Yep, het is al langer bekend dat er meer in water-retentie moet worden geinvesteerd, maar er zijn belangrijker zaken waar het geld naartoe gedirigeerd wordt blijkbaar.quote:
Doet me denken aan dat drinkwater tekort in Italië een aantal jaar geleden. Duik je er wat verder in dan kom je erachter dat bijna de helft van al het drinkwater weglekt uit brakke pijpen en leidingenquote:Op zondag 12 juli 2026 23:30 schreef Red_85 het volgende:
Complete onzin dit.
Slecht water management eerder.
In 2 dagen regen hebben we genoeg voor een jaar. Alles, inclusief industrie. En iedere 2 dagen stroomt die complete jaarvraag de grens over. Gewoom omdat het kan.
En dan janken over water te kort. Hou een ander voor de gek.
Anti asielzoekers is terecht. Nog meer volk is namelijk nog meer problemen in dit land waar we ze woningbouw technisch, infra technisch, maatschappelijk en sociaal gezien niet meer kunnen hebben.quote:Op maandag 13 juli 2026 01:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Joh, iedereen is dat dagelijkse gejank in de media zo zat.
Asielzoekers dit, crisis dat, prijzen nog hoger, flikker op zeg met al die paniek elke dag.
Ik was vandaag in Antwerpen, weet jij hoe mooi die stad als iedereen terug is naar land van herkomst vanwege vakantie? Ik kom er vaak maar wtf? Het was niet alleen veilig maar gewoon relaxed.quote:Op maandag 13 juli 2026 01:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Anti asielzoekers is terecht. Nog meer volk is namelijk nog meer problemen in dit land waar we ze woningbouw technisch, infra technisch, maatschappelijk en sociaal gezien niet meer kunnen hebben.
Over de rest heb je gelijk.
Gaat het om een schoon drinkwater of een zoetwater die wij ook nog moeten schoonmaken.quote:Op zondag 12 juli 2026 23:30 schreef Red_85 het volgende:
Complete onzin dit.
Slecht water management eerder.
In 2 dagen regen hebben we genoeg voor een jaar. Alles, inclusief industrie. En iedere 2 dagen stroomt die complete jaarvraag de grens over. Gewoom omdat het kan.
En dan janken over water te kort. Hou een ander voor de gek.
VK ook.quote:Op maandag 13 juli 2026 01:02 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Doet me denken aan dat drinkwater tekort in Italië een aantal jaar geleden. Duik je er wat verder in dan kom je erachter dat bijna de helft van al het drinkwater weglekt uit brakke pijpen en leidingen
Dus? Regen wordt grondwater en kan je oppompen. Rivieren kun je aftappen en schoonmaken.quote:Op maandag 13 juli 2026 06:54 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Gaat het om een schoon drinkwater of een zoetwater die wij ook nog moeten schoonmaken.
Er zijn voorlopig genoeg zoete water te vinden. Alleen moet je wel schoonmaken, dat wordt steeds moeilijker omdat alles wordt viezer... Sommige stoffen zijn heel moeilijk mee filteren. Al moet je een hele dure apparaat voor bouwen. Denk aan PFAS die zeer moeilijk scheiden of schoonmaken. Laten staan buurland hun fabrieken de afvalwater in rivier lozen. (welk idioot doet dat nou)...quote:Op maandag 13 juli 2026 08:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus? Regen wordt grondwater en kan je oppompen. Rivieren kun je aftappen en schoonmaken.
Wij hebben geen water te kort.
Dit dus.quote:Op maandag 13 juli 2026 08:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus? Regen wordt grondwater en kan je oppompen. Rivieren kun je aftappen en schoonmaken.
Wij hebben geen water te kort.
Ik zie verdomme overal water om mij heen, hoezo watertekort!!!!?quote:Op zondag 12 juli 2026 22:41 schreef DrRobotnik het volgende:
Fake news, er is ruim voldoende water. Blijkt ook uit overheidsbeleid.
Ho ho ho innoveren op eigen kosten!!? Daar hebben we de overheid oftewel belastinggeld van de burgers voor!!!quote:Op maandag 13 juli 2026 08:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit dus.
Heb al tig keer gepost hoe je zoiets zou kunnen aanpakken maar de waterbedrijven blijven op hun luie reet zitten. Ze wachten ieder jaar een warme periode af om paniekt te trappen, houden zich het hele jaar bezig met flauwekulprojecten om maar lekker maatschappelijk verantwoord bezig te zijn.
Hou eens op met die shit en leg met elkaar wat centen op tafel en bouw ergens een proeffabriek die rivierwater omzet in puur water dat je kunt bijmengen in bestaande drinkwaternetten
Yoekreen.quote:Op maandag 13 juli 2026 00:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, het is al langer bekend dat er meer in water-retentie moet worden geinvesteerd, maar er zijn belangrijker zaken waar het geld naartoe gedirigeerd wordt blijkbaar.
Nou, daar betalen wij die bedrijven geld voor, dus bouwen ze maar die installaties die dat kunnen. Meer capaciteitsvraag, is gewoon meer capaciteit bouwen.quote:Op maandag 13 juli 2026 08:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Er zijn voorlopig genoeg zoete water te vinden. Alleen moet je wel schoonmaken, dat wordt steeds moeilijker omdat alles wordt viezer... Sommige stoffen zijn heel moeilijk mee filteren. Al moet je een hele dure apparaat voor bouwen. Denk aan PFAS die zeer moeilijk scheiden of schoonmaken. Laten staan buurland hun fabrieken de afvalwater in rivier lozen. (welk idioot doet dat nou)...
Alles wat van boven komt, zal op den duur dieper door grond dringen en boel bevuilen. De kern van de probleem is dat water schoonmaken steeds moeilijker worden en duurder. Omdat wij niet boel netjes achterlaten.
Je hebt geen proeffabriek nodig, Singapore doet dit al 20+ jaar.quote:Op maandag 13 juli 2026 08:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit dus.
Heb al tig keer gepost hoe je zoiets zou kunnen aanpakken maar de waterbedrijven blijven op hun luie reet zitten. Ze wachten ieder jaar een warme periode af om paniekt te trappen, houden zich het hele jaar bezig met flauwekulprojecten om maar lekker maatschappelijk verantwoord bezig te zijn.
Hou eens op met die shit en leg met elkaar wat centen op tafel en bouw ergens een proeffabriek die rivierwater omzet in puur water dat je kunt bijmengen in bestaande drinkwaternetten
Tegenstelling koop je een fles water van 2 liter voor 24 cent in Frankrijk.quote:
Grootse vervuiler komt uit Duitsland.quote:Op maandag 13 juli 2026 08:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Er zijn voorlopig genoeg zoete water te vinden. Alleen moet je wel schoonmaken, dat wordt steeds moeilijker omdat alles wordt viezer... Sommige stoffen zijn heel moeilijk mee filteren. Al moet je een hele dure apparaat voor bouwen. Denk aan PFAS die zeer moeilijk scheiden of schoonmaken. Laten staan buurland hun fabrieken de afvalwater in rivier lozen. (welk idioot doet dat nou)...
Alles wat van boven komt, zal op den duur dieper door grond dringen en boel bevuilen. De kern van de probleem is dat water schoonmaken steeds moeilijker worden en duurder. Omdat wij niet boel netjes achterlaten.
Benzine wordt ook duurder... dankzij Trump.quote:Op maandag 13 juli 2026 11:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Te duur, ik drink wel benzine.
Water vasthouden is prima. Maar moet wel ook verspreid zijn. Niet alles op 1 plek verzamelen. Anders moet je om keer water vooraf laten te koken...quote:Op maandag 13 juli 2026 11:09 schreef Pegos het volgende:
Al vele jaren pleit ik voor een sluizenoplossing die het water in de Rijn vasthoudt zodra er een tekort dreigt aan te komen.
Men kan dat ruim van te voren aan zien komen.
De Rijn is tegenwoordig voornamelijk een regenrivier geworden sinds er door de klimaatverwarming veel minder sneeuw in Zwitserland blijft liggen en de gletsjers ernstig zijn gereduceerd.
Ik stelde voor om in ieder geval ten oosten van Rotterdam zo'n sluizencomplex aan te leggen met 2 doorgangen; één voor het afgaand scheepsverkeer en één voor het stroomopwaarts scheepsverkeer.
Als er voldoende watertoevoer is kunnen de sluizen open blijven staan om het scheepsverkeer ongehinderd door te laten, maar zodra een watertoevoer-tekort dreigt kunnen sluizen ervoor zorgen dat de waterstand in tact blijft.
Zo'n complex kan tevens zorgen voor energiegeneratie.
Het is een investering, maar waarschijnlijk loont het de moeite.
Mijn verdienmodel wat doe je!quote:Op maandag 13 juli 2026 11:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Te duur, ik drink wel benzine.
Ja en in plaats van met dat geld investeren, geven we het gewoon aan andere dingen uit en gaan we volgend jaar weer klagen.quote:Op maandag 13 juli 2026 08:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ho ho ho innoveren op eigen kosten!!? Daar hebben we de overheid oftewel belastinggeld van de burgers voor!!!
Ik hoef geen temutroep. Ook geen water van temu.quote:Op maandag 13 juli 2026 12:09 schreef Frutsel het volgende:
Water importeren uit China jongens, via Ali ofzo
Ze hebben daar genoeg
[ x ]
Heb je er ook aan gerekend hoe hoog de dijken moeten worden en/of hoeveel land er onder water komt te staan?quote:Op maandag 13 juli 2026 11:09 schreef Pegos het volgende:
Al vele jaren pleit ik voor een sluizenoplossing die het water in de Rijn vasthoudt zodra er een tekort dreigt aan te komen.
Men kan dat ruim van te voren aan zien komen.
De Rijn is tegenwoordig voornamelijk een regenrivier geworden sinds er door de klimaatverwarming veel minder sneeuw in Zwitserland blijft liggen en de gletsjers ernstig zijn gereduceerd.
Ik stelde voor om in ieder geval ten oosten van Rotterdam zo'n sluizencomplex aan te leggen met 2 doorgangen; één voor het afgaand scheepsverkeer en één voor het stroomopwaarts scheepsverkeer.
Als er voldoende watertoevoer is kunnen de sluizen open blijven staan om het scheepsverkeer ongehinderd door te laten, maar zodra een watertoevoer-tekort dreigt kunnen sluizen ervoor zorgen dat de waterstand in tact blijft.
Zo'n complex kan tevens zorgen voor energiegeneratie.
Het is een investering, maar waarschijnlijk loont het de moeite.
Dan moeten we een PFAS-vrije wereld los laten. Beter water met pfas, dan geen water.quote:Op maandag 13 juli 2026 08:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Is voor drinkwater toch?quote:Op maandag 13 juli 2026 11:15 schreef Pegos het volgende:
We hebben diverse waterreservoirs in ons land zoals het IJsselmeer, dat tot de nok toe gevuld is.
PFAS ontstaat, omdat bedrijven goedkoper wilde produceren.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 10:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan moeten we een PFAS-vrije wereld los laten. Beter water met pfas, dan geen water.
Jawel. Maar ik ben niet echt overtuigd van de baten-analyse. Ik denk dat het allemaal wel meevalt qua gezondheidsrisico's. Als je ziet wanneer PFAS in opkomst kwam, dan zie je niet een stijging van allerlei ziektes, kwalen.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 11:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
PFAS ontstaat, omdat bedrijven goedkoper wilde produceren.
Dus het kan anders. Alleen kost wel wat... Dat is juist net weer de probleem voor bedrijven... Ze willen hun winsten niet zien verdampen. De enige wat bedrijven doet, is geld verdienen... Rest kan hen niet schelen.
PFAS is juist schadelijke voor gezondheid. Ze breken in de natuur of in het menselijk lichaam nauwelijks af. Hierdoor hopen ze zich in de loop der tijd op en worden ze in verband gebracht met gezondheidsrisico’s, zoals een verhoogd cholesterol, beschadiging van het immuunsysteem en een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 11:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jawel. Maar ik ben niet echt overtuigd van de baten-analyse. Ik denk dat het allemaal wel meevalt qua gezondheidsrisico's. Als je ziet wanneer PFAS in opkomst kwam, dan zie je niet een stijging van allerlei ziektes, kwalen.
Die onderzoeken zijn vooral correlaties. Toen ze nader werden onderzocht kon men geen causaal verband vinden.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 12:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
PFAS is juist schadelijke voor gezondheid. Ze breken in de natuur of in het menselijk lichaam nauwelijks af. Hierdoor hopen ze zich in de loop der tijd op en worden ze in verband gebracht met gezondheidsrisico’s, zoals een verhoogd cholesterol, beschadiging van het immuunsysteem en een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker.
Ofwel je ziet het resultaat waarschijnlijk op lange termijn pas terug. Daarmee is het rijkelijke te laat om alles mee te stoppen of opruimen.
Daarom is belangrijk dat PFAS nu verboden worden. Bedrijven moeten zelf op zoek naar duurzame, biologische en of herbruikbaar middel die PFAS vervangen.
Klimaatvluchtelingenstikstof retentie?quote:Op maandag 13 juli 2026 00:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, het is al langer bekend dat er meer in water-retentie moet worden geinvesteerd, maar er zijn belangrijker zaken waar het geld naartoe gedirigeerd wordt blijkbaar.
eensch.quote:Op maandag 13 juli 2026 01:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Anti asielzoekers is terecht. Nog meer volk is namelijk nog meer problemen in dit land waar we ze woningbouw technisch, infra technisch, maatschappelijk en sociaal gezien niet meer kunnen hebben.
Over de rest heb je gelijk.
not sure if satire...quote:Op zaterdag 18 juli 2026 10:21 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Geen fan van Geert Dales maar deze is te mooi om te negeren.
quote:
quote:Op zaterdag 18 juli 2026 11:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het is echt zo, vanaf een minuutje ongeveer:
https://npo.nl/start/afspelen/nos-journaal_105642
HArder harder schop ze harderquote:Op maandag 13 juli 2026 01:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Joh, iedereen is dat dagelijkse gejank in de media zo zat.
Asielzoekers dit, crisis dat, prijzen nog hoger, flikker op zeg met al die paniek elke dag.
Wat een vreemde opmerking. Wil je erover praten? Ik niet.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:39 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
HArder harder schop ze harder
Water tover je niet even van A naar B he? Daarnaast is het altijd prachtig dat mensen zonder enige kennis roepen dat er geen probleem is terwijl er Universitaire studies over dit onderwerp zijn.quote:Op maandag 13 juli 2026 11:15 schreef Pegos het volgende:
Verder is een watertekort in ons waterrijke landje ook iets overdreven.
We hebben diverse waterreservoirs in ons land zoals het IJsselmeer, dat tot de nok toe gevuld is.
Er zijn wel wat problemen in de landbouw, met het scheepsverkeer, en de grondwaterstand in diverse delen van ons land raken uitgeput.
Met de nodige inspanningen kunnen deze problemen het hoofd geboden worden.
Oh nee dan moet het wel vrij ernstig zijn allemaal, dan ga ik er als domme boerenlul vanuit dat men op basis van deze Universitaire studies doortastend beleid voert? Wanneer zijn de ontziltingsinstallaties klaar? Kan mij voorts ook niet indenken dat we met zulke schrijnende tekorten nog voornemens zijn om de bevolking met enkele miljoenen te laten groeien?quote:Op woensdag 29 juli 2026 04:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Water tover je niet even van A naar B he? Daarnaast is het altijd prachtig dat mensen zonder enige kennis roepen dat er geen probleem is terwijl er Universitaire studies over dit onderwerp zijn.
Er is een probleem maar dat is door ons zelf gecreëerd en ook op te lossen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 04:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Water tover je niet even van A naar B he? Daarnaast is het altijd prachtig dat mensen zonder enige kennis roepen dat er geen probleem is terwijl er Universitaire studies over dit onderwerp zijn.
De eerste watertekorten dateren in elk geval uit 2003 nadat het Twentekanaal vervuild raakte door de brand bij Vredestein in Enschede. Er moest toen drinkwater uit Duitsland geïmporteerd worden. Toen zaten we nog op de 15 miljoenquote:Op woensdag 29 juli 2026 11:00 schreef TAmaru het volgende:
Als we nog 15 miljoen mensen hadden gehad, zouden we dan een watertekort hebben gehad?
Dat klinkt als een tijdelijk incident, niet een structureel probleemquote:Op woensdag 29 juli 2026 11:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De eerste watertekorten dateren in elk geval uit 2003 nadat het Twentekanaal vervuild raakte door de brand bij Vredestein in Enschede. Er moest toen drinkwater uit Duitsland geïmporteerd worden. Toen zaten we nog op de 15 miljoen
Vergeet niet het geld dat we naar Oekraïne sturen, de ontwikkelingssamenwerking en natuurlijk de miljarden voor asiel elk jaar.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Geen stress mensen. Dit probleem gaan we zeker oplossen! Ik stel voor dat we niets gaan doen, een beetje bezuinigen hier en daar, veel gaan praten over LHBTI'ers en Gaza, geld overmaken naar de Amerikanen voor wapens en wellicht nog niets moois als een verhoging van de accijns op brandstof, drank en sigaretten. Met het geld wat we daarmee dan ophalen kunnen we weer wat tegenslagen opvangen zoals het duurder uitvallen van de verbouwing van het binnenhof.
Oh ja en misschien kunnen we de mobiliteit ook inperken door overal allemaal debiele verkeersknips in te stellen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:16 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Vergeet niet het geld dat we naar Oekraïne sturen, de ontwikkelingssamenwerking en natuurlijk de miljarden voor asiel elk jaar.
In gebieden met zandgrond ligt watertekort altijd op de loer. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt een probleem. Waterbedrijven waarschuwen hier al heel lang voor. De kans op watertekorten neemt alsmaar toe.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:15 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat klinkt als een tijdelijk incident, niet een structureel probleem
In mijn regio zijn ze al meer dan 10 jaar bezig met het vinden van geschikte waterwingebieden en het verkrijgen van vergunningen hiervoor. Het zijn vooral natuurgebieden die dit bemoeilijken.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:22 schreef DefKu het volgende:
Wordt er een beetje simpel van dat je dit al talloze jaren leest, zo'n watertekort. Dus kennelijk weten we het al heel lang maar acteren we er niet op?
Wat ik me wel afvraag: hebben we een watertekort of een tekort aan schoon water?quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In gebieden met zandgrond ligt watertekort altijd op de loer. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt een probleem. Waterbedrijven waarschuwen hier al heel lang voor. De kans op watertekorten neemt alsmaar toe.
Het is niet zwart/wit want de beschikbaarheid verschilt met de dag en per regio. Als je de dijken doorbreekt heb je genoeg water, maar het zoute water sloopt de natuur. Het probleem is het vasthouden van zoetwater, want dat gebeurt nog te weinig. We hebben nog een lange weg te gaan met het scheiden van de riolering naar een dubbel stelsel van afvalwater en hemelwater. Voor het laatste heb je retentiegebieden nodig waar veel grond voor nodig is op een geschikte locatie.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:45 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat ik me wel afvraag: hebben we een watertekort of een tekort aan schoon water?
M.a.w. als we afstappen van het idee dat kraanwater drinkbaar moet zijn, is er dan nog een watertekort?
In heel veel landen in de wereld is het normaal dat je flessenwater koopt om te drinken en dat je bijvoorbeeld een watertank + -pomp hebt voor momenten waarop kraanwater niet beschikbaar is.
Misschien moeten we realistisch zijn en is dat gewoon de toekomst.
Ja die belgen besparen echt heel veel water in vergelijking met ons. Nu ligt de sleutel bij het tijdig starten met maatregelen. Wij zijn dus al weer te laat.quote:Op woensdag 29 juli 2026 12:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is niet zwart/wit want de beschikbaarheid verschilt met de dag en per regio. Als je de dijken doorbreekt heb je genoeg water, maar het zoute water sloopt de natuur. Het probleem is het vasthouden van zoetwater, want dat gebeurt nog te weinig. We hebben nog een lange weg te gaan met het scheiden van de riolering naar een dubbel stelsel van afvalwater en hemelwater. Voor het laatste heb je retentiegebieden nodig waar veel grond voor nodig is op een geschikte locatie.
Het zou ook enorm schelen als we hemelwater gebruiken voor het doorspoelen van de wc. In België is hier regelgeving voor om een reservoir aan te leggen bij nieuwbouw. Ik snap niet dat wij als land van watermanagement dit nog steeds niet hebben.
Wat stuurde je dan?quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:54 schreef kree het volgende:
ik wel maar mag niet alles zeggen. ???
krijg er gzeik over. naja wat ik stuurde wat openbaar oke en verder is alles erlokjl. maarja dit komt beetje op bedr9ijfs info over wat ik wel en niet mag zeggen.
Die politiek is juist zeer goed geregeld, sterker nog het was het eerste politieke orgaan van Nederland, de Waterschappen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Er is een probleem maar dat is door ons zelf gecreëerd en ook op te lossen.
Als ze in woestijnen drinkwater van zeewater kunnen maken dan moet dat hier in een delta helemaal lukken.
Het ontbreekt aan politieke wil.
Omdat het een non regel is die ten opzichte van de kosten amper bespaard.quote:Op woensdag 29 juli 2026 12:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is niet zwart/wit want de beschikbaarheid verschilt met de dag en per regio. Als je de dijken doorbreekt heb je genoeg water, maar het zoute water sloopt de natuur. Het probleem is het vasthouden van zoetwater, want dat gebeurt nog te weinig. We hebben nog een lange weg te gaan met het scheiden van de riolering naar een dubbel stelsel van afvalwater en hemelwater. Voor het laatste heb je retentiegebieden nodig waar veel grond voor nodig is op een geschikte locatie.
Het zou ook enorm schelen als we hemelwater gebruiken voor het doorspoelen van de wc. In België is hier regelgeving voor om een reservoir aan te leggen bij nieuwbouw. Ik snap niet dat wij als land van watermanagement dit nog steeds niet hebben.
Politiek stuurt d.m.v. belastingen (goed voor henzelf); de BOL is daar een fraai voorbeeld van. Een membraaninstallatie is geen rocket science meer. Probleem is meer: waar haal je het grijze water vandaan als particulier. Overigens zou ik, nu de straten toch openliggen) pleiten voor een grijs water circuit t.b.v. toiletspoeling en waswater.quote:Op woensdag 29 juli 2026 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Er is een probleem maar dat is door ons zelf gecreëerd en ook op te lossen.
Als ze in woestijnen drinkwater van zeewater kunnen maken dan moet dat hier in een delta helemaal lukken.
Het ontbreekt aan politieke wil.
Drinkwater is nu nog goedkoop, te goedkoop als je het mij vraagt. Ik zie de prijs nog wel flink stijgen met de oplopende tekorten.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat het een non regel is die ten opzichte van de kosten amper bespaard.
Ik heb het voor mijzelf uitgerekend om aan te leggen tijden mijn nieuwbouw en de tvt zelfs met ¤7 per m3 is 40+ jaar.
Gelukkig is er geen Amerikaanse president dat met tarieven komt.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:13 schreef ACT-F het volgende:
Ondertussen ligt de scheepvaart op zijn gat omdat de waterstand te laag is:
https://www.nu.nl/economi(...)rijn-onder-druk.html
In Roemenië zijn de kerncentrales uitgeschakeld omdat er te weinig koelwater is:
https://www.msn.com/de-at(...)toren-ab/ar-AA292945
Transport van brandstof vanaf de havens naar het binnenland wordt ook problematisch:
https://www.wiwo.de/unter(...)chaft/100243749.html
Eigenlijk hebben we het best goed voor elkaar in Nederland, maar zonder medewerking uit Duitsland gaan de gevolgen voor ons ook groter worden.
Ik heb met een ruime verdriedubbeling gerekend.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Drinkwater is nu nog goedkoop, te goedkoop als je het mij vraagt. Ik zie de prijs nog wel flink stijgen met de oplopende tekorten.
quote:De Nieuwe Driemanspolder tussen Den Haag, Leidschendam en Zoetermeer wordt deels onderwater gezet. Doordat het waterpeil met 1,10 meter wordt verhoogd verdwijnen tijdelijk wandelpaden en eilanden. Sinds donderdagochtend stromen tienduizenden liters water vanuit de sluis bij Stompwijk het poldergebied binnen. 'We zitten echt op het randje.'
Het is een maatregel die Hoogheemraadschap van Rijnland heeft getroffen vanwege de aanhoudende droogte en het watertekort. Vanuit de Oude Rijn wordt steeds minder zoet water aangevoerd.
Door de sluis open te zetten en de waterberging in de Nieuwe Driemanspolder onder water te zetten met zoet water, zegt de waterbeheerder 'één week tijd te kopen' en daardoor nu nog geen rigoureuze maatregelen te hoeven treffen.
Nu de waterberging in de Nieuwe Driemanspolder onder water wordt gezet, kan een week lang voorkomen worden dat verzilt water het gebied ingaat.
'Dat helpt om schade aan landbouw en natuur te beperken en zorgt ervoor dat we de waterpeilen op orde kunnen houden voor onze dijkveiligheid', legt het hoogheemraadschap uit.
Bij droogte kan verzilting om de hoek komen kijken. Verzilting betekent dat grondwater, sloten, meren en de bodem steeds zouter worden. Zout water is niet goed voor de natuur en de gewassen van de boer.
'Als het water in een polder te zout wordt, spoelen we de polder door met zoet water. Zo wordt de schade aan natuur en landbouwgewassen zoveel mogelijk beperkt.'
De Nieuwe Driemanspolder is niet de enige plek waar Hoogheemraadschap van Rijnland sinds donderdag extra maatregelen treft. Ook het waterpeil van de Reeuwijkse Plassen wordt verhoogd. Met drie centimeter. Hierdoor is de doorvaarthoogte onder bruggen iets kleiner, waarschuwt de waterbeheerder.
Een hoger waterpeil in de Reeuwijkse Plassen, het plassengebied ten (noord)oosten van Reeuwijk-Brug en Gouda, zorgt ervoor dat zoet water langer vastgehouden kan worden in de regio en helpt daarom bij het tegengaan van verzilting in de hele Rijnland-regio.
De tijd tot en met begin augustus wordt cruciaal, zei dijkgraaf Rogier van der Sande eerder deze week. Is er dan onvoldoende zoet water, dan moeten 'pijnlijke maatregelen getroffen worden' die bedrijven zullen raken.
Dat zal gevolgen hebben voor boeren en kwekers. 'Als ik moet kiezen tussen schade aan bollen en planten of doorbrekende dijken, kies ik voor sterke dijken', sprak Van der Sande afgelopen dinsdag. 'De veiligheid van de dijken zullen altijd voorrang hebben op de watervoorziening voor landbouw.'
'Het houdt een keer op, de situatie begint echt zorgelijk te worden', zegt Van der Sande. 'Milde schade is beter dan grote schade, zoals het doorbreken van de dijken. Daarvoor hebben we wel water nodig, desnoods zeewater. We zitten echt op het randje.'
Het zoute water komt vooral uit zee, diep uit de grond en via rivieren.
Op meer plekken extra maatregelen
Hoogheemraadschap van Delfland heeft besloten de Parksluizen bij Rotterdam vanaf aanstaande zaterdag nóg minder vaak te openen voor de scheepvaart. De beroepsvaart kan straks van maandag tot en met vrijdag twee keer per dag drie uur lang door de Grote Parksluis varen. Op zaterdag is er één moment en op zondag is de sluis dicht voor schepen. Plezierboten mogen iedere dag op twee momenten door de Kleine Parksluis gaan.
Delfland - de waterbeheerder van Delft, Den Haag, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland en Zoetermeer - besloot vorige week al om sluizen in Maassluis, Schiedam en Vlaardingen helemaal dicht te houden.
Dat geeft al aan hoe belachelijk goedkoop drinkwater is.quote:Op donderdag 30 juli 2026 15:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb met een ruime verdriedubbeling gerekend.
Nee hoe duur de oplossing is.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat geeft al aan hoe belachelijk goedkoop drinkwater is.
Totdat er geen water uit de kraan komt en water moet bemachtigen uit de supermarkt.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee hoe duur de oplossing is.
Alsof het drinkwaterverbruik de reden is van het tekort. Drinkwater komt gewoon weer terug via het riool.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Drinkwater is nu nog goedkoop, te goedkoop als je het mij vraagt. Ik zie de prijs nog wel flink stijgen met de oplopende tekorten.
Ik zeg ook niet dat drinkwater de reden is, maar het het tekort aan zoetwater heeft wel gevolgen voor de drinkwatervoorziening. Zonder water houd je het niet lang vol.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:34 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Alsof het drinkwaterverbruik de reden is van het tekort. Drinkwater komt gewoon weer terug via het riool.
Het watertekort wordt veroorzaakt omdat wij in natte periodes zoveel mogelijk water de zee inpompen omdat dit in het belang van de boeren is. Als wij in plaats daarvan het water gaan vasthouden is er GEEN ENKEL probleem.
Er is ook nog lang geen gebrek aan zoet (drink)water, maar dat rivierwater wordt nu als spoelwater door de polders gespuid. Overigens, uit zout water is ook drinkwater te maken, maar dan , inderdaad, tegen een hogere prijs.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat drinkwater de reden is, maar het het tekort aan zoetwater heeft wel gevolgen voor de drinkwatervoorziening. Zonder water houd je het niet lang vol.
Een parallel systeem van niet-drinkbaar water is een echte suboptimale oplossing.quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Politiek stuurt d.m.v. belastingen (goed voor henzelf); de BOL is daar een fraai voorbeeld van. Een membraaninstallatie is geen rocket science meer. Probleem is meer: waar haal je het grijze water vandaan als particulier. Overigens zou ik, nu de straten toch openliggen) pleiten voor een grijs water circuit t.b.v. toiletspoeling en waswater.
Genoeg staten in de VS die een parallel systeem hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2026 21:18 schreef quo_ het volgende:
Een parallel systeem van niet-drinkbaar water is een echte suboptimale oplossing.
Vragen om moeilijkheden en uiterst risicovol voor de volksgezondheid, dat gaat jaarlijks levens kosten.
Dat is dus de huidige m3 prijs van drinkwater, niet van het transport/distributiesysteem. Bovendien zullen de oude stalen/koperen systemen toch eens vervangen moeten worden door kunststof. Leg dan een dubbel net aan.quote:Op donderdag 30 juli 2026 21:18 schreef quo_ het volgende:
De huidige prijs van drinkwater, zonder belastingenen, is iets van 1,50 euro per m3 en dat geld wordt voor het grootste deel gebruikt voor distributie en transportsystemen. En dat alles op basis van een infrastructuur waar we 100 jaar geleden mee begonnen zijn aan te leggen en te onderhouden. Het verdubbelen van die infrastructuur, binnen enkele jaren en tegen de huidige prijzen, betekent dat een kuub grijs water een veelvoud gaat kosten van die 1,50 euro.
Oppervlaktewater via filtratiesystemen opwerken naar drinkwater kost tussen 1 en 2 euro per m3.
Schoon drinkwater is het probleem niet, dat is er genoeg, het meeste daarvan komt diep uit de bodem.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:45 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat ik me wel afvraag: hebben we een watertekort of een tekort aan schoon water?
M.a.w. als we afstappen van het idee dat kraanwater drinkbaar moet zijn, is er dan nog een watertekort?
In heel veel landen in de wereld is het normaal dat je flessenwater koopt om te drinken en dat je bijvoorbeeld een watertank + -pomp hebt voor momenten waarop kraanwater niet beschikbaar is.
Misschien moeten we realistisch zijn en is dat gewoon de toekomst.
lekker microplastics in je water en een leiding die 30 jaar later weer vervangen kan worden tov 50+ bij koperquote:Op donderdag 30 juli 2026 22:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus de huidige m3 prijs van drinkwater, niet van het transport/distributiesysteem. Bovendien zullen de oude stalen/koperen systemen toch eens vervangen moeten worden door kunststof. Leg dan een dubbel net aan.
Het leek me al sterk dat een land dat niet bepaald bekend staat om zijn topklasse infrastructuur dit goed voor elkaar heeft.quote:Op donderdag 30 juli 2026 22:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Genoeg staten in de VS die een parallel systeem hebben.
Dit dus.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wie in deze onzin trapt is niet goed snik. Een van de meest waterrijke landen ter wereld zou een watertekort hebben. Laat je nakijken als je dat gelooft. Hoe doen ze dat in Saudi Arabie of Tsjaad?
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hier niet mis kan gaan. Maar dat is dan niet het gevolg van een tekort aan water maar het zoveelste gevolg van mismanagement door de overheid en wereldvreemde incompetente ambtenaren.
Volgens chatgtp is Egypte het land met de minste neerslag. Er valt daar 98% MINDER neerslag dan in Nederland. Er wonen ruim 100 miljoen mensen.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 11:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit dus.
Er is hooguit een tekort aan gratis drinkwater dat we uit de bodem kunnen oppompen.
Want dat kost nagenoeg niks, de prijs die wij betalen dekt vooral de kosten van distributie en uiteraard de onvermijdelijke hefingen en belastingen.
Even aan chatgpt gevraagd wat de productiekosten voor het maken van drinkwater uit de diverse bronnen zijn.
Grondwater ¤ 0,05–0,20/m³ (waarvan energie 0,05–0,2 kWh/m³)
Rivierwater ¤ 0,20–0,45/m³ (waarvan energie 0,2–0,6 kWh/m³)
Zeewater ¤ 0,60–1,10/m³ (waarvan energie 2,5–4 kWh/m³)
Rivierwater is er zat en zeewater nog veel meer.
Wat mij betreft schakelen we z.s.m. om naar zeewater. Ik heb er wel een euro extra voor over om van het gezeik af te zijn.
Gaat natuurlijk niet gebeuren want daar zit weinig verdienmodel aan.
Het is veel interessanter om niks te doen en vooral veel paniekverhalen op te hangen.
En uiteraard ons dure onzinoplossingen in de maag te splitsen en veel extra belasting te heffen.
Het wordt tijd dat Willem-Alexander zich weer bezig gaat houden met waterbeheer, in plaats van koninkje spelenquote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wie in deze onzin trapt is niet goed snik. Een van de meest waterrijke landen ter wereld zou een watertekort hebben. Laat je nakijken als je dat gelooft. Hoe doen ze dat in Saudi Arabie of Tsjaad?
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hier niet mis kan gaan. Maar dat is dan niet het gevolg van een tekort aan water maar het zoveelste gevolg van mismanagement door de overheid en wereldvreemde incompetente ambtenaren.
Die microplastics zitten er toch al in, dat hele kleine beetje meer zal niets uitmaken.quote:Op donderdag 30 juli 2026 23:57 schreef mschol het volgende:
[..]
lekker microplastics in je water en een leiding die 30 jaar later weer vervangen kan worden tov 50+ bij koper
Hoeveel velden met gewassen zie jij besproeid worden in Tsjaad of de binnenlanden van Saudi Arabie? Hoeveel mensen wonen daar? En hoeveel water gebruiken die per persoon per dag? Hoeveel polders zijn daar met huizen erin die zakken bij zakkende grondwaterstanden? Hoeveel dijken die er verzwakken met verdroging? Hoeveel transport is er daar over kanalen en rivieren? Water is niet alleen belangrijk om uit de kraan te kunnen drinken.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
quote:Op vrijdag 31 juli 2026 11:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit dus.
Er is hooguit een tekort aan gratis drinkwater dat we uit de bodem kunnen oppompen.
Want dat kost nagenoeg niks, de prijs die wij betalen dekt vooral de kosten van distributie en uiteraard de onvermijdelijke hefingen en belastingen.
Even aan chatgpt gevraagd wat de productiekosten voor het maken van drinkwater uit de diverse bronnen zijn.
Grondwater ¤ 0,05–0,20/m³ (waarvan energie 0,05–0,2 kWh/m³)
Rivierwater ¤ 0,20–0,45/m³ (waarvan energie 0,2–0,6 kWh/m³)
Zeewater ¤ 0,60–1,10/m³ (waarvan energie 2,5–4 kWh/m³)
Rivierwater is er zat en zeewater nog veel meer.
Wat mij betreft schakelen we z.s.m. om naar zeewater. Ik heb er wel een euro extra voor over om van het gezeik af te zijn.
Gaat natuurlijk niet gebeuren want daar zit weinig verdienmodel aan.
Het is veel interessanter om niks te doen en vooral veel paniekverhalen op te hangen.
En uiteraard ons dure onzinoplossingen in de maag te splitsen en veel extra belasting te heffen.
Lekker neerbuigend hoor.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 15:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]Hoe zeg je er niks van af te weten zonder te zeggen dat je er niks van afweet
![]()
En al die dingen kunnen we niks aan doen. En dat hoeft ook niet want het gaat vanzelf weer over.quote:Het water tekort op dit moment gaat over zo'n beetje al het water behalve het drinkwater. Ja, op de langere duur wordt het maken van kwalitatief goed drinkwater duurder doordat er zoveel gebruikt wordt, maar op dit moment zijn andere dingen veel prangender.
Je zegt dat er genoeg rivierwater is? Nee, dat is er niet. Schepen kunnen niet volgeladen worden waar transport vertraing oploopt, sluizen kunnen niet of minder vaak open waardoor transport via schepen nog verdere vertraging oploopt. En ja, er gaat toch wel heel veel transport over de grote rivieren in Nederland.
Je zegt dat er genoeg zeewater is. Dat klopt, maar dat kun je niet gebruiken om gewassen te beregenen. Wel dringt het nu verder het binnenland in door de lage rivierstanden. En daardoor wordt het kwelwater wat onder de dijken de polders in komt zouter, wat de gewassen weer aantast.
Ze hebben nu alles afgeslotenquote:Op vrijdag 31 juli 2026 12:54 schreef Swetsenegger het volgende:
Als je in een rivierdelta een watertekort hebt, zijn al je waterschappen incompetent.
https://www.omroepwest.nl(...)bod-en-sluizen-dichtquote:Nieuwe maatregelen tegen watertekort: sproeiverbod en sluizen dicht
Vandaag, 17:01 • Aangepast vandaag, 17:29 • 1 minuut leestijd
DELFT - Alle sluizen in het westen van Nederland blijven vanaf woensdag 5 augustus dicht vanwege het watertekort. Ook mag er geen water meer worden gehaald uit sloten, beken en kanalen. Dat geldt ook voor bedrijven, zoals bijvoorbeeld de tuinders in het Westland.
'We bevinden ons op dit moment in een uitzonderlijke situatie', zegt bestuurder Stijn van Boxmeer. Het hoogheemraadschap spreekt daarom zelf van een 'unieke' situatie, meldt persbureau ANP.
'De voorraad zoetwater in ons gebied neemt snel af, terwijl we dat water juist nu hard nodig hebben. We beseffen dat deze maatregelen grote gevolgen hebben voor inwoners en bedrijven, maar ingrijpen is nu onvermijdelijk', zegt Van Boxmeer.
Raakt onder meer glastuinbouw en maneges
Het verbod om oppervlaktewater te gebruiken, geldt voor het hele werkgebied van Delfland, dat tussen Den Haag en Rotterdam ligt. 'Dat raakt onder meer de glastuinbouw, landbouw, natuurorganisaties, gemeenten, sportvelden en sportverenigingen, golfbanen, maneges en inwoners die water uit sloten gebruiken om hun (moes)tuin te besproeien.'
Vorige week waarschuwde het hoogheemraadschap al dat er een tekort aan water dreigde. Daarom werd opgeroepen terughoudend te zijn in het watergebruik.
Extra maatregelen
Door de aanhoudende droogte zijn er nu dus extra maatregelen nodig. In het gebied van het hoogheemraadschap wonen ongeveer anderhalf miljoen mensen.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/juli-2026quote:Zeer droge, warme juli
31 juli 2026
Juli was een zeer droge maand, met gemiddeld over het land slechts 13 millimeter neerslag (tegen 78 normaal). In het zuidwesten viel op sommige plekken zelfs minder dan 10 millimeter, terwijl het noorden en oosten met 20-40 millimeter iets natter waren. Ook was juli erg warm.
https://www.ad.nl/binnenl(...)er-benzine~a5777839/quote:Door de lage waterstand in de rivieren betaal je straks meer voor een liter benzine
De lage waterstand in de rivieren zorgt voor problemen bij brandstofbedrijven. Dat blijkt uit een rondgang van De Gelderlander. Door het sluiten van het Twentekanaal en de beperkte aanvoer naar depots in Arnhem en Wageningen dreigt de benzineprijs te stijgen.
Door de droogte zal de prijs van een liter benzine verder stijgen, concluderen brandstofbedrijven in de regio.
Door de lage waterstand in de grote rivieren is het Twentekanaal al gesloten. Op de Rijn, Waal en IJssel kunnen transportschepen veel minder lading vervoeren.
„Die schepen kunnen nog maar zo’n 25 procent van hun lading vervoeren. Daardoor worden brandstofdepots veel minder bevoorraad en raken ze leger, bijvoorbeeld in Arnhem en Wageningen”, zegt Jan-Pieter de Wilde namens Kuster Energy in Babberich.
De depots in Hengelo en Enschede worden door de sluiting van het Twentekanaal niet meer bevoorraad.
Amsterdam in plaats van Hengelo
Brandstofleveranciers zijn nu genoodzaakt benzine en diesel te halen uit depots in het westen van het land. „Of we vissen allemaal in een vijver die steeds verder leeg raakt, dat schiet ook niet op”, aldus De Wilde.
Shell, Kuster, Fieten Olie en Avia moeten veel meer kilometers afleggen om tankstations te bevoorraden.
„In plaats van Hengelo moeten we nu naar Amsterdam”, zegt Richard Fieten van Fieten Olie. Dat bedrijf heeft onder meer tankstations rondom Arnhem en in de Achterhoek.
Net als de andere bedrijven met pompstations in de regio moet hij snel genoeg vrachtwagens en chauffeurs regelen om tankstations op tijd te bevoorraden. „Dat valt niet mee in de zomer, waarin chauffeurs vakantie hebben. Het is flink puzzelen”, klinkt het.
Brandstofleverancier Avia Weghorst liet eerder aan deze site weten dat wekelijks rond de 225 extra werkuren nodig zijn om brandstof op te halen bij andere depots.
Hoge prijzen, lege pompen
De extra kilometers kosten brandstofleveranciers veel geld. Tel daarbij op dat brandstof in de depots ook duurder is vanwege laagwatertoeslagen voor transport per schip naar de brandstofdepots.
De conclusie is helder: de prijs aan de pomp gaat omhoog. Wanneer dat gebeurt, weten ze niet. „Maar dat zal niet lang duren.”
Het is nu hopen dat het veel gaat regenen, zodat de waterstanden in de rivieren stijgen. Anders valt zelfs niet uit te sluiten dat er straks pompen gesloten moeten worden. Simpelweg omdat er te weinig brandstof voorhanden is.
„Dat is nu nog lang niet het geval, maar vraag het me over twee weken nog eens. Ik durf het niet uit te sluiten”, aldus De Wilde.
Hopelijk worden we volgend jaar niet in de ban gedaan door de paus.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 23:02 schreef Alpha0 het volgende:
Bollentelers vrezen voor zout water: 'Alles gaat dan verpieteren'
Vervuilende sector die we kunnen missen.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 23:02 schreef Alpha0 het volgende:
Bollentelers vrezen voor zout water: 'Alles gaat dan verpieteren'
quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vervuilende sector die we kunnen missen.
Jullie hebben beiden gelijk.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 15:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]Hoe zeg je er niks van af te weten zonder te zeggen dat je er niks van afweet
![]()
Het water tekort op dit moment gaat over zo'n beetje al het water behalve het drinkwater. Ja, op de langere duur wordt het maken van kwalitatief goed drinkwater duurder doordat er zoveel gebruikt wordt, maar op dit moment zijn andere dingen veel prangender.
Je zegt dat er genoeg rivierwater is? Nee, dat is er niet. Schepen kunnen niet volgeladen worden waar transport vertraing oploopt, sluizen kunnen niet of minder vaak open waardoor transport via schepen nog verdere vertraging oploopt. En ja, er gaat toch wel heel veel transport over de grote rivieren in Nederland.
Je zegt dat er genoeg zeewater is. Dat klopt, maar dat kun je niet gebruiken om gewassen te beregenen. Wel dringt het nu verder het binnenland in door de lage rivierstanden. En daardoor wordt het kwelwater wat onder de dijken de polders in komt zouter, wat de gewassen weer aantast.
Niet?quote:
de export levert flink geld op voor de economie, best belangrijk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet?
We zijn met teveel mensen en bedrijven in dit land. Het is alles behalve een strategisch goed. Dus wat is de meerwaarde ervan?
Gezien de kostbare ruimte die het inneemt en de hoeveelheid gif die gebruikt wordt, lijkt de uiteindelijke toegevoegde waarde me vrij beperkt…quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:43 schreef mschol het volgende:
[..]
de export levert flink geld op voor de economie, best belangrijk.
het is nog beter om gewoon minder mensen te hebbben
kostbare ruimte is bullshit, er moet efficienter gebouwd wordenquote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gezien de kostbare ruimte die het inneemt en de hoeveelheid gif die gebruikt wordt, lijkt de uiteindelijke toegevoegde waarde me vrij beperkt…
Een miljard euro, dat vangen we wel op.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:43 schreef mschol het volgende:
[..]
Is het netto positief ja als je alle externaliteiten meeneemt?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:43 schreef mschol het volgende:
[..]
Aan totale omzet ja?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 10:14 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Een miljard euro, dat vangen we wel op.
Daarom, bovendien, een sector die alleen maar kan overleven door het uitbuiten van mensen, goedkope arbeidsmigranten, zou gewoon geliquideerd moeten worden.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 10:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Aan totale omzet ja?
Beetje ziekenhuisorganisatie doet meer.
Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel geld er in bloemen omgaat.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 10:46 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Daarom, bovendien, een sector die alleen maar kan overleven door het uitbuiten van mensen, goedkope arbeidsmigranten, zou gewoon geliquideerd moeten worden.
Exportwaarde is ruim 1 miljard, wat denk jij dan?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 12:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat je geen idee hebt hoeveel geld er in bloemen omgaat.
Sierteelt is 12 Miljard exportwaarde.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 12:25 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Exportwaarde is ruim 1 miljard, wat denk jij dan?
Waarom buiten ze mensen dan uit?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 12:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sierteelt is 12 Miljard exportwaarde.
Gebeurt in elke industrie waar je betrekkelijk simpel werkt moet doen, overigen verhuist de bloemensector ook al voor een groot deel uit Nederland, veel Kenia tegenwoordig.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 12:58 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Waarom buiten ze mensen dan uit?
bron?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 12:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sierteelt is 12 Miljard exportwaarde.
Komt hij weer aanschijten met zijn 'kostbare ruimte'. Dan gaat de productie dus ergens anders heen en levert het ons als Nederland geen ruk meer op en gaat de productie alleen meer elders veel vervuilender verder.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gezien de kostbare ruimte die het inneemt en de hoeveelheid gif die gebruikt wordt, lijkt de uiteindelijke toegevoegde waarde me vrij beperkt…
De totale exportwaarde van de Nederlandse sierteelt (inclusief bloembollen, boomkwekerijproducten, snijbloemen en planten) bedraagt momenteel ongeveer 12 tot 13 miljard euro. Volgens de meest recente ramingen van het CBS en de WUR steeg de totale sierteeltexportwaarde in 2025 naar 12,3 miljard euro.Binnen de bredere context van de Nederlandse landbouwexport is de sierteelt een cruciale economische motor.quote:
Brrrrrrooonnnnnnnnnnnquote:Op zaterdag 1 augustus 2026 13:56 schreef O0utlawz het volgende:
[..]
De totale exportwaarde van de Nederlandse sierteelt (inclusief bloembollen, boomkwekerijproducten, snijbloemen en planten) bedraagt momenteel ongeveer 12 tot 13 miljard euro. Volgens de meest recente ramingen van het CBS en de WUR steeg de totale sierteeltexportwaarde in 2025 naar 12,3 miljard euro.Binnen de bredere context van de Nederlandse landbouwexport is de sierteelt een cruciale economische motor.
Bron ChatGPT.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 14:00 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Brrrrrrooonnnnnnnnnnn
(dus een link)
Dus straks zegt de paus voortaan 'Asante voor de maua' 😱quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 12:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gebeurt in elke industrie waar je betrekkelijk simpel werkt moet doen, overigen verhuist de bloemensector ook al voor een groot deel uit Nederland, veel Kenia tegenwoordig.
Kunnen er niks aan doen? Je hebt geen idee hoeveel er gedaan wordt om het niet erger te maken. En wat voor aanpassingen er worden gedaan, om het in de toekomst te voorkomen, en dat bijvoorbeeld boeren overstappen op andere gewassen, of moeten verkassen ivm verzilting bijv.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 16:32 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lekker neerbuigend hoor.
[..]
En al die dingen kunnen we niks aan doen. En dat hoeft ook niet want het gaat vanzelf weer over.
Het gaat mij er om dat we bij elke droogteperiode bedolven worden onder paniekverhalen over drinkwater en dat er vervolgens de meest idiote "oplossingen" aangedragen worden.
Hoe dan?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 08:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jullie hebben beiden gelijk.
Rivierstanden zijn nu idd ook laag maar ik wordt ook moe elke mei maand van het obligate Vitens bericht.
Overigens zouden we ook veel meer aan retentie kunnen doen.
Bedoel je opslag of berging?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar hoe zou er veel meer aan retentie gedaan kunnen worden?
Ja en te lang is met name naar het belang van de boeren gekeken.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe dan?
Waterschappen moeten meerdere belangen afwegen. Boeren willen vaak lagere standen, voor vervoer wil je hoger. In de winter moet je afvoeren, in de zomer vasthouden. Plek voor grote bergingen is er in het dichtbevolkte Nederland niet echt.
Gigantisch (soort van drijvend) basin in de noordzeequote:Op zaterdag 1 augustus 2026 21:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Hoe dan?
Waterschappen moeten meerdere belangen afwegen. Boeren willen vaak lagere standen, voor vervoer wil je hoger. In de winter moet je afvoeren, in de zomer vasthouden. Plek voor grote bergingen is er in het dichtbevolkte Nederland niet echt.
Geen idee, @icecreamfarmer_NL kwam ermee. Er worden nu wel bergingen ingezet geloof ik om water vast te houden, terwijl die normaliter juist bedoeld zijn om overtollig water af te voeren om te zorgen dat waterstanden niet te hoog worden.quote:
Op die manier. Er zou ook veel meer met grijs water gedaan kunnen worden. Dat pakt vooral de aankomende problematiek van drinkwatertekorten (en hoge prijzen) op de middellange tot lange termijn aan.quote:Op zondag 2 augustus 2026 07:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja en te lang is met name naar het belang van de boeren gekeken.
Antwoord op je laatste vraag zie nieuwbouwprojecten. Die moeten al een jaar of 6 a 8 gescheiden systemen aanbrengen en laten infiltreren middels kratten of wadi 's. Mijn nieuwbouwwijk heeft wadi 's maar projecten die ik zelf ontwikkeld heb hebben kratten met lavastenen onder de parkeerplaatsen. Mijn vorige wijk (jaren 70) zijn ze nu aan het ombouwen en zijn ze retentiebekken en wadi 's aan het maken. Technisch allemaal niet zo moeilijk. Wel veel werk.
Je loopt toch best een tijd mee op Fok om dit te weten. Cold cases die worden opgelost, militaire conflicten worden strategisch ontrafeld en ook het drinkwatertekort is opgelost.quote:Op woensdag 29 juli 2026 04:56 schreef raptorix het volgende:
En dat allemaal op vrijwillige basisquote:Op maandag 3 augustus 2026 13:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Je loopt toch best een tijd mee op Fok om dit te weten. Cold cases die worden opgelost, militaire conflicten worden strategisch ontrafeld en ook het drinkwatertekort is opgelost.
En ook overstromingen door hevige regenval. Daar is het oorspronkelijk voor opgestart 10 jaar geleden omdat de onweersbuien steeds heviger worden en de riolen dat niet aan kunnen.quote:Op maandag 3 augustus 2026 13:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Op die manier. Er zou ook veel meer met grijs water gedaan kunnen worden. Dat pakt vooral de aankomende problematiek van drinkwatertekorten (en hoge prijzen) op de middellange tot lange termijn aan.
Hoho dit topic gaat over watertekort.quote:Op maandag 3 augustus 2026 13:05 schreef kree het volgende:
hoho want zag dit al komen, er zijn geen drinkwater tekorten. als ik ff mag zeggen die daarin werkt?
Dat is wat algemene publiek eruit haalt?
dat weet ik uiteraard. maar zeg het maar ff voor de restquote:Op maandag 3 augustus 2026 14:02 schreef maily het volgende:
[..]
Hoho dit topic gaat over watertekort.
Niet over drinkwatertekort.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Do what you love, love what you do!
Dan lezen/horen we dat wel op het nieuws.quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:08 schreef kree het volgende:
geen zorgen. als er echt probleem is met drinkwater. dan ben * kree er wel om ff te zeggen of het echt zo is.
want neem aan dat de alarm bellen dan op rood gaan ook voor mij.
In ZH hebben we wat spaar water in de duin meertjes natuurlijk ook nog, ongeveer 2-3 weken is daar genoeg voor trouwens mocht hele toevoer uitvallen. ter info.
natura 2000 en etc zullen helemaal over de zeik gaan als dat gebeurt. maar weet dat is er nog.
ik denk het wel. maar oke moet eerlijk zeggen dat ze dit alles wel aangrijpen, media en water tekort om aan te geven dat er wel op den duur probleem is (daarom douche advies en etc). terwijl dat probleem er niet is.quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:12 schreef maily het volgende:
[..]
Dan lezen/horen we dat wel op het nieuws.
Het kan sowieso geen kwaad om een beetje op je drinkwaterverbruik te letten.quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:14 schreef kree het volgende:
[..]
ik denk het wel. maar oke moet eerlijk zeggen dat ze dit alles wel aangrijpen, media en water tekort om aan te geven dat er wel op den duur probleem is (daarom douche advies en etc). terwijl dat probleem er niet is.
tis aan de ene kant wel beetje terecht. maar ik vind t ook beetje fake news.
afgezien van dat ik dit weer lullige opmerking vind, ik sta achter wat ik zeg hier btw.quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:14 schreef StateOfMind het volgende:
Kree heeft weer gedronken.
En geen water...
idd en dat helpt ookquote:Op maandag 3 augustus 2026 14:16 schreef maily het volgende:
[..]
Het kan sowieso geen kwaad om een beetje op je drinkwaterverbruik te letten.
A) je bent alcoholistquote:Op maandag 3 augustus 2026 14:17 schreef kree het volgende:
[..]
afgezien van dat ik dit weer lullige opmerking vind, ik sta achter wat ik zeg hier btw.
Misschien kan het ook gewoon zijn dat er soms gewoon zulke extremen zijn in temperature en weer dat daar gewoon niet tegenop te managen is? Dat in het voorjaar ook al extreem weinig neerslag viel en daardoor al een achterstand was voor de zomer überhaupt begon. Dat er al zorgen hierdoor waren vanwege El Niño en de verwachting van een hete en droge zomer. Dat ik aan de reacties en ervaringen in het forum al bijna kan lezen waar ze ongeveer in Nederland wonen en iedereen daardoor echt door en langs elkaar praat en denkt het beter te weten?quote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
ik post wanneer ik wil en hoe en wat. en oke je hebt gelijk mening over me, zou het eigenlijk TR moeten doen. maar laat maar???quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
A) je bent alcoholist
B) als je onder invloed op Fok post, plaats je altijd een stortvloed aan posts overal en nergens.
Exact zoals nu.
Dus ja...
even detail want hier alweer ga je fout? wie zegt dat drinkwater bedrijven problemen hebben?quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:22 schreef Utopica het volgende:
[..]
Misschien kan het ook gewoon zijn dat er soms gewoon zulke extremen zijn in temperature en weer dat daar gewoon niet tegenop te managen is? Dat in het voorjaar ook al extreem weinig neerslag viel en daardoor al een achterstand was voor de zomer überhaupt begon. Dat er al zorgen hierdoor waren vanwege El Niño en de verwachting van een hete en droge zomer. Dat ik aan de reacties en ervaringen in het forum al bijna kan lezen waar ze ongeveer in Nederland wonen en iedereen daardoor echt door en langs elkaar praat en denkt het beter te weten?
Dat rechtse politici klagen dat alles wat je hieraan wilt doen, linkse hobbies zijn en je als overheid steeds minder kan doen omdat budgetten minder worden, maar je ziet dat de opgaven groter worden. Wat er gedaan moet worden is wel duidelijk. Alleen: er is bijna geen budget voor en geschoolde mensen zijn schaars. Ps: ik ben geen linkse stemmer.
Dat drinkwaterbedrijven vooral nu problemen hebben omdat iedereen op hetzelfde moment water wilt gebruiken en de leidingen het niet aankunnen. Dat je inderdaad zout water kunt gebruiken om zoet water te gebruiken, maar naast dat de productiekosten hoog liggen, een van de duurste zaken van drinkwatervoorziening de leidingen zijn én je ook nog eens naar boven moet gaan pompen.
Er jaar rond wel voldoende water is, maar niet allemaal op hetzelfde moment. Zomaar rivierwater infiltreren zonder zuivering, zou veel schade opleveren en is geen goedkope oplossing. Maar je verwacht het niet: er lopen genoeg onderzoeken daarnaar. Maarja, WIE gaat dat betalen? Dan moet het ook prioriteit worden, net zoals bijv. in Saudie Arabië. Maar echt prioriteit vanuit politici is er niet. Ja, verwacht nu wel allerlei vragen, maar het moment dat het voorbij is, is de aandacht ook voorbij en kunnen ze niet scoren en gebeurt er alsnog niets.
En ik hoop ooit dat de wetgeving veranderd dat drinkwaterprijzen verhoogd kunnen worden, zodat er ooit eens innovatie op gebied van waterbesparing in Nederland komt.
nouja heel simpel gezegd is dat het ook natuurlijk?quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:28 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb veel ervaring met watertekort in CIties Skylines. Wat ik altijd doe:
1 - Bouw meer waterpompen
(check of de vraag hoger is dan de capaciteit)
2 - Check locatie huidige pompen
(soms staan ze bijna droog, verplaats ze dan)
3 - Check elektriciteit
(soms heb je niet genoeg stroom om alle pompen te laten werken)
4 - Check de leidingen
(leidingen zitten vast aan wegen, heb je wel een weg gebouwd naar waar er tekort is? En er moeten wegen naar de pompen lopen)
5 - Check vervuiling
(is het water waar de pompen pompen vervuild?)
Met deze tips moet het Jetten ook vast lukken
Al zou iedere nederlander 100 liter water per dag gebruiken hebben we in alleen het ijsselmeer al voo 7500 jaar aan zoet water. Daar is wat er dagelijks via de maas en de rijn naar nederland stroomt nog niet eens meegerekend.quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:22 schreef Utopica het volgende:
[..]
Misschien kan het ook gewoon zijn dat er soms gewoon zulke extremen zijn in temperature en weer dat daar gewoon niet tegenop te managen is? Dat in het voorjaar ook al extreem weinig neerslag viel en daardoor al een achterstand was voor de zomer überhaupt begon. Dat er al zorgen hierdoor waren vanwege El Niño en de verwachting van een hete en droge zomer. Dat ik aan de reacties en ervaringen in het forum al bijna kan lezen waar ze ongeveer in Nederland wonen en iedereen daardoor echt door en langs elkaar praat en denkt het beter te weten?
Dat rechtse politici klagen dat alles wat je hieraan wilt doen, linkse hobbies zijn en je als overheid steeds minder kan doen omdat budgetten minder worden, maar je ziet dat de opgaven groter worden. Wat er gedaan moet worden is wel duidelijk. Alleen: er is bijna geen budget voor en geschoolde mensen zijn schaars. Ps: ik ben geen linkse stemmer.
Dat drinkwaterbedrijven vooral nu problemen hebben omdat iedereen op hetzelfde moment water wilt gebruiken en de leidingen het niet aankunnen. Dat je inderdaad zout water kunt gebruiken om zoet water te gebruiken, maar naast dat de productiekosten hoog liggen, een van de duurste zaken van drinkwatervoorziening de leidingen zijn én je ook nog eens naar boven moet gaan pompen.
Er jaar rond wel voldoende water is, maar niet allemaal op hetzelfde moment. Zomaar rivierwater infiltreren zonder zuivering, zou veel schade opleveren en is geen goedkope oplossing. Maar je verwacht het niet: er lopen genoeg onderzoeken daarnaar. Maarja, WIE gaat dat betalen? Dan moet het ook prioriteit worden, net zoals bijv. in Saudie Arabië. Maar echt prioriteit vanuit politici is er niet. Ja, verwacht nu wel allerlei vragen, maar het moment dat het voorbij is, is de aandacht ook voorbij en kunnen ze niet scoren en gebeurt er alsnog niets.
En ik hoop ooit dat de wetgeving veranderd dat drinkwaterprijzen verhoogd kunnen worden, zodat er ooit eens innovatie op gebied van waterbesparing in Nederland komt.
jammer want zou je wel inzicht geven.....quote:
nouja wat ik zei ook. verschil dus.quote:Op maandag 3 augustus 2026 14:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Al zou iedere nederlander 100 liter water per dag gebruiken hebben we in alleen het ijsselmeer al voo 7500 jaar aan zoet water. Daar is wat er dagelijks via de maas en de rijn naar nederland stroomt nog niet eens meegerekend.
Dus we hebben aan veel tekort, maar niet aan water.
Dat jij tot 4 jaar terug geen idee hadquote:Op maandag 3 augustus 2026 14:32 schreef kree het volgende:
echt raad het jullie allemaal aan, en mag wel op aanvraag, ga eens dagje met mij mee.
ik wist btw ook niet beter totdat ik hier begon met werk 4 jaar terug. dus snap wel dat jullie niet snappen.
wellicht niet nee, sommige, schat 90% weet t niet, dus zullen die andere 10 uitzonderingen zijn die het wel weten.quote:Op maandag 3 augustus 2026 16:25 schreef greysbones het volgende:
[..]
Dat jij tot 4 jaar terug geen idee had
Wil niet zeggen dat anderen dat niet hebben
Misschien heel misschien moet je niet je eigen kennis ( die je dus voorheen niet had ) spiegelen op anderenquote:Op maandag 3 augustus 2026 16:27 schreef kree het volgende:
[..]
wellicht niet nee, sommige, schat 90% weet t niet, dus zullen die andere 10 uitzonderingen zijn die het wel weten.
alsnog aanbod staat? via DM dat.
spiegelen is het niet en ook niet wat ik ermee bedoel. Maar denk hoop hebben geen idee hoe en wat met drinkwater. En oke dat wil ik aangeven.quote:Op maandag 3 augustus 2026 16:29 schreef greysbones het volgende:
[..]
Misschien heel misschien moet je niet je eigen kennis ( die je dus voorheen niet had ) spiegelen op anderen
Ten eerste gaat het topic niet over drinkwaterquote:Op maandag 3 augustus 2026 16:32 schreef kree het volgende:
[..]
spiegelen is het niet en ook niet wat ik ermee bedoel. Maar denk hoop hebben geen idee hoe en wat met drinkwater. En oke dat wil ik aangeven.
mss hier die er meer van weten als ik, sluit dat niet uit? Maar voor zover ik gezien heb niet iemand die in uitvoering werkt en ook zorgt dat na alle ideeën het water uit de kraan komt?
dat is mijn functie nl. en zoals ik zei. neem graag iemand keertje mee als je het echt wil weten.
Lekker jonge bespaar water meer bier drinken.quote:Op maandag 3 augustus 2026 16:32 schreef kree het volgende:
[..]
spiegelen is het niet en ook niet wat ik ermee bedoel. Maar denk hoop hebben geen idee hoe en wat met drinkwater. En oke dat wil ik aangeven.
mss hier die er meer van weten als ik, sluit dat niet uit? Maar voor zover ik gezien heb niet iemand die in uitvoering werkt en ook zorgt dat na alle ideeën het water uit de kraan komt?
dat is mijn functie nl. en zoals ik zei. neem graag iemand keertje mee als je het echt wil weten.
Het dagelijks drinkwatergebruik per persoon ligt al hoger dan je schetst. Daarnaast zit het probleem natuurlijk niet direct in de beschikbaarheid van drinkwater. Water is ook van groot belang voor bv landbouw en natuur. En hoewel je vanaf het IJsselmeer best ver komt, zijn er beperkingen in waar je dat heen kan pompen (al halen ze nu al Oost-Groningenquote:Op maandag 3 augustus 2026 14:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Al zou iedere nederlander 100 liter water per dag gebruiken hebben we in alleen het ijsselmeer al voo 7500 jaar aan zoet water. Daar is wat er dagelijks via de maas en de rijn naar nederland stroomt nog niet eens meegerekend.
Dus we hebben aan veel tekort, maar niet aan water.
O jee!! Dan hebben we niet geboeg voor 7500 jaar maar slechts voor 6500 jaar.quote:Op maandag 3 augustus 2026 16:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het dagelijks drinkwatergebruik per persoon ligt al hoger dan je schetst. Daarnaast zit het probleem natuurlijk niet direct in de beschikbaarheid van drinkwater. Water is ook van groot belang voor bv landbouw en natuur. En hoewel je vanaf het IJsselmeer best ver komt, zijn er beperkingen in waar je dat heen kan pompen (al halen ze nu al Oost-Groningen. ).
Dat gecombineerd met het seizoen waarin de verdamping het hoogste is, zijn er best wat problemen aan het ontstaan…
Ik probeerde je juist uit te leggen dat je obsessie met drinkwater nu niet zo relevant is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 09:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
O jee!! Dan hebben we niet geboeg voor 7500 jaar maar slechts voor 6500 jaar.
Paniek, auto niet meer wassen, gazon niet meer sproeien!
Ik heb het eerder ook al uitgelegd maar men is hier op zoek naar sensatie. Feitelijke beschouwingen zijn parels voor de zwijnenquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 10:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik probeerde je juist uit te leggen dat je obsessie met drinkwater nu niet zo relevant is.
Al een tijdje. En het wordt vrij praktisch zichtbaar, langs de grote rivieren bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 10:10 schreef Boca_Raton het volgende:
Hoe lang stevenen we er al op af nu?
quote:Ook al is het al wekenlang zo goed als droog, er zijn geen zorgen over de vraag of er nog water uit de kraan komt. De hele zomer is er nog meer dan voldoende drinkwater, zelfs om de tuin te sproeien (maar doe dat wel bewust).
...
De tien verschillende drinkwaterbedrijven halen het water uit grondwater (60 procent) en uit oppervlaktewater, dus meren en rivieren (40 procent). Dat water uit de grond zit heel diep, soms tot wel 100 meter. Dat is lang geleden als regen op de grond gevallen. "Eén druppel kan er jaren over doen om een meter te zakken", legt Van Zijl uit.
...
Gisteren stroomde via de Rijn en de Maas bij elkaar per seconde zo'n 683 kubieke meter water ons land binnen.
Het is lastig voor te stellen hoeveel dat precies is, maar als we al dat binnenstromende water zouden gebruiken voor drinkwater, dan zouden we na ruim een week al evenveel water hebben als dat drinkwaterbedrijven nu in een jaar uit oppervlaktewater halen.
Wat een niveau van NU. Rembrandts tijd..quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 10:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Voor al degenen in dit topic die nog steeds denken dat het watertekort over drinkwater gaat.
https://www.nu.nl/binnenland/6405207/ondanks-droogte-genoeg-drinkwater-regen-uit-rembrandts-tijd-komt-nu-uit-kraan.html
[..]
O jee!! Dan hebben we niet geboeg voor 7500 jaar maar slechts voor 6500 jaar.quote:Op maandag 3 augustus 2026 16:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het dagelijks drinkwatergebruik per persoon ligt al hoger dan je schetst. Daarnaast zit het probleem natuurlijk niet direct in de beschikbaarheid van drinkwater. Water is ook van groot belang voor bv landbouw en natuur. En hoewel je vanaf het IJsselmeer best ver komt, zijn er beperkingen in waar je dat heen kan pompen (al halen ze nu al Oost-Groningen. ).
Dat gecombineerd met het seizoen waarin de verdamping het hoogste is, zijn er best wat problemen aan het ontstaan…
Want water uit het ijsselmeer kan je niet gebruiken om op een akker te sproeien of zoiets?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 10:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik probeerde je juist uit te leggen dat je obsessie met drinkwater nu niet zo relevant is.
Als er niks meer te vreten is, of te duur, dan trekken ze de keutel weer in...quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 11:57 schreef quo_ het volgende:
Toch ontroerend om te zien dat een groep users die normaal gesproken helemaal mee gaat in de blinde D66 haat jegens de boeren zich nu druk maakt over een paar weken droogte en de gevolgen voor de landbouw.
Het kan verkeren.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 12:30 schreef nostra het volgende:
In Beieren 50.000 euro boete als je je auto wast lees ik? Hoewel, de T., dus...
Jaja. Maar op een gegeven moment gaat dat niet meer op he.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 10:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Voor al degenen in dit topic die nog steeds denken dat het watertekort over drinkwater gaat.
https://www.nu.nl/binnenland/6405207/ondanks-droogte-genoeg-drinkwater-regen-uit-rembrandts-tijd-komt-nu-uit-kraan.html
[..]
Je kunt het water van het Ijsselmeer inderdaad niet echt laten dalen. Dat heeft anders gevolgen op de huishouding van de polders eromheen. Daarom is bijv het Markermeer ook nooit ingepolderd.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 10:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
O jee!! Dan hebben we niet geboeg voor 7500 jaar maar slechts voor 6500 jaar.
Paniek, auto niet meer wassen, gazon niet meer sproeien!
[..]
Want water uit het ijsselmeer kan je niet gebruiken om op een akker te sproeien of zoiets?
Het kan wel iets natuurlijk. Men heeft het IJsselmeer ook voller laten lopen omdat de droogte op komst was. Juist om het op allerlei plekken het land in te kunnen pompen, zoals nu ook weer gebeurt. Maar ook dat is eindig natuurlijk. Want zoals je terecht stelt heeft een te laag peil daar ook flinke gevolgen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 14:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Je kunt het water van het Ijsselmeer inderdaad niet echt laten dalen. Dat heeft anders gevolgen op de huishouding van de polders eromheen. Daarom is bijv het Markermeer ook nooit ingepolderd.
Nee, maar het niveau 'crisis painting' en framing is toch bizar. "Water uit de tijd van Rembrandt".quote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:14 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Dat kan toch allang geen verrassing meer zijn?
Oh absoluut. Maar daarom neem ik nu.nl ook echt allang niet meer serieus. Niet als nieuwsbron, en al zeker niet als discussieplatform. Smerige censuur daar, bah.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee, maar het niveau 'crisis painting' en framing is toch bizar. "Water uit de tijd van Rembrandt".
Er is een grote kans dat er een watermolecuul in jouw glas water zit dat ooit door een dinosauriër en talloze mensen is gedronken.
Maar het reguliere reptielenbrein zal er ongetwijfeld op aanslaan.
Nee niet gemist, maar het blijft maar aangekondigd worden, daar erger ik me een beetje aan.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De berichten over wat er in onze vaarwegen gebeurt gemist?
De beperkingen door de droogte gaan dan ook steeds een stapje verder.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:35 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee niet gemist, maar het blijft maar aangekondigd worden, daar erger ik me een beetje aan.
Welke beperkingen zijn er nu dan?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De beperkingen door de droogte gaan dan ook steeds een stapje verder.
En het is natuurlijk volop komkommertijd, dan doet dit het ook lekker in de media.
De eerste grote was de sluiting van het Twentekanaal, ondertussen is ook de haven van Deventer gesloten.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:50 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Welke beperkingen zijn er nu dan?
Oei. Dat is me compleet ontgaan.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De eerste grote was de sluiting van het Twentekanaal, ondertussen is ook de haven van Deventer gesloten.
In het westen van het land zijn ook allerlei sluizen dichtgezet. Er is een ontrekkingsverbod van oppervlaktewater in het grootse deel van Zuid-Holland. Allerlei pontjes zijn uit de vaart genomen.
En zo kan ik wel even doorgaan.
En voor veel van die maatregelen is het de eerste keer dat ze zo genomen moeten worden.
Het is volop komkommertijd. Dus waarom niet op alle fronten van droogte, branden en temperatuurrecords berichten?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En het is natuurlijk volop komkommertijd, dan doet dit het ook lekker in de media.
Kan gebeuren natuurlijk. Maar de kans is wel groot dat je in elk geval van het beperken van het transport over water (indirect) wel wat gevolgen gaat merken. De alternatieven zijn duurder en dat wordt uiteindelijk natuurlijk gewoon doorberekend.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:59 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oei. Dat is me compleet ontgaan.
Tja… dat kan dan niet anders. Maar ik zit meer met de komende zomers: die loeihete periode van enkele weken terug zal geen uitzondering zijn. Daar zit ik mee. En nu ook al zó lang al die zon…quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kan gebeuren natuurlijk. Maar de kans is wel groot dat je in elk geval van het beperken van het transport over water (indirect) wel wat gevolgen gaat merken. De alternatieven zijn duurder en dat wordt uiteindelijk natuurlijk gewoon doorberekend.
Goede vraag. Geen idee hoe die watersystemen met elkaar gekoppeld zijn of technisch kunnen worden gekoppeld. Aan de andere kant als Oost Groningen vanuit het IJsselmeer gehaald kan worden…quote:Op woensdag 5 augustus 2026 20:19 schreef Pegos het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre het ruim aanwezige water van het IJsselmeer en Markermeer voor enige verlichting van het Westland kan zorgen.
Het is maar een vraag, hoor.
In de randstad zal het wel meevallen; hooguit wat meer vrachtwagens op de weg. Verder landinwaarts kunnen er brandstoftekorten ontstaan en bedrijven stilvallen:quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kan gebeuren natuurlijk. Maar de kans is wel groot dat je in elk geval van het beperken van het transport over water (indirect) wel wat gevolgen gaat merken. De alternatieven zijn duurder en dat wordt uiteindelijk natuurlijk gewoon doorberekend.
quote:Glastuinbouw wil rioolwater inzetten na sproeiverbod
Glastuinbouw Nederland luidt de noodklok en pleit voor de inzet van gezuiverd rioolwater nu glastuinders in het westen van het land geen water meer uit sloten mogen oppompen. Door de aanhoudende droogte hebben de waterschappen een sproeiverbod ingesteld om de beperkte zoetwatervoorraad te beschermen. Volgens de belangenorganisatie dreigt de schade op te lopen tot 150 miljoen euro als het verbod langer aanhoudt.
Jacco Vooijs, voorzitter van Glastuinbouw Nederland afdeling Westland, zegt in Nieuwsuur dat de situatie "heel dramatisch" is. "Als dit zo doorgaat, gaan we een miljoenenstrop, tot 150 miljoen, krijgen in de tuinbouw. Dan vallen de bedrijven om. Wij hebben drie weken geleden nog het signaal gekregen dat er voldoende zoetwater was. Dit hebben we in het Westland nog nooit meegemaakt."
Voor veel glastuinbouwgewassen is een constante aanvoer van water noodzakelijk. Twee van hen, die anoniem willen blijven uit angst voor extra controles, zitten met de handen in het haar door de maatregel.
Liever boete dan failliet
Eén van de telers uit het Westland zegt dat de tijd begint te dringen. "We kunnen het nog een paar dagen volhouden. Maar als het langer duurt komen we in serieuze problemen. Het is alsof je kind in het ziekenhuis ligt, er zuurstof zat is, maar het ziekenhuis het in voorraad wil houden. Mijn bedrijf brandt dan af, ik ben al mijn klanten kwijt en het personeel loopt weg."
"Je zegt toch ook niet tegen een veeboer: je mag je koeien niet meer voeren? Laat hij zijn beesten dan doodgaan?", zegt een andere teler. "Ik blijf mijn gewassen gewoon beregenen, ook als het niet mag. Liever een boete betalen dan failliet gaan. Er is zat water in Nederland. Het waterschap stelt de bloemetjes en de bijtjes in crisistijd boven burgers en bedrijven." Het Hoogheemraadschap van Delfland laat weten "alles op alles" te zetten om de waterkeringen veilig te houden, en daarom "ingrijpende keuzes" te moeten maken.
Gezuiverd rioolwater de oplossing?
Voorzitter Jacco Vooijs van Glastuinbouw Nederland zegt begrip te hebben voor die afweging, maar vindt dat er een oplossing voorhanden is. Volgens hem loost Delfland ieder uur grote hoeveelheden gezuiverd rioolwater, ook wel effluent genoemd, op zee. Dat water zou volgens hem, na een aanvullende zuiveringsstap, kunnen worden ingezet om de glastuinbouw tijdelijk van water te voorzien.
Het Hoogheemraadschap zegt daarover tegen Nieuwsuur dat gezuiverd rioolwater "niet geschikt is voor consumptie" en daarom niet zomaar kan worden ingezet. Er zouden bijvoorbeeld nog resten van poep en medicijnen in kunnen zitten. Vooijs zegt dat de sector bereid is de kosten te dragen voor een extra zuivering, om volledige veiligheid te waarborgen. Het Hoogheemraadschap wil op dat voorstel niet reageren, maar zegt het gebruik van gezuiverd rioolwater wel te "onderzoeken".
Poepdeeltjes
"We gaan geen poepdeeltjes in het water brengen, dat is onzin", verzekert Vooijs, die de zuivering onder beheer van het Hoogheemraadschap wil laten gebeuren. "We gaan dat doen op hun terrein. We gaan dat niet eerst ergens anders naar toebrengen en dan zelf doen."
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijst onder meer op de mogelijkheid voor glastuinders om zichzelf te verzekeren, en de "waterbehoefteviewer met actuele gegevens over landbouwgewassen" die het departement heeft laten ontwikkelen. Vooijs: "Wij kunnen ons hier niet tegen verzekeren. Alleen de landbouw kan dat. Het ministerie zou ons moeten ondersteunen in deze acute problematiek. We hebben nu water nodig."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)tten-na-sproeiverbod
Je kunt altijd nog met drinkwater sproeien, dat mag sowieso.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:33 schreef monkyyy het volgende:
Gauw mijn tuin flink sproeien met oppervlakte water voordat hier ook een bergeningsverbod komt
Of snel kijken voor een regenton voor komende jarenquote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:33 schreef monkyyy het volgende:
Gauw mijn tuin flink sproeien met oppervlakte water voordat hier ook een bergeningsverbod komt
https://nos.nl/artikel/26(...)holland-door-droogtequote:Toenemend aantal scheuren in dijken Zuid-Holland door droogteHoogheemraadschap van Delfland
Waterschappen in het westen van Nederland treffen steeds meer scheuren aan in dijken. In Zuid-Holland moeten twee waterkeringen versterkt worden, omdat door de droogte problematische scheuren zijn ontstaan. Het gaat om een kade langs De Does bij Hoogmade en om een dijk bij Reeuwijk. "Deze waterkeringen staan niet op doorbreken, anders waren we met zandzakken aan de slag gegaan", zegt een woordvoerder van het Hoogheemraadschap van Rijnland. "Maar er moet wel actie worden ondernomen."
De kade bij Hoogmade zou over een paar jaar aangepakt worden, maar de herstelwerkzaamheden zijn naar voren gehaald omdat er een grote scheur is ontstaan. De scheur in de dijk bij Reeuwijk is minder groot, "maar als die verder scheurt ontstaan problemen. Daarom vullen we deze met klei", aldus de woordvoerder. De werkzaamheden zijn deze week begonnen.
Lekken of schuiven
Volgens de Unie van Waterschappen voeren 11 van de 21 waterschappen in ons land op dit moment extra inspecties uit van dijken. Dat zijn voornamelijk de waterschappen waarin veendijken liggen, zoals Rijnland (regio Leiden) en Delfland (regio Den Haag en Delft). Veendijken zijn gevoeliger voor droogte. Ze kunnen bij langdurige droogte gaan lekken en zelfs verschuiven.
Het Hoogheemraadschap van Rijnland kwam tijdens een recente inspectie bijna 150 scheuren tegen in 265 kilometer aan droogtegevoelige waterkeringen. In de meeste gevallen was er volgens het waterschap geen reden om in te grijpen. "Zolang de binnenkant van de dijk nat genoeg is en er geen lekkages of juist droge plekken te zien zijn, houden we de situatie gewoon goed in de gaten", zegt de woordvoerder.
'Significante verslechtering'
Inspecteurs van het Hoogheemraadschap van Delfland telden deze week 180 scheuren in 42 kilometer aan droogtegevoelige dijken. Tijdens de vorige inspectie, twee weken geleden, werden 32 scheuren gevonden in 17 kilometer aan dijken. Een woordvoerder van het hoogheemraadschap spreekt van een "significante verslechtering".
Van de 180 aangetroffen scheuren zijn er 18 "serieus", maar noodreparaties zijn volgens het hoogheemraadschap nog niet nodig. Delfland heeft sinds woensdag een zogeheten onttrekkingsverbod, wat betekent dat er geen oppervlaktewater uit onder meer sloten gehaald mag worden. "Het beschikbare zoete water in onze regio wordt steeds schaarser", zegt waterschapsbestuurder Nieske Dijkshoorn. "We hebben dat water nu hard nodig om onze dijken en inwoners te beschermen."
Het hoogheemraadschap heeft de afgelopen dagen grote hoeveelheden zoet water opgeslagen in een natuurgebied en een polder, om te kunnen gebruiken als de situatie nog penibeler wordt.
Verzilte grond kun je herstellen door het restbietensap,quote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Laat de bodem verzilten en zeg dat nog eens.
Beter pak je een “Cube” zo’n witte bak van 1 meter bij 1 meter. Vaak hebben die een metalen constructie, die kun je mooi laten begroeien met Clematis of een winde. Planten die niet kapot te krijgen zijn met deze temperaturen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 19:24 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Of snel kijken voor een regenton voor komende jaren
Een IBC. Ik ga er eens over nadenken want zo duur zijn ze niet en qua volume is dat wel net iets beter. Nu moet ik telkens met gieters heen en weer, maar dan kan ik er een dompelpomp in plaatsen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 01:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Beter pak je een “Cube” zo’n witte bak van 1 meter bij 1 meter. Vaak hebben die een metalen constructie, die kun je mooi laten begroeien met Clematis of een winde. Planten die niet kapot te krijgen zijn met deze temperaturen.
Wat ze er dan niet bij zeggen in dit artikel is dat dit water niet geschikt is voor consumptie omdat het nog vol met medicatie en poepresten zit en je dit dus ook niet 1 op 1 op je gewassen kan gaan sproeien want dan zit straks heel Nederland aan de schijterij.quote:
Waar een wil is, is een weg. Geen idee hoe goed dat water gefilterd is, maar met bijv UV behandeling kun je virussen en bacteriën doden. Veel rommel kan door bacteriën in de grond worden omgezet in voedingstoffen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:17 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Wat ze er dan niet bij zeggen in dit artikel is dat dit water niet geschikt is voor consumptie omdat het nog vol met medicatie en poepresten zit en je dit dus ook niet 1 op 1 op je gewassen kan gaan sproeien want dan zit straks heel Nederland aan de schijterij.
Dat water moet eerst nog verder gezuiverd worden, door het waterzuiveringsbedrijf zelf, op kosten van iemand anders dan de boeren, het liefst de overheid zelf.
Ja, technisch zal het prima kunnen. Zeker als je het gezuiverde rioolwater in het watersysteem brengt, dan doet verdunning ook een hoop. Bij direct op voedselgewassen brengen moet je wel echt extra zuiveringsstappen doen natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waar een wil is, is een weg. Geen idee hoe goed dat water gefilterd is, maar met bijv UV behandeling kun je virussen en bacteriën doden. Veel rommel kan door bacteriën in de grond worden omgezet in voedingstoffen.
Ik verwacht niet dat de vervuilers zich verantwoordelijk voelen voor het tekort aan schoon drinkbaar water.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:32 schreef viagraap het volgende:
Wat dacht je van op kosten van de fossiele industrie? Die wisten al minstens sinds de jaren '60 welk risico hun bedrijfspraktijk inhield, en ze hebben sindsdien vooral ingezet op het bespelen van de politiek en publieke opinie om er zo lang mogelijk mee door te kunnen gaan. Onderwijl subsidie vangend.
Die risico’s worden schromelijk overdreven. 0.2 mW/m2 per decade, als je alleen op zonnige dagen meet. En over welke subsidies heb je het?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:32 schreef viagraap het volgende:
Wat dacht je van op kosten van de fossiele industrie? Die wisten al minstens sinds de jaren '60 welk risico hun bedrijfspraktijk inhield, en ze hebben sindsdien vooral ingezet op het bespelen van de politiek en publieke opinie om er zo lang mogelijk mee door te kunnen gaan. Onderwijl subsidie vangend.
Hier in Spanje word gewoond zogenaamd landbouwer gewoon gebruikt zonder moeilijke filters en mensen gebruiken het zelf om zwembaden te vullen wat me niet echt gezond lijktquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:17 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Wat ze er dan niet bij zeggen in dit artikel is dat dit water niet geschikt is voor consumptie omdat het nog vol met medicatie en poepresten zit en je dit dus ook niet 1 op 1 op je gewassen kan gaan sproeien want dan zit straks heel Nederland aan de schijterij.
Dat water moet eerst nog verder gezuiverd worden, door het waterzuiveringsbedrijf zelf, op kosten van iemand anders dan de boeren, het liefst de overheid zelf.
Uhhm, artikel gelezen?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:17 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
quote:Voorzitter Jacco Vooijs van Glastuinbouw Nederland zegt begrip te hebben voor die afweging, maar vindt dat er een oplossing voorhanden is. Volgens hem loost Delfland ieder uur grote hoeveelheden gezuiverd rioolwater, ook wel effluent genoemd, op zee. Dat water zou volgens hem, na een aanvullende zuiveringsstap, kunnen worden ingezet om de glastuinbouw tijdelijk van water te voorzien.
Het Hoogheemraadschap zegt daarover tegen Nieuwsuur dat gezuiverd rioolwater "niet geschikt is voor consumptie" en daarom niet zomaar kan worden ingezet. Er zouden bijvoorbeeld nog resten van poep en medicijnen in kunnen zitten. Vooijs zegt dat de sector bereid is de kosten te dragen voor een extra zuivering, om volledige veiligheid te waarborgen. Het Hoogheemraadschap wil op dat voorstel niet reageren, maar zegt het gebruik van gezuiverd rioolwater wel te "onderzoeken".
Ja zeker en ik geef toe, mijn reactie was wat kort door de bocht. Ze willen inderdaad de kosten van het extra zuiveren wel op zich nemen, maar de rest van de kosten (lees: transport) niet, vandaar ook dat ze verderop in het artikel om ondersteuning vragen bij het ministerie van landbouw - terwijl watergebruik onder het ministerie van infra en waterstaat valt.quote:
Effluent van een RWI is niet vrij van virussen, bacterien, medicijnresten en andere chemische verbindingen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:17 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
De boeren zouden bufferbekken moeten hebben om teveel aan water in de winter op te slaan zodat ze die kunnen gebruiken in de zomer.quote:Op zondag 12 juli 2026 22:40 schreef Mortaxx het volgende:
Komt omdat de door boeren gedomineerde waterschappen al het water wat valt zo snel mogelijk richting zee pompen omdat de weilanden en akkers anders te nat zijn
Mijn favoriete boer van Harry’s farm had dit jaar een tarwesoort op het land staan die minder water nodig had. Dan ben je goed aan het boeren. Ondernemen is anticiperen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 00:22 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
De boeren zouden bufferbekken moeten hebben om teveel aan water in de winter op te slaan zodat ze die kunnen gebruiken in de zomer.
We hebben het uitgespeeld. Well done.quote:Op zondag 9 augustus 2026 06:58 schreef Since2003 het volgende:
Ja jongons, onze geschiedenis altijd gestreden tegen het water maar ein-de-lijk is het op.
Wat een wedstrijd.quote:Op zondag 9 augustus 2026 07:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
We hebben het uitgespeeld. Well done.
Volgens mij niet. Er zijn ook verordeningen dat je dat niet mag doen. Net zoals de auto wassen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 12:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Je kunt altijd nog met drinkwater sproeien, dat mag sowieso.
In Tokyo en Singapore doen ze het ook door enorme betonnen kelders te graven.quote:Op zondag 9 augustus 2026 06:16 schreef Chillegast het volgende:
Nederland is voor de toevoer van zoet water voor ongeveer 70% afhankelijk van wat er via de rivieren wordt aangevoerd. In droge periodes komt een belangrijk deel daarvan als smeltwater uit de bergen. Met terugtrekkende gletsjers en een opschuivende sneeuwgrens is daar steeds minder van. Het weinige water dat nog stroomt wordt bovendien stroomopwaarts gebufferd in stuwmeren. Gevolg: extreem lage waterstanden bij ons helemaal aan het eind van die rivieren, dreigende verzilting van het IJsselmeer en landbouwgrond aan rivierdelta's, verstoring voor transport over water, lage grondwaterstanden waardoor dijken uitdrogen etc.
Je kunt dat niet allemaal oplossen door te bufferen. Zulke buffers zorgen er bijvoorbeeld niet voor dat je de waterstand in de rivieren kan verhogen zodat de binnenvaart opeens weer alle havens kan aandoen. Of dat de dijken in goede staat blijven. Of dat het grondwaterpeil hoog genoeg blijft om massale funderingsproblemen tegen te gaan.
Bovendien kun je in Nederland geen echte stuwmeren bouwen. Waterbuffers in een vlak land zonder bergen en diepe dalen zijn ondiep en hebben dus maar een beperkte capaciteit. Bruikbaar als overloopgebied voor een rivier die buiten haar oevers treedt maar onbruikbaar om de lage waterstand op te lossen in tijden van langdurige droogte.
Het kan wel, maar dat is zeer ingrijpend. De buffer in Tokyo gaat 200 meter de grond in over een lengte van enkele kilometers. Daar past anderhalf miljoen kuub in. Dat is niet iets dat je zomaar even bouwt.quote:Op zondag 9 augustus 2026 08:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In Tokyo en Singapore doen ze het ook door enorme betonnen kelders te graven.
Komkommertijd? Het is oorlog overal in de wereld, bosbranden overal in Europa, watertekorten... Vroeger was komkommertijd een geboren zeehondje in Pieterburenquote:Op woensdag 5 augustus 2026 18:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Inderdaad. Bloemetjes en bijtjes, zeg maar het resterende restje natuur in Nederland lijkt me iets belangrijker dan een x aantal bedrijven die omvallen omdat ze geen rekening hebben gehouden met iets waar al 40 jaar voor wordt gewaarschuwd. Het algemeen belang voor Nederland lijkt me hoger dan wat bedrijven in het Westland.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 08:22 schreef Niek92 het volgende:
Typisch weer dat boeren (kun je in dit geval nog spreken van boeren, gezien de mate van industrialisatie?) menen dat ze boven de wet staan. De bloemetjes zijn belangrijker dan de dijken stevig op orde houden.
Dit is dan niet waar. In het artikel staat letterlijk dat de tuinbouwsector zelf die kosten wil dragenquote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:17 schreef Timwonnacott het volgende:
De Groene Khmer is ook wakker jongonsquote:Op zondag 9 augustus 2026 09:24 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Inderdaad. Bloemetjes en bijtjes, zeg maar het resterende restje natuur in Nederland lijkt me iets belangrijker dan een x aantal bedrijven die omvallen omdat ze geen rekening hebben gehouden met iets waar al 40 jaar voor wordt gewaarschuwd. Het algemeen belang voor Nederland lijkt me hoger dan wat bedrijven in het Westland.
Burgers horen ook bij de bloemetjes en bijtjes schat. Als je dat niet snapt, beeldt je dan even in hoe het woont op een industrieterreinquote:Op zondag 9 augustus 2026 09:27 schreef Since2003 het volgende:
[..]
De Groene Khmer is ook wakker jongons
Zie mijn andere post, de kosten voor de zuivering willen ze dragen, de kosten voor het transport niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 09:26 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dit is dan niet waar. In het artikel staat letterlijk dat de tuinbouwsector zelf die kosten wil dragen
Ah daar heb je die idioot die eeuwenlange consencus over broeikasgassen probeert te weerleggen. En je weet heus wel over welke subsidies ik het heb. Zo nee, lees je eens in en kom dan terug.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die risico’s worden schromelijk overdreven. 0.2 mW/m2 per decade, als je alleen op zonnige dagen meet. En over welke subsidies heb je het?
Natuurlijk niet ik knijp iedereen uit tot de laatste druppel.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat de vervuilers zich verantwoordelijk voelen voor het tekort aan schoon drinkbaar water.
De Maas en Zuid Willemsvaart zijn op dit moment nog gewoon bevaarbaar omdat deze stuwen en sluizen hebben..quote:Op zondag 9 augustus 2026 06:16 schreef Chillegast het volgende:
.
Je kunt dat niet allemaal oplossen door te bufferen. Zulke buffers zorgen er bijvoorbeeld niet voor dat je de waterstand in de rivieren kan verhogen zodat de binnenvaart opeens weer alle havens kan aandoen.
De Rijn heeft stuwen bij Driel. En wellicht nog meer?quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De Maas en Zuid Willemsvaart zijn op dit moment nog gewoon bevaarbaar omdat deze stuwen en sluizen hebben..
Dat zouden we bij de Rijn ook kunnen doen alleen duren de reisjes op de Rijn dan langer.
0.2 W/m2 per decade is de consensus.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:21 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ah daar heb je die idioot die eeuwenlange consencus over broeikasgassen probeert te weerleggen. En je weet heus wel over welke subsidies ik het heb. Zo nee, lees je eens in en kom dan terug.
Tot de jaren '90. We zitten inmiddels op 0,5W/m2quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
0.2 W/m2 per decade is de consensus.
Ik zou graag excuses zien. Wie is hier de idioot?
Hangt er van af waar je meet. In Nederland kan dat idd 0.5 W/m2 per decade zijn. Mijn getallen komen van een ander meetsysteem (Great Plains).quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:07 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Tot de jaren '90. We zitten inmiddels op 0,5W/m2
Hier is door het waterschap gevraagd om 's avonds te sproeien met drinkwater en er zuinig mee om te gaan. Geen verbod.quote:Op zondag 9 augustus 2026 08:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Er zijn ook verordeningen dat je dat niet mag doen. Net zoals de auto wassen.
Great Plains is lokaal. Wereldwijd komt de huidige totale toename op 0,5 W/m2 per decennium sinds 1990.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hangt er van af waar je meet. In Nederland kan dat idd 0.5 W/m2 per decade zijn. Mijn getallen komen van een ander meetsysteem (Great Plains).
wat trouwens zeer tegenstrijdig is met wat de drinkwater bedrijven willen, want die willen juist die pieken voorkomen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier is door het waterschap gevraagd om 's avonds te sproeien met drinkwater en er zuinig mee om te gaan. Geen verbod.
In de omringende landen wil ik ervoor zorgen dat vervuilers eindelijk een eerlijke prijs gaan betalen aan de mensen die de producten leveren waar zij afhankelijk van zijn.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:26 schreef O0utlawz het volgende:
[..]
Natuurlijk niet ik knijp iedereen uit tot de laatste druppel.
Zo rollen de sterke autorijdende mannen met veel geld en luxe
Eh hoe ga jij dit bewerkstelligen mijn grote uitkeringstrekkende vriend?quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:46 schreef torentje het volgende:
[..]
In de omringende landen wil ik ervoor zorgen dat vervuilers eindelijk een eerlijke prijs gaan betalen aan de mensen die de producten leveren waar zij afhankelijk van zijn.
als Duitsland de rijn gaat aftappen dan hebben we pas echt een probleemquote:
Misschien moet Nederland meer water vasthouden bij Lobith in tijden van overvloedige regenval in spaarbekkensquote:AI-overzicht
De verdeling van het Rijnwater
De verdeling van het water over de Nederlandse rivieren is strak gereguleerd door Rijkswaterstaat:
De Waal (ca. 65%):
Dit is de grootste aftakking. Dit water stroomt via de haven van Rotterdam (de Nieuwe Waterweg) en het Haringvliet rechtstreeks de Noordzee in.
De Nederrijn / Lek (ca. 23%):
Dit water stroomt eveneens richting het westen en mondt uit in de Noordzee bij Rotterdam.
De IJssel (ca. 12%):
Dit is de enige tak die naar het noorden stroomt.
Deze tak mondt uit in het IJsselmeer.
Pas wanneer de spuisluizen van de Afsluitdijk opengaan, stroomt dit water (gemengd met ander regenwater) de Waddenzee in.
quote:AI-overzicht
De gletsjers in Oostenrijk smelten in een alarmerend tempo.
Bijna alle geobserveerde ijsmassa's trekken zich elk jaar verder terug en verliezen snel in lengte en dikte.
De grootste gletsjer van het land, de Pasterze bij de Großglockner, smelt zo snel dat hij dreigt in twee delen te breken.
De Huidige SituatieVolgens de Oostenrijkse Alpenvereniging (Alpenverein) krimpt 94 van de 96 geobserveerde gletsjers.
Dat kan alleen maar mis gaan.quote:Fase 2, die van feitelijk watertekort, lijkt nu aanstaande. Bij niveau 3 is er sprake van een crisis, dan neemt het ministerie van Binnenlandse Zaken het over van de LCW en komt er een nationaal crisiscentrum.
Ik hoop dat heldere hugo dit weer in goede banen gaat leiden.quote:
hopen op de NL politiekquote:Op zondag 9 augustus 2026 18:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik hoop dat heldere hugo dit weer in goede banen gaat leiden.
De buitenlandse verkopers erop wijzen dat de vervuilers hen geen eerlijke prijs betalen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:55 schreef O0utlawz het volgende:
[..]
Eh hoe ga jij dit bewerkstelligen mijn grote uitkeringstrekkende vriend?
En waarom heb jij geen auto en ben jij niet lang, krachtig, atletisch en goed doorvoed?
Komt dat soms omdat jij een arme sloeber bent?
Doe dat en informeer mij later over de gang van zaken dan kunnen we van jou ook een krachtige autorijdende man maken.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:12 schreef torentje het volgende:
[..]
De buitenlandse verkopers erop wijzen dat de vervuilers hen geen eerlijke prijs betalen.
Geen onderhoud meer plegen aan de dijken en ze opblazen overal, het water komt dan vanzelf naar binnen.quote:
Omdat ik geen vervuiler wil zijn, wil ik geen vervoermiddel aangedreven door fossiele brandstof.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:16 schreef O0utlawz het volgende:
[..]
Doe dat en informeer mij later over de gang van zaken dan kunnen we van jou ook een krachtige autorijdende man maken.
Dan word jij een krachtige elektrische rijdende kasthomo.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat ik geen vervuiler wil zijn, wil ik geen vervoermiddel aangedreven door fossiele brandstof.
Als dat al gebeurt is dat via het IJsselmeer. Op dit moment is het eerder dat het IJsselmeer verzilt via de sluizen in afsluitdijk omdat er nauwelijks natuurlijke aanvoer van zoetwater is. Water uit het IJsselmeer wordt de Friese boezem ingelaten om het zout uit de Waddenzee weg te spoelen. Bij Harlingen wordt dat dan weer richting de Waddenzee gespoeld. Als dat niet zou gebeuren zou de Friese landbouwgrond langzaam verzilten. Gebeurt overigens altijd, niet alleen bij droogte.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als Duitsland de rijn gaat aftappen dan hebben we pas echt een probleem
Nederland laat het Rijnwater deels de Waddenzee in lopen
Zelfs Rijkswaterstaat (kaartje) weet het niet. De Rijn komt bij Spijk het land binnen. Niet bij Lobith. Lobith ligt niet eens direct aan de Rijn. Tolkamer wel.quote:[..]
Misschien moet Nederland meer water vasthouden bij Lobith in tijden van overvloedige regenval in spaarbekkens
De tijden van toevoer van smeltwater zoals in 1993 en 1995 is voorbij, het smelten is gedaan, we wachten op de regen
[..]
[ afbeelding ]
er zit ook veel zout water onder Almerequote:Op zondag 9 augustus 2026 20:46 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Als dat al gebeurt is dat via het IJsselmeer. Op dit moment is het eerder dat het IJsselmeer verzilt via de sluizen in afsluitdijk omdat er nauwelijks natuurlijke aanvoer van zoetwater is.
Water uit het IJsselmeer wordt de Friese boezem ingelaten om het zout uit de Waddenzee weg te spoelen.
Dat klopt helemaal: de ondergrond van Almere en grote delen van Flevoland bevat inderdaad enorme hoeveelheden brak tot zeer zout grondwater.
Vanaf een diepte van zo'n 40 tot 60 meter onder NAP stuit je daar op water met hoge zoutgehaltes.
De oorzaak: Een erfenis van de Zuiderzee
Dit zoute grondwater is een direct gevolg van de geologische geschiedenis.
Voordat Flevoland werd drooggelegd, lag hier de Zuiderzee, en nog langer geleden de eveneens zoute Almere-lagune.
Gedurende honderden jaren is het zoute zeewater diep in de zandlagen van de bodem geïnfiltreerd.
Hoewel de polder nu al decennia droog ligt en regenwater de bovenste grondlagen heeft 'verzoet', is dat diepe, zwaardere zoute water daar nooit helemaal verdwenen.
Waarom dit belangrijk is
Brakke kwel: Omdat Almere diep ligt, drukt het diepe grondwater omhoog (kwel).
Dit zorgt ervoor dat ook het oppervlaktewater in de sloten en vaarten van Flevoland sneller kan verzilten, zeker tijdens droge periodes.
Een AI test bedoel jequote:
De capaciteit om 275.000 liter water per seconde in de Waddenzee te pompen hoort bij het nieuwe gemaal bij Den Oever in de Afsluitdijk.
Dit indrukwekkende project van Rijkswaterstaat is ontworpen om overtollig water uit het IJsselmeer af te voeren en zo overstromingen in het achterland te voorkomen.
Belangrijke feiten over dit gemaal
Zes megapompen:
De totale capaciteit wordt bereikt door de inzet van zes gigantische pompen.
Individuele kracht:
Eén enkele pomp verplaatst tot wel 50.000 liter water per seconde.
Gigantische afmetingen:
Elke pomp is bijna 12 meter hoog en weegt 90 ton.
Je kan het niet eens betalen van je bijstand.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat ik geen vervuiler wil zijn, wil ik geen vervoermiddel aangedreven door fossiele brandstof.
Geen idee hoe je dit wereldwijd gaat middelen, en dat heb jij ook niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:23 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Great Plains is lokaal. Wereldwijd komt de huidige totale toename op 0,5 W/m2 per decennium sinds 1990.
https://gml.noaa.gov/aggi/
Marianne zwagerman heeft in haar podcasts mensen geinterviewd die werken bij waterbeheer/sluizen. Dit watertekort is één grote verzonnen crisis.quote:Op zondag 9 augustus 2026 22:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Een AI test bedoel je
Het is tijd dat WA van Buren zich met het water beheer gaat bemoeien,
Rijkswaterstaat weet wel van rivierwater weg pompen maar niet veel van zoetwater beheer
https://www.rijkswatersta(...)op-extreem-hoogwater
[..]
Okay man, dan niet he. Ik heb in tegenstelling tot wat jij de hele tijd doet de bron gelinkt. Jij roept wat en dan moet ik zelf maar op zoek naar de data. En dan dit soort dingen roepen? Zoek het even lekker uit.quote:Op maandag 10 augustus 2026 06:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geen idee hoe je dit wereldwijd gaat middelen, en dat heb jij ook niet.
Je kunt dit soort zaken niet wereldwijd middelen, omdat je daar de data niet voor hebt. Zo ver ik weet zijn er maar een paar AERI spectrometers die deze metingen kunnen doen, en op basis van die metingen kun je niet zeggen wat er wereldwijd gebeurt.quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:38 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Okay man, dan niet he. Ik heb in tegenstelling tot wat jij de hele tijd doet de bron gelinkt. Jij roept wat en dan moet ik zelf maar op zoek naar de data. En dan dit soort dingen roepen? Zoek het even lekker uit.
quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:10 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Marianne zwagerman heeft in haar podcasts mensen geinterviewd die werken bij waterbeheer/sluizen. Dit watertekort is één grote verzonnen crisis.
Dat lijkt me de aangewezen persoon voor het beteugelen van een dergelijke crisis inderdaad.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik hoop dat heldere hugo dit weer in goede banen gaat leiden.
Dus niet CO2? Welke dan wel ... H2O??quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:47 schreef Lyrebird het volgende:
Men kijkt volgens mij naar de verkeerde variabele.
Yep. Ten eerste een gebrek aan wolken, maar waterdamp hoger in de atmosfeer door de Hunga Tonga uitbarsting en vliegtuigen spelen volgens mij ook een rol, waarschijnlijk in het creeren van een conditie waardoor er minder bewolking is.quote:Op maandag 10 augustus 2026 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus niet CO2? Welke dan wel ... H2O??
Waarom geef ik eigenlijk bronnen als ik uit je reactie kan afleiden dat je ze kennelijk niet eens leest?quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je kunt dit soort zaken niet wereldwijd middelen, omdat je daar de data niet voor hebt. Zo ver ik weet zijn er maar een paar AERI spectrometers die deze metingen kunnen doen, en op basis van die metingen kun je niet zeggen wat er wereldwijd gebeurt.
Metingen worden daarnaast zo zwaar beinvloed door bewolking dat dagen met bewolking uit de dataset worden gelaten. Maar het frappante is dat een afname in bewolking tot veel meer forcing kan leiden dat die 1 W/m2 door CO2 waar we het over hebben.
Men kijkt volgens mij naar de verkeerde variabele.
Misschien omdat je je eigen bron niet goed leest?quote:Op maandag 10 augustus 2026 09:12 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Waarom geef ik eigenlijk bronnen als ik uit je reactie kan afleiden dat je ze kennelijk niet eens leest?
quote:The atmospheric abundance and effective radiative forcing of the three main long-lived greenhouse gases continue to increase in the atmosphere. While the combined effective radiative forcing of these and all the other long-lived, well-mixed greenhouse gases included in the AGGI rose 54% from 1990 to 2024 (by ~1.24 W m-2), CO2 has accounted for about 81% of this increase (~1.0 W m-2), which makes it by far the largest contributor to increases in effective radiative forcing from long-lived gases since 1990. The second largest contributor to the increase since 1990 was N2O with a 0.09 W m-2 increase, followed by methane with a 0.08 W m-2 increase.
Dat klopt, ik kan voor de meeste producten geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers, dit in tegenstelling tot de vervuilers die willen geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers van producten.quote:Op maandag 10 augustus 2026 00:27 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Je kan het niet eens betalen van je bijstand.
Pauper
Dan gewoon zelf maken. Krachtige mannen doen zelf hun groentes kweken.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat klopt, ik kan voor de meeste producten geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers
ik koop liever groente in een potquote:Op maandag 10 augustus 2026 12:07 schreef O0utlawz het volgende:
[..]
Dan gewoon zelf maken. Krachtige mannen doen zelf hun groentes kweken.
Nee maar jij bent rijk. Rijke krachtige mannen kopen hun groentes in een potquote:Op maandag 10 augustus 2026 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik koop liever groente in een pot
maar ja ik ben dan ook niet krachtig meer
Dat er minder bewolking zou je dan toch ook kunnen bewijzen met satellietbeelden van de afgelopen 20 jaar. Nu is het niet veel meer dan assumpties hier posten die in mijn optiek niet veel meer zijn dan schieten met hagel.quote:Op maandag 10 augustus 2026 09:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Yep. Ten eerste een gebrek aan wolken, maar waterdamp hoger in de atmosfeer door de Hunga Tonga uitbarsting en vliegtuigen spelen volgens mij ook een rol, waarschijnlijk in het creeren van een conditie waardoor er minder bewolking is.
Dat kun je zelf op de site van het KNMI vinden. Het aantal uren zon is sinds midden jaren 90 toegenomen, en daarmee ook de temperatuur. Minder bewolking, meer forcing, hogere temperatuur. De afname van aerosolen de afgelopen jaren door verbod op zwavel in stookolie heeft ook nog eens voor een flinke toename gezorgdquote:Op maandag 10 augustus 2026 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat er minder bewolking zou je dan toch ook kunnen bewijzen met satellietbeelden van de afgelopen 20 jaar. Nu is het niet veel meer dan assumpties hier posten die in mijn optiek niet veel meer zijn dan schieten met hagel.
Zie boven.quote:Voor de door jou genoemde eruptie in 2022 hadden we in de wereld al flink wat opwarming te pakken.. hoe kunnen we dat verklaren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |