Ik val in herhaling maar bepaalde niet-nader-te-noemen media doen aan agendajournalistiek en nieuwsgaring, en de rest van de media volgen dan deze thema's, doen aan both-siderism en zijn bovendien doodsbang om als 'links' te worden gezien (antisemitisme vs islamofobie en epidemische vormen van hoofddoekjes afrukken is nog zoiets). Een krant als De Volkskrant maakt niet zelf actief nieuws, NRC eigenlijk ook niet. In vroeger decennia was deze nieuwsdynamiek wat meer gebalanceerd, vooral de jaren 60 tot 90.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 20:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar is helaas te weinig aandacht voor in de media, al komt het er soms wel:
https://www.nu.nl/asielcr(...)an-asielzoekers.html
https://www.rtvutrecht.nl(...)lemen-maar-klopt-dat
https://www.ad.nl/zeeland(...)st-van-azc~a9f1c8d7/
https://www.tubantia.nl/l(...)ontvangen~a57b983a3/
Alsof er een officiële melding wordt gedaan als je wordt lastiggevallen.quote:
Nederland had de Molukkers hun eigen staat beloofdquote:Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
quote:AI-overzicht
Bij de soevereiniteitsoverdracht van Indonesië in 1949 beloofde Nederland de Molukse KNIL-militairen zelfbeschikking, wat werd geïnterpreteerd als een eigen staat, de Republik Maluku Selatan (RMS).
Toen dit niet werd gerealiseerd, kwamen in 1951 ongeveer 12.500 Molukkers "tijdelijk" naar Nederland, een belofte die leidde tot decennialange onzekerheid en strijd.
De situatie was complex:
Belofte van zelfbeschikking: De Molukkers, vaak in KNIL-dienst, stonden aan de zijde van Nederland tijdens de onafhankelijkheidsstrijd.
Nederland zegde steun toe voor een onafhankelijke positie.
Uitroepen RMS: Na de onafhankelijkheid van Indonesië werd in 1950 de RMS uitgeroepen, wat door Nederland niet werd gesteund, mede door gebrek aan internationale steun.
Overkomst naar Nederland: De Molukkers werden in 1951 als "militaire vluchtelingen" naar Nederland gehaald, in de veronderstelling dat dit tijdelijk zou zijn totdat de politieke situatie in Indonesië zou verbeteren.
Gevolgen: De groep werd in kampen geplaatst, ontslagen uit militaire dienst en bleef decennialang in een onzekere positie, wat leidde tot de vorming van (Molukse wijken).
Historiek
+3
quote:Als Indonesië in 1949 onafhankelijk wordt, trekken de Molukkers aan het kortste eind.
De Indonesische overheid van president Soekarno ziet de Molukkers als handlangers van de voormalige Nederlandse kolonisator.
Nederland heeft de Molukkers zelfbeschikking beloofd, maar als Nederland internationaal geen steun krijgt om de kolonie te behouden, kan die belofte aan de Molukkers niet gehouden worden.
Als de Molukse republiek (RMS) in 1950 wordt uitgeroepen, ziet Nederland dat als rebellenopstand.
Omdat de positie van de Molukkers in Indonesië verslechtert, worden vierduizend Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen naar Nederland gehaald.
quote:Bij aankomst wordt de militairen verteld dat ze uit militaire dienst zijn ontslagen, iets dat velen van hen zien als een vernedering.
De eerste jaren wonen de Molukkers in centrale woonoorden, zoals het voormalig concentratiekamp Westerbork, vaak onder barre omstandigheden.
De Molukkers worden buiten de samenleving gehouden en mogen niet werken.
Zij zullen immers weer weer terug gaan naar Indonesië.
Al snel wordt echter duidelijk dat Nederland de Molukkers helemaal niet terug kán sturen.
Op hetzelfde moment worden er in een lagere school in Bovensmilde 105 kinderen en vijf onderwijzers gegijzeld.
Deze keer eisen de gijzelnemers dat de Nederlandse regering zich inzet voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken
Wat vindt de Molukse gemeenschap daar zelf van?quote:Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Deze dagen herdenken Molukkers dat hun ouderen 75 jaar geleden bevolen werden naar Nederland te gaan.
Moet de koning of premier namens de regering excuses aanbieden voor het niet terugbrengen van die ouderen met de kinderen?
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 22:04 schreef Bluesdude het volgende:
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…quote:Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.
Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Niet alleen de Molukken , heel Indonesië was een wingewest voor Nederland , en Prins Bernhard was een groot voorstander van militair ingrijpen tegen Soekarnoquote:Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het een moeilijke, er lijkt wel een wens tot die excuses te zijn.
Het waren soldaten die voor Nederland hadden gevochten en daarna een apart land hadden uitgeroepen, maar dat land niet konden verdedigen tegen Indonesië, als ik het goed begrijp. Wat had Nederland dan moeten doen, Indonesië aanvallen om de Molukken terug te veroveren? Dat lijkt me ook geen optie. En Nederland heeft ze wel een veilige plek gegeven. Dat ze zich hier niet thuis voelden is heel vervelend en als dat aan Nederland lag zijn excuses op zijn plek, maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Nederland haalde eeuwenlang grootschalig grondstoffen en koloniale producten uit Indonesië, waaronder specerijen (kruidnagel, nootmuskaat), koffie, suiker, tabak en thee.
Deze producten werden verhandeld via de VOC en later de Nederlandsche Handel-Maatschappij, wat Nederland aanzienlijke economische winst en rijkdom opleverde.
Belangrijkste producten en grondstoffen:
Specerijen: Kruidnagel, peper, nootmuskaat, foelie.
Plantageproducten: Koffie, thee, suikerriet, tabak.
Andere grondstoffen: Rubber, tin, aardolie (in latere periode).
Doel van de exploitatie:
Wingewest: Indonesië werd vooral in de 19e en 20e eeuw (na 1816) geëxploiteerd als een "wingewest" om de Nederlandse staatskas te vullen.
Cultuurstelsel: Onder het cultuurstelsel (vanaf 1830) werd de bevolking gedwongen om exportgewassen te verbouwen, wat leidde tot enorme exportwinsten voor Nederland.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)-indonesie-te-wordenquote:Hoe reageert Nederland op het uitroepen van de onafhankelijkheid?
Nederland erkent de Indonesische onafhankelijkheid eerst niet.
Onderhandelingen tussen Indonesië en Nederland mislukken en de spanning loopt op.
De Nederlandse staat wil daarom met militaire actie orde op zaken stellen.
Vanuit Nederlandse kant wordt dit de eerste 'politionele actie' genoemd.
Deze begint op 21 juli 1947 en is erop gericht de delen van Java en Sumatra te heroveren die zijn ingenomen door de troepen van Soekarno.
Nederlandse militairen gingen na de Tweede Wereldoorlog naar Indonesië om het koloniale gezag te herstellen nadat Indonesië op 17 augustus 1945 de onafhankelijkheid had uitgeroepen.
Nederland wilde de kolonie niet kwijtraken, wat leidde tot grootschalige inzet van troepen (de zogeheten Politionele Acties) tussen 1947 en 1949.
Belangrijkste redenen voor de inzet:
Herstel van gezag: Na de Japanse capitulatie wilde Nederland de controle over voormalig Nederlands-Indië terugkrijgen.
Onafhankelijkheidsverklaring: Direct na de oorlog riepen Soekarno en Hatta de Republiek Indonesië uit, wat Nederland niet erkende.
Economisch en politiek belang: De kolonie was van groot economisch belang en Nederland wilde een gecontroleerd, geleidelijk dekolonisatieproces onder eigen leiding.
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
quote:Op zaterdag 2 mei 2026 08:07 schreef Candymannetje het volgende:
Heeft Nederland die strijd niet moeten staken onder druk van de USA?
Die dreigde het Marshallplan in te trekken als we niet zouden stoppen.
Ja, dat klopt grotendeels. Nederland is eind 1948 en begin 1949 onder zeer zware druk van de Verenigde Staten gestopt met de militaire acties in Indonesië (de Politionele Acties).
De Amerikaanse regering dreigde inderdaad de cruciale financiële hulp via het Marshallplan stop te zetten als Nederland niet zou stoppen met de oorlog en de onafhankelijkheid van Indonesië zou erkennen.
Erasmus University Thesis Repository +3
De belangrijkste redenen voor dit Amerikaanse besluit waren:
Kosten van de oorlog: De VS vonden het onaanvaardbaar dat Nederland de (geleende) Amerikaanse Marshallgelden gebruikte om een koloniale oorlog in Indonesië te financieren.
https://excusesknilmolukkers.nl/geschiedenis/quote:Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.
Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?
Maar goed, een 'we hadden die belofte nooit moeten maken' kan natuurlijk wel.
Ja, de KNIL-militairen (Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) liepen ernstig gevaar in Indonesië na de soevereiniteitsoverdracht op 27 december 1949.
Hier zijn de belangrijkste redenen en feiten:
Verraad en wraak: Omdat de KNIL-militairen (waaronder velen van Zuid-Molukse afkomst) aan Nederlandse zijde hadden gevochten tegen de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders, werden zij door de nieuwe Indonesische machthebbers en bevolking gezien als verraders en handlangers van de koloniale macht.
Positie van Molukse KNIL'ers: Na de opheffing van het KNIL op 26 juli 1950 moesten de militairen kiezen: overgaan in het Indonesische leger (APRIS) of demobiliseren.
De Molukse militairen vertrouwden het Indonesische leger niet en wilden niet dienen onder een regering die de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) niet erkende.
Veiligheidssituatie: Door de afgekondigde RMS en de daaropvolgende militaire acties door Indonesië op Ambon, kwamen de Molukse KNIL'ers in een onmogelijke en levensgevaarlijke positie.
Transport naar Nederland: Vanwege dit gevaar besloot de Nederlandse regering om ongeveer 4.000 Molukse KNIL-militairen met hun gezinnen (in totaal ca. 12.500 personen) tijdelijk naar Nederland te halen, een proces dat in 1951 plaatsvond.
Ik was er toen ook nog niet. Maar het pad richting het huidige Indonesië was lang en ingewikkeld. Zo waren er lang plannen (en ook wel verdragen meen ik) dat Indonesië een federatie zou worden of een land binnen het koninkrijk Nederland. Dat soort opties zouden best kansen bieden voor de Molukken. En toen ze kwamen had Nederland de strijd in de Oost ook echt nog niet opgegeven, men hield niet voor niets nog lang vast aan Nederlands Papoea Nieuw Guniea.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Excuses voor een onmogelijke belofte, waarbij ze als ze die na waren gekomen er nu nog meer excuses naar Indonesië moesten.
Ik leefde uiteraard niet in die tijd, maar hadden de Molukkers echt niet in kunnen schatten dat Nederland die oorlog niet ging beginnen?
Soekarno had de KNIL soldaten allemaal vermoord, ze moesten naar Nederland komen en konden ook niet terugquote:Op zaterdag 2 mei 2026 07:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
KNIL staat voor het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger.
Dit was het koloniale leger van Nederland in het voormalige Nederlands-Indië (het huidige Indonesië), dat officieel bestond van 1830 tot 1950.
Belangrijke kenmerken en feiten over het KNIL:
Doel: Beschermen van Nederlandse koloniale belangen en handhaven van het gezag in Nederlands-Indië.
Periode: Opgericht in 1814 (als onderdeel van het Nederlandse leger), vanaf 1830 als zelfstandige krijgsmacht tot 1950.
Inzet: Het KNIL heeft vele expedities uitgevoerd, waaronder de Atjeh-oorlog, en vocht tijdens de Tweede Wereldoorlog tegen Japan.
quote:Soevereiniteitsoverdracht en RMS
Toen Nederland in 1949 de soevereiniteit overdroeg aan Indonesië, werd het KNIL ontbonden.
Molukse militairen kwamen daardoor in een onmogelijke positie.
Zij kregen de keuze om zich aan te sluiten bij het Indonesische leger of terug te keren naar hun eigen Republiek der Zuid-Molukken (RMS), die in 1950 was uitgeroepen.
Beide opties waren gevaarlijk: aansluiting bij het Indonesische leger was vrijwel onmogelijk omdat ze door Indonesië als landverraders werden gezien, en terugkeer betekende vervolging omdat Indonesië inmiddels de macht had overgenomen op de Molukken.
Daarom wordt er dus ook gevraagd naar het veiligheidsgevoel.quote:Op vrijdag 1 mei 2026 21:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Alsof er een officiële melding wordt gedaan als je wordt lastiggevallen.
En als je s avonds er niet meer alleen kan fietsen en thuis blijft en/of met de auto gaat maak je daar ook geen officiële melding van.
Ze zet zich duidelijk af tegen het neoliberalisme:quote:“Ik denk dat veel mensen het herkennen. Presteren, optimaliseren en steeds maar harder rennen is de norm geworden, terwijl tegelijkertijd het leven duurder wordt en de overheid zich terugtrekt. Dat is volgens mij de diepere oorzaak achter veel van de huidige problemen op de politieke agenda. Ergens onderweg zijn we ons idee wat een goed en fijn leven is, kwijtgeraakt.”
En geeft dit individualiatische denken, waarbij ook een nulsom denken hoort (als een ander iets krijgt, zou jij het verliezen), ook de schuld van de opkomst van de rechts-populistische partijen.quote:“Het heeft te maken met politieke keuzes. Er is de afgelopen decennia steeds meer neergelegd bij het individu. Je bent zelf verantwoordelijk. De maakbaarheid van de samenleving ging overboord, het is geworden: de maakbaarheid van het individu. De markt zou zorgen voor de rest. Ik probeer het woord neoliberaal te vermijden, maar dat is wel de kern: je bent altijd en overal zelf verantwoordelijk voor. Van het vinden van een huis, een inkomen waar je van rond kunt komen tot gezond je pensioen halen. Dat is de stress-samenleving."
quote:Op zaterdag 2 mei 2026 01:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij mis je hierin de beloftes die Nederland toch wel heeft gedaan (allicht tegen beter weten in). De komst naar Nederland werd nadrukkelijk als tijdelijk voorgesteld, dus werd daarvoor Kamp Westerbork maar even afgestoft…
Bron: https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545dquote:Tot op de dag van vandaag heerst op grote schaal het misverstand dat de Nederlandse regering ooit heeft beloofd Molukkers terug te brengen naar een eigen RMS, als dank voor hun strijd in het KNIL. Met dit verhaal ben ik ook opgegroeid. Het gevolg van die verhalen over de ‘valse belofte’ is een versterking van emoties: verraad, vernedering, onmacht en frustratie.
Maar veelvuldig onderzoek toont aan dat de Nederlandse regering deze belofte nooit heeft gemaakt. Wim Manuhutu, historicus en voormalig directeur van Museum Maluku, bevestigt per mail: ‘Het verhaal van de belofte van een eigen staat is een hardnekkige mythe die nogal resistent is tegen onderzoek.’
Môrgen Michael,quote:Op zaterdag 2 mei 2026 08:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Soekarno had de KNIL soldaten allemaal vermoord, ze moesten naar Nederland komen en konden ook niet terug
Niet als KNIL Soldaat
En ook geen republiek Molukken dus , nog geen zandkorrel
[..]
[..]
*Fout 1 hebzucht , oprichting VOCquote:Op vrijdag 1 mei 2026 23:02 schreef Hanca het volgende:
maar op zich lijkt het me verder niet dat Nederland heel veel fout deed (op die afschuwelijke oorlog na, waarvoor excuses aan iedereen die daar toen was op zijn plek zijn)? Of heb ik mijn geschiedenislessen verkeerd onthouden?
Dat gaat specifiek over een eigen staat. Het doel was echter dat deze groep slechts zeer tijdelijk naar Nederland zou gaan. Zodat ze weer terug konden keren als het veilig was. Ook is er veel frustratie over hoe het Nederlandse leger met ze om is gegaan (eerst opgenomen in het Nederlandse leger en bij aankomst in Nederland kregen ze te horen dat ze gedemilitariseerd waren maar ook niet mochten werken e.d. En hun kinderen konden niet zomaar naar school).quote:Op zaterdag 2 mei 2026 09:56 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
[..]
Bron: https://decorrespondent.n(...)fe-3c36-f9ff7ea4545d
Stop met het herhalen van deze leugen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |