abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221537475
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 19:16 schreef O0utlawz het volgende:

[..]
Doe dat en informeer mij later over de gang van zaken dan kunnen we van jou ook een krachtige autorijdende man maken.
Omdat ik geen vervuiler wil zijn, wil ik geen vervoermiddel aangedreven door fossiele brandstof.
pi_221537520
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 19:34 schreef torentje het volgende:

[..]
Omdat ik geen vervuiler wil zijn, wil ik geen vervoermiddel aangedreven door fossiele brandstof.
Dan word jij een krachtige elektrische rijdende kasthomo.
pi_221537909
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als Duitsland de rijn gaat aftappen dan hebben we pas echt een probleem

Nederland laat het Rijnwater deels de Waddenzee in lopen
Als dat al gebeurt is dat via het IJsselmeer. Op dit moment is het eerder dat het IJsselmeer verzilt via de sluizen in afsluitdijk omdat er nauwelijks natuurlijke aanvoer van zoetwater is. Water uit het IJsselmeer wordt de Friese boezem ingelaten om het zout uit de Waddenzee weg te spoelen. Bij Harlingen wordt dat dan weer richting de Waddenzee gespoeld. Als dat niet zou gebeuren zou de Friese landbouwgrond langzaam verzilten. Gebeurt overigens altijd, niet alleen bij droogte.

quote:
[..]
Misschien moet Nederland meer water vasthouden bij Lobith in tijden van overvloedige regenval in spaarbekkens
De tijden van toevoer van smeltwater zoals in 1993 en 1995 is voorbij, het smelten is gedaan, we wachten op de regen
[..]
[ afbeelding ]
Zelfs Rijkswaterstaat (kaartje) weet het niet. De Rijn komt bij Spijk het land binnen. Niet bij Lobith. Lobith ligt niet eens direct aan de Rijn. Tolkamer wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Chillegast op 09-08-2026 22:03:53 ]
  zondag 9 augustus 2026 @ 20:52:06 #279
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221537938
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zondag 9 augustus 2026 @ 21:17:19 #280
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221538066
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 20:46 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Als dat al gebeurt is dat via het IJsselmeer. Op dit moment is het eerder dat het IJsselmeer verzilt via de sluizen in afsluitdijk omdat er nauwelijks natuurlijke aanvoer van zoetwater is.

Water uit het IJsselmeer wordt de Friese boezem ingelaten om het zout uit de Waddenzee weg te spoelen.
er zit ook veel zout water onder Almere

quote:
AI-overzicht
Dat klopt helemaal: de ondergrond van Almere en grote delen van Flevoland bevat inderdaad enorme hoeveelheden brak tot zeer zout grondwater.
Vanaf een diepte van zo'n 40 tot 60 meter onder NAP stuit je daar op water met hoge zoutgehaltes.

De oorzaak: Een erfenis van de Zuiderzee
Dit zoute grondwater is een direct gevolg van de geologische geschiedenis.
Voordat Flevoland werd drooggelegd, lag hier de Zuiderzee, en nog langer geleden de eveneens zoute Almere-lagune.
Gedurende honderden jaren is het zoute zeewater diep in de zandlagen van de bodem geïnfiltreerd.

Hoewel de polder nu al decennia droog ligt en regenwater de bovenste grondlagen heeft 'verzoet', is dat diepe, zwaardere zoute water daar nooit helemaal verdwenen.

Waarom dit belangrijk is
Brakke kwel: Omdat Almere diep ligt, drukt het diepe grondwater omhoog (kwel).
Dit zorgt ervoor dat ook het oppervlaktewater in de sloten en vaarten van Flevoland sneller kan verzilten, zeker tijdens droge periodes.

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 09-08-2026 21:57:19 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221538331
Deze wordt weer een IQ test hoor.
  zondag 9 augustus 2026 @ 22:33:49 #282
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221538404
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 22:24 schreef Memeowitz het volgende:
Deze wordt weer een IQ test hoor.
Een AI test bedoel je

Het is tijd dat WA van Buren zich met het zoetwaterbeheer gaat bemoeien,
Rijkswaterstaat weet wel van rivierwater weg pompen maar niet veel van zoetwater beheer

https://www.rijkswatersta(...)op-extreem-hoogwater
quote:
AI-overzicht
De capaciteit om 275.000 liter water per seconde in de Waddenzee te pompen hoort bij het nieuwe gemaal bij Den Oever in de Afsluitdijk.
Dit indrukwekkende project van Rijkswaterstaat is ontworpen om overtollig water uit het IJsselmeer af te voeren en zo overstromingen in het achterland te voorkomen.

Belangrijke feiten over dit gemaal
Zes megapompen:
De totale capaciteit wordt bereikt door de inzet van zes gigantische pompen.
Individuele kracht:
Eén enkele pomp verplaatst tot wel 50.000 liter water per seconde.
Gigantische afmetingen:
Elke pomp is bijna 12 meter hoog en weegt 90 ton.

[ Bericht 14% gewijzigd door michaelmoore op 10-08-2026 13:11:30 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 10 augustus 2026 @ 00:27:56 #283
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_221538883
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 19:34 schreef torentje het volgende:

[..]
Je kan het niet eens betalen van je bijstand.
Pauper
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_221539189
quote:
1s.gif Op zondag 9 augustus 2026 17:23 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Great Plains is lokaal. Wereldwijd komt de huidige totale toename op 0,5 W/m2 per decennium sinds 1990.

https://gml.noaa.gov/aggi/
Geen idee hoe je dit wereldwijd gaat middelen, en dat heb jij ook niet.

Enfin, laten we eens naar de getallen kijken, die jij zelf geeft:

Van 1990 tot 1924 is de toename door CO2 1 W/m2 "wereldwijd". Dat is 1/34 = 0.029/yr = 0.3 W/m2 per decade. ik heb naar de onderliggende data gekeken, en die is gemasseerd omdat alle dagen met bewolking uit de dataset zijn gelaten. Of de toename daadwerkelijk 0.3 W/m2 per decade is, durf ik daarom ook niet te zeggen.

We staren ons blind op deze getallen, maar dat is klein bier vergeleken met de extra forcing door minder bewolking.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221539225
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 22:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Een AI test bedoel je

Het is tijd dat WA van Buren zich met het water beheer gaat bemoeien,
Rijkswaterstaat weet wel van rivierwater weg pompen maar niet veel van zoetwater beheer

https://www.rijkswatersta(...)op-extreem-hoogwater
[..]

Marianne zwagerman heeft in haar podcasts mensen geinterviewd die werken bij waterbeheer/sluizen. Dit watertekort is één grote verzonnen crisis.
pi_221539305
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 06:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Geen idee hoe je dit wereldwijd gaat middelen, en dat heb jij ook niet.
Okay man, dan niet he. Ik heb in tegenstelling tot wat jij de hele tijd doet de bron gelinkt. Jij roept wat en dan moet ik zelf maar op zoek naar de data. En dan dit soort dingen roepen? Zoek het even lekker uit.
pi_221539330
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 07:38 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Okay man, dan niet he. Ik heb in tegenstelling tot wat jij de hele tijd doet de bron gelinkt. Jij roept wat en dan moet ik zelf maar op zoek naar de data. En dan dit soort dingen roepen? Zoek het even lekker uit.
Je kunt dit soort zaken niet wereldwijd middelen, omdat je daar de data niet voor hebt. Zo ver ik weet zijn er maar een paar AERI spectrometers die deze metingen kunnen doen, en op basis van die metingen kun je niet zeggen wat er wereldwijd gebeurt.

Metingen worden daarnaast zo zwaar beinvloed door bewolking dat dagen met bewolking uit de dataset worden gelaten. Maar het frappante is dat een afname in bewolking tot veel meer forcing kan leiden dat die 1 W/m2 door CO2 waar we het over hebben.

Men kijkt volgens mij naar de verkeerde variabele.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_221539352
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 07:10 schreef Memeowitz het volgende:

[..]
Marianne zwagerman heeft in haar podcasts mensen geinterviewd die werken bij waterbeheer/sluizen. Dit watertekort is één grote verzonnen crisis.
:')
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  maandag 10 augustus 2026 @ 08:42:53 #289
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221539480
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2026 18:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik hoop dat heldere hugo dit weer in goede banen gaat leiden.
Dat lijkt me de aangewezen persoon voor het beteugelen van een dergelijke crisis inderdaad.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_221539494
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 07:47 schreef Lyrebird het volgende:
Dus niet CO2? Welke dan wel ... H2O??
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221539565
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 08:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus niet CO2? Welke dan wel ... H2O??
Yep. Ten eerste een gebrek aan wolken, maar waterdamp hoger in de atmosfeer door de Hunga Tonga uitbarsting en vliegtuigen spelen volgens mij ook een rol, waarschijnlijk in het creeren van een conditie waardoor er minder bewolking is.
pi_221539593
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 07:47 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je kunt dit soort zaken niet wereldwijd middelen, omdat je daar de data niet voor hebt. Zo ver ik weet zijn er maar een paar AERI spectrometers die deze metingen kunnen doen, en op basis van die metingen kun je niet zeggen wat er wereldwijd gebeurt.

Metingen worden daarnaast zo zwaar beinvloed door bewolking dat dagen met bewolking uit de dataset worden gelaten. Maar het frappante is dat een afname in bewolking tot veel meer forcing kan leiden dat die 1 W/m2 door CO2 waar we het over hebben.

Waarom geef ik eigenlijk bronnen als ik uit je reactie kan afleiden dat je ze kennelijk niet eens leest?
pi_221540076
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 09:12 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Waarom geef ik eigenlijk bronnen als ik uit je reactie kan afleiden dat je ze kennelijk niet eens leest?
Misschien omdat je je eigen bron niet goed leest?

quote:
The atmospheric abundance and effective radiative forcing of the three main long-lived greenhouse gases continue to increase in the atmosphere. While the combined effective radiative forcing of these and all the other long-lived, well-mixed greenhouse gases included in the AGGI rose 54% from 1990 to 2024 (by ~1.24 W m-2), CO2 has accounted for about 81% of this increase (~1.0 W m-2), which makes it by far the largest contributor to increases in effective radiative forcing from long-lived gases since 1990. The second largest contributor to the increase since 1990 was N2O with a 0.09 W m-2 increase, followed by methane with a 0.08 W m-2 increase.
pi_221541172
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 00:27 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Je kan het niet eens betalen van je bijstand.
Pauper
Dat klopt, ik kan voor de meeste producten geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers, dit in tegenstelling tot de vervuilers die willen geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers van producten.
pi_221541554
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 11:24 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat klopt, ik kan voor de meeste producten geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers
Dan gewoon zelf maken. Krachtige mannen doen zelf hun groentes kweken.
  maandag 10 augustus 2026 @ 12:22:53 #296
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221541619
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 12:07 schreef O0utlawz het volgende:

[..]
Dan gewoon zelf maken. Krachtige mannen doen zelf hun groentes kweken.
ik koop liever groente in een pot

maar ja ik ben dan ook niet krachtig meer
pi_221541798
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 12:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik koop liever groente in een pot

maar ja ik ben dan ook niet krachtig meer
Nee maar jij bent rijk. Rijke krachtige mannen kopen hun groentes in een pot
pi_221541888
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 09:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Yep. Ten eerste een gebrek aan wolken, maar waterdamp hoger in de atmosfeer door de Hunga Tonga uitbarsting en vliegtuigen spelen volgens mij ook een rol, waarschijnlijk in het creeren van een conditie waardoor er minder bewolking is.
Dat er minder bewolking zou je dan toch ook kunnen bewijzen met satellietbeelden van de afgelopen 20 jaar. Nu is het niet veel meer dan assumpties hier posten die in mijn optiek niet veel meer zijn dan schieten met hagel.

Voor de door jou genoemde eruptie in 2022 hadden we in de wereld al flink wat opwarming te pakken.. hoe kunnen we dat verklaren?
pi_221541913
De Rijn zal binnenkort niet meer geheel bevaarbaar zijn, maar in 2 stukken uiteneenvallen. Bij Kaub in Dl wordt het onbevaarbaar door een te lage waterstand.

Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221542001
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat er minder bewolking zou je dan toch ook kunnen bewijzen met satellietbeelden van de afgelopen 20 jaar. Nu is het niet veel meer dan assumpties hier posten die in mijn optiek niet veel meer zijn dan schieten met hagel.
Dat kun je zelf op de site van het KNMI vinden. Het aantal uren zon is sinds midden jaren 90 toegenomen, en daarmee ook de temperatuur. Minder bewolking, meer forcing, hogere temperatuur. De afname van aerosolen de afgelopen jaren door verbod op zwavel in stookolie heeft ook nog eens voor een flinke toename gezorgd

quote:
Voor de door jou genoemde eruptie in 2022 hadden we in de wereld al flink wat opwarming te pakken.. hoe kunnen we dat verklaren?
Zie boven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')