abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220698278
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat heeft dat er nou meer te maken?
Nou, las even een vooroordeel over kunstenaars van jou.
pi_220698283
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou, las even een vooroordeel over kunstenaars van jou.
Proost B:)B
pi_220698300
Ja, van hetzelfde, een maatschappij die kunst hoog heeft staan is een rijke maatschappij.
pi_220698372
Plus dat het onzin is dat kunstenaars alleen maar subsidie slurpers zijn. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet je wel wat kunnen. Hetzelfde als dat een ondernemer naar een bank stapt met een goed plan om te investeren.
pi_220699077
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het is een kunstmanifestatie, geen politiek drama.
Dit is natuurlijk wel iets te kort door de bocht. Als deze week de hele jury opstapt om de deelname van Israël en Rusland.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 20:32:41 #81
236264 crew  capricia
pi_220699185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 20:21 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk wel iets te kort door de bocht. Als deze week de hele jury opstapt om de deelname van Israël en Rusland.
Of misschien toch ook een beetje vanwege Donald Trump? Ook die wordt als mogelijke oorzaak genoemd voor het opstappen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)enetie-ooit-a4926573

Ze doen er tot nu toe geen uitspraak over.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220699224
quote:
Is het vanwege de deelname van Rusland, de deelname van Israël of toch ook een beetje vanwege Donald Trump, omdat zijn regering voor de meest prestigieuze kunstexpositie ter wereld een curator levert die kort geleden nog een winkel voor luxe dierenproducten runde?
Ik moest hier hardop om lachen.
pi_220699276
En hier gaat het om:

quote:
De Biënnale van Venetië zoekt iedere keer weer naar zijn relevantie – en met de eigen morele discussies is het in ieder geval nu al een reflectie van de verhitte tijd. Vanaf volgende week is te zien wat de kunstwerken te zeggen hebben.
pi_220700333
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:48 schreef Firuze60 het volgende:
Ja, van hetzelfde, een maatschappij die kunst hoog heeft staan is een rijke maatschappij.
De kans is i.d.d. groot dat een team van het Guggenheim, Louvre en VAE ruimschoots aanwezig zal zijn op de Biënnale. Klaar om alles wat los en vast zit op te kopen en met een containerschip of 20 te verschepen van Venetië naar Abu Dhabi.

Tot zover is kunst en de politiek van een land gescheiden. Een uiterst rijke maatschappij, dat moet ik je wel nageven.

Gelukkig houden ze hun politiek wel weg van de sport. Dat moet je ook ten allen tijden gescheiden houden. Want geef het volk brood en spelen, en ....
pi_220700565
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:25 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
De kans is i.d.d. groot dat een team van het Guggenheim, Louvre en VAE ruimschoots aanwezig zal zijn op de Biënnale. Klaar om alles wat los en vast zit op te kopen en met een containerschip of 20 te verschepen van Venetië naar Abu Dhabi.

Tot zover is kunst en de politiek van een land gescheiden. Een uiterst rijke maatschappij, dat moet ik je wel nageven.

Gelukkig houden ze hun politiek wel weg van de sport. Dat moet je ook ten allen tijden gescheiden houden. Want geef het volk brood en spelen, en ....
Dat klopt niet helemaal. Met het woordje 'rijk' bedoelde ik dat figuurlijk. Geen dollars.

quote:
Een blik in de veilingdatabase van Artprice maakt duidelijk dat geen van die Nederlandse biënnaledeelnemers een kunstmarktkanon genoemd kan worden. Van de meesten is zelden of nooit werk geveild. Alleen het werk van Carlos Amorales, de Mexicaanse kunstenaar die Nederland in 2003 mede-vertegenwoordigde, duikt sindsdien met enige regelmaat op veilingen op.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rontdekking-a4108321
pi_220700785
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat klopt niet helemaal. Met het woordje 'rijk' bedoelde ik dat figuurlijk. Geen dollars.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rontdekking-a4108321
Ik hoopte eigenlijk dat het sarcasme er genoeg bovenop lag.

De Biënnale van Venetië is natuurlijk bij uitstek een feest der kruisbestuiving tussen de beginnende kunstenaar en de rijke elite van deze wereld. Het ultieme beleggingsparadijs, waarbij je na een paar jaar hoopt dat jouw aangekochte meisje door de shredder gaat voor nog een paar miljoen extra.

Dat de nieuwe Karel Appel of Mondriaan niet wil opstaan in ons arme Nederland verbaast mij overigens niks ;)
pi_220700874
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:10 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Ik hoopte eigenlijk dat het sarcasme er genoeg bovenop lag.

De Biënnale van Venetië is natuurlijk bij uitstek een feest der kruisbestuiving tussen de beginnende kunstenaar en de rijke elite van deze wereld. Het ultieme beleggingsparadijs, waarbij je na een paar jaar hoopt dat jouw aangekochte meisje door de shredder gaat voor nog een paar miljoen extra.

Dat de nieuwe Karel Appel of Mondriaan niet wil opstaan in ons arme Nederland verbaast mij overigens niks ;)
Ha, ok, dat snap ik. Geloof toch echt niet dat een kunstenaar er aan mee doet om rijk te worden, eerder om erkenning. En ja dat er graaiers rondlopen zal best.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 23:27:58 #88
236264 crew  capricia
pi_220700953
quote:
Met hun standpunt over radicaal-rechts zeggen de kerken: dit is niet normaal’

De Raad van Kerken heeft zich stevig uitgesproken tegen radicaal-rechts gedachtegoed. Experts uit het veld reageren positief. ‘De kerken spelen op de bal, niet op de persoon. Ze sluiten dus niemand uit.’
https://www.trouw.nl/binn(...)et-normaal~b9a158d3/

Samenvatting:
De Raad van Kerken (een samenwerkingsverband van 19 Nederlandse kerkgenootschappen met ruim 5 miljoen leden, waaronder de rooms-katholieke kerk en de Protestantse Kerk) heeft zich gezamenlijk en stevig uitgesproken tegen radicaal-rechts gedachtegoed.

Kerken noemen radicaal-rechts een bedreiging voor het christelijk geloof, de democratie, de rechtsstaat, minderheidsgroepen en kwetsbaren in de samenleving. Het zou racistisch en antisemitisch zijn. Het christendom zou misbruikt worden voor nationalistische, anti-islam en identitaire doelen die weinig met het christelijke geloof te maken hebben.

Het stemmen op radicaal-rechtse partijen zoals FvD en PVV komt veel voor in kerken – zo’n kwart van deze kerkleden doet het. (Hoe zit dat landelijk trouwens? Voor het vergelijk)


Kerken willen in elk geval niet langer zwijgen en “onrecht toedekken”.
Kerken willen vaker in gesprek gaan met leden die radicaal-rechts denken aantrekkelijk te vinden.

Het artikel benadrukt de eensgezindheid binnen de Raad van Kerken ondanks de verschillende stromingen (zoals behoudend en vrijzinnig). Het is een reactie op de toenemende invloed van radicaal-rechts en het politieke gebruik van christelijke symboliek.
De kerken houden niet zo van 'cultuur christenen'.
Mijn zegen hebben ze.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701091
De refo-gemeenschap ontbreekt. Goh, helemaal niet opvallend, hoor.
pi_220701112
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
pi_220701136
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Ja joh, die schuilen met duizenden in die lege kerken.. :wtf:
pi_220701770
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja joh, die schuilen met duizenden in die lege kerken.. :wtf:
Het is vrij normaal om als je iemand quote dat je dan reageert op wat diegene zegt.
pi_220701776
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is vrij normaal om als je iemand quote dat je dan reageert op wat diegene zegt.
Het is ook vrij normaal dat iemand reageert op de uitdrukking 'al die illegalen in die kerken'.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 00:43:59 #94
236264 crew  capricia
pi_220701802
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Het zorgen voor je medemens als in menselijke waardigheid en solidariteit enzo is toch ook wel onderdeel van de Sociale leer (katholiek) of de Sociale ethiek (protestant). En als de Raad van Kerken vijf miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat een significante groep.

Moet overigens nog zien of de kerken de toestroom naar radicaal rechts kunnen indammen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701813
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Het zorgen voor je medemens als in menselijke waardigheid en solidariteit enzo is toch ook wel onderdeel van de Sociale leer (katholiek) of de Sociale ethiek (protestant). En als de Raad van Kerken vijf miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat een significante groep.

Moet overigens nog zien of de kerken de toestroom naar radicaal rechts kunnen indammen.
Allemaal leuk en aardig, maar als de kerk de scheiding tussen kerk en staat als wapen wil gebruiken dan mogen ze verder lekker oprotten.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 00:53:32 #96
236264 crew  capricia
pi_220701819
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Allemaal leuk en aardig, maar als de kerk de scheiding tussen kerk en staat als wapen wil gebruiken dan mogen ze verder lekker oprotten.
Waar denk je dan aan?

Ik zie even niet waarom de Raad van Kerken zoiets niet zou mogen zeggen. Wat je er vervolgens mee doet, moet iedereen zelf weten.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701822
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar denk je dan aan?
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 01:02:37 #98
236264 crew  capricia
pi_220701828
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
Ah zo. :)
Die bescherming binnen een kerk is niet absoluut, hè.

Kerkasiel heeft in het Nederlandse recht geen formele, wettelijke status. Het is meer een humanitair gebruik en een moreel beroep van de kerken op de overheid.

Justitie en politie kan altijd ingrijpen als ze denken dat er iets illegaals of strafbaars gebeurt.

[ Bericht 14% gewijzigd door capricia op 03-05-2026 01:08:37 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701834
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
Je zou je dan eens moeten verdiepen hoe mensonterend het is om die illegalen zo lang aan het lijntje te houden door diezelfde overheid. En dat zijn nog steeds geen enorme hoeveelheid afgewezen asielzoekers die steun zoeken bij een kerk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Firuze60 op 03-05-2026 01:10:43 ]
pi_220702037
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Ik dacht dat jij altijd zo’n groot voorstander was van vrijheid van meningsuiting, of geld deze enkel en alleen als de boodschap bevalt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')