abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220692653
quote:
Ik val in herhaling maar bepaalde niet-nader-te-noemen media doen aan agendajournalistiek en nieuwsgaring, en de rest van de media volgen dan deze thema's, doen aan both-siderism en zijn bovendien doodsbang om als 'links' te worden gezien (antisemitisme vs islamofobie en epidemische vormen van hoofddoekjes afrukken is nog zoiets). Een krant als De Volkskrant maakt niet zelf actief nieuws, NRC eigenlijk ook niet. In vroeger decennia was deze nieuwsdynamiek wat meer gebalanceerd, vooral de jaren 60 tot 90.

Wat ook veel meer aandacht moet krijgen, en waar wordt vertikt tegen op te treden (nee, we zien begrip voor de frustraties), is dat deze protesten worden aangestoken door een rondtrekkend circus. Sommige gezichten daarvan waren ook aanwezig bij de Malieveld rellen (waarvan je niet mocht zeggen dat het politiek geweld was, vond minister Heinen en Van Oosten).

Protestbrieven aan de gemeenten - als het daarbij was gebleven, soit - zijn niet gemaakt door de bewoners zelf maar worden rondgestuurd in appgroepen en mailinglists. Door actoren met een politieke agenda ipv het daadwerkelijk adresseren van zorgen en de omgeving een beetje beter en leefbaarder maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 20:53:13 ]
pi_220692820
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:12 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]

Zo is het.
Alsof er een officiële melding wordt gedaan als je wordt lastiggevallen.

En als je s avonds er niet meer alleen kan fietsen en thuis blijft en/of met de auto gaat maak je daar ook geen officiële melding van.
pi_220693170
Over deTT: Azc -tegenstanders zonder klachtgedrag zou ook mooi zijn
pi_220693200
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
  vrijdag 1 mei 2026 @ 22:40:29 #6
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220693492
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Nederland had de Molukkers hun eigen staat beloofd
https://historiek.net/molukkers-in-nederland/449/
quote:
AI-overzicht
Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië in 1949 beloofde Nederland de Molukse KNIL-militairen zelfbeschikking, wat werd geïnterpreteerd als een eigen staat, de Republik Maluku Selatan (RMS).

Toen dit niet werd gerealiseerd, kwamen in 1951 ongeveer 12.500 Molukkers "tijdelijk" naar Nederland, een belofte die leidde tot decennialange onzekerheid en strijd.

De situatie was complex:

Belofte van zelfbeschikking: De Molukkers, vaak in KNIL-dienst, stonden aan de zijde van Nederland tijdens de onafhankelijkheidsstrijd.

Nederland zegde steun toe voor een onafhankelijke positie.

Uitroepen RMS: Na de onafhankelijkheid van Indonesië werd in 1950 de RMS uitgeroepen, wat door Nederland niet werd gesteund, mede door gebrek aan internationale steun.

Overkomst naar Nederland: De Molukkers werden in 1951 als "militaire vluchtelingen" naar Nederland gehaald, in de veronderstelling dat dit tijdelijk zou zijn totdat de politieke situatie in Indonesië zou verbeteren.

Gevolgen: De groep werd in kampen geplaatst, ontslagen uit militaire dienst en bleef decennialang in een onzekere positie, wat leidde tot de vorming van (Molukse wijken).

Historiek
+3
quote:
Als Indonesië in 1949 onafhankelijk wordt, trekken de Molukkers aan het kortste eind.

De Indonesische overheid van president Soekarno ziet de Molukkers als handlangers van de voormalige Nederlandse kolonisator.

Nederland heeft de Molukkers zelfbeschikking beloofd, maar als Nederland internationaal geen steun krijgt om de kolonie te behouden, kan die belofte aan de Molukkers niet gehouden worden.

Als de Molukse republiek (RMS) in 1950 wordt uitgeroepen, ziet Nederland dat als rebellenopstand.

Omdat de positie van de Molukkers in Indonesië verslechtert, worden vierduizend Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen naar Nederland gehaald.
quote:
Bij aankomst wordt de militairen verteld dat ze uit militaire dienst zijn ontslagen, iets dat velen van hen zien als een vernedering.

De eerste jaren wonen de Molukkers in centrale woonoorden, zoals het voormalig concentratiekamp Westerbork, vaak onder barre omstandigheden.

De Molukkers worden buiten de samenleving gehouden en mogen niet werken.
Zij zullen immers weer weer terug gaan naar Indonesië.

Al snel wordt echter duidelijk dat Nederland de Molukkers helemaal niet terug kán sturen.

Op hetzelfde moment worden er in een lagere school in Bovensmilde 105 kinderen en vijf onderwijzers gegijzeld.

Deze keer eisen de gijzelnemers dat de Nederlandse regering zich inzet voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken


[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 01-05-2026 22:45:30 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator vrijdag 1 mei 2026 @ 23:00:50 #7
236264 crew  capricia
pi_220693739
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Wat vindt de Molukse gemeenschap daar zelf van?
Hoe beleeft de nieuwe generatie dit?

Ik kan me zo voorstellen dat het vroeger meer draaide om overleven (in NL) en de strijd voor een onafhankelijke RMS. Maar dat de jongere generatie zich nu meer richt op hun culturele identiteit en het verwerken van dit historisch trauma.

En ik wil absoluut niet voor deze groep mensen spreken. Dus waar denk jij (of wat denken zij) dat zij zelf het meest bij gebaat zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 01-05-2026 23:51:41 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220693757
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2026 23:04:01 ]
pi_220694159
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
  zaterdag 2 mei 2026 @ 02:31:32 #10
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694185
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.

Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Niet alleen de Molukken , heel Indonesië was een wingewest voor Nederland , en Prins Bernhard was een groot voorstander van militair ingrijpen tegen Soekarno

quote:
AI-overzicht
Nederland haalde eeuwenlang grootschalig grondstoffen en koloniale producten uit Indonesië, waaronder specerijen (kruidnagel, nootmuskaat), koffie, suiker, tabak en thee.

Deze producten werden verhandeld via de VOC en later de Nederlandsche Handel-Maatschappij, wat Nederland aanzienlijke economische winst en rijkdom opleverde.

Belangrijkste producten en grondstoffen:
Specerijen: Kruidnagel, peper, nootmuskaat, foelie.
Plantageproducten: Koffie, thee, suikerriet, tabak.

Andere grondstoffen: Rubber, tin, aardolie (in latere periode).

Doel van de exploitatie:
Wingewest: Indonesië werd vooral in de 19e en 20e eeuw (na 1816) geëxploiteerd als een "wingewest" om de Nederlandse staatskas te vullen.

Cultuurstelsel: Onder het cultuurstelsel (vanaf 1830) werd de bevolking gedwongen om exportgewassen te verbouwen, wat leidde tot enorme exportwinsten voor Nederland.
quote:
Hoe reageert Nederland op het uitroepen van de onafhankelijkheid?

Nederland erkent de Indonesische onafhankelijkheid eerst niet.

Onderhandelingen tussen Indonesië en Nederland mislukken en de spanning loopt op.

De Nederlandse staat wil daarom met militaire actie orde op zaken stellen.
Vanuit Nederlandse kant wordt dit de eerste 'politionele actie' genoemd.

Deze begint op 21 juli 1947 en is erop gericht de delen van Java en Sumatra te heroveren die zijn ingenomen door de troepen van Soekarno.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-indonesie-te-worden

https://npokennis.nl/long(...)e-politionele-acties
Waren die Molukse KNIL militairen daar gebleven dan zouden ze afgemaakt worden door Soekarno, daarom konden ze ook niet meer terug

quote:
AI-overzicht
Nederlandse militairen gingen na de Tweede Wereldoorlog naar Indonesië om het koloniale gezag te herstellen nadat Indonesië op 17 augustus 1945 de onafhankelijkheid had uitgeroepen.

Nederland wilde de kolonie niet kwijtraken, wat leidde tot grootschalige inzet van troepen (de zogeheten Politionele Acties) tussen 1947 en 1949.

Belangrijkste redenen voor de inzet:

Herstel van gezag: Na de Japanse capitulatie wilde Nederland de controle over voormalig Nederlands-Indië terugkrijgen.

Onafhankelijkheidsverklaring: Direct na de oorlog riepen Soekarno en Hatta de Republiek Indonesië uit, wat Nederland niet erkende.

Economisch en politiek belang: De kolonie was van groot economisch belang en Nederland wilde een gecontroleerd, geleidelijk dekolonisatieproces onder eigen leiding.


[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 02:45:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694351
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
pi_220694372
Heeft Nederland die strijd niet moeten staken onder druk van de USA?
Die dreigde het Marshallplan in te trekken als we niet zouden stoppen.
pi_220694381
Hangt ook wel een beetje van de context af, waren we aan de winnende hand, werd het geframed als tijdelijk terugtrekken, hadden ze eventueel zelf nog een keuze om de strijd te staken etc etc.

Verder tsjah als het ze helpt waarom niet maar aan de andere kant het 75 naar geleden en de personen zijn zeer waarschijnlijk allemaal overleden.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:19:54 #14
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694399
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 08:07 schreef Candymannetje het volgende:
Heeft Nederland die strijd niet moeten staken onder druk van de USA?
Die dreigde het Marshallplan in te trekken als we niet zouden stoppen.
quote:
AI-overzicht
Ja, dat klopt grotendeels. Nederland is eind 1948 en begin 1949 onder zeer zware druk van de Verenigde Staten gestopt met de militaire acties in Indonesië (de Politionele Acties).

De Amerikaanse regering dreigde inderdaad de cruciale financiële hulp via het Marshallplan stop te zetten als Nederland niet zou stoppen met de oorlog en de onafhankelijkheid van Indonesië zou erkennen.

Erasmus University Thesis Repository +3
De belangrijkste redenen voor dit Amerikaanse besluit waren:

Kosten van de oorlog: De VS vonden het onaanvaardbaar dat Nederland de (geleende) Amerikaanse Marshallgelden gebruikte om een koloniale oorlog in Indonesië te financieren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
https://excusesknilmolukkers.nl/geschiedenis/
quote:
AI-overzicht
Ja, de KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) liepen ernstig gevaar in Indonesië na de soevereiniteitsoverdracht op 27 december 1949.

Hier zijn de belangrijkste redenen en feiten:

Verraad en wraak: Omdat de KNIL-militairen (waaronder velen van Zuid-Molukse afkomst) aan Nederlandse zijde hadden gevochten tegen de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders, werden zij door de nieuwe Indonesische machthebbers en bevolking gezien als verraders en handlangers van de koloniale macht.

Positie van Molukse KNIL'ers: Na de opheffing van het KNIL op 26 juli 1950 moesten de militairen kiezen: overgaan in het Indonesische leger (APRIS) of demobiliseren.

De Molukse militairen vertrouwden het Indonesische leger niet en wilden niet dienen onder een regering die de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) niet erkende.

Veiligheidssituatie: Door de afgekondigde RMS en de daaropvolgende militaire acties door Indonesië op Ambon, kwamen de Molukse KNIL'ers in een onmogelijke en levensgevaarlijke positie.

Transport naar Nederland: Vanwege dit gevaar besloot de Nederlandse regering om ongeveer 4.000 Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen (in totaal ca. 12.500 personen) tijdelijk naar Nederland te halen, een proces dat in 1951 plaatsvond.


[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 08:27:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694405
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
Ik was er toen ook nog niet. Maar het pad richting het huidige Indonesië was lang en ingewikkeld. Zo waren er lang plannen (en ook wel verdragen meen ik) dat Indonesië een federatie zou worden of een land binnen het koninkrijk Nederland. Dat soort opties zouden best kansen bieden voor de Molukken. En toen ze kwamen had Nederland de strijd in de Oost ook echt nog niet opgegeven, men hield niet voor niets nog lang vast aan Nederlands Papoea Nieuw Guniea.
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:22:37 #16
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220694407
Kan het eens klaar zijn met AI troep hier?

Prima dat je dingen opzoekt maar stop een beetje moeite in je posts..
pi_220694413
Even ingelezen in de wiki, aangezien de Molukkers zelf Nederlands kunnen en het een gevoelig onderwerp is, zal dit behoorlijk betrouwbaar zijn denk ik: https://nl.wikipedia.org/(...)lukkers_in_Nederland

De opname in het leger om ze te kunnen bevelen en ze daarna weer uit het leger gooien was een rare actie. En dat ze lang geen kans kregen Nederlands staatsburger te worden, terwijl ze nota bene in een Nederlands leger hadden gediend en mede daardoor in Nederland terecht waren gekomen, kan natuurlijk ook niet. Ook zijn ze wel erg lang in slechte, tijdelijke huisvesting gehouden. Daar kun je zeker excuses voor aanbieden.

Maar als ik het goed begrijp, waten de Molukkers ook niet van plan hier te integreren, ze bleven jarenlang uit gaan van een eigen land. Terwijl allang duidelijk was dat dat niet ging gebeuren. Nederland gaf wel asiel aan de uit Indonesië gevluchtte Molukse leiders.

Dat landelijke Molukse monument komt er nu in juni 2026 ook eindelijk:
https://www.landelijkmoluksmonument.nl/
Dat is natuurlijk niet meer dan terecht. Van mij mag de koning daarbij best excuses maken voor hoe ze hierheen zijn gehaald en hoe moeizaam de eerste jaren verliepen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 08:29:56 ]
  zaterdag 2 mei 2026 @ 08:28:58 #18
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694418
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.

Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?

Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
Soekarno had de KNIL soldaten allemaal vermoord, ze moesten naar Nederland komen en konden ook niet terug
Niet als KNIL Soldaat

En ook geen republiek Molukken dus , nog geen zandkorrel


quote:
AI-overzicht
KNIL staat voor het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger.

Dit was het koloniale leger van Nederland in het voormalige Nederlands-Indië (het huidige Indonesië), dat officieel bestond van 1830 tot 1950.

Belangrijke kenmerken en feiten over het KNIL:
Doel: Beschermen van Nederlandse koloniale belangen en handhaven van het gezag in Nederlands-Indië.

Periode: Opgericht in 1814 (als onderdeel van het Nederlandse leger), vanaf 1830 als zelfstandige krijgsmacht tot 1950.
Inzet: Het KNIL heeft vele expedities uitgevoerd, waaronder de Atjeh-oorlog, en vocht tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen Japan.
quote:
Soevereiniteitsoverdracht en RMS
Toen Nederland in 1949 de soevereiniteit overdroeg aan Indonesië, werd het KNIL ontbonden.

Molukse militairen kwamen daardoor in een onmogelijke positie.
Zij kregen de keuze om zich aan te sluiten bij het Indonesische leger of terug te keren naar hun eigen Republiek der Zuid-Molukken (RMS), die in 1950 was uitgeroepen.

Beide opties waren gevaarlijk: aansluiting bij het Indonesische leger was vrijwel onmogelijk omdat ze door Indonesië als landverraders werden gezien, en terugkeer betekende vervolging omdat Indonesië inmiddels de macht had overgenomen op de Molukken.


[ Bericht 18% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 08:56:01 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220694490
Ik zal Perplexity eens vragen waarom Mike altijd ChatGPT gebruikt.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220694612
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 21:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Alsof er een officiële melding wordt gedaan als je wordt lastiggevallen.

En als je s avonds er niet meer alleen kan fietsen en thuis blijft en/of met de auto gaat maak je daar ook geen officiële melding van.
Daarom wordt er dus ook gevraagd naar het veiligheidsgevoel.

https://nos.nl/artikel/26(...)igheid-een-voldoende

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2026 09:29:22 ]
pi_220694823
Moorman heeft de Spiekmanlezing gegeven: https://progressiefnederl(...)r-marjolein-moorman/
Met blijkbaar vooral aandacht voor de huidige stress-samenleving:
https://www.trouw.nl/poli(...)ijtgeraakt~bc8989df/

Ze verbaast zich over het feit dat vrouwen tussen de 30 en de 40, dus in de kracht van hun leven, massaal uitvallen.

quote:
“Ik denk dat veel mensen het herkennen. Presteren, optimaliseren en steeds maar harder rennen is de norm geworden, terwijl tegelijkertijd het leven duurder wordt en de overheid zich terugtrekt. Dat is volgens mij de diepere oorzaak achter veel van de huidige problemen op de politieke agenda. Ergens onderweg zijn we ons idee wat een goed en fijn leven is, kwijtgeraakt.”
Ze zet zich duidelijk af tegen het neoliberalisme:
quote:
“Het heeft te maken met politieke keuzes. Er is de afgelopen decennia steeds meer neergelegd bij het individu. Je bent zelf verantwoordelijk. De maakbaarheid van de samenleving ging overboord, het is geworden: de maakbaarheid van het individu. De markt zou zorgen voor de rest. Ik probeer het woord neoliberaal te vermijden, maar dat is wel de kern: je bent altijd en overal zelf verantwoordelijk voor. Van het vinden van een huis, een inkomen waar je van rond kunt komen tot gezond je pensioen halen. Dat is de stress-samenleving."
En geeft dit individualiatische denken, waarbij ook een nulsom denken hoort (als een ander iets krijgt, zou jij het verliezen), ook de schuld van de opkomst van de rechts-populistische partijen.


Ik vind het hele verhaal wel goed, maar of hier nou het bezielende verhaal van de nieuwe partijleider die Pro de grootste gaat maken wordt verteld? Ik mis toch een beetje het heilige vuur wat bijvoorbeeld een Samsom wel over kon brengen.
pi_220694933
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
quote:
Tot op de dag van vandaag heerst op grote schaal het misverstand dat de Nederlandse regering ooit heeft beloofd Molukkers terug te brengen naar een eigen RMS, als dank voor hun strijd in het KNIL. Met dit verhaal ben ik ook opgegroeid. Het gevolg van die verhalen over de ‘valse belofte’ is een versterking van emoties: verraad, vernedering, onmacht en frustratie.

Maar veelvuldig onderzoek toont aan dat de Nederlandse regering deze belofte nooit heeft gemaakt. Wim Manuhutu, historicus en voormalig directeur van Museum Maluku, bevestigt per mail: ‘Het verhaal van de belofte van een eigen staat is een hardnekkige mythe die nogal resistent is tegen onderzoek.’
Bron: https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Stop met het herhalen van deze leugen.
  Moderator zaterdag 2 mei 2026 @ 10:10:55 #23
236264 crew  capricia
pi_220695027
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 08:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Soekarno had de KNIL soldaten allemaal vermoord, ze moesten naar Nederland komen en konden ook niet terug
Niet als KNIL Soldaat

En ook geen republiek Molukken dus , nog geen zandkorrel
[..]
[..]

Môrgen Michael,
Ik krijg wat opmerkingen binnen over het posten van AI teksten. Heb het achter gelegd wat daar nu in zijn algemeen het beleid in is. Want ik weet het ook niet.
Vriendelijk verzoek om het voorlopig wat te beperken.
Bvd.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220695044
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:
maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
*Fout 1 hebzucht , oprichting VOC
*Niet al voor 1940 aansturen op onafhankelijkheid
*Oorlog met de nationalisten 45-50
* De Molukse Knillers in 1951 niet vertellen dat terugkeer na 6 maanden onzeker was
*Was die 6 maanden misschien een idee van de regering, een zelfbedrog ? Laks handelen ?
*Bij de Molukse knillers aandringen zelf ontslag te nemen, waar ze waren in Indonesië. Niet gedaan
*Eventueel met een interessante oprotpremie
*Niet vertellen dat zij direct na aankomst ontslagen zouden worden. Soms niet eens in Nederlands water.
*Niet aandringen bij de regering Soekarno geduld hebben met de aanwezigheid van een Nederlands leger nog steeds aanwezig. En met Indonesië een plan tot demobilisatie maken
Indonesië wilde juiste demobilisatie in Indonesië, maar niet op een eiland zoals Seram of Nieuw Guinea
* Die extra tijd was nodig om de soldaten te overtuigen zelf ontslag te nemen.Contractueel moesten de soldaten ontslagen worden op grondgebied die ze zelf kozen
*Mijn idee is dat de Nederlandse regering niet veel heeft gedaan na aankomst om een terugkeer te organiseren.Bijv nog eens praten met de regering Soekarno. Die geld beloven.

* Fout 1 : Koloniaal gedrag, de inwoners van de bezette gebieden waren er om aan te verdienen. Niet de lasten willen dragen
In dezelfde periode weigerde de Nederlandse politiek de soldaten die namens Nederland verrotten in de Japanse kampen hun salaris over die periode te betalen... Die schuld heeft Nederland afgeschoven op Indonesië

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2026 10:23:09 ]
pi_220695148
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 09:56 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
[..]
Bron: https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d

Stop met het herhalen van deze leugen.
Dat gaat specifiek over een eigen staat. Het doel was echter dat deze groep slechts zeer tijdelijk naar Nederland zou gaan. Zodat ze weer terug konden keren als het veilig was. Ook is er veel frustratie over hoe het Nederlandse leger met ze om is gegaan (eerst opgenomen in het Nederlandse leger en bij aankomst in Nederland kregen ze te horen dat ze gedemilitariseerd waren maar ook niet mochten werken e.d. En hun kinderen konden niet zomaar naar school).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')