Ik hoop dat heldere hugo dit weer in goede banen gaat leiden.quote:
hopen op de NL politiekquote:Op zondag 9 augustus 2026 18:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik hoop dat heldere hugo dit weer in goede banen gaat leiden.
De buitenlandse verkopers erop wijzen dat de vervuilers hen geen eerlijke prijs betalen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:55 schreef O0utlawz het volgende:
[..]
Eh hoe ga jij dit bewerkstelligen mijn grote uitkeringstrekkende vriend?
En waarom heb jij geen auto en ben jij niet lang, krachtig, atletisch en goed doorvoed?
Komt dat soms omdat jij een arme sloeber bent?
Doe dat en informeer mij later over de gang van zaken dan kunnen we van jou ook een krachtige autorijdende man maken.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:12 schreef torentje het volgende:
[..]
De buitenlandse verkopers erop wijzen dat de vervuilers hen geen eerlijke prijs betalen.
Geen onderhoud meer plegen aan de dijken en ze opblazen overal, het water komt dan vanzelf naar binnen.quote:
Omdat ik geen vervuiler wil zijn, wil ik geen vervoermiddel aangedreven door fossiele brandstof.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:16 schreef O0utlawz het volgende:
[..]
Doe dat en informeer mij later over de gang van zaken dan kunnen we van jou ook een krachtige autorijdende man maken.
Dan word jij een krachtige elektrische rijdende kasthomo.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat ik geen vervuiler wil zijn, wil ik geen vervoermiddel aangedreven door fossiele brandstof.
Als dat al gebeurt is dat via het IJsselmeer. Op dit moment is het eerder dat het IJsselmeer verzilt via de sluizen in afsluitdijk omdat er nauwelijks natuurlijke aanvoer van zoetwater is. Water uit het IJsselmeer wordt de Friese boezem ingelaten om het zout uit de Waddenzee weg te spoelen. Bij Harlingen wordt dat dan weer richting de Waddenzee gespoeld. Als dat niet zou gebeuren zou de Friese landbouwgrond langzaam verzilten. Gebeurt overigens altijd, niet alleen bij droogte.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als Duitsland de rijn gaat aftappen dan hebben we pas echt een probleem
Nederland laat het Rijnwater deels de Waddenzee in lopen
Zelfs Rijkswaterstaat (kaartje) weet het niet. De Rijn komt bij Spijk het land binnen. Niet bij Lobith. Lobith ligt niet eens direct aan de Rijn. Tolkamer wel.quote:[..]
Misschien moet Nederland meer water vasthouden bij Lobith in tijden van overvloedige regenval in spaarbekkens
De tijden van toevoer van smeltwater zoals in 1993 en 1995 is voorbij, het smelten is gedaan, we wachten op de regen
[..]
[ afbeelding ]
er zit ook veel zout water onder Almerequote:Op zondag 9 augustus 2026 20:46 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Als dat al gebeurt is dat via het IJsselmeer. Op dit moment is het eerder dat het IJsselmeer verzilt via de sluizen in afsluitdijk omdat er nauwelijks natuurlijke aanvoer van zoetwater is.
Water uit het IJsselmeer wordt de Friese boezem ingelaten om het zout uit de Waddenzee weg te spoelen.
quote:AI-overzicht
Dat klopt helemaal: de ondergrond van Almere en grote delen van Flevoland bevat inderdaad enorme hoeveelheden brak tot zeer zout grondwater.
Vanaf een diepte van zo'n 40 tot 60 meter onder NAP stuit je daar op water met hoge zoutgehaltes.
De oorzaak: Een erfenis van de Zuiderzee
Dit zoute grondwater is een direct gevolg van de geologische geschiedenis.
Voordat Flevoland werd drooggelegd, lag hier de Zuiderzee, en nog langer geleden de eveneens zoute Almere-lagune.
Gedurende honderden jaren is het zoute zeewater diep in de zandlagen van de bodem geïnfiltreerd.
Hoewel de polder nu al decennia droog ligt en regenwater de bovenste grondlagen heeft 'verzoet', is dat diepe, zwaardere zoute water daar nooit helemaal verdwenen.
Waarom dit belangrijk is
Brakke kwel: Omdat Almere diep ligt, drukt het diepe grondwater omhoog (kwel).
Dit zorgt ervoor dat ook het oppervlaktewater in de sloten en vaarten van Flevoland sneller kan verzilten, zeker tijdens droge periodes.
Een AI test bedoel jequote:
quote:AI-overzicht
De capaciteit om 275.000 liter water per seconde in de Waddenzee te pompen hoort bij het nieuwe gemaal bij Den Oever in de Afsluitdijk.
Dit indrukwekkende project van Rijkswaterstaat is ontworpen om overtollig water uit het IJsselmeer af te voeren en zo overstromingen in het achterland te voorkomen.
Belangrijke feiten over dit gemaal
Zes megapompen:
De totale capaciteit wordt bereikt door de inzet van zes gigantische pompen.
Individuele kracht:
Eén enkele pomp verplaatst tot wel 50.000 liter water per seconde.
Gigantische afmetingen:
Elke pomp is bijna 12 meter hoog en weegt 90 ton.
Je kan het niet eens betalen van je bijstand.quote:Op zondag 9 augustus 2026 19:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat ik geen vervuiler wil zijn, wil ik geen vervoermiddel aangedreven door fossiele brandstof.
Geen idee hoe je dit wereldwijd gaat middelen, en dat heb jij ook niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:23 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Great Plains is lokaal. Wereldwijd komt de huidige totale toename op 0,5 W/m2 per decennium sinds 1990.
https://gml.noaa.gov/aggi/
Marianne zwagerman heeft in haar podcasts mensen geinterviewd die werken bij waterbeheer/sluizen. Dit watertekort is één grote verzonnen crisis.quote:Op zondag 9 augustus 2026 22:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Een AI test bedoel je
Het is tijd dat WA van Buren zich met het water beheer gaat bemoeien,
Rijkswaterstaat weet wel van rivierwater weg pompen maar niet veel van zoetwater beheer
https://www.rijkswatersta(...)op-extreem-hoogwater
[..]
Okay man, dan niet he. Ik heb in tegenstelling tot wat jij de hele tijd doet de bron gelinkt. Jij roept wat en dan moet ik zelf maar op zoek naar de data. En dan dit soort dingen roepen? Zoek het even lekker uit.quote:Op maandag 10 augustus 2026 06:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geen idee hoe je dit wereldwijd gaat middelen, en dat heb jij ook niet.
Je kunt dit soort zaken niet wereldwijd middelen, omdat je daar de data niet voor hebt. Zo ver ik weet zijn er maar een paar AERI spectrometers die deze metingen kunnen doen, en op basis van die metingen kun je niet zeggen wat er wereldwijd gebeurt.quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:38 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Okay man, dan niet he. Ik heb in tegenstelling tot wat jij de hele tijd doet de bron gelinkt. Jij roept wat en dan moet ik zelf maar op zoek naar de data. En dan dit soort dingen roepen? Zoek het even lekker uit.
quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:10 schreef Memeowitz het volgende:
[..]
Marianne zwagerman heeft in haar podcasts mensen geinterviewd die werken bij waterbeheer/sluizen. Dit watertekort is één grote verzonnen crisis.
Dat lijkt me de aangewezen persoon voor het beteugelen van een dergelijke crisis inderdaad.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik hoop dat heldere hugo dit weer in goede banen gaat leiden.
Dus niet CO2? Welke dan wel ... H2O??quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:47 schreef Lyrebird het volgende:
Men kijkt volgens mij naar de verkeerde variabele.
Yep. Ten eerste een gebrek aan wolken, maar waterdamp hoger in de atmosfeer door de Hunga Tonga uitbarsting en vliegtuigen spelen volgens mij ook een rol, waarschijnlijk in het creeren van een conditie waardoor er minder bewolking is.quote:Op maandag 10 augustus 2026 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus niet CO2? Welke dan wel ... H2O??
Waarom geef ik eigenlijk bronnen als ik uit je reactie kan afleiden dat je ze kennelijk niet eens leest?quote:Op maandag 10 augustus 2026 07:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je kunt dit soort zaken niet wereldwijd middelen, omdat je daar de data niet voor hebt. Zo ver ik weet zijn er maar een paar AERI spectrometers die deze metingen kunnen doen, en op basis van die metingen kun je niet zeggen wat er wereldwijd gebeurt.
Metingen worden daarnaast zo zwaar beinvloed door bewolking dat dagen met bewolking uit de dataset worden gelaten. Maar het frappante is dat een afname in bewolking tot veel meer forcing kan leiden dat die 1 W/m2 door CO2 waar we het over hebben.
Men kijkt volgens mij naar de verkeerde variabele.
Misschien omdat je je eigen bron niet goed leest?quote:Op maandag 10 augustus 2026 09:12 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Waarom geef ik eigenlijk bronnen als ik uit je reactie kan afleiden dat je ze kennelijk niet eens leest?
quote:The atmospheric abundance and effective radiative forcing of the three main long-lived greenhouse gases continue to increase in the atmosphere. While the combined effective radiative forcing of these and all the other long-lived, well-mixed greenhouse gases included in the AGGI rose 54% from 1990 to 2024 (by ~1.24 W m-2), CO2 has accounted for about 81% of this increase (~1.0 W m-2), which makes it by far the largest contributor to increases in effective radiative forcing from long-lived gases since 1990. The second largest contributor to the increase since 1990 was N2O with a 0.09 W m-2 increase, followed by methane with a 0.08 W m-2 increase.
Dat klopt, ik kan voor de meeste producten geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers, dit in tegenstelling tot de vervuilers die willen geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers van producten.quote:Op maandag 10 augustus 2026 00:27 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Je kan het niet eens betalen van je bijstand.
Pauper
Dan gewoon zelf maken. Krachtige mannen doen zelf hun groentes kweken.quote:Op maandag 10 augustus 2026 11:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat klopt, ik kan voor de meeste producten geen eerlijke prijs betalen aan de verkopers
ik koop liever groente in een potquote:Op maandag 10 augustus 2026 12:07 schreef O0utlawz het volgende:
[..]
Dan gewoon zelf maken. Krachtige mannen doen zelf hun groentes kweken.
Nee maar jij bent rijk. Rijke krachtige mannen kopen hun groentes in een potquote:Op maandag 10 augustus 2026 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik koop liever groente in een pot
maar ja ik ben dan ook niet krachtig meer
Dat er minder bewolking zou je dan toch ook kunnen bewijzen met satellietbeelden van de afgelopen 20 jaar. Nu is het niet veel meer dan assumpties hier posten die in mijn optiek niet veel meer zijn dan schieten met hagel.quote:Op maandag 10 augustus 2026 09:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Yep. Ten eerste een gebrek aan wolken, maar waterdamp hoger in de atmosfeer door de Hunga Tonga uitbarsting en vliegtuigen spelen volgens mij ook een rol, waarschijnlijk in het creeren van een conditie waardoor er minder bewolking is.
Dat kun je zelf op de site van het KNMI vinden. Het aantal uren zon is sinds midden jaren 90 toegenomen, en daarmee ook de temperatuur. Minder bewolking, meer forcing, hogere temperatuur. De afname van aerosolen de afgelopen jaren door verbod op zwavel in stookolie heeft ook nog eens voor een flinke toename gezorgdquote:Op maandag 10 augustus 2026 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat er minder bewolking zou je dan toch ook kunnen bewijzen met satellietbeelden van de afgelopen 20 jaar. Nu is het niet veel meer dan assumpties hier posten die in mijn optiek niet veel meer zijn dan schieten met hagel.
Zie boven.quote:Voor de door jou genoemde eruptie in 2022 hadden we in de wereld al flink wat opwarming te pakken.. hoe kunnen we dat verklaren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |