abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220719236
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat betekent dus dat andere kostensoorten zijn toegenomen, ik kan mij voorstellen (zeker bij jongeren) dat wonen een groter beslag legt op het inkomen.

Boodschappen beginnen onderhand echt duur te worden, ik vind dat een ongewenste en potentieel gevaarlijke ontwikkeling.
Als de mensen het brood niet meer kunnen betalen..
Of mensen moeten ergens anders op bezuinigen (ik verbaas me altijd over volle terrassen, rijen in extreem dure pretparken e.d.). Of wat minder luxe eten, laatst sprak ik nog iemand die ook aan het klagen was over de prijs van boodschappen en die gaven met z'n tweeën bijna 200 euro per week aan eten en drinken uit, ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit. Klaag je dan terecht, of moet je gewoon eens normaal boodschappen doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 11:11:50 ]
pi_220719326
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:
Een beetje alsof je zegt 'ipv een warmtefonds waarmee honderduizenden huizen verduurzaamd worden, had je ook één random straatje kunnen aanpakken en die van het gas halen'.
Ik denk dat je moet accepteren dat dit bij de huidige politiek en het 'just-in-time geduld' van mensen hoort.

Direct en snel met trofeeën zwaaien is ook wat een Boris Johnson deed. Of wat Rutte-I deed! (maximumsnelheid)

Daarmee ben ik niet aan het "blindstaren" zoals jij zegt (ik hecht zeer aan geduldig en maakbaar beleid) maar erken ik wel de continuïteit met snel een regering in elkaar zetten.

Hoe gaat Van Essen er voor zorgen dat niet pas in 2027 beide Kamers hun zegje hebben gedaan? Er gaat weer reces overheen etc. (Misschien moeten we het überhaupt eens over gaan hebben dat er teveel reces is - vakantie is prima maar dat de hele boel stil ligt is nog uit de 19e eeuw).

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 11:21:27 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:19:35 #203
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220719334
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

Als ik zie wat een kilo (runder) gehakt kost schrik ik, of een kogelbiefstukje, of een doosje blauwe bessen.
Dat zijn 3 dingen die ik nooit koop, te duur en niet nodig

ook al heb ik geld en inkomen genoeg , maar gewoon uit principe
een pot witte bonen in tomatensaus is veeeel gezonder en kost haast niets
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220719432
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of mensen moeten ergens anders op bezuinigen (ik verbaas me altijd over volle terrassen, rijen in extreem dure pretparken e.d.). Of wat minder luxe eten, laatst sprak ik nog iemand die ook aan het klagen was over de prijs van boodschappen en die gaven met z'n tweeën bijna 200 euro per week aan eten en drinken uit, ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit. Klaag je dan terecht, of moet je gewoon eens normaal boodschappen doen?
Ik zei nog tegen mijn bejaarde moeder: aan Koningsdag te zien is het voor 90% van Nederland geen crisis.
pi_220719515
Ik ken ook veel mensen (voornamelijk VVD-ers) die bijna wekelijks uit eten gaan, bioscoopje pakken, dan weer daarheen en dan weer daarheen.

Dat past echt niet in mijn uitgavenpatroon hoor.

Ondertussen hoor ik ze dan wel klagen over dure benzine en ook over buitenlanders hoor ik ze regelmatig. Wat dat betreft zijn het net PVV-ers.

Persoonlijk zou ik wel iets kunnen minderen in de abonnementen op diverse tijdschriften en ik rijd een 4,5 jaar oude Renault waarvoor ik bij aankoop eigenlijk iets te diep in de buidel heb getast waarbij ik een paar maanden nodig heb gehad om dat weer aan te vullen. Maar verder leef ik vrij sober. :P
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:40:27 #206
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220719539
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:41:17 #207
13309 nostra
ask why
pi_220719544
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
Even Polymarket checken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220719545
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
Ja, of door het - in hun ogen - stikstofgeneuzel, natuurlijk.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 mei 2026 @ 17:55:06 #209
862 Arcee
Look closer
pi_220721903
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:10 schreef Hanca het volgende:
ik geef met een huishouden met 2 volwassenen en 3 tieners zo'n 80 euro per week uit (aan eten en drinken).
Dat is netjes, want dat is 2,30 euro per dag per persoon voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:02:27 #210
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220721950
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:40 schreef -XOR- het volgende:
Lopen er al weddenschappen over wanneer ze bij BBB gaan beginnen aan het frame dat de hogere voedselprijzen worden veroorzaakt door de afname van het aantal boeren?
hogere voedselprijzen krijg je als we geen stikstof meer kunnen maken , dat is gemaakt middels aardgas
https://www.atlascopco.co(...)-stikstof-produceren
quote:
Haber-Bosch-proces (Chemische binding): Dit proces zet stikstof uit de lucht (N2 ) samen met waterstof ( H2 ) om in ammoniak ( NH3 ), wat de basis vormt voor kunstmest.
https://demaco-cryogenics(...)uctie-en-toepassing/
Demaco Cryogenics
quote:
AI-overzicht
Ja, dat klopt helemaal. Stikstofkunstmest wordt op grote schaal geproduceerd met behulp van aardgas.

Yara Nederland
https://www.yara.nl/gewas(...)toffen-geproduceerd/
https://www.vno-ncw.nl/forum/raken-grondstoffen-voor-kunstmest-op
Hier zijn de belangrijkste punten over dit proces:

Grondstof en Energie: Aardgas (methaan) levert de waterstof die nodig is om stikstof uit de lucht om te zetten in ammoniak, de basis voor kunstmest. Ongeveer 60% tot 80% van het aardgas wordt gebruikt als grondstof, terwijl de rest dient als energie voor het productieproces.

Hoge Kosten: De productie van stikstofkunstmest is zeer energie-intensief. Tot wel 70 à 90 procent van de productiekosten komt uit de gasrekening. Hierdoor stijgt de prijs van kunstmest sterk als de gasprijs stijgt.


[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 05-05-2026 19:12:15 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220721994
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
twitter


De wereld waarin alles te koop is. Dat heet met een duur woord 'commodificatie'.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:11:52 #212
13309 nostra
ask why
pi_220722001
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik zei nog tegen mijn bejaarde moeder: aan Koningsdag te zien is het voor 90% van Nederland geen crisis.
Dat is dan ook zo.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:13:06 #213
13309 nostra
ask why
pi_220722013
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:10 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 mei 2026 @ 18:17:21 #214
862 Arcee
Look closer
pi_220722044
Bekijk deze YouTube-video

Gaat over Duitsland, maar is denk ook aardig toepasbaar op Nederland.

Over boomers, jongeren, geboortecijfer, pensioenen, woningcrisis, etc.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_220722067
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Zeker. Dit type land en speelveld komt door de VVD. Inclusief het steeds meer dwarsbomen van de milieubeweging en een samenleving maken waar alles flexibel is en je alles kunt kopen. Alle ruimte voor het laatkapitalisme en hun fiscale gesjoemel. Met een zak geld van twee miljard kun je een mooi salaris bieden. Zonder VVD in het landsbestuur waren we een heel stuk verder geweest op het Tata Steel dossier.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 18:21:16 ]
pi_220722074
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen. Als hij Tata wil verduurzamen hoop ik dat hij slaagt, ik zou heel graag een duurzaam Tata in Nederland houden.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 18:21:42 ]
pi_220722109
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen.
Dan zou je dat in overleg kunnen doen, om maar eens te beginnen. Tata Steel had dan kunnen rondvragen, met medeweten van andere stakeholders, of zij een suggestie weten.

Dit lijkt meer op een overval.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:24:16 #218
13309 nostra
ask why
pi_220722131
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let?
Of het is gewoon simpele greenwashing, dat lijkt me wat plausibeler.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:25:07 #219
13309 nostra
ask why
pi_220722156
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:23 schreef Klopkoek het volgende:
Dan zou je dat in overleg kunnen doen, om maar eens te beginnen. Tata Steel had dan kunnen rondvragen, met medeweten van andere stakeholders, of zij een suggestie weten.
Wie zegt dat ze dat niet gedaan hebben?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722195
Trump en MAGA hebben overigens veel schade veroorzaakt aan milieubewegingen en GreenPeace. Misschien ook wel in Nederland (en ja, de VVD zit wmb in dat anti-ESG complot)
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:27:00 #221
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220722199
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
je moet iets doen het image en om die miljarden subsidie binnen te slepen

Met waterstof staal maken dat gaat niet gebeuren of een klein beetje met heel veel verlies
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:28:44 #222
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722214
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:10 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
[ x ]

De wereld waarin alles te koop is. Dat heet met een duur woord 'commodificatie'.
Meesterzet, inkapselen.
Beter promoveren ze hem weg naar India in de functie van "manager environment and health related issues" met een goed salaris.
Opgeruimd staat netjes.

Het bewijs dat kapitalisme werkt.

* phpmystyle geeft Ronald Reagan en Milton Friedman een grote knuffel O+ O+
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220722219
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.
Een generatie geleden kon je ook op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:30:28 #224
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722229
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:13 schreef nostra het volgende:

[..]
Linkslullerrechtsvuller stapt over van Mileudefensie naar het meest vervuilende bedrijf in Nederland ( _O- x oneindig) en dat is de schuld van de VVD.
Gewoon het bewijs dat kapitalisme wél werkt.
Beter gaat ie voor TATA aan het werk in Jaipur of Delhi. Daar komt zo man tenminste echt tot z'n recht.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:31:11 #225
13309 nostra
ask why
pi_220722238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:26 schreef Klopkoek het volgende:
Trump en MAGA hebben overigens veel schade veroorzaakt aan milieubewegingen en GreenPeace. Misschien ook wel in Nederland (en ja, de VVD zit wmb in dat anti-ESG complot)
Je mist dan ook niets aan Greenpeace, wiens directeurtje Luxemburg-AMS per vliegtuig aflegt en inmiddels miljarden aan schadeclaims om smaad heeft moeten betalen.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722240
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Of het is gewoon simpele greenwashing, dat lijkt me wat plausibeler.
Zou kunnen, maar de eisen van de kamer voor de subsidie zijn toch ook wel redelijk streng: https://nos.nl/artikel/26(...)rgroening-tata-steel
Daar zullen ze aan moeten voldoen, normaal gesproken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je moet iets doen het image en om die miljarden subsidie binnen te slepen

Met waterstof staal maken dat gaat niet gebeuren of een klein beetje met heel veel verlies
De Rabobank denkt van wel: https://www.rabobank.nl/k(...)ord-van-de-industrie

En eerlijk gezegd vertrouw ik de Rabobank meer dan deze onderbuikpraat van jou.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:31:38 #227
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722246
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen. Als hij Tata wil verduurzamen hoop ik dat hij slaagt, ik zou heel graag een duurzaam Tata in Nederland houden.
Je kan niet in 1, 2, of 6 jaar dat hele industriepark veranderen én ook staalproduceren tegen marktprijzen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220722258
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:10 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD maffia ontpopt weer eens de champagnekurken:
[ x ]

De wereld waarin alles te koop is. Dat heet met een duur woord 'commodificatie'.
Eerst lekker door de belastingbetaler een milieu clubje leiden en zodra diezelfde belastingbetaler miljarden aan Tata kado doet gaan we toch daarheen?
pi_220722270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Een generatie geleden kon je ook op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden.
Dat komt omdat er inmiddels eindeloos genivelleerd wordt.
Werk je met 1, met 2, maakt niet uit. De belasting komt langs en weg is je geld.
Make my day!
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:33:27 #230
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722277
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Je mist dan ook niets aan Greenpeace, wiens directeurtje Luxemburg-AMS per vliegtuig aflegt en inmiddels miljarden aan schadeclaims om smaad heeft moeten betalen.
Als je doorrijdt gaat het per auto sneller zo'n traject.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:33:42 #231
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220722281
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou kunnen, maar de eisen van de kamer voor de subsidie zijn toch ook wel redelijk streng: https://nos.nl/artikel/26(...)rgroening-tata-steel
Daar zullen ze aan moeten voldoen, normaal gesproken.
[..]
De Rabobank denkt van wel: https://www.rabobank.nl/k(...)ord-van-de-industrie

En eerlijk gezegd vertrouw ik de Rabobank meer dan deze onderbuikpraat van jou.
Van aardgas waterstof maken , en dan staal, ja dat kan maar dat is verspilling van energie


de Zweedse producent van groen staal is failliet

https://steelnews.biz/is-(...)ill-facing-collapse/

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 05-05-2026 18:40:27 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:35:00 #232
13309 nostra
ask why
pi_220722297
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als je doorrijdt gaat het per auto sneller zo'n traject.
Als je België mijdt misschien wel.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722298
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Gewoon het bewijs dat kapitalisme wél werkt.
Leuke trollpoging. De macht en geldaccumulatie van kapitalisme is geen bewijs voor de heilzame werking ervan. Nee, dat zulke accumulatie van vermogen en macht ook aangewend kan worden voor het uit de weg te ruimen van criticasters van externaliteiten is eerder een bewijs voor de beperkingen van onbegrensd kapitalisme. Dat het uiteindelijk vanzelf corrumpeert en ontspoort, waar dan actoren buiten de contractpartners (degenen die een overeenkomst aan gaan) machteloos tegenover staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 18:35:56 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:37:37 #234
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722321
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Als je België mijdt misschien wel.
Geen idee hoe jij (om) rijdt. Maar in 4 uur moet je het wel redden.
Als je via Amsterdam vliegt, je moet parkeren, je moet minimaal 1,5/2 uur van te voren er zijn, je moet 30 minuten vliegen, en je moet na aankomst vliegveld je reist weer hervatten.

Ik zou auto prefereren.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:40:45 #235
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220722344
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Leuke trollpoging. De macht en geldaccumulatie van kapitalisme is geen bewijs voor de heilzame werking ervan. Nee, dat zulke accumulatie van vermogen en macht ook aangewend kan worden voor het uit de weg te ruimen van criticasters van externaliteiten is eerder een bewijs voor de beperkingen van onbegrensd kapitalisme. Dat het uiteindelijk vanzelf corrumpeert en ontspoort, waar dan actoren buiten de contractpartners (degenen die een overeenkomst aan gaan) machteloos tegenover staan.
Gewone arbeiders krijgen bij TATA een goed loon en een fijne werkgever. TATA vervaardigt staal waarop BTW wordt geheven en bij eventuele winst VPB.

Echt achterlijk om zo'n bedrijf weg te pesten.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:45:37 #236
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220722375
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hogere voedselprijzen krijg je als we geen stikstof meer kunnen maken

dat is gemaakt middels aardgas
[..]

Als we gewoon voedselbossen hadden aangepland hadden we nu ook geen probleem gehad met excessieve voedselprijzen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220722378
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Gewoon feiten.
Ja, dat het verziekte Amerikaanse rechtssysteem (in een door GOP dominantie verziekte staat als Texas en North Dakota) ze tot megaboetes heeft gedwongen is inderdaad een feit.

Wat jij daarvan maakt en welk waardeoordeel je eraan geeft ("mis je niks aan") is dat niet.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:46:53 #238
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220722382
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als we gewoon voedselbossen hadden aangepland hadden we nu ook geen probleem gehad met excessieve voedselprijzen.
gepland of aangeplant.. @Lord_Vetinari
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:51:36 #239
13309 nostra
ask why
pi_220722411
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:39 schreef Klopkoek het volgende:
Typerend natuurlijk dat @nostra dit van een duimpje voorziet.
Eigenlijk omdat ik wist dat je daarop zou happen, maar ik houd wel van wat cynische hyperbolen. En het duurt niet lang meer voordat de VS weer een Reagan nodig heeft om de zooi van Trump op te ruimen, en een Lubbers alhier.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:52:48 #240
13309 nostra
ask why
pi_220722422
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:50 schreef Klopkoek het volgende:
Dit plaatste jij dus in het VS draadje:
https://www.washingtonpos(...)ntion-centers-force/
Ja, zeer goede onderzoeksjournalistiek, die jij zo node mist.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722442
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Gewone arbeiders krijgen bij TATA een goed loon en een fijne werkgever. TATA vervaardigt staal waarop BTW wordt geheven en bij eventuele winst VPB.

Echt achterlijk om zo'n bedrijf weg te pesten.
Of zo een bedrijf helemaal weg moet weet ik niet precies maar wat ik wel weet is dat er altijd ruimte is voor nieuwe bedrijvigheid (denk aan: Fokker, RSV, Werkspoor en zo verder). Bedrijvigheid die niet de hele omgeving ziek maakt (zoals gezegd buiten de contractpartners om, waar je niet op in gaat). Je trollt alleen maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 18:55:31 ]
pi_220722494
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Eigenlijk omdat ik wist dat je daarop zou happen, maar ik houd wel van wat cynische hyperbolen. En het duurt niet lang meer voordat de VS weer een Reagan nodig heeft om de zooi van Trump op te ruimen, en een Lubbers alhier.
Je bedoelt Bill Clinton: die kon het allemaal zonder de staatsschuld laten exploderen.

Zoals vaker door mij gezegd: haal dat aspect weg en er blijft weinig van Reagan zijn economische 'succes' over. De federale overheidsuitgaven als percentage van BBP gingen onder Reagan zeker niet omlaag; het werd alleen voor andere doelen gebruikt. Voor uitbuiters en onderdrukkers doeleinden.

Dat is de ware aard van rechts. Achter het kettingzaag en kleine overheid gelul.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 19:00:12 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:01:28 #243
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220722513
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:45 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als we gewoon voedselbossen hadden aangeplant hadden we nu ook geen probleem gehad met excessieve voedselprijzen.
Dat is dan ook wel weer zo
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220722564
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:33 schreef agter het volgende:

[..]
Dat komt omdat er inmiddels eindeloos genivelleerd wordt.
Werk je met 1, met 2, maakt niet uit. De belasting komt langs en weg is je geld.
In de romantische tijd van "op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden" [sic] werd er aanzienlijk meer genivelleerd en waren de verschillen kleiner. Niet alleen in Nederland trouwens (Nederland is überhaupt geen nivellering paradijs).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 19:09:42 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:15:09 #245
13309 nostra
ask why
pi_220722586
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:59 schreef Klopkoek het volgende:
Je bedoelt Bill Clinton: die kon het allemaal zonder de staatsschuld laten exploderen.

Zoals vaker door mij gezegd: haal dat aspect weg en er blijft weinig van Reagan zijn economische 'succes' over. De federale overheidsuitgaven als percentage van BBP gingen onder Reagan zeker niet omlaag; het werd alleen voor andere doelen gebruikt. Voor uitbuiters en onderdrukkers doeleinden.

Dat is de ware aard van rechts. Achter het kettingzaag en kleine overheid gelul.
Zo simplistisch is het natuurlijk allemaal niet; de uiteindelijk grootste driving force van de Reagan-Clinton boom was het beëindigen van de Koude Oorlog, waar Reagan een zeer belangrijke (maar net zo belangrijk als Gorbatsjov's glasnost en perestrojka en een heel scala aan andere factoren) rol in speelde. Hoover (wel wat conservatief) beschreef dat wel mooi: https://www.hoover.org/research/ten-causes-reagan-boom-1982-1997
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220722589
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Je mist dan ook niets aan Greenpeace, wiens directeurtje Luxemburg-AMS per vliegtuig aflegt en inmiddels miljarden aan schadeclaims om smaad heeft moeten betalen.
Dit speelde 14 jaar geleden, nog voor het Akkoord van Parijs. Pakte twee keer per maand het vliegtuig. Flauw.

"Feiten" :')
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:17:35 #247
13309 nostra
ask why
pi_220722605
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:15 schreef Klopkoek het volgende:
Dit speelde 14 jaar geleden, nog voor het Akkoord van Parijs. Pakte twee keer per maand het vliegtuig. Flauw.
Da's 24 keer per jaar. Naar Luxemburg. In de tijd van Nanninga's tweets die je zo graag aanhaalt, of nog verder de opa's van mensen, dus dat is wel wat selectief in je argumentatiemethode.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:26:04 #248
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220722675
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
gepland of aangeplant.. @:Lord_Vetinari
kudt
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220722742
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Da's 24 keer per jaar. Naar Luxemburg.
Naar zijn woonplaats ja. Lag er maar een HSL tussen Amsterdam en Luxemburg. Zonder VVD was het misschien al zover geweest.

Jij verklaart Greenpeace buiten de orde op basis van boetes door Amerikaanse MAGA rechtbanken (in dieprode GOP staten) en op basis van vliegbewegingen van 14 jaar geleden.

quote:
In de tijd van Nanninga's tweets die je zo graag aanhaalt, of nog verder de opa's van mensen, dus dat is wel wat selectief in je argumentatiemethode.
Nanninga staat in een lange traditie, die veel recenter als senator nog zat te pochen dat ze expres slechte wetten aan neemt. Expres de overheid in de soep wil laten lopen. Nanninga is geen ander persoon nu. Zo een uitspraak over ebola loslaten op vluchtelingen zegt heel veel over JA21.

(de Ebola uitspraak was recenter dan het jaar 2011).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 19:36:14 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:59:58 #250
13309 nostra
ask why
pi_220723068
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:32 schreef Klopkoek het volgende:
Jij verklaart Greenpeace buiten de orde op basis van boetes door Amerikaanse MAGA rechtbanken (in dieprode GOP staten) en op basis van vliegbewegingen van 14 jaar geleden.
Greenpeace heeft haar rol als serieuze actor in het speelveld allang verloren. Van een serieus pro-milieugeluid is het verworden tot een activistische show-organisatie, waarbij hun acties contraproductief zijn en hun wetenschappelijke claims vaker en vaker debunked worden. Hun krampachtig vasthouden aan bijvoorbeeld anti-GMO standpunten leidt vooral ook in de wetenschap op felle kritiek, met Golden Rice als bekendste voorbeeld.

Kortom, als je gericht en doelmatig je geld aan een goed doel wil geven, zijn er zat veel betere keuzes dan het Greenpeace van nu.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220723366
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
In de romantische tijd van "op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden" [sic] werd er aanzienlijk meer genivelleerd en waren de verschillen kleiner. Niet alleen in Nederland trouwens (Nederland is überhaupt geen nivellering paradijs).
Je bedoelt de tijd dat alle leningen en consumptieve kredieten aftrekbaar waren?
Make my day!
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:25:52 #252
13309 nostra
ask why
pi_220723451
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:20 schreef agter het volgende:

[..]
Je bedoelt de tijd dat alle leningen en consumptieve kredieten aftrekbaar waren?
Those were the days.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 20:27:16 #253
236264 crew  capricia
pi_220723478
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:26 schreef Klopkoek het volgende:
Trump en MAGA hebben overigens veel schade veroorzaakt aan milieubewegingen en GreenPeace. Misschien ook wel in Nederland (en ja, de VVD zit wmb in dat anti-ESG complot)
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de milieubeweging ook veel schade aan zichzelf berokkent.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:29:26 #254
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220723523
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Of zo een bedrijf helemaal weg moet weet ik niet precies maar wat ik wel weet is dat er altijd ruimte is voor nieuwe bedrijvigheid (denk aan: Fokker, RSV, Werkspoor en zo verder). Bedrijvigheid die niet de hele omgeving ziek maakt (zoals gezegd buiten de contractpartners om, waar je niet op in gaat). Je trollt alleen maar.
Juist jij - als links mens - zou vóór (staats) bedrijvigheid moeten zijn waar ook mensen met een beroepsopleiding emplooi kunnen vinden. Alleen maar R&D en hightech bedrijven kom je er niet.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220723549
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:20 schreef agter het volgende:

[..]
Je bedoelt de tijd dat alle leningen en consumptieve kredieten aftrekbaar waren?
De tijd van op 1 inkomen een huis kopen en een gezin onderhouden waren de jaren zestig en jaren zeventig (plus groot deel jaren 80). Toen werd er gewoon duidelijk meer genivelleerd. Meer dan de tijd ervoor en de tijd erna.
pi_220723600
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Greenpeace heeft haar rol als serieuze actor in het speelveld allang verloren. Van een serieus pro-milieugeluid is het verworden tot een activistische show-organisatie, waarbij hun acties contraproductief zijn en hun wetenschappelijke claims vaker en vaker debunked worden. Hun krampachtig vasthouden aan bijvoorbeeld anti-GMO standpunten leidt vooral ook in de wetenschap op felle kritiek, met Golden Rice als bekendste voorbeeld.

Kortom, als je gericht en doelmatig je geld aan een goed doel wil geven, zijn er zat veel betere keuzes dan het Greenpeace van nu.
Das Grosskapital hat immer recht!

Nooit zullen we van jou een kritische noot lezen over hoe het grootbedrijf klimaatontkenning promootte, of desinformatie bij roken. Je genoot ervan hoe Shell een Böttcher betaalde :r

Nee, de milieubeweging moet gesloopt worden en kapot gemaakt. Alle macht naar de oligarchie en de grootgraaiers :r
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:41:20 #257
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220723653
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Eigenlijk omdat ik wist dat je daarop zou happen, maar ik houd wel van wat cynische hyperbolen. En het duurt niet lang meer voordat de VS weer een Reagan nodig heeft om de zooi van Trump op te ruimen, en een Lubbers alhier.
Dat zeker.
Op enig moment heb je teveel mensen in de wia, iva, bijstand, ioaw, ioaz, wajong én zw zitten.

Niet boos worden als ik'n regeling hierboven niet benoemd hebben. Weet ook niet alles.

Of USA weer een Reagan nodig heeft betwijfel ik. Zoveel voorzieningen heeft het land ook niet waarop beknibbeld kan worden. En de staatsschuld is onder Biden en Trump al genoeg gegroeid. Hoeft niet nog hoger met een nieuwe Reagan..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:52:13 #258
13309 nostra
ask why
pi_220723749
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Klopkoek het volgende:
Nooit zullen we van jou een kritische noot lezen over hoe het grootbedrijf klimaatontkenning promootte, of desinformatie bij roken. Je genoot ervan hoe Shell een Böttcher betaalde
Jawel hoor, ik ben juist uitermate geïntrigeerd in hoe Big Tobacco opereerde en nog steeds opereert (loop een GP Paddock binnen en je ziet alleen PMI pasjes). De Sacklertjes zijn ook schoften, net als McKinsey die hun hele marketingstrategie heeft bedacht (inclusief bonussen voor overdoses). De essentie is dat greed is a given (iets anders dan greed, for the lack of a better word, is good). De kunst is het juiste equilibrium te vinden waarin het nastreven van dat eigenbelang zoveel mogelijk in balans is met het maatschappelijk belang.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220723827
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, de milieubeweging moet gesloopt worden en kapot gemaakt. Alle macht naar de oligarchie en de grootgraaiers :r
Nou, dat doen ze nu vooral zelf. _O-
  dinsdag 5 mei 2026 @ 21:08:09 #260
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220723887
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, de milieubeweging moet gesloopt worden en kapot gemaakt. Alle macht naar de oligarchie en de grootgraaiers :r
gelegitimeerde grootgraaiers dat zijn de woningcorporaties en de pensioenfondsen

men moet de huurwoningen tegen 60% van de WOZ verkopen aan de huurders en de opbrengst ( 700 miljard) in de staatskas , met 100 % financiering uit de WSW https://www.wsw.nl/

de arbeidskorting voor werkenden op 12.000 euro

De maandelijkse afdracht aan het pensioenfonds bruto bij het loon

Zelfstandigenwet asap invoeren

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 05-05-2026 23:14:04 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:05:48 #261
13309 nostra
ask why
pi_220725801
Nederland door Europa voor rechter gesleept om ’lakse houding’: ’Bescherming vitale sectoren zwaar ondermaats’
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:12:45 #262
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220725858
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:05 schreef nostra het volgende:
Nederland door Europa voor rechter gesleept om ’lakse houding’: ’Bescherming vitale sectoren zwaar ondermaats’
https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
Geheel in de huidige Nederlandse traditie hobbelt de overheid er een beetje achteraan. Competentie, leiderschap, verantwoordelijkheid. Het is allemaal ver te zoeken.

De infantilisering grijpt om zich heen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:13:58 #263
13309 nostra
ask why
pi_220725880
quote:
18s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Geheel in de huidige Nederlandse traditie hobbelt de overheid er een beetje achteraan. Competentie, leiderschap, verantwoordelijkheid. Het is allemaal ver te zoeken.

De infantilisering grijpt om zich heen.
Ze hebben McAfee geïnstalleerd, no worries.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 08:19:52 #264
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220725928
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of Tata maakt nu werkelijk ernst met verduurzaming en wil dat daar een serieus iemand op let? Ik denk dat we pas over een paar jaar deze overstap kunnen beoordelen. Als hij Tata wil verduurzamen hoop ik dat hij slaagt, ik zou heel graag een duurzaam Tata in Nederland houden.
Als ze daadwerkelijk serieus waren namen ze iemand anders.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220725956
quote:
18s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Geheel in de huidige Nederlandse traditie hobbelt de overheid er een beetje achteraan. Competentie, leiderschap, verantwoordelijkheid. Het is allemaal ver te zoeken.

De infantilisering grijpt om zich heen.
Heeft ook gewoon met de traditie en erfenis van de verzuiling te maken - en dat we standaard achter de Amerikanen aanliepen. Lees bijvoorbeeld de klassieke studies van Hans Daalder. In Nederland liep altijd heel veel via de semi-overheid en opereerde elk ministerie semi-autonoom. Veel werd en wordt uitbesteed (sinds de jaren 80 met een neoliberaal sausje). Duitsland en Pruissen waren/zijn een Beamtenstaat (in het geval van Pruissen - zeg maar het Singapore van zijn tijd ;) - nogal autoritair en dictatoriaal ingevuld). Nederland is dat niet.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 08:29:29 ]
pi_220725983
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als ze daadwerkelijk serieus waren namen ze iemand anders.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-echt-beter-a4926980

https://fd.nl/politiek/15(...)omische-ongelijkheid

https://www.nu.nl/economi(...)nen-steeds-meer.html

https://www.volkskrant.nl(...)weinig-aan~b5332bd2/

Laatste kreet voor de Wennink coup.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 08:34:52 ]
pi_220726031
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als ze daadwerkelijk serieus waren namen ze iemand anders.
Want? Veel directiefuncties gehad, in de top 50 van invloedrijkste Nederlanders gestaan, 2 masters gehaald aan 2 verschillende universiteiten, mee onderhandeld bij het klimaatakkoord in Nederland en eerder bij het klimaatakkoord van Parijs. Ik zou niet zo goed weten waarom je zou denken dat deze man zich per definitie voor greenwashing laat gebruiken.

Natuurlijk kan het zijn dat hij met mooie praatjes is binnengehaald zonder dat ze daar echt wat van menen, maar het kan ook dat hij is binnengehaald om er straks op te letten dat ze echt aan alle voorwaarden voor de subsidie voldoen.

Maar bij sommige mensen gaat het er niet in dat Tata echt wil verduurzamen. Terwijl de keuze toch is: verduurzamen of verdwijnen. Daar was kamerbreed eigenlijk wel duidelijkheid over.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 08:41:53 ]
pi_220726068
Dit wordt steeds schrijnender. https://www.trouw.nl/poli(...)-gewoon-op~b8085b16/


En de oplossing is in feite simpel: de wet ligt er, benader alle gemeentes die niet aan de wet voldoen met de vraag hoe ze dat willen oplossen. En met de opmerking: als er over een jaar nog steeds niet aan de wet wordt voldaan én er geen plan ligt om dat op zeer korte termijn te veranderen, wijst het ministerie een AZC locatie aan in de gemeente waar college en gemeenteraad dan geen invloed meer op hebben.

Wil je het zo doen dat er zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met je inwoners, dan moet je het snel zelf regelen.

Edit: blijkbaar is de datum opgeschoven naar 31 december 2026: https://www.rijksoverheid(...)beleid/spreidingswet
Dan moet je dus nu die Provinciale Regietafels benaderen en hen vragen hoe het er mee staat. Maak in elk geval nog tijdens de coalitieonderhandelingen duidelijk dat de gemeentes er niet aan ontkomen.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 08:57:37 ]
pi_220726164
Interessante patronen hier:

https://www.ipsos-publiek.nl/trend/politieke-voorkeur/

CDA+VVD 18-34 - 16%
CDA+VVD 35-49 - 16%
CDA+VVD 50-64 - 23%
CDA+VVD 65-99 - 33%

Rad.Rechts 18-34 - 35%
Rad.Rechts 35-49 - 34%
Rad.Rechts 50-64 - 38%
Rad.Rechts 65-99 - 23%
(PVV+FvD+JA21+BBB+SGP)


CDA+VVD laagopgeleid - 26%
CDA+VVD mid.opgeleid - 20%
CDA+VVD hoo.opgeleid - 22%

Rad.Rechts laagopgeleid - 41%
Rad.Rechts mid.opgeleid - 46%
Rad.Rechts hoo.opgeleid - 19%
pi_220726171
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Jawel hoor, ik ben juist uitermate geïntrigeerd in hoe Big Tobacco opereerde en nog steeds opereert (loop een GP Paddock binnen en je ziet alleen PMI pasjes). De Sacklertjes zijn ook schoften, net als McKinsey die hun hele marketingstrategie heeft bedacht (inclusief bonussen voor overdoses). De essentie is dat greed is a given (iets anders dan greed, for the lack of a better word, is good). De kunst is het juiste equilibrium te vinden waarin het nastreven van dat eigenbelang zoveel mogelijk in balans is met het maatschappelijk belang.
Iedereen weet dat de GOP (en jouw geliefde JA21) spreekbuizen zijn voor dit soort boevenbedrijven en bedrijfstakken. Deze belangen en hun desinformatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 09:01:17 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:16:04 #271
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220726292
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Iedereen weet dat de GOP (en jouw geliefde JA21) spreekbuizen zijn voor dit soort boevenbedrijven en bedrijfstakken. Deze belangen en hun desinformatie.
TATA is geen boeven bedrijf

50 jaar geleden vierde men het bestaan van zulke fabrieken doordat Hoogovens heel veel kolen uit Limburg afnam en er veel staal werd geproduceerd voor de auto-industrie en de opbouw van Nederland

Nu gebruikt de EV auto-industrie in Duitsland vooral aluminium , en China produceert massaal goedkoop en prima staal en is de Europese staalindustrie zwaar verliesgevend

De bevolking en de natuur wordt er ziek van, dus nu moeten ze weg
Het zijn geen boeven , men wil dat niet meer aan onze mooie Noordzeekust waar iedereen van wil genieten

Ook na verduurzaming met vele miljarden zal mogelijk de fijnstof uitstoot minder zijn maar blijft TATA de grootste stikstof uitstoter van Nederland en blijft verliesgevend

https://www.binnenlandsbe(...)taalfabriek-relevant
quote:
AI-overzicht
De staalfabriek in IJmuiden, Tata Steel, wordt vaak genoemd als een van de meest vervuilende en "smerigste" staalfabrieken van Europa.

Het RIVM heeft de vervuiling en uitstoot van fijnstof in de omgeving van Tata Steel vergeleken met die van de beruchte Ilva-staalfabriek in het Italiaanse Tarente.

Waarom wordt Tata Steel als zodanig bestempeld?
Emissies: Tata Steel is de grootste CO₂-uitstoter van Nederland, met een uitstoot van 11,6 Mton CO₂ in 2021.

Omgeving: De fabriek ligt midden in een dichtbevolkt gebied aan de kust, wat leidt tot zorgen over de gezondheid van omwonenden en strandgangers.

Vergelijking: De vervuiling wordt door milieuorganisaties en in RIVM-memo's op gelijke hoogte gesteld met de ernstige milieusituatie rond de Ilva-fabriek in Italië, die vaak als de "viesste" van Europa werd beschouwd.


[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 06-05-2026 09:46:40 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:19:20 #272
13309 nostra
ask why
pi_220726330
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Iedereen weet dat de GOP (en jouw geliefde JA21) spreekbuizen zijn voor dit soort boevenbedrijven en bedrijfstakken. Deze belangen en hun desinformatie.
Je begint een beetje op Trump ("many people say that") te lijken. JA21 zet weliswaar een liberale lijn tegen betutteling in, maar is wel weer voorstander van accijnzen op e-sigaretten en meer inzet op preventie. Het CDA daarentegen levert oud-ministers van VWS als commissaris bij Philip Morris en Niek-Jan van Kesteren bij VNO-NCW (‘We weten dat tabak heel slecht is voor mensen, maar we verdienen er een hoop geld aan.’). En ja, VVD'ers vallen daar ook ten prooi aan.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:33:53 #273
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220726406
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Want? Veel directiefuncties gehad, in de top 50 van invloedrijkste Nederlanders gestaan, 2 masters gehaald aan 2 verschillende universiteiten, mee onderhandeld bij het klimaatakkoord in Nederland en eerder bij het klimaatakkoord van Parijs. Ik zou niet zo goed weten waarom je zou denken dat deze man zich per definitie voor greenwashing laat gebruiken.

Natuurlijk kan het zijn dat hij met mooie praatjes is binnengehaald zonder dat ze daar echt wat van menen, maar het kan ook dat hij is binnengehaald om er straks op te letten dat ze echt aan alle voorwaarden voor de subsidie voldoen.

Maar bij sommige mensen gaat het er niet in dat Tata echt wil verduurzamen. Terwijl de keuze toch is: verduurzamen of verdwijnen. Daar was kamerbreed eigenlijk wel duidelijkheid over.
Er zijn meer mensen met 2 masters, en dat zijn dan geen mensen die hun eigen organisatie onthoofden en voor lul zetten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220726446
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er zijn meer mensen met 2 masters, en dat zijn dan geen mensen die hun eigen organisatie onthoofden en voor lul zetten.
Ah, deze man is dus ongeschikt voor deze functie omdat hij ja heeft gezegd tegen de functie. Dan krijg je dus 0 geschikte mensen.

Dat standaard ingebouwde wantrouwen is inmiddels ook bij zulke zaken wel een probleem aan het worden. Het is niet zo dat een bedrijf of instelling niet kan veranderen. Maar als je het bedrijven onmogelijk maakt om mensen aan te nemen die de aanjager van de verandering moeten worden, juist doordat ze intrinsiek gemotiveerd zijn omdat ze altijd opriepen tot verandering, dan gaan bedrijven inderdaad nooit veranderen.
pi_220726447
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:19 schreef nostra het volgende:
JA21 zet weliswaar een liberale lijn tegen betutteling in
:') Vandaar dat ze schoolboeken willen censureren en, jawel, daarbij een voorbeeld nemen aan wat in de VS aan de gang is. Bedrijven mogen niet meer aan ESG en CSR doen.

Je bent weer aan het trollen. De ECR fractie (o.a. SGP, JA21, Meloni, PiS) in de EU is nogal pro-tabak.

Jouw favorietje:
https://wnl.tv/2026/04/23(...)moet-kunnen-opleggen

JA21 stemde vóór accijnsverlaging op tabak en wil gewoon dat supermarkten dit kunnen verkopen (maar o wee wanneer je met ze over softdrugs spreekt, daar zijn ze met de jaren steeds conservatiever geworden).

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 09:47:28 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:46:54 #276
13309 nostra
ask why
pi_220726461
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:44 schreef Klopkoek het volgende:
Vandaar dat ze schoolboeken willen censureren en, jawel, daarbij een voorbeeld nemen aan wat in de VS aan de gang is. Bedrijven mogen niet meer aan ESG en CSR doen.
We hadden het over tabak. Bedrijven mogen doen wat ze willen, allleen dan wel zonder een juk van moeten. Bekijk de rendementen van de Gutmenschen bij ABP bijvoorbeeld eens - en hun grappige shift van 'defensie is FOUT' naar 'defensie is GOED' du moment dat het onszelf gaat raken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:50:53 #277
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220726476
D66 is zelf de asiel industrie , die heeft geen enkel belang om iets aan de instroom te doen aan de spreidingswet ook niet , ruimte zat voor wooncontainers in Nederland

https://www.telegraaf.nl/(...)kamer/151128391.html

quote:
Annabel Nanninga: 'Het is niet heel gezellig in de Tweede Kamer'
De asielwetten hadden een bewijs van daadkracht kunnen zijn. In plaats daarvan zijn ze gesneuveld door politiek gekonkel en partijbelangen.
Dat stelt JA21-Kamerlid Annabel Nanninga in Nieuws van de dag.

Dat terwijl de situatie in onder andere Loosdrecht pijnlijk duidelijk maakt dat een effectieve aanpak geen luxe is, maar bittere noodzaak.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220726478
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:46 schreef nostra het volgende:

[..]
We hadden het over tabak. Bedrijven mogen doen wat ze willen, allleen dan wel zonder een juk van moeten. Bekijk de rendementen van de Gutmenschen bij ABP bijvoorbeeld eens - en hun grappige shift van 'defensie is FOUT' naar 'defensie is GOED' du moment dat het onszelf gaat raken.
Hiermee ben je af en bewijst dat jijzelf aan de kant van de boevenbedrijven staat. Zoals ik al zei: daar zeg je nooit wat over (itt Greenpeace e.d. die kapot moeten worden gemaakt). In plaats daarvan eens in de zoveel tijd nihilistische oneliner van Gordon Gekko en Patrick Bateman. Genieten van je eigen cynisme, normloosheid en slechtheid.
pi_220726489
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:50 schreef michaelmoore het volgende:
D66 is zelf de asiel industrie , die heeft geen enkel belang om iets aan de instroom te doen

https://www.telegraaf.nl/(...)kamer/151128391.html
Heeft Nanninga - lekker hitsen op Bevrijdingsdag - weer ebola genoemd als oplossing? :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 09:53:11 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:52:33 #280
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220726490
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:44 schreef Hanca het volgende:
Ah, deze man is dus ongeschikt voor deze functie omdat hij ja heeft gezegd tegen de functie.

Klopt

quote:
Dan krijg je dus 0 geschikte mensen.
Dat is natuurlijk onzin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 6 mei 2026 @ 09:57:17 #281
13309 nostra
ask why
pi_220726513
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:51 schreef Klopkoek het volgende:
Hiermee ben je af
Oei. Terug naar Start?

Het ABP verplicht(te) haar deelnemers ESG-proof te beleggen, waarbij deelname aan het ABP ook nog eens wordt afgedwongen door de overheid. En komt daar nu dan weer op terug, want de centjes blijken bij een pensioenmaatschappij toch ook best belangrijk *pikachu*.

quote:
Zoals ik al zei: daar zeg je nooit wat over (itt Greenpeace e.d. die kapot moeten worden gemaakt).
Nou vooruit, een voorbeeldje:

quote:
7s.gif Op vrijdag 23 januari 2026 10:43 schreef nostra het volgende:

[..]
Duitse chemie, immorele boeven, Monsanto blijft ze maar achtervolgen... lekker met een boog omheen lopen.
quote:
In plaats daarvan eens in de zoveel tijd nihilistische oneliner van Gordon Gekko en Patrick Bateman. Genieten van je eigen cynisme, normloosheid en slechtheid.
En Friedman en Thatcher, je moet wel een beetje variëren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220727033
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 20:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Jawel hoor, ik ben juist uitermate geïntrigeerd in hoe Big Tobacco opereerde en nog steeds opereert (loop een GP Paddock binnen en je ziet alleen PMI pasjes). De Sacklertjes zijn ook schoften, net als McKinsey die hun hele marketingstrategie heeft bedacht (inclusief bonussen voor overdoses). De essentie is dat greed is a given (iets anders dan greed, for the lack of a better word, is good). De kunst is het juiste equilibrium te vinden waarin het nastreven van dat eigenbelang zoveel mogelijk in balans is met het maatschappelijk belang.
Dat is toch precies waar de VVD's en Reagans van deze wereld voor zijn? Alles afbreken voor wat inhalige miljardairs. Die Sacklertjes en Mckinseys worden letterlijk rijker van een verslavingsepidemie veroorzaken, een tik op de pols die ze dan krijgen geheel in lijn met de conservatieve politiek moedigt alleen maar aan dat dit soort immoreel gedrag aan. Types als Trump zijn het gevolg van jouw politieke stroming, de kuur is natuurlijk nooit om dan weer terug te gaan naar de kwaal.

Om de zaken in balans te krijgen zul je socialisme of communisme nodig hebben. In die ideologieen is er een betere balans van eigenbelang en maatschappelijk belang mogelijk. Onder kapitalisme en zeker de libertaire variant is de balans volledig richting eigenbelang. Tenminste eigenbelang van miljardairs want het systeem op deze manier is niet in het belang van de meesten ook al houden we het wel in stand.
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:47:28 #283
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220727048
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat is toch precies waar de VVD's en Reagans van deze wereld voor zijn? Alles afbreken voor wat inhalige miljardairs. Die Sacklertjes en Mckinseys worden letterlijk rijker van een verslavingsepidemie veroorzaken, een tik op de pols die ze dan krijgen geheel in lijn met de conservatieve politiek moedigt alleen maar aan dat dit soort immoreel gedrag aan. Types als Trump zijn het gevolg van jouw politieke stroming, de kuur is natuurlijk nooit om dan weer terug te gaan naar de kwaal.

Om de zaken in balans te krijgen zul je socialisme of communisme nodig hebben. In die ideologieen is er een betere balans van eigenbelang en maatschappelijk belang mogelijk. Onder kapitalisme en zeker de libertaire variant is de balans volledig richting eigenbelang. Tenminste eigenbelang van miljardairs want het systeem op deze manier is niet in het belang van de meesten ook al houden we het wel in stand.
iedereen is tegenwoordig schoften en rotzakken en criminelen he

quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hiermee ben je af en bewijst dat jijzelf aan de kant van de boevenbedrijven staat. Zoals ik al zei: daar zeg je nooit wat over (itt Greenpeace e.d. die kapot moeten worden gemaakt). In plaats daarvan eens in de zoveel tijd nihilistische oneliner van Gordon Gekko en Patrick Bateman. Genieten van je eigen cynisme, normloosheid en slechtheid.
en alle bedrijven zijn boeven bedrijven, Shell , DSM ,AKZO, Bayer, ASML , alleen de kaasboer op de hoek niet en de voedselbos mensen ook nie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:47:58 #284
13309 nostra
ask why
pi_220727049
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat is toch precies waar de VVD's en Reagans van deze wereld voor zijn? Alles afbreken voor wat inhalige miljardairs. Die Sacklertjes en Mckinseys worden letterlijk rijker van een verslavingsepidemie veroorzaken, een tik op de pols die ze dan krijgen geheel in lijn met de conservatieve politiek moedigt alleen maar aan dat dit soort immoreel gedrag aan. Types als Trump zijn het gevolg van jouw politieke stroming, de kuur is natuurlijk nooit om dan weer terug te gaan naar de kwaal.

Om de zaken in balans te krijgen zul je socialisme of communisme nodig hebben. In die ideologieen is er een betere balans van eigenbelang en maatschappelijk belang mogelijk. Onder kapitalisme en zeker de libertaire variant is de balans volledig richting eigenbelang. Tenminste eigenbelang van miljardairs want het systeem op deze manier is niet in het belang van de meesten ook al houden we het wel in stand.
Zonder kapitalisme hadden we, bijvoorbeeld, nooit in zo'n korte termijn een covid-vaccin gekregen.

En het eigenbelang bij een communistische samenleving is natuurlijk gewoon non-existent, er is geen enkel geslaagd voorbeeld in toch ruim een eeuw proberen te vinden, waarbij de weinige aanhangers het dan maar gooien op dat dat nooit het "échte communisme" is geweest. Ook daar geldt gewoon weer dat macht een gegeven is waar mensen naar streven, ook de Honneckers in hun Waldsiedlung.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:17:40 #285
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220727187
Je kunt het eindeloos verpakken in ideologie, maar onder dat alles blijft iets verrassends eenvoudigs over. De mens wordt meestal niet gedreven door grote principes, maar vooral door primaire krachten: onder andere hebzucht en luiheid.

Hebzucht duwt ons naar meer: meer geld, meer status, meer zekerheid. Het past zich moeiteloos aan elk systeem aan en vindt altijd nieuwe vormen.

Luiheid trekt ons juist de andere kant op: weg van frictie, verantwoordelijkheid en ongemak. Luiheid verklaart stilstand, falen en het gemak waarmee mensen wegkijken.

Systemen of ideologieën veranderen de menselijke natuur niet. Ze verschuiven haar focus slechts.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:22:00 #286
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220727210
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:17 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het eindeloos verpakken in ideologie, maar onder dat alles blijft iets verrassends eenvoudigs over. De mens wordt meestal niet gedreven door grote principes, maar vooral door primaire krachten: onder andere hebzucht en luiheid.

Hebzucht duwt ons naar meer: meer geld, meer status, meer zekerheid. Het past zich moeiteloos aan elk systeem aan en vindt altijd nieuwe vormen.

Luiheid trekt ons juist de andere kant op: weg van frictie, verantwoordelijkheid en ongemak. Luiheid verklaart stilstand, falen en het gemak waarmee mensen wegkijken.

Systemen of ideologieën veranderen de menselijke natuur niet. Ze verschuiven haar focus slechts.
Betrapt: boekje van Thomas Hobbes gelezen!
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220727219
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:17 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het eindeloos verpakken in ideologie, maar onder dat alles blijft iets verrassends eenvoudigs over. De mens wordt meestal niet gedreven door grote principes, maar vooral door primaire krachten: onder andere hebzucht en luiheid.

Hebzucht duwt ons naar meer: meer geld, meer status, meer zekerheid. Het past zich moeiteloos aan elk systeem aan en vindt altijd nieuwe vormen.

Luiheid trekt ons de andere kant op: weg van frictie, verantwoordelijkheid en ongemak. Luiheid verklaart stilstand, falen en het gemak waarmee mensen wegkijken.

Systemen veranderen de menselijke natuur niet. Ze verschuiven haar focus slechts.
Je bent bijna bij het historisch materialisme gearriveerd ;)

(Ikzelf ben juist meer richting Gramsci getrokken. Ik denk niet dat je het kunt plaat slaan tot hebzucht, angst en luiheid - en zeker niet dat je dit eenduidig en onveranderlijk kunt interpreteren. Coöperatie en inlevingsvermogen is net zo goed 'de menselijke natuur', zoals vele experimenten laten zien. Denk ook aan de instinctieve reactie wanneer er nood is in een vliegtuig of een andere man een trap in zijn noten krijgt. Andere klassieker is het gedrag van doodgewone soldaten in loopgraven tijdens WO1 - cf. Axelrod)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 11:27:17 ]
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:44:43 #288
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220727326
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:17 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het eindeloos verpakken in ideologie, maar onder dat alles blijft iets verrassends eenvoudigs over. De mens wordt meestal niet gedreven door grote principes, maar vooral door primaire krachten: onder andere hebzucht en luiheid.

Hebzucht duwt ons naar meer: meer geld, meer status, meer zekerheid. Het past zich moeiteloos aan elk systeem aan en vindt altijd nieuwe vormen.

Luiheid trekt ons juist de andere kant op: weg van frictie, verantwoordelijkheid en ongemak. Luiheid verklaart stilstand, falen en het gemak waarmee mensen wegkijken.

Systemen of ideologieën veranderen de menselijke natuur niet. Ze verschuiven haar focus slechts.
behalve als je met pensioen bent dan gaat de hebzucht er vanaf , dan wil je gewoon lekker fietsen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 6 mei 2026 @ 11:48:16 #289
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220727350
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
behalve als je met pensioen bent dan gaat de hebzucht er vanaf , dan wil je gewoon lekker fietsen
Vrijwel alle wereldreligies waarschuwen ons ervoor, en ook veel van de denkers die we 'verlicht' noemen keren steeds weer terug naar hetzelfde inzicht. En als je zelf al wat jaren levenservaring hebt opgedaan, merk je waarschijnlijk ook: duurzame levensvreugde ontstaat zelden uit het bevredigen van hebzucht.

Wat vorig jaar nog onmisbaar en begeerlijk leek, ligt vandaag vaak ergens vergeten in een lade. Terwijl de aandacht zich alweer heeft verplaatst naar het volgende glinsterende doel dat net buiten bereik lijkt te liggen.

Verlangen geeft even richting en een verslavende spanning, maar zelden blijvende vervulling.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220727391
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2026 11:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Betrapt: boekje van Thomas Hobbes gelezen!
Meer Jeremy Bentham.

Alsof er in de tussenliggende 400 jaar geen nieuwe kennis is vergaard. De echte wetenschappelijke revolutie moest nog komen.

Wat er in werkelijkheid gebeurt is dat een simpele heuristiek wordt los gelaten op tegenstrijdige en intern conflicterende wezens. Die bovendien van elkaar verschillen en waar groepsprocessen en interactie met de omgeving bovenop komen.

Deze heuristiek is een ideologisch Gramsciaans project en dat wisten de cynische Reagan en Thatcher groupies heel goed (er werd autoritair ingegrepen, tot scholen en section 25 aan toe). Vervolgens wordt het selectief uitlichten en verdraaien van eigenschappen tot 'menselijke natuur' verklaard.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 11:58:16 ]
pi_220727956
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 08:46 schreef Hanca het volgende:
Dit wordt steeds schrijnender. https://www.trouw.nl/poli(...)-gewoon-op~b8085b16/


En de oplossing is in feite simpel: de wet ligt er, benader alle gemeentes die niet aan de wet voldoen met de vraag hoe ze dat willen oplossen. En met de opmerking: als er over een jaar nog steeds niet aan de wet wordt voldaan én er geen plan ligt om dat op zeer korte termijn te veranderen, wijst het ministerie een AZC locatie aan in de gemeente waar college en gemeenteraad dan geen invloed meer op hebben.

Wil je het zo doen dat er zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met je inwoners, dan moet je het snel zelf regelen.

Edit: blijkbaar is de datum opgeschoven naar 31 december 2026: https://www.rijksoverheid(...)beleid/spreidingswet
Dan moet je dus nu die Provinciale Regietafels benaderen en hen vragen hoe het er mee staat. Maak in elk geval nog tijdens de coalitieonderhandelingen duidelijk dat de gemeentes er niet aan ontkomen.
Oprecht treurig voor die kinderen maar misschien hadden we het niet zo aantrekkelijk moeten maken voor Jan en alleman om hier te komen.
pi_220727986
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:50 schreef michaelmoore het volgende:
D66 is zelf de asiel industrie , die heeft geen enkel belang om iets aan de instroom te doen aan de spreidingswet ook niet , ruimte zat voor wooncontainers in Nederland

https://www.telegraaf.nl/(...)kamer/151128391.html
[..]

Volgens Rob Jetten zouden er binnen 2 weken nieuwe voorstellen komen,
https://nos.nl/artikel/26(...)etsvoorstellen-asiel

Nu heeft hij tot vanavond de tijd.....
  woensdag 6 mei 2026 @ 13:36:48 #293
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220728043
De asiel-kettingbotsing. :N Zelfs dat krijgt de overheid niet geregeld.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220728054
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Oprecht treurig voor die kinderen maar misschien hadden we het niet zo aantrekkelijk moeten maken voor Jan en alleman om hier te komen.
Dat heeft dan ook helemaal niemand gedaan, dat 'aantrekkelijk maken'. Stop gewoon met die fabel.

Wat we wel hebben is een land met vrede en welvaart, ja dat trekt mensen uit gebieden met oorlog en hongersnood aan. Maar dat is geen 'aantrekkelijk maken'.

En begin niet over sociale vangnetten of sociale huur, dat is nooit de reden dat mensen hierheen trekken. Als je daarover begint bewijs je nooit met asielzoekers te hebben gesproken. Het is niet dat ze uitgebreid een internetonderzoek doen en dan een kaart boeken bij een reisbureau.
pi_220728087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:36 schreef Perrin het volgende:
De asiel-kettingbotsing. :N Zelfs dat krijgt de overheid niet geregeld.
Wat ik al zei: het helpt enorm als je snel een trofee kan laten zien. Al was het maar symbolisch. De conservatieven snappen dit veel beter.

Er is trouwens (deels) expres op aangestuurd. "De urgentie van het vraagstuk prominent in de aandacht houden", noemden Fred Teeven en Halbe Zijlstra dat. Aan die kant leeft het idee dat chaos in de opvang en van hot naar her slepen een afschrikkende werking heeft. Een gesmeerde asielketen heeft een aanzuigende werking. Hebben ze gewoon letterlijk gezegd.

https://www.wodc.nl/actue(...)nstroom-asielzoekers

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2026 13:44:39 ]
pi_220728095
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Oprecht treurig voor die kinderen maar misschien hadden we het niet zo aantrekkelijk moeten maken voor Jan en alleman om hier te komen.
Vraag me ook altijd af hoe die kinderen hier komen.
Zeker ook met ouders die al heel wat veilige landen doorkruist hebben. Of al een status in bijv Griekenland hebben. Net zoals die groep Palestijnen.

Vind het echt heel naar voor die kinderen. De instroom moet echt omlaag. Want er is in heel veel gemeenten anti AZC gestemd en de spreidingswet gaat heel veel tegenstand geven.
pi_220728114
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:44 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Vraag me ook altijd af hoe die kinderen hier komen.
Zeker ook met ouders die al heel wat veilige landen doorkruist hebben. Of al een status in bijv Griekenland hebben. Net zoals die groep Palestijnen.

Vind het echt heel naar voor die kinderen. De instroom moet echt omlaag.
Ja, want een Grieks concentratiekamp is minder naar voor die kinderen.

En de instroom moet wat dat betreft eerder omhoog: we voldoen bij lange na niet aan de afgesproken percentages die we zouden opvangen van het aantal asielzoekers dat de EU binnen komt.
  woensdag 6 mei 2026 @ 13:48:53 #298
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220728120
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:30 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Volgens Rob Jetten zouden er binnen 2 weken nieuwe voorstellen komen,
https://nos.nl/artikel/26(...)etsvoorstellen-asiel

Nu heeft hij tot vanavond de tijd.....
rob jetten is net sinterklaas die belooft ook altijd van alles

die 10 steden die zie ik ook niet gebeuren , ook niet in het markermeer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220728123
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:44 schreef Black_Baron het volgende:

[..] Want er is in heel veel gemeenten anti AZC gestemd en de spreidingswet gaat heel veel tegenstand geven.
Iedereen die op een anti-AZC partij heeft gestemd is echt eigenlijk gewoon te dom om te stemmen, die stemden over een onderwerp waar de verkiezingen niet over gingen. De gemeenteraad gaat niet over wel of geen AZC, alleen over de locatie.
pi_220728133
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 13:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, want een Grieks concentratiekamp is minder naar voor die kinderen.

En de instroom moet wat dat betreft eerder omhoog: we voldoen bij lange na niet aan de afgesproken percentages die we zouden opvangen van het aantal asielzoekers dat de EU binnen komt.
Ah ja. Nu zijn andere EU landen ook al niet goed genoeg meer. Allemaal door naar NL. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')