Of mensen moeten ergens anders op bezuinigen (ik verbaas me altijd over volle terrassen, rijen in extreem dure pretparken e.d.). Of wat minder luxe eten, laatst sprak ik nog iemand die ook aan het klagen was over de prijs van boodschappen en die gaven met z'n tweeën bijna 200 euro per week aan eten en drinken uit, ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit. Klaag je dan terecht, of moet je gewoon eens normaal boodschappen doen?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat andere kostensoorten zijn toegenomen, ik kan mij voorstellen (zeker bij jongeren) dat wonen een groter beslag legt op het inkomen.
Boodschappen beginnen onderhand echt duur te worden, ik vind dat een ongewenste en potentieel gevaarlijke ontwikkeling.
Als de mensen het brood niet meer kunnen betalen..
Ik denk dat je moet accepteren dat dit bij de huidige politiek en het 'just-in-time geduld' van mensen hoort.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:
Een beetje alsof je zegt 'ipv een warmtefonds waarmee honderduizenden huizen verduurzaamd worden, had je ook één random straatje kunnen aanpakken en die van het gas halen'.
Dat zijn 3 dingen die ik nooit koop, te duur en niet nodigquote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:00 schreef phpmystyle het volgende:
Als ik zie wat een kilo (runder) gehakt kost schrik ik, of een kogelbiefstukje, of een doosje blauwe bessen.
Ik zei nog tegen mijn bejaarde moeder: aan Koningsdag te zien is het voor 90% van Nederland geen crisis.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of mensen moeten ergens anders op bezuinigen (ik verbaas me altijd over volle terrassen, rijen in extreem dure pretparken e.d.). Of wat minder luxe eten, laatst sprak ik nog iemand die ook aan het klagen was over de prijs van boodschappen en die gaven met z'n tweeën bijna 200 euro per week aan eten en drinken uit, ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit. Klaag je dan terecht, of moet je gewoon eens normaal boodschappen doen?
Even Polymarket checken.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
Ja, of door het - in hun ogen - stikstofgeneuzel, natuurlijk.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
Dat is netjes, want dat is 2,30 euro per dag per persoon voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:10 schreef Hanca het volgende:
ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit (aan eten en drinken).
hogere voedselprijzen krijg je als we geen stikstof meer kunnen maken , dat is gemaakt middels aardgasquote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
quote:Haber-Bosch-proces (Chemische binding): Dit proces zet stikstof uit de lucht (N2 ) samen met waterstof ( H2 ) om in ammoniak ( NH3 ), wat de basis vormt voor kunstmest.
https://demaco-cryogenics(...)uctie-en-toepassing/
Demaco Cryogenics
quote:AI-overzicht
Ja, dat klopt helemaal. Stikstofkunstmest wordt op grote schaal geproduceerd met behulp van aardgas.
Yara Nederland
https://www.yara.nl/gewas(...)toffen-geproduceerd/
https://www.vno-ncw.nl/forum/raken-grondstoffen-voor-kunstmest-op
Hier zijn de belangrijkste punten over dit proces:
Grondstof en Energie: Aardgas (methaan) levert de waterstof die nodig is om stikstof uit de lucht om te zetten in ammoniak, de basis voor kunstmest. Ongeveer 60% tot 80% van het aardgas wordt gebruikt als grondstof, terwijl de rest dient als energie voor het productieproces.
Hoge Kosten: De productie van stikstofkunstmest is zeer energie-intensief. Tot wel 70 à 90 procent van de productiekosten komt uit de gasrekening. Hierdoor stijgt de prijs van kunstmest sterk als de gasprijs stijgt.
Dat is dan ook zo.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zei nog tegen mijn bejaarde moeder: aan Koningsdag te zien is het voor 90% van Nederland geen crisis.
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland (quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:10 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
Zeker. Dit type land en speelveld komt door de VVD. Inclusief het steeds meer dwarsbomen van de milieubeweging en een samenleving maken waar alles flexibel is en je alles kunt kopen. Alle ruimte voor het laatkapitalisme en hun fiscale gesjoemel. Met een zak geld van twee miljard kun je een mooi salaris bieden. Zonder VVD in het landsbestuur waren we een heel stuk verder geweest op het Tata Steel dossier.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland (x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen. Als hij Tata wil verduurzamen hoop ik dat hij slaagt, ik zou heel graag een duurzaam Tata in Nederland houden.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland (x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Dan zou je dat in overleg kunnen doen, om maar eens te beginnen. Tata Steel had dan kunnen rondvragen, met medeweten van andere stakeholders, of zij een suggestie weten.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen.
Of het is gewoon simpele greenwashing, dat lijkt me wat plausibeler.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let?
Wie zegt dat ze dat niet gedaan hebben?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:23 schreef Klopkoek het volgende:
Dan zou je dat in overleg kunnen doen, om maar eens te beginnen. Tata Steel had dan kunnen rondvragen, met medeweten van andere stakeholders, of zij een suggestie weten.
je moet iets doen het image en om die miljarden subsidie binnen te slepenquote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Meesterzet, inkapselen.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:10 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
[ x ]
De wereld waarin alles te koop is. Dat heet met een duur woord 'commodificatie'.
Een generatie geleden kon je ook op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.
Gewoon het bewijs dat kapitalisme wél werkt.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Je mist dan ook niets aan Greenpeace, wiens directeurtje Luxemburg-AMS per vliegtuig aflegt en inmiddels miljarden aan schadeclaims om smaad heeft moeten betalen.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 18:26 schreef Klopkoek het volgende:
Trump en MAGA hebben overigens veel schade veroorzaakt aan milieubewegingen en GreenPeace. Misschien ook wel in Nederland (en ja, de VVD zit wmb in dat anti-ESG complot)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |