abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220409538
quote:
Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.

Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979

Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld

Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.html

Osint accounts melden al veel langer veel groot materieel richting midden Oosten, B2’s tankers e.d. gingen 2 weken geleden al die kant op en nu een grote Carrier met alle begeleiding.

Het is wachten tot de VS actief gaat worden in Iran en extreme islamieten een kopje kleiner maakt.

Mooi om hier te volgen.

twitter

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video
Vakman pur sang
pi_220409542
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:44 schreef Digi2 het volgende: [..] Net op Al jazeera kwam al een heel rijtje landen in Azie voorbij, die al werkweek verkortingen en andere maatregelen afkondigen om het gebruik van benzine, diesel en aardgas terug te dringen.
Dat gaat hard dan. Die hebben landen hebben dus minder voorraden dan wij.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:49:21 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220409548
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Net op Al jazeera kwam al een heel rijtje landen in Azie voorbij, die al werkweek verkortingen en andere maatregelen afkondigen om het gebruik van benzine, diesel en aardgas terug te dringen.
Een pleister op een slagaderlijke economische bloeding.

Als dit maanden of jaren gaat duren wordt dit een globale chaos die we nog nooit hebben gezien.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 22 maart 2026 @ 22:51:23 #4
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409559
twitter
enkelband
pi_220409566
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat gaat hard dan. Die hebben landen hebben dus minder voorraden dan wij.
Met name aziatische landen halen hun gas en olie uit de golf en die willen na 3 weken geen/nauwelijks bevoorrading niet te snel door hun reserves raken. De vooruitzichten dat hun bevoorrading langdurig ernstig belemmerd blijft nemen eerder toe dan af :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 22 maart 2026 @ 22:54:18 #6
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220409572
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:49 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een pleister op een slagaderlijke economische bloeding.

Als dit maanden of jaren gaat duren wordt dit een globale chaos die we nog nooit hebben gezien.
En dat hebben veel mensen nog niet in de gaten lijkt het wel.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:54:43 #7
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409575
Daarom geloof ik geen reet van dat bericht dat de Golfstaten en/of Saudi Arabië trump “achter de schermen pushen door te gaan nu ze toch in de oorlog zitten totdat het regime is verdreven”. Is echt bullshit en zoals vaker in deze oorlog staaltje psyops en fake news.

Zij weten zeker nu als geen ander wat er op het spel staat als Trump zeer binnenkort daadwerkelijk zijn mariniers naar Kharg-eiland stuurt om dat in te lijven. Dan gaan de Golflanden en Saudi Arabië tegen een mega rampscenario aanlopen dat zij in hun geschiedenis nooit eerder hebben meegemaakt in de escalatie die er dan zit aan te komen.

Bullshit verhaaltje dus.
enkelband
pi_220409578
quote:
US embassy in Jerusalem offering chartered buses out of Israel
published at 22:45
22:45
The US embassy in Jerusalem is offering chartered buses to Amman, Jordan, beginning on Monday.
The embassy says the bus service will be offered to US citizens looking to leave Israel. The buses will travel to Jordan International Airport, it says.
"Departures are currently available from the Jerusalem area and the Tel Aviv area. Travelers are responsible for booking their onward travel, including flights from the Amman airport," the embassy says.
https://www.bbc.com/news/live/ce35wke27ynt

Het Heilige Land verlaten zullen de meesten wel niet doen denk ik
pi_220409657
quote:
12s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het risico dat een relatief moderne reactor voor gevaar gaat zorgen, is - zo ja - zeer beperkt tot de directe omgeving. Het ding in Israël is bv geen ongecontroleerde Tjernobyl plofuitvoering.
Ik had 't over die in Iran. Dat is een PWM. Indien daar bommen op vallen kun je een ongecontroleerde reactie krijgen. De Bouchehr ligt pal aan de Perzische Golf, dus het is niet raar om aan te nemen dat de gevolgen vergelijkbaar met Fukushima zijn.

Fukushima is onder controle gebleven (voor zover mogelijk) doordat ze met een gigantische hoeveelheid mensen direct aan 't werk gegaan zijn om schoon te maken en te houden en te proberen de reactoren veilig uit te schakelen. Dat scenario heb je op dat moment geen toegang toe.

quote:
A US Attack On Iran Could Cause Tens-Of-Thousands Of Civilian Casualties
The four locations include:

Isfahan: The Nuclear Technology/Research Center in Esfahan (ENTC) is supposed to be the main location of the Iranian nuclear weapons program. Semnani predicts 1,000 workers here will be killed, and up to 70,000 casualties in the surrounding areas from toxic plumes: 71,000

Natanz: One-hundred miles north of Isfhahan, this location has been in use for about 12 years and is said to be responsible for production of plutonium and enriched uranium. With a high probability of attack, Semnani projects 1,000 worker casualties and up to 7,000 collateral injuries within the surrounding area: 7,100
Arak: A heavy water production plant in existence since 2006, Semnani projects 500 workers here will be killed in the first instants of a strike. If the heavy water is actually in production the author goes on to project an additional 3,600 causalities from radiation exposure: 4,100

Bushehr: Iran's first operational nuclear power plant has been online since November 2011 following a string of delays. Built to Russian designed specifications at a cost of nearly $1 billion, Bushehr is southeast of a city with a population of 240,000 that enjoys a strong wind blowing Northwest from the power plant. Semnani projects 3,000 instant deaths at the site and up to 12,000 deaths in the city if only 1 to 5 percent of the population is exposed: 15,000

Semnani estimates up to 97,000 Iranian casualties would result from attacks on the four locations. An attack of this scale would have to be led by the U.S. and aside from requiring untold assets on the ground and in the air, it would prompt a violent response from a very well-armed Tehran military.
pi_220409662
Die cluster munitie ziet er wel spannend uit als het neervalt.

twitter
  zondag 22 maart 2026 @ 23:16:43 #12
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220409668
twitter

Op telegramkanalen worden al Israëlische mappen gedeeld van locaties met cruciale waterinfrastructuur bijv.

Wat mij bij de 12 daagse oorlog ook al opviel en ik niet zou verwachten is dat Iran het social media spelletje in psychologische oorlogsvoering wel beter speelt dan Israel.
enkelband
  zondag 22 maart 2026 @ 23:20:55 #13
38496 Perrin
pi_220409690
quote:
15s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:15 schreef Since2003 het volgende:
Die cluster munitie ziet er wel spannend uit als het neervalt.

[ x ]
Volgens mij zijn het decoys voor luchtafweer. Er zijn nergens berichten van schade door clustermunitie.
  zondag 22 maart 2026 @ 23:41:20 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409763
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:14 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik had 't over die in Iran. Dat is een PWM. Indien daar bommen op vallen kun je een ongecontroleerde reactie krijgen. De Bouchehr ligt pal aan de Perzische Golf, dus het is niet raar om aan te nemen dat de gevolgen vergelijkbaar met Fukushima zijn.

Fukushima is onder controle gebleven (voor zover mogelijk) doordat ze met een gigantische hoeveelheid mensen direct aan 't werk gegaan zijn om schoon te maken en te houden en te proberen de reactoren veilig uit te schakelen. Dat scenario heb je op dat moment geen toegang toe.
[..]

Alles kan in een dystopisch denken maar dat, daar door de Duitsers gebouwde, ding schakelt zelf uit.

Nogmaals, ploffen doen die PWR dingen niet. Dat dit gebeurde in Tjernobyl (ander type, RBMK) is een bewuste "ontwerpfout" (van Sovjetleiding omdat een PWR naast complexer en dus te duur was).
Enne een "meltdown" - zoals in Fukushima - is op zichzelf natuurlijk vervelend maar vormt geen risico op ploffende/stof besmetting e.d.

Dat er ellende is, zal - lokaal - zeker het geval kunnen zijn maar risico voor de verder afgelegen omgeving, acht ik nihil. Natuurlijk zal de locatie zelf - voor verder gebruik - onbruikbaar worden, wat hier ws dan ook juist de bedoeling is.

Het fundamentele verschil tussen een RBMK en PWR hier is dat de laatste ipv van grafiet, water gebruikt als "moderator" (zeg maar katalysator dat de kernreactie reguleert). Is het (koel)water weg, stopt de kernreactie als vanzelf.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220409813
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
De eerste effecten zijn in Azie. De eerste maatregelen worden genomen in Azië.

De Nederlandse regering ziet nog geen reden tot ingrijpen, terwijl experts wel waarschuwen.

Waar hebben we dat eerder meegemaakt
pi_220409820
quote:
12s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Alles kan in een dystopisch denken maar dat, daar door de Duitsers gebouwde, ding schakelt zelf uit.

Nogmaals, ploffen doen die PWR dingen niet. Dat dit gebeurde in Tjernobyl (ander type, RBMK) is een bewuste "ontwerpfout" (van Sovjetleiding omdat een PWR naast complexer en dus te duur was).
Enne een "meltdown" - zoals in Fukushima - is op zichzelf natuurlijk vervelend maar vormt geen risico op ploffende/stof besmetting e.d.

Dat er ellende is, zal - lokaal - zeker het geval kunnen zijn maar risico voor de verder afgelegen omgeving, acht ik nihil. Natuurlijk zal de locatie zelf - voor verder gebruik - onbruikbaar worden, wat hier ws dan ook juist de bedoeling is.

Het fundamentele verschil tussen een RBMK en PWR hier is dat de laatste ipv van grafiet, water gebruikt als "moderator" (zeg maar katalysator dat de kernreactie reguleert). Is het (koel)water weg, stopt de kernreactie als vanzelf.
De link die ik quotte was van de universiteit van Utah, die gaf best serieuze aantallen slachtoffers. Ik heb het er ook niet over dat hij ploft, ik heb het erover dat het tot grote schade kan leiden (door ongecontroleerde reacties. Ja, grotendeels lokaal, maar dat maakt de schade nog niet minder erg. PWR's worden gezien als veilig mits er geen bommen op vallen.

Het heeft hier trouwens niet te maken met dystopisch denken, dit is daadwerkelijk de dreiging die de president van de VS geuit heeft.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:08:13 #17
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409897
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:52 schreef beefkeek het volgende:

[..]
De link die ik quotte was van de universiteit van Utah, die gaf best serieuze aantallen slachtoffers. Ik heb het er ook niet over dat hij ploft, ik heb het erover dat het tot grote schade kan leiden (door ongecontroleerde reacties. Ja, grotendeels lokaal, maar dat maakt de schade nog niet minder erg. PWR's worden gezien als veilig mits er geen bommen op vallen.

Het heeft hier trouwens niet te maken met dystopisch denken, dit is daadwerkelijk de dreiging die de president van de VS geuit heeft.
Die president is een dystopische idioot zonder enige wetenschappelijke (kennis)achtergrond die o.a. in de coronaperiode meende dat inwendige ultraviolet straling het virus kon doden.

Maar goed, de inhoudelijke discussie is niet of iets kan maar wat iemand daarin wil (doen laten) geloven.
De escape-redenatie hier is dat er grote gevolgen kunnen zijn die dan niet zozeer voortkomen uit een stukgemaakt reactorontwerp maar omdat mensen als kippen zonder kop ergens dan gaan rondrennen.

Enne FWIW alles kan enig risico geven waarbij gelet het intrinsieke ontwerp van een PWR, dit fundamenteel klein is.
De gevolgen zijn dan natuurlijk, als bedoeld, desastreus voor de onmiddellijke omgeving, wat hier ook net de bedoeling is en knettergekke Tump dit kennelijk wil toebrengen.

Zo ja, zegt iets mij dat de vergelding gaat bestaan uit een vuile bom - die kan iemand bij wijze van spreken maken in z'n garagebox - dat pas echt voor bonje gaat zrogen. De raketten hebben de Iraniërs ontegenzeggelijk dus het is alleen nog kiezen hoeveel de rommel ze naar de overkant sturen. O ja, Iran berg voor grot stuk bombarderen; zal ze alleen maar doldriester maken omdat er niets anders meer is te verliezen.
pi_220409921
quote:
12s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:08 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die president is een dystopische idioot zonder enige wetenschappelijke (kennis)achtergrond die o.a. in de coronaperiode meende dat inwendige ultraviolet straling het virus kon doden.

Maar goed, de inhoudelijke discussie is niet of iets kan maar wat iemand daarin wil (doen laten) geloven.
De escape-redenatie hier is dat er grote gevolgen kunnen zijn die dan niet zozeer voortkomen uit een stukgemaakt reactorontwerp maar omdat mensen als kippen zonder kop ergens dan gaan rondrennen.

Enne FWIW alles kan enig risico geven waarbij gelet het intrinsieke ontwerp van een PWR, dit fundamenteel klein is.
De gevolgen zijn dan natuurlijk, als bedoeld, desastreus voor de onmiddellijke omgeving, wat hier ook net de bedoeling is en knettergekke Tump dit kennelijk wil toebrengen.

Zo ja, zegt iets mij dat de vergelding gaat bestaan uit een vuile bom - die kan iemand bij wijze van spreken maken in z'n garagebox - dat pas echt voor bonje gaat zrogen. De raketten hebben de Iraniërs ontegenzeggelijk dus het is alleen nog kiezen hoeveel de rommel ze naar de overkant sturen. O ja, Iran berg voor grot stuk bombarderen; zal ze alleen maar doldriester maken omdat er niets anders meer is te verliezen.
Ik denk dat vergelding eerder de richting van Israël op gaat dan andere kanten, maar dat neemt de hoeveelheid directe (en indirecte) slachtoffers in de omgeving nog niet weg. Een vuile bom weet ik niet, Iran heeft (als de berichten een beetje kloppen) niet zo heel veel uranium.

Het risico bij een PWR is inderdaad klein, mits voldaan wordt aan de gestelde veiligheidsprotocollen. Raketten die op 't dak gegooid worden vallen daar niet onder. Ze zullen ook niet op dat soort scenario's getest worden, en ik hoop dat dat in de komende dagen ook niet gaat gebeuren.

Ja, het is een dystopische idioot. Maar op dit moment (angstaanjagend genoeg) wel degene die aan de knoppen zit in de VS. Er zijn de afgelopen paar weken en maanden al meer idiote dingen voorbij gekomen, beginnend met Hegseth's "no more woke rules of engagement".
pi_220409929
Hierom moeten de goeden winnen en de lelijke mensen niet,

pi_220409946
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:16 schreef recidivist het volgende:
[ x ]

Op telegramkanalen worden al Israëlische mappen gedeeld van locaties met cruciale waterinfrastructuur bijv.

Wat mij bij de 12 daagse oorlog ook al opviel en ik niet zou verwachten is dat Iran het social media spelletje in psychologische oorlogsvoering wel beter speelt dan Israel.
Lol nee het is vooral ontzettend amateuristisch. Ze verspreiden de meest opzichtige nep-plaatjes en AI filmpjes van zogenaamd vernietigd Amerikaans materieel.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:38:29 #21
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220409976
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:15 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik denk dat vergelding eerder de richting van Israël op gaat dan andere kanten, maar dat neemt de hoeveelheid directe (en indirecte) slachtoffers in de omgeving nog niet weg. Een vuile bom weet ik niet, Iran heeft (als de berichten een beetje kloppen) niet zo heel veel uranium.

Het risico bij een PWR is inderdaad klein, mits voldaan wordt aan de gestelde veiligheidsprotocollen. Raketten die op 't dak gegooid worden vallen daar niet onder. Ze zullen ook niet op dat soort scenario's getest worden, en ik hoop dat dat in de komende dagen ook niet gaat gebeuren.

Ja, het is een dystopische idioot. Maar op dit moment (angstaanjagend genoeg) wel degene die aan de knoppen zit in de VS. Er zijn de afgelopen paar weken en maanden al meer idiote dingen voorbij gekomen, beginnend met Hegseth's "no more woke rules of engagement".
Het voert hier te ver om een lezing te houden maar neem even aan dat niet de protocollen zozeer de veiligheid vormen maar dat het totale ontwerp in zichzelf veilig is. De protocollen vormen deels daarin impliciete veiligheid omdat ze technisch tamelijk ingewikkeld (moeten) zijn om een PWR überhaupt te kunnen bedienen en die vooral in werking weten te houden.

En ja als je een bom gooit op een kernreactor kan die - beperkte - lokale puin/stofwolk ellendig van aard zijn.
En ja, in het slechtste geval gaat zowel het primaire als secundaire koelsysteem stuk waarmee en weet ik veel een paar honderdduizend liter water worden besmet. Niet leuk voor de vissen, scheepvaart en vissers maar niet onoverkomelijk als groot risico. Een plof met stratosferische rukwinden die blijft uitstralen, is vele malen ernstiger.

Voor een vuile bom, is 10kg al ruim genoeg om een groot gebied aan de overkant verder of dichterbij, langdurig onbewoonbaar te maken. En Iran heeft volgens de verhalen iets van 400kg verrijkte zooi (in verschillende gradaties).
pi_220409993
Wanneer is die 48u eigenlijk voorbij?
  maandag 23 maart 2026 @ 00:51:08 #23
38496 Perrin
pi_220409995
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:48 schreef tjoptjop het volgende:
Over 24 uur maar ik zou alle deadlines van Trump met een flinke korrel zout nemen. Als hij trek heeft dan escaleert hij nu of over een week.
  maandag 23 maart 2026 @ 00:52:15 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220410031
Ik heb er dit over te zeggen,

pi_220410042
quote:
12s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:38 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het voert hier te ver om een lezing te houden maar neem even aan dat niet de protocollen zozeer de veiligheid vormen maar dat het totale ontwerp in zichzelf veilig is. De protocollen vormen deels daarin impliciete veiligheid omdat ze technisch tamelijk ingewikkeld (moeten) zijn om een PWR überhaupt te kunnen bedienen en die vooral in werking weten te houden.

En ja als je een bom gooit op een kernreactor kan die - beperkte - lokale puin/stofwolk ellendig van aard zijn.
En ja, in het slechtste geval gaat zowel het primaire als secundaire koelsysteem stuk waarmee en weet ik veel een paar honderdduizend liter water worden besmet. Niet leuk voor de vissen, scheepvaart en vissers maar niet onoverkomelijk als groot risico. Een plof met stratosferische rukwinden die blijft uitstralen, is vele malen ernstiger.

Voor een vuile bom, is 10kg al ruim genoeg om een groot gebied aan de overkant verder of dichterbij, langdurig onbewoonbaar te maken. En Iran heeft volgens de verhalen iets van 400kg verrijkte zooi (in verschillende gradaties).
En als dat ‘elders’ Israël heeft geef ik weinig voor de overlevingskans van Iran. We hebben dan wel ons eerste echte nucleaire conflict te pakken.

Ik zou me er niet te veel op verheugen.
pi_220410051
quote:
10s.gif Op maandag 23 maart 2026 00:48 schreef tjoptjop het volgende:
Steve heeft op zijn kanaal een countdown geplaatst :D

Nog 22 uur en 49 minuten te gaan
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 maart 2026 @ 05:46:43 #28
284411 crew  heywoodu
pi_220410115
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 01:54 schreef Toefjes het volgende:

[..]

En als er dan niks gedaan wordt, hebben ze nog hooguit 2 weken!
  maandag 23 maart 2026 @ 06:27:08 #29
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220410138
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef recidivist het volgende:
Daarom geloof ik geen reet van dat bericht dat de Golfstaten en/of Saudi Arabië trump “achter de schermen pushen door te gaan nu ze toch in de oorlog zitten totdat het regime is verdreven”. Is echt bullshit en zoals vaker in deze oorlog staaltje psyops en fake news.

Zij weten zeker nu als geen ander wat er op het spel staat als Trump zeer binnenkort daadwerkelijk zijn mariniers naar Kharg-eiland stuurt om dat in te lijven. Dan gaan de Golflanden en Saudi Arabië tegen een mega rampscenario aanlopen dat zij in hun geschiedenis nooit eerder hebben meegemaakt in de escalatie die er dan zit aan te komen.

Bullshit verhaaltje dus.
Sure maar we merken nu dat Iran de rest kan chanteren!
Eigenlijk een groot deel van de planeet!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  maandag 23 maart 2026 @ 06:27:28 #30
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220410139
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 01:54 schreef Toefjes het volgende:

[..]

ok, waarom?
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220410142
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 06:27 schreef theguyver het volgende:

[..]
ok, waarom?
Ik denk omdat hij zin had om een countdown op zijn stream te plaatsen.
pi_220410258
Dan is het 24 maart om 0.44 uur afgelopen, het ultimatum, als ik dat goed heb uitgerekend.

Nederlandse tijd.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220410267
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:17 schreef tesssssssss het volgende:
Dan is het 24 maart om 0.44 uur afgelopen, het ultimatum, als ik dat goed heb uitgerekend.

Nederlandse tijd.
Trump is allang vergeten dat die dat gezegd heeft.
Vakman pur sang
pi_220410271
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat kan ook, maar dat maakt het juist zo spannend. Vind ik dan. Of spannend, eng.
pi_220410276
quote:

[..]
Dat wisten we daarvoor ook al.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 maart 2026 @ 07:27:35 #36
284411 crew  heywoodu
pi_220410282
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die gaat er gewoon van uit dat hij twee weken gezegd heeft, zoals altijd.
  maandag 23 maart 2026 @ 07:29:25 #37
38496 Perrin
pi_220410288
quote:

[..]
Dat wisten we al 30+ jaar. Net als de Houthi's en iedereen die in de buurt van 'choke points' woont of een stel nucleaire wapens heeft.

Daarom is het dus verstandig niet te ver te escaleren en dat wanneer je dat wel doet, je een goed onderbouwd plan hebt, in plaats van 'we zien wel hoever we komen'.
  maandag 23 maart 2026 @ 07:44:11 #38
38496 Perrin
pi_220410341
Het einde van de oorlog is nog (lang) niet in zicht en er staat met Trump's ultimatum zelfs verdere escalatie en vernietiging van infrastructuur in de regio op het menu..

De directeur van het Internationaal Energieagentschap (IEA), Fatih Birol, waarschuwt dat de wereld de ernst van de huidige energiecrisis nog steeds onderschat. De crisis wordt veroorzaakt door de feitelijke blokkade van de Straat van Hormuz door Iran, een cruciale doorgang waar normaal ongeveer een vijfde van de wereldwijde olie- en gasstromen doorheen gaat.

Volgens Birol ligt het grootste probleem niet alleen in de huidige verstoring, maar vooral in wat daarna komt. Zelfs als het conflict eindigt en de zeestraat weer opengaat, zal het herstel van beschadigde olie- en gasinfrastructuur maanden tot zelfs jaren duren. Energievoorziening kan namelijk niet zomaar direct worden hervat; installaties, personeel en logistiek hebben tijd nodig om weer op gang te komen. Dit langdurige effect is volgens hem nog onvoldoende ingeprijsd in de energiemarkten.

Daarnaast gaat de impact verder dan alleen olie en gas. Ook andere essentiële grondstoffen, zoals kunstmest, petrochemische producten, zwavel en helium, worden geraakt. Dit heeft brede gevolgen voor landbouw, industrie en wereldwijde toeleveringsketens.

De kernboodschap van Birol is duidelijk: zolang de Straat van Hormuz gesloten blijft, zullen de energieprijzen blijven stijgen. En zelfs na een eventuele oplossing zal de economische naschok veel langer aanhouden dan veel mensen nu beseffen.

quote:
IEA Chief Issues Stark Warning on Iran War And It Could Be Worse Than 1970s Oil Crises

The head of the International Energy Agency has delivered one of the starkest assessments yet of where the global energy crisis is heading — and his core message is that the world has not yet begun to price in how bad this gets.

Fatih Birol, IEA Executive Director, said in an interview that politicians and markets were still underestimating the scale of the disruption caused by Iran’s effective blockade of the Strait of Hormuz — the waterway through which approximately one-fifth of the world’s oil and liquefied natural gas normally flows. “People understand that this is a major challenge, but I am not sure that the depth and the consequences of the situation are well understood,” he said.

The most consequential part of Birol’s warning was not about the crisis as it stands today. It was about what happens after it ends. Even in the scenario where the conflict concludes and the Strait reopens, the physical infrastructure of Gulf energy production has been so severely damaged that recovery will be measured in months and years, not weeks. “It will take a long time,” he said. “It will be six months for some sites to be operational, others much longer.”
pi_220410351
Even lachen maar weer indien mogelijk :%

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220410352
twitter
pi_220410363
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik ga vandaag mijn pellets voor komende winter alvast bestellen; 1000kg.

Normaal worden die richting zomer een stuk goedkoper. Ik verwacht nu juist duurder en flink ook. Dat was destijds met Oekraïne ook het geval.

Dan zit ik in elk geval komende winter er weer warmpjes bij zonder de hoofdprijs te moeten betalen.

Ik raad iedereen met een pelletkachel aan hetzelfde te doen.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220410372
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 11:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ergens tussen de 4 en 4,5%. En vergeet niet dat al die werkeloze ITers niet even het halve land doorkruisen om ergens voor een hongerloontje loodzware dagarbeid in de agrarische sector te gaan verrichten om maar wat te noemen. Bovendien zien we hier weer het eeuwige zero-sum denken.
Hier klagen werklozen al als ze 20 min met het OV moeten.
Corporate translator
pi_220410374
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:51 schreef HSG het volgende:

[..]
Hier klagen werklozen al als ze 20 min met het OV moeten.
Jij hebt er veel gesproken merk ik wel.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220410401
Vraag mij af wat hiervan waar blijkt te zijn.
twitter
  maandag 23 maart 2026 @ 08:03:12 #45
38496 Perrin
pi_220410416
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:57 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Die Macgregor is een beetje de Robert Jensen van de VS. Die verzint vanalles voor clicks & likes.
pi_220410428
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:03 schreef Perrin het volgende:

[..]
Die Macgregor is een beetje de Robert Jensen van de VS. Die verzint vanalles voor clicks & likes.
Is het te vergezocht? Wanneer Israël kernwapens inzet, dat dit de reactie is van een Rusland? Of misschien zelfs China. Of wie dan ook met kernwapen.
pi_220410486
Zeg het maar... :P

quote:
Russian Defense Minister:

"Yes, what we are saying is true: Iran possesses offensive missile systems that the United States does not have. There are highly advanced missiles that have not yet been used. Iran has a stockpile capable of destroying the entire Middle East, not just Israel.

We call on the United States and Israel to immediately stop the war and declare the failure of the military operation against Iran. Otherwise, the losses and damage will be a surprise. That is all."
twitter
pi_220410518
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:19 schreef Since2003 het volgende:
[..]
[ x ]
Nee.

quote:
[ x ]
Nee.

Hou het maar bij verifieerbaar nieuws.

Dit is allemaal propaganda om de opinie te verschuiven.
pi_220410520
Edit laat maar heb nu zelf ook vraagtekens
  maandag 23 maart 2026 @ 08:36:37 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220410547
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:46 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
“As Israeli pm Netanyahu swears to destroy Iran”

Het gaat dus niet om het ‘helpen’ van de bevolking daar maar om het vernietigen. Al die protesten en aanslagen zijn ook veroorzaakt door Israël, net als in 1954.
The End Times are wild
pi_220410553
quote:
3s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:50 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik ga vandaag mijn pellets voor komende winter alvast bestellen; 1000kg.

Normaal worden die richting zomer een stuk goedkoper. Ik verwacht nu juist duurder en flink ook. Dat was destijds met Oekraïne ook het geval.

Dan zit ik in elk geval komende winter er weer warmpjes bij zonder de hoofdprijs te moeten betalen.

Ik raad iedereen met een pelletkachel aan hetzelfde te doen.
Voor hoge prijzen ben ik niet bang, dat is vooral enorm vervelend en duur.
Hier komt er 12 kuub hout deze week binnen. Met 2 houtkachels in de woonkamer kan ik in ieder geval ons gezin warm houden mocht de gasvoorraad een keer op zijn. Ik zie groningen ook nog wel onder immense druk weer open gaan...
  maandag 23 maart 2026 @ 08:40:43 #52
38496 Perrin
pi_220410570
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat dus niet om het ‘helpen’ van de bevolking daar maar om het vernietigen. Al die protesten en aanslagen zijn ook veroorzaakt door Israël, net als in 1954.
Heb je gezien hoe Gaza eruitziet? Wat ze in Libanon doen? Natuurlijk geeft hij geen reet om die bevolking.

Het gaat hem om Israël, hij is geen moeder Theresa.
  maandag 23 maart 2026 @ 08:43:31 #53
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220410579
quote:
[..]
[ x ]
Waar zijn de armata's?
Die waren ook beloofd in Ukraine...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 08:44:55 #54
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220410585
quote:
[..]
[ x ]
Ach Shoigu...
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220410625
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waar zijn de armata's?
Die waren ook beloofd in Ukraine...
Ja de RMS was ook beloofd enzo
pi_220410665
twitter
pi_220410676
quote:

[..]

Dus komen we weer terug bij het feit dat deze strijd voor Iran existentieel is. En er arriveert een Amerikaanse vloot in de Perzische Golf deze week.
pi_220410706
https://www.independent.c(...)arning-b2941153.html

Omg trump gaat nukes gebruiken !! Armageddon is hier !!!
pi_220410713
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:08 schreef tesssssssss het volgende:
[ x ]
Goed verhaal Rutte, ik ga toch vast zorgen dat ik komende winter op zeker warm zit. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen handelen dan in jouw slap gelul.
vosss is de naam,
  maandag 23 maart 2026 @ 09:19:47 #60
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220410721
quote:
[ x ]
Broodje aap.
enkelband
  maandag 23 maart 2026 @ 09:20:32 #61
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220410724
quote:
[ x ]
Laat Trump en Netanyahu lekker hun eigen rotzooi opruimen.
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:22:25 #62
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410739
quote:

[..]

Netanyahu heeft nergens gezworen om Iran te vernietigen.
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Laat Trump en Netanyahu lekker hun eigen rotzooi opruimen.
Zullen we dat Oekraïne anders ook even laten doen of gaan er dan weer ineens andere regels op? Je kunt ook gewoon in beide gevallen erkennen dat ondersteuning noodzakelijk is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 23 maart 2026 @ 09:22:53 #63
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220410742
quote:
[ x ]
Zelfs Rutte kan dit niet meer teflonnen.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:23:56 #64
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220410747
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Zullen we dat Oekraïne anders ook even laten doen of gaan er dan weer ineens andere regels op? Je kunt ook gewoon in beide gevallen erkennen dat ondersteuning noodzakelijk is.
Oekraïne werd binnen gevallen, Trump en Bibi kozen er zelf voor om bommen op een land te gooien. Goede vergelijking weer.
pi_220410752
Als Nederland mee gaat doen is het einde Europa en tijd voor een nexit!
pi_220410772
Zojuist volle pallet pellets besteld. Die is sinds gisteren 10 euro gestegen in prijs. Exact zoals ik al dacht.
Nu ¤529 betaald voor 1050kg premium merk witte pellets. Gisteren was dat dus nog 519 euro.

Daar stook ik anderhalve winter op.

Ik gok dat deze prijs snel richting de 600 euro gaat. Minstens.

[ Bericht 0% gewijzigd door vosss op 23-03-2026 09:52:28 ]
vosss is de naam,
  maandag 23 maart 2026 @ 09:30:33 #67
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410777
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:23 schreef Momo het volgende:

[..]
Oekraïne werd binnen gevallen, Trump en Bibi kozen er zelf voor om bommen op een land te gooien. Goede vergelijking weer.
Ah, en dat was zomaar? Er was totaal geen aanleiding voor om Iran aan te vallen?

Je zou natuurlijk ook kunnen constateren dat er in Iran simpelweg een levensgevaarlijk regime aan de macht is dat de hele Midden-Oosten heeft gedestabiliseerd, verschillende landen totaal ontwricht (Jemen, Syrië, Libanon), terreurgroeperingen traint, financiert en bewapend en heeft gezworen Israël te willen vernietigen en zelfs hier in het Westen politieke dissidenten probeert te liquideren. Moeten we dat allemaal maar laten gebeuren? Terwijl men ook nog doodleuk aan langeafstandsraketten knutselt en kernwapens.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 23 maart 2026 @ 09:32:22 #68
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220410783
quote:

[..]
[..]
Oekraïne wordt omgetoverd tot smeulende puinhopen door een barbaars optredend imperialistisch buurland. Trump en Netanyahu begonnen zelf, en geheel op eigen houtje, met de oorlog in Iran.

Waarom zouden andere landen de kolen uit het vuur moeten slepen voor Trump, die de oorlog naar eigen zeggen al lang en breed gewonnen heeft en bovendien meermaals geroepen heeft noch hulp te willen noch hulp nodig te hebben?
Huilen dan.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:33:23 #69
38496 Perrin
pi_220410789
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:16 schreef alternatif het volgende:

Ach het werkte ook in Japan.
pi_220410796
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, en dat was zomaar? Er was totaal geen aanleiding voor om Iran binnen te vallen?

Je zou natuurlijk ook kunnen constateren dat er in Iran simpelweg een levensgevaarlijk regime aan de macht is dat de hele Midden-Oosten heeft gedestabiliseerd, verschillende landen totaal ontwricht (Jemen, Syrië, Libanon), terreurgroeperingen traint, financiert en bewapend en heeft gezworen Israël te willen vernietigen en zelfs in het Westen politieke dissidenten probeert te liquideren. Moeten we dat allemaal maar laten gebeuren?
Binnenvallen != vernietigen. Israël is op dit moment gigantisch aan ‘t escaleren, ook in Libanon. Ik snap ‘t wel, Israël heeft nu een krachtige bondgenoot die er wel zin in heeft. Dat zal bij een volgende president waarschijnlijk wel anders zijn.

Dit topic zou zoveel fijner zijn als je je ratio en nuance niet blind één kant op zou laten bewegen.
pi_220410797
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:29 schreef vosss het volgende:
Zojuist volle pellet pellets besteld. Die is sinds gisteren 10 euro gestegen in prijs. Exact zoals ik al dacht.
Nu ¤529 betaald voor 1050kg premium merk witte pellets. Gisteren was dat dus nog 519 euro.

Daar stook ik anderhalve winter op.

Ik gok dat deze prijs snel richting de 600 euro gaat. Minstens.
Scheelt dat ze best eenvoudig zelf te maken zijn.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:34:52 #72
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220410798
Damn, na 3 jaar lang NOEKS! doomerij van mensen door de oorlog in Rusland beginnen we nu opnieuw met Iran?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 23 maart 2026 @ 09:36:20 #73
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410816
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:32 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Oekraïne wordt omgetoverd tot smeulende puinhopen door een barbaars optredend imperialistisch buurland. Trump en Netanyahu begonnen zelf, en geheel op eigen houtje en ogenschijnlijk, met de oorlog in Iran.

Waarom zouden andere landen de kolen uit het vuur moeten slepen voor Trump, die de oorlog naar eigen zeggen al lang en breed gewonnen heeft en bovendien meermaals geroepen heeft noch hulp te willen noch hulp nodig te hebben?
Right. Ook hier de vraag: er is dus helemaal geen reden voor militair ingrijpen in Iran?

Er zijn namelijk nogal wat landen een behoorlijke puinhoop geworden (mede) door het Iraanse regime, denk aan Jemen, Libanon en Syrië. Om nog maar te zwijgen over het aansturen van terreurgroeperingen om Israël te terroriseren en de eigen burgerbevolking die als het moet met de tienduizenden tegelijk worden afgeslacht.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:37:35 #74
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410822
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:34 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Binnenvallen != vernietigen. Israël is op dit moment gigantisch aan ‘t escaleren, ook in Libanon. Ik snap ‘t wel, Israël heeft nu een krachtige bondgenoot die er wel zin in heeft. Dat zal bij een volgende president waarschijnlijk wel anders zijn.

Dit topic zou zoveel fijner zijn als je je ratio en nuance niet blind één kant op zou laten bewegen.
Israël heeft simpelweg nergens gezegd dat het Iran wil vernietigen. Dat is dus gewoon een leugen. En Israël escaleert niet in Libanon, het was Hezbollah die begon met Israël aan te vallen. Waarom draai je dit om?
pi_220410828
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Right. Ook hier de vraag: er is dus helemaal geen reden voor militair ingrijpen in Iran?

Er zijn namelijk nogal wat landen een behoorlijke puinhoop geworden (mede) door het Iraanse regime, denk aan Jemen, Libanon en Syrië. Om nog maar te zwijgen over het aansturen van terreurgroeperingen om Israël te terroriseren en de eigen burgerbevolking die als het moet met de tienduizenden tegelijk worden afgeslacht.
Het Iraanse regime is een boevenregime, dus om dat boevenregime af te zetten vernietigen we alles en bombarderen we jullie terug naar de middeleeuwen.

Maar heb je al dank je wel gezegd tegen onze president?!
pi_220410829
quote:
2s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Damn, na 3 jaar lang NOEKS! doomerij van mensen door de oorlog in Rusland beginnen we nu opnieuw met Iran?
Samson Optie is Israëlische doomerij inderdaad.
pi_220410839
quote:
81s.gif Op maandag 23 maart 2026 08:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ach Shoigu...
Ze zeiden ook dat Iraanse raketten een bereik van 2000km hadden.
Dat blijkt niet te kloppen want ze komen verder.
En als Iran en Rusland op het gebied van raketten samen werken kan het nog wel eens goed fout gaan voor de USA.
pi_220410844
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:37 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Israël heeft simpelweg nergens gezegd dat het Iran wil vernietigen. Dat is dus gewoon een leugen. En Israël escaleert niet in Libanon, het was Hezbollah die begon met Israël aan te vallen. Waarom draai je dit om?
Het is ook altijd de schuld van een ander hè? Maar hier geldt hetzelfde. Hezbollah en Israel vechten, dus heel Libanon moet eronder lijden. Tegelijkertijd even zootje huizen vernietigen hier en daar, want we zijn er nu toch.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:42:06 #79
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220410850
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Dat zegt niemand.

Het punt is dat Trump op eigen houtje, ogenschijnlijk zonder plan en tegen zijn adviseurs in, een oorlog begint en nu dat allemaal niet zo voorspoedig verloopt andere landen maar moeten bijspringen.
Huilen dan.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 09:42:46 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220410853
quote:
[..]
Wat heeft het een met het ander te maken?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220410856
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:41 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het is ook altijd de schuld van een ander hè? Maar hier geldt hetzelfde. Hezbollah en Israel vechten, dus heel Libanon moet eronder lijden. Tegelijkertijd even zootje huizen vernietigen hier en daar, want we zijn er nu toch.
De Libanezen kotsen op de Palestijnen.
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 09:45:15 #82
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220410869
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:40 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ze zeiden ook dat Iraanse raketten een bereik van 2000km hadden.
Dat blijkt niet te kloppen want ze komen verder.
En als Iran en Rusland op het gebied van raketten samen werken kan het nog wel eens goed fout gaan voor de USA.
Dus nog een geode reden om ons niet in dit domme conflict te mengen. ^O^
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 23 maart 2026 @ 09:45:27 #83
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220410870
quote:

[..]
Weet dat je reageert op een user die het Israëlische kolonistenbeleid omschrijft als "wat huizen en dorpjes bouwen".
Huilen dan.
pi_220410881
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:43 schreef UitStraling het volgende:

[..]
De Libanezen kotsen op de Palestijnen.
Misschien moeten we wat paracetamol die kant op sturen dan?
pi_220410883
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dus nog een geode reden om ons niet in dit domme conflict te mengen. ^O^
Dat sowieso, laat ze het maar lekker uitzoeken.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:47:32 #86
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410884
quote:

[..]
Wie is hier begonnen? Hezbollah natuurlijk. Jij wijst naar Israël en stelt dat zij escaleren. Waarom doe je dat?
quote:
7s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Weet dat je reageert op een user die het Israëlische kolonistenbeleid omschrijft als "wat huizen en dorpjes bouwen".
Je hebt nog altijd niet kunnen onderbouwen op welke manier dit anders zou liggen. Er worden namelijk ook dorpen gebouwd op de Westelijke Jordaanoever door Israël, dat is het proces dat men omschrijft als 'koloniseren'. Waarom zouden er geen Joden mogen wonen daar?
pi_220410924
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:16 schreef alternatif het volgende:

Dat staat er niet.
WHO bereidt zich alleen voor op het scenario en houdt er rekening mee.
Tevens nieuws van 4 dagen geleden.
pi_220410944
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:47 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wie is hier begonnen? Hezbollah natuurlijk.
Niemand die hier ontkent dat Hezbollah een terroristische groep is.

Maar wat Israël nu doet is buitensporig.

Ze stellen simpelweg dat (vrijwel ongewapende) burgers maar moeten opstaan tegen Hezbollah en als ze dat niet doen, "dan zijn ze ook terroristen en mag je ze verdrijven, de woningen vernietigen en het land inpikken".

Israël komt momenteel overal mee weg, helaas.
pi_220410965
Het blijft er voorlopig nog wel eventjes regenen.
pi_220410970
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:47 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wie is hier begonnen? Hezbollah natuurlijk. Jij wijst naar Israël en stelt dat zij escaleren. Waarom doe je dat?
[..]
Je hebt nog altijd niet kunnen onderbouwen op welke manier dit anders zou liggen. Er worden namelijk ook dorpen gebouwd op de Westelijke Jordaanoever door Israël, dat is het proces dat men omschrijft als 'koloniseren'. Waarom zouden er geen Joden mogen wonen daar?
Makkelijk discussiëren hè? Pak één stukje, trek het uit zijn verband en doe daar verongelijkt over.

Ik heb nergens gezegd wie er schuld heeft, ik heb het over de huidige situatie.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:02:52 #91
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220410971
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niemand die hier ontkent dat Hezbollah een terroristische groep is.

Maar wat Israël nu doet is buitensporig.

Ze stellen simpelweg dat (vrijwel ongewapende) burgers maar moeten opstaan tegen Hezbollah en als ze dat niet doen, "dan zijn ze ook terroristen en mag je ze verdrijven, de woningen vernietigen en het land inpikken".

Israël komt momenteel overal mee weg, helaas.
Op welke manier zou het buitensporig zijn? Israël trekt Libanon binnen om te partij aan te pakken die Israël weer eens aanvalt. En dat doet het natuurlijk uit steun voor Iran, Hezbollah is een terreurgroepering die juist door de financiering van Iran, Libanon in de grip heeft kunnen krijgen en een militair tak heeft kunnen ontwikkelen sterker dan het Libanese leger.

Dit gaat dan ook niet over woningen vernietigen of land inpikken. Het gaat over Hezbollah aanpakken. En als het je niet eens bent met hoe Israël dit doet, welke alternatieven stel je voor? Hoe zou Israël hier volgens jou met moeten dealen?
pi_220410976
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Op welke manier zou het buitensporig zijn? Israël trekt Libanon binnen om te partij aan te pakken die Israël weer eens aanvalt.
"Aan te pakken"? Dat is wel heel simplistisch gesteld. Ze gaan letterlijk met bulldozers door de straten daar, alles wordt geëgaliseerd. Honderdduizenden vluchtelingen die hun woning kwijt zijn.

Moet je eens voorstellen dat dat hier gebeurt, een land dat even jouw huis aan de kant schuift omdat je niet bent opgestaan tegen "insert random iets".

Israël heeft dit sluw gepland met de aanvallen op Iran, omdat daar nu de meeste aandacht naar toe gaat.
pi_220410985
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 07:46 schreef Since2003 het volgende:
[ x ]
Hormuz is toch gesloten voor alle vrachtverkeer, whats different?
Vakman pur sang
pi_220410991
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je hebt nieuws gemist. Tegen betaling mogen bepaalde vriendelijke partijen wel doorvaren momenteel.
Is maar ~10% van wat er ligt geloof ik.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:06:51 #95
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220410992
quote:

[..]
Ze kunnen het semi permanent maken met heel veel zeemijnen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220411000
Gisteravond op zo’n talkshow zat een journalist met familie in Iran.
En ook Michiel de ADHD Vos zat er.
Die journalist zei, ja dan hebben ze geen stroom voor een tijdje en komen er miljoenen naar de EU.

Alsof dat vanzelfsprekend is..je kunt gewoon je grenzen gesloten houden hoor.
Vakman pur sang
  maandag 23 maart 2026 @ 10:08:02 #97
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411002
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"Aan te pakken"? Dat is wel heel simplistisch gesteld. Ze gaan letterlijk met bulldozers door de straten daar, alles wordt geëgaliseerd. Honderdduizenden vluchtelingen die hun woning kwijt zijn.

Moet je eens voorstellen dat dat hier gebeurt, een land dat even jouw huis aan de kant schuift omdat je niet bent opgestaan tegen "insert random iets".
Momenteel bombardeert Israël vooral en gaat niet op grote schaal met bulldozers door de straten.

Bovendien kom je niet met een concreet antwoord op de gestelde vragen. Welke alternatieven zie jij voor je? Hoe zou Israël dit volgens jou moeten aanpakken?
  maandag 23 maart 2026 @ 10:08:29 #98
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411003
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Gisteravond op zo’n talkshow zat een journalist met familie in Iran.
En ook Michiel de ADHD Vos zat er.
Die journalist zei, ja dan hebben ze geen stroom voor een tijdje en komen er miljoenen naar de EU.

Alsof dat vanzelfsprekend is..je kunt gewoon je grenzen gesloten houden hoor.
Dit inderdaad.
pi_220411004
quote:

[..]
Niet voor (al het) uitgaande verkeer. Sommige landen mogen in elk geval de straat uit. Dus helemaal gesloten is het nog niet. Dit kan dus wel veranderen.
pi_220411006
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hebt nieuws gemist. Tegen betaling mogen bepaalde vriendelijke partijen wel doorvaren momenteel.
Is maar ~10% van wat er ligt geloof ik.
Ja dat brengt ons en de VS niks, want we zitten er niet bij.
Verder zou ik ook niet bang worden van dit dreigement.
Als het regime helemaal gesloopt is dan is de zeestraat zo weer vrij.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')