abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220696022
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Er zaten daar toch ook (oud)Knillers in? En ze hebben flink gevochten in Korea.
In mijn ogen draagt het regiment dus niet alleen de naam, maar is historisch ook direct verbonden met de mensen uit het voormalige KNIL.
Er was een link met een Nederlands detachement in Korea (NDVN)
Hoe het verder was met het Van Heutszregiment weet ik niet, maar het was niet betrokken bij de gedwongen komst van ex-Knillers uit de Molukken

Ik ken 2 namen van oud-knillers (niet molukkers) die in Korea vochten. Ik denk dat er meer oud-knillers daar waren. Overigens waren er in de hele Landmacht en Luchtmacht te Nederland na 1950 oud-knillers

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 13:40:13 ]
pi_220696138
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 09:44 schreef Hanca het volgende:
Moorman heeft de Spiekmanlezing gegeven: https://progressiefnederl(...)r-marjolein-moorman/
Met blijkbaar vooral aandacht voor de huidige stress-samenleving:
https://www.trouw.nl/poli(...)ijtgeraakt~bc8989df/

Ze verbaast zich over het feit dat vrouwen tussen de 30 en de 40, dus in de kracht van hun leven, massaal uitvallen.
[..]
Ze zet zich duidelijk af tegen het neoliberalisme:
[..]
En geeft dit individualiatische denken, waarbij ook een nulsom denken hoort (als een ander iets krijgt, zou jij het verliezen), ook de schuld van de opkomst van de rechts-populistische partijen.


Ik vind het hele verhaal wel goed, maar of hier nou het bezielende verhaal van de nieuwe partijleider die Pro de grootste gaat maken wordt verteld? Ik mis toch een beetje het heilige vuur wat bijvoorbeeld een Samsom wel over kon brengen.
Ik denk oprecht dat ze wel een punt heeft mbt het rennen van de samenleving.
Beide partners die moeten werken om rond te komen, dure boodschappen, mobiliteit etc etc.

Haar oplossingen/ideeën stroken dan compleet niet met het oplossen daarvan want dat gaat vooral over extra geld voor de onderkant van de samenleving ten koste van die moeder die wel werkt.
pi_220696212
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
[..]
Vooraf excuses eisen is mal en niet mogelijk.
Waarom is het potsierlijk ? Halsema eiste niet... Ze deed een oproep
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)lukkers-in-nederland
Het is potsierlijk omdat Halsema zelf, als zij 75 jaar eerder was geboren, dezelfde keuze had moeten maken als de regering destijds met de beste bedoelingen heeft gemaakt.

Ter vergelijking: Als Halsema 200 jaar eerder was geboren, was zij vermoedelijk ook een voorstander van de slavernij geweest. Waarom? Omdat destijds bijna iedereen een voorstander van de slavernij was. In die tijd vond men dat volkomen logisch en normaal.

Ik vind het potsierlijk, nogmaals, om dan 200 jaar later met een opgeheven vingertje excuses te maken of eisen voor gebeurtenissen uit een ver verleden.

We eisen ook geen excuses van de Italianen omdat zij 2000 jaar geleden ons land hebben veroverd. We vragen ook geen excuses aan de Denen omdat zij in 800 jaar na Christus ons land hebben geplunderd.

Terug naar de Molukken. De toenmalige regering heeft in de periode rond 1950 de best mogelijke besluiten genomen, gegeven de moeilijke omstandigheden die er nu eenmaal waren. Ook nadien zijn er nog veel handreikingen geweest richting de Molukse gemeenschap. De derde en vierde generatie is volledig geïntegreerd, draagt volledig bij en geniet ook alle rechten als Nederlandse staatsburgers.

Mochten er onder die nazaten nog mensen zijn die terug willen naar de Molukken, dan staat dat hen volledig vrij.
pi_220696671
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 14:03 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Het is potsierlijk omdat Halsema zelf, als zij 75 jaar eerder was geboren, dezelfde keuze had moeten maken als de regering destijds met de beste bedoelingen heeft gemaakt.
Kennelijk vind zij dat de regeringen toen een andere keuze had moeten maken.
Vinden een heleboel mensen dit . Ik ook

quote:
Ik vind het potsierlijk, nogmaals, om dan 200 jaar later met een opgeheven vingertje excuses te maken of eisen voor gebeurtenissen uit een ver verleden.
Het was 75 jaar geleden . Het gaat in deze kwestie niet om slavernij.
Nu zie ik jou "met opgeheven vingertje" zwaaien. Niet Halsema.

wbt hoe men dacht 75 jaar terug over deze kwestie.. Molukkers dachten nog : dat ontslag is grof gedaan, maar ze brengen ons terug.
Dat laatste deed Nederland dus niet. Dat was de tijdsgeest van hen na enige jaren: ze hebben ons belazerd.
pi_220697306
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:16 schreef Hanca het volgende:
Iets anders, dit begint een serieus probleem te worden: https://www.volkskrant.nl(...)en-kant-op~b371b2cb/

Het lijstje met bruggen dat onderhoud nodig heeft groeit snel en rijkswaterstaat heeft inmiddels zelfs niet meer genoeg geld om een motor van een slagboom te vervangen, laat staat brugdelen.
Nog even wachten tot de Tata Steel verduurzaming up-and-running is, en de miljarden zijn overgemaakt.

Wanneer de overproductie aan staalslakken een beetje op peil is, wordt het hoog tijd om alle toeritten, bruggen, viaducten en knooppunten aan te pakken en wat geld vrij te maken voor RWS.

Met vriendelijke groet,
Rapport Wennink 2.0, Jetten 2|Brekelmans 1
pi_220697437
Onze Koning en Koningin gaat naar een volgend fout feestje (waar EU de subsidie van heeft ingetrokken):

https://bsky.app/profile/(...)g/post/3mksf52mnk22k

Ditmaal in Italië.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 17:02:40 ]
pi_220697458
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:02 schreef Klopkoek het volgende:
Onze Koning en Koningin gaat naar een volgend fout feestje (waar EU de subsidie van heeft ingetrokken):

https://bsky.app/profile/(...)g/post/3mksf52mnk22k

Ditmaal in Italië.
Of een eerlijkere duiding: ze steken de Nederlandse kunstenaars een hart onder de riem.
https://www.rijksoverheid(...)oen-biennale-venetie
pi_220697610
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of een eerlijkere duiding: ze steken de Nederlandse kunstenaars een hart onder de riem.
https://www.rijksoverheid(...)oen-biennale-venetie
Ja, wat is er nu weer fout aan een bezoek aan een internationale kunsttentoonstelling.
pi_220697711
En wen er maar aan dat Russen overal weer mee doen, het WK Roeien straks in Amsterdam zijn ook gewoon Russen (nu ook de 4 en 8 boten), het WK turnen in Rotterdam doen ook Russen mee, eventuele internationale judo en zwemtoernooien doen Russen gewoon mee onder Russische vlag met een Russisch volkslied als ze winnen. Je kunt straks niet meer overal weg blijven waar Russen zijn.

De Nederlandse kunstenaars hebben na vele bezuinigingen juist de steun hard nodig, mooi dat koningshuis en minister daar heen gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 17:53:30 ]
pi_220697875
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 17:53 schreef Hanca het volgende:
De Nederlandse kunstenaars hebben na vele bezuinigingen juist de steun hard nodig, mooi dat koningshuis en minister daar heen gaan.
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!

https://www.nrc.nl/nieuws(...)enetie-ooit-a4926573

https://www.volkskrant.nl(...)n-bijdrage~b2b3e999/

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 18:11:55 ]
pi_220697891
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!
Russische burgers mogen van mij overal aan meedoen, die verwijt ik het beleid van Putin helemaal niet.
pi_220697898
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het zit in de familie, zal ik maar zeggen. Van Bernhard de NSDAPer en SSer tot Zorregueta's creativiteit met transportvliegtuigen. Bij de trouwerij van Juliana werd het Horst Wessellied luidkeels meegezongen.

Het staat de CU vrij om pal achter het Koningshuis te staan en daar zelfs een twijfelachtig religieus sausje omheen te hangen, ikzelf zie dat anders.

Het proosten met Poetin kan weer beginnen!
Waarom je nu weer CU en religie er bij moet betrekken is me een totaal raadsel. Jij komt met een (wat mij betreft rare) post over dat het koningshuis en de regering blijkbaar geen Nederlandse kunstenaars in Venetië mogen steunen, blijkbaar omdat Volt dat ook vindt. Ik vind het mooi dat deze regering wel een zware delegatie stuurt, dat had het kabinet Schoof nooit gedaan.
pi_220697911
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:11 schreef Hanca het volgende:
dat had het kabinet Schoof nooit gedaan.
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
pi_220697916
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
Het is een kunstmanifestatie, geen politiek drama.
pi_220697919
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Waarom niet? Een gezuiverd anti-woke feestje even ondersteunen. De hand van Meloni en Salvini is zichtbaar. BBB en PVV hadden dat wel gesteund.
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
pi_220697960
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
Het gaat hier niet om hoe ik dat zie maar hoe het radicaal-rechtse Schoof kabinet dat had gezien.

Een kenmerk van radicaal-rechts is dat inderdaad de privesfeer en de kunstuitingen binnen het partijpolitieke wordt getrokken. Wat Meloni/Salvini nu ook gewoon uitrolt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 18:20:35 ]
pi_220697977
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat jij de poltitiek alleen als een links-rechts voetbalwedstrijd ziet is duidelijk.

Ieder ander weet dat dat kabinet niks met kunst en kunstenaars had.
Inderdaad, zowel sport, muziek als kunst moet ver weg blijven van politiek gezever. Je komt er bij kunst/kunstenaars uiteraard niet onderuit, want die reflecteren vaak op de politiek, dan nog is het uitsluiten van deelnemers niet wenselijk.
pi_220698011
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het gaat hier niet om hoe ik dat zie maar hoe het radicaal-rechtse Schoof kabinet dat had gezien.

Een kenmerk van radicaal-rechts is dat inderdaad de privesfeer en de kunstuitingen binnen het partijpolitieke wordt getrokken. Wat Meloni/Salvini nu ook gewoon uitrolt.
Een kenmerk van radicaal zijn is ook een rigide denkpatroon.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 18:25:05 #69
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220698022
https://www.telegraaf.nl/(...)kholt/150932477.html

Die Boekholt doet me denken aan die mevrouw van de krachtwijken , Prachtwijken ,die moest ook het wonen gaan doen , die wilde zelfs blokken met huurwoningen gaan slopen , om meer groen te krijgen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220698124
https://www.sg.uu.nl/agenda/2026/wat-vrijheid-van-ons-vraagt

Een aardige lezing voor 4 mei. Hoewel Hamer het naar mijn smaak te ver doordrijft, is het altijd goed om stil te staan bij de schaduwkant van te ver doorgeschoten individualisme.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220698191
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Inderdaad, zowel sport, muziek als kunst moet ver weg blijven van politiek gezever. Je komt er bij kunst/kunstenaars uiteraard niet onderuit, want die reflecteren vaak op de politiek, dan nog is het uitsluiten van deelnemers niet wenselijk.
Ik ben het helemaal met je eens, maar de kunstwereld denkt daar al langer heel anders over.
pi_220698217
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar de kunstwereld denkt daar al langer heel anders over.
Hoe dan? Kunst is reflectie op de wereld.
pi_220698232
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Hoe dan? Kunst is reflectie op de wereld.
Dat is niet hetzelfde als politiek. De kuntswereld wil juist veel politieker zijn. En tegelijkertijd meer subsidie vangen.
pi_220698247
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:43 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is niet hetzelfde als politiek. De kuntswereld wil juist veel politieker zijn. En tegelijkertijd meer subsidie vangen.
Moet je aan Theo van Gogh vragen.. _O-
pi_220698262
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:44 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Moet je aan Theo van Gogh vragen.. _O-
Wat heeft dat er nou meer te maken?
pi_220698278
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat heeft dat er nou meer te maken?
Nou, las even een vooroordeel over kunstenaars van jou.
pi_220698283
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nou, las even een vooroordeel over kunstenaars van jou.
Proost B:)B
pi_220698300
Ja, van hetzelfde, een maatschappij die kunst hoog heeft staan is een rijke maatschappij.
pi_220698372
Plus dat het onzin is dat kunstenaars alleen maar subsidie slurpers zijn. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet je wel wat kunnen. Hetzelfde als dat een ondernemer naar een bank stapt met een goed plan om te investeren.
pi_220699077
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het is een kunstmanifestatie, geen politiek drama.
Dit is natuurlijk wel iets te kort door de bocht. Als deze week de hele jury opstapt om de deelname van Israël en Rusland.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 20:32:41 #81
236264 crew  capricia
pi_220699185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 20:21 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk wel iets te kort door de bocht. Als deze week de hele jury opstapt om de deelname van Israël en Rusland.
Of misschien toch ook een beetje vanwege Donald Trump? Ook die wordt als mogelijke oorzaak genoemd voor het opstappen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)enetie-ooit-a4926573

Ze doen er tot nu toe geen uitspraak over.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220699224
quote:
Is het vanwege de deelname van Rusland, de deelname van Israël of toch ook een beetje vanwege Donald Trump, omdat zijn regering voor de meest prestigieuze kunstexpositie ter wereld een curator levert die kort geleden nog een winkel voor luxe dierenproducten runde?
Ik moest hier hardop om lachen.
pi_220699276
En hier gaat het om:

quote:
De Biënnale van Venetië zoekt iedere keer weer naar zijn relevantie – en met de eigen morele discussies is het in ieder geval nu al een reflectie van de verhitte tijd. Vanaf volgende week is te zien wat de kunstwerken te zeggen hebben.
pi_220700333
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 18:48 schreef Firuze60 het volgende:
Ja, van hetzelfde, een maatschappij die kunst hoog heeft staan is een rijke maatschappij.
De kans is i.d.d. groot dat een team van het Guggenheim, Louvre en VAE ruimschoots aanwezig zal zijn op de Biënnale. Klaar om alles wat los en vast zit op te kopen en met een containerschip of 20 te verschepen van Venetië naar Abu Dhabi.

Tot zover is kunst en de politiek van een land gescheiden. Een uiterst rijke maatschappij, dat moet ik je wel nageven.

Gelukkig houden ze hun politiek wel weg van de sport. Dat moet je ook ten allen tijden gescheiden houden. Want geef het volk brood en spelen, en ....
pi_220700565
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:25 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
De kans is i.d.d. groot dat een team van het Guggenheim, Louvre en VAE ruimschoots aanwezig zal zijn op de Biënnale. Klaar om alles wat los en vast zit op te kopen en met een containerschip of 20 te verschepen van Venetië naar Abu Dhabi.

Tot zover is kunst en de politiek van een land gescheiden. Een uiterst rijke maatschappij, dat moet ik je wel nageven.

Gelukkig houden ze hun politiek wel weg van de sport. Dat moet je ook ten allen tijden gescheiden houden. Want geef het volk brood en spelen, en ....
Dat klopt niet helemaal. Met het woordje 'rijk' bedoelde ik dat figuurlijk. Geen dollars.

quote:
Een blik in de veilingdatabase van Artprice maakt duidelijk dat geen van die Nederlandse biënnaledeelnemers een kunstmarktkanon genoemd kan worden. Van de meesten is zelden of nooit werk geveild. Alleen het werk van Carlos Amorales, de Mexicaanse kunstenaar die Nederland in 2003 mede-vertegenwoordigde, duikt sindsdien met enige regelmaat op veilingen op.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rontdekking-a4108321
pi_220700785
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 22:50 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat klopt niet helemaal. Met het woordje 'rijk' bedoelde ik dat figuurlijk. Geen dollars.
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rontdekking-a4108321
Ik hoopte eigenlijk dat het sarcasme er genoeg bovenop lag.

De Biënnale van Venetië is natuurlijk bij uitstek een feest der kruisbestuiving tussen de beginnende kunstenaar en de rijke elite van deze wereld. Het ultieme beleggingsparadijs, waarbij je na een paar jaar hoopt dat jouw aangekochte meisje door de shredder gaat voor nog een paar miljoen extra.

Dat de nieuwe Karel Appel of Mondriaan niet wil opstaan in ons arme Nederland verbaast mij overigens niks ;)
pi_220700874
quote:
12s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:10 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Ik hoopte eigenlijk dat het sarcasme er genoeg bovenop lag.

De Biënnale van Venetië is natuurlijk bij uitstek een feest der kruisbestuiving tussen de beginnende kunstenaar en de rijke elite van deze wereld. Het ultieme beleggingsparadijs, waarbij je na een paar jaar hoopt dat jouw aangekochte meisje door de shredder gaat voor nog een paar miljoen extra.

Dat de nieuwe Karel Appel of Mondriaan niet wil opstaan in ons arme Nederland verbaast mij overigens niks ;)
Ha, ok, dat snap ik. Geloof toch echt niet dat een kunstenaar er aan mee doet om rijk te worden, eerder om erkenning. En ja dat er graaiers rondlopen zal best.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 23:27:58 #88
236264 crew  capricia
pi_220700953
quote:
Met hun standpunt over radicaal-rechts zeggen de kerken: dit is niet normaal’

De Raad van Kerken heeft zich stevig uitgesproken tegen radicaal-rechts gedachtegoed. Experts uit het veld reageren positief. ‘De kerken spelen op de bal, niet op de persoon. Ze sluiten dus niemand uit.’
https://www.trouw.nl/binn(...)et-normaal~b9a158d3/

Samenvatting:
De Raad van Kerken (een samenwerkingsverband van 19 Nederlandse kerkgenootschappen met ruim 5 miljoen leden, waaronder de rooms-katholieke kerk en de Protestantse Kerk) heeft zich gezamenlijk en stevig uitgesproken tegen radicaal-rechts gedachtegoed.

Kerken noemen radicaal-rechts een bedreiging voor het christelijk geloof, de democratie, de rechtsstaat, minderheidsgroepen en kwetsbaren in de samenleving. Het zou racistisch en antisemitisch zijn. Het christendom zou misbruikt worden voor nationalistische, anti-islam en identitaire doelen die weinig met het christelijke geloof te maken hebben.

Het stemmen op radicaal-rechtse partijen zoals FvD en PVV komt veel voor in kerken – zo’n kwart van deze kerkleden doet het. (Hoe zit dat landelijk trouwens? Voor het vergelijk)


Kerken willen in elk geval niet langer zwijgen en “onrecht toedekken”.
Kerken willen vaker in gesprek gaan met leden die radicaal-rechts denken aantrekkelijk te vinden.

Het artikel benadrukt de eensgezindheid binnen de Raad van Kerken ondanks de verschillende stromingen (zoals behoudend en vrijzinnig). Het is een reactie op de toenemende invloed van radicaal-rechts en het politieke gebruik van christelijke symboliek.
De kerken houden niet zo van 'cultuur christenen'.
Mijn zegen hebben ze.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701091
De refo-gemeenschap ontbreekt. Goh, helemaal niet opvallend, hoor.
pi_220701112
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
pi_220701136
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Ja joh, die schuilen met duizenden in die lege kerken.. :wtf:
pi_220701770
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja joh, die schuilen met duizenden in die lege kerken.. :wtf:
Het is vrij normaal om als je iemand quote dat je dan reageert op wat diegene zegt.
pi_220701776
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is vrij normaal om als je iemand quote dat je dan reageert op wat diegene zegt.
Het is ook vrij normaal dat iemand reageert op de uitdrukking 'al die illegalen in die kerken'.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 00:43:59 #94
236264 crew  capricia
pi_220701802
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Het zorgen voor je medemens als in menselijke waardigheid en solidariteit enzo is toch ook wel onderdeel van de Sociale leer (katholiek) of de Sociale ethiek (protestant). En als de Raad van Kerken vijf miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat een significante groep.

Moet overigens nog zien of de kerken de toestroom naar radicaal rechts kunnen indammen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701813
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Het zorgen voor je medemens als in menselijke waardigheid en solidariteit enzo is toch ook wel onderdeel van de Sociale leer (katholiek) of de Sociale ethiek (protestant). En als de Raad van Kerken vijf miljoen Nederlanders vertegenwoordigen, is dat een significante groep.

Moet overigens nog zien of de kerken de toestroom naar radicaal rechts kunnen indammen.
Allemaal leuk en aardig, maar als de kerk de scheiding tussen kerk en staat als wapen wil gebruiken dan mogen ze verder lekker oprotten.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 00:53:32 #96
236264 crew  capricia
pi_220701819
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Allemaal leuk en aardig, maar als de kerk de scheiding tussen kerk en staat als wapen wil gebruiken dan mogen ze verder lekker oprotten.
Waar denk je dan aan?

Ik zie even niet waarom de Raad van Kerken zoiets niet zou mogen zeggen. Wat je er vervolgens mee doet, moet iedereen zelf weten.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701822
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:53 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar denk je dan aan?
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 01:02:37 #98
236264 crew  capricia
pi_220701828
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
Ah zo. :)
Die bescherming binnen een kerk is niet absoluut, hè.

Kerkasiel heeft in het Nederlandse recht geen formele, wettelijke status. Het is meer een humanitair gebruik en een moreel beroep van de kerken op de overheid.

Justitie en politie kan altijd ingrijpen als ze denken dat er iets illegaals of strafbaars gebeurt.

[ Bericht 14% gewijzigd door capricia op 03-05-2026 01:08:37 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220701834
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 00:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dit soort illegale praktijken. https://nos.nl/artikel/26(...)-babayants-in-kampen
Je zou je dan eens moeten verdiepen hoe mensonterend het is om die illegalen zo lang aan het lijntje te houden door diezelfde overheid. En dat zijn nog steeds geen enorme hoeveelheid afgewezen asielzoekers die steun zoeken bij een kerk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Firuze60 op 03-05-2026 01:10:43 ]
pi_220702037
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 23:35 schreef MoreDakka het volgende:
Laat de kerken zich maar met hun eigen zaken bemoeien. Of misschien kan de overheid toch maar een keer wat gaan navragen over al die illegalen die de kerk voor de wet verborgen houdt.
Ik dacht dat jij altijd zo’n groot voorstander was van vrijheid van meningsuiting, of geld deze enkel en alleen als de boodschap bevalt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')