abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 mei 2026 @ 08:06:52 #176
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220718142
quote:
Waarom kinderen ongelijkheid eerst oneerlijk vinden en later accepteren

Iemand die voor hetzelfde werk meer knikkers krijgt dan een ander. Voor jonge kinderen is het meteen duidelijk: dat is oneerlijk. Maar hoe ouder ze worden, hoe normaler ongelijkheid voelt. Hoe komt dat? En hoe praat je daar als ouder over? Eddie Brummelman, universitair hoofddocent pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam, gaat dat onderzoeken, samen met kinderen zelf. Voor dat onderzoek ontving hij een miljoen euro.

Sterk gevoel voor rechtvaardigheid
Volgens Brummelman hebben kinderen al op jonge leeftijd een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Als kinderen zien dat twee anderen hetzelfde doen, maar ongelijk worden beloond, willen ze dat rechtzetten. Dat is niet alleen hebberigheid. "Je ziet ook vanaf een bepaalde leeftijd dat kinderen bereid zijn om zelf iets op te geven om die gelijkheid maar in stand te houden." Dat gebeurt ongeveer vanaf een jaar of zeven. "Dan zeggen sommigen: dan maar liever die ene weggooien of alles weg."

Dat morele besef ontstaat al vroeg. Zelfs voordat kinderen goed kunnen praten, zijn ze volgens Brummelman al gevoelig voor ongelijkheid.

Je krijgt wat je verdient
Toch verandert er iets als kinderen ouder worden. Volgens Brummelman komt dat niet doordat hun gevoel voor rechtvaardigheid verdwijnt, maar door de manier waarop we als samenleving naar ongelijkheid kijken. "Wat je vooral ziet is een heel sterk meritocratisch narratief," legt hij uit. Dat betekent volgens hem dat mensen denken dat wat je bereikt in het leven te verklaren is door je talent of inzet. "Dus als we zien dat de een meer heeft dan de ander, dan denken we al heel snel: die heeft er heel hard voor gewerkt of die is gewoon heel slim."

Daarmee wordt volgens hem iets belangrijks over het hoofd gezien. "Kinderen hebben hele ongelijke kansen afhankelijk van waar hun wieg staat. Ook in Nederland." Vanaf een jaar of acht gaan kinderen die verschillen ook zelf zien. Ze merken dat het ene gezin meer geld heeft dan het andere, dat sommige kinderen vaker op vakantie gaan of zonder ontbijt naar school komen. In de puberteit kan dat juist leiden tot verzet. "Je ziet wel dat in de puberteit jongeren vaak heel activistisch zijn."

Wat geven ouders mee
De manier waarop kinderen naar ongelijkheid kijken, wordt ook beïnvloed door hun omgeving. "Je ziet ook dat ouders dit meegeven," zegt Brummelman. Uit onderzoek blijkt dat veel ouders hetzelfde idee hanteren, ook als ze zelf in armoede leven. Elke ouder in dat onderzoek had die meritocratische bril."

Volgens hem kan dat gevolgen hebben. "Het kan er ook voor zorgen dat zij zichzelf de schuld geven als iets niet lukt." Terwijl ongelijkheid volgens hem vaak ook te maken heeft met kansen die niet voor iedereen gelijk zijn. Tegelijkertijd zien kinderen ongelijkheid lang niet altijd dichtbij. "De samenleving is zo gesegregeerd," zegt hij. Daardoor komen kinderen vaak vooral in contact met anderen met een vergelijkbare achtergrond.

De stem van kinderen
Met zijn onderzoek wil Brummelman juist de perspectieven van kinderen centraal stellen. Via een platform kunnen zij meedenken over het onderzoek. "We praten vaak over kinderen alsof zij de toekomst zijn, maar ze zijn ook het heden," zegt hij. "En hun stem van nu is ook belangrijk."

Volgens hem ligt daar ook een bredere opdracht voor de samenleving. Meer oog voor verschillen, ook dichterbij huis. "We moeten een gesprek voeren over hoe we een samenleving kunnen creëren waarin elk kind een eerlijke kans heeft."
https://www.nporadio1.nl/(...)-en-later-accepteren
pi_220718238
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 11:48 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Het wordt wel een beetje treurige discussie zo als je enkel bullet points komt opratelen.

Je kunt eventueel kijken waar het aan ligt dat er niet meer huizen worden gebouwd? Waarom bepaalde migratiemaatregelen niet eerder werden genomen (gezien rechtse meerderheden elke keer)? Wie het heeft toegestaan aan gemeenten om elke keer een wettelijke verplichting te kunnen ontduiken?

Of waarom we een wet zouden moeten aannemen waar elk partij van Raad van State tot uitvoeringsinstanties zeggen dat het onwerkbaar is. Politiek bedrijven is ook kijken wat haalbaar en uitvoerbaar is.

Of eigenlijk wie het ontbreekt aan een serieuze visie van waar we naartoe willen als Nederland. Elke keer dat stukje korte termijn denken.
Voor wat betreft de bouw het is nogal apart dat er nu nog geen uitzondering is gemaakt op de stikstof regels voor cruciale infrastructuur (het is sinds Jetten aan de macht is overigens wel erg stil op dit dossier).

Dat rechtse partijen hebben verzaakt om strengere maatregelen te nemen heb je helemaal gelijk.

Lange termijn denken is sowieso wensdenken, want iedere 3 jaar een andere regering met telkens een andere speerpunt/voorkeur/uitgangspunt voor hetgeen wat op dat moment veel speelt in de media zie ik niet 1,2,3 veranderen.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 09:11:46 #178
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220718378
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Lange termijn denken is sowieso wensdenken, want iedere 3 jaar een andere regering met telkens een andere speerpunt/voorkeur/uitgangspunt voor hetgeen wat op dat moment veel speelt in de media zie ik niet 1,2,3 veranderen.
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
pi_220718393
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 07:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die gearceerde zin spreekt het bovenste bolletje tegen. Ik zou dan ook graag een link zien ipv een plaatje. Al geloof ik best dat dit in dat manifest stond, het was nogal een samenraapsel. Zie ook de aanval op geloofsgemeenschappen en de onevenredig grote aandacht voor asiel (waar bijzonder is dat 1 van de twee kamerleden achter het kinderpardon dat tekent): https://roodvooruit.nl/di(...)de-sociaaldemocratie
De zin over "minder verzorgingsstaat" staat letterlijk in deze link.
pi_220718427
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
De Staatscommissie schreef expliciet dat migratie (en de problemen daarmee, zoals dakloze arbeidsmigranten) veel breder is dan alleen asiel. Maar waar gaat het dankzij de VVD/Yesilgöz alleen over: asiel. Waar dan de overlast veroorzakende veiligelanders nul zicht hebben op een asielstatus, zelfs als je het asielrecht zou verruimen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 09:23:48 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 09:33:56 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220718485
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
wonen wil men niets aan doen
stikstof is onzin , woningbouw heeft niets met stikstof te maken
migratie kan men niets aan doen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220718488
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
Ja ik wil hem nog wel het voordeel van de twijfel geven. De verhoging van het ER en er was nog een ander onderwerp mbt het besparen van miljarden zullen de eerste echte grote testcases zijn.

Je kunt er oo twee manieren naar kijken tot op heden, 1 is dat hij (tot op heden) het niet voor elkaar krijgt om zijn plannen te realiseren danwel meerderheden te vinden, of op een andere manier dat hij met aanpassingen van zijn plannen in samenwerking met de oppositie beleid/breed gesteunde plannen kan realiseren.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 09:43:28 #183
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220718525
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De Staatscommissie schreef expliciet dat migratie (en de problemen daarmee, zoals dakloze arbeidsmigranten) veel breder is dan alleen asiel. Maar waar gaat het dankzij de VVD/Yesilgöz alleen over: asiel. Waar dan de overlast veroorzakende veiligelanders nul zicht hebben op een asielstatus, zelfs als je het asielrecht zou verruimen.
Klopt hoor, zeker asiel is vooral gewoon een uitvoeringsvraagstuk. Maar dat moet en zal heel ideologisch en streng aangevlogen worden… En dat is dom, als je echt waterstof bereiken in de echte wereld.
pi_220718796
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.

Geef ze in elk geval even tot prinsjesdag, zou ik zeggen.
pi_220718823
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.

Geef ze in elk geval even tot prinsjesdag, zou ik zeggen.
Ik snap het snelle formeren maar het zou mooi zijn geweest als dan ook echt binnen een maand weer de stikstofaanpak werd op gestart. Die Van Essen had direct LTO en de usual suspects weer om tafel moeten brengen en (voor het beeld) de vaart erin houden.

Het hele nut van het snelle formeren en snel onderhandelen valt langzaam weg. En D66 zit zelf met de gebakken peren.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 10:27:47 #186
491000 KareldeStoute
1433 - 1477
pi_220718843
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.

Geef ze in elk geval even tot prinsjesdag, zou ik zeggen.
Oh, zeker. Maar zolang de VVD-leider maar niet uit de campagnemodus wil komen, wordt het wel heel lastig…
pi_220718863
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik snap het snelle formeren maar het zou mooi zijn geweest als dan ook echt binnen een maand weer de stikstofaanpak werd op gestart. Die Van Essen had direct LTO en de usual suspects weer om tafel moeten brengen en (voor het beeld) de vaart erin houden.

Het hele nut van het snelle formeren en snel onderhandelen valt langzaam weg. En D66 zit zelf met de gebakken peren.
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.

Maar Van Essen heeft juist al wel een vrij uitgebreide brief over de Samenhangende Aanpak Landbouw, Natuur en Stikstof naar de Kamer gestuurd: https://www.rijksoverheid(...)w-natuur-en-stikstof

Met daarin ook al voor de zomer te behalen punten:
quote:
Prioriteiten tot de zomer Met deze aanpak werken we aan een aantal grote en urgente opgaven, maar we kunnen niet alles tegelijk. Voor een aantal pijlers en maatregelen geldt dat op de korte termijn keuzes nodig zijn die bepalend zijn voor de aanpak als geheel. We kiezen er daarom voor om tot de zomer prioriteit te geven aan uitwerking van de volgende onderdelen van de aanpak:

• Komen tot een maatregelpakket met generieke reductiemaatregelen (pijler 1), waaronder beleidsmatige invulling van:
o Bedrijfsspecifieke emissienormen voor stikstof en klimaat in de melkveehouderij (pijler 1);
o Grondgebondenheid (pijler 1);
o Vrijwillige beëindigingsregelingen;
o Het verbreden en verbeteren van het stelsel van productierechten (pijler 1);
o Afroming van productierechten bij verhandeling (pijler 1);
o De inzet die nodig is voor industrie en mobiliteit (pijler 1);

• Komen tot een beleidsmatige invulling van de zoneringsaanpak, waaronder keuze voor gebieden, breedte van de zones, hoofdlijnen van de regels en beoogde datum van inwerkingtreding (pijler 2);

• Afronden van ontwerp-Natuurplan en indienen bij de Europese Commissie, gesprekken met provincies over het optimaliseren van het huidige Natuurpact, ten behoeve van een duidelijk proces richting een nieuw Natuurpact (pijler 3);

• Komen tot een gedragen oplossing voor het mogelijk maken van vergunningverlening van verduurzamingsactiviteiten (pijler 4);

• Komen tot een opvolger van het legalisatieprogramma PAS-melders (pijler 4);

• Komen tot een maatregelpakket met faciliterende en stimulerende instrumenten om boeren te ondersteunen bij verduurzaming en omschakeling naar minder intensieve of meer natuur-inclusieve landbouw (pijler 5);

• Bepalen van kaders en invulling van het beleid gericht op sociaaleconomische vitaliteit (pijler 6);

• Aanbieden van de ontwerp-AMvB Dierwaardige Veehouderij voor behandeling aan de Tweede Kamer (pijler 7);

• Bepalen van de hoofdkeuzes en maatregelen binnen het convenant gewasbeschermingsmiddelen (pijler 7).

Voor andere onderdelen van de aanpak geldt dat de komende periode voorbereidingen worden getroffen die nodig zijn om na de zomer vervolgstappen te kunnen zetten.
Als dit allemaal voor de zomer lukt is Van Essen flink aan het werk geweest met zijn ministerie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:32:31 ]
pi_220718881
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:27 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Oh, zeker. Maar zolang de VVD-leider maar niet uit de campagnemodus wil komen, wordt het wel heel lastig…
Dan is het aan D66 en CDA om meerderheden buiten de VVD om te regelen. Moet CDA dat wel echt willen. In principe hebben 'CDA + links' een meerderheid aan zetels. Ook in Eerste Kamer.
pi_220718890
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.
Ik snap nog steeds niet dat D66 en het CDA ervoor hebben gekozen mee te bewegen met de campagnestand van de VVD en GroenLinks - PvdA niet aan tafel hebben uitgenodigd (desnoods zonder de VVD).

Ze hadden gewoon op een meerderheidscoalitie moeten aansturen.

Zeker omdat gedurende de campagne ze ook meer raakvlakken leken te hebben met GroenLinks - PvdA dan met de VVD (gedurende de campagne zeg ik nadrukkelijk).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220718911
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.

Maar Van Essen heeft juist al wel een vrij uitgebreide brief over de Samenhangende Aanpak Landbouw, Natuur en Stikstof naar de Kamer gestuurd: https://www.rijksoverheid(...)w-natuur-en-stikstof

Met daarin ook al voor de zomer te behalen punten:
[..]
Als dit allemaal voor de zomer lukt is Van Essen flink aan het werk geweest met zijn ministerie.
Misschien heb ik het mis maar het leest alsof het dan pas allemaal wordt gestart. Terwijl je voor de zomer ook al iets gedaan zou kunnen hebben.

Bijvoorbeeld, maar misschien iets politiek slimmers: direct een paar megastallen bij kwetsbare natuur weg (en voorkomen dat lelieteelt in de plaats komt).

Gewoon direct al tastbaar resultaat. Een 'trofee' om te tonen en mee te zwaaien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:42:59 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 10:42:17 #191
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220718912
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:38 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik snap nog steeds niet dat D66 en het CDA ervoor hebben gekozen mee te bewegen met de campagnestand van de VVD en GroenLinks - PvdA niet aan tafel hebben uitgenodigd (desnoods zonder de VVD).

Ze hadden gewoon op een meerderheidscoalitie moeten aansturen.

Zeker omdat gedurende de campagne ze ook meer raakvlakken leken te hebben met GroenLinks - PvdA dan met de VVD (gedurende de campagne zeg ik nadrukkelijk).
D66 heeft een sociaaleconomische beleidsvisie die rechtser is dan de VVD als het gaat om uitkeringen zoals WW en WIA, AOW, ER.
Als het gaat om de vergroeningsagenda en fiscaliteiten dan is de VVD rechtser.

VVD bedient veel babyboomers he.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220718923
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Misschien heb ik het mis maar het leest alsof het dan pas allemaal wordt gestart. Terwijl je voor de zomer ook al iets gedaan zou kunnen hebben.

Bijvoorbeeld, maar misschien iets politiek slimmers: direct een paar megastallen bij kwetsbare natuur weg (en voorkomen dat lelieteelt in de plaats komt).

Gewoon direct al tastbaar resultaat. Een 'trofee' om te tonen en mee te zwaaien.
Dat is allereerst geen taak van de landelijke overheid (dat ligt bij de provincies), verder is onteigenen een stuk moeilijker dan jij blijkbaar denkt.

En dit wat hier staat is veel concreter dan een paar random stallen sluiten. Dit is iets gedaan hebben, een paar stallen sluiten niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:46:30 ]
pi_220718929
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
D66 heeft een sociaaleconomische beleidsvisie die rechtser is dan de VVD als het gaat om uitkeringen zoals WW en WIA, AOW, ER.
Niet in hun verkiezingsprogramma en doorrekeningen (netto géén bezuinigingen op sociale zekerheid en ook VVD bezuinigde minder dan wat er nu uit kwam). Zoals vaker besproken.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 10:49:03 #194
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220718945
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Niet in hun verkiezingsprogramma en doorrekeningen (netto géén bezuinigingen op sociale zekerheid en ook VVD bezuinigde minder dan wat er nu uit kwam). Zoals vaker besproken.
Ik ken die berekening niet, maar ik geloof je wel.
Veel bezuinigingen in de sfeer van sociale zekerheid staan zelden (geheel) in verkiezingsprogramma's, vaak komen ze nadien als een duveltje uit een doosje. Ik vind dat onkies.

Wees net zoals Lubbers en leg uit wat en waarom het nodig is (teveel arbeidsongeschikten etc etc) en wat je gaat doen. Daar kun je soms best de handen voor op elkaar krijgen.

In dit geval ontbreekt het aan een groter verhaal en duidelijke visie. Er is maar een motivering: snel geld voor defensie
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 10:50:13 #195
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220718952
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:49 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ken die berekening niet, maar ik geloof je wel.
Veel bezuinigingen in de sfeer van sociale zekerheid staan zelden (geheel) in verkiezingsprogramma's, vaak komen ze nadien als een duveltje uit een doosje. Ik vind dat onkies.

Wees net zoals Lubbers en leg uit wat en waarom het nodig is (teveel arbeidsongeschikten etc etc) en wat je gaat doen. Daar kun je soms best de handen voor op elkaar krijgen.

In dit geval ontbreekt het aan een groter verhaal en duidelijke visie. Er is maar een motivering: snel geld voor defensie
helaas moeten we fors aan de bak met defensie met de oostelijke dreiging en leren hoe wel sophisticated drone zwermen in gaan zetten die forse afstanden kunnen afleggen of met een drone moederschip gelanceerd worden

Dan kun je groepen van 1000 drones in een keer lanceren, bij voorkeur drones die geen GPS nodig hebben
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220718956
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is allereerst geen taak van de landelijke overheid (dat ligt bij de provincies), verder is onteigenen een stuk moeilijker dan jij blijkbaar denkt.

En dit wat hier staat is veel concreter dan een paar random stallen sluiten. Dit is iets gedaan hebben, een paar stallen sluiten niet.
Ik zeg alleen maar dat het zou helpen wanneer je voor de zomer direct een trofee kan laten zien. Dat er meteen wat gebeurt, als begin. Dan laat je direct continuïteit met het snelle formeren zien.
pi_220719048
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik zeg alleen maar dat het zou helpen wanneer je voor de zomer direct een trofee kan laten zien. Dat er meteen wat gebeurt, als begin. Dan laat je direct continuïteit met het snelle formeren zien.
Als je een alleen al een vervangende PAS, de invulling van de zonering en het loskrijgen van de vergunningen voor verduurzaming weet te regelen zijn dat veek grotere trofeeën om mee te zwaaien dan een paar random gesloten stallen. Voeg daar nog een pakket bij om boeren te helpen minder intensief te werken en die ook nog wat aan dierwaardigheid en gewasbeschermingsmiddelen en dan doe je in totaal ongeveer wat men in 4 jaar verwacht in een half jaar.

Je moet je niet zo blind staren op wat symboolpolitiek die helemaal niks aan de onderliggende problematiek doet.


Een beetje alsof je zegt 'ipv een warmtefonds waarmee honderduizenden huizen verduurzaamd worden, had je ook één random straatje kunnen aanpakken en die van het gas halen'.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 10:59:20 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:00:05 #198
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220719095
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je een alleen al een vervangende PAS, de invulling van de zonering en het loskrijgen van de vergunningen voor verduurzaming weet te regelen zijn dat veek grotere trofeeën om mee te zwaaien dan een paar random gesloten stallen. Voeg daar nog een pakket bij om boeren te helpen minder intensief te werken en die ook nog wat aan dierwaardigheid en gewasbeschermingsmiddelen en dan doe je in totaal ongeveer wat men in 4 jaar verwacht in een half jaar.

Je moet je niet zo blind staren op wat symboolpolitiek die helemaal niks aan de onderliggende problematiek doet.
Hoe kunnen boeren concurreren op de wereldmarkt en houd je voedsel betaalbaar voor modale gezinnen?
Als ik zie wat een kilo (runder) gehakt kost schrik ik, of een kogelbiefstukje, of een doosje blauwe bessen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220719135
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:00 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe kunnen boeren concurreren op de wereldmarkt en houd je voedsel betaalbaar voor modale gezinnen?
Als ik zie wat een kilo (runder) gehakt kost schrik ik, of een kogelbiefstukje, of een doosje blauwe bessen.
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 11:05:45 #200
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220719193
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 11:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.
Dat betekent dus dat andere kostensoorten zijn toegenomen, ik kan mij voorstellen (zeker bij jongeren) dat wonen een groter beslag legt op het inkomen.

Boodschappen beginnen onderhand echt duur te worden, ik vind dat een ongewenste en potentieel gevaarlijke ontwikkeling.
Als de mensen het brood niet meer kunnen betalen..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')