abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220695170
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
3000 mensen kwamen terecht in Westerbork, 3000 gingen naar kamp Vught (zijn in deze cijfers meegeteld de later geboren kinderen?)
6.500 Molukkers (of meer) werden elders gehuisvest. Niet in voormalige nazi-kampen.
Nederland heeft Indonesië een federatie opgedrongen. Met deelstaten (deelstaat Oost-Indonesië was vooral Moluks) die een soort autonomie zouden krijgen.
Indonesië accepteerde dat in 1949, maar met het idee het ongedaan te maken als Nederland weg ging.
Daar moet het idee in Molukse kringen zijn ontstaan dat de Nederlandse regering een belofte had gedaan een Molukse staat te verwezenlijken en te steunen .
In reactie op die komende annexatie van Oost-Indonesië werd in 1 april 1950 de RMS uitgroepen. De claim was het zuidelijk deel van de Molukken.
Nederland heeft die deelstaat nooit voorgestaan als beloning voor de Molukse soldaten. Nederland heeft ook niet toegezegd de annexatie van die deelstaat militair te voorkomen. RMS is nooit erkend en er is nooit een belofte gedaan die politiek en militair te verdedigen

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 10:59:42 ]
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 10:59:46 #27
236264 crew  capricia
pi_220695287
quote:
Tot op de dag van vandaag heerst op grote schaal het misverstand dat de Nederlandse regering ooit heeft beloofd Molukkers terug te brengen naar een eigen RMS, als dank voor hun strijd in het KNIL. Met dit verhaal ben ik ook opgegroeid. Het gevolg van die verhalen over de ‘valse belofte’ is een versterking van emoties: verraad, vernedering, onmacht en frustratie.

Maar veelvuldig onderzoek toont aan dat de Nederlandse regering deze belofte nooit heeft gemaakt. Wim Manuhutu, historicus en voormalig directeur van Museum Maluku, bevestigt per mail: ‘Het verhaal van de belofte van een eigen staat is een hardnekkige mythe die nogal resistent is tegen onderzoek.’
https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Er lijkt inderdaad niets beloofd te zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695291
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:59 schreef capricia het volgende:

[..]
https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Er lijkt inderdaad niets beloofd te zijn.
Geen eigen staat inderdaad. Maar dat was het punt ook niet zo.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:01:25 #29
236264 crew  capricia
pi_220695294
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:00 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Geen eigen staat inderdaad. Maar dat was het punt ook niet zo.
Welke beloften zijn er dan wel gedaan?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695296
twitter


Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:05:25 #31
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695317
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
*Fout 1 hebzucht , oprichting VOC
*Niet al voor 1940 aansturen op onafhankelijkheid
*Oorlog met de nationalisten 45-50
* De Molukse Knillers in 1951 niet vertellen dat terugkeer na 6 maanden onzeker was
*Was die 6 maanden misschien een idee van de regering, een zelfbedrog ? Laks handelen ?
*Bij de Molukse knillers aandringen zelf ontslag te nemen, waar ze waren in Indonesië. Niet gedaan
*Eventueel met een interessante oprotpremie
*Niet vertellen dat zij direct na aankomst ontslagen zouden worden. Soms niet eens in Nederlands water.
*Niet aandringen bij de regering Soekarno geduld hebben met de aanwezigheid van een Nederlands leger nog steeds aanwezig. En met Indonesië een plan tot demobilisatie maken
Indonesië wilde juiste demobilisatie in Indonesië, maar niet op een eiland zoals Seram of Nieuw Guinea
* Die extra tijd was nodig om de soldaten te overtuigen zelf ontslag te nemen.Contractueel moesten de soldaten ontslagen worden op grondgebied die ze zelf kozen
*Mijn idee is dat de Nederlandse regering niet veel heeft gedaan na aankomst om een terugkeer te organiseren.Bijv nog eens praten met de regering Soekarno. Die geld beloven.

* Fout 1 : Koloniaal gedrag, de inwoners van de bezette gebieden waren er om aan te verdienen. Niet de lasten willen dragen
In dezelfde periode weigerde de Nederlandse politiek de soldaten die namens Nederland verrotten in de Japanse kampen hun salaris over die periode te betalen...
Die schuld heeft Nederland afgeschoven op Indonesië
De fout is dat Nederland de KNIL mensen als KNIL mensen heeft terug gehaald, anders zou Indonesië hen terecht vermoord hebben.
Als men de hele KNIL had ontmanteld en en als prive personen had ontslagen en hen eerlijk de keus had gelaten , dan waren er geen 12.000 KNIL soldaten naar Nederland gekomen

Een Molukse staat was net zo onmogelijk als de Staat Friesland

Het KNIL soldatenkorps intact laten was meer een hersenspinsel van Prins Bernhard, die kon de koloniale gedachte niet loslaten

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 11:11:24 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695368
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Welke beloften zijn er dan wel gedaan?
Bijvoorbeeld dat ze op korte termijn weer naar huis zouden kunnen gaan. Men ging uit van een verblijf van maximaal een half jaar in Nederland.
In die periode was de gedachte dat Indonesië een federatie zou worden met daarin o.a. het Nederlands georiënteerde Oost-Indonesië als een van de deelstaten https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Indonesi%C3%AB
Dat was geen lang leven beschoren, bleek al snel.
Daarnaast was de behandeling van deze groep sowieso niet erg netjes. Men had jaren voor Nederland gevochten en mocht daarna jarenlang eigenlijk niets doen…
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:32:35 #33
236264 crew  capricia
pi_220695426
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:14 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld dat ze op korte termijn weer naar huis zouden kunnen gaan. Men ging uit van een verblijf van maximaal een half jaar in Nederland.
In die periode was de gedachte dat Indonesië een federatie zou worden met daarin o.a. het Nederlands georiënteerde Oost-Indonesië als een van de deelstaten https://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Indonesi%C3%AB
Dat was geen lang leven beschoren, bleek al snel.
Daarnaast was de behandeling van deze groep sowieso niet erg netjes. Men had jaren voor Nederland gevochten en mocht daarna jarenlang eigenlijk niets doen…
Indonesië weigerde toen ook deze mensen te laten terugkeren naar de Molukken (Oost-Indonesië) zolang de RMS-strijd voortduurde.
Dus de claim dat ze niet terug konden, kun je net zo goed bij Indonesië leggen.

Ik vraag me wel af of er überhaupt mensen van de nieuwe generatie later nog terug gekeerd zijn.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:35:06 #34
375570 crew  Cyan9
pi_220695438
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
Dit is wel weer enigszins typisch.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:41:24 #35
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695479
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
daar valt wel wat te doen voor een goede lobbyist ,

Een toeslag voor straatarme gokkers ??
Een renteaftrek voor leningen aan gokkers
of een hogere WW uitkering voor boven modale gokkers
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695524
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De fout is dat Nederland de KNIL mensen als KNIL mensen heeft terug gehaald, anders zou Indonesië hen terecht vermoordhebben.
.... Onzin en je keurt massamoorden goed
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 11:47:51 #37
236264 crew  capricia
pi_220695528
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:01 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Toppertje! Heeft één jaar in de Tweede Kamer gezeten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosemarijn_Dral
Ze stond niet op de kieslijst. Is sinds eind vorig jaar dus ook geen kamerlid meer.

Scheelt wel weer wachtgeld. Salaris zal ongeveer hetzelfde zijn?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695543
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 10:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat gaat specifiek over een eigen staat. Het doel was echter dat deze groep slechts zeer tijdelijk naar Nederland zou gaan. Zodat ze weer terug konden keren als het veilig was. Ook is er veel frustratie over hoe het Nederlandse leger met ze om is gegaan (eerst opgenomen in het Nederlandse leger en bij aankomst in Nederland kregen ze te horen dat ze gedemilitariseerd waren maar ook niet mochten werken e.d. En hun kinderen konden niet zomaar naar school).
Wijsheid achteraf.

We moeten niet denken dat men in 1950 in de toekomst kon kijken. Als Halsema 75 jaar eerder was geboren, dan zou ze dezelfde beslissing hebben genomen als de toenmalige regering.

Even de feiten op een rijtje:

- Molukkers mochten tot 1956 niet werken, maar kregen in plaats daarvan een uitkering.
- Molukse kinderen mochten (en moesten) school en kregen les in de Maleise taal.

Deze maatregelen waren gericht op terugkeer. Pas na een aantal jaren werd duidelijk dat terugkeer niet mogelijk was. Hoe had de regering dat vooraf moeten weten?

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:51:34 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695555
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
.... Onzin en je keurt massamoorden goed
nee als men als gewone mens daar gebleven was dan niet, dan was men opgegaan in de niet geregistreerde menigte

Maar dan was ontslag als militair een voorwaarde geweest
Prins Bernhard had zijn hart verpand aan Nederlands Indie , en geloofde in het rijke wingewest Indonesia
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:53:50 #40
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695563
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:49 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wijsheid achteraf.

We moeten niet denken dat men in 1950 in de toekomst kon kijken. Als Halsema 75 jaar eerder was geboren, dan zou ze dezelfde beslissing hebben genomen als de toenmalige regering.

Even de feiten op een rijtje:

- Molukkers mochten tot 1956 niet werken, maar kregen in plaats daarvan een uitkering.
- Molukse kinderen mochten (en moesten) school en kregen les in de Maleise taal.

Deze maatregelen waren gericht op terugkeer. Pas na een aantal jaren werd duidelijk dat terugkeer niet mogelijk was. Hoe had de regering dat vooraf moeten weten?

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
klopt

KNIL militairen waren nog in dienst van Nederland , werden ook betaald als Miilitairen en men had het idee dat er weer terug zouden kunnen, naar een soort Nederlands Indie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695649
quote:
We willen via de minister-president de regering oproepen om te erkennen dat Nederland de Molukkers slecht heeft behandeld door hen niet goed op te vangen. Daarnaast pleiten wij voor meer investeringen in de Molukse gemeenschap om erkenning en herstel te bevorderen
https://excusesknilmolukkers.nl/het-team/


Ik heb iets tegen excuses vragen, eisen en excuses geven.
Dat geven wordt soms gedaan met het idee dat het een healing kan zijn. En minder spanning tussen bevolkingsgroepen.
Ik geloof dat niet zo
Nederlandse regeringen hebben al - zij het bedekt- erkend dat toenmalige regeringen de Molukkers niet goed behandelde ( rietkerkuitkering, het gebaar van 2001)
Expliciete excuses van koning en premier zal het leed en verdriet niet doen verdwijnen

[ Bericht 7% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 12:19:28 ]
pi_220695655
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt

KNIL militairen waren nog in dienst van Nederland , werden ook betaald als Miilitairen en men had het idee dat er weer terug zouden kunnen, naar een soort Nederlands Indie
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
pi_220695727
quote:
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:49 schreef Kottnauer het volgende:

Het is nogal potsierlijk van types als Halsema, zelf een regenteske bestuurder, om daar achteraf excuses voor te eisen.
Vooraf excuses eisen is mal en niet mogelijk.
Waarom is het potsierlijk ? Halsema eiste niet... Ze deed een oproep
quote:
"Hoewel de maatschappelijke erkenning langzaam groeit, heeft Nederland nog altijd een schuld in te lossen en excuses te maken."
-
"zeker nu Molukkers uit de eerste generatie nog onder ons zijn en dit kunnen ontvangen"
https://nos.nl/artikel/26(...)lukkers-in-nederland
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:27:37 #44
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695768
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
Het waren Nederlandse soldaten en Soekarno wilde ze niet meer zien
quote:
https://www.federatie-indo.nl/21-07-26/

Ja, dit klopt grotendeels, met name voor de Molukse KNIL-militairen die in 1951 naar Nederland kwamen.
Hier zijn de belangrijkste details van deze historische gebeurtenis:
Ontslag bij aankomst: Bij aankomst in Nederland (vaak in Rotterdam) kregen de Molukse KNIL-militairen te horen dat ze uit militaire dienst waren ontslagen. Dit gebeurde op basis van een besluit van de ministerraad op 19 februari 1951.

Tijdelijk karakter: De overkomst werd door de Nederlandse regering als "tijdelijk" beschouwd, en ze kregen de status van militair van de Koninklijke Landmacht die direct weer werd beëindigd.

Locatie van ontslag: De militairen werden vaak direct na de reis per bus naar militaire complexen gebracht, zoals De Boskamp in Amersfoort, dat als demobilisatiecentrum fungeerde.

Impact: Dit ontslag zorgde voor veel onrust en het gevoel "afgedankt" te zijn door Nederland, het land waarvoor zij loyaal hadden gestreden

Europese/Nederlandse KNIL'ers: Een deel van deze groep stroomde door naar de Koninklijke Landmacht (vaak met verlies van rang), of demobiliseerde op een minder abrupte wijze.

www.indonesia-dutchcolonialheritage.nl.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695772
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ze werden uit dienst ontslagen zodra de repatriëringsboot in de buurt van Nederland was.
Ene kant ben ik het met je eens.
Schandalig gedrag.
Maar aan de andere kant is het niks bijzonders.
De overheid zegt constant dingen die ze niet nakomen.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 12:32:25 #46
236264 crew  capricia
pi_220695796
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het waren Nederlandse soldaten en Soekarno wilde ze niet meer zien
[..]

Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 2 mei 2026 @ 12:40:27 #47
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695836
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
https://vox-voks.nl/van-heutsz.html

Korea

In Korea mocht Nederland wel vechten van de USA

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 12:52:31 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695952
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 12:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is trouwens de link naar het Regiment Van Heutsz..iemand?
Het is een showregiment en opgericht 1 juli 1950. Ter herdenking van het KNIL ofzo
Dit regiment was bijna 35 jaar aanwezig op de 15 augustus herdenking in Den Haag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regiment_Van_Heutsz
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 13:11:21 #49
236264 crew  capricia
pi_220695981
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 13:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Het is een showregiment en opgericht 1 juli 1950. Ter herdenking van het KNIL ofzo
Dit regiment was bijna 35 jaar aanwezig op de 15 augustus herdenking in Den Haag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regiment_Van_Heutsz
Er zaten daar toch ook (oud)Knillers in? En ze hebben flink gevochten in Korea.
In mijn ogen draagt het regiment dus niet alleen de naam, maar is historisch ook direct verbonden met de mensen uit het voormalige KNIL.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695999
Iets anders, dit begint een serieus probleem te worden: https://www.volkskrant.nl(...)en-kant-op~b371b2cb/

Het lijstje met bruggen dat onderhoud nodig heeft groeit snel en rijkswaterstaat heeft inmiddels zelfs niet meer genoeg geld om een motor van een slagboom te vervangen, laat staat brugdelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')