abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220692653
quote:
Ik val in herhaling maar bepaalde niet-nader-te-noemen media doen aan agendajournalistiek en nieuwsgaring, en de rest van de media volgen dan deze thema's, doen aan both-siderism en zijn bovendien doodsbang om als 'links' te worden gezien (antisemitisme vs islamofobie en epidemische vormen van hoofddoekjes afrukken is nog zoiets). Een krant als De Volkskrant maakt niet zelf actief nieuws, NRC eigenlijk ook niet. In vroeger decennia was deze nieuwsdynamiek wat meer gebalanceerd, vooral de jaren 60 tot 90.

Wat ook veel meer aandacht moet krijgen, en waar wordt vertikt tegen op te treden (nee, we zien begrip voor de frustraties), is dat deze protesten worden aangestoken door een rondtrekkend circus. Sommige gezichten daarvan waren ook aanwezig bij de Malieveld rellen (waarvan je niet mocht zeggen dat het politiek geweld was, vond minister Heinen en Van Oosten).

Protestbrieven aan de gemeenten - als het daarbij was gebleven, soit - zijn niet gemaakt door de bewoners zelf maar worden rondgestuurd in appgroepen en mailinglists. Door actoren met een politieke agenda ipv het daadwerkelijk adresseren van zorgen en de omgeving een beetje beter en leefbaarder maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 20:53:13 ]
pi_220692820
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:12 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Zo is het.
Alsof er een officiële melding wordt gedaan als je wordt lastiggevallen.

En als je s avonds er niet meer alleen kan fietsen en thuis blijft en/of met de auto gaat maak je daar ook geen officiële melding van.
pi_220693170
Over deTT: Azc -tegenstanders zonder klachtgedrag zou ook mooi zijn
pi_220693200
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
  vrijdag 1 mei 2026 @ 22:40:29 #6
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220693492
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Nederland had de Molukkers hun eigen staat beloofd
https://historiek.net/molukkers-in-nederland/449/
quote:
AI-overzicht
Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië in 1949 beloofde Nederland de Molukse KNIL-militairen zelfbeschikking, wat werd geïnterpreteerd als een eigen staat, de Republik Maluku Selatan (RMS).

Toen dit niet werd gerealiseerd, kwamen in 1951 ongeveer 12.500 Molukkers "tijdelijk" naar Nederland, een belofte die leidde tot decennialange onzekerheid en strijd.

De situatie was complex:

Belofte van zelfbeschikking: De Molukkers, vaak in KNIL-dienst, stonden aan de zijde van Nederland tijdens de onafhankelijkheidsstrijd.

Nederland zegde steun toe voor een onafhankelijke positie.

Uitroepen RMS: Na de onafhankelijkheid van Indonesië werd in 1950 de RMS uitgeroepen, wat door Nederland niet werd gesteund, mede door gebrek aan internationale steun.

Overkomst naar Nederland: De Molukkers werden in 1951 als "militaire vluchtelingen" naar Nederland gehaald, in de veronderstelling dat dit tijdelijk zou zijn totdat de politieke situatie in Indonesië zou verbeteren.

Gevolgen: De groep werd in kampen geplaatst, ontslagen uit militaire dienst en bleef decennialang in een onzekere positie, wat leidde tot de vorming van (Molukse wijken).

Historiek
+3
quote:
Als Indonesië in 1949 onafhankelijk wordt, trekken de Molukkers aan het kortste eind.

De Indonesische overheid van president Soekarno ziet de Molukkers als handlangers van de voormalige Nederlandse kolonisator.

Nederland heeft de Molukkers zelfbeschikking beloofd, maar als Nederland internationaal geen steun krijgt om de kolonie te behouden, kan die belofte aan de Molukkers niet gehouden worden.

Als de Molukse republiek (RMS) in 1950 wordt uitgeroepen, ziet Nederland dat als rebellenopstand.

Omdat de positie van de Molukkers in Indonesië verslechtert, worden vierduizend Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen naar Nederland gehaald.
quote:
Bij aankomst wordt de militairen verteld dat ze uit militaire dienst zijn ontslagen, iets dat velen van hen zien als een vernedering.

De eerste jaren wonen de Molukkers in centrale woonoorden, zoals het voormalig concentratiekamp Westerbork, vaak onder barre omstandigheden.

De Molukkers worden buiten de samenleving gehouden en mogen niet werken.
Zij zullen immers weer weer terug gaan naar Indonesië.

Al snel wordt echter duidelijk dat Nederland de Molukkers helemaal niet terug kán sturen.

Op hetzelfde moment worden er in een lagere school in Bovensmilde 105 kinderen en vijf onderwijzers gegijzeld.

Deze keer eisen de gijzelnemers dat de Nederlandse regering zich inzet voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken


[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 01-05-2026 22:45:30 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 23:00:50 #7
236264 crew  capricia
pi_220693739
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Wat vindt de Molukse gemeenschap daar zelf van?
Hoe beleeft de nieuwe generatie dit?

Ik kan me zo voorstellen dat het vroeger meer draaide om overleven (in NL) en de strijd voor een onafhankelijke RMS. Maar dat de jongere generatie zich nu meer richt op hun culturele identiteit en het verwerken van dit historisch trauma.

En ik wil absoluut niet voor deze groep mensen spreken. Dus waar denk jij (of wat denken zij) dat zij zelf het meest bij gebaat zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 01-05-2026 23:51:41 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220693757
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 23:04:01 ]
pi_220694159
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
  zaterdag 2 mei 2026 @ 02:31:32 #10
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694185
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Niet alleen de Molukken , heel Indonesië was een wingewest voor Nederland , en Prins Bernhard was een groot voorstander van militair ingrijpen tegen Soekarno

quote:
AI-overzicht
Nederland haalde eeuwenlang grootschalig grondstoffen en koloniale producten uit Indonesië, waaronder specerijen (kruidnagel, nootmuskaat), koffie, suiker, tabak en thee.

Deze producten werden verhandeld via de VOC en later de Nederlandsche Handel-Maatschappij, wat Nederland aanzienlijke economische winst en rijkdom opleverde.

Belangrijkste producten en grondstoffen:
Specerijen: Kruidnagel, peper, nootmuskaat, foelie.
Plantageproducten: Koffie, thee, suikerriet, tabak.

Andere grondstoffen: Rubber, tin, aardolie (in latere periode).

Doel van de exploitatie:
Wingewest: Indonesië werd vooral in de 19e en 20e eeuw (na 1816) geëxploiteerd als een "wingewest" om de Nederlandse staatskas te vullen.

Cultuurstelsel: Onder het cultuurstelsel (vanaf 1830) werd de bevolking gedwongen om exportgewassen te verbouwen, wat leidde tot enorme exportwinsten voor Nederland.
quote:
Hoe reageert Nederland op het uitroepen van de onafhankelijkheid?

Nederland erkent de Indonesische onafhankelijkheid eerst niet.

Onderhandelingen tussen Indonesië en Nederland mislukken en de spanning loopt op.

De Nederlandse staat wil daarom met militaire actie orde op zaken stellen.
Vanuit Nederlandse kant wordt dit de eerste 'politionele actie' genoemd.

Deze begint op 21 juli 1947 en is erop gericht de delen van Java en Sumatra te heroveren die zijn ingenomen door de troepen van Soekarno.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-indonesie-te-worden

https://npokennis.nl/long(...)e-politionele-acties
Waren die Molukse KNIL militairen daar gebleven dan zouden ze afgemaakt worden door Soekarno, daarom konden ze ook niet meer terug

quote:
AI-overzicht
Nederlandse militairen gingen na de Tweede Wereldoorlog naar Indonesië om het koloniale gezag te herstellen nadat Indonesië op 17 augustus 1945 de onafhankelijkheid had uitgeroepen.

Nederland wilde de kolonie niet kwijtraken, wat leidde tot grootschalige inzet van troepen (de zogeheten Politionele Acties) tussen 1947 en 1949.

Belangrijkste redenen voor de inzet:

Herstel van gezag: Na de Japanse capitulatie wilde Nederland de controle over voormalig Nederlands-Indië terugkrijgen.

Onafhankelijkheidsverklaring: Direct na de oorlog riepen Soekarno en Hatta de Republiek Indonesië uit, wat Nederland niet erkende.

Economisch en politiek belang: De kolonie was van groot economisch belang en Nederland wilde een gecontroleerd, geleidelijk dekolonisatieproces onder eigen leiding.


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 02:45:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694351
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
pi_220694372
Heeft Nederland die strijd niet moeten staken onder druk van de USA?
Die dreigde het Marshallplan in te trekken als we niet zouden stoppen.
pi_220694381
Hangt ook wel een beetje van de context af, waren we aan de winnende hand, werd het geframed als tijdelijk terugtrekken, hadden ze eventueel zelf nog een keuze om de strijd te staken etc etc.

Verder tsjah als het ze helpt waarom niet maar aan de andere kant het 75 naar geleden en de personen zijn zeer waarschijnlijk allemaal overleden.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:19:54 #14
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694399
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 08:07 schreef Candymannetje het volgende:
Heeft Nederland die strijd niet moeten staken onder druk van de USA?
Die dreigde het Marshallplan in te trekken als we niet zouden stoppen.
quote:
AI-overzicht
Ja, dat klopt grotendeels. Nederland is eind 1948 en begin 1949 onder zeer zware druk van de Verenigde Staten gestopt met de militaire acties in Indonesië (de Politionele Acties).

De Amerikaanse regering dreigde inderdaad de cruciale financiële hulp via het Marshallplan stop te zetten als Nederland niet zou stoppen met de oorlog en de onafhankelijkheid van Indonesië zou erkennen.

Erasmus University Thesis Repository +3
De belangrijkste redenen voor dit Amerikaanse besluit waren:

Kosten van de oorlog: De VS vonden het onaanvaardbaar dat Nederland de (geleende) Amerikaanse Marshallgelden gebruikte om een koloniale oorlog in Indonesië te financieren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
https://excusesknilmolukkers.nl/geschiedenis/
quote:
AI-overzicht
Ja, de KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) liepen ernstig gevaar in Indonesië na de soevereiniteitsoverdracht op 27 december 1949.

Hier zijn de belangrijkste redenen en feiten:

Verraad en wraak: Omdat de KNIL-militairen (waaronder velen van Zuid-Molukse afkomst) aan Nederlandse zijde hadden gevochten tegen de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders, werden zij door de nieuwe Indonesische machthebbers en bevolking gezien als verraders en handlangers van de koloniale macht.

Positie van Molukse KNIL'ers: Na de opheffing van het KNIL op 26 juli 1950 moesten de militairen kiezen: overgaan in het Indonesische leger (APRIS) of demobiliseren.

De Molukse militairen vertrouwden het Indonesische leger niet en wilden niet dienen onder een regering die de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) niet erkende.

Veiligheidssituatie: Door de afgekondigde RMS en de daaropvolgende militaire acties door Indonesië op Ambon, kwamen de Molukse KNIL'ers in een onmogelijke en levensgevaarlijke positie.

Transport naar Nederland: Vanwege dit gevaar besloot de Nederlandse regering om ongeveer 4.000 Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen (in totaal ca. 12.500 personen) tijdelijk naar Nederland te halen, een proces dat in 1951 plaatsvond.


[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 08:27:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694405
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
Ik was er toen ook nog niet. Maar het pad richting het huidige Indonesië was lang en ingewikkeld. Zo waren er lang plannen (en ook wel verdragen meen ik) dat Indonesië een federatie zou worden of een land binnen het koninkrijk Nederland. Dat soort opties zouden best kansen bieden voor de Molukken. En toen ze kwamen had Nederland de strijd in de Oost ook echt nog niet opgegeven, men hield niet voor niets nog lang vast aan Nederlands Papoea Nieuw Guniea.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:22:37 #16
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220694407
Kan het eens klaar zijn met AI troep hier?

Prima dat je dingen opzoekt maar stop een beetje moeite in je posts..
pi_220694413
Even ingelezen in de wiki, aangezien de Molukkers zelf Nederlands kunnen en het een gevoelig onderwerp is, zal dit behoorlijk betrouwbaar zijn denk ik: https://nl.wikipedia.org/(...)lukkers_in_Nederland

De opname in het leger om ze te kunnen bevelen en ze daarna weer uit het leger gooien was een rare actie. En dat ze lang geen kans kregen Nederlands staatsburger te worden, terwijl ze nota bene in een Nederlands leger hadden gediend en mede daardoor in Nederland terecht waren gekomen, kan natuurlijk ook niet. Ook zijn ze wel erg lang in slechte, tijdelijke huisvesting gehouden. Daar kun je zeker excuses voor aanbieden.

Maar als ik het goed begrijp, waten de Molukkers ook niet van plan hier te integreren, ze bleven jarenlang uit gaan van een eigen land. Terwijl allang duidelijk was dat dat niet ging gebeuren. Nederland gaf wel asiel aan de uit Indonesië gevluchtte Molukse leiders.

Dat landelijke Molukse monument komt er nu in juni 2026 ook eindelijk:
https://www.landelijkmoluksmonument.nl/
Dat is natuurlijk niet meer dan terecht. Van mij mag de koning daarbij best excuses maken voor hoe ze hierheen zijn gehaald en hoe moeizaam de eerste jaren verliepen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 08:29:56 ]
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:28:58 #18
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694418
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
Soekarno had de KNIL soldaten allemaal vermoord, ze moesten naar Nederland komen en konden ook niet terug
Niet als KNIL Soldaat

En ook geen republiek Molukken dus , nog geen zandkorrel


quote:
AI-overzicht
KNIL staat voor het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger.

Dit was het koloniale leger van Nederland in het voormalige Nederlands-Indië (het huidige Indonesië), dat officieel bestond van 1830 tot 1950.

Belangrijke kenmerken en feiten over het KNIL:
Doel: Beschermen van Nederlandse koloniale belangen en handhaven van het gezag in Nederlands-Indië.

Periode: Opgericht in 1814 (als onderdeel van het Nederlandse leger), vanaf 1830 als zelfstandige krijgsmacht tot 1950.
Inzet: Het KNIL heeft vele expedities uitgevoerd, waaronder de Atjeh-oorlog, en vocht tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen Japan.
quote:
Soevereiniteitsoverdracht en RMS
Toen Nederland in 1949 de soevereiniteit overdroeg aan Indonesië, werd het KNIL ontbonden.

Molukse militairen kwamen daardoor in een onmogelijke positie.
Zij kregen de keuze om zich aan te sluiten bij het Indonesische leger of terug te keren naar hun eigen Republiek der Zuid-Molukken (RMS), die in 1950 was uitgeroepen.

Beide opties waren gevaarlijk: aansluiting bij het Indonesische leger was vrijwel onmogelijk omdat ze door Indonesië als landverraders werden gezien, en terugkeer betekende vervolging omdat Indonesië inmiddels de macht had overgenomen op de Molukken.


[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 08:56:01 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694490
Ik zal Perplexity eens vragen waarom Mike altijd ChatGPT gebruikt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220694612
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 21:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Alsof er een officiële melding wordt gedaan als je wordt lastiggevallen.

En als je s avonds er niet meer alleen kan fietsen en thuis blijft en/of met de auto gaat maak je daar ook geen officiële melding van.
Daarom wordt er dus ook gevraagd naar het veiligheidsgevoel.

https://nos.nl/artikel/26(...)igheid-een-voldoende

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 09:29:22 ]
pi_220694823
Moorman heeft de Spiekmanlezing gegeven: https://progressiefnederl(...)r-marjolein-moorman/
Met blijkbaar vooral aandacht voor de huidige stress-samenleving:
https://www.trouw.nl/poli(...)ijtgeraakt~bc8989df/

Ze verbaast zich over het feit dat vrouwen tussen de 30 en de 40, dus in de kracht van hun leven, massaal uitvallen.

quote:
“Ik denk dat veel mensen het herkennen. Presteren, optimaliseren en steeds maar harder rennen is de norm geworden, terwijl tegelijkertijd het leven duurder wordt en de overheid zich terugtrekt. Dat is volgens mij de diepere oorzaak achter veel van de huidige problemen op de politieke agenda. Ergens onderweg zijn we ons idee wat een goed en fijn leven is, kwijtgeraakt.”
Ze zet zich duidelijk af tegen het neoliberalisme:
quote:
“Het heeft te maken met politieke keuzes. Er is de afgelopen decennia steeds meer neergelegd bij het individu. Je bent zelf verantwoordelijk. De maakbaarheid van de samenleving ging overboord, het is geworden: de maakbaarheid van het individu. De markt zou zorgen voor de rest. Ik probeer het woord neoliberaal te vermijden, maar dat is wel de kern: je bent altijd en overal zelf verantwoordelijk voor. Van het vinden van een huis, een inkomen waar je van rond kunt komen tot gezond je pensioen halen. Dat is de stress-samenleving."
En geeft dit individualiatische denken, waarbij ook een nulsom denken hoort (als een ander iets krijgt, zou jij het verliezen), ook de schuld van de opkomst van de rechts-populistische partijen.


Ik vind het hele verhaal wel goed, maar of hier nou het bezielende verhaal van de nieuwe partijleider die Pro de grootste gaat maken wordt verteld? Ik mis toch een beetje het heilige vuur wat bijvoorbeeld een Samsom wel over kon brengen.
pi_220694933
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
quote:
Tot op de dag van vandaag heerst op grote schaal het misverstand dat de Nederlandse regering ooit heeft beloofd Molukkers terug te brengen naar een eigen RMS, als dank voor hun strijd in het KNIL. Met dit verhaal ben ik ook opgegroeid. Het gevolg van die verhalen over de ‘valse belofte’ is een versterking van emoties: verraad, vernedering, onmacht en frustratie.

Maar veelvuldig onderzoek toont aan dat de Nederlandse regering deze belofte nooit heeft gemaakt. Wim Manuhutu, historicus en voormalig directeur van Museum Maluku, bevestigt per mail: ‘Het verhaal van de belofte van een eigen staat is een hardnekkige mythe die nogal resistent is tegen onderzoek.’
Bron: https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Stop met het herhalen van deze leugen.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 10:10:55 #23
236264 crew  capricia
pi_220695027
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 08:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Soekarno had de KNIL soldaten allemaal vermoord, ze moesten naar Nederland komen en konden ook niet terug
Niet als KNIL Soldaat

En ook geen republiek Molukken dus , nog geen zandkorrel
[..]
[..]

Môrgen Michael,
Ik krijg wat opmerkingen binnen over het posten van AI teksten. Heb het achter gelegd wat daar nu in zijn algemeen het beleid in is. Want ik weet het ook niet.
Vriendelijk verzoek om het voorlopig wat te beperken.
Bvd.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695044
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:
maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
*Fout 1 hebzucht , oprichting VOC
*Niet al voor 1940 aansturen op onafhankelijkheid
*Oorlog met de nationalisten 45-50
* De Molukse Knillers in 1951 niet vertellen dat terugkeer na 6 maanden onzeker was
*Was die 6 maanden misschien een idee van de regering, een zelfbedrog ? Laks handelen ?
*Bij de Molukse knillers aandringen zelf ontslag te nemen, waar ze waren in Indonesië. Niet gedaan
*Eventueel met een interessante oprotpremie
*Niet vertellen dat zij direct na aankomst ontslagen zouden worden. Soms niet eens in Nederlands water.
*Niet aandringen bij de regering Soekarno geduld hebben met de aanwezigheid van een Nederlands leger nog steeds aanwezig. En met Indonesië een plan tot demobilisatie maken
Indonesië wilde juiste demobilisatie in Indonesië, maar niet op een eiland zoals Seram of Nieuw Guinea
* Die extra tijd was nodig om de soldaten te overtuigen zelf ontslag te nemen.Contractueel moesten de soldaten ontslagen worden op grondgebied die ze zelf kozen
*Mijn idee is dat de Nederlandse regering niet veel heeft gedaan na aankomst om een terugkeer te organiseren.Bijv nog eens praten met de regering Soekarno. Die geld beloven.

* Fout 1 : Koloniaal gedrag, de inwoners van de bezette gebieden waren er om aan te verdienen. Niet de lasten willen dragen
In dezelfde periode weigerde de Nederlandse politiek de soldaten die namens Nederland verrotten in de Japanse kampen hun salaris over die periode te betalen... Die schuld heeft Nederland afgeschoven op Indonesië

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 10:23:09 ]
pi_220695148
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 09:56 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
[..]
Bron: https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Stop met het herhalen van deze leugen.
Dat gaat specifiek over een eigen staat. Het doel was echter dat deze groep slechts zeer tijdelijk naar Nederland zou gaan. Zodat ze weer terug konden keren als het veilig was. Ook is er veel frustratie over hoe het Nederlandse leger met ze om is gegaan (eerst opgenomen in het Nederlandse leger en bij aankomst in Nederland kregen ze te horen dat ze gedemilitariseerd waren maar ook niet mochten werken e.d. En hun kinderen konden niet zomaar naar school).
pi_220695170
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
3000 mensen kwamen terecht in Westerbork, 3000 gingen naar kamp Vught (zijn in deze cijfers meegeteld de later geboren kinderen?)
6.500 Molukkers (of meer) werden elders gehuisvest. Niet in voormalige nazi-kampen.
Nederland heeft Indonesië een federatie opgedrongen. Met deelstaten (deelstaat Oost-Indonesië was vooral Moluks) die een soort autonomie zouden krijgen.
Indonesië accepteerde dat in 1949, maar met het idee het ongedaan te maken als Nederland weg ging.
Daar moet het idee in Molukse kringen zijn ontstaan dat de Nederlandse regering een belofte had gedaan een Molukse staat te verwezenlijken en te steunen .
In reactie op die komende annexatie van Oost-Indonesië werd in 1 april 1950 de RMS uitgroepen. De claim was het zuidelijk deel van de Molukken.
Nederland heeft die deelstaat nooit voorgestaan als beloning voor de Molukse soldaten. Nederland heeft ook niet toegezegd de annexatie van die deelstaat militair te voorkomen. RMS is nooit erkend en er is nooit een belofte gedaan die politiek en militair te verdedigen

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 10:59:42 ]
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 10:59:46 #27
236264 crew  capricia
pi_220695287
quote:
Tot op de dag van vandaag heerst op grote schaal het misverstand dat de Nederlandse regering ooit heeft beloofd Molukkers terug te brengen naar een eigen RMS, als dank voor hun strijd in het KNIL. Met dit verhaal ben ik ook opgegroeid. Het gevolg van die verhalen over de ‘valse belofte’ is een versterking van emoties: verraad, vernedering, onmacht en frustratie.

Maar veelvuldig onderzoek toont aan dat de Nederlandse regering deze belofte nooit heeft gemaakt. Wim Manuhutu, historicus en voormalig directeur van Museum Maluku, bevestigt per mail: ‘Het verhaal van de belofte van een eigen staat is een hardnekkige mythe die nogal resistent is tegen onderzoek.’
https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Er lijkt inderdaad niets beloofd te zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695291
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:59 schreef capricia het volgende:

[..]
https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Er lijkt inderdaad niets beloofd te zijn.
Geen eigen staat inderdaad. Maar dat was het punt ook niet zo.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:01:25 #29
236264 crew  capricia
pi_220695294
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Geen eigen staat inderdaad. Maar dat was het punt ook niet zo.
Welke beloften zijn er dan wel gedaan?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695296
twitter


Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:05:25 #31
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695317
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
*Fout 1 hebzucht , oprichting VOC
*Niet al voor 1940 aansturen op onafhankelijkheid
*Oorlog met de nationalisten 45-50
* De Molukse Knillers in 1951 niet vertellen dat terugkeer na 6 maanden onzeker was
*Was die 6 maanden misschien een idee van de regering, een zelfbedrog ? Laks handelen ?
*Bij de Molukse knillers aandringen zelf ontslag te nemen, waar ze waren in Indonesië. Niet gedaan
*Eventueel met een interessante oprotpremie
*Niet vertellen dat zij direct na aankomst ontslagen zouden worden. Soms niet eens in Nederlands water.
*Niet aandringen bij de regering Soekarno geduld hebben met de aanwezigheid van een Nederlands leger nog steeds aanwezig. En met Indonesië een plan tot demobilisatie maken
Indonesië wilde juiste demobilisatie in Indonesië, maar niet op een eiland zoals Seram of Nieuw Guinea
* Die extra tijd was nodig om de soldaten te overtuigen zelf ontslag te nemen.Contractueel moesten de soldaten ontslagen worden op grondgebied die ze zelf kozen
*Mijn idee is dat de Nederlandse regering niet veel heeft gedaan na aankomst om een terugkeer te organiseren.Bijv nog eens praten met de regering Soekarno. Die geld beloven.

* Fout 1 : Koloniaal gedrag, de inwoners van de bezette gebieden waren er om aan te verdienen. Niet de lasten willen dragen
In dezelfde periode weigerde de Nederlandse politiek de soldaten die namens Nederland verrotten in de Japanse kampen hun salaris over die periode te betalen...
Die schuld heeft Nederland afgeschoven op Indonesië
De fout is dat Nederland de KNIL mensen als KNIL mensen heeft terug gehaald, anders zou Indonesië hen terecht vermoord hebben.
Als men de hele KNIL had ontmanteld en en als prive personen had ontslagen en hen eerlijk de keus had gelaten , dan waren er geen 12.000 KNIL soldaten naar Nederland gekomen

Een Molukse staat was net zo onmogelijk als de Staat Friesland

Het KNIL soldatenkorps intact laten was meer een hersenspinsel van Prins Bernhard, die kon de koloniale gedachte niet loslaten

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 11:11:24 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695368
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Welke beloften zijn er dan wel gedaan?
Bijvoorbeeld dat ze op korte termijn weer naar huis zouden kunnen gaan. Men ging uit van een verblijf van maximaal een half jaar in Nederland.
In die periode was de gedachte dat Indonesië een federatie zou worden met daarin o.a. het Nederlands georiënteerde Oost-Indonesië als een van de deelstaten https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Indonesi%C3%AB
Dat was geen lang leven beschoren, bleek al snel.
Daarnaast was de behandeling van deze groep sowieso niet erg netjes. Men had jaren voor Nederland gevochten en mocht daarna jarenlang eigenlijk niets doen…
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:32:35 #33
236264 crew  capricia
pi_220695426
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld dat ze op korte termijn weer naar huis zouden kunnen gaan. Men ging uit van een verblijf van maximaal een half jaar in Nederland.
In die periode was de gedachte dat Indonesië een federatie zou worden met daarin o.a. het Nederlands georiënteerde Oost-Indonesië als een van de deelstaten https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Indonesi%C3%AB
Dat was geen lang leven beschoren, bleek al snel.
Daarnaast was de behandeling van deze groep sowieso niet erg netjes. Men had jaren voor Nederland gevochten en mocht daarna jarenlang eigenlijk niets doen…
Indonesië weigerde toen ook deze mensen te laten terugkeren naar de Molukken (Oost-Indonesië) zolang de RMS-strijd voortduurde.
Dus de claim dat ze niet terug konden, kun je net zo goed bij Indonesië leggen.

Ik vraag me wel af of er überhaupt mensen van de nieuwe generatie later nog terug gekeerd zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:35:06 #34
375570 crew  Cyan9
pi_220695438
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
Dit is wel weer enigszins typisch.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:41:24 #35
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695479
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
daar valt wel wat te doen voor een goede lobbyist ,

Een toeslag voor straatarme gokkers ??
Een renteaftrek voor leningen aan gokkers
of een hogere WW uitkering voor boven modale gokkers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695524
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De fout is dat Nederland de KNIL mensen als KNIL mensen heeft terug gehaald, anders zou Indonesië hen terecht vermoordhebben.
.... Onzin en je keurt massamoorden goed
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:47:51 #37
236264 crew  capricia
pi_220695528
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
Ze stond niet op de kieslijst. Is sinds eind vorig jaar dus ook geen kamerlid meer.

Scheelt wel weer wachtgeld. Salaris zal ongeveer hetzelfde zijn?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695543
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat gaat specifiek over een eigen staat. Het doel was echter dat deze groep slechts zeer tijdelijk naar Nederland zou gaan. Zodat ze weer terug konden keren als het veilig was. Ook is er veel frustratie over hoe het Nederlandse leger met ze om is gegaan (eerst opgenomen in het Nederlandse leger en bij aankomst in Nederland kregen ze te horen dat ze gedemilitariseerd waren maar ook niet mochten werken e.d. En hun kinderen konden niet zomaar naar school).
Wijsheid achteraf.

We moeten niet denken dat men in 1950 in de toekomst kon kijken. Als Halsema 75 jaar eerder was geboren, dan zou ze dezelfde beslissing hebben genomen als de toenmalige regering.

Even de feiten op een rijtje:

- Molukkers mochten tot 1956 niet werken, maar kregen in plaats daarvan een uitkering.
- Molukse kinderen mochten (en moesten) school en kregen les in de Maleise taal.

Deze maatregelen waren gericht op terugkeer. Pas na een aantal jaren werd duidelijk dat terugkeer niet mogelijk was. Hoe had de regering dat vooraf moeten weten?

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:51:34 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695555
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
.... Onzin en je keurt massamoorden goed
nee als men als gewone mens daar gebleven was dan niet, dan was men opgegaan in de niet geregistreerde menigte

Maar dan was ontslag als militair een voorwaarde geweest
Prins Bernhard had zijn hart verpand aan Nederlands Indie , en geloofde in het rijke wingewest Indonesia
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:53:50 #40
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695563
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:49 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wijsheid achteraf.

We moeten niet denken dat men in 1950 in de toekomst kon kijken. Als Halsema 75 jaar eerder was geboren, dan zou ze dezelfde beslissing hebben genomen als de toenmalige regering.

Even de feiten op een rijtje:

- Molukkers mochten tot 1956 niet werken, maar kregen in plaats daarvan een uitkering.
- Molukse kinderen mochten (en moesten) school en kregen les in de Maleise taal.

Deze maatregelen waren gericht op terugkeer. Pas na een aantal jaren werd duidelijk dat terugkeer niet mogelijk was. Hoe had de regering dat vooraf moeten weten?

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
klopt

KNIL militairen waren nog in dienst van Nederland , werden ook betaald als Miilitairen en men had het idee dat er weer terug zouden kunnen, naar een soort Nederlands Indie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695649
quote:
We willen via de minister-president de regering oproepen om te erkennen dat Nederland de Molukkers slecht heeft behandeld door hen niet goed op te vangen. Daarnaast pleiten wij voor meer investeringen in de Molukse gemeenschap om erkenning en herstel te bevorderen
https://excusesknilmolukkers.nl/het-team/


Ik heb iets tegen excuses vragen, eisen en excuses geven.
Dat geven wordt soms gedaan met het idee dat het een healing kan zijn. En minder spanning tussen bevolkingsgroepen.
Ik geloof dat niet zo
Nederlandse regeringen hebben al - zij het bedekt- erkend dat toenmalige regeringen de Molukkers niet goed behandelde ( rietkerkuitkering, het gebaar van 2001)
Expliciete excuses van koning en premier zal het leed en verdriet niet doen verdwijnen

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 12:19:28 ]
pi_220695655
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt

KNIL militairen waren nog in dienst van Nederland , werden ook betaald als Miilitairen en men had het idee dat er weer terug zouden kunnen, naar een soort Nederlands Indie
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
pi_220695727
quote:
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:49 schreef Kottnauer het volgende:

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
Vooraf excuses eisen is mal en niet mogelijk.
Waarom is het potsierlijk ? Halsema eiste niet... Ze deed een oproep
quote:
"Hoewel de maatschappelijke erkenning langzaam groeit, heeft Nederland nog altijd een schuld in te lossen en excuses te maken."
-
"zeker nu Molukkers uit de eerste generatie nog onder ons zijn en dit kunnen ontvangen"
https://nos.nl/artikel/26(...)lukkers-in-nederland
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:27:37 #44
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695768
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
Het waren Nederlandse soldaten en Soekarno wilde ze niet meer zien
quote:
https://www.federatie-indo.nl/21-07-26/

Ja, dit klopt grotendeels, met name voor de Molukse KNIL-militairen die in 1951 naar Nederland kwamen.
Hier zijn de belangrijkste details van deze historische gebeurtenis:
Ontslag bij aankomst: Bij aankomst in Nederland (vaak in Rotterdam) kregen de Molukse KNIL-militairen te horen dat ze uit militaire dienst waren ontslagen. Dit gebeurde op basis van een besluit van de ministerraad op 19 februari 1951.

Tijdelijk karakter: De overkomst werd door de Nederlandse regering als "tijdelijk" beschouwd, en ze kregen de status van militair van de Koninklijke Landmacht die direct weer werd beëindigd.

Locatie van ontslag: De militairen werden vaak direct na de reis per bus naar militaire complexen gebracht, zoals De Boskamp in Amersfoort, dat als demobilisatiecentrum fungeerde.

Impact: Dit ontslag zorgde voor veel onrust en het gevoel "afgedankt" te zijn door Nederland, het land waarvoor zij loyaal hadden gestreden

Europese/Nederlandse KNIL'ers: Een deel van deze groep stroomde door naar de Koninklijke Landmacht (vaak met verlies van rang), of demobiliseerde op een minder abrupte wijze.

www.indonesia-dutchcolonialheritage.nl.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695772
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
Ene kant ben ik het met je eens.
Schandalig gedrag.
Maar aan de andere kant is het niks bijzonders.
De overheid zegt constant dingen die ze niet nakomen.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 12:32:25 #46
236264 crew  capricia
pi_220695796
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het waren Nederlandse soldaten en Soekarno wilde ze niet meer zien
[..]

Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:40:27 #47
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695836
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
https://vox-voks.nl/van-heutsz.html

Korea

In Korea mocht Nederland wel vechten van de USA

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 12:52:31 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695952
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
Het is een showregiment en opgericht 1 juli 1950. Ter herdenking van het KNIL ofzo
Dit regiment was bijna 35 jaar aanwezig op de 15 augustus herdenking in Den Haag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regiment_Van_Heutsz
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 13:11:21 #49
236264 crew  capricia
pi_220695981
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Het is een showregiment en opgericht 1 juli 1950. Ter herdenking van het KNIL ofzo
Dit regiment was bijna 35 jaar aanwezig op de 15 augustus herdenking in Den Haag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regiment_Van_Heutsz
Er zaten daar toch ook (oud)Knillers in? En ze hebben flink gevochten in Korea.
In mijn ogen draagt het regiment dus niet alleen de naam, maar is historisch ook direct verbonden met de mensen uit het voormalige KNIL.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695999
Iets anders, dit begint een serieus probleem te worden: https://www.volkskrant.nl(...)en-kant-op~b371b2cb/

Het lijstje met bruggen dat onderhoud nodig heeft groeit snel en rijkswaterstaat heeft inmiddels zelfs niet meer genoeg geld om een motor van een slagboom te vervangen, laat staat brugdelen.
pi_220696022
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Er zaten daar toch ook (oud)Knillers in? En ze hebben flink gevochten in Korea.
In mijn ogen draagt het regiment dus niet alleen de naam, maar is historisch ook direct verbonden met de mensen uit het voormalige KNIL.
Er was een link met een Nederlands detachement in Korea (NDVN)
Hoe het verder was met het Van Heutszregiment weet ik niet, maar het was niet betrokken bij de gedwongen komst van ex-Knillers uit de Molukken

Ik ken 2 namen van oud-knillers (niet molukkers) die in Korea vochten. Ik denk dat er meer oud-knillers daar waren. Overigens waren er in de hele Landmacht en Luchtmacht te Nederland na 1950 oud-knillers

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 13:40:13 ]
pi_220696138
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 09:44 schreef Hanca het volgende:
Moorman heeft de Spiekmanlezing gegeven: https://progressiefnederl(...)r-marjolein-moorman/
Met blijkbaar vooral aandacht voor de huidige stress-samenleving:
https://www.trouw.nl/poli(...)ijtgeraakt~bc8989df/

Ze verbaast zich over het feit dat vrouwen tussen de 30 en de 40, dus in de kracht van hun leven, massaal uitvallen.
[..]
Ze zet zich duidelijk af tegen het neoliberalisme:
[..]
En geeft dit individualiatische denken, waarbij ook een nulsom denken hoort (als een ander iets krijgt, zou jij het verliezen), ook de schuld van de opkomst van de rechts-populistische partijen.


Ik vind het hele verhaal wel goed, maar of hier nou het bezielende verhaal van de nieuwe partijleider die Pro de grootste gaat maken wordt verteld? Ik mis toch een beetje het heilige vuur wat bijvoorbeeld een Samsom wel over kon brengen.
Ik denk oprecht dat ze wel een punt heeft mbt het rennen van de samenleving.
Beide partners die moeten werken om rond te komen, dure boodschappen, mobiliteit etc etc.

Haar oplossingen/ideeën stroken dan compleet niet met het oplossen daarvan want dat gaat vooral over extra geld voor de onderkant van de samenleving ten koste van die moeder die wel werkt.
pi_220696212
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
[..]
Vooraf excuses eisen is mal en niet mogelijk.
Waarom is het potsierlijk ? Halsema eiste niet... Ze deed een oproep
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)lukkers-in-nederland
Het is potsierlijk omdat Halsema zelf, als zij 75 jaar eerder was geboren, dezelfde keuze had moeten maken als de regering destijds met de beste bedoelingen heeft gemaakt.

Ter vergelijking: Als Halsema 200 jaar eerder was geboren, was zij vermoedelijk ook een voorstander van de slavernij geweest. Waarom? Omdat destijds bijna iedereen een voorstander van de slavernij was. In die tijd vond men dat volkomen logisch en normaal.

Ik vind het potsierlijk, nogmaals, om dan 200 jaar later met een opgeheven vingertje excuses te maken of eisen voor gebeurtenissen uit een ver verleden.

We eisen ook geen excuses van de Italianen omdat zij 2000 jaar geleden ons land hebben veroverd. We vragen ook geen excuses aan de Denen omdat zij in 800 jaar na Christus ons land hebben geplunderd.

Terug naar de Molukken. De toenmalige regering heeft in de periode rond 1950 de best mogelijke besluiten genomen, gegeven de moeilijke omstandigheden die er nu eenmaal waren. Ook nadien zijn er nog veel handreikingen geweest richting de Molukse gemeenschap. De derde en vierde generatie is volledig geïntegreerd, draagt volledig bij en geniet ook alle rechten als Nederlandse staatsburgers.

Mochten er onder die nazaten nog mensen zijn die terug willen naar de Molukken, dan staat dat hen volledig vrij.
pi_220696671
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:03 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Het is potsierlijk omdat Halsema zelf, als zij 75 jaar eerder was geboren, dezelfde keuze had moeten maken als de regering destijds met de beste bedoelingen heeft gemaakt.
Kennelijk vind zij dat de regeringen toen een andere keuze had moeten maken.
Vinden een heleboel mensen dit . Ik ook

quote:
Ik vind het potsierlijk, nogmaals, om dan 200 jaar later met een opgeheven vingertje excuses te maken of eisen voor gebeurtenissen uit een ver verleden.
Het was 75 jaar geleden . Het gaat in deze kwestie niet om slavernij.
Nu zie ik jou "met opgeheven vingertje" zwaaien. Niet Halsema.

wbt hoe men dacht 75 jaar terug over deze kwestie.. Molukkers dachten nog : dat ontslag is grof gedaan, maar ze brengen ons terug.
Dat laatste deed Nederland dus niet. Dat was de tijdsgeest van hen na enige jaren: ze hebben ons belazerd.
pi_220697306
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:16 schreef Hanca het volgende:
Iets anders, dit begint een serieus probleem te worden: https://www.volkskrant.nl(...)en-kant-op~b371b2cb/

Het lijstje met bruggen dat onderhoud nodig heeft groeit snel en rijkswaterstaat heeft inmiddels zelfs niet meer genoeg geld om een motor van een slagboom te vervangen, laat staat brugdelen.
Nog even wachten tot de Tata Steel verduurzaming up-and-running is, en de miljarden zijn overgemaakt.

Wanneer de overproductie aan staalslakken een beetje op peil is, wordt het hoog tijd om alle toeritten, bruggen, viaducten en knooppunten aan te pakken en wat geld vrij te maken voor RWS.

Met vriendelijke groet,
Rapport Wennink 2.0, Jetten 2|Brekelmans 1
pi_220697437
Onze Koning en Koningin gaat naar een volgend fout feestje (waar EU de subsidie van heeft ingetrokken):

https://bsky.app/profile/(...)g/post/3mksf52mnk22k

Ditmaal in Italië.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 17:02:40 ]
pi_220697458
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:02 schreef Klopkoek het volgende:
Onze Koning en Koningin gaat naar een volgend fout feestje (waar EU de subsidie van heeft ingetrokken):

https://bsky.app/profile/(...)g/post/3mksf52mnk22k

Ditmaal in Italië.
Of een eerlijkere duiding: ze steken de Nederlandse kunstenaars een hart onder de riem.
https://www.rijksoverheid(...)oen-biennale-venetie
pi_220697610
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of een eerlijkere duiding: ze steken de Nederlandse kunstenaars een hart onder de riem.
https://www.rijksoverheid(...)oen-biennale-venetie
Ja, wat is er nu weer fout aan een bezoek aan een internationale kunsttentoonstelling.
pi_220697711
En wen er maar aan dat Russen overal weer mee doen, het WK Roeien straks in Amsterdam zijn ook gewoon Russen (nu ook de 4 en 8 boten), het WK turnen in Rotterdam doen ook Russen mee, eventuele internationale judo en zwemtoernooien doen Russen gewoon mee onder Russische vlag met een Russisch volkslied als ze winnen. Je kunt straks niet meer overal weg blijven waar Russen zijn.

De Nederlandse kunstenaars hebben na vele bezuinigingen juist de steun hard nodig, mooi dat koningshuis en minister daar heen gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 17:53:30 ]
pi_220697875
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:53 schreef Hanca het volgende:
De Nederlandse kunstenaars hebben na vele bezuinigingen juist de steun hard nodig, mooi dat koningshuis en minister daar heen gaan.
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!

https://www.nrc.nl/nieuws(...)enetie-ooit-a4926573

https://www.volkskrant.nl(...)n-bijdrage~b2b3e999/

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 18:11:55 ]
pi_220697891
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!
Russische burgers mogen van mij overal aan meedoen, die verwijt ik het beleid van Putin helemaal niet.
pi_220697898
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!
Waarom je nu weer CU en religie er bij moet betrekken is me een totaal raadsel. Jij komt met een (wat mij betreft rare) post over dat het koningshuis en de regering blijkbaar geen Nederlandse kunstenaars in Venetië mogen steunen, blijkbaar omdat Volt dat ook vindt. Ik vind het mooi dat deze regering wel een zware delegatie stuurt, dat had het kabinet Schoof nooit gedaan.
pi_220697911
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:11 schreef Hanca het volgende:
dat had het kabinet Schoof nooit gedaan.
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
pi_220697916
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
Het is een kunstmanifestatie, geen politiek drama.
pi_220697919
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
pi_220697960
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
Het gaat hier niet om hoe ik dat zie maar hoe het radicaal-rechtse Schoof kabinet dat had gezien.

Een kenmerk van radicaal-rechts is dat inderdaad de privesfeer en de kunstuitingen binnen het partijpolitieke wordt getrokken. Wat Meloni/Salvini nu ook gewoon uitrolt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 18:20:35 ]
pi_220697977
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
Inderdaad, zowel sport, muziek als kunst moet ver weg blijven van politiek gezever. Je komt er bij kunst/kunstenaars uiteraard niet onderuit, want die reflecteren vaak op de politiek, dan nog is het uitsluiten van deelnemers niet wenselijk.
pi_220698011
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het gaat hier niet om hoe ik dat zie maar hoe het radicaal-rechtse Schoof kabinet dat had gezien.

Een kenmerk van radicaal-rechts is dat inderdaad de privesfeer en de kunstuitingen binnen het partijpolitieke wordt getrokken. Wat Meloni/Salvini nu ook gewoon uitrolt.
Een kenmerk van radicaal zijn is ook een rigide denkpatroon.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:25:05 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220698022
https://www.telegraaf.nl/(...)kholt/150932477.html

Die Boekholt doet me denken aan die mevrouw van de krachtwijken , Prachtwijken ,die moest ook het wonen gaan doen , die wilde zelfs blokken met huurwoningen gaan slopen , om meer groen te krijgen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220698124
https://www.sg.uu.nl/agenda/2026/wat-vrijheid-van-ons-vraagt

Een aardige lezing voor 4 mei. Hoewel Hamer het naar mijn smaak te ver doordrijft, is het altijd goed om stil te staan bij de schaduwkant van te ver doorgeschoten individualisme.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220698191
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Inderdaad, zowel sport, muziek als kunst moet ver weg blijven van politiek gezever. Je komt er bij kunst/kunstenaars uiteraard niet onderuit, want die reflecteren vaak op de politiek, dan nog is het uitsluiten van deelnemers niet wenselijk.
Ik ben het helemaal met je eens, maar de kunstwereld denkt daar al langer heel anders over.
pi_220698217
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar de kunstwereld denkt daar al langer heel anders over.
Hoe dan? Kunst is reflectie op de wereld.
pi_220698232
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Hoe dan? Kunst is reflectie op de wereld.
Dat is niet hetzelfde als politiek. De kuntswereld wil juist veel politieker zijn. En tegelijkertijd meer subsidie vangen.
pi_220698247
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is niet hetzelfde als politiek. De kuntswereld wil juist veel politieker zijn. En tegelijkertijd meer subsidie vangen.
Moet je aan Theo van Gogh vragen.. _O-
pi_220698262
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:44 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Moet je aan Theo van Gogh vragen.. _O-
Wat heeft dat er nou meer te maken?
pi_220698278
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat heeft dat er nou meer te maken?
Nou, las even een vooroordeel over kunstenaars van jou.
pi_220698283
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou, las even een vooroordeel over kunstenaars van jou.
Proost B:)B
pi_220698300
Ja, van hetzelfde, een maatschappij die kunst hoog heeft staan is een rijke maatschappij.
pi_220698372
Plus dat het onzin is dat kunstenaars alleen maar subsidie slurpers zijn. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet je wel wat kunnen. Hetzelfde als dat een ondernemer naar een bank stapt met een goed plan om te investeren.
pi_220699077
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het is een kunstmanifestatie, geen politiek drama.
Dit is natuurlijk wel iets te kort door de bocht. Als deze week de hele jury opstapt om de deelname van Israël en Rusland.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 20:32:41 #81
236264 crew  capricia
pi_220699185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 20:21 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk wel iets te kort door de bocht. Als deze week de hele jury opstapt om de deelname van Israël en Rusland.
Of misschien toch ook een beetje vanwege Donald Trump? Ook die wordt als mogelijke oorzaak genoemd voor het opstappen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)enetie-ooit-a4926573

Ze doen er tot nu toe geen uitspraak over.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220699224
quote:
Is het vanwege de deelname van Rusland, de deelname van Israël of toch ook een beetje vanwege Donald Trump, omdat zijn regering voor de meest prestigieuze kunstexpositie ter wereld een curator levert die kort geleden nog een winkel voor luxe dierenproducten runde?
Ik moest hier hardop om lachen.
pi_220699276
En hier gaat het om:

quote:
De Biënnale van Venetië zoekt iedere keer weer naar zijn relevantie – en met de eigen morele discussies is het in ieder geval nu al een reflectie van de verhitte tijd. Vanaf volgende week is te zien wat de kunstwerken te zeggen hebben.
pi_220700333
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:48 schreef Firuze60 het volgende:
Ja, van hetzelfde, een maatschappij die kunst hoog heeft staan is een rijke maatschappij.
De kans is i.d.d. groot dat een team van het Guggenheim, Louvre en VAE ruimschoots aanwezig zal zijn op de Biënnale. Klaar om alles wat los en vast zit op te kopen en met een containerschip of 20 te verschepen van Venetië naar Abu Dhabi.

Tot zover is kunst en de politiek van een land gescheiden. Een uiterst rijke maatschappij, dat moet ik je wel nageven.

Gelukkig houden ze hun politiek wel weg van de sport. Dat moet je ook ten allen tijden gescheiden houden. Want geef het volk brood en spelen, en ....
pi_220700565
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:25 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
De kans is i.d.d. groot dat een team van het Guggenheim, Louvre en VAE ruimschoots aanwezig zal zijn op de Biënnale. Klaar om alles wat los en vast zit op te kopen en met een containerschip of 20 te verschepen van Venetië naar Abu Dhabi.

Tot zover is kunst en de politiek van een land gescheiden. Een uiterst rijke maatschappij, dat moet ik je wel nageven.

Gelukkig houden ze hun politiek wel weg van de sport. Dat moet je ook ten allen tijden gescheiden houden. Want geef het volk brood en spelen, en ....
Dat klopt niet helemaal. Met het woordje 'rijk' bedoelde ik dat figuurlijk. Geen dollars.

quote:
Een blik in de veilingdatabase van Artprice maakt duidelijk dat geen van die Nederlandse biënnaledeelnemers een kunstmarktkanon genoemd kan worden. Van de meesten is zelden of nooit werk geveild. Alleen het werk van Carlos Amorales, de Mexicaanse kunstenaar die Nederland in 2003 mede-vertegenwoordigde, duikt sindsdien met enige regelmaat op veilingen op.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rontdekking-a4108321
pi_220700785
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat klopt niet helemaal. Met het woordje 'rijk' bedoelde ik dat figuurlijk. Geen dollars.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rontdekking-a4108321
Ik hoopte eigenlijk dat het sarcasme er genoeg bovenop lag.

De Biënnale van Venetië is natuurlijk bij uitstek een feest der kruisbestuiving tussen de beginnende kunstenaar en de rijke elite van deze wereld. Het ultieme beleggingsparadijs, waarbij je na een paar jaar hoopt dat jouw aangekochte meisje door de shredder gaat voor nog een paar miljoen extra.

Dat de nieuwe Karel Appel of Mondriaan niet wil opstaan in ons arme Nederland verbaast mij overigens niks ;)
pi_220700874
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:10 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Ik hoopte eigenlijk dat het sarcasme er genoeg bovenop lag.

De Biënnale van Venetië is natuurlijk bij uitstek een feest der kruisbestuiving tussen de beginnende kunstenaar en de rijke elite van deze wereld. Het ultieme beleggingsparadijs, waarbij je na een paar jaar hoopt dat jouw aangekochte meisje door de shredder gaat voor nog een paar miljoen extra.

Dat de nieuwe Karel Appel of Mondriaan niet wil opstaan in ons arme Nederland verbaast mij overigens niks ;)
Ha, ok, dat snap ik. Geloof toch echt niet dat een kunstenaar er aan mee doet om rijk te worden, eerder om erkenning. En ja dat er graaiers rondlopen zal best.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 23:27:58 #88
236264 crew  capricia
pi_220700953
quote:
Met hun standpunt over radicaal-rechts zeggen de kerken: dit is niet normaal’

De Raad van Kerken heeft zich stevig uitgesproken tegen radicaal-rechts gedachtegoed. Experts uit het veld reageren positief. ‘De kerken spelen op de bal, niet op de persoon. Ze sluiten dus niemand uit.’
https://www.trouw.nl/binn(...)et-normaal~b9a158d3/

Samenvatting:
De Raad van Kerken (een samenwerkingsverband van 19 Nederlandse kerkgenootschappen met ruim 5 miljoen leden, waaronder de rooms-katholieke kerk en de Protestantse Kerk) heeft zich gezamenlijk en stevig uitgesproken tegen radicaal-rechts gedachtegoed.

Kerken noemen radicaal-rechts een bedreiging voor het christelijk geloof, de democratie, de rechtsstaat, minderheidsgroepen en kwetsbaren in de samenleving. Het zou racistisch en antisemitisch zijn. Het christendom zou misbruikt worden voor nationalistische, anti-islam en identitaire doelen die weinig met het christelijke geloof te maken hebben.

Het stemmen op radicaal-rechtse partijen zoals FvD en PVV komt veel voor in kerken – zo’n kwart van deze kerkleden doet het. (Hoe zit dat landelijk trouwens? Voor het vergelijk)


Kerken willen in elk geval niet langer zwijgen en “onrecht toedekken”.
Kerken willen vaker in gesprek gaan met leden die radicaal-rechts denken aantrekkelijk te vinden.

Het artikel benadrukt de eensgezindheid binnen de Raad van Kerken ondanks de verschillende stromingen (zoals behoudend en vrijzinnig). Het is een reactie op de toenemende invloed van radicaal-rechts en het politieke gebruik van christelijke symboliek.
De kerken houden niet zo van 'cultuur christenen'.
Mijn zegen hebben ze.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701091
De refo-gemeenschap ontbreekt. Goh, helemaal niet opvallend, hoor.
pi_220701112
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
pi_220701136
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Ja joh, die schuilen met duizenden in die lege kerken.. :wtf:
pi_220701770
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja joh, die schuilen met duizenden in die lege kerken.. :wtf:
Het is vrij normaal om als je iemand quote dat je dan reageert op wat diegene zegt.
pi_220701776
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is vrij normaal om als je iemand quote dat je dan reageert op wat diegene zegt.
Het is ook vrij normaal dat iemand reageert op de uitdrukking 'al die illegalen in die kerken'.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 00:43:59 #94
236264 crew  capricia
pi_220701802
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Het zorgen voor je medemens als in menselijke waardigheid en solidariteit enzo is toch ook wel onderdeel van de Sociale leer (katholiek) of de Sociale ethiek (protestant). En als de Raad van Kerken vijf miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat een significante groep.

Moet overigens nog zien of de kerken de toestroom naar radicaal rechts kunnen indammen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701813
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Het zorgen voor je medemens als in menselijke waardigheid en solidariteit enzo is toch ook wel onderdeel van de Sociale leer (katholiek) of de Sociale ethiek (protestant). En als de Raad van Kerken vijf miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat een significante groep.

Moet overigens nog zien of de kerken de toestroom naar radicaal rechts kunnen indammen.
Allemaal leuk en aardig, maar als de kerk de scheiding tussen kerk en staat als wapen wil gebruiken dan mogen ze verder lekker oprotten.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 00:53:32 #96
236264 crew  capricia
pi_220701819
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Allemaal leuk en aardig, maar als de kerk de scheiding tussen kerk en staat als wapen wil gebruiken dan mogen ze verder lekker oprotten.
Waar denk je dan aan?

Ik zie even niet waarom de Raad van Kerken zoiets niet zou mogen zeggen. Wat je er vervolgens mee doet, moet iedereen zelf weten.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701822
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar denk je dan aan?
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 01:02:37 #98
236264 crew  capricia
pi_220701828
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
Ah zo. :)
Die bescherming binnen een kerk is niet absoluut, hè.

Kerkasiel heeft in het Nederlandse recht geen formele, wettelijke status. Het is meer een humanitair gebruik en een moreel beroep van de kerken op de overheid.

Justitie en politie kan altijd ingrijpen als ze denken dat er iets illegaals of strafbaars gebeurt.

[ Bericht 14% gewijzigd door capricia op 03-05-2026 01:08:37 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701834
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
Je zou je dan eens moeten verdiepen hoe mensonterend het is om die illegalen zo lang aan het lijntje te houden door diezelfde overheid. En dat zijn nog steeds geen enorme hoeveelheid afgewezen asielzoekers die steun zoeken bij een kerk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Firuze60 op 03-05-2026 01:10:43 ]
pi_220702037
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Ik dacht dat jij altijd zo’n groot voorstander was van vrijheid van meningsuiting, of geld deze enkel en alleen als de boodschap bevalt?
  zondag 3 mei 2026 @ 07:42:17 #101
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220702201
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 05:06 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij altijd zo’n groot voorstander was van vrijheid van meningsuiting, of geld deze enkel en alleen als de boodschap bevalt?
Hij heeft natuurlijk bovenal een grafhekel aan asielzoekers en iedereen die ze helpt. Het moet wel simplistisch rechts blijven natuurlijk.
pi_220702208
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:34 schreef Firuze60 het volgende:
De refo-gemeenschap ontbreekt. Goh, helemaal niet opvallend, hoor.
De refo-kerken zijn geen lid van de Raad van Kerken, dus zijn ook niet gevraagd. Al denk ik inderdaad ook dat ze dit standpunt niet delen, maar dat kun je dus niet opmaken uit het ontbreken van hun namen.

Dit zijn de 19 kerken die samen deze verklaring hebben opgesteld: https://www.raadvankerken.nl/organisatie/lidkerken/

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 08:36:17 ]
pi_220702233
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 01:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ah zo. :)
Die bescherming binnen een kerk is niet absoluut, hè.

Kerkasiel heeft in het Nederlandse recht geen formele, wettelijke status. Het is meer een humanitair gebruik en een moreel beroep van de kerken op de overheid.

Justitie en politie kan altijd ingrijpen als ze denken dat er iets illegaals of strafbaars gebeurt.
De politie mag eigenlijk niet invallen tijdens een kerkdienst, mede daarom was er zo'n ophef rondom Tom de Wal.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006763/2010-07-01

quote:
Artikel 12 Algemene wet op het binnentreden

In de gevallen waarin het binnentreden van plaatsen krachtens een wettelijke voorschrift is toegelaten, geschiedt dit buiten het geval van ontdekking op heterdaad niet:

a.in de vergaderruimten van de Staten-Generaal, van de staten van een provincie, van de raad van een gemeente of van enig ander algemeen vertegenwoordigend orgaan, gedurende de vergadering;
b.in de ruimte bestemd voor godsdienstoefeningen of bezinningssamenkomsten van levensbeschouwelijke aard, gedurende de godsdienstoefening of bezinningssamenkomst;
c.in de ruimten waarin terechtzittingen worden gehouden, gedurende de terechtzitting.
Er is in Kampen dus een continue, dag en nacht, kerkdienst bezig sinds 21 november 2024. Ik vind het deels wel een misbruik maken van deze wet, maar heb wel groot respect voor de vrijwilligers die dit nu dus al 1,5 jaar volhouden: al anderhalf jaar wordt er continue gebeden, gezongen of gepreekt in die kerk, er zit geen moment pauze in. Dat is nog eens een standpunt neer zetten en toewijding, wat mij betreft. 1,5 jaar lang zijn er al vrijwilligers die die dienst draaiende houden, kosters, organisten, sprekers, mensen die psalmen en liederen uitzoeken, er zijn ook dag en nacht mensen die mee doen met de kerkdienst. Denk ook aan de extra kosten die dit mee brengt, dat loopt minstens in de tonnen, opgebracht door vrijwilligers.

Daar kan bijvoorbeeld extinction rebellion wat van leren. Die zeggen steeds 'op het malieveld of bij een ministerie gaan staan heeft geen zin, daarom gaan we op de snelweg staan', wedden dat anderhalf jaar onafgebroken daar staan wel zin zou hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 08:00:06 ]
pi_220702911
https://www.ad.nl/redacti(...)gestaan-in-zeewolde/

Hoe groot en invloedrijk is deze 'NAR' groep (en andere verborgen pro-Trump groepen) werkelijk? @Hanca ?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 10:42:06 ]
pi_220703575
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 10:41 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/redacti(...)gestaan-in-zeewolde/

Hoe groot en invloedrijk is deze 'NAR' groep (en andere verborgen pro-Trump groepen) werkelijk? @:Hanca ?
De NAR methode wordt alleen binnen een paar pinkstergemeentes gebruikt, dat zijn er misschien 5 tot 10 in heel Nederland volgens mij. Maar die methode is ook niet per sé pro-Trump, het is vooral een methode met één sterke charismatische leider.

Er zijn wel meer 'welvaartsevangelisten', Tom de Wal is de bekendste. David de Vos was er ook één. Maar ik denk dat het in totaal misschien 15 tot 20 gemeenten in Nederland zijn, variërend van 100 tot 700 leden. Maar het 'welvaartsevangelie' botst behoorlijk met het calvinisme wat we gewend zijn, dus echt aan slaan binnen meer traditionele kerken doet het niet. Het zijn vooral een paar pinkstergemeenten en wat losse evangelische gemeentes die niet binnen een kerkverband passen.

Maar eerlijk: ik ken helemaal niemand die die bijeenkomsten bezoekt. Dus echt insider info heb ik ook niet.
Hier wel wat info: https://eenvandaag.avrotr(...)n-christendom-162500

Het onder rechtse gelovigen vrij grote CVandaag, een website die ook ruimte gaf aan anti-vaxxers tijdens corona en nu ook enorm pro-Israël is, is zelfs vrij fel tegen deze groeperingen: https://cvandaag.nl/10266(...)ngang-bij-christenen

Dus ik vind het lastig om er echt een label op te plakken en echt te zeggen hoe groot ze zijn. Veel van hun 'bediening' vindt plaats via social media, youtube en eenmalige bijeenkomsten waar ze zalen voor afhuren. Dat maakt het lastig precies te duiden hoeveel volgelingen er zijn. Ze communiceren ook veel in het Engels, dus social media volgers hoeven niet uit Nederland te komen.

Op de grote christelijke festivals zijn deze sprekers in elk geval tot nu toe nooit welkom.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 12:11:42 ]
pi_220704629
https://nos.nl/artikel/2612868-gemeentehuis-en-theater-in-ijsselstein-beschadigd-na-onrust-over-noodopvang
Bezorgde burgers?
Vandalisme van jochies?
Extreemrechtse agressie?
--
all of the above

quote:
Verder vormt het rechts-extremisme in den brede een dreiging voor de democratische rechtsorde. Door het verspreiden van desinformatie en complottheorieën en het normaliseren van rechts-extremistisch gedachtegoed jagen rechts-extremisten angst, haat en racisme aan in de Nederlandse samenleving. Dit leidt tot toenemende spanning en conflicten tussen verschillende groepen. Het opent de deur naar intolerantie, uitsluiting, vijandsbeelden en dehumanisering. Deze spanningen uiten zich ook in bedreigingen van en agressie tegen (lokale) bestuurders. In sommige gevallen kan het leiden tot geweldsincidenten.
Dec 2025: Nationaal coordinator terrorismebestrijding

[ Bericht 53% gewijzigd door Bluesdude op 03-05-2026 14:20:48 ]
pi_220705104
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 05:06 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij altijd zo’n groot voorstander was van vrijheid van meningsuiting, of geld deze enkel en alleen als de boodschap bevalt?
Leuke poging, maar ook een beetje zielig wel. :D
pi_220705142
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 01:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Ah zo. :)
Die bescherming binnen een kerk is niet absoluut, hè.

Kerkasiel heeft in het Nederlandse recht geen formele, wettelijke status. Het is meer een humanitair gebruik en een moreel beroep van de kerken op de overheid.

Justitie en politie kan altijd ingrijpen als ze denken dat er iets illegaals of strafbaars gebeurt.
Dat kan hier dus niet. De kerk is illegaal bezig, maar het principe van scheiding tussen kerk en staat beschermt hen hier. Dat principe moet ook de andere kant op gelden.
pi_220706257
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:14 schreef Bluesdude het volgende:
https://nos.nl/artikel/2612868-gemeentehuis-en-theater-in-ijsselstein-beschadigd-na-onrust-over-noodopvang
Bezorgde burgers?
Vandalisme van jochies?
Extreemrechtse agressie?
--
all of the above
[..]
Dec 2025: Nationaal coordinator terrorismebestrijding
"
. Het college heeft er daarom bewust voor gekozen eerst zelf een geschikte plek te zoeken, zei ze".

Zonder overleg een halve voetbalclub omgooien tot een azc en daarna klagen over gevaar voor de democratie?

"
Burgemeester Ester Weststeijn stuurde donderdag een brief naar ouders van minderjarigen die erbij betrokken waren, onder wie een elfjarige. Ze roept ouders op om kinderen aan te spreken op hun wangedrag en verdere betrokkenheid bij zulk gedrag te voorkomen".

Dus eerst ontneem je de mogelijkheid voor de jeugd om te sporten en daarna ook nog klagen dat ze boos zijn?

Maar gelukkig kunnen ze alvast wennen aan het idee, nu kunnen ze niet meer sporten en straks kunnen ze ook achteraan aansluiten op dezelfde personen als ze een huis willen.

Zowel het college alsmede de burgemeester zou moeten aftreden nav dit schandaal.
pi_220707204
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:22 schreef Kickinalfa het volgende:

Dus eerst ontneem je de mogelijkheid voor de jeugd om te sporten en daarna ook nog klagen dat ze boos zijn?
Het is een terrein met 4 voetbalvelden. Een daarvan is bestemd voor tijdelijke opvang
De club kan nog op 3 velden spelen.

quote:
nu kunnen ze niet meer sporten
Lieg je dit of denk je echt dat er geen voetbalvelden meer zijn straks ?

quote:
Zowel het college alsmede de burgemeester zou moeten aftreden nav dit schandaal.
Er is geen schandaal.
pi_220707427
quote:
Een groep mensen, veelal gekleed in donkere kleding en met gezichtsbedekking, verzamelde zich bij het stadhuis, dat aan het theater vastzit, en maakte daar een aantal camera's onklaar. Politieagenten ter plaatse wilden de camera's weer werkend krijgen.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5597422/politieagenten-ijsselstein-belaagd-theater-en-stadhuis-vernield

Klinkt als geplande actie van extreemrechtse gajes.
pi_220708004
quote:
Denk je niet dat die D66-boekholt er eerder uitligt?
pi_220708244
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:22 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
"
. Het college heeft er daarom bewust voor gekozen eerst zelf een geschikte plek te zoeken, zei ze".

Zonder overleg een halve voetbalclub omgooien tot een azc en daarna klagen over gevaar voor de democratie?

"
Burgemeester Ester Weststeijn stuurde donderdag een brief naar ouders van minderjarigen die erbij betrokken waren, onder wie een elfjarige. Ze roept ouders op om kinderen aan te spreken op hun wangedrag en verdere betrokkenheid bij zulk gedrag te voorkomen".

Dus eerst ontneem je de mogelijkheid voor de jeugd om te sporten en daarna ook nog klagen dat ze boos zijn?

Maar gelukkig kunnen ze alvast wennen aan het idee, nu kunnen ze niet meer sporten en straks kunnen ze ook achteraan aansluiten op dezelfde personen als ze een huis willen.

Zowel het college alsmede de burgemeester zou moeten aftreden nav dit schandaal.
Er is gewoon overleg geweest, met de gemeenteraad. Zo hoort het te gaan.

En verder verzin jij er vanalles bij, lekker om je onderbuik te voeden. Terwijl in feite juist colleges die geen AZC in hun gemeente willen moeten aftreden, aangezien die niet aan de wet willen voldoen en dat lijkt me toch een minimumeis voor een bestuursorgaan in Nederland.

Hier kun je zien dat er zat velden zijn, ik tel er al 10 op deze foto:
https://www.rtvutrecht.nl(...)lzoekers-ijsselstein
Dus de buurclub, die 6 velden heeft, zal waarschijnlijk wel kunnen helpen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 20:23:18 ]
pi_220708834
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 19:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Het is een terrein met 4 voetbalvelden. Een daarvan is bestemd voor tijdelijke opvang
De club kan nog op 3 velden spelen.
[..]
Lieg je dit of denk je echt dat er geen voetbalvelden meer zijn straks ?
[..]
Er is geen schandaal.
De club kan dat veld alleen niet missen: er is nu te weinig ruimte om alle wedstrijden door te laten gaan. "We vinden het onacceptabel."

https://www.rtvutrecht.nl(...)m-wisten-we-dit-niet

De gemeente verhuurd een veld aan een voetbalclub en zonder overleg toveren ze het tot een AZC.

Maar schijnbaar is het democratisch om zomaar je huurders aan de kant te zetten.
pi_220709264
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:01 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De club kan dat veld alleen niet missen: er is nu te weinig ruimte om alle wedstrijden door te laten gaan. "We vinden het onacceptabel."

https://www.rtvutrecht.nl(...)m-wisten-we-dit-niet

De gemeente verhuurd een veld aan een voetbalclub en zonder overleg toveren ze het tot een AZC.

Maar schijnbaar is het democratisch om zomaar je huurders aan de kant te zetten.
Blijkbaar was het contract zo dat dat kon gebeuren, anders zouden ze het wel aanvechten. En er staan al oplossingen in je link: velden lenen bij de buren of wat tijden verplaatsen van wedstrijden. Om een veld dat 4x 90 minuten per week wordt gebruikt nou als onmisbaar te beschouwen, dan moet je wel heel star zijn. Ze beschouwen het zelf duidelijk als een reserveveld.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 21:45:40 ]
  zondag 3 mei 2026 @ 21:55:41 #117
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220709327
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Blijkbaar was het contract zo dat dat kon gebeuren, anders zouden ze het wel aanvechten. En er staan al oplossingen in je link: velden lenen bij de buren of wat tijden verplaatsen van wedstrijden. Om een veld dat 4x 90 minuten per week wordt gebruikt nou als onmisbaar te beschouwen, dan moet je wel heel star zijn. Ze beschouwen het zelf duidelijk als een reserveveld.
het is een veld waar ook de dames op trainen,

is bij mij een 800 meter vandaan , er komt een uitgang naar het fietspad
er komen wooncontainers

2 km verderop is heel veel weiland
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220709397
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]


2 km verderop is heel veel weiland

Dat zal meer dan 4x 90 min per week in gebruik zijn, maar belangrijker: dat is waarschijnlijk geen gemeentegrond. En wellicht ook lastiger aansluiten op elektra en water.
pi_220709457
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het is een veld waar ook de dames op trainen,

is bij mij een 800 meter vandaan , er komt een uitgang naar het fietspad
er komen wooncontainers

2 km verderop is heel veel weiland
[ afbeelding ]
Het plaatje is niet helemaal duidelijk nu.

Kun je even een groter googlemaps plaatje maken met het voetbalveld en het centrum van IJsselstein. En met rode pijlen aangeven hoe de meiden nu fietsen van en naar de training, en in groen hoe ze moeten rijden als de asielzoekers daar zitten. Hoeveel km meer gaat dat zijn? Wat zijn de vertrektijden van de U-OV bus in de avond?

Dan krijg ik een beetje een beeld hoe terecht het is dat de straatstenen door de ruiten van het gemeentehuis zijn gegaan

Dat zou zeer verhelderend zijn. Bij voorbaat dank.
  zondag 3 mei 2026 @ 22:16:28 #120
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220709470
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 22:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zal meer dan 4x 90 min per week in gebruik zijn, maar belangrijker: dat is waarschijnlijk geen gemeentegrond. En wellicht ook lastiger aansluiten op elektra en water.
die boer wil wel verhuren hoor voor 6 maand en wel voor 2 jaar ook
met dei veotbalvelden heb je over 6 maand weeer ellende
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 3 mei 2026 @ 22:17:19 #121
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220709477
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 22:15 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Het plaatje is niet helemaal duidelijk nu.

Kun je even een groter googlemaps plaatje maken met het voetbalveld en het centrum van IJsselstein. En met rode pijlen aangeven hoe de meiden nu fietsen van en naar de training, en in groen hoe ze moeten rijden als de asielzoekers daar zitten. Hoeveel km meer gaat dat zijn? Wat zijn de vertrektijden van de U-OV bus in de avond?

Dan krijg ik een beetje een beeld hoe terecht het is dat de straatstenen door de ruiten van het gemeentehuis zijn gegaan

Dat zou zeer verhelderend zijn. Bij voorbaat dank.
https://maps.app.goo.gl/SdgVoxZzRk16Fd4k7
OV bus??

Ze kunnen lopen naar de sneltram , naar winkelcentrum achterveld die gaat naar Centrum Utrecht , maar dat is wel dwars door de wijk heen.

met de fiets kom je langs de uitgang van dat veld ja
ik denk soms dat ze het erom doen , om de oplossing te creëren die de meeste problemen geeft
2 km verderop zit je in de weilanden

Gas, electra en riolering aanleggen dat moet in beide gevallen
Maar ik begrijp niet dat ze ieder dorp lastigvallen met honderd van die testosteron bommen, die zijn gewend dat een meisje niets te zeggen heeft

Bouw een paar grote asiel AZC's in de Flevopolder

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 03-05-2026 23:00:12 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220709621
https://www.nu.nl/binnenl(...)-kunnen-groeien.html
quote:
Recente lokale protesten tegen de komst van asielzoekerscentra en opvangcentra zijn opgestookt door het extreemrechtse netwerk Identitair Verzet, dat na een stillere periode weer in opkomst is. Dat zegt het onderzoeksplatform Justice for Prosperity.
Identitair Verzet (IDV) is volgens Justice for Prosperity (JfP) de Nederlandse tak van een internationale, extreemrechtse organisatie, die de stem van de gewone burger kaapt, zonder dat die het in de gaten heeft
Dit is een klusje voor superman.
Als die niet kan komen. dan moet de aivd meer informatie verzamelen... namen enzo
En justitie kan een organisatie aantonen en rechters moeten die crimineel verklaren en verbieden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 03-05-2026 22:38:34 ]
pi_220711755
Terecht natuurlijk dat Yesilgöz tekeer gaat nu het Monument op de Dam is beklad.

Alleen blijven zulke veroordelingen en stevige taal uit nu AZC 'protesten' uit de hand lopen en gemeentehuizen/raadsleden worden bedreigd.

Nee, in plaats daarvan een (verborgen) sneer naar D66.
https://wnl.tv/2026/05/03(...)ensen-gaan-uitleggen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 10:36:16 ]
pi_220711879
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
Terecht natuurlijk dat Yesilgöz tekeer gaat nu het Monument op de Dam is beklad.

Alleen blijven zulke veroordelingen en stevige taal uit nu AZC 'protesten' uit de hand lopen en gemeentehuizen/raadsleden worden bedreigd.

Nee, in plaats daarvan een (verborgen) sneer naar D66.
https://wnl.tv/2026/05/03(...)ensen-gaan-uitleggen
Ze heeft wel gelijk, misschien kan een groep tegenstemmers uit de eerste Kamer eens gaan uitleggen waarom je geen huis kan krijgen maar iemand uit Eritrea wel, of aan de voetballers uit IJsselstein waarom hun wedstrijden niet doorgaan.
pi_220712183
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:59 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ze heeft wel gelijk, misschien kan een groep tegenstemmers uit de eerste Kamer eens gaan uitleggen waarom je geen huis kan krijgen maar iemand uit Eritrea wel, of aan de voetballers uit IJsselstein waarom hun wedstrijden niet doorgaan.
Om dezelfde reden als de lucht paars is en de zee droog.
  maandag 4 mei 2026 @ 11:44:00 #126
13309 nostra
ask why
pi_220712240
quote:
Die lui doen echt hun best om niet serieus genomen te worden hè?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 4 mei 2026 @ 11:45:21 #127
13309 nostra
ask why
pi_220712251
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 19:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Denk je niet dat die D66-boekholt er eerder uitligt?
Die wordt er niet beter op (en ook binnen het kabinet niet zo ervaren las ik) nee. Gevalletje 'politiek is wat anders dan alleen goed in je vak zijn'.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 4 mei 2026 @ 11:48:42 #128
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220712276
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:59 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ze heeft wel gelijk, misschien kan een groep tegenstemmers uit de eerste Kamer eens gaan uitleggen waarom je geen huis kan krijgen maar iemand uit Eritrea wel, of aan de voetballers uit IJsselstein waarom hun wedstrijden niet doorgaan.
Het wordt wel een beetje treurige discussie zo als je enkel bullet points komt opratelen.

Je kunt eventueel kijken waar het aan ligt dat er niet meer huizen worden gebouwd? Waarom bepaalde migratiemaatregelen niet eerder werden genomen (gezien rechtse meerderheden elke keer)? Wie het heeft toegestaan aan gemeenten om elke keer een wettelijke verplichting te kunnen ontduiken?

Of waarom we een wet zouden moeten aannemen waar elk partij van Raad van State tot uitvoeringsinstanties zeggen dat het onwerkbaar is. Politiek bedrijven is ook kijken wat haalbaar en uitvoerbaar is.

Of eigenlijk wie het ontbreekt aan een serieuze visie van waar we naartoe willen als Nederland. Elke keer dat stukje korte termijn denken.
pi_220712310
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
Terecht natuurlijk dat Yesilgöz tekeer gaat nu het Monument op de Dam is beklad.

Alleen blijven zulke veroordelingen en stevige taal uit nu AZC 'protesten' uit de hand lopen en gemeentehuizen/raadsleden worden bedreigd.

Nee, in plaats daarvan een (verborgen) sneer naar D66.
https://wnl.tv/2026/05/03(...)ensen-gaan-uitleggen
Die pyromaan heeft zelf onlangs bijna een heel Belgisch vliegveld in lichterlaaie gezet. Dat terwijl dat vliegveld meermaals had gewaarschuwd dat het niet handig is om te spelen met vuur in deze droogte.

Vroeger hield men zich dan een beetje gedeisd in de media. Kamervragen, lastige journalisten, je weet maar nooit waar je tegenaan loopt. Nu schuift men als minister van Defensie direct aan bij WNL om de situatie omtrent vluchtelingen, asielwetgeving en AZC-rellen in Nederland eens even goed te duiden.

Is Douwe Bob nog mede schuldig verklaard aan de bekladding? Klimaat van haat, en zulks...?
pi_220712421
https://eenvandaag.avrotr(...)demonstraties-163525

Treurig volk dat EenVandaag Opiniepanel.

Meer begrip voor boeren met tractoren op de snelweg dan voor klimaatactivisten op de snelweg.

Meer begrip voor vuurwerk en verstoren raadsvergaderingen bij anti-AZC demonstraties dan minder vergaande vormen van protest tegen andere zaken.

edit: ohja, kennelijk leeft ook het beeld dat demonstraties uit de hand lopen terwijl bij 98% de politie helemaal niks hoeft te doen. Zegt de politie zelf.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 12:12:13 ]
pi_220712455
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 10:59 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ze heeft wel gelijk, misschien kan een groep tegenstemmers uit de eerste Kamer eens gaan uitleggen waarom je geen huis kan krijgen maar iemand uit Eritrea wel, of aan de voetbalsters uit IJsselstein waarom hun wedstrijden niet doorgaan niet veilig naar huis kunnen.
Je vergeet dat vooral de dames met een gigantisch probleem zitten.

Die moeten blijkbaar de sneltram naar Utrecht Centraal of Nieuwegein pakken volgens local @michaelmoore. Waarom is mij een raadsel. Je zal maar in Ijsselstein centrum wonen. Fietsen naar Ijsselstein centrum zit er sowieso niet meer in, en de U-OV bus valt om voor mij onduidelijke redenen af.

Dat dit kan in Nederland!
pi_220712970
quote:
81s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Die lui doen echt hun best om niet serieus genomen te worden hè?
Joop >>> GeenStijl

De Joop is grote literatuur in vergelijking met het paarse haatmonster dat Yesilgöz groot heeft gemaakt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 13:31:18 ]
pi_220712980
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Joop >>> GeenStijl

De Joop is grote literatuur in vergelijking met het paarse haatmonster dat Yesilgöz groot heeft gemaakt.
Ach. Dilan stond in elk geval nog op de kieslijst.
Die D66-boekholt en andere 'vakministers' hebben precies 0 stemmen gekregen.
  maandag 4 mei 2026 @ 13:38:16 #134
13309 nostra
ask why
pi_220713007
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Joop >>> GeenStijl

De Joop is grote literatuur in vergelijking met het paarse haatmonster dat Yesilgöz groot heeft gemaakt.
Baggerniveaulinks is kwalitatief gewoon hetzelfde als baggerniveaurechts.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220713025
quote:
Wat ik heel mooi vind om te zien is dat Joop zich van dezelfde praktijken bedient als waar ze de VVD van beschuldigingen:

Roepen om de val van het kabinet als ze denken dat hun kluppie, PN, daar electoraal beter van gaat worden. :')
pi_220713040
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ach. Dilan stond in elk geval nog op de kieslijst.
Die D66-boekholt en andere 'vakministers' hebben precies 0 stemmen gekregen.
Wat heeft dat er mee te maken? Je kunt beter zeggen: Yeşilgöz is gekozen als kamerlid, dat is ze nu niet meer.

We verkiezen hier geen ministers, maar volksvertegenwoordigers. Een minister is geen volksvertegenwoordiger.
pi_220713299
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 13:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat heeft dat er mee te maken? Je kunt beter zeggen: Yeşilgöz is gekozen als kamerlid, dat is ze nu niet meer.

We verkiezen hier geen ministers, maar volksvertegenwoordigers. Een minister is geen volksvertegenwoordiger.
Ben wel benieuwd welke minister er het eerste opstapt.
POLL
pi_220713397
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd welke minister er het eerste opstapt.
[poll=9864]
Niet te zeggen, de eerste die zichzelf onmogelijk maakt. Zie Sjoerdsma gezien zijn verleden daar wel toe in staat, maar die heeft dan weer een makkelijkere portefeuille.
  maandag 4 mei 2026 @ 18:47:49 #139
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220715044
Sandra Palmen (Partijloos)
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220715048
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 18:47 schreef -XOR- het volgende:
Sandra Palmen (Partijloos)
Door een schandaal of omdat haar dossier afgerond is?
pi_220715116
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 18:48 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Door een schandaal of omdat haar dossier afgerond is?
Ook omdat een groot deel van de Kamer stiekem de slachtoffers nog steeds fraudeurs vinden, en de compensatie uit de klauwen loopt (wat deels ook wel zo is). De politieke wind is weer anders gaan waaien.

De PVV schaarde zich officieel en in het openbaar niet achter de conclusies en aanbevelingen van de parlementaire enquête.

Jesse Frederik ('His Masters Voice') komt vast nog wel met vooringenomen en tendentieuze 'onderzoeksjournalistiek' op dit punt. Dat etnisch profileren efficiënt en kosteneffectief uit pakt.

Er zijn dus vele manieren waarop Palmen kan struikelen. 'Men' wil er vanaf. Omtzigt zit thuis, de lastige Pieter Klein is opgeruimd, Leijten schrijft nu stukjes voor Bart Nijman zijn haatblogje. We kunnen door.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 19:04:55 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 19:06:55 #142
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220715172
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 18:48 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Door een schandaal of omdat haar dossier afgerond is?
Omdat die afhandeling voor geen meter loopt, ze al onder vuur ligt en verder wat Klopkoek schrijft.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 4 mei 2026 @ 19:12:41 #143
13309 nostra
ask why
pi_220715230
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet te zeggen, de eerste die zichzelf onmogelijk maakt. Zie Sjoerdsma gezien zijn verleden daar wel toe in staat, maar die heeft dan weer een makkelijkere portefeuille.
Sjoerdsma die zélf opstapt? Die man is tot geen enkele zelfreflectie in staat.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  maandag 4 mei 2026 @ 20:45:19 #144
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220716116
Ik heb een vraagje en ben benieuwd of jullie dat weten of kunnen inschatten.

Ik was zojuist bij de dodenherdenking. De burgemeester had een 20 minuten durende speech en het ging van Marter Luther King tot aan Ditrich Boenhoeffer en met reflecties over de huidige tijd.

Schrijft zo'n man dat zelf? Wordt daar iemand voor ingehuurd, of worden veel speeches gerecycled?
Iemand enig idee?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220716185
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:45 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb een vraagje en ben benieuwd of jullie dat weten of kunnen inschatten.

Ik was zojuist bij de dodenherdenking. De burgemeester had een 20 minuten durende speech en het ging van Marter Luther King tot aan Ditrich Boenhoeffer en met reflecties over de huidige tijd.

Schrijft zo'n man dat zelf? Wordt daar iemand voor ingehuurd, of worden veel speeches gerecycled?
Iemand enig idee?
Heeft een ambtenaar voor hem geschreven. Waarschijnlijk heeft de burgemeester aanwijzingen gegeven wat voor boodschap hij wil overdragen en de ambtenaar mag dan aan de slag.
pi_220716274
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:53 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Heeft een ambtenaar voor hem geschreven. Waarschijnlijk heeft de burgemeester aanwijzingen gegeven wat voor boodschap hij wil overdragen en de ambtenaar mag dan aan de slag.
Hier kan wel bezuinigd en in gesneden worden. Linkse hobby. Slanker en strakker, passend bij de moderne 24 uurs economie. "Het was foute boel, nooit meer doen zegt jullie burgervader [behalve tegen moslims, doorhalen indien niet van toepassing]. Morgen weer vroeg op en aan het werk".

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 21:04:48 ]
pi_220716310
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:53 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Heeft een ambtenaar voor hem geschreven. Waarschijnlijk heeft de burgemeester aanwijzingen gegeven wat voor boodschap hij wil overdragen en de ambtenaar mag dan aan de slag.
Dit is nog uit het zwart/wit tijdperk. Uit Yes Minister en Jiskefet.

Het zo fantastische Singapore zou dit uit besteden aan een arbeidsmigrant of aan AI. Opdrachtje aan Claude of ChatGPT.
  maandag 4 mei 2026 @ 21:15:36 #148
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220716372
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:53 schreef Fokfluencer het volgende:

[..]
Heeft een ambtenaar voor hem geschreven. Waarschijnlijk heeft de burgemeester aanwijzingen gegeven wat voor boodschap hij wil overdragen en de ambtenaar mag dan aan de slag.
Meeste ambtenaren zijn ook neit geboren met een pen tussen de vingers hoor..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220716466
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Meeste ambtenaren zijn ook neit geboren met een pen tussen de vingers hoor..
Maar je hebt wel communicatieadviseurs bij zo'n gemeente en uiteraard voorbeelden jaren ervoor en uiteraard van andere gemeenten. Het is niet alsof elk jaar het wiel opnieuw hoeft worden uitgevonden.
pi_220716483
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 20:45 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb een vraagje en ben benieuwd of jullie dat weten of kunnen inschatten.

Ik was zojuist bij de dodenherdenking. De burgemeester had een 20 minuten durende speech en het ging van Marter Luther King tot aan Ditrich Boenhoeffer en met reflecties over de huidige tijd.

Schrijft zo'n man dat zelf? Wordt daar iemand voor ingehuurd, of worden veel speeches gerecycled?
Iemand enig idee?
Dat hangt van de burgemeester af, er zijn er genoeg die dat zeker zelf kunnen. Veel burgemeesters zijn ex-politici, dan heb je vaak genoeg bijdrages moeten schrijven. En als je dan wat feeling hebt met het onderwerp kan dat best wat worden. Maar je kunt ook een ambtenaar opdracht geven of tegenwoordig AI gebruiken. En sommige partijbobo's kunnen ook wel tekstschrijvers van hun partij gebruiken bij toespraken.
  maandag 4 mei 2026 @ 21:34:36 #151
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220716544
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat hangt van de burgemeester af, er zijn er genoeg die dat zeker zelf kunnen. Veel burgemeesters zijn ex-politici, dan heb je vaak genoeg bijdrages moeten schrijven. En als je dan wat feeling hebt met het onderwerp kan dat best wat worden. Maar je kunt ook een ambtenaar opdracht geven of tegenwoordig AI gebruiken. En sommige partijbobo's kunnen ook wel tekstschrijvers van hun partij gebruiken bij toespraken.
Ik denk ook vooral vetgedrukte, al hoop ik dat er niet te pas en onpas gebruik wordt gemaakt van AI. Dat haalt wel de ziel uit het verhaal. Het verhaal hoeft ook niet perfect te zijn, als het maar menselijk is..

Ik heb wel moeite bij dergelijke voordrachten dat het verleden (de oorlog) naar het heden wordt gehaald en er dan wat vage begrippen aan worden toegevoegd als "haat begint klein en bij onverschilligheid". Maak het niet te abstract, vraag mij soms zelfs af of de schrijver het zelf heeft begrepen..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220716596
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik denk ook vooral vetgedrukte, al hoop ik dat er niet te pas en onpas gebruik wordt gemaakt van AI. Dat haalt wel de ziel uit het verhaal. Het verhaal hoeft ook niet perfect te zijn, als het maar menselijk is..

Ik heb wel moeite bij dergelijke voordrachten dat het verleden (de oorlog) naar het heden wordt gehaald en er dan wat vage begrippen aan worden toegevoegd als "haat begint klein en bij onverschilligheid". Maak het niet te abstract, vraag mij soms zelfs af of de schrijver het zelf heeft begrepen..
Ik heb de toespraak natuurlijk niet gehoord. Ik vind het altijd het mooist als er lokale verhalen worden genoemd. Praktisch elk dorp of stad (buiten Flevoland) heeft tientallen oorlogsverhalen, laat daar wat van horen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 21:41:03 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 21:42:14 #153
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220716614
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb de toespraak natuurlijk niet gehoord. Ik vind het altijd het mooist als er lokale verhalen worden genoemd. Praktisch elk dorp of stad (buiten Flevoland) heeft tientallen oorlogsverhalen, laat daar wat van horen.
Hij voegde er ook zeker wel een lokaal tintje aan. Hij benoemde dat mensen uit de randstad naar ons dorp kwamen omdat hier nog wel voedsel was.
Vond ik wel mooi om te horen omdat wij in een tijd leven dat de randstad zichzelf superieur heeft verklaard.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 4 mei 2026 @ 21:57:35 #154
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220716758
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Vond ik wel mooi om te horen omdat wij in een tijd leven dat de randstad zichzelf superieur heeft verklaard.
was pas iemand die meende te moeten constateren dat de randstad groter werd , net als Trump en Poetin doen

Ik zou er niet willen wonen
quote:
Hoe meer Randstad hoe beter. Heel Nederland zou Randstad moeten worden.
Inmiddels is Zwolle al (bijna) de Randstad. Deventer ook.
Mooi. Ga 50 jaar terug en Amersfoort was al de periferie.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 4 mei 2026 @ 22:04:28 #155
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220716800
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
was pas iemand die meende te moeten constateren dat de randstad groter werd , net als Trump en Poetin doen

Ik zou er niet willen wonen
[..]

Wil je eens ophouden mij continu te quoten over Rusland/Poetin/what not. Er zijn meer onderwerpen dan Poetin, niet alles draait om die man.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 4 mei 2026 @ 22:05:36 #156
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220716805
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wil je eens ophouden mij continu te quoten of Rusland/Poetin/what not. Er zijn meer onderwerpen dan Poetin, niet alles draait om die man.
O, is de liefde over , voor die echte man ? >
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220717075
Bekijk deze YouTube-video

https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten

Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.

Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 22:43:13 ]
pi_220717163
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten

Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.

Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.
Is dit soort complotgedoe nou echt nodig? Spekman wordt door niemand gecontroleerd en is zeer zeker helemaal niet neoliberaal. Hem neoliberaal noemen is hetzelfde als Jan Marijnissen neoliberaal noemen. En Spekman is ook zeer zeker geen derde weg. Spekman had graag gezien dat PvdA zich met SP had verbonden, dat is zijn ideale regeringspartner.
  maandag 4 mei 2026 @ 23:06:06 #159
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717292
Spekman is geen NPM'er zoals Melkert en Verbeet maar LL maakt hier wel op uitstekende wijze een sterk punt dat de FNV zo een feestcommissie voor uitgerangeerde politici wordt op deze manier.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717340
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:06 schreef -XOR- het volgende:
Spekman is geen NPM'er zoals Melkert en Verbeet maar LL maakt hier wel op uitstekende wijze een sterk punt dat de FNV zo een feestcommissie voor uitgerangeerde politici wordt op deze manier.
Spekman zat wel gewoon bij die RoodVooruit club (wat vooruit kwam ademde Derde Weg) en is al een tijdje kind aan huis bij WNL. Zijn bezwaren tegen de fusie/PRO kwamen nooit verder dan stereotypes en Telegraafteksten herkauwen.

Sowieso goed filmpje van Left Laser. Het is een enge stalinist maar interviewen kan hij wel (en veel beter dan GeenStijl/Staal/Castricum).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 23:18:41 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 23:18:37 #161
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717374
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Spekman zat wel gewoon bij die RoodVooruit club en is al een tijdje kind aan huis bij WNL. Zijn bezwaren tegen de fusie/PRO kwamen nooit verder dan stereotypes en Telegraafteksten herkauwen.

Sowieso goed filmpje van Left Laser. Het is een enge stalinist maar interviewen kan hij wel (en veel beter dan GeenStijl/Staal/Castricum).
RoodVooruit was een samenraapsel van PvdA-leden die de fusie niet zagen zitten volgens mij. Joost Oudkerk zat daar ook, Melkert en Verbeet van de Giddens-fanclub, en dus ook Spekman, die vooral zijn imago van jongen-van-de-gestampte-pot heeft gecultiveerd en daar een beetje teveel in is gaan geloven, en daarom denkt een afkeer van het woord progressief te moeten hebben, maar dat desalniettemin wel is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717385
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
RoodVooruit was een samenraapsel van PvdA-leden die de fusie niet zagen zitten volgens mij. Joost Oudkerk zat daar ook, Melkert en Verbeet van de Giddens-fanclub, en dus ook Spekman, die vooral zijn imago van jongen-van-de-gestampte-pot heeft gecultiveerd en daar een beetje teveel in is gaan geloven, en daarom denkt een afkeer van het woord progressief te moeten hebben.
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.



Oudkerk ging zo ver als zeggen dat hij meer ziet in de VVD als fusiepartner (met als Lennart Booij?)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 23:23:02 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 23:22:54 #163
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717400
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.

[ afbeelding ]
_O- _O- _O- participatiesamenlevinggenot.

Ik vraag me af of al die leden dat manifest ook daadwerkelijk hebben gelezen of gewoon uit een soort ongenoegen zich bij een protesterend alternatief hebben aangesloten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717418
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
_O- _O- _O- participatiesamenlevinggenot.

Ik vraag me af of al die leden dat manifest ook daadwerkelijk hebben gelezen of gewoon uit een soort ongenoegen zich bij een protesterend alternatief hebben aangesloten.
Hier even lachen met Oudkerk
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lkimiovryk2f

"Als ik kijk naar sommige mensen in de VVD, sociaal-liberalen [...] dan GroenLinks. GroenLinks-Past-Niet-Bij-Ons."

Anyway, enig wantrouwen naar WNL lieveling Spekman over wat er met de WW, AOW, WIA gaat gebeuren en hoe FNV dat gaat aanpakken lijkt me gerechtvaardigd.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 23:28:44 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 23:33:02 #165
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717447
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hier even lachen met Oudkerk
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lkimiovryk2f

"Als ik kijk naar sommige mensen in de VVD, sociaal-liberalen [...] dan GroenLinks. GroenLinks-Past-Niet-Bij-Ons."

Anyway, enig wantrouwen naar WNL lieveling Spekman over wat er met de WW, AOW, WIA gaat gebeuren en hoe FNV dat gaat aanpakken lijkt me gerechtvaardigd.
Oudkerk is een complete malloot inderdaad. Hij lijkt me ook gewoon niet zo snugger.

Ook altijd grappig dat hij het altijd heeft over 'de weggelopen kiezer'. Ja, snuggere henkie, die kiezer raakte je kwijt nadat je je ziel uitleverde aan de VVD.

[ Bericht 4% gewijzigd door -XOR- op 04-05-2026 23:38:46 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 4 mei 2026 @ 23:44:48 #166
13309 nostra
ask why
pi_220717497
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten

Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.

Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.
Moet je inmiddels niet eens naar BNW? Of was Huxley ook al een marionet?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220717502
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Oudkerk is een complete malloot inderdaad. Hij lijkt me ook gewoon niet zo snugger.

Ook altijd grappig dat hij het altijd heeft over 'de weggelopen kiezer'. Ja, snuggere henkie, die kiezer raakte je kwijt nadat je je ziel uitleverde aan de VVD.
Stel nu dat er een zoveelste "geen verzorgingsstaat" Sociaal Akkoord komt (door Spekman, met op de achtergrond 'Voor Ons Nederland' man Asscher), dan kan PRO daar eigenlijk geen afstand van nemen. Dat is het vervelende. Beide opties - omarmen of afwijzen - zijn dan om voor de hand liggende redenen schadelijk.

Bij afwijzen krijg je dan sowieso: zie je wel, geen verantwoordelijke bestuurderspartij meer, het zijn radicalen, uit het midden gerukt (in honderdvoud). Want alle andere partijen met bestuursverleden gaan dat bij voorbaat steunen (D66, het gezagsgetrouwe CU, VVD, CDA).


* Familie van Asscher - die het familiegeld en de diamantenbusiness beheren - zit bij de VVD (hoewel niet de rechtse vleugel van deze partij, denk ik).

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 23:49:48 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 23:51:02 #168
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717525
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Stel nu dat er een zoveelste "geen verzorgingsstaat" Sociaal Akkoord komt (door Spekman, met op de achtergrond 'Voor Ons Nederland' man Asscher), dan kan PRO daar eigenlijk geen afstand van nemen. Dat is het vervelende. Beide opties zijn dan schadelijk.

* Familie van Asscher - die het familiegeld en de diamantenbusiness beheren - zit bij de VVD (hoewel niet de rechtse vleugel van deze partij, denk ik).
Ik geloof niet dat Spekman een dergelijk akkoord zou sluiten, en ook Asscher zou dezelfde fout niet meer maken denk ik. Aan die handtekening van Spekman onder het RoodVooruit Manifest zou ik niet teveel waarde hechten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717554
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Moet je inmiddels niet eens naar BNW? Of was Huxley ook al een marionet?
Een gevaar van het corporatisme is altijd een ingekapselde vakbeweging geweest - zo is het door de Italiaanse fascisten en rechtse Katholieken ooit ook bedoeld.

Een vakbeweging die hier in Nederland sowieso relatief weinig wettelijke rechten heeft.

Een voorbeeld:

Gezien de autocratische uitdaging ligt het voor de hand om burgers juist meer mogelijkheden te geven om hun stem te laten horen. Toen de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol eind 2024 een staatsgreep pleegde, dreigden de vakbonden het land plat te leggen. De couppoging mislukte. In Nederland zijn zulke politieke stakingen opmerkelijk genoeg illegaal. Dick Koerselman, interim-voorzitter van de fnv, noemt het schrappen van dat verbod desgevraagd ‘helemaal geen rare geste’.
https://www.groene.nl/art(...)ump-proof-kan-worden

Dat 1 mei hier geen feestdag en vrije dag laat treffend de werkelijke verhoudingen in het land zien. Altijd geweest ook. Ambtenaren mochten tot 1980 niet staken (hier viel o.a. de spoorwegen en PTT ook onder). De EEG dwong af dat dit moest stoppen. Formeel kent Nederland geen stakingsrecht, alleen via de rechter, en die leunt weer vooral op internationale regels (een vaak verborgen reden achter de rechtse agenda voor een Nexit en het stoppen/aanpassen van EVRM - en het dwepen met Orban, Milei en Singapore natuurlijk ;) ).

edit: ik ben niet perse tegen corporatisme maar je moet de zwakke kanten wel zien. Zeker in een Tripartite model.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 00:06:03 ]
pi_220717577
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat Spekman een dergelijk akkoord zou sluiten, en ook Asscher zou dezelfde fout niet meer maken denk ik. Aan die handtekening van Spekman onder het RoodVooruit Manifest zou ik niet teveel waarde hechten.
Ik mag het hopen. Zoals je zelf al schreef (post 159): (ongekozen) "uitgerangeerde politici", half buiten hun partij staand. Dus wat hebben ze te verliezen. Bijv. Lodewijk de Waal had in die fase van zijn carrière in 2004 meer te verliezen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 00:04:48 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 00:43:26 #171
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220717648
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:06 schreef -XOR- het volgende:
Spekman is geen NPM'er zoals Melkert en Verbeet maar LL maakt hier wel op uitstekende wijze een sterk punt dat de FNV zo een feestcommissie voor uitgerangeerde politici wordt op deze manier.
Ll?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 01:00:53 #172
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717663
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 00:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ll?
LeftLaser
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717756
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.

[ afbeelding ]
Haha, wat een rotzooi dat manifest. De verzorgingsstaat is juist de essentie van de sociaaldemocratie.
pi_220717760
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten

Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.

Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.
In een complot geloof ik niet maar iedere PvdA-er die betrokken is geweest bij Rutte II moet inderdaad gewantrouwd worden. Bovendien, de vakbond heeft juist types als Niek Stam nodig. Die heeft tenminste haar op de tanden, dat heeft die volgevreten Hans Spekman niet.
pi_220717964
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.

[ afbeelding ]

Oudkerk ging zo ver als zeggen dat hij meer ziet in de VVD als fusiepartner (met als Lennart Booij?)
Die gearceerde zin spreekt het bovenste bolletje tegen. Ik zou dan ook graag een link zien ipv een plaatje. Al geloof ik best dat dit in dat manifest stond, het was nogal een samenraapsel. Zie ook de aanval op geloofsgemeenschappen en de onevenredig grote aandacht voor asiel (waar bijzonder is dat 1 van de twee kamerleden achter het kinderpardon dat tekent): https://roodvooruit.nl/di(...)de-sociaaldemocratie

Dit is waar Spekman onder stond: https://roodvooruit.nl/discussie/sociaaldemocratie-niet-te-koop

Ik ben het niet met hem eens dat de fusie slecht is (en ik ben het met een hoop punten uit het RoodVooruit manifest niet eens), maar Spekman is absoluut linkervleugel PvdA, tegen SP aan. Dat was hij ook als kamerlid, ik denk niet dat er een PvdA'er is geweest deze eeuw die linksere teksten in de Kamer uitsprak. Zoals ik zei: twee handen op één buik met Jan Marijnissen.


Spekman mag wel de hand in eigen boezem steken: hij is de man achter het lijsttrekkers duel tussen Asscher en Samsom, wat veel meer dan Rutte II de PvdA jarenlang pijn heeft gedaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 07:08:41 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 08:06:52 #176
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220718142
quote:
Waarom kinderen ongelijkheid eerst oneerlijk vinden en later accepteren

Iemand die voor hetzelfde werk meer knikkers krijgt dan een ander. Voor jonge kinderen is het meteen duidelijk: dat is oneerlijk. Maar hoe ouder ze worden, hoe normaler ongelijkheid voelt. Hoe komt dat? En hoe praat je daar als ouder over? Eddie Brummelman, universitair hoofddocent pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam, gaat dat onderzoeken, samen met kinderen zelf. Voor dat onderzoek ontving hij een miljoen euro.

Sterk gevoel voor rechtvaardigheid
Volgens Brummelman hebben kinderen al op jonge leeftijd een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Als kinderen zien dat twee anderen hetzelfde doen, maar ongelijk worden beloond, willen ze dat rechtzetten. Dat is niet alleen hebberigheid. "Je ziet ook vanaf een bepaalde leeftijd dat kinderen bereid zijn om zelf iets op te geven om die gelijkheid maar in stand te houden." Dat gebeurt ongeveer vanaf een jaar of zeven. "Dan zeggen sommigen: dan maar liever die ene weggooien of alles weg."

Dat morele besef ontstaat al vroeg. Zelfs voordat kinderen goed kunnen praten, zijn ze volgens Brummelman al gevoelig voor ongelijkheid.

Je krijgt wat je verdient
Toch verandert er iets als kinderen ouder worden. Volgens Brummelman komt dat niet doordat hun gevoel voor rechtvaardigheid verdwijnt, maar door de manier waarop we als samenleving naar ongelijkheid kijken. "Wat je vooral ziet is een heel sterk meritocratisch narratief," legt hij uit. Dat betekent volgens hem dat mensen denken dat wat je bereikt in het leven te verklaren is door je talent of inzet. "Dus als we zien dat de een meer heeft dan de ander, dan denken we al heel snel: die heeft er heel hard voor gewerkt of die is gewoon heel slim."

Daarmee wordt volgens hem iets belangrijks over het hoofd gezien. "Kinderen hebben hele ongelijke kansen afhankelijk van waar hun wieg staat. Ook in Nederland." Vanaf een jaar of acht gaan kinderen die verschillen ook zelf zien. Ze merken dat het ene gezin meer geld heeft dan het andere, dat sommige kinderen vaker op vakantie gaan of zonder ontbijt naar school komen. In de puberteit kan dat juist leiden tot verzet. "Je ziet wel dat in de puberteit jongeren vaak heel activistisch zijn."

Wat geven ouders mee
De manier waarop kinderen naar ongelijkheid kijken, wordt ook beïnvloed door hun omgeving. "Je ziet ook dat ouders dit meegeven," zegt Brummelman. Uit onderzoek blijkt dat veel ouders hetzelfde idee hanteren, ook als ze zelf in armoede leven. Elke ouder in dat onderzoek had die meritocratische bril."

Volgens hem kan dat gevolgen hebben. "Het kan er ook voor zorgen dat zij zichzelf de schuld geven als iets niet lukt." Terwijl ongelijkheid volgens hem vaak ook te maken heeft met kansen die niet voor iedereen gelijk zijn. Tegelijkertijd zien kinderen ongelijkheid lang niet altijd dichtbij. "De samenleving is zo gesegregeerd," zegt hij. Daardoor komen kinderen vaak vooral in contact met anderen met een vergelijkbare achtergrond.

De stem van kinderen
Met zijn onderzoek wil Brummelman juist de perspectieven van kinderen centraal stellen. Via een platform kunnen zij meedenken over het onderzoek. "We praten vaak over kinderen alsof zij de toekomst zijn, maar ze zijn ook het heden," zegt hij. "En hun stem van nu is ook belangrijk."

Volgens hem ligt daar ook een bredere opdracht voor de samenleving. Meer oog voor verschillen, ook dichterbij huis. "We moeten een gesprek voeren over hoe we een samenleving kunnen creëren waarin elk kind een eerlijke kans heeft."
https://www.nporadio1.nl/(...)-en-later-accepteren
pi_220718238
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:48 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Het wordt wel een beetje treurige discussie zo als je enkel bullet points komt opratelen.

Je kunt eventueel kijken waar het aan ligt dat er niet meer huizen worden gebouwd? Waarom bepaalde migratiemaatregelen niet eerder werden genomen (gezien rechtse meerderheden elke keer)? Wie het heeft toegestaan aan gemeenten om elke keer een wettelijke verplichting te kunnen ontduiken?

Of waarom we een wet zouden moeten aannemen waar elk partij van Raad van State tot uitvoeringsinstanties zeggen dat het onwerkbaar is. Politiek bedrijven is ook kijken wat haalbaar en uitvoerbaar is.

Of eigenlijk wie het ontbreekt aan een serieuze visie van waar we naartoe willen als Nederland. Elke keer dat stukje korte termijn denken.
Voor wat betreft de bouw het is nogal apart dat er nu nog geen uitzondering is gemaakt op de stikstof regels voor cruciale infrastructuur (het is sinds Jetten aan de macht is overigens wel erg stil op dit dossier).

Dat rechtse partijen hebben verzaakt om strengere maatregelen te nemen heb je helemaal gelijk.

Lange termijn denken is sowieso wensdenken, want iedere 3 jaar een andere regering met telkens een andere speerpunt/voorkeur/uitgangspunt voor hetgeen wat op dat moment veel speelt in de media zie ik niet 1,2,3 veranderen.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 09:11:46 #178
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220718378
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Lange termijn denken is sowieso wensdenken, want iedere 3 jaar een andere regering met telkens een andere speerpunt/voorkeur/uitgangspunt voor hetgeen wat op dat moment veel speelt in de media zie ik niet 1,2,3 veranderen.
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
pi_220718393
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die gearceerde zin spreekt het bovenste bolletje tegen. Ik zou dan ook graag een link zien ipv een plaatje. Al geloof ik best dat dit in dat manifest stond, het was nogal een samenraapsel. Zie ook de aanval op geloofsgemeenschappen en de onevenredig grote aandacht voor asiel (waar bijzonder is dat 1 van de twee kamerleden achter het kinderpardon dat tekent): https://roodvooruit.nl/di(...)de-sociaaldemocratie
De zin over "minder verzorgingsstaat" staat letterlijk in deze link.
pi_220718427
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
De Staatscommissie schreef expliciet dat migratie (en de problemen daarmee, zoals dakloze arbeidsmigranten) veel breder is dan alleen asiel. Maar waar gaat het dankzij de VVD/Yesilgöz alleen over: asiel. Waar dan de overlast veroorzakende veiligelanders nul zicht hebben op een asielstatus, zelfs als je het asielrecht zou verruimen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 09:23:48 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 09:33:56 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220718485
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
wonen wil men niets aan doen
stikstof is onzin , woningbouw heeft niets met stikstof te maken
migratie kan men niets aan doen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220718488
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
Ja ik wil hem nog wel het voordeel van de twijfel geven. De verhoging van het ER en er was nog een ander onderwerp mbt het besparen van miljarden zullen de eerste echte grote testcases zijn.

Je kunt er oo twee manieren naar kijken tot op heden, 1 is dat hij (tot op heden) het niet voor elkaar krijgt om zijn plannen te realiseren danwel meerderheden te vinden, of op een andere manier dat hij met aanpassingen van zijn plannen in samenwerking met de oppositie beleid/breed gesteunde plannen kan realiseren.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 09:43:28 #183
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220718525
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De Staatscommissie schreef expliciet dat migratie (en de problemen daarmee, zoals dakloze arbeidsmigranten) veel breder is dan alleen asiel. Maar waar gaat het dankzij de VVD/Yesilgöz alleen over: asiel. Waar dan de overlast veroorzakende veiligelanders nul zicht hebben op een asielstatus, zelfs als je het asielrecht zou verruimen.
Klopt hoor, zeker asiel is vooral gewoon een uitvoeringsvraagstuk. Maar dat moet en zal heel ideologisch en streng aangevlogen worden… En dat is dom, als je echt waterstof bereiken in de echte wereld.
pi_220718796
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.

Geef ze in elk geval even tot prinsjesdag, zou ik zeggen.
pi_220718823
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.

Geef ze in elk geval even tot prinsjesdag, zou ik zeggen.
Ik snap het snelle formeren maar het zou mooi zijn geweest als dan ook echt binnen een maand weer de stikstofaanpak werd op gestart. Die Van Essen had direct LTO en de usual suspects weer om tafel moeten brengen en (voor het beeld) de vaart erin houden.

Het hele nut van het snelle formeren en snel onderhandelen valt langzaam weg. En D66 zit zelf met de gebakken peren.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 10:27:47 #186
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220718843
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.

Geef ze in elk geval even tot prinsjesdag, zou ik zeggen.
Oh, zeker. Maar zolang de VVD-leider maar niet uit de campagnemodus wil komen, wordt het wel heel lastig…
pi_220718863
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik snap het snelle formeren maar het zou mooi zijn geweest als dan ook echt binnen een maand weer de stikstofaanpak werd op gestart. Die Van Essen had direct LTO en de usual suspects weer om tafel moeten brengen en (voor het beeld) de vaart erin houden.

Het hele nut van het snelle formeren en snel onderhandelen valt langzaam weg. En D66 zit zelf met de gebakken peren.
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.

Maar Van Essen heeft juist al wel een vrij uitgebreide brief over de Samenhangende Aanpak Landbouw, Natuur en Stikstof naar de Kamer gestuurd: https://www.rijksoverheid(...)w-natuur-en-stikstof

Met daarin ook al voor de zomer te behalen punten:
quote:
Prioriteiten tot de zomer Met deze aanpak werken we aan een aantal grote en urgente opgaven, maar we kunnen niet alles tegelijk. Voor een aantal pijlers en maatregelen geldt dat op de korte termijn keuzes nodig zijn die bepalend zijn voor de aanpak als geheel. We kiezen er daarom voor om tot de zomer prioriteit te geven aan uitwerking van de volgende onderdelen van de aanpak:

• Komen tot een maatregelpakket met generieke reductiemaatregelen (pijler 1), waaronder beleidsmatige invulling van:
o Bedrijfsspecifieke emissienormen voor stikstof en klimaat in de melkveehouderij (pijler 1);
o Grondgebondenheid (pijler 1);
o Vrijwillige beëindigingsregelingen;
o Het verbreden en verbeteren van het stelsel van productierechten (pijler 1);
o Afroming van productierechten bij verhandeling (pijler 1);
o De inzet die nodig is voor industrie en mobiliteit (pijler 1);

• Komen tot een beleidsmatige invulling van de zoneringsaanpak, waaronder keuze voor gebieden, breedte van de zones, hoofdlijnen van de regels en beoogde datum van inwerkingtreding (pijler 2);

• Afronden van ontwerp-Natuurplan en indienen bij de Europese Commissie, gesprekken met provincies over het optimaliseren van het huidige Natuurpact, ten behoeve van een duidelijk proces richting een nieuw Natuurpact (pijler 3);

• Komen tot een gedragen oplossing voor het mogelijk maken van vergunningverlening van verduurzamingsactiviteiten (pijler 4);

• Komen tot een opvolger van het legalisatieprogramma PAS-melders (pijler 4);

• Komen tot een maatregelpakket met faciliterende en stimulerende instrumenten om boeren te ondersteunen bij verduurzaming en omschakeling naar minder intensieve of meer natuur-inclusieve landbouw (pijler 5);

• Bepalen van kaders en invulling van het beleid gericht op sociaaleconomische vitaliteit (pijler 6);

• Aanbieden van de ontwerp-AMvB Dierwaardige Veehouderij voor behandeling aan de Tweede Kamer (pijler 7);

• Bepalen van de hoofdkeuzes en maatregelen binnen het convenant gewasbeschermingsmiddelen (pijler 7).

Voor andere onderdelen van de aanpak geldt dat de komende periode voorbereidingen worden getroffen die nodig zijn om na de zomer vervolgstappen te kunnen zetten.
Als dit allemaal voor de zomer lukt is Van Essen flink aan het werk geweest met zijn ministerie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:32:31 ]
pi_220718881
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:27 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Oh, zeker. Maar zolang de VVD-leider maar niet uit de campagnemodus wil komen, wordt het wel heel lastig…
Dan is het aan D66 en CDA om meerderheden buiten de VVD om te regelen. Moet CDA dat wel echt willen. In principe hebben 'CDA + links' een meerderheid aan zetels. Ook in Eerste Kamer.
pi_220718890
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.
Ik snap nog steeds niet dat D66 en het CDA ervoor hebben gekozen mee te bewegen met de campagnestand van de VVD en GroenLinks - PvdA niet aan tafel hebben uitgenodigd (desnoods zonder de VVD).

Ze hadden gewoon op een meerderheidscoalitie moeten aansturen.

Zeker omdat gedurende de campagne ze ook meer raakvlakken leken te hebben met GroenLinks - PvdA dan met de VVD (gedurende de campagne zeg ik nadrukkelijk).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220718911
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.

Maar Van Essen heeft juist al wel een vrij uitgebreide brief over de Samenhangende Aanpak Landbouw, Natuur en Stikstof naar de Kamer gestuurd: https://www.rijksoverheid(...)w-natuur-en-stikstof

Met daarin ook al voor de zomer te behalen punten:
[..]
Als dit allemaal voor de zomer lukt is Van Essen flink aan het werk geweest met zijn ministerie.
Misschien heb ik het mis maar het leest alsof het dan pas allemaal wordt gestart. Terwijl je voor de zomer ook al iets gedaan zou kunnen hebben.

Bijvoorbeeld, maar misschien iets politiek slimmers: direct een paar megastallen bij kwetsbare natuur weg (en voorkomen dat lelieteelt in de plaats komt).

Gewoon direct al tastbaar resultaat. Een 'trofee' om te tonen en mee te zwaaien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:42:59 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 10:42:17 #191
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220718912
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:38 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik snap nog steeds niet dat D66 en het CDA ervoor hebben gekozen mee te bewegen met de campagnestand van de VVD en GroenLinks - PvdA niet aan tafel hebben uitgenodigd (desnoods zonder de VVD).

Ze hadden gewoon op een meerderheidscoalitie moeten aansturen.

Zeker omdat gedurende de campagne ze ook meer raakvlakken leken te hebben met GroenLinks - PvdA dan met de VVD (gedurende de campagne zeg ik nadrukkelijk).
D66 heeft een sociaaleconomische beleidsvisie die rechtser is dan de VVD als het gaat om uitkeringen zoals WW en WIA, AOW, ER.
Als het gaat om de vergroeningsagenda en fiscaliteiten dan is de VVD rechtser.

VVD bedient veel babyboomers he.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220718923
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Misschien heb ik het mis maar het leest alsof het dan pas allemaal wordt gestart. Terwijl je voor de zomer ook al iets gedaan zou kunnen hebben.

Bijvoorbeeld, maar misschien iets politiek slimmers: direct een paar megastallen bij kwetsbare natuur weg (en voorkomen dat lelieteelt in de plaats komt).

Gewoon direct al tastbaar resultaat. Een 'trofee' om te tonen en mee te zwaaien.
Dat is allereerst geen taak van de landelijke overheid (dat ligt bij de provincies), verder is onteigenen een stuk moeilijker dan jij blijkbaar denkt.

En dit wat hier staat is veel concreter dan een paar random stallen sluiten. Dit is iets gedaan hebben, een paar stallen sluiten niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:46:30 ]
pi_220718929
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
D66 heeft een sociaaleconomische beleidsvisie die rechtser is dan de VVD als het gaat om uitkeringen zoals WW en WIA, AOW, ER.
Niet in hun verkiezingsprogramma en doorrekeningen (netto géén bezuinigingen op sociale zekerheid en ook VVD bezuinigde minder dan wat er nu uit kwam). Zoals vaker besproken.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 10:49:03 #194
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220718945
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Niet in hun verkiezingsprogramma en doorrekeningen (netto géén bezuinigingen op sociale zekerheid en ook VVD bezuinigde minder dan wat er nu uit kwam). Zoals vaker besproken.
Ik ken die berekening niet, maar ik geloof je wel.
Veel bezuinigingen in de sfeer van sociale zekerheid staan zelden (geheel) in verkiezingsprogramma's, vaak komen ze nadien als een duveltje uit een doosje. Ik vind dat onkies.

Wees net zoals Lubbers en leg uit wat en waarom het nodig is (teveel arbeidsongeschikten etc etc) en wat je gaat doen. Daar kun je soms best de handen voor op elkaar krijgen.

In dit geval ontbreekt het aan een groter verhaal en duidelijke visie. Er is maar een motivering: snel geld voor defensie
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 10:50:13 #195
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220718952
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ken die berekening niet, maar ik geloof je wel.
Veel bezuinigingen in de sfeer van sociale zekerheid staan zelden (geheel) in verkiezingsprogramma's, vaak komen ze nadien als een duveltje uit een doosje. Ik vind dat onkies.

Wees net zoals Lubbers en leg uit wat en waarom het nodig is (teveel arbeidsongeschikten etc etc) en wat je gaat doen. Daar kun je soms best de handen voor op elkaar krijgen.

In dit geval ontbreekt het aan een groter verhaal en duidelijke visie. Er is maar een motivering: snel geld voor defensie
helaas moeten we fors aan de bak met defensie met de oostelijke dreiging en leren hoe wel sophisticated drone zwermen in gaan zetten die forse afstanden kunnen afleggen of met een drone moederschip gelanceerd worden

Dan kun je groepen van 1000 drones in een keer lanceren, bij voorkeur drones die geen GPS nodig hebben
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220718956
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is allereerst geen taak van de landelijke overheid (dat ligt bij de provincies), verder is onteigenen een stuk moeilijker dan jij blijkbaar denkt.

En dit wat hier staat is veel concreter dan een paar random stallen sluiten. Dit is iets gedaan hebben, een paar stallen sluiten niet.
Ik zeg alleen maar dat het zou helpen wanneer je voor de zomer direct een trofee kan laten zien. Dat er meteen wat gebeurt, als begin. Dan laat je direct continuïteit met het snelle formeren zien.
pi_220719048
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik zeg alleen maar dat het zou helpen wanneer je voor de zomer direct een trofee kan laten zien. Dat er meteen wat gebeurt, als begin. Dan laat je direct continuïteit met het snelle formeren zien.
Als je een alleen al een vervangende PAS, de invulling van de zonering en het loskrijgen van de vergunningen voor verduurzaming weet te regelen zijn dat veek grotere trofeeën om mee te zwaaien dan een paar random gesloten stallen. Voeg daar nog een pakket bij om boeren te helpen minder intensief te werken en die ook nog wat aan dierwaardigheid en gewasbeschermingsmiddelen en dan doe je in totaal ongeveer wat men in 4 jaar verwacht in een half jaar.

Je moet je niet zo blind staren op wat symboolpolitiek die helemaal niks aan de onderliggende problematiek doet.


Een beetje alsof je zegt 'ipv een warmtefonds waarmee honderduizenden huizen verduurzaamd worden, had je ook één random straatje kunnen aanpakken en die van het gas halen'.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:59:20 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:00:05 #198
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220719095
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je een alleen al een vervangende PAS, de invulling van de zonering en het loskrijgen van de vergunningen voor verduurzaming weet te regelen zijn dat veek grotere trofeeën om mee te zwaaien dan een paar random gesloten stallen. Voeg daar nog een pakket bij om boeren te helpen minder intensief te werken en die ook nog wat aan dierwaardigheid en gewasbeschermingsmiddelen en dan doe je in totaal ongeveer wat men in 4 jaar verwacht in een half jaar.

Je moet je niet zo blind staren op wat symboolpolitiek die helemaal niks aan de onderliggende problematiek doet.
Hoe kunnen boeren concurreren op de wereldmarkt en houd je voedsel betaalbaar voor modale gezinnen?
Als ik zie wat een kilo (runder) gehakt kost schrik ik, of een kogelbiefstukje, of een doosje blauwe bessen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220719135
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe kunnen boeren concurreren op de wereldmarkt en houd je voedsel betaalbaar voor modale gezinnen?
Als ik zie wat een kilo (runder) gehakt kost schrik ik, of een kogelbiefstukje, of een doosje blauwe bessen.
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:05:45 #200
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220719193
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.
Dat betekent dus dat andere kostensoorten zijn toegenomen, ik kan mij voorstellen (zeker bij jongeren) dat wonen een groter beslag legt op het inkomen.

Boodschappen beginnen onderhand echt duur te worden, ik vind dat een ongewenste en potentieel gevaarlijke ontwikkeling.
Als de mensen het brood niet meer kunnen betalen..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220719236
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat betekent dus dat andere kostensoorten zijn toegenomen, ik kan mij voorstellen (zeker bij jongeren) dat wonen een groter beslag legt op het inkomen.

Boodschappen beginnen onderhand echt duur te worden, ik vind dat een ongewenste en potentieel gevaarlijke ontwikkeling.
Als de mensen het brood niet meer kunnen betalen..
Of mensen moeten ergens anders op bezuinigen (ik verbaas me altijd over volle terrassen, rijen in extreem dure pretparken e.d.). Of wat minder luxe eten, laatst sprak ik nog iemand die ook aan het klagen was over de prijs van boodschappen en die gaven met z'n tweeën bijna 200 euro per week aan eten en drinken uit, ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit. Klaag je dan terecht, of moet je gewoon eens normaal boodschappen doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 11:11:50 ]
pi_220719326
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:
Een beetje alsof je zegt 'ipv een warmtefonds waarmee honderduizenden huizen verduurzaamd worden, had je ook één random straatje kunnen aanpakken en die van het gas halen'.
Ik denk dat je moet accepteren dat dit bij de huidige politiek en het 'just-in-time geduld' van mensen hoort.

Direct en snel met trofeeën zwaaien is ook wat een Boris Johnson deed. Of wat Rutte-I deed! (maximumsnelheid)

Daarmee ben ik niet aan het "blindstaren" zoals jij zegt (ik hecht zeer aan geduldig en maakbaar beleid) maar erken ik wel de continuïteit met snel een regering in elkaar zetten.

Hoe gaat Van Essen er voor zorgen dat niet pas in 2027 beide Kamers hun zegje hebben gedaan? Er gaat weer reces overheen etc. (Misschien moeten we het überhaupt eens over gaan hebben dat er teveel reces is - vakantie is prima maar dat de hele boel stil ligt is nog uit de 19e eeuw).

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 11:21:27 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:19:35 #203
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220719334
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

Als ik zie wat een kilo (runder) gehakt kost schrik ik, of een kogelbiefstukje, of een doosje blauwe bessen.
Dat zijn 3 dingen die ik nooit koop, te duur en niet nodig

ook al heb ik geld en inkomen genoeg , maar gewoon uit principe
een pot witte bonen in tomatensaus is veeeel gezonder en kost haast niets
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220719432
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of mensen moeten ergens anders op bezuinigen (ik verbaas me altijd over volle terrassen, rijen in extreem dure pretparken e.d.). Of wat minder luxe eten, laatst sprak ik nog iemand die ook aan het klagen was over de prijs van boodschappen en die gaven met z'n tweeën bijna 200 euro per week aan eten en drinken uit, ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit. Klaag je dan terecht, of moet je gewoon eens normaal boodschappen doen?
Ik zei nog tegen mijn bejaarde moeder: aan Koningsdag te zien is het voor 90% van Nederland geen crisis.
pi_220719515
Ik ken ook veel mensen (voornamelijk VVD-ers) die bijna wekelijks uit eten gaan, bioscoopje pakken, dan weer daarheen en dan weer daarheen.

Dat past echt niet in mijn uitgavenpatroon hoor.

Ondertussen hoor ik ze dan wel klagen over dure benzine en ook over buitenlanders hoor ik ze regelmatig. Wat dat betreft zijn het net PVV-ers.

Persoonlijk zou ik wel iets kunnen minderen in de abonnementen op diverse tijdschriften en ik rijd een 4,5 jaar oude Renault waarvoor ik bij aankoop eigenlijk iets te diep in de buidel heb getast waarbij ik een paar maanden nodig heb gehad om dat weer aan te vullen. Maar verder leef ik vrij sober. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:40:27 #206
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220719539
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:41:17 #207
13309 nostra
ask why
pi_220719544
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
Even Polymarket checken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220719545
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
Ja, of door het - in hun ogen - stikstofgeneuzel, natuurlijk.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 mei 2026 @ 17:55:06 #209
862 Arcee
Look closer
pi_220721903
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:10 schreef Hanca het volgende:
ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit (aan eten en drinken).
Dat is netjes, want dat is 2,30 euro per dag per persoon voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:02:27 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220721950
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
hogere voedselprijzen krijg je als we geen stikstof meer kunnen maken , dat is gemaakt middels aardgas
https://www.atlascopco.co(...)-stikstof-produceren
quote:
Haber-Bosch-proces (Chemische binding): Dit proces zet stikstof uit de lucht (N2 ) samen met waterstof ( H2 ) om in ammoniak ( NH3 ), wat de basis vormt voor kunstmest.
https://demaco-cryogenics(...)uctie-en-toepassing/
Demaco Cryogenics
quote:
AI-overzicht
Ja, dat klopt helemaal. Stikstofkunstmest wordt op grote schaal geproduceerd met behulp van aardgas.

Yara Nederland
https://www.yara.nl/gewas(...)toffen-geproduceerd/
https://www.vno-ncw.nl/forum/raken-grondstoffen-voor-kunstmest-op
Hier zijn de belangrijkste punten over dit proces:

Grondstof en Energie: Aardgas (methaan) levert de waterstof die nodig is om stikstof uit de lucht om te zetten in ammoniak, de basis voor kunstmest. Ongeveer 60% tot 80% van het aardgas wordt gebruikt als grondstof, terwijl de rest dient als energie voor het productieproces.

Hoge Kosten: De productie van stikstofkunstmest is zeer energie-intensief. Tot wel 70 à 90 procent van de productiekosten komt uit de gasrekening. Hierdoor stijgt de prijs van kunstmest sterk als de gasprijs stijgt.


[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 05-05-2026 19:12:15 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220721994
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
twitter


De wereld waarin alles te koop is. Dat heet met een duur woord 'commodificatie'.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:11:52 #212
13309 nostra
ask why
pi_220722001
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik zei nog tegen mijn bejaarde moeder: aan Koningsdag te zien is het voor 90% van Nederland geen crisis.
Dat is dan ook zo.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:13:06 #213
13309 nostra
ask why
pi_220722013
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:10 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 mei 2026 @ 18:17:21 #214
862 Arcee
Look closer
pi_220722044
Bekijk deze YouTube-video

Gaat over Duitsland, maar is denk ook aardig toepasbaar op Nederland.

Over boomers, jongeren, geboortecijfer, pensioenen, woningcrisis, etc.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_220722067
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Zeker. Dit type land en speelveld komt door de VVD. Inclusief het steeds meer dwarsbomen van de milieubeweging en een samenleving maken waar alles flexibel is en je alles kunt kopen. Alle ruimte voor het laatkapitalisme en hun fiscale gesjoemel. Met een zak geld van twee miljard kun je een mooi salaris bieden. Zonder VVD in het landsbestuur waren we een heel stuk verder geweest op het Tata Steel dossier.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 18:21:16 ]
pi_220722074
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen. Als hij Tata wil verduurzamen hoop ik dat hij slaagt, ik zou heel graag een duurzaam Tata in Nederland houden.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 18:21:42 ]
pi_220722109
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen.
Dan zou je dat in overleg kunnen doen, om maar eens te beginnen. Tata Steel had dan kunnen rondvragen, met medeweten van andere stakeholders, of zij een suggestie weten.

Dit lijkt meer op een overval.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:24:16 #218
13309 nostra
ask why
pi_220722131
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let?
Of het is gewoon simpele greenwashing, dat lijkt me wat plausibeler.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:25:07 #219
13309 nostra
ask why
pi_220722156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:23 schreef Klopkoek het volgende:
Dan zou je dat in overleg kunnen doen, om maar eens te beginnen. Tata Steel had dan kunnen rondvragen, met medeweten van andere stakeholders, of zij een suggestie weten.
Wie zegt dat ze dat niet gedaan hebben?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722195
Trump en MAGA hebben overigens veel schade veroorzaakt aan milieubewegingen en GreenPeace. Misschien ook wel in Nederland (en ja, de VVD zit wmb in dat anti-ESG complot)
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:27:00 #221
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220722199
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
je moet iets doen het image en om die miljarden subsidie binnen te slepen

Met waterstof staal maken dat gaat niet gebeuren of een klein beetje met heel veel verlies
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:28:44 #222
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722214
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:10 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
[ x ]

De wereld waarin alles te koop is. Dat heet met een duur woord 'commodificatie'.
Meesterzet, inkapselen.
Beter promoveren ze hem weg naar India in de functie van "manager environment and health related issues" met een goed salaris.
Opgeruimd staat netjes.

Het bewijs dat kapitalisme werkt.

* phpmystyle geeft Ronald Reagan en Milton Friedman een grote knuffel O+ O+
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220722219
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.
Een generatie geleden kon je ook op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:30:28 #224
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722229
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Gewoon het bewijs dat kapitalisme wél werkt.
Beter gaat ie voor TATA aan het werk in Jaipur of Delhi. Daar komt zo man tenminste echt tot z'n recht.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:31:11 #225
13309 nostra
ask why
pi_220722238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:26 schreef Klopkoek het volgende:
Trump en MAGA hebben overigens veel schade veroorzaakt aan milieubewegingen en GreenPeace. Misschien ook wel in Nederland (en ja, de VVD zit wmb in dat anti-ESG complot)
Je mist dan ook niets aan Greenpeace, wiens directeurtje Luxemburg-AMS per vliegtuig aflegt en inmiddels miljarden aan schadeclaims om smaad heeft moeten betalen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722240
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Of het is gewoon simpele greenwashing, dat lijkt me wat plausibeler.
Zou kunnen, maar de eisen van de kamer voor de subsidie zijn toch ook wel redelijk streng: https://nos.nl/artikel/26(...)rgroening-tata-steel
Daar zullen ze aan moeten voldoen, normaal gesproken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je moet iets doen het image en om die miljarden subsidie binnen te slepen

Met waterstof staal maken dat gaat niet gebeuren of een klein beetje met heel veel verlies
De Rabobank denkt van wel: https://www.rabobank.nl/k(...)ord-van-de-industrie

En eerlijk gezegd vertrouw ik de Rabobank meer dan deze onderbuikpraat van jou.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:31:38 #227
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722246
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen. Als hij Tata wil verduurzamen hoop ik dat hij slaagt, ik zou heel graag een duurzaam Tata in Nederland houden.
Je kan niet in 1, 2, of 6 jaar dat hele industriepark veranderen én ook staalproduceren tegen marktprijzen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220722258
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:10 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
[ x ]

De wereld waarin alles te koop is. Dat heet met een duur woord 'commodificatie'.
Eerst lekker door de belastingbetaler een milieu clubje leiden en zodra diezelfde belastingbetaler miljarden aan Tata kado doet gaan we toch daarheen?
pi_220722270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Een generatie geleden kon je ook op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden.
Dat komt omdat er inmiddels eindeloos genivelleerd wordt.
Werk je met 1, met 2, maakt niet uit. De belasting komt langs en weg is je geld.
Make my day!
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:33:27 #230
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722277
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Je mist dan ook niets aan Greenpeace, wiens directeurtje Luxemburg-AMS per vliegtuig aflegt en inmiddels miljarden aan schadeclaims om smaad heeft moeten betalen.
Als je doorrijdt gaat het per auto sneller zo'n traject.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:33:42 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220722281
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou kunnen, maar de eisen van de kamer voor de subsidie zijn toch ook wel redelijk streng: https://nos.nl/artikel/26(...)rgroening-tata-steel
Daar zullen ze aan moeten voldoen, normaal gesproken.
[..]
De Rabobank denkt van wel: https://www.rabobank.nl/k(...)ord-van-de-industrie

En eerlijk gezegd vertrouw ik de Rabobank meer dan deze onderbuikpraat van jou.
Van aardgas waterstof maken , en dan staal, ja dat kan maar dat is verspilling van energie


de Zweedse producent van groen staal is failliet

https://steelnews.biz/is-(...)ill-facing-collapse/

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 05-05-2026 18:40:27 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:35:00 #232
13309 nostra
ask why
pi_220722297
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als je doorrijdt gaat het per auto sneller zo'n traject.
Als je België mijdt misschien wel.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722298
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Gewoon het bewijs dat kapitalisme wél werkt.
Leuke trollpoging. De macht en geldaccumulatie van kapitalisme is geen bewijs voor de heilzame werking ervan. Nee, dat zulke accumulatie van vermogen en macht ook aangewend kan worden voor het uit de weg te ruimen van criticasters van externaliteiten is eerder een bewijs voor de beperkingen van onbegrensd kapitalisme. Dat het uiteindelijk vanzelf corrumpeert en ontspoort, waar dan actoren buiten de contractpartners (degenen die een overeenkomst aan gaan) machteloos tegenover staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 18:35:56 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:37:37 #234
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722321
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je België mijdt misschien wel.
Geen idee hoe jij (om) rijdt. Maar in 4 uur moet je het wel redden.
Als je via Amsterdam vliegt, je moet parkeren, je moet minimaal 1,5/2 uur van te voren er zijn, je moet 30 minuten vliegen, en je moet na aankomst vliegveld je reist weer hervatten.

Ik zou auto prefereren.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:40:45 #235
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722344
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Leuke trollpoging. De macht en geldaccumulatie van kapitalisme is geen bewijs voor de heilzame werking ervan. Nee, dat zulke accumulatie van vermogen en macht ook aangewend kan worden voor het uit de weg te ruimen van criticasters van externaliteiten is eerder een bewijs voor de beperkingen van onbegrensd kapitalisme. Dat het uiteindelijk vanzelf corrumpeert en ontspoort, waar dan actoren buiten de contractpartners (degenen die een overeenkomst aan gaan) machteloos tegenover staan.
Gewone arbeiders krijgen bij TATA een goed loon en een fijne werkgever. TATA vervaardigt staal waarop BTW wordt geheven en bij eventuele winst VPB.

Echt achterlijk om zo'n bedrijf weg te pesten.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:45:37 #236
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220722375
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hogere voedselprijzen krijg je als we geen stikstof meer kunnen maken

dat is gemaakt middels aardgas
[..]

Als we gewoon voedselbossen hadden aangepland hadden we nu ook geen probleem gehad met excessieve voedselprijzen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220722378
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Gewoon feiten.
Ja, dat het verziekte Amerikaanse rechtssysteem (in een door GOP dominantie verziekte staat als Texas en North Dakota) ze tot megaboetes heeft gedwongen is inderdaad een feit.

Wat jij daarvan maakt en welk waardeoordeel je eraan geeft ("mis je niks aan") is dat niet.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:46:53 #238
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220722382
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als we gewoon voedselbossen hadden aangepland hadden we nu ook geen probleem gehad met excessieve voedselprijzen.
gepland of aangeplant.. @Lord_Vetinari
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:51:36 #239
13309 nostra
ask why
pi_220722411
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:39 schreef Klopkoek het volgende:
Typerend natuurlijk dat @nostra dit van een duimpje voorziet.
Eigenlijk omdat ik wist dat je daarop zou happen, maar ik houd wel van wat cynische hyperbolen. En het duurt niet lang meer voordat de VS weer een Reagan nodig heeft om de zooi van Trump op te ruimen, en een Lubbers alhier.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:52:48 #240
13309 nostra
ask why
pi_220722422
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:50 schreef Klopkoek het volgende:
Dit plaatste jij dus in het VS draadje:
https://www.washingtonpos(...)ntion-centers-force/
Ja, zeer goede onderzoeksjournalistiek, die jij zo node mist.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722442
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Gewone arbeiders krijgen bij TATA een goed loon en een fijne werkgever. TATA vervaardigt staal waarop BTW wordt geheven en bij eventuele winst VPB.

Echt achterlijk om zo'n bedrijf weg te pesten.
Of zo een bedrijf helemaal weg moet weet ik niet precies maar wat ik wel weet is dat er altijd ruimte is voor nieuwe bedrijvigheid (denk aan: Fokker, RSV, Werkspoor en zo verder). Bedrijvigheid die niet de hele omgeving ziek maakt (zoals gezegd buiten de contractpartners om, waar je niet op in gaat). Je trollt alleen maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 18:55:31 ]
pi_220722494
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Eigenlijk omdat ik wist dat je daarop zou happen, maar ik houd wel van wat cynische hyperbolen. En het duurt niet lang meer voordat de VS weer een Reagan nodig heeft om de zooi van Trump op te ruimen, en een Lubbers alhier.
Je bedoelt Bill Clinton: die kon het allemaal zonder de staatsschuld laten exploderen.

Zoals vaker door mij gezegd: haal dat aspect weg en er blijft weinig van Reagan zijn economische 'succes' over. De federale overheidsuitgaven als percentage van BBP gingen onder Reagan zeker niet omlaag; het werd alleen voor andere doelen gebruikt. Voor uitbuiters en onderdrukkers doeleinden.

Dat is de ware aard van rechts. Achter het kettingzaag en kleine overheid gelul.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 19:00:12 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:01:28 #243
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220722513
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als we gewoon voedselbossen hadden aangeplant hadden we nu ook geen probleem gehad met excessieve voedselprijzen.
Dat is dan ook wel weer zo
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220722564
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:33 schreef agter het volgende:

[..]
Dat komt omdat er inmiddels eindeloos genivelleerd wordt.
Werk je met 1, met 2, maakt niet uit. De belasting komt langs en weg is je geld.
In de romantische tijd van "op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden" [sic] werd er aanzienlijk meer genivelleerd en waren de verschillen kleiner. Niet alleen in Nederland trouwens (Nederland is überhaupt geen nivellering paradijs).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 19:09:42 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:15:09 #245
13309 nostra
ask why
pi_220722586
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:59 schreef Klopkoek het volgende:
Je bedoelt Bill Clinton: die kon het allemaal zonder de staatsschuld laten exploderen.

Zoals vaker door mij gezegd: haal dat aspect weg en er blijft weinig van Reagan zijn economische 'succes' over. De federale overheidsuitgaven als percentage van BBP gingen onder Reagan zeker niet omlaag; het werd alleen voor andere doelen gebruikt. Voor uitbuiters en onderdrukkers doeleinden.

Dat is de ware aard van rechts. Achter het kettingzaag en kleine overheid gelul.
Zo simplistisch is het natuurlijk allemaal niet; de uiteindelijk grootste driving force van de Reagan-Clinton boom was het beëindigen van de Koude Oorlog, waar Reagan een zeer belangrijke (maar net zo belangrijk als Gorbatsjov's glasnost en perestrojka en een heel scala aan andere factoren) rol in speelde. Hoover (wel wat conservatief) beschreef dat wel mooi: https://www.hoover.org/research/ten-causes-reagan-boom-1982-1997
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722589
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Je mist dan ook niets aan Greenpeace, wiens directeurtje Luxemburg-AMS per vliegtuig aflegt en inmiddels miljarden aan schadeclaims om smaad heeft moeten betalen.
Dit speelde 14 jaar geleden, nog voor het Akkoord van Parijs. Pakte twee keer per maand het vliegtuig. Flauw.

"Feiten" :')
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:17:35 #247
13309 nostra
ask why
pi_220722605
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
Dit speelde 14 jaar geleden, nog voor het Akkoord van Parijs. Pakte twee keer per maand het vliegtuig. Flauw.
Da's 24 keer per jaar. Naar Luxemburg. In de tijd van Nanninga's tweets die je zo graag aanhaalt, of nog verder de opa's van mensen, dus dat is wel wat selectief in je argumentatiemethode.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:26:04 #248
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220722675
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
gepland of aangeplant.. @:Lord_Vetinari
kudt
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220722742
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Da's 24 keer per jaar. Naar Luxemburg.
Naar zijn woonplaats ja. Lag er maar een HSL tussen Amsterdam en Luxemburg. Zonder VVD was het misschien al zover geweest.

Jij verklaart Greenpeace buiten de orde op basis van boetes door Amerikaanse MAGA rechtbanken (in dieprode GOP staten) en op basis van vliegbewegingen van 14 jaar geleden.

quote:
In de tijd van Nanninga's tweets die je zo graag aanhaalt, of nog verder de opa's van mensen, dus dat is wel wat selectief in je argumentatiemethode.
Nanninga staat in een lange traditie, die veel recenter als senator nog zat te pochen dat ze expres slechte wetten aan neemt. Expres de overheid in de soep wil laten lopen. Nanninga is geen ander persoon nu. Zo een uitspraak over ebola loslaten op vluchtelingen zegt heel veel over JA21.

(de Ebola uitspraak was recenter dan het jaar 2011).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 19:36:14 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:59:58 #250
13309 nostra
ask why
pi_220723068
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:32 schreef Klopkoek het volgende:
Jij verklaart Greenpeace buiten de orde op basis van boetes door Amerikaanse MAGA rechtbanken (in dieprode GOP staten) en op basis van vliegbewegingen van 14 jaar geleden.
Greenpeace heeft haar rol als serieuze actor in het speelveld allang verloren. Van een serieus pro-milieugeluid is het verworden tot een activistische show-organisatie, waarbij hun acties contraproductief zijn en hun wetenschappelijke claims vaker en vaker debunked worden. Hun krampachtig vasthouden aan bijvoorbeeld anti-GMO standpunten leidt vooral ook in de wetenschap op felle kritiek, met Golden Rice als bekendste voorbeeld.

Kortom, als je gericht en doelmatig je geld aan een goed doel wil geven, zijn er zat veel betere keuzes dan het Greenpeace van nu.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220723366
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
In de romantische tijd van "op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden" [sic] werd er aanzienlijk meer genivelleerd en waren de verschillen kleiner. Niet alleen in Nederland trouwens (Nederland is überhaupt geen nivellering paradijs).
Je bedoelt de tijd dat alle leningen en consumptieve kredieten aftrekbaar waren?
Make my day!
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:25:52 #252
13309 nostra
ask why
pi_220723451
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:20 schreef agter het volgende:

[..]
Je bedoelt de tijd dat alle leningen en consumptieve kredieten aftrekbaar waren?
Those were the days.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 20:27:16 #253
236264 crew  capricia
pi_220723478
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:26 schreef Klopkoek het volgende:
Trump en MAGA hebben overigens veel schade veroorzaakt aan milieubewegingen en GreenPeace. Misschien ook wel in Nederland (en ja, de VVD zit wmb in dat anti-ESG complot)
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de milieubeweging ook veel schade aan zichzelf berokkent.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:29:26 #254
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220723523
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Of zo een bedrijf helemaal weg moet weet ik niet precies maar wat ik wel weet is dat er altijd ruimte is voor nieuwe bedrijvigheid (denk aan: Fokker, RSV, Werkspoor en zo verder). Bedrijvigheid die niet de hele omgeving ziek maakt (zoals gezegd buiten de contractpartners om, waar je niet op in gaat). Je trollt alleen maar.
Juist jij - als links mens - zou vóór (staats) bedrijvigheid moeten zijn waar ook mensen met een beroepsopleiding emplooi kunnen vinden. Alleen maar R&D en hightech bedrijven kom je er niet.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220723549
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:20 schreef agter het volgende:

[..]
Je bedoelt de tijd dat alle leningen en consumptieve kredieten aftrekbaar waren?
De tijd van op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden waren de jaren zestig en jaren zeventig (plus groot deel jaren 80). Toen werd er gewoon duidelijk meer genivelleerd. Meer dan de tijd ervoor en de tijd erna.
pi_220723600
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Greenpeace heeft haar rol als serieuze actor in het speelveld allang verloren. Van een serieus pro-milieugeluid is het verworden tot een activistische show-organisatie, waarbij hun acties contraproductief zijn en hun wetenschappelijke claims vaker en vaker debunked worden. Hun krampachtig vasthouden aan bijvoorbeeld anti-GMO standpunten leidt vooral ook in de wetenschap op felle kritiek, met Golden Rice als bekendste voorbeeld.

Kortom, als je gericht en doelmatig je geld aan een goed doel wil geven, zijn er zat veel betere keuzes dan het Greenpeace van nu.
Das Grosskapital hat immer recht!

Nooit zullen we van jou een kritische noot lezen over hoe het grootbedrijf klimaatontkenning promootte, of desinformatie bij roken. Je genoot ervan hoe Shell een Böttcher betaalde :r

Nee, de milieubeweging moet gesloopt worden en kapot gemaakt. Alle macht naar de oligarchie en de grootgraaiers :r
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:41:20 #257
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220723653
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Eigenlijk omdat ik wist dat je daarop zou happen, maar ik houd wel van wat cynische hyperbolen. En het duurt niet lang meer voordat de VS weer een Reagan nodig heeft om de zooi van Trump op te ruimen, en een Lubbers alhier.
Dat zeker.
Op enig moment heb je teveel mensen in de wia, iva, bijstand, ioaw, ioaz, wajong én zw zitten.

Niet boos worden als ik'n regeling hierboven niet benoemd hebben. Weet ook niet alles.

Of USA weer een Reagan nodig heeft betwijfel ik. Zoveel voorzieningen heeft het land ook niet waarop beknibbeld kan worden. En de staatsschuld is onder Biden en Trump al genoeg gegroeid. Hoeft niet nog hoger met een nieuwe Reagan..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:52:13 #258
13309 nostra
ask why
pi_220723749
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Klopkoek het volgende:
Nooit zullen we van jou een kritische noot lezen over hoe het grootbedrijf klimaatontkenning promootte, of desinformatie bij roken. Je genoot ervan hoe Shell een Böttcher betaalde
Jawel hoor, ik ben juist uitermate geïntrigeerd in hoe Big Tobacco opereerde en nog steeds opereert (loop een GP Paddock binnen en je ziet alleen PMI pasjes). De Sacklertjes zijn ook schoften, net als McKinsey die hun hele marketingstrategie heeft bedacht (inclusief bonussen voor overdoses). De essentie is dat greed is a given (iets anders dan greed, for the lack of a better word, is good). De kunst is het juiste equilibrium te vinden waarin het nastreven van dat eigenbelang zoveel mogelijk in balans is met het maatschappelijk belang.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220723827
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, de milieubeweging moet gesloopt worden en kapot gemaakt. Alle macht naar de oligarchie en de grootgraaiers :r
Nou, dat doen ze nu vooral zelf. _O-
  dinsdag 5 mei 2026 @ 21:08:09 #260
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220723887
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, de milieubeweging moet gesloopt worden en kapot gemaakt. Alle macht naar de oligarchie en de grootgraaiers :r
gelegitimeerde grootgraaiers dat zijn de woningcorporaties en de pensioenfondsen

men moet de huurwoningen tegen 60% van de WOZ verkopen aan de huurders en de opbrengst ( 700 miljard) in de staatskas , met 100 % financiering uit de WSW https://www.wsw.nl/

de arbeidskorting voor werkenden op 12.000 euro

De maandelijkse afdracht aan het pensioenfonds bruto bij het loon

Zelfstandigenwet asap invoeren

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 05-05-2026 23:14:04 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:05:48 #261
13309 nostra
ask why
pi_220725801
Nederland door Europa voor rechter gesleept om ’lakse houding’: ’Bescherming vitale sectoren zwaar ondermaats’
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:12:45 #262
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220725858
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:05 schreef nostra het volgende:
Nederland door Europa voor rechter gesleept om ’lakse houding’: ’Bescherming vitale sectoren zwaar ondermaats’
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
Geheel in de huidige Nederlandse traditie hobbelt de overheid er een beetje achteraan. Competentie, leiderschap, verantwoordelijkheid. Het is allemaal ver te zoeken.

De infantilisering grijpt om zich heen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:13:58 #263
13309 nostra
ask why
pi_220725880
quote:
18s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Geheel in de huidige Nederlandse traditie hobbelt de overheid er een beetje achteraan. Competentie, leiderschap, verantwoordelijkheid. Het is allemaal ver te zoeken.

De infantilisering grijpt om zich heen.
Ze hebben McAfee geïnstalleerd, no worries.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:19:52 #264
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220725928
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen. Als hij Tata wil verduurzamen hoop ik dat hij slaagt, ik zou heel graag een duurzaam Tata in Nederland houden.
Als ze daadwerkelijk serieus waren namen ze iemand anders.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220725956
quote:
18s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Geheel in de huidige Nederlandse traditie hobbelt de overheid er een beetje achteraan. Competentie, leiderschap, verantwoordelijkheid. Het is allemaal ver te zoeken.

De infantilisering grijpt om zich heen.
Heeft ook gewoon met de traditie en erfenis van de verzuiling te maken - en dat we standaard achter de Amerikanen aanliepen. Lees bijvoorbeeld de klassieke studies van Hans Daalder. In Nederland liep altijd heel veel via de semi-overheid en opereerde elk ministerie semi-autonoom. Veel werd en wordt uitbesteed (sinds de jaren 80 met een neoliberaal sausje). Duitsland en Pruissen waren/zijn een Beamtenstaat (in het geval van Pruissen - zeg maar het Singapore van zijn tijd ;) - nogal autoritair en dictatoriaal ingevuld). Nederland is dat niet.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 08:29:29 ]
pi_220725983
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als ze daadwerkelijk serieus waren namen ze iemand anders.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-echt-beter-a4926980

https://fd.nl/politiek/15(...)omische-ongelijkheid

https://www.nu.nl/economi(...)nen-steeds-meer.html

https://www.volkskrant.nl(...)weinig-aan~b5332bd2/

Laatste kreet voor de Wennink coup.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 08:34:52 ]
pi_220726031
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als ze daadwerkelijk serieus waren namen ze iemand anders.
Want? Veel directiefuncties gehad, in de top 50 van invloedrijkste Nederlanders gestaan, 2 masters gehaald aan 2 verschillende universiteiten, mee onderhandeld bij het klimaatakkoord in Nederland en eerder bij het klimaatakkoord van Parijs. Ik zou niet zo goed weten waarom je zou denken dat deze man zich per definitie voor greenwashing laat gebruiken.

Natuurlijk kan het zijn dat hij met mooie praatjes is binnengehaald zonder dat ze daar echt wat van menen, maar het kan ook dat hij is binnengehaald om er straks op te letten dat ze echt aan alle voorwaarden voor de subsidie voldoen.

Maar bij sommige mensen gaat het er niet in dat Tata echt wil verduurzamen. Terwijl de keuze toch is: verduurzamen of verdwijnen. Daar was kamerbreed eigenlijk wel duidelijkheid over.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 08:41:53 ]
pi_220726068
Dit wordt steeds schrijnender. https://www.trouw.nl/poli(...)-gewoon-op~b8085b16/


En de oplossing is in feite simpel: de wet ligt er, benader alle gemeentes die niet aan de wet voldoen met de vraag hoe ze dat willen oplossen. En met de opmerking: als er over een jaar nog steeds niet aan de wet wordt voldaan én er geen plan ligt om dat op zeer korte termijn te veranderen, wijst het ministerie een AZC locatie aan in de gemeente waar college en gemeenteraad dan geen invloed meer op hebben.

Wil je het zo doen dat er zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met je inwoners, dan moet je het snel zelf regelen.

Edit: blijkbaar is de datum opgeschoven naar 31 december 2026: https://www.rijksoverheid(...)beleid/spreidingswet
Dan moet je dus nu die Provinciale Regietafels benaderen en hen vragen hoe het er mee staat. Maak in elk geval nog tijdens de coalitieonderhandelingen duidelijk dat de gemeentes er niet aan ontkomen.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 08:57:37 ]
pi_220726164
Interessante patronen hier:

https://www.ipsos-publiek.nl/trend/politieke-voorkeur/

CDA+VVD 18-34 - 16%
CDA+VVD 35-49 - 16%
CDA+VVD 50-64 - 23%
CDA+VVD 65-99 - 33%

Rad.Rechts 18-34 - 35%
Rad.Rechts 35-49 - 34%
Rad.Rechts 50-64 - 38%
Rad.Rechts 65-99 - 23%
(PVV+FvD+JA21+BBB+SGP)


CDA+VVD laagopgeleid - 26%
CDA+VVD mid.opgeleid - 20%
CDA+VVD hoo.opgeleid - 22%

Rad.Rechts laagopgeleid - 41%
Rad.Rechts mid.opgeleid - 46%
Rad.Rechts hoo.opgeleid - 19%
pi_220726171
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Jawel hoor, ik ben juist uitermate geïntrigeerd in hoe Big Tobacco opereerde en nog steeds opereert (loop een GP Paddock binnen en je ziet alleen PMI pasjes). De Sacklertjes zijn ook schoften, net als McKinsey die hun hele marketingstrategie heeft bedacht (inclusief bonussen voor overdoses). De essentie is dat greed is a given (iets anders dan greed, for the lack of a better word, is good). De kunst is het juiste equilibrium te vinden waarin het nastreven van dat eigenbelang zoveel mogelijk in balans is met het maatschappelijk belang.
Iedereen weet dat de GOP (en jouw geliefde JA21) spreekbuizen zijn voor dit soort boevenbedrijven en bedrijfstakken. Deze belangen en hun desinformatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 09:01:17 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:16:04 #271
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220726292
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Iedereen weet dat de GOP (en jouw geliefde JA21) spreekbuizen zijn voor dit soort boevenbedrijven en bedrijfstakken. Deze belangen en hun desinformatie.
TATA is geen boeven bedrijf

50 jaar geleden vierde men het bestaan van zulke fabrieken doordat Hoogovens heel veel kolen uit Limburg afnam en er veel staal werd geproduceerd voor de auto-industrie en de opbouw van Nederland

Nu gebruikt de EV auto-industrie in Duitsland vooral aluminium , en China produceert massaal goedkoop en prima staal en is de Europese staalindustrie zwaar verliesgevend

De bevolking en de natuur wordt er ziek van, dus nu moeten ze weg
Het zijn geen boeven , men wil dat niet meer aan onze mooie Noordzeekust waar iedereen van wil genieten

Ook na verduurzaming met vele miljarden zal mogelijk de fijnstof uitstoot minder zijn maar blijft TATA de grootste stikstof uitstoter van Nederland en blijft verliesgevend

https://www.binnenlandsbe(...)taalfabriek-relevant
quote:
AI-overzicht
De staalfabriek in IJmuiden, Tata Steel, wordt vaak genoemd als een van de meest vervuilende en "smerigste" staalfabrieken van Europa.

Het RIVM heeft de vervuiling en uitstoot van fijnstof in de omgeving van Tata Steel vergeleken met die van de beruchte Ilva-staalfabriek in het Italiaanse Tarente.

Waarom wordt Tata Steel als zodanig bestempeld?
Emissies: Tata Steel is de grootste CO₂-uitstoter van Nederland, met een uitstoot van 11,6 Mton CO₂ in 2021.

Omgeving: De fabriek ligt midden in een dichtbevolkt gebied aan de kust, wat leidt tot zorgen over de gezondheid van omwonenden en strandgangers.

Vergelijking: De vervuiling wordt door milieuorganisaties en in RIVM-memo's op gelijke hoogte gesteld met de ernstige milieusituatie rond de Ilva-fabriek in Italië, die vaak als de "viesste" van Europa werd beschouwd.


[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 06-05-2026 09:46:40 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:19:20 #272
13309 nostra
ask why
pi_220726330
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Iedereen weet dat de GOP (en jouw geliefde JA21) spreekbuizen zijn voor dit soort boevenbedrijven en bedrijfstakken. Deze belangen en hun desinformatie.
Je begint een beetje op Trump ("many people say that") te lijken. JA21 zet weliswaar een liberale lijn tegen betutteling in, maar is wel weer voorstander van accijnzen op e-sigaretten en meer inzet op preventie. Het CDA daarentegen levert oud-ministers van VWS als commissaris bij Philip Morris en Niek-Jan van Kesteren bij VNO-NCW (‘We weten dat tabak heel slecht is voor mensen, maar we verdienen er een hoop geld aan.’). En ja, VVD'ers vallen daar ook ten prooi aan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:33:53 #273
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220726406
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Want? Veel directiefuncties gehad, in de top 50 van invloedrijkste Nederlanders gestaan, 2 masters gehaald aan 2 verschillende universiteiten, mee onderhandeld bij het klimaatakkoord in Nederland en eerder bij het klimaatakkoord van Parijs. Ik zou niet zo goed weten waarom je zou denken dat deze man zich per definitie voor greenwashing laat gebruiken.

Natuurlijk kan het zijn dat hij met mooie praatjes is binnengehaald zonder dat ze daar echt wat van menen, maar het kan ook dat hij is binnengehaald om er straks op te letten dat ze echt aan alle voorwaarden voor de subsidie voldoen.

Maar bij sommige mensen gaat het er niet in dat Tata echt wil verduurzamen. Terwijl de keuze toch is: verduurzamen of verdwijnen. Daar was kamerbreed eigenlijk wel duidelijkheid over.
Er zijn meer mensen met 2 masters, en dat zijn dan geen mensen die hun eigen organisatie onthoofden en voor lul zetten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220726446
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er zijn meer mensen met 2 masters, en dat zijn dan geen mensen die hun eigen organisatie onthoofden en voor lul zetten.
Ah, deze man is dus ongeschikt voor deze functie omdat hij ja heeft gezegd tegen de functie. Dan krijg je dus 0 geschikte mensen.

Dat standaard ingebouwde wantrouwen is inmiddels ook bij zulke zaken wel een probleem aan het worden. Het is niet zo dat een bedrijf of instelling niet kan veranderen. Maar als je het bedrijven onmogelijk maakt om mensen aan te nemen die de aanjager van de verandering moeten worden, juist doordat ze intrinsiek gemotiveerd zijn omdat ze altijd opriepen tot verandering, dan gaan bedrijven inderdaad nooit veranderen.
pi_220726447
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:19 schreef nostra het volgende:
JA21 zet weliswaar een liberale lijn tegen betutteling in
:') Vandaar dat ze schoolboeken willen censureren en, jawel, daarbij een voorbeeld nemen aan wat in de VS aan de gang is. Bedrijven mogen niet meer aan ESG en CSR doen.

Je bent weer aan het trollen. De ECR fractie (o.a. SGP, JA21, Meloni, PiS) in de EU is nogal pro-tabak.

Jouw favorietje:
https://wnl.tv/2026/04/23(...)moet-kunnen-opleggen

JA21 stemde vóór accijnsverlaging op tabak en wil gewoon dat supermarkten dit kunnen verkopen (maar o wee wanneer je met ze over softdrugs spreekt, daar zijn ze met de jaren steeds conservatiever geworden).

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 09:47:28 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:46:54 #276
13309 nostra
ask why
pi_220726461
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:44 schreef Klopkoek het volgende:
Vandaar dat ze schoolboeken willen censureren en, jawel, daarbij een voorbeeld nemen aan wat in de VS aan de gang is. Bedrijven mogen niet meer aan ESG en CSR doen.
We hadden het over tabak. Bedrijven mogen doen wat ze willen, allleen dan wel zonder een juk van moeten. Bekijk de rendementen van de Gutmenschen bij ABP bijvoorbeeld eens - en hun grappige shift van 'defensie is FOUT' naar 'defensie is GOED' du moment dat het onszelf gaat raken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:50:53 #277
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220726476
D66 is zelf de asiel industrie , die heeft geen enkel belang om iets aan de instroom te doen aan de spreidingswet ook niet , ruimte zat voor wooncontainers in Nederland

https://www.telegraaf.nl/(...)kamer/151128391.html

quote:
Annabel Nanninga: 'Het is niet heel gezellig in de Tweede Kamer'
De asielwetten hadden een bewijs van daadkracht kunnen zijn. In plaats daarvan zijn ze gesneuveld door politiek gekonkel en partijbelangen.
Dat stelt JA21-Kamerlid Annabel Nanninga in Nieuws van de dag.

Dat terwijl de situatie in onder andere Loosdrecht pijnlijk duidelijk maakt dat een effectieve aanpak geen luxe is, maar bittere noodzaak.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220726478
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:46 schreef nostra het volgende:

[..]
We hadden het over tabak. Bedrijven mogen doen wat ze willen, allleen dan wel zonder een juk van moeten. Bekijk de rendementen van de Gutmenschen bij ABP bijvoorbeeld eens - en hun grappige shift van 'defensie is FOUT' naar 'defensie is GOED' du moment dat het onszelf gaat raken.
Hiermee ben je af en bewijst dat jijzelf aan de kant van de boevenbedrijven staat. Zoals ik al zei: daar zeg je nooit wat over (itt Greenpeace e.d. die kapot moeten worden gemaakt). In plaats daarvan eens in de zoveel tijd nihilistische oneliner van Gordon Gekko en Patrick Bateman. Genieten van je eigen cynisme, normloosheid en slechtheid.
pi_220726489
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:50 schreef michaelmoore het volgende:
D66 is zelf de asiel industrie , die heeft geen enkel belang om iets aan de instroom te doen

https://www.telegraaf.nl/(...)kamer/151128391.html
Heeft Nanninga - lekker hitsen op Bevrijdingsdag - weer ebola genoemd als oplossing? :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 09:53:11 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:52:33 #280
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220726490
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:44 schreef Hanca het volgende:
Ah, deze man is dus ongeschikt voor deze functie omdat hij ja heeft gezegd tegen de functie.

Klopt

quote:
Dan krijg je dus 0 geschikte mensen.
Dat is natuurlijk onzin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:57:17 #281
13309 nostra
ask why
pi_220726513
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:51 schreef Klopkoek het volgende:
Hiermee ben je af
Oei. Terug naar Start?

Het ABP verplicht(te) haar deelnemers ESG-proof te beleggen, waarbij deelname aan het ABP ook nog eens wordt afgedwongen door de overheid. En komt daar nu dan weer op terug, want de centjes blijken bij een pensioenmaatschappij toch ook best belangrijk *pikachu*.

quote:
Zoals ik al zei: daar zeg je nooit wat over (itt Greenpeace e.d. die kapot moeten worden gemaakt).
Nou vooruit, een voorbeeldje:

quote:
7s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 10:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Duitse chemie, immorele boeven, Monsanto blijft ze maar achtervolgen... lekker met een boog omheen lopen.
quote:
In plaats daarvan eens in de zoveel tijd nihilistische oneliner van Gordon Gekko en Patrick Bateman. Genieten van je eigen cynisme, normloosheid en slechtheid.
En Friedman en Thatcher, je moet wel een beetje variëren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220727033
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Jawel hoor, ik ben juist uitermate geïntrigeerd in hoe Big Tobacco opereerde en nog steeds opereert (loop een GP Paddock binnen en je ziet alleen PMI pasjes). De Sacklertjes zijn ook schoften, net als McKinsey die hun hele marketingstrategie heeft bedacht (inclusief bonussen voor overdoses). De essentie is dat greed is a given (iets anders dan greed, for the lack of a better word, is good). De kunst is het juiste equilibrium te vinden waarin het nastreven van dat eigenbelang zoveel mogelijk in balans is met het maatschappelijk belang.
Dat is toch precies waar de VVD's en Reagans van deze wereld voor zijn? Alles afbreken voor wat inhalige miljardairs. Die Sacklertjes en Mckinseys worden letterlijk rijker van een verslavingsepidemie veroorzaken, een tik op de pols die ze dan krijgen geheel in lijn met de conservatieve politiek moedigt alleen maar aan dat dit soort immoreel gedrag aan. Types als Trump zijn het gevolg van jouw politieke stroming, de kuur is natuurlijk nooit om dan weer terug te gaan naar de kwaal.

Om de zaken in balans te krijgen zul je socialisme of communisme nodig hebben. In die ideologieen is er een betere balans van eigenbelang en maatschappelijk belang mogelijk. Onder kapitalisme en zeker de libertaire variant is de balans volledig richting eigenbelang. Tenminste eigenbelang van miljardairs want het systeem op deze manier is niet in het belang van de meesten ook al houden we het wel in stand.
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:47:28 #283
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220727048
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat is toch precies waar de VVD's en Reagans van deze wereld voor zijn? Alles afbreken voor wat inhalige miljardairs. Die Sacklertjes en Mckinseys worden letterlijk rijker van een verslavingsepidemie veroorzaken, een tik op de pols die ze dan krijgen geheel in lijn met de conservatieve politiek moedigt alleen maar aan dat dit soort immoreel gedrag aan. Types als Trump zijn het gevolg van jouw politieke stroming, de kuur is natuurlijk nooit om dan weer terug te gaan naar de kwaal.

Om de zaken in balans te krijgen zul je socialisme of communisme nodig hebben. In die ideologieen is er een betere balans van eigenbelang en maatschappelijk belang mogelijk. Onder kapitalisme en zeker de libertaire variant is de balans volledig richting eigenbelang. Tenminste eigenbelang van miljardairs want het systeem op deze manier is niet in het belang van de meesten ook al houden we het wel in stand.
iedereen is tegenwoordig schoften en rotzakken en criminelen he

quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hiermee ben je af en bewijst dat jijzelf aan de kant van de boevenbedrijven staat. Zoals ik al zei: daar zeg je nooit wat over (itt Greenpeace e.d. die kapot moeten worden gemaakt). In plaats daarvan eens in de zoveel tijd nihilistische oneliner van Gordon Gekko en Patrick Bateman. Genieten van je eigen cynisme, normloosheid en slechtheid.
en alle bedrijven zijn boeven bedrijven, Shell , DSM ,AKZO, Bayer, ASML , alleen de kaasboer op de hoek niet en de voedselbos mensen ook nie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:47:58 #284
13309 nostra
ask why
pi_220727049
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat is toch precies waar de VVD's en Reagans van deze wereld voor zijn? Alles afbreken voor wat inhalige miljardairs. Die Sacklertjes en Mckinseys worden letterlijk rijker van een verslavingsepidemie veroorzaken, een tik op de pols die ze dan krijgen geheel in lijn met de conservatieve politiek moedigt alleen maar aan dat dit soort immoreel gedrag aan. Types als Trump zijn het gevolg van jouw politieke stroming, de kuur is natuurlijk nooit om dan weer terug te gaan naar de kwaal.

Om de zaken in balans te krijgen zul je socialisme of communisme nodig hebben. In die ideologieen is er een betere balans van eigenbelang en maatschappelijk belang mogelijk. Onder kapitalisme en zeker de libertaire variant is de balans volledig richting eigenbelang. Tenminste eigenbelang van miljardairs want het systeem op deze manier is niet in het belang van de meesten ook al houden we het wel in stand.
Zonder kapitalisme hadden we, bijvoorbeeld, nooit in zo'n korte termijn een covid-vaccin gekregen.

En het eigenbelang bij een communistische samenleving is natuurlijk gewoon non-existent, er is geen enkel geslaagd voorbeeld in toch ruim een eeuw proberen te vinden, waarbij de weinige aanhangers het dan maar gooien op dat dat nooit het "échte communisme" is geweest. Ook daar geldt gewoon weer dat macht een gegeven is waar mensen naar streven, ook de Honneckers in hun Waldsiedlung.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:17:40 #285
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220727187
Je kunt het eindeloos verpakken in ideologie, maar onder dat alles blijft iets verrassends eenvoudigs over. De mens wordt meestal niet gedreven door grote principes, maar vooral door primaire krachten: onder andere hebzucht en luiheid.

Hebzucht duwt ons naar meer: meer geld, meer status, meer zekerheid. Het past zich moeiteloos aan elk systeem aan en vindt altijd nieuwe vormen.

Luiheid trekt ons juist de andere kant op: weg van frictie, verantwoordelijkheid en ongemak. Luiheid verklaart stilstand, falen en het gemak waarmee mensen wegkijken.

Systemen of ideologieën veranderen de menselijke natuur niet. Ze verschuiven haar focus slechts.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:22:00 #286
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220727210
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:17 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het eindeloos verpakken in ideologie, maar onder dat alles blijft iets verrassends eenvoudigs over. De mens wordt meestal niet gedreven door grote principes, maar vooral door primaire krachten: onder andere hebzucht en luiheid.

Hebzucht duwt ons naar meer: meer geld, meer status, meer zekerheid. Het past zich moeiteloos aan elk systeem aan en vindt altijd nieuwe vormen.

Luiheid trekt ons juist de andere kant op: weg van frictie, verantwoordelijkheid en ongemak. Luiheid verklaart stilstand, falen en het gemak waarmee mensen wegkijken.

Systemen of ideologieën veranderen de menselijke natuur niet. Ze verschuiven haar focus slechts.
Betrapt: boekje van Thomas Hobbes gelezen!
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220727219
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:17 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het eindeloos verpakken in ideologie, maar onder dat alles blijft iets verrassends eenvoudigs over. De mens wordt meestal niet gedreven door grote principes, maar vooral door primaire krachten: onder andere hebzucht en luiheid.

Hebzucht duwt ons naar meer: meer geld, meer status, meer zekerheid. Het past zich moeiteloos aan elk systeem aan en vindt altijd nieuwe vormen.

Luiheid trekt ons de andere kant op: weg van frictie, verantwoordelijkheid en ongemak. Luiheid verklaart stilstand, falen en het gemak waarmee mensen wegkijken.

Systemen veranderen de menselijke natuur niet. Ze verschuiven haar focus slechts.
Je bent bijna bij het historisch materialisme gearriveerd ;)

(Ikzelf ben juist meer richting Gramsci getrokken. Ik denk niet dat je het kunt plaat slaan tot hebzucht, angst en luiheid - en zeker niet dat je dit eenduidig en onveranderlijk kunt interpreteren. Coöperatie en inlevingsvermogen is net zo goed 'de menselijke natuur', zoals vele experimenten laten zien. Denk ook aan de instinctieve reactie wanneer er nood is in een vliegtuig of een andere man een trap in zijn noten krijgt. Andere klassieker is het gedrag van doodgewone soldaten in loopgraven tijdens WO1 - cf. Axelrod)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 11:27:17 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:44:43 #288
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220727326
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:17 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het eindeloos verpakken in ideologie, maar onder dat alles blijft iets verrassends eenvoudigs over. De mens wordt meestal niet gedreven door grote principes, maar vooral door primaire krachten: onder andere hebzucht en luiheid.

Hebzucht duwt ons naar meer: meer geld, meer status, meer zekerheid. Het past zich moeiteloos aan elk systeem aan en vindt altijd nieuwe vormen.

Luiheid trekt ons juist de andere kant op: weg van frictie, verantwoordelijkheid en ongemak. Luiheid verklaart stilstand, falen en het gemak waarmee mensen wegkijken.

Systemen of ideologieën veranderen de menselijke natuur niet. Ze verschuiven haar focus slechts.
behalve als je met pensioen bent dan gaat de hebzucht er vanaf , dan wil je gewoon lekker fietsen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:48:16 #289
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220727350
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
behalve als je met pensioen bent dan gaat de hebzucht er vanaf , dan wil je gewoon lekker fietsen
Vrijwel alle wereldreligies waarschuwen ons ervoor, en ook veel van de denkers die we 'verlicht' noemen keren steeds weer terug naar hetzelfde inzicht. En als je zelf al wat jaren levenservaring hebt opgedaan, merk je waarschijnlijk ook: duurzame levensvreugde ontstaat zelden uit het bevredigen van hebzucht.

Wat vorig jaar nog onmisbaar en begeerlijk leek, ligt vandaag vaak ergens vergeten in een lade. Terwijl de aandacht zich alweer heeft verplaatst naar het volgende glinsterende doel dat net buiten bereik lijkt te liggen.

Verlangen geeft even richting en een verslavende spanning, maar zelden blijvende vervulling.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220727391
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Betrapt: boekje van Thomas Hobbes gelezen!
Meer Jeremy Bentham.

Alsof er in de tussenliggende 400 jaar geen nieuwe kennis is vergaard. De echte wetenschappelijke revolutie moest nog komen.

Wat er in werkelijkheid gebeurt is dat een simpele heuristiek wordt los gelaten op tegenstrijdige en intern conflicterende wezens. Die bovendien van elkaar verschillen en waar groepsprocessen en interactie met de omgeving bovenop komen.

Deze heuristiek is een ideologisch Gramsciaans project en dat wisten de cynische Reagan en Thatcher groupies heel goed (er werd autoritair ingegrepen, tot scholen en section 25 aan toe). Vervolgens wordt het selectief uitlichten en verdraaien van eigenschappen tot 'menselijke natuur' verklaard.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 11:58:16 ]
pi_220727956
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:46 schreef Hanca het volgende:
Dit wordt steeds schrijnender. https://www.trouw.nl/poli(...)-gewoon-op~b8085b16/


En de oplossing is in feite simpel: de wet ligt er, benader alle gemeentes die niet aan de wet voldoen met de vraag hoe ze dat willen oplossen. En met de opmerking: als er over een jaar nog steeds niet aan de wet wordt voldaan én er geen plan ligt om dat op zeer korte termijn te veranderen, wijst het ministerie een AZC locatie aan in de gemeente waar college en gemeenteraad dan geen invloed meer op hebben.

Wil je het zo doen dat er zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met je inwoners, dan moet je het snel zelf regelen.

Edit: blijkbaar is de datum opgeschoven naar 31 december 2026: https://www.rijksoverheid(...)beleid/spreidingswet
Dan moet je dus nu die Provinciale Regietafels benaderen en hen vragen hoe het er mee staat. Maak in elk geval nog tijdens de coalitieonderhandelingen duidelijk dat de gemeentes er niet aan ontkomen.
Oprecht treurig voor die kinderen maar misschien hadden we het niet zo aantrekkelijk moeten maken voor Jan en alleman om hier te komen.
pi_220727986
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:50 schreef michaelmoore het volgende:
D66 is zelf de asiel industrie , die heeft geen enkel belang om iets aan de instroom te doen aan de spreidingswet ook niet , ruimte zat voor wooncontainers in Nederland

https://www.telegraaf.nl/(...)kamer/151128391.html
[..]

Volgens Rob Jetten zouden er binnen 2 weken nieuwe voorstellen komen,
https://nos.nl/artikel/26(...)etsvoorstellen-asiel

Nu heeft hij tot vanavond de tijd.....
  woensdag 6 mei 2026 @ 13:36:48 #293
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220728043
De asiel-kettingbotsing. :N Zelfs dat krijgt de overheid niet geregeld.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220728054
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Oprecht treurig voor die kinderen maar misschien hadden we het niet zo aantrekkelijk moeten maken voor Jan en alleman om hier te komen.
Dat heeft dan ook helemaal niemand gedaan, dat 'aantrekkelijk maken'. Stop gewoon met die fabel.

Wat we wel hebben is een land met vrede en welvaart, ja dat trekt mensen uit gebieden met oorlog en hongersnood aan. Maar dat is geen 'aantrekkelijk maken'.

En begin niet over sociale vangnetten of sociale huur, dat is nooit de reden dat mensen hierheen trekken. Als je daarover begint bewijs je nooit met asielzoekers te hebben gesproken. Het is niet dat ze uitgebreid een internetonderzoek doen en dan een kaart boeken bij een reisbureau.
pi_220728087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:36 schreef Perrin het volgende:
De asiel-kettingbotsing. :N Zelfs dat krijgt de overheid niet geregeld.
Wat ik al zei: het helpt enorm als je snel een trofee kan laten zien. Al was het maar symbolisch. De conservatieven snappen dit veel beter.

Er is trouwens (deels) expres op aangestuurd. "De urgentie van het vraagstuk prominent in de aandacht houden", noemden Fred Teeven en Halbe Zijlstra dat. Aan die kant leeft het idee dat chaos in de opvang en van hot naar her slepen een afschrikkende werking heeft. Een gesmeerde asielketen heeft een aanzuigende werking. Hebben ze gewoon letterlijk gezegd.

https://www.wodc.nl/actue(...)nstroom-asielzoekers

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 13:44:39 ]
pi_220728095
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Oprecht treurig voor die kinderen maar misschien hadden we het niet zo aantrekkelijk moeten maken voor Jan en alleman om hier te komen.
Vraag me ook altijd af hoe die kinderen hier komen.
Zeker ook met ouders die al heel wat veilige landen doorkruist hebben. Of al een status in bijv Griekenland hebben. Net zoals die groep Palestijnen.

Vind het echt heel naar voor die kinderen. De instroom moet echt omlaag. Want er is in heel veel gemeenten anti AZC gestemd en de spreidingswet gaat heel veel tegenstand geven.
pi_220728114
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:44 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Vraag me ook altijd af hoe die kinderen hier komen.
Zeker ook met ouders die al heel wat veilige landen doorkruist hebben. Of al een status in bijv Griekenland hebben. Net zoals die groep Palestijnen.

Vind het echt heel naar voor die kinderen. De instroom moet echt omlaag.
Ja, want een Grieks concentratiekamp is minder naar voor die kinderen.

En de instroom moet wat dat betreft eerder omhoog: we voldoen bij lange na niet aan de afgesproken percentages die we zouden opvangen van het aantal asielzoekers dat de EU binnen komt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 13:48:53 #298
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220728120
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Volgens Rob Jetten zouden er binnen 2 weken nieuwe voorstellen komen,
https://nos.nl/artikel/26(...)etsvoorstellen-asiel

Nu heeft hij tot vanavond de tijd.....
rob jetten is net sinterklaas die belooft ook altijd van alles

die 10 steden die zie ik ook niet gebeuren , ook niet in het markermeer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220728123
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:44 schreef Black_Baron het volgende:

[..] Want er is in heel veel gemeenten anti AZC gestemd en de spreidingswet gaat heel veel tegenstand geven.
Iedereen die op een anti-AZC partij heeft gestemd is echt eigenlijk gewoon te dom om te stemmen, die stemden over een onderwerp waar de verkiezingen niet over gingen. De gemeenteraad gaat niet over wel of geen AZC, alleen over de locatie.
pi_220728133
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, want een Grieks concentratiekamp is minder naar voor die kinderen.

En de instroom moet wat dat betreft eerder omhoog: we voldoen bij lange na niet aan de afgesproken percentages die we zouden opvangen van het aantal asielzoekers dat de EU binnen komt.
Ah ja. Nu zijn andere EU landen ook al niet goed genoeg meer. Allemaal door naar NL. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')