SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
Ik woon toch echt in een van de meest onweer arme gebieden van Nederland en het is echt het oost'nquote:Op woensdag 27 mei 2026 17:14 schreef Kriegel het volgende:
Goh, het zuiden en oosten. Die krijgen nooit wat.
Maar de laatste tijd wel, toch? Het is constant zuid-oost en oost waar alle regen valt. Of goed, dat is dan misschien nog geen onweer maar daar ging het me niet perse om.quote:Op woensdag 27 mei 2026 17:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik woon toch echt in een van de meest onweer arme gebieden van Nederland en het is echt het oost'n
Nee maar ik woon echt op de allerslechtste plek daarvoorquote:Op woensdag 27 mei 2026 17:24 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Maar de laatste tijd wel, toch? Het is constant zuid-oost en oost waar alle regen valt. Of goed, dat is dan misschien nog geen onweer maar daar ging het me niet perse om.
Valt hier in Zutphen ook vaak tegenquote:Op woensdag 27 mei 2026 17:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee maar ik woon echt op de allerslechtste plek daarvoor
Rest in het oosten wel ja.
Ga naar Terschelling dan. Daar is het 12quote:
Wel beter jaquote:Op woensdag 27 mei 2026 19:33 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ga naar Terschelling dan. Daar is het 12
Inderdaad.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:40 schreef INViCTuS het volgende:
Vrijdagmiddag en avond flinke poffers mogelijk
[ x ]
Tot 2x toe wordt dit hier vandaag eerder gedeeld en beide keren hebben het gewoon netjes over Limburg en België, die plekken die dat altijd hebben. Jouw bron is verdachtquote:Op woensdag 27 mei 2026 21:40 schreef INViCTuS het volgende:
Vrijdagmiddag en avond flinke poffers mogelijk
[ x ]
Helaas loopt het kwik weer op, nu is echt perfect jaquote:Op donderdag 28 mei 2026 05:53 schreef heywoodu het volgende:
Vanochtend is wel even nog een fijne blik op hoe ontzettend lekker het toch nog wel kan zijn deze dagen![]()
Windstil, strakblauw, graadje of 10...dit benadert godenweer
10 graden overdag eind mei zou ook wel belachelijk sneu zijn natuurlijkquote:Op donderdag 28 mei 2026 06:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Helaas loopt het kwik weer op, nu is echt perfect ja
30 graden is ook behoorlijk sneuquote:Op donderdag 28 mei 2026 07:50 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
10 graden overdag eind mei zou ook wel belachelijk sneu zijn natuurlijk. Voor nu wel even lekker om alles open te zetten.
Morgen wordt wel vies heet
Sterkte, man! Je vrouw en gezin zijn belangrijk. De rest is bijzaak! Hopelijk komt het goedquote:Op donderdag 28 mei 2026 08:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik weet dat de meeste mensen van de weersvoorspelling topics hier ook wel plaatsen of lezen dus doe dit hier even in het algemeen in plaats dat ik overal dit bericht moet plaatsen.
Het kan zijn dat ik niet op tijd of misschien helemaal niet de uitslagen kan plaatsen, mijn partner ligt sinds gisteren in het ziekenhuis nadat ze het erg benauwd kreeg door hoestaanvallen die ze al een tijdje heeft, in Leeuwarden is het tot hartstilstand gekomen en ze vecht nu voor haar leven in het UMCG Groningen.
Oorzaak is: aarderverkalking, ze leefde eigenlijk nog maar op 2 dunne zijtakken van de aarders en daardoor heeft het hart een klap gekregen, de linker helft doet niks en de rechter helft moet alle benen bij zetten op 50% en met extra hartondersteuning is het nog niet helemaal stabiel. Het is nu kijken of ze haar stabiel kunnen krijgen door een extra hart ondersteuning bij te plaatsen. De komende 4 tot 5 dagen zijn echt kritiek dus er zijn ook grote zorgen hierover en dat is gewoon kut om te horen omdat je zelf niks kan doen, om 9 uur komt er een extra hart ondersteuning bij dus heeft ze er 2, tevens zit ze aan de longpomp zodat ook de longen hun werk goed kunnen doen zonder dat ze dit zelf moet regelen.
Als ze hier goed uitkomt is het wachten wat de eventuele schade is, en dit is heel erg uitlopend omdat ook de hersenen mogelijk zonder zuurstof heeft gezeten. De komende weken of zelfs maanden moet deze vraag beantwoord worden, voor nu wordt ze in slaap gehouden en is het afwachten.
Hopelijk is het even duidelijk, uiteraard zodra het kan plaats ik de uitslagen maar dat kan even wat langer duren dan gebruikelijk, alvast bedankt voor jullie begrip.
Wat een spannende en nare periode.quote:Op donderdag 28 mei 2026 08:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik weet dat de meeste mensen van de weersvoorspelling topics hier ook wel plaatsen of lezen dus doe dit hier even in het algemeen in plaats dat ik overal dit bericht moet plaatsen.
Bron: https://www.knmi.nl/neder(...)nce-modelbeoordelingquote:Guidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot vrijdag 29 mei 2026 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 18 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog
Synoptische situatie:
Een hogedrukcentrum boven het noorden van de Noordzee zorgt voor een noordoostelijke stroming die maritiem polaire lucht aanvoert. Een inactief koufront blijft vandaag ten zuiden en westen van ons land slepen. Het hoog boven de Noordzee verplaatst zich langzaam zuidoostwaarts en komt vrijdagmiddag boven Centraal-Europa te liggen. Hierdoor wordt de stroming zuidelijk. Het eerder genoemde koufront wordt vrijdag als warmtefront opgetild en zorgt voor de aanvoer van warme lucht. In de loop van vrijdagochtend bereikt een koufront het westen van de FIR en ligt rond 12 UTC tegen de noordwestkust. Het front trekt oostwaarts en verlaat het zuidoosten aan het einde van vrijdagavond.
Modelbeoordeling:
Het belangrijkste aandachtspunt zijn de buien van vrijdagmiddag en -avond in het zuidoosten. Een eerste aandachtspunt zijn de buien die vrijdag vóór het koufront ontstaan. Beide modellen geven indicatief wel een signaal, met de voorkeur voor het noorden van het land. Hier kunnen voornamelijk door een droge laag onderin het verticale profiel (NAPE) windstoten voorkomen tot 30 kn in Ha43, EC heeft minder. Hierbij kan ook een klap onweer voorkomen. Het belangrijkste aandachtspunt zijn de onweersbuien van vrijdagmiddag en -avond in het zuidoosten. De toppen in Harmonie worden berekend tot rond FL400, Harmonie berekent plaatselijk 20-40 mm/uur neerslag en windstoten rond 90-100 km/u. Dat laatste wordt vooral veroorzaakt door NAPE en evt. waterloading. Nu zit Harmonie vaak wel aan de hoge kant met de windstoten, maar windstoten >75 km/uur zijn zeker reeel. Het is wel zo dat de locatie van de zwaarste buien van run tot run nog wel flink schuiven, er zijn runs die de zwaarste buien boven Duitsland berekenen, maar er zijn ook runs die het boven het zuidoosten van het land berekenen. De laatste run laat zelfs een zware bui boven Groningen zien. De buien komen veelal niet van de grond, de onstabiliteit begint op hoogte, maar door de aanwezigheid van het koufront is er wel een forcering.
Aandachtspunten
Temperatuur:
Donderdag kan het in de zuidelijke helft op meer plaatsen zomers warm worden. Vrijdag wordt het nog warmer, met vooral in de zuidoostelijke helft tropische temperaturen, de WBGT is dan zo'n 27-28 graden Celsius. We houden voor Tx Ha43 aan, aangezien EC de dagelijkse gang met veel zon waarschijnlijk onderschat.
Wind:
Vrijdagochtend is er bij buien in het noorden kans op windstoten tot 30 kn, veroorzaakt door NAPE. Vrijdagmiddag en -avond zijn windstoten bij buien plaatselijk van 80-90 km/uur niet uitgesloten, dit door waterloading en NAPE. De onzekerheid is hierin nog wel groot, we houden het vooralsnog op windstoten rond 70 km/u in de verwachtingen.
Bewolking:
Vrijdagochtend kan een bui uitgroeien tot een CB met een basis rond 9000 vt. De toppen kunnen dan reiken tot FL250-300. Vrijdagmiddag en -avond CB's in het zuidoosten met mogelijk toppen tot FL400.
Neerslag:
Vrijdagochtend is er kans op enkele buien, mogelijk met onweer. De modellen verschillen nog wel behoorlijk in het aantal buien van run op run. De CAPE ligt in de orde van 1000 J/kg en de effectieve schering tussen 15-20 kn. Kortom een multicell-regime. Vrijdagmiddag -avond in het zuidoosten zwaardere onweersbuien met mogelijk hagel. De MUCape ligt dan tussen 2000-3000 J/Kg, de effectieve schering (1-6 km) is rond 25 kn, dit geeft een multicell regime. De NESO van Harmonie geeft indicaties voor zomerhagel en Harmonie geeft ook plaatselijk 20-40 mm/uur. De treksnelheden van de buien zijn wel redelijk groot, wellicht dat het met de wateroverlast mee zal vallen.
Zicht:
Goede zichten. Vannacht is er in het noorden kans op wat grondmist bij sterke afkoeling, dit zien we nu ook gebeuren. In matige buien matig zicht in zware buien slecht zicht, ondanks de hogere basis van de buien.
Dan zie je ook wel weer hoe wisselend zo'n onweer / noodweer is.quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:46 schreef DemonRage het volgende:
Sterkte @:SpeedyGJ!
Ondertussen hebben de meteorologen van het KNMI de situatie van vrijdag in de guidance staan:
[..]
Bron: https://www.knmi.nl/neder(...)nce-modelbeoordeling
Eens met deze vrouwquote:Op donderdag 28 mei 2026 12:11 schreef Pisces29 het volgende:
Een graad of 20. Strakblauw. Niks meer aan doen.
Die gaan vanavond eerst bbq-enquote:Op donderdag 28 mei 2026 12:30 schreef MissButterflyy het volgende:
Voorspelling is dat code geel wordt af gegeven.
Estofex laat nog niks zien trouwens.
Hoorde net iemand in de winkel zeggen dat hij had gehoord op de radio dat het mogelijk code oranje zou worden. Maar dat is juist het lastige met die codes. Denk dat het heel lastig te zeggen is waar het nu precies gaat vallen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 12:30 schreef MissButterflyy het volgende:
Voorspelling is dat code geel wordt af gegeven.
In mijn optiek is het vaak ook gewoon ontzettend willekeurig. Wij hadden hier een week of drie geleden echt een enorme hoosbui. Ik heb geen regenmeter hangen maar aan de hoeveelheid water die ik naar beneden zag storten in een uur heeft het echt met gemak in de tientallen mm's gezeten (incl onweer en zware dreunen)quote:Op donderdag 28 mei 2026 12:40 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Hoorde net iemand in de winkel zeggen dat hij had gehoord op de radio dat het mogelijk code oranje zou worden. Maar dat is juist het lastige met die codes. Denk dat het heel lastig te zeggen is waar het nu precies gaat vallen.
Dit soort buien zijn vaak (heel) lokaal. Ligt denk ik ook hoe je stad of dorp op de aardbol ligt? Of waarom zal vaak de ene plaats veel meer noodweer krijgen dan de ander?
Eindelijk heeft een weerbureau het door dat al dat dramatisch rood op de temperatuurkaartjes onnodig paniekzaaien is.quote:
Inderdaad prima weertjequote:Op donderdag 28 mei 2026 12:32 schreef Wrapster het volgende:
[..]
Eens met deze vrouw![]()
Prima weertje zo. En onweer? Graag
quote:
Ja maar dit is ook geen gezicht, nu lijkt alles net als of het een graad of 10 isquote:Op donderdag 28 mei 2026 13:10 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Eindelijk heeft een weerbureau het door dat al dat dramatisch rood op de temperatuurkaartjes onnodig paniekzaaien is.
Ik heb gehoord dat buien bepaalde routes volgen. Heeft voor zover ik me herinner vooral met heuvelruggen en waterwegen te maken. Maar of dat klopt? Geloof idd ook wel in willekeurigquote:Op donderdag 28 mei 2026 13:07 schreef dick_laurent het volgende:
In mijn optiek is het vaak ook gewoon ontzettend willekeurig
Voor de slaapkamers boven is het nog wel redelijk logisch, daar hang je niet zomaar een zonnescherm en in de avond is dat ook wel fijn, maar woonkamer ja?quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:17 schreef Geschiedkundige het volgende:
Schrikbarend weinig mensen gebruiken eigenlijk zonneschermen. Dat is toch een zeer goede manier om wat warmte buiten te houden.
Wel allemaal rolluiken bij de woonkamerramen. Gezellig hartje zomer met de lamp aan binnen zitten
Ik heb Screens voor de ramen. Werkt perfect. Zo worden de ramen niet heet, want dat werkt ook weer als een kachel.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:17 schreef Geschiedkundige het volgende:
Schrikbarend weinig mensen gebruiken eigenlijk zonneschermen. Dat is toch een zeer goede manier om wat warmte buiten te houden.
Wel allemaal rolluiken bij de woonkamerramen. Gezellig hartje zomer met de lamp aan binnen zitten
Wij hebben ze ook boven hoor, wel fijn om het donker te houden.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Voor de slaapkamers boven is het nog wel redelijk logisch, daar hang je niet zomaar een zonnescherm en in de avond is dat ook wel fijn, maar woonkamer ja?
Welnee. Je woont gewoon in het zuiden waar ze die woonwagenkampluiken doen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:17 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik heb ze alleen op het zuiden. Boven en beneden.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:35 schreef cinderloom het volgende:
Ik heb voor rolluiken (woonkamer) en achter niet. Dus toch nog mooi zonlicht binnen.
Boven alles rolluik. Die zitten ook dicht met dit weer, met uitzondering van de luchtmomenten.
Voordeel van rolluik is ook inbraakwerend én warmte in de winter. Multifunctioneel dus mijn inziens.
Hier zitten we vlakbij een kanaal. En ze zeggen altijd dat de buiten daar niet over gaan (mensen in het dorp). Lijkt me zo vreemd. Maar eerlijk gezegd klopt het wel vaak. Dan is het hier droog en 5 minuten verderop aan de andere kant van het kanaal heeft het dan keihard geregend.quote:Op donderdag 28 mei 2026 13:44 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat buien bepaalde routes volgen. Heeft voor zover ik me herinner vooral met heuvelruggen en waterwegen te maken. Maar of dat klopt? Geloof idd ook wel in willekeurig
Dat is inderdaad iets van deze regio he. Toen wij hier kwamen wonen was dat het eerste dat we weg hebben gehaald, die lelijke dingen. Veel mensen in de straat hebben ze nog hangen ja. Lijkt me ook vreselijk zo in het donker zitten en slapen vooral. Dan word ik nooit meer wakker. Ik heb de gordijnen met slapen zelfs open.quote:Op donderdag 28 mei 2026 14:31 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wij hebben ze ook boven hoor, wel fijn om het donker te houden.
Maar ja, ik loop nu door een straat van 22 huizen, 17 hebben rolluiken voor de woonkamer.
Maar goed, ik woon dan ook in het rolluikendeel van het land. Maar viel me nu net heel erg op ineens dat ze allemaal overdag in het donker zitten.
Lijkt me echt verschrikkelijk.
Serieus? Dan wordt je toch in de zomer al om 6u wakker ofzo lijkt me. Als dat moet voor je werk dan snap ik het, maar anders... nee mij niet gezien hahaquote:Op donderdag 28 mei 2026 15:33 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Lijkt me ook vreselijk zo in het donker zitten en slapen vooral. Dan word ik nooit meer wakker. Ik heb de gordijnen met slapen zelfs open.
Nee hoor. Ik word dan gewoon om 07.30 wakker. Door de wekker. En als er geen wekker is gerust pas na 09.00. En mijn partner ook. Wij zijn nogal avondmensen en gaan wel laat slapen (tegen 02.00).quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:38 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Serieus? Dan wordt je toch in de zomer al om 6u wakker ofzo lijkt me. Als dat moet voor je werk dan snap ik het, maar anders... nee mij niet gezien haha
Wauw oke.... ja ik ben daar dan blijkbaar gevoeliger voor want als ik in een kamer moet slapen waar het ochtendlicht keihard binnen knalt om 06:00 dan ben ik ook om 06:00 wakker, en dat hoeft niet zo van mijquote:Op donderdag 28 mei 2026 15:39 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik word dan gewoon om 07.30 wakker. Door de wekker. En als er geen wekker is gerust pas na 09.00. En mijn partner ook. Wij zijn nogal avondmensen en gaan wel laat slapen (tegen 02.00).
Ja dat is denk ik ook vrij normaal. Ik denk dat ik abnormaal ben. En als het bijvoorbeeld wel pikdonker zou zijn en ik word wakker omdat de wekker gaat, maakt niet uit hoe laat dat is, dan heb ik daar ook echt last van, zo uit mijn slaap worden gerukt. Soort jet lag gevoel. In de winter kan ik ook niet opstaan als het nog niet licht. is. Gelukkig kan ik daar met mijn werk allemaal rekening mee houden.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wauw oke.... ja ik ben daar dan blijkbaar gevoeliger voor want als ik in een kamer moet slapen waar het ochtendlicht keihard binnen knalt om 06:00 dan ben ik ook om 06:00 wakker, en dat hoeft niet zo van mij
Ja precies dit.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:31 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Hier zitten we vlakbij een kanaal. En ze zeggen altijd dat de buiten daar niet over gaan (mensen in het dorp). Lijkt me zo vreemd. Maar eerlijk gezegd klopt het wel vaak. Dan is het hier droog en 5 minuten verderop aan de andere kant van het kanaal heeft het dan keihard geregend.
Buien houden geen rekening met een kanaal. IJsselmeer kan wel invloed hebben, maar een kanaal is simpelweg te klein om invloed op een bui uit te oefenen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:31 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Hier zitten we vlakbij een kanaal. En ze zeggen altijd dat de buiten daar niet over gaan (mensen in het dorp). Lijkt me zo vreemd. Maar eerlijk gezegd klopt het wel vaak. Dan is het hier droog en 5 minuten verderop aan de andere kant van het kanaal heeft het dan keihard geregend.
Orografische liggingen hebben invloed. Rivieren e.d nietquote:Op donderdag 28 mei 2026 13:44 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat buien bepaalde routes volgen. Heeft voor zover ik me herinner vooral met heuvelruggen en waterwegen te maken. Maar of dat klopt? Geloof idd ook wel in willekeurig
Kanalen en rivieren hebben precies nul invloed. Te weinig oppervlaktequote:Op donderdag 28 mei 2026 15:42 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja dat is denk ik ook vrij normaal. Ik denk dat ik abnormaal ben. En als het bijvoorbeeld wel pikdonker zou zijn en ik word wakker omdat de wekker gaat, maakt niet uit hoe laat dat is, dan heb ik daar ook echt last van, zo uit mijn slaap worden gerukt. Soort jet lag gevoel. In de winter kan ik ook niet opstaan als het nog niet licht. is. Gelukkig kan ik daar met mijn werk allemaal rekening mee houden.
Ik snap deze nooit. Is dat groene lijntje wat gemiddeld is voor mei, of het meigemiddelde?quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:28 schreef 12Beaufort het volgende:
Inmiddels is de maand alweer te warm.
[ afbeelding ]
Beter dan te koudquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:28 schreef 12Beaufort het volgende:
Inmiddels is de maand alweer te warm.
[ afbeelding ]
Dan ben ik toch wel benieuwd hoe het kan dat het onweer altijd via Drachten/Heerenveen ten onder mij langs trektquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:06 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Buien houden geen rekening met een kanaal. IJsselmeer kan wel invloed hebben, maar een kanaal is simpelweg te klein om invloed op een bui uit te oefenen.
Beetje hetzelfde dat hier altijd het onweer onderlangs trekt...wat gewoon puur toeval is.
Ik vond het ook al zo vreemd. Maar hier geloven ze er heilig in.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Kanalen en rivieren hebben precies nul invloed. Te weinig oppervlakte
De groene is van wat het deze maand was en de zwarte is wat het normaal is, gemiddeld dus. Tenminste, zo lees ik het.quote:Op donderdag 28 mei 2026 16:39 schreef C64 het volgende:
[..]
Ik snap deze nooit. Is dat groene lijntje wat gemiddeld is voor mei, of het meigemiddelde?
Idee heb ik hier ook wel met de Maas. Al zijn ze aan deze kant van de Maas ook een paar km noordelijker veel vaker natgeregend dan hier. Maar dat kan natuurlijk wel met de Maas 1 km verderop in oostelijke richting te maken hebben.quote:Op donderdag 28 mei 2026 15:31 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Woon zelf aan de IJssel en hier zegt men dat ook wel eens, maar dat kan dus gewoon niet. Veluwe heeft wel invloed. Stijgende en dalende luchtbewegingen door orografisch verschil.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:24 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik vond het ook al zo vreemd. Maar hier geloven ze er heilig in.
Mwah... dat leuke onweer wacht ik al heel wat jaartjes op.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:31 schreef Nattekat het volgende:
Godverdomme dit was gewoon de laatste mooie dag voor de komende 2 weken zoals het er nu voor staat
Normaal krijg je dan nog leuk onweer, maar zelfs dat niet doordat de kou vroeg in de ochtend al aan land komt.
18 graden en regen, wooo
Dat is het gemiddelde van deze lopende maandquote:Op donderdag 28 mei 2026 16:39 schreef C64 het volgende:
[..]
Ik snap deze nooit. Is dat groene lijntje wat gemiddeld is voor mei, of het meigemiddelde?
Pechquote:Op donderdag 28 mei 2026 17:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dan ben ik toch wel benieuwd hoe het kan dat het onweer altijd via Drachten/Heerenveen ten onder mij langs trekt
Deze positiviteit went nooit. Vooral doorgaan.quote:Op donderdag 28 mei 2026 17:19 schreef INViCTuS het volgende:
24/25 graden en luchtvochtigheid onder de 30. Redelijk perfect weer.
Mooi dagje zo
Van mij mag het de hele zomer tot eind september zo blijven. Hier kan ik buiten ook prima in werken. 24-26 graden en luchtvochtigheid onder de 30%. De nachten zijn dan tamelijk fris om prima te kunnen pitten. Soms een keer mooi onweer, dat mag wel.quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:45 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Deze positiviteit went nooit. Vooral doorgaan.
NIKS PECHquote:
Mevrouw Co de Geel bestaat volgens mij nietquote:Op donderdag 28 mei 2026 22:10 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Ik dacht dat we nog op geel stonden
Dat is wel even lekker na de afgelopen dagen, even bijkomenquote:Op donderdag 28 mei 2026 17:31 schreef Nattekat het volgende:
Godverdomme dit was gewoon de laatste mooie dag voor de komende 2 weken zoals het er nu voor staat
Normaal krijg je dan nog leuk onweer, maar zelfs dat niet doordat de kou vroeg in de ochtend al aan land komt.
18 graden en regen, wooo
Jawel hoor druk op het plusje.quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:22 schreef -Sigaartje het volgende:
De hele Buienradar is veranderd.![]()
Erg, we kunnen nu niet meer uren vooruit kijken.
Hou het maar bij sport, van weer heb je geen verstand.quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat is wel even lekker na de afgelopen dagen, even bijkomen
Nou ja, eerst nog even een heeeeuuul matige morgen
Jawel hoor, vanmorgen vroeg was het heerlijkquote:Op donderdag 28 mei 2026 23:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hou het maar bij sport, van weer heb je geen verstand.
Buienradar is al hoerig irritant sinds ze deze pop-up hebben die elke pagina weer omhoog komtquote:Op donderdag 28 mei 2026 22:26 schreef Skwish het volgende:
Die nieuwe lay-out van Buienradar ziet er niet uit
Kan gewoon 3, 8,12,24 en 48 uur kijken?quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:22 schreef -Sigaartje het volgende:
Hier ook.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 00:59 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Kan gewoon 3, 8,12,24 en 48 uur kijken?
quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:22 schreef -Sigaartje het volgende:
quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:26 schreef Skwish het volgende:
Die nieuwe lay-out van Buienradar ziet er niet uit
Jongens toch, download toch gewoon die KNMI app.quote:Op donderdag 28 mei 2026 23:17 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Buienradar is al hoerig irritant sinds ze deze pop-up hebben die elke pagina weer omhoog komt![]()
[ afbeelding ]
Wel minder aangenaam warm. En terreur buien later vanmiddag en avondquote:Op vrijdag 29 mei 2026 08:51 schreef dick_laurent het volgende:
Wordt weer warm vandaag of nie jongs?!
@:geschiedkundige
[ afbeelding ]
Gelukkig komt de noordwesten wind begin de middag al hier, nu 20 graden straks om 14 uur zou het 28 graden moeten worden om daarna naar beneden te zakken.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:08 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Wel minder aangenaam warm. En terreur buien later vanmiddag en avond
Niet zo perfect als gister was
Zo denk ik ook altijd, ik vind het altijd bijzonder hoe goed Estofex erop zit.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 10:04 schreef Frutsel het volgende:
geen estofexje...dus "nothing to see today"
Mogelijk toch wat te veel bewolking aanwezig wat de temps gaat drukken, de zware onweersbuien zullen toch echt bij temps van 30+ gaan ontstaan, als dit niet gebeurd kun je het wel vergeten.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 10:04 schreef Frutsel het volgende:
geen estofexje...dus "nothing to see today"
geen mus, dus ook geen dode mus
Ik mis het Nederland kaartje op de website met de makkelijke tabbladen Regen/Temperatuur en Satteliet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:22 schreef -Sigaartje het volgende:
Haha, leuk voor die oostelingen die altijd alles krijgen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 10:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Mogelijk toch wat te veel bewolking aanwezig wat de temps gaat drukken, de zware onweersbuien zullen toch echt bij temps van 30+ gaan ontstaan, als dit niet gebeurd kun je het wel vergeten.
Ik zie het al voor me, vlak over de Duitse grens, boem, zoals altijd.
Hier een oosterlingquote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Haha, leuk voor die oostelingen die altijd alles krijgen.
Als het goed is komt straks droge lucht vanuit het westen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:15 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zal vanmiddag nog lekkerder worden met meer dan 60% luchtvochtigheid
22/23 komende week. Op zich wel beter dan dit. Mot toch werken. Wel meer neerslagquote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
Alweer de 30 gepasseerd
Wat een ellende.
Temperaturen in de pluim zien er gelukkig wel beter uit.
En de luchtvochtigheid ook geloof ik.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:10 schreef MissButterflyy het volgende:
De temperatuur is flink gestegen in korte tijd hier.
Idem hier, alleen mag je 'in the gym' veranderen voor 'met bier'.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:23 schreef MissHobje het volgende:
Zo zweten vandaag pfewzo maar even alle irritaties wegknallen in the gym en genieten van de airco
Dan valt het niet mee, maar tegenquote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:57 schreef 12Beaufort het volgende:
Lijkt mee te gaan vallen met het onweer.
Ik ben benieuwd of we nog wat gaan krijgen. Harmonie laat weinig zien.
Typisch, zo dichtbij. Het gebeurt vaker.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:29 schreef 12Beaufort het volgende:
In het noorden begint het alweer af te koelen.
Volkel het heetst met 32 graden.
[ afbeelding ]
Ja, gelukkig maar. Erg drukkende hitte buiten... Je zou verwachten dat er onweer gaat komen maar helaas lijkt dat niet te komen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:29 schreef 12Beaufort het volgende:
In het noorden begint het alweer af te koelen.
Volkel het heetst met 32 graden.
[ afbeelding ]
Weer apps zijn nooit te vertrouwenquote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:48 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Bekommen we unwetter of hoe zit dat, de weerapp blijft zijn voorspellingen maar bijstellen
Ligt denk ik ook vooral aan het soort weer.quote:
Da's natuurlijk voor de Duitsers... een paar stappen terug doen op de site en dan is te zien dat het in NL al actief is.quote:
Denk dat de trigger veul te vroeg komt vandaag. En uit de verkeerde richting.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:50 schreef DemonRage het volgende:
Wat een vochtige hitte buiten! Goei voer voor onweersbuien.
Doet me bijna denken aan 23 juni 2016. Toen was het ook vies benauwd.
Uit het verhaal van het KNMI (zie link) bleek dat toen de eerste tropische dag van het jaar te zijn voor het zuidoosten.![]()
En nu zitten we in mei al met een lokale hittegolf.
En niezen, 2 minuten buiten.quote:
Er is al een trigger: een lijntje in het oosten van de provincies Zuid- en Noord-Holland.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Denk dat de trigger veul te vroeg komt vandaag. En uit de verkeerde richting.
Maar ik laat me graag verrassen.
Deze: https://www.weerplaza.nl/regenradar/quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:23 schreef MissButterflyy het volgende:
Hebben we nog een goeie buienradar ergens?
Geen idee. Wat voor buienradar dan ook... heb ik t/m maandag waarschijnlijk helemaal niets aan.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:23 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat is niet de trigger. De instabiliteit zit achter dat lijntje, de echte trigger hangt nog op zee. Maar omdat die eerste trigger zo vroeg al is gekomen, hebben we hier geen brandende zon om het even goed op te warmen eerst. Dat het nog 31 graden is hier is al wonderbaarlijk eigenlijk.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:16 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Er is al een trigger: een lijntje in het oosten van de provincies Zuid- en Noord-Holland.
De timing is opzich wel kut. Ik heb het liever later in de avond.
Ik ben een keer niet in de driehoek maar in de noodweer hotspot (denk ik)quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:32 schreef Nattekat het volgende:
Oh, temperatuur aan de kust is al totaal in elkaar gestort, het is niet meer op zee
Misschien reist de driehoek wel gewoon met je mee.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:43 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Ik ben een keer niet in de driehoek maar in de noodweer hotspot (denk ik)
Nu ze de hele layout verkloot hebben, heb ik deze in mijn favorieten gezet: https://www.buienradar.nl/nederland/neerslag/buienradarquote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:23 schreef MissButterflyy het volgende:
Jepquote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:32 schreef Revanches het volgende:
Ben bang dat het weer te vroeg uitdooft..heb zo'n zin in een verkwikkende onweersbui.
... godverdomme dan ook net niet goed geraakt door de regen.quote:
Viel me ook al op.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:48 schreef Wrapster het volgende:
[..]
Nu ze de hele layout verkloot hebben, heb ik deze in mijn favorieten gezet: https://www.buienradar.nl/nederland/neerslag/buienradar
Gewoon het kaartje zoals het was.
Komt wat aan geloof ik. Ook hier voor de kop van NH.quote:
Whoar ziede ge dat?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:22 schreef Nattekat het volgende:
Wolken boven de Noordzee toppen al op 6km
In de OP.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:23 schreef MissButterflyy het volgende:
Waar specifiek?quote:
Het westen heeft dit keer de primeur.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:29 schreef Starhopper het volgende:
Sow!!! omweer en dikke bui ineens!!!! Was verrassing want ik dacht alleen oosten?!
Nederland > Neerslag > Wolkentoppenquote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waar specifiek?
Niet om te zeiken hoor, maar kan het gewoon niet vinden.
Jij zit ook echt altijd op de verkeerde plek hé?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:33 schreef Nattekat het volgende:
Ik zit in Rotterdam, maar volgens mij kan ik voor het onweer nu beter thuis in Leiden zitten.
quote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:34 schreef Twieki het volgende:
[..]
Jij zit ook echt altijd op de verkeerde plek hé?
Geloof me, ik zorg ervoor dat ik ben waar ik zijn moet zodra die onweerlijn boven land komtquote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:34 schreef Twieki het volgende:
[..]
Jij zit ook echt altijd op de verkeerde plek hé?
Eeeej, leuk!quote:
Wanneer verwacht die gozer dat het in Leiden is?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:34 schreef Momo het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
NoodweerBenelux is live
Dashboard geeft hier 35 graden aanquote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:42 schreef INViCTuS het volgende:
Wijk aan zee 16.4 graden. Andere uiterste. Ook wel sneu
Die hebben het lekker voor elkaar, kun je alvast mooi de boel open gooienquote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:42 schreef INViCTuS het volgende:
Wijk aan zee 16.4 graden. Andere uiterste. Ook wel sneu
Jep.quote:
Ik hou de boel nog wel even dicht. Buiten meer dan 30 graden en binnen 19,5, dat hou ik graag nog even zoquote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die hebben het lekker voor elkaar, kun je alvast mooi de boel open gooien
Dat gaat hem hier nog maar niet worden, allemachtig
HIer ook nog steeds heel warm en benauwd.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:59 schreef ESF1Gamer het volgende:
Ik heb de screens nog steeds naar beneden.
Zit er liever tussenin. Nu icm hoge lv te heet, maar 16.4 is me te fris.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 15:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Die hebben het lekker voor elkaar, kun je alvast mooi de boel open gooien
Dat gaat hem hier nog maar niet worden, allemachtig
Eindelijk weer eens onweerquote:Op vrijdag 29 mei 2026 16:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Flink gerommel en matige regen in Den Haag.
Het hele zware gedeelte trekt net ten Noorden van Den Haag.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 16:17 schreef Haags het volgende:
[..]
Eindelijk weer eens onweer
Maar mag wel wat heftiger allemaal. Ik mis de echte klappen en inslagen.
mooiquote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:36 schreef Haags het volgende:
[ x ]
Gaan gewoon weer even lekker normaal doen komende week.
De regen klettert wel ff lekker naar benee nuquote:Op vrijdag 29 mei 2026 16:20 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Het hele zware gedeelte trekt net ten Noorden van Den Haag.
Ter aanvulling, foto uit dit artikel is in hoorn.quote:
Zo, het hoost.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 16:23 schreef Haags het volgende:
[..]
De regen klettert wel ff lekker naar benee nu
Wowwww!quote:
Kan bevestigenquote:
Het komt goed, Paul. We zijn bij je.quote:
Hier niet. Het bleef wat rommelen, wel lekker wat regen maar heel bijzonder was het allemaal niet.quote:
Assen:quote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:10 schreef ondeugend het volgende:
Brandweer Assen heeft 2 meldingen van wateroverlast
Dan was gister een verademing, hè. Perfectquote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
Wat een dagje weer pff.. dik 34 graden. Constant dikke zon
Vandaag was het smelten op het asfalt. Gelukkig niet geweest
Gister was kut. Vandaag is ronduit dramatisch.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:19 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dan was gister een verademing, hè. Perfect
NEDERLAND IS HELEMAAL ORANJUUUUHquote:
Hier nu tering harde regen. Onweer beetje, maar valt tegen. Zit lekker met een Franziskaner onder de overkapping buitenquote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:26 schreef 12Beaufort het volgende:
Activeert nog goed voor de lijn uit.
Vooral bij Nijmegen Arnhem.
quote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:26 schreef R-woud93 het volgende:
Absoluut noodweer gehad net, de straten staan blank
Genot
Je gaat dood.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:33 schreef Paul het volgende:
Graag update over de noodsituatie in Nederland 😪
Nog rustig in den Dolderquote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:34 schreef MichaelPallada het volgende:
Weet je ook wat fijn zou zijn hier. Niet dat ik wat te zeggen heb, ik kom hier zelden. Maar het zou fijn zijn dat als iemand bijvoorbeeld zegt: Gaat tekeer hier! of Het regent hard hier! Waar dat hier dan ook is. Gewoon zodat we een beetje een idee krijgen waar het zich bevindt.
Maar goed, dat is mijn mening, doe er mee wat je wilt
1 klap was recht boven me en onverwacht. Ik schrok me de pleuris haha.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:07 schreef Haags het volgende:
[..]
Hier niet. Het bleef wat rommelen, wel lekker wat regen maar heel bijzonder was het allemaal niet.
Heb met je te doen man, geen druppel regen in Limburg. Het oosten gaat er wel van langs krijgen. Dat gaat helemaal kapot. Hier is 't weer voorbij. Verfrissend.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:40 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Niks gewend jij. Wij Limburgse woestijnratten hebben het pas zwaar
Het begint hier nu te waaien,...zou het dan toch...quote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:40 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Niks gewend jij. Wij Limburgse woestijnratten hebben het pas zwaar
Kan nog best wat ontstaan.. hopelijkquote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:44 schreef Twieki het volgende:
[..]
Heb met je te doen man, geen druppel regen in Limburg. Het oosten gaat er wel van langs krijgen. Dat gaat helemaal kapot. Hier is 't weer voorbij. Verfrissend.
Alleen als de wind wat gaat draaien. Nu gaat alles naar het noord oosten.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:45 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Kan nog best wat ontstaan.. hopelijk
Het spookt hier flinkquote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:45 schreef ACT-F het volgende:
Omweer, terreurbuien, groene lucht en een stevige woei
Als je de radar bekijkt lijkt het gebied wat omhoog geschoven. Maar kan snel wat ontstaan natuurlijkquote:Op vrijdag 29 mei 2026 17:45 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Kan nog best wat ontstaan.. hopelijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |