abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 mei 2026 @ 21:34:36 #151
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220716544
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat hangt van de burgemeester af, er zijn er genoeg die dat zeker zelf kunnen. Veel burgemeesters zijn ex-politici, dan heb je vaak genoeg bijdrages moeten schrijven. En als je dan wat feeling hebt met het onderwerp kan dat best wat worden. Maar je kunt ook een ambtenaar opdracht geven of tegenwoordig AI gebruiken. En sommige partijbobo's kunnen ook wel tekstschrijvers van hun partij gebruiken bij toespraken.
Ik denk ook vooral vetgedrukte, al hoop ik dat er niet te pas en onpas gebruik wordt gemaakt van AI. Dat haalt wel de ziel uit het verhaal. Het verhaal hoeft ook niet perfect te zijn, als het maar menselijk is..

Ik heb wel moeite bij dergelijke voordrachten dat het verleden (de oorlog) naar het heden wordt gehaald en er dan wat vage begrippen aan worden toegevoegd als "haat begint klein en bij onverschilligheid". Maak het niet te abstract, vraag mij soms zelfs af of de schrijver het zelf heeft begrepen..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_220716596
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik denk ook vooral vetgedrukte, al hoop ik dat er niet te pas en onpas gebruik wordt gemaakt van AI. Dat haalt wel de ziel uit het verhaal. Het verhaal hoeft ook niet perfect te zijn, als het maar menselijk is..

Ik heb wel moeite bij dergelijke voordrachten dat het verleden (de oorlog) naar het heden wordt gehaald en er dan wat vage begrippen aan worden toegevoegd als "haat begint klein en bij onverschilligheid". Maak het niet te abstract, vraag mij soms zelfs af of de schrijver het zelf heeft begrepen..
Ik heb de toespraak natuurlijk niet gehoord. Ik vind het altijd het mooist als er lokale verhalen worden genoemd. Praktisch elk dorp of stad (buiten Flevoland) heeft tientallen oorlogsverhalen, laat daar wat van horen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 21:41:03 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 21:42:14 #153
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220716614
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb de toespraak natuurlijk niet gehoord. Ik vind het altijd het mooist als er lokale verhalen worden genoemd. Praktisch elk dorp of stad (buiten Flevoland) heeft tientallen oorlogsverhalen, laat daar wat van horen.
Hij voegde er ook zeker wel een lokaal tintje aan. Hij benoemde dat mensen uit de randstad naar ons dorp kwamen omdat hier nog wel voedsel was.
Vond ik wel mooi om te horen omdat wij in een tijd leven dat de randstad zichzelf superieur heeft verklaard.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 4 mei 2026 @ 21:57:35 #154
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220716758
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Vond ik wel mooi om te horen omdat wij in een tijd leven dat de randstad zichzelf superieur heeft verklaard.
was pas iemand die meende te moeten constateren dat de randstad groter werd , net als Trump en Poetin doen

Ik zou er niet willen wonen
quote:
Hoe meer Randstad hoe beter. Heel Nederland zou Randstad moeten worden.
Inmiddels is Zwolle al (bijna) de Randstad. Deventer ook.
Mooi. Ga 50 jaar terug en Amersfoort was al de periferie.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 4 mei 2026 @ 22:04:28 #155
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220716800
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 21:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
was pas iemand die meende te moeten constateren dat de randstad groter werd , net als Trump en Poetin doen

Ik zou er niet willen wonen
[..]

Wil je eens ophouden mij continu te quoten over Rusland/Poetin/what not. Er zijn meer onderwerpen dan Poetin, niet alles draait om die man.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  maandag 4 mei 2026 @ 22:05:36 #156
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220716805
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:04 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wil je eens ophouden mij continu te quoten of Rusland/Poetin/what not. Er zijn meer onderwerpen dan Poetin, niet alles draait om die man.
O, is de liefde over , voor die echte man ? >
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220717075
Bekijk deze YouTube-video

https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten

Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.

Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 22:43:13 ]
pi_220717163
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten

Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.

Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.
Is dit soort complotgedoe nou echt nodig? Spekman wordt door niemand gecontroleerd en is zeer zeker helemaal niet neoliberaal. Hem neoliberaal noemen is hetzelfde als Jan Marijnissen neoliberaal noemen. En Spekman is ook zeer zeker geen derde weg. Spekman had graag gezien dat PvdA zich met SP had verbonden, dat is zijn ideale regeringspartner.
  maandag 4 mei 2026 @ 23:06:06 #159
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717292
Spekman is geen NPM'er zoals Melkert en Verbeet maar LL maakt hier wel op uitstekende wijze een sterk punt dat de FNV zo een feestcommissie voor uitgerangeerde politici wordt op deze manier.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717340
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:06 schreef -XOR- het volgende:
Spekman is geen NPM'er zoals Melkert en Verbeet maar LL maakt hier wel op uitstekende wijze een sterk punt dat de FNV zo een feestcommissie voor uitgerangeerde politici wordt op deze manier.
Spekman zat wel gewoon bij die RoodVooruit club (wat vooruit kwam ademde Derde Weg) en is al een tijdje kind aan huis bij WNL. Zijn bezwaren tegen de fusie/PRO kwamen nooit verder dan stereotypes en Telegraafteksten herkauwen.

Sowieso goed filmpje van Left Laser. Het is een enge stalinist maar interviewen kan hij wel (en veel beter dan GeenStijl/Staal/Castricum).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 23:18:41 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 23:18:37 #161
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717374
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Spekman zat wel gewoon bij die RoodVooruit club en is al een tijdje kind aan huis bij WNL. Zijn bezwaren tegen de fusie/PRO kwamen nooit verder dan stereotypes en Telegraafteksten herkauwen.

Sowieso goed filmpje van Left Laser. Het is een enge stalinist maar interviewen kan hij wel (en veel beter dan GeenStijl/Staal/Castricum).
RoodVooruit was een samenraapsel van PvdA-leden die de fusie niet zagen zitten volgens mij. Joost Oudkerk zat daar ook, Melkert en Verbeet van de Giddens-fanclub, en dus ook Spekman, die vooral zijn imago van jongen-van-de-gestampte-pot heeft gecultiveerd en daar een beetje teveel in is gaan geloven, en daarom denkt een afkeer van het woord progressief te moeten hebben, maar dat desalniettemin wel is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717385
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
RoodVooruit was een samenraapsel van PvdA-leden die de fusie niet zagen zitten volgens mij. Joost Oudkerk zat daar ook, Melkert en Verbeet van de Giddens-fanclub, en dus ook Spekman, die vooral zijn imago van jongen-van-de-gestampte-pot heeft gecultiveerd en daar een beetje teveel in is gaan geloven, en daarom denkt een afkeer van het woord progressief te moeten hebben.
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.



Oudkerk ging zo ver als zeggen dat hij meer ziet in de VVD als fusiepartner (met als Lennart Booij?)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 23:23:02 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 23:22:54 #163
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717400
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.

[ afbeelding ]
_O- _O- _O- participatiesamenlevinggenot.

Ik vraag me af of al die leden dat manifest ook daadwerkelijk hebben gelezen of gewoon uit een soort ongenoegen zich bij een protesterend alternatief hebben aangesloten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717418
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]
_O- _O- _O- participatiesamenlevinggenot.

Ik vraag me af of al die leden dat manifest ook daadwerkelijk hebben gelezen of gewoon uit een soort ongenoegen zich bij een protesterend alternatief hebben aangesloten.
Hier even lachen met Oudkerk
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lkimiovryk2f

"Als ik kijk naar sommige mensen in de VVD, sociaal-liberalen [...] dan GroenLinks. GroenLinks-Past-Niet-Bij-Ons."

Anyway, enig wantrouwen naar WNL lieveling Spekman over wat er met de WW, AOW, WIA gaat gebeuren en hoe FNV dat gaat aanpakken lijkt me gerechtvaardigd.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 23:28:44 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 23:33:02 #165
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717447
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Hier even lachen met Oudkerk
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lkimiovryk2f

"Als ik kijk naar sommige mensen in de VVD, sociaal-liberalen [...] dan GroenLinks. GroenLinks-Past-Niet-Bij-Ons."

Anyway, enig wantrouwen naar WNL lieveling Spekman over wat er met de WW, AOW, WIA gaat gebeuren en hoe FNV dat gaat aanpakken lijkt me gerechtvaardigd.
Oudkerk is een complete malloot inderdaad. Hij lijkt me ook gewoon niet zo snugger.

Ook altijd grappig dat hij het altijd heeft over 'de weggelopen kiezer'. Ja, snuggere henkie, die kiezer raakte je kwijt nadat je je ziel uitleverde aan de VVD.

[ Bericht 4% gewijzigd door -XOR- op 04-05-2026 23:38:46 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 4 mei 2026 @ 23:44:48 #166
13309 nostra
ask why
pi_220717497
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten

Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.

Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.
Moet je inmiddels niet eens naar BNW? Of was Huxley ook al een marionet?
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220717502
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Oudkerk is een complete malloot inderdaad. Hij lijkt me ook gewoon niet zo snugger.

Ook altijd grappig dat hij het altijd heeft over 'de weggelopen kiezer'. Ja, snuggere henkie, die kiezer raakte je kwijt nadat je je ziel uitleverde aan de VVD.
Stel nu dat er een zoveelste "geen verzorgingsstaat" Sociaal Akkoord komt (door Spekman, met op de achtergrond 'Voor Ons Nederland' man Asscher), dan kan PRO daar eigenlijk geen afstand van nemen. Dat is het vervelende. Beide opties - omarmen of afwijzen - zijn dan om voor de hand liggende redenen schadelijk.

Bij afwijzen krijg je dan sowieso: zie je wel, geen verantwoordelijke bestuurderspartij meer, het zijn radicalen, uit het midden gerukt (in honderdvoud). Want alle andere partijen met bestuursverleden gaan dat bij voorbaat steunen (D66, het gezagsgetrouwe CU, VVD, CDA).


* Familie van Asscher - die het familiegeld en de diamantenbusiness beheren - zit bij de VVD (hoewel niet de rechtse vleugel van deze partij, denk ik).

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 23:49:48 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 23:51:02 #168
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717525
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Stel nu dat er een zoveelste "geen verzorgingsstaat" Sociaal Akkoord komt (door Spekman, met op de achtergrond 'Voor Ons Nederland' man Asscher), dan kan PRO daar eigenlijk geen afstand van nemen. Dat is het vervelende. Beide opties zijn dan schadelijk.

* Familie van Asscher - die het familiegeld en de diamantenbusiness beheren - zit bij de VVD (hoewel niet de rechtse vleugel van deze partij, denk ik).
Ik geloof niet dat Spekman een dergelijk akkoord zou sluiten, en ook Asscher zou dezelfde fout niet meer maken denk ik. Aan die handtekening van Spekman onder het RoodVooruit Manifest zou ik niet teveel waarde hechten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717554
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Moet je inmiddels niet eens naar BNW? Of was Huxley ook al een marionet?
Een gevaar van het corporatisme is altijd een ingekapselde vakbeweging geweest - zo is het door de Italiaanse fascisten en rechtse Katholieken ooit ook bedoeld.

Een vakbeweging die hier in Nederland sowieso relatief weinig wettelijke rechten heeft.

Een voorbeeld:

Gezien de autocratische uitdaging ligt het voor de hand om burgers juist meer mogelijkheden te geven om hun stem te laten horen. Toen de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol eind 2024 een staatsgreep pleegde, dreigden de vakbonden het land plat te leggen. De couppoging mislukte. In Nederland zijn zulke politieke stakingen opmerkelijk genoeg illegaal. Dick Koerselman, interim-voorzitter van de fnv, noemt het schrappen van dat verbod desgevraagd ‘helemaal geen rare geste’.
https://www.groene.nl/art(...)ump-proof-kan-worden

Dat 1 mei hier geen feestdag en vrije dag laat treffend de werkelijke verhoudingen in het land zien. Altijd geweest ook. Ambtenaren mochten tot 1980 niet staken (hier viel o.a. de spoorwegen en PTT ook onder). De EEG dwong af dat dit moest stoppen. Formeel kent Nederland geen stakingsrecht, alleen via de rechter, en die leunt weer vooral op internationale regels (een vaak verborgen reden achter de rechtse agenda voor een Nexit en het stoppen/aanpassen van EVRM - en het dwepen met Orban, Milei en Singapore natuurlijk ;) ).

edit: ik ben niet perse tegen corporatisme maar je moet de zwakke kanten wel zien. Zeker in een Tripartite model.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 00:06:03 ]
pi_220717577
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik geloof niet dat Spekman een dergelijk akkoord zou sluiten, en ook Asscher zou dezelfde fout niet meer maken denk ik. Aan die handtekening van Spekman onder het RoodVooruit Manifest zou ik niet teveel waarde hechten.
Ik mag het hopen. Zoals je zelf al schreef (post 159): (ongekozen) "uitgerangeerde politici", half buiten hun partij staand. Dus wat hebben ze te verliezen. Bijv. Lodewijk de Waal had in die fase van zijn carrière in 2004 meer te verliezen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 00:04:48 ]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 00:43:26 #171
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220717648
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:06 schreef -XOR- het volgende:
Spekman is geen NPM'er zoals Melkert en Verbeet maar LL maakt hier wel op uitstekende wijze een sterk punt dat de FNV zo een feestcommissie voor uitgerangeerde politici wordt op deze manier.
Ll?
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 5 mei 2026 @ 01:00:53 #172
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220717663
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 00:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ll?
LeftLaser
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220717756
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.

[ afbeelding ]
Haha, wat een rotzooi dat manifest. De verzorgingsstaat is juist de essentie van de sociaaldemocratie.
pi_220717760
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten

Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.

Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.
In een complot geloof ik niet maar iedere PvdA-er die betrokken is geweest bij Rutte II moet inderdaad gewantrouwd worden. Bovendien, de vakbond heeft juist types als Niek Stam nodig. Die heeft tenminste haar op de tanden, dat heeft die volgevreten Hans Spekman niet.
pi_220717964
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.

[ afbeelding ]

Oudkerk ging zo ver als zeggen dat hij meer ziet in de VVD als fusiepartner (met als Lennart Booij?)
Die gearceerde zin spreekt het bovenste bolletje tegen. Ik zou dan ook graag een link zien ipv een plaatje. Al geloof ik best dat dit in dat manifest stond, het was nogal een samenraapsel. Zie ook de aanval op geloofsgemeenschappen en de onevenredig grote aandacht voor asiel (waar bijzonder is dat 1 van de twee kamerleden achter het kinderpardon dat tekent): https://roodvooruit.nl/di(...)de-sociaaldemocratie

Dit is waar Spekman onder stond: https://roodvooruit.nl/discussie/sociaaldemocratie-niet-te-koop

Ik ben het niet met hem eens dat de fusie slecht is (en ik ben het met een hoop punten uit het RoodVooruit manifest niet eens), maar Spekman is absoluut linkervleugel PvdA, tegen SP aan. Dat was hij ook als kamerlid, ik denk niet dat er een PvdA'er is geweest deze eeuw die linksere teksten in de Kamer uitsprak. Zoals ik zei: twee handen op één buik met Jan Marijnissen.


Spekman mag wel de hand in eigen boezem steken: hij is de man achter het lijsttrekkers duel tussen Asscher en Samsom, wat veel meer dan Rutte II de PvdA jarenlang pijn heeft gedaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 07:08:41 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')