Ik denk ook vooral vetgedrukte, al hoop ik dat er niet te pas en onpas gebruik wordt gemaakt van AI. Dat haalt wel de ziel uit het verhaal. Het verhaal hoeft ook niet perfect te zijn, als het maar menselijk is..quote:Op maandag 4 mei 2026 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat hangt van de burgemeester af, er zijn er genoeg die dat zeker zelf kunnen. Veel burgemeesters zijn ex-politici, dan heb je vaak genoeg bijdrages moeten schrijven. En als je dan wat feeling hebt met het onderwerp kan dat best wat worden. Maar je kunt ook een ambtenaar opdracht geven of tegenwoordig AI gebruiken. En sommige partijbobo's kunnen ook wel tekstschrijvers van hun partij gebruiken bij toespraken.
Ik heb de toespraak natuurlijk niet gehoord. Ik vind het altijd het mooist als er lokale verhalen worden genoemd. Praktisch elk dorp of stad (buiten Flevoland) heeft tientallen oorlogsverhalen, laat daar wat van horen.quote:Op maandag 4 mei 2026 21:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk ook vooral vetgedrukte, al hoop ik dat er niet te pas en onpas gebruik wordt gemaakt van AI. Dat haalt wel de ziel uit het verhaal. Het verhaal hoeft ook niet perfect te zijn, als het maar menselijk is..
Ik heb wel moeite bij dergelijke voordrachten dat het verleden (de oorlog) naar het heden wordt gehaald en er dan wat vage begrippen aan worden toegevoegd als "haat begint klein en bij onverschilligheid". Maak het niet te abstract, vraag mij soms zelfs af of de schrijver het zelf heeft begrepen..
Hij voegde er ook zeker wel een lokaal tintje aan. Hij benoemde dat mensen uit de randstad naar ons dorp kwamen omdat hier nog wel voedsel was.quote:Op maandag 4 mei 2026 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb de toespraak natuurlijk niet gehoord. Ik vind het altijd het mooist als er lokale verhalen worden genoemd. Praktisch elk dorp of stad (buiten Flevoland) heeft tientallen oorlogsverhalen, laat daar wat van horen.
was pas iemand die meende te moeten constateren dat de randstad groter werd , net als Trump en Poetin doenquote:Op maandag 4 mei 2026 21:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vond ik wel mooi om te horen omdat wij in een tijd leven dat de randstad zichzelf superieur heeft verklaard.
quote:Hoe meer Randstad hoe beter. Heel Nederland zou Randstad moeten worden.
Inmiddels is Zwolle al (bijna) de Randstad. Deventer ook.
Mooi. Ga 50 jaar terug en Amersfoort was al de periferie.
Wil je eens ophouden mij continu te quoten over Rusland/Poetin/what not. Er zijn meer onderwerpen dan Poetin, niet alles draait om die man.quote:Op maandag 4 mei 2026 21:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
was pas iemand die meende te moeten constateren dat de randstad groter werd , net als Trump en Poetin doen
Ik zou er niet willen wonen
[..]
O, is de liefde over , voor die echte man ? >quote:Op maandag 4 mei 2026 22:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wil je eens ophouden mij continu te quoten of Rusland/Poetin/what not. Er zijn meer onderwerpen dan Poetin, niet alles draait om die man.
Is dit soort complotgedoe nou echt nodig? Spekman wordt door niemand gecontroleerd en is zeer zeker helemaal niet neoliberaal. Hem neoliberaal noemen is hetzelfde als Jan Marijnissen neoliberaal noemen. En Spekman is ook zeer zeker geen derde weg. Spekman had graag gezien dat PvdA zich met SP had verbonden, dat is zijn ideale regeringspartner.quote:Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
https://wnl.tv/2026/05/01(...)ld-zijn-geen-idioten
Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.
Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.
Spekman zat wel gewoon bij die RoodVooruit club (wat vooruit kwam ademde Derde Weg) en is al een tijdje kind aan huis bij WNL. Zijn bezwaren tegen de fusie/PRO kwamen nooit verder dan stereotypes en Telegraafteksten herkauwen.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:06 schreef -XOR- het volgende:
Spekman is geen NPM'er zoals Melkert en Verbeet maar LL maakt hier wel op uitstekende wijze een sterk punt dat de FNV zo een feestcommissie voor uitgerangeerde politici wordt op deze manier.
RoodVooruit was een samenraapsel van PvdA-leden die de fusie niet zagen zitten volgens mij. Joost Oudkerk zat daar ook, Melkert en Verbeet van de Giddens-fanclub, en dus ook Spekman, die vooral zijn imago van jongen-van-de-gestampte-pot heeft gecultiveerd en daar een beetje teveel in is gaan geloven, en daarom denkt een afkeer van het woord progressief te moeten hebben, maar dat desalniettemin wel is.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Spekman zat wel gewoon bij die RoodVooruit club en is al een tijdje kind aan huis bij WNL. Zijn bezwaren tegen de fusie/PRO kwamen nooit verder dan stereotypes en Telegraafteksten herkauwen.
Sowieso goed filmpje van Left Laser. Het is een enge stalinist maar interviewen kan hij wel (en veel beter dan GeenStijl/Staal/Castricum).
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
RoodVooruit was een samenraapsel van PvdA-leden die de fusie niet zagen zitten volgens mij. Joost Oudkerk zat daar ook, Melkert en Verbeet van de Giddens-fanclub, en dus ook Spekman, die vooral zijn imago van jongen-van-de-gestampte-pot heeft gecultiveerd en daar een beetje teveel in is gaan geloven, en daarom denkt een afkeer van het woord progressief te moeten hebben.
quote:Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.
[ afbeelding ]
Hier even lachen met Oudkerkquote:Op maandag 4 mei 2026 23:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]![]()
![]()
participatiesamenlevinggenot.
Ik vraag me af of al die leden dat manifest ook daadwerkelijk hebben gelezen of gewoon uit een soort ongenoegen zich bij een protesterend alternatief hebben aangesloten.
Oudkerk is een complete malloot inderdaad. Hij lijkt me ook gewoon niet zo snugger.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hier even lachen met Oudkerk
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lkimiovryk2f
"Als ik kijk naar sommige mensen in de VVD, sociaal-liberalen [...] dan GroenLinks. GroenLinks-Past-Niet-Bij-Ons."
Anyway, enig wantrouwen naar WNL lieveling Spekman over wat er met de WW, AOW, WIA gaat gebeuren en hoe FNV dat gaat aanpakken lijkt me gerechtvaardigd.
Moet je inmiddels niet eens naar BNW? Of was Huxley ook al een marionet?quote:Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Spekman is controlled opposition. Die is daar neer gezet (mede door de generatie Derde Weggers) om het neoliberale sloopspel en polder-TechBro coup mee te spelen.
Niet voor niets een lieveling van WNL. Op verzoek kwam op 1 mei bij WNL een sneer naar PRO, gebaseerd op het stereotype van de bakfietselite vs de gehaktbal.
Stel nu dat er een zoveelste "geen verzorgingsstaat" Sociaal Akkoord komt (door Spekman, met op de achtergrond 'Voor Ons Nederland' man Asscher), dan kan PRO daar eigenlijk geen afstand van nemen. Dat is het vervelende. Beide opties - omarmen of afwijzen - zijn dan om voor de hand liggende redenen schadelijk.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Oudkerk is een complete malloot inderdaad. Hij lijkt me ook gewoon niet zo snugger.
Ook altijd grappig dat hij het altijd heeft over 'de weggelopen kiezer'. Ja, snuggere henkie, die kiezer raakte je kwijt nadat je je ziel uitleverde aan de VVD.
Ik geloof niet dat Spekman een dergelijk akkoord zou sluiten, en ook Asscher zou dezelfde fout niet meer maken denk ik. Aan die handtekening van Spekman onder het RoodVooruit Manifest zou ik niet teveel waarde hechten.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Stel nu dat er een zoveelste "geen verzorgingsstaat" Sociaal Akkoord komt (door Spekman, met op de achtergrond 'Voor Ons Nederland' man Asscher), dan kan PRO daar eigenlijk geen afstand van nemen. Dat is het vervelende. Beide opties zijn dan schadelijk.
* Familie van Asscher - die het familiegeld en de diamantenbusiness beheren - zit bij de VVD (hoewel niet de rechtse vleugel van deze partij, denk ik).
Een gevaar van het corporatisme is altijd een ingekapselde vakbeweging geweest - zo is het door de Italiaanse fascisten en rechtse Katholieken ooit ook bedoeld.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Moet je inmiddels niet eens naar BNW? Of was Huxley ook al een marionet?
Ik mag het hopen. Zoals je zelf al schreef (post 159): (ongekozen) "uitgerangeerde politici", half buiten hun partij staand. Dus wat hebben ze te verliezen. Bijv. Lodewijk de Waal had in die fase van zijn carrière in 2004 meer te verliezen.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat Spekman een dergelijk akkoord zou sluiten, en ook Asscher zou dezelfde fout niet meer maken denk ik. Aan die handtekening van Spekman onder het RoodVooruit Manifest zou ik niet teveel waarde hechten.
Ll?quote:Op maandag 4 mei 2026 23:06 schreef -XOR- het volgende:
Spekman is geen NPM'er zoals Melkert en Verbeet maar LL maakt hier wel op uitstekende wijze een sterk punt dat de FNV zo een feestcommissie voor uitgerangeerde politici wordt op deze manier.
Haha, wat een rotzooi dat manifest. De verzorgingsstaat is juist de essentie van de sociaaldemocratie.quote:Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
Het Manifest van RoodVooruit (gepubliceerd 12 april 2025). Waar Spekman zijn naam onder stond.
[ afbeelding ]
In een complot geloof ik niet maar iedere PvdA-er die betrokken is geweest bij Rutte II moet inderdaad gewantrouwd worden. Bovendien, de vakbond heeft juist types als Niek Stam nodig. Die heeft tenminste haar op de tanden, dat heeft die volgevreten Hans Spekman niet.quote:Op maandag 4 mei 2026 22:39 schreef Klopkoek het volgende:
Die gearceerde zin spreekt het bovenste bolletje tegen. Ik zou dan ook graag een link zien ipv een plaatje. Al geloof ik best dat dit in dat manifest stond, het was nogal een samenraapsel. Zie ook de aanval op geloofsgemeenschappen en de onevenredig grote aandacht voor asiel (waar bijzonder is dat 1 van de twee kamerleden achter het kinderpardon dat tekent): https://roodvooruit.nl/di(...)de-sociaaldemocratiequote:Op maandag 4 mei 2026 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oudkerk ging zo ver als zeggen dat hij meer ziet in de VVD als fusiepartner (met als Lennart Booij?)
https://www.nporadio1.nl/(...)-en-later-accepterenquote:Waarom kinderen ongelijkheid eerst oneerlijk vinden en later accepteren
Iemand die voor hetzelfde werk meer knikkers krijgt dan een ander. Voor jonge kinderen is het meteen duidelijk: dat is oneerlijk. Maar hoe ouder ze worden, hoe normaler ongelijkheid voelt. Hoe komt dat? En hoe praat je daar als ouder over? Eddie Brummelman, universitair hoofddocent pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam, gaat dat onderzoeken, samen met kinderen zelf. Voor dat onderzoek ontving hij een miljoen euro.
Sterk gevoel voor rechtvaardigheid
Volgens Brummelman hebben kinderen al op jonge leeftijd een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Als kinderen zien dat twee anderen hetzelfde doen, maar ongelijk worden beloond, willen ze dat rechtzetten. Dat is niet alleen hebberigheid. "Je ziet ook vanaf een bepaalde leeftijd dat kinderen bereid zijn om zelf iets op te geven om die gelijkheid maar in stand te houden." Dat gebeurt ongeveer vanaf een jaar of zeven. "Dan zeggen sommigen: dan maar liever die ene weggooien of alles weg."
Dat morele besef ontstaat al vroeg. Zelfs voordat kinderen goed kunnen praten, zijn ze volgens Brummelman al gevoelig voor ongelijkheid.
Je krijgt wat je verdient
Toch verandert er iets als kinderen ouder worden. Volgens Brummelman komt dat niet doordat hun gevoel voor rechtvaardigheid verdwijnt, maar door de manier waarop we als samenleving naar ongelijkheid kijken. "Wat je vooral ziet is een heel sterk meritocratisch narratief," legt hij uit. Dat betekent volgens hem dat mensen denken dat wat je bereikt in het leven te verklaren is door je talent of inzet. "Dus als we zien dat de een meer heeft dan de ander, dan denken we al heel snel: die heeft er heel hard voor gewerkt of die is gewoon heel slim."
Daarmee wordt volgens hem iets belangrijks over het hoofd gezien. "Kinderen hebben hele ongelijke kansen afhankelijk van waar hun wieg staat. Ook in Nederland." Vanaf een jaar of acht gaan kinderen die verschillen ook zelf zien. Ze merken dat het ene gezin meer geld heeft dan het andere, dat sommige kinderen vaker op vakantie gaan of zonder ontbijt naar school komen. In de puberteit kan dat juist leiden tot verzet. "Je ziet wel dat in de puberteit jongeren vaak heel activistisch zijn."
Wat geven ouders mee
De manier waarop kinderen naar ongelijkheid kijken, wordt ook beïnvloed door hun omgeving. "Je ziet ook dat ouders dit meegeven," zegt Brummelman. Uit onderzoek blijkt dat veel ouders hetzelfde idee hanteren, ook als ze zelf in armoede leven. Elke ouder in dat onderzoek had die meritocratische bril."
Volgens hem kan dat gevolgen hebben. "Het kan er ook voor zorgen dat zij zichzelf de schuld geven als iets niet lukt." Terwijl ongelijkheid volgens hem vaak ook te maken heeft met kansen die niet voor iedereen gelijk zijn. Tegelijkertijd zien kinderen ongelijkheid lang niet altijd dichtbij. "De samenleving is zo gesegregeerd," zegt hij. Daardoor komen kinderen vaak vooral in contact met anderen met een vergelijkbare achtergrond.
De stem van kinderen
Met zijn onderzoek wil Brummelman juist de perspectieven van kinderen centraal stellen. Via een platform kunnen zij meedenken over het onderzoek. "We praten vaak over kinderen alsof zij de toekomst zijn, maar ze zijn ook het heden," zegt hij. "En hun stem van nu is ook belangrijk."
Volgens hem ligt daar ook een bredere opdracht voor de samenleving. Meer oog voor verschillen, ook dichterbij huis. "We moeten een gesprek voeren over hoe we een samenleving kunnen creëren waarin elk kind een eerlijke kans heeft."
Voor wat betreft de bouw het is nogal apart dat er nu nog geen uitzondering is gemaakt op de stikstof regels voor cruciale infrastructuur (het is sinds Jetten aan de macht is overigens wel erg stil op dit dossier).quote:Op maandag 4 mei 2026 11:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het wordt wel een beetje treurige discussie zo als je enkel bullet points komt opratelen.
Je kunt eventueel kijken waar het aan ligt dat er niet meer huizen worden gebouwd? Waarom bepaalde migratiemaatregelen niet eerder werden genomen (gezien rechtse meerderheden elke keer)? Wie het heeft toegestaan aan gemeenten om elke keer een wettelijke verplichting te kunnen ontduiken?
Of waarom we een wet zouden moeten aannemen waar elk partij van Raad van State tot uitvoeringsinstanties zeggen dat het onwerkbaar is. Politiek bedrijven is ook kijken wat haalbaar en uitvoerbaar is.
Of eigenlijk wie het ontbreekt aan een serieuze visie van waar we naartoe willen als Nederland. Elke keer dat stukje korte termijn denken.
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …quote:Op dinsdag 5 mei 2026 08:28 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Lange termijn denken is sowieso wensdenken, want iedere 3 jaar een andere regering met telkens een andere speerpunt/voorkeur/uitgangspunt voor hetgeen wat op dat moment veel speelt in de media zie ik niet 1,2,3 veranderen.
De zin over "minder verzorgingsstaat" staat letterlijk in deze link.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 07:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die gearceerde zin spreekt het bovenste bolletje tegen. Ik zou dan ook graag een link zien ipv een plaatje. Al geloof ik best dat dit in dat manifest stond, het was nogal een samenraapsel. Zie ook de aanval op geloofsgemeenschappen en de onevenredig grote aandacht voor asiel (waar bijzonder is dat 1 van de twee kamerleden achter het kinderpardon dat tekent): https://roodvooruit.nl/di(...)de-sociaaldemocratie
De Staatscommissie schreef expliciet dat migratie (en de problemen daarmee, zoals dakloze arbeidsmigranten) veel breder is dan alleen asiel. Maar waar gaat het dankzij de VVD/Yesilgöz alleen over: asiel. Waar dan de overlast veroorzakende veiligelanders nul zicht hebben op een asielstatus, zelfs als je het asielrecht zou verruimen.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
wonen wil men niets aan doenquote:Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, wonen, stikstof en migratie zijn toch al jaren de grote speerpunten? Het is alleen nogal zonde geweest dat men Rutte IV heeft ingeruild voor jaren stilstand op deze dossiers… sinds de zomer van 2023 zijn we op geen onderwerp echt verder gekomen. En dan is dit minderheidsexperiment vooralsnog ook totaal tandeloos …
Ja ik wil hem nog wel het voordeel van de twijfel geven. De verhoging van het ER en er was nog een ander onderwerp mbt het besparen van miljarden zullen de eerste echte grote testcases zijn.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt hoor, zeker asiel is vooral gewoon een uitvoeringsvraagstuk. Maar dat moet en zal heel ideologisch en streng aangevlogen worden… En dat is dom, als je echt waterstof bereiken in de echte wereld.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 09:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Staatscommissie schreef expliciet dat migratie (en de problemen daarmee, zoals dakloze arbeidsmigranten) veel breder is dan alleen asiel. Maar waar gaat het dankzij de VVD/Yesilgöz alleen over: asiel. Waar dan de overlast veroorzakende veiligelanders nul zicht hebben op een asielstatus, zelfs als je het asielrecht zou verruimen.
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 09:11 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik snap het snelle formeren maar het zou mooi zijn geweest als dan ook echt binnen een maand weer de stikstofaanpak werd op gestart. Die Van Essen had direct LTO en de usual suspects weer om tafel moeten brengen en (voor het beeld) de vaart erin houden.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.
Geef ze in elk geval even tot prinsjesdag, zou ik zeggen.
Oh, zeker. Maar zolang de VVD-leider maar niet uit de campagnemodus wil komen, wordt het wel heel lastig…quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit minderheidskabinet zit er wel nog maar 2 maanden, dat lijken mensen wel eens te vergeten. En in die 2 maanden zijn ze ook een heel deel van hun tijd bezig geweest met de gevolgen van de Iranoorlog.
Geef ze in elk geval even tot prinsjesdag, zou ik zeggen.
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik snap het snelle formeren maar het zou mooi zijn geweest als dan ook echt binnen een maand weer de stikstofaanpak werd op gestart. Die Van Essen had direct LTO en de usual suspects weer om tafel moeten brengen en (voor het beeld) de vaart erin houden.
Het hele nut van het snelle formeren en snel onderhandelen valt langzaam weg. En D66 zit zelf met de gebakken peren.
Als dit allemaal voor de zomer lukt is Van Essen flink aan het werk geweest met zijn ministerie.quote:Prioriteiten tot de zomer Met deze aanpak werken we aan een aantal grote en urgente opgaven, maar we kunnen niet alles tegelijk. Voor een aantal pijlers en maatregelen geldt dat op de korte termijn keuzes nodig zijn die bepalend zijn voor de aanpak als geheel. We kiezen er daarom voor om tot de zomer prioriteit te geven aan uitwerking van de volgende onderdelen van de aanpak:
• Komen tot een maatregelpakket met generieke reductiemaatregelen (pijler 1), waaronder beleidsmatige invulling van:
o Bedrijfsspecifieke emissienormen voor stikstof en klimaat in de melkveehouderij (pijler 1);
o Grondgebondenheid (pijler 1);
o Vrijwillige beëindigingsregelingen;
o Het verbreden en verbeteren van het stelsel van productierechten (pijler 1);
o Afroming van productierechten bij verhandeling (pijler 1);
o De inzet die nodig is voor industrie en mobiliteit (pijler 1);
• Komen tot een beleidsmatige invulling van de zoneringsaanpak, waaronder keuze voor gebieden, breedte van de zones, hoofdlijnen van de regels en beoogde datum van inwerkingtreding (pijler 2);
• Afronden van ontwerp-Natuurplan en indienen bij de Europese Commissie, gesprekken met provincies over het optimaliseren van het huidige Natuurpact, ten behoeve van een duidelijk proces richting een nieuw Natuurpact (pijler 3);
• Komen tot een gedragen oplossing voor het mogelijk maken van vergunningverlening van verduurzamingsactiviteiten (pijler 4);
• Komen tot een opvolger van het legalisatieprogramma PAS-melders (pijler 4);
• Komen tot een maatregelpakket met faciliterende en stimulerende instrumenten om boeren te ondersteunen bij verduurzaming en omschakeling naar minder intensieve of meer natuur-inclusieve landbouw (pijler 5);
• Bepalen van kaders en invulling van het beleid gericht op sociaaleconomische vitaliteit (pijler 6);
• Aanbieden van de ontwerp-AMvB Dierwaardige Veehouderij voor behandeling aan de Tweede Kamer (pijler 7);
• Bepalen van de hoofdkeuzes en maatregelen binnen het convenant gewasbeschermingsmiddelen (pijler 7).
Voor andere onderdelen van de aanpak geldt dat de komende periode voorbereidingen worden getroffen die nodig zijn om na de zomer vervolgstappen te kunnen zetten.
Dan is het aan D66 en CDA om meerderheden buiten de VVD om te regelen. Moet CDA dat wel echt willen. In principe hebben 'CDA + links' een meerderheid aan zetels. Ook in Eerste Kamer.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, zeker. Maar zolang de VVD-leider maar niet uit de campagnemodus wil komen, wordt het wel heel lastig…
Ik snap nog steeds niet dat D66 en het CDA ervoor hebben gekozen mee te bewegen met de campagnestand van de VVD en GroenLinks - PvdA niet aan tafel hebben uitgenodigd (desnoods zonder de VVD).quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.
Misschien heb ik het mis maar het leest alsof het dan pas allemaal wordt gestart. Terwijl je voor de zomer ook al iets gedaan zou kunnen hebben.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens dat snel formeren zo geen zin heeft gehad. Sowieso is er te snel geformeerd: dat de doorrekening pas ruim na de presentatie kwam en die tegen viel was een duidelijk signaal.
Maar Van Essen heeft juist al wel een vrij uitgebreide brief over de Samenhangende Aanpak Landbouw, Natuur en Stikstof naar de Kamer gestuurd: https://www.rijksoverheid(...)w-natuur-en-stikstof
Met daarin ook al voor de zomer te behalen punten:
[..]
Als dit allemaal voor de zomer lukt is Van Essen flink aan het werk geweest met zijn ministerie.
D66 heeft een sociaaleconomische beleidsvisie die rechtser is dan de VVD als het gaat om uitkeringen zoals WW en WIA, AOW, ER.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet dat D66 en het CDA ervoor hebben gekozen mee te bewegen met de campagnestand van de VVD en GroenLinks - PvdA niet aan tafel hebben uitgenodigd (desnoods zonder de VVD).
Ze hadden gewoon op een meerderheidscoalitie moeten aansturen.
Zeker omdat gedurende de campagne ze ook meer raakvlakken leken te hebben met GroenLinks - PvdA dan met de VVD (gedurende de campagne zeg ik nadrukkelijk).
Dat is allereerst geen taak van de landelijke overheid (dat ligt bij de provincies), verder is onteigenen een stuk moeilijker dan jij blijkbaar denkt.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien heb ik het mis maar het leest alsof het dan pas allemaal wordt gestart. Terwijl je voor de zomer ook al iets gedaan zou kunnen hebben.
Bijvoorbeeld, maar misschien iets politiek slimmers: direct een paar megastallen bij kwetsbare natuur weg (en voorkomen dat lelieteelt in de plaats komt).
Gewoon direct al tastbaar resultaat. Een 'trofee' om te tonen en mee te zwaaien.
Niet in hun verkiezingsprogramma en doorrekeningen (netto géén bezuinigingen op sociale zekerheid en ook VVD bezuinigde minder dan wat er nu uit kwam). Zoals vaker besproken.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
D66 heeft een sociaaleconomische beleidsvisie die rechtser is dan de VVD als het gaat om uitkeringen zoals WW en WIA, AOW, ER.
Ik ken die berekening niet, maar ik geloof je wel.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet in hun verkiezingsprogramma en doorrekeningen (netto géén bezuinigingen op sociale zekerheid en ook VVD bezuinigde minder dan wat er nu uit kwam). Zoals vaker besproken.
helaas moeten we fors aan de bak met defensie met de oostelijke dreiging en leren hoe wel sophisticated drone zwermen in gaan zetten die forse afstanden kunnen afleggen of met een drone moederschip gelanceerd wordenquote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ken die berekening niet, maar ik geloof je wel.
Veel bezuinigingen in de sfeer van sociale zekerheid staan zelden (geheel) in verkiezingsprogramma's, vaak komen ze nadien als een duveltje uit een doosje. Ik vind dat onkies.
Wees net zoals Lubbers en leg uit wat en waarom het nodig is (teveel arbeidsongeschikten etc etc) en wat je gaat doen. Daar kun je soms best de handen voor op elkaar krijgen.
In dit geval ontbreekt het aan een groter verhaal en duidelijke visie. Er is maar een motivering: snel geld voor defensie
Ik zeg alleen maar dat het zou helpen wanneer je voor de zomer direct een trofee kan laten zien. Dat er meteen wat gebeurt, als begin. Dan laat je direct continuïteit met het snelle formeren zien.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is allereerst geen taak van de landelijke overheid (dat ligt bij de provincies), verder is onteigenen een stuk moeilijker dan jij blijkbaar denkt.
En dit wat hier staat is veel concreter dan een paar random stallen sluiten. Dit is iets gedaan hebben, een paar stallen sluiten niet.
Als je een alleen al een vervangende PAS, de invulling van de zonering en het loskrijgen van de vergunningen voor verduurzaming weet te regelen zijn dat veek grotere trofeeën om mee te zwaaien dan een paar random gesloten stallen. Voeg daar nog een pakket bij om boeren te helpen minder intensief te werken en die ook nog wat aan dierwaardigheid en gewasbeschermingsmiddelen en dan doe je in totaal ongeveer wat men in 4 jaar verwacht in een half jaar.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zeg alleen maar dat het zou helpen wanneer je voor de zomer direct een trofee kan laten zien. Dat er meteen wat gebeurt, als begin. Dan laat je direct continuïteit met het snelle formeren zien.
Hoe kunnen boeren concurreren op de wereldmarkt en houd je voedsel betaalbaar voor modale gezinnen?quote:Op dinsdag 5 mei 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je een alleen al een vervangende PAS, de invulling van de zonering en het loskrijgen van de vergunningen voor verduurzaming weet te regelen zijn dat veek grotere trofeeën om mee te zwaaien dan een paar random gesloten stallen. Voeg daar nog een pakket bij om boeren te helpen minder intensief te werken en die ook nog wat aan dierwaardigheid en gewasbeschermingsmiddelen en dan doe je in totaal ongeveer wat men in 4 jaar verwacht in een half jaar.
Je moet je niet zo blind staren op wat symboolpolitiek die helemaal niks aan de onderliggende problematiek doet.
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoe kunnen boeren concurreren op de wereldmarkt en houd je voedsel betaalbaar voor modale gezinnen?
Als ik zie wat een kilo (runder) gehakt kost schrik ik, of een kogelbiefstukje, of een doosje blauwe bessen.
Dat betekent dus dat andere kostensoorten zijn toegenomen, ik kan mij voorstellen (zeker bij jongeren) dat wonen een groter beslag legt op het inkomen.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 11:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is een beetje het probleem, we zijn er aan gewend geraakt dat we nog geen 10% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, terwijl een generatie geleden het nog rond de 20% was. De prijzen zijn in vergelijken met het inkomen helemaal niet zo schrikbarend.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |