abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220410042
quote:
12s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:38 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het voert hier te ver om een lezing te houden maar neem even aan dat niet de protocollen zozeer de veiligheid vormen maar dat het totale ontwerp in zichzelf veilig is. De protocollen vormen deels daarin impliciete veiligheid omdat ze technisch tamelijk ingewikkeld (moeten) zijn om een PWR überhaupt te kunnen bedienen en die vooral in werking weten te houden.

En ja als je een bom gooit op een kernreactor kan die - beperkte - lokale puin/stofwolk ellendig van aard zijn.
En ja, in het slechtste geval gaat zowel het primaire als secundaire koelsysteem stuk waarmee en weet ik veel een paar honderdduizend liter water worden besmet. Niet leuk voor de vissen, scheepvaart en vissers maar niet onoverkomelijk als groot risico. Een plof met stratosferische rukwinden die blijft uitstralen, is vele malen ernstiger.

Voor een vuile bom, is 10kg al ruim genoeg om een groot gebied aan de overkant verder of dichterbij, langdurig onbewoonbaar te maken. En Iran heeft volgens de verhalen iets van 400kg verrijkte zooi (in verschillende gradaties).
En als dat ‘elders’ Israël heeft geef ik weinig voor de overlevingskans van Iran. We hebben dan wel ons eerste echte nucleaire conflict te pakken.

Ik zou me er niet te veel op verheugen.
pi_220410051
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:48 schreef tjoptjop het volgende:
Wanneer is die 48u eigenlijk voorbij?
Steve heeft op zijn kanaal een countdown geplaatst :D

Nog 22 uur en 49 minuten te gaan
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 maart 2026 @ 05:46:43 #28
284411 crew  heywoodu
pi_220410115
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 01:54 schreef Toefjes het volgende:

[..]

En als er dan niks gedaan wordt, hebben ze nog hooguit 2 weken!
  maandag 23 maart 2026 @ 06:27:08 #29
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220410138
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef recidivist het volgende:
Daarom geloof ik geen reet van dat bericht dat de Golfstaten en/of Saudi Arabië trump “achter de schermen pushen door te gaan nu ze toch in de oorlog zitten totdat het regime is verdreven”. Is echt bullshit en zoals vaker in deze oorlog staaltje psyops en fake news.

Zij weten zeker nu als geen ander wat er op het spel staat als Trump zeer binnenkort daadwerkelijk zijn mariniers naar Kharg-eiland stuurt om dat in te lijven. Dan gaan de Golflanden en Saudi Arabië tegen een mega rampscenario aanlopen dat zij in hun geschiedenis nooit eerder hebben meegemaakt in de escalatie die er dan zit aan te komen.

Bullshit verhaaltje dus.
Sure maar we merken nu dat Iran de rest kan chanteren!
Eigenlijk een groot deel van de planeet!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  maandag 23 maart 2026 @ 06:27:28 #30
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220410139
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 01:54 schreef Toefjes het volgende:

[..]

ok, waarom?
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220410142
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 06:27 schreef theguyver het volgende:

[..]
ok, waarom?
Ik denk omdat hij zin had om een countdown op zijn stream te plaatsen.
pi_220410258
Dan is het 24 maart om 0.44 uur afgelopen, het ultimatum, als ik dat goed heb uitgerekend.

Nederlandse tijd.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220410267
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:17 schreef tesssssssss het volgende:
Dan is het 24 maart om 0.44 uur afgelopen, het ultimatum, als ik dat goed heb uitgerekend.

Nederlandse tijd.
Trump is allang vergeten dat die dat gezegd heeft.
Vakman pur sang
pi_220410271
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat kan ook, maar dat maakt het juist zo spannend. Vind ik dan. Of spannend, eng.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220410276
quote:

[..]
Dat wisten we daarvoor ook al.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 maart 2026 @ 07:27:35 #36
284411 crew  heywoodu
pi_220410282
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die gaat er gewoon van uit dat hij twee weken gezegd heeft, zoals altijd.
  maandag 23 maart 2026 @ 07:29:25 #37
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220410288
quote:

[..]
Dat wisten we al 30+ jaar. Net als de Houthi's en iedereen die in de buurt van 'choke points' woont of een stel nucleaire wapens heeft.

Daarom is het dus verstandig niet te ver te escaleren en dat wanneer je dat wel doet, je een goed onderbouwd plan hebt, in plaats van 'we zien wel hoever we komen'.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 23 maart 2026 @ 07:44:11 #38
38496 Perrin
pi_220410341
Het einde van de oorlog is nog (lang) niet in zicht en er staat met Trump's ultimatum zelfs verdere escalatie en vernietiging van infrastructuur in de regio op het menu..

De directeur van het Internationaal Energieagentschap (IEA), Fatih Birol, waarschuwt dat de wereld de ernst van de huidige energiecrisis nog steeds onderschat. De crisis wordt veroorzaakt door de feitelijke blokkade van de Straat van Hormuz door Iran, een cruciale doorgang waar normaal ongeveer een vijfde van de wereldwijde olie- en gasstromen doorheen gaat.

Volgens Birol ligt het grootste probleem niet alleen in de huidige verstoring, maar vooral in wat daarna komt. Zelfs als het conflict eindigt en de zeestraat weer opengaat, zal het herstel van beschadigde olie- en gasinfrastructuur maanden tot zelfs jaren duren. Energievoorziening kan namelijk niet zomaar direct worden hervat; installaties, personeel en logistiek hebben tijd nodig om weer op gang te komen. Dit langdurige effect is volgens hem nog onvoldoende ingeprijsd in de energiemarkten.

Daarnaast gaat de impact verder dan alleen olie en gas. Ook andere essentiële grondstoffen, zoals kunstmest, petrochemische producten, zwavel en helium, worden geraakt. Dit heeft brede gevolgen voor landbouw, industrie en wereldwijde toeleveringsketens.

De kernboodschap van Birol is duidelijk: zolang de Straat van Hormuz gesloten blijft, zullen de energieprijzen blijven stijgen. En zelfs na een eventuele oplossing zal de economische naschok veel langer aanhouden dan veel mensen nu beseffen.

quote:
IEA Chief Issues Stark Warning on Iran War And It Could Be Worse Than 1970s Oil Crises

The head of the International Energy Agency has delivered one of the starkest assessments yet of where the global energy crisis is heading — and his core message is that the world has not yet begun to price in how bad this gets.

Fatih Birol, IEA Executive Director, said in an interview that politicians and markets were still underestimating the scale of the disruption caused by Iran’s effective blockade of the Strait of Hormuz — the waterway through which approximately one-fifth of the world’s oil and liquefied natural gas normally flows. “People understand that this is a major challenge, but I am not sure that the depth and the consequences of the situation are well understood,” he said.

The most consequential part of Birol’s warning was not about the crisis as it stands today. It was about what happens after it ends. Even in the scenario where the conflict concludes and the Strait reopens, the physical infrastructure of Gulf energy production has been so severely damaged that recovery will be measured in months and years, not weeks. “It will take a long time,” he said. “It will be six months for some sites to be operational, others much longer.”
pi_220410351
Even lachen maar weer indien mogelijk :%

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220410352
twitter
pi_220410363
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En dat hebben veel mensen nog niet in de gaten lijkt het wel.
Ik ga vandaag mijn pellets voor komende winter alvast bestellen; 1000kg.

Normaal worden die richting zomer een stuk goedkoper. Ik verwacht nu juist duurder en flink ook. Dat was destijds met Oekraïne ook het geval.

Dan zit ik in elk geval komende winter er weer warmpjes bij zonder de hoofdprijs te moeten betalen.

Ik raad iedereen met een pelletkachel aan hetzelfde te doen.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220410372
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 11:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ergens tussen de 4 en 4,5%. En vergeet niet dat al die werkeloze ITers niet even het halve land doorkruisen om ergens voor een hongerloontje loodzware dagarbeid in de agrarische sector te gaan verrichten om maar wat te noemen. Bovendien zien we hier weer het eeuwige zero-sum denken.
Hier klagen werklozen al als ze 20 min met het OV moeten.
Corporate translator
pi_220410374
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:51 schreef HSG het volgende:

[..]
Hier klagen werklozen al als ze 20 min met het OV moeten.
Jij hebt er veel gesproken merk ik wel.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220410401
Vraag mij af wat hiervan waar blijkt te zijn.
twitter
  maandag 23 maart 2026 @ 08:03:12 #45
38496 Perrin
pi_220410416
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:57 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Die Macgregor is een beetje de Robert Jensen van de VS. Die verzint vanalles voor clicks & likes.
pi_220410428
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:03 schreef Perrin het volgende:

[..]
Die Macgregor is een beetje de Robert Jensen van de VS. Die verzint vanalles voor clicks & likes.
Is het te vergezocht? Wanneer Israël kernwapens inzet, dat dit de reactie is van een Rusland? Of misschien zelfs China. Of wie dan ook met kernwapen.
pi_220410486
Zeg het maar... :P

quote:
Russian Defense Minister:

"Yes, what we are saying is true: Iran possesses offensive missile systems that the United States does not have. There are highly advanced missiles that have not yet been used. Iran has a stockpile capable of destroying the entire Middle East, not just Israel.

We call on the United States and Israel to immediately stop the war and declare the failure of the military operation against Iran. Otherwise, the losses and damage will be a surprise. That is all."
twitter
pi_220410518
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:19 schreef Since2003 het volgende:
Zeg het maar... :P
[..]
[ x ]
Nee.

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:57 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Nee.

Hou het maar bij verifieerbaar nieuws.

Dit is allemaal propaganda om de opinie te verschuiven.
pi_220410520
Edit laat maar heb nu zelf ook vraagtekens
  maandag 23 maart 2026 @ 08:36:37 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220410547
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:46 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
“As Israeli pm Netanyahu swears to destroy Iran”

Het gaat dus niet om het ‘helpen’ van de bevolking daar maar om het vernietigen. Al die protesten en aanslagen zijn ook veroorzaakt door Israël, net als in 1954.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')