Ik geloof dat De Hond FvD vaak wel overpeilt. Maar dat ze stijgen, met De Vos, zal wel kloppen.quote:Op zondag 29 maart 2026 18:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou het FvD nu zo stijgen vanwege hun populariteit in de gemeentelijke verkiezingen?
Dat veel mensen in een fuik zitten is zeker het geval. Alle media met groot bereik zijn rechtse media.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:03 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Het verbaast mij dat D66 niet de VVD leegvreet maar stemmers overstappen naar JA21 en FvD
Ze willen in essentie nog rechtsere partijen? Na Schoof 1 en dit kabinet dat wilt bezuinigen op alle sociale zekerheid? Zitten ze in een fuik?
De NOS is een van de meest bekeken zenders en je kunt die nu niet echt betichten van een rechtse (los van wat ON) inslag.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat veel mensen in een fuik zitten is zeker het geval. Alle media met groot bereik zijn rechtse media.
Tegelijkertijd kan het ook zo maar dat een deel van deze kiezers geen keuze meer heeft. Dit is van een maand geleden:
https://maurice.nl/2026/02/25/fake-news-van-eenvandaag/
Wat De Hond daarmee doet - het deel zonder voorkeur - is aan hem.
En volgens mij zat een Laurens Dassen met zijn ene zetel veel vaker aan de talkshowtafel dan de gigantisch groeiende partij van De Vos.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:24 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De NOS is een van de meest bekeken zenders en je kunt die nu niet echt betichten van een rechtse (los van wat ON) inslag.
Nu.nl staat op 1 van meest gelezen nieuwssite en ook die is niet bepaald rechts.
Voor de Telegraaf klopt het wel. Je noemt dit echter een fuik maar het is toch veel prettiger om een programma/nieuwssite te kijken waarin jouw mening terugkomt.
Ik lees ook weleens Joop of kijk left lazer ter lering en ter vermaak maar ik heb echt geen enkele zin om een talkshow met "BN ers/presentators" met allerlei "linkse ideeën" te gaan zitten kijken voor mijn plezier.
Ik krijg er toch sterk het gevoel bij dat populistisch rechts op zoek is naar een nieuwe Messias nu Geert niet geleverd heeft.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik geloof dat De Hond FvD vaak wel overpeilt. Maar dat ze stijgen, met De Vos, zal wel kloppen.
En onze minderheidscoalitie raakt ook nog meer zetels kwijt, -9 hier. Nog even en ze hebben nog maar 1/3e van de het totaal aantal zetels.
[ x ]
Dat is het wel. In frequentie van onderwerpkeuze en wie ze aan het woord laten, welke maatschappelijke spelers. Het enige linkse is een klein klimaathoekje. Van Thillo duwde ook in België en Denemarken zijn aanwinsten naar rechts, het is een rechts-nationalistische familie.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:24 schreef Kickinalfa het volgende:
Nu.nl staat op 1 van de meest gelezen nieuwssites en ook die is niet bepaald rechts.
Dat zou kunnen.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:33 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik krijg er toch sterk het gevoel bij dat populistisch rechts op zoek is naar een nieuwe Messias nu Geert niet geleverd heeft.
Ik noem de PVV ook geen eendagsvlieg, verre van. Maar het heeft toch veel weg van een rechts populistische stemmers migratie. En uiteindelijk schiet je er qua samenwerking heel weinig mee op.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zou kunnen.
Toch zou ik zeker de PVV geen eendagsvlieg noemen. Maar gewoon onderdeel van het establishment. Ze blijven prima kiezers trekken en verliezen niet zoveel als bijv een CDA toen.
En Forum lijkt kiezers ook wel vast te kunnen houden.
JA21 moet dat nog bewijzen.
En de BBB is gewoon op sterven na dood.
Maar dat zie ik ook bij partijen als Volt. En ook de CU lijkt het moeilijk te hebben.
Forum is natuurlijk al een keer de grootste geweest bij de provinciale staten verkiezingen. En als dit zo door gaat, kan dat de volgende keer zo weer gebeuren.
Zeker.quote:Op zondag 29 maart 2026 20:17 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik noem de PVV ook geen eendagsvlieg, verre van. Maar het heeft toch veel weg van een rechts populistische stemmers migratie. En uiteindelijk schiet je er qua samenwerking heel weinig mee op.
Liever dat er dan niet bestuurd wordt. Liever incompetent [mag woord niet hier gebruiken] dan competente uitrol van de Orban agenda. Van geformaliseerde klassen- en rassenjustitie.quote:Op zondag 29 maart 2026 20:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Zeker.
Volgens diezelfde Maurice is nu Forum + JA21 samen de grootste partij.
Ik moet het allemaal nog zien. Lekker bestuurbaar ook.![]()
Wat schieten we daar überhaupt mee op?
https://twitter.com/i/status/2038315255521243529
Het ene radicaal rechtse geluid is even uitgeblust is en wordt voorzien van een nieuwe vaas.quote:Op zondag 29 maart 2026 18:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou het FvD nu zo stijgen vanwege hun populariteit in de gemeentelijke verkiezingen?
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden? Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is. Je ziet hoe makkelijk je er stemmen mee wint en asielopvang levert Nederland niks op. Niks, nada, niente. Het is een bodemloze put.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap ook niet dat al meer dan 20 jaar een zeer groot deel van Nederland de ene na de andere rechtse verlosser achterna loopt.
Na meer dan 20 jaar mag het kwartje toch gaan vallen dat competentie daar chronisch ontbreekt en dat die hoek niet gaat leveren?
Wil half Nederland dan nog meer bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid? Dat we naar een Amerikaans model gaan? Dat lijkt me sterk.
Toch heb ik het idee dat veel mensen op de banken zullen staan als de democratie wordt afgeschaft, de zorg volledig particulier en niet meer publiek gefinancierd zou worden en er nog 0 sociaal vangnet zou bestaan zolang de grenzen maar daadwerkelijk dichtgaan.
Die ongezonde obsessie met migratie maakt op termijn alles kapot en zorgt op termijn vanzelf voor de teloorgang van onze samenleving.
VVD en alles erachter spreekt heel graag de middelvinger opstekende manager en "self-made (voelende)" yup aan en geeft ze het gevoel dat zij het voorbeeld zijn van de beste spelers zijn waar we het succes van Nederland aan te danken hebben en waar iedereen achteraan moet willen karren door vooral hard te werken.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap ook niet dat al meer dan 20 jaar een zeer groot deel van Nederland de ene na de andere rechtse verlosser achterna loopt.
Na meer dan 20 jaar mag het kwartje toch gaan vallen dat competentie daar chronisch ontbreekt en dat die hoek niet gaat leveren?
Wil half Nederland dan nog meer bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid? Dat we naar een Amerikaans model gaan? Dat lijkt me sterk.
Toch heb ik het idee dat veel mensen op de banken zullen staan als de democratie wordt afgeschaft, de zorg volledig particulier en niet meer publiek gefinancierd zou worden en er nog 0 sociaal vangnet zou bestaan zolang de grenzen maar daadwerkelijk dichtgaan.
Die ongezonde obsessie met migratie maakt op termijn alles kapot en zorgt op termijn vanzelf voor de teloorgang van onze samenleving.
Het hele schoolsysteem bereidt mensen al voor op die houding.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
VVD en alles erachter spreekt heel graag de middelvinger opstekende manager en "self-made (voelende)" yup aan en geeft ze het gevoel dat zij het voorbeeld zijn van de beste spelers zijn waar we het succes van Nederland aan te danken hebben en waar iedereen achteraan moet willen karren door vooral hard te werken.
Daarmee wordt alvast de toon gezet van waar de VS naartoe gaat. Veel uren, dubbele banen en nóg de touwtjes niet aan elkaar kunnen knopen terwijl sociale voorzieningen op de sloop gaan.
Maar.. werk je wel "hard" genoeg?
omdat men woke wil doenquote:Op zondag 29 maart 2026 21:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden?
Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is.
Je ziet hoe makkelijk je er stemmen mee wint en asielopvang levert Nederland niks op.
Niks, nada, niente. Het is een bodemloze put.
quote:D66 en CDA hadden bezwaren, maar kabinet-Jetten voert strenge asielwetten van Faber tóch uit
Nieuw kabinet, zelfde asielplannen. Of bijna dan.
Het kabinet-Jetten gaat door op de route van oud-PVV-asielminister Faber.
Maar de spreidingswet blijft en gemeenten mogen statushouders voorrang geven op een huurhuis.
D66 en CDA stemden vorig jaar nog tegen twee strenge asielwetten uit de nalatenschap van PVV-asielminister Marjolein Faber.
Maar het nieuwe kabinet, waarvan beide partijen deel uitmaken, gaan haar wetten 'onverkort' uitvoeren.
Mits die volgende maand door de Eerste Kamer worden aangenomen, schrijven D66, VVD en CDA er in hun coalitieakkoord nog wel bij.
Het is nog maar de vraag of de eerste kamer in meerderheid voor gaat stemmen.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
omdat men woke wil doen
en toch gaat D66 de wetsvoorstellen van Faber uitvoeren
gezien de situatie en de verhoudingen in de eerste kamer denk ik dat welquote:Op zondag 29 maart 2026 21:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is nog maar de vraag of de eerste kamer in meerderheid voor gaat stemmen.
quote:Het kabinet-Jetten gaat daarnaast nog een stapje verder.
Als er plots veel asielaanvragen worden ingediend en 'de asielketen bezwijkt onder de instroom', dan mogen nareizende gezinsleden helemaal niet meer komen.
De coalitiepartijen noemen dat 'een tijdelijke noodstop'.
Minder vrijheid
Overlastgevende vluchtelingen worden harder aangepakt.
Ze krijgen sneller een verbod om in bus of trein te stappen, of ze moeten naar een speciale opvanglocatie waar ze minder vrijheid hebben.
De drie kijken voor de aanpak van de asielinstroom vooral buiten de landsgrenzen. Nu is het nog zo dat iedereen die in Nederland is, het recht heeft om asiel aan te vragen.
Maar het kabinet-Jetten heeft een ander 'doel': alle asielaanvragen moeten in de toekomst buiten Europa worden ingediend én afgehandeld.
Als het om de zoveel tijd stuivertje wisselen wordt tussen "iets meer" en "iets minder" VVD, PVV, Ja21 en forum etc, dan gaan nog eens een tijd krijgen dat piramidespelen bij een werkgever en kansspelen worden gezien als een soort nieuwe sociale voorzieningen.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het hele schoolsysteem bereidt mensen al voor op die houding.
Ik ben vooral benieuwd wat er concreet gaat veranderen ALS er voor wordt gestemd.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is nog maar de vraag of de eerste kamer in meerderheid voor gaat stemmen.
men moet wel , links moet nu ook de wetsvoorstellen van Minister Faber omarmen , ze kunnen niet andersquote:Op zondag 29 maart 2026 21:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd wat er concreet gaat veranderen ALS er voor wordt gestemd.
quote:Ook nieuw: gemeenten mogen voortaan zélf beslissen of ze asielzoekers met een verblijfsvergunning voorrang geven op een huurhuis.
Het vorige kabinet verbood die voorrang voor statushouders, waardoor de al trage doorstroom van azc naar een woning helemaal stokte.
Pas als er voldoende woningen zijn, verdwijnt de mogelijkheid om statushouders voorrang te geven.
Heeft natuurlijk te maken met historisch besef. Dat Nederland in de jaren '30 de grens sloot voor Joodse vluchtelingen, en met welke taal dat gepaard ging. Het is niet ondenkbaar dat Nederlanders zelf eens moeten gaan vluchten.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden? Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is.
Een betere vraag is waarom jij zoveel geobsedeerd bent met asielopvang. Zo'n beetje post die je op dit forum maakt gaat over asiel.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden? Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is. Je ziet hoe makkelijk je er stemmen mee wint en asielopvang levert Nederland niks op. Niks, nada, niente. Het is een bodemloze put.
Als je wil dat mensen links gaan stemmen, beloof ze dan asiel eindelijk eens echt in te dammen in plaats van over landbruggen, extra AZC's en snellere incheckprocedures en meer capaciteit bij de IND te praten.
Rutte 4 all over again. Dat gaat natuurlijk geen stand houden bij de rechter.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gezien de situatie en de verhoudingen in de eerste kamer denk ik dat wel
[..]
Bedank de VVD maar, datacenters, overwaarde en de HRA gaan voor.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:28 schreef michaelmoore het volgende:
Huisvesting van Nederlanders komt nu helemaal tot stilstand
Ik denk dat je daar Denemarken bedoelt in plaats van Noorwegen.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:33 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Een betere vraag is waarom jij zoveel geobsedeerd bent met asielopvang. Zo'n beetje post die je op dit forum maakt gaat over asiel.
Ik denk dat Jan Modaal die morgen weer vroeg op moet zich niet zo'n zorgen maakt over asiel. Dat zie je verder ook aan het feit dat de asielpartij van Nederland nu ongeveer op 15 a 20 zetels staat.
De sociaal-democraten verliezen in Noorwegen omdat ze flink verrechts zijn op asiel. Idem voor de democraten in de VS. Mocht GL-PVDA de draai maken dan zie ik ze leden en stemmers verliezen.
Wat ik al zei: dit soort regimes laten vallen doet meer dan een draconische asielwet (Raad van State zegt: scheelt hoogstens 2000 gevallen per jaar). Tenzij je inderdaad bereid bent om tot deportaties naar barre omstandigheden over te gaan - en moord.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Maar nee het is de schuld van de Syriër om de hoek.
Ik haal ze altijd door elkaarquote:Op zondag 29 maart 2026 21:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar Denemarken bedoelt in plaats van Noorwegen.
Zo stemt men op plekken waar daadwerkelijk veel mensen wonen
[ afbeelding ]
Die grote blauwe stip in het hart van de Randstad is Haarlemmermeer (Schiphol)
Zeg eens van wie jij een kloon bent.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:33 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Een betere vraag is waarom jij zoveel geobsedeerd bent met asielopvang. Zo'n beetje post die je op dit forum maakt gaat over asiel.
Ik denk dat Jan Modaal die morgen weer vroeg op moet zich niet zo'n zorgen maakt over asiel. Dat zie je verder ook aan het feit dat de asielpartij van Nederland nu ongeveer op 15 a 20 zetels staat.
De sociaal-democraten verliezen in Noorwegen omdat ze flink verrechts zijn op asiel. Idem voor de democraten in de VS. Mocht GL-PVDA de draai maken dan zie ik ze leden en stemmers verliezen.
Wat is de asielpartij dan?quote:Op zondag 29 maart 2026 21:33 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het 'nut' is dat je mensen die op de vlucht zijn voor oorlog of geweld gewoon op vangt. Het 'nut' is dat je dus niet extreem barbaars bent. Het 'nut' is dat je menselijk bent en anderen ook een leven gunt. Ik snap dat pure 'ikke, ikke, ikke'-denken van die groep die asiel wil stoppen niet, waar is het mis gegaan dat die mensen zo puur egoïstisch zijn geworden?quote:Op zondag 29 maart 2026 22:38 schreef Kottnauer het volgende:
Los van alle emotionele argumenten begrijp ik het nut van het Europese en vooral het Nederlandse asielsysteem niet. De ontvangende landen worden langzaam gesloopt, terwijl in de landen van herkomst niets verbetert. Er zijn maar een paar partijen die deze destructieve politiek willen verbeteren en die worden dan door de media steeds “extreemrechts” genoemd, in plaats van “normaal” of “rationeel.
De asielketen zal vooral verder vastlopen door alle extra bureaucratie en integratie wordt weer actief ontmoedigd. Exact het gewenste effect dus…quote:Op zondag 29 maart 2026 21:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd wat er concreet gaat veranderen ALS er voor wordt gestemd.
Het "nut" is mensen - naar rato - opvangen vanwege honger of geweld in land van herkomst (voor degenen die mogen blijven nochtans).quote:Op zondag 29 maart 2026 22:38 schreef Kottnauer het volgende:
Los van alle emotionele argumenten begrijp ik het nut van het Europese en vooral het Nederlandse asielsysteem niet. De ontvangende landen worden langzaam gesloopt, terwijl in de landen van herkomst niets verbetert. Er zijn maar een paar partijen die deze destructieve politiek willen verbeteren en die worden dan door de media steeds “extreemrechts” genoemd, in plaats van “normaal” of “rationeel.
Je draait het om, en gaat niet in op mijn vraag.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom is links zo geobsedeerd met asielopvang in stand houden? Links heeft de sleutel in handen om veel zetels te winnen en de asielopvang te stoppen waar de meerderheid van Nederland klaar mee is. Je ziet hoe makkelijk je er stemmen mee wint en asielopvang levert Nederland niks op. Niks, nada, niente. Het is een bodemloze put.
Als je wil dat mensen links gaan stemmen, beloof ze dan asiel eindelijk eens echt in te dammen in plaats van over landbruggen, extra AZC's en snellere incheckprocedures en meer capaciteit bij de IND te praten.
Draagvlak valt vooral door een enorme instroom, continu overlast, enorme kosten, gratis woningen terwijl aan de andere kant de in Nederland geboren inwoner geen huis kan vinden en de eindjes aan elkaar moet knopen.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heeft natuurlijk te maken met historisch besef. Dat Nederland in de jaren '30 de grens sloot voor Joodse vluchtelingen, en met welke taal dat gepaard ging. Het is niet ondenkbaar dat Nederlanders zelf eens moeten gaan vluchten.
Dat het draagvlak onderuit wordt gehaald is waar de (oorlogshitsende) VVD al 20 jaar op aan stuurt.
[ x ]
(WNL gebruikt even een item van AvroTros - van oudsher ook een VVD omroep)
Het vallen van regimes zoals Assad zet meer zoden aan de dijk dan welke asielwet dan ook (tenzij je over gaat tot moord en massadeportaties naar erbarmelijke kampen - lekker ver weggestopt uit het zicht van de media).
Er is geen enorme instroom, maar dat weet je best. De enorme kosten zijn ook uitgelegd: de kosten per asielzoeker zijn enorm gestegen omdat men tegenwoordig iedereen in 'noodopvang' moet stoppen omdat bewust bijna alle permanente AZC's zijn gesloten.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Draagvlak valt vooral door een enorme instroom, continu overlast, enorme kosten, gratis woningen terwijl aan de andere kant de in Nederland geboren inwoner geen huis kan vinden en de eindjes aan elkaar moet knopen.
De instroom is met een kwart afgenomen.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Draagvlak valt vooral door een enorme instroom,
45.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:33 schreef Ambtenaar030 het volgende:
JA21 is niet behoorlijk rechts? Dom zegt namelijk meer over de stemmers en niet over de partij en hun signatuur.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Of JA21 blijkt toch niet zo domrechts als de Schimmelpennickjes en Fok! al hadden besloten.
Hyperbolisch false dilemma.quote:Op zondag 29 maart 2026 21:01 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zie anders heel veel mensen die stemmen op populistisch rechts net zo goed klagen over de afbraak op sociale zekerheid en zorg maar desondanks toch afgeven op links omdat zij niks doen aan de "asieltsunami".quote:
Natuurlijk is JA21 rechts, maar laat economisch liberalisme (zoals Mercosur) prevaleren boven de 'elite', 'globalisering' en andere rare complottheorieën.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
JA21 is niet behoorlijk rechts? Dom zegt namelijk meer over de stemmers en niet over de partij en hun signatuur.
Voor de zoveelste keer: Eerdmans is een Trump fan (staat dus ook achter de aanvallen op Iran). Boomsma verkeert in Orbanistische kringen.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
JA21 is niet behoorlijk rechts? Dom zegt namelijk meer over de stemmers en niet over de partij en hun signatuur.
Dan zou je denken dat er een gat in de markt is voor een sociale partij die zich anti-asiel profileert.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie anders heel veel mensen die stemmen op populistisch rechts net zo goed klagen over de afbraak op sociale zekerheid en zorg maar desondanks toch afgeven op links omdat zij niks doen aan de "asieltsunami".
Mensen blijven maar steeds rechtser en rechtser stemmen. Dan vinden zij dat overtrokken asielprobleem schijnbaar alles bepalend en vinden zij het schijnbaar geen probleem dat die rechtse partijen verder gaan met het steeds een beetje verder afbreken van sociale verworvenheden en publieke zorg.
Ik hoorde afgelopen week Diederik Boomsma tekeer gaan, dat het niet de bedoeling moest zijn dat asielzoekers voorafgaande aan hun gesprekken met het IND juridisch advies inwonnen om zo gunstig mogelijke antwoorden in de gesprekken te geven. Ik vraag mij af of Diederik Boomsma dit alleen voor asielzoekers vind gelden of ook voor een hele sector die opgericht is zodat bedrijven en vermogende particulieren zo weinig mogelijk belasting betalen?quote:Op maandag 30 maart 2026 08:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Of JA21 blijkt toch niet zo domrechts als de Schimmelpennickjes en Fok! al hadden besloten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt, dat zal er vast zijn.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zou je denken dat er een gat in de markt is voor een sociale partij die zich anti-asiel profileert.
Dat valt dus tegen. Zo'n 25% is dus maar echt anti-asiel, daarvan is een deel ook gewoon echt rechts. En je zit met allerlei andere progressief/conservatief verschillen, de meeste conservatieve standpunten passen gewoon niet bij een echt sociale partij.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zou je denken dat er een gat in de markt is voor een sociale partij die zich anti-asiel profileert.
Dat is de lijst van de partij die vaak genoemd wordt als het meest pro-asielopvang...quote:Onze standpunten over asielmigratie in het kort
- Menswaardig en toekomstbestendig: snelle, rechtvaardige procedures; stabiele, kleinschalige opvang die meebeweegt met pieken en dalen; en eerlijke spreiding over gemeenten.
- We committeren ons aan snelle en rechtvaardige invoering van het EU‑migratiepact, mét waarborgen voor mensenrechten: detentie beperkt toepassen en kinderen nooit in detentie.
- Overlast pakken we samen met gemeenten en politie aan; bij afwijzing volgt terugkeer. Met landen van herkomst maken we afspraken en bij uitblijven van medewerking overwegen we sancties.
- De spreidingswet blijft van kracht om te voorzien in voldoende, kleinschalige opvang; alle gemeenten blijven verantwoordelijk voor huisvesting van statushouders.
- We zijn tegen strafbaarstelling van illegaliteit en hulp aan ongedocumenteerden blijft nooit strafbaar; opvang en begeleiding blijven menswaardig.
- Gewortelde kinderen zetten we niet uit: zij krijgen recht op verblijf in Nederland.
quote:Op maandag 30 maart 2026 09:06 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik hoorde afgelopen week Diederik Boomsma tekeer gaan, dat het niet de bedoeling moest zijn dat asielzoekers voorafgaande aan hun gesprekken met het IND juridisch advies inwonnen om zo gunstig mogelijke antwoorden in de gesprekken te geven. Ik vraag mij af of Diederik Boomsma dit alleen voor asielzoekers vind gelden of ook voor een hele sector die opgericht is zodat bedrijven en vermogende particulieren zo weinig mogelijk belasting betalen?In deze podcast werd ook Brekelmans (terecht) door de mangel gehaald met zijn "we hebben de laatste periode een gematigd Forum gezien".SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Als je ziet hoeveel mensen nog roken, te weinig bewegen, ongezond eten, zich als Verstappen gedragen op de openbare weg en zonder oordopjes naar concerten gaan, dan weet je toch wel dat “de mens” moeite heeft met het overzien van de gevolgen van zijn eigen gedrag. Dat zie je ook terug in stemgedrag. Ik hoor bijvoorbeeld D66-stemmers die zich verbazen over bezuinigingen op de sociale zekerheid, terwijl je dat gewoon had kunnen zien aankomen als je de plannen of doorrekeningen een beetje volgt.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik zie anders heel veel mensen die stemmen op populistisch rechts net zo goed klagen over de afbraak op sociale zekerheid en zorg maar desondanks toch afgeven op links omdat zij niks doen aan de "asieltsunami".
Mensen blijven maar steeds rechtser en rechtser stemmen. Dan vinden zij dat overtrokken asielprobleem schijnbaar alles bepalend en vinden zij het schijnbaar geen probleem dat die rechtse partijen verder gaan met het steeds een beetje verder afbreken van sociale verworvenheden en publieke zorg.
Je kunt het nog zo rationeel, gezond en 'verantwoord' proberen te leven.. uiteindelijk eindigt het voor iedereen exact hetzelfde: je gaat dood. Soms netjes op leeftijd, vaak ook gewoon te vroeg, willekeurig, zonder enige rechtvaardigheid.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:40 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als je ziet hoeveel mensen nog roken, te weinig bewegen, ongezond eten, zich als Verstappen gedragen op de openbare weg en zonder oordopjes naar concerten gaan, dan weet je toch wel dat “de mens” moeite heeft met het overzien van de gevolgen van zijn eigen gedrag. Dat zie je ook terug in stemgedrag. Ik hoor bijvoorbeeld D66-stemmers die zich verbazen over bezuinigingen op de sociale zekerheid, terwijl je dat gewoon had kunnen zien aankomen als je de plannen of doorrekeningen een beetje volgt.
Tegelijk heb ik ook mijn bedenkingen bij het Angelsaksische model waar veel rechtse partijen en dit kabinet naar neigen. Dat wordt vaak verdedigd met het argument dat de productiviteitsgroei in de VS hoger ligt, maar dat is wel een vrij selectief verhaal.
Die groei komt namelijk niet alleen door “minder regels” of minder werknemersrechten. Amerikanen werken meer uren, de bevolking groeit sneller en is jonger, en de VS geeft veel meer geld uit en gaat veel verder in schulden. Daarnaast hebben ze een energievoordeel waar wij simpelweg kwetsbaar voor zijn. Op veel van die punten zie je hier juist geen vergelijkbare keuzes.
Er wordt niet gestuurd op:
• meer uren werken,
• nauwelijks op migratie om demografie te verbeteren,
• men is tegen gezamenlijke Europese schulden,
• qua energie ligt de nadruk vaak op korte termijn maatregelen zoals accijnskorting in plaats van structurele oplossingen.
Dan wordt er wel erg selectief geshopt in wat we uit dat model willen overnemen.
Desalnietemin mogen we ook blij zijn dat we hier een relatief lage staatsschuld hebben, want dat maakt ons juist veerkrachtig. En eerlijk is eerlijk: we moeten ook kritisch blijven op de houdbaarheid van onze sociale voorzieningen en zorg. Komen we denk ik weer terug naar "eerst een gedeelde visie en dan de route daar naartoe".
Goed verwoord. Vooral dit: een leven volledig ingericht op risicomijding geen volwaardig leven meer is.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt het nog zo rationeel, gezond en 'verantwoord' proberen te leven.. uiteindelijk eindigt het voor iedereen exact hetzelfde: je gaat dood. Soms netjes op leeftijd, vaak ook gewoon te vroeg, willekeurig, zonder enige rechtvaardigheid.
Dus ja, mensen roken, drinken, nemen risico's, eten slecht, rijden te hard. Niet alleen omdat ze dom zijn of de gevolgen niet overzien, maar ook omdat ze instinctief aanvoelen dat een leven volledig ingericht op risicomijding geen volwaardig leven meer is. Het is een bestaan dat een beetje veiliger is, maar ook uitgehold.
Er zit iets ongemakkelijks in die constante morele vinger: de impliciete belofte dat als je alles 'goed' doet, je het leven onder controle hebt. Dat is een valse belofte.
En daar wringt het. Want een samenleving die steeds meer wordt ingericht rond beheersing, preventie en correct gedrag, schuift langzaam op naar een plek waar spontaniteit, plezier en zelfs een beetje roekeloosheid als afwijking worden gezien. Waar genieten bijna verdacht wordt. Voor sommige mensen voelt dat niet als vooruitgang, maar als verstikking.
Niemand ontsnapt aan het einde. De echte vraag is wat je onderweg accepteert als prijs voor veiligheid.
quote:Op maandag 30 maart 2026 09:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Natuurlijk is JA21 rechts, maar laat economisch liberalisme (zoals Mercosur) prevaleren boven de 'elite', 'globalisering' en andere rare complottheorieën.
Dit kan de beste overkomenquote:Op maandag 30 maart 2026 08:57 schreef nostra het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gaf als journalist veroordeelde Holocaust ontkenner David Irving een podium.
Zat bij antisemistische FvD.
JA21 is FvD 2.0. En de VVD heeft zowel met 1.0 als 2.0 geen problemen om ermee te regeren. Het gaat ze puur om het pluche, of ze nou Trump of Baudet moeten piepelen.Mwahhh de PVV is de asielpartij van Nederland. Daar zit niemand echt in de buurt bijquote:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)IMXp0plNw5DPFmqN9AJMquote:Spelen antimigratiegevoelens niet net zo’n grote rol bij kiezers die op radicaal-rechts stemmen?
„Zeker. Maar: negatieve sentimenten over migratie zijn al decennialang stabiel. Pim Fortuyn was kritisch over migratie en de islam, maar had het ook over problemen in het openbaar bestuur en de zorg, de fusies en schaalvergroting. Typisch thema’s die ook voor veel onvrede zorgden, en een voedingsbodem voor het rechts-populisme waren. Dat is ondergesneeuwd geraakt, doordat Geert Wilders het debat gedomineerd heeft. Door de migratie-obsessie van de laatste jaren zijn die andere thema’s vergeten.”
Ach, je doet het voor de boze mensen toch nooit goed genoeg…quote:Op maandag 30 maart 2026 09:17 schreef Hanca het volgende:
Verder: is dit nou zo pro-asiel?
[..]
Dat is de lijst van de partij die vaak genoemd wordt als het meest pro-asielopvang...
Volgens mij gaat dit niet zozeer over veiligheid of risicomijding.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
Je kunt het nog zo rationeel, gezond en 'verantwoord' proberen te leven.. uiteindelijk eindigt het voor iedereen exact hetzelfde: je gaat dood. Soms netjes op leeftijd, vaak ook gewoon te vroeg, willekeurig, zonder enige rechtvaardigheid.
Dus ja, mensen roken, drinken, nemen risico's, eten slecht, rijden te hard. Niet alleen omdat ze dom zijn of de gevolgen niet overzien, maar ook omdat ze instinctief aanvoelen dat een leven volledig ingericht op risicomijding geen volwaardig leven meer is. Het is een bestaan dat een beetje veiliger is, maar ook uitgehold.
Er zit iets ongemakkelijks in die constante morele vinger: de impliciete belofte dat als je alles 'goed' doet, je het leven onder controle hebt. Dat is een valse belofte.
En daar wringt het. Want een samenleving die steeds meer wordt ingericht rond beheersing, preventie en correct gedrag, schuift langzaam op naar een plek waar spontaniteit, plezier en zelfs een beetje roekeloosheid als afwijking worden gezien. Waar genieten bijna verdacht wordt. Voor sommige mensen voelt dat niet als vooruitgang, maar als verstikking.
Niemand ontsnapt aan het einde. De echte vraag is wat je onderweg accepteert als prijs voor veiligheid.
Dit is al vaker langs gekomen: het huidige coalitieakkoord lijkt op het JA21 programma en hun CPB doorrekening, niet op die van CDA en D66.quote:Op maandag 30 maart 2026 09:40 schreef KaheemSaid het volgende:
Dat zie je ook terug in stemgedrag. Ik hoor bijvoorbeeld D66-stemmers die zich verbazen over bezuinigingen op de sociale zekerheid, terwijl je dat gewoon had kunnen zien aankomen als je de plannen of doorrekeningen een beetje volgt.
Het zou mooi zijn als de moderatie op FOK! eens modereert op mensen die telkens hetzelfde riedeltje afspelen terwijl ze al meerdere keren gecorrigeerd zijn.quote:Op maandag 30 maart 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen enorme instroom, maar dat weet je best. De enorme kosten zijn ook uitgelegd: de kosten per asielzoeker zijn enorm gestegen omdat men tegenwoordig iedereen in 'noodopvang' moet stoppen omdat bewust bijna alle permanente AZC's zijn gesloten.
De overlast kun je over discussieren. Ja, die is er in Ter Apel en Budel, bij alle andere AZC's vrijwel niet.
Maar het meest ergerlijke is jouw continue en allang weerlegde (en zelfs door jou toegegeven) leugen over gratis woningen. Dat is niet zo, dat weet je ook en toch blijf je het bewust steeds noemen. Hou daar eens mee op, het maakt al je posts totaal ongeloofwaardig. Elke statushouder die een huis heeft, betaalt daar gewoon net zo veel voor als een Nederlander met hetzelfde huis zou doen.
Wilders natuurlijk.quote:
Mensen de mond snoeren omdat hun herhalende mening je niet aanstaat is ook niet best.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:31 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als de moderatie op FOK! eens modereert op mensen die telkens hetzelfde riedeltje afspelen terwijl ze al meerdere keren gecorrigeerd zijn.
Als ik 100x herhaal dat de aarde plat is mag mij best de deur gewezen worden.
quote:Op maandag 30 maart 2026 10:23 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
[..]
Dit kan de beste overkomenIk vind het ook misleidend om JA21 als "economisch liberaal" te verkopen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gaf als journalist veroordeelde Holocaust ontkenner David Irving een podium.
Zat bij antisemistische FvD.
JA21 is FvD 2.0. En de VVD heeft zowel met 1.0 als 2.0 geen problemen om ermee te regeren. Het gaat ze puur om het pluche, of ze nou Trump of Baudet moeten piepelen.
[..]
Mwahhh de PVV is de asielpartij van Nederland. Daar zit niemand echt in de buurt bij
Ze zitten in de EU bij ECR. Dat is geen liberale fractie maar zo een beetje de meest protectionistische en pro-landbouw subsidies partij van allemaal (waar ook Meloni bij zit - die ter compensatie van Mercosur meer landbouwsubsidies wilde).
Toevallig stemmen ze nu voor Mercosur, maar jarenlang ging de Eerste Kamerfractie tekeer tegen CETA, TTIP en het associatieverdrag met Oekraïne.
JA21 en hun Orban-fanaten zijn niet vies van een beetje importheffingen, miljardensubsidies aan boeren. En nu willen ze ook nog de chemische industrie en aandeelhouders gaan compenseren. Economisch liberaal is dit sowieso niet. Net zoals hun voorbeeld Donald J. Trump dat niet is (even een miljard betalen om een windmolenpark NIET door te laten gaan).Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
Het haalt het niveau van het debat onderuit als er een stelling telkens wordt herhaald die al meerdere keren ontkracht is.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mensen de mond snoeren omdat hun herhalende mening je niet aanstaat is ook niet best.
Dat niveau bepaal jij niet.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het haalt het niveau van het debat onderuit als er een stelling telkens wordt herhaald die al meerdere keren ontkracht is.
Rare conclusie vind ik dat. Jij beweert dat het niveau van het debat omlaag gaat door herhalende meningen.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Dat staat ook nergens beschreven.
Maar goed gij heeft liever een debat zonder regels?
quote:Lamyae Aharouay toont haarfijn aan hoe het kabinet-Jetten haat en racisme normaliseert
Gisteren
Han van der Horst
Historicus
Lamyae Aharouay behoort tot de landelijk bekende 'gezichten' van de NRC. Dat komt omdat zij vaak op de televisie te zien is als duider van de Nederlandse politiek, de laatste tijd in het bijzonder bij Buitenhof. Temidden van de nette middelbare heren en de netjes gekapte dames valt zij daar op door een hoofddoek. In 2018 trad Aharouay toe tot de politieke redactie van de NRC. Nu verlaat zij de Haagse bubbel met een groot afscheidsstuk in haar krant . Ze heeft zich over laten plaatsen naar het bijvoegsel Weekend.
Het is een schokkend stuk. Ze vertrekt niet omdat ze na zeven en een half jaar wel eens wat anders wil. Nee, de Haagse bubbel maakt haar misselijk. En ook bang. Dat komt door de gestage opmars van extreemrechts met de daarbij behorende normalisering van racisme, haat en rancune. Vanwege haar achternaam en haar hoofddoekje kreeg Aharouay daar op dagelijkse basis haar deel van. Ze is geboren Amsterdamse maar ze besefte dat inmiddels 46 Kamerleden vinden dat ze eigenlijk niet in Nederland thuishoort.
Dat zou nog tot daaraan toe zijn als die politici achter een cordon sanitaire werden geïsoleerd. Maar dat is niet het geval. Integendeel. De extreemrechtse partijen worden momenteel - toegegeven met enkele restricties - geaccepteerd als salonfähige politieke stroming, naast het liberalisme, de sociaaldemocratie en de christendemocratie. De PVV kon toetreden tot het kabinet Schoof bijvoorbeeld. En dat is niet het enige. Media en politici behandelen het aanwakkeren van haat tegen asielzoekers als een normale politieke taktiek, zo bleek bijvoorbeeld uit de verslaggeving over de gemeenteraad.
In haar essay verwijst Aharouay naar een boek dat vlak voor de aanval op Pearl Harbor in de Verenigde Staten verscheen: Berlin Diaries van William Shirer, die in de jaren dertig van de vorige eeuw Berlijns correspondent was van de New York Times. Oudere lezers hebben wellicht nog zijn standaardwerk over de opkomst en de ondergang van het Derde Rijk in de boekenkast staan. Er is reden genoeg om dat weer eens af te stoffen maar Aharouay las zijn dagboeken en leerde daaruit hoe de nazi's stapje voor stapje hun haat en racisme in beleid omzetten. Iedereen raakte steeds meer gewend aan deze gang van zaken. Shirer zelf ook. Tot hij besefte welke kant het uiteindelijk op zou gaan. Zo werkt normalisering dus.
Aharouay ziet iets dergelijks ook in de Nederlandse politiek. Daarom geeft zij er de brui aan. Haar essay helpt mensen die denken dat na de waanzin van Schoof eindelijk een soort redelijk alternatief aan de regering is gekomen uit de droom.
Het kabinet-Jetten gaat door met de normalisering van haat en racisme als legitiem politiek streven. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat het de vreemdelingenwet van Faber onverkort overneemt, maar ook uit de dagelijkse praktijk. Jetten heeft er geen moeite mee de reddingslijnen van de groep Markuszower te accepteren. Dankzij de bende van zeven die Geert Wilders in de steek liet, kan hij aan een meerderheid komen als de christen-fundamentalistische SGP en/of JA21 ook aan boord springen. Aharouay ziet kleine stapjes van het soort dat William Shirer negentig jaar terug ook waarnam. En ook hoe de keurige politici van het midden daartegen geen bolwerk vormen maar er uiteindelijk de wegbereiders van zijn.
Het is een waarschuwing waar je van schrikt.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin zeker nu de laatste putten open blijven en Friesland zo´n schandalige compensatie geboden krijgt voor het toestaan van nieuwe winningen.
Kun je dit ook een beetje hardmaken met data of met een vergelijking met de doorrekening? Volgens mij heb ik ook wel heel andere dingen gehoord.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is al vaker langs gekomen: het huidige coalitieakkoord lijkt op het JA21 programma en hun CPB doorrekening, niet op die van CDA en D66.
quote:Op maandag 30 maart 2026 10:36 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het haalt het niveau van het debat onderuit als er een stelling telkens wordt herhaald die al meerdere keren ontkracht is.
Hier even wat data die keer op keer volgens jou gecorrigeerd zou moeten zijn.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:31 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als de moderatie op FOK! eens modereert op mensen die telkens hetzelfde riedeltje afspelen terwijl ze al meerdere keren gecorrigeerd zijn.
Als ik 100x herhaal dat de aarde plat is mag mij best de deur gewezen worden.
Dit hebben anderen zoals Hanca gedaan, met plaatjes uit het CPB. Ik heb dat niet zo snel paraat.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun je dit ook een beetje hardmaken met data of met een vergelijking met de doorrekening? Volgens mij heb ik ook wel heel andere dingen gehoord.
Dit bevestigt m.i. het verhaal van Catharine de Vries. De onvrede van de 'boze' burger is volledig gericht op de asielkwestie, dat is namelijk het meest makkelijke onderwerp. Andere onderwerpen als het verdwijnen van de verzorgingsstaat en nutsbedrijven is lastiger om te verkopen.quote:
De grote aanpassingen in onze sociale zekerheid staan allemaal gewoon in het D66 programma.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kun je dit ook een beetje hardmaken met data of met een vergelijking met de doorrekening? Volgens mij heb ik ook wel heel andere dingen gehoord.
Welk extern toezicht?quote:Op maandag 30 maart 2026 10:59 schreef Pegos het volgende:
Ik vernam geluiden dat de Nederlandse overheid zou overwegen om iedere Nederlander via internet te gaan bespioneren.
Dit lijkt me erger dan wat er indertijd in de DDR gebeurde.
Dit moet faliekant afgewezen worden.
Er zijn strenge wetten gemaakt met extern toezicht om te voorkomen dat de overheid totale controle op alle burgers verkrijgt.
Deze wetten zullen 100% in stand moeten blijven. Er mag op geen enkele wijze aan getornd worden.
Zou Elodie Verweij een verleden hebben bij de VVD?quote:Op maandag 30 maart 2026 11:02 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)aan-wennen~a3a8b987/
Wat een belachelijk normaliserend artikel over Martin Bosma. Zijn bizarre ideeën en complottheorieën worden helemaal niet benoemd. Nu lijkt het gewoon slechts een rechtse VVDer van de oude stempel.
Ik had er hier al een topic over gemaakt:quote:Op maandag 30 maart 2026 10:59 schreef Pegos het volgende:
Ik vernam geluiden dat de Nederlandse overheid zou overwegen om iedere Nederlander via internet te gaan bespioneren.
Er zijn strenge wetten gemaakt met extern toezicht om te voorkomen dat de overheid totale controle op alle burgers verkrijgt.
Deze wetten zullen 100% in stand moeten blijven. Er mag op geen enkele wijze aan getornd worden.
Forum schiet er met 240 rechts voorbij.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:23 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Mwahhh de PVV is de asielpartij van Nederland. Daar zit niemand echt in de buurt bij
De VVD, in mindere mate CDA. De liefhebbers van Milei, Singapore, Trump en Palantir (Rutte haalt Palantir bij de Navo binnen). Hier kun je mooi Palantir op loslaten.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:59 schreef Pegos het volgende:
Welke onverlaat bedenkt zoiets?
FVD is zelfs de enige partij die consequent pleit voor actieve remigratie om een negatief migratiesaldo te bereiken:quote:Op maandag 30 maart 2026 11:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Forum schiet er met 240 rechts voorbij.
Moet wel een beetje lachen als ik een Iem Al Biyati (voorzitter JFVD) op social media hiervoor zie opperen. Haar ouders komen namelijk uit Irak en/of Syrie.quote:Op maandag 30 maart 2026 11:16 schreef capricia het volgende:
[..]
FVD is zelfs de enige partij die consequent pleit voor actieve remigratie om een negatief migratiesaldo te bereiken:
https://fvd.nl/standpunten/remigratie
Is dat niet juist de pvv?quote:Op maandag 30 maart 2026 09:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind je dat extreem?quote:Op maandag 30 maart 2026 11:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Forum schiet er met 240 rechts voorbij.
Is het ook niet zo dat er structureel, op het Europees Migratiepact waar PRO voorgestemd heeft, niet heel veel te doen is aan deze asielmigratie. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de kosten te verlagen, dit is niet een focus die de rechtse partijen lijken te hebben.quote:
Dit heb je al vaker zo gezegd en al vaker heeft @Hanca toen de CPB plaatjes laten zien waar duidelijk bleek dat het coalitieakkoord het meest op JA21 lijkt.quote:Op maandag 30 maart 2026 10:56 schreef capricia het volgende:
[..]
De grote aanpassingen in onze sociale zekerheid staan allemaal gewoon in het D66 programma.
-verhogen AOW leeftijd bron
-verlagen WW duur
-verandering WIA
quote:Op maandag 30 maart 2026 12:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit heb je al vaker zo gezegd en al vaker heeft @:Hanca toen de CPB plaatjes laten zien waar duidelijk bleek dat het coalitieakkoord het meest op JA21 lijkt.
Verlagen WW-duur naar 1 jaar staat inderdaad in D66 programma. Het nog verder vertragen van de opbouw echter niet. Dat doet D66 dan weer wel in de doorrekeningen maar dan nog waren hun doorrekeningen minder draconisch dan het programma zoals het er nu ligt (ook aan de lastenkant).
https://d66.nl/verkiezing(...)0het%20geld%20belegt.quote:Om onze plannen voor sociale zekerheid verantwoord te kunnen behalen, laten we de AOW netto minder snel stijgen dan normaal bij een verhoging van het minimumloon. Daarnaast wordt de AOW-leeftijd sneller verhoogd.
We passen de Werkloosheidsuitkering (WW) aan, zodat die beter past bij deze tijd. Wie werkloos wordt, krijgt direct aan het begin een hogere uitkering, zodat de terugval in inkomen kleiner is. De duur van de uitkering wordt korter, omdat mensen tegenwoordig vaak sneller dan vroeger een nieuw werk vinden.
https://d66.nl/verkiezing(...)ekort-talent-genoeg/quote:De Wia (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) werkt op dit moment onvoldoende. De instroom groeit, de regels zijn onduidelijk en mensen krijgen niet altijd waar ze recht op hebben. Fundamentele hervorming is nodig.
Nee-hee. Er staat nergens dat de opbouw van de WW-rechten wordt vertraagd. Lees eens wat ik schrijf.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)0het%20geld%20belegt.
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)ekort-talent-genoeg/
Het staat er gewoon echt.
Dat het allemaal aangepast en versoberd wordt staat er toch echt.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee-hee. Er staat nergens dat de opbouw van de WW-rechten wordt vertraagd. Lees eens wat ik schrijf.
Er staat dat de uitkering in de eerste maanden wordt verhoogd.
Nergens in hun programma, en ook doorrekening niet, wordt het maximumdagloon met 20-30% verlaagd. Dat staat nergens.
Net als met de vele frames over GL-PvdA blijf je dit telkens weer herkauwen.
Ja dus? Het punt is in de basis drieledig:quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat het allemaal aangepast en versoberd wordt staat er toch echt.
De drie punten die ik noemde staan gewoon in hun programma. En daar zijn ze de grootste mee geworden.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja dus? Het punt is in de basis drieledig:
- GL-PvdA bezuinigde meer op sociale zekerheid dan D66 dat deed in hun programma.
- Het uiteindelijke coalitieakkoord is JA21. Als je het CPB ernaast legt, met name de lastenkant.
- Het D66 verkiezingsprogramma was redelijker en coherenter dan wat er nu ligt. De WW-plannen zijn slechts één voorbeeld.
https://www.cpb.nl/infographic-keuzes-kaart-2027-2030quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen lezen verkiezingsprogramma's toch ook nauwelijks over het algemeen?
Het gros gaat tegenwoordig af op de televisie-debatten en hoe gevat een fractieleider overkomt. Leuke oneliners, vlot en sympathiek enzo. Inhoudelijk is de onderbouwing voor de stemkeuze bij veel mensen maar magertjes valt me op.
Desondanks klagen velen achteraf wel weer over tal van maatregelen (bezuinigingen meestal).
Ik ben ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk alle verkiezingsprogramma's zouden doornemen Pro NL veel groter zou zijn bijvoorbeeld en de VVD veel kleiner.
Dat laatste weet ik niet, maar kiezers zijn inderdaad heel gevoelig van hoe politici overkomen en oneliners.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Het gros gaat tegenwoordig af op de televisie-debatten en hoe gevat een fractieleider overkomt. Leuke oneliners, vlot en sympathiek enzo. Inhoudelijk is de onderbouwing voor de stemkeuze bij veel mensen maar magertjes valt me op.
Desondanks klagen velen achteraf wel weer over tal van maatregelen (bezuinigingen meestal).
Ik ben ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk alle verkiezingsprogramma's zouden doornemen Pro NL veel groter zou zijn bijvoorbeeld en de VVD veel kleiner.
Waarom gaat men er aan linkerzijde altijd maar automatisch vanuit dat ze inherent beter zijn? Het werkt twee kanten op: als mensen geen programma's lezen krijgt links ook stemmen op basis van onbenulligheid, zoals met Wouter Bos destijds.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Waar gaan we heen, het is nog lang geen 17.00.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:38 schreef capricia het volgende:
[..]
De drie punten die ik noemde staan gewoon in hun programma. En daar zijn ze de grootste mee geworden.
Dat is het enige wat ik wilde zeggen.![]()
En nu ben ik er vandoor.
Toen had links nog de gunfactor en was links nog niet besmet. Tegenwoordig is links haast een scheldwoord in bepaalde kringen en reageren mensen besmuikt als je over links begint.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom gaat men er aan linkerzijde altijd maar automatisch vanuit dat ze inherent beter zijn? Het werkt twee kanten op: als mensen geen programma's lezen krijgt links ook stemmen op basis van onbenulligheid, zoals met Wouter Bos destijds.
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Toen had links nog de gunfactor en was links nog niet besmet. Tegenwoordig is links haast een scheldwoord in bepaalde kringen en reageren mensen besmuikt als je over links begint.
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.
Maar eigenlijk zou charisma ondergeschikt moeten zijn aan de inhoud en wiens belang men dient (ik denk dat GL - PvdA beter voor de belangen van de middenklasse opkomt dan de VVD bijvoorbeeld, dus dat zou men veel zwaarder moeten wegen dan een vlot voorkomen natuurlijk).
Waar staat er dat Jesse Klaver charisma heeft?quote:Op maandag 30 maart 2026 14:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.
Het is geen vreselijk figuur ofzo, maar op het vlak "charisma" scoort hij niet bijzonder hoog. Hoe komt GL/PvdA beter voor de belangen van de middenklasse op?
Jesse Klaver heeft een vlot voorkomen en is gevat, dat weegt wel zwaar. Ik vind hem vergelijkbaar met Rob Jetten bijvoorbeeld, die laatst toch bijzonder goed gescoord heeft.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.
Het is geen vreselijk figuur ofzo, maar op het vlak "charisma" scoort hij niet bijzonder hoog. Hoe komt GL/PvdA beter voor de belangen van de middenklasse op?
Klaver is niet per se uitermate slecht, maar is blijven hangen. Oudere kop, zelfde langspeelplaat. Jetten is wel doorgegroeid.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.
Tja, dat is een beetje het verhaal als dat het niet uit zou moeten maken welke kleren je draagt op je werk, maar dat werkt in de echte wereld toch net wat anders.quote:Maar eigenlijk zou charisma ondergeschikt moeten zijn aan de inhoud en wiens belang men dient (ik denk dat GL - PvdA beter voor de belangen van de middenklasse opkomt dan de VVD bijvoorbeeld, dus dat zou men veel zwaarder moeten wegen dan een vlot voorkomen natuurlijk).
Onsympathieke Yesilgoz verloor ook maar een zetel met een zeer sterke campagne.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Klaver is niet per se uitermate slecht, maar is blijven hangen. Oudere kop, zelfde langspeelplaat. Jetten is wel doorgegroeid.
[..]
Tja, dat is een beetje het verhaal als dat het niet uit zou moeten maken welke kleren je draagt op je werk, maar dat werkt in de echte wereld toch net wat anders.
Jetten begon met voor een premier een laag waarderingscijfer. Maar een 5.7.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Onsympathieke Yesilgoz verloor ook maar een zetel met een zeer sterke campagne.
Timmermans had eigenlijk helemaal geen campagne. Het was zeer passief en een tikkeltje reactief.
Het strafbaar stellen van illegaliteit, het stoppen van voorrang op de huizenmarkt, het stoppen met het automatisch verlenen van asiel vergunningen, mogelijk dat het 2 statussen systeem helpt, zodra je overlast/een strafbaar feit pleegt automatisch teen vergunning meer en er zijn vast nog andere nationale maatregelen te bedenken.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is het ook niet zo dat er structureel, op het Europees Migratiepact waar PRO voorgestemd heeft, niet heel veel te doen is aan deze asielmigratie. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de kosten te verlagen, dit is niet een focus die de rechtse partijen lijken te hebben.
Wat voor concrete maatregelen blijven er dan nog over, behalve maatregelen die de keten slopen of die je kunt aanwijzen als typische asielzoekers pest maatregelen? Van mij mogen degenen die vinden dat PRO zich hier voor in moet zetten met een paar concrete voorbeelden mogen komen.
Die vallen nu niet direct in de categorie charismatische personen hoor.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.
Hij is bijkans nestor als je de PVV-kliek niet meetelt.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jeetje. Klaver geen charisma en al oud meubilair.
En niet te vergeten hakkelende Lidewij, de charismaloosheid gepersonificeerd.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat is Wilders dan? Verrot antiek? Of Eerdmans? Versleten matras met vlekken?
Mensen stemmen op een totaalplaatje. En in het totaalplaatje van D66 gingen op sociaal gebied de uitgaven niet naar beneden. Werd inkomen per saldo minder belast. En werd vermogen per saldo meer belast. Niets daar van is in het coalitieakkoord terecht gekomen.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)0het%20geld%20belegt.
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)ekort-talent-genoeg/
Dit staat er gewoon.
Dus niet verbaasd zijn dat dit dus ook in het coalitieprogramma gekomen is. Hier hebben mensen voor gestemd.
Na het debacle van schoof 1 is de charme ook wel van Wilders af ja. Eerdmans heeft nooit charisma gehad.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat is Wilders dan? Verrot antiek? Of Eerdmans? Versleten matras met vlekken?
Als hier (in dit topic) al gesteld wordt dat grote groepen mensen verkiezingsprogramma's al niet lezen, dan kun je je afvragen of ze koopkrachtberekeningen van het CPB wel in detail lezen en doorgronden.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen stemmen op een totaalplaatje. En in het totaalplaatje van D66 gingen op sociaal gebied de uitgaven niet naar beneden. Werd inkomen per saldo minder belast. En werd vermogen per saldo meer belast. Niets daar van is in het coalitieakkoord terecht gekomen.
Jij plukt steeds losse maatregelen uit de programma's, maar zo werkt het niet.
Volgens mij schuiven veel van deze voorstellen het probleem vooral door zonder het echt op te lossen.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:07 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het strafbaar stellen van illegaliteit, het stoppen van voorrang op de huizenmarkt, het stoppen met het automatisch verlenen van asiel vergunningen, mogelijk dat het 2 statussen systeem helpt, zodra je overlast/een strafbaar feit pleegt automatisch teen vergunning meer en er zijn vast nog andere nationale maatregelen te bedenken.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ChristenUnie-premier (als winnaar van de verkiezingen, want dat is D66 waar je dit voorbeeld mee maakt) vervolgens doodleuk de toeslagen en kinderbijslag af zouden schaffen. Zonder die complete stelselwijziging.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
ChristenUnie had in 2023 een complete stelselwijziging in het programma, inclusief het afschaffen van alle toeslagen en de kinderbijslag. Als de stelselwijziging niet was uitgevoerd, maar alleen zonder compensatie de toeslagen en kinderbijslag waren afgeschaft is dat niet waar hun stemmers voor gestemd hebben. Jij doet alsof dat wel zo is.
Dat is in die contreien helemaal niet nodig, joh.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En niet te vergeten hakkelende Lidewij, de charismaloosheid gepersonificeerd.
Dat klopt, maar dat maakt hem niet charismatisch. Obama is een goed voorbeeld van een allround charismatisch persoon. Snoop Dogg is charismatisch. David Bowie was charismatisch.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft een vlot voorkomen en is gevat, dat weegt wel zwaar. Ik vind hem vergelijkbaar met Rob Jetten bijvoorbeeld, die laatst toch bijzonder goed gescoord heeft.
Specifiek voor de middenklasse lijkt GL-PvdA me inderdaad een net iets betere partij en dat blijkt uit de berekeningen. Maar er zijn meer redenen dan puur rationele om toch niet voor een GL-PvdA te gaan. Als je minder ideologisch bent (gender, identiteit, Palestina, groen) of als je niks met asiel hebt.quote:GL-PvdA komt beter voor de belangen voor de middenklasse op omdat dat ook uit de doorrekeningen van het CPB blijkt; beter voor werkgelegenheid, beter voor werkzekerheid, beter voor vangnetten mocht men terugvallen, waar de VVD de afgelopen decennia de belastingdruk op modaal en lager juist heeft verhoogd gaat dat bij GL-PvdA juist omlaag en gaan mensen met vermogen en multinationals iets meer betalen, enz). Lees de doorrekeningen van het CPB er maar op na.
Ja, dat toont wat mij betreft dat Jetten weer volledig op de Pechtold tour is, of dat Jetten beroerd heeft onderhandeld. Ik denk eigenlijk het laatste, Jetten heeft zich door het ervaren VVD team volledig de kaas van het brood laten eten.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ChristenUnie-premier (als winnaar van de verkiezingen, want dat is D66 waar je dit voorbeeld mee maakt) vervolgens doodleuk de toeslagen en kinderbijslag af zouden schaffen. Zonder die complete stelselwijziging.
D66 kennelijk wel. Dat moet je toch ook iets zeggen?
Ik ben trouwens benieuwd of de groei van Pro bij de daling van D66 vandaan komt. Dat mensen teleurgesteld zijn dat D66 helemaal niet zo links is.
Dat heeft hij inderdaad niet. Is dat erg? Nee. Dat is niet aan velen voorbehouden. Het is geen vereiste om een goed politicus te zijn.quote:
Op sociale zekerheid had D66 een linkser programma en doorrekening dan GL-PvdA.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:05 schreef capricia het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd of de groei van Pro bij de daling van D66 vandaan komt. Dat mensen teleurgesteld zijn dat D66 helemaal niet zo links is.
In het eervorige kabinet had Kaag er aanzienlijk meer linkse punten weten uit te slepen, zeker op het gebied van armoedebestrijding icm Schouten. Deze keer hebben ze zich voor het karretje van VNO-NCW laten sparren. De vraag is is of die connectie blijvend is.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ChristenUnie-premier (als winnaar van de verkiezingen, want dat is D66 waar je dit voorbeeld mee maakt) vervolgens doodleuk de toeslagen en kinderbijslag af zouden schaffen. Zonder die complete stelselwijziging.
D66 kennelijk wel. Dat moet je toch ook iets zeggen?
Klaver heeft natuurlijk wel charisma, je antipathie zit een goede oordeelsvorming in de weg.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat heeft hij inderdaad niet. Is dat erg? Nee. Dat is niet aan velen voorbehouden. Het is geen vereiste om een goed politicus te zijn.
Toen was D66 inderdaad de winnaar van de onderhandelingen. Dat het team dat de premier levert het meest inlevert is ook niet ongebruikelijk. Maar die hebben dan vaak wel de zwaarste inbreng in de samenstelling van de coalitie, dat was nu ook al niet het geval.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In het eervorige kabinet had Kaag er aanzienlijk meer linkse punten weten uit te slepen, zeker op het gebied van armoedebestrijding icm Schouten. Deze keer hebben ze zich voor het karretje van VNO-NCW laten sparren. De vraag is is of die connectie blijvend is.
Ik vind dit zo exemplarisch voor de Calvinistische geest dat men Klaver hier als charismatisch betitelt. Mijn hemel. Zet Klaver met Obama en David Bowie in de ruimte en hij is HELEMAAL nergens.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:15 schreef Hanca het volgende:
Klaver trok nota bene volle theaters aan het begin toen hij net op kwam, puur op charisma. Als er iemand charismatisch is in de Nederlandse politiek, is juist hij het wel.
Voor zijn linkse achterbank wellicht, toch niet voor een groot deel van de kiezers zoals Rutte had in zijn prime.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klaver heeft natuurlijk wel charisma, je antipathie zit een goede oordeelsvorming in de weg.
Ik vergelijk hem in mijn post dan ook met alle andere Nederlandse politici.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind dit zo exemplarisch voor de Calvinistische geest dat men Klaver hier als charismatisch betitelt. Mijn hemel. Zet Klaver met Obama en David Bowie in de ruimte en hij is HELEMAAL nergens.
Rutte outshinet hem al op alle vlakken inderdaad.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor zijn linkse achterbank wellicht, toch niet voor een groot deel van de kiezers zoals Rutte had in zijn prime.
Wel beetje potsierlijk zo'n vergelijking. Als je dan zegt Klaver met Liedewij de Vos met Chris Stoffer dan zijn die laatste twee HELEMAAL nergens.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind dit zo exemplarisch voor de Calvinistische geest dat men Klaver hier als charismatisch betitelt. Mijn hemel. Zet Klaver met Obama en David Bowie in de ruimte en hij is HELEMAAL nergens.
Rutte was voordat hij premier werd lulletje lampekatoen. Werd gewoon weggelachen door studenten.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor zijn linkse achterbank wellicht, toch niet voor een groot deel van de kiezers zoals Rutte had in zijn prime.
Als het kabinet nu voor steun is aan UNHCR, is daar gewoon een meerderheid voor in de kamer. Pro, CU, SP, Volt, Denk gaan echt niet tegen stemmen.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wat vinden we hiervan:
De begroting voor ontwikkelingssamenwerking werd alleen goedgekeurd door de kamer vorige week mits de financiering van UNRWA eruit ging. Coalitiepartij D66 trok op het laatste moment steun in voor een voorstel om de hulp aan UNRWA te herstellen. Daardoor ontstond een meerderheid over rechts, samen met partijen als JA21.
Dus zonder UNRWA steun komt de begroting er door heen.
Nog geen week later gaat D66 alsnog dat geld aan UNRWA geven.![]()
[ x ]
[ x ]
Dedain naar de kamer. Zo ga je niet met elkaar om.
Sterk staaltje projectie.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klaver heeft natuurlijk wel charisma, je antipathie zit een goede oordeelsvorming in de weg.
Dat mag je vinden. Heb je het woordje projectie net geleerd?quote:Op maandag 30 maart 2026 16:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Sterk staaltje projectie.
Ik vind Klaver charismatischer dan Joost Eerdmans of Lidewij de Vos. Het is allemaal op een schaal. Maar Klaver is gewoon niet charismatisch. Om als charismatisch te moeten worden betiteld, moet je er echt bovenuit springen. En dat doet hij niet.
En dat klopt. Maar dat maakt hem niet ineens charismatisch. Een voetballer van Telstar blinkt ook uit in vergelijking met een zaterdag heren 5 bierteam, maar gaan we ook niet een goede voetballer noemen wetende dat Ronaldo, Messi etc. bestaan.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Wel beetje potsierlijk zo'n vergelijking. Als je dan zegt Klaver met Liedewij de Vos met Chris Stoffer dan zijn die laatste twee HELEMAAL nergens.
Tja.
Ja en Klaver is dat nog steeds.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:21 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rutte was voordat hij premier werd lulletje lampekatoen. Werd gewoon weggelachen door studenten.
Er is vorige week over gestemd. De kamer wees steun voor UNRWA af.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het kabinet nu voor steun is aan UNHCR, is daar gewoon een meerderheid voor in de kamer. Pro, CU, SP, Volt, Denk gaan echt niet tegen stemmen.
Nee het is overduidelijk want als iemand gebiased is in zijn reacties naar zijn politieke voorkeur ben jij het.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. Heb je het woordje projectie net geleerd?
Zet Lidewij de Vos en Eva Vlaardingerbroek in een kamer met Marlene Dietrich, Marylin Monroe en Mata Hari en ze VERBLEKEN waar ze bijstaan!quote:Op maandag 30 maart 2026 16:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat men in bepaalde kringen met hen wegloopt is dan ook vrij dom want zeker Lidewij is geen beauty en Eva is vrij generiek.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:27 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Zet Lidewij de Vos en Eva Vlaardingerbroek in een kamer met Marlene Dietrich, Marylin Monroe en Mata Hari en ze VERBLEKEN waar ze bijstaan!
Klaver is dan ook geen premier, charisma van het staatsliedelijk soort bouw je op, en nu als NAVO baas komt hij ook meer over als Claudius in I Claudius dan als groots leider.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja en Klaver is dat nog steeds.
Rutte heeft intern een bittere strijd moeten leveren met Verdonk over het lijsttrekkerschap van De VVD. Los wat je verder van hem denkt heeft die zich gewoon bewezen als langstzittende premier ooit.
Dat maakt in bepaalde contreien ook allemaal niet uit, joh!quote:Op maandag 30 maart 2026 16:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat men in bepaalde kringen met hen wegloopt is dan ook vrij dom want zeker Lidewij is geen beauty en Eva is vrij generiek.
Lachwekkend hoe iedereen hier wil verdedigen dat Klaver charismatisch is![]()
Ik heb allang gezegd dat het niet erg is, geen vereiste om een goed politicus te zijn, dat hij geen vreselijk persoon is en dat hij charismatischer is dan Joost Eerdmans of Lidewij de Vos. Maar dat is niet genoeg, hij moet en zal charismatisch zijn.
Ook of juist in de oppositie kun je met charisma een hoop zieltjes winnen. Ik vind Klaver vooral zuur en arrogant overkomen, totaal niet verbindend of met gevoel voor humor de kwesties benaderen.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klaver is dan ook geen premier, charisma van het staatsliedelijk soort bouw je op, en nu als NAVO baas komt hij ook meer over als Claudius in I Claudius dan als groots leider.
Westerveld is veel harder links dan Klaver, dan raak je het midden kwijt.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Ook of juist in de oppositie kun je met charisma een hoop zieltjes winnen. Ik vind Klaver vooral zuur en arrogant overkomen, totaal niet verbindend of met gevoel voor humor de kwesties benaderen.
Maar dat kan van eigenlijk iedereen op links gezegd worden die op een prominente positie zit.
Veel mensen die best links wilden stemmen hadden een bloedhekel aan Timmermans. Dar bleek wel uit het aantal voorkeursstemmen.
Vind het jammer dat ze iemand als Lisa Westerveld niet naar voren schuiven.
Maar die zijn ze al kwijt, dat is het punt.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Westerveld is veel harder links dan Klaver, dan raak je het midden kwijt.
Dus dan denk je dat een veel linkser iemand de failliete boedel van de SP kan opvegen? Dat zijn 3 zeteltjes.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar die zijn ze al kwijt, dat is het punt.
Ze hebben geen midden. 20 zetels. That's it. 20/150 = 1/7,5 = ongeveer 13,5 procent.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is een uitstekend Kamerlid maar geen mediageniek debater en het stemgeluid en mimiek helpt niet mee.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, Habtamu de Hoop, daar heb ik op gestemd..quote:Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een uitstekend Kamerlid maar geen mediageniek debater en het stemgeluid helpt niet mee.
Natuurlijk ziet zo een Elan haar graag naar voren stappen.
Ik vind dit allemaal echt zo voorspelbaar. Het haatobject verschuift van Cohen naar Asscher, naar eikeltjes pyama Klaver, naar Kaag, naar Timmermans en nu weer Klaver (Klaver startte met een veel hogere waardering van Timmermans).
Heeft niks te maken met hoe charismatisch of wat dan ook is. Eerdmans, De Vos, Brekelmans en nog een paar zijn niet beter. Bontenbal wil juist niet charismatisch zijn en opzichtig stralen. De act van Van der Plas werkte een tijdje - inmiddels is haar waarderingscijfer fors lager dan Klaver.
Het is trouwens niet gezegd dat Klaver de volgende lijsttrekker wordt. Als je de opties open wil houden zou ik alvast wel beginnen met een De Hoop klaarstomen (wedden dat dit het volgende haatobject wordt? Alles gaat dan uit de kast worden getrokken in dit diepracistische uitbuitersland)
De kiezer is naar rechts opgeschoven, maar gelukkig zijn er nog een heel aantal fatsoenlijken over.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ze hebben geen midden. 20 zetels. That's it. 20/150 = 1/7,5 = ongeveer 13,5 procent.
Er zijn dus alleen nog uitersten die voor hun vorm van links gaan.
Zit je lekker in je slachtofferrol?.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een uitstekend Kamerlid maar geen mediageniek debater en het stemgeluid en mimiek helpt niet mee.
Ik vind dit allemaal echt zo voorspelbaar.
Het haatobject verschuift van Cohen naar Asscher, naar eikeltjes pyama Klaver, naar Kaag, naar Timmermans en nu weer Klaver (Klaver startte met een veel hogere waardering van Timmermans).
Heeft niks te maken met hoe charismatisch of wat dan ook iemand is.
Eerdmans, De Vos, Brekelmans en nog een paar zijn niet beter. Bontenbal wil juist niet charismatisch zijn en niet opzichtig stralen. De act van Van der Plas werkte een tijdje - inmiddels is haar waarderingscijfer fors lager dan Klaver.
Het is trouwens niet gezegd dat Klaver de volgende lijsttrekker wordt. Als je de opties open wil houden zou ik alvast wel beginnen met een De Hoop klaarstomen (wedden dat dit het volgende haatobject wordt? Alles gaat dan uit de kast worden getrokken in dit diepracistische uitbuitersland)
Je langspeelplaat dat fatsoen te maken heeft met welk kruisje je zet kennen we inmiddels wel.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De kiezer is naar rechts opgeschoven, maar gelukkig zijn er nog een heel aantal fatsoenlijken over.
Dat valt wel mee, tot nu toe. Ondanks verwoede pogingen door de miljardairsmedia hebben meer mensen hen in hun keuzeset zitten dan dat de VVD erin zit.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar die zijn ze al kwijt, dat is het punt.
Ik snap je wel een beetje, de linkse sociale liberalen moeten hun eigen standpunten positiever naar voren brengen ipv af te geven op alles. Pro-actief dus.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zit je lekker in je slachtofferrol?
Ik plug onbeschaamd mijn eigen wet maar weer eens.quote:Op maandag 30 maart 2026 16:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een uitstekend Kamerlid maar geen mediageniek debater en het stemgeluid en mimiek helpt niet mee.
Ik vind dit allemaal echt zo voorspelbaar.
Het haatobject verschuift van Cohen naar Asscher, naar eikeltjes pyama Klaver, naar Kaag, naar Timmermans en nu weer Klaver (Klaver startte met een veel hogere waardering van Timmermans).
Heeft niks te maken met hoe charismatisch of wat dan ook iemand is.
Eerdmans, De Vos, Brekelmans en nog een paar zijn niet beter. Bontenbal wil juist niet charismatisch zijn en niet opzichtig stralen. De act van Van der Plas werkte een tijdje - inmiddels is haar waarderingscijfer fors lager dan Klaver.
Er is geen schildpad die Timmermans de 'oude, redelijke PvdA' gaat noemen.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik plug onbeschaamd mijn eigen wet maar weer eens.
Ja, die oude PvdA. Waarover Rutte zei dat ze levensgevaarlijk voor Nederland zijn (zei hij nooit over de PVV).quote:Op maandag 30 maart 2026 17:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik plug onbeschaamd mijn eigen wet maar weer eens.
Geef het nog een jaar of anderhalf.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Er is geen schildpad die Timmermans de 'oude, redelijke PvdA' gaat noemen.
Exact. En daar heb je geeneens charismatische personen voor nodig. Grote boze Joost Eerdmans staat op 16 zetels notabene.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik snap je wel een beetje, de linkse sociale liberalen moeten hun eigen standpunten positiever naar voren brengen ipv af te geven op alles. Pro-actief dus.
Nou vind ik dat dit voor Timmermans wel geldtquote:Op maandag 30 maart 2026 17:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Lidewij ook. Eerdmans is nog enigszins kundig en sympathiek.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Exact. En daar heb je geeneens charismatische personen voor nodig. Grote boze Joost Eerdmans staat op 16 zetels notabene.
Lidewij en Eerdmans doen dus iets goed wat Klaver niet goed doet. JA21 en FvD zijn allebei geen gevestigde legacypartijen. Klaver kan op twee legacypartijen leunen en peilt zelfs individueel amper beter dan deze twee afzonderlijk.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lidewij ook. Eerdmans is nog enigszins kundig en sympathiek.
Het is wel te verklaren volgens mij. De PvdA is van oorsprong natuurlijk altijd een soort tegenpartij geweest, opkomen voor de arbeiders en de minder-bedeelden, dan moet je wel schoppen tegen het groot-kapitaal om iets voor elkaar te krijgen. De VVD heeft altijd iets gehad van, zit niet te zeiken, neem een borrel en een sigaar, maak wat lol en zie het positief in.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Exact. En daar heb je geeneens charismatische personen voor nodig. Grote boze Joost Eerdmans staat op 16 zetels notabene.
Dat is waar. Maar dat eerste kan je inspirerend en niet-inspirerend doen.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het is wel te verklaren volgens mij. De PvdA is van oorsprong natuurlijk altijd een soort tegenpartij geweest, opkomen voor de arbeiders en de minder-bedeelden, dan moet je wel schoppen tegen het groot-kapitaal om iets voor elkaar te krijgen. De VVD heeft altijd iets gehad van, zit niet te zeiken, neem een borrel en een sigaar, maak wat lol en zie het positief in.
Je hoeft hem toch niet direct te haten, maar het was geen sociaaldemocraat, had wat dédain (in het Frans, uiteraard), won niets, had geen gunfactor.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nou vind ik dat dit voor Timmermans wel geldtik snap de haat voor hem niet zo.
quote:Op maandag 30 maart 2026 17:04 schreef nostra het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hilarisch dat de aristocratische, van het volk vervreemde Green Deal failure Timmermans als een goede premier wordt gezien. Er zit geen figuur binnen de huidige establishment kliek die een goede premier voor Nederland zou zijn.
quote:Op maandag 30 maart 2026 17:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hans Wiegel had heimwee naar Den Uyl - "een auto voor de gewone man" - en vond Samsom een klimaatcommunist. Het is altijd hetzelfde.quote:
Te rijk voor een partij die zogenaamd voor 'arbeiders' op moet komen, (ooit) te volgevreten, Brussels meubilair, klimaatpaus, enzovoort.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omgekeerd heb ik overigens geen heimwee naar Hans Wiegel, gek genoeg.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hans Wiegel had heimwee naar Den Uyl - "een auto voor de gewone man" - en vond Samsom een klimaatcommunist. Het is altijd hetzelfde.
Dit vind ikzelf juist altijd sympathiek, en heeft een land ook nodig. Gevoelsmatig snap ik het, rationeel totaal niet.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Te rijk voor een partij die zogenaamd voor 'arbeiders' op moet komen
In zijn tijd sprak hij nog over "gelijke kansen". Een term dat later taboe werd bij de VVD. Nu staat er "faire kansen" [sic]quote:Op maandag 30 maart 2026 17:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omgekeerd heb ik overigens geen heimwee naar Hans Wiegel, gek genoeg.
Jarvis Cocker schreef hier eens een liedje over.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit vind ikzelf juist altijd sympathiek, en heeft een land ook nodig. Gevoelsmatig snap ik het, rationeel totaal niet.
Je denkt een leuk contrast te hebben gevonden. Als ik zeg dat ik de haat niet begrijp en hem wel redelijk vond, sluit dat mijn beschrijving van hem niet uit.quote:
quote:Op maandag 30 maart 2026 17:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je denkt een leuk contrast te hebben gevonden. Als ik zeg dat ik hem niet haat en wel redelijk vond, sluit dat mijn beschrijving van hem niet uit.
Hij was geen premiersmateriaal, hij was aristocratisch etc. Betekent dat dat men hem moet haten of dat hij niet redelijk was? Nee.
Goedkoop weer dit.
Haten misschien niet, maar uit bovenstaande spreekt ook niet al teveel genegenheid, wel?quote:aristocratische, van het volk vervreemde Green Deal failure Timmermans
Hier idem, geen hekel aan, wel aan zijn toontje, dat betweterige.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:12 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Te rijk voor een partij die zogenaamd voor 'arbeiders' op moet komen, (ooit) te volgevreten, Brussels meubilair, klimaatpaus, enzovoort.
Ik haat hem zelf niet, maar heb zijn vakje ook niet aangekruisd (wel een andere op dezelfde lijst).
Dit is weer een staaltje projectie. Jij kunt beschrijvingen en typeringen niet los zien van of iemand een geschikte kerel is. Ik beschrijf zijn functie en voorkomen, ik denk dat ik prima een glas wijn met hem kan drinken.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[..]
Haten misschien niet, maar uit bovenstaande spreekt ook niet al teveel genegenheid, wel?
Het ging niet over een glas wijn met iemand kunnen drinken he. Ik vind Dilan best geestig en aantrekkelijk, ik zou prima met haar op kunnen schieten denk ik maar politiek redelijk vind ik haar niet.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit is weer een staaltje projectie. Jij kunt beschrijvingen en typeringen niet los zien van of iemand een geschikte kerel is. Ik beschrijf zijn functie en voorkomen, ik denk dat ik prima een glas wijn met hem kan drinken.
Ik vind de zwerver in mijn straat heel aardig, maar het is wel een alcoholistische lambal.
Je kunt me ook geloven in plaats van in mijn pohi te graven en goedkoop te denken scoren omdat je er kennelijk moeite mee hebt dat ik geen extreem hoge pet op heb van Klaver (daar had je eerder ook moeite mee).quote:Op maandag 30 maart 2026 17:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het ging niet over een glas wijn met iemand kunnen drinken he.
Ik word inderdaad een beetje moe van alle totale onzin over ${CURRENT_GLPVDA_LEADER}quote:Op maandag 30 maart 2026 17:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je kunt me ook geloven in plaats van in mijn pohi te graven en goedkoop te denken scoren omdat je er kennelijk moeite mee hebt dat ik geen extreem hoge pet op heb van Klaver (daar had je eerder ook moeite mee).
Niet mijn probleem. Hij is niet charismatisch en geen stemmenkanon.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik word inderdaad een beetje moe van alle totale onzin over ${CURRENT_GLPVDA_LEADER}
Dat weten we nu, en jij vond ook dat hij gefaald had omdat hij niet aan de formatietafel zatquote:Op maandag 30 maart 2026 17:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Niet mijn probleem. Hij is niet charismatisch en geen stemmenkanon.
Dat klopt. Dat overkomt Dilan niet hoor.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat weten we nu, en jij vond ook dat hij gefaald had omdat hij niet aan de formatietafel zat![]()
.
LOL, en Poetin raakt geen land kwijt, Zelensky wel.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:31 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat klopt. Dat overkomt Dilan niet hoor.
Poetin raakt wel een hoop andere dingen kwijt die Zelensky niet kwijtraakt.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
LOL, en Poetin raakt geen land kwijt, Zelensky wel.
Het CDA gaat altijd liever met VVD dan met PvdA, daar is zelfs een woord voor.quote:Op maandag 30 maart 2026 17:36 schreef capricia het volgende:
Klaver wekt te veel weerstand op bij mogelijke coalitiepartners.
En zelfs het CDA gaat liever met de VVD dan met Pro.
https://youtube.com/shorts/sewU4FRRAZE?is=oWyx-qkOvmGOThKt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |