En als dat ‘elders’ Israël heeft geef ik weinig voor de overlevingskans van Iran. We hebben dan wel ons eerste echte nucleaire conflict te pakken.quote:Op maandag 23 maart 2026 00:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het voert hier te ver om een lezing te houden maar neem even aan dat niet de protocollen zozeer de veiligheid vormen maar dat het totale ontwerp in zichzelf veilig is. De protocollen vormen deels daarin impliciete veiligheid omdat ze technisch tamelijk ingewikkeld (moeten) zijn om een PWR überhaupt te kunnen bedienen en die vooral in werking weten te houden.
En ja als je een bom gooit op een kernreactor kan die - beperkte - lokale puin/stofwolk ellendig van aard zijn.
En ja, in het slechtste geval gaat zowel het primaire als secundaire koelsysteem stuk waarmee en weet ik veel een paar honderdduizend liter water worden besmet. Niet leuk voor de vissen, scheepvaart en vissers maar niet onoverkomelijk als groot risico. Een plof met stratosferische rukwinden die blijft uitstralen, is vele malen ernstiger.
Voor een vuile bom, is 10kg al ruim genoeg om een groot gebied aan de overkant verder of dichterbij, langdurig onbewoonbaar te maken. En Iran heeft volgens de verhalen iets van 400kg verrijkte zooi (in verschillende gradaties).
En als er dan niks gedaan wordt, hebben ze nog hooguit 2 weken!quote:Op maandag 23 maart 2026 01:54 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Steve heeft op zijn kanaal een countdown geplaatst![]()
Nog 22 uur en 49 minuten te gaan
Sure maar we merken nu dat Iran de rest kan chanteren!quote:Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef recidivist het volgende:
Daarom geloof ik geen reet van dat bericht dat de Golfstaten en/of Saudi Arabië trump “achter de schermen pushen door te gaan nu ze toch in de oorlog zitten totdat het regime is verdreven”. Is echt bullshit en zoals vaker in deze oorlog staaltje psyops en fake news.
Zij weten zeker nu als geen ander wat er op het spel staat als Trump zeer binnenkort daadwerkelijk zijn mariniers naar Kharg-eiland stuurt om dat in te lijven. Dan gaan de Golflanden en Saudi Arabië tegen een mega rampscenario aanlopen dat zij in hun geschiedenis nooit eerder hebben meegemaakt in de escalatie die er dan zit aan te komen.
Bullshit verhaaltje dus.
ok, waarom?quote:Op maandag 23 maart 2026 01:54 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Steve heeft op zijn kanaal een countdown geplaatst![]()
Nog 22 uur en 49 minuten te gaan
Trump is allang vergeten dat die dat gezegd heeft.quote:Op maandag 23 maart 2026 07:17 schreef tesssssssss het volgende:
Dan is het 24 maart om 0.44 uur afgelopen, het ultimatum, als ik dat goed heb uitgerekend.
Nederlandse tijd.
Dat kan ook, maar dat maakt het juist zo spannend. Vind ik dan. Of spannend, eng.quote:Op maandag 23 maart 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Trump is allang vergeten dat die dat gezegd heeft.
Dat wisten we daarvoor ook al.quote:Op maandag 23 maart 2026 06:27 schreef theguyver het volgende:
[..]
Sure maar we merken nu dat Iran de rest kan chanteren!
Eigenlijk een groot deel van de planeet!
Die gaat er gewoon van uit dat hij twee weken gezegd heeft, zoals altijd.quote:Op maandag 23 maart 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Trump is allang vergeten dat die dat gezegd heeft.
Dat wisten we al 30+ jaar. Net als de Houthi's en iedereen die in de buurt van 'choke points' woont of een stel nucleaire wapens heeft.quote:Op maandag 23 maart 2026 06:27 schreef theguyver het volgende:
[..]
Sure maar we merken nu dat Iran de rest kan chanteren!
Eigenlijk een groot deel van de planeet!
quote:IEA Chief Issues Stark Warning on Iran War And It Could Be Worse Than 1970s Oil Crises
The head of the International Energy Agency has delivered one of the starkest assessments yet of where the global energy crisis is heading — and his core message is that the world has not yet begun to price in how bad this gets.
Fatih Birol, IEA Executive Director, said in an interview that politicians and markets were still underestimating the scale of the disruption caused by Iran’s effective blockade of the Strait of Hormuz — the waterway through which approximately one-fifth of the world’s oil and liquefied natural gas normally flows. “People understand that this is a major challenge, but I am not sure that the depth and the consequences of the situation are well understood,” he said.
The most consequential part of Birol’s warning was not about the crisis as it stands today. It was about what happens after it ends. Even in the scenario where the conflict concludes and the Strait reopens, the physical infrastructure of Gulf energy production has been so severely damaged that recovery will be measured in months and years, not weeks. “It will take a long time,” he said. “It will be six months for some sites to be operational, others much longer.”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga vandaag mijn pellets voor komende winter alvast bestellen; 1000kg.quote:Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En dat hebben veel mensen nog niet in de gaten lijkt het wel.
Hier klagen werklozen al als ze 20 min met het OV moeten.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ergens tussen de 4 en 4,5%. En vergeet niet dat al die werkeloze ITers niet even het halve land doorkruisen om ergens voor een hongerloontje loodzware dagarbeid in de agrarische sector te gaan verrichten om maar wat te noemen. Bovendien zien we hier weer het eeuwige zero-sum denken.
Jij hebt er veel gesproken merk ik wel.quote:Op maandag 23 maart 2026 07:51 schreef HSG het volgende:
[..]
Hier klagen werklozen al als ze 20 min met het OV moeten.
Die Macgregor is een beetje de Robert Jensen van de VS. Die verzint vanalles voor clicks & likes.quote:Op maandag 23 maart 2026 07:57 schreef Since2003 het volgende:
Vraag mij af wat hiervan waar blijkt te zijn.
[ x ]
Is het te vergezocht? Wanneer Israël kernwapens inzet, dat dit de reactie is van een Rusland? Of misschien zelfs China. Of wie dan ook met kernwapen.quote:Op maandag 23 maart 2026 08:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die Macgregor is een beetje de Robert Jensen van de VS. Die verzint vanalles voor clicks & likes.
quote:Russian Defense Minister:
"Yes, what we are saying is true: Iran possesses offensive missile systems that the United States does not have. There are highly advanced missiles that have not yet been used. Iran has a stockpile capable of destroying the entire Middle East, not just Israel.
We call on the United States and Israel to immediately stop the war and declare the failure of the military operation against Iran. Otherwise, the losses and damage will be a surprise. That is all."
Nee.quote:
Nee.quote:Op maandag 23 maart 2026 07:57 schreef Since2003 het volgende:
Vraag mij af wat hiervan waar blijkt te zijn.
[ x ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |