abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 augustus 2026 @ 18:00:22 #201
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221508310
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 11:14 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dat kan toch allang geen verrassing meer zijn?
Nee, maar het niveau 'crisis painting' en framing is toch bizar. "Water uit de tijd van Rembrandt".

Er is een grote kans dat er een watermolecuul in jouw glas water zit dat ooit door een dinosauriër en talloze mensen is gedronken.

Maar het reguliere reptielenbrein zal er ongetwijfeld op aanslaan.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221508334
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:00 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nee, maar het niveau 'crisis painting' en framing is toch bizar. "Water uit de tijd van Rembrandt".

Er is een grote kans dat er een watermolecuul in jouw glas water zit dat ooit door een dinosauriër en talloze mensen is gedronken.

Maar het reguliere reptielenbrein zal er ongetwijfeld op aanslaan.
Oh absoluut. Maar daarom neem ik nu.nl ook echt allang niet meer serieus. Niet als nieuwsbron, en al zeker niet als discussieplatform. Smerige censuur daar, bah.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 18:17:13 #203
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221508442
Watertekort jaja. :O
pi_221508542
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:17 schreef Boca_Raton het volgende:
Watertekort jaja. :O
De berichten over wat er in onze vaarwegen gebeurt gemist?
  woensdag 5 augustus 2026 @ 18:35:56 #205
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221508550
quote:
10s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De berichten over wat er in onze vaarwegen gebeurt gemist?
Nee niet gemist, maar het blijft maar aangekondigd worden, daar erger ik me een beetje aan.
pi_221508600
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:35 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nee niet gemist, maar het blijft maar aangekondigd worden, daar erger ik me een beetje aan.
De beperkingen door de droogte gaan dan ook steeds een stapje verder.
En het is natuurlijk volop komkommertijd, dan doet dit het ook lekker in de media.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 18:50:00 #207
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221508604
quote:
10s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En het is natuurlijk volop komkommertijd, dan doet dit het ook lekker in de media.
Welke beperkingen zijn er nu dan?
pi_221508630
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Welke beperkingen zijn er nu dan?
De eerste grote was de sluiting van het Twentekanaal, ondertussen is ook de haven van Deventer gesloten.
In het westen van het land zijn ook allerlei sluizen dichtgezet. Er is een ontrekkingsverbod van oppervlaktewater in het grootse deel van Zuid-Holland. Allerlei pontjes zijn uit de vaart genomen.
En zo kan ik wel even doorgaan.
En voor veel van die maatregelen is het de eerste keer dat ze zo genomen moeten worden.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 18:59:35 #209
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221508638
quote:
10s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De eerste grote was de sluiting van het Twentekanaal, ondertussen is ook de haven van Deventer gesloten.
In het westen van het land zijn ook allerlei sluizen dichtgezet. Er is een ontrekkingsverbod van oppervlaktewater in het grootse deel van Zuid-Holland. Allerlei pontjes zijn uit de vaart genomen.
En zo kan ik wel even doorgaan.
En voor veel van die maatregelen is het de eerste keer dat ze zo genomen moeten worden.
Oei. Dat is me compleet ontgaan.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 19:17:31 #210
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221508728
quote:
10s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:48 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is volop komkommertijd. Dus waarom niet op alle fronten van droogte, branden en temperatuurrecords berichten?

Is toch lekker man.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221508807
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 18:59 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Oei. Dat is me compleet ontgaan.
Kan gebeuren natuurlijk. Maar de kans is wel groot dat je in elk geval van het beperken van het transport over water (indirect) wel wat gevolgen gaat merken. De alternatieven zijn duurder en dat wordt uiteindelijk natuurlijk gewoon doorberekend.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 19:33:02 #212
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_221508813
Gauw mijn tuin flink sproeien met oppervlakte water voordat hier ook een bergeningsverbod komt :@
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 5 augustus 2026 @ 19:38:51 #213
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_221508839
quote:
10s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Kan gebeuren natuurlijk. Maar de kans is wel groot dat je in elk geval van het beperken van het transport over water (indirect) wel wat gevolgen gaat merken. De alternatieven zijn duurder en dat wordt uiteindelijk natuurlijk gewoon doorberekend.
Tja… dat kan dan niet anders. Maar ik zit meer met de komende zomers: die loeihete periode van enkele weken terug zal geen uitzondering zijn. Daar zit ik mee. En nu ook al zó lang al die zon…
pi_221509106
Ik vraag me af in hoeverre het ruim aanwezige water van het IJsselmeer en Markermeer voor enige verlichting van het Westland kan zorgen.
Het is maar een vraag, hoor.
pi_221509132
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 20:19 schreef Pegos het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre het ruim aanwezige water van het IJsselmeer en Markermeer voor enige verlichting van het Westland kan zorgen.
Het is maar een vraag, hoor.
Goede vraag. Geen idee hoe die watersystemen met elkaar gekoppeld zijn of technisch kunnen worden gekoppeld. Aan de andere kant als Oost Groningen vanuit het IJsselmeer gehaald kan worden…
  woensdag 5 augustus 2026 @ 20:36:41 #216
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221509198
quote:
10s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In de randstad zal het wel meevallen; hooguit wat meer vrachtwagens op de weg. Verder landinwaarts kunnen er brandstoftekorten ontstaan en bedrijven stilvallen:

https://www.oost.nl/nieuw(...)-extra-controles-uit
https://www.oost.nl/nieuw(...)-door-kanaalsluiting
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221509972
quote:
Glastuinbouw wil rioolwater inzetten na sproeiverbod

Glastuinbouw Nederland luidt de noodklok en pleit voor de inzet van gezuiverd rioolwater nu glastuinders in het westen van het land geen water meer uit sloten mogen oppompen. Door de aanhoudende droogte hebben de waterschappen een sproeiverbod ingesteld om de beperkte zoetwatervoorraad te beschermen. Volgens de belangenorganisatie dreigt de schade op te lopen tot 150 miljoen euro als het verbod langer aanhoudt.

Jacco Vooijs, voorzitter van Glastuinbouw Nederland afdeling Westland, zegt in Nieuwsuur dat de situatie "heel dramatisch" is. "Als dit zo doorgaat, gaan we een miljoenenstrop, tot 150 miljoen, krijgen in de tuinbouw. Dan vallen de bedrijven om. Wij hebben drie weken geleden nog het signaal gekregen dat er voldoende zoetwater was. Dit hebben we in het Westland nog nooit meegemaakt."

Voor veel glastuinbouwgewassen is een constante aanvoer van water noodzakelijk. Twee van hen, die anoniem willen blijven uit angst voor extra controles, zitten met de handen in het haar door de maatregel.

Liever boete dan failliet
Eén van de telers uit het Westland zegt dat de tijd begint te dringen. "We kunnen het nog een paar dagen volhouden. Maar als het langer duurt komen we in serieuze problemen. Het is alsof je kind in het ziekenhuis ligt, er zuurstof zat is, maar het ziekenhuis het in voorraad wil houden. Mijn bedrijf brandt dan af, ik ben al mijn klanten kwijt en het personeel loopt weg."

"Je zegt toch ook niet tegen een veeboer: je mag je koeien niet meer voeren? Laat hij zijn beesten dan doodgaan?", zegt een andere teler. "Ik blijf mijn gewassen gewoon beregenen, ook als het niet mag. Liever een boete betalen dan failliet gaan. Er is zat water in Nederland. Het waterschap stelt de bloemetjes en de bijtjes in crisistijd boven burgers en bedrijven." Het Hoogheemraadschap van Delfland laat weten "alles op alles" te zetten om de waterkeringen veilig te houden, en daarom "ingrijpende keuzes" te moeten maken.

Gezuiverd rioolwater de oplossing?
Voorzitter Jacco Vooijs van Glastuinbouw Nederland zegt begrip te hebben voor die afweging, maar vindt dat er een oplossing voorhanden is. Volgens hem loost Delfland ieder uur grote hoeveelheden gezuiverd rioolwater, ook wel effluent genoemd, op zee. Dat water zou volgens hem, na een aanvullende zuiveringsstap, kunnen worden ingezet om de glastuinbouw tijdelijk van water te voorzien.

Het Hoogheemraadschap zegt daarover tegen Nieuwsuur dat gezuiverd rioolwater "niet geschikt is voor consumptie" en daarom niet zomaar kan worden ingezet. Er zouden bijvoorbeeld nog resten van poep en medicijnen in kunnen zitten. Vooijs zegt dat de sector bereid is de kosten te dragen voor een extra zuivering, om volledige veiligheid te waarborgen. Het Hoogheemraadschap wil op dat voorstel niet reageren, maar zegt het gebruik van gezuiverd rioolwater wel te "onderzoeken".

Poepdeeltjes
"We gaan geen poepdeeltjes in het water brengen, dat is onzin", verzekert Vooijs, die de zuivering onder beheer van het Hoogheemraadschap wil laten gebeuren. "We gaan dat doen op hun terrein. We gaan dat niet eerst ergens anders naar toebrengen en dan zelf doen."

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijst onder meer op de mogelijkheid voor glastuinders om zichzelf te verzekeren, en de "waterbehoefteviewer met actuele gegevens over landbouwgewassen" die het departement heeft laten ontwikkelen. Vooijs: "Wij kunnen ons hier niet tegen verzekeren. Alleen de landbouw kan dat. Het ministerie zou ons moeten ondersteunen in deze acute problematiek. We hebben nu water nodig."

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)tten-na-sproeiverbod
pi_221510553
Typisch weer dat boeren (kun je in dit geval nog spreken van boeren, gezien de mate van industrialisatie?) menen dat ze boven de wet staan. De bloemetjes zijn belangrijker dan de dijken stevig op orde houden.
pi_221511119
De glastuinbouw moet sowieso verdwijnen. Haal de tomaten maar uit Zuid Europa
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  donderdag 6 augustus 2026 @ 10:06:13 #220
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221511160
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 22:49 schreef Peppert het volgende:
Er is zat water in Nederland.
Laat de bodem verzilten en zeg dat nog eens.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221512161
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 19:33 schreef monkyyy het volgende:
Gauw mijn tuin flink sproeien met oppervlakte water voordat hier ook een bergeningsverbod komt :@
Je kunt altijd nog met drinkwater sproeien, dat mag sowieso.
pi_221514424
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2026 19:33 schreef monkyyy het volgende:
Of snel kijken voor een regenton voor komende jaren :9
pi_221523017
quote:
Toenemend aantal scheuren in dijken Zuid-Holland door droogte

Hoogheemraadschap van Delfland

Waterschappen in het westen van Nederland treffen steeds meer scheuren aan in dijken. In Zuid-Holland moeten twee waterkeringen versterkt worden, omdat door de droogte problematische scheuren zijn ontstaan. Het gaat om een kade langs De Does bij Hoogmade en om een dijk bij Reeuwijk. "Deze waterkeringen staan niet op doorbreken, anders waren we met zandzakken aan de slag gegaan", zegt een woordvoerder van het Hoogheemraadschap van Rijnland. "Maar er moet wel actie worden ondernomen."

De kade bij Hoogmade zou over een paar jaar aangepakt worden, maar de herstelwerkzaamheden zijn naar voren gehaald omdat er een grote scheur is ontstaan. De scheur in de dijk bij Reeuwijk is minder groot, "maar als die verder scheurt ontstaan problemen. Daarom vullen we deze met klei", aldus de woordvoerder. De werkzaamheden zijn deze week begonnen.

Lekken of schuiven
Volgens de Unie van Waterschappen voeren 11 van de 21 waterschappen in ons land op dit moment extra inspecties uit van dijken. Dat zijn voornamelijk de waterschappen waarin veendijken liggen, zoals Rijnland (regio Leiden) en Delfland (regio Den Haag en Delft). Veendijken zijn gevoeliger voor droogte. Ze kunnen bij langdurige droogte gaan lekken en zelfs verschuiven.

Het Hoogheemraadschap van Rijnland kwam tijdens een recente inspectie bijna 150 scheuren tegen in 265 kilometer aan droogtegevoelige waterkeringen. In de meeste gevallen was er volgens het waterschap geen reden om in te grijpen. "Zolang de binnenkant van de dijk nat genoeg is en er geen lekkages of juist droge plekken te zien zijn, houden we de situatie gewoon goed in de gaten", zegt de woordvoerder.

'Significante verslechtering'
Inspecteurs van het Hoogheemraadschap van Delfland telden deze week 180 scheuren in 42 kilometer aan droogtegevoelige dijken. Tijdens de vorige inspectie, twee weken geleden, werden 32 scheuren gevonden in 17 kilometer aan dijken. Een woordvoerder van het hoogheemraadschap spreekt van een "significante verslechtering".

Van de 180 aangetroffen scheuren zijn er 18 "serieus", maar noodreparaties zijn volgens het hoogheemraadschap nog niet nodig. Delfland heeft sinds woensdag een zogeheten onttrekkingsverbod, wat betekent dat er geen oppervlaktewater uit onder meer sloten gehaald mag worden. "Het beschikbare zoete water in onze regio wordt steeds schaarser", zegt waterschapsbestuurder Nieske Dijkshoorn. "We hebben dat water nu hard nodig om onze dijken en inwoners te beschermen."

Het hoogheemraadschap heeft de afgelopen dagen grote hoeveelheden zoet water opgeslagen in een natuurgebied en een polder, om te kunnen gebruiken als de situatie nog penibeler wordt.
https://nos.nl/artikel/26(...)holland-door-droogte
pi_221523071
quote:
6s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 10:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Laat de bodem verzilten en zeg dat nog eens.
Verzilte grond kun je herstellen door het restbietensap, :7

Je kunt ook wat leren van Zeeuwen… en overstromingen en bewuste overstromingen door de Duitsers in 1944 van zout water.
Verzilte grond maak je extreem vruchtbaar door het te bewerken met het waswater van suikerbieten.
pi_221523074
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 19:24 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Of snel kijken voor een regenton voor komende jaren :9
Beter pak je een “Cube” zo’n witte bak van 1 meter bij 1 meter. Vaak hebben die een metalen constructie, die kun je mooi laten begroeien met Clematis of een winde. Planten die niet kapot te krijgen zijn met deze temperaturen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')