abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220692653
quote:
Ik val in herhaling maar bepaalde niet-nader-te-noemen media doen aan agendajournalistiek en nieuwsgaring, en de rest van de media volgen dan deze thema's, doen aan both-siderism en zijn bovendien doodsbang om als 'links' te worden gezien (antisemitisme vs islamofobie en epidemische vormen van hoofddoekjes afrukken is nog zoiets). Een krant als De Volkskrant maakt niet zelf actief nieuws, NRC eigenlijk ook niet. In vroeger decennia was deze nieuwsdynamiek wat meer gebalanceerd, vooral de jaren 60 tot 90.

Wat ook veel meer aandacht moet krijgen, en waar wordt vertikt tegen op te treden (nee, we zien begrip voor de frustraties), is dat deze protesten worden aangestoken door een rondtrekkend circus. Sommige gezichten daarvan waren ook aanwezig bij de Malieveld rellen (waarvan je niet mocht zeggen dat het politiek geweld was, vond minister Heinen en Van Oosten).

Protestbrieven aan de gemeenten - als het daarbij was gebleven, soit - zijn niet gemaakt door de bewoners zelf maar worden rondgestuurd in appgroepen en mailinglists. Door actoren met een politieke agenda ipv het daadwerkelijk adresseren van zorgen en de omgeving een beetje beter en leefbaarder maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 20:53:13 ]
pi_220692820
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:12 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Zo is het.
Alsof er een officiële melding wordt gedaan als je wordt lastiggevallen.

En als je s avonds er niet meer alleen kan fietsen en thuis blijft en/of met de auto gaat maak je daar ook geen officiële melding van.
pi_220693170
Over deTT: Azc -tegenstanders zonder klachtgedrag zou ook mooi zijn
pi_220693200
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
  vrijdag 1 mei 2026 @ 22:40:29 #6
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220693492
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Nederland had de Molukkers hun eigen staat beloofd
https://historiek.net/molukkers-in-nederland/449/
quote:
AI-overzicht
Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië in 1949 beloofde Nederland de Molukse KNIL-militairen zelfbeschikking, wat werd geïnterpreteerd als een eigen staat, de Republik Maluku Selatan (RMS).

Toen dit niet werd gerealiseerd, kwamen in 1951 ongeveer 12.500 Molukkers "tijdelijk" naar Nederland, een belofte die leidde tot decennialange onzekerheid en strijd.

De situatie was complex:

Belofte van zelfbeschikking: De Molukkers, vaak in KNIL-dienst, stonden aan de zijde van Nederland tijdens de onafhankelijkheidsstrijd.

Nederland zegde steun toe voor een onafhankelijke positie.

Uitroepen RMS: Na de onafhankelijkheid van Indonesië werd in 1950 de RMS uitgeroepen, wat door Nederland niet werd gesteund, mede door gebrek aan internationale steun.

Overkomst naar Nederland: De Molukkers werden in 1951 als "militaire vluchtelingen" naar Nederland gehaald, in de veronderstelling dat dit tijdelijk zou zijn totdat de politieke situatie in Indonesië zou verbeteren.

Gevolgen: De groep werd in kampen geplaatst, ontslagen uit militaire dienst en bleef decennialang in een onzekere positie, wat leidde tot de vorming van (Molukse wijken).

Historiek
+3
quote:
Als Indonesië in 1949 onafhankelijk wordt, trekken de Molukkers aan het kortste eind.

De Indonesische overheid van president Soekarno ziet de Molukkers als handlangers van de voormalige Nederlandse kolonisator.

Nederland heeft de Molukkers zelfbeschikking beloofd, maar als Nederland internationaal geen steun krijgt om de kolonie te behouden, kan die belofte aan de Molukkers niet gehouden worden.

Als de Molukse republiek (RMS) in 1950 wordt uitgeroepen, ziet Nederland dat als rebellenopstand.

Omdat de positie van de Molukkers in Indonesië verslechtert, worden vierduizend Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen naar Nederland gehaald.
quote:
Bij aankomst wordt de militairen verteld dat ze uit militaire dienst zijn ontslagen, iets dat velen van hen zien als een vernedering.

De eerste jaren wonen de Molukkers in centrale woonoorden, zoals het voormalig concentratiekamp Westerbork, vaak onder barre omstandigheden.

De Molukkers worden buiten de samenleving gehouden en mogen niet werken.
Zij zullen immers weer weer terug gaan naar Indonesië.

Al snel wordt echter duidelijk dat Nederland de Molukkers helemaal niet terug kán sturen.

Op hetzelfde moment worden er in een lagere school in Bovensmilde 105 kinderen en vijf onderwijzers gegijzeld.

Deze keer eisen de gijzelnemers dat de Nederlandse regering zich inzet voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken


[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 01-05-2026 22:45:30 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 23:00:50 #7
236264 crew  capricia
pi_220693739
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Wat vindt de Molukse gemeenschap daar zelf van?
Hoe beleeft de nieuwe generatie dit?

Ik kan me zo voorstellen dat het vroeger meer draaide om overleven (in NL) en de strijd voor een onafhankelijke RMS. Maar dat de jongere generatie zich nu meer richt op hun culturele identiteit en het verwerken van dit historisch trauma.

En ik wil absoluut niet voor deze groep mensen spreken. Dus waar denk jij (of wat denken zij) dat zij zelf het meest bij gebaat zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 01-05-2026 23:51:41 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220693757
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 23:04:01 ]
pi_220694159
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
  zaterdag 2 mei 2026 @ 02:31:32 #10
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694185
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Niet alleen de Molukken , heel Indonesië was een wingewest voor Nederland , en Prins Bernhard was een groot voorstander van militair ingrijpen tegen Soekarno

quote:
AI-overzicht
Nederland haalde eeuwenlang grootschalig grondstoffen en koloniale producten uit Indonesië, waaronder specerijen (kruidnagel, nootmuskaat), koffie, suiker, tabak en thee.

Deze producten werden verhandeld via de VOC en later de Nederlandsche Handel-Maatschappij, wat Nederland aanzienlijke economische winst en rijkdom opleverde.

Belangrijkste producten en grondstoffen:
Specerijen: Kruidnagel, peper, nootmuskaat, foelie.
Plantageproducten: Koffie, thee, suikerriet, tabak.

Andere grondstoffen: Rubber, tin, aardolie (in latere periode).

Doel van de exploitatie:
Wingewest: Indonesië werd vooral in de 19e en 20e eeuw (na 1816) geëxploiteerd als een "wingewest" om de Nederlandse staatskas te vullen.

Cultuurstelsel: Onder het cultuurstelsel (vanaf 1830) werd de bevolking gedwongen om exportgewassen te verbouwen, wat leidde tot enorme exportwinsten voor Nederland.
quote:
Hoe reageert Nederland op het uitroepen van de onafhankelijkheid?

Nederland erkent de Indonesische onafhankelijkheid eerst niet.

Onderhandelingen tussen Indonesië en Nederland mislukken en de spanning loopt op.

De Nederlandse staat wil daarom met militaire actie orde op zaken stellen.
Vanuit Nederlandse kant wordt dit de eerste 'politionele actie' genoemd.

Deze begint op 21 juli 1947 en is erop gericht de delen van Java en Sumatra te heroveren die zijn ingenomen door de troepen van Soekarno.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-indonesie-te-worden

https://npokennis.nl/long(...)e-politionele-acties
Waren die Molukse KNIL militairen daar gebleven dan zouden ze afgemaakt worden door Soekarno, daarom konden ze ook niet meer terug

quote:
AI-overzicht
Nederlandse militairen gingen na de Tweede Wereldoorlog naar Indonesië om het koloniale gezag te herstellen nadat Indonesië op 17 augustus 1945 de onafhankelijkheid had uitgeroepen.

Nederland wilde de kolonie niet kwijtraken, wat leidde tot grootschalige inzet van troepen (de zogeheten Politionele Acties) tussen 1947 en 1949.

Belangrijkste redenen voor de inzet:

Herstel van gezag: Na de Japanse capitulatie wilde Nederland de controle over voormalig Nederlands-Indië terugkrijgen.

Onafhankelijkheidsverklaring: Direct na de oorlog riepen Soekarno en Hatta de Republiek Indonesië uit, wat Nederland niet erkende.

Economisch en politiek belang: De kolonie was van groot economisch belang en Nederland wilde een gecontroleerd, geleidelijk dekolonisatieproces onder eigen leiding.


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 02:45:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694351
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
pi_220694372
Heeft Nederland die strijd niet moeten staken onder druk van de USA?
Die dreigde het Marshallplan in te trekken als we niet zouden stoppen.
pi_220694381
Hangt ook wel een beetje van de context af, waren we aan de winnende hand, werd het geframed als tijdelijk terugtrekken, hadden ze eventueel zelf nog een keuze om de strijd te staken etc etc.

Verder tsjah als het ze helpt waarom niet maar aan de andere kant het 75 naar geleden en de personen zijn zeer waarschijnlijk allemaal overleden.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:19:54 #14
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694399
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 08:07 schreef Candymannetje het volgende:
Heeft Nederland die strijd niet moeten staken onder druk van de USA?
Die dreigde het Marshallplan in te trekken als we niet zouden stoppen.
quote:
AI-overzicht
Ja, dat klopt grotendeels. Nederland is eind 1948 en begin 1949 onder zeer zware druk van de Verenigde Staten gestopt met de militaire acties in Indonesië (de Politionele Acties).

De Amerikaanse regering dreigde inderdaad de cruciale financiële hulp via het Marshallplan stop te zetten als Nederland niet zou stoppen met de oorlog en de onafhankelijkheid van Indonesië zou erkennen.

Erasmus University Thesis Repository +3
De belangrijkste redenen voor dit Amerikaanse besluit waren:

Kosten van de oorlog: De VS vonden het onaanvaardbaar dat Nederland de (geleende) Amerikaanse Marshallgelden gebruikte om een koloniale oorlog in Indonesië te financieren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
https://excusesknilmolukkers.nl/geschiedenis/
quote:
AI-overzicht
Ja, de KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) liepen ernstig gevaar in Indonesië na de soevereiniteitsoverdracht op 27 december 1949.

Hier zijn de belangrijkste redenen en feiten:

Verraad en wraak: Omdat de KNIL-militairen (waaronder velen van Zuid-Molukse afkomst) aan Nederlandse zijde hadden gevochten tegen de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders, werden zij door de nieuwe Indonesische machthebbers en bevolking gezien als verraders en handlangers van de koloniale macht.

Positie van Molukse KNIL'ers: Na de opheffing van het KNIL op 26 juli 1950 moesten de militairen kiezen: overgaan in het Indonesische leger (APRIS) of demobiliseren.

De Molukse militairen vertrouwden het Indonesische leger niet en wilden niet dienen onder een regering die de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) niet erkende.

Veiligheidssituatie: Door de afgekondigde RMS en de daaropvolgende militaire acties door Indonesië op Ambon, kwamen de Molukse KNIL'ers in een onmogelijke en levensgevaarlijke positie.

Transport naar Nederland: Vanwege dit gevaar besloot de Nederlandse regering om ongeveer 4.000 Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen (in totaal ca. 12.500 personen) tijdelijk naar Nederland te halen, een proces dat in 1951 plaatsvond.


[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 08:27:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694405
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
Ik was er toen ook nog niet. Maar het pad richting het huidige Indonesië was lang en ingewikkeld. Zo waren er lang plannen (en ook wel verdragen meen ik) dat Indonesië een federatie zou worden of een land binnen het koninkrijk Nederland. Dat soort opties zouden best kansen bieden voor de Molukken. En toen ze kwamen had Nederland de strijd in de Oost ook echt nog niet opgegeven, men hield niet voor niets nog lang vast aan Nederlands Papoea Nieuw Guniea.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:22:37 #16
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220694407
Kan het eens klaar zijn met AI troep hier?

Prima dat je dingen opzoekt maar stop een beetje moeite in je posts..
pi_220694413
Even ingelezen in de wiki, aangezien de Molukkers zelf Nederlands kunnen en het een gevoelig onderwerp is, zal dit behoorlijk betrouwbaar zijn denk ik: https://nl.wikipedia.org/(...)lukkers_in_Nederland

De opname in het leger om ze te kunnen bevelen en ze daarna weer uit het leger gooien was een rare actie. En dat ze lang geen kans kregen Nederlands staatsburger te worden, terwijl ze nota bene in een Nederlands leger hadden gediend en mede daardoor in Nederland terecht waren gekomen, kan natuurlijk ook niet. Ook zijn ze wel erg lang in slechte, tijdelijke huisvesting gehouden. Daar kun je zeker excuses voor aanbieden.

Maar als ik het goed begrijp, waten de Molukkers ook niet van plan hier te integreren, ze bleven jarenlang uit gaan van een eigen land. Terwijl allang duidelijk was dat dat niet ging gebeuren. Nederland gaf wel asiel aan de uit Indonesië gevluchtte Molukse leiders.

Dat landelijke Molukse monument komt er nu in juni 2026 ook eindelijk:
https://www.landelijkmoluksmonument.nl/
Dat is natuurlijk niet meer dan terecht. Van mij mag de koning daarbij best excuses maken voor hoe ze hierheen zijn gehaald en hoe moeizaam de eerste jaren verliepen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 08:29:56 ]
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:28:58 #18
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694418
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
Soekarno had de KNIL soldaten allemaal vermoord, ze moesten naar Nederland komen en konden ook niet terug
Niet als KNIL Soldaat

En ook geen republiek Molukken dus , nog geen zandkorrel


quote:
AI-overzicht
KNIL staat voor het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger.

Dit was het koloniale leger van Nederland in het voormalige Nederlands-Indië (het huidige Indonesië), dat officieel bestond van 1830 tot 1950.

Belangrijke kenmerken en feiten over het KNIL:
Doel: Beschermen van Nederlandse koloniale belangen en handhaven van het gezag in Nederlands-Indië.

Periode: Opgericht in 1814 (als onderdeel van het Nederlandse leger), vanaf 1830 als zelfstandige krijgsmacht tot 1950.
Inzet: Het KNIL heeft vele expedities uitgevoerd, waaronder de Atjeh-oorlog, en vocht tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen Japan.
quote:
Soevereiniteitsoverdracht en RMS
Toen Nederland in 1949 de soevereiniteit overdroeg aan Indonesië, werd het KNIL ontbonden.

Molukse militairen kwamen daardoor in een onmogelijke positie.
Zij kregen de keuze om zich aan te sluiten bij het Indonesische leger of terug te keren naar hun eigen Republiek der Zuid-Molukken (RMS), die in 1950 was uitgeroepen.

Beide opties waren gevaarlijk: aansluiting bij het Indonesische leger was vrijwel onmogelijk omdat ze door Indonesië als landverraders werden gezien, en terugkeer betekende vervolging omdat Indonesië inmiddels de macht had overgenomen op de Molukken.


[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 08:56:01 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694490
Ik zal Perplexity eens vragen waarom Mike altijd ChatGPT gebruikt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220694612
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 21:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Alsof er een officiële melding wordt gedaan als je wordt lastiggevallen.

En als je s avonds er niet meer alleen kan fietsen en thuis blijft en/of met de auto gaat maak je daar ook geen officiële melding van.
Daarom wordt er dus ook gevraagd naar het veiligheidsgevoel.

https://nos.nl/artikel/26(...)igheid-een-voldoende

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 09:29:22 ]
pi_220694823
Moorman heeft de Spiekmanlezing gegeven: https://progressiefnederl(...)r-marjolein-moorman/
Met blijkbaar vooral aandacht voor de huidige stress-samenleving:
https://www.trouw.nl/poli(...)ijtgeraakt~bc8989df/

Ze verbaast zich over het feit dat vrouwen tussen de 30 en de 40, dus in de kracht van hun leven, massaal uitvallen.

quote:
“Ik denk dat veel mensen het herkennen. Presteren, optimaliseren en steeds maar harder rennen is de norm geworden, terwijl tegelijkertijd het leven duurder wordt en de overheid zich terugtrekt. Dat is volgens mij de diepere oorzaak achter veel van de huidige problemen op de politieke agenda. Ergens onderweg zijn we ons idee wat een goed en fijn leven is, kwijtgeraakt.”
Ze zet zich duidelijk af tegen het neoliberalisme:
quote:
“Het heeft te maken met politieke keuzes. Er is de afgelopen decennia steeds meer neergelegd bij het individu. Je bent zelf verantwoordelijk. De maakbaarheid van de samenleving ging overboord, het is geworden: de maakbaarheid van het individu. De markt zou zorgen voor de rest. Ik probeer het woord neoliberaal te vermijden, maar dat is wel de kern: je bent altijd en overal zelf verantwoordelijk voor. Van het vinden van een huis, een inkomen waar je van rond kunt komen tot gezond je pensioen halen. Dat is de stress-samenleving."
En geeft dit individualiatische denken, waarbij ook een nulsom denken hoort (als een ander iets krijgt, zou jij het verliezen), ook de schuld van de opkomst van de rechts-populistische partijen.


Ik vind het hele verhaal wel goed, maar of hier nou het bezielende verhaal van de nieuwe partijleider die Pro de grootste gaat maken wordt verteld? Ik mis toch een beetje het heilige vuur wat bijvoorbeeld een Samsom wel over kon brengen.
pi_220694933
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
quote:
Tot op de dag van vandaag heerst op grote schaal het misverstand dat de Nederlandse regering ooit heeft beloofd Molukkers terug te brengen naar een eigen RMS, als dank voor hun strijd in het KNIL. Met dit verhaal ben ik ook opgegroeid. Het gevolg van die verhalen over de ‘valse belofte’ is een versterking van emoties: verraad, vernedering, onmacht en frustratie.

Maar veelvuldig onderzoek toont aan dat de Nederlandse regering deze belofte nooit heeft gemaakt. Wim Manuhutu, historicus en voormalig directeur van Museum Maluku, bevestigt per mail: ‘Het verhaal van de belofte van een eigen staat is een hardnekkige mythe die nogal resistent is tegen onderzoek.’
Bron: https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Stop met het herhalen van deze leugen.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 10:10:55 #23
236264 crew  capricia
pi_220695027
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 08:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Soekarno had de KNIL soldaten allemaal vermoord, ze moesten naar Nederland komen en konden ook niet terug
Niet als KNIL Soldaat

En ook geen republiek Molukken dus , nog geen zandkorrel
[..]
[..]

Môrgen Michael,
Ik krijg wat opmerkingen binnen over het posten van AI teksten. Heb het achter gelegd wat daar nu in zijn algemeen het beleid in is. Want ik weet het ook niet.
Vriendelijk verzoek om het voorlopig wat te beperken.
Bvd.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695044
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:
maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
*Fout 1 hebzucht , oprichting VOC
*Niet al voor 1940 aansturen op onafhankelijkheid
*Oorlog met de nationalisten 45-50
* De Molukse Knillers in 1951 niet vertellen dat terugkeer na 6 maanden onzeker was
*Was die 6 maanden misschien een idee van de regering, een zelfbedrog ? Laks handelen ?
*Bij de Molukse knillers aandringen zelf ontslag te nemen, waar ze waren in Indonesië. Niet gedaan
*Eventueel met een interessante oprotpremie
*Niet vertellen dat zij direct na aankomst ontslagen zouden worden. Soms niet eens in Nederlands water.
*Niet aandringen bij de regering Soekarno geduld hebben met de aanwezigheid van een Nederlands leger nog steeds aanwezig. En met Indonesië een plan tot demobilisatie maken
Indonesië wilde juiste demobilisatie in Indonesië, maar niet op een eiland zoals Seram of Nieuw Guinea
* Die extra tijd was nodig om de soldaten te overtuigen zelf ontslag te nemen.Contractueel moesten de soldaten ontslagen worden op grondgebied die ze zelf kozen
*Mijn idee is dat de Nederlandse regering niet veel heeft gedaan na aankomst om een terugkeer te organiseren.Bijv nog eens praten met de regering Soekarno. Die geld beloven.

* Fout 1 : Koloniaal gedrag, de inwoners van de bezette gebieden waren er om aan te verdienen. Niet de lasten willen dragen
In dezelfde periode weigerde de Nederlandse politiek de soldaten die namens Nederland verrotten in de Japanse kampen hun salaris over die periode te betalen... Die schuld heeft Nederland afgeschoven op Indonesië

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 10:23:09 ]
pi_220695148
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 09:56 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
[..]
Bron: https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Stop met het herhalen van deze leugen.
Dat gaat specifiek over een eigen staat. Het doel was echter dat deze groep slechts zeer tijdelijk naar Nederland zou gaan. Zodat ze weer terug konden keren als het veilig was. Ook is er veel frustratie over hoe het Nederlandse leger met ze om is gegaan (eerst opgenomen in het Nederlandse leger en bij aankomst in Nederland kregen ze te horen dat ze gedemilitariseerd waren maar ook niet mochten werken e.d. En hun kinderen konden niet zomaar naar school).
pi_220695170
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
3000 mensen kwamen terecht in Westerbork, 3000 gingen naar kamp Vught (zijn in deze cijfers meegeteld de later geboren kinderen?)
6.500 Molukkers (of meer) werden elders gehuisvest. Niet in voormalige nazi-kampen.
Nederland heeft Indonesië een federatie opgedrongen. Met deelstaten (deelstaat Oost-Indonesië was vooral Moluks) die een soort autonomie zouden krijgen.
Indonesië accepteerde dat in 1949, maar met het idee het ongedaan te maken als Nederland weg ging.
Daar moet het idee in Molukse kringen zijn ontstaan dat de Nederlandse regering een belofte had gedaan een Molukse staat te verwezenlijken en te steunen .
In reactie op die komende annexatie van Oost-Indonesië werd in 1 april 1950 de RMS uitgroepen. De claim was het zuidelijk deel van de Molukken.
Nederland heeft die deelstaat nooit voorgestaan als beloning voor de Molukse soldaten. Nederland heeft ook niet toegezegd de annexatie van die deelstaat militair te voorkomen. RMS is nooit erkend en er is nooit een belofte gedaan die politiek en militair te verdedigen

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 10:59:42 ]
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 10:59:46 #27
236264 crew  capricia
pi_220695287
quote:
Tot op de dag van vandaag heerst op grote schaal het misverstand dat de Nederlandse regering ooit heeft beloofd Molukkers terug te brengen naar een eigen RMS, als dank voor hun strijd in het KNIL. Met dit verhaal ben ik ook opgegroeid. Het gevolg van die verhalen over de ‘valse belofte’ is een versterking van emoties: verraad, vernedering, onmacht en frustratie.

Maar veelvuldig onderzoek toont aan dat de Nederlandse regering deze belofte nooit heeft gemaakt. Wim Manuhutu, historicus en voormalig directeur van Museum Maluku, bevestigt per mail: ‘Het verhaal van de belofte van een eigen staat is een hardnekkige mythe die nogal resistent is tegen onderzoek.’
https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Er lijkt inderdaad niets beloofd te zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695291
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:59 schreef capricia het volgende:

[..]
https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Er lijkt inderdaad niets beloofd te zijn.
Geen eigen staat inderdaad. Maar dat was het punt ook niet zo.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:01:25 #29
236264 crew  capricia
pi_220695294
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Geen eigen staat inderdaad. Maar dat was het punt ook niet zo.
Welke beloften zijn er dan wel gedaan?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695296
twitter


Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:05:25 #31
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695317
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
*Fout 1 hebzucht , oprichting VOC
*Niet al voor 1940 aansturen op onafhankelijkheid
*Oorlog met de nationalisten 45-50
* De Molukse Knillers in 1951 niet vertellen dat terugkeer na 6 maanden onzeker was
*Was die 6 maanden misschien een idee van de regering, een zelfbedrog ? Laks handelen ?
*Bij de Molukse knillers aandringen zelf ontslag te nemen, waar ze waren in Indonesië. Niet gedaan
*Eventueel met een interessante oprotpremie
*Niet vertellen dat zij direct na aankomst ontslagen zouden worden. Soms niet eens in Nederlands water.
*Niet aandringen bij de regering Soekarno geduld hebben met de aanwezigheid van een Nederlands leger nog steeds aanwezig. En met Indonesië een plan tot demobilisatie maken
Indonesië wilde juiste demobilisatie in Indonesië, maar niet op een eiland zoals Seram of Nieuw Guinea
* Die extra tijd was nodig om de soldaten te overtuigen zelf ontslag te nemen.Contractueel moesten de soldaten ontslagen worden op grondgebied die ze zelf kozen
*Mijn idee is dat de Nederlandse regering niet veel heeft gedaan na aankomst om een terugkeer te organiseren.Bijv nog eens praten met de regering Soekarno. Die geld beloven.

* Fout 1 : Koloniaal gedrag, de inwoners van de bezette gebieden waren er om aan te verdienen. Niet de lasten willen dragen
In dezelfde periode weigerde de Nederlandse politiek de soldaten die namens Nederland verrotten in de Japanse kampen hun salaris over die periode te betalen...
Die schuld heeft Nederland afgeschoven op Indonesië
De fout is dat Nederland de KNIL mensen als KNIL mensen heeft terug gehaald, anders zou Indonesië hen terecht vermoord hebben.
Als men de hele KNIL had ontmanteld en en als prive personen had ontslagen en hen eerlijk de keus had gelaten , dan waren er geen 12.000 KNIL soldaten naar Nederland gekomen

Een Molukse staat was net zo onmogelijk als de Staat Friesland

Het KNIL soldatenkorps intact laten was meer een hersenspinsel van Prins Bernhard, die kon de koloniale gedachte niet loslaten

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 11:11:24 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695368
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Welke beloften zijn er dan wel gedaan?
Bijvoorbeeld dat ze op korte termijn weer naar huis zouden kunnen gaan. Men ging uit van een verblijf van maximaal een half jaar in Nederland.
In die periode was de gedachte dat Indonesië een federatie zou worden met daarin o.a. het Nederlands georiënteerde Oost-Indonesië als een van de deelstaten https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Indonesi%C3%AB
Dat was geen lang leven beschoren, bleek al snel.
Daarnaast was de behandeling van deze groep sowieso niet erg netjes. Men had jaren voor Nederland gevochten en mocht daarna jarenlang eigenlijk niets doen…
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:32:35 #33
236264 crew  capricia
pi_220695426
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld dat ze op korte termijn weer naar huis zouden kunnen gaan. Men ging uit van een verblijf van maximaal een half jaar in Nederland.
In die periode was de gedachte dat Indonesië een federatie zou worden met daarin o.a. het Nederlands georiënteerde Oost-Indonesië als een van de deelstaten https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Indonesi%C3%AB
Dat was geen lang leven beschoren, bleek al snel.
Daarnaast was de behandeling van deze groep sowieso niet erg netjes. Men had jaren voor Nederland gevochten en mocht daarna jarenlang eigenlijk niets doen…
Indonesië weigerde toen ook deze mensen te laten terugkeren naar de Molukken (Oost-Indonesië) zolang de RMS-strijd voortduurde.
Dus de claim dat ze niet terug konden, kun je net zo goed bij Indonesië leggen.

Ik vraag me wel af of er überhaupt mensen van de nieuwe generatie later nog terug gekeerd zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:35:06 #34
375570 crew  Cyan9
pi_220695438
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
Dit is wel weer enigszins typisch.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:41:24 #35
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695479
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
daar valt wel wat te doen voor een goede lobbyist ,

Een toeslag voor straatarme gokkers ??
Een renteaftrek voor leningen aan gokkers
of een hogere WW uitkering voor boven modale gokkers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695524
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De fout is dat Nederland de KNIL mensen als KNIL mensen heeft terug gehaald, anders zou Indonesië hen terecht vermoordhebben.
.... Onzin en je keurt massamoorden goed
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:47:51 #37
236264 crew  capricia
pi_220695528
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
Ze stond niet op de kieslijst. Is sinds eind vorig jaar dus ook geen kamerlid meer.

Scheelt wel weer wachtgeld. Salaris zal ongeveer hetzelfde zijn?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695543
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat gaat specifiek over een eigen staat. Het doel was echter dat deze groep slechts zeer tijdelijk naar Nederland zou gaan. Zodat ze weer terug konden keren als het veilig was. Ook is er veel frustratie over hoe het Nederlandse leger met ze om is gegaan (eerst opgenomen in het Nederlandse leger en bij aankomst in Nederland kregen ze te horen dat ze gedemilitariseerd waren maar ook niet mochten werken e.d. En hun kinderen konden niet zomaar naar school).
Wijsheid achteraf.

We moeten niet denken dat men in 1950 in de toekomst kon kijken. Als Halsema 75 jaar eerder was geboren, dan zou ze dezelfde beslissing hebben genomen als de toenmalige regering.

Even de feiten op een rijtje:

- Molukkers mochten tot 1956 niet werken, maar kregen in plaats daarvan een uitkering.
- Molukse kinderen mochten (en moesten) school en kregen les in de Maleise taal.

Deze maatregelen waren gericht op terugkeer. Pas na een aantal jaren werd duidelijk dat terugkeer niet mogelijk was. Hoe had de regering dat vooraf moeten weten?

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:51:34 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695555
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
.... Onzin en je keurt massamoorden goed
nee als men als gewone mens daar gebleven was dan niet, dan was men opgegaan in de niet geregistreerde menigte

Maar dan was ontslag als militair een voorwaarde geweest
Prins Bernhard had zijn hart verpand aan Nederlands Indie , en geloofde in het rijke wingewest Indonesia
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:53:50 #40
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695563
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:49 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wijsheid achteraf.

We moeten niet denken dat men in 1950 in de toekomst kon kijken. Als Halsema 75 jaar eerder was geboren, dan zou ze dezelfde beslissing hebben genomen als de toenmalige regering.

Even de feiten op een rijtje:

- Molukkers mochten tot 1956 niet werken, maar kregen in plaats daarvan een uitkering.
- Molukse kinderen mochten (en moesten) school en kregen les in de Maleise taal.

Deze maatregelen waren gericht op terugkeer. Pas na een aantal jaren werd duidelijk dat terugkeer niet mogelijk was. Hoe had de regering dat vooraf moeten weten?

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
klopt

KNIL militairen waren nog in dienst van Nederland , werden ook betaald als Miilitairen en men had het idee dat er weer terug zouden kunnen, naar een soort Nederlands Indie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695649
quote:
We willen via de minister-president de regering oproepen om te erkennen dat Nederland de Molukkers slecht heeft behandeld door hen niet goed op te vangen. Daarnaast pleiten wij voor meer investeringen in de Molukse gemeenschap om erkenning en herstel te bevorderen
https://excusesknilmolukkers.nl/het-team/


Ik heb iets tegen excuses vragen, eisen en excuses geven.
Dat geven wordt soms gedaan met het idee dat het een healing kan zijn. En minder spanning tussen bevolkingsgroepen.
Ik geloof dat niet zo
Nederlandse regeringen hebben al - zij het bedekt- erkend dat toenmalige regeringen de Molukkers niet goed behandelde ( rietkerkuitkering, het gebaar van 2001)
Expliciete excuses van koning en premier zal het leed en verdriet niet doen verdwijnen

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 12:19:28 ]
pi_220695655
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt

KNIL militairen waren nog in dienst van Nederland , werden ook betaald als Miilitairen en men had het idee dat er weer terug zouden kunnen, naar een soort Nederlands Indie
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
pi_220695727
quote:
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:49 schreef Kottnauer het volgende:

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
Vooraf excuses eisen is mal en niet mogelijk.
Waarom is het potsierlijk ? Halsema eiste niet... Ze deed een oproep
quote:
"Hoewel de maatschappelijke erkenning langzaam groeit, heeft Nederland nog altijd een schuld in te lossen en excuses te maken."
-
"zeker nu Molukkers uit de eerste generatie nog onder ons zijn en dit kunnen ontvangen"
https://nos.nl/artikel/26(...)lukkers-in-nederland
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:27:37 #44
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695768
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
Het waren Nederlandse soldaten en Soekarno wilde ze niet meer zien
quote:
https://www.federatie-indo.nl/21-07-26/

Ja, dit klopt grotendeels, met name voor de Molukse KNIL-militairen die in 1951 naar Nederland kwamen.
Hier zijn de belangrijkste details van deze historische gebeurtenis:
Ontslag bij aankomst: Bij aankomst in Nederland (vaak in Rotterdam) kregen de Molukse KNIL-militairen te horen dat ze uit militaire dienst waren ontslagen. Dit gebeurde op basis van een besluit van de ministerraad op 19 februari 1951.

Tijdelijk karakter: De overkomst werd door de Nederlandse regering als "tijdelijk" beschouwd, en ze kregen de status van militair van de Koninklijke Landmacht die direct weer werd beëindigd.

Locatie van ontslag: De militairen werden vaak direct na de reis per bus naar militaire complexen gebracht, zoals De Boskamp in Amersfoort, dat als demobilisatiecentrum fungeerde.

Impact: Dit ontslag zorgde voor veel onrust en het gevoel "afgedankt" te zijn door Nederland, het land waarvoor zij loyaal hadden gestreden

Europese/Nederlandse KNIL'ers: Een deel van deze groep stroomde door naar de Koninklijke Landmacht (vaak met verlies van rang), of demobiliseerde op een minder abrupte wijze.

www.indonesia-dutchcolonialheritage.nl.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695772
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
Ene kant ben ik het met je eens.
Schandalig gedrag.
Maar aan de andere kant is het niks bijzonders.
De overheid zegt constant dingen die ze niet nakomen.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 12:32:25 #46
236264 crew  capricia
pi_220695796
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het waren Nederlandse soldaten en Soekarno wilde ze niet meer zien
[..]

Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:40:27 #47
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695836
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
https://vox-voks.nl/van-heutsz.html

Korea

In Korea mocht Nederland wel vechten van de USA

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 12:52:31 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695952
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
Het is een showregiment en opgericht 1 juli 1950. Ter herdenking van het KNIL ofzo
Dit regiment was bijna 35 jaar aanwezig op de 15 augustus herdenking in Den Haag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regiment_Van_Heutsz
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 13:11:21 #49
236264 crew  capricia
pi_220695981
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Het is een showregiment en opgericht 1 juli 1950. Ter herdenking van het KNIL ofzo
Dit regiment was bijna 35 jaar aanwezig op de 15 augustus herdenking in Den Haag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regiment_Van_Heutsz
Er zaten daar toch ook (oud)Knillers in? En ze hebben flink gevochten in Korea.
In mijn ogen draagt het regiment dus niet alleen de naam, maar is historisch ook direct verbonden met de mensen uit het voormalige KNIL.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695999
Iets anders, dit begint een serieus probleem te worden: https://www.volkskrant.nl(...)en-kant-op~b371b2cb/

Het lijstje met bruggen dat onderhoud nodig heeft groeit snel en rijkswaterstaat heeft inmiddels zelfs niet meer genoeg geld om een motor van een slagboom te vervangen, laat staat brugdelen.
pi_220696022
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Er zaten daar toch ook (oud)Knillers in? En ze hebben flink gevochten in Korea.
In mijn ogen draagt het regiment dus niet alleen de naam, maar is historisch ook direct verbonden met de mensen uit het voormalige KNIL.
Er was een link met een Nederlands detachement in Korea (NDVN)
Hoe het verder was met het Van Heutszregiment weet ik niet, maar het was niet betrokken bij de gedwongen komst van ex-Knillers uit de Molukken

Ik ken 2 namen van oud-knillers (niet molukkers) die in Korea vochten. Ik denk dat er meer oud-knillers daar waren. Overigens waren er in de hele Landmacht en Luchtmacht te Nederland na 1950 oud-knillers

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 13:40:13 ]
pi_220696138
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 09:44 schreef Hanca het volgende:
Moorman heeft de Spiekmanlezing gegeven: https://progressiefnederl(...)r-marjolein-moorman/
Met blijkbaar vooral aandacht voor de huidige stress-samenleving:
https://www.trouw.nl/poli(...)ijtgeraakt~bc8989df/

Ze verbaast zich over het feit dat vrouwen tussen de 30 en de 40, dus in de kracht van hun leven, massaal uitvallen.
[..]
Ze zet zich duidelijk af tegen het neoliberalisme:
[..]
En geeft dit individualiatische denken, waarbij ook een nulsom denken hoort (als een ander iets krijgt, zou jij het verliezen), ook de schuld van de opkomst van de rechts-populistische partijen.


Ik vind het hele verhaal wel goed, maar of hier nou het bezielende verhaal van de nieuwe partijleider die Pro de grootste gaat maken wordt verteld? Ik mis toch een beetje het heilige vuur wat bijvoorbeeld een Samsom wel over kon brengen.
Ik denk oprecht dat ze wel een punt heeft mbt het rennen van de samenleving.
Beide partners die moeten werken om rond te komen, dure boodschappen, mobiliteit etc etc.

Haar oplossingen/ideeën stroken dan compleet niet met het oplossen daarvan want dat gaat vooral over extra geld voor de onderkant van de samenleving ten koste van die moeder die wel werkt.
pi_220696212
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
[..]
Vooraf excuses eisen is mal en niet mogelijk.
Waarom is het potsierlijk ? Halsema eiste niet... Ze deed een oproep
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)lukkers-in-nederland
Het is potsierlijk omdat Halsema zelf, als zij 75 jaar eerder was geboren, dezelfde keuze had moeten maken als de regering destijds met de beste bedoelingen heeft gemaakt.

Ter vergelijking: Als Halsema 200 jaar eerder was geboren, was zij vermoedelijk ook een voorstander van de slavernij geweest. Waarom? Omdat destijds bijna iedereen een voorstander van de slavernij was. In die tijd vond men dat volkomen logisch en normaal.

Ik vind het potsierlijk, nogmaals, om dan 200 jaar later met een opgeheven vingertje excuses te maken of eisen voor gebeurtenissen uit een ver verleden.

We eisen ook geen excuses van de Italianen omdat zij 2000 jaar geleden ons land hebben veroverd. We vragen ook geen excuses aan de Denen omdat zij in 800 jaar na Christus ons land hebben geplunderd.

Terug naar de Molukken. De toenmalige regering heeft in de periode rond 1950 de best mogelijke besluiten genomen, gegeven de moeilijke omstandigheden die er nu eenmaal waren. Ook nadien zijn er nog veel handreikingen geweest richting de Molukse gemeenschap. De derde en vierde generatie is volledig geïntegreerd, draagt volledig bij en geniet ook alle rechten als Nederlandse staatsburgers.

Mochten er onder die nazaten nog mensen zijn die terug willen naar de Molukken, dan staat dat hen volledig vrij.
pi_220696671
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:03 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Het is potsierlijk omdat Halsema zelf, als zij 75 jaar eerder was geboren, dezelfde keuze had moeten maken als de regering destijds met de beste bedoelingen heeft gemaakt.
Kennelijk vind zij dat de regeringen toen een andere keuze had moeten maken.
Vinden een heleboel mensen dit . Ik ook

quote:
Ik vind het potsierlijk, nogmaals, om dan 200 jaar later met een opgeheven vingertje excuses te maken of eisen voor gebeurtenissen uit een ver verleden.
Het was 75 jaar geleden . Het gaat in deze kwestie niet om slavernij.
Nu zie ik jou "met opgeheven vingertje" zwaaien. Niet Halsema.

wbt hoe men dacht 75 jaar terug over deze kwestie.. Molukkers dachten nog : dat ontslag is grof gedaan, maar ze brengen ons terug.
Dat laatste deed Nederland dus niet. Dat was de tijdsgeest van hen na enige jaren: ze hebben ons belazerd.
pi_220697306
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:16 schreef Hanca het volgende:
Iets anders, dit begint een serieus probleem te worden: https://www.volkskrant.nl(...)en-kant-op~b371b2cb/

Het lijstje met bruggen dat onderhoud nodig heeft groeit snel en rijkswaterstaat heeft inmiddels zelfs niet meer genoeg geld om een motor van een slagboom te vervangen, laat staat brugdelen.
Nog even wachten tot de Tata Steel verduurzaming up-and-running is, en de miljarden zijn overgemaakt.

Wanneer de overproductie aan staalslakken een beetje op peil is, wordt het hoog tijd om alle toeritten, bruggen, viaducten en knooppunten aan te pakken en wat geld vrij te maken voor RWS.

Met vriendelijke groet,
Rapport Wennink 2.0, Jetten 2|Brekelmans 1
pi_220697437
Onze Koning en Koningin gaat naar een volgend fout feestje (waar EU de subsidie van heeft ingetrokken):

https://bsky.app/profile/(...)g/post/3mksf52mnk22k

Ditmaal in Italië.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 17:02:40 ]
pi_220697458
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:02 schreef Klopkoek het volgende:
Onze Koning en Koningin gaat naar een volgend fout feestje (waar EU de subsidie van heeft ingetrokken):

https://bsky.app/profile/(...)g/post/3mksf52mnk22k

Ditmaal in Italië.
Of een eerlijkere duiding: ze steken de Nederlandse kunstenaars een hart onder de riem.
https://www.rijksoverheid(...)oen-biennale-venetie
pi_220697610
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of een eerlijkere duiding: ze steken de Nederlandse kunstenaars een hart onder de riem.
https://www.rijksoverheid(...)oen-biennale-venetie
Ja, wat is er nu weer fout aan een bezoek aan een internationale kunsttentoonstelling.
pi_220697711
En wen er maar aan dat Russen overal weer mee doen, het WK Roeien straks in Amsterdam zijn ook gewoon Russen (nu ook de 4 en 8 boten), het WK turnen in Rotterdam doen ook Russen mee, eventuele internationale judo en zwemtoernooien doen Russen gewoon mee onder Russische vlag met een Russisch volkslied als ze winnen. Je kunt straks niet meer overal weg blijven waar Russen zijn.

De Nederlandse kunstenaars hebben na vele bezuinigingen juist de steun hard nodig, mooi dat koningshuis en minister daar heen gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 17:53:30 ]
pi_220697875
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:53 schreef Hanca het volgende:
De Nederlandse kunstenaars hebben na vele bezuinigingen juist de steun hard nodig, mooi dat koningshuis en minister daar heen gaan.
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!

https://www.nrc.nl/nieuws(...)enetie-ooit-a4926573

https://www.volkskrant.nl(...)n-bijdrage~b2b3e999/

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 18:11:55 ]
pi_220697891
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!
Russische burgers mogen van mij overal aan meedoen, die verwijt ik het beleid van Putin helemaal niet.
pi_220697898
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!
Waarom je nu weer CU en religie er bij moet betrekken is me een totaal raadsel. Jij komt met een (wat mij betreft rare) post over dat het koningshuis en de regering blijkbaar geen Nederlandse kunstenaars in Venetië mogen steunen, blijkbaar omdat Volt dat ook vindt. Ik vind het mooi dat deze regering wel een zware delegatie stuurt, dat had het kabinet Schoof nooit gedaan.
pi_220697911
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:11 schreef Hanca het volgende:
dat had het kabinet Schoof nooit gedaan.
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
pi_220697916
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
Het is een kunstmanifestatie, geen politiek drama.
pi_220697919
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
pi_220697960
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
Het gaat hier niet om hoe ik dat zie maar hoe het radicaal-rechtse Schoof kabinet dat had gezien.

Een kenmerk van radicaal-rechts is dat inderdaad de privesfeer en de kunstuitingen binnen het partijpolitieke wordt getrokken. Wat Meloni/Salvini nu ook gewoon uitrolt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 18:20:35 ]
pi_220697977
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
Inderdaad, zowel sport, muziek als kunst moet ver weg blijven van politiek gezever. Je komt er bij kunst/kunstenaars uiteraard niet onderuit, want die reflecteren vaak op de politiek, dan nog is het uitsluiten van deelnemers niet wenselijk.
pi_220698011
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het gaat hier niet om hoe ik dat zie maar hoe het radicaal-rechtse Schoof kabinet dat had gezien.

Een kenmerk van radicaal-rechts is dat inderdaad de privesfeer en de kunstuitingen binnen het partijpolitieke wordt getrokken. Wat Meloni/Salvini nu ook gewoon uitrolt.
Een kenmerk van radicaal zijn is ook een rigide denkpatroon.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:25:05 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220698022
https://www.telegraaf.nl/(...)kholt/150932477.html

Die Boekholt doet me denken aan die mevrouw van de krachtwijken , Prachtwijken ,die moest ook het wonen gaan doen , die wilde zelfs blokken met huurwoningen gaan slopen , om meer groen te krijgen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220698124
https://www.sg.uu.nl/agenda/2026/wat-vrijheid-van-ons-vraagt

Een aardige lezing voor 4 mei. Hoewel Hamer het naar mijn smaak te ver doordrijft, is het altijd goed om stil te staan bij de schaduwkant van te ver doorgeschoten individualisme.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220698191
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Inderdaad, zowel sport, muziek als kunst moet ver weg blijven van politiek gezever. Je komt er bij kunst/kunstenaars uiteraard niet onderuit, want die reflecteren vaak op de politiek, dan nog is het uitsluiten van deelnemers niet wenselijk.
Ik ben het helemaal met je eens, maar de kunstwereld denkt daar al langer heel anders over.
pi_220698217
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar de kunstwereld denkt daar al langer heel anders over.
Hoe dan? Kunst is reflectie op de wereld.
pi_220698232
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Hoe dan? Kunst is reflectie op de wereld.
Dat is niet hetzelfde als politiek. De kuntswereld wil juist veel politieker zijn. En tegelijkertijd meer subsidie vangen.
pi_220698247
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is niet hetzelfde als politiek. De kuntswereld wil juist veel politieker zijn. En tegelijkertijd meer subsidie vangen.
Moet je aan Theo van Gogh vragen.. _O-
pi_220698262
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:44 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Moet je aan Theo van Gogh vragen.. _O-
Wat heeft dat er nou meer te maken?
pi_220698278
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat heeft dat er nou meer te maken?
Nou, las even een vooroordeel over kunstenaars van jou.
pi_220698283
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou, las even een vooroordeel over kunstenaars van jou.
Proost B:)B
pi_220698300
Ja, van hetzelfde, een maatschappij die kunst hoog heeft staan is een rijke maatschappij.
pi_220698372
Plus dat het onzin is dat kunstenaars alleen maar subsidie slurpers zijn. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet je wel wat kunnen. Hetzelfde als dat een ondernemer naar een bank stapt met een goed plan om te investeren.
pi_220699077
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het is een kunstmanifestatie, geen politiek drama.
Dit is natuurlijk wel iets te kort door de bocht. Als deze week de hele jury opstapt om de deelname van Israël en Rusland.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 20:32:41 #81
236264 crew  capricia
pi_220699185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 20:21 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk wel iets te kort door de bocht. Als deze week de hele jury opstapt om de deelname van Israël en Rusland.
Of misschien toch ook een beetje vanwege Donald Trump? Ook die wordt als mogelijke oorzaak genoemd voor het opstappen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)enetie-ooit-a4926573

Ze doen er tot nu toe geen uitspraak over.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220699224
quote:
Is het vanwege de deelname van Rusland, de deelname van Israël of toch ook een beetje vanwege Donald Trump, omdat zijn regering voor de meest prestigieuze kunstexpositie ter wereld een curator levert die kort geleden nog een winkel voor luxe dierenproducten runde?
Ik moest hier hardop om lachen.
pi_220699276
En hier gaat het om:

quote:
De Biënnale van Venetië zoekt iedere keer weer naar zijn relevantie – en met de eigen morele discussies is het in ieder geval nu al een reflectie van de verhitte tijd. Vanaf volgende week is te zien wat de kunstwerken te zeggen hebben.
pi_220700333
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:48 schreef Firuze60 het volgende:
Ja, van hetzelfde, een maatschappij die kunst hoog heeft staan is een rijke maatschappij.
De kans is i.d.d. groot dat een team van het Guggenheim, Louvre en VAE ruimschoots aanwezig zal zijn op de Biënnale. Klaar om alles wat los en vast zit op te kopen en met een containerschip of 20 te verschepen van Venetië naar Abu Dhabi.

Tot zover is kunst en de politiek van een land gescheiden. Een uiterst rijke maatschappij, dat moet ik je wel nageven.

Gelukkig houden ze hun politiek wel weg van de sport. Dat moet je ook ten allen tijden gescheiden houden. Want geef het volk brood en spelen, en ....
pi_220700565
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:25 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
De kans is i.d.d. groot dat een team van het Guggenheim, Louvre en VAE ruimschoots aanwezig zal zijn op de Biënnale. Klaar om alles wat los en vast zit op te kopen en met een containerschip of 20 te verschepen van Venetië naar Abu Dhabi.

Tot zover is kunst en de politiek van een land gescheiden. Een uiterst rijke maatschappij, dat moet ik je wel nageven.

Gelukkig houden ze hun politiek wel weg van de sport. Dat moet je ook ten allen tijden gescheiden houden. Want geef het volk brood en spelen, en ....
Dat klopt niet helemaal. Met het woordje 'rijk' bedoelde ik dat figuurlijk. Geen dollars.

quote:
Een blik in de veilingdatabase van Artprice maakt duidelijk dat geen van die Nederlandse biënnaledeelnemers een kunstmarktkanon genoemd kan worden. Van de meesten is zelden of nooit werk geveild. Alleen het werk van Carlos Amorales, de Mexicaanse kunstenaar die Nederland in 2003 mede-vertegenwoordigde, duikt sindsdien met enige regelmaat op veilingen op.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rontdekking-a4108321
pi_220700785
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat klopt niet helemaal. Met het woordje 'rijk' bedoelde ik dat figuurlijk. Geen dollars.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rontdekking-a4108321
Ik hoopte eigenlijk dat het sarcasme er genoeg bovenop lag.

De Biënnale van Venetië is natuurlijk bij uitstek een feest der kruisbestuiving tussen de beginnende kunstenaar en de rijke elite van deze wereld. Het ultieme beleggingsparadijs, waarbij je na een paar jaar hoopt dat jouw aangekochte meisje door de shredder gaat voor nog een paar miljoen extra.

Dat de nieuwe Karel Appel of Mondriaan niet wil opstaan in ons arme Nederland verbaast mij overigens niks ;)
pi_220700874
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:10 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Ik hoopte eigenlijk dat het sarcasme er genoeg bovenop lag.

De Biënnale van Venetië is natuurlijk bij uitstek een feest der kruisbestuiving tussen de beginnende kunstenaar en de rijke elite van deze wereld. Het ultieme beleggingsparadijs, waarbij je na een paar jaar hoopt dat jouw aangekochte meisje door de shredder gaat voor nog een paar miljoen extra.

Dat de nieuwe Karel Appel of Mondriaan niet wil opstaan in ons arme Nederland verbaast mij overigens niks ;)
Ha, ok, dat snap ik. Geloof toch echt niet dat een kunstenaar er aan mee doet om rijk te worden, eerder om erkenning. En ja dat er graaiers rondlopen zal best.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 23:27:58 #88
236264 crew  capricia
pi_220700953
quote:
Met hun standpunt over radicaal-rechts zeggen de kerken: dit is niet normaal’

De Raad van Kerken heeft zich stevig uitgesproken tegen radicaal-rechts gedachtegoed. Experts uit het veld reageren positief. ‘De kerken spelen op de bal, niet op de persoon. Ze sluiten dus niemand uit.’
https://www.trouw.nl/binn(...)et-normaal~b9a158d3/

Samenvatting:
De Raad van Kerken (een samenwerkingsverband van 19 Nederlandse kerkgenootschappen met ruim 5 miljoen leden, waaronder de rooms-katholieke kerk en de Protestantse Kerk) heeft zich gezamenlijk en stevig uitgesproken tegen radicaal-rechts gedachtegoed.

Kerken noemen radicaal-rechts een bedreiging voor het christelijk geloof, de democratie, de rechtsstaat, minderheidsgroepen en kwetsbaren in de samenleving. Het zou racistisch en antisemitisch zijn. Het christendom zou misbruikt worden voor nationalistische, anti-islam en identitaire doelen die weinig met het christelijke geloof te maken hebben.

Het stemmen op radicaal-rechtse partijen zoals FvD en PVV komt veel voor in kerken – zo’n kwart van deze kerkleden doet het. (Hoe zit dat landelijk trouwens? Voor het vergelijk)


Kerken willen in elk geval niet langer zwijgen en “onrecht toedekken”.
Kerken willen vaker in gesprek gaan met leden die radicaal-rechts denken aantrekkelijk te vinden.

Het artikel benadrukt de eensgezindheid binnen de Raad van Kerken ondanks de verschillende stromingen (zoals behoudend en vrijzinnig). Het is een reactie op de toenemende invloed van radicaal-rechts en het politieke gebruik van christelijke symboliek.
De kerken houden niet zo van 'cultuur christenen'.
Mijn zegen hebben ze.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701091
De refo-gemeenschap ontbreekt. Goh, helemaal niet opvallend, hoor.
pi_220701112
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
pi_220701136
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Ja joh, die schuilen met duizenden in die lege kerken.. :wtf:
pi_220701770
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja joh, die schuilen met duizenden in die lege kerken.. :wtf:
Het is vrij normaal om als je iemand quote dat je dan reageert op wat diegene zegt.
pi_220701776
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is vrij normaal om als je iemand quote dat je dan reageert op wat diegene zegt.
Het is ook vrij normaal dat iemand reageert op de uitdrukking 'al die illegalen in die kerken'.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 00:43:59 #94
236264 crew  capricia
pi_220701802
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Het zorgen voor je medemens als in menselijke waardigheid en solidariteit enzo is toch ook wel onderdeel van de Sociale leer (katholiek) of de Sociale ethiek (protestant). En als de Raad van Kerken vijf miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat een significante groep.

Moet overigens nog zien of de kerken de toestroom naar radicaal rechts kunnen indammen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701813
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Het zorgen voor je medemens als in menselijke waardigheid en solidariteit enzo is toch ook wel onderdeel van de Sociale leer (katholiek) of de Sociale ethiek (protestant). En als de Raad van Kerken vijf miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat een significante groep.

Moet overigens nog zien of de kerken de toestroom naar radicaal rechts kunnen indammen.
Allemaal leuk en aardig, maar als de kerk de scheiding tussen kerk en staat als wapen wil gebruiken dan mogen ze verder lekker oprotten.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 00:53:32 #96
236264 crew  capricia
pi_220701819
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Allemaal leuk en aardig, maar als de kerk de scheiding tussen kerk en staat als wapen wil gebruiken dan mogen ze verder lekker oprotten.
Waar denk je dan aan?

Ik zie even niet waarom de Raad van Kerken zoiets niet zou mogen zeggen. Wat je er vervolgens mee doet, moet iedereen zelf weten.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701822
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar denk je dan aan?
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 01:02:37 #98
236264 crew  capricia
pi_220701828
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
Ah zo. :)
Die bescherming binnen een kerk is niet absoluut, hè.

Kerkasiel heeft in het Nederlandse recht geen formele, wettelijke status. Het is meer een humanitair gebruik en een moreel beroep van de kerken op de overheid.

Justitie en politie kan altijd ingrijpen als ze denken dat er iets illegaals of strafbaars gebeurt.

[ Bericht 14% gewijzigd door capricia op 03-05-2026 01:08:37 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701834
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
Je zou je dan eens moeten verdiepen hoe mensonterend het is om die illegalen zo lang aan het lijntje te houden door diezelfde overheid. En dat zijn nog steeds geen enorme hoeveelheid afgewezen asielzoekers die steun zoeken bij een kerk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Firuze60 op 03-05-2026 01:10:43 ]
pi_220702037
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Ik dacht dat jij altijd zo’n groot voorstander was van vrijheid van meningsuiting, of geld deze enkel en alleen als de boodschap bevalt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')