Dat laatste weet ik niet, maar kiezers zijn inderdaad heel gevoelig van hoe politici overkomen en oneliners.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen lezen verkiezingsprogramma's toch ook nauwelijks over het algemeen?
Het gros gaat tegenwoordig af op de televisie-debatten en hoe gevat een fractieleider overkomt. Leuke oneliners, vlot en sympathiek enzo. Inhoudelijk is de onderbouwing voor de stemkeuze bij veel mensen maar magertjes valt me op.
Desondanks klagen velen achteraf wel weer over tal van maatregelen (bezuinigingen meestal).
Ik ben ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk alle verkiezingsprogramma's zouden doornemen Pro NL veel groter zou zijn bijvoorbeeld en de VVD veel kleiner.
Waarom gaat men er aan linkerzijde altijd maar automatisch vanuit dat ze inherent beter zijn? Het werkt twee kanten op: als mensen geen programma's lezen krijgt links ook stemmen op basis van onbenulligheid, zoals met Wouter Bos destijds.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen lezen verkiezingsprogramma's toch ook nauwelijks over het algemeen?
Het gros gaat tegenwoordig af op de televisie-debatten en hoe gevat een fractieleider overkomt. Leuke oneliners, vlot en sympathiek enzo. Inhoudelijk is de onderbouwing voor de stemkeuze bij veel mensen maar magertjes valt me op.
Desondanks klagen velen achteraf wel weer over tal van maatregelen (bezuinigingen meestal).
Ik ben ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk alle verkiezingsprogramma's zouden doornemen Pro NL veel groter zou zijn bijvoorbeeld en de VVD veel kleiner.
Waar gaan we heen, het is nog lang geen 17.00.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:38 schreef capricia het volgende:
[..]
De drie punten die ik noemde staan gewoon in hun programma. En daar zijn ze de grootste mee geworden.
Dat is het enige wat ik wilde zeggen.![]()
En nu ben ik er vandoor.
Toen had links nog de gunfactor en was links nog niet besmet. Tegenwoordig is links haast een scheldwoord in bepaalde kringen en reageren mensen besmuikt als je over links begint.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom gaat men er aan linkerzijde altijd maar automatisch vanuit dat ze inherent beter zijn? Het werkt twee kanten op: als mensen geen programma's lezen krijgt links ook stemmen op basis van onbenulligheid, zoals met Wouter Bos destijds.
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Toen had links nog de gunfactor en was links nog niet besmet. Tegenwoordig is links haast een scheldwoord in bepaalde kringen en reageren mensen besmuikt als je over links begint.
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.
Maar eigenlijk zou charisma ondergeschikt moeten zijn aan de inhoud en wiens belang men dient (ik denk dat GL - PvdA beter voor de belangen van de middenklasse opkomt dan de VVD bijvoorbeeld, dus dat zou men veel zwaarder moeten wegen dan een vlot voorkomen natuurlijk).
Waar staat er dat Jesse Klaver charisma heeft?quote:Op maandag 30 maart 2026 14:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.
Het is geen vreselijk figuur ofzo, maar op het vlak "charisma" scoort hij niet bijzonder hoog. Hoe komt GL/PvdA beter voor de belangen van de middenklasse op?
Jesse Klaver heeft een vlot voorkomen en is gevat, dat weegt wel zwaar. Ik vind hem vergelijkbaar met Rob Jetten bijvoorbeeld, die laatst toch bijzonder goed gescoord heeft.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.
Het is geen vreselijk figuur ofzo, maar op het vlak "charisma" scoort hij niet bijzonder hoog. Hoe komt GL/PvdA beter voor de belangen van de middenklasse op?
Klaver is niet per se uitermate slecht, maar is blijven hangen. Oudere kop, zelfde langspeelplaat. Jetten is wel doorgegroeid.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.
Tja, dat is een beetje het verhaal als dat het niet uit zou moeten maken welke kleren je draagt op je werk, maar dat werkt in de echte wereld toch net wat anders.quote:Maar eigenlijk zou charisma ondergeschikt moeten zijn aan de inhoud en wiens belang men dient (ik denk dat GL - PvdA beter voor de belangen van de middenklasse opkomt dan de VVD bijvoorbeeld, dus dat zou men veel zwaarder moeten wegen dan een vlot voorkomen natuurlijk).
Onsympathieke Yesilgoz verloor ook maar een zetel met een zeer sterke campagne.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Klaver is niet per se uitermate slecht, maar is blijven hangen. Oudere kop, zelfde langspeelplaat. Jetten is wel doorgegroeid.
[..]
Tja, dat is een beetje het verhaal als dat het niet uit zou moeten maken welke kleren je draagt op je werk, maar dat werkt in de echte wereld toch net wat anders.
Jetten begon met voor een premier een laag waarderingscijfer. Maar een 5.7.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Onsympathieke Yesilgoz verloor ook maar een zetel met een zeer sterke campagne.
Timmermans had eigenlijk helemaal geen campagne. Het was zeer passief en een tikkeltje reactief.
Het strafbaar stellen van illegaliteit, het stoppen van voorrang op de huizenmarkt, het stoppen met het automatisch verlenen van asiel vergunningen, mogelijk dat het 2 statussen systeem helpt, zodra je overlast/een strafbaar feit pleegt automatisch teen vergunning meer en er zijn vast nog andere nationale maatregelen te bedenken.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is het ook niet zo dat er structureel, op het Europees Migratiepact waar PRO voorgestemd heeft, niet heel veel te doen is aan deze asielmigratie. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de kosten te verlagen, dit is niet een focus die de rechtse partijen lijken te hebben.
Wat voor concrete maatregelen blijven er dan nog over, behalve maatregelen die de keten slopen of die je kunt aanwijzen als typische asielzoekers pest maatregelen? Van mij mogen degenen die vinden dat PRO zich hier voor in moet zetten met een paar concrete voorbeelden mogen komen.
Die vallen nu niet direct in de categorie charismatische personen hoor.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.
Hij is bijkans nestor als je de PVV-kliek niet meetelt.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jeetje. Klaver geen charisma en al oud meubilair.
En niet te vergeten hakkelende Lidewij, de charismaloosheid gepersonificeerd.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat is Wilders dan? Verrot antiek? Of Eerdmans? Versleten matras met vlekken?
Mensen stemmen op een totaalplaatje. En in het totaalplaatje van D66 gingen op sociaal gebied de uitgaven niet naar beneden. Werd inkomen per saldo minder belast. En werd vermogen per saldo meer belast. Niets daar van is in het coalitieakkoord terecht gekomen.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)0het%20geld%20belegt.
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)ekort-talent-genoeg/
Dit staat er gewoon.
Dus niet verbaasd zijn dat dit dus ook in het coalitieprogramma gekomen is. Hier hebben mensen voor gestemd.
Na het debacle van schoof 1 is de charme ook wel van Wilders af ja. Eerdmans heeft nooit charisma gehad.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat is Wilders dan? Verrot antiek? Of Eerdmans? Versleten matras met vlekken?
Als hier (in dit topic) al gesteld wordt dat grote groepen mensen verkiezingsprogramma's al niet lezen, dan kun je je afvragen of ze koopkrachtberekeningen van het CPB wel in detail lezen en doorgronden.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen stemmen op een totaalplaatje. En in het totaalplaatje van D66 gingen op sociaal gebied de uitgaven niet naar beneden. Werd inkomen per saldo minder belast. En werd vermogen per saldo meer belast. Niets daar van is in het coalitieakkoord terecht gekomen.
Jij plukt steeds losse maatregelen uit de programma's, maar zo werkt het niet.
Volgens mij schuiven veel van deze voorstellen het probleem vooral door zonder het echt op te lossen.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:07 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het strafbaar stellen van illegaliteit, het stoppen van voorrang op de huizenmarkt, het stoppen met het automatisch verlenen van asiel vergunningen, mogelijk dat het 2 statussen systeem helpt, zodra je overlast/een strafbaar feit pleegt automatisch teen vergunning meer en er zijn vast nog andere nationale maatregelen te bedenken.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ChristenUnie-premier (als winnaar van de verkiezingen, want dat is D66 waar je dit voorbeeld mee maakt) vervolgens doodleuk de toeslagen en kinderbijslag af zouden schaffen. Zonder die complete stelselwijziging.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
ChristenUnie had in 2023 een complete stelselwijziging in het programma, inclusief het afschaffen van alle toeslagen en de kinderbijslag. Als de stelselwijziging niet was uitgevoerd, maar alleen zonder compensatie de toeslagen en kinderbijslag waren afgeschaft is dat niet waar hun stemmers voor gestemd hebben. Jij doet alsof dat wel zo is.
Dat is in die contreien helemaal niet nodig, joh.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En niet te vergeten hakkelende Lidewij, de charismaloosheid gepersonificeerd.
Dat klopt, maar dat maakt hem niet charismatisch. Obama is een goed voorbeeld van een allround charismatisch persoon. Snoop Dogg is charismatisch. David Bowie was charismatisch.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft een vlot voorkomen en is gevat, dat weegt wel zwaar. Ik vind hem vergelijkbaar met Rob Jetten bijvoorbeeld, die laatst toch bijzonder goed gescoord heeft.
Specifiek voor de middenklasse lijkt GL-PvdA me inderdaad een net iets betere partij en dat blijkt uit de berekeningen. Maar er zijn meer redenen dan puur rationele om toch niet voor een GL-PvdA te gaan. Als je minder ideologisch bent (gender, identiteit, Palestina, groen) of als je niks met asiel hebt.quote:GL-PvdA komt beter voor de belangen voor de middenklasse op omdat dat ook uit de doorrekeningen van het CPB blijkt; beter voor werkgelegenheid, beter voor werkzekerheid, beter voor vangnetten mocht men terugvallen, waar de VVD de afgelopen decennia de belastingdruk op modaal en lager juist heeft verhoogd gaat dat bij GL-PvdA juist omlaag en gaan mensen met vermogen en multinationals iets meer betalen, enz). Lees de doorrekeningen van het CPB er maar op na.
Ja, dat toont wat mij betreft dat Jetten weer volledig op de Pechtold tour is, of dat Jetten beroerd heeft onderhandeld. Ik denk eigenlijk het laatste, Jetten heeft zich door het ervaren VVD team volledig de kaas van het brood laten eten.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ChristenUnie-premier (als winnaar van de verkiezingen, want dat is D66 waar je dit voorbeeld mee maakt) vervolgens doodleuk de toeslagen en kinderbijslag af zouden schaffen. Zonder die complete stelselwijziging.
D66 kennelijk wel. Dat moet je toch ook iets zeggen?
Ik ben trouwens benieuwd of de groei van Pro bij de daling van D66 vandaan komt. Dat mensen teleurgesteld zijn dat D66 helemaal niet zo links is.
Dat heeft hij inderdaad niet. Is dat erg? Nee. Dat is niet aan velen voorbehouden. Het is geen vereiste om een goed politicus te zijn.quote:
Op sociale zekerheid had D66 een linkser programma en doorrekening dan GL-PvdA.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:05 schreef capricia het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd of de groei van Pro bij de daling van D66 vandaan komt. Dat mensen teleurgesteld zijn dat D66 helemaal niet zo links is.
In het eervorige kabinet had Kaag er aanzienlijk meer linkse punten weten uit te slepen, zeker op het gebied van armoedebestrijding icm Schouten. Deze keer hebben ze zich voor het karretje van VNO-NCW laten sparren. De vraag is is of die connectie blijvend is.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ChristenUnie-premier (als winnaar van de verkiezingen, want dat is D66 waar je dit voorbeeld mee maakt) vervolgens doodleuk de toeslagen en kinderbijslag af zouden schaffen. Zonder die complete stelselwijziging.
D66 kennelijk wel. Dat moet je toch ook iets zeggen?
Klaver heeft natuurlijk wel charisma, je antipathie zit een goede oordeelsvorming in de weg.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat heeft hij inderdaad niet. Is dat erg? Nee. Dat is niet aan velen voorbehouden. Het is geen vereiste om een goed politicus te zijn.
Toen was D66 inderdaad de winnaar van de onderhandelingen. Dat het team dat de premier levert het meest inlevert is ook niet ongebruikelijk. Maar die hebben dan vaak wel de zwaarste inbreng in de samenstelling van de coalitie, dat was nu ook al niet het geval.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In het eervorige kabinet had Kaag er aanzienlijk meer linkse punten weten uit te slepen, zeker op het gebied van armoedebestrijding icm Schouten. Deze keer hebben ze zich voor het karretje van VNO-NCW laten sparren. De vraag is is of die connectie blijvend is.
Ik vind dit zo exemplarisch voor de Calvinistische geest dat men Klaver hier als charismatisch betitelt. Mijn hemel. Zet Klaver met Obama en David Bowie in de ruimte en hij is HELEMAAL nergens.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:15 schreef Hanca het volgende:
Klaver trok nota bene volle theaters aan het begin toen hij net op kwam, puur op charisma. Als er iemand charismatisch is in de Nederlandse politiek, is juist hij het wel.
Voor zijn linkse achterbank wellicht, toch niet voor een groot deel van de kiezers zoals Rutte had in zijn prime.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klaver heeft natuurlijk wel charisma, je antipathie zit een goede oordeelsvorming in de weg.
Ik vergelijk hem in mijn post dan ook met alle andere Nederlandse politici.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind dit zo exemplarisch voor de Calvinistische geest dat men Klaver hier als charismatisch betitelt. Mijn hemel. Zet Klaver met Obama en David Bowie in de ruimte en hij is HELEMAAL nergens.
Rutte outshinet hem al op alle vlakken inderdaad.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor zijn linkse achterbank wellicht, toch niet voor een groot deel van de kiezers zoals Rutte had in zijn prime.
Wel beetje potsierlijk zo'n vergelijking. Als je dan zegt Klaver met Liedewij de Vos met Chris Stoffer dan zijn die laatste twee HELEMAAL nergens.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind dit zo exemplarisch voor de Calvinistische geest dat men Klaver hier als charismatisch betitelt. Mijn hemel. Zet Klaver met Obama en David Bowie in de ruimte en hij is HELEMAAL nergens.
Rutte was voordat hij premier werd lulletje lampekatoen. Werd gewoon weggelachen door studenten.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor zijn linkse achterbank wellicht, toch niet voor een groot deel van de kiezers zoals Rutte had in zijn prime.
Als het kabinet nu voor steun is aan UNHCR, is daar gewoon een meerderheid voor in de kamer. Pro, CU, SP, Volt, Denk gaan echt niet tegen stemmen.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wat vinden we hiervan:
De begroting voor ontwikkelingssamenwerking werd alleen goedgekeurd door de kamer vorige week mits de financiering van UNRWA eruit ging. Coalitiepartij D66 trok op het laatste moment steun in voor een voorstel om de hulp aan UNRWA te herstellen. Daardoor ontstond een meerderheid over rechts, samen met partijen als JA21.
Dus zonder UNRWA steun komt de begroting er door heen.
Nog geen week later gaat D66 alsnog dat geld aan UNRWA geven.![]()
[ x ]
[ x ]
Dedain naar de kamer. Zo ga je niet met elkaar om.
Sterk staaltje projectie.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klaver heeft natuurlijk wel charisma, je antipathie zit een goede oordeelsvorming in de weg.
Dat mag je vinden. Heb je het woordje projectie net geleerd?quote:Op maandag 30 maart 2026 16:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Sterk staaltje projectie.
Ik vind Klaver charismatischer dan Joost Eerdmans of Lidewij de Vos. Het is allemaal op een schaal. Maar Klaver is gewoon niet charismatisch. Om als charismatisch te moeten worden betiteld, moet je er echt bovenuit springen. En dat doet hij niet.
En dat klopt. Maar dat maakt hem niet ineens charismatisch. Een voetballer van Telstar blinkt ook uit in vergelijking met een zaterdag heren 5 bierteam, maar gaan we ook niet een goede voetballer noemen wetende dat Ronaldo, Messi etc. bestaan.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wel beetje potsierlijk zo'n vergelijking. Als je dan zegt Klaver met Liedewij de Vos met Chris Stoffer dan zijn die laatste twee HELEMAAL nergens.
Tja.
Ja en Klaver is dat nog steeds.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rutte was voordat hij premier werd lulletje lampekatoen. Werd gewoon weggelachen door studenten.
Er is vorige week over gestemd. De kamer wees steun voor UNRWA af.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het kabinet nu voor steun is aan UNHCR, is daar gewoon een meerderheid voor in de kamer. Pro, CU, SP, Volt, Denk gaan echt niet tegen stemmen.
Nee het is overduidelijk want als iemand gebiased is in zijn reacties naar zijn politieke voorkeur ben jij het.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. Heb je het woordje projectie net geleerd?
Zet Lidewij de Vos en Eva Vlaardingerbroek in een kamer met Marlene Dietrich, Marylin Monroe en Mata Hari en ze VERBLEKEN waar ze bijstaan!quote:Op maandag 30 maart 2026 16:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat men in bepaalde kringen met hen wegloopt is dan ook vrij dom want zeker Lidewij is geen beauty en Eva is vrij generiek.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:27 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Zet Lidewij de Vos en Eva Vlaardingerbroek in een kamer met Marlene Dietrich, Marylin Monroe en Mata Hari en ze VERBLEKEN waar ze bijstaan!
Klaver is dan ook geen premier, charisma van het staatsliedelijk soort bouw je op, en nu als NAVO baas komt hij ook meer over als Claudius in I Claudius dan als groots leider.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja en Klaver is dat nog steeds.
Rutte heeft intern een bittere strijd moeten leveren met Verdonk over het lijsttrekkerschap van De VVD. Los wat je verder van hem denkt heeft die zich gewoon bewezen als langstzittende premier ooit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |