Kennelijk is het Ministerie van OCW gekaapt door batshit crazy intersectionele marxistenwappies die een boekwerk hebben uitgebracht met verboden woordjes om heilig verklaarde minderheden niet te kwetsen. Overal is de woke gekte op zijn retour maar bij ons wordt het nog geïnstitutionaliseerd.quote:GELEKT. Woordenlijst MinOCW: 'Gouden Eeuw', 'Midden-Oosten', 'slaaf', 'blank', 'Holocaust' (?), 'zittenblijver', 'Gen Z', 'dames en heren' FOUT
Tot gek gemaakten
Wij schreven deze week al dat op het ministerie van Onderwijs de echte problemen op zijn, maar dat is dus echt zo. Nu dit weer. Het programma tegen Discriminatie en Racisme van het ministerie, bekend van het weghalen van portretten van witte mannelijke oud-ministers uit de ontvangsthal, blijkt namelijk nog meer te doen. Namelijk: een taalgids uitgeven, waarin aan OCW-ambtenaren wordt uitgelegd dat normale woorden niet normaal zijn en dat je door die te gebruiken allemaal verschrikkelijke dingen doet.
U kent deze insteek wellicht onder de noemer 'woke', het fenomeen dat een verzinsel is van rechtse gekkies, en bovendien júíst goed. En geheel in die lijn zijn de verboden woorden uit onze tendentieuze, ongefundeerde en nodeloos kwetsende kop niet echt verboden, maar wordt ambtenaren geadviseerd ze 'liever niet' te gebruiken.
Overigens: de vorige keer dat wij over een actie van het OCW-programma tegen Discriminatie en Racisme schreven, loog BBB-minister Gouke Moes (de vuile leugenaar) dat onze berichtgeving niet klopte. Dus ter controle kunt u hierrrr die gekke gids (pdf), ons opgestuurd door een kuchende man/vrouw/x in een regenjas, zelf downloaden.
https://www.geenstijl.nl/(...)-z-allemaal-verboden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het complete document is hier te downloaden: https://geenstijl.b-cdn.n(...)025_1_fd18384c3f.pdf
Volgens de marxistische regeltjes moet witte mensen met kleine letters en Zwarte mensen met een hoofdletter.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:29 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nog in geen honderdduizend jaar.
Steek die newspeak maar waar geen zonlicht komt.
En dat is al helemaal compleet onacceptabel. En het is Blank, met hoofdletter Bquote:Op vrijdag 3 april 2026 21:31 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Volgens de marxistische regeltjes moet witte mensen met kleine letters en Zwarte mensen met een hoofdletter.
Misschien eens het document skimmen? Het moet beiden met kleine lettersquote:Op vrijdag 3 april 2026 21:31 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Volgens de marxistische regeltjes moet witte mensen met kleine letters en Zwarte mensen met een hoofdletter.
Beter lezen. Zie screenshot in de OP.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Misschien eens het document skimmen? Het moet beiden met kleine letters
De rechterkant is hoe het *niet* moet.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:45 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Beter lezen. Zie screenshot in de OP.
quote:Wel met een hoofdletter: wanneer het gaat over Zwart als culturele identiteit of in bepaalde kunstuitingen om zo
geschiedenis te erkennen. Bijvoorbeeld Zwarte emancipatiestrijd, Zwarte muziek.
Niet met een hoofdletter: wanneer het gaat over een huidskleur. Dan staan verschillende huidskleuren zo
gelijkwaardig mogelijk naast elkaar.
Idem voor Blanke kunstuitingen en culturele identiteit? Of is het weer 'racisme' dat ik dit vraag?quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:49 schreef Mikeytt het volgende:
wanneer het gaat over Zwart als culturele identiteit of in bepaalde kunstuitingen om zo
geschiedenis te erkennen. Bijvoorbeeld Zwarte emancipatiestrijd, Zwarte muziek.
Witte kunstuitingen bestaan niet. Als ik kunst maak, dan heeft dat niets met Amerikaanse witte personen te maken.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:52 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Idem voor Blanke kunstuitingen en culturele identiteit? Of is het weer 'racisme' dat ik dit vraag?
Goed dat dat niet verboden is dan.quote:Niet dat ik ook maar één keer zwart met hoofdletter Z ga schrijven, maargoed.
Well said.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:52 schreef TwenteFC het volgende:
Daarom ook nooit trappen in de "we hebben alleen maar rechtse kabinetten" bullshit. Links werkt op doctrine en activisme, die kanker zit door al onze instituten en vreet alles van binnenuit weg en geven elkaar rugdekking. Het is ook die mismatch dat die rechts in verkiezingen groot maakt maar er in de praktijk zo weinig verandert.
Dit zijn de symptomen daarvan.
De mensen achter deze Neo-Marxistische drek denken goed te doen, zie mijn sig, maar breken onze maatschappij steen voor steen af. Hun zwakte is gebrek aan zelfspot (wat ze gemeen hebben met andere fanatici).quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:05 schreef capricia het volgende:
Man man man.
(En mensen met een baarmoeder. )
Totaal doorgeslagen dit.
Waarom? Wat is beter aan 'tot slaaf gemaakten' dan 'slaaf'?quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:23 schreef heywoodu het volgende:
Sommige dingen zijn wel prima, anderen zijn wat overdreven, ach. Weinig mis met 'tot slaaf gemaakten' in wat meer formele teksten, bijvoorbeeld.
Ik kan er ook niet wakker van liggen, misschien een beetje onzinnig om er zoveel centen aan uit te geven, dat welquote:Op vrijdag 3 april 2026 22:23 schreef heywoodu het volgende:
Sommige dingen zijn wel prima, anderen zijn wat overdreven, ach. Weinig mis met 'tot slaaf gemaakten' in wat meer formele teksten, bijvoorbeeld.
Het weerspiegelt simpelweg beter wat het betekent: iemand die door anderen tot slaaf is gemaakt.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waarom? Wat is beter aan 'tot slaaf gemaakten' dan 'slaaf'?
Onze Marxistische vrinden blijven constant de grenzen opzoeken. Een steek onderwater hier, een schop in je ballen daar. We hebben Sinterklaas al opgegeven. Op een bepaald moment is de koek op.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het weerspiegelt simpelweg beter wat het betekent: iemand die door anderen tot slaaf is gemaakt.
Het boeit me allemaal niet enorm veel hoor, daar niet van, maar ik zie soms mensen helemaal boos en geschokt reageren op zoiets, dat is weer zo apart.
Voor de volledigheid: iemand die door anderen tot tot slaaf gemaakte is gemaakt.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:28 schreef heywoodu het volgende:
Het weerspiegelt simpelweg beter wat het betekent: iemand die door anderen tot slaaf is gemaakt.
In welk opzicht is 'tot slaaf gemaakt' ipv 'slaaf' een steek onderwater, of een schop in je ballen? Er is helemaal niemand die nadeel heeft bij het gebruik van 'tot slaaf gemaakt', en blijkbaar wel mensen voor wie het beter is. Helemaal prima dus.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:31 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Onze Marxistische vrinden blijven constant de grenzen opzoeken. Een steek onderwater hier, een schop in je ballen daar. We hebben Sinterklaas al opgegeven. Op een bepaald moment is de koek op.
Dat is wel scherp, jaquote:Op vrijdag 3 april 2026 22:31 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Voor de volledigheid: iemand die door anderen tot tot slaaf gemaakte is gemaakt.
Helemaal apart is dat Zwarte mensen met een hoofdletter moet maar witte mensen niet.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:29 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nog in geen honderdduizend jaar.
Steek die newspeak maar waar geen zonlicht komt.
Met dit soort fratsen word je als werknemer op het Ministerie van Onderwijs - van ons belastinggeld - gedwongen om een pseudo intellectueel taaltje te gebruiken. Daar heeft verder niemand om gevraagd. De kiezer zeker niet. Documenten van het MvO komen uiteindelijk terecht bij een lerarenkorps dat deze taal ook over zal nemen, om daarmee onze kinderen te beinvloeden.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
In welk opzicht is 'tot slaaf gemaakt' ipv 'slaaf' een steek onderwater, of een schop in je ballen? Er is helemaal niemand die nadeel heeft bij het gebruik van 'tot slaaf gemaakt', en blijkbaar wel mensen voor wie het beter is. Helemaal prima dus.
Hier is het op 5 december overigens gewoon weer Sinterklaasfeest, dat is helemaal niet opgegeven
Het OCW sorteert alvast voor op de islamisering van NL.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:22 schreef RotatoR het volgende:
[ afbeelding ]
Het Intersectioneel Evangelie @:ettovanbelgie
Precies dat. Alsof Blanken (het enige juiste woord) nu ineens minderwaardig zijn of ons minderwaardig of 'schuldig' moeten voelen? Ik dacht het niet.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Helemaal apart is dat Zwarte mensen met een hoofdletter moet maar witte mensen niet.
Wees maar blij; over 2 jaar wordt het zo:quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Helemaal apart is dat Zwarte mensen met een hoofdletter moet maar witte mensen niet.
Scherpe observatie. Vier van de zeven vrouwen in het pamflet dragen een hoofddoek. In de praktijk gaat het om 3 a 4%.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het OCW sorteert alvast voor op de islamisering van NL.
Wat geweldig dat het gros van de vrouwen in dat pamflet een hoofddoek draagt...
Wanneer wordt dit land eens wakker
Die kutislam moet en zal bewierookt worden.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:25 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Scherpe observatie. Vier van de zeven vrouwen in het pamflet dragen een hoofddoek. In de praktijk gaat het om 3 a 4%.
Dit is een typisch narcistische eigenschap inderdaad. Na de groomingfase breken ze je helemaal tot op het bot toe af totdat er niets meer van je overblijft en daarna zijn zij volledig in control en kunnen ze alles met je doen wat ze willen omdat je geen idee meer hebt wie je bent, of waar je vandaan komt. Het enige beeld dat je over jezelf hebt is het laagste van het laagste zelfbeeld waarmee de narcist je impregneert.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:22 schreef Mano_ het volgende:
Dit is letterlijk Newspeak. Niet woke, niet naief, dit is kwaadaardig.
Gelukkig wordt de toekomst van onze kinderen niet verneukt door zo'n lijstje woorden, dat, zoals door de jaren heen altijd gebeurt, weer eens wat verandert. We hebben het immers ook niet meer over achterlijken en idioten als we mensen met een verstandelijke beperking noemen, ook taal verandert simpelweg.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met dit soort fratsen word je als werknemer op het Ministerie van Onderwijs - van ons belastinggeld - gedwongen om een pseudo intellectueel taaltje te gebruiken. Daar heeft verder niemand om gevraagd. De kiezer zeker niet. Documenten van het MvO komen uiteindelijk terecht bij een lerarenkorps dat deze taal ook over zal nemen, om daarmee onze kinderen te beinvloeden.
Ze jatten belastinggeld en verneuken de toekomst van onze kinderen.
De bijstand faciliteert arme mensen om verkeerde beslissingen te blijven maken. Maar die facilitatie en ver-Tokkie-sering zie je op alle niveaus van de overheid, zoals hier.
Die kans is niet zo heel groot, nee. Die lichte kleur is vermoedelijk pas in de loop der (duizenden) jaren ontstaan.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:33 schreef capricia het volgende:
En wat denk je van 'Oorspronkelijke bewoners'..
Dat zijn de originele blanke mensen hier toch? Of bedoelen ze wat anders.
OCW bestaat uit zelfhatende blanken die een keer 'Malcolm X' hebben gezien en sinds die tijd menen 'n erfschuld te moeten inlossen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:33 schreef capricia het volgende:
Nee, dit gebied was oorspronkelijk Palestijns grondgebied, maar de witte mensen hebben al die Palestijnen naar Gaza toe verdreven.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:33 schreef capricia het volgende:
Taal verandert. Maar dit is taal veranderen met geld van de belastingbetaler, zonder dat de belastingbetaler daar toestemming voor heeft gegeven.quote:
quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:38 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nee, dit gebied was oorspronkelijk Palestijns grondgebied, maar de witte mensen hebben al die Palestijnen naar Gaza toe verdreven.
Hosea 4:6: "Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.quote:Op zaterdag 4 april 2026 00:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tragisch hoe dit land, ooit het epitoom van vrijgevochtenheid, ratio en secularisme zich zo in de aars laat nemen om islamieten tevreden te stellen.
Lafbekkerij, ook.
Wat dat betreft ben ik de Iraanse diaspora wel gaan waarderen. Die hebben dus echt een schijthekel aan de islam en de nuttige idioten die de islamisering faciliteren. Zij weten als geen ander wat het is om je land overgenomen te zien worden door islamofascisten.quote:Op zaterdag 4 april 2026 00:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
Tragisch hoe dit land, ooit het epitoom van vrijgevochtenheid, ratio en secularisme zich zo in de aars laat nemen om islamieten tevreden te stellen.
Lafbekkerij, ook.
D66 en de maakbare samenleving.quote:Op zaterdag 4 april 2026 00:31 schreef tjoptjop het volgende:
Gadverdamme, dat gekruip is één, maar dit is gewoon complete minachting van de autochtone bevoking. Walgelijk en wat mij betreft knikkeren ze iedereen die hier ook maar een woord aan heeft meegewerkt op straat.
Maar de weg-met-ons globalisten van D66 vinden dit natuurlijk geweldig
Hele boeken zijn er geschreven over dergelijke overheden. En die overheden kwamen niet al te best over.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Taal verandert. Maar dit is taal veranderen met geld van de belastingbetaler, zonder dat de belastingbetaler daar toestemming voor heeft gegeven.
Begin je te snappen waarom sommige mensen een grafhekel aan de overheid hebben?
Het gaat er meer om dat we onder aan de steep gewoon doorgeslagen zijn om het iedereen maar naar zn zin te maken, rekening moeten gaan houden met letterlijk iedereen die ook maar een klein beetje afwijkt.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
In welk opzicht is 'tot slaaf gemaakt' ipv 'slaaf' een steek onderwater, of een schop in je ballen? Er is helemaal niemand die nadeel heeft bij het gebruik van 'tot slaaf gemaakt', en blijkbaar wel mensen voor wie het beter is. Helemaal prima dus.
Hier is het op 5 december overigens gewoon weer Sinterklaasfeest, dat is helemaal niet opgegeven
zwarte kunst bestaat net zo goed niet, allemaal aanstelleritisquote:Op vrijdag 3 april 2026 21:57 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Witte kunstuitingen bestaan niet. Als ik kunst maak, dan heeft dat niets met Amerikaanse witte personen te maken.
Zwarte kunst gaat specifiek om kunst die zwarte mensen verbindt in bijvoorbeeld de emancipatiestrijd. Er is werkelijk geen enkele situatie waarbij je 'Witte kunst' zou moeten gebruiken.
Wat is 'Blanke kunst' volgens jou?
[..]
Goed dat dat niet verboden is dan.
Oh ik weet al lang dat sommige mensen sowieso, per definitie, tegen álles zijn wat van de grote boze overheid af komt.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Taal verandert. Maar dit is taal veranderen met geld van de belastingbetaler, zonder dat de belastingbetaler daar toestemming voor heeft gegeven.
De Kanaänieten zijn het niet met je eens.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:38 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nee, dit gebied was oorspronkelijk Palestijns grondgebied, maar de witte mensen hebben al die Palestijnen naar Gaza toe verdreven.
En wat denk je zelf, zou dit verhaal helpen de mening van deze mensen te veranderen?quote:Op zaterdag 4 april 2026 07:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh ik weet al lang dat sommige mensen sowieso, per definitie, tegen álles zijn wat van de grote boze overheid af komt.
* tot katoenplukker gemaakten.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:35 schreef Mubassie het volgende:
Staat er niks in over die katoenplukkers van vroeger?
Tot katoenplukker gemaakten, bedoel je.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:35 schreef Mubassie het volgende:
Staat er niks in over die katoenplukkers van vroeger?
Wat wil je zeggen met 'taal verandert simpelweg'? Het lijkt mij in deze context (doelbewust aansturen op verandering van de taal) echt net helemaal niets zeggen namelijk.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Gelukkig wordt de toekomst van onze kinderen niet verneukt door zo'n lijstje woorden, dat, zoals door de jaren heen altijd gebeurt, weer eens wat verandert. We hebben het immers ook niet meer over achterlijken en idioten als we mensen met een verstandelijke beperking noemen, ook taal verandert simpelweg.
Het zijn waarschijnlijk veel meer ambtenaren en het is geen concept wat in het ronde archief is beland, maar een officieel stuk geworden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:37 schreef Zwansen het volgende:
Er zijn vast 3-4 ambtenaren bezig met dit programma en dan meteen overdrijven als ‘ministerie OCW gekaapt’
Heerlijk dat ziedende domrechts.
Dit heeft niks te maken met taal grammaticaal of qua spelling evolueert maar met bewust wat termen vervangen door een clubje mensen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:42 schreef sp3c het volgende:
hij wil zeggen dat taal simpelweg verandert met detijd
ik heb geen ideequote:Op zaterdag 4 april 2026 08:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dit heeft niks te maken met taal grammaticaal of qua spelling evolueert maar met bewust wat termen vervangen door een clubje mensen.
Geschiedsvervalsing.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dit heeft niks te maken met taal grammaticaal of qua spelling evolueert maar met bewust wat termen vervangen door een clubje mensen.
Die kun je niet veranderen, want ze zijn per definitie tegen alles wat van boven komt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:09 schreef asco het volgende:
[..]
En wat denk je zelf, zou dit verhaal helpen de mening van deze mensen te veranderen?
Dat de manier waarop we dingen zeggen gewoon evolueert met de tijd, bijvoorbeeld omdat mensen sommige woorden op een gegeven moment meer als onnodig negatief gaan zien. Of zou je het nu nog steeds normaal vinden om mensen met een verstandelijke beperking achterlijken en idioten te noemen?quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:40 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Wat wil je zeggen met 'taal verandert simpelweg'? Het lijkt mij in deze context (doelbewust aansturen op verandering van de taal) echt net helemaal niets zeggen namelijk.
Jeetje, dat zelfs. Welke geschiedenis wordt er precies vervalst door het over, ik zeg maar wat, tot slaaf gemaakten te hebben?quote:
Misschien is mijn woordkeus niet goed maar wat wel de spijker op de kop slaat is dit:quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:57 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Jeetje, dat zelfs. Welke geschiedenis wordt er precies vervalst door het over, ik zeg maar wat, tot slaaf gemaakten te hebben?
Precies. Van bovenaf opleggen aan.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Maar ja, het werkt niet altijd zo. Toen ik die rechter aansprak met “tot rechter gemaakte” verbeterde hij mij en zei; “het is tot rechter aangestelde!!!”quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:20 schreef Mubassie het volgende:
Mijn neefje is laatst afgestudeerd en heeft nu een baan gevonden.
Hij is nu een "tot werknemer gemaakte".
Nou jeetje wat moeilijk zeg allemaal, om iemand they them te noemen. Voor mij hoeft dat ook niet bij iedereen vooraf, maar als diegene zegt dat ze dat graag willen dan denk je toch best een beetje mee en als je dan weer thuis bent denk je “wat een gedoe”. Ik weet ook nooit precies wat ik dan moet zeggen, maar ik probeer het tenminste en schiet niet meteen in een defensieve houding.quote:Op zaterdag 4 april 2026 07:39 schreef 111210 het volgende:
[..]
Het gaat er meer om dat we onder aan de steep gewoon doorgeslagen zijn om het iedereen maar naar zn zin te maken, rekening moeten gaan houden met letterlijk iedereen die ook maar een klein beetje afwijkt.
Echt niks mis met rekening houden met een ander, maar tot op een zekere hoogte.
Laatst kwam ik iemand tegen die gaf aan dat ze alleen met they them aangesproken wilde worden. Tja dan moet je gewoon ff normaal doen en echt niet bij mij zijn.
Misschien leef ik in de echte wereld maar ik ben echt nog nooit iemand tegengekomen die met them of andere termen aangesproken wilde worden. Maar misschien begeef ik me in andere milieus.quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nou jeetje wat moeilijk zeg allemaal, om iemand they them te noemen. Voor mij hoeft dat ook niet bij iedereen vooraf, maar als diegene zegt dat ze dat graag willen dan denk je toch best een beetje mee en als je dan weer thuis bent denk je “wat een gedoe”. Ik weet ook nooit precies wat ik dan moet zeggen, maar ik probeer het tenminste en schiet niet meteen in een defensieve houding.
Dat betekent niet dat we allemaal deze woordenlijst moeten gebruiken en dat gaat ook niet gebeuren, er zitten te veel omslachtige omschrijvingen tussen die niet lekker werken in de gesproken taal.
Het is ietwat geforceerd bij een aantal termen en kost weer een hoop onnodige centen terwijl we echt niet massaal zuidwest Azië gaan zeggen, hoogstens vijf wetenschappelijke teksten gaan er wat anders uit zienquote:Op vrijdag 3 april 2026 23:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ken er één die het actief wilde (maar al zes jaar niet gezien) en nog een die zichzelf wel zo ziet maar er volgens mij geen probleem mee heeft als je diegene met hem aan zou spreken.quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Misschien leef ik in de echte wereld maar ik ben echt nog nooit iemand tegengekomen die met them of andere termen aangesproken wilde worden. Maar misschien begeef ik me in andere milieus.
Dit is geen verandering, dit is een opgelegde verandering.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:42 schreef sp3c het volgende:
hij wil zeggen dat taal simpelweg verandert met detijd
Ik zie dat laatste hier op Fok dagelijks. Vaak terecht ook nog.quote:Op zaterdag 4 april 2026 08:57 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat de manier waarop we dingen zeggen gewoon evolueert met de tijd, bijvoorbeeld omdat mensen sommige woorden op een gegeven moment meer als onnodig negatief gaan zien. Of zou je het nu nog steeds normaal vinden om mensen met een verstandelijke beperking achterlijken en idioten te noemen?
Eigenlijk wel, omdat het vooral een vorm is die je gebruikt als iemand niet aanwezig is.quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nou jeetje wat moeilijk zeg allemaal, om iemand they them te noemen.
Heftig hoor, ik kan me indenken dat mensen hier wel een beetje door van slag zijn ja.quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Misschien is mijn woordkeus niet goed maar wat wel de spijker op de kop slaat is dit:
Dat siert hen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 10:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Heftig hoor, ik kan me indenken dat mensen hier wel een beetje door van slag zijn ja.
Dus jij vindt het wel goed, die opgelegde veranderingen? Jij gaat ze gebruiken?quote:Op zaterdag 4 april 2026 10:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zeker, dit is echt heel heftig. Rusland is nog vrijer dan dit.
Ik vind een aantal keuzes prima te begrijpen, een aantal wat overdreven en de rest boeit me niet zo. Op geen enkele manier fophef waard, in elk geval.quote:Op zaterdag 4 april 2026 10:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus jij vindt het wel goed, die opgelegde veranderingen? Jij gaat ze gebruiken?
Nee, dan denk ik niet mee, en denk ik meteen 'zoek een psychiater op'.quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
maar als diegene zegt dat ze dat graag willen dan denk je toch best een beetje mee en als je dan weer thuis bent denk je “wat een gedoe
Laaggeletterd -> Basisgeletterdquote:Op zaterdag 4 april 2026 09:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Bij sommige voorbeelden is het voorgestelde alternatief ook een stuk vager. Basisgeletterdheid, iemand die de "basis" beheerst is iemand die de minimale norm, de basis dus, behaalt. Maar een laaggeletterde zit daar toch flink onder...
[ afbeelding ]
Als je wit bent, lig je in een koelcel met een kaartje aan je grote teen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:29 schreef Haags het volgende:
Ik ben blank, niet wit.
Als ik wit ben dan heb ik buikgriep, moet ik spugen
Nou, wat denk je wat deze onzin gekost heeft?quote:Op zaterdag 4 april 2026 10:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Heftig hoor, ik kan me indenken dat mensen hier wel een beetje door van slag zijn ja.
Die hebben wel een klein probleem, want daar zou het ook blank moeten zijn. Dus die dienen even te veinzen dat dit ze niets kan schelen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het leukste vind ik nog dat al die linkse progressieven dit ook lezen en kennelijk denken: zit wat in.
Kutvolk.
Rijp voor het gesticht omdat je geboren bent met beide geslachtskenmerken ja?quote:Op zaterdag 4 april 2026 11:03 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Nee, dan denk ik niet mee, en denk ik meteen 'zoek een psychiater op'.
Rijp voor het gesticht, dat soort.
Nee.quote:Op zaterdag 4 april 2026 13:00 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Rijp voor het gesticht omdat je geboren bent met beide geslachtskenmerken ja?
Dit is natuurlijk sowieso voor 99% niet aan de orde, of denk je dat alle X-jes bij OCW hebben geklaagd?quote:Op zaterdag 4 april 2026 13:03 schreef PurifieR het volgende:
[..]
en mij dat dan ook nog op wil leggen met behulp van het ministerie van de waarheid.
Ja doe maar.quote:Op zaterdag 4 april 2026 07:50 schreef sp3c het volgende:
dit is zo'n goed verhaal dat ik ff @:yvonne moet doen
Jif, Treets, gulden...quote:Op vrijdag 3 april 2026 23:45 schreef EvilSkittle het volgende:
Ik zeg ook nog steeds Oriënt, Joegoslavië, Kiev en mongool. Zal altijd zo blijven.
Idem. Bekijk het even zeg. Daar ga ik echt geen gesprek mee voeren verder.quote:Op zaterdag 4 april 2026 07:39 schreef 111210 het volgende:
Laatst kwam ik iemand tegen die gaf aan dat ze alleen met they them aangesproken wilde worden. Tja dan moet je gewoon ff normaal doen en echt niet bij mij zijn.
Als ik per ongeluk zwarte piet zeg in de klas zijn al mijn leerlingen geschokt. Het laat zien hoe snel dit soort veranderingen ingeburgerd raken. Nou heb ik met de meeste dingen ook niet veel moeite en wil ik me best aanpassen aan wat gevoelig ligt oid, maar dat geschokte vind ik dan ook weer erg overdreven en het geeft ook aan dat je best kritisch mag zijn op dit soort newspeak zonder meteen in de huilie/racist/extreem rechts/ fophef geduwd te worden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 10:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vind een aantal keuzes prima te begrijpen, een aantal wat overdreven en de rest boeit me niet zo. Op geen enkele manier fophef waard, in elk geval.
En over wel of niet gebruiken: ik heb het ook niet meer over negers, net zoals de meesten, dit soort dingen zullen beetje bij beetje ook gewoon meer ingeburgerd raken (in elk geval een deel).
Het geschokt reageren op dit soort berichten vind ik inderdaad ook erg overdreven. Je kunt er inderdaad vraagtekens bij zetten of er zo'n lijstje gepubliceerd moet worden of dat overheden, instellingen, organisaties etc dingen beetje bij beetje gewoon anders moeten gaan noemen, waarmee het uiteindelijk vanzelf ingeburgerd gaat worden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 14:46 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Als ik per ongeluk zwarte piet zeg in de klas zijn al mijn leerlingen geschokt. Het laat zien hoe snel dit soort veranderingen ingeburgerd raken. Nou heb ik met de meeste dingen ook niet veel moeite en wil ik me best aanpassen aan wat gevoelig ligt oid, maar dat geschokte vind ik dan ook weer erg overdreven en het geeft ook aan dat je best kritisch mag zijn op dit soort newspeak zonder meteen in de huilie/racist/extreem rechts/ fophef geduwd te worden.
Het gaat er ook niet om of het lijstje spannend is. Maar meer dat de woorden die normaal waren de taboesfeer ingedrukt worden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 14:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het geschokt reageren op dit soort berichten vind ik inderdaad ook erg overdreven. Je kunt er inderdaad vraagtekens bij zetten of er zo'n lijstje gepubliceerd moet worden of dat overheden, instellingen, organisaties etc dingen beetje bij beetje gewoon anders moeten gaan noemen, waarmee het uiteindelijk vanzelf ingeburgerd gaat worden.
Het is allemaal eigenlijk niet zo heel boeiend. Het lijstje zelf niet, de onnodige ophef erover nog veel minder. Laat staan dat mensen gaan roepen dat ze van alles afgepakt wordt, dat is wel heel overdreven hoor. Omdat ze geen neger meer 'mogen' zeggen.
Ja, die dingen veranderen. Als je iemand met een verstandelijke beperking 'een achterlijke' noemt - ooit heel normaal - wordt dat tegenwoordig ook gezien als fout. Het is niet strafbaar, dat gaat met deze dingen natuurlijk ook niet gebeuren, alleen wordt het niet bepaald gewaardeerd.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet om of het lijstje spannend is. Maar meer dat de woorden die normaal waren de taboesfeer ingedrukt worden.
Als ik katoenplukker of slaaf zeg. Dan is dat fout.
Je hoeft iets niet te repareren als het niet kapot is. Vooral niet als er een achterlijke tangconstructie aan te pas moet komen om de hete aardappel maar af te zwakken.
Dat vertelt tenminste ook het hele verhaal.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:24 schreef Weltschmerz het volgende:
ik zeg altijd door apenlanders totslaafgemaakten.
Ah, ik ben niet de enige die bij het woord "vroedvrouw" associaties heeft van een dierenarts-achtige potige kracht wiens gehele arm in de vagina van de zwangere verdwijnt, om het kind met bruut geweld uit de baarmoeder ter wereld te graaien?quote:Op zaterdag 4 april 2026 16:08 schreef heywoodu het volgende:
Geen 'vroedvrouw' meer, zie ik (maar gewoon verloskundige, wat toch al zeker enkele decennia heel normaal is). Benieuwd wie die simpelweg ranzige term nog daadwerkelijk gebruikt tegenwoordig. Schokkend.
Waarom is de post die jij hier quote verwijderd?quote:
Het betreft simpelweg Newspeak van de bovenste plank.quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het boeit me allemaal niet enorm veel hoor, daar niet van, maar ik zie soms mensen helemaal boos en geschokt reageren op zoiets, dat is weer zo apart.
Dit is het gevolg van de lange mars door de instituties.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:22 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Wie heeft hier voor gestemd eigenlijk? Hoe komen deze mensen in de positie dat ze dit beleid kunnen maken?
Ik vind dit een beetje een ontwijkend antwoord. Kun je wat voorbeelden noemen van prima te begrijpen veranderingen?quote:Op zaterdag 4 april 2026 10:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik vind een aantal keuzes prima te begrijpen, een aantal wat overdreven en de rest boeit me niet zo. Op geen enkele manier fophef waard, in elk geval.
En over wel of niet gebruiken: ik heb het ook niet meer over negers, net zoals de meesten, dit soort dingen zullen beetje bij beetje ook gewoon meer ingeburgerd raken (in elk geval een deel).
Het is een misvatting dat je iemand een plezier doet door het woord “buitenlander” te vervangen door “allochtoon”. Dat doe we allemaal heel braaf, maar dat heeft ons buitenlanderprobleem niet geholpen, en dat was natuurlijk precies de bedoeling.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, die dingen veranderen. Als je iemand met een verstandelijke beperking 'een achterlijke' noemt - ooit heel normaal - wordt dat tegenwoordig ook gezien als fout. Het is niet strafbaar, dat gaat met deze dingen natuurlijk ook niet gebeuren, alleen wordt het niet bepaald gewaardeerd.
Ik wel. Ook enkele mensen die er op het oog als het ene geslacht uit zien, maar graag aangesproken willen worden met de voornaamwoorden van het andere geslacht.quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Misschien leef ik in de echte wereld maar ik ben echt nog nooit iemand tegengekomen die met them of andere termen aangesproken wilde worden. Maar misschien begeef ik me in andere milieus.
Ik ben blij kindvrij te zijn, zodat ik ze dit soort onzin vervolgens niet weer hoef af te leren.quote:Op zaterdag 4 april 2026 19:16 schreef Straatcommando. het volgende:
Verplichte kost voor kinderen of school of wat?
Het waren toch slaven? Sommigen werden letterlijk als slaaf geboren. Hebben we ook tot lijfeigenen gemaakten?quote:Op vrijdag 3 april 2026 22:23 schreef heywoodu het volgende:
Tot kind gemaakt*quote:Op zaterdag 4 april 2026 19:17 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik ben blij kindvrij te zijn, zodat ik ze dit soort onzin vervolgens niet weer hoef af te leren.
Als je bij de Hoogovens woont ben je zeker een 'tot ziekte gemaakte'.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het waren toch slaven? Sommigen werden letterlijk als slaaf geboren. Hebben we ook tot lijfeigenen gemaakten?
Tot besneden gemaakte.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Als je bij de Hoogovens woont ben je zeker een 'tot ziekte gemaakte'.
Mensen in de VS zijn dan 'tot Amerikaan gemaakte'.
Alles is construct, mijn waarde.
Geboren in Marokko? Ben je een 'tot moslim gemaakte '![]()
Binnenkort standaard bij media als NOS, na de zomer de scholen, gemeenten en ziekenhuizen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 19:16 schreef Straatcommando. het volgende:
En nu? Verplichte kost voor kinderen of school of wat?
Wat een activistisch lijstje voor iets vanuit de overheid.
Trickle down indoctrinatie.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:40 schreef Aether het volgende:
[..]
Binnenkort standaard bij media als NOS, na de zomer de scholen, gemeenten en ziekenhuizen.
Tot appendixloos gemaakten ook.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:20 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Hey, sommigen van ons hebben er een goede (medische) reden voor.
Van voorhuid verwijderden.quote:
"Iemand met X beperking" ipv beperkten of gehandicaptenquote:Op zaterdag 4 april 2026 18:22 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje een ontwijkend antwoord. Kun je wat voorbeelden noemen van prima te begrijpen veranderingen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van de vorige regering dus
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
G. (Gouke) Moes (BBB), vanaf 5 september 2025
Drs. S.Th.M. (Sophie) Hermans (VVD), 22 augustus 2025 - 5 september 2025
Dr. E.E.W. (Eppo) Bruins (NSC), 2 juli 2024 - 22 augustus 2025“Surrounded by losers, misfits and boozers”
Nu heb je wat mij betreft de minst controversiële uitgekozen maar er is ook een ander slag. Ik kan het hier niet kopiëren want ik zit mobiel maar bijvoorbeeld: ‘zwarten’ die nu ‘Zwarten’ behoren te heten maar ‘witten’ zijn gewoon ‘witten’. Er is kennelijk een verschil?!quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
"Iemand met X beperking" ipv beperkten of gehandicapten
"Tot slaaf gemaakt" ipv slaaf
"Regio/omgeving" ipv leefgebied
"Indisch Oceanisch gebied" ipv De Oost (hoewel ik betwijfel of iemand het de afgelopen tig jaar ooit over 'De Oost' had)
"Integreren" ipv inburgeren, simpelweg omdat het iets anders is, niet omdat inburgeren 'fout' zou zijn ofzo
Die vind ik wel het meest simpel te begrijpen, het gros van de rest kan me echt enorm weinig schelen en een enkele vind ik persoonlijk wat overdreven (ik zie mijzelf het gewoon over de Gouden Eeuw hebben bijvoorbeeld, hoewel er natuurlijk ook genoeg aandacht mag en moet zijn voor de enorme hoeveelheid misdaden en gruwelijkheden die gepleegd zijn om die Gouden Eeuw te hebben). Basisgeletterd ipv laaggeletterd vind ik ook wel een kwalijke, dat zijn gewoon dingen met echt hele andere betekenis: iemand die de basis niet kent is dus niet basisgeletterd, maar wel laaggeletterd (of analfabeet).
Jij vroeg naar degenen die ik prima te begrijpen vind, dus ik gaf voorbeelden van degenen die ik prima te begrijpen vind. Het hele Zwart/Wit-gebeuren, tja, het maakt me vrij weinig uit - ik heb geen moeite met hoe het nu is, ook niet met hoe het in de toekomst is, het boeit me gewoon niet zo veel. Het is meer iets dat in de VS past om Black met een hoofdletter te schrijven (omdat daar een veel groter deel van de bevolking een gezamenlijk slavernijverleden heeft), maar nogmaals: of men het wel of niet met hoofdletter schrijft, het boeit me enorm weinig.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nu heb je wat mij betreft de minst controversiële uitgekozen maar er is ook een ander slag. Ik kan het hier niet kopiëren want ik zit mobiel maar bijvoorbeeld: ‘zwarten’ die nu ‘Zwarten’ behoren te heten maar ‘witten’ zijn gewoon ‘witten’. Er is kennelijk een verschil?!
Ik heb geen enkel respect voor deze flauwekul. Het beestje een ander naampje geven verandert het beestje niet.
Dat het jou weinig boeit betekent niet dat het goed is of dat we het moeten toepassen. Dat is geen referentiekader dat het jou weinig boeit. Ook niet of het mij veel boeit. Dat is simpelweg niet zo relevant.quote:Op zaterdag 4 april 2026 23:29 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Jij vroeg naar degenen die ik prima te begrijpen vind, dus ik gaf voorbeelden van degenen die ik prima te begrijpen vind. Het hele Zwart/Wit-gebeuren, tja, het maakt me vrij weinig uit - ik heb geen moeite met hoe het nu is, ook niet met hoe het in de toekomst is, het boeit me gewoon niet zo veel. Het is meer iets dat in de VS past om Black met een hoofdletter te schrijven (omdat daar een veel groter deel van de bevolking een gezamenlijk slavernijverleden heeft), maar nogmaals: of men het wel of niet met hoofdletter schrijft, het boeit me enorm weinig.
Dat valt dus gewoon in de categorie van de (vele) voorbeelden die me gewoon niet veel kunnen schelen en waarvan de fophef - of het nou is over 'dat mag je niet zeggen!' of over 'ze willen ons alles afnemen!' - nogal overtrokken is.
Dat klopt, wat wij er van vinden betekent inderdaad niet dat het goed of slecht is of dat iets wel of niet veranderd zou moeten worden. Het is ook allemaal een beetje een non-onderwerp, des te opmerkelijker dat mensen er helemaal boos door lijken te worden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 23:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat het jou weinig boeit betekent niet dat het goed is of dat we het moeten toepassen. Dat is geen referentiekader dat het jou weinig boeit. Ook niet of het mij veel boeit. Dat is simpelweg niet zo relevant.
Deze dame in kwestie wilde gewoon interessant lopen doen en alle aandacht hebben. Dat is tekenend voor dit soort figuren, als doen om maar aandacht te krijgen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 09:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Nou jeetje wat moeilijk zeg allemaal, om iemand they them te noemen. Voor mij hoeft dat ook niet bij iedereen vooraf, maar als diegene zegt dat ze dat graag willen dan denk je toch best een beetje mee en als je dan weer thuis bent denk je “wat een gedoe”. Ik weet ook nooit precies wat ik dan moet zeggen, maar ik probeer het tenminste en schiet niet meteen in een defensieve houding.
Dat betekent niet dat we allemaal deze woordenlijst moeten gebruiken en dat gaat ook niet gebeuren, er zitten te veel omslachtige omschrijvingen tussen die niet lekker werken in de gesproken taal.
Het is niet aan jou om te bepalen wat een non-onderwerp is. Je hebt er zelf ook een mening over, niet zo verheven doen hoor mannetjequote:Op zaterdag 4 april 2026 23:50 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat klopt, wat wij er van vinden betekent inderdaad niet dat het goed of slecht is of dat iets wel of niet veranderd zou moeten worden. Het is ook allemaal een beetje een non-onderwerp, des te opmerkelijker dat mensen er helemaal boos door lijken te worden.
Oeh, dan heb ik dubbel prijs. Waar kan ik van de overheid vangen nu want ik ben een zielige minderheid?quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Tot appendixloos gemaakten ook.
Dat moet ook niet. Maar als ze het zo willen spelen ga ik zwart met kleine letter en Blank met hoofdletter schrijven. Prima hoor.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:45 schreef HSG het volgende:
En waarom "zwart" met een hoofdletter moet snap ik niet.
Ik moet anders nu al spugen.quote:Op vrijdag 3 april 2026 21:29 schreef Haags het volgende:
Ik ben blank, niet wit.
Als ik wit ben dan heb ik buikgriep, moet ik spugen
Er wordt hier wel belastinggeld aan besteed en kinderen mee opgevoed. Op grond van niks. Je kunt niet zomaar bepalen dat het een non-onderwerp is omdat jij dat vindt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 23:50 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat klopt, wat wij er van vinden betekent inderdaad niet dat het goed of slecht is of dat iets wel of niet veranderd zou moeten worden. Het is ook allemaal een beetje een non-onderwerp, des te opmerkelijker dat mensen er helemaal boos door lijken te worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |