Dat laatste weet ik niet, maar kiezers zijn inderdaad heel gevoelig van hoe politici overkomen en oneliners.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen lezen verkiezingsprogramma's toch ook nauwelijks over het algemeen?
Het gros gaat tegenwoordig af op de televisie-debatten en hoe gevat een fractieleider overkomt. Leuke oneliners, vlot en sympathiek enzo. Inhoudelijk is de onderbouwing voor de stemkeuze bij veel mensen maar magertjes valt me op.
Desondanks klagen velen achteraf wel weer over tal van maatregelen (bezuinigingen meestal).
Ik ben ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk alle verkiezingsprogramma's zouden doornemen Pro NL veel groter zou zijn bijvoorbeeld en de VVD veel kleiner.
Waarom gaat men er aan linkerzijde altijd maar automatisch vanuit dat ze inherent beter zijn? Het werkt twee kanten op: als mensen geen programma's lezen krijgt links ook stemmen op basis van onbenulligheid, zoals met Wouter Bos destijds.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen lezen verkiezingsprogramma's toch ook nauwelijks over het algemeen?
Het gros gaat tegenwoordig af op de televisie-debatten en hoe gevat een fractieleider overkomt. Leuke oneliners, vlot en sympathiek enzo. Inhoudelijk is de onderbouwing voor de stemkeuze bij veel mensen maar magertjes valt me op.
Desondanks klagen velen achteraf wel weer over tal van maatregelen (bezuinigingen meestal).
Ik ben ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk alle verkiezingsprogramma's zouden doornemen Pro NL veel groter zou zijn bijvoorbeeld en de VVD veel kleiner.
Waar gaan we heen, het is nog lang geen 17.00.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:38 schreef capricia het volgende:
[..]
De drie punten die ik noemde staan gewoon in hun programma. En daar zijn ze de grootste mee geworden.
Dat is het enige wat ik wilde zeggen.![]()
En nu ben ik er vandoor.
Toen had links nog de gunfactor en was links nog niet besmet. Tegenwoordig is links haast een scheldwoord in bepaalde kringen en reageren mensen besmuikt als je over links begint.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Waarom gaat men er aan linkerzijde altijd maar automatisch vanuit dat ze inherent beter zijn? Het werkt twee kanten op: als mensen geen programma's lezen krijgt links ook stemmen op basis van onbenulligheid, zoals met Wouter Bos destijds.
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Toen had links nog de gunfactor en was links nog niet besmet. Tegenwoordig is links haast een scheldwoord in bepaalde kringen en reageren mensen besmuikt als je over links begint.
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.
Maar eigenlijk zou charisma ondergeschikt moeten zijn aan de inhoud en wiens belang men dient (ik denk dat GL - PvdA beter voor de belangen van de middenklasse opkomt dan de VVD bijvoorbeeld, dus dat zou men veel zwaarder moeten wegen dan een vlot voorkomen natuurlijk).
Waar staat er dat Jesse Klaver charisma heeft?quote:Op maandag 30 maart 2026 14:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.
Het is geen vreselijk figuur ofzo, maar op het vlak "charisma" scoort hij niet bijzonder hoog. Hoe komt GL/PvdA beter voor de belangen van de middenklasse op?
Jesse Klaver heeft een vlot voorkomen en is gevat, dat weegt wel zwaar. Ik vind hem vergelijkbaar met Rob Jetten bijvoorbeeld, die laatst toch bijzonder goed gescoord heeft.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.
Het is geen vreselijk figuur ofzo, maar op het vlak "charisma" scoort hij niet bijzonder hoog. Hoe komt GL/PvdA beter voor de belangen van de middenklasse op?
Klaver is niet per se uitermate slecht, maar is blijven hangen. Oudere kop, zelfde langspeelplaat. Jetten is wel doorgegroeid.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.
Tja, dat is een beetje het verhaal als dat het niet uit zou moeten maken welke kleren je draagt op je werk, maar dat werkt in de echte wereld toch net wat anders.quote:Maar eigenlijk zou charisma ondergeschikt moeten zijn aan de inhoud en wiens belang men dient (ik denk dat GL - PvdA beter voor de belangen van de middenklasse opkomt dan de VVD bijvoorbeeld, dus dat zou men veel zwaarder moeten wegen dan een vlot voorkomen natuurlijk).
Onsympathieke Yesilgoz verloor ook maar een zetel met een zeer sterke campagne.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Klaver is niet per se uitermate slecht, maar is blijven hangen. Oudere kop, zelfde langspeelplaat. Jetten is wel doorgegroeid.
[..]
Tja, dat is een beetje het verhaal als dat het niet uit zou moeten maken welke kleren je draagt op je werk, maar dat werkt in de echte wereld toch net wat anders.
Jetten begon met voor een premier een laag waarderingscijfer. Maar een 5.7.quote:Op maandag 30 maart 2026 14:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Onsympathieke Yesilgoz verloor ook maar een zetel met een zeer sterke campagne.
Timmermans had eigenlijk helemaal geen campagne. Het was zeer passief en een tikkeltje reactief.
Het strafbaar stellen van illegaliteit, het stoppen van voorrang op de huizenmarkt, het stoppen met het automatisch verlenen van asiel vergunningen, mogelijk dat het 2 statussen systeem helpt, zodra je overlast/een strafbaar feit pleegt automatisch teen vergunning meer en er zijn vast nog andere nationale maatregelen te bedenken.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is het ook niet zo dat er structureel, op het Europees Migratiepact waar PRO voorgestemd heeft, niet heel veel te doen is aan deze asielmigratie. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de kosten te verlagen, dit is niet een focus die de rechtse partijen lijken te hebben.
Wat voor concrete maatregelen blijven er dan nog over, behalve maatregelen die de keten slopen of die je kunt aanwijzen als typische asielzoekers pest maatregelen? Van mij mogen degenen die vinden dat PRO zich hier voor in moet zetten met een paar concrete voorbeelden mogen komen.
Die vallen nu niet direct in de categorie charismatische personen hoor.quote:Op maandag 30 maart 2026 13:53 schreef nostra het volgende:
[..]
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.
Hij is bijkans nestor als je de PVV-kliek niet meetelt.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jeetje. Klaver geen charisma en al oud meubilair.
En niet te vergeten hakkelende Lidewij, de charismaloosheid gepersonificeerd.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat is Wilders dan? Verrot antiek? Of Eerdmans? Versleten matras met vlekken?
Mensen stemmen op een totaalplaatje. En in het totaalplaatje van D66 gingen op sociaal gebied de uitgaven niet naar beneden. Werd inkomen per saldo minder belast. En werd vermogen per saldo meer belast. Niets daar van is in het coalitieakkoord terecht gekomen.quote:Op maandag 30 maart 2026 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)0het%20geld%20belegt.
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)ekort-talent-genoeg/
Dit staat er gewoon.
Dus niet verbaasd zijn dat dit dus ook in het coalitieprogramma gekomen is. Hier hebben mensen voor gestemd.
Na het debacle van schoof 1 is de charme ook wel van Wilders af ja. Eerdmans heeft nooit charisma gehad.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wat is Wilders dan? Verrot antiek? Of Eerdmans? Versleten matras met vlekken?
Als hier (in dit topic) al gesteld wordt dat grote groepen mensen verkiezingsprogramma's al niet lezen, dan kun je je afvragen of ze koopkrachtberekeningen van het CPB wel in detail lezen en doorgronden.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mensen stemmen op een totaalplaatje. En in het totaalplaatje van D66 gingen op sociaal gebied de uitgaven niet naar beneden. Werd inkomen per saldo minder belast. En werd vermogen per saldo meer belast. Niets daar van is in het coalitieakkoord terecht gekomen.
Jij plukt steeds losse maatregelen uit de programma's, maar zo werkt het niet.
Volgens mij schuiven veel van deze voorstellen het probleem vooral door zonder het echt op te lossen.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:07 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het strafbaar stellen van illegaliteit, het stoppen van voorrang op de huizenmarkt, het stoppen met het automatisch verlenen van asiel vergunningen, mogelijk dat het 2 statussen systeem helpt, zodra je overlast/een strafbaar feit pleegt automatisch teen vergunning meer en er zijn vast nog andere nationale maatregelen te bedenken.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ChristenUnie-premier (als winnaar van de verkiezingen, want dat is D66 waar je dit voorbeeld mee maakt) vervolgens doodleuk de toeslagen en kinderbijslag af zouden schaffen. Zonder die complete stelselwijziging.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
ChristenUnie had in 2023 een complete stelselwijziging in het programma, inclusief het afschaffen van alle toeslagen en de kinderbijslag. Als de stelselwijziging niet was uitgevoerd, maar alleen zonder compensatie de toeslagen en kinderbijslag waren afgeschaft is dat niet waar hun stemmers voor gestemd hebben. Jij doet alsof dat wel zo is.
Dat is in die contreien helemaal niet nodig, joh.quote:Op maandag 30 maart 2026 15:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En niet te vergeten hakkelende Lidewij, de charismaloosheid gepersonificeerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |