abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 29 maart 2026 @ 19:00:17 #2
236264 crew  capricia
pi_220460492
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 18:52 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zou het FvD nu zo stijgen vanwege hun populariteit in de gemeentelijke verkiezingen?
Ik geloof dat De Hond FvD vaak wel overpeilt. Maar dat ze stijgen, met De Vos, zal wel kloppen.

En onze minderheidscoalitie raakt ook nog meer zetels kwijt, -9 hier. Nog even en ze hebben nog maar 1/3e van de het totaal aantal zetels.
twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220460524
Het verbaast mij dat D66 niet de VVD leegvreet maar stemmers overstappen naar JA21 en FvD

Ze willen in essentie nog rechtsere partijen? Na Schoof 1 en dit kabinet dat wilt bezuinigen op alle sociale zekerheid? Zitten ze in een fuik?
  zondag 29 maart 2026 @ 19:04:55 #4
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220460544
Is dit nou echt wat Nederland en de overwegend rechtse media wil? Een Apartheidsstaat als Zuid-Afrika en de VS als ons voorland?

Ik denk trouwens dat een deel van de kiezers momenteel geen keuze heeft. Hoe om te gaan met 'weet niet' is een uitdaging. Dat vertekent de zaak.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 29 maart 2026 @ 19:07:18 #5
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220460569
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 19:03 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Het verbaast mij dat D66 niet de VVD leegvreet maar stemmers overstappen naar JA21 en FvD

Ze willen in essentie nog rechtsere partijen? Na Schoof 1 en dit kabinet dat wilt bezuinigen op alle sociale zekerheid? Zitten ze in een fuik?
Dat veel mensen in een fuik zitten is zeker het geval. Alle media met groot bereik zijn rechtse media.

Tegelijkertijd kan het ook zo maar dat een deel van deze kiezers geen keuze meer heeft. Dit is van een maand geleden:
https://maurice.nl/2026/02/25/fake-news-van-eenvandaag/

Wat De Hond daarmee doet - het deel zonder voorkeur - is aan hem.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220460934
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 19:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat veel mensen in een fuik zitten is zeker het geval. Alle media met groot bereik zijn rechtse media.

Tegelijkertijd kan het ook zo maar dat een deel van deze kiezers geen keuze meer heeft. Dit is van een maand geleden:
https://maurice.nl/2026/02/25/fake-news-van-eenvandaag/

Wat De Hond daarmee doet - het deel zonder voorkeur - is aan hem.
De NOS is een van de meest bekeken zenders en je kunt die nu niet echt betichten van een rechtse (los van wat ON) inslag.

Nu.nl staat op 1 van de meest gelezen nieuwssites en ook die is niet bepaald rechts.

Voor de Telegraaf klopt het wel. Je noemt dit echter een fuik maar het is toch veel prettiger om een programma/nieuwssite te kijken waarin jouw mening terugkomt.

Ik lees ook weleens Joop of kijk left lazer ter lering en ter vermaak maar ik heb echt geen enkele zin om een talkshow met "BN ers/presentators" met allerlei "linkse ideeën" te gaan zitten kijken voor mijn plezier.
pi_220460967
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 19:24 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De NOS is een van de meest bekeken zenders en je kunt die nu niet echt betichten van een rechtse (los van wat ON) inslag.

Nu.nl staat op 1 van meest gelezen nieuwssite en ook die is niet bepaald rechts.

Voor de Telegraaf klopt het wel. Je noemt dit echter een fuik maar het is toch veel prettiger om een programma/nieuwssite te kijken waarin jouw mening terugkomt.

Ik lees ook weleens Joop of kijk left lazer ter lering en ter vermaak maar ik heb echt geen enkele zin om een talkshow met "BN ers/presentators" met allerlei "linkse ideeën" te gaan zitten kijken voor mijn plezier.
En volgens mij zat een Laurens Dassen met zijn ene zetel veel vaker aan de talkshowtafel dan de gigantisch groeiende partij van De Vos.
  Moderator zondag 29 maart 2026 @ 19:33:09 #8
375570 crew  Cyan9
pi_220461052
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 19:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik geloof dat De Hond FvD vaak wel overpeilt. Maar dat ze stijgen, met De Vos, zal wel kloppen.

En onze minderheidscoalitie raakt ook nog meer zetels kwijt, -9 hier. Nog even en ze hebben nog maar 1/3e van de het totaal aantal zetels.
[ x ]
Ik krijg er toch sterk het gevoel bij dat populistisch rechts op zoek is naar een nieuwe Messias nu Geert niet geleverd heeft.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zondag 29 maart 2026 @ 19:34:46 #9
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220461070
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 19:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Nu.nl staat op 1 van de meest gelezen nieuwssites en ook die is niet bepaald rechts.
Dat is het wel. In frequentie van onderwerpkeuze en wie ze aan het woord laten, welke maatschappelijke spelers. Het enige linkse is een klein klimaathoekje. Van Thillo duwde ook in België en Denemarken zijn aanwinsten naar rechts, het is een rechts-nationalistische familie.

Ik ga deze discussie niet opnieuw aan. Wordt vermoeiend.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator zondag 29 maart 2026 @ 19:41:28 #10
236264 crew  capricia
pi_220461167
quote:
15s.gif Op zondag 29 maart 2026 19:33 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik krijg er toch sterk het gevoel bij dat populistisch rechts op zoek is naar een nieuwe Messias nu Geert niet geleverd heeft.
Dat zou kunnen.
Toch zou ik zeker de PVV geen eendagsvlieg noemen. Maar gewoon onderdeel van het establishment. Ze blijven prima kiezers trekken en verliezen niet zoveel als bijv een CDA toen.
En Forum lijkt kiezers ook wel vast te kunnen houden.
JA21 moet dat nog bewijzen.
En de BBB is gewoon op sterven na dood.
Maar dat zie ik ook bij partijen als Volt. En ook de CU lijkt het moeilijk te hebben.

Forum is natuurlijk al een keer de grootste geweest bij de provinciale staten verkiezingen. En als dit zo door gaat, kan dat de volgende keer zo weer gebeuren.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zondag 29 maart 2026 @ 20:17:32 #11
375570 crew  Cyan9
pi_220461502
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 19:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zou kunnen.
Toch zou ik zeker de PVV geen eendagsvlieg noemen. Maar gewoon onderdeel van het establishment. Ze blijven prima kiezers trekken en verliezen niet zoveel als bijv een CDA toen.
En Forum lijkt kiezers ook wel vast te kunnen houden.
JA21 moet dat nog bewijzen.
En de BBB is gewoon op sterven na dood.
Maar dat zie ik ook bij partijen als Volt. En ook de CU lijkt het moeilijk te hebben.

Forum is natuurlijk al een keer de grootste geweest bij de provinciale staten verkiezingen. En als dit zo door gaat, kan dat de volgende keer zo weer gebeuren.
Ik noem de PVV ook geen eendagsvlieg, verre van. Maar het heeft toch veel weg van een rechts populistische stemmers migratie. En uiteindelijk schiet je er qua samenwerking heel weinig mee op.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zondag 29 maart 2026 @ 20:27:47 #12
236264 crew  capricia
pi_220461594
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 20:17 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik noem de PVV ook geen eendagsvlieg, verre van. Maar het heeft toch veel weg van een rechts populistische stemmers migratie. En uiteindelijk schiet je er qua samenwerking heel weinig mee op.
Zeker.
Volgens diezelfde Maurice is nu Forum + JA21 samen de grootste partij.

Ik moet het allemaal nog zien. Lekker bestuurbaar ook. :{
Wat schieten we daar überhaupt mee op?

https://twitter.com/i/status/2038315255521243529
- Goethe, “Faust”
  zondag 29 maart 2026 @ 20:42:51 #13
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220461708
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Zeker.
Volgens diezelfde Maurice is nu Forum + JA21 samen de grootste partij.

Ik moet het allemaal nog zien. Lekker bestuurbaar ook. :{
Wat schieten we daar überhaupt mee op?

https://twitter.com/i/status/2038315255521243529
Liever dat er dan niet bestuurd wordt. Liever incompetent [mag woord niet hier gebruiken] dan competente uitrol van de Orban agenda. Van geformaliseerde klassen- en rassenjustitie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220461863
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 18:52 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zou het FvD nu zo stijgen vanwege hun populariteit in de gemeentelijke verkiezingen?
Het ene radicaal rechtse geluid is even uitgeblust is en wordt voorzien van een nieuwe vaas.
pi_220461864
Ik snap ook niet dat al meer dan 20 jaar een zeer groot deel van Nederland de ene na de andere rechtse verlosser achterna loopt.

Na meer dan 20 jaar mag het kwartje toch gaan vallen dat competentie daar chronisch ontbreekt en dat die hoek niet gaat leveren?

Wil half Nederland dan nog meer bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid? Dat we naar een Amerikaans model gaan? Dat lijkt me sterk.

Toch heb ik het idee dat veel mensen op de banken zullen staan als de democratie wordt afgeschaft, de zorg volledig particulier en niet meer publiek gefinancierd zou worden en er nog 0 sociaal vangnet zou bestaan zolang de grenzen maar daadwerkelijk dichtgaan.

Die ongezonde obsessie met migratie maakt op termijn alles kapot en zorgt op termijn vanzelf voor de teloorgang van onze samenleving.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 29 maart 2026 @ 21:08:42 #16
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220461906
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap ook niet dat al meer dan 20 jaar een zeer groot deel van Nederland de ene na de andere rechtse verlosser achterna loopt.

Na meer dan 20 jaar mag het kwartje toch gaan vallen dat competentie daar chronisch ontbreekt en dat die hoek niet gaat leveren?

Wil half Nederland dan nog meer bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid? Dat we naar een Amerikaans model gaan? Dat lijkt me sterk.

Toch heb ik het idee dat veel mensen op de banken zullen staan als de democratie wordt afgeschaft, de zorg volledig particulier en niet meer publiek gefinancierd zou worden en er nog 0 sociaal vangnet zou bestaan zolang de grenzen maar daadwerkelijk dichtgaan.

Die ongezonde obsessie met migratie maakt op termijn alles kapot en zorgt op termijn vanzelf voor de teloorgang van onze samenleving.
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden? Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is. Je ziet hoe makkelijk je er stemmen mee wint en asielopvang levert Nederland niks op. Niks, nada, niente. Het is een bodemloze put.

Als je wil dat mensen links gaan stemmen, beloof ze dan asiel eindelijk eens echt in te dammen in plaats van over landbruggen, extra AZC's en snellere incheckprocedures en meer capaciteit bij de IND te praten.
pi_220461934
quote:

VVD en alles erachter spreekt heel graag de middelvinger opstekende manager en "self-made (voelende)" yup aan en geeft ze het gevoel dat zij het voorbeeld zijn van de beste spelers zijn waar we het succes van Nederland aan te danken hebben en waar iedereen achteraan moet willen karren door vooral hard te werken.

Daarmee wordt alvast de toon gezet van waar de VS naartoe gaat. Veel uren, dubbele banen en nóg de touwtjes niet aan elkaar kunnen knopen terwijl sociale voorzieningen op de sloop gaan.

Maar.. werk je wel "hard" genoeg?
  zondag 29 maart 2026 @ 21:14:50 #18
396550 Richestorags
pi_220461959
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
VVD en alles erachter spreekt heel graag de middelvinger opstekende manager en "self-made (voelende)" yup aan en geeft ze het gevoel dat zij het voorbeeld zijn van de beste spelers zijn waar we het succes van Nederland aan te danken hebben en waar iedereen achteraan moet willen karren door vooral hard te werken.

Daarmee wordt alvast de toon gezet van waar de VS naartoe gaat. Veel uren, dubbele banen en nóg de touwtjes niet aan elkaar kunnen knopen terwijl sociale voorzieningen op de sloop gaan.

Maar.. werk je wel "hard" genoeg?
Het hele schoolsysteem bereidt mensen al voor op die houding.
  zondag 29 maart 2026 @ 21:23:46 #19
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220462012
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:08 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden?

Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is.

Je ziet hoe makkelijk je er stemmen mee wint en asielopvang levert Nederland niks op.

Niks, nada, niente. Het is een bodemloze put.

omdat men woke wil doen

en toch gaat D66 de wetsvoorstellen van Faber uitvoeren
https://www.ad.nl/politie(...)r-toch-uit~a26a7563/
quote:
D66 en CDA hadden bezwaren, maar kabinet-Jetten voert strenge asielwetten van Faber tóch uit

Nieuw kabinet, zelfde asielplannen. Of bijna dan.
Het kabinet-Jetten gaat door op de route van oud-PVV-asielminister Faber.

Maar de spreidingswet blijft en gemeenten mogen statushouders voorrang geven op een huurhuis.

D66 en CDA stemden vorig jaar nog tegen twee strenge asielwetten uit de nalatenschap van PVV-asielminister Marjolein Faber.

Maar het nieuwe kabinet, waarvan beide partijen deel uitmaken, gaan haar wetten 'onverkort' uitvoeren.

Mits die volgende maand door de Eerste Kamer worden aangenomen, schrijven D66, VVD en CDA er in hun coalitieakkoord nog wel bij.

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator zondag 29 maart 2026 @ 21:24:24 #20
236264 crew  capricia
pi_220462017
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
omdat men woke wil doen

en toch gaat D66 de wetsvoorstellen van Faber uitvoeren
Het is nog maar de vraag of de eerste kamer in meerderheid voor gaat stemmen.
- Goethe, “Faust”
  zondag 29 maart 2026 @ 21:26:07 #21
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220462035
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:24 schreef capricia het volgende:

[..]
gezien de situatie en de verhoudingen in de eerste kamer denk ik dat wel

quote:
Het kabinet-Jetten gaat daarnaast nog een stapje verder.

Als er plots veel asielaanvragen worden ingediend en 'de asielketen bezwijkt onder de instroom', dan mogen nareizende gezinsleden helemaal niet meer komen.

De coalitiepartijen noemen dat 'een tijdelijke noodstop'.

Minder vrijheid
Overlastgevende vluchtelingen worden harder aangepakt.

Ze krijgen sneller een verbod om in bus of trein te stappen, of ze moeten naar een speciale opvanglocatie waar ze minder vrijheid hebben.

De drie kijken voor de aanpak van de asielinstroom vooral buiten de landsgrenzen. Nu is het nog zo dat iedereen die in Nederland is, het recht heeft om asiel aan te vragen.
Maar het kabinet-Jetten heeft een ander 'doel': alle asielaanvragen moeten in de toekomst buiten Europa worden ingediend én afgehandeld.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220462042
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:14 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het hele schoolsysteem bereidt mensen al voor op die houding.
Als het om de zoveel tijd stuivertje wisselen wordt tussen "iets meer" en "iets minder" VVD, PVV, Ja21 en forum etc, dan gaan nog eens een tijd krijgen dat piramidespelen bij een werkgever en kansspelen worden gezien als een soort nieuwe sociale voorzieningen.
  zondag 29 maart 2026 @ 21:26:52 #23
396550 Richestorags
pi_220462044
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben vooral benieuwd wat er concreet gaat veranderen ALS er voor wordt gestemd.
  zondag 29 maart 2026 @ 21:28:47 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220462057
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik ben vooral benieuwd wat er concreet gaat veranderen ALS er voor wordt gestemd.
men moet wel , links moet nu ook de wetsvoorstellen van Minister Faber omarmen , ze kunnen niet anders

Als dat niet helpt dan is er geen houden meer aan

Huisvesting van Nederlanders komt nu helemaal tot stilstand

quote:
Ook nieuw: gemeenten mogen voortaan zélf beslissen of ze asielzoekers met een verblijfsvergunning voorrang geven op een huurhuis.

Het vorige kabinet verbood die voorrang voor statushouders, waardoor de al trage doorstroom van azc naar een woning helemaal stokte.

Pas als er voldoende woningen zijn, verdwijnt de mogelijkheid om statushouders voorrang te geven.
  zondag 29 maart 2026 @ 21:31:13 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220462073
quote:

[..]
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden? Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is.
Heeft natuurlijk te maken met historisch besef. Dat Nederland in de jaren '30 de grens sloot voor Joodse vluchtelingen, en met welke taal dat gepaard ging. Het is niet ondenkbaar dat Nederlanders zelf eens moeten gaan vluchten.

Dat het draagvlak onderuit wordt gehaald is waar de (oorlogshitsende) VVD al 20 jaar op aan stuurt.

twitter

(WNL gebruikt even een item van AvroTros - van oudsher ook een VVD omroep)

Het vallen van regimes zoals Assad zet meer zoden aan de dijk dan welke asielwet dan ook (tenzij je over gaat tot moord en massadeportaties naar erbarmelijke kampen - lekker ver weggestopt uit het zicht van de media).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220462085
quote:

[..]
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden? Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is. Je ziet hoe makkelijk je er stemmen mee wint en asielopvang levert Nederland niks op. Niks, nada, niente. Het is een bodemloze put.

Als je wil dat mensen links gaan stemmen, beloof ze dan asiel eindelijk eens echt in te dammen in plaats van over landbruggen, extra AZC's en snellere incheckprocedures en meer capaciteit bij de IND te praten.
Een betere vraag is waarom jij zoveel geobsedeerd bent met asielopvang. Zo'n beetje post die je op dit forum maakt gaat over asiel.

Ik denk dat Jan Modaal die morgen weer vroeg op moet zich niet zo'n zorgen maakt over asiel. Dat zie je verder ook aan het feit dat de asielpartij van Nederland nu ongeveer op 15 a 20 zetels staat.

De sociaal-democraten verliezen in Noorwegen omdat ze flink verrechts zijn op asiel. Idem voor de democraten in de VS. Mocht GL-PVDA de draai maken dan zie ik ze leden en stemmers verliezen.
pi_220462096
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
gezien de situatie en de verhoudingen in de eerste kamer denk ik dat wel
[..]

Rutte 4 all over again. Dat gaat natuurlijk geen stand houden bij de rechter.
pi_220462114
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:28 schreef michaelmoore het volgende:
Huisvesting van Nederlanders komt nu helemaal tot stilstand
Bedank de VVD maar, datacenters, overwaarde en de HRA gaan voor.

Maar nee het is de schuld van de Syriër om de hoek.

Kunnen we mooi meer kapitalisme importeren. En binnenkort de schuld geven aan Iraniers, Mona Keijzer zal wel druk gaan tweeten om zieltjes te winnen a la Rita Verdonk
  zondag 29 maart 2026 @ 21:37:57 #29
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220462124
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:33 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Een betere vraag is waarom jij zoveel geobsedeerd bent met asielopvang. Zo'n beetje post die je op dit forum maakt gaat over asiel.

Ik denk dat Jan Modaal die morgen weer vroeg op moet zich niet zo'n zorgen maakt over asiel. Dat zie je verder ook aan het feit dat de asielpartij van Nederland nu ongeveer op 15 a 20 zetels staat.

De sociaal-democraten verliezen in Noorwegen omdat ze flink verrechts zijn op asiel. Idem voor de democraten in de VS. Mocht GL-PVDA de draai maken dan zie ik ze leden en stemmers verliezen.
Ik denk dat je daar Denemarken bedoelt in plaats van Noorwegen.

Zo stemt men op plekken waar daadwerkelijk veel mensen wonen

Die grote blauwe stip in het hart van de Randstad is Haarlemmermeer (Schiphol)
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 29 maart 2026 @ 21:40:58 #30
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220462146
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Maar nee het is de schuld van de Syriër om de hoek.
Wat ik al zei: dit soort regimes laten vallen doet meer dan een draconische asielwet (Raad van State zegt: scheelt hoogstens 2000 gevallen per jaar). Tenzij je inderdaad bereid bent om tot deportaties naar barre omstandigheden over te gaan - en moord.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220462152
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik denk dat je daar Denemarken bedoelt in plaats van Noorwegen.

Zo stemt men op plekken waar daadwerkelijk veel mensen wonen
[ afbeelding ]

Die grote blauwe stip in het hart van de Randstad is Haarlemmermeer (Schiphol)
Ik haal ze altijd door elkaar ;(
  zondag 29 maart 2026 @ 21:43:27 #32
396550 Richestorags
pi_220462156
quote:

[..]

Zeg eens van wie jij een kloon bent.
  Moderator zondag 29 maart 2026 @ 21:44:49 #33
236264 crew  capricia
pi_220462166
quote:

[..]

Wat is de asielpartij dan?
- Goethe, “Faust”
pi_220462498
Los van alle emotionele argumenten begrijp ik het nut van het Europese en vooral het Nederlandse asielsysteem niet. De ontvangende landen worden langzaam gesloopt, terwijl in de landen van herkomst niets verbetert. Er zijn maar een paar partijen die deze destructieve politiek willen verbeteren en die worden dan door de media steeds “extreemrechts” genoemd, in plaats van “normaal” of “rationeel.
pi_220463639
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 22:38 schreef Kottnauer het volgende:
Los van alle emotionele argumenten begrijp ik het nut van het Europese en vooral het Nederlandse asielsysteem niet. De ontvangende landen worden langzaam gesloopt, terwijl in de landen van herkomst niets verbetert. Er zijn maar een paar partijen die deze destructieve politiek willen verbeteren en die worden dan door de media steeds “extreemrechts” genoemd, in plaats van “normaal” of “rationeel.
Het 'nut' is dat je mensen die op de vlucht zijn voor oorlog of geweld gewoon op vangt. Het 'nut' is dat je dus niet extreem barbaars bent. Het 'nut' is dat je menselijk bent en anderen ook een leven gunt. Ik snap dat pure 'ikke, ikke, ikke'-denken van die groep die asiel wil stoppen niet, waar is het mis gegaan dat die mensen zo puur egoïstisch zijn geworden?

Gelukkig is dat een kleine minderheid, onderzoek na onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders (zo'n 75%) voor asielopvang zijn:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)elingen-in-nederland
https://www.ioresearch.nl(...)s-als-morele-plicht/
https://www.citisens.nl/p(...)orlogsvluchtelingen/
https://www.vluchtelingen(...)opvang-vluchtelingen

Allemaal verschillende onderzoeken van verschillende bureaus met dezelfde uitkomst.

Niet voor niets dat de 'anti-asiel'-partijen ook geen meerderheid halen, hun eenzijdige boodschap komt echt niet bij iedereen aan. Wilders haalde ook alleen meer dan 30 zetels toen hij de boodschap dat asiel moest stoppen (hij werd 'Milders') ogenschijnlijk had laten vallen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220463656
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De asielketen zal vooral verder vastlopen door alle extra bureaucratie en integratie wordt weer actief ontmoedigd. Exact het gewenste effect dus…
pi_220463666
Niet voor niets zijn RvS, COA, IND, VNG, Politie en alle andere relevante instanties tegen die asielwetten, het zou echt bewijzen dat de Eerste Kamer zijn functie kwijt is als die voor die wetten stemmen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220463693
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2026 22:38 schreef Kottnauer het volgende:
Het "nut" is mensen - naar rato - opvangen vanwege honger of geweld in land van herkomst (voor degenen die mogen blijven nochtans).

Ik snap nooit die hardvochtige houding zo. Als er in ons land ooit oorlog uitbreekt - wat heden ten dage minder onrealistisch lijkt dan ooit - dan hopen veel mensen toch ook dat ze opgevangen kunnen worden in een ander land als ze écht niet in ons land kunnen blijven?

Natuurlijk zitten er ook zogenaamde "gelukzoekers" tussen, die mogen - overwegend - niet blijven. Al kunnen sommigen wel degelijk wat toevoegen, maar bovendien emigreren jaarlijks talloze Nederlandse "gelukzoekers" naar warmere landen en belastingparadijzen, maar dat is allemaal prima. Hoe hypocriet is dat?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220463708
quote:

[..]

Je draait het om, en gaat niet in op mijn vraag.

Waarom vinden kiezers asielopvang schijnbaar zo'n alles overstijgend issue dat het ze verder niet interesseert dat alle verworvenheden op de helling gaan en dat zorg straks - als we zo nog even doorgaan - volledig voor eigen rekening komt, naar Amerikaans model?

In de jaren 90 was de toestroom van vluchtelingen ook enorm (voormalig Joegoslavië voornamelijk) en toen was het niet zo'n issue. Bovendien blijkt dat AZC's slechts in enkele gevallen tot onevenredig veel overlast leidt.

Met andere woorden; die ophef staat in geen verhouding tot de werkelijke grootte van het probleem. Het wordt tijd dat mensen hun eigen welvaart, zekerheid en sociale verworvenheden op 1, 2 en 3 gaan zetten.

Dáár zijn linkse partijen mee bezig.
pi_220463784
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Heeft natuurlijk te maken met historisch besef. Dat Nederland in de jaren '30 de grens sloot voor Joodse vluchtelingen, en met welke taal dat gepaard ging. Het is niet ondenkbaar dat Nederlanders zelf eens moeten gaan vluchten.

Dat het draagvlak onderuit wordt gehaald is waar de (oorlogshitsende) VVD al 20 jaar op aan stuurt.

[ x ]
(WNL gebruikt even een item van AvroTros - van oudsher ook een VVD omroep)

Het vallen van regimes zoals Assad zet meer zoden aan de dijk dan welke asielwet dan ook (tenzij je over gaat tot moord en massadeportaties naar erbarmelijke kampen - lekker ver weggestopt uit het zicht van de media).
Draagvlak valt vooral door een enorme instroom, continu overlast, enorme kosten, gratis woningen terwijl aan de andere kant de in Nederland geboren inwoner geen huis kan vinden en de eindjes aan elkaar moet knopen.
pi_220463853
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 08:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Draagvlak valt vooral door een enorme instroom, continu overlast, enorme kosten, gratis woningen terwijl aan de andere kant de in Nederland geboren inwoner geen huis kan vinden en de eindjes aan elkaar moet knopen.
Er is geen enorme instroom, maar dat weet je best. De enorme kosten zijn ook uitgelegd: de kosten per asielzoeker zijn enorm gestegen omdat men tegenwoordig iedereen in 'noodopvang' moet stoppen omdat bewust bijna alle permanente AZC's zijn gesloten.

De overlast kun je over discussieren. Ja, die is er in Ter Apel en Budel, bij alle andere AZC's vrijwel niet.

Maar het meest ergerlijke is jouw continue en allang weerlegde (en zelfs door jou toegegeven) leugen over gratis woningen. Dat is niet zo, dat weet je ook en toch blijf je het bewust steeds noemen. Hou daar eens mee op, het maakt al je posts totaal ongeloofwaardig. Elke statushouder die een huis heeft, betaalt daar gewoon net zo veel voor als een Nederlander met hetzelfde huis zou doen.
  maandag 30 maart 2026 @ 08:55:39 #42
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220463865
twitter

twitter

twitter

twitter

Ach, domrechtse opportunisten.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 08:55:58 #43
5428 crew  miss_sly
pi_220463868
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 08:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Draagvlak valt vooral door een enorme instroom,
De instroom is met een kwart afgenomen.

Ik denk, ik herhaal het nog maar een keer, zodat je het nog een keer kunt negeren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220463869
quote:
45.
pi_220463877
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 08:55 schreef Caland het volgende:
[ x ]
[ x ]
[ x ]

[ x ]

Ach, domrechtse opportunisten.
Of JA21 blijkt toch niet zo domrechts als de Schimmelpennickjes en Fok! al hadden besloten.
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 08:59:13 #46
5428 crew  miss_sly
pi_220463885
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 08:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Of JA21 blijkt toch niet zo domrechts als de Schimmelpennickjes en Fok! al hadden besloten.
JA21 is niet behoorlijk rechts? Dom zegt namelijk meer over de stemmers en niet over de partij en hun signatuur.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220463888
quote:

Hyperbolisch false dilemma.
pi_220463902
quote:
6s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:00 schreef nostra het volgende:

[..]
Hyperbolisch false dilemma.
Ik zie anders heel veel mensen die stemmen op populistisch rechts net zo goed klagen over de afbraak op sociale zekerheid en zorg maar desondanks toch afgeven op links omdat zij niks doen aan de "asieltsunami".

Mensen blijven maar steeds rechtser en rechtser stemmen. Dan vinden zij dat overtrokken asielprobleem schijnbaar alles bepalend en vinden zij het schijnbaar geen probleem dat die rechtse partijen verder gaan met het steeds een beetje verder afbreken van sociale verworvenheden en publieke zorg.
pi_220463904
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 08:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
JA21 is niet behoorlijk rechts? Dom zegt namelijk meer over de stemmers en niet over de partij en hun signatuur.
Natuurlijk is JA21 rechts, maar laat economisch liberalisme (zoals Mercosur) prevaleren boven de 'elite', 'globalisering' en andere rare complottheorieën.
  maandag 30 maart 2026 @ 09:05:14 #50
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220463907
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 08:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Voor de zoveelste keer: Eerdmans is een Trump fan (staat dus ook achter de aanvallen op Iran). Boomsma verkeert in Orbanistische kringen.

Nanninga heeft toegegeven expres slechte wetten in de Eerste Kamer doorgang te laten verlenen. Juist omdat ze slecht zijn.

Als je de democratie wilt slopen, en dat wil een deel van het VVD-tuig, dan is JA21 inderdaad normaal (quod non).
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 09:06:38 #51
236264 crew  capricia
pi_220463918
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:04 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Ik zie anders heel veel mensen die stemmen op populistisch rechts net zo goed klagen over de afbraak op sociale zekerheid en zorg maar desondanks toch afgeven op links omdat zij niks doen aan de "asieltsunami".

Mensen blijven maar steeds rechtser en rechtser stemmen. Dan vinden zij dat overtrokken asielprobleem schijnbaar alles bepalend en vinden zij het schijnbaar geen probleem dat die rechtse partijen verder gaan met het steeds een beetje verder afbreken van sociale verworvenheden en publieke zorg.
Dan zou je denken dat er een gat in de markt is voor een sociale partij die zich anti-asiel profileert.
- Goethe, “Faust”
pi_220463919
quote:

[..]
Ik hoorde afgelopen week Diederik Boomsma tekeer gaan, dat het niet de bedoeling moest zijn dat asielzoekers voorafgaande aan hun gesprekken met het IND juridisch advies inwonnen om zo gunstig mogelijke antwoorden in de gesprekken te geven. Ik vraag mij af of Diederik Boomsma dit alleen voor asielzoekers vind gelden of ook voor een hele sector die opgericht is zodat bedrijven en vermogende particulieren zo weinig mogelijk belasting betalen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220463937
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan zou je denken dat er een gat in de markt is voor een sociale partij die zich anti-asiel profileert.
Klopt, dat zal er vast zijn.

Maar dat hele asielprobleem is überhaupt zwaar overtrokken. Als je bovendien werkbare, pragmatische oplossingen voorstelt (zoals de spreidingswet) dan stuit je alsnog op weerstand.

Eigenlijk komt het erop neer dat je niet scoort / onvoldoende doet zolang je niet verkondigt dat de instroom absoluut naar 0 (nul) moet.

Daar is op links logischerwijs weinig animo voor te vinden.
pi_220463961
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat valt dus tegen. Zo'n 25% is dus maar echt anti-asiel, daarvan is een deel ook gewoon echt rechts. En je zit met allerlei andere progressief/conservatief verschillen, de meeste conservatieve standpunten passen gewoon niet bij een echt sociale partij.
pi_220463985
Verder: is dit nou zo pro-asiel?

quote:
Onze standpunten over asielmigratie in het kort

- Menswaardig en toekomstbestendig: snelle, rechtvaardige procedures; stabiele, kleinschalige opvang die meebeweegt met pieken en dalen; en eerlijke spreiding over gemeenten.
- We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU‑migratiepact, mét waarborgen voor mensenrechten: detentie beperkt toepassen en kinderen nooit in detentie.
- Overlast pakken we samen met gemeenten en politie aan; bij afwijzing volgt terugkeer. Met landen van herkomst maken we afspraken en bij uitblijven van medewerking overwegen we sancties.
- De spreidingswet blijft van kracht om te voorzien in voldoende, kleinschalige opvang; alle gemeenten blijven verantwoordelijk voor huisvesting van statushouders.
- We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden blijft nooit strafbaar; opvang en begeleiding blijven menswaardig.
- Gewortelde kinderen zetten we niet uit: zij krijgen recht op verblijf in Nederland.
Dat is de lijst van de partij die vaak genoemd wordt als het meest pro-asielopvang...
  maandag 30 maart 2026 @ 09:22:55 #56
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220464009
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:06 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik hoorde afgelopen week Diederik Boomsma tekeer gaan, dat het niet de bedoeling moest zijn dat asielzoekers voorafgaande aan hun gesprekken met het IND juridisch advies inwonnen om zo gunstig mogelijke antwoorden in de gesprekken te geven. Ik vraag mij af of Diederik Boomsma dit alleen voor asielzoekers vind gelden of ook voor een hele sector die opgericht is zodat bedrijven en vermogende particulieren zo weinig mogelijk belasting betalen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In deze podcast werd ook Brekelmans (terecht) door de mangel gehaald met zijn "we hebben de laatste periode een gematigd Forum gezien".
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220464211
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:04 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Als je ziet hoeveel mensen nog roken, te weinig bewegen, ongezond eten, zich als Verstappen gedragen op de openbare weg en zonder oordopjes naar concerten gaan, dan weet je toch wel dat “de mens” moeite heeft met het overzien van de gevolgen van zijn eigen gedrag. Dat zie je ook terug in stemgedrag. Ik hoor bijvoorbeeld D66-stemmers die zich verbazen over bezuinigingen op de sociale zekerheid, terwijl je dat gewoon had kunnen zien aankomen als je de plannen of doorrekeningen een beetje volgt.

Tegelijk heb ik ook mijn bedenkingen bij het Angelsaksische model waar veel rechtse partijen en dit kabinet naar neigen. Dat wordt vaak verdedigd met het argument dat de productiviteitsgroei in de VS hoger ligt, maar dat is wel een vrij selectief verhaal.

Die groei komt namelijk niet alleen door “minder regels” of minder werknemersrechten. Amerikanen werken meer uren, de bevolking groeit sneller en is jonger, en de VS geeft veel meer geld uit en gaat veel verder in schulden. Daarnaast hebben ze een energievoordeel waar wij simpelweg kwetsbaar voor zijn. Op veel van die punten zie je hier juist geen vergelijkbare keuzes.

Er wordt niet gestuurd op:
• meer uren werken,
• nauwelijks op migratie om demografie te verbeteren,
• men is tegen gezamenlijke Europese schulden,
• qua energie ligt de nadruk vaak op korte termijn maatregelen zoals accijnskorting in plaats van structurele oplossingen.

Dan wordt er wel erg selectief geshopt in wat we uit dat model willen overnemen.

Desalnietemin mogen we ook blij zijn dat we hier een relatief lage staatsschuld hebben, want dat maakt ons juist veerkrachtig. En eerlijk is eerlijk: we moeten ook kritisch blijven op de houdbaarheid van onze sociale voorzieningen en zorg. Komen we denk ik weer terug naar "eerst een gedeelde visie en dan de route daar naartoe".
  maandag 30 maart 2026 @ 09:56:47 #58
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220464355
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:40 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als je ziet hoeveel mensen nog roken, te weinig bewegen, ongezond eten, zich als Verstappen gedragen op de openbare weg en zonder oordopjes naar concerten gaan, dan weet je toch wel dat “de mens” moeite heeft met het overzien van de gevolgen van zijn eigen gedrag. Dat zie je ook terug in stemgedrag. Ik hoor bijvoorbeeld D66-stemmers die zich verbazen over bezuinigingen op de sociale zekerheid, terwijl je dat gewoon had kunnen zien aankomen als je de plannen of doorrekeningen een beetje volgt.

Tegelijk heb ik ook mijn bedenkingen bij het Angelsaksische model waar veel rechtse partijen en dit kabinet naar neigen. Dat wordt vaak verdedigd met het argument dat de productiviteitsgroei in de VS hoger ligt, maar dat is wel een vrij selectief verhaal.

Die groei komt namelijk niet alleen door “minder regels” of minder werknemersrechten. Amerikanen werken meer uren, de bevolking groeit sneller en is jonger, en de VS geeft veel meer geld uit en gaat veel verder in schulden. Daarnaast hebben ze een energievoordeel waar wij simpelweg kwetsbaar voor zijn. Op veel van die punten zie je hier juist geen vergelijkbare keuzes.

Er wordt niet gestuurd op:
• meer uren werken,
• nauwelijks op migratie om demografie te verbeteren,
• men is tegen gezamenlijke Europese schulden,
• qua energie ligt de nadruk vaak op korte termijn maatregelen zoals accijnskorting in plaats van structurele oplossingen.

Dan wordt er wel erg selectief geshopt in wat we uit dat model willen overnemen.

Desalnietemin mogen we ook blij zijn dat we hier een relatief lage staatsschuld hebben, want dat maakt ons juist veerkrachtig. En eerlijk is eerlijk: we moeten ook kritisch blijven op de houdbaarheid van onze sociale voorzieningen en zorg. Komen we denk ik weer terug naar "eerst een gedeelde visie en dan de route daar naartoe".
Je kunt het nog zo rationeel, gezond en 'verantwoord' proberen te leven.. uiteindelijk eindigt het voor iedereen exact hetzelfde: je gaat dood. Soms netjes op leeftijd, vaak ook gewoon te vroeg, willekeurig, zonder enige rechtvaardigheid.

Dus ja, mensen roken, drinken, nemen risico's, eten slecht, rijden te hard. Niet alleen omdat ze dom zijn of de gevolgen niet overzien, maar ook omdat ze instinctief aanvoelen dat een leven volledig ingericht op risicomijding geen volwaardig leven meer is. Het is een bestaan dat een beetje veiliger is, maar ook uitgehold.

Er zit iets ongemakkelijks in die constante morele vinger: de impliciete belofte dat als je alles 'goed' doet, je het leven onder controle hebt. Dat is een valse belofte.

En daar wringt het. Want een samenleving die steeds meer wordt ingericht rond beheersing, preventie en correct gedrag, schuift langzaam op naar een plek waar spontaniteit, plezier en zelfs een beetje roekeloosheid als afwijking worden gezien. Waar genieten bijna verdacht wordt. Voor sommige mensen voelt dat niet als vooruitgang, maar als verstikking.

Niemand ontsnapt aan het einde. De echte vraag is wat je onderweg accepteert als prijs voor veiligheid.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 30 maart 2026 @ 10:16:06 #59
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_220464510
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je kunt het nog zo rationeel, gezond en 'verantwoord' proberen te leven.. uiteindelijk eindigt het voor iedereen exact hetzelfde: je gaat dood. Soms netjes op leeftijd, vaak ook gewoon te vroeg, willekeurig, zonder enige rechtvaardigheid.

Dus ja, mensen roken, drinken, nemen risico's, eten slecht, rijden te hard. Niet alleen omdat ze dom zijn of de gevolgen niet overzien, maar ook omdat ze instinctief aanvoelen dat een leven volledig ingericht op risicomijding geen volwaardig leven meer is. Het is een bestaan dat een beetje veiliger is, maar ook uitgehold.

Er zit iets ongemakkelijks in die constante morele vinger: de impliciete belofte dat als je alles 'goed' doet, je het leven onder controle hebt. Dat is een valse belofte.

En daar wringt het. Want een samenleving die steeds meer wordt ingericht rond beheersing, preventie en correct gedrag, schuift langzaam op naar een plek waar spontaniteit, plezier en zelfs een beetje roekeloosheid als afwijking worden gezien. Waar genieten bijna verdacht wordt. Voor sommige mensen voelt dat niet als vooruitgang, maar als verstikking.

Niemand ontsnapt aan het einde. De echte vraag is wat je onderweg accepteert als prijs voor veiligheid.
Goed verwoord. Vooral dit: een leven volledig ingericht op risicomijding geen volwaardig leven meer is.

Niemand die op z'n sterfbed ligt en dan nog mijmert over de risico's die je hebt genomen of dingen die onverstandig waren. Je hebt dan eerder spijt van de dingen die je niet hebt gedaan.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_220464578
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:04 schreef nostra het volgende:

[..]
Natuurlijk is JA21 rechts, maar laat economisch liberalisme (zoals Mercosur) prevaleren boven de 'elite', 'globalisering' en andere rare complottheorieën.
quote:

[..]
Dit kan de beste overkomen

SPOILER
Gaf als journalist veroordeelde Holocaust ontkenner David Irving een podium.

Zat bij antisemistische FvD.

JA21 is FvD 2.0. En de VVD heeft zowel met 1.0 als 2.0 geen problemen om ermee te regeren. Het gaat ze puur om het pluche, of ze nou Trump of Baudet moeten piepelen.

quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 08:56 schreef nostra het volgende:

[..]
45.
Mwahhh de PVV is de asielpartij van Nederland. Daar zit niemand echt in de buurt bij
pi_220464624
Ik vond dit artikel in de NRC wel interessant, een interview met Catherine E. de Vries (1978) is hoogleraar politicologie aan IE University in Madrid. Ze is gespecialiseerd in Europese politiek en kiezersgedrag. Ze studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, promoveerde en werkte aan de Vrije Universiteit. Ze maakte internationaal naam aan, onder meer, universiteiten in Oxford, Genève en Milaan.

quote:
Spelen antimigratiegevoelens niet net zo’n grote rol bij kiezers die op radicaal-rechts stemmen?
„Zeker. Maar: negatieve sentimenten over migratie zijn al decennialang stabiel. Pim Fortuyn was kritisch over migratie en de islam, maar had het ook over problemen in het openbaar bestuur en de zorg, de fusies en schaalvergroting. Typisch thema’s die ook voor veel onvrede zorgden, en een voedingsbodem voor het rechts-populisme waren. Dat is ondergesneeuwd geraakt, doordat Geert Wilders het debat gedomineerd heeft. Door de migratie-obsessie van de laatste jaren zijn die andere thema’s vergeten.”
https://www.nrc.nl/nieuws(...)IMXp0plNw5DPFmqN9AJM

Zij legt uit dat het groeien van radicaal rechts niet alleen ontstaan is uit onvrede over immigranten.

(als het goed is, is de link nu te lezen)
pi_220464636
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:17 schreef Hanca het volgende:
Verder: is dit nou zo pro-asiel?
[..]
Dat is de lijst van de partij die vaak genoemd wordt als het meest pro-asielopvang...
Ach, je doet het voor de boze mensen toch nooit goed genoeg…
En qua retoriek komen normale partijen nooit in de buurt van die wensen.
Deze discussie is dan ook nogal onzinnig.
pi_220464647
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:

Volgens mij gaat dit niet zozeer over veiligheid of risicomijding.

Dat mensen soms bewust risico nemen snap ik wel. Mijn punt was meer dat mensen ook regelmatig keuzes maken waarvan ze de gevolgen niet goed overzien of die niet aansluiten bij wat ze zelf zeggen belangrijk te vinden.

Je ziet dat ook breder: Nederland is op veel vlakken veiliger geworden, maar veel mensen ervaren dat niet zo. Dat laat zien hoe groot het verschil kan zijn tussen gevoel en feit.
  maandag 30 maart 2026 @ 10:30:38 #64
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220464653
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 09:40 schreef KaheemSaid het volgende:
Dat zie je ook terug in stemgedrag. Ik hoor bijvoorbeeld D66-stemmers die zich verbazen over bezuinigingen op de sociale zekerheid, terwijl je dat gewoon had kunnen zien aankomen als je de plannen of doorrekeningen een beetje volgt.
Dit is al vaker langs gekomen: het huidige coalitieakkoord lijkt op het JA21 programma en hun CPB doorrekening, niet op die van CDA en D66.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220464666
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is geen enorme instroom, maar dat weet je best. De enorme kosten zijn ook uitgelegd: de kosten per asielzoeker zijn enorm gestegen omdat men tegenwoordig iedereen in 'noodopvang' moet stoppen omdat bewust bijna alle permanente AZC's zijn gesloten.

De overlast kun je over discussieren. Ja, die is er in Ter Apel en Budel, bij alle andere AZC's vrijwel niet.

Maar het meest ergerlijke is jouw continue en allang weerlegde (en zelfs door jou toegegeven) leugen over gratis woningen. Dat is niet zo, dat weet je ook en toch blijf je het bewust steeds noemen. Hou daar eens mee op, het maakt al je posts totaal ongeloofwaardig. Elke statushouder die een huis heeft, betaalt daar gewoon net zo veel voor als een Nederlander met hetzelfde huis zou doen.
Het zou mooi zijn als de moderatie op FOK! eens modereert op mensen die telkens hetzelfde riedeltje afspelen terwijl ze al meerdere keren gecorrigeerd zijn.

Als ik 100x herhaal dat de aarde plat is mag mij best de deur gewezen worden. :)
pi_220464678
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2026 21:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat is de asielpartij dan?
Wilders natuurlijk.

Al had hij het met Markuszower het beter gedaan. Jammerlijk genoeg drinkt die te vaak koffie op de Israëlische ambassade.
pi_220464686
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:31 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Het zou mooi zijn als de moderatie op FOK! eens modereert op mensen die telkens hetzelfde riedeltje afspelen terwijl ze al meerdere keren gecorrigeerd zijn.

Als ik 100x herhaal dat de aarde plat is mag mij best de deur gewezen worden. :)
Mensen de mond snoeren omdat hun herhalende mening je niet aanstaat is ook niet best.
  maandag 30 maart 2026 @ 10:36:09 #68
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220464696
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:23 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
[..]
Dit kan de beste overkomen

SPOILER
Gaf als journalist veroordeelde Holocaust ontkenner David Irving een podium.

Zat bij antisemistische FvD.

JA21 is FvD 2.0. En de VVD heeft zowel met 1.0 als 2.0 geen problemen om ermee te regeren. Het gaat ze puur om het pluche, of ze nou Trump of Baudet moeten piepelen.
[..]
Mwahhh de PVV is de asielpartij van Nederland. Daar zit niemand echt in de buurt bij
Ik vind het ook misleidend om JA21 als "economisch liberaal" te verkopen.

Ze zitten in de EU bij ECR. Dat is geen liberale fractie maar zo een beetje de meest protectionistische en pro-landbouw subsidies partij van allemaal (waar ook Meloni bij zit - die ter compensatie van Mercosur meer landbouwsubsidies wilde).

Toevallig stemmen ze nu voor Mercosur, maar jarenlang ging de Eerste Kamerfractie tekeer tegen CETA, TTIP en het associatieverdrag met Oekraïne.

JA21 en hun Orban-fanaten zijn niet vies van een beetje importheffingen, miljardensubsidies aan boeren. En nu willen ze ook nog de chemische industrie en aandeelhouders gaan compenseren. Economisch liberaal is dit sowieso niet. Net zoals hun voorbeeld Donald J. Trump dat niet is (even een miljard betalen om een windmolenpark NIET door te laten gaan).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220464702
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:34 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mensen de mond snoeren omdat hun herhalende mening je niet aanstaat is ook niet best.
Het haalt het niveau van het debat onderuit als er een stelling telkens wordt herhaald die al meerdere keren ontkracht is.
pi_220464713
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Het haalt het niveau van het debat onderuit als er een stelling telkens wordt herhaald die al meerdere keren ontkracht is.
Dat niveau bepaal jij niet.
pi_220464737
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:37 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat niveau bepaal jij niet.
Dat staat ook nergens beschreven.

Maar goed gij heeft liever een debat zonder regels?
pi_220464765
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dat staat ook nergens beschreven.

Maar goed gij heeft liever een debat zonder regels?
Rare conclusie vind ik dat. Jij beweert dat het niveau van het debat omlaag gaat door herhalende meningen.

Telt voor dit topic dezelfde regels als in een kamerdebat? En wie is de voorzitter? :D
  maandag 30 maart 2026 @ 10:45:49 #73
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220464795
quote:
Lamyae Aharouay toont haarfijn aan hoe het kabinet-Jetten haat en racisme normaliseert

Gisteren

Han van der Horst
Historicus

Lamyae Aharouay behoort tot de landelijk bekende 'gezichten' van de NRC. Dat komt omdat zij vaak op de televisie te zien is als duider van de Nederlandse politiek, de laatste tijd in het bijzonder bij Buitenhof. Temidden van de nette middelbare heren en de netjes gekapte dames valt zij daar op door een hoofddoek. In 2018 trad Aharouay toe tot de politieke redactie van de NRC. Nu verlaat zij de Haagse bubbel met een groot afscheidsstuk in haar krant . Ze heeft zich over laten plaatsen naar het bijvoegsel Weekend.

Het is een schokkend stuk. Ze vertrekt niet omdat ze na zeven en een half jaar wel eens wat anders wil. Nee, de Haagse bubbel maakt haar misselijk. En ook bang. Dat komt door de gestage opmars van extreemrechts met de daarbij behorende normalisering van racisme, haat en rancune. Vanwege haar achternaam en haar hoofddoekje kreeg Aharouay daar op dagelijkse basis haar deel van. Ze is geboren Amsterdamse maar ze besefte dat inmiddels 46 Kamerleden vinden dat ze eigenlijk niet in Nederland thuishoort.

Dat zou nog tot daaraan toe zijn als die politici achter een cordon sanitaire werden geïsoleerd. Maar dat is niet het geval. Integendeel. De extreemrechtse partijen worden momenteel - toegegeven met enkele restricties - geaccepteerd als salonfähige politieke stroming, naast het liberalisme, de sociaaldemocratie en de christendemocratie. De PVV kon toetreden tot het kabinet Schoof bijvoorbeeld. En dat is niet het enige. Media en politici behandelen het aanwakkeren van haat tegen asielzoekers als een normale politieke taktiek, zo bleek bijvoorbeeld uit de verslaggeving over de gemeenteraad.

In haar essay verwijst Aharouay naar een boek dat vlak voor de aanval op Pearl Harbor in de Verenigde Staten verscheen: Berlin Diaries van William Shirer, die in de jaren dertig van de vorige eeuw Berlijns correspondent was van de New York Times. Oudere lezers hebben wellicht nog zijn standaardwerk over de opkomst en de ondergang van het Derde Rijk in de boekenkast staan. Er is reden genoeg om dat weer eens af te stoffen maar Aharouay las zijn dagboeken en leerde daaruit hoe de nazi's stapje voor stapje hun haat en racisme in beleid omzetten. Iedereen raakte steeds meer gewend aan deze gang van zaken. Shirer zelf ook. Tot hij besefte welke kant het uiteindelijk op zou gaan. Zo werkt normalisering dus.

Aharouay ziet iets dergelijks ook in de Nederlandse politiek. Daarom geeft zij er de brui aan. Haar essay helpt mensen die denken dat na de waanzin van Schoof eindelijk een soort redelijk alternatief aan de regering is gekomen uit de droom.

Het kabinet-Jetten gaat door met de normalisering van haat en racisme als legitiem politiek streven. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat het de vreemdelingenwet van Faber onverkort overneemt, maar ook uit de dagelijkse praktijk. Jetten heeft er geen moeite mee de reddingslijnen van de groep Markuszower te accepteren. Dankzij de bende van zeven die Geert Wilders in de steek liet, kan hij aan een meerderheid komen als de christen-fundamentalistische SGP en/of JA21 ook aan boord springen. Aharouay ziet kleine stapjes van het soort dat William Shirer negentig jaar terug ook waarnam. En ook hoe de keurige politici van het midden daartegen geen bolwerk vormen maar er uiteindelijk de wegbereiders van zijn.

Het is een waarschuwing waar je van schrikt.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin zeker nu de laatste putten open blijven en Friesland zo´n schandalige compensatie geboden krijgt voor het toestaan van nieuwe winningen.
pi_220464803
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is al vaker langs gekomen: het huidige coalitieakkoord lijkt op het JA21 programma en hun CPB doorrekening, niet op die van CDA en D66.
Kun je dit ook een beetje hardmaken met data of met een vergelijking met de doorrekening? Volgens mij heb ik ook wel heel andere dingen gehoord.
pi_220464837
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:31 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]

Hier even wat data die keer op keer volgens jou gecorrigeerd zou moeten zijn.

In 2001 verblijven er 83.000 bewoners in 94 AZC's, we hebben dan nu wel veel meer AZC's, maar het totale aantal bewoners is lager. De totale kosten 2001 kost de COA 1,078 miljard (bron: 1, 2).
In 2024 verblijven er (volgens jou bron) 70.000 bewoners in 311 AZC's, 211 zijn noodopvanglocaties. De totale kosten hiervoor waren 3,5 miljard (bron: 1, 2).

De kosten maken het beeld compleet: van 1,078 miljard euro in 2001 naar 3,5 miljard euro in 2024. Een stijging van 225%. Ter vergelijking: het BBP groeide met 135% en de totale overheidsuitgaven met 130%.

Dit is geen normale groei meer. Dit is ontsporing.

We geven vandaag miljarden extra uit, terwijl we minder mensen opvangen dan ruim twintig jaar geleden. Dat verschil verdwijnt niet in “complexiteit” of “omstandigheden”, maar in een systeem dat zichtbaar inefficiënt is geworden. Noodopvang is geen uitzondering meer, maar de norm. Versnippering, leegstand en ad-hoc beleid drijven de kosten structureel op.

Of dit puur bestuurlijk falen is of politiek handig uitkomt, laat zich lastig bewijzen.
Maar een systeem dat met minder mensen fors duurder wordt en jarenlang niet wordt opgelost, is geen toeval meer maar een politieke keuze om het zo te laten voortbestaan.
  maandag 30 maart 2026 @ 10:51:05 #76
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220464839
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Kun je dit ook een beetje hardmaken met data of met een vergelijking met de doorrekening? Volgens mij heb ik ook wel heel andere dingen gehoord.
Dit hebben anderen zoals Hanca gedaan, met plaatjes uit het CPB. Ik heb dat niet zo snel paraat.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220464842
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:45 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]

Dit bevestigt m.i. het verhaal van Catharine de Vries. De onvrede van de 'boze' burger is volledig gericht op de asielkwestie, dat is namelijk het meest makkelijke onderwerp. Andere onderwerpen als het verdwijnen van de verzorgingsstaat en nutsbedrijven is lastiger om te verkopen.
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 10:56:42 #78
236264 crew  capricia
pi_220464863
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:46 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De grote aanpassingen in onze sociale zekerheid staan allemaal gewoon in het D66 programma.
-verhogen AOW leeftijd bron
-verlagen WW duur
-verandering WIA
- Goethe, “Faust”
pi_220464873
Ik vernam geluiden dat de Nederlandse overheid zou overwegen om iedere Nederlander via internet te gaan bespioneren.
Dit lijkt me erger dan wat er indertijd in de DDR gebeurde.
Dit moet faliekant afgewezen worden.
Welke onverlaat bedenkt zoiets?
Er zijn strenge wetten gemaakt met extern toezicht om te voorkomen dat de overheid totale controle op alle burgers verkrijgt.
Deze wetten zullen 100% in stand moeten blijven. Er mag op geen enkele wijze aan getornd worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Pegos op 30-03-2026 11:06:25 ]
pi_220464882
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:59 schreef Pegos het volgende:
Ik vernam geluiden dat de Nederlandse overheid zou overwegen om iedere Nederlander via internet te gaan bespioneren.
Er zijn strenge wetten gemaakt met extern toezicht om te voorkomen dat de overheid totale controle op alle burgers verkrijgt.
Deze wetten zullen 100% in stand moeten blijven. Er mag op geen enkele wijze aan getornd worden.
Welk extern toezicht?
  maandag 30 maart 2026 @ 11:02:46 #81
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220464903
https://www.ad.nl/politie(...)aan-wennen~a3a8b987/

Wat een belachelijk normaliserend artikel over Martin Bosma. Zijn bizarre ideeën en complottheorieën worden helemaal niet benoemd. Nu lijkt het gewoon slechts een rechtse VVDer van de oude stempel.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220464957
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)aan-wennen~a3a8b987/

Wat een belachelijk normaliserend artikel over Martin Bosma. Zijn bizarre ideeën en complottheorieën worden helemaal niet benoemd. Nu lijkt het gewoon slechts een rechtse VVDer van de oude stempel.
Zou Elodie Verweij een verleden hebben bij de VVD?
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 11:05:36 #83
236264 crew  capricia
pi_220464969
quote:
Ik had er hier al een topic over gemaakt:
capricia in NWS / Ongevaarlijke burgers online begluren

Maar voel je vrij om het in POL ook te adresseren. Ik vind het nogal wat namelijk. :{
- Goethe, “Faust”
pi_220465103
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 10:23 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Forum schiet er met 240 rechts voorbij.
  maandag 30 maart 2026 @ 11:15:58 #85
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220465127
quote:
Welke onverlaat bedenkt zoiets?
De VVD, in mindere mate CDA. De liefhebbers van Milei, Singapore, Trump en Palantir (Rutte haalt Palantir bij de Navo binnen). Hier kun je mooi Palantir op loslaten.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 11:16:40 #86
236264 crew  capricia
pi_220465131
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Forum schiet er met 240 rechts voorbij.
FVD is zelfs de enige partij die consequent pleit voor actieve remigratie om een negatief migratiesaldo te bereiken:
https://fvd.nl/standpunten/remigratie
- Goethe, “Faust”
pi_220465150
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 11:16 schreef capricia het volgende:

[..]
FVD is zelfs de enige partij die consequent pleit voor actieve remigratie om een negatief migratiesaldo te bereiken:
https://fvd.nl/standpunten/remigratie
Moet wel een beetje lachen als ik een Iem Al Biyati (voorzitter JFVD) op social media hiervoor zie opperen. Haar ouders komen namelijk uit Irak en/of Syrie.
  maandag 30 maart 2026 @ 11:23:48 #88
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220465159
Rapport: Nederlandse rechtsstaat in gevaar, overheid breekt demonstratierecht en sociale advocatuur af

Nederland doet het slecht op het gebied van de rechtsstaat. Dat concludeert de Civil Liberties Union for Europe (CLUE) in haar jaarlijkse rapport, dat maandag verscheen. Het land krijgt officieel het stempel 'stagnator' - een land zonder vooruitgang - maar staat op meerdere gebieden op de rand van de categorie 'afglijder'.
https://www.bnnvara.nl/jo(...)ociale-advocatuur-af
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')