abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220465894
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen lezen verkiezingsprogramma's toch ook nauwelijks over het algemeen?

Het gros gaat tegenwoordig af op de televisie-debatten en hoe gevat een fractieleider overkomt. Leuke oneliners, vlot en sympathiek enzo. Inhoudelijk is de onderbouwing voor de stemkeuze bij veel mensen maar magertjes valt me op.

Desondanks klagen velen achteraf wel weer over tal van maatregelen (bezuinigingen meestal).

Ik ben ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk alle verkiezingsprogramma's zouden doornemen Pro NL veel groter zou zijn bijvoorbeeld en de VVD veel kleiner.
Dat laatste weet ik niet, maar kiezers zijn inderdaad heel gevoelig van hoe politici overkomen en oneliners.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  maandag 30 maart 2026 @ 13:41:05 #102
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220466367
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Mensen lezen verkiezingsprogramma's toch ook nauwelijks over het algemeen?

Het gros gaat tegenwoordig af op de televisie-debatten en hoe gevat een fractieleider overkomt. Leuke oneliners, vlot en sympathiek enzo. Inhoudelijk is de onderbouwing voor de stemkeuze bij veel mensen maar magertjes valt me op.

Desondanks klagen velen achteraf wel weer over tal van maatregelen (bezuinigingen meestal).

Ik ben ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk alle verkiezingsprogramma's zouden doornemen Pro NL veel groter zou zijn bijvoorbeeld en de VVD veel kleiner.
Waarom gaat men er aan linkerzijde altijd maar automatisch vanuit dat ze inherent beter zijn? Het werkt twee kanten op: als mensen geen programma's lezen krijgt links ook stemmen op basis van onbenulligheid, zoals met Wouter Bos destijds.
pi_220466384
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:38 schreef capricia het volgende:

[..]
De drie punten die ik noemde staan gewoon in hun programma. En daar zijn ze de grootste mee geworden.
Dat is het enige wat ik wilde zeggen. :D

En nu ben ik er vandoor.
Waar gaan we heen, het is nog lang geen 17.00.
pi_220466448
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:41 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Waarom gaat men er aan linkerzijde altijd maar automatisch vanuit dat ze inherent beter zijn? Het werkt twee kanten op: als mensen geen programma's lezen krijgt links ook stemmen op basis van onbenulligheid, zoals met Wouter Bos destijds.
Toen had links nog de gunfactor en was links nog niet besmet. Tegenwoordig is links haast een scheldwoord in bepaalde kringen en reageren mensen besmuikt als je over links begint.

Dus er zullen inderdaad vast net zo goed mensen ongeïnformeerd op linkse partijen stemmen, maar zwevende kiezers en niet zo goed geïnformeerde kiezers belanden eerder in de rechtse hoek verwacht ik.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_220466472
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Toen had links nog de gunfactor en was links nog niet besmet. Tegenwoordig is links haast een scheldwoord in bepaalde kringen en reageren mensen besmuikt als je over links begint.
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.
pi_220466487
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Wouter Bos - en Wim Kok en zelfs Rosenmöller - hadden dan ook charisma. Dat wil niet echt lukken op links het laatste decennium.
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.

Maar eigenlijk zou charisma ondergeschikt moeten zijn aan de inhoud en wiens belang men dient (ik denk dat GL - PvdA beter voor de belangen van de middenklasse opkomt dan de VVD bijvoorbeeld, dus dat zou men veel zwaarder moeten wegen dan een vlot voorkomen natuurlijk).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 30 maart 2026 @ 14:02:11 #107
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220466523
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Jan Marijnissen ook nog, verder houdt het niet over inderdaad. Al vind ik Jesse Klaver ook niet slecht hoor. Frans Timmermans was geen goede keuze, dat vond ik al eerder.

Maar eigenlijk zou charisma ondergeschikt moeten zijn aan de inhoud en wiens belang men dient (ik denk dat GL - PvdA beter voor de belangen van de middenklasse opkomt dan de VVD bijvoorbeeld, dus dat zou men veel zwaarder moeten wegen dan een vlot voorkomen natuurlijk).
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.

Het is geen vreselijk figuur ofzo, maar op het vlak "charisma" scoort hij niet bijzonder hoog. Hoe komt GL/PvdA beter voor de belangen van de middenklasse op?
pi_220466558
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Jesse Klaver heeft geen charisma. Serieus. Waar baseer je dat op? Hij is niet bijzonder humoristisch, niet krachtig, niet innemend, niet wijs, vaak enigszins cynisch en verongelijkt.

Het is geen vreselijk figuur ofzo, maar op het vlak "charisma" scoort hij niet bijzonder hoog. Hoe komt GL/PvdA beter voor de belangen van de middenklasse op?
Waar staat er dat Jesse Klaver charisma heeft?
pi_220466562
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Jesse Klaver heeft een vlot voorkomen en is gevat, dat weegt wel zwaar. Ik vind hem vergelijkbaar met Rob Jetten bijvoorbeeld, die laatst toch bijzonder goed gescoord heeft.

GL-PvdA komt beter voor de belangen voor de middenklasse op omdat dat ook uit de doorrekeningen van het CPB blijkt; beter voor werkgelegenheid, beter voor werkzekerheid, beter voor vangnetten mocht men terugvallen, waar de VVD de afgelopen decennia de belastingdruk op modaal en lager juist heeft verhoogd gaat dat bij GL-PvdA juist omlaag en gaan mensen met vermogen en multinationals iets meer betalen, enz). Lees de doorrekeningen van het CPB er maar op na.
pi_220466577
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:57 schreef Tomatenboer het volgende:
Klaver is niet per se uitermate slecht, maar is blijven hangen. Oudere kop, zelfde langspeelplaat. Jetten is wel doorgegroeid.

quote:
Tja, dat is een beetje het verhaal als dat het niet uit zou moeten maken welke kleren je draagt op je werk, maar dat werkt in de echte wereld toch net wat anders.
pi_220466656
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:10 schreef nostra het volgende:

[..]
Klaver is niet per se uitermate slecht, maar is blijven hangen. Oudere kop, zelfde langspeelplaat. Jetten is wel doorgegroeid.
[..]
Tja, dat is een beetje het verhaal als dat het niet uit zou moeten maken welke kleren je draagt op je werk, maar dat werkt in de echte wereld toch net wat anders.
Onsympathieke Yesilgoz verloor ook maar een zetel met een zeer sterke campagne.

Timmermans had eigenlijk helemaal geen campagne. Het was zeer passief en een tikkeltje reactief.
  maandag 30 maart 2026 @ 14:49:08 #112
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220466918
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 14:18 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Onsympathieke Yesilgoz verloor ook maar een zetel met een zeer sterke campagne.

Timmermans had eigenlijk helemaal geen campagne. Het was zeer passief en een tikkeltje reactief.
Jetten begon met voor een premier een laag waarderingscijfer. Maar een 5.7.

Klaver is 5.2 maar op Bontenbal na (stond op 6.1, daalt langzaam) is dat het hoogst van iedereen met hoge naamsbekendheid. Door rechtse media ingevulde naamsbekendheid.

Het is veel hoger dan Van der Plas en Wilders (De Vos had toen op 17 februari lage naamsbekendheid)

Het hele idee van 'Jetten heeft een ontwikkeling' doorgemaakt is puur gebaseerd op dat hij nu andere teksten bezigt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 30 maart 2026 @ 15:03:54 #113
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220467033
Yesilgoz had toen een 4.4 (helaas wel hoger dan de 4.0 tijdens het dieptepunt, oktober 2025).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220467061
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is het ook niet zo dat er structureel, op het Europees Migratiepact waar PRO voorgestemd heeft, niet heel veel te doen is aan deze asielmigratie. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de kosten te verlagen, dit is niet een focus die de rechtse partijen lijken te hebben.

Wat voor concrete maatregelen blijven er dan nog over, behalve maatregelen die de keten slopen of die je kunt aanwijzen als typische asielzoekers pest maatregelen? Van mij mogen degenen die vinden dat PRO zich hier voor in moet zetten met een paar concrete voorbeelden mogen komen.
Het strafbaar stellen van illegaliteit, het stoppen van voorrang op de huizenmarkt, het stoppen met het automatisch verlenen van asiel vergunningen, mogelijk dat het 2 statussen systeem helpt, zodra je overlast/een strafbaar feit pleegt automatisch teen vergunning meer en er zijn vast nog andere nationale maatregelen te bedenken.
pi_220467097
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2026 13:53 schreef nostra het volgende:

[..]
Die vallen nu niet direct in de categorie charismatische personen hoor.
De enige waren misschien Samson of Roemer.

En nu zitten ze met schreeuwlelijk/eeuwig verongelijkte Jimmy of (betweterige/oud meubilair) Klaver.

[ Bericht 4% gewijzigd door Kickinalfa op 30-03-2026 15:22:04 ]
  maandag 30 maart 2026 @ 15:22:02 #116
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220467190
Lol dat Klaver geen charisma zou hebben.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 30 maart 2026 @ 15:23:58 #117
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220467207
Jeetje. Klaver geen charisma en al oud meubilair.

Wat is Wilders dan? Verrot antiek? Of Eerdmans? Versleten matras met vlekken?
pi_220467239
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hij is bijkans nestor als je de PVV-kliek niet meetelt.
  maandag 30 maart 2026 @ 15:29:23 #119
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220467242
quote:

En niet te vergeten hakkelende Lidewij, de charismaloosheid gepersonificeerd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220467446
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 12:22 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)0het%20geld%20belegt.
[..]
https://d66.nl/verkiezing(...)ekort-talent-genoeg/

Dit staat er gewoon.
Dus niet verbaasd zijn dat dit dus ook in het coalitieprogramma gekomen is. Hier hebben mensen voor gestemd.
Mensen stemmen op een totaalplaatje. En in het totaalplaatje van D66 gingen op sociaal gebied de uitgaven niet naar beneden. Werd inkomen per saldo minder belast. En werd vermogen per saldo meer belast. Niets daar van is in het coalitieakkoord terecht gekomen.

Jij plukt steeds losse maatregelen uit de programma's, maar zo werkt het niet.

ChristenUnie had in 2023 een complete stelselwijziging in het programma, inclusief het afschaffen van alle toeslagen en de kinderbijslag. Als de stelselwijziging niet was uitgevoerd, maar alleen zonder compensatie de toeslagen en kinderbijslag waren afgeschaft is dat niet waar hun stemmers voor gestemd hebben. Jij doet alsof dat wel zo is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220467536
quote:

Na het debacle van schoof 1 is de charme ook wel van Wilders af ja. Eerdmans heeft nooit charisma gehad.

Lidewij heeft (zolang ze niks zegt) nog wel een soort Girl next door/conservatieve uitstraling.
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 15:56:10 #122
236264 crew  capricia
pi_220467565
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen stemmen op een totaalplaatje. En in het totaalplaatje van D66 gingen op sociaal gebied de uitgaven niet naar beneden. Werd inkomen per saldo minder belast. En werd vermogen per saldo meer belast. Niets daar van is in het coalitieakkoord terecht gekomen.

Jij plukt steeds losse maatregelen uit de programma's, maar zo werkt het niet.
Als hier (in dit topic) al gesteld wordt dat grote groepen mensen verkiezingsprogramma's al niet lezen, dan kun je je afvragen of ze koopkrachtberekeningen van het CPB wel in detail lezen en doorgronden.

En ja, de maatregelen die ik noemde stonden gewoon in het D66 programma. Los van het feit dat er natuurlijk veel meer in stond.

Ik denk overigens dat mensen veel meer op de positieve vibe van D66 gestemd hebben. De campagne met 'Het kan wel!' heeft het goed gedaan. Het was een verademing om gewoon eens iemand positief bezig te zien. :)
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220467605
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:07 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het strafbaar stellen van illegaliteit, het stoppen van voorrang op de huizenmarkt, het stoppen met het automatisch verlenen van asiel vergunningen, mogelijk dat het 2 statussen systeem helpt, zodra je overlast/een strafbaar feit pleegt automatisch teen vergunning meer en er zijn vast nog andere nationale maatregelen te bedenken.
Volgens mij schuiven veel van deze voorstellen het probleem vooral door zonder het echt op te lossen.

Als je zegt geen voorrang op de woningmarkt dan moet je ook eerlijk zijn over wat er daarna gebeurt met statushouders. Die verdwijnen namelijk niet.

POLL

Strafbaar stellen van illegaliteit klinkt streng maar als uitzetting niet lukt creëer je vooral meer mensen in een uitzichtloze situatie, de draaideur illegaal. Of wil je deze groep permanent opsluiten? Automatisch een vergunning intrekken bij strafbare feiten botst met rechtsgelijkheid en is juridisch beperkt toepasbaar. Een twee statusstelsel maakt de uitvoering complexer en vertraagt procedures.

Ik vraag mij echt af of dit de stappen zijn die Nederland beter maken, hoeveel extra politieagenten, detentiecentra of IND medewerkers willen we inzetten voor een potentiele terugstroom van, volgens het R&D 2000 per jaar?
Volgens mij kunnen we ons beter richting op keuzes in uitvoering snelheid en organisatie van opvang en integratie.

Het is volgens mij eerlijker om het debat daarover te voeren in plaats van te doen alsof simpele maatregelen het probleem oplossen.

[ Bericht 5% gewijzigd door KaheemSaid op 30-03-2026 16:08:28 ]
  Moderator maandag 30 maart 2026 @ 16:05:03 #124
236264 crew  capricia
pi_220467620
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:46 schreef Hanca het volgende:

[..]

ChristenUnie had in 2023 een complete stelselwijziging in het programma, inclusief het afschaffen van alle toeslagen en de kinderbijslag. Als de stelselwijziging niet was uitgevoerd, maar alleen zonder compensatie de toeslagen en kinderbijslag waren afgeschaft is dat niet waar hun stemmers voor gestemd hebben. Jij doet alsof dat wel zo is.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een ChristenUnie-premier (als winnaar van de verkiezingen, want dat is D66 waar je dit voorbeeld mee maakt) vervolgens doodleuk de toeslagen en kinderbijslag af zouden schaffen. Zonder die complete stelselwijziging.

D66 kennelijk wel. Dat moet je toch ook iets zeggen?

Ik ben trouwens benieuwd of de groei van Pro bij de daling van D66 vandaan komt. Dat mensen teleurgesteld zijn dat D66 helemaal niet zo links is.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220467622
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2026 15:29 schreef -XOR- het volgende:

[..]
En niet te vergeten hakkelende Lidewij, de charismaloosheid gepersonificeerd.
Dat is in die contreien helemaal niet nodig, joh.

Een radicaal, rechtsdraaiend draaiboekje naar succes:
• gedegen eigen onderzoek;
• thorium-kerncentrales en Gronings gas;
• wijzen op het gevaar van woke en ANTIFA;
• tribunalen voor de Raad van Staten en overige politici en rechters;
• Europese Unie < natiestaat der Zeven Verenigde Nederlanden;
• beschermen van ONZE cultuur (iets met christendom, sowieso de Joden en lekker recht door zee);
• parlementaire enquetes naar het houden van één bedrijfs-iftar in zorgcentrum De Stijve Hark en het ontbreken van de piek op de kerstboom in de lokale supermarkt van Roelofarendsveen;
• uiteraard alle butenlanders raus.

Zelfs een Jan Roos of Hilbrand Nawijn zou in deze tijden een uiterst succesvolle comeback kunnen maken.

[ Bericht 5% gewijzigd door De_Verschoppeling op 30-03-2026 16:16:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')