem nooit en te nimmer een realistisch beeld van de werkelijkheid zullen voorschotelen. Ik denk wel dat een serieuze invasie van landen anders dan Oekraïne voor Rusland vrij desastreus gaat verlopen. Als ze al een rechtstreekse confrontatie met de NAVO / EU aan willen gaan, dan ligt het meer voor de hand dat bijvoorbeeld drones worden ingezet.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:56 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
mwah het lijkt mij ook extreem onwaarschijnlijk. Als Rusland de troepen heeft voor een invasie van de Baltische staten zouden ze er veel meer mee bereiken die troepen in Oekraine in te zetten
Of gaat Putin voor de 2e keer gigantisch de mist in? Hij moet echt knettergek zijn dit te doen nadat de invasie van Oekraine volledig mislukt is
Het Ruzziaanse volk verwacht dat Ruzzia gaat winnen , het is een heilige oorlog tegen het goddeloze immorele westenquote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet of je Poetin rationele motieven moet toeschrijven. Die man heeft geen internet en laat zich enkel informeren door een groepje sycofanten die hem nooit en te nimmer een realistisch beeld van de werkelijkheid zullen voorschotelen. Ik denk wel dat een serieuze invasie van landen anders dan Oekraïne voor Rusland vrij desastreus gaat verlopen. Als ze al een rechtstreekse confrontatie met de NAVO / EU aan willen gaan, dan ligt het meer voor de hand dat bijvoorbeeld drones worden ingezet.
maar hij heeft toch ook wel door dat de driedaagse operatie iets langer duurt en Oekraine nog steeds niet verslagen is?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet of je Poetin rationele motieven moet toeschrijven. Die man heeft geen internet en laat zich enkel informeren door een groepje sycofanten die hem nooit en te nimmer een realistisch beeld van de werkelijkheid zullen voorschotelen. Ik denk wel dat een serieuze invasie van landen anders dan Oekraïne voor Rusland vrij desastreus gaat verlopen. Als ze al een rechtstreekse confrontatie met de NAVO / EU aan willen gaan, dan ligt het meer voor de hand dat bijvoorbeeld drones worden ingezet.
Oh vast, maar het idee dat dit een driedaagse operatie zou zijn is geen diepgewortelde overtuiging van Poetin, maar een verkooppraatje naar de bevolking.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
maar hij heeft toch ook wel door dat de driedaagse operatie iets langer duurt en Oekraine nog steeds niet verslagen is?
Stukje politiek glijmiddel idd.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh vast, maar het idee dat dit een driedaagse operatie zou zijn is geen diepgewortelde overtuiging van Poetin, maar een verkooppraatje naar de bevolking.
Ik denk dat Putin momenteel al problemen genoeg heeft, dus waarom zou hij er zich er nog meer op de hals halen?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 20:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit zou Poetin nooit doen volgens de kritische denkers. Reken maar dat die aanval er gaat komen.
+1 voor gebruik van het woord sycofantenquote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou, er was pas een Russische generaal te zien in een docu en die vertelde dat ze verwacht hadden dat bij een invasie van Oekraine een groot deel van UAF hun wapens zouden wegleggen en dat de bevolking (in het Oosten) ze als bevrijders zou onthalen. Zoals het op de Krim in 2022 grotendeels ook gegaan is.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh vast, maar het idee dat dit een driedaagse operatie zou zijn is geen diepgewortelde overtuiging van Poetin, maar een verkooppraatje naar de bevolking.
Pure waanzin. En netto wordt er nauwelijks iets bereikt. Geschiedenis heeft allang uitgewezen dat dit soort (en nog veel zwaardere) bombardementen op de burgerbevolking de wil tot vechten helemaal niet breken. Duitsland, Engeland, Korea, Vietnam, Cambodja.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:06 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Oekraine gaat het zo ongekend zwaar krijgen.
kloptquote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Pure waanzin. En netto wordt er nauwelijks iets bereikt. Geschiedenis heeft allang uitgewezen dat dit soort (en nog veel zwaardere) bombardementen op de burgerbevolking de wil tot vechten helemaal niet breken. Duitsland, Engeland, Korea, Vietnam, Cambodja.
Mogelijk hoopt hij dat Trump zijn handen van Europa aftrekt?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:12 schreef Breekfast het volgende:
Maar wat zou Poetin bereiken met een aanval op de Baltische staten?
Scenario 1: hij deelt een klein plaagstootje uit, de NAVO reageert niet/beperkt. Dan tast dat wellicht de geloofwaardigheid van de NAVO aan, maar wat heeft Rusland daar aan als het bij dat plaagstootje blijft?
Scenario 2: een serieuze aanval. De NAVO reageert. Dan is Rusland het haasje. Ze kunnen niet en in Oekraïne en tegen de NAVO in de Baltische staten vechten.
plaagstootjes kunnen escalerenquote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:12 schreef Breekfast het volgende:
Scenario 1: hij deelt een klein plaagstootje uit, de NAVO reageert niet/beperkt. Dan tast dat wellicht de geloofwaardigheid van de NAVO aan, maar wat heeft Rusland daar aan als het bij dat plaagstootje blijft?
Scenario 2: een serieuze aanval. De NAVO reageert. Dan is Rusland het haasje. Ze kunnen niet en in Oekraïne en tegen de NAVO in de Baltische staten vechten.
Trump kan trekken wat ie wil , vooralsnog is USA lid van NATOquote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Mogelijk hoopt hij dat Trump zijn handen van Europa aftrekt?
Ja, maar dat is alleen maar nadelig voor Rusland toch? Als het escaleert, en de NAVO reageert, dan moet Rusland op 2 fronten vechten.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
plaagstootjes kunnen escaleren
Zijn plan was goed, maar hij is in de val gelokt, voorgelogen, misleidt, het is allemaal niet eerlijk gegaan. Maar zijn plan was goed, hij heeft nog steeds gelijk en hij gaat nog steeds winnen.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
maar hij heeft toch ook wel door dat de driedaagse operatie iets langer duurt en Oekraine nog steeds niet verslagen is?
maar gekke mensen kun je niet redelijk mee pratenquote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:16 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, maar dat is alleen maar nadelig voor Rusland toch? Als het escaleert, en de NAVO reageert, dan moet Rusland op 2 fronten vechten.
Als alleen al een land als Polen betrokken zou raken dan is dat een gigantische game-changer ten nadele van Rusland.
Het gaat inderdaad weinig aan de frontlinie veranderen, nouja het zal ongetwijfeld de logistiek moeilijker maken. Maar ik maak me wel meer en meer zorgen over een grote humanitaire crisis in Oekraine (in hoeverre die er nog niet was natuurlijk).quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Pure waanzin. En netto wordt er nauwelijks iets bereikt. Geschiedenis heeft allang uitgewezen dat dit soort (en nog veel zwaardere) bombardementen op de burgerbevolking de wil tot vechten helemaal niet breken. Duitsland, Engeland, Korea, Vietnam, Cambodja.
Er zijn nog veel meer strategische doelen en uitkomsten te bedenken.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:12 schreef Breekfast het volgende:
Misschien denken ze zo een chantage middel te creëren en gaan ze proberen om de aanvallen op een Baltische staat in te zetten als ruilmiddel voor de stop aan steun in Oekraïne.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:12 schreef Breekfast het volgende:
Ik zag vandaag in deze video voorbij komen (vanaf 5:10) dat ze zelfs de werkelijke benzineprijzen verborgen houden voor Poetin en hem lage prijzen laten zien als hij voorbij komt rijden in z'n colonne. Als je zoiets ziet dan ga je je echt afvragen hoe weinig die man werkelijk weetquote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die man leest elke ochtend vermeend, alle grote kranten, NJT WP enz en korte inlichtigrapporten en zit dichtbij het bestuur van olie en gasreuzen.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik zag vandaag in deze video voorbij komen (vanaf 5:10) dat ze zelfs de werkelijke benzineprijzen verborgen houden voor Poetin en hem lage prijzen laten zien als hij voorbij komt rijden in z'n colonne. Als je zoiets ziet dan ga je je echt afvragen hoe weinig die man werkelijk weet
Bron? Alle signalen wijzen op isolatie sinds covid.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die man leest elke ochtend vermeend, alle grote kranten, NJT WP enz en korte inlichtigrapporten en zit dichtbij het bestuur van olie en gasreuzen.
Die weet het op de cent na wel.
Ik vermoed (en vrees) dat Poetin zich beperkt tot zijn eigen geschiedenis.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hier geloof ik niets van. Ik denk dat Putin dacht dat dit een herhaling van de ingreep in Georgië zou zijn. Waarom zou je anders oproer politie meesturen?quote:Op donderdag 27 augustus 2026 21:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Schatting was iets van een week misschien 2.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 00:39 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Hier geloof ik niets van. Ik denk dat Putin dacht dat dit een herhaling van de ingreep in Georgië zou zijn. Waarom zou je anders oproer politie meesturen?
Het waren diezelfde denkers die de invasie van Oekraïne nog aan het ontkennen waren toen de invasie al een week bezig was.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat Putin momenteel al problemen genoeg heeft, dus waarom zou hij er zich er nog meer op de hals halen?
En welke van zijn huidige problemen zou een dergelijke invasie dan oplossen?
Je geeft af op 'kritische denkers', maar met enig argument komen doe je zelf niet. Behalve dus op de man/groep spelen.
quote:
Ze raken elkaar over en weer, de doelen worden steeds minder militair en de vernieling en burgerdoden escaleert.quote:
Rusland moet failliet anders stoppen ze niet , dat rijmtquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 08:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
[..]
Ze raken elkaar over en weer, de doelen worden steeds minder militair en de vernieling en burgerdoden escaleert.
Juichen hunnie dit nou toe?
Het zijn vooral die Russen die heel smerig alles raken wat los en vast zit, inclusief heel veel burgers.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 08:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
[..]
Ze raken elkaar over en weer, de doelen worden steeds minder militair en de vernieling en burgerdoden escaleert.
Juichen hunnie dit nou toe?
Waar wordt wat verheerlijkt?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 08:46 schreef Kopstoot het volgende:
Die asociale poetinpijpers komen op X ook nooit verder dan Gabriel, spetznatz007, Chay Bowes en lord Bebo he?
Wat een treurigheid als je kunt genieten van het verheerlijken van de wandaden van het nazistische Russische regime..
Kap daar aub maar mee met die fake/propaganda X-accountsquote:
quote:Based on independent monitoring and fact-checking data, the X account @Alex_Oloyede2 is widely classified as a disinformation and pro-Kremlin propaganda account. It frequently shares manipulated media, misleading military claims, and geopolitically charged fabrications to a large audience
En zo zijn er nog wel meer. Open anders een topic in BNW voor je Anti Oekraïne en Pro Russische retoriek als je over dit soort zaken wil kleppen die schijnbaar veelal onjuist zijn.quote:Key Evidence of Propaganda & InauthenticitySpreading Coordinated Disinformation: Official watchdogs and international news agencies have flagged this account for manufacturing fake news. For example, a major Voice of America (VOA) Fact-Check explicitly named @Alex_Oloyede2 as a verified user who "regularly spreads pro-Kremlin disinformation." In that instance, the account used a completely unrelated, years-old photograph to falsely claim an imminent, breaking naval confrontation between Russia and NATO forces in the Red Sea, gaining millions of views.Identity Manipulation: Research into the account indicates a lack of personal transparency. Other users on X have highlighted that the persona shifts, using inconsistent details about the operator's actual location and identity. Furthermore, independent users with similar names have had to publicly distance themselves from this specific handle (@Alex_Oloyede2) to avoid defamation from its propaganda activities.Exploitation of Verification: The account leverages a blue "verified" checkmark to masquerade as an authoritative news source, a common tactic used by propaganda networks to manipulate X's current algorithm and boost visibility.VerdictThis account is not reliable and operates primarily as a propaganda/disinformation node. Treat any breaking military, political, or international relations claims made by this user with extreme skepticism, and always cross-reference their posts with reputable, established journalism.
Beetje jammer dat je BNW noemt voor anti Oekraïne en pro Russische retoriek.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 11:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Kap daar aub maar mee met die fake/propaganda X-accounts
[..]
[..]
En zo zijn er nog wel meer. Open anders een topic in BNW voor je Anti Oekraïne en Pro Russische retoriek als je over dit soort zaken wil kleppen die schijnbaar veelal onjuist zijn.
Onlangs ook al gezegd dat er onjuistheden staan. Dus aub nogmaals het verzoek te stoppen.
Of gewoon neutraal. Mag allemaal.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:29 schreef Candymannetje het volgende:
Zo ver ik weet is het ook niet verboden om pro Rus en anti Oekraïne te zijn in NWS.
Nog beter, je hoeft helemaal geen kant te kiezen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:31 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Of gewoon neutraal. Mag allemaal.
Dat bedoel ikquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:34 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nog beter, je hoeft helemaal geen kant te kiezen.
Godsamme zeg, komen jullie nu zelfs al met deze knakker aanzetten?quote:
Ik heb er geen moeite mee als iemand Pro Rus is of Anti-Oekrains is. Of inderdaad, gewoon neutraal. Iemand mag best een mening geven als hij dan ook met feiten of toelichting komt als mensen daar op reageren. Maar als je stelselmatig fake-info van fake-accounts post zonder enige toelichting of eigen inbreng dan ben je niet uit op een discussie. Dan is het gewoon dom neerpleuren zonder dat je zelf onderzoek doet. Zoals ook in NWS FB gemeld zijn we een Nederlands forum, met Westerse invloeden en Westerse waarden vanuit een democratisch oogpunt waarbij het dus logischer is dat een groter deel van de nieuwsberichten ook aan die kant van het spectrum liggen. Ik zeg nergens dat er geen weerwoord of mag of mogelijk is. Maar er zijn grenzen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Beetje jammer dat je BNW noemt voor anti Oekraïne en pro Russische retoriek.
Als je goed kijkt gaat het daar over achtergronden, geheime agenda's en complotten.
Niet pro Rus of anti Oekraïne.
Beetje jammer dat zelfs een moderator mee werkt aan de politisering op het forum.
Zo ver ik weet is het ook niet verboden om pro Rus en anti Oekraïne te zijn in NWS.
Niets mis met Alex Jones.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 13:07 schreef MaxMark het volgende:
Godsamme zeg, komen jullie nu zelfs al met deze knakker aanzetten?
Sorry, zei ik 'Niets mis met Alex Jones, en wat een ander daarvan denkt, daar trek ik me wat van aan'?quote:
Dan moet je het maar niet op een forum posten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 13:18 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Sorry, zei ik 'Niets mis met Alex Jones, en wat een ander daarvan denkt, daar trek ik me wat van aan'?
Ik zou niet weten waarom niet. Ik trek me verder gewoon niets aan van wat jij van Alex Jones vindt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 13:18 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Dan moet je het maar niet op een forum posten.
Ok man.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 13:19 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet. Ik trek me verder gewoon niets aan van wat jij van Alex Jones vindt.
Het concept is een beetje dat we hier nieuws bespreken. Daar staat de N van NWS voor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 13:19 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom niet. Ik trek me verder gewoon niets aan van wat jij van Alex Jones vindt.
Tja in theorie wel, in de praktijk is op BNW Rusland geweldig en het slachtoffer van westers imperialisme en is Oekraïne een corrupt rotland dat ons helemaal leegzuigt in een oorlog die Rusland hoort te winnen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Beetje jammer dat je BNW noemt voor anti Oekraïne en pro Russische retoriek.
Als je goed kijkt gaat het daar over achtergronden, geheime agenda's en complotten.
Niet pro Rus of anti Oekraïne.
Beetje jammer dat zelfs een moderator mee werkt aan de politisering op het forum.
Er is gewoon sprake van onbegrepen gedragquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 13:29 schreef ExTec het volgende:
Anno nu is een troll een troll noemen "op de man spelen".
Want blijkbaar kunnen die trollen daar heulemaal niks aan doen, zo zijn ze nu eenmaal, ipv dat ze bewust aan het provoceren zijn.
Klopt hij is een poos weggeweest ,maar NWS is er toch niet echt opp vooruit gegaan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 13:26 schreef TwenteFC het volgende:
@:yvonne ik dacht dat jij fikkie aan de lijn zou houden.
Dit topic was er anders flink op vooruit gegaan toen desbetreffende weg was.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:29 schreef yvonne het volgende:
[..]
Klopt hij is een poos weggeweest ,maar NWS is er toch niet echt opp vooruit gegaan.
Het was stukken beter hier.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:29 schreef yvonne het volgende:
[..]
Klopt hij is een poos weggeweest ,maar NWS is er toch niet echt opp vooruit gegaan.
Pleasequote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:16 schreef Frutsel het volgende:
Laten we het maar weer over de Oekraineoorlog hebben. De rest krijgt straks genoeg aandacht in FB vermoed ik.
Kloppen die beelden ook van rijen auto's die Kiev ontvluchten?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:57 schreef skysherrif het volgende:
Kyiv is al bijna 48 uur continue onder aanval.
Rusland gaat echt nu voor de tactiek om de bevolking tot overgave te dwingen.
Talloze supermarkten, winkelcentra, voedselmagazijnen, energie infrastructuur etc geraakt in die periode
Heeft lekker geholpen dat bezoek van meneer CIA.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:57 schreef skysherrif het volgende:
Talloze supermarkten, winkelcentra, voedselmagazijnen, energie infrastructuur etc geraakt in die periode
quote:Russia is significantly increasing its strikes on Ukraine with new means - cheap cruise missiles, which they launch from ground and air platforms (including from UAVs). More details in the thread
S8000 "Banderol". The range is 500 km. The weight of the warhead is 120 kg. As of August 2026, it can be launched from a Mi-28 helicopter and a heavy UAV "Orion".
S-71K and S-71M. So far, these missiles are not used so often by the Russians, but active development of these new weapons is ongoing, which can strike at a depth of 500 and 800 km, respectively, while having a 250 and 65 kg warhead. As of August, launches are being carried out from the Su-57. In the near future, the Su-35S, Su-30SM and Su-34M will also have this capability.
"Dan-T". A rather promising Russian cruise missile, which as of August has the ability to be launched from a ground platform and a large number of air platforms. The missile's flight range is 500 km with a 135 kg warhead. Launches can be carried out from the Su-25SM3, Su-30SM, Su-34, Su-57, and Mi-28.
Geran-5. Despite the rather good production volumes of these cruise missiles (in May 2026, the monthly figure was approximately 200 units; now it has been significantly increased), we do not see them often yet. This missile can be launched from both ground platforms and Su-25SM3.
"Filin". One of the promising developments from the manufacturers of the Russian "Molniya". The Russians claim that this is a strike UAV, not a cruise missile. But we can assume that this is a debatable issue. The flight range will be 1200 km with a 50 or 100 kg warhead.
In my opinion, in 2027 we should expect an extremely large number of problems from these cheap missiles, which are difficult to intercept. The Russians plan to produce about 10,000 missiles of the Dan-T alone in 2027. It should also be expected (in my humble opinion) that a large number of these weapons will be able to be launched from ground platforms, ships, airplanes, and aviation. We need significant help to combat new threats.
Presumably, ground-based launcher for the Russian cruise missile Dan-T.
Zou goed kunnen, burgers zijn immers het doelwitquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Kloppen die beelden ook van rijen auto's die Kiev ontvluchten?
Nope. Het Oekraiense kanaal die dat post zegt zelf dat het te maken heeft met de treinen en metros die uitvallen omdat de stad al zolang onder een luchtaanval is. Mensen pakken dus de auto en gezien het nog altijd een miljoenenstad is ontstaan er dan files als men terug en naar werk gaat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Kloppen die beelden ook van rijen auto's die Kiev ontvluchten?
Dat zou een enorm slecht teken zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:15 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Zou goed kunnen, burgers zijn immers het doelwit
Oké, dank voor de toelichting.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:19 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Nope. Het Oekraiense kanaal die dat post zegt zelf dat het te maken heeft met de treinen en metros die uitvallen omdat de stad al zolang onder een luchtaanval is. Mensen pakken dus de auto en gezien het nog altijd een miljoenenstad is ontstaan er dan files als men terug en naar werk gaat.
Alex jones zou niet serieus gepost moeten worden hier zoals eerder al gezegd want die heeft letterlijk gewoon wat verzonnen bij de video.
Hier de originele bron: https://t.me/kyivoperat/195301
Maak je geen zorgen, zijn allemaal afzwaaiers.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zou een enorm slecht teken zijn.
De nazi's deden zoiets na een week al bij ons. Dat heeft ze op strategisch vlak geen windeieren gelegd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, zijn allemaal afzwaaiers.
Ook hier zullen de mods wel minstens 20% van de capaciteit kwijt zijn aan users met onbegrepen gedrag, net zoals de politie in de samenleving.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 13:59 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Er is gewoon sprake van onbegrepen gedrag
Blijkbaar heeft Rusland dus toch altijd nog escalatieruimte gehadquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:57 schreef skysherrif het volgende:
Natuurlijk hebben ze die? Ze hebben nucleaire wapens.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft Rusland dus toch altijd nog escalatieruimte gehad
Zo'n abbo is echt wel het geld waard als je zo veel op FOK! zit als jij..quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:03 schreef skysherrif het volgende:
Ligt het aan mij of is fok totaal onbruikbaar op mobiel krijg nu elke 5 seconden een advertentie over mn hele scherm die ik niet eens kan wegklikken
Ik bedoel conventioneel. Want wat er nu gebeurd is gewoon een keuze die ze in principe een half jaar geleden ook al hadden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:30 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze die? Ze hebben nucleaire wapens.
Ze hebben kernbommen.. ze kunnen de rest van europa nog aanvallen. dat ze kunnen escaleren is nooit een gespreksonderwerp geweest. De truc is om Oekraine genoeg te geven zodat zij ook flink kunnen escaleren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft Rusland dus toch altijd nog escalatieruimte gehad
Je snapt niet wat ik bedoelquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:32 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ze hebben kernbommen.. ze kunnen de rest van europa nog aanvallen. dat ze kunnen escaleren is nooit een gespreksonderwerp geweest. De truc is om Oekraine genoeg te geven zodat zij ook flink kunnen escaleren.
Ze hebben er nu ook vooral veel meer middelen voor, met name goedkope en massa te produceren kruisraket varianten die zij nnog niet heel lang in masa productie gedaan en daarna een tijdje opgespaard.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik bedoel conventioneel. Want wat er nu gebeurd is gewoon een keuze die ze in principe een half jaar geleden ook al hadden.
Tuurlijk hebben ze altijd nog ruimte gehad om te escaleren, maar dat wil niet zeggen dat zij zich ook maar ooit netjes hebben gedragen, verre van.quote:
Ik denk dat het eerder een politieke beslissing is geweest dan dat er nu opeens zoveel meer middelen ter beschikking zijn gekomen. Je ziet ook dat de doelwitten een ander karakter krijgenquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:36 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ze hebben er nu ook vooral veel meer middelen voor, met name goedkope en massa te produceren kruisraket varianten die zij nnog niet heel lang in masa productie gedaan en daarna een tijdje opgespaard.
Maarja Rusland heeft idd helaas de keuze gemaakt om het land dat ze willen te bevrijden van het naziregime en hun broedervolk nu elk leven straks onmogelijk te maken. We zullen zien of het militair gewin oplevert.
Hand in hand, duidelijk ook een nieuwe strategie ja.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het eerder een politieke beslissing is geweest dan dat er nu opeens zoveel meer middelen ter beschikking zijn gekomen. Je ziet ook dat de doelwitten een ander karakter krijgen
En misschien niet zozeer een nieuwe strategie, maar alsof beperkingen die eerder opgelegd werden nu zijn komen te vervallen..quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:40 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Hand in hand, duidelijk ook een nieuwe strategie ja.
Neehoor, burgerdoelen namen ze sinds dag 1 ongeveer al onder schot, ondanks dat jij "je het niet voor kon stellen".quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:38 schreef LXIV het volgende:
Je ziet ook dat de doelwitten een ander karakter krijgen
Dat heb ik nooit gezegd, jij hebt nooit begrepen of willen begrijpen wat ik gezegd heb. Maar deze discussie ga ik niet voor de 100-ste keer aan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Neehoor, burgerdoelen namen ze sinds dag 1 ongeveer al onder schot, ondanks dat jij "je het niet voor kon stellen".
Bekijk deze YouTube-videoquote:Watch How Ukrainian Drones DESTROY 40,000 Liters of Russian Fuel
Onzin.. Het topic wss juist prima leesbaar.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 14:29 schreef yvonne het volgende:
[..]
Brave browserquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:03 schreef skysherrif het volgende:
Ligt het aan mij of is fok totaal onbruikbaar op mobiel krijg nu elke 5 seconden een advertentie over mn hele scherm die ik niet eens kan wegklikken
Pure speculatie grenzend aan propaganda.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 22:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die man leest elke ochtend vermeend, alle grote kranten, NJT WP enz en korte inlichtigrapporten en zit dichtbij het bestuur van olie en gasreuzen.
Die weet het op de cent na wel.
Het is een inlichtingenman van de details.
Ik heb ook talloze beelden van bijvoorbeeld FPV drones gezien die willen raken, maar afkappen nadat ze zien dat het burgers zijn. Of evacuatie acties van het Russische leger.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 15:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Neehoor, burgerdoelen namen ze sinds dag 1 ongeveer al onder schot, ondanks dat jij "je het niet voor kon stellen".
quote:A familiar exodus is taking place on Russia’s southern border with Georgia.
More than 113,000 Russians left their country last week via the so-called Upper Lars checkpoint — a spike in movement that reflects growing fears that the Kremlin is poised to announce a new mobilization effort.
In recent months, Russian authorities have adopted increasingly aggressive recruitment measures, ramped up data collection on reservists, and expanded the National Guard’s remit, all fueling talk of another call.
Alexey Tabalov — founder of the human rights organization School of the Conscript, which works to protect conscripts and military personnel — said his NGO has noted a recent rise in requests for legal assistance from men of military age, “primarily from those in the military reserve.” And in early August, Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said his country’s intelligence services expected Russia to launch a “rapid mobilization” of several hundred thousand men by the end of the year.
What’s more, Georgia has seen this type of border traffic before. In September 2022, when President Vladimir Putin launched a partial military mobilization that called up some 300,000 men following the full-scale invasion of Ukraine, Georgia was one of the main destinations for those looking to flee. As one of the few Eastern European border countries allowing visa-free entry to Russian citizens, it had received more than 100,000 Russians within a week. Georgian authorities did not reply to a request for comment by the time of publication.
But the Kremlin has denied the mobilization rumor for months. Speaking to reporters last week, Russia’s U.N. Ambassador Vasily Nebenzya said: “We do not need mass mobilization at the moment; it is neither planned nor expected, as far as I know.” Meanwhile, government spokesperson Dmitry Peskov said this week that any talk of a mobilization was “being planted by the Ukrainian authorities.”
However, shifting battlefield realities are hard to ignore: Though Russia does not release official casualty numbers, former Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Oleksandr Syrskyi said that Moscow’s losses have exceeded the number of volunteers willing to join the army for the first time. And while Russia has largely succeeded in using generous payouts to recruit volunteers and prisoners to fight in the war, “it is becoming increasingly difficult for the Kremlin to recruit new people,” said a lawyer with Russian Peace Plea, an organization helping men evade military service, who was granted anonymity over security concerns.
The “social contract” between the Kremlin and the Russian people, they said, is “visibly crumbling.”
Preparatory steps
Russia’s military reserve consists mainly of men under the age of 55 who have completed their compulsory military service. A year-long military service is obligatory for every Russian male aged 18 to 30, with some exceptions made for health concerns and continuing education.
“These people are typically among those most likely to be called up in the event of a mobilization,” said Tabalov. In 2022, then-Russian Defense Minister Sergey Shoigu estimated their number at around 25 million.
According to Tabalov, in recent months the Russian government has been actively collecting reservists’ personal data through their employers. “They even inquire about the addresses of their relatives,” he said, as such information could be used to try and track down anyone who might hide during an active mobilization. These men are then called to military enlistment offices and given assignments specifying which unit they would report to if a mobilization was declared.
“Since spring, the government’s interest in reservists has risen sharply,” confirmed the Peace Plea lawyer.
Tabalov sees this as laying the foundation for a faster, more discreet call-up. “You simply bring around, say, 10 buses to a particular metallurgical plant and pick up a pre-agreed number of workers right from their workplaces, calling them by name: Petrov, Ivanov, Sidorov — please get on the bus, which then goes to the military base,” he explained.
A series of laws passed in recent months also points to possible preparations.
In March, the Kremlin made electronic military summonses mandatory for the conscription process. The 2022 mobilization had relied on paper summonses, which generally took effect only after the recipient had signed them. It created a bureaucratic loophole that led to up to 1 million Russians quickly leaving the country in anticipation of a summons being delivered and a subsequent travel ban.
Introduced in 2023 and rolled out nationwide on a non-mandatory basis in 2025, the digital summonses now in operation take effect as soon as they are issued online, immediately notifying border services and banning the recipient from leaving the country. “Authorities have learned a lesson from the previous mobilization,” said Tabalov.
These changes indicate the government is preparing for a tougher, more “repressive” type of mobilization that would bring in the security agencies, said Ukrainian military expert Oleksandr Kovalenko.
Delaying the inevitable
Even with all signs pointing to the increased likelihood of a new mobilization, Putin appears determined to avoid it. An official mobilization “would mean things are going badly at the front, that Putin is a poor commander-in-chief,” said Tabalov. And the Kremlin has tried several aggressive recruitment strategies to sidestep it.
In March 2026, Russian media reported the defense ministry planned to recruit some 80,000 people, mostly students, into its newly created “Unmanned Systems Forces.” The initiative was accompanied by a mass propaganda campaign and pressure on universities. School administrations routinely ordered students to attend mass meetings with military recruiters, where they were pushed to sign contracts in exchange for payouts. In August, Novaya Gazeta Europe calculated that almost all of Russia’s top 50 universities had been pressuring their students to join the “drone troops.” But by July, only 8,000 people had been recruited — roughly 10 percent of the target.
This attempt to address the recruitment shortage by targeting students was doomed to fail, according to Tabalov. “Historically, male students enter universities to avoid the army, not to join it,” he said. Investigative organization Conflict Intelligence Team also reported the failure of the “student drone troops” program in July, which it attributed to declining interest in joining the army and the general “unwillingness of students to sign a contract with the army despite active campaigning and pressure.”
Another strategy emerged later in June after videos of mass raids in Penza flooded social media, one of the poorest cities in European Russia. They showed police and military officers, sometimes accompanied by men in balaclavas, appearing to stop civilian men at checkpoints, on the street and on public transport, loading them into minibusses and taking them to military enlistment offices where some were then forced to sign contracts to fight in the war.
Penza authorities have repeatedly denied any involvement in the alleged abductions and forced recruitment.
The Penza campaign is alleged to be part of a broader government effort to push regions to recruit more men and meet quotas without officially declaring mobilization. According to news reports, Russia’s defense ministry has set an official target of recruiting 409,000 contract soldiers by the end of 2026.
But “this initiative could backfire on authorities,” said Tabalov again. “Citizens in Penza have already begun to self-organize — forming self-defense squads — and that, frankly, amounts to a challenge to state power.”
In August, Penza blogger Stanislav Morozov created a group that garnered around 1,500 members, assisting men facing detention and coercion. “We are doing this out of desperation. Because we simply have no other choice left. We are people standing up for our fundamental rights and freedoms — the right not to be turned into a commodity or stripped of our will under the threat of a baton,” he wrote. Bashmakovo residents also reportedly formed a self-defense squad to patrol the area, filming “recruiters,” recording their license plates and trying to identify those concealing their identities.
Regardless of the recruitment shortfall, no official announcement regarding a possible mobilization is expected before September, when Russia will hold its parliamentary elections. Though no anti-war parties have been allowed to enter the race, both Putin himself and his ruling United Russia party are facing declining support, and an official military call-up would not help the Russian leader’s political standing.
And yet, a mobilization is becoming increasingly difficult for the Kremlin to avoid. “I think destroying Ukraine is [Putin’s] obsession, and this fixed idea requires manpower,” said Tabalov. “The only resource left — given the failure of other attempts — is mobilization.”
The Kremlin, the Russian Defense Ministry and the National Guard of Russia did not respond to POLITICO’s request for comment by the time of publication.
Nog nooit gezien.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 16:29 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik heb ook talloze beelden van bijvoorbeeld FPV drones gezien die willen raken, maar afkappen nadat ze zien dat het burgers zijn.
Evacuaties van oek burgers naar rusland zeker?quote:Of evacuatie acties van het Russische leger.
Russische kanalen laten wel eens videos zien waar ze vol trots zeggen dat ze op het laatste momet hun dronevlucht afbraken omdat ze zagen dat het een burger is. Dat klopt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 16:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nog nooit gezien.
En als ik dan vraag: bron? Is het zeker: bron volgt, en die bron komt dan nooit?
[..]
Evacuaties van oek burgers naar rusland zeker?
https://www.euronews.com/(...)ident-tells-euronewsquote:CIA boss Moscow trip was about Iran, not the Baltics, ex-Estonian president tells Euronews
Former Estonian president tells Euronews Ratcliffe’s Moscow talks were more likely about Iran than a warning against aggression in the Baltics. He says Russia’s calculus in the region has not changed.
Former Estonian president Toomas Hendrik Ilves, an influential voice in the European security debate, told Euronews he is sceptical that the US dispatched CIA Director John Ratcliffe to warn Russia against escalation, arguing that Washington remains more concerned about Iran.
In an exclusive interview with Euronews, Ilves said he had “severe doubts” that concerns over the Baltic states were the reason for Ratcliffe’s visit, despite a flurry of reports suggesting Washington wanted to send Moscow a message against any form of aggression.
“What is the real problem for the United States right now? The real problem is Iran, the fact that the Russians are giving targeting information to the Iranians,” he said.
“Those are real problems for the United States, and that would be sufficient to warrant the director of the CIA to go to Moscow to tell them to back off.”
US media reported that the CIA director was sent to warn Moscow against attacking NATO members, amid concerns that Russia could seek to test the alliance, potentially by targeting Estonia, Latvia or Lithuania.
Is een U/S kist, die slepen ze al tijden die hele basis over.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 12:49 schreef ExTec het volgende:
Iets militairs. Wellicht niet zo boeiend voor het volk wat handen zit te wrijven als rus weer iets civiels opblaast in oek.
[ x ]
Dat krijg je als er iemand met verstand van zaken in het topic zit. Dan kun je niet zomaar alles van tiktok/Twitter posten zonder dat het weerlegd wordt!quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is een U/S kist, die slepen ze al tijden die hele basis over.
Trainingsmodel en dan ook nog eens zonder motoren. Al jaren niet actief geweest helaas. Actieve modellen stijgen op voordat Oekrainse drones het vliegveld bereiken doorgaans. Daarom heb je echt een operatie als spiderweb nodig waar er geen uren zit tussen het opstijgen en striken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is een U/S kist, die slepen ze al tijden die hele basis over.
Wordt precies hierboven besproken.quote:
Dat is dus gewoon 'functie elders'quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:13 schreef skysherrif het volgende:
Lol fedorov heeft een nieuwe baan gevonden, gaat werken voor Italiaanse ministerie van defensie.
Die missende motoren waren ook wel heel duidelijk te zien natuurlijk, ik had even snel gekeken maar die kist staat iig al sinds 2023 op Engels en ze schuiven hem steeds heen en weer...quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:11 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Trainingsmodel en dan ook nog eens zonder motoren. Al jaren niet actief geweest helaas. Actieve modellen stijgen op voordat Oekrainse drones het vliegveld bereiken doorgaans. Daarom heb je echt een operatie als spiderweb nodig waar er geen uren zit tussen het opstijgen en striken.
[ x ]
Alsnog een bizar aantal pantsirs gebruikt wel om de aanval af te wenden van russische kant vannacht, wat natuurlijk niet gek is in Saratov die zowel 1 va nde grootste raffinaderijen als vliegbasis Engels heeft.
Telde er minstens 30
[ afbeelding ]
Achja in ieder geval kan je zeggen dat het nog een stukje moeilijker wordt zouden ze hem ooit hebben willen repareren.
Wel enigszins interessant, aanval werd gedaan door een "nieuwe" drone die pas sinds heel kort wordt ingezet voor deze hele diepe strikes
Mich2000 meer info: https://www.pravda.com.ua/eng/articles/2026/08/15/8048826/
Lijkt echt enorm op een shahedUkroshaheds.
misschien gaal Meloni hem inzetten op afstandquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:13 schreef skysherrif het volgende:
Lol fedorov heeft een nieuwe baan gevonden, gaat werken voor Italiaanse ministerie van defensie.
Wat @skysherrif al zei enne als je opgelet had (ergens op 8 seconden):quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:12 schreef Wantie het volgende:
Misschien langs gekomen?
BEVESTIGD: Een Russische Tu-95MS-strategische bommenwerper is getroffen op de Engels-2-luchtmachtbasis.
Het toestel is een van Ruslands belangrijkste platforms voor het lanceren van Kh-101-kruisraketten tegen Oekraïne.
Een andere Russische strategische bommenwerper zal geen raketten meer afvuren op Oekraïense steden. 🇺🇦🔥
[ x ]
je moet wat als er verder geen serieuze bronnen zijn om je wereldbeeld te ondersteunen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:30 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Echt dat mensen die nog aan durven halen...
Het lijkt erop dat Rusland alleen maar sterker wordt en het westen daar geen antwoord op heeft.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef skysherrif het volgende:
Ik denk sowieso dat de rol van TU bombers meer en meer, minder significant wordt. Maar ik kan daar compleet naast zitten
Niet dat ze niet nog zeker hun rol in deze oorlog hebben, maar en correct me if im wrong, de rol van TU bombers is met name dat ze vanuit veilige afstand een groot aantal raketten met een redelijk hoge payload tegelijk kunnen afvuren.
Ik denk dat Rusland helaas binnenkort genoeg andere mogelijkheden heeft om hetzelfde te doen met andere wapens die ongeveer dezelfde capabiliteiten hebben.
fixed that for youquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:21 schreef skysherrif het volgende:
Ik denk sowieso dat de rol van TU bombers meer en meer, steeds minder significant wordt. Maar ik kan daar compleet naast zitten
Ik hoor ook andere berichten? Iets met een gelekte nota omtrent een fonds wat bijna op is, hun geleun op buitenlands kanonnenvoer en gebrek aan genoeg air defense om zelfs Moskou volledig te beschermen etc.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat Rusland alleen maar sterker wordt en het westen daar geen antwoord op heeft.
Letterlijk drie jaar geleden werd hier voortdurend geroepen dat Rusland nu echt zijn aller-allerlaatste granaat afgeschoten had en dat het vanaf aanstaande maandag nog slechts een kwestie was van opvegen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat Rusland alleen maar sterker wordt en het westen daar geen antwoord op heeft.
Ik hoor ook wel andere geluiden, maar wapensystemen worden steeds geavanceerder, Patriots zouden veel minder effectief zijn geworden, het westen strompelt met het kunnen aanleveren van luchtverdediging, Rusland schiet bijna alle ballistische raketten van Oekraïne uit de lucht, begin volgend is een vervanging voor Starlink operationeel, terwijl Europa nog zit te kutten met Intelsat...quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:49 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ik hoor ook andere berichten? Iets met een gelekte nota omtrent een fonds wat bijna op is, hun geleun op buitenlands kanonnenvoer en gebrek aan genoeg air defense om zelfs Moskou volledig te beschermen etc.
Maar hou ze wel in de gaten idd.
Oekraine heeft (nog) geen Ballistische raketten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik hoor ook wel andere geluiden, maar wapensystemen worden steeds geavanceerder, Patriots zouden veel minder effectief zijn geworden, het westen strompelt met het kunnen aanleveren van luchtverdediging, Rusland schiet bijna alle ballistische raketten van Oekraïne uit de lucht, begin volgend is een vervanging voor Starlink operationeel, terwijl Europa nog zit te kutten met Intelsat...
Het westen heeft inmiddels overal een tekort aan, terwijl Rusland maar door blijft gaan met bombarderen.
Mja, Rusland is inmiddels overgeschakeld op een volledige oorlogseconomie. In Europa wordt wel iets meer uitgegeven aan defensie, maar het blijft vrij karig. Desalniettemin kan ook Europa wel schakelen als de noodzaak daar is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik hoor ook wel andere geluiden, maar wapensystemen worden steeds geavanceerder, Patriots zouden veel minder effectief zijn geworden, het westen strompelt met het kunnen aanleveren van luchtverdediging, Rusland schiet bijna alle ballistische raketten van Oekraïne uit de lucht, begin volgend is een vervanging voor Starlink operationeel, terwijl Europa nog zit te kutten met Intelsat...
Het westen heeft inmiddels overal een tekort aan, terwijl Rusland maar door blijft gaan met bombarderen.
Het lijkt alsof Rusland het nu naar een climax wil duwen zonder nog oog te hebben voor nevenschade, tweede orde effecten of politieke gevolgen op de lange termijn. Dit is hun window of opportunityquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:22 schreef skysherrif het volgende:
Tis gewoon prijsschieten voor de Russen nu en ze hebben daar niet eens BMs voor nodig. Gewoon geran 4s die amper nu uit de lucht worden gehaald. Kan er ook niet meer van maken.
Duidejk een raketopslag, hopelijk geen AD opslag oid.
Verkeerde benamingquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Oekraine heeft (nog) geen Ballistische raketten.
Nee het is andersom, heb het ook helemaal uitgezocht en ik heb gelijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 16:28 schreef oheng het volgende:
[..]
Pure speculatie grenzend aan propaganda.
Dat voorbeeld wil ik wel eens even zien dan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee het is andersom, heb het ook helemaal uitgezocht en ik heb gelijk.
De bewering dat Poetin niks weet en sinds corona in een isolatiebubbel is beland en wordt gevoerd met nepnieuws is de echte propaganda.
Dit is geen verdediging van de Russen, juist dat hij alles bij het volle verstand bedenkt maakt het kwalijker.
Voorbeelden?
In persco’s, interviews en dergelijke in 2024 werd gevraagd naar zijn reactie op bv smuikende cartoons en kritiek op zijn persoon in westerse kranten, en hij wist exact wat er geschreven werd zonder dat de artikels getoond werden.
Die worden blijkbaar ook relatief makkelijk uit de lucht geschoten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 20:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Verkeerde benaming![]()
Ik doel op Flamengo's en dergelijke.
Die heb ik volgens mij zelf wel gezien ook.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:44 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dat voorbeeld wil ik wel eens even zien dan.
Flamingo doet het eigenlijk redelijk goed imo van wat je er vooraf van kan verwachten. Eens in de zoveel tijd doet het veel schade aan toch belangrijke infrastructuur.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Die worden blijkbaar ook relatief makkelijk uit de lucht geschoten.
Ja dan moet je beter zoeken.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 21:44 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dat voorbeeld wil ik wel eens even zien dan.
Er moeten heel veel variabelen in het voordeel van het Westen vallen wil Rusland verslagen worden. Remise obv huidige situatie is meest voor de hand liggende uitkomst plus het gegeven dat de liberale wereldorde haar hegemonie heeft verloren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Letterlijk drie jaar geleden werd hier voortdurend geroepen dat Rusland nu echt zijn aller-allerlaatste granaat afgeschoten had en dat het vanaf aanstaande maandag nog slechts een kwestie was van opvegen.
Ik denk dat op de hele lange termijn (>5 jaar) ook Rusland dit niet vol blijft houden. Maar willen we die prijs betalen? En wat krijgen we dan nog? Want Rusland al te ver in de hoek drijven is ook geen wijsheid.
Dus ja, we kunnen winnen. Als we blijven pushen. En als Trump of een handlanger niet verkozen wordt. Of Le Pen, AfD of Reform. En als de EU als dusdanig een blok blijft en als Zelensky aan de macht kan blijven.
Maar wat is het risico, wat is de prijs en wat levert het op?
Dat is je natte droom.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er moeten heel veel variabelen in het voordeel van het Westen vallen wil Rusland verslagen worden. Remise obv huidige situatie is meest voor de hand liggende uitkomst plus het gegeven dat de liberale wereldorde haar hegemonie heeft verloren.
Wauw.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is je natte droom.
Niet de werkelijkheid.
De werkelijkheid is dat de Russische hegemonie aan het afbrokkelen is dankzij deze fatale misrekening van Poetin.
Dus omdat jouw klapmongool iets niet zou zeggen mag ik dat ook niet?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wauw.
Rusland is volgens jou een hegemonie?
Zelfs Baudet zou dat niet zeggen. Rusland is wel het 3e machtigste land van de wereld.
Jij hebt het toch helemaal uitgezocht? Heb je vast wel een linkje, met ééntje ben ik al tevreden..quote:
Mijn klapmongool?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus omdat jouw klapmongool iets niet zou zeggen mag ik dat ook niet?
Bijzonder..
Anyway, die macht brokkelt af.
.
Yup, hij past wel bij je.quote:
Doe je eigen onderzoekquote:
Waarom ad hominem?quote:
Kiek.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom ad hominem?
Ik denk wel dat Baudet de situatie beter kan inschatten dan een Boekesteijn of Salemon.
Zeker, meerdere wel.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:31 schreef Radegast het volgende:
[..]
Jij hebt het toch helemaal uitgezocht? Heb je vast wel een linkje, met ééntje ben ik al tevreden..
Niet uitsluitend, joh! Dit soort reacties snap ik dus echt nooit he. Gast, wat zeg je nou? Wat wil je beweren? Niet álle Russen zijn fout? Dat snapt echt iedereen. Wat probeer je goed te praten?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 16:29 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik heb ook talloze beelden van bijvoorbeeld FPV drones gezien die willen raken, maar afkappen nadat ze zien dat het burgers zijn. Of evacuatie acties van het Russische leger.
Het is dus niet uitsluitend kill on sight zoals hier weleens wordt verondersteld.
Inderdaad ja, net zoals jij beweerde dat die fietser waarschijnlijk een drone operator wasquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat krijg je als er iemand met verstand van zaken in het topic zit. Dan kun je niet zomaar alles van tiktok/Twitter posten zonder dat het weerlegd wordt!
Als je Alex Jones serieus neemt, ben je niet serieus te nemen.quote:
Eentje is bevestigd door zijn vrouw.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:23 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Wel positief dat de Russen dezelfde fouten blijven maken.
Dat lees ik wel vaker, zijn ze zo inflexibel? Braaf het draaiboek uitvoeren..quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:23 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Wel positief dat de Russen dezelfde fouten blijven maken.
Godverdomme.quote:
Wat is nu je vraag lieve man. Ik zie hem even niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:08 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Niet uitsluitend, joh! Dit soort reacties snap ik dus echt nooit he. Gast, wat zeg je nou? Wat wil je beweren? Niet álle Russen zijn fout? Dat snapt echt iedereen. Wat probeer je goed te praten?
'Hitler heeft ook goede dingen gedaan met z'n auto's en snelwegen en het was een liefhebbende echtgenoot'
Ik zie 4 vraagtekens, zie jij die in jouw browser niet? Een vraagteken geeft altijd aan dat het een vraag is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 02:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat is nu je vraag lieve man. Ik zie hem even niet.
quote:
quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 03:19 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Ze jagen er ook bewust op dat is het ergste. Nooit in mijn leven zal ik vergeten wat russen zijn. Elke mogelijkheid die ik krijg om een rus het leven slechter, zo slecht mogelijk, te maken zal ik pakken.
Zelfde kaliber als IS, Osama, Assad e.d. Pure terreur, jezidis afslachten, markten bombarderen, vliegtuigen in torens jagen, Kiev bestoken, alles om maar onschuldige burgers te vermoorden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 03:19 schreef TwenteFC het volgende:
[..]Ze jagen er ook bewust op dat is het ergste. Nooit in mijn leven zal ik vergeten wat russen zijn. Elke mogelijkheid die ik krijg om een rus het leven slechter, zo slecht mogelijk, te maken zal ik pakken.
Het enige wat Baudet goed kan inschatten is wat de verhouding Keta, speed en coke moet zijn om in een prettige roes te blijven. Maar ook dat gaat nogal eens fout.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom ad hominem?
Ik denk wel dat Baudet de situatie beter kan inschatten dan een Boekesteijn of Salemon.
Baudet of Brevik , wat is het verschilquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het enige wat Baudet goed kan inschatten is wat de verhouding Keta, speed en coke moet zijn om in een prettige roes te blijven. Maar ook dat gaat nogal eens fout.
Na een Russische invasie in het Egyptische resort in Hurghada waar ik de afgelopen twee weken zat. Totaal mee eens.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 03:19 schreef TwenteFC het volgende:
Of je nou als Nederlander of Rus bent en naar een Egyptisch resort gaat, dan ben je gewoon af.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:47 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Na een Russische invasie in het Egyptische resort in Hurghada waar ik de afgelopen twee weken zat. Totaal mee eens.
Zelfs mijn dochter van 14 had echt van: "wtf is dit voor volk dan?".
Schijnbaar was het resort Rus vrij tijdens het hoogseizoen..
Dit zijn ook de Russen die nog te weinig last hebben van de oorlog. Naja geen last.. de vakantie vieren ze liever in Hurghada dan de Krim
Waarom zou ik het tegendeel moeten bewijzen? Ik wil je namelijk best geloven dat Poetin prima op de hoogte is, ik vraag alleen om een voorbeeld dat jij zegt te hebben na jouw onderzoek.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 22:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zeker, meerdere wel.
Heb jij ze dan voor het tegendeel?
quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 09:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Of je nou als Nederlander of Rus bent en naar een Egyptisch resort gaat, dan ben je gewoon af.
Jup en vooral niet fouten maken. Een van de hoofdreden waarom Tsjernobyl boem deed.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat lees ik wel vaker, zijn ze zo inflexibel? Braaf het draaiboek uitvoeren..
een ontwerpfoutquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 09:38 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Jup en vooral niet fouten maken. Een van de hoofdreden waarom Tsjernobyl boem deed.
quote:AI-overzicht
De hoofdreden waarom de kerncentrale van Tsjernobyl ontplofte, was een fataal ontwerpfout in de RBMK-reactor in combinatie met menselijke fouten tijdens een test.
Toen de operators tijdens een test op de noodknop (AZ-5) drukten om de reactor stil te leggen, zorgde het specifieke ontwerp van de regelstaven voor het tegenovergestelde effect.
De regelstaven hadden namelijk grafietpunten. In plaats van de reactie direct te doven, verdreef het grafiet het koelwater en liet de nucleaire reactie in een fractie van een seconde explosief toenemen.
Dit leidde tot een enorme stoompomp en de uiteindelijke verwoestende explosie.
quote:AI-overzicht
Soviet engineers believed an RBMK reactor could not explode because of fundamental design assumptions and national pride,
A combination of fatal flaws caused the 1986 disaster at Chernobyl.
Why They Believed It Could Not Explode
Flawed physics assumptions:
Designers assumed that if the cooling water boiled into steam, the loss of the water moderator would naturally slow down the nuclear reaction.
Wat jij vindt zal me een rotzorg zijnquote:Op vrijdag 28 augustus 2026 23:14 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Als je Alex Jones serieus neemt, ben je niet serieus te nemen.
Dat wat
Zelfde stadje waar Russische beesten eerder los waren gegaan..........quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 11:34 schreef BennieButtfuck het volgende:
Russische luchtaanval op Boetsja, zeker 27 doden gemeld
Bij een grote Russische luchtaanval op een voorstad van Kyiv zijn volgens de Oekraïense autoriteiten zeker 27 mensen gedood. Tientallen inwoners van de stad Boetsja raakten gewond.
Volgens de gouverneur van de gelijknamige regio Boetsja worden 380 mensen uit het getroffen gebied geëvacueerd.
Ook Kyiv zelf werd getroffen door Russische raketten en drones, is te zien op foto's van internationale persbureaus. Het is niet duidelijk of en hoeveel slachtoffers er zijn.
https://nos.nl/artikel/26(...)eker-27-doden-gemeld
Het wordt tijd dat wij als beesten los gaan op Russische doelen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 11:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Zelfde stadje waar Russische beesten eerder los waren gegaan..........
Dit klopt niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:49 schreef LXIV het volgende:
Letterlijk drie jaar geleden werd hier voortdurend geroepen dat Rusland nu echt zijn aller-allerlaatste granaat afgeschoten had en dat het vanaf aanstaande maandag nog slechts een kwestie was van opvegen.
Hey die kennen wij ergens van....en in die strook is de complete wijde omgeving onleefbaar gemaakt met door de Amerikanen geleverde bommen. Tijd dat Rusland eenzelfde taktiek gaat toepassen dus, en elke burgerdode is de schuld van het Oekraïense regime dat bewust wapens verstopt in woonwijken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 11:47 schreef Mikeytt het volgende:
[ x ]
The Kiev regime continues to hide weapons in residential areas,
Buitengewoon onverstandig. Zeker omdat Poetin nog escalatiemogelijkheden heeft.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 11:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat wij als beesten los gaan op Russische doelen.
Ik zou het eerder andersom stellen. Wat zijn de gevolgen als Rusland de oorlog wint?quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:49 schreef LXIV het volgende:
Dus ja, we kunnen winnen. Als we blijven pushen. En als Trump of een handlanger niet verkozen wordt. Of Le Pen, AfD of Reform. En als de EU als dusdanig een blok blijft en als Zelensky aan de macht kan blijven.
Toch 18 zetels volgens mij zijn partij in de peilingen, doen ze toch aardig goed. Leuk he? Nu ga jij natuurlijk zeggen dat peilingen niets betekenenquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 07:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het enige wat Baudet goed kan inschatten is wat de verhouding Keta, speed en coke moet zijn om in een prettige roes te blijven. Maar ook dat gaat nogal eens fout.
Praat voor jezelf. Gewoon ons erbuiten houden, is nooit onze oorlog geweest. Geen NAVO-gebied. Poetin's achtertuin en dat gaat hij ook met geweld herstellen waarschijnlijk. Want echt escaleren gaan wij niet doen omdat hij nog een rood knopje ergens heeft waar hij op kan drukken (figuurlijk gesproken).quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 11:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Sint Petersburg en Moskou hadden allang plat moeten liggen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 11:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Kun je reageren op post #208?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:21 schreef recidivist het volgende:
[..]
Praat voor jezelf. Gewoon ons erbuiten houden, is nooit onze oorlog geweest. Geen NAVO-gebied. Poetin's achtertuin en dat gaat hij ook met geweld herstellen waarschijnlijk. Want echt escaleren gaan wij niet doen omdat hij nog een rood knopje ergens heeft waar hij op kan drukken (figuurlijk gesproken).
Wie zijn wij? Voor wie spreek je? Je kan ook gewoon zelf er heen hé. Genoeg werk voor je daar.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 11:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Nou, dan hangt hij toch gewoon weer hetzelfde verhaaltje op, maar dan met polen als lijdend voorwerp? Of de baltische staten...quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:17 schreef luxerobots het volgende:
Dat klinkt leuk, maar Poetin kan zijn oorlogseconomie ook niet stoppen, zo'n pauze zal hoogstwaarschijnlijk alleen gebruikt worden om aan te sterken en daarna de oorlog te hervatten
Ik zat even wat speurwerk te doen van de week, oa door het joegoslavietopic, en las dat er maar ongeveer 22.000 nederlandse militairen waren omgekomen tijdens de 2e wereldoorlog..quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wie zijn wij? Voor wie spreek je? Je kan ook gewoon zelf er heen hé. Genoeg werk voor je daar.
Is dat inclusief Nederlanders die voor de nazi's op het Oostfront vochten?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:28 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik zat even wat speurwerk te doen van de week, oa door het joegoslavietopic, en las dat er maar ongeveer 22.000 nederlandse militairen waren omgekomen tijdens de 2e wereldoorlog..
Jij zit dan toch ook in Hurghada in plaats van Texel.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 08:47 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Na een Russische invasie in het Egyptische resort in Hurghada waar ik de afgelopen twee weken zat. Totaal mee eens.
Zelfs mijn dochter van 14 had echt van: "wtf is dit voor volk dan?".
Schijnbaar was het resort Rus vrij tijdens het hoogseizoen..
Dit zijn ook de Russen die nog te weinig last hebben van de oorlog. Naja geen last.. de vakantie vieren ze liever in Hurghada dan de Krim
Ja, die zitten er ook bij.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Is dat inclusief Nederlanders die voor de nazi's op het Oostfront vochten?
Overigens is 22.000 voor hedendaagse maatstaven veel.
In de Afghanistanoorlog kwamen in totaal 2458 Amerikaanse militairen en (naar schatting) 3917 contractors om (en dat was in 20 jaar tijd).
We hebben er als Europa invloed op. Als we voor de status qua gaan, dan hebben we een Noord-Korea-scenario.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:24 schreef Discombobulate het volgende:
Korea scenario lijkt me nog steeds het meest plausibel qua uitkomst.
Daar gaat Rusland vast mee akkoord....quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:24 schreef Discombobulate het volgende:
Korea scenario lijkt me nog steeds het meest plausibel qua uitkomst.
Omdat de Russen de Krim liever even links laten liggen als vakantie bestemming. Iets met drones..quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:34 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Jij zit dan toch ook in Hurghada in plaats van Texel.
Wat is dat nu voor rare uitlating.
Ik denk dat het slimmer is om fabrieken en lanceerplatforms, de logistiek achter de raketten, te slopen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:40 schreef Jojoke het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Nieuwsuur over rakettentekort.
Precies dit.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:21 schreef recidivist het volgende:
[..]
Praat voor jezelf. Gewoon ons erbuiten houden, is nooit onze oorlog geweest. Geen NAVO-gebied. Poetin's achtertuin en dat gaat hij ook met geweld herstellen waarschijnlijk. Want echt escaleren gaan wij niet doen omdat hij nog een rood knopje ergens heeft waar hij op kan drukken (figuurlijk gesproken).
Waarom gebruik je dit niet als argument tegen Poetin? Die gooit veel meer mannen in de meatgrinder.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:52 schreef Mikeytt het volgende:
@:droopie
Dat het oorlog is, betekent niet dat de falende leider van Oekraïne geen verantwoordelijkheid heeft om zijn bevolking te beschermen. Heel je mannelijke bevolking uitroeien op het front in een onwinbare oorlog is geen verdediging.
Gevaarlijk om mensen weg te zetten als ratten. Is in het verleden al vaker gebeurd..quote:
Ratten moet je bestrijden, die moet je niet zomaar rond laten lopen. Dat levert meer gevaar op.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gevaarlijk om mensen weg te zetten als ratten. Is in het verleden al vaker gebeurd..
Mijn belastingcenten gaan niet direct naar wapens die Poetin gebruikt om deze mensen uit te roeien. Mijn belasting gaat wel naar wapens die cruciaal zijn voor de Oekraïense militaire 'strategie'.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waarom gebruik je dit niet als argument tegen Poetin? Die gooit veel meer mannen in de meatgrinder.
Er is maar één partij die de oorlog nú kan stoppen, en dat is Rusland.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:52 schreef Mikeytt het volgende:
@:droopie
Dat het oorlog is, betekent niet dat de falende leider van Oekraïne geen verantwoordelijkheid heeft om zijn bevolking te beschermen. Heel je mannelijke bevolking uitroeien op het front in een onwinbare oorlog is geen verdediging.
Sterker nog, jij krijgt de belastingcenten die ze in Rusland af moeten dragen op je rekening gestort. Hoeveel roebels schuift dat eigenlijk per dag?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mijn belastingcenten gaan niet direct naar wapens die Poetin gebruikt om deze mensen uit te roeien. Mijn belasting gaat wel naar wapens die cruciaal zijn voor de Oekraïense militaire 'strategie'.
Verder natuurlijk onzin dat er meer Russische doden zijn gevallen.
Dat vind jij onzin omdat je bronnen waarschijnlijk niet echt neutraal zijn.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mijn belastingcenten gaan niet direct naar wapens die Poetin gebruikt om deze mensen uit te roeien. Mijn belasting gaat wel naar wapens die cruciaal zijn voor de Oekraïense militaire 'strategie'.
Is dat de primaire reden waarom tegen de Oekrainse zaak bent?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat jij zoveel belasting betaalt. Je zou veel consequenter zijn als je in Rusland of China gaat wonen. Uit jouw mond komen Russische en Chinese standpunten, maar je geniet hier van alle verworvenheden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:59 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat er veel meer Russische dan Oekraïense militaire doden vallen is gewoon een feit.quote:Verder natuurlijk onzin dat er meer Russische doden zijn gevallen.
Hij is gewoon een bepaald type poster.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:02 schreef Droopie het volgende:
[..]
Is dat de primaire reden waarom tegen de Oekrainse zaak bent?
Nee hoor, Oekraïne kan gewoon serieus naar de onderhandelingstafel.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:01 schreef Droopie het volgende:
[..]
Er is maar één partij die de oorlog nú kan stoppen, en dat is Rusland.
Ja, en? Doen alsof de Donbas en de Krim ooit teruggewonnen worden is lariekoek. De oorlog is al jaren gaande met tig doden als gevolg. Met resultaat dat je iedere week weer een paar honderd meter winst boekt welke ergens anders weer verloren gaat.quote:Als Oekraïne eenzijdig stopt, zijn ze dadelijk een stuk land kwijt, met het risico dat Rusland later terugkomt voor meer.
Vredesakkoord kan dat volledig indekken. Oekraïeners die naar Oekraïne willen, kunnen die kant op. De grote pro-Russische bevolking lokaal kan dan blijven.quote:En als je dat land opgeeft, wonen er opeens Oekraïners onder Russisch bestuur. Dat is geen einde van het conflict. Dat is wachten op een nieuwe ronde van verzet, guerrilla en een volgende ronde over een paar jaar.
Neutrale bronnen bestaan niet, zeker niet in oorlogstijd waar verifiëren niet objectief kan.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:01 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat vind jij onzin omdat je bronnen waarschijnlijk niet echt neutraal zijn.
Noord en Zuid Korea zijn er allebei ook niet mee akkoord natuurlijk. Dat is het hele ding.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:47 schreef The-BFG het volgende:
Daar gaat Rusland vast mee akkoord....
Geen last van 😇quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik zal niet zeggen wat voor een, want dan weten jullie helaas de verwijder knop altijd razendsnel wel te vinden.
Wie is we en welke prijs precies? Europa stuurt alleen leningen/geld en (zeer onvoldoende, en waarschijnlijk ook een afnemend aantal) wapens Oekraïne op. Relatief gezien valt dat allemaal wel mee en we drinken er geen koppie koffie minder om.quote:Op vrijdag 28 augustus 2026 19:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat op de hele lange termijn (>5 jaar) ook Rusland dit niet vol blijft houden. Maar willen we die prijs betalen? En wat krijgen we dan nog? Want Rusland al te ver in de hoek drijven is ook geen wijsheid.
Ik heb em ook geblocked, maar dan zie je nog steeds wel de reacties die mensen plaatsen.quote:
Met een nadrukkelijke kanttekening hierbij, dat jouw bronnen meerdere keren als onjuist zijn aangetoond. Maarja je moet wel wat doen voor die roebels natuurlijkquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Neutrale bronnen bestaan niet, zeker niet in oorlogstijd waar verifiëren niet objectief kan.
Heb een script die automatisch alle reacties van het delete. Maar ik zie dan op de index 200 reacties in het topic en in het topic zelf maar 120 als ik hem open. Dan weet ik alweer genoeg.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik heb em ook geblocked, maar dan zie je nog steeds wel de reacties die mensen plaatsen.
Ja. Als mijn belastinggeld niet meer die kant op gaat, zou ik me er vrij weinig mee bezig houden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:02 schreef Droopie het volgende:
[..]
Is dat de primaire reden waarom tegen de Oekrainse zaak bent?
quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:08 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Heb een script die automatisch alle reacties van het delete. Maar ik zie dan op de index 200 reacties in het topic en in het topic zelf maar 120 als ik hem open. Dan weet ik alweer genoeg.
Wat maakt dat betrouwbaar? Poetin brak eerder met de Minsk-akoorden en het Boedapest memorandum.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:03 schreef Mikeytt het volgende:
Vredesakkoord kan dat volledig indekken.
"Onjuist" vanuit Oekraïens geallieerde bronnen ja.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:07 schreef 007700 het volgende:
[..]
Met een nadrukkelijke kanttekening hierbij, dat jouw bronnen meerdere keren als onjuist zijn aangetoond. Maarja je moet wel wat doen voor die roebels natuurlijk
Oekraine kan alleen naar de onderhandelingstafel toe als ze wat te bieden hebben en dat hebben ze in mijn beleving niet.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee hoor, Oekraïne kan gewoon serieus naar de onderhandelingstafel.
[..]
Ja, en? Doen alsof de Donbas en de Krim ooit teruggewonnen worden is lariekoek. De oorlog is al jaren gaande met tig doden als gevolg. Met resultaat dat je iedere week weer een paar honderd meter winst boekt welke ergens anders weer verloren gaat.
[..]
Vredesakkoord kan dat volledig indekken. Oekraïeners die naar Oekraïne willen, kunnen die kant op. De grote pro-Russische bevolking lokaal kan dan blijven.
Neenee, ik weet nog goed dat ik maar eens besloot je bronnen te controleren, je hier op wees, en dat die post uiteindelijk veranderd was. Maarja als je zoveel onzin post dan hou je het overzicht natuurlijk ook niet meer. Dat is helaas de keerzijde van het zijn van een trollquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
"Onjuist" vanuit Oekraïens geallieerde bronnen ja.
Heb medelijden met je, als mod kan je het niet gebruiken want je hebt te dealen met die gekquote:
Kan niet van de tijgers rug af. En heel Europa lijd eronder.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:10 schreef Droopie het volgende:
[..]
Oekraine kan alleen naar de onderhandelingstafel toe als ze wat te bieden hebben en dat hebben ze in mijn beleving niet.
In mijn beleving zal je altijd naar een onderhandelingstafel moeten met iets van dreiging "als jij en ik niet tot overeenstemming komen dan ....."
Vredesakkoorden, daar dringen de EU en VS toch al, beetje matig, op aan. Maar die kunnen ook niet dreigen met geweld, want ze gaan nooit boots on the ground doen.
Zal je zeggen, en tot een paar jaar geleden had ik wel een bepaald respect voor Putin, naar aanleiding van zijn biografie.
Op het moment dat Putin een soort vrede tekent, lees hij verliest zijn speciale operatie, kan ie nergens meer heen.. Dan gaan de oude Russische krachten weer opspelen en gaan havikken azen op zijn positie.
In mijn beleving is dat een van de weinige redenen dat Putin deze oorlog niet wilt stoppen.
Oke, kan 🥲.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:08 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja. Als mijn belastinggeld niet meer die kant op gaat, zou ik me er vrij weinig mee bezig houden.
Ik ben anti-oorlog, en dit is gewoon een onzinnige machtsoorlog tussen de Russische bourgeoisie aan de ene kant, en de NATO, Europa en Oekraïense bourgeoisie aan de andere kant, en de enige slachtoffers zijn de burgers.
Zelensky en de parlementsleden zullen het niet erg vinden, want hun eigen levens staan niet op het spel aan het front.
Totaal andere situatie natuurlijk, die Russen gaan echt niet ineens een lagere levenstijl accepteren. In tegen stelling tot de Noord Koreanse bevolking hebben de Russen wel weet hoe het in het westen is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Noord en Zuid Korea zijn er allebei ook niet mee akkoord natuurlijk. Dat is het hele ding.
Kuch lijden, het is duur ja.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:13 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Kan niet van de tijgers rug af. En heel Europa lijd eronder.
Zou dit moeten stickyen bovenaan dit topicquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:12 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Heb medelijden met je, als mod kan je het niet gebruiken want je hebt te dealen met die gek
Maar anders:
https://violentmonkey.github.io/
https://pastebin.com/5wYguePy
De Donbas, De Krim en garanties om geen NATO lidmaatschap aan te vragen en neutrale status. Er is genoeg wat er geboden kan worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:10 schreef Droopie het volgende:
[..]
Oekraine kan alleen naar de onderhandelingstafel toe als ze wat te bieden hebben en dat hebben ze in mijn beleving niet.
Dan loopt de eindeloze oorlog voort. Een einde van de oorlog is een winst voor alle partijen.quote:In mijn beleving zal je altijd naar een onderhandelingstafel moeten met iets van dreiging "als jij en ik niet tot overeenstemming komen dan ....."
Dat zie ik niet zo. De VS profiteert financieel vrij veel van de oorlog. De EU had allang daadwerkelijke stappen kunnen ondernemen om daadwerkelijke sancties in te voeren, welke steeds door o.a. België en Italië wordt geblokkeerd.quote:Vredesakkoorden, daar dringen de EU en VS toch al, beetje matig, op aan. Maar die kunnen ook niet dreigen met geweld, want ze gaan nooit boots on the ground doen.
Nee hoor, met een vredesakkoord zal Rusland ook winst inzien door de extra land.quote:Zal je zeggen, en tot een paar jaar geleden had ik wel een bepaald respect voor Putin, naar aanleiding van zijn biografie.
Op het moment dat Putin een soort vrede tekent, lees hij verliest zijn speciale operatie, kan ie nergens meer heen.. Dan gaan de oude Russische krachten weer opspelen en gaan havikken azen op zijn positie.
In mijn beleving is dat een van de weinige redenen dat Putin deze oorlog niet wilt stoppen.
Anti oorlog zijn maar wel Stalin en Mao ophemelen.... En je wilde me droge ogen beweren dat Zelensky niet dagelijks in angst leeft voor een Russische aanslag op zijn persoon? Serieus? Hoe fucking naiëf ben je dan zeg.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:08 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja. Als mijn belastinggeld niet meer die kant op gaat, zou ik me er vrij weinig mee bezig houden.
Ik ben anti-oorlog, en dit is gewoon een onzinnige machtsoorlog tussen de Russische bourgeoisie aan de ene kant, en de NATO, Europa en Oekraïense bourgeoisie aan de andere kant, en de enige slachtoffers zijn de burgers.
Zelensky en de parlementsleden zullen het niet erg vinden, want hun eigen levens staan niet op het spel aan het front.
Nou ja, niet zoals Oekraïne lijdt uiteraard. Verkeerde woordkeuze.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:15 schreef Droopie het volgende:
[..]
Kuch lijden, het is duur ja.
Maar wij lijden er niet echt onder he, we eten nog steeds vis uit rusland en gebruiken russisch gas.
Users ; seperated, tussen ""?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:12 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Heb medelijden met je, als mod kan je het niet gebruiken want je hebt te dealen met die gek
Maar anders:
https://violentmonkey.github.io/
https://pastebin.com/5wYguePy
Ik ben wel blij dat de Nederlandse regering voor overgave tekende i.p.v. de bevolking uitgeroeid zien worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:13 schreef Droopie het volgende:
[..]
Oke, kan 🥲.
Blij dat de Amerikanen en Canadezen in 1944 er niet zo over dachten.
Kon een array zijn sowieso kon de code wel strakker. Maar heb hem snel door AI in elkaar laten flansen.quote:
Zo bedoelde ik het ook niet. Maar als het niet op het nieuws was geweest hadden we er niets van gemerkt, dat bedoelde ikquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:16 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Nou ja, niet zoals Oekraïne lijdt uiteraard. Verkeerde woordkeuze.
Anti-oorlog is niet hetzelfde als "ik voer nooit oorlog"quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:16 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Anti oorlog zijn maar wel Stalin en Mao ophemelen.... En je wilde me droge ogen beweren dat Zelensky niet dagelijks in angst leeft voor een Russische aanslag op zijn persoon? Serieus? Hoe fucking naiëf ben je dan zeg.
Maar goed dat zijn al die "Ik ben tegen Oorlog" lui. Totaal buiten de realiteit.
Daar is het voor he?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:18 schreef TwenteFC het volgende:
Maar heb hem snel door AI in elkaar laten flansen.
Ah zolang de oorlog maar jouw ziekelijke sprookje verdedigen...quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Anti-oorlog is niet hetzelfde als "ik voer nooit oorlog"
Had ik meteen AI op zijn minst een code review laten uitvoeren om zijn eigen werk ff te checken.quote:
Kuch, ze waren in ieder geval lekker op weg met het uitroeien van onze bevolkingquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:17 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik ben wel blij dat de Nederlandse regering voor overgave tekende i.p.v. de bevolking uitgeroeid zien worden.
Verder ook een andere situatie. Deze landen voegde zich in de oorlog. Dat doen de EU en de VS nu niet direct.
Tijdje geleden een docu over een gebouw waar verstandelijk gehandicapten werden weg gestopt.. Zelfde lot als de Joden incl gaskamer en oven..quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:24 schreef Droopie het volgende:
[..]
Kuch, ze waren in ieder geval lekker op weg met het uitroeien van onze bevolking
Denk maar niet dat ze na de joden gestopt waren hoor.. Lebensraum voor de Duitsers en niet voor ene MickyTT die ook nog eens sympathie had voor Vadertje Rusland
En trollen is ook maar een meningquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:19 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Anti-oorlog is niet hetzelfde als "ik voer nooit oorlog"
Voormalig Rusland is de reden dat de nazi's uberhaupt zijn gestopt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:24 schreef Droopie het volgende:
[..]
Kuch, ze waren in ieder geval lekker op weg met het uitroeien van onze bevolking
Denk maar niet dat ze na de joden gestopt waren hoor.. Lebensraum voor de Duitsers en niet voor ene MickyTT die ook nog eens sympathie had voor Vadertje Rusland
De nobele Russen, waar zouden we zonder ze zijnquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Voormalig Rusland is de reden dat de nazi's uberhaupt zijn gestopt.
Natuurlijk zouden de nazi's niet zijn gestopt, maar je moet als regering wel keuzes maken. Je bevolking de dood in sturen of overgave ter bescherming. Civiele opstand is altijd een logisch gevolg.
Tuurlijk niet. Dat kon alleen maar omdat er door de Canadezen en Amerikanen een oorlog kwam op 2 fronten 🥲quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Natuurlijk zouden de nazi's niet zijn gestopt, maar je moet als regering wel keuzes maken. Je bevolking de dood in sturen of overgave ter bescherming. Civiele opstand is altijd een logisch gevolg.
Voormalig Rusland is de reden dat er nu een oorlog is. Snap je je logica zelf nog?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Die twee fronten oorlog uitlokken was natuurlijk Hitler zijn grootste fuck-up allertijden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:27 schreef Droopie het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Dat kon alleen maar omdat er door de Canadezen en Amerikanen een oorlog kwam op 2 fronten 🥲
Precies dat, en dan waren de intellectuelen al aan de beurt geweest.. Zit ik met m'n chess.com abbonement toch al redelijk vroeg op de treinquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:26 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Tijdje geleden een docu over een gebouw waar verstandelijk gehandicapten werden weg gestopt.. Zelfde lot als de Joden incl gaskamer en oven..
Zorgwekkend dat er steeds meer mensen zijn die sympathie hebben voor dictators die miljoenen naar de slachtbank hebben geleid.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:26 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Tijdje geleden een docu over een gebouw waar verstandelijk gehandicapten werden weg gestopt.. Zelfde lot als de Joden incl gaskamer en oven..
quote:Marinebaas Harold Liebregs wil snel een ‘hybride vloot’: ‘Over twee jaar kunnen we in oorlog zijn’
Viceadmiraal Harold Liebregs van de Koninklijke Marine denkt dat Nederland over twee jaar in oorlog kan zijn met Rusland. Hij wil met spoed een ‘system of systems’: nieuwe oorlogsbodems met daaromheen grote aantallen drone-vaartuigen, sommige honderd meter lang. ‘De Russen zullen ons tarten,’ voorspelt de commandant zeestrijdkrachten
Onbemande systemen worden cruciaal voor de Koninklijke Marine. Nederland krijgt een ‘hybride vloot’. De bestaande oorlogsbodems worden de komende jaren vervangen. Daaraan worden grote aantallen drone-schepen toegevoegd, sommige met een lengte van zeventig, tachtig of zelfs honderd meter. Rond deze vloot cirkelen meer dan vijftienhonderd kleine of middelgrote, varende en vliegende drones. ‘Het moet een system of systems worden,’ zegt Commandant Zeestrijdkrachten, viceadmiraal Harold Liebregs.
Vanuit zijn werkkamer op de hoogste etage van het Admiraliteitsgebouw kijken we uit over de zee en de marinehaven van Den Helder. Er liggen Nederlandse en Belgische fregatten, een amfibisch transportschip, een Ocean-going Patrol Vessel, de gloednieuwe Zr.Ms. Den Helder. Nederland kan nog altijd heel wat ‘op de mat’ brengen. Toch moet Liebregs in sneltempo ‘capaciteit en massa toevoegen’. Hij wendt zijn blik naar zee: ‘Over twee jaar kunnen we in oorlog zijn.’
De plannen voor de zeestrijdkrachten van de toekomst staan in een dit voorjaar verschenen document: Toekomstvisie Maritime Uncrewed. Iedereen had gezien hoe op de Zwarte Zee de oppermachtig lijkende Russische vloot ten onder ging, vooral doordat de Oekraïners met explosieven beladen speedbootjes en waterscooters inzetten en per afstandsbediening tegen Russische doelen lieten klappen. Nabij de Golf van Aden vuurden Houthi-rebellen raketten en drones af op geallieerde fregatten. In de oorlog tegen Iran haalden de Amerikanen Shahed-drones van 2000 euro uit de lucht met Patriotraketten van twee miljoen. Ook de oorlog op zee is asymmetrisch geworden.
Effectief en efficiënt
‘Eigenlijk is het niet nieuw,’ zegt Liebregs. ‘De dronesvaartuigen van nu zijn eigenlijk drijvende zeemijnen.’ Hij memoreert dat Michiel de Ruyter in 1667 de monding van de Theems opvoer en de Engelsen versloeg door in zijrivier Medway een ketting te verbreken waarachter zij zich veilig waanden. Dat gebeurde met een ‘brander’. De Ruyter liet een afgeschreven schip vol kruit laden. Het schip zette koers naar Chatham, er werd brand gesticht, alle mannen sprongen overboord en de explosie deed zijn werk. ‘Komt overeen met een drone,’ weet Liebregs.
Behalve goedkope drones, zijn ook geavanceerde high-tech wapens wijdverspreid. De Amerikanen hadden dit voorjaar geen afdoende antwoord op de Iraanse ballistische raketten. Je verdediging moet dus zowel low-tech als high-tech zijn. Massaal en dus goedkoop, maar ook geavanceerd en robuust.
Liebregs: ‘Het is ook een kwestie van geld. Als je kostbare raketten moet verspillen om goedkope drones af te weren, ben je je voorraden aan het uitputten en verlies je het ook strategisch. Je moet een effectief, tevens efficiënt antwoord hebben.’
De ‘hybride vloot’ moet daarin voorzien. De Toekomstvisie legt voor zeven oorlogsscenario’s uit hoe een mix van ‘crewed’ en ‘uncrewed’ schepen kan werken. De bemande schepen worden omringd door een groot aantal drones, sommige van groter formaat dan de huidige Walrusklasse onderzeeboten. Die varende drones worden bestuurd vanuit het moederschip.
Wat nu als de Russen het moederschip uitschakelen met hun hypersonische raket? Leggen ze dan de hele vloot lam?
‘Ja,’ bevestigt Liebregs. Maar het systeem wordt robuuster. ‘De drones zijn geen wegwerpschepen, maar ik heb liever dat zo’n schip geraakt wordt dan een bemand, groot en complex oorlogsschip.’ Dankzij de drones kan hij de moederschepen beter beveiligen, want op die drones worden radar, sensoren, torpedo’s en Israëlische Barak-luchtdoelraketten geplaatst. ‘Je voegt veel capaciteit toe, die je bovendien verspreidt over een groter gebied. Operationeel gezien is het een mooie toevoeging.’
Op een andere manier redeneren
Moeten de drones ook zichzelf kunnen beschermen?
‘Die vraag krijg ik van bijna iedereen in de marine. Het antwoord is nee. Want voor je het weet, ben je alweer een complex fregat aan het bouwen. Dan krijg je een drone met allerlei zelf beschermende wapensystemen en dat wordt een high value target (favoriet doelwit van de vijand, red.). Dat moet je niet willen. Ik accepteer het als ik een onbemand schip verlies.’
Hij vervolgt: ‘Er is altijd de neiging om naar een schip te kijken en dan verbeteringen aan te brengen. Dat maakt het duurder, complexer en geavanceerder. Tegelijk wordt het lastiger om het nieuwe schip te bouwen, te bemensen, te modificeren. We moeten op een andere manier redeneren. We moeten niet van schip naar schip denken, maar naar een system of systems, een vloot waarvan ik de onbemenste delen desnoods verlies.’
Eigenlijk moet u een nieuw vlootconcept uitvinden, de oude oorlogsbodems nog even verslijten en daarna geheel opnieuw beginnen?
‘Ik heb niet de luxe om uiteindelijk met een geheel nieuwe vloot te beginnen, want het kan binnen twee jaar oorlog zijn. Ik moet altijd denken vanuit de dreiging. Maar alles wat ik nu doe, moet berekend zijn op de oorlog van morgen.’
Proxy-war
In de Koude Oorlog had de Koninklijke Marine als taak de Noord-Atlantische aanvoerroutes te verdedigen tegen Sovjet-Russische onderzeeboten. Wat is de taak in een toekomstige oorlog?
‘De Grondwet zegt dat wij het Koninkrijk en de belangen van het Koninkrijk moeten verdedigen. Die belangen liggen in de hele wereld. Als er oorlog komt met de Russen, zullen zij proberen verwarring te stichten. Ze lokken scenario’s uit die ons voor multi-dilemma plaatsen, waardoor wij onze krachten moeten verdelen. Een deel van het conflict wordt als proxy-war uitgevochten door Russische handlangers als Iran en de Houthi’s in Yemen. Wij zullen dus ook de Straat van Hormuz en de Rode Zee moeten beveiligen, plus de kritieke infrastructuur op de bodem van de Noordzee, de haven van Rotterdam. Ook de scheepsroutes over de Atlantische Oceaan zullen beschermd moeten worden. Er zal hoe dan ook een grote aanvoer zijn van Amerikaans materieel en goederen naar Europa. Die routes komen onder druk. Kijk maar naar de samenstelling van de Russische vloot.
‘Het heeft nu al een weerslag op ons werk. Geen schip gaat hier de haven uit zonder een opdracht tot inzet. Zelfs als we op oefening gaan, voorziet het vaarschema in operationele inzet. We monitoren de door de Russen gebruikte schaduwvloot, de zogenaamde onderzoeksschepen en de Russische marineschepen. We kijken elke dag: wat is er nu weer gebeurd? We moeten nu al klaar zijn voor een conflict. Dat kunnen we. We moeten het ook langdurig kunnen volhouden. Daar hebben we nog werk aan de winkel. We moeten weg bij het oude denken dat we eenheden maandenlang opwerken voor een missie. Die luxe hebben we niet meer. Elk marineschip moet er gewoon klaar voor zijn en de mariniers moeten er klaar voor zijn.
‘In de Golf van Oman ligt nu een tanker uit Poetins schaduwvloot olie te lekken. We moeten die schaduwvloot volgen, hinderen, boardings uitvoeren. Daarmee dwingen we dit soort schepen omwegen te maken. Via die schepen exporteert Poetin olie en financiert hij de oorlog in Oekraïne. Dat is zijn businessmodel en wij moeten het kraken.
‘Zorgwekkend is ook wat de Russische schepen op de Noordzee doen. In het Engels Kanaal, vlakbij onze kust, ligt vrijwel permanent een Russisch oorlogsschip. We zien ook schepen vlak boven onze datakabels op de zeebodem. Wat die schepen daar uitspoken? Ze bereiden zich voor op oorlogshandelingen. Dus we willen graag weten wat ze doen, maar je ziet niet altijd wat ze overboord gooien.’
Asymmetrische oorlogvoering
Eerder in zijn marine-loopbaan was Liebregs commandant van een onderzeeboot en commandant van luchtverdedigingsfregatten. Met Zr.Ms. De Ruyter voerde hij een anti-piraterijmissie uit voor de kust van Somalië.
U heeft ervaring met asymmetrische oorlogvoering. Is dat een voordeel in een eventuele oorlog tegen Rusland?
‘Ja, je leert de schaalbaarheid van middelen. Je vuurt geen harpoonraket af op een piratenbootje. Je moet proportioneel reageren. De Russen zullen alle grenzen opzoeken om ons te tarten. Ze zullen situaties uitlokken waarin wij stuiten op onze ethische waarden en normen. Wat ze nu doen met hun schepen is daar de voorbode van. Ze zaaien onrust door telkens een situatie van zie-je-wel-jullie-zijn-kwetsbaar te scheppen. Bij Denemarken voerden ze vanaf schepen dronesoperaties uit. Met GPS-verstoringen brengen ze de scheepvaart en het luchtverkeer in gevaar. Telkens proberen ze een stapje verder te gaan. Het is strategisch gedrag: ze willen hun bewegingsvrijheid vergroten en die van ons te verkleinen.’
De verleiding is groot alles wat de afgelopen jaren op de Zwarte Zee gebeurde te vertalen naar een nieuwe doctrine voor het optreden op de Noordzee en de Atlantische Oceaan. Maar daar zijn de omstandigheden compleet anders dan op een veel kleinere binnenzee als de Zwarte Zee. Het gebied is ook oneindig veel groter. ‘Je moet je nooit voorbereiden op de vorige oorlog,’ vat Liebregs samen.
Hoger geweldsniveau
Het marinewapen is in zijn aard preventief. Je kunt de vijand afschrikken door je schepen slim te positioneren. Het is als een schaakspel, waarin je de tegenstander terugdringt en intoomt. Essentieel daarbij is dat je voortdurend duidelijk maakt dat je de vijand kunt overtroeven en bereid bent te escaleren naar een hoger geweldsniveau. Maar misschien werkt het met drones niet op deze manier en gaan de Russen met jouw drones spelen.
In maart 2023 veroorzaakte een Russisch jachtvliegtuig boven de Zwarte Zee een crash van een Amerikaanse vliegende drone door er brandstof op te dumpen en de propeller te beschadigen. Zou iets dergelijks met een bemand vliegtuig zijn gebeurd, dan had een Amerikaans-Russische oorlog op uitbreken gedaan. Nu bleef het bij een diplomatiek incidentje.
Lokken drones de Russen uit om straffeloos aanvallen te ondernemen? In plaats van zich gedeisd te houden uit angst voor escalatie, treden de Russen stapje voor stapje provocatiever op tegen westerse drones. In elke drone zien ze een buitenkans om NAVO-landen te testen en de eigen bewegingsvrijheid te vergroten. Intussen zetten de Russen de eigen drones steeds agressiever in tegen West-Europa, steeds kijkend tot hoever ze kunnen gaan.
Liebregs zegt dat een hybride vloot in principe over dezelfde escalatie-dominantie beschikt als de huidige vloot. ‘Drones kunnen ook afschrikken, al hebben ze natuurlijk een andere rol dan bemande schepen. Met drones kun je een groter gebied bestrijken, je kunt je mensen buiten de gevarenzone houden en je kunt efficiënter werken. Dat is echt een goede ontwikkeling. Drones versterken je geloofwaardigheid en je slagkracht. Dat zijn de kenmerken van afschrikking.
‘Moet je een eiland verdedigen, dan kun je daar veel drones neerzetten, waardoor je de vijand duidelijk maakt dat hij met zijn aanval geen enkele kans maakt. Dat heet bij ons deterrence by denial. Daarnaast kun je – maar dat lukt niet met de huidige drones – de vijand jouw wil opleggen en jouw belangen veiligstellen door duidelijk te maken dat je zijn eventuele offensief met een grote klap zult beantwoorden. Dat is deterrence by punishment. Hiervoor heb je een combinatie van systemen nodig: grote bemenste schepen en daaromheen drones die je bij voorbeeld als sensoren gebruikt.
‘De afschrikking met drones is dus nog beperkt. Je kunt ze niet inzetten voor de zogenoemde naval diplomacy. Je kunt geen artikel 5 NAVO-verdrag operatie beginnen, omdat de Russen een drone van duizend euro neerhalen. Vallen ze boven internationale wateren een varende drone van 70 meter lengte aan, dan ligt het alweer anders.’
Raketten op koopvaardijschepen
Omdat grote dronesvaartuigen nog in ontwikkeling zijn, voorziet Liebregs dat ze aanvankelijk ‘licht bemenst’ zullen zijn. ‘Een mannetje of acht. Vooral voor onderhoud en reparatie.’
Geeft de onmacht van de huidige Russische Zwarte Zee-vloot te denken? In de Tweede Wereldoorlog voer de Russische marine ook niet of nauwelijks uit, want de angst voor de Duitse U-boten was te groot.
Viceadmiraal Liebregs waarschuwt voor die redenering: ‘Onderschat hun vloot niet. De dreiging van hun onderzeeboten in de Atlantische Oceaan blijft. De Russen zijn heel goed in rakettechnologie. Hun strategische raketten zijn voor een deel geplaatst op onderzeeboten. Mogelijk stationeren ze ook raketten op koopvaardijschepen, zodat een spiderweb van raketdreiging ontstaat.’
De Russen zullen bovendien hun fouten op de Zwarte Zee niet herhalen. Liebregs: ‘Op het slagveld leren ze sneller dan wij.’
Op zichzelf aangewezen
De oorlogssituatie waarover Liebregs spreekt, kan zich voordoen na een wapenstilstand in Oekraïne. De Russen hebben dan de handen vrij, zullen even op krachten moeten komen en scheppen dan een conflict in de Baltische staten. Tegelijkertijd proberen de Chinezen hun ‘afvallige provincie’ Taiwan in te lijven. De Amerikanen hebben zoveel raketten verspild tegen Iran, dat ze niet in staat zijn om tegen Russen en Chinezen op te treden. Europa is dan op zichzelf aangewezen.
Liebregs heeft daarom grote haast met de opbouw van zijn hybride vloot. In het Toekomstvisie-document staat een tijdpad: 2025 tot 2035. Dat lijkt onhaalbaar. Grote, varende drones moeten nog worden ontworpen. Ook de nieuwe luchtverdedigingsfregatten zijn nog niet eens getekend. De bouw van nieuwe ASW-fregatten (anti-submarine warfare) is zo traag, dat België zich wil terugtrekken. Intussen pakken zich politieke wolken samen boven het Brits-Nederlandse project voor acht amfibische transportschepen: de Britten willen het Nederlandse ontwerp wijzigen.
‘Kijk eens naar buiten,’ zegt Liebregs. ‘Daar lig het combat support ship Zr.Ms. Den Helder. Dat is echt een heel goed schip, waar andere landen jaloers naar kijken. Nederlands ontwerp. Nederlandse scheepswerf. Damen maakt hele goede schepen. Elk nieuw schip kampt met storingen, maar dit schip is perfect. Toen we het in gebruik namen, haperde slechts één ding: de vaatwasser in de kombuis.’
Hij begrijpt dat de Britten – met wie Nederland acht amfibische transportschepen wil bouwen; voor elk land vier – een ‘aanpassing van het Nederlandse ontwerp willen, want hun helikopters zijn iets groter dan onze NH-90’. Maar het blijft een Nederlands ontwerp, stelt Liebregs.
Met de Belgen is er onenigheid over de gezamenlijke bouw van de Anti-submarine warfare-fregatten (ASWF’s). De Belgische minister van Defensie Theo Francken spreekt van ‘een ontwerpcrisis’ en lijkt in zee te willen gaan met Turkse scheepsbouwers. Onderwijl kijkt de Haagse politiek als een konijn in de koplampen. Maar daarover wil Liebregs niet oordelen. ‘Wij denken dat we hele goede schepen krijgen. Hoe sneller, hoe beter. De rest is politiek.’
De Belgen hadden drie ASW-fregatten van Damen in gedachten. De Nederlanders willen er vier. De ‘ontwerpcrisis’ wordt in de media beschreven als het falen van scheepsbouwer Damen, maar de diepere oorzaak ligt bij de onzekere aard van toekomstige zeeslagen. Telkens moet het ontwerp worden gemodificeerd, waardoor het nieuwe wapenplatform oneindig veel ingewikkelder wordt, kosten stijgen en vertragingen zich opstapelen. Haken de Belgen af, dan krijgt de Koninklijke Marine het lastig.
Zover is het nog niet, maant Liebregs tot rust. ‘Het is vervelend als er vertragingen ontstaan, maar we werken voorbeeldig samen met de Belgische marine en we zitten nog steeds samen in het traject naar de ASW-fregatten. De vlootvernieuwing is niet in gevaar.’
Snellere aanschafprocedures
Volgens zijn Toekomstvisie heeft de Koninklijke Marine in 2035 een volwaardige hybride vloot met tientallen schepen en vele honderden drones. Maar dat gaat met de oude aanbestedingsprocedures niet lukken.
Liebregs: ‘Eerst wordt er een plan gemaakt, dan volgt een behoeftestelling, een pakket technische eisen van duizenden pagina’s, dan mag de industrie het gaan bouwen, maar dan ontstaan problemen waardoor alles nog drie keer op en neer gaat. Met heel veel geluk had je dan na vijf jaar wat je besteld had. Zo kan het niet meer. De aanschafprocedures moet veel sneller verlopen, want zoveel tijd hebben we niet meer.’
Briljante toekomst
Hij roemt nog maar eens de kwaliteit van scheepsbouwer Damen, plus de samenwerking met de Belgische, Amerikaanse, Britse en vooral Franse marine. Bij het uitbreken van de Amerikaans-Iraanse oorlog stuurde Frankrijk het vliegdekschip Charles de Gaulle naar het Oosten van de Middellandse Zee.
Liebregs: ‘Ik belde mijn Franse collega en zei dat wij met luchtverdedigingsfregat De Evertsen zouden meevaren. De politiek moest het nog wel goedkeuren, maar dat begreep hij meteen. Wij verzorgden de raketverdediging van de hele carrier strike groep (vlooteskader rondom het Franse vliegdekschip, red). Ik voorzie een briljante toekomst voor de Frans-Nederlandse samenwerking. Het project voor de bouw van onze vier nieuwe onderzeeboten loopt ook uitstekend. De Orca-klasse krijgt Franse torpedo’s, zo is besloten. Deze F21 torpedo’s zijn de beste die in de wereld verkrijgbaar zijn.’
Tegen Pearl Harbor had de USSR het oostfront al zwaar uitgeput. slag om moskuo was al begonnen en Duitsland had zo'n miljoen slachtoffers geleden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:27 schreef Droopie het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Dat kon alleen maar omdat er door de Canadezen en Amerikanen een oorlog kwam op 2 fronten 🥲
Belastinggeld, jouw zuur verdiende centen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:08 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
quote:Op maandag 18 mei 2026 13:25 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.metronieuws.n(...)nds-2020-verdubbeld/
[..]
Ik ben nou ook al een tijdje thuis met burn-out klachten. Het begint echt uit de klauwen te lopen.
Jaquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Belastinggeld van de door jou zuur verdiende centen.![]()
![]()
[..]
Je laatste twee woorden vatten je posts van de laatste twee jaar wel goed samen. Knap gedaanquote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tegen Pearl Harbor had de USS het oostfront al zwaar uitgeput. slag om moskuo was al begonnen en Duitsland had zo'n miljoen slachtoffers geleden.
Het oostfront was het beslissende front. En tuurlijk was Amerikaanse hulp belangrijk, maar dat ze alleen wonnen omdat ze een tweede front openden, klopt niet.
Wat wauwel jij nou weer over Pearl Harbor en de USS... Welk schip heeft het oostfront lopen verzwakken dan?quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Tegen Pearl Harbor had de USS het oostfront al zwaar uitgeput. slag om moskuo was al begonnen en Duitsland had zo'n miljoen slachtoffers geleden.
Het oostfront was het beslissende front. En tuurlijk was Amerikaanse hulp belangrijk, maar dat ze alleen wonnen omdat ze een tweede front openden, klopt niet.
Mjah ik was wss ook niet door de GGZ geholpen met mijn OCD, maar ook in zo'n douche beland.. Eng om dat te beseffen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Zorgwekkend dat er steeds meer mensen zijn die sympathie hebben voor dictators die miljoenen naar de slachtbank hebben geleid.
Typo, er had USSR moeten staan.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat wauwel jij nou weer over Pearl Harbor en de USS... Welk schip heeft het oostfront lopen verzwakken dan?
Dat heeft de NAVO ook. De enige taal die KGB-bende uit het Kremlin kent, is een grote bek teruggeven en terugdreigen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Buitengewoon onverstandig. Zeker omdat Poetin nog escalatiemogelijkheden heeft.
Ja, maar 'de but'n landers'. En putin zegt dat hij daar tegen is!quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 13:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Zorgwekkend dat er steeds meer mensen zijn die sympathie hebben voor dictators die miljoenen naar de slachtbank hebben geleid.
Met jouw plantagementaliteit hadden we Duits gesproken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2026 12:21 schreef recidivist het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |