abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 maart 2026 @ 10:26:39 #126
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411138
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:22 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ah oke, dus landjepik is geoorloofd als daar iemand woont die je niet mag?
Dat staat er niet, Israël creëert een bufferzone, het annexeert geen land. Waarom verdraai je dit?
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik moet helaas gaan. Moet ff een stukje van de tuin van de buren inpikken om een bufferzone te maken zodat hun kat niet meer in m'n tuin komt.
Je zou een hekwerk kunnen plaatsen, alleen dat is ook weer niet goed. Dat heeft Israël zoals bekend bij de Westelijke Jordaanoever gedaan en dan wordt er gejankt dat het een zogenaamde apartheid is.

De realiteit is dan ook dat Israël het volgens sommigen nooit goed kan doen. Wat ook al aangeeft dat het een bad faith discussie is. Er speelt een enorme haat jegens een bepaald land mee en wat dat land ook doet, het is altijd fout.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 10:27:39 #127
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220411147
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik moet helaas gaan. Moet ff een stukje van de tuin van de buren inpikken om een bufferzone te maken zodat hun kat niet meer in m'n tuin komt.
Niet boos zijn als je buren dan ook de brandgang barricaderen hè?
Maar misschien kun je wat voormalig goede vrienden, die je net verrot hebt gescholden, vragen of ze brandgang weer vrij voor je maken?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220411152
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:26 schreef alternatif het volgende:

[..]
Er gaat geen grondinvasie komen maar er worden wel alvast 2k troepen gestuurd.
Wat heeft dat er mee te maken? Lees het even terug wat je post en wat ik antwoord.
Hoe passen die 2k troepen daar in?

Als we het toch over een invasie gaan hebben: voor een invasie zou je eerder 500.000 troepen nodig hebben, Iran is geen Schiermonnikoog.
pi_220411157
quote:
9s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:27 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Niet boos zijn als je buren dan ook de brandgang barricaderen hè?
Maar misschien kun je wat voormalig goede vrienden, die je net verrot hebt gescholden, vragen of ze brandgang weer vrij voor je maken?
Misschien brand ik voor de zekerheid het huis van de buren ook af. Als zij niet het gedrag van de kat veranderen dan zijn ze onderdeel van het probleem.

Nog meer ruimte voor een jacuzzi.
pi_220411160
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:26 schreef alternatif het volgende:

[..]
Er gaat geen grondinvasie komen maar er worden wel alvast 2k troepen gestuurd.
2 weken na de oorlog begon _O_
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 10:29:27 #131
364681 over_hedge
pi_220411161
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:26 schreef HowardRoark het volgende:
Dat staat er niet, Israël creëert een bufferzone, het annexeert geen land. Waarom verdraai je dit?
Ohh dus rusland pikt Oekraïne helemaal niet in. Ze maken alleen een bufferzone.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:29:50 #132
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411166
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:24 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat is dan ook niet wat ik zeg. Mensen die niets te verliezen hebben vechten niet volgens onze regels. Door mensen hun huis, haard en in sommige gevallen familie af te nemen krijg je meer extremisten.

Wat denk je van de paar miljoen Iraniërs die niet naar hun huis terug kunnen keren. Zullen die de VS en Israël bedanken of verantwoordelijk houden? “Zachte” diplomatie zoals gedaan via USAID was niet voor niets succesvol
En hoe denk je dat dit voor Israëliërs zelf is, die van kinds af aan met terrorisme te maken hebben, familieleden zijn verloren en op hun 18e het leger in moeten? Jij lijkt namelijk te denken dat de effecten van een oorlog maar een richting op werken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 23 maart 2026 @ 10:30:30 #133
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411171
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:29 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Ohh dus rusland pikt Oekraïne helemaal niet in. Ze maken alleen een bufferzone.
Rusland wilde Oekraïne in de volledigheid annexeren, Israël wil dit niet met Libanon. Israël wil het gevaar dat Hezbollah vormt elimineren. Oekraïne had namelijk geen terreurgroeperingen die constant Rusland aanvielen, Libanon heeft dat helaas wel.
pi_220411172
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Je zou een hekwerk kunnen plaatsen, alleen dat is ook weer niet goed. Dat heeft Israël zoals bekend bij de Westelijke Jordaanoever gedaan en dan wordt er gejankt dat het een zogenaamde apartheid is.

De realiteit is dan ook dat Israël het volgens sommigen nooit goed kan doen. Wat ook al aangeeft dat het een bad faith discussie is. Er speelt een enorme haat jegens een bepaald land mee en wat dat land ook doet, het is altijd fout.
Ze maken een bufferzone in een ander land. Dat is landjepik.

Om de analogie van @TheFreshPrince te gebruiken: als ik ruzie heb met mijn buurman 2 huizen verderop maak ik een bufferzone in de tuin van mijn buurman zodat ik niet meer aangevallen word. Mijn buurman heeft dat maar te accepteren.

Het gemak waarmee je in de slachtofferrol duikt zou indrukwekkend zijn als het niet zo droevig was.
pi_220411183
twitter
  maandag 23 maart 2026 @ 10:31:34 #136
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220411184
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gebrek aan realiteit.
Die vluchtelingen gaan komen.
Er is momenteel niets ingericht om daar wat tegen te doen, net als met Syrië en eerdere crisis.
Lol, zelfs zonder oorlog willen die bloedzuigers wel richting onze kant op komen. :D

Zodra wij het signaal geven dat ze een grote kans hebben om een asielstatus te krijgen komen ze vanzelf onze kant op. Het heeft alles te maken met binnenlands EU-beleid en weinig met wat er buiten onze grenzen afspeelt. Die kinderlijke redenering dat ze onze kant op komen omdat er oorlog is klopt natuurlijk voor geen meter.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:32:24 #137
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411193
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:30 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ze maken een bufferzone in een ander land. Dat is landjepik.

Om de analogie van @:TheFreshPrince te gebruiken: als ik ruzie heb met mijn buurman 2 huizen verderop maak ik een bufferzone in de tuin van mijn buurman zodat ik niet meer aangevallen word. Mijn buurman heeft dat maar te accepteren.

Het gemak waarmee je in de slachtofferrol duikt zou indrukwekkend zijn als het niet zo droevig was.
Nee hoor, dat is het niet. Het is je eigen veiligheid garanderen.

Wat zijn de alternatieven die Israël heeft? Hoe moet men volgens jou met het gevaar van Hezbollah omgaan?
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 10:34:24 #138
364681 over_hedge
pi_220411210
israel kan morgen een nuke gooien om een "bufferzone" te maken en howard praat het nog goed
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_220411213
Je gaat sws weer extra Afrikanen krijgen die asiel aanvragen

Zijn zogenaamd uitwisselingsstudenten in Iran lol.

Was destijds bij Oekraïne ook zo.
pi_220411230
quote:
4s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:31 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Lol, zelfs zonder oorlog willen die bloedzuigers wel richting onze kant op komen. :D
Het is wat simplistisch om iedereen die buiten het Europese vasteland woont op 1 hoop te gooien.
We kregen echt niet zoveel vluchtelingen uit Iran en Libanon en dat gaat nu echt wel veranderen.

Idem voor Oekraïne, waar we er nu ook miljoenen van onderbrengen in de EU.

Ja, er zijn altijd mensen die op zoek zijn naar een beter leven maar dit soort incidenten wakkeren grote stromen aan. Dat wil je toch niet gaan ontkennen?

quote:
Als wij indicatie geven dat ze een grote kans hebben om een asielstatus te krijgen komen ze vanzelf onze kant op. Het heeft alles te maken met binnenlands EU-beleid en weinig met wat er buiten onze grenzen afspeelt. Die kinderlijke redenering dat ze onze kant op komen omdat er oorlog is klopt natuurlijk voor geen meter.
Ik denk niet dat een vluchteling uit Iran of Libanon zich momenteel druk maakt om een status.
Die zoeken vooral gebied waar zij en hun kinderen veilig zijn, onderdak hebben en water / voedsel hebben.

Vergeet niet dat er al miljoenen (!) vluchtelingen in de regio worden opgevangen, sommige vluchtelingenkampen in die regio waren zo "tijdelijk" dat er al woningen staan.

Bij iedere oorlog hebben we tot nu toe vluchtelingenstromen gezien. Dus die "kinderlijke redenering" klopt gewoon.

Kan je 1 oorlog van de afgelopen 50 jaar noemen die geen lokale vluchtelingenstroom op gang bracht?
  maandag 23 maart 2026 @ 10:39:39 #141
402274 Cruzinats
we were kings, and such
pi_220411260
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is wat simplistisch om iedereen die buiten het Europese vasteland woont op 1 hoop te gooien.
We kregen echt niet zoveel vluchtelingen uit Iran en Libanon en dat gaat nu echt wel veranderen.

Ja, er zijn altijd mensen die op zoek zijn naar een beter leven maar dit soort incidenten wakkeren grote stromen aan. Dat wil je toch niet gaan ontkennen?
[..]
Ik denk niet dat een vluchteling uit Iran of Libanon zich momenteel druk maakt om een status.
Die zoeken vooral gebied waar zij en hun kinderen veilig zijn, onderdak hebben en water / voedsel hebben.

Vergeet niet dat er al miljoenen (!) vluchtelingen in de regio worden opgevangen, sommige vluchtelingenkampen in die regio waren zo "tijdelijk" dat er al woningen staan.

Bij iedere oorlog hebben we tot nu toe vluchtelingenstromen gezien. Dus die "kinderlijke redenering" klopt gewoon.

Kan je 1 oorlog van de afgelopen 50 jaar noemen die geen lokale vluchtelingenstroom op gang bracht?
Dat ontken ik niet.

Maar dat ontheemden stad en land afreizen, vervolgens bij de grenzen van Europa aankomen en dan nog eens helemaal richting Nederland trekken heeft wel alles te makken met de EU-regelgeving en het feit dat wij daar nog eens een schepje bovenop doen. Maak je het hier zo onaantrekkelijk mogelijk dan blijven ze wel in de regio. Ze trekken ook niet massaal naar landen als Qatar of Saudi-Arabië ondanks dat het daar economisch beter is dan hier.
pi_220411265
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:31 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Maar islamfobie is veel erger hoor.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:40:58 #143
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220411269
In de vierde week van de oorlog staan Trump vier wegen open: onderhandelen, zich terugtrekken, doorgaan of escaleren. Geen van deze opties is zonder nadelen, en Iran heeft invloed op hoe elk scenario zich zal ontvouwen.

Een onderhandeld staakt-het-vuren lijkt het minst waarschijnlijk. Er is geen enkel vertrouwen. De Iraanse leiding verkeert in wanorde. Gesprekken zouden een nieuwe bemiddelaar vereisen (Oman valt vrijwel zeker af). Beide partijen stellen maximale eisen en tonen minimale bereidheid tot concessies.

De overwinning uitroepen en vertrekken zou de meest typische Trump-optie zijn. Het zou Iran echter een wurggreep op de Straat van Hormuz laten, plus 400 kilo hoogverrijkt uranium. De Golfbondgenoten zouden woedend zijn.

Hij kan doorgaan met luchtaanvallen, extra oorlogsschepen naar de regio sturen en proberen een maritieme coalitie op te tuigen. Maar de stelling “nog een paar weken en Iran is grondig verzwakt” is niet falsifieerbaar. Ondertussen blijven de economische kosten oplopen.

“Escaleren om te de-escaleren”, zoals Bessent het gisteren noemde, bij Kharg of elders. Een riskante strategie, niet in de laatste plaats voor de Golfstaten, die waarschijnlijk het doelwit zouden worden van zwaardere aanvallen op olie- en gasinstallaties of op energie- en watervoorziening.

Bovendien is het zeer de vraag of een van deze opties de oorlog daadwerkelijk zal beëindigen. Trump kan de overwinning uitroepen, terwijl Iran de zeestraat nog enige tijd gesloten houdt om extra kosten op te leggen. Hij kan wekenlang doorgaan en uiteindelijk op hetzelfde punt belanden. Escalatie is geen doel op zich: stel dat je Kharg inneemt, wat doe je er vervolgens mee?

Een oorlog beginnen is gemakkelijk; hem beëindigen is moeilijk.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  FOK!Fotograaf maandag 23 maart 2026 @ 10:41:01 #144
364681 over_hedge
pi_220411270
quote:
Azerbaijan - Albania :+
pi_220411273
The White House
@Trump

PEACE THROUGH STRENGTH.

Thank you for your attention to this matter.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:42:07 #146
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411274
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:34 schreef over_hedge het volgende:
israel kan morgen een nuke gooien om een "bufferzone" te maken en howard praat het nog goed
Nou, dat zal ik niet doen. Een kernwapen creëer je ook geen bufferzone mee.
quote:

[..]

[..]

Kun je ook onderbouwen waarom wij als het Westen/Europa deze mensen moeten opvangen?

Die zijn onze verantwoordelijkheid helemaal niet. Nu zal het vast dat mocht er een dergelijke stroom opgang komen, Europese landen weer bewust kiezen om heel veel zulke mensen toe te laten, maar dat is dus een keuze.

Daarnaast heb je nog altijd geen alternatieven genoemd voor Israël om met Hezbollah om te gaan ...
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 10:44:42 #147
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220411289
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:41 schreef UitStraling het volgende:
The White House
@:Trump

PEACE THROUGH STRENGTH.

Thank you for your attention to this matter.

OORLOG IS VREDE
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220411292
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En hoe denk je dat dit voor Israëliërs zelf is, die van kinds af aan met terrorisme te maken hebben, familieleden zijn verloren en op hun 18e het leger in moeten?
Dat is net zo kut. Nog een reden om na te denken of dit ook op een andere manier gedaan kan worden dan die landen helemaal de vergetelheid in te bombarderen.

quote:
Jij lijkt namelijk te denken dat de effecten van een oorlog maar een richting op werken.
Dit soort frames zijn wel lekker makkelijk hè?

quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is het niet. Het is je eigen veiligheid garanderen.

Wat zijn de alternatieven die Israël heeft? Hoe moet men volgens jou met het gevaar van Hezbollah omgaan?
Een bufferzone is iets tijdelijks. Opdracht geven om bestaande huizen te vernietigen laat niet zien dat het tijdelijk is.
pi_220411314
quote:
81s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:44 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

OORLOG IS VREDE

Nadat Amerika ons geholpen heeft hebben wij wel eventjes vrede gehad.
  maandag 23 maart 2026 @ 10:50:39 #150
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220411319
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:44 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat is net zo kut. Nog een reden om na te denken of dit ook op een andere manier gedaan kan worden dan die landen helemaal de vergetelheid in te bombarderen.
Tja, daar vraag ik al de hele tijd naar maar die alternatieven komen maar niet.

Het prima is om het handelen van Israël te bekritiseren, maar draag dan tenminste opties aan hoe men het wel zou moeten doen. Nu zien we (zoals gewoonlijk) dat Israël wordt aangevallen en mensen selectief de tegenreactie gaan problematiseren.
quote:
[..]
Dit soort frames zijn wel lekker makkelijk hè?
Nee, feitelijk. Want dit is letterlijk wat je doet. Jij hebt het alleen over de effecten van de oorlog op Libanezen, niet op Israëliërs.
quote:
[..]
Een bufferzone is iets tijdelijks. Opdracht geven om bestaande huizen te vernietigen laat niet zien dat het tijdelijk is.
Wie zegt dat deze bufferzone niet tijdelijk is? Israël heeft al vaker aanwezigheid gehad in het Zuiden van Libanon en is uiteindelijk ook altijd weer vertrokken. Die aanwezigheid was het gevolg van het feit dat men vanuit daar werd aangevallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')