abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220409538
quote:
Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.

Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979

Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld

Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.html

Osint accounts melden al veel langer veel groot materieel richting midden Oosten, B2’s tankers e.d. gingen 2 weken geleden al die kant op en nu een grote Carrier met alle begeleiding.

Het is wachten tot de VS actief gaat worden in Iran en extreme islamieten een kopje kleiner maakt.

Mooi om hier te volgen.

twitter

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video
Vakman pur sang
pi_220409542
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:44 schreef Digi2 het volgende: [..] Net op Al jazeera kwam al een heel rijtje landen in Azie voorbij, die al werkweek verkortingen en andere maatregelen afkondigen om het gebruik van benzine, diesel en aardgas terug te dringen.
Dat gaat hard dan. Die hebben landen hebben dus minder voorraden dan wij.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:49:21 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220409548
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Net op Al jazeera kwam al een heel rijtje landen in Azie voorbij, die al werkweek verkortingen en andere maatregelen afkondigen om het gebruik van benzine, diesel en aardgas terug te dringen.
Een pleister op een slagaderlijke economische bloeding.

Als dit maanden of jaren gaat duren wordt dit een globale chaos die we nog nooit hebben gezien.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 22 maart 2026 @ 22:51:23 #4
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409559
twitter
enkelband
pi_220409566
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat gaat hard dan. Die hebben landen hebben dus minder voorraden dan wij.
Met name aziatische landen halen hun gas en olie uit de golf en die willen na 3 weken geen/nauwelijks bevoorrading niet te snel door hun reserves raken. De vooruitzichten dat hun bevoorrading langdurig ernstig belemmerd blijft nemen eerder toe dan af :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 22 maart 2026 @ 22:54:18 #6
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220409572
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een pleister op een slagaderlijke economische bloeding.

Als dit maanden of jaren gaat duren wordt dit een globale chaos die we nog nooit hebben gezien.
En dat hebben veel mensen nog niet in de gaten lijkt het wel.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:54:43 #7
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409575
Daarom geloof ik geen reet van dat bericht dat de Golfstaten en/of Saudi Arabië trump “achter de schermen pushen door te gaan nu ze toch in de oorlog zitten totdat het regime is verdreven”. Is echt bullshit en zoals vaker in deze oorlog staaltje psyops en fake news.

Zij weten zeker nu als geen ander wat er op het spel staat als Trump zeer binnenkort daadwerkelijk zijn mariniers naar Kharg-eiland stuurt om dat in te lijven. Dan gaan de Golflanden en Saudi Arabië tegen een mega rampscenario aanlopen dat zij in hun geschiedenis nooit eerder hebben meegemaakt in de escalatie die er dan zit aan te komen.

Bullshit verhaaltje dus.
enkelband
pi_220409578
quote:
US embassy in Jerusalem offering chartered buses out of Israel
published at 22:45
22:45
The US embassy in Jerusalem is offering chartered buses to Amman, Jordan, beginning on Monday.
The embassy says the bus service will be offered to US citizens looking to leave Israel. The buses will travel to Jordan International Airport, it says.
"Departures are currently available from the Jerusalem area and the Tel Aviv area. Travelers are responsible for booking their onward travel, including flights from the Amman airport," the embassy says.
https://www.bbc.com/news/live/ce35wke27ynt

Het Heilige Land verlaten zullen de meesten wel niet doen denk ik
pi_220409657
quote:
12s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het risico dat een relatief moderne reactor voor gevaar gaat zorgen, is - zo ja - zeer beperkt tot de directe omgeving. Het ding in Israël is bv geen ongecontroleerde Tjernobyl plofuitvoering.
Ik had 't over die in Iran. Dat is een PWM. Indien daar bommen op vallen kun je een ongecontroleerde reactie krijgen. De Bouchehr ligt pal aan de Perzische Golf, dus het is niet raar om aan te nemen dat de gevolgen vergelijkbaar met Fukushima zijn.

Fukushima is onder controle gebleven (voor zover mogelijk) doordat ze met een gigantische hoeveelheid mensen direct aan 't werk gegaan zijn om schoon te maken en te houden en te proberen de reactoren veilig uit te schakelen. Dat scenario heb je op dat moment geen toegang toe.

quote:
A US Attack On Iran Could Cause Tens-Of-Thousands Of Civilian Casualties
The four locations include:

Isfahan: The Nuclear Technology/Research Center in Esfahan (ENTC) is supposed to be the main location of the Iranian nuclear weapons program. Semnani predicts 1,000 workers here will be killed, and up to 70,000 casualties in the surrounding areas from toxic plumes: 71,000

Natanz: One-hundred miles north of Isfhahan, this location has been in use for about 12 years and is said to be responsible for production of plutonium and enriched uranium. With a high probability of attack, Semnani projects 1,000 worker casualties and up to 7,000 collateral injuries within the surrounding area: 7,100
Arak: A heavy water production plant in existence since 2006, Semnani projects 500 workers here will be killed in the first instants of a strike. If the heavy water is actually in production the author goes on to project an additional 3,600 causalities from radiation exposure: 4,100

Bushehr: Iran's first operational nuclear power plant has been online since November 2011 following a string of delays. Built to Russian designed specifications at a cost of nearly $1 billion, Bushehr is southeast of a city with a population of 240,000 that enjoys a strong wind blowing Northwest from the power plant. Semnani projects 3,000 instant deaths at the site and up to 12,000 deaths in the city if only 1 to 5 percent of the population is exposed: 15,000

Semnani estimates up to 97,000 Iranian casualties would result from attacks on the four locations. An attack of this scale would have to be led by the U.S. and aside from requiring untold assets on the ground and in the air, it would prompt a violent response from a very well-armed Tehran military.
pi_220409662
Die cluster munitie ziet er wel spannend uit als het neervalt.

twitter
  zondag 22 maart 2026 @ 23:16:43 #12
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409668
twitter

Op telegramkanalen worden al Israëlische mappen gedeeld van locaties met cruciale waterinfrastructuur bijv.

Wat mij bij de 12 daagse oorlog ook al opviel en ik niet zou verwachten is dat Iran het social media spelletje in psychologische oorlogsvoering wel beter speelt dan Israel.
enkelband
  zondag 22 maart 2026 @ 23:20:55 #13
38496 Perrin
pi_220409690
quote:
15s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:15 schreef Since2003 het volgende:
Die cluster munitie ziet er wel spannend uit als het neervalt.

[ x ]
Volgens mij zijn het decoys voor luchtafweer. Er zijn nergens berichten van schade door clustermunitie.
  zondag 22 maart 2026 @ 23:41:20 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409763
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:14 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik had 't over die in Iran. Dat is een PWM. Indien daar bommen op vallen kun je een ongecontroleerde reactie krijgen. De Bouchehr ligt pal aan de Perzische Golf, dus het is niet raar om aan te nemen dat de gevolgen vergelijkbaar met Fukushima zijn.

Fukushima is onder controle gebleven (voor zover mogelijk) doordat ze met een gigantische hoeveelheid mensen direct aan 't werk gegaan zijn om schoon te maken en te houden en te proberen de reactoren veilig uit te schakelen. Dat scenario heb je op dat moment geen toegang toe.
[..]

Alles kan in een dystopisch denken maar dat, daar door de Duitsers gebouwde, ding schakelt zelf uit.

Nogmaals, ploffen doen die PWR dingen niet. Dat dit gebeurde in Tjernobyl (ander type, RBMK) is een bewuste "ontwerpfout" (van Sovjetleiding omdat een PWR naast complexer en dus te duur was).
Enne een "meltdown" - zoals in Fukushima - is op zichzelf natuurlijk vervelend maar vormt geen risico op ploffende/stof besmetting e.d.

Dat er ellende is, zal - lokaal - zeker het geval kunnen zijn maar risico voor de verder afgelegen omgeving, acht ik nihil. Natuurlijk zal de locatie zelf - voor verder gebruik - onbruikbaar worden, wat hier ws dan ook juist de bedoeling is.

Het fundamentele verschil tussen een RBMK en PWR hier is dat de laatste ipv van grafiet, water gebruikt als "moderator" (zeg maar katalysator dat de kernreactie reguleert). Is het (koel)water weg, stopt de kernreactie als vanzelf.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220409813
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En dat hebben veel mensen nog niet in de gaten lijkt het wel.
De eerste effecten zijn in Azie. De eerste maatregelen worden genomen in Azië.

De Nederlandse regering ziet nog geen reden tot ingrijpen, terwijl experts wel waarschuwen.

Waar hebben we dat eerder meegemaakt
pi_220409820
quote:
12s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Alles kan in een dystopisch denken maar dat, daar door de Duitsers gebouwde, ding schakelt zelf uit.

Nogmaals, ploffen doen die PWR dingen niet. Dat dit gebeurde in Tjernobyl (ander type, RBMK) is een bewuste "ontwerpfout" (van Sovjetleiding omdat een PWR naast complexer en dus te duur was).
Enne een "meltdown" - zoals in Fukushima - is op zichzelf natuurlijk vervelend maar vormt geen risico op ploffende/stof besmetting e.d.

Dat er ellende is, zal - lokaal - zeker het geval kunnen zijn maar risico voor de verder afgelegen omgeving, acht ik nihil. Natuurlijk zal de locatie zelf - voor verder gebruik - onbruikbaar worden, wat hier ws dan ook juist de bedoeling is.

Het fundamentele verschil tussen een RBMK en PWR hier is dat de laatste ipv van grafiet, water gebruikt als "moderator" (zeg maar katalysator dat de kernreactie reguleert). Is het (koel)water weg, stopt de kernreactie als vanzelf.
De link die ik quotte was van de universiteit van Utah, die gaf best serieuze aantallen slachtoffers. Ik heb het er ook niet over dat hij ploft, ik heb het erover dat het tot grote schade kan leiden (door ongecontroleerde reacties. Ja, grotendeels lokaal, maar dat maakt de schade nog niet minder erg. PWR's worden gezien als veilig mits er geen bommen op vallen.

Het heeft hier trouwens niet te maken met dystopisch denken, dit is daadwerkelijk de dreiging die de president van de VS geuit heeft.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:08:13 #17
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409897
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:52 schreef beefkeek het volgende:

[..]
De link die ik quotte was van de universiteit van Utah, die gaf best serieuze aantallen slachtoffers. Ik heb het er ook niet over dat hij ploft, ik heb het erover dat het tot grote schade kan leiden (door ongecontroleerde reacties. Ja, grotendeels lokaal, maar dat maakt de schade nog niet minder erg. PWR's worden gezien als veilig mits er geen bommen op vallen.

Het heeft hier trouwens niet te maken met dystopisch denken, dit is daadwerkelijk de dreiging die de president van de VS geuit heeft.
Die president is een dystopische idioot zonder enige wetenschappelijke (kennis)achtergrond die o.a. in de coronaperiode meende dat inwendige ultraviolet straling het virus kon doden.

Maar goed, de inhoudelijke discussie is niet of iets kan maar wat iemand daarin wil (doen laten) geloven.
De escape-redenatie hier is dat er grote gevolgen kunnen zijn die dan niet zozeer voortkomen uit een stukgemaakt reactorontwerp maar omdat mensen als kippen zonder kop ergens dan gaan rondrennen.

Enne FWIW alles kan enig risico geven waarbij gelet het intrinsieke ontwerp van een PWR, dit fundamenteel klein is.
De gevolgen zijn dan natuurlijk, als bedoeld, desastreus voor de onmiddellijke omgeving, wat hier ook net de bedoeling is en knettergekke Tump dit kennelijk wil toebrengen.

Zo ja, zegt iets mij dat de vergelding gaat bestaan uit een vuile bom - die kan iemand bij wijze van spreken maken in z'n garagebox - dat pas echt voor bonje gaat zrogen. De raketten hebben de Iraniërs ontegenzeggelijk dus het is alleen nog kiezen hoeveel de rommel ze naar de overkant sturen. O ja, Iran berg voor grot stuk bombarderen; zal ze alleen maar doldriester maken omdat er niets anders meer is te verliezen.
pi_220409921
quote:
12s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:08 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die president is een dystopische idioot zonder enige wetenschappelijke (kennis)achtergrond die o.a. in de coronaperiode meende dat inwendige ultraviolet straling het virus kon doden.

Maar goed, de inhoudelijke discussie is niet of iets kan maar wat iemand daarin wil (doen laten) geloven.
De escape-redenatie hier is dat er grote gevolgen kunnen zijn die dan niet zozeer voortkomen uit een stukgemaakt reactorontwerp maar omdat mensen als kippen zonder kop ergens dan gaan rondrennen.

Enne FWIW alles kan enig risico geven waarbij gelet het intrinsieke ontwerp van een PWR, dit fundamenteel klein is.
De gevolgen zijn dan natuurlijk, als bedoeld, desastreus voor de onmiddellijke omgeving, wat hier ook net de bedoeling is en knettergekke Tump dit kennelijk wil toebrengen.

Zo ja, zegt iets mij dat de vergelding gaat bestaan uit een vuile bom - die kan iemand bij wijze van spreken maken in z'n garagebox - dat pas echt voor bonje gaat zrogen. De raketten hebben de Iraniërs ontegenzeggelijk dus het is alleen nog kiezen hoeveel de rommel ze naar de overkant sturen. O ja, Iran berg voor grot stuk bombarderen; zal ze alleen maar doldriester maken omdat er niets anders meer is te verliezen.
Ik denk dat vergelding eerder de richting van Israël op gaat dan andere kanten, maar dat neemt de hoeveelheid directe (en indirecte) slachtoffers in de omgeving nog niet weg. Een vuile bom weet ik niet, Iran heeft (als de berichten een beetje kloppen) niet zo heel veel uranium.

Het risico bij een PWR is inderdaad klein, mits voldaan wordt aan de gestelde veiligheidsprotocollen. Raketten die op 't dak gegooid worden vallen daar niet onder. Ze zullen ook niet op dat soort scenario's getest worden, en ik hoop dat dat in de komende dagen ook niet gaat gebeuren.

Ja, het is een dystopische idioot. Maar op dit moment (angstaanjagend genoeg) wel degene die aan de knoppen zit in de VS. Er zijn de afgelopen paar weken en maanden al meer idiote dingen voorbij gekomen, beginnend met Hegseth's "no more woke rules of engagement".
pi_220409929
Hierom moeten de goeden winnen en de lelijke mensen niet,

pi_220409946
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:16 schreef recidivist het volgende:
[ x ]

Op telegramkanalen worden al Israëlische mappen gedeeld van locaties met cruciale waterinfrastructuur bijv.

Wat mij bij de 12 daagse oorlog ook al opviel en ik niet zou verwachten is dat Iran het social media spelletje in psychologische oorlogsvoering wel beter speelt dan Israel.
Lol nee het is vooral ontzettend amateuristisch. Ze verspreiden de meest opzichtige nep-plaatjes en AI filmpjes van zogenaamd vernietigd Amerikaans materieel.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:38:29 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409976
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:15 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik denk dat vergelding eerder de richting van Israël op gaat dan andere kanten, maar dat neemt de hoeveelheid directe (en indirecte) slachtoffers in de omgeving nog niet weg. Een vuile bom weet ik niet, Iran heeft (als de berichten een beetje kloppen) niet zo heel veel uranium.

Het risico bij een PWR is inderdaad klein, mits voldaan wordt aan de gestelde veiligheidsprotocollen. Raketten die op 't dak gegooid worden vallen daar niet onder. Ze zullen ook niet op dat soort scenario's getest worden, en ik hoop dat dat in de komende dagen ook niet gaat gebeuren.

Ja, het is een dystopische idioot. Maar op dit moment (angstaanjagend genoeg) wel degene die aan de knoppen zit in de VS. Er zijn de afgelopen paar weken en maanden al meer idiote dingen voorbij gekomen, beginnend met Hegseth's "no more woke rules of engagement".
Het voert hier te ver om een lezing te houden maar neem even aan dat niet de protocollen zozeer de veiligheid vormen maar dat het totale ontwerp in zichzelf veilig is. De protocollen vormen deels daarin impliciete veiligheid omdat ze technisch tamelijk ingewikkeld (moeten) zijn om een PWR überhaupt te kunnen bedienen en die vooral in werking weten te houden.

En ja als je een bom gooit op een kernreactor kan die - beperkte - lokale puin/stofwolk ellendig van aard zijn.
En ja, in het slechtste geval gaat zowel het primaire als secundaire koelsysteem stuk waarmee en weet ik veel een paar honderdduizend liter water worden besmet. Niet leuk voor de vissen, scheepvaart en vissers maar niet onoverkomelijk als groot risico. Een plof met stratosferische rukwinden die blijft uitstralen, is vele malen ernstiger.

Voor een vuile bom, is 10kg al ruim genoeg om een groot gebied aan de overkant verder of dichterbij, langdurig onbewoonbaar te maken. En Iran heeft volgens de verhalen iets van 400kg verrijkte zooi (in verschillende gradaties).
pi_220409993
Wanneer is die 48u eigenlijk voorbij?
  maandag 23 maart 2026 @ 00:51:08 #23
38496 Perrin
pi_220409995
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:48 schreef tjoptjop het volgende:
Wanneer is die 48u eigenlijk voorbij?
Over 24 uur maar ik zou alle deadlines van Trump met een flinke korrel zout nemen. Als hij trek heeft dan escaleert hij nu of over een week.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:52:15 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220410031
Ik heb er dit over te zeggen,

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: