Die onderzoeken zijn vooral correlaties. Toen ze nader werden onderzocht kon men geen causaal verband vinden.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 12:05 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
PFAS is juist schadelijke voor gezondheid. Ze breken in de natuur of in het menselijk lichaam nauwelijks af. Hierdoor hopen ze zich in de loop der tijd op en worden ze in verband gebracht met gezondheidsrisico’s, zoals een verhoogd cholesterol, beschadiging van het immuunsysteem en een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker.
Ofwel je ziet het resultaat waarschijnlijk op lange termijn pas terug. Daarmee is het rijkelijke te laat om alles mee te stoppen of opruimen.
Daarom is belangrijk dat PFAS nu verboden worden. Bedrijven moeten zelf op zoek naar duurzame, biologische en of herbruikbaar middel die PFAS vervangen.
Klimaatvluchtelingenstikstof retentie?quote:Op maandag 13 juli 2026 00:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, het is al langer bekend dat er meer in water-retentie moet worden geinvesteerd, maar er zijn belangrijker zaken waar het geld naartoe gedirigeerd wordt blijkbaar.
eensch.quote:Op maandag 13 juli 2026 01:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Anti asielzoekers is terecht. Nog meer volk is namelijk nog meer problemen in dit land waar we ze woningbouw technisch, infra technisch, maatschappelijk en sociaal gezien niet meer kunnen hebben.
Over de rest heb je gelijk.
not sure if satire...quote:Op zaterdag 18 juli 2026 10:21 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Geen fan van Geert Dales maar deze is te mooi om te negeren.
quote:
quote:Op zaterdag 18 juli 2026 11:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het is echt zo, vanaf een minuutje ongeveer:
https://npo.nl/start/afspelen/nos-journaal_105642
HArder harder schop ze harderquote:Op maandag 13 juli 2026 01:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Joh, iedereen is dat dagelijkse gejank in de media zo zat.
Asielzoekers dit, crisis dat, prijzen nog hoger, flikker op zeg met al die paniek elke dag.
Wat een vreemde opmerking. Wil je erover praten? Ik niet.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 20:39 schreef papierentijdschrift het volgende:
[..]
HArder harder schop ze harder
Water tover je niet even van A naar B he? Daarnaast is het altijd prachtig dat mensen zonder enige kennis roepen dat er geen probleem is terwijl er Universitaire studies over dit onderwerp zijn.quote:Op maandag 13 juli 2026 11:15 schreef Pegos het volgende:
Verder is een watertekort in ons waterrijke landje ook iets overdreven.
We hebben diverse waterreservoirs in ons land zoals het IJsselmeer, dat tot de nok toe gevuld is.
Er zijn wel wat problemen in de landbouw, met het scheepsverkeer, en de grondwaterstand in diverse delen van ons land raken uitgeput.
Met de nodige inspanningen kunnen deze problemen het hoofd geboden worden.
Oh nee dan moet het wel vrij ernstig zijn allemaal, dan ga ik er als domme boerenlul vanuit dat men op basis van deze Universitaire studies doortastend beleid voert? Wanneer zijn de ontziltingsinstallaties klaar? Kan mij voorts ook niet indenken dat we met zulke schrijnende tekorten nog voornemens zijn om de bevolking met enkele miljoenen te laten groeien?quote:Op woensdag 29 juli 2026 04:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Water tover je niet even van A naar B he? Daarnaast is het altijd prachtig dat mensen zonder enige kennis roepen dat er geen probleem is terwijl er Universitaire studies over dit onderwerp zijn.
Er is een probleem maar dat is door ons zelf gecreëerd en ook op te lossen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 04:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Water tover je niet even van A naar B he? Daarnaast is het altijd prachtig dat mensen zonder enige kennis roepen dat er geen probleem is terwijl er Universitaire studies over dit onderwerp zijn.
De eerste watertekorten dateren in elk geval uit 2003 nadat het Twentekanaal vervuild raakte door de brand bij Vredestein in Enschede. Er moest toen drinkwater uit Duitsland geïmporteerd worden. Toen zaten we nog op de 15 miljoenquote:Op woensdag 29 juli 2026 11:00 schreef TAmaru het volgende:
Als we nog 15 miljoen mensen hadden gehad, zouden we dan een watertekort hebben gehad?
Dat klinkt als een tijdelijk incident, niet een structureel probleemquote:Op woensdag 29 juli 2026 11:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De eerste watertekorten dateren in elk geval uit 2003 nadat het Twentekanaal vervuild raakte door de brand bij Vredestein in Enschede. Er moest toen drinkwater uit Duitsland geïmporteerd worden. Toen zaten we nog op de 15 miljoen
Vergeet niet het geld dat we naar Oekraïne sturen, de ontwikkelingssamenwerking en natuurlijk de miljarden voor asiel elk jaar.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Geen stress mensen. Dit probleem gaan we zeker oplossen! Ik stel voor dat we niets gaan doen, een beetje bezuinigen hier en daar, veel gaan praten over LHBTI'ers en Gaza, geld overmaken naar de Amerikanen voor wapens en wellicht nog niets moois als een verhoging van de accijns op brandstof, drank en sigaretten. Met het geld wat we daarmee dan ophalen kunnen we weer wat tegenslagen opvangen zoals het duurder uitvallen van de verbouwing van het binnenhof.
Oh ja en misschien kunnen we de mobiliteit ook inperken door overal allemaal debiele verkeersknips in te stellen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:16 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Vergeet niet het geld dat we naar Oekraïne sturen, de ontwikkelingssamenwerking en natuurlijk de miljarden voor asiel elk jaar.
In gebieden met zandgrond ligt watertekort altijd op de loer. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt een probleem. Waterbedrijven waarschuwen hier al heel lang voor. De kans op watertekorten neemt alsmaar toe.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:15 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat klinkt als een tijdelijk incident, niet een structureel probleem
In mijn regio zijn ze al meer dan 10 jaar bezig met het vinden van geschikte waterwingebieden en het verkrijgen van vergunningen hiervoor. Het zijn vooral natuurgebieden die dit bemoeilijken.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:22 schreef DefKu het volgende:
Wordt er een beetje simpel van dat je dit al talloze jaren leest, zo'n watertekort. Dus kennelijk weten we het al heel lang maar acteren we er niet op?
Wat ik me wel afvraag: hebben we een watertekort of een tekort aan schoon water?quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In gebieden met zandgrond ligt watertekort altijd op de loer. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt een probleem. Waterbedrijven waarschuwen hier al heel lang voor. De kans op watertekorten neemt alsmaar toe.
Het is niet zwart/wit want de beschikbaarheid verschilt met de dag en per regio. Als je de dijken doorbreekt heb je genoeg water, maar het zoute water sloopt de natuur. Het probleem is het vasthouden van zoetwater, want dat gebeurt nog te weinig. We hebben nog een lange weg te gaan met het scheiden van de riolering naar een dubbel stelsel van afvalwater en hemelwater. Voor het laatste heb je retentiegebieden nodig waar veel grond voor nodig is op een geschikte locatie.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:45 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat ik me wel afvraag: hebben we een watertekort of een tekort aan schoon water?
M.a.w. als we afstappen van het idee dat kraanwater drinkbaar moet zijn, is er dan nog een watertekort?
In heel veel landen in de wereld is het normaal dat je flessenwater koopt om te drinken en dat je bijvoorbeeld een watertank + -pomp hebt voor momenten waarop kraanwater niet beschikbaar is.
Misschien moeten we realistisch zijn en is dat gewoon de toekomst.
Ja die belgen besparen echt heel veel water in vergelijking met ons. Nu ligt de sleutel bij het tijdig starten met maatregelen. Wij zijn dus al weer te laat.quote:Op woensdag 29 juli 2026 12:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is niet zwart/wit want de beschikbaarheid verschilt met de dag en per regio. Als je de dijken doorbreekt heb je genoeg water, maar het zoute water sloopt de natuur. Het probleem is het vasthouden van zoetwater, want dat gebeurt nog te weinig. We hebben nog een lange weg te gaan met het scheiden van de riolering naar een dubbel stelsel van afvalwater en hemelwater. Voor het laatste heb je retentiegebieden nodig waar veel grond voor nodig is op een geschikte locatie.
Het zou ook enorm schelen als we hemelwater gebruiken voor het doorspoelen van de wc. In België is hier regelgeving voor om een reservoir aan te leggen bij nieuwbouw. Ik snap niet dat wij als land van watermanagement dit nog steeds niet hebben.
Wat stuurde je dan?quote:Op woensdag 29 juli 2026 00:54 schreef kree het volgende:
ik wel maar mag niet alles zeggen. ???
krijg er gzeik over. naja wat ik stuurde wat openbaar oke en verder is alles erlokjl. maarja dit komt beetje op bedr9ijfs info over wat ik wel en niet mag zeggen.
Die politiek is juist zeer goed geregeld, sterker nog het was het eerste politieke orgaan van Nederland, de Waterschappen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Er is een probleem maar dat is door ons zelf gecreëerd en ook op te lossen.
Als ze in woestijnen drinkwater van zeewater kunnen maken dan moet dat hier in een delta helemaal lukken.
Het ontbreekt aan politieke wil.
Omdat het een non regel is die ten opzichte van de kosten amper bespaard.quote:Op woensdag 29 juli 2026 12:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is niet zwart/wit want de beschikbaarheid verschilt met de dag en per regio. Als je de dijken doorbreekt heb je genoeg water, maar het zoute water sloopt de natuur. Het probleem is het vasthouden van zoetwater, want dat gebeurt nog te weinig. We hebben nog een lange weg te gaan met het scheiden van de riolering naar een dubbel stelsel van afvalwater en hemelwater. Voor het laatste heb je retentiegebieden nodig waar veel grond voor nodig is op een geschikte locatie.
Het zou ook enorm schelen als we hemelwater gebruiken voor het doorspoelen van de wc. In België is hier regelgeving voor om een reservoir aan te leggen bij nieuwbouw. Ik snap niet dat wij als land van watermanagement dit nog steeds niet hebben.
Politiek stuurt d.m.v. belastingen (goed voor henzelf); de BOL is daar een fraai voorbeeld van. Een membraaninstallatie is geen rocket science meer. Probleem is meer: waar haal je het grijze water vandaan als particulier. Overigens zou ik, nu de straten toch openliggen) pleiten voor een grijs water circuit t.b.v. toiletspoeling en waswater.quote:Op woensdag 29 juli 2026 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Er is een probleem maar dat is door ons zelf gecreëerd en ook op te lossen.
Als ze in woestijnen drinkwater van zeewater kunnen maken dan moet dat hier in een delta helemaal lukken.
Het ontbreekt aan politieke wil.
Drinkwater is nu nog goedkoop, te goedkoop als je het mij vraagt. Ik zie de prijs nog wel flink stijgen met de oplopende tekorten.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat het een non regel is die ten opzichte van de kosten amper bespaard.
Ik heb het voor mijzelf uitgerekend om aan te leggen tijden mijn nieuwbouw en de tvt zelfs met ¤7 per m3 is 40+ jaar.
Gelukkig is er geen Amerikaanse president dat met tarieven komt.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:13 schreef ACT-F het volgende:
Ondertussen ligt de scheepvaart op zijn gat omdat de waterstand te laag is:
https://www.nu.nl/economi(...)rijn-onder-druk.html
In Roemenië zijn de kerncentrales uitgeschakeld omdat er te weinig koelwater is:
https://www.msn.com/de-at(...)toren-ab/ar-AA292945
Transport van brandstof vanaf de havens naar het binnenland wordt ook problematisch:
https://www.wiwo.de/unter(...)chaft/100243749.html
Eigenlijk hebben we het best goed voor elkaar in Nederland, maar zonder medewerking uit Duitsland gaan de gevolgen voor ons ook groter worden.
Ik heb met een ruime verdriedubbeling gerekend.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Drinkwater is nu nog goedkoop, te goedkoop als je het mij vraagt. Ik zie de prijs nog wel flink stijgen met de oplopende tekorten.
quote:De Nieuwe Driemanspolder tussen Den Haag, Leidschendam en Zoetermeer wordt deels onderwater gezet. Doordat het waterpeil met 1,10 meter wordt verhoogd verdwijnen tijdelijk wandelpaden en eilanden. Sinds donderdagochtend stromen tienduizenden liters water vanuit de sluis bij Stompwijk het poldergebied binnen. 'We zitten echt op het randje.'
Het is een maatregel die Hoogheemraadschap van Rijnland heeft getroffen vanwege de aanhoudende droogte en het watertekort. Vanuit de Oude Rijn wordt steeds minder zoet water aangevoerd.
Door de sluis open te zetten en de waterberging in de Nieuwe Driemanspolder onder water te zetten met zoet water, zegt de waterbeheerder 'één week tijd te kopen' en daardoor nu nog geen rigoureuze maatregelen te hoeven treffen.
Nu de waterberging in de Nieuwe Driemanspolder onder water wordt gezet, kan een week lang voorkomen worden dat verzilt water het gebied ingaat.
'Dat helpt om schade aan landbouw en natuur te beperken en zorgt ervoor dat we de waterpeilen op orde kunnen houden voor onze dijkveiligheid', legt het hoogheemraadschap uit.
Bij droogte kan verzilting om de hoek komen kijken. Verzilting betekent dat grondwater, sloten, meren en de bodem steeds zouter worden. Zout water is niet goed voor de natuur en de gewassen van de boer.
'Als het water in een polder te zout wordt, spoelen we de polder door met zoet water. Zo wordt de schade aan natuur en landbouwgewassen zoveel mogelijk beperkt.'
De Nieuwe Driemanspolder is niet de enige plek waar Hoogheemraadschap van Rijnland sinds donderdag extra maatregelen treft. Ook het waterpeil van de Reeuwijkse Plassen wordt verhoogd. Met drie centimeter. Hierdoor is de doorvaarthoogte onder bruggen iets kleiner, waarschuwt de waterbeheerder.
Een hoger waterpeil in de Reeuwijkse Plassen, het plassengebied ten (noord)oosten van Reeuwijk-Brug en Gouda, zorgt ervoor dat zoet water langer vastgehouden kan worden in de regio en helpt daarom bij het tegengaan van verzilting in de hele Rijnland-regio.
De tijd tot en met begin augustus wordt cruciaal, zei dijkgraaf Rogier van der Sande eerder deze week. Is er dan onvoldoende zoet water, dan moeten 'pijnlijke maatregelen getroffen worden' die bedrijven zullen raken.
Dat zal gevolgen hebben voor boeren en kwekers. 'Als ik moet kiezen tussen schade aan bollen en planten of doorbrekende dijken, kies ik voor sterke dijken', sprak Van der Sande afgelopen dinsdag. 'De veiligheid van de dijken zullen altijd voorrang hebben op de watervoorziening voor landbouw.'
'Het houdt een keer op, de situatie begint echt zorgelijk te worden', zegt Van der Sande. 'Milde schade is beter dan grote schade, zoals het doorbreken van de dijken. Daarvoor hebben we wel water nodig, desnoods zeewater. We zitten echt op het randje.'
Het zoute water komt vooral uit zee, diep uit de grond en via rivieren.
Op meer plekken extra maatregelen
Hoogheemraadschap van Delfland heeft besloten de Parksluizen bij Rotterdam vanaf aanstaande zaterdag nóg minder vaak te openen voor de scheepvaart. De beroepsvaart kan straks van maandag tot en met vrijdag twee keer per dag drie uur lang door de Grote Parksluis varen. Op zaterdag is er één moment en op zondag is de sluis dicht voor schepen. Plezierboten mogen iedere dag op twee momenten door de Kleine Parksluis gaan.
Delfland - de waterbeheerder van Delft, Den Haag, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland en Zoetermeer - besloot vorige week al om sluizen in Maassluis, Schiedam en Vlaardingen helemaal dicht te houden.
Dat geeft al aan hoe belachelijk goedkoop drinkwater is.quote:Op donderdag 30 juli 2026 15:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb met een ruime verdriedubbeling gerekend.
Nee hoe duur de oplossing is.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat geeft al aan hoe belachelijk goedkoop drinkwater is.
Totdat er geen water uit de kraan komt en water moet bemachtigen uit de supermarkt.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee hoe duur de oplossing is.
Alsof het drinkwaterverbruik de reden is van het tekort. Drinkwater komt gewoon weer terug via het riool.quote:Op donderdag 30 juli 2026 11:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Drinkwater is nu nog goedkoop, te goedkoop als je het mij vraagt. Ik zie de prijs nog wel flink stijgen met de oplopende tekorten.
Ik zeg ook niet dat drinkwater de reden is, maar het het tekort aan zoetwater heeft wel gevolgen voor de drinkwatervoorziening. Zonder water houd je het niet lang vol.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:34 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Alsof het drinkwaterverbruik de reden is van het tekort. Drinkwater komt gewoon weer terug via het riool.
Het watertekort wordt veroorzaakt omdat wij in natte periodes zoveel mogelijk water de zee inpompen omdat dit in het belang van de boeren is. Als wij in plaats daarvan het water gaan vasthouden is er GEEN ENKEL probleem.
Er is ook nog lang geen gebrek aan zoet (drink)water, maar dat rivierwater wordt nu als spoelwater door de polders gespuid. Overigens, uit zout water is ook drinkwater te maken, maar dan , inderdaad, tegen een hogere prijs.quote:Op donderdag 30 juli 2026 16:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat drinkwater de reden is, maar het het tekort aan zoetwater heeft wel gevolgen voor de drinkwatervoorziening. Zonder water houd je het niet lang vol.
Een parallel systeem van niet-drinkbaar water is een echte suboptimale oplossing.quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Politiek stuurt d.m.v. belastingen (goed voor henzelf); de BOL is daar een fraai voorbeeld van. Een membraaninstallatie is geen rocket science meer. Probleem is meer: waar haal je het grijze water vandaan als particulier. Overigens zou ik, nu de straten toch openliggen) pleiten voor een grijs water circuit t.b.v. toiletspoeling en waswater.
Genoeg staten in de VS die een parallel systeem hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2026 21:18 schreef quo_ het volgende:
Een parallel systeem van niet-drinkbaar water is een echte suboptimale oplossing.
Vragen om moeilijkheden en uiterst risicovol voor de volksgezondheid, dat gaat jaarlijks levens kosten.
Dat is dus de huidige m3 prijs van drinkwater, niet van het transport/distributiesysteem. Bovendien zullen de oude stalen/koperen systemen toch eens vervangen moeten worden door kunststof. Leg dan een dubbel net aan.quote:Op donderdag 30 juli 2026 21:18 schreef quo_ het volgende:
De huidige prijs van drinkwater, zonder belastingenen, is iets van 1,50 euro per m3 en dat geld wordt voor het grootste deel gebruikt voor distributie en transportsystemen. En dat alles op basis van een infrastructuur waar we 100 jaar geleden mee begonnen zijn aan te leggen en te onderhouden. Het verdubbelen van die infrastructuur, binnen enkele jaren en tegen de huidige prijzen, betekent dat een kuub grijs water een veelvoud gaat kosten van die 1,50 euro.
Oppervlaktewater via filtratiesystemen opwerken naar drinkwater kost tussen 1 en 2 euro per m3.
Schoon drinkwater is het probleem niet, dat is er genoeg, het meeste daarvan komt diep uit de bodem.quote:Op woensdag 29 juli 2026 11:45 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat ik me wel afvraag: hebben we een watertekort of een tekort aan schoon water?
M.a.w. als we afstappen van het idee dat kraanwater drinkbaar moet zijn, is er dan nog een watertekort?
In heel veel landen in de wereld is het normaal dat je flessenwater koopt om te drinken en dat je bijvoorbeeld een watertank + -pomp hebt voor momenten waarop kraanwater niet beschikbaar is.
Misschien moeten we realistisch zijn en is dat gewoon de toekomst.
lekker microplastics in je water en een leiding die 30 jaar later weer vervangen kan worden tov 50+ bij koperquote:Op donderdag 30 juli 2026 22:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus de huidige m3 prijs van drinkwater, niet van het transport/distributiesysteem. Bovendien zullen de oude stalen/koperen systemen toch eens vervangen moeten worden door kunststof. Leg dan een dubbel net aan.
Het leek me al sterk dat een land dat niet bepaald bekend staat om zijn topklasse infrastructuur dit goed voor elkaar heeft.quote:Op donderdag 30 juli 2026 22:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Genoeg staten in de VS die een parallel systeem hebben.
Dit dus.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 09:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wie in deze onzin trapt is niet goed snik. Een van de meest waterrijke landen ter wereld zou een watertekort hebben. Laat je nakijken als je dat gelooft. Hoe doen ze dat in Saudi Arabie of Tsjaad?
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het hier niet mis kan gaan. Maar dat is dan niet het gevolg van een tekort aan water maar het zoveelste gevolg van mismanagement door de overheid en wereldvreemde incompetente ambtenaren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |