abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220409538
quote:
Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.

Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979

Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld

Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.html

Osint accounts melden al veel langer veel groot materieel richting midden Oosten, B2’s tankers e.d. gingen 2 weken geleden al die kant op en nu een grote Carrier met alle begeleiding.

Het is wachten tot de VS actief gaat worden in Iran en extreme islamieten een kopje kleiner maakt.

Mooi om hier te volgen.

twitter

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video
Vakman pur sang
pi_220409542
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:44 schreef Digi2 het volgende: [..] Net op Al jazeera kwam al een heel rijtje landen in Azie voorbij, die al werkweek verkortingen en andere maatregelen afkondigen om het gebruik van benzine, diesel en aardgas terug te dringen.
Dat gaat hard dan. Die hebben landen hebben dus minder voorraden dan wij.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:49:21 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220409548
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Net op Al jazeera kwam al een heel rijtje landen in Azie voorbij, die al werkweek verkortingen en andere maatregelen afkondigen om het gebruik van benzine, diesel en aardgas terug te dringen.
Een pleister op een slagaderlijke economische bloeding.

Als dit maanden of jaren gaat duren wordt dit een globale chaos die we nog nooit hebben gezien.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 22 maart 2026 @ 22:51:23 #4
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409559
twitter
enkelband
pi_220409566
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat gaat hard dan. Die hebben landen hebben dus minder voorraden dan wij.
Met name aziatische landen halen hun gas en olie uit de golf en die willen na 3 weken geen/nauwelijks bevoorrading niet te snel door hun reserves raken. De vooruitzichten dat hun bevoorrading langdurig ernstig belemmerd blijft nemen eerder toe dan af :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 22 maart 2026 @ 22:54:18 #6
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220409572
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een pleister op een slagaderlijke economische bloeding.

Als dit maanden of jaren gaat duren wordt dit een globale chaos die we nog nooit hebben gezien.
En dat hebben veel mensen nog niet in de gaten lijkt het wel.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:54:43 #7
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409575
Daarom geloof ik geen reet van dat bericht dat de Golfstaten en/of Saudi Arabië trump “achter de schermen pushen door te gaan nu ze toch in de oorlog zitten totdat het regime is verdreven”. Is echt bullshit en zoals vaker in deze oorlog staaltje psyops en fake news.

Zij weten zeker nu als geen ander wat er op het spel staat als Trump zeer binnenkort daadwerkelijk zijn mariniers naar Kharg-eiland stuurt om dat in te lijven. Dan gaan de Golflanden en Saudi Arabië tegen een mega rampscenario aanlopen dat zij in hun geschiedenis nooit eerder hebben meegemaakt in de escalatie die er dan zit aan te komen.

Bullshit verhaaltje dus.
enkelband
pi_220409578
quote:
US embassy in Jerusalem offering chartered buses out of Israel
published at 22:45
22:45
The US embassy in Jerusalem is offering chartered buses to Amman, Jordan, beginning on Monday.
The embassy says the bus service will be offered to US citizens looking to leave Israel. The buses will travel to Jordan International Airport, it says.
"Departures are currently available from the Jerusalem area and the Tel Aviv area. Travelers are responsible for booking their onward travel, including flights from the Amman airport," the embassy says.
https://www.bbc.com/news/live/ce35wke27ynt

Het Heilige Land verlaten zullen de meesten wel niet doen denk ik
pi_220409657
quote:
12s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het risico dat een relatief moderne reactor voor gevaar gaat zorgen, is - zo ja - zeer beperkt tot de directe omgeving. Het ding in Israël is bv geen ongecontroleerde Tjernobyl plofuitvoering.
Ik had 't over die in Iran. Dat is een PWM. Indien daar bommen op vallen kun je een ongecontroleerde reactie krijgen. De Bouchehr ligt pal aan de Perzische Golf, dus het is niet raar om aan te nemen dat de gevolgen vergelijkbaar met Fukushima zijn.

Fukushima is onder controle gebleven (voor zover mogelijk) doordat ze met een gigantische hoeveelheid mensen direct aan 't werk gegaan zijn om schoon te maken en te houden en te proberen de reactoren veilig uit te schakelen. Dat scenario heb je op dat moment geen toegang toe.

quote:
A US Attack On Iran Could Cause Tens-Of-Thousands Of Civilian Casualties
The four locations include:

Isfahan: The Nuclear Technology/Research Center in Esfahan (ENTC) is supposed to be the main location of the Iranian nuclear weapons program. Semnani predicts 1,000 workers here will be killed, and up to 70,000 casualties in the surrounding areas from toxic plumes: 71,000

Natanz: One-hundred miles north of Isfhahan, this location has been in use for about 12 years and is said to be responsible for production of plutonium and enriched uranium. With a high probability of attack, Semnani projects 1,000 worker casualties and up to 7,000 collateral injuries within the surrounding area: 7,100
Arak: A heavy water production plant in existence since 2006, Semnani projects 500 workers here will be killed in the first instants of a strike. If the heavy water is actually in production the author goes on to project an additional 3,600 causalities from radiation exposure: 4,100

Bushehr: Iran's first operational nuclear power plant has been online since November 2011 following a string of delays. Built to Russian designed specifications at a cost of nearly $1 billion, Bushehr is southeast of a city with a population of 240,000 that enjoys a strong wind blowing Northwest from the power plant. Semnani projects 3,000 instant deaths at the site and up to 12,000 deaths in the city if only 1 to 5 percent of the population is exposed: 15,000

Semnani estimates up to 97,000 Iranian casualties would result from attacks on the four locations. An attack of this scale would have to be led by the U.S. and aside from requiring untold assets on the ground and in the air, it would prompt a violent response from a very well-armed Tehran military.
pi_220409662
Die cluster munitie ziet er wel spannend uit als het neervalt.

twitter
  zondag 22 maart 2026 @ 23:16:43 #12
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409668
twitter

Op telegramkanalen worden al Israëlische mappen gedeeld van locaties met cruciale waterinfrastructuur bijv.

Wat mij bij de 12 daagse oorlog ook al opviel en ik niet zou verwachten is dat Iran het social media spelletje in psychologische oorlogsvoering wel beter speelt dan Israel.
enkelband
  zondag 22 maart 2026 @ 23:20:55 #13
38496 Perrin
pi_220409690
quote:
15s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:15 schreef Since2003 het volgende:
Die cluster munitie ziet er wel spannend uit als het neervalt.

[ x ]
Volgens mij zijn het decoys voor luchtafweer. Er zijn nergens berichten van schade door clustermunitie.
  zondag 22 maart 2026 @ 23:41:20 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409763
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:14 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik had 't over die in Iran. Dat is een PWM. Indien daar bommen op vallen kun je een ongecontroleerde reactie krijgen. De Bouchehr ligt pal aan de Perzische Golf, dus het is niet raar om aan te nemen dat de gevolgen vergelijkbaar met Fukushima zijn.

Fukushima is onder controle gebleven (voor zover mogelijk) doordat ze met een gigantische hoeveelheid mensen direct aan 't werk gegaan zijn om schoon te maken en te houden en te proberen de reactoren veilig uit te schakelen. Dat scenario heb je op dat moment geen toegang toe.
[..]

Alles kan in een dystopisch denken maar dat, daar door de Duitsers gebouwde, ding schakelt zelf uit.

Nogmaals, ploffen doen die PWR dingen niet. Dat dit gebeurde in Tjernobyl (ander type, RBMK) is een bewuste "ontwerpfout" (van Sovjetleiding omdat een PWR naast complexer en dus te duur was).
Enne een "meltdown" - zoals in Fukushima - is op zichzelf natuurlijk vervelend maar vormt geen risico op ploffende/stof besmetting e.d.

Dat er ellende is, zal - lokaal - zeker het geval kunnen zijn maar risico voor de verder afgelegen omgeving, acht ik nihil. Natuurlijk zal de locatie zelf - voor verder gebruik - onbruikbaar worden, wat hier ws dan ook juist de bedoeling is.

Het fundamentele verschil tussen een RBMK en PWR hier is dat de laatste ipv van grafiet, water gebruikt als "moderator" (zeg maar katalysator dat de kernreactie reguleert). Is het (koel)water weg, stopt de kernreactie als vanzelf.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220409813
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De eerste effecten zijn in Azie. De eerste maatregelen worden genomen in Azië.

De Nederlandse regering ziet nog geen reden tot ingrijpen, terwijl experts wel waarschuwen.

Waar hebben we dat eerder meegemaakt
pi_220409820
quote:
12s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Alles kan in een dystopisch denken maar dat, daar door de Duitsers gebouwde, ding schakelt zelf uit.

Nogmaals, ploffen doen die PWR dingen niet. Dat dit gebeurde in Tjernobyl (ander type, RBMK) is een bewuste "ontwerpfout" (van Sovjetleiding omdat een PWR naast complexer en dus te duur was).
Enne een "meltdown" - zoals in Fukushima - is op zichzelf natuurlijk vervelend maar vormt geen risico op ploffende/stof besmetting e.d.

Dat er ellende is, zal - lokaal - zeker het geval kunnen zijn maar risico voor de verder afgelegen omgeving, acht ik nihil. Natuurlijk zal de locatie zelf - voor verder gebruik - onbruikbaar worden, wat hier ws dan ook juist de bedoeling is.

Het fundamentele verschil tussen een RBMK en PWR hier is dat de laatste ipv van grafiet, water gebruikt als "moderator" (zeg maar katalysator dat de kernreactie reguleert). Is het (koel)water weg, stopt de kernreactie als vanzelf.
De link die ik quotte was van de universiteit van Utah, die gaf best serieuze aantallen slachtoffers. Ik heb het er ook niet over dat hij ploft, ik heb het erover dat het tot grote schade kan leiden (door ongecontroleerde reacties. Ja, grotendeels lokaal, maar dat maakt de schade nog niet minder erg. PWR's worden gezien als veilig mits er geen bommen op vallen.

Het heeft hier trouwens niet te maken met dystopisch denken, dit is daadwerkelijk de dreiging die de president van de VS geuit heeft.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:08:13 #17
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409897
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:52 schreef beefkeek het volgende:

[..]
De link die ik quotte was van de universiteit van Utah, die gaf best serieuze aantallen slachtoffers. Ik heb het er ook niet over dat hij ploft, ik heb het erover dat het tot grote schade kan leiden (door ongecontroleerde reacties. Ja, grotendeels lokaal, maar dat maakt de schade nog niet minder erg. PWR's worden gezien als veilig mits er geen bommen op vallen.

Het heeft hier trouwens niet te maken met dystopisch denken, dit is daadwerkelijk de dreiging die de president van de VS geuit heeft.
Die president is een dystopische idioot zonder enige wetenschappelijke (kennis)achtergrond die o.a. in de coronaperiode meende dat inwendige ultraviolet straling het virus kon doden.

Maar goed, de inhoudelijke discussie is niet of iets kan maar wat iemand daarin wil (doen laten) geloven.
De escape-redenatie hier is dat er grote gevolgen kunnen zijn die dan niet zozeer voortkomen uit een stukgemaakt reactorontwerp maar omdat mensen als kippen zonder kop ergens dan gaan rondrennen.

Enne FWIW alles kan enig risico geven waarbij gelet het intrinsieke ontwerp van een PWR, dit fundamenteel klein is.
De gevolgen zijn dan natuurlijk, als bedoeld, desastreus voor de onmiddellijke omgeving, wat hier ook net de bedoeling is en knettergekke Tump dit kennelijk wil toebrengen.

Zo ja, zegt iets mij dat de vergelding gaat bestaan uit een vuile bom - die kan iemand bij wijze van spreken maken in z'n garagebox - dat pas echt voor bonje gaat zrogen. De raketten hebben de Iraniërs ontegenzeggelijk dus het is alleen nog kiezen hoeveel de rommel ze naar de overkant sturen. O ja, Iran berg voor grot stuk bombarderen; zal ze alleen maar doldriester maken omdat er niets anders meer is te verliezen.
pi_220409921
quote:
12s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:08 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die president is een dystopische idioot zonder enige wetenschappelijke (kennis)achtergrond die o.a. in de coronaperiode meende dat inwendige ultraviolet straling het virus kon doden.

Maar goed, de inhoudelijke discussie is niet of iets kan maar wat iemand daarin wil (doen laten) geloven.
De escape-redenatie hier is dat er grote gevolgen kunnen zijn die dan niet zozeer voortkomen uit een stukgemaakt reactorontwerp maar omdat mensen als kippen zonder kop ergens dan gaan rondrennen.

Enne FWIW alles kan enig risico geven waarbij gelet het intrinsieke ontwerp van een PWR, dit fundamenteel klein is.
De gevolgen zijn dan natuurlijk, als bedoeld, desastreus voor de onmiddellijke omgeving, wat hier ook net de bedoeling is en knettergekke Tump dit kennelijk wil toebrengen.

Zo ja, zegt iets mij dat de vergelding gaat bestaan uit een vuile bom - die kan iemand bij wijze van spreken maken in z'n garagebox - dat pas echt voor bonje gaat zrogen. De raketten hebben de Iraniërs ontegenzeggelijk dus het is alleen nog kiezen hoeveel de rommel ze naar de overkant sturen. O ja, Iran berg voor grot stuk bombarderen; zal ze alleen maar doldriester maken omdat er niets anders meer is te verliezen.
Ik denk dat vergelding eerder de richting van Israël op gaat dan andere kanten, maar dat neemt de hoeveelheid directe (en indirecte) slachtoffers in de omgeving nog niet weg. Een vuile bom weet ik niet, Iran heeft (als de berichten een beetje kloppen) niet zo heel veel uranium.

Het risico bij een PWR is inderdaad klein, mits voldaan wordt aan de gestelde veiligheidsprotocollen. Raketten die op 't dak gegooid worden vallen daar niet onder. Ze zullen ook niet op dat soort scenario's getest worden, en ik hoop dat dat in de komende dagen ook niet gaat gebeuren.

Ja, het is een dystopische idioot. Maar op dit moment (angstaanjagend genoeg) wel degene die aan de knoppen zit in de VS. Er zijn de afgelopen paar weken en maanden al meer idiote dingen voorbij gekomen, beginnend met Hegseth's "no more woke rules of engagement".
pi_220409929
Hierom moeten de goeden winnen en de lelijke mensen niet,

pi_220409946
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:16 schreef recidivist het volgende:
[ x ]

Op telegramkanalen worden al Israëlische mappen gedeeld van locaties met cruciale waterinfrastructuur bijv.

Wat mij bij de 12 daagse oorlog ook al opviel en ik niet zou verwachten is dat Iran het social media spelletje in psychologische oorlogsvoering wel beter speelt dan Israel.
Lol nee het is vooral ontzettend amateuristisch. Ze verspreiden de meest opzichtige nep-plaatjes en AI filmpjes van zogenaamd vernietigd Amerikaans materieel.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:38:29 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409976
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:15 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik denk dat vergelding eerder de richting van Israël op gaat dan andere kanten, maar dat neemt de hoeveelheid directe (en indirecte) slachtoffers in de omgeving nog niet weg. Een vuile bom weet ik niet, Iran heeft (als de berichten een beetje kloppen) niet zo heel veel uranium.

Het risico bij een PWR is inderdaad klein, mits voldaan wordt aan de gestelde veiligheidsprotocollen. Raketten die op 't dak gegooid worden vallen daar niet onder. Ze zullen ook niet op dat soort scenario's getest worden, en ik hoop dat dat in de komende dagen ook niet gaat gebeuren.

Ja, het is een dystopische idioot. Maar op dit moment (angstaanjagend genoeg) wel degene die aan de knoppen zit in de VS. Er zijn de afgelopen paar weken en maanden al meer idiote dingen voorbij gekomen, beginnend met Hegseth's "no more woke rules of engagement".
Het voert hier te ver om een lezing te houden maar neem even aan dat niet de protocollen zozeer de veiligheid vormen maar dat het totale ontwerp in zichzelf veilig is. De protocollen vormen deels daarin impliciete veiligheid omdat ze technisch tamelijk ingewikkeld (moeten) zijn om een PWR überhaupt te kunnen bedienen en die vooral in werking weten te houden.

En ja als je een bom gooit op een kernreactor kan die - beperkte - lokale puin/stofwolk ellendig van aard zijn.
En ja, in het slechtste geval gaat zowel het primaire als secundaire koelsysteem stuk waarmee en weet ik veel een paar honderdduizend liter water worden besmet. Niet leuk voor de vissen, scheepvaart en vissers maar niet onoverkomelijk als groot risico. Een plof met stratosferische rukwinden die blijft uitstralen, is vele malen ernstiger.

Voor een vuile bom, is 10kg al ruim genoeg om een groot gebied aan de overkant verder of dichterbij, langdurig onbewoonbaar te maken. En Iran heeft volgens de verhalen iets van 400kg verrijkte zooi (in verschillende gradaties).
pi_220409993
Wanneer is die 48u eigenlijk voorbij?
  maandag 23 maart 2026 @ 00:51:08 #23
38496 Perrin
pi_220409995
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:48 schreef tjoptjop het volgende:
Over 24 uur maar ik zou alle deadlines van Trump met een flinke korrel zout nemen. Als hij trek heeft dan escaleert hij nu of over een week.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:52:15 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220410031
Ik heb er dit over te zeggen,

pi_220410042
quote:
12s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:38 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het voert hier te ver om een lezing te houden maar neem even aan dat niet de protocollen zozeer de veiligheid vormen maar dat het totale ontwerp in zichzelf veilig is. De protocollen vormen deels daarin impliciete veiligheid omdat ze technisch tamelijk ingewikkeld (moeten) zijn om een PWR überhaupt te kunnen bedienen en die vooral in werking weten te houden.

En ja als je een bom gooit op een kernreactor kan die - beperkte - lokale puin/stofwolk ellendig van aard zijn.
En ja, in het slechtste geval gaat zowel het primaire als secundaire koelsysteem stuk waarmee en weet ik veel een paar honderdduizend liter water worden besmet. Niet leuk voor de vissen, scheepvaart en vissers maar niet onoverkomelijk als groot risico. Een plof met stratosferische rukwinden die blijft uitstralen, is vele malen ernstiger.

Voor een vuile bom, is 10kg al ruim genoeg om een groot gebied aan de overkant verder of dichterbij, langdurig onbewoonbaar te maken. En Iran heeft volgens de verhalen iets van 400kg verrijkte zooi (in verschillende gradaties).
En als dat ‘elders’ Israël heeft geef ik weinig voor de overlevingskans van Iran. We hebben dan wel ons eerste echte nucleaire conflict te pakken.

Ik zou me er niet te veel op verheugen.
pi_220410051
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:48 schreef tjoptjop het volgende:
Steve heeft op zijn kanaal een countdown geplaatst :D

Nog 22 uur en 49 minuten te gaan
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 maart 2026 @ 05:46:43 #28
284411 crew  heywoodu
pi_220410115
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 01:54 schreef Toefjes het volgende:

[..]

En als er dan niks gedaan wordt, hebben ze nog hooguit 2 weken!
  maandag 23 maart 2026 @ 06:27:08 #29
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220410138
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef recidivist het volgende:
Daarom geloof ik geen reet van dat bericht dat de Golfstaten en/of Saudi Arabië trump “achter de schermen pushen door te gaan nu ze toch in de oorlog zitten totdat het regime is verdreven”. Is echt bullshit en zoals vaker in deze oorlog staaltje psyops en fake news.

Zij weten zeker nu als geen ander wat er op het spel staat als Trump zeer binnenkort daadwerkelijk zijn mariniers naar Kharg-eiland stuurt om dat in te lijven. Dan gaan de Golflanden en Saudi Arabië tegen een mega rampscenario aanlopen dat zij in hun geschiedenis nooit eerder hebben meegemaakt in de escalatie die er dan zit aan te komen.

Bullshit verhaaltje dus.
Sure maar we merken nu dat Iran de rest kan chanteren!
Eigenlijk een groot deel van de planeet!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  maandag 23 maart 2026 @ 06:27:28 #30
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220410139
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 01:54 schreef Toefjes het volgende:

[..]

ok, waarom?
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220410142
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 06:27 schreef theguyver het volgende:

[..]
ok, waarom?
Ik denk omdat hij zin had om een countdown op zijn stream te plaatsen.
pi_220410258
Dan is het 24 maart om 0.44 uur afgelopen, het ultimatum, als ik dat goed heb uitgerekend.

Nederlandse tijd.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220410267
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:17 schreef tesssssssss het volgende:
Dan is het 24 maart om 0.44 uur afgelopen, het ultimatum, als ik dat goed heb uitgerekend.

Nederlandse tijd.
Trump is allang vergeten dat die dat gezegd heeft.
Vakman pur sang
pi_220410271
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat kan ook, maar dat maakt het juist zo spannend. Vind ik dan. Of spannend, eng.
pi_220410276
quote:

[..]
Dat wisten we daarvoor ook al.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 maart 2026 @ 07:27:35 #36
284411 crew  heywoodu
pi_220410282
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die gaat er gewoon van uit dat hij twee weken gezegd heeft, zoals altijd.
  maandag 23 maart 2026 @ 07:29:25 #37
38496 Perrin
pi_220410288
quote:

[..]
Dat wisten we al 30+ jaar. Net als de Houthi's en iedereen die in de buurt van 'choke points' woont of een stel nucleaire wapens heeft.

Daarom is het dus verstandig niet te ver te escaleren en dat wanneer je dat wel doet, je een goed onderbouwd plan hebt, in plaats van 'we zien wel hoever we komen'.
  maandag 23 maart 2026 @ 07:44:11 #38
38496 Perrin
pi_220410341
Het einde van de oorlog is nog (lang) niet in zicht en er staat met Trump's ultimatum zelfs verdere escalatie en vernietiging van infrastructuur in de regio op het menu..

De directeur van het Internationaal Energieagentschap (IEA), Fatih Birol, waarschuwt dat de wereld de ernst van de huidige energiecrisis nog steeds onderschat. De crisis wordt veroorzaakt door de feitelijke blokkade van de Straat van Hormuz door Iran, een cruciale doorgang waar normaal ongeveer een vijfde van de wereldwijde olie- en gasstromen doorheen gaat.

Volgens Birol ligt het grootste probleem niet alleen in de huidige verstoring, maar vooral in wat daarna komt. Zelfs als het conflict eindigt en de zeestraat weer opengaat, zal het herstel van beschadigde olie- en gasinfrastructuur maanden tot zelfs jaren duren. Energievoorziening kan namelijk niet zomaar direct worden hervat; installaties, personeel en logistiek hebben tijd nodig om weer op gang te komen. Dit langdurige effect is volgens hem nog onvoldoende ingeprijsd in de energiemarkten.

Daarnaast gaat de impact verder dan alleen olie en gas. Ook andere essentiële grondstoffen, zoals kunstmest, petrochemische producten, zwavel en helium, worden geraakt. Dit heeft brede gevolgen voor landbouw, industrie en wereldwijde toeleveringsketens.

De kernboodschap van Birol is duidelijk: zolang de Straat van Hormuz gesloten blijft, zullen de energieprijzen blijven stijgen. En zelfs na een eventuele oplossing zal de economische naschok veel langer aanhouden dan veel mensen nu beseffen.

quote:
IEA Chief Issues Stark Warning on Iran War And It Could Be Worse Than 1970s Oil Crises

The head of the International Energy Agency has delivered one of the starkest assessments yet of where the global energy crisis is heading — and his core message is that the world has not yet begun to price in how bad this gets.

Fatih Birol, IEA Executive Director, said in an interview that politicians and markets were still underestimating the scale of the disruption caused by Iran’s effective blockade of the Strait of Hormuz — the waterway through which approximately one-fifth of the world’s oil and liquefied natural gas normally flows. “People understand that this is a major challenge, but I am not sure that the depth and the consequences of the situation are well understood,” he said.

The most consequential part of Birol’s warning was not about the crisis as it stands today. It was about what happens after it ends. Even in the scenario where the conflict concludes and the Strait reopens, the physical infrastructure of Gulf energy production has been so severely damaged that recovery will be measured in months and years, not weeks. “It will take a long time,” he said. “It will be six months for some sites to be operational, others much longer.”
pi_220410351
Even lachen maar weer indien mogelijk :%

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220410352
twitter
pi_220410363
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik ga vandaag mijn pellets voor komende winter alvast bestellen; 1000kg.

Normaal worden die richting zomer een stuk goedkoper. Ik verwacht nu juist duurder en flink ook. Dat was destijds met Oekraïne ook het geval.

Dan zit ik in elk geval komende winter er weer warmpjes bij zonder de hoofdprijs te moeten betalen.

Ik raad iedereen met een pelletkachel aan hetzelfde te doen.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220410372
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 11:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ergens tussen de 4 en 4,5%. En vergeet niet dat al die werkeloze ITers niet even het halve land doorkruisen om ergens voor een hongerloontje loodzware dagarbeid in de agrarische sector te gaan verrichten om maar wat te noemen. Bovendien zien we hier weer het eeuwige zero-sum denken.
Hier klagen werklozen al als ze 20 min met het OV moeten.
Corporate translator
pi_220410374
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:51 schreef HSG het volgende:

[..]
Hier klagen werklozen al als ze 20 min met het OV moeten.
Jij hebt er veel gesproken merk ik wel.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220410401
Vraag mij af wat hiervan waar blijkt te zijn.
twitter
  maandag 23 maart 2026 @ 08:03:12 #45
38496 Perrin
pi_220410416
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:57 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Die Macgregor is een beetje de Robert Jensen van de VS. Die verzint vanalles voor clicks & likes.
pi_220410428
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:03 schreef Perrin het volgende:

[..]
Die Macgregor is een beetje de Robert Jensen van de VS. Die verzint vanalles voor clicks & likes.
Is het te vergezocht? Wanneer Israël kernwapens inzet, dat dit de reactie is van een Rusland? Of misschien zelfs China. Of wie dan ook met kernwapen.
pi_220410486
Zeg het maar... :P

quote:
Russian Defense Minister:

"Yes, what we are saying is true: Iran possesses offensive missile systems that the United States does not have. There are highly advanced missiles that have not yet been used. Iran has a stockpile capable of destroying the entire Middle East, not just Israel.

We call on the United States and Israel to immediately stop the war and declare the failure of the military operation against Iran. Otherwise, the losses and damage will be a surprise. That is all."
twitter
pi_220410518
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:19 schreef Since2003 het volgende:
[..]
[ x ]
Nee.

quote:
[ x ]
Nee.

Hou het maar bij verifieerbaar nieuws.

Dit is allemaal propaganda om de opinie te verschuiven.
pi_220410520
Edit laat maar heb nu zelf ook vraagtekens
  maandag 23 maart 2026 @ 08:36:37 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220410547
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:46 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
“As Israeli pm Netanyahu swears to destroy Iran”

Het gaat dus niet om het ‘helpen’ van de bevolking daar maar om het vernietigen. Al die protesten en aanslagen zijn ook veroorzaakt door Israël, net als in 1954.
The End Times are wild
pi_220410553
quote:
3s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:50 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik ga vandaag mijn pellets voor komende winter alvast bestellen; 1000kg.

Normaal worden die richting zomer een stuk goedkoper. Ik verwacht nu juist duurder en flink ook. Dat was destijds met Oekraïne ook het geval.

Dan zit ik in elk geval komende winter er weer warmpjes bij zonder de hoofdprijs te moeten betalen.

Ik raad iedereen met een pelletkachel aan hetzelfde te doen.
Voor hoge prijzen ben ik niet bang, dat is vooral enorm vervelend en duur.
Hier komt er 12 kuub hout deze week binnen. Met 2 houtkachels in de woonkamer kan ik in ieder geval ons gezin warm houden mocht de gasvoorraad een keer op zijn. Ik zie groningen ook nog wel onder immense druk weer open gaan...
  maandag 23 maart 2026 @ 08:40:43 #52
38496 Perrin
pi_220410570
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat dus niet om het ‘helpen’ van de bevolking daar maar om het vernietigen. Al die protesten en aanslagen zijn ook veroorzaakt door Israël, net als in 1954.
Heb je gezien hoe Gaza eruitziet? Wat ze in Libanon doen? Natuurlijk geeft hij geen reet om die bevolking.

Het gaat hem om Israël, hij is geen moeder Theresa.
  maandag 23 maart 2026 @ 08:43:31 #53
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220410579
quote:
[..]
[ x ]
Waar zijn de armata's?
Die waren ook beloofd in Ukraine...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 08:44:55 #54
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220410585
quote:
[..]
[ x ]
Ach Shoigu...
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220410625
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waar zijn de armata's?
Die waren ook beloofd in Ukraine...
Ja de RMS was ook beloofd enzo
pi_220410665
twitter
pi_220410676
quote:

[..]

Dus komen we weer terug bij het feit dat deze strijd voor Iran existentieel is. En er arriveert een Amerikaanse vloot in de Perzische Golf deze week.
pi_220410706
https://www.independent.c(...)arning-b2941153.html

Omg trump gaat nukes gebruiken !! Armageddon is hier !!!
pi_220410713
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:08 schreef tesssssssss het volgende:
[ x ]
Goed verhaal Rutte, ik ga toch vast zorgen dat ik komende winter op zeker warm zit. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen handelen dan in jouw slap gelul.
vosss is de naam,
  maandag 23 maart 2026 @ 09:19:47 #60
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220410721
quote:
[ x ]
Broodje aap.
enkelband
  maandag 23 maart 2026 @ 09:20:32 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220410724
quote:
[ x ]
Laat Trump en Netanyahu lekker hun eigen rotzooi opruimen.
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:22:25 #62
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410739
quote:

[..]

Netanyahu heeft nergens gezworen om Iran te vernietigen.
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Laat Trump en Netanyahu lekker hun eigen rotzooi opruimen.
Zullen we dat Oekraïne anders ook even laten doen of gaan er dan weer ineens andere regels op? Je kunt ook gewoon in beide gevallen erkennen dat ondersteuning noodzakelijk is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 23 maart 2026 @ 09:22:53 #63
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220410742
quote:
[ x ]
Zelfs Rutte kan dit niet meer teflonnen.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:23:56 #64
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220410747
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Zullen we dat Oekraïne anders ook even laten doen of gaan er dan weer ineens andere regels op? Je kunt ook gewoon in beide gevallen erkennen dat ondersteuning noodzakelijk is.
Oekraïne werd binnen gevallen, Trump en Bibi kozen er zelf voor om bommen op een land te gooien. Goede vergelijking weer.
pi_220410752
Als Nederland mee gaat doen is het einde Europa en tijd voor een nexit!
pi_220410772
Zojuist volle pallet pellets besteld. Die is sinds gisteren 10 euro gestegen in prijs. Exact zoals ik al dacht.
Nu ¤529 betaald voor 1050kg premium merk witte pellets. Gisteren was dat dus nog 519 euro.

Daar stook ik anderhalve winter op.

Ik gok dat deze prijs snel richting de 600 euro gaat. Minstens.

[ Bericht 0% gewijzigd door vosss op 23-03-2026 09:52:28 ]
vosss is de naam,
  maandag 23 maart 2026 @ 09:30:33 #67
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410777
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:23 schreef Momo het volgende:

[..]
Oekraïne werd binnen gevallen, Trump en Bibi kozen er zelf voor om bommen op een land te gooien. Goede vergelijking weer.
Ah, en dat was zomaar? Er was totaal geen aanleiding voor om Iran aan te vallen?

Je zou natuurlijk ook kunnen constateren dat er in Iran simpelweg een levensgevaarlijk regime aan de macht is dat de hele Midden-Oosten heeft gedestabiliseerd, verschillende landen totaal ontwricht (Jemen, Syrië, Libanon), terreurgroeperingen traint, financiert en bewapend en heeft gezworen Israël te willen vernietigen en zelfs hier in het Westen politieke dissidenten probeert te liquideren. Moeten we dat allemaal maar laten gebeuren? Terwijl men ook nog doodleuk aan langeafstandsraketten knutselt en kernwapens.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 23 maart 2026 @ 09:32:22 #68
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220410783
quote:

[..]
[..]
Oekraïne wordt omgetoverd tot smeulende puinhopen door een barbaars optredend imperialistisch buurland. Trump en Netanyahu begonnen zelf, en geheel op eigen houtje, met de oorlog in Iran.

Waarom zouden andere landen de kolen uit het vuur moeten slepen voor Trump, die de oorlog naar eigen zeggen al lang en breed gewonnen heeft en bovendien meermaals geroepen heeft noch hulp te willen noch hulp nodig te hebben?
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:33:23 #69
38496 Perrin
pi_220410789
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:16 schreef alternatif het volgende:

Ach het werkte ook in Japan.
pi_220410796
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, en dat was zomaar? Er was totaal geen aanleiding voor om Iran binnen te vallen?

Je zou natuurlijk ook kunnen constateren dat er in Iran simpelweg een levensgevaarlijk regime aan de macht is dat de hele Midden-Oosten heeft gedestabiliseerd, verschillende landen totaal ontwricht (Jemen, Syrië, Libanon), terreurgroeperingen traint, financiert en bewapend en heeft gezworen Israël te willen vernietigen en zelfs in het Westen politieke dissidenten probeert te liquideren. Moeten we dat allemaal maar laten gebeuren?
Binnenvallen != vernietigen. Israël is op dit moment gigantisch aan ‘t escaleren, ook in Libanon. Ik snap ‘t wel, Israël heeft nu een krachtige bondgenoot die er wel zin in heeft. Dat zal bij een volgende president waarschijnlijk wel anders zijn.

Dit topic zou zoveel fijner zijn als je je ratio en nuance niet blind één kant op zou laten bewegen.
pi_220410797
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:29 schreef vosss het volgende:
Zojuist volle pellet pellets besteld. Die is sinds gisteren 10 euro gestegen in prijs. Exact zoals ik al dacht.
Nu ¤529 betaald voor 1050kg premium merk witte pellets. Gisteren was dat dus nog 519 euro.

Daar stook ik anderhalve winter op.

Ik gok dat deze prijs snel richting de 600 euro gaat. Minstens.
Scheelt dat ze best eenvoudig zelf te maken zijn.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:34:52 #72
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220410798
Damn, na 3 jaar lang NOEKS! doomerij van mensen door de oorlog in Rusland beginnen we nu opnieuw met Iran?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 23 maart 2026 @ 09:36:20 #73
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410816
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Oekraïne wordt omgetoverd tot smeulende puinhopen door een barbaars optredend imperialistisch buurland. Trump en Netanyahu begonnen zelf, en geheel op eigen houtje en ogenschijnlijk, met de oorlog in Iran.

Waarom zouden andere landen de kolen uit het vuur moeten slepen voor Trump, die de oorlog naar eigen zeggen al lang en breed gewonnen heeft en bovendien meermaals geroepen heeft noch hulp te willen noch hulp nodig te hebben?
Right. Ook hier de vraag: er is dus helemaal geen reden voor militair ingrijpen in Iran?

Er zijn namelijk nogal wat landen een behoorlijke puinhoop geworden (mede) door het Iraanse regime, denk aan Jemen, Libanon en Syrië. Om nog maar te zwijgen over het aansturen van terreurgroeperingen om Israël te terroriseren en de eigen burgerbevolking die als het moet met de tienduizenden tegelijk worden afgeslacht.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:37:35 #74
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410822
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:34 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Binnenvallen != vernietigen. Israël is op dit moment gigantisch aan ‘t escaleren, ook in Libanon. Ik snap ‘t wel, Israël heeft nu een krachtige bondgenoot die er wel zin in heeft. Dat zal bij een volgende president waarschijnlijk wel anders zijn.

Dit topic zou zoveel fijner zijn als je je ratio en nuance niet blind één kant op zou laten bewegen.
Israël heeft simpelweg nergens gezegd dat het Iran wil vernietigen. Dat is dus gewoon een leugen. En Israël escaleert niet in Libanon, het was Hezbollah die begon met Israël aan te vallen. Waarom draai je dit om?
pi_220410828
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Right. Ook hier de vraag: er is dus helemaal geen reden voor militair ingrijpen in Iran?

Er zijn namelijk nogal wat landen een behoorlijke puinhoop geworden (mede) door het Iraanse regime, denk aan Jemen, Libanon en Syrië. Om nog maar te zwijgen over het aansturen van terreurgroeperingen om Israël te terroriseren en de eigen burgerbevolking die als het moet met de tienduizenden tegelijk worden afgeslacht.
Het Iraanse regime is een boevenregime, dus om dat boevenregime af te zetten vernietigen we alles en bombarderen we jullie terug naar de middeleeuwen.

Maar heb je al dank je wel gezegd tegen onze president?!
pi_220410829
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Damn, na 3 jaar lang NOEKS! doomerij van mensen door de oorlog in Rusland beginnen we nu opnieuw met Iran?
Samson Optie is Israëlische doomerij inderdaad.
pi_220410839
quote:
81s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ach Shoigu...
Ze zeiden ook dat Iraanse raketten een bereik van 2000km hadden.
Dat blijkt niet te kloppen want ze komen verder.
En als Iran en Rusland op het gebied van raketten samen werken kan het nog wel eens goed fout gaan voor de USA.
pi_220410844
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Israël heeft simpelweg nergens gezegd dat het Iran wil vernietigen. Dat is dus gewoon een leugen. En Israël escaleert niet in Libanon, het was Hezbollah die begon met Israël aan te vallen. Waarom draai je dit om?
Het is ook altijd de schuld van een ander hè? Maar hier geldt hetzelfde. Hezbollah en Israel vechten, dus heel Libanon moet eronder lijden. Tegelijkertijd even zootje huizen vernietigen hier en daar, want we zijn er nu toch.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:42:06 #79
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220410850
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Dat zegt niemand.

Het punt is dat Trump op eigen houtje, ogenschijnlijk zonder plan en tegen zijn adviseurs in, een oorlog begint en nu dat allemaal niet zo voorspoedig verloopt andere landen maar moeten bijspringen.
Huilen dan.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 09:42:46 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220410853
quote:
[..]
Wat heeft het een met het ander te maken?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220410856
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:41 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het is ook altijd de schuld van een ander hè? Maar hier geldt hetzelfde. Hezbollah en Israel vechten, dus heel Libanon moet eronder lijden. Tegelijkertijd even zootje huizen vernietigen hier en daar, want we zijn er nu toch.
De Libanezen kotsen op de Palestijnen.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 09:45:15 #82
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220410869
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:40 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ze zeiden ook dat Iraanse raketten een bereik van 2000km hadden.
Dat blijkt niet te kloppen want ze komen verder.
En als Iran en Rusland op het gebied van raketten samen werken kan het nog wel eens goed fout gaan voor de USA.
Dus nog een geode reden om ons niet in dit domme conflict te mengen. ^O^
  maandag 23 maart 2026 @ 09:45:27 #83
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220410870
quote:

[..]
Weet dat je reageert op een user die het Israëlische kolonistenbeleid omschrijft als "wat huizen en dorpjes bouwen".
Huilen dan.
pi_220410881
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:43 schreef UitStraling het volgende:

[..]
De Libanezen kotsen op de Palestijnen.
Misschien moeten we wat paracetamol die kant op sturen dan?
pi_220410883
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dus nog een geode reden om ons niet in dit domme conflict te mengen. ^O^
Dat sowieso, laat ze het maar lekker uitzoeken.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:47:32 #86
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410884
quote:

[..]
Wie is hier begonnen? Hezbollah natuurlijk. Jij wijst naar Israël en stelt dat zij escaleren. Waarom doe je dat?
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Weet dat je reageert op een user die het Israëlische kolonistenbeleid omschrijft als "wat huizen en dorpjes bouwen".
Je hebt nog altijd niet kunnen onderbouwen op welke manier dit anders zou liggen. Er worden namelijk ook dorpen gebouwd op de Westelijke Jordaanoever door Israël, dat is het proces dat men omschrijft als 'koloniseren'. Waarom zouden er geen Joden mogen wonen daar?
pi_220410924
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:16 schreef alternatif het volgende:

Dat staat er niet.
WHO bereidt zich alleen voor op het scenario en houdt er rekening mee.
Tevens nieuws van 4 dagen geleden.
pi_220410944
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:47 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wie is hier begonnen? Hezbollah natuurlijk.
Niemand die hier ontkent dat Hezbollah een terroristische groep is.

Maar wat Israël nu doet is buitensporig.

Ze stellen simpelweg dat (vrijwel ongewapende) burgers maar moeten opstaan tegen Hezbollah en als ze dat niet doen, "dan zijn ze ook terroristen en mag je ze verdrijven, de woningen vernietigen en het land inpikken".

Israël komt momenteel overal mee weg, helaas.
pi_220410965
Het blijft er voorlopig nog wel eventjes regenen.
pi_220410970
quote:

[..]
Wie is hier begonnen? Hezbollah natuurlijk. Jij wijst naar Israël en stelt dat zij escaleren. Waarom doe je dat?
[..]
Je hebt nog altijd niet kunnen onderbouwen op welke manier dit anders zou liggen. Er worden namelijk ook dorpen gebouwd op de Westelijke Jordaanoever door Israël, dat is het proces dat men omschrijft als 'koloniseren'. Waarom zouden er geen Joden mogen wonen daar?
Makkelijk discussiëren hè? Pak één stukje, trek het uit zijn verband en doe daar verongelijkt over.

Ik heb nergens gezegd wie er schuld heeft, ik heb het over de huidige situatie.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:02:52 #91
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410971
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niemand die hier ontkent dat Hezbollah een terroristische groep is.

Maar wat Israël nu doet is buitensporig.

Ze stellen simpelweg dat (vrijwel ongewapende) burgers maar moeten opstaan tegen Hezbollah en als ze dat niet doen, "dan zijn ze ook terroristen en mag je ze verdrijven, de woningen vernietigen en het land inpikken".

Israël komt momenteel overal mee weg, helaas.
Op welke manier zou het buitensporig zijn? Israël trekt Libanon binnen om te partij aan te pakken die Israël weer eens aanvalt. En dat doet het natuurlijk uit steun voor Iran, Hezbollah is een terreurgroepering die juist door de financiering van Iran, Libanon in de grip heeft kunnen krijgen en een militair tak heeft kunnen ontwikkelen sterker dan het Libanese leger.

Dit gaat dan ook niet over woningen vernietigen of land inpikken. Het gaat over Hezbollah aanpakken. En als het je niet eens bent met hoe Israël dit doet, welke alternatieven stel je voor? Hoe zou Israël hier volgens jou met moeten dealen?
pi_220410976
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Op welke manier zou het buitensporig zijn? Israël trekt Libanon binnen om te partij aan te pakken die Israël weer eens aanvalt.
"Aan te pakken"? Dat is wel heel simplistisch gesteld. Ze gaan letterlijk met bulldozers door de straten daar, alles wordt geëgaliseerd. Honderdduizenden vluchtelingen die hun woning kwijt zijn.

Moet je eens voorstellen dat dat hier gebeurt, een land dat even jouw huis aan de kant schuift omdat je niet bent opgestaan tegen "insert random iets".

Israël heeft dit sluw gepland met de aanvallen op Iran, omdat daar nu de meeste aandacht naar toe gaat.
pi_220410985
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:46 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Hormuz is toch gesloten voor alle vrachtverkeer, whats different?
Vakman pur sang
pi_220410991
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je hebt nieuws gemist. Tegen betaling mogen bepaalde vriendelijke partijen wel doorvaren momenteel.
Is maar ~10% van wat er ligt geloof ik.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:06:51 #95
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220410992
quote:

[..]
Ze kunnen het semi permanent maken met heel veel zeemijnen.
pi_220411000
Gisteravond op zo’n talkshow zat een journalist met familie in Iran.
En ook Michiel de ADHD Vos zat er.
Die journalist zei, ja dan hebben ze geen stroom voor een tijdje en komen er miljoenen naar de EU.

Alsof dat vanzelfsprekend is..je kunt gewoon je grenzen gesloten houden hoor.
Vakman pur sang
  maandag 23 maart 2026 @ 10:08:02 #97
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411002
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Aan te pakken"? Dat is wel heel simplistisch gesteld. Ze gaan letterlijk met bulldozers door de straten daar, alles wordt geëgaliseerd. Honderdduizenden vluchtelingen die hun woning kwijt zijn.

Moet je eens voorstellen dat dat hier gebeurt, een land dat even jouw huis aan de kant schuift omdat je niet bent opgestaan tegen "insert random iets".
Momenteel bombardeert Israël vooral en gaat niet op grote schaal met bulldozers door de straten.

Bovendien kom je niet met een concreet antwoord op de gestelde vragen. Welke alternatieven zie jij voor je? Hoe zou Israël dit volgens jou moeten aanpakken?
  maandag 23 maart 2026 @ 10:08:29 #98
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411003
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Die journalist zei, ja dan hebben ze geen stroom voor een tijdje en komen er miljoenen naar de EU.

Dit inderdaad.
pi_220411004
quote:

[..]
Niet voor (al het) uitgaande verkeer. Sommige landen mogen in elk geval de straat uit. Dus helemaal gesloten is het nog niet. Dit kan dus wel veranderen.
pi_220411006
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hebt nieuws gemist. Tegen betaling mogen bepaalde vriendelijke partijen wel doorvaren momenteel.
Is maar ~10% van wat er ligt geloof ik.
Ja dat brengt ons en de VS niks, want we zitten er niet bij.
Verder zou ik ook niet bang worden van dit dreigement.
Als het regime helemaal gesloopt is dan is de zeestraat zo weer vrij.
Vakman pur sang
pi_220411011
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:07 schreef Lospedrosa het volgende:

In theorie kan alles.
In de praktijk komen er straks stromen vluchtelingen uit o.a. Libanon en Iran naar Europa en wordt het nog drukker in Ter Apel.

Wensdenken vs realiteit.
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 10:09:41 #102
364681 over_hedge
pi_220411013
oh zijn we weer op het punt dat je geen kritiek mag hebben op israel als je zelf niet even met een oplossing komt voor een shit regio die al 100+ jaren een shitshow is *O*
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_220411014
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In theorie kan alles.
In de praktijk komen er straks stromen vluchtelingen uit o.a. Libanon en Iran naar Europa en wordt het nog drukker in Ter Apel.

Wensdenken vs realiteit.
Gebrek aan ambitie.
Vakman pur sang
  maandag 23 maart 2026 @ 10:11:01 #104
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411017
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In theorie kan alles.

Wensdenken vs realiteit.
Als die worden toegelaten wel. Je kunt die ook bij de Europese grenzen weren. Kijk naar Polen, kijk naar Hongarije.
pi_220411020
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat brengt ons en de VS niks, want we zitten er niet bij.
Verder zou ik ook niet bang worden van dit dreigement.
Welk dreigement?

quote:
Als het regime helemaal gesloopt is dan is de zeestraat zo weer vrij.
Het leger is opgedeeld in 32 zelfstandig opererende divisies (of hoe je het ook noemt).
Als onthoofd je die compleet, de aanvallen zullen blijven komen.

We denken teveel in westerse oorlogsvoering met een hiërarchisch systeem dat je kan uitschakelen.
pi_220411030
quote:

[..]
[..]
quote:
Israel to expand ground and air attacks against Hezbollah in Lebanon
Katz also said Israeli forces had been ordered to demolish homes in Lebanese villages along the border to neutralise threats to Israeli communities. He said the method would follow the one used in the war against Hamas in Gaza, where the Israeli military destroyed buildings and forced the evacuation of areas to create security zones inside the territory.
Ja, volledig proportioneel inderdaad.

In de volksmond noemen we dit landjepik.
pi_220411032
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Dit gaat dan ook niet over woningen vernietigen of land inpikken. Het gaat over Hezbollah aanpakken.
Ja ja en wanneer dit stuk libanon een tijdje geannexeerd is door Israël worden de doelpalen verzet en is het land opeens niet meer van Libanon.
pi_220411035
Lospedros denkt dat Iran het formaat Gaza heeft. Is Hamas al kapot? :P

En dan denken ze het met Iran wel even te kunnen.

pi_220411036
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Gebrek aan ambitie.
Gebrek aan realiteit.
Die vluchtelingen gaan komen.
Er is momenteel niets ingericht om daar wat tegen te doen, net als met Syrië en eerdere crisis.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:14:02 #110
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220411038
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als die worden toegelaten wel. Je kunt die ook bij de Europese grenzen weren. Kijk naar Polen, kijk naar Hongarije.
Makkelijk zeggen, die vluchtelingen willen niet naar Polen of Hongarije. En ze komen toch wel naar de EU met bootjes.
pi_220411040
quote:

[..]
Je kan er allerlei rechtse droombeelden op loslaten maar ze gaan komen, zie de 2 posts hierboven.
pi_220411044
quote:

[..]
Ik dacht dat je juist minder terrorisme wilde? Wat denk je dat er gebeurt met een deel van de mensen die alles kwijt zijn en nergens heen kunnen? Die worden geen lid van kinderen voor kinderen, die radicaliseren.

Het gebrek aan vooruit denken in dit topic is weer interessant.

[ Bericht 0% gewijzigd door beefkeek op 23-03-2026 10:21:36 ]
  maandag 23 maart 2026 @ 10:17:52 #113
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411059
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:13 schreef beefkeek het volgende:

[..]
[..]

Dit is zeker proportioneel, dit neutraliseert namelijk het gevaar. En welk land wordt er precies ingepikt? Ik lees hier dat er een bufferzonde wordt gecreëerd. Wetende dat het Zuiden van Libanon erg veel Hezbollah-stemmende sjiieten zitten, is dat niet zo vreemd. Zulke mensen stemmen voor Hezbollah, dit is wat je dan krijgt. Of had jij dan verwacht dat Israël maar niets zou doen en dit gevaar zou laten bestaan? Het gaat al jaren zo, op een geven moment is het klaar.
pi_220411065
quote:
⚡️🇮🇷🇺🇸JUST IN: IRGC Responds to Trump:

IRGC Public Relations:

“The lying, terrorist, and child-killing president of the United States has claimed that the IRGC intends to target the region's desalination plants and cause hardship for the people of the region.

Firstly, it is the aggressive and anti-people American army that started the war by killing children and sacrificing 180 elementary school children, and so far has targeted five water supply infrastructures including the desalination plant on Qeshm Island. The Islamic Revolutionary Guard Corps has never done such a thing.

Secondly, it is this terrorist and child-killing American president who has threatened to attack Iran's power plants, and naturally, attacking electricity will disrupt many humanitarian services such as hospitals, relief posts, water networks, and desalination plants, which is inhumane. What we have done is to announce our decision that if there is an attack on power plants, Iran will retaliate by targeting the power plants of the occupying regime and the power plants of regional countries that supply electricity to US bases, as well as the economic, industrial, and energy infrastructures in which Americans have shares. Rest assured, we will do this.

You hit our hospital, we did not do such a thing; you hit our relief centers, we did not do such a thing; you hit our schools, we did not do such a thing, but if you hit the electricity, we will hit the electricity.

We are determined to respond to any threat at the same level it creates in the deterrence balance, and we will do so. America does not know our capabilities and will see them on the battlefield.”

Source: ISNA.
https://x.com/i/status/2035952320421212441
pi_220411072
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:15 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik dacht dat je juist minder terrorisme wilde? Wat denk je dat er gebeurt met een deel van de mensen die alles kwijt zijn en nergens heen kunnen? Die worden geen lid van kinderen voor kinderen, die radicaliseren.

Het gebrei aan vooruit denken in dit topic is weer interessant.
Er heerst de simplistische gedachte dat je extremisme / terrorisme kan uitroeien door terroristen uit te roeien.
In de praktijk voed je een heel nieuwe generatie met haat om weer uit te groeien tot terroristen.
Zeker als je een hele bevolking verjaagt van de gronden waar ze zijn opgegroeid.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:20:47 #116
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411078
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:15 schreef beefkeek het volgende:

[..]

Het gebrei aan vooruit denken in dit topic is weer interessant.
De notie dat het aanpakken van terroristen meer terroristen creëert is onzin en al vaak genoeg bestreden. Op die manier kun je eigenlijk niets doen aan een bepaalde ideologie die tot terreur en ellende leidt. Ik geloof daar dan ook niet in. Een ideologie zal wellicht blijven bestaan, maar er kan wel degelijk worden gezorgd dat deze geen of minder invloed meer heeft. Zo is het nazisme ook verslagen.
pi_220411081
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is zeker proportioneel, dit neutraliseert namelijk het gevaar. En welk land wordt er precies ingepikt? Ik lees hier dat er een bufferzonde wordt gecreëerd.
En die "bufferzone" kan niet in Israël zelf gemaakt worden? Daarvoor moet je een deel van een ander land vernietigen?
pi_220411095
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is zeker proportioneel, dit neutraliseert namelijk het gevaar. En welk land wordt er precies ingepikt? Ik lees hier dat er een bufferzonde wordt gecreëerd. Wetende dat het Zuiden van Libanon erg veel Hezbollah-stemmende sjiieten zitten, is dat niet zo vreemd. Zulke mensen stemmen voor Hezbollah, dit is wat je dan krijgt. Of had jij dan verwacht dat Israël maar niets zou doen en dit gevaar zou laten bestaan? Het gaat al jaren zo, op een geven moment is het klaar.
Ah oke, dus landjepik is geoorloofd als daar iemand woont die je niet mag?
pi_220411101
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De notie dat het aanpakken van terroristen meer terroristen creëert is onzin en al vaak genoeg bestreden.
Door wie is dat bestreden? Door jou.

Als echt alleen de terroristen aangepakt zouden worden dan zou het misschien nog wat effect hebben.
Maar zoals je nu in Libanon en Iran ziet is dat burgers weer het slachtoffer worden (geen water, huizen kapot, op de vlucht gedreven) en daarmee voed je een hele nieuwe generatie met haat. En mensen die je haten zijn prima kandidaten om geronseld te worden door dat soort groeperingen.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:24:14 #120
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411107
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er heerst de simplistische gedachte dat je extremisme / terrorisme kan uitroeien door terroristen uit te roeien.
In de praktijk voed je een heel nieuwe generatie met haat om weer uit te groeien tot terroristen.
Zeker als je een hele bevolking verjaagt van de gronden waar ze zijn opgegroeid.
Nee, zo werkt het dus niet. Als we die lijn van redeneren volgen, dan zou het bombarderen van Nazi-Duitsland alleen maar meer nazis moeten hebben gecreëerd, niets is minder waar. Er is met keihard militair ingrijpen gezorgd dat het nazisme geen politieke en militaire macht meer had. En daarbij zijn miljoenen burgers om het leven gekomen. Iets dat we nu, anno 2026, als compleet onacceptabel hadden geacht.

Terrorisme moet worden aangepakt. Dat sommigen in het Westen vinden dat Israël gewoon maar dient te leven met allerlei terreurgroeperingen die het land om te zoveel tijd aanvallen is idioot. Dat zouden we van geen enkele ander land verwachten.
pi_220411108
Ik moet helaas gaan. Moet ff een stukje van de tuin van de buren inpikken om een bufferzone te maken zodat hun kat niet meer in m'n tuin komt.
pi_220411115
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:20 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De notie dat het aanpakken van terroristen meer terroristen creëert is onzin en al vaak genoeg bestreden. Op die manier kun je eigenlijk niets doen aan een bepaalde ideologie die tot terreur en ellende leidt. Ik geloof daar dan ook niet in. Een ideologie zal wellicht blijven bestaan, maar er kan wel degelijk worden gezorgd dat deze geen of minder invloed meer heeft. Zo is het nazisme ook verslagen.
Dat is dan ook niet wat ik zeg. Mensen die niets te verliezen hebben vechten niet volgens onze regels. Door mensen hun huis, haard en in sommige gevallen familie af te nemen krijg je meer extremisten.

Wat denk je van de paar miljoen Iraniërs die niet naar hun huis terug kunnen keren. Zullen die de VS en Israël bedanken of verantwoordelijk houden? “Zachte” diplomatie zoals gedaan via USAID was niet voor niets succesvol
pi_220411122
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik moet helaas gaan. Moet ff een stukje van de tuin van de buren inpikken om een bufferzone te maken zodat hun kat niet meer in m'n tuin komt.
Heb je geen tuinman aan wie je dit soort speciale operaties kunt overlaten?
pi_220411133
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:25 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Heb je geen tuinman aan wie je dit soort speciale operaties kunt overlaten?
Ja, mijn tuinman heet Donald maar hij begint wat dement te raken, voor je het weet pikt hij de verkeerde tuin in of sloopt hij het kippenhok.
pi_220411136
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat staat er niet.
WHO bereidt zich alleen voor op het scenario en houdt er rekening mee.
Tevens nieuws van 4 dagen geleden.
Er gaat geen grondinvasie komen maar er worden wel alvast 2k troepen gestuurd.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:26:39 #126
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411138
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:22 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ah oke, dus landjepik is geoorloofd als daar iemand woont die je niet mag?
Dat staat er niet, Israël creëert een bufferzone, het annexeert geen land. Waarom verdraai je dit?
quote:
Je zou een hekwerk kunnen plaatsen, alleen dat is ook weer niet goed. Dat heeft Israël zoals bekend bij de Westelijke Jordaanoever gedaan en dan wordt er gejankt dat het een zogenaamde apartheid is.

De realiteit is dan ook dat Israël het volgens sommigen nooit goed kan doen. Wat ook al aangeeft dat het een bad faith discussie is. Er speelt een enorme haat jegens een bepaald land mee en wat dat land ook doet, het is altijd fout.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 10:27:39 #127
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220411147
quote:
Niet boos zijn als je buren dan ook de brandgang barricaderen hè?
Maar misschien kun je wat voormalig goede vrienden, die je net verrot hebt gescholden, vragen of ze brandgang weer vrij voor je maken?
pi_220411152
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:26 schreef alternatif het volgende:

[..]
Wat heeft dat er mee te maken? Lees het even terug wat je post en wat ik antwoord.
Hoe passen die 2k troepen daar in?

Als we het toch over een invasie gaan hebben: voor een invasie zou je eerder 500.000 troepen nodig hebben, Iran is geen Schiermonnikoog.
pi_220411157
quote:
9s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:27 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Niet boos zijn als je buren dan ook de brandgang barricaderen hè?
Maar misschien kun je wat voormalig goede vrienden, die je net verrot hebt gescholden, vragen of ze brandgang weer vrij voor je maken?
Misschien brand ik voor de zekerheid het huis van de buren ook af. Als zij niet het gedrag van de kat veranderen dan zijn ze onderdeel van het probleem.

Nog meer ruimte voor een jacuzzi.
pi_220411160
quote:

[..]
2 weken na de oorlog begon _O_
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 10:29:27 #131
364681 over_hedge
pi_220411161
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:26 schreef HowardRoark het volgende:
Dat staat er niet, Israël creëert een bufferzone, het annexeert geen land. Waarom verdraai je dit?
Ohh dus rusland pikt Oekraïne helemaal niet in. Ze maken alleen een bufferzone.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:29:50 #132
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411166
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:24 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet wat ik zeg. Mensen die niets te verliezen hebben vechten niet volgens onze regels. Door mensen hun huis, haard en in sommige gevallen familie af te nemen krijg je meer extremisten.

Wat denk je van de paar miljoen Iraniërs die niet naar hun huis terug kunnen keren. Zullen die de VS en Israël bedanken of verantwoordelijk houden? “Zachte” diplomatie zoals gedaan via USAID was niet voor niets succesvol
En hoe denk je dat dit voor Israëliërs zelf is, die van kinds af aan met terrorisme te maken hebben, familieleden zijn verloren en op hun 18e het leger in moeten? Jij lijkt namelijk te denken dat de effecten van een oorlog maar een richting op werken.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:30:30 #133
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411171
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:29 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Ohh dus rusland pikt Oekraïne helemaal niet in. Ze maken alleen een bufferzone.
Rusland wilde Oekraïne in de volledigheid annexeren, Israël wil dit niet met Libanon. Israël wil het gevaar dat Hezbollah vormt elimineren. Oekraïne had namelijk geen terreurgroeperingen die constant Rusland aanvielen, Libanon heeft dat helaas wel.
pi_220411172
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Je zou een hekwerk kunnen plaatsen, alleen dat is ook weer niet goed. Dat heeft Israël zoals bekend bij de Westelijke Jordaanoever gedaan en dan wordt er gejankt dat het een zogenaamde apartheid is.

De realiteit is dan ook dat Israël het volgens sommigen nooit goed kan doen. Wat ook al aangeeft dat het een bad faith discussie is. Er speelt een enorme haat jegens een bepaald land mee en wat dat land ook doet, het is altijd fout.
Ze maken een bufferzone in een ander land. Dat is landjepik.

Om de analogie van @TheFreshPrince te gebruiken: als ik ruzie heb met mijn buurman 2 huizen verderop maak ik een bufferzone in de tuin van mijn buurman zodat ik niet meer aangevallen word. Mijn buurman heeft dat maar te accepteren.

Het gemak waarmee je in de slachtofferrol duikt zou indrukwekkend zijn als het niet zo droevig was.
pi_220411183
twitter
  maandag 23 maart 2026 @ 10:31:34 #136
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220411184
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gebrek aan realiteit.
Die vluchtelingen gaan komen.
Er is momenteel niets ingericht om daar wat tegen te doen, net als met Syrië en eerdere crisis.
Lol, zelfs zonder oorlog willen die bloedzuigers wel richting onze kant op komen. :D

Zodra wij het signaal geven dat ze een grote kans hebben om een asielstatus te krijgen komen ze vanzelf onze kant op. Het heeft alles te maken met binnenlands EU-beleid en weinig met wat er buiten onze grenzen afspeelt. Die kinderlijke redenering dat ze onze kant op komen omdat er oorlog is klopt natuurlijk voor geen meter.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:32:24 #137
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411193
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:30 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ze maken een bufferzone in een ander land. Dat is landjepik.

Om de analogie van @:TheFreshPrince te gebruiken: als ik ruzie heb met mijn buurman 2 huizen verderop maak ik een bufferzone in de tuin van mijn buurman zodat ik niet meer aangevallen word. Mijn buurman heeft dat maar te accepteren.

Het gemak waarmee je in de slachtofferrol duikt zou indrukwekkend zijn als het niet zo droevig was.
Nee hoor, dat is het niet. Het is je eigen veiligheid garanderen.

Wat zijn de alternatieven die Israël heeft? Hoe moet men volgens jou met het gevaar van Hezbollah omgaan?
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 10:34:24 #138
364681 over_hedge
pi_220411210
israel kan morgen een nuke gooien om een "bufferzone" te maken en howard praat het nog goed
pi_220411213
Je gaat sws weer extra Afrikanen krijgen die asiel aanvragen

Zijn zogenaamd uitwisselingsstudenten in Iran lol.

Was destijds bij Oekraïne ook zo.
pi_220411230
quote:
4s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:31 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Lol, zelfs zonder oorlog willen die bloedzuigers wel richting onze kant op komen. :D
Het is wat simplistisch om iedereen die buiten het Europese vasteland woont op 1 hoop te gooien.
We kregen echt niet zoveel vluchtelingen uit Iran en Libanon en dat gaat nu echt wel veranderen.

Idem voor Oekraïne, waar we er nu ook miljoenen van onderbrengen in de EU.

Ja, er zijn altijd mensen die op zoek zijn naar een beter leven maar dit soort incidenten wakkeren grote stromen aan. Dat wil je toch niet gaan ontkennen?

quote:
Als wij indicatie geven dat ze een grote kans hebben om een asielstatus te krijgen komen ze vanzelf onze kant op. Het heeft alles te maken met binnenlands EU-beleid en weinig met wat er buiten onze grenzen afspeelt. Die kinderlijke redenering dat ze onze kant op komen omdat er oorlog is klopt natuurlijk voor geen meter.
Ik denk niet dat een vluchteling uit Iran of Libanon zich momenteel druk maakt om een status.
Die zoeken vooral gebied waar zij en hun kinderen veilig zijn, onderdak hebben en water / voedsel hebben.

Vergeet niet dat er al miljoenen (!) vluchtelingen in de regio worden opgevangen, sommige vluchtelingenkampen in die regio waren zo "tijdelijk" dat er al woningen staan.

Bij iedere oorlog hebben we tot nu toe vluchtelingenstromen gezien. Dus die "kinderlijke redenering" klopt gewoon.

Kan je 1 oorlog van de afgelopen 50 jaar noemen die geen lokale vluchtelingenstroom op gang bracht?
  maandag 23 maart 2026 @ 10:39:39 #141
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220411260
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is wat simplistisch om iedereen die buiten het Europese vasteland woont op 1 hoop te gooien.
We kregen echt niet zoveel vluchtelingen uit Iran en Libanon en dat gaat nu echt wel veranderen.

Ja, er zijn altijd mensen die op zoek zijn naar een beter leven maar dit soort incidenten wakkeren grote stromen aan. Dat wil je toch niet gaan ontkennen?
[..]
Ik denk niet dat een vluchteling uit Iran of Libanon zich momenteel druk maakt om een status.
Die zoeken vooral gebied waar zij en hun kinderen veilig zijn, onderdak hebben en water / voedsel hebben.

Vergeet niet dat er al miljoenen (!) vluchtelingen in de regio worden opgevangen, sommige vluchtelingenkampen in die regio waren zo "tijdelijk" dat er al woningen staan.

Bij iedere oorlog hebben we tot nu toe vluchtelingenstromen gezien. Dus die "kinderlijke redenering" klopt gewoon.

Kan je 1 oorlog van de afgelopen 50 jaar noemen die geen lokale vluchtelingenstroom op gang bracht?
Dat ontken ik niet.

Maar dat ontheemden stad en land afreizen, vervolgens bij de grenzen van Europa aankomen en dan nog eens helemaal richting Nederland trekken heeft wel alles te makken met de EU-regelgeving en het feit dat wij daar nog eens een schepje bovenop doen. Maak je het hier zo onaantrekkelijk mogelijk dan blijven ze wel in de regio. Ze trekken ook niet massaal naar landen als Qatar of Saudi-Arabië ondanks dat het daar economisch beter is dan hier.
pi_220411265
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:31 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Maar islamfobie is veel erger hoor.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:40:58 #143
38496 Perrin
pi_220411269
In de vierde week van de oorlog staan Trump vier wegen open: onderhandelen, zich terugtrekken, doorgaan of escaleren. Geen van deze opties is zonder nadelen, en Iran heeft invloed op hoe elk scenario zich zal ontvouwen.

Een onderhandeld staakt-het-vuren lijkt het minst waarschijnlijk. Er is geen enkel vertrouwen. De Iraanse leiding verkeert in wanorde. Gesprekken zouden een nieuwe bemiddelaar vereisen (Oman valt vrijwel zeker af). Beide partijen stellen maximale eisen en tonen minimale bereidheid tot concessies.

De overwinning uitroepen en vertrekken zou de meest typische Trump-optie zijn. Het zou Iran echter een wurggreep op de Straat van Hormuz laten, plus 400 kilo hoogverrijkt uranium. De Golfbondgenoten zouden woedend zijn.

Hij kan doorgaan met luchtaanvallen, extra oorlogsschepen naar de regio sturen en proberen een maritieme coalitie op te tuigen. Maar de stelling “nog een paar weken en Iran is grondig verzwakt” is niet falsifieerbaar. Ondertussen blijven de economische kosten oplopen.

“Escaleren om te de-escaleren”, zoals Bessent het gisteren noemde, bij Kharg of elders. Een riskante strategie, niet in de laatste plaats voor de Golfstaten, die waarschijnlijk het doelwit zouden worden van zwaardere aanvallen op olie- en gasinstallaties of op energie- en watervoorziening.

Bovendien is het zeer de vraag of een van deze opties de oorlog daadwerkelijk zal beëindigen. Trump kan de overwinning uitroepen, terwijl Iran de zeestraat nog enige tijd gesloten houdt om extra kosten op te leggen. Hij kan wekenlang doorgaan en uiteindelijk op hetzelfde punt belanden. Escalatie is geen doel op zich: stel dat je Kharg inneemt, wat doe je er vervolgens mee?

Een oorlog beginnen is gemakkelijk; hem beëindigen is moeilijk.

twitter
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 10:41:01 #144
364681 over_hedge
pi_220411270
quote:
Azerbaijan - Albania :+
pi_220411273
The White House
@Trump

PEACE THROUGH STRENGTH.

Thank you for your attention to this matter.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:42:07 #146
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411274
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:34 schreef over_hedge het volgende:
israel kan morgen een nuke gooien om een "bufferzone" te maken en howard praat het nog goed
Nou, dat zal ik niet doen. Een kernwapen creëer je ook geen bufferzone mee.
quote:

[..]

[..]

Kun je ook onderbouwen waarom wij als het Westen/Europa deze mensen moeten opvangen?

Die zijn onze verantwoordelijkheid helemaal niet. Nu zal het vast dat mocht er een dergelijke stroom opgang komen, Europese landen weer bewust kiezen om heel veel zulke mensen toe te laten, maar dat is dus een keuze.

Daarnaast heb je nog altijd geen alternatieven genoemd voor Israël om met Hezbollah om te gaan ...
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 10:44:42 #147
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220411289
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:41 schreef UitStraling het volgende:
The White House
@:Trump

PEACE THROUGH STRENGTH.

Thank you for your attention to this matter.

OORLOG IS VREDE
pi_220411292
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En hoe denk je dat dit voor Israëliërs zelf is, die van kinds af aan met terrorisme te maken hebben, familieleden zijn verloren en op hun 18e het leger in moeten?
Dat is net zo kut. Nog een reden om na te denken of dit ook op een andere manier gedaan kan worden dan die landen helemaal de vergetelheid in te bombarderen.

quote:
Jij lijkt namelijk te denken dat de effecten van een oorlog maar een richting op werken.
Dit soort frames zijn wel lekker makkelijk hè?

quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is het niet. Het is je eigen veiligheid garanderen.

Wat zijn de alternatieven die Israël heeft? Hoe moet men volgens jou met het gevaar van Hezbollah omgaan?
Een bufferzone is iets tijdelijks. Opdracht geven om bestaande huizen te vernietigen laat niet zien dat het tijdelijk is.
pi_220411314
quote:
81s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

OORLOG IS VREDE

Nadat Amerika ons geholpen heeft hebben wij wel eventjes vrede gehad.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:50:39 #150
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411319
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:44 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat is net zo kut. Nog een reden om na te denken of dit ook op een andere manier gedaan kan worden dan die landen helemaal de vergetelheid in te bombarderen.
Tja, daar vraag ik al de hele tijd naar maar die alternatieven komen maar niet.

Het prima is om het handelen van Israël te bekritiseren, maar draag dan tenminste opties aan hoe men het wel zou moeten doen. Nu zien we (zoals gewoonlijk) dat Israël wordt aangevallen en mensen selectief de tegenreactie gaan problematiseren.
quote:
[..]
Dit soort frames zijn wel lekker makkelijk hè?
Nee, feitelijk. Want dit is letterlijk wat je doet. Jij hebt het alleen over de effecten van de oorlog op Libanezen, niet op Israëliërs.
quote:
[..]
Een bufferzone is iets tijdelijks. Opdracht geven om bestaande huizen te vernietigen laat niet zien dat het tijdelijk is.
Wie zegt dat deze bufferzone niet tijdelijk is? Israël heeft al vaker aanwezigheid gehad in het Zuiden van Libanon en is uiteindelijk ook altijd weer vertrokken. Die aanwezigheid was het gevolg van het feit dat men vanuit daar werd aangevallen.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:50:51 #151
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220411322
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:13 schreef beefkeek het volgende:

[..]
[..]

Dit is op geen enkele wijze goed te praten :{w :r
A murky, forgotten land.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:51:02 #152
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220411323
12x SW nu in JENA track boven NL ri Golf.

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:41 schreef UitStraling het volgende:
The White House
@:Trump

PEACE THROUGH STRENGTH.

KRAFT DURCH FREUDE

Zoek maar eens op.
pi_220411324
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:40 schreef Perrin het volgende:
In de vierde week van de oorlog staan Trump vier wegen open: onderhandelen, zich terugtrekken, doorgaan of escaleren. Geen van deze opties is zonder nadelen, en Iran heeft invloed op hoe elk scenario zich zal ontvouwen.[...]

[ x ]
Niet alleen Iran.
Ook Israël.
En ik vermoed dat de eerste 2 opties (onderhandelen, zich terugtrekken) niet zo goed zullen vallen bij Netanyahu.

quote:
Een oorlog beginnen is gemakkelijk; hem beëindigen is moeilijk.
Helemaal als je die oorlog met z'n tweeën begint en wellicht gaat blijken, naarmate de tijd verstrijkt, dat er niet in ieder opzicht sprake is van gedeelde inzichten en belangen.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:53:07 #154
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220411330
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:31 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ook Antillianen in de UK van 18 ?
enkelband
  maandag 23 maart 2026 @ 10:56:03 #155
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220411344
quote:

[..]
Voor een grondoffensief wordt doorgaans uitgegaan dat je een 3:1 overwicht moet hebben tov de verdedigende partij.

Dus met 2000 mariniers heb je een ietsiepietsie te weinig.
A murky, forgotten land.
pi_220411356
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:50 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, daar vraag ik al de hele tijd naar maar die alternatieven komen maar niet.

Het prima is om het handelen van Israël te bekritiseren, maar draag dan tenminste opties aan hoe men het wel zou moeten doen. Nu zien we (zoals gewoonlijk) dat Israël wordt aangevallen en mensen selectief de tegenreactie gaan problematiseren.
Dus ik mag geen kritiek hebben zolang ik geen alternatieve oplossing heb?

quote:
Nee, feitelijk. Want dit is letterlijk wat je doet. Jij hebt het alleen over de effecten van de oorlog op Libanezen, niet op Israëliërs.
Dat ik in de afgelopen jaren niet expliciet mijn afkeuring tegen elke situatie die plaatsgevonden heeft tegen Israël heeft uitgesproken betekent niet dat ik er geen tegenstander van ben.

Ik heb het over de effecten van de oorlog op Libanezen omdat op dit moment Libanon gebombardeerd wordt. Als Libanon (of Hezbollah, Hamas of wie ook) bommen op Israël gooit en jij dat hier post zal ik daar voortaan ook expliciet mijn afkeuring voor uitspreken.

Het is mijn fout. Ik nam aan dat op het moment dat je niet expliciet aangeeft ergens een voorstander van te zijn, dat de rest intelligent genoeg is aan te nemen dat je die situatie niet goedkeurt. Ik zal duidelijker zijn.

quote:
Wie zegt dat deze bufferzone niet tijdelijk is? Israël heeft al vaker aanwezigheid gehad in het Zuiden van Libanon en is uiteindelijk ook altijd weer vertrokken. Die aanwezigheid was het gevolg van het feit dat men vanuit daar werd aangevallen.
Het vernietigen van huizen van bewoners van Libanon zodat zij een bufferzone kunnen maken geeft daar niet de schijn van, vind je ook niet?

Maargoed, heb je toch weer 40 posts aan slachtofferrol kunnen spelen, ik hoop dat het je gebracht heeft wat je zocht.

Simpele samenvatting is als volgt: Hamas is kut, Hezbollah is kut. Libanon is kut vanwege Hezbollah, Iran is kut vanwege hun leiding, Israël is kut vanwege hun buitensporige overreactie, VS is kut vanwege hun buitensporige overreactie.

Zo beter?
  maandag 23 maart 2026 @ 10:57:38 #157
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220411357
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:51 schreef PluggieOD het volgende:
12x SW nu in JENA track boven NL ri Golf.
[..]
KRAFT DURCH FREUDE

Zoek maar eens op.
Wat zijn SW?
A murky, forgotten land.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:03:46 #158
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411380
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:57 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dus ik mag geen kritiek hebben zolang ik geen alternatieve oplossing heb?
Het mag wel, maar het is nogal zinloos, helemaal als je dit selectief doet. Helaas is dit de norm bij sommigen.
quote:
[..]
Dat ik in de afgelopen jaren niet expliciet mijn afkeuring tegen elke situatie die plaatsgevonden heeft tegen Israël heeft uitgesproken betekent niet dat ik er geen tegenstander van ben.

Ik heb het over de effecten van de oorlog op Libanezen omdat op dit moment Libanon gebombardeerd wordt. Als Libanon (of Hezbollah, Hamas of wie ook) bommen op Israël gooit en jij dat hier post zal ik daar voortaan ook expliciet mijn afkeuring voor uitspreken.

Het is mijn fout. Ik nam aan dat op het moment dat je niet expliciet aangeeft ergens een voorstander van te zijn, dat de rest intelligent genoeg is aan te nemen dat je die situatie niet goedkeurt. Ik zal duidelijker zijn.
De effecten voor de Libanezen zijn zeker vervelend, dat heeft nog niemand willen ontkennen. Israël moet echter iets doen omdat anders de gevolgen voor de Israëliërs aanhoudend vervelend zijn.

Libanon heeft het ook nagelaten om Hezbollah af te stoppen naarmate dat het begon te groeien. Nu wil een deel van de Libanezen (waaronder de huidige regering) graag af van Hezbollah, maar men is niet meer in staat dit te doen doordat Hezbollah sterker is dan het eigen leger.
quote:

Maargoed, heb je toch weer 40 posts aan slachtofferrol kunnen spelen, ik hoop dat het je gebracht heeft wat je zocht.
Hele rare claim, want ik woon niet in het gebied van de oorlog. Waarom ik dus een slachtoffer zou zijn blijft onduidelijk. Wat je bedoelt is dat ik een weerwoord biedt op wat jij (en een aantal anderen) zoal posten. Dat heeft niets met slachtofferschap te maken maar met een discussie aangaan, daar is een forum voor bedoelt.
quote:
Simpele samenvatting is als volgt: Hamas is kut, Hezbollah is kut. Libanon is kut vanwege Hezbollah, Iran is kut vanwege hun leiding, Israël is kut vanwege hun buitensporige overreactie, VS is kut vanwege hun buitensporige overreactie.

Zo beter?
Het is inderdaad prima dit te vinden. Maar wat we 9 van de 10 keer zien is dat de kritiek zich selectief op Israël (en de VS) focust en de andere spelers buiten schot blijven in het wereldbeeld van sommigen.
pi_220411415
Ik overweeg een disclaimer toe te voegen aan al mijn posts met een lijst van kutlanden in deze wereld.

quote:
Toby56's LIJST MET KUTLANDEN
A: Afghanistan, Albanië, Algerije, Andorra, Angola, Argentinië, Armenië, Australië, Azerbeidzjan.
B: Bahama's, Bahrein, Bangladesh, Barbados, België, Belize, Benin, Bhutan, Bolivia, Bosnië-Herzegovina, Botswana, Brazilië, Brunei, Bulgarije, Burkina Faso, Burundi.
C: Cambodja, Canada, Centraal-Afrikaanse Republiek, Chili, China, Colombia, Comoren, Congo-Brazzaville, Congo (Democratische Republiek), Costa Rica, Cuba, Cyprus.
D: Denemarken, Djibouti, Dominica, Dominicaanse Republiek, Duitsland.
E: Ecuador, Egypte, El Salvador, Equatoriaal-Guinea, Eritrea, Estland, Ethiopië.
F-G: Fiji, Filipijnen, Finland, Frankrijk, Gabon, Gambia, Georgië, Ghana, Grenada, Griekenland, Guatemala, Guinee, Guinee-Bissau, Guyana.
H-I: Haïti, Honduras, Hongarije, Ierland, IJsland, India, Indonesië, Irak, Iran, Israël, Italië, Ivoorkust.
J-K: Jamaica, Japan, Jemen, Jordanië, Kaapverdië, Kameroen, Kazachstan, Kenia, Kirgizië, Kiribati, Koeweit, Kroatië.
L-M: Laos, Lesotho, Letland, Libanon, Liberia, Libië, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Madagascar, Malawi, Maldiven, Maleisië, Mali, Malta, Marokko, Marshalleilanden, Mauritanië, Mauritius, Mexico, Micronesië, Moldavië, Monaco, Mongolië, Montenegro, Mozambique, Myanmar.
N-O: Namibië, Nauru, Nederland, Nepal, Nicaragua, Nieuw-Zeeland, Niger, Nigeria, Noord-Korea, Noord-Macedonië, Noorwegen, Oeganda, Oekraïne, Oezbekistan, Oman, Oostenrijk, Oost-Timor.
P-R: Pakistan, Palau, Palestina, Panama, Papoea-Nieuw-Guinea, Paraguay, Peru, Polen, Portugal, Qatar, Roemenië, Rusland, Rwanda.
S: Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Salomonseilanden, Samoa, San Marino, Sao Tomé en Principe, Saoedi-Arabië, Senegal, Servië, Seychellen, Sierra Leone, Singapore, Slovenië, Slowakije, Soedan, Somalië, Spanje, Sri Lanka, Suriname, Swaziland (Eswatini), Syrië.
T-V: Tadzjikistan, Tanzania, Thailand, Togo, Tonga, Trinidad en Tobago, Tsjaad, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Turkmenistan, Tuvalu, Uruguay, Vanuatu, Vaticaanstad, Venezuela, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten, Vietnam.
W-Z: Wit-Rusland (Belarus), Zambia, Zimbabwe, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Zuid-Soedan, Zweden, Zwitserland.
Zodat ik daarna, mocht ik specifieke kritiek op 1 van die specifieke kutlanden hebben, tenminste rustig en ongestoord mijn gang kan gaan, zonder geklaag dat ik te eenzijdig kritiek heb op kutland A of B.
pi_220411442
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:03 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het mag wel, maar het is nogal zinloos, helemaal als je dit selectief doet. Helaas is dit de norm bij sommigen.
[..]
De effecten voor de Libanezen zijn zeker vervelend, dat heeft nog niemand willen ontkennen. Israël moet echter iets doen omdat anders de gevolgen voor de Israëliërs aanhoudend vervelend zijn.

Libanon heeft het ook nagelaten om Hezbollah af te stoppen naarmate dat het begon te groeien. Nu wil een deel van de Libanezen (waaronder de huidige regering) graag af van Hezbollah, maar men is niet meer in staat dit te doen doordat Hezbollah sterker is dan het eigen leger.
[..]
Hele rare claim, want ik woon niet in het gebied van de oorlog. Waarom ik dus een slachtoffer zou zijn blijft onduidelijk. Wat je bedoelt is dat ik een weerwoord biedt op wat jij (en een aantal anderen) zoal posten. Dat heeft niets met slachtofferschap te maken maar met een discussie aangaan, daar is een forum voor bedoelt.
[..]
Het is inderdaad prima dit te vinden. Maar wat we 9 van de 10 keer zien is dat de kritiek zich selectief op Israël (en de VS) focust en de andere spelers buiten schot blijven in het wereldbeeld van sommigen.
Een slachtofferrol aannemen is niet hetzelfde als slachtoffer zijn.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220411449
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:
Ik overweeg een disclaimer toe te voegen aan al mijn posts met een lijst van kutlanden in deze wereld.
[..]
Zodat ik daarna, mocht ik specifieke kritiek op 1 van die specifieke kutlanden hebben, tenminste rustig en ongestoord mijn gang kan gaan, zonder geklaag dat ik te eenzijdig kritiek heb op kutland A of B.
Je kunt ook gewoon zeggen dat je een rothekel aan mensen hebt.
pi_220411466
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:03 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik vind het niet zinloos. Ik vind het juist belangrijk om je afkeur (of goedkeuring) uit te spreken voor dit soort situaties.

quote:
En nu zijn de gevolgen voor vrijwel de hele wereld, inclusief Israël vervelend. Misschien had dit dan toch op een andere manier aangepakt moeten worden.

quote:
Dat praat toch niet goed dat civiele infrastructuur vernietigd wordt en huizen vernietigd worden?

quote:
Vrijwel elke post geef je aan hoe vervelend het voor Israël is. Op het moment dat ik aangeef moeite te hebben met hoe hard de reactie op Iran of Libanon is, is het weerwoord "maar het is voor Israël ook zwaar".

quote:
Volgens mij is er veel kritiek op alle partijen, inclusief de VS en Israël.
pi_220411477
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:16 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Je kunt ook gewoon zeggen dat je een rothekel aan mensen hebt.
Die lijst wordt me veel te lang.
200 landen passen al niet in mijn signature.
Maar bedankt voor de tip, ik zal het overwegen als ik kritiek uit op een bepaald mens. Zodat ik dat ongestoord kan doen, zonder dat er weer geklaagd wordt dat ik te eenzijdig kritiek heb op mens A of B.
"Ja maar, Hunter Biden."
  maandag 23 maart 2026 @ 11:25:42 #164
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411504
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:18 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik vind het niet zinloos. Ik vind het juist belangrijk om je afkeur (of goedkeuring) uit te spreken voor dit soort situaties..
Dat moet dat consequent worden gedaan, niet selectief.
quote:
[..]
En nu zijn de gevolgen voor vrijwel de hele wereld, inclusief Israël vervelend. Misschien had dit dan toch op een andere manier aangepakt moeten worden.
Prima, maar welke andere manieren moeten we dan aan denken? Hier loopt de discussie telkens vast.
quote:
[..]
Dat praat toch niet goed dat civiele infrastructuur vernietigd wordt en huizen vernietigd worden?
Dat ligt er geheel aan met welk doel dit gebeurt. Als Israël dit doet om de eigen veiligheid te garanderen en een bufferzone te creëren is het begrijpelijk, doet men dit bijvoorbeeld enkel om terrein te annexeren is het niet goed.
quote:
[..]
Vrijwel elke post geef je aan hoe vervelend het voor Israël is. Op het moment dat ik aangeef moeite te hebben met hoe hard de reactie op Iran of Libanon is, is het weerwoord "maar het is voor Israël ook zwaar".
Ik heb dit letterlijk twee keer genoemd tot op heden. We zien met name dat tijdens zulke discussies de aandacht met name ligt bij de slachtoffers van de partij waar Israël mee in gevecht is, ook al zijn zij de oorlog zelf begonnen.
quote:
[..]
Volgens mij is er veel kritiek op alle partijen, inclusief de VS en Israël.
Dat klopt dan niet. Er is eigenlijk alleen maar kritiek op de VS en Israël, met name vanuit twee specifieke kanten.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:26:05 #165
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220411506
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 01:46 schreef HiZ het volgende:

[..]
En als dat ‘elders’ Israël heeft geef ik weinig voor de overlevingskans van Iran. We hebben dan wel ons eerste echte nucleaire conflict te pakken.

Ik zou me er niet te veel op verheugen.
Wie heeft het over verheugen en wie zijn "we" ?

Iran vernietigen met een atoombom, lijkt mij imaginair en vooral gebaseerd op de vele Hollywood films, niet te vergeten de bommen op Japan die zich in een totaal andere situatie bevonden.

Iran is een zeer bergachtig land. Ja je kunt het lokaal platwalsen maar itt menig andere (verbonden) ideologie, zal de religieuze overtuiging het winnen van het drukzetten. Oeoa manier heeft het denken post gevat te hebben dat toebrengen van bloedig geweld tot onderwerping leidt. Ik ben dan benieuwd wat de aanvaller meent te kunnen winnen anders dan, zie je wel we kunnen hele dure bommen gooien.

Ik herhaal, wanneer USA besluit de energie cq reactorfaciliteiten te bombarderen, wat ook schade/risico/gevolgen kent voor de Straat van Hormus, heeft Iran geen enkele reden (meer) om terughoudender te zijn. De dood is er,en de gladiolen komen wellicht met wraak.

Ergens zal één van de 30-32 onafhankelijk opererende Iraanse regio's, besluiten dat het (ballistisch) afvuren van een vuile bom met een paar kilo opgewerkte rotzooi die de leefwereld elders aantast, dient tot vergelding van dit voortschrijdend inzicht. Enne, het kapot schieten van een vuile bom boven Tel Aviv, die dan alsnog tot stof vergaat, lijkt mij ook geen goed plan.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:27:13 #166
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411509
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:25 schreef HowardRoark het volgende:
Dat moet
Lol, want jij bepaalt dat eventjes hier?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_220411530
quote:

[..]
Dat klopt dan niet. Er is eigenlijk alleen maar kritiek op de VS en Israël, met name vanuit twee specifieke kanten.
Ik ben zo'n specifieke kant. Ik geef het maar toe.
Ja, ik ben dol op het regime van Iran.
Daarom ben ik tegen deze oorlog, want ik vind het zo zielig voor die lieve oude baardmannetjes.
Het knuffelt zo lekker namelijk, met die baarden.
Bovendien gaat er niets boven een regime waarbij kerk en staat één zijn. Dat is toch gewoon het beste.
God voâh ons Allâh.

8)7

Disclaimer:

quote:
Toby56's LIJST MET KUTLANDEN
Afghanistan, Albanië, Algerije, Andorra, Angola, Argentinië, Armenië, Australië, Azerbeidzjan, Bahama's, Bahrein, Bangladesh, Barbados, België, Belize, Benin, Bhutan, Bolivia, Bosnië-Herzegovina, Botswana, Brazilië, Brunei, Bulgarije, Burkina Faso, Burundi, Cambodja, Canada, Centraal-Afrikaanse Republiek, Chili, China, Colombia, Comoren, Congo-Brazzaville, Congo (Democratische Republiek), Costa Rica, Cuba, Cyprus, Denemarken, Djibouti, Dominica, Dominicaanse Republiek, Duitsland, Ecuador, Egypte, El Salvador, Equatoriaal-Guinea, Eritrea, Estland, Ethiopië, Fiji, Filipijnen, Finland, Frankrijk, Gabon, Gambia, Georgië, Ghana, Grenada, Griekenland, Guatemala, Guinee, Guinee-Bissau, Guyana, Haïti, Honduras, Hongarije, Ierland, IJsland, India, Indonesië, Irak, Iran, Israël, Italië, Ivoorkust, Jamaica, Japan, Jemen, Jordanië, Kaapverdië, Kameroen, Kazachstan, Kenia, Kirgizië, Kiribati, Koeweit, Kroatië, Laos, Lesotho, Letland, Libanon, Liberia, Libië, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Madagascar, Malawi, Maldiven, Maleisië, Mali, Malta, Marokko, Marshalleilanden, Mauritanië, Mauritius, Mexico, Micronesië, Moldavië, Monaco, Mongolië, Montenegro, Mozambique, Myanmar, Namibië, Nauru, Nederland, Nepal, Nicaragua, Nieuw-Zeeland, Niger, Nigeria, Noord-Korea, Noord-Macedonië, Noorwegen, Oeganda, Oekraïne, Oezbekistan, Oman, Oostenrijk, Oost-Timor, Pakistan, Palau, Palestina, Panama, Papoea-Nieuw-Guinea, Paraguay, Peru, Polen, Portugal, Qatar, Roemenië, Rusland, Rwanda, Saint Kitts & Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent & Grenadines, Salomonseilanden, Samoa, San Marino, Sao Tomé & Principe, Saoedi-Arabië, Senegal, Servië, Seychellen, Sierra Leone, Singapore, Slovenië, Slowakije, Soedan, Somalië, Spanje, Sri Lanka, Suriname, Swaziland, Syrië, Tadzjikistan, Tanzania, Thailand, Togo, Tonga, Trinidad & Tobago, Tsjaad, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Turkmenistan, Tuvalu, Uruguay, Vanuatu, Vaticaanstad, Venezuela, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten, Vietnam, Wit-Rusland, Zambia, Zimbabwe, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Zuid-Soedan, Zweden, Zwitserland

[ Bericht 1% gewijzigd door Toby56 op 23-03-2026 11:37:38 ]
  maandag 23 maart 2026 @ 11:33:02 #168
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411535
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:27 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Laat ik het zo zeggen, als mensen stellen daadwerkelijk in te zitten met de gevolgen van oorlog is het natuurlijk wel zo logisch om hier dan ook consequent in te zijn. Als men dit niet is dan lijkt er met name een antipathie jegens een of twee partijen een rol te spelen. En we weten natuurlijk ook wel dat dit meer dan eens het geval is.

Er is een aanzienlijk groep mensen die een ontiegelijke hekel aan Israël heeft, waarvan sommigen zelfs vinden dat het land eigenlijk maar opgedoekt dient te worden omdat het geen legitiem land zou zijn. En die sentimenten zijn met name aanwezig in Islamitische contreien, maar ook in progressief linkse contreien.

Daarmee kiest men dus structureel de kant voor de partijen die Israël aanvallen, dat wordt ofwel schoorvoetend afgekeurd, genegeerd of zelfs gerechtvaardigd en vervolgens alles wat Israël terugdoet wordt onder een vergrootglas gelegd en met de grootste hysterie veroordeeld. Dat mag natuurlijk, maar dan sta je niet meer neutraal of objectief in zo een conflict of oorlog.
pi_220411537
twitter
  maandag 23 maart 2026 @ 11:33:45 #170
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411542
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:27 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Wie anders dan de webcare van de Trump-Netanyahu combinatie zou dan ons moreel kompas moeten zijn?
Huilen dan.
pi_220411545
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Laat ik het zo zeggen, als mensen stellen daadwerkelijk in te zitten met de gevolgen van oorlog is het natuurlijk wel zo logisch om hier dan ook consequent in te zijn. Als men dit niet is dan lijkt er met name een antipathie jegens een of twee partijen een rol te spelen. En we weten natuurlijk ook wel dat dit meer dan eens het geval is.
Neem je me nou in de maling?
Dat meen je toch niet zeker?
  maandag 23 maart 2026 @ 11:34:54 #172
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220411546
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Gewoon in je signature zetten.

Waarom staat Israël er eigenlijk tussen, heb je soms iets tegen Joden?

:P
  maandag 23 maart 2026 @ 11:35:11 #173
38496 Perrin
pi_220411548
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:33 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
  maandag 23 maart 2026 @ 11:36:29 #174
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411552
quote:

[..]

Er is een aanzienlijk groep mensen die een ontiegelijke hekel aan Israël heeft, waarvan sommigen zelfs vinden dat het land eigenlijk maar opgedoekt dient te worden omdat het geen legitiem land zou zijn. En die sentimenten zijn met name aanwezig in Islamitische contreien, maar ook in progressief linkse contreien.

Daarmee kiest men dus structureel de kant voor de partijen die Israël aanvallen, dat wordt ofwel schoorvoetend afgekeurd, genegeerd of zelfs gerechtvaardigd en vervolgens alles wat Israël terugdoet wordt onder een vergrootglas gelegd en met de grootste hysterie veroordeeld. Dat mag natuurlijk, maar dan sta je niet meer neutraal of objectief in zo een conflict of oorlog.
Jeetje, wat haal je er allemaal weer bij. Jij bepaalt dat niet, fluitketel.
pi_220411553
quote:
6s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:34 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Gewoon in je signature zetten.
Past niet.

quote:
Waarom staat Israël er eigenlijk tussen, heb je soms iets tegen Joden?

:P
Dat wil een enkeling mij wel doen geloven, ja.
Maar om zeer persoonlijke redenen heb ik helemaal NIETS tegen Joden.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:37:36 #176
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411558
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wie anders dan de webcare van de Trump-Netanyahu combinatie zou dan ons moreel kompas moeten zijn?
Tja, als je dat vergelijkt met de 'Hezbollah-Hamas-IRGC webcare', zou ik toch liever aan de kant van Israël en de VS staan.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:38:20 #177
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411563
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:36 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Jeetje, wat haal je er allemaal weer bij. Jij bepaalt dat niet, fluitketel.
Ach, en het enige wat rest is een sneer op de man. Het is weer veelzeggend.
pi_220411568
quote:

[..]

Amen.
pi_220411569
quote:

[..]
Dat moet dat consequent worden gedaan, niet selectief.
Nee hoor, dat hoeft niet. Of kan ik er vanuit gaan dat jij voorstander bent van alle zaken waar je je niet over uitspreekt?

quote:
Prima, maar welke andere manieren moeten we dan aan denken? Hier loopt de discussie telkens vast.
Als ik het antwoord hierop had had ik Hegseth wel vervangen.

quote:
Dat ligt er geheel aan met welk doel dit gebeurt. Als Israël dit doet om de eigen veiligheid te garanderen en een bufferzone te creëren is het begrijpelijk, doet men dit bijvoorbeeld enkel om terrein te annexeren is het niet goed.
Ja, als. Op dit moment is er geen reden aan te nemen dat dat zo is, behalve dat Israel opdracht heeft gegeven die huizen te vernietigen. Het hangt er vanaf met welke bril je kijkt naar deze oorlog om te bepalen of je dat wel of geen probleem vindt blijkbaar.

quote:
Ik heb dit letterlijk twee keer genoemd tot op heden. We zien met name dat tijdens zulke discussies de aandacht met name ligt bij de slachtoffers van de partij waar Israël mee in gevecht is, ook al zijn zij de oorlog zelf begonnen.
Nee hoor, jij plaatst jezelf en Israel in de slachtofferrol.

quote:
Welke twee specifieke kanten?
  maandag 23 maart 2026 @ 11:39:49 #180
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411577
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, als je dat vergelijkt met de 'Hezbollah-Hamas-IRGC webcare', zou ik toch liever aan de kant van Israël en de VS staan.
Gelukkig is dat een vals dilemma en hoef je helemaal niet te kiezen tussen deze twee extremistische uitersten.
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:40:27 #181
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411581
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ach, en het enige wat rest is een sneer op de man. Het is weer veelzeggend.
Tuurlijk, draai het maar weer om. Je deelt de hele tijd sneren uit, veinst een fatsoenlijke discussie, maar ondertussen doe je net alsof jij zo netjes bent.

Nogmaals, er zijn geen regels over 'je mag X niet zeggen dals je hier niet genoeg Y hebt gezegd'.
pi_220411586
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:39 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Gelukkig is dat een vals dilemma en hoef je helemaal niet te kiezen tussen deze twee extremistische uitersten.
Je weet dat Amerika en Israël terugvechten tegen Iran en zijn proxy's?
  maandag 23 maart 2026 @ 11:43:19 #183
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411596
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:40 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Huh, nee? Kan je ons daarover wat meer vertellen?
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:43:25 #184
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220411597
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:29 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat wisten we al 30+ jaar. Net als de Houthi's en iedereen die in de buurt van 'choke points' woont of een stel nucleaire wapens heeft.

Daarom is het dus verstandig niet te ver te escaleren en dat wanneer je dat wel doet, je een goed onderbouwd plan hebt, in plaats van 'we zien wel hoever we komen'.
Zonder plan, is alles gedoemd om te mislukken. Natuurlijk kun je achteraf ver(s)tellen dat er wel een plan was.

Indien men invloed had willen hebben op de koers van Iran, hadden men - USA c.s. - dit veel beter dit kunnen doen via aanzetten tot verandering van regime. De weg nu, door maar wat (w)raak te schieten in de - elders belangrijke - aorta, resulteert in wie dan het langste bloed kan (uit)pompen.
Hierbij heeft Iran het voordeel dat het (militair gezien) een onneembaar land is met dat de aangevoerde munitie om haar te overtuigen en zich tegen aanvallen te verdedigen, simpelweg eindig is. Dit nog even los dat de USA bevolking nog sneller geen zin zal hebben in bodybags vanuit weer een verloren oorlog. Trump heeft de Joker en Iran de rest van het kaartendek.
pi_220411600
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:40 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Vertel.

Ach nee, laat ook maar zitten eigenlijk.
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 11:43:49 #186
364681 over_hedge
pi_220411601
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Niemand zegt ook maar iets goeds over die groepen. En toch blijf je dit soort dingen roepen :')
Kom eens wat wat voorbeelden waar mensen goedpraten wat die terror groepen doen

Die tweede zin laat precies zien waar het probleem is. Jij kiest een kant. En praat dan alles goed van die kant.
Ipv kijken naar wat er gebeurt en daar zelf een mening over vormen staat jouw mening al vast. Omdat je mening bij de kant die je kiest moet horen.

en dat zie je zelf vast anders. Maar zo kom je nogal over. vandaar dat zoveel mensen dit op verschillende manieren over je zeggen. Komt niet uit de lucht vallen of zo.
pi_220411614
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:43 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Niemand zegt ook maar iets goeds over die groepen. En toch blijf je dit soort dingen roepen :')
In vredesnaam, vraag zulke dingen toch niet!

...

Ik ga er weer even voor zitten.
B:)B
  maandag 23 maart 2026 @ 11:47:08 #188
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411618
quote:

[..]
Wat je hier doet is inderdaad een vals dilemma scheppen.

Je zet de VS en Israël op het niveau van Iran om vervolgens alles collectief af te keuren. Dit is hetzelfde als Oekraïne op het niveau van de Russen zetten of de geallieerden op het niveau van de Duitsers en vervolgens naar beide te wijzen.

Het is een nogal valse manier van de discussie bedrijven. Als je niet wilt zien dat de VS en Israël hier de goede kant zijn en het Iraanse regime de slechte kant, ongeacht wat je misschien van de persoon Trump of Netanyahu vindt, dan redeneer je al op valse gronden.

Denk maar eens na, waar zou je liever en vrijer kunnen vertoeven? New York en Tel Aviv of Teheran? En als je nu zou willen beweren dat dit allemaal hetzelfde is dan houdt de discussie hier wel op.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:47:25 #189
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411620
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:43 schreef over_hedge het volgende:

[..]
"Ja maar ik vind dat mensen zich niet genoeg uitspreken tegen <willekeurig fenomeen> dus mag je ook geen kritiek hebben op de VS en Israël :'( :'( !!!"
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:48:44 #190
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411627
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:47 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat je hier doet is inderdaad een vals dilemma scheppen.
[Knip]
Het is een nogal valse manier van de discussie bedrijven.
Tranen met tuiten gelachen :')
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:50:30 #191
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411636
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:43 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zonder plan, is alles gedoemd om te mislukken. Natuurlijk kun je achteraf ver(s)tellen dat er wel een plan was.

Indien men invloed had willen hebben op de koers van Iran, hadden men - USA c.s. - dit veel beter dit kunnen doen via aanzetten tot verandering van regime. De weg nu, door maar wat (w)raak te schieten in de - elders belangrijke - aorta, resulteert in wie dan het langste bloed kan (uit)pompen.
Hierbij heeft Iran het voordeel dat het (militair gezien) een onneembaar land is met dat de aangevoerde munitie om haar te overtuigen en zich tegen aanvallen te verdedigen, simpelweg eindig is. Dit nog even los dat de USA bevolking nog sneller geen zin zal hebben in bodybags vanuit weer een verloren oorlog. Trump heeft de Joker en Iran de rest van het kaartendek.
Dat was toch het hele punt? Dat Trump geen politieagent van de wereld wilde spelen en geen oorlogen zou starten? Je werd er figuurlijk mee doodgegooid in de comments. En nu ineens moet men elk land gaan aanvallen.

Pro-life my ass.
pi_220411637
Ik ben tegen terroristische regimes die zich richten op burgerdoelen en oorlogen starten.
pi_220411640
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Woon je liever in New York, Tel Aviv of Teheran?
  maandag 23 maart 2026 @ 11:51:28 #194
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411643
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Knippen in andermans posts, geen inhoudelijke reactie, alleen maar bespotten.

Dag Isdatzo :W. Wat laat je je weer kennen zeg. Misschien moet je eens afvragen waar die anti-Westerse sentimenten vandaan komen en waarom je Westerse democratieën als Israël en de VS op het niveau van Iran zet en op basis van die valse analogie de discussie denkt te kunnen voeren.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:51:51 #195
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411646
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
"Ja maar ik vind dat mensen zich niet genoeg uitspreken tegen <willekeurig fenomeen> dus mag je ook geen kritiek hebben op de VS en Israël :'( :'( !!!"
Zou hij een blaadje met alle usernames voor zich hebben liggen en turven over wat voor onderwerpen ze praten?
  maandag 23 maart 2026 @ 11:51:58 #196
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411647
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:51 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ik woon prima in Utrecht :W
Huilen dan.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 11:52:39 #197
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220411651
quote:

[..]
Ik woon liever in een plaats in een land waar men niet meedoet aan deze enorme strategische blunder.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:53:02 #198
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411655
quote:

[..]
Lol, op het moment zou ik in geen van die steden willen wonen. Wij wonen in een van de beste landen ter wereld. Ik ben erg gelukkig met waar ik woon.
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 11:53:20 #199
364681 over_hedge
pi_220411658
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:51 schreef HowardRoark het volgende:
Knippen in andermans posts, geen inhoudelijke reactie, alleen maar bespotten.
Hij knipte niet eens :P ik vulde het aan na hij al gereageerd had. Ik knipte nu wel in jouw post btw
  maandag 23 maart 2026 @ 11:53:33 #200
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411660
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik woon prima in Utrecht :W
:')_!

Zelf hier kun je dus niet normaal antwoorden omdat het erkennen dat Tel-Aviv en New York veel betere en vrijere plekken zijn, je eigen valse vergelijking tussen Israël, de VS en Iran onderuit zou halen.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:54:16 #201
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411665
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:51 schreef HowardRoark het volgende:
Westerse democratieën als Israël en de VS op het niveau van Iran zet en op basis van die valse analogie de discussie denkt te kunnen voeren.
Echt helemaal niemand doet dat, maar blijf vooral met stropoppen vechten hoor.
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:54:26 #202
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411669
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:53 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
:')_!

Zelf hier kun je dus niet normaal antwoorden omdat het erkennen dat Tel-Aviv en New York veel betere en vrijere plekken zijn, je eigen valse vergelijking tussen Israël, de VS en Iran onderuit zou halen.
Ik maar denken dat New York was gegijzeld door een Moslim.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:55:18 #203
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411676
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:52 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik woon liever in een plaats in een land waar men niet meedoet aan deze enorme strategische blunder.
Jij vindt het een strategische blunder, dat maakt het nog geen strategische blunder.
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:54 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Echt helemaal niemand doet dat, maar blijf vooral met stropoppen vechten hoor.
quote:

[..]
pi_220411690
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Jij vindt het een strategische blunder, dat maakt het nog geen strategische blunder.
[..]
[..]

Pro-tip: Je kunt tegenstander van iets zijn zonder direct voorstander van het andere uiterste te zijn.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:59:21 #205
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411692
Want ja, in een conflict telt alleen waar je liever woont. Ik woon liever in Duitsland dan in de VS, maar toch hebben we het nogal met ze aan de stok gehad vorige eeuw.

Het is allemaal veel gecompliceerder dan dat.
  maandag 23 maart 2026 @ 11:59:51 #206
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411697
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:53 schreef HowardRoark het volgende:

je eigen valse vergelijking tussen Israël, de VS en Iran onderuit zou halen.
Welke valse vergelijking is dat, precies?
Huilen dan.
pi_220411751
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:54 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik maar denken dat New York was gegijzeld door een Moslim.
Dat is Teheran.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:10:15 #208
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411771
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:59 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Welke valse vergelijking is dat, precies?
Dat de VS/Israël en het Iraanse regime twee extremistische uitersten zouden betreffen. Zie jouw bijdrage bij post #180.
pi_220411784
5 dagen uitstel aldus Trump

https://trumpstruth.org/statuses/37408
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:14:27 #211
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220411811
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:

Lol, hij wil er zo snel mogelijk een einde aan maken lijkt het.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220411826
Cynisch uitgelegd is 5 dagen uitstel precies genoeg om de beurzen te kalmeren en na het sluiten van de beurs op vrijdag alsnog van start te gaan. Positief uitgelegd heeft men in het Witte Huis door dat dit niet handig is en is dit een gevalletje TACO.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:16:23 #213
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220411828
pi_220411837
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:59 schreef Vis1980 het volgende:
Want ja, in een conflict telt alleen waar je liever woont. Ik woon liever in Duitsland dan in de VS, maar toch hebben we het nogal met ze aan de stok gehad vorige eeuw.

Het is allemaal veel gecompliceerder dan dat.
Ik wil dit moment graag even gebruiken om uit te spreken dat Duitsland kut was in de oorlog, dat Japan kut was in de oorlog, dat de VS onze redder was. Dat de grap over Pearl Harbor tegen de Japanse premier gigantisch gevat was en dat ik teleurgesteld ben dat Vance niet aan Japan gevraagd heeft of ze al 's dank je wel hebben gezegd.

Met dat gezegd hebbende, mooi om te zien dat Trump niet idioot genoeg is om kerncentrales aan te vallen. Bedankt aan degene die dat uit zijn hoofd gepraat heeft.
pi_220411847
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:16 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Peace through strength
  maandag 23 maart 2026 @ 12:19:18 #216
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220411858
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:16 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Cynisch uitgelegd is 5 dagen uitstel precies genoeg om de beurzen te kalmeren en na het sluiten van de beurs op vrijdag alsnog van start te gaan. Positief uitgelegd heeft men in het Witte Huis door dat dit niet handig is en is dit een gevalletje TACO.
Zou goed kunnen ja.
Wie dit leest is een lezer van dit
  maandag 23 maart 2026 @ 12:19:23 #217
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220411860
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:18 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Peace through strength
Je vergeet de hoofdletters
pi_220411873
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:

Weet je trouwens wanneer dit ook gezegd werd? 2 dagen voordat Iran gebombardeerd werd, als onderdeel van de overleggen waarin (volgens het VK) Iran bereid was zijn voorraden uranium over te dragen.

Wat een verschil een paar weken kunnen maken. We zijn dus op dezelfde plek als we waren, maar dan met doden te betreuren aan beide kanten en een olieprijs die met zo'n 40% gestegen is in die paar weken tijd.

Ik durf het niet aan kritiek te uiten op de VS of Israel, dus ik doe het maar af als een gebrek aan intelligentie mijnerzijds. Ik zal ongetwijfeld de situatie niet voldoende in kunnen schatten om de toegevoegde waarde van de afgelopen weken echt op waarde te schatten.
pi_220411876
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:16 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Zou mij niet verbazen idd.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:20:50 #220
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411881
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:10 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat de VS/Israël en het Iraanse regime twee extremistische uitersten zouden betreffen. Zie jouw bijdrage bij post #180.
Het is 1) geen vergelijking, 2) ik stel nergens dat ze even ver verwijderd zijn van het midden (waar dat dan ook moge liggen), en 3) ik zie niet wat er 'vals' aan is.
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:23:09 #221
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220411910
Onze huis-magas blijven wanhopig doen alsof kritiek op Israël gelijk staat aan moslimvriend zijn. Nee vrienden, Iran is een kutland met een kutregering. Geen enkele twijfel aan. Oneindig veel Kutter dan Israël, de VS of welk westers land dan ook.

Maar op een schaal van 1 tot 100 qua slecht scoren landen als Iran, Rusland en Noord-Korea boven de 90, Nederland ergens in de 20, maar Israël en de VS zijn afgegleden naar ergens rond de 50-70 schaal.

En dat is het probleem. Niet dat Iran een fantastische regering heeft, niet dat Israël of de VS even slecht is als Iran, maar het simpele feit dat de VS en Israël afgegleden zijn naar een bedenkelijk niveau waarbij oorlogsmisdaden door deze landen helaas geen uitzondering meer zijn. Duizenden, tienduizenden burgerslachtoffers, het bewust beschieten van kinderen, er is geen excuus voor.

En dan terug naar het grote probleem met deze oorlog. Het gebrek aan een eenduidig doel, een concreet plan, het beschamende amateurisme, dat blijven verdedigen is echt te treurig voor woorden. Opruimen van haatbaarden, prima, maar enig idee van de consequenties en daar op voorhand over nagedacht hebben is wel het minste. En dat ontbreekt volledig. Sterker nog, de shitshow wordt wellicht morgen nog verergerd
  maandag 23 maart 2026 @ 12:25:42 #222
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220411935
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:23 schreef mcmlxiv het volgende:
Onze huis-magas blijven wanhopig doen alsof kritiek op Israël gelijk staat aan moslimvriend zijn. Nee vrienden, Iran is een kutland met een kutregering. Geen enkele twijfel aan. Oneindig veel Kutter dan Israël, de VS of welk westers land dan ook.

Maar op een schaal van 1 tot 100 qua slecht scoren landen als Iran, Rusland en Noord-Korea boven de 90, Nederland ergens in de 20, maar Israël en de VS zijn afgegleden naar ergens rond de 50-70 schaal.

En dat is het probleem. Niet dat Iran een fantastische regering heeft, niet dat Israël of de VS even slecht is als Iran, maar het simpele feit dat de VS en Israël afgegleden zijn naar een bedenkelijk niveau waarbij oorlogsmisdaden door deze landen helaas geen uitzondering meer zijn. Duizenden, tienduizenden burgerslachtoffers, het bewust beschieten van kinderen, er is geen excuus voor.

En dan terug naar het grote probleem met deze oorlog. Het gebrek aan een eenduidig doel, een concreet plan, het beschamende amateurisme, dat blijven verdedigen is echt te treurig voor woorden. Opruimen van haatbaarden, prima, maar enig idee van de consequenties en daar op voorhand over nagedacht hebben is wel het minste. En dat ontbreekt volledig. Sterker nog, de shitshow wordt wellicht morgen nog verergerd
Wanneer hebben de Amerikanen bewust geschoten op kinderen onder Trump zijn presidentschap? :?
pi_220411936
onder de dreiging van vanavond net mijn energiecontract overgesloten..... net te vroeg dus ..

maar goed, 14 dagen bedenktijd ;)

Olieprijs gelijk 10% naar beneden.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:26:28 #224
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411943
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:18 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Peace through strength
Haha en morgen moet je nooit deals maken met terroristen.

Het is ook allemaal zo doorzichtig.
pi_220411951
Kijken hoelang het duurt voordat die weer gaat dreigen,ik denk een dag
  maandag 23 maart 2026 @ 12:28:03 #226
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220411956
quote:
Niet dat Iran een fantastische regering heeft,
Het is zo lachwekkend dat het in bepaalde contreien een courante tactiek is om deze stropop op te tuigen om daar vervolgens bijzonder gepassioneerd tegen ten strijde te trekken :')

Echt niemand is hier fan van de schurken in Teheran.
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:28:38 #227
38496 Perrin
pi_220411959
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:27 schreef BeriBeri het volgende:
Totdat Iran zegt dat ze helemaal niet aan het praten zijn.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:30:00 #228
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411975
quote:

Vreemd, het topic begon nog met iemand die stelde dat er helemaal geen Nederlandse Trumpfans zijn.

MAGA is blijkbaar álles ontkennen. De ene dag iets roepen en de andere dag het tegenovergestelde roepen en dan net doen alsof het altijd al zo geweest is. Trump zou de verbinder zijn, die zich niet gaat bezighouden met regime changes. Nu aast men al op Cuba.

En voor de mensen die stellen dat ook daar een erg regime zit en daarom prima overhoop geknald mag worden. Jullie hebben helemaal gelijk. Net zoals er in Groenland een vreselijk regime zit.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:30:58 #229
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220411987
quote:
En dan gaan de MAGA's net zo makkelijk weer mee. En volgende week zegt Trump zich nooit meer te willen bemoeien met regime change en dan is dat wat ze allemaal roepen en een dag later...
  maandag 23 maart 2026 @ 12:32:06 #230
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220411997
quote:
9s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Totdat Iran zegt dat ze helemaal niet aan het praten zijn.
Zal niet voor het eerst zijn dat Trump zegt dat we gepraat is, en dat andere betrokkenen landen later zeggen dat dat helemaal niet gebeurd is .
Integendeel.
A murky, forgotten land.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:33:25 #231
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220412008
Weer een dump & pump compleet! Jammer dat alles in het weekend gaat. (maar express natuurlijk).
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 12:33:31 #232
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220412012
quote:
quote:
THE UNITED STATES OF AMERICA, AND THE COUNTRY OF IRAN, HAVE HAD, OVER THE LAST TWO DAYS, VERY GOOD AND PRODUCTIVE CONVERSATIONS
Totdat, alweer, uitkomt dat Trump dergelijke gesprekken uit de duim zuigt.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:33:34 #233
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220412013
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
En dan gaan de MAGA's net zo makkelijk weer mee. En volgende week zegt Trump zich nooit meer te willen bemoeien met regime change en dan is dat wat ze allemaal roepen en een dag later...
Kost je een paar honderd miljard en een verneukte wereldeconomie maar je hebt naar verluidt wel wat libs op bluesky geowned. Of zo.

Worth it!
Huilen dan.
pi_220412015
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:32 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zal niet voor het eerst zijn dat Trump zegt dat we gepraat is, en dat andere betrokkenen landen later zeggen dat dat helemaal niet gebeurd is .
Integendeel.
We wachten nog steeds op die eerdere president die zei dat deze oorlog een goed idee was en dat hij jaloers was dat hij het niet kon doen.

Tenzij die president #45 was en Trump dat gesprek met zichzelf gevoerd heeft, wat waarschijnlijk de meest plausibele uitleg is.
pi_220412040
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[..]
En mocht het wel zo zijn, dan ben ik ook erg benieuwd naar de reactie van Israël.Trump kan wel vinden dat het wel ff mooi is geweest, maar Bennie is nog lang niet klaar volgens mij.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220412047
quote:

Mooie post.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:38:48 #237
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220412053
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:36 schreef Monolith het volgende:

[..]
En mocht het wel zo zijn, dan ben ik ook erg benieuwd naar de reactie van Israël.Trump kan wel vinden dat het wel ff mooi is geweest, maar Bennie is nog lang niet klaar volgens mij.
Voor Netanyahu is het nu het gouden moment om eens flink huis te houden ja. Zo'n kans krijgt 'ie nooit meer.
Huilen dan.
pi_220412056
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:22 schreef over_hedge het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Wat is de oplossing dan om Iran te laten stoppen met het financieren en bewapenen van deze groepen?
  maandag 23 maart 2026 @ 12:39:20 #239
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220412058
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:36 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het zou mooi zijn als Israël er alleen voor kwam te staan en als het dan nog even voortduurt
The End Times are wild
pi_220412059
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:33 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
[..]
De energiecentrale dreigementen waren een gevalletje MAD waarvan Iran volgens mij in een geval van een Trump leugen graag gaat meespelen.
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 12:40:28 #241
364681 over_hedge
pi_220412062
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:39 schreef TheJanitor het volgende:

[..]
Wat is de oplossing dan om Iran te laten stoppen met het financieren en bewapenen van deze groepen?
Geen idee. Zo slim ben ik niet. Is al 100+ jaren shitshow daar. Ik heb nou niet de illusie dat ik slim genoeg ben om daar ff met een oplossing voor te komen.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:41:53 #242
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220412070
quote:

Ik weet niet of je israel wel zoveel beter kunt inschalen als Iran. Iran is geen oorlogen begonnen. Israël is verantwoordelijk voor Gaza.
Los van de vraag of je het als Israëlische burger met vrijheid en welvaart hebt vind ik de acties van Israël helemaal niet door de beugel kunnen. En dat begon al in 2003 met de oorlog in irak
The End Times are wild
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 12:42:08 #243
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220412072
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:39 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
De energiecentrale dreigementen waren een gevalletje MAD waarvan Iran volgens mij in een geval van een Trump leugen graag gaat meespelen.
Vanuit een Iraans perspectief bezien kan ik Iran daarin geen ongelijk geven.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:43:02 #244
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412078
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:40 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Geen idee. Zo slim ben ik niet. Is al 100+ jaren shitshow daar. Ik heb nou niet de illusie dat ik slim genoeg ben om daar ff met een oplossing voor te komen.
Met een houten stok in de anus blijven prikken, daarmee gaat het in ieder geval escaleren.

Overigens blijf ik het apart vinden dat 'we' blijkbaar Noord-korea en Rusland gewoon hun gang laten gaan en zelfs de sancties willen opheffen.
pi_220412079
quote:

[..]
Alsof die andere landen in de regio dat ook niet doen.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:43:31 #246
511221 Hetekip
Depressief
pi_220412080
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:43 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Met een houten stok in de anus blijven prikken, daarmee gaat het in ieder geval escaleren.

Overigens blijf ik het apart vinden dat 'we' blijkbaar Noord-korea en Rusland gewoon hun gang laten gaan en zelfs de sancties willen opheffen.
Geld regeert. Kapitalisme _O_
Mensen, het spijt me, ik mag niemand meer liken.
pi_220412082
quote:

[..]
Ook stoppen met het financieren en bewapenen van groepen tegen Iran en dan samen een pilsje drinken. Het westen doet tenslotte al decennia hetzelfde. Zelfs fucking Saddam Hussein kreeg dollars om Iraniërs te vermoorden. Het globale zuiden heeft gewoon een punt als het westen graag andere regels voor de ander wil dan voor onszelf.
pi_220412090
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:32 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Integendeel.
Iran heeft ook nog niks bevestigd. Tot nu toe.
pi_220412095

[ Bericht 100% gewijzigd door KaheemSaid op 23-03-2026 12:46:20 ]
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 12:46:13 #250
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220412097
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:43 schreef Vis1980 het volgende:

[..]

Omdat Trump wat ideologisch verwantschap met en bewondering voor Poetin en Kim voelt en omdat zij al wel kernwapens hebben uiteraard.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:46:42 #251
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412100
Een bandje tegen homohaat dragen is grote ophef, want hoe durven we landen aan te spreken op mensenrechten met dat morele vingertje. Maar het land bombarderen is dan weer helemaal goed.

:s)
pi_220412102
Het is duidelijk dat Amerika deze oorlog snel wilt beëindigen en dat Israël het tegenovergestelde wilt. Het lijkt me daarom logisch dat er een zeer uitgebreide anti-Israël lobby wordt opgezet.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:47:28 #253
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412104
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:45 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
'Maar die kun je sowieso niet vertrouwen, want Moslims' en dus moeten we de notoire leugenaar op zijn oude ogen geloven.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:47:29 #254
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220412105
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:41 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik weet niet of je israel wel zoveel beter kunt inschalen als Iran. Iran is geen oorlogen begonnen. Israël is verantwoordelijk voor Gaza.
Los van de vraag of je het als Israëlische burger met vrijheid en welvaart hebt vind ik de acties van Israël helemaal niet door de beugel kunnen. En dat begon al in 2003 met de oorlog in irak
Iran wordt ook niet continu zo bedreigd door zn buurlanden als Israel en de Joden die daar wonen.
Welke proxy's gebruikt Israel trouwens om de burgerbevolking van Iran op te blazen en uit te moorden zodra ze naar hun werk gaan?
1947-2016
  maandag 23 maart 2026 @ 12:47:54 #255
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220412108
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:45 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Waarschijnlijk dus een typisch geval van
A murky, forgotten land.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:48:10 #256
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220412111
Boh :9~
A murky, forgotten land.
pi_220412126
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Iran wordt ook niet continu zo bedreigd door zn buurlanden als Israel en de Joden die daar wonen.
Welke proxy's gebruikt Israel trouwens om de burgerbevolking van Iran op te blazen en uit te moorden zodra ze naar hun werk gaan?
Israël wordt niet bedreigd. Alle Iraanse proxies zijn verzwakt. Ze lopen geen enkel gevaar. Israël is inderdaad de agressor in het Midden-Oosten.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:49:53 #258
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220412130
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:47 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Waarschijnlijk dus een typisch geval van
[ afbeelding ]
Ik gok dat de volgende Truth, met een bozere toon, pas komt nadat de markt sluit.

Even een dagje pompen voor Trump & Co, en daarna vast de puts voorbereiden voor de dag erna.

Opzich wel grappig om te zien hoe het amerikaanse volk zich zo laat uitknijpen als een citroen.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:50:15 #259
38496 Perrin
pi_220412132
Ah daar hebben we ze al:
twitter

Trump is weer lekker de markt aan het bespelen met zijn leugens.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 12:50:43 #260
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220412134
quote:

[..]
Lol. En de VS is geen buurland uit het MO, dat klopt wel ja.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 12:51:36 #261
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220412137
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:50 schreef Perrin het volgende:
Ah daar hebben we ze al:
[ x ]

DAT ZAG ECHT NIEMAND AANKOMEN.
THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER.
pi_220412138
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik gok dat de volgende Truth, met een bozere toon, pas komt nadat de markt sluit.

Even een dagje pompen voor Trump & Co, en daarna vast de puts voorbereiden voor de dag erna.
Schandalig dat dit kan.
vosss is de naam,
  maandag 23 maart 2026 @ 12:52:28 #263
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220412141
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:47 schreef Nexum het volgende:
Het is duidelijk dat Amerika deze oorlog snel wilt beëindigen en dat Israël het tegenovergestelde wilt. Het lijkt me daarom logisch dat er een zeer uitgebreide anti-Israël lobby wordt opgezet.
Die is er al genoeg.

En dan? Oorlog stopt, de proxies blijven bestaan. Israel en de Joden blijven aangevallen worden en Israel blijft represailles uitvoeren. De etterende pusbult van geweld blijft groeien tot de wit-gele zooi er over een paar jaar weer uitspat.

Vertel me, wat is je oplossing?
1947-2016
  maandag 23 maart 2026 @ 12:52:39 #264
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412144
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:50 schreef Perrin het volgende:
Ah daar hebben we ze al:
[ x ]

Lol, ook in caps.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:54:33 #265
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412152
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die is er al genoeg.

En dan? Oorlog stopt, de proxies blijven bestaan. Israel en de Joden blijven aangevallen worden en Israel blijft represailles uitvoeren. De etterende pusbult van geweld blijft groeien tot de wit-gele zooi er over een paar jaar weer uitspat.

Vertel me, wat is je oplossing?
Dit gaat al eeuwen zo in die regio. Sinds men in allerlei geloven 'heilige plekken' is gaan aanwijzen. Die zijn zo heilig, dat een ander er niet mag wonen.
pi_220412158
Hoe had de wereld eruit gezien als de Duitse politicus meneer Hitler de kans had gekregen om zijn plan om de joodse bevolking naar Madagaskar te verplaatsen, ten uitvoer had kunnen brengen? Dat vraag ik mij weleens af, namelijk.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_220412163
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:54 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Hoe had de wereld eruit gezien als de Duitse politicus meneer Hitler de kans had gekregen om zijn plan om de joodse bevolking naar Madagaskar te verplaatsen, ten uitvoer had kunnen brengen? Dat vraag ik mij weleens af, namelijk.
Het was de bedoeling ze daar de hongerdood te laten sterven, dat weet je?
  maandag 23 maart 2026 @ 12:56:14 #268
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412164
quote:
Het maakt niet uit, daarvoor was het al eeuwen vechten om een stuk land.
pi_220412172
quote:
Kijk The Man in the High Castle op Netflix (of Prime)?
  maandag 23 maart 2026 @ 12:57:33 #270
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220412173
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:49 schreef Nexum het volgende:

[..]
Israël wordt niet bedreigd. Alle Iraanse proxies zijn verzwakt. Ze lopen geen enkel gevaar. Israël is inderdaad de agressor in het Midden-Oosten.
Nee, dat is waar. Israel wordt niet bedreigd. Door niemand niet.
Dat hebben we gezien in de afgelopen jaren, en die daarvoor.

Hoe zie je een oplossing voor je voor die regio dan?
1947-2016
pi_220412176
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:56 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Het was de bedoeling ze daar de hongerdood te laten sterven, dat weet je?
De geschiedenisboeken worden geschreven door de overwinnaars.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_220412178
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Niet. Wel heb ik het idee (en volgens mij veel in dit topic met mij) dat de oplossing niet ligt in het halve land te veranderen in een krater.
  maandag 23 maart 2026 @ 12:59:12 #273
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220412183
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:51 schreef vosss het volgende:

[..]
Schandalig dat dit kan.
Je reinste marktmanipulatie, voor de ogen van de hele wereld.

En hij komt er mee weg 8)7 :r
A murky, forgotten land.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:00:09 #274
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220412189
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:50 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Lol. En de VS is geen buurland uit het MO, dat klopt wel ja.
Volgens mij he, is Iran 'grote satan' al een aantal decennia aan het bedreigen. Dat is niet van Trump periode af.
Maar mooie hap zand weer die je probeert te gooien in de ogen.

Vertel me, wie frustreert over de jaren heen continu de vredesvoorstellen tussen de pali's en Israel?
1947-2016
pi_220412190
quote:
Dann hätten wir dieses Gespräch auf forum.fok.de auf Deutsch geführt.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 13:00:37 #276
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220412192
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:58 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Niet. Wel heb ik het idee (en volgens mij veel in dit topic met mij) dat de oplossing niet ligt in het halve land te veranderen in een krater.
Maar misschien dat de bevolking dan wel in opstand komt? En dan natuurlijk niet tegen de landen die hun eigen land in puin hebben gegooid he, dat moeten we niet willen met z'n allen.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:01:20 #277
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412196
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:59 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Je reinste marktmanipulatie, voor de ogen van de hele wereld.

En hij komt er mee weg 8)7 :r
Zijn minions zijn zeer effectief, als je het probleem aankaart is het 'Dus jij bent een aanhanger van Iran'?
pi_220412197
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Israël gaat zich op zichzelf richten, de steun uit de VS wordt opgeschort en het Westen bemoeit zich niet meer met het Midden-Oosten en met dit piepkleine land wat na decennia nu echt wel eens mag leren om op eigen poten te staan. Van ons wordt nu ook verwacht dat wij op eigen benen gaan staan. Israël zoekt het lekker zelf uit. Waarom moeten wij ons bekommeren om hun?
  maandag 23 maart 2026 @ 13:03:23 #279
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412208
quote:
9s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:00 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Maar misschien dat de bevolking dan wel in opstand komt? En dan natuurlijk niet tegen de landen die hun eigen land in puin hebben gegooid he, dat moeten we niet willen met z'n allen.
'Dank je wel voor het verwoesten van mijn huis en bombarderen van de school waar mijn kind op zat! '

Zoiets?
pi_220412212
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:03 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
'Dank je wel voor het verwoesten van mijn huis en bombarderen van de school waar mijn kind op zat! '

Zoiets?
Ja, want anders had een ander het gedaan, en dat moet je niet willen.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:05:35 #281
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220412223
quote:

[..]
Iran wordt letterlijk platgegooid
The End Times are wild
  maandag 23 maart 2026 @ 13:07:04 #282
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412237
Hoeveel van je eigen tieners is de oorlog in Iran eigenlijk waard?
  maandag 23 maart 2026 @ 13:07:05 #283
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220412238
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:01 schreef Nexum het volgende:

[..]
Israël gaat zich op zichzelf richten, de steun uit de VS wordt opgeschort en het Westen bemoeit zich niet meer met het Midden-Oosten en met dit piepkleine land wat na decennia nu echt wel eens mag leren om op eigen poten te staan. Van ons wordt nu ook verwacht dat wij op eigen benen gaan staan. Israël zoekt het lekker zelf uit. Waarom moeten wij ons bekommeren om hun?
Israel richt zich op zichzelf. Op het overleven van het land. Is het een tijdje rustig vinden dat de pali's 'te weinig aandacht is voor hun zaak' een moorden ze een heel feest uit en nog wat extra willekeurig spul wat ze kunnen vinden.

Ofwel, Israel moet de blik op de buren houden, want voordat ze het weten worden ze vanuit alle hoeken aangevallen en zijn de proxies weer op hun oude sterkte.

Lijkt wel alsof jouw manier een beetje is als 'leave the muslims alone', maar denk je echt dat er dan een duurzame vrede kan komen als die moslims een mindset hebben van 'from the river...'?
1947-2016
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 13:09:29 #284
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220412255
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Volgens mij he, is Iran 'grote satan' al een aantal decennia aan het bedreigen. Dat is niet van Trump periode af.
Maar mooie hap zand weer die je probeert te gooien in de ogen.

Vertel me, wie frustreert over de jaren heen continu de vredesvoorstellen tussen de pali's en Israel?
In dergelijke landen is zulke praat dan ook vooral voor binnenlandse consumptie, bedoeld om aan de bevolking te laten zien hope sterk het regime wel niet is.

En wat ook wel ironisch is; de Ayatolla's hadden het er al decennia over dat de VS Iran aan zou vallen en ze hebben daar nog gelijk in gekregen ook. En dat terwijl Iran, behalve ooit wat sneue bedreigingen, de VS nooit wat heeft aangedaan.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:10:18 #285
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412263
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:07 schreef Red_85 het volgende:
Israel richt zich op zichzelf. Op het overleven van het land. Is het een tijdje rustig vinden dat de pali's 'te weinig aandacht is voor hun zaak' een moorden ze een heel feest uit en nog wat extra willekeurig spul wat ze kunnen vinden.
Het helpt ook niet echt als je ze laat leven in een kutstrook achter hekken. Welk volk dan ook, als je ze gaat onderdrukken en opsluiten, dan komen daar nooit goede dingen uit, zelfs als ze niets terug zouden doen.

En ja, tuurlijk, 'de Palestijnen zijn geen lieverdjes' en dat klopt helemaal. Daarom zoeken ze het daar maar lekker uit.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:11:33 #286
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220412269
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:05 schreef LXIV het volgende:

[..]
Iran wordt letterlijk platgegooid
Correctie: het regime, de defensie en de manier waarop het regime geld peurt wordt platgegooid. Niet heel Iran. Lukraak raketten op gebouwen afvuren, dat is Iran wel aan het doen op Israel.

Na jaren proxy financieren inderdaad is Israel het zat, zien eindelijk een kans bij een oranje baviaan en gaan achter hun grote vijand aan die hun al 60 jaar van de aarde wil vegen. Ik verwijt Israel niets, Trump wel met zn ondoordachte gangen van zaken.
1947-2016
  maandag 23 maart 2026 @ 13:11:35 #287
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412270
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:07 schreef Red_85 het volgende:
Lijkt wel alsof jouw manier een beetje is als 'leave the muslims alone', maar denk je echt dat er dan een duurzame vrede kan komen als die moslims een mindset hebben van 'from the river...'?
Die mindset zal er niet beter op worden als je huis plat wordt gebombardeerd.
pi_220412271
Jammer dat de Appelsapjes de hele wereld bij deze oorlog willen betrekken. Anders komt hun Messiah niet. ;(
  maandag 23 maart 2026 @ 13:13:03 #289
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220412276
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:11 schreef Since2003 het volgende:
Jammer dat de Appelsapjes de hele wereld bij deze oorlog willen betrekken. Anders komt hun Messiah niet. ;(
Dat zie je helaas bij heel veel religies. Puntje bij paaltje kunnen alle andere mensen de tering krijgen en is hun leven niets waard.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 13:14:13 #290
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220412281
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:07 schreef Vis1980 het volgende:
Hoeveel van je eigen tieners is de oorlog in Iran eigenlijk waard?
Genoeg, zolang ze maar uit arme gezinnen komen. Sterven voor puissant rijke landgenoten is nog nooit zo glorieus geweest als nu.
pi_220412285
quote:
ASYLANTENHEIM? NEIN DANKE.

HEUTE SIND WIR TOLERANT, MORGEN FREMD IM EIGENEN LAND.
  maandag 23 maart 2026 @ 13:16:21 #292
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220412295
(Crosspost:)

Nos:

quote:
Trump: vijf dagen geen aanvallen op Iraanse energievoorzieningen
De Amerikaanse president Trump zegt dat de VS de komende vijf dagen geen aanvallen zal uitvoeren op Iraanse energievoorzieningen. Dat is volgens hem het gevolg van "zeer goede en productieve" gesprekken tussen de twee landen "over de volledige en definitieve beëindiging van de vijandelijkheden in het Midden-Oosten". Dat overleg vond dit weekend plaats, zegt Trump.

Kort na de bekendmaking van het nieuws daalden de olieprijzen met zo'n 10 procent.

De gesprekken zullen deze week doorgaan, schrijft Trump op zijn socialemediakanaal Truth Social. Het is onduidelijk of ook Israël voorlopig zal stoppen met de aanvallen op energiefaciliteiten. Iran heeft nog niet gereageerd op de aankondiging van de VS.

Trump dreigde gisteren dat de VS de Iraanse energiesector zou bombarderen als het land de Straat van Hormuz niet binnen 48 uur zou heropenen. Die deadline zou komende nacht aflopen.
pi_220412314
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:13 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dat zie je helaas bij heel veel religies. Puntje bij paaltje kunnen alle andere mensen de tering krijgen en is hun leven niets waard.
Een goy of de goyim zijn geen mensen in hun optiek. Staan letterlijk gelijk aan dieren. Nogal een nuance verschilletje. Goyim kunnen zich niet eens bekeren.

Verkeerd ras.
pi_220412317
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:16 schreef Eightyone het volgende:
(Crosspost:)

Nos:
[..]

twitter

:o totaal onverwacht
pi_220412320
Boodschappen zijn alweer behoorlijk duurder geworden sinds dit hele gedoe of zie ik nu spoken?
Die beloftes van Trump geloof ik niets van.
blablablabla
pi_220412329
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 13:19 schreef beefkeek het volgende:

[..]
[ x ]

:o totaal onverwacht
Gaat wederom een enorme afgang worden, zoals eigenlijk iedere militaire Amerikaanse interventie de afgelopen 60 jaar.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')