Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-01-2026 14:38:09 ]
[..] Misschien een reactie op het gezeur hier aan het eind van het jaar aangaande BOX 3 en niet willen investeren en dat men nu denkt al dan niet terecht dat we nu als reactie graag willen investeren in het nieuwe jaar en ook tegen lagere rentes.
Wie weet. De projecten stromen toch wel vol maar het zal het uiteindelijke rendement voor investeerders en in de grafieken van het platform omlaag gaan halen. Daar zit natuurlijk wel een lange vertraging tussen eer dit zichtbaar zal worden.
Voor mij persoonlijk gaat het zeker niet op. Als mijn potje "beschikbaar voor crowdfinance investeringen" te vol gaat worden stroomt het vanzelf richting ander soort investeringen zoals de beurs.
Eerste weken 2026 met lage rentes? Bij Collin is het op het moment niets. Gelukkig heb ik nog wat eerste hypotheken uit 2025 van Samen in Geld die nu begin Januari ingelegd moeten worden om wat geld naar toe door te rollen..
Misschien kan iemand tzt de openingspost mbt Kifid aanpassen:
October Nederland B.V. en Max Crowdfund B.V. zijn zover ik kan zien geen lid meer en Geldvoorelkaar.nl is lid onder de naam Cofince BV sinds maart 2023.
October Nederland B.V. en Max Crowdfund B.V. zijn zover ik kan zien geen lid meer en Geldvoorelkaar.nl is lid onder de naam Cofince BV sinds maart 2023.
[..] De splitsingsvergunning is reeds aangevraagd, en zal naar verwachting op het moment van uitboeken van de aankooptranche in ons bezit zijn.
Het kan dus zijn dat het geld wordt uitgeboekt zonder vergunning voor splitsen aangezien het geen voorwaarde is voor uitboeken.
In principe wordt een splitsingsvergunning (voor het kastraal mogen splitsen in appartementen) pas verleend na afronden van alle werkzaamheden. Waarschijnlijk bedoelen ze hier de omgevingsvergunning voor het bouwkundig splitsen.
Ik sla deze real estate masterclass projecten sowieso altijd over. Is niet mijn bloedgroep qua type ondernemers.
In duitsland wel hoge rentes. 9,5% 24 maanden Wel 2e hypotheek op bedrijfsruimte zonder huurders en veel miljoenen in de pitch.
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blijkbaar is men wel enthousiast voor 75% al vol. Ook maar ingeschreven
[ Bericht 3% gewijzigd door Fredericm op 09-01-2026 14:23:48 ]
[..] Als het (deels) niet was uitbetaald had ik het nu wel op onze rekening courant verwacht. Dus het zal wel uitbetaald zijn en daar heb ik eigenlijk wel wat kritische vragen over, maar ik laat het zelf maar even gaan totdat ik daadwerkelijk moet afboeken op deze lening.
Ik had de vraag toch even gesteld aan Collin. Antwoord "Zoals u correct vermeld is er een bedrag, ter hoogte van ¤ 150.000,-, aangehouden als bouwdepot. Dit bouwdepot is volledig uitgekeerd."
Gedaan. Wat ik niet weet wanneer Max en October uit Kifid gestapt zijn kan belangrijk zijn voor iemand die klacht wil indienen. Wat ik ook niet weet is wat de exacte schrijfwijze is van de naam waaronder GVE nu ingeschreven is. Heb twee varianten gezien. Kon onlinectrouwens geen link vinden naar een lijst van aangesloten platformen bij Kifid. Is die er wel? Dan zou ik graag de link hebben om in de OP te plaatsen. Google AI geeft niet de juiste lijst.
Samengevat voor Max Crowdfund: 📅 Aangesloten bij KiFiD: 06-12-2021 📅 Uitschrijving KiFiD: 11-09-2024 🧾 Klachten over tijd vóór uitschrijving kunnen nog behandeld worden (binnen reglementaire termijnen). � kifid.nl +1
quote:
📌 October De specifieke KiFiD-aansluiting voor October Nederland B.V. is beëindigd per 01-01-2024. �
Gegevens GvE
quote:
Confince B.V. arrow Aangesloten bij Kifid Dienstverlener heeft gekozen voor bindend advies
N.a.v. een vraag aan Collin kreeg ik overigens het bericht dat Art*st M*to opgelicht zou zijn, wellicht dat daarom ook geen rente meer betaald wordt. Dat is echter wel een andere boodschap dan in de officiële communicatie uit oktober waarin er wel sprake was van rentebetalingen.
Bij poging 3 kreeg ik een “antwoord” op de vraag waarom er geen rente meer betaald wordt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pffffff
[..] Ik had de vraag toch even gesteld aan Collin. Antwoord "Zoals u correct vermeld is er een bedrag, ter hoogte van ¤ 150.000,-, aangehouden als bouwdepot. Dit bouwdepot is volledig uitgekeerd."
Daar hoeven we dus niets uit te verwachten.
Ok, nee dat was te verwachten idd. De vraag rest natuurlijk hoe het precies zit met dat bouwdepot, maar goed eerst maar eens kijken hoeveel er precies terugkomt nu bij die eerste verkoop.
Op basis van de zekerheden lijkt dit wel een aardig project. Op basis van het verhaal en de hockeystick prognose een stukje minder. Verder lees ik in de pitch
quote:
Tijdens de coronaperiode is, als gevolg van sterke prijsstijgingen en leveringsproblemen, onderzocht of directe import uit Azië haalbaar was. Na afloop van de pandemie is bewust teruggekeerd naar het Europese inkoopmodel om risico’s te beperken.
maar lees ik ook:
quote:
Inmiddels is de markt gestabiliseerd en is de ondernemer voornemens de activiteiten op te schalen door middel van bulkinkoop vanuit Azië.
Ik begrijp dat ze nu dus de risico's gaan vergroten. Er zal ook flink meer winst gemaakt moeten worden om deze lening te kunnen betalen.
[..] Als de rente enigszins in de buurt komt van het oude project dan pak ik de herfinanciering ook mee. Er is altijd op tijd betaald en de ondernemer heeft al een flink stuk afgelost waardoor de ltv nog lager is.
Herfinanciering ruimtevrij is gepubliceerd tegen een rente van 6%
Nette actie van GvE om belangen investeerders te beschermen
quote:
Wij informeren u hierbij dat dit project geen doorgang zal vinden en door ons is teruggetrokken. In de afrondende fase is gebleken dat de afgesproken zekerheden niet (tijdig) kunnen worden gevestigd. Hierdoor ontstaat een hoger risicoprofiel dan binnen ons acceptatiekader past. Om die reden hebben wij besloten het project in te trekken.
Uw inleg en rente Uw volledige inleg zal aan u worden teruggestort. Daarnaast ontvangt u z.s.m. de rente die is opgebouwd vanaf de dag van volledige funding tot aan het moment van terugbetaling.
Met dit besluit beogen wij uw belangen te beschermen en te voorkomen dat onnodige risico’s worden gelopen. Zorgvuldigheid en bescherming van onze investeerders staan daarbij voorop.
[..] ze hebben de investering gewoon aan iemand anders gegund zonder enig overleg terwijl je reeds had ingelegd dat lees ik wat een boeven
is dit wel juridisch houdbaar?
Dat lees ik er niet in. GVE had hier geen andere keus dan terugtrekken want de leningvoorwaarden waren niet zoals afgesproken. Een kleinigheid hoeft geen ramp te zijn maar zekerheden kun je niet aan rommelen zonder instemming van de investeerders. Of GVE of de leningnemer iets te verwijten valt kan ik uit het korte citaat niet opmaken, mogelijk een eerste hypotheekhouder die dwars ligt? Maar wel netjes van GVE om in elk geval de rente over de wachttijd uit te betalen.
[..] Dat lees ik er niet in. GVE had hier geen andere keus dan terugtrekken want de leningvoorwaarden waren niet zoals afgesproken. Een kleinigheid hoeft geen ramp te zijn maar zekerheden kun je niet aan rommelen zonder instemming van de investeerders. Of GVE of de leningnemer iets te verwijten valt kan ik uit het korte citaat niet opmaken, mogelijk een eerste hypotheekhouder die dwars ligt? Maar wel netjes van GVE om in elk geval de rente over de wachttijd uit te betalen.
dat doet men toch bewust hebben gewoon een andere investeerder alsnog gevonden
Op vrijdag 9 januari 2026 12:15 schreef Fredericm het volgende: In duitsland wel hoge rentes. 9,5% 24 maanden Wel 2e hypotheek op bedrijfsruimte zonder huurders en veel miljoenen in de pitch.
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook maar ingeschreven
Loopt best snel, al 82% vol. Wel vreemd dat het leningnummer 51520 is. Ze zijn dus al een half jaar met Collin bezig.
[..] Loopt best snel, al 82% vol. Wel vreemd dat het leningnummer 51520 is. Ze zijn dus al een half jaar met Collin bezig.
Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
[..] Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
Wat mij betreft mag de informatievoorziening op dat punt echt wel verbeterd worden. Door de weergave van de tekst kun je niet direct herleiden dat er verliezen zijn geweest. De ene helft van de investeerders zal dit wel goed lezen en achterhalen en de andere helft denkt dat er alleen maar zwarte cijfers gehaald worden. In het kader van een transparante informatievoorziening mag een verlies ook gewoon benoemd worden.
Het pand is aangekocht voor ¤1,5M en wordt nu getaxeerd op ¤6,6M op basis van residuele waarde. Het licht lijkt op groen te staan bij de gemeente, maar als er een kink in de kabel komt, heb je dus weinig aan die LTV op papier.
Ik verbaas me over de ¤4,6M aan financieringskosten die al gemaakt zouden zijn tot aan september 2025; heb NLI daar een vraag over gesteld.
[..] Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
Merkwaardig dat verlies zonder enige uitleg. Inleg teruggetrokken.
Oók ik zit hier gelukkig niet in, heb de bubbel in vakantieparken hier destijds al een beetje voorspeld. Ik zeg niet dat hij er persoonlijk iets aan kan doen, maar dit betreft dan alweer een CCF dramaproject van coach Niels K. Het goede gevoel dat ik aanvankelijk bij deze coach had, is inmiddels sterk afgenomen.
prima : CF tegeltjeswijsheid ; beter een goed project gemist dan in een slechte ingestapt.
NW HCN in voorinschrijving meegenomen ; oogt als een prima locatie ad kop van het WC, met vlgs mij een prima verzorgingsgebied er om heen met aardig inwoners
New York Pizza Keizerswaard Rotterdam Project nr.: 1256 Financieringsbedrag: ¤ 80.000,00 Bedrijfstype: Fastfood franchise formule Kenmerk financiering: Herfinanciering Rente per jaar: 8% Categorie: Looptijd annuiteit: 48 mnd Publicatie: Maandag 12 januari 12:00 uur
[..]NW HCN in voorinschrijving meegenomen ; oogt als een prima locatie ad kop van het WC, met vlgs mij een prima verzorgingsgebied er om heen met aardig inwoners
New York Pizza Keizerswaard Rotterdam Project nr.: 1256 Financieringsbedrag: ¤ 80.000,00 Bedrijfstype: Fastfood franchise formule Kenmerk financiering: Herfinanciering Rente per jaar: 8% Categorie: Looptijd annuiteit: 48 mnd Publicatie: Maandag 12 januari 12:00 uur
Na Delft de 2e in korte tijd. Misschien zit er nog meer NYP in het vat voor ons.
[..] Na Delft de 2e in korte tijd. Misschien zit er nog meer NYP in het vat voor ons.
Zelfs de 2e NY pizza van dezelfde ondernemer binnen een week en allebei een herfinanciering van de huidige bancaire lening. Volgens de pitch heeft hij 3 vestigingen, komt er dan voor nr 3 ook eentje?
[..] Zelfs de 2e NY pizza van dezelfde ondernemer binnen een week en allebei een herfinanciering van de huidige bancaire lening. Volgens de pitch heeft hij 3 vestigingen, komt er dan voor nr 3 ook eentje?
Op zijn Facebook pagina zegt Rene Boogaart dat hij een nieuw bedrijf gaat beginnen, zou nog geen details mogen vertellen, maar zou een groot bedrijf zijn en hij zoekt daarvoor nu personeel. Ben benieuwd of daarvoor weer een HCN project komt. Hij heeft al wel de afgelopen paar maanden met 4 geborgde projecten totaal 1 miljoen opgehaald. https://www.facebook.com/reel/1305700101319479
Zie net dat de deelaflossing (aflossinkje?) van Erfurt die eind december werd verwacht, afgelopen vrijdag door de notaris is overgemaakt dus zal er morgen wel bij staan dan.
En maar meer afwachten hoe lang ze een volgende deel weer weten te rekken. In elk geval komt er nu concreet iets aan.
Op zondag 11 januari 2026 21:31 schreef lykkefund het volgende: Zie net dat de deelaflossing (aflossinkje?) van Erfurt die eind december werd verwacht, afgelopen vrijdag door de notaris is overgemaakt dus zal er morgen wel bij staan dan.
En maar meer afwachten hoe lang ze een volgende deel weer weten te rekken. In elk geval komt er nu concreet iets aan.
En binnen op de bank, een kleine 8% van de inleg. Nou nou.
Op zondag 11 januari 2026 21:31 schreef lykkefund het volgende: Zie net dat de deelaflossing (aflossinkje?) van Erfurt die eind december werd verwacht, afgelopen vrijdag door de notaris is overgemaakt dus zal er morgen wel bij staan dan.
Op woensdag 7 januari 2026 22:43 schreef ovdm het volgende: Heden 3 termijnen ontvangen voor Het Vuur LAB. B.V. 00051991. Er zal wel een update volgen, want de aflossing is de helft lager dan normaal, en ook de rente is gehalveerd.
Iemand nog iets van Collin gehoord m.b.t. Het Vuur L@b en dan met name over het halveren van de rente betaling?
Anders zal ik morgen Collin maar weer eens gaan mailen over dit project.
Jammer dat we voor GVE geen linkjes krijgen. Family Breda zou ik graag willen inleggen. LTV 59% tweede hypotheek op woonhuis. 8%. Goede reviews voor het restaurant op Tripadvisor
Op maandag 12 januari 2026 13:28 schreef Fredericm het volgende: Jammer dat we voor GVE geen linkjes krijgen. Family Breda zou ik graag willen inleggen. LTV 59% tweede hypotheek op woonhuis. 8%. Goede reviews voor het restaurant op Tripadvisor
Daarna heeft nog wel iemand anders de exploitatie gedaan want het geheel is overgenomen ergens begin 2024, maar die exploitant heeft het nu blijkbaar weer overgedragen aan iemand anders.
[..] Daarna heeft nog wel iemand anders de exploitatie gedaan want het geheel is overgenomen ergens begin 2024, maar die exploitant heeft het nu blijkbaar weer overgedragen aan iemand anders.
Zouden ze in Breda geen vette hap lusten? Lijkt er wel op....
[..] Iemand nog iets van Collin gehoord m.b.t. Het Vuur L@b en dan met name over het halveren van de rente betaling?
Ik heb niets gezien of gehoord, ook niet nadat ik er vorige week een e-mail over gestuurd heb. Heel vreemd allemaal! Ik zou zeggen: stuur die e-mail maar. Misschien dat dat helpt.
[..] Ik heb niets gezien of gehoord, ook niet nadat ik er vorige week een e-mail over gestuurd heb. Heel vreemd allemaal! Ik zou zeggen: stuur die e-mail maar. Misschien dat dat helpt.
[..] Ik heb de ondernemer gemaild en om een linkje gevraagd. Ik heb ook geïnformeerd naar de contactgegevens. Nog geen reactie. Zekerheden zijn wel goed.
Op maandag 12 januari 2026 16:20 schreef Soulfreak het volgende: Vandaag de laatste termijn ontvangen van Pavarotti Kijkduin (deel 2). Die Rene weet zijn pizza's wel te verkopen.
En afgelopen vrijdag bij dit platform ook de laatste aflossing van een probleemloos project van een snackbar uit Oldemarkt van zelfde franchise als:
[..] En afgelopen vrijdag bij dit platform ook de laatste aflossing van een probleemloos project van een snackbar uit Oldemarkt van zelfde franchise als:
Dat moet dan deel 1 daarvan geweest zijn. Ik zit in deel 2 en die heeft komende maand de laatste termijn.
Zo verschuift mijn evenwicht ondertussen steeds meer van HCN naar Collin.
Ik heb intussen ook meer uitstaan bij Collin dan bij HCN, was lange tijd andersom. Maar de afgelopen paar weken heb ik wel meer HCN projecten meegenomen waaronder enkele geborgde projecten, waardoor het verschil kleiner wordt. Verschil wordt ook kleiner omdat ik recent meer vervroegde aflossingen bij Collin heb. En volgende maand staan er bij 3 Collin projecten gepland om de slottermijn af te lossen. Zonder leuke nieuwe Collin projecten zouden de 2 platformen daarna ongeveer kunnen komen qua uitstaand saldo. Maar eens kijken of die af te lossen projecten worden geherfincierd bij Collin.
Op maandag 12 januari 2026 18:00 schreef Soulfreak het volgende: Hmmm, over vervroegde aflossingen bij Collin gesproken, zie net deze in mijn inbox verschijnen. Zo daalt het uitstaand saldo bij Collin nog meer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel vervroegde aflossingen bij Collin de laatste tijd. kunnen misschien met een lagere rente oversluiten. ik ga proberen de aflossingen door te rollen naar Wero Safety op ccf als ik er op tijd bij ben......
Met nog geen 3 dozijn investeringen in ccf nog een beginner maar ik stoor mij nu al aan de berichtgeving rondom projecten die niet goed betalen. Is dat normaal?
Vandaag om 13:24 een terugboeking van de eerste termijn van Neust*dt-Gl*we. (Onherleidbaar genoeg?) Die was om 25-12-‘25 bijgeschreven. Dan zou het toch moet lukken om voor einde werkdag een berichtje de deur uit te doen?
En hartelijk dank voor al uw inzichten, al een paar projecten laten lopen door de door u scherp opgemerkte aandachtspunten.
[ Bericht 0% gewijzigd door OomColin op 12-01-2026 19:49:49 (Typfoutje) ]
[..] Veel vervroegde aflossingen bij Collin de laatste tijd. kunnen misschien met een lagere rente oversluiten. ik ga proberen de aflossingen door te rollen naar Wero Safety op ccf als ik er op tijd bij ben......
Die 8,5% rente bij Wero is wel goed, maar juist daardoor denk ik ook "waar is het addertje?" omdat er recent juist meerdere projecten met een lagere rente zijn geweest. Ik blijf nog wel even op mijn geld zitten en kijk of er komende tijd nog projecten komen waar ik me beter bij voel.
[..] Die 8,5% rente bij Wero is wel goed, maar juist daardoor denk ik ook "waar is het addertje?" omdat er recent juist meerdere projecten met een lagere rente zijn geweest
- Een (op zijn zachtst gezegd) nogal ongeloofwaardige prognose 2026 - Een negatief eigen vermogen op de balans (EV minus vordering op eigenaar). - Inkoop troep uit China e.o.
[..] - Een (op zijn zachtst gezegd) nogal ongeloofwaardige prognose 2026 - Een negatief eigen vermogen op de balans (EV minus vordering op eigenaar). - Inkoop troep uit China e.o.
Ik had hem nog niet eens helemaal goed doorgelezen, en bij wat ik wel las was ik al afgehaakt. Ik ben nooit zo gecharmeerd van voorraadfinancieringen, net als leningen alleen voor werkkapitaal. Ik hou meer van leningen om een bedrijfspand / unit aan te kopen met een 1e hypotheek daarop.
[..] En binnen op de bank, een kleine 8% van de inleg. Nou nou.
Het is bij de beesten af hoe CRE hier mee omgaat. Vanaf de zomer zijn er al updates dat de herfinanciering van diverse Duitse projecten dan eindelijk aanstaande is, en dat betalingen in laatste kwartaal 25 en eerste kwartaal 26 zullen volgen. Dan verwacht je vervolgens deelbetalingen van bijvoorbeeld 2x 50% of 1x 40% en 1x60%. Ten eerste redden ze het dan al weer niet om 2025 te halen en vervolgens wordt er dan slechts een 'muizenkeutel' uitbetaald. Als we in dit tempo doorgaan dan hebben we ons geld nog lang niet terug.
Dit soort fratsen in combinatie met het al eens eerder door Obli gememoreerde fenomeen dat CRE projecten op hetzelfde vastgoed regelmatig met andere projectnamen aanbiedt, heeft mij doen stoppen bij CRE. Investeerders worden niet serieus genomen daar. Ik had gehoopt dat er bij hen iets zou veranderen bij het verkrijgen van de Europese vergunning, dat de transparantie er zou toenemen en dat toezeggingen worden nagekomen. Maar dat is helaas allemaal niet gebeurd.
[..] Het is bij de beesten af hoe CRE hier mee omgaat. Vanaf de zomer zijn er al updates dat de herfinanciering van diverse Duitse projecten dan eindelijk aanstaande is, en dat betalingen in laatste kwartaal 25 en eerste kwartaal 26 zullen volgen. Dan verwacht je vervolgens deelbetalingen van bijvoorbeeld 2x 50% of 1x 40% en 1x60%. Ten eerste redden ze het dan al weer niet om 2025 te halen en vervolgens wordt er dan slechts een 'muizenkeutel' uitbetaald. Als we in dit tempo doorgaan dan hebben we ons geld nog lang niet terug.
Dit soort fratsen in combinatie met het al eens eerder door Obli gememoreerde fenomeen dat CRE projecten op hetzelfde vastgoed regelmatig met andere projectnamen aanbiedt, heeft mij doen stoppen bij CRE. Investeerders worden niet serieus genomen daar. Ik had gehoopt dat er bij hen iets zou veranderen bij het verkrijgen van de Europese vergunning, dat de transparantie er zou toenemen en dat toezeggingen worden nagekomen. Maar dat is helaas allemaal niet gebeurd.
Ik heb ook van meerdere projecten maximaal 10% ontvangen. Ik vind het niet erg daarmee toch een gedeelte van de inleg terug dus meer zekerheid dat alles terug komt. Er zit een project met een rente van 8,5% tussen en de anderen rond de 7% gemiddeld.En ook geen kosten ik vind het prima zo.
Ik zit er niet in, maar kan ook gewoon foutje zijn. In juni vorig jaar werd er bij een ander project na de 1e 2 maanden aflossingsvrij per ongeluk ook de 3e maand eerst alleen rente bijgeschreven. Na mailtje aan HCN werd dat 2 dagen later weer gecorrigeerd. Betreft dit het meest recente project he*emelr*ijck? Er zijn ook eerdere projecten / ander locaties geweest in 2023 en 2024. Zo ja, zou ik even HCN mailen.
Op basis van de zekerheden lijkt dit wel een aardig project. Op basis van het verhaal en de hockeystick prognose een stukje minder. Verder lees ik in de pitch [..] maar lees ik ook: [..] Ik begrijp dat ze nu dus de risico's gaan vergroten. Er zal ook flink meer winst gemaakt moeten worden om deze lening te kunnen betalen.
[..] - Een (op zijn zachtst gezegd) nogal ongeloofwaardige prognose 2026 - Een negatief eigen vermogen op de balans (EV minus vordering op eigenaar). - Inkoop troep uit China e.o.
Ik heb het project nog even doorgenomen en de meer dan terechte opmerkingen die erover op het forum zijn gemaakt. De belangrijkste heb ik nog even gebundeld.
Als het project om 10 of 11 uur online gaat ben ik wel van plan om hem tegen mijn basisbedrag mee te nemen. (Om 14.00 uur heb ik andere afspraken dus dan mis ik hem, ook prima, dan moet het zo zijn)
Ik zie ook wel wat pluspuntjes los van de al genoemde redelijk goede zekerheden. • Het is een bestaand bedrijf (8 jaar) • De vader, met de nodige ervaring, komt erbij • Mijn inschatting is dat het bedrijf niet op hele korte termijn in de problemen zal komen en er gaat 50% van de lening worden afgelost dus mocht het wel gebeuren is er vermoedelijk al weer een stukje terug. Wel de eerste 8 maanden aflossingsvrij. • De rente is denk ik passend voor het extra risico wat je loopt bij dit project.
[..] [..] [..] Ik heb het project nog even doorgenomen en de meer dan terechte opmerkingen die erover op het forum zijn gemaakt. De belangrijkste heb ik nog even gebundeld.
Als het project om 10 of 11 uur online gaat ben ik wel van plan om hem tegen mijn basisbedrag mee te nemen. (Om 14.00 uur heb ik andere afspraken dus dan mis ik hem, ook prima, dan moet het zo zijn)
Ik zie ook wel wat pluspuntjes los van de al genoemde redelijk goede zekerheden. • Het is een bestaand bedrijf (8 jaar) • De vader, met de nodige ervaring, komt erbij • Mijn inschatting is dat het bedrijf niet op hele korte termijn in de problemen zal komen en er gaat 50% van de lening worden afgelost dus mocht het wel gebeuren is er vermoedelijk al weer een stukje terug. Wel de eerste 8 maanden aflossingsvrij. • De rente is denk ik passend voor het extra risico wat je loopt bij dit project.
Het feit dat de financiering ruim gedekt is door de overwaarde is voor mij voldoende voor een basisinleg.
Plus dekkende hypotheek op woonhuis met contante waarde . Voorlopig nog inkomsten uit dienstverband. Hoge rente. Min Geen horeca ervaring. Nieuw restaurant
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 13-01-2026 12:58:20 ]
Plus dekkende hypotheek op woonhuis met contante waarde . Voorlopig nog inkomsten uit dienstverband. Hoge rente. Min Geen horeca ervaring. Nieuw restaurant
Als ik kijk naar alles wat de afgelopen jaren in de problemen is gekomen, dan ben ik minder happig geworden op geen-ervaring horeca en software oplossingen.
Maar zit nu toch maar eens naar een eerste Duitse lening te kijken.
Op zondag 11 januari 2026 19:08 schreef Soulfreak het volgende: Op zijn Facebook pagina zegt Rene Boogaart dat hij een nieuw bedrijf gaat beginnen, zou nog geen details mogen vertellen, maar zou een groot bedrijf zijn en hij zoekt daarvoor nu personeel. Ben benieuwd of daarvoor weer een HCN project komt. Hij heeft al wel de afgelopen paar maanden met 4 geborgde projecten totaal 1 miljoen opgehaald. https://www.facebook.com/reel/1305700101319479
Vandaag meldt Rene Boogaart dat hij het failliet gegane Vapiano in de Mall of the Netherlands heeft overgenomen van de curator en daar een Pavarotti vestiging van gaat maken. De huidige Pavarotti tegenover de Mall verhuist dan daarheen en hij weet nog niet wat hij met de huidige vestiging gaat doen, dat komt later wel. https://www.facebook.com/share/v/186SYhjy5H/
[..] Als ik kijk naar alles wat de afgelopen jaren in de problemen is gekomen, dan ben ik minder happig geworden op geen-ervaring horeca en software oplossingen.
Topje van de ijsberg. Deze Russische oma (hoezo onveilig land?) krijgt met voorrang (?) sociale huurwoning in Haarlem en keert gewoon terug naar Rusland (kennelijk niet echt onveilig dus). Kleinzoon verhuurt woning voor woekerprijs via AIRBNB. Gelukkig liep het goed af.
[..] Topje van de ijsberg. Deze Russische oma (hoezo onveilig land?) krijgt met voorrang (?) sociale huurwoning in Haarlem en keert gewoon terug naar Rusland (kennelijk niet echt onveilig dus). Kleinzoon verhuurt woning voor woekerprijs via AIRBNB. Gelukkig liep het goed af.
"Maar tienduizend gevallen zijn volgens het CPB wél problematisch. Vaak wonen de huiseigenaren dan in sociale huurwoningen en verhuren ze hun koophuis om er geld mee te verdienen. In een op de tien gevallen hebben huurders zelfs meerdere koopwoningen. Enkele tientallen mensen zijn volgens het CPB eigenaar van meer dan tien huizen."
Is dat dan niet gewoon heel eenvoudig op te sporen woonfraude of een gevalletje maas in de wet?
Het is niet verboden, er is slechts een inkomenscheck bij het betrekken van de huurwoning, daarna niet meer. Het aantal huurders dat (veel) meer is gaan verdienen en niet meer in aanmerking zou komen voor een sociale huurwoning (zgn scheefhuur) is nog veel groter dan deze gevallen natuurlijk. Maar ook die mogen blijven zitten, ze betalen alleen wat meer huurverhoging.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerder was sprake van een erfenis die op enig moment vrij zou komen, maar dat ging niet door. Nu dus mogelijk een schenking.
Zijn er hier investeerders die gisteren bij de aflossing van k.a.f.van kilsdonk, de renteberekening hebben bekeken? Zoals ik het bekijk krijg ik 6 maanden boeterente, alleen over de laatste maand wordt geen rente gegeven(12 dec t/m 12 jan).
In het bericht staat afgelost 12 jan 2026, of zou deze al in het oude jaar zijn afgelost? Voor de ondernemer gunstiger lijkt me.
Hetzelfde geval GUBO bouw, klopt de uitgekeerde rente ook niet.
Op dinsdag 13 januari 2026 17:00 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Het is niet verboden, er is slechts een inkomenscheck bij het betrekken van de huurwoning, daarna niet meer. Het aantal huurders dat (veel) meer is gaan verdienen en niet meer in aanmerking zou komen voor een sociale huurwoning (zgn scheefhuur) is nog veel groter dan deze gevallen natuurlijk. Maar ook die mogen blijven zitten, ze betalen alleen wat meer huurverhoging.
Je hebt zelfs mensen die in een sociale huurwoning zitten en in crowdfunding investeren...
[..] Je hebt zelfs mensen die in een sociale huurwoning zitten en in crowdfunding investeren...
Het woononderzoek WoON2024 laat zien dat in 2024 177.200 huishoudens goedkoop scheefwonen in corporatiewoningen. Al jarenlang gaat het om 7 tot 8% van de huurders bij corporaties.
[..] [..] [..] Ik heb het project nog even doorgenomen en de meer dan terechte opmerkingen die erover op het forum zijn gemaakt. De belangrijkste heb ik nog even gebundeld.
De maaltijd is al op maar ik had nog een potje mosterd wat ik wilde delen maar waar ik vandaag overdag geen tijd voor had.
De naam van het bedrijf is uiteraard afgeleid uit de naam van de ondernemer en bestaat wellicht al langer dan dat Europese betalingssysteem. Het feit dat er geen fatsoenlijke website is kan ik ook wel begrijpen, de handel zal vooral met de mobiel via het netwerk van de ondernemer gaan, met hoogstens een opdrachtbevestiging en rekening via de e-mail. Dus een eigen domeinnaam is handig (geen hotmail.com adres), maar een website niet nodig.
quote:
Recent is de vader van Wessel toegetreden tot het bedrijf, (...) hij is al ruim 30 jaar actief in deze branche
quote:
Daarnaast omvatten de vlottende activa een rekening-courantvordering op de DGA ter hoogte van ¤ 116.000,-. Het vreemd vermogen bestaat uit een autoleaseverplichting en een lening verkregen via de firma waar vader eerder heeft gewerkt, waarop maandelijks een bedrag van ¤ 1.000,- wordt afgelost.
Ik ben nu nadrukkelijk aan het speculazen maar ik krijg de indruk dat het bedrijf waar pa werkte goederen geleverd heeft die nog betaald moeten worden, vandaar de lening. De opbrengst van die goederen zijn echter in de woning gestoken (vordering op de directeur). Omdat pa zijn (oud-)collega's weer recht in de ogen wil kunnen kijken probeert hij nu zijn zoon weer op het rechte pad te krijgen.
quote:
... omzet behaald van ¤ 201.000,- op basis van de kolommenbalans
Wat moet ik daaruit opmaken? Er is geen administratie waaruit de omzet blijkt of de accountant heeft geen tijd maar de balans geeft een redelijke indruk?
Zo, alweer veel te veel tijd gestoken in een project waar ik toch niet in ging investeren.
Op dinsdag 13 januari 2026 19:07 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Wat moet ik daaruit opmaken? Er is geen administratie waaruit de omzet blijkt of de accountant heeft geen tijd maar de balans geeft een redelijke indruk?
De kolommenbalans is de basis voor de verdere uitwerking van de jaarrekening en omvat dus ook de winst-en-verliesrekening. Alleen heb je kolommenbalansen (goed en netjes geboekt, klaar om een jaarrekening van te maken) en kolommenbalansen (stagiair heeft maar wat ingeklopt wat hem wel aardig leek).
Op dinsdag 13 januari 2026 18:27 schreef quepos het volgende: Zijn er hier investeerders die gisteren bij de aflossing van k.a.f.van kilsdonk, de renteberekening hebben bekeken? Zoals ik het bekijk krijg ik 6 maanden boeterente, alleen over de laatste maand wordt geen rente gegeven(12 dec t/m 12 jan).
In het bericht staat afgelost 12 jan 2026, of zou deze al in het oude jaar zijn afgelost? Voor de ondernemer gunstiger lijkt me.
Hetzelfde geval GUBO bouw, klopt de uitgekeerde rente ook niet.
Lijkt inderdaad zo, maar ik denk dat dit te maken heeft met de 10% boetevrije aflossing
quote:
Geldnemer heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente.
[..] De kolommenbalans is de basis voor de verdere uitwerking van de jaarrekening en omvat dus ook de winst-en-verliesrekening. Alleen heb je kolommenbalansen (goed en netjes geboekt, klaar om een jaarrekening van te maken) en kolommenbalansen (stagiair heeft maar wat ingeklopt wat hem wel aardig leek).
Een kolommenbalans is nog verre van een jaarrekening. Vaak zie je bij MKB dat er nog veel aangepast moet worden alvorens je een solide kolommenbalans -> jaarrekening hebt. Heel vaak worden voorraden slechts 1x per jaar geïnventariseerd. Een afname van van de voorraad, of afschrijving op die voorraad, zul je vaak niet terugzien op de ruwe kolommenbalans. Of allerlei verplichtingen/overlopende posten die nog geboekt moeten worden. Ga er maar van uit dat er nog een stevige (winst)correctie geboekt moet worden.
[..] Als ik kijk naar alles wat de afgelopen jaren in de problemen is gekomen, dan ben ik minder happig geworden op geen-ervaring horeca en software oplossingen.
Ik lees: * ¤1.450.000 voor 928 garageboxen, dat is grofweg ¤1500 per box. Ik vraag me af in wat voor staat die hokjes zijn. Betonrot met asbest daken? Edit: denk dat dit ze zijn, lijkt mee te vallen * bezettingsgraad van 45%. Bij CRE noemen ze dat "een groot opwaarts huurpotentieel", ikzelf denk dat het aanbod hier de vraag ver overstijgt * recht van erfpacht van het onroerend goed in Duitsland. Geen idee hoe vergelijkbaar dat is met een eerste hypotheek in Nederland
Ik ben niet wild enthousiast.
[ Bericht 5% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 13-01-2026 19:42:33 (streetview link) ]
[..] Lijkt inderdaad zo, maar ik denk dat dit te maken heeft met de 10% boetevrije aflossing [..]
Ik had bij de aflossing gister de rente nagerekend en rekeninghoudend met de 10% boetevrije aflossing per jaar klopt het.
Bij GUBO kan ik alleen niet zien dat die ook die 10% boetevrije aflossing heeft en kom ik net als quepos niet uit op het door Collin betaalde bedrag aan rente. Daar staat dan wel weer in de voorwaarden dat bij verkoop van een woonhuis ¤75.000 vergoedingsvrij moet worden afgelost, maar als dat het geval zou zijn geweest hebben we weer teveel rente ontvangen.
[..] Een kolommenbalans is nog verre van een jaarrekening. Vaak zie je bij MKB dat er nog veel aangepast moet worden alvorens je een solide kolommenbalans -> jaarrekening hebt. Heel vaak worden voorraden slechts 1x per jaar geïnventariseerd. Een afname van van de voorraad, of afschrijving op die voorraad, zul je vaak niet terugzien op de ruwe kolommenbalans. Of allerlei verplichtingen/overlopende posten die nog geboekt moeten worden. Ga er maar van uit dat er nog een stevige (winst)correctie geboekt moet worden.
Die kans is zeker groot, ligt er simpelweg aan of dat ding samenstelwaardig is of niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je niet even een week langer wacht en er een concept-jaarrekening laat liggen (en als de accountant daar geen tijd voor heeft, heb jijzelf niet goed gepland).
[..] Die kans is zeker groot, ligt er simpelweg aan of dat ding samenstelwaardig is of niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je niet even een week langer wacht en er een concept-jaarrekening laat liggen (en als de accountant daar geen tijd voor heeft, heb jijzelf niet goed gepland).
Hij zit erg krap bij kas wat waarschijnlijk de reden is voor dit wanhoopsoffensief om zijn half slapende onderneming weer vlot te trekken en zich de crediteuren weer een tijdje van het lijf te houden. Dus die accountant zal ook wel van de Collin lening betaald moeten gaan worden.
Is een taxatie van 676K op dit hutje realistisch? Courant is het wel, maar vind het toch een hele hap geld. Ik zie meen ik een tuinhuisje en een kantoortje achter het huis wat er bij lijkt te horen.
[..] Ik had bij de aflossing gister de rente nagerekend en rekeninghoudend met de 10% boetevrije aflossing per jaar klopt het.
Bij GUBO kan ik alleen niet zien dat die ook die 10% boetevrije aflossing heeft en kom ik net als quepos niet uit op het door Collin betaalde bedrag aan rente. Daar staat dan wel weer in de voorwaarden dat bij verkoop van een woonhuis ¤75.000 vergoedingsvrij moet worden afgelost, maar als dat het geval zou zijn geweest hebben we weer teveel rente ontvangen.
GUBO lijkt niet helemaal te verklaren inderdaad. Als huis niet is verkocht lijkt boeterente te weinig. Als huis wel is verkocht lijkt boeterente te veel.
[..] Hij zit erg krap bij kas wat waarschijnlijk de reden is voor dit wanhoopsoffensief om zijn half slapende onderneming weer vlot te trekken en zich de crediteuren weer een tijdje van het lijf te houden. Dus die accountant zal ook wel van de Collin lening betaald moeten gaan worden.
Is een taxatie van 676K op dit hutje realistisch?
Dit huis zit om de hoek, ook uit 1970 en is een stuk kleiner. Buurtprijs is ca. 4k/m2 dus de dekking zou normaal gesproken goed moeten zijn.
[..] GUBO lijkt niet helemaal te verklaren inderdaad. Als huis niet is verkocht lijkt boeterente te weinig. Als huis wel is verkocht lijkt boeterente te veel.
Ik vond onderstaande update nog tussen mijn updates. Was 1 dag na livegang verstuurd, staat niet bij de updates van project zelf.
quote:
Wijziging leningvoorwaarden GUBO Bouw Van: Collin Crowdfund N.V. 03-09-2024 15:07 Beste investeerder,
U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van GUBO BouwPer abuis is in de pitch de volgende passage niet vermeld:
Geldnemer heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven; U heeft de mogelijkheid om uw investering te wijzigen, indien u uw investering behoud zal bovenstaande wijziging ook op uw investering van toepassing zijn.
Onze excuses voor het ongemak.
Hierbij de link naar de pitch: GUBO Bouw
Met vriendelijke groet,
Dus toch 10% boetevrij. Waarom heeft Collin dit niet alsnog toegevoegd aan de pitch (met de mededeling dat dit per abuis in eerste instantie niet vermeld was)? Het staat wel in de leningovereenkomst bij het project.
[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 13-01-2026 21:12:21 ]
[..] Ik lees: * ¤1.450.000 voor 928 garageboxen, dat is grofweg ¤1500 per box. Ik vraag me af in wat voor staat die hokjes zijn. Betonrot met asbest daken? Edit: denk dat dit ze zijn, lijkt mee te vallen * bezettingsgraad van 45%. Bij CRE noemen ze dat "een groot opwaarts huurpotentieel", ikzelf denk dat het aanbod hier de vraag ver overstijgt * recht van erfpacht van het onroerend goed in Duitsland. Geen idee hoe vergelijkbaar dat is met een eerste hypotheek in Nederland
Ik ben niet wild enthousiast.
Welke boxen zijn het dan? Gek dat niet genoemd is waarop we hypotheek krijgen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 14-01-2026 00:07:30 ]
Op maandag 12 januari 2026 21:28 schreef Collin63 het volgende: Ik heb ook van meerdere projecten maximaal 10% ontvangen. Ik vind het niet erg daarmee toch een gedeelte van de inleg terug dus meer zekerheid dat alles terug komt. Er zit een project met een rente van 8,5% tussen en de anderen rond de 7% gemiddeld.En ook geen kosten ik vind het prima zo.
Dat is inderdaad wel zo en ik heb er financieel ook geen problemen mee als projecten met een marktconforme rente (of liever nog iets hoger) wat uitlopen. Maar bij de garageboxen in Erfurt is dat natuurlijk absoluut niet het geval. Mijn ergernis zit hem vooral in het feit dat er op voorhand totaal niet concreet wordt gemaakt wat de herstructuringen van de financieringen zijn, dan wel wat de aflossingsplannen inhouden. Als je 'aan de bal bent' dan kun je toch (bijvoorbeeld) communiceren Q4-25: 30%, Q1-26: 40%, Q2-26: 30% aflossing. Ik heb de indruk dat er alleen een tijdsplan is verstrekt en dat ze vervolgens bij CRE afwachten wat er werkelijk wordt overgemaakt.
[..] Hij zit erg krap bij kas wat waarschijnlijk de reden is voor dit wanhoopsoffensief om zijn half slapende onderneming weer vlot te trekken en zich de crediteuren weer een tijdje van het lijf te houden. Dus die accountant zal ook wel van de Collin lening betaald moeten gaan worden.
Is een taxatie van 676K op dit hutje realistisch? Courant is het wel, maar vind het toch een hele hap geld. Ik zie meen ik een tuinhuisje en een kantoortje achter het huis wat er bij lijkt te horen.
Het hele terrein lijkt vol te liggen met zonnepanelen, er waren tijden dat daar in D een leuk centje mee te verdienen was (mogelijk nog wel, dat weet ik niet, ik heb het over 10 a 15 jaar geleden)
[..] Het hele terrein lijkt vol te liggen met zonnepanelen, er waren tijden dat daar in D een leuk centje mee te verdienen was (mogelijk nog wel, dat weet ik niet, ik heb het over 10 a 15 jaar geleden)
Ik doelde eigenlijk meer op de omliggende woonomgeving.
Op woensdag 14 januari 2026 17:16 schreef Horsemen het volgende: Nieuwe (vooralsnog?) verliesfinancieringsproject via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:
Zijn er hier mensen die in de eerste Collin lening zitten? Hoe was het betaalgedrag?
Dus het staat sinds november 2025 te koop voor 299.500, maar het onroerend goed kent een waarde van ¤ 310.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 09-04-2024 Ik weet dat ze maar 265K lenen, maar is die marktwaarde niet een beetje wishfull thinking?
Op woensdag 14 januari 2026 17:16 schreef Horsemen het volgende: Nieuwe (vooralsnog?) verliesfinancieringsproject via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:
[..] Dus het staat sinds november 2025 te koop voor 299.500, maar het onroerend goed kent een waarde van ¤ 310.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 09-04-2024 Ik weet dat ze maar 265K lenen, maar is die marktwaarde niet een beetje wishfull thinking?
Het staat zelfs langer te koop. Facebook kent nog een bericht van 2 juli van de makelaar. Vraagprijs was toen ¤324.500. Het zal in november opnieuw op Funda zijn gezet met een lagere vraagprijs om de indruk te wekken dat het toen nieuw in verkoop was. . https://www.facebook.com/(...)en/1035367825435313/
[..] Als er een linkje voorhanden is wil ik deze wel basis meenemen. De andere drie laat ik voorbij gaan.
Die aanhangenwagenboer vind ik ook de meest interessante. Hij koopt nu unit 21G, bij de vorige lening kocht hij de ernaast gelegen 21F en zelf zit hij aan de overkant in 21R.
[..] Die aanhangenwagenboer vind ik ook de meest interessante. Hij koopt nu unit 21G, bij de vorige lening kocht hij de ernaast gelegen 21F en zelf zit hij aan de overkant in 21R.
Ik hoop voor hem dat hij weet waar hij aan begint. Nu nog een vrije jongen, straks werkgever met een gruwelijke hoop gez*** en formaliteiten wat dat met zich meebrengt. Ik gun niemand personeel, tenzij het er een boel zijn.
Als iemand een linkje heeft voor: https://www.collincrowdfu(...)-handel-techniek-ii/. Dan hou ik mij graag aanbevolen. Prima LTV voor dit soort units, Dubbele inkomstenbronnen, Stabiele winst eerste 9 maanden en daarnaast nog iemand inkomen uit loondienst
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerder was sprake van een erfenis die op enig moment vrij zou komen, maar dat ging niet door. Nu dus mogelijk een schenking.
Dat moet dus die persoon zijn die dood zou gaan maar niet dood ging en toen een gift deed.
[ Bericht 0% gewijzigd door Boyette op 15-01-2026 04:31:16 ]
[..] Het staat zelfs langer te koop. Facebook kent nog een bericht van 2 juli van de makelaar. Vraagprijs was toen ¤324.500. Het zal in november opnieuw op Funda zijn gezet met een lagere vraagprijs om de indruk te wekken dat het toen nieuw in verkoop was. . https://www.facebook.com/(...)en/1035367825435313/
Waarom zou Collin dit niet hebben vermeld in de pitch dat het pand (al een tijdje) te koop staat en dat bij een eventuele verkoop de lening al dan niet boetevrij wordt afgelost?
Zijn er hier mensen die in de eerste Collin lening zitten? Hoe was het betaalgedrag?
Op het oog niet direct een courant pandje waar je zo elk winkeltje - business in kan stoppen, qua indeling (?) - aanzicht (opmerkelijk) - inrichting (erg bling) voor het dorpje - bovenetage (??)
Op donderdag 15 januari 2026 07:43 schreef nostra het volgende: Pavarotti eigenaar neemt Vapiano over. Eens kijken wat daar voor CF financieringen uit komt.
Alleen die in de Mall of the Netherlands (allemaal is zelfs voor Boogaart te veel), en dan verhuist Pavarotti Leidschendam daarheen. Maar zou wel een nieuw project kunnen worden, misschien wel in 2 delen zoals eerder Leiden en Kijkduin. En dan mogelijk nog een project wanneer er in de huidige Pavarotti iets anders komt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 15-01-2026 11:01:30 ]
[..] Dat moet dus die persoon zijn die dood zou gaan maar niet dood ging en toen een gift deed.
Ja, was mijn idee ook gelijk. Misschien een ouder van 1 van de 2 leningnemers met wie het heel slecht ging, huis verkocht met flinke overwaarde of in ieder geval te koop gezet, maar nu toch weer opgeknapt, in ieder geval in zoverre dat er geen overlijden verwacht wordt op korte termijn.
[..] Op het oog niet direct een courant pandje waar je zo elk winkeltje - business in kan stoppen, qua indeling (?) - aanzicht (opmerkelijk) - inrichting (erg bling) voor het dorpje - bovenetage (??)
Mee eens.
Zelf ben ik heel erg benieuwd of de ondernemers bij het vorige project altijd netjes op tijd hebben betaald. Dat geeft een mooie indicatie hoe ze met de lening omgaan. Helaas lijkt niemand hier in de vorige lening te zitten?
Helemaal eens met jou constateringen m.b.t. het pand. Wel lijkt het behoorlijk onderhouden. Mijn vermoede is dat de bovenetage alleen een zolder is maar wellicht kun je daar wel iets mee.
Als de ondernemers de eerste twee a drie jaar aan hun verlichtingen kunnen voldoen is er met dit rente percentage natuurlijk wel snel al een belangrijk deel van de inleg terug. Even een snelle sigarendoosje berekening kom ik er halverwege de looptijd op uit dat als het pand 185k oplevert je als investeerder nog kiet speelt (halverwege 10% afgelost en 20% aan rente voldaan) Dat zou toch goed moeten komen. Als het meteen al fout loopt dan kan het wel eens geld gaan kosten maar de rente is bij een 1e hypotheek niet voor niets 9%.
• Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 100.000,- op het onroerend goed aan de Heischeutstraat 3, 5345 VP te Oss, kadastraal bekend als sectie E nummer 8023 en 8024 te Oss, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin, welke is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ING Bank N.V. ter hoogte van ¤ 220.000,-. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 450.000,-, op basis van een waarde-indicatie vanuit de makelaar per 30-12-2025. De overwaarde bedraagt op basis hiervan ¤ 230.000,-. • Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 100.000,- op het woonhuis aan de Heischeutstraat 1A, 5345 VP te Oss, kadastraal bekend als sectie E nummer 4037 te Oss, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 405.000,-, op basis van een desktoptaxatierapport door een NRVT-taxateur met waardepeildatum 07-10-2025.
[..] Alleen die in de Mall of the Netherlands (allemaal is zelfs voor Boogaart te veel), en dan verhuist Pavarotti Leidschendam daarheen. Maar zou wel een nieuw project kunnen worden, misschien wel in 2 delen zoals eerder Leiden en Kijkduin. En dan mogelijk nog een project wanneer er in de huidige Pavarotti iets anders komt.
We hebben daar al eens een Delifrance gehad werd een enorm succesverhaal
[..] Waarom zou Collin dit niet hebben vermeld in de pitch dat het pand (al een tijdje) te koop staat en dat bij een eventuele verkoop de lening al dan niet boetevrij wordt afgelost?
Omdat het geen onderdeel van het verhaal uit maakt. Dus men moet niet verkopen.. kan ook nog verhuurd worden en het verhaal is dat die kapperszaak gewoon blijft bestaan..
Zelf ben ik heel erg benieuwd of de ondernemers bij het vorige project altijd netjes op tijd hebben betaald. Dat geeft een mooie indicatie hoe ze met de lening omgaan. Helaas lijkt niemand hier in de vorige lening te zitten?
Helemaal eens met jou constateringen m.b.t. het pand. Wel lijkt het behoorlijk onderhouden. Mijn vermoede is dat de bovenetage alleen een zolder is maar wellicht kun je daar wel iets mee.
Als de ondernemers de eerste twee a drie jaar aan hun verlichtingen kunnen voldoen is er met dit rente percentage natuurlijk wel snel al een belangrijk deel van de inleg terug. Even een snelle sigarendoosje berekening kom ik er halverwege de looptijd op uit dat als het pand 185k oplevert je als investeerder nog kiet speelt (halverwege 10% afgelost en 20% aan rente voldaan) Dat zou toch goed moeten komen. Als het meteen al fout loopt dan kan het wel eens geld gaan kosten maar de rente is bij een 1e hypotheek niet voor niets 9%.
Ik neem hem ook mee. Als het mis gaat dan komt (bijna*) altijd het overgrote deel terug bij een 1e hypotheek.
* En dat "bijna" is ook van toepassing op de projecten met bruto 5 a 6 procent wat dan ook nog eens direct leningen zijn.
[..] Omdat het geen onderdeel van het verhaal uit maakt. Dus men moet niet verkopen.. kan ook nog verhuurd worden en het verhaal is dat die kapperszaak gewoon blijft bestaan..
[..] Bij verkoop van het pand kun je het ook terug huren.
Dat kan zeker. Maar waarom zou je het pand verkopen als het pand in eigen beheer houden goedkoper is en je met deze financiering al een werkkapitaal van ¤ 60k ophaalt?
Update: het pand is inmiddels van Funda afgehaald. Update 2: het zou ook kunnen dat ze in Juli hebben geprobeerd het pand te verkopen om de overwaarde vrij te spelen en werkkapitaal te creëren c.q. andere schuldeiser af te lossen en nu dat niet gelukt is kiezen voor een herfinanciering bij CCF.
[ Bericht 6% gewijzigd door Lezer8857 op 15-01-2026 13:23:56 ]
Op donderdag 15 januari 2026 11:54 schreef Fredericm het volgende: SD projecten herfinanciering Collin lening treilerweg. 9 maanden. Dus terug voor peildatum box 3
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit in 3 eerdere SD's (die nu afgelost gaan worden met deze nieuwe lening). Alles tot op heden vlekkeloos. Ik rol door (en verhoog).
[..] Je kunt ook thuis een kamertje inrichten en daar verder knippen. Verdien je netto netto misschien nog meer dan in een duur pand.
Klopt, maar dan moet je eerst afscheid nemen van 5 personeelsleden wat een dure grap kan zijn als men al jaren in dienst is. Ik vermoed dat de verkoop van het pand niet doorgaat ivm herfinanciering en verkoop niet mogelijk is geweest.
[..] Klopt, maar dan moet je eerst afscheid nemen van 5 personeelsleden wat een dure grap kan zijn als men al jaren in dienst is. Ik vermoed dat de verkoop van het pand niet doorgaat ivm herfinanciering en verkoop niet mogelijk is geweest.
Te hoog ingezet, geen belangstelling, lager ingezet, nog steeds geen belangsteling, dan Collin maar bellen die maken er wel een mooi verhaal van.
Vorig jaar heeft de familie De Boer uit Urk succesvol de financiering voor Vissersboot 'Jan de Wit' via Geldvoorelkaar.nl opgehaald. Dit keer zijn het zoon Geert en vader Jan die financiering zoeken voor hun nieuwe schip: de UK57.
Omdat u eerder investeerde in een maritiem project, krijgt u als eerste toegang tot deze nieuwe investeringskans, met een aantrekkelijke extra beloning: +1,0% eenmalige bonusrente (bovenop de rente van 9%) Alleen voor investeerders in de maritieme sector Geldig gedurende 3 dagen of tot 75% van het doelbedrag is bereikt De lening: ¤ 750.000 | Looptijd: 60 maanden | Rente: 9% | LTV: 53% Na deze periode wordt de financiering regulier geplaatst voor de rest van de crowd, zonder de extra +1% bonusrente.
Waarom doen we dit? We willen u als betrokken investeerder bedanken voor uw eerdere vertrouwen in de sector. U krijgt als eerste de kans om opnieuw mee te bouwen aan een belangrijk project binnen deze sector. Tegelijkertijd houden we bewust ruimte over zodat ook de rest van de crowd daarna kan instappen.
De investeringskans gaat live op vrijdag 16-1-2026 om 11:00 uur. Via deze link kunt u vanaf morgen 11:00 uur direct investeren in het project.
[..] Te hoog ingezet, geen belangstelling, lager ingezet, nog steeds geen belangsteling, dan Collin maar bellen die maken er wel een mooi verhaal van.
213 investeerders vonden het blijkbaar wel een mooi verhaal en de lening is intussen vol, zonder mij. Ik heb wel de aanhangerman en zijn maatje meegenomen.
De staat van het pand vormt een solide basis voor verdere optimalisatie en waardecreatie. De door de huidige eigenaren reeds uitgewerkte plannen zullen door ervaren architecten en bouwkundige adviseurs worden doorontwikkeld en afgestemd met de gemeente.
Er wordt geen verdere toelichting / uitleg / tekeningen / uitwerking gegeven wat de plannen zijn met het pand. Zeg wat je van plan bent en wat het gaat worden. Nu lijkt het weinig concreet
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.CCF is eerste hypotheekhouder. In de pitch staat nergens iets over een 2e hypotheekhouder. Gezien het leenbedrag is dit ook niet nodig.
Blijkbaar is er ergens toestemming gegeven om een 2e hypotheek te vestigen.
Nu ligt er een onderhands bod en gaat de 2e hypotheekhouder niet akkoord en moet het pand geveild worden met kans op restschuld.
[..] Ik neem aan dat hij bedoelt OVERweging Maar wat is het probleem dat CCF overwogen is? Rendement is goed en ze doen verder ook geen gekke dingen toch?
Een enkele (flinke) ketser daargelaten, doen ze het goed en zeker in de breedte. Toch zou ik fijn vinden als er wat meer serieuze concurrentie was. Spreiding is nu eenmaal altijd beter. Mijn portefeuille is ook meer dan de helft Collin. Ik zou best meer elders willen onderbrengen maar vooralsnog hebben andere platformen relatief meer problemen en/of is de recovery en communicatie ruk.
[..] 213 investeerders vonden het blijkbaar wel een mooi verhaal en de lening is intussen vol, zonder mij. Ik heb wel de aanhangerman en zijn maatje meegenomen.
Deze wijze keuze zal zal in de toekomst minder leesvoer van Collin Beheerteam opleveren.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.CCF is eerste hypotheekhouder. In de pitch staat nergens iets over een 2e hypotheekhouder. Gezien het leenbedrag is dit ook niet nodig.
Blijkbaar is er ergens toestemming gegeven om een 2e hypotheek te vestigen.
Nu ligt er een onderhands bod en gaat de 2e hypotheekhouder niet akkoord en moet het pand geveild worden met kans op restschuld.
Ik ken het project niet maar begrijp ik nu dat Collin zonder toestemming, of zelfs maar zonder te melden, achteraf toestemming heeft gegeven om een 2e hypotheek te vestigen?
[..] Deze wijze keuze zal zal in de toekomst minder leesvoer van Collin Beheerteam opleveren.
Dat is wel de hoop ja.
Nu valt het bij mij toch wel mee als ik hier zo de diverse berichten over Collin probleemgevallen lees. Na wat missers in mijn 1e jaar bij Collin en Knab heb ik tussen de projecten die ik vanaf 2020 heb meegenomen tot nu toe maar 1 echt probleemgeval, de eerder genoemde heer Blaa*uw. Het andere probleemproject wat ik nu nog heb is nog steeds een Knab erfenisje. Het overige leesvoer van Collin beheer betreft vooral minder ernstige dingen, zoals enkele maanden aflossingsvrij, kortstondige achterstand die weer ingelopen is, latere aflossing van de slottermijn. Dat zou ik wel graag zo willen houden.
[..] Ik ken het project niet maar begrijp ik nu dat Collin zonder toestemming, of zelfs maar zonder te melden, achteraf toestemming heeft gegeven om een 2e hypotheek te vestigen?
Daar lijkt het wel op, maar moet er altijd om toestemming gevraagd worden? Is het niet zo dat daarvoor een verbod op 2e hypotheek (negatieve hypotheekverklaring) in de akte moet staan zodat er toestemming gevraagd moet worden, en als dat er niet staat er standaard toestemming is? Is er iemand onder de meelezers met meer juridisch kennis die precies weet hoe dit zit? Want wat is anders de waarde van die verklaring als er toch altijd om toestemming gevraagd moet worden.
Rente had een procentje hoger mogen zijn maar verder lijkt me dit wel een aardige. Hun restaurant krijgt goede waarderingen en bestaat al 10 jaar. Het pand wat ze gaan verbouwen heeft wel een lelijke scheur in de ronde gevel, ik denk kwa constructie niet kritisch maar blijkbaar een zwak punt want het is al eerder gerepareerd en het blok verderop heeft hetzelfde probleem.
[..] Daar lijkt het wel op, maar moet er altijd om toestemming gevraagd worden? Is het niet zo dat daarvoor een verbod op 2e hypotheek (negatieve hypotheekverklaring) in de akte moet staan zodat er toestemming gevraagd moet worden, en als dat er niet staat er standaard toestemming is? Is er iemand onder de meelezers met meer juridisch kennis die precies weet hoe dit zit? Want wat is anders de waarde van die verklaring als er toch altijd om toestemming gevraagd moet worden.
Geen idee want Collin geeft ons in principe de akte niet. Als het een goede akte is zal er iets over in staan dat dit niet zonder toestemming mogelijk is. Een hypotheekakte van een bank heeft eigenlijk altijd een dergelijke paragraaf.
Via streetview & kadastrale wordt ik nog niet zo vrolijk vd panden/locatie en de staat van het complex, zal ongetwijfeld de waarde wel hebben, maar courant?
Wanneer het pand eenmaal in bezit is zal hij de in de komende jaren vanuit eigen middelen upgraden. en da is wel nodig lijkt mij, maar of het dan (super)courant wordt?
Ook het pand a d Parelstraat vd metaalslijper kan wel een poetsbeurt , schilderen en een keer hovenieren gebruiken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.verder als je naar de buurman (Kolk) kijkt in de streetview en birdseye denk ik aan zijn goede voorraadadministratie. ??? Hoe vol ken je het hebben?
[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 15-01-2026 21:06:32 ]
[..] Geen idee want Collin geeft ons in principe de akte niet. Als het een goede akte is zal er iets over in staan dat dit niet zonder toestemming mogelijk is. Een hypotheekakte van een bank heeft eigenlijk altijd een dergelijke paragraaf.
De notaris zal voor zover ik weet altijd toestemming vragen aan de eerste hypotheekhouder. Het kan in de akte staan, maar ook in de algemene voorwaarden of nog ergens anders, en de notaris gaat die niet allemaal zitten doorlezen natuurlijk (met het risico dat hij iets mist). Volgens de AV van Collin moet er toestemming worden gevraagd, zie art. 35 (of art. 33 van de pre-2023 AV) van de algemene voorwaarden.
[..] Daar lijkt het wel op, maar moet er altijd om toestemming gevraagd worden? Is het niet zo dat daarvoor een verbod op 2e hypotheek (negatieve hypotheekverklaring) in de akte moet staan zodat er toestemming gevraagd moet worden, en als dat er niet staat er standaard toestemming is? Is er iemand onder de meelezers met meer juridisch kennis die precies weet hoe dit zit? Want wat is anders de waarde van die verklaring als er toch altijd om toestemming gevraagd moet worden.
Negatieve hypotheek verklaring is meer als je zelf geen hypotheekhouder bent. Deze is altijd moreel omdat een notaris niet kan weten dat dit ergens is afgesproken.
Als je een 1e hypotheekhouder bent, zal volgens mij de notaris altijd toestemming vragen tot vestigen van een 2e recht aan de 1e hypotheekhouder. Deze staan ingeschreven in een register die door elke notaris geraadpleegd moet worden.
[ Bericht 4% gewijzigd door KrekelJapie op 15-01-2026 21:26:40 ]
[..] Negatieve hypotheek verklaring is meer als je zelf geen hypotheekhouder bent. Deze is altijd moreel omdat een notaris niet kan weten dat dit ergens is afgesproken.
Als je een 1e hypotheekhouder bent, zal volgens mij de notaris altijd toestemming vragen tot vestigen van een 2e recht aan de 1e hypotheekhouder. Deze staan ingeschreven in een register die door elke notaris geraadpleegd moet worden.
Zo werkt het volgens mij ook.
Als Collin dat gedaan heeft zonder overleg/kennisgeving zou ik dat slecht vinden. Zoals blijkt uit dit voorbeeld kunnen investeerders hierdoor benadeeld worden zonder dat ze dit risico hebben kunnen meewegen.
Als Collin dat gedaan heeft zonder overleg/kennisgeving zou ik dat slecht vinden. Zoals blijkt uit dit voorbeeld kunnen investeerders hierdoor benadeeld worden zonder dat ze dit risico hebben kunnen meewegen.
Zoals nu blijkt wordt het risico groter door een later toegevoegde tweede hypotheek. Dus collin zou inderdaad toestemming moeten vragen aan haar investeerders en daar zou bijvoorbeeld een hogere rente tegenover kunnen staan voor het extra ricico van het tegen houden van een onderhandse veroop in toekomst.
En zo'n paragraaf zou er lijkt me niet in staan als het allemaal al goed geregeld zou zijn zonder en een notaris gewoon altijd die toestemming moet vragen, ongeacht de aanwezigheid van zo'n paragraaf. Zover mijn info gaat moet de notaris het alleen als zo'n passage in de geregistreerde hypotheekakte staat en is het geen verplichting als er niet zoiets in staat. Dat er notarissen zijn die het wel doen is wat anders, er zijn er gewoon die soms net op het randje lopen en er zijn er die een veilig marge aanhouden, net zoals dat ook bij andere beroepsgroepen gebeurd.
Maar misschien is het zinvol dat een van de deelnemers in het project (ik zit niet in die bakker) het gewoon aan ccf vraagt of die toestemming is verleend, is er snel helderheid
Heb een overzicht gemaakt van de achterstanden en voorzieningen per 1-1-2026 zodat ik dat volgend jaar niet allemaal na hoef te zoeken. Daarbij ben ik voor de voorzieningen vaak wat strenger dan het platform . Als voorbeeld rekent Collin voor een bepaald project nog helemaal geen voorziening terwijl ik 50% reken omdat het om een bouwproject gaat met grote problemen en de dekking van de hypotheek wat mij betreft helemaal niet zo zeker is.
Gaat om:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al met al viel het me over de hele portefeuille nog best mee: Achterstanden: 5,9% van de portefeuille waarbij een deel ook panden zijn die vertraagd zijn bij de verkoop Voorziening: 1,1% van de portefeuille
Ik heb de AFM 'richtijn' van 100% afschrijven na 3 maanden losgelaten en heb gewoon zelf een inschatting gemaakt op basis van de situatie van een project en de dekking van de zekerheden. Voor bijna de helft van de projecten is helemaal geen voorziening nodig maar ook een aantal projecten waar ik de helft en in een enkel geval zelfs volledig af schrijf.
Op vrijdag 16 januari 2026 10:08 schreef Faraday01 het volgende: Heb een overzicht gemaakt van de achterstanden en voorzieningen per 1-1-2026 zodat ik dat volgend jaar niet allemaal na hoef te zoeken. Daarbij ben ik voor de voorzieningen vaak wat strenger dan het platform . Als voorbeeld rekent Collin voor een bepaald project nog helemaal geen voorziening terwijl ik 50% reken omdat het om een bouwproject gaat met grote problemen en de dekking van de hypotheek wat mij betreft helemaal niet zo zeker is.
Gaat om:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al met al viel het me over de hele portefeuille nog best mee: Achterstanden: 5,9% van de portefeuille waarbij een deel ook panden zijn die vertraagd zijn bij de verkoop Voorziening: 1,1% van de portefeuille
Ik heb de AFM 'richtijn' van 100% afschrijven na 3 maanden losgelaten en heb gewoon zelf een inschatting gemaakt op basis van de situatie van een project en de dekking van de zekerheden. Voor bijna de helft van de projecten is helemaal geen voorziening nodig maar ook een aantal projecten waar ik de helft en in een enkel geval zelfs volledig af schrijf.
Heb je de portefeuille in box 2 of 3? Indien box 3 is de afm richtlijn toch gunstiger tenzij je het werkelijk rendement lager wilt hebben in een volgend jaar
[..] Heb je de portefeuille in box 2 of 3? Indien box 3 is de afm richtlijn toch gunstiger tenzij je het werkelijk rendement lager wilt hebben in een volgend jaar
Box 3. Ik heb het gewoon realistisch willen doen en bovendien kom je dan ook in allerlei andere discussies terecht omdat het aantal dagen achterstand ook door platforms soms bewust lager wordt gehouden
SPOILER
Op woensdag 7 januari 2026 22:43 schreef ovdm het volgende: Heden 3 termijnen ontvangen voor Het Vuur LAB. B.V. 00051991. Er zal wel een update volgen, want de aflossing is de helft lager dan normaal, en ook de rente is gehalveerd.
Nog steeds geen update en ook nog geen reactie op mijn mail met vragen omtrent dit project ontvangen.
Wel zijn alle drie de (halve) termijnen vandaag teruggeboekt.
[..] Hier idem teruggeboekt. Ja ik verwacht zo een excuus mail dat er bij abuis maar de helft is overgemaakt en dat vanmiddag de volle rente wordt betaald.
Helaas, nu zijn de zelfde bedragen weer bijgeboekt alleen de Collinkosten zijn nu ook gehalveerd.
Leningaanvragen die op ons platform worden gepubliceerd, zijn vaak snel volgeschreven. Dat is een mooi teken van vertrouwen en helpt ondernemers snel vooruit. Tegelijkertijd zien we dat dit investeerders soms minder ruimte geeft om mee te doen en goed te spreiden.
Daarom hebben we gekeken hoe we investeerders meer kansen kunnen bieden om te participeren. We hebben ervoor gekozen om dit specifiek binnen Collin Direct leningen mogelijk te maken, omdat dit type financiering zich goed leent voor een bredere deelname.
Wat verandert er per februari bij Collin Direct? De maximale financiering via Collin Direct wordt verhoogd van ¤ 250.000,- naar ¤ 500.000,-
De maximale inleg per investeerder bij Collin Direct wordt verlaagd van 10% naar 5% van de financiering
Deze aanpassing geldt uitsluitend voor Collin Direct leningen en wordt vanaf februari doorgevoerd. Voor maatwerkfinancieringen blijven de bestaande inleggrenzen ongewijzigd.
Met deze wijzigingen ontstaan meer instapmomenten, kunnen meer investeerders deelnemen en wordt spreiding binnen Collin verder verbeterd.
Kenmerken Collin Direct investeringskansen (vanaf februari)
Leenbedrag: ¤ 25.000,- – ¤ 500.000,-
Minimuminleg: ¤ 100,-
Maximuminleg: 5% van de financiering
Zo blijven we investeren toegankelijk maken voor een brede groep investeerders, terwijl ondernemers snel en efficiënt kunnen financieren. Daarnaast blijft ons team van Crowdfund Coaches zich inspannen om onze investeerders te voorzien van zoveel mogelijk investeringskansen, waarbij kwaliteit en risico vóór kwantiteit gaan.
En het publiceren is goed voor brede groep investeerders terwijl de werkelijk rede nis dan kunnen we meer inhouden als kosten. Wil je het werkelijk doen voor een grote groep investeerders dan verlaag je de minimum inleg voor alles tot 100 euro. Dit is puur eigen belang geweest. laat men eerst maar eens helder communiceren over een aantal zaken ipv zwijgen.
Los van meer inkomsten voor Collin gaan ook de kosten voor Collin omlaag aangezien de beoordeling van direct -leningen eenvoudiger is. Voor de investeerders zie ik dus vooral nadelen maar Collin heeft er wel weer een leuke draai aan kunnen geven.
[..] Los van meer inkomsten voor Collin gaan ook de kosten voor Collin omlaag aangezien de beoordeling van direct -leningen eenvoudiger is. Voor de investeerders zie ik dus vooral nadelen maar Collin heeft er wel weer een leuke draai aan kunnen geven.
Loyaliteitsprogramma Om de waardering voor loyale relaties en het belang van risicospreiding te onderstrepen, kan via het loyaliteitsprogramma van Collin een korting behaald worden op de beheervergoeding op de investeringskansen van boven de ¤ 250.000,-.
Goed om te weten dat we nu ook op een aantal Collin Direct leningen korting krijgen
[..] Iemand nog iets van Collin gehoord m.b.t. Het Vuur L@b en dan met name over het halveren van de rente betaling?
Inmiddels een reactie gehad van Collin op mijn mail.
Een lang verhaal kort, er komt nog een stemming aan om akkoord te gaan met de halve termijnen en halve rente maar pas als Vuurl@b bij is met het betalen van deze halve termijnen.
Waarom dan niet alleen rente laten betalen? Nu loop de niet betaalde rente dus ook op en daar krijgen wij als investeerders geen rente over terwijl het openstaande bedrag wel terugloopt en we dus minder rente gaan krijgen. Dit is een regeling die dubbel slecht is voor de investeerders of mis ik nu iets?
[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 16-01-2026 14:55:59 ]
Op vrijdag 16 januari 2026 14:50 schreef Boyette het volgende: Zojuist ook een update over meneer Kliederman, men gaat er met gestrekt been in.. CCF kan het wel.. heb vertrouwen!
iets in mij zegt dat die meneer Kl**derman er een zooitje van maakt en ons aardig naait. (zit er zelf ook aardig in)
[..] Inmiddels een reactie gehad van Collin op mijn mail.
Een lang verhaal kort, er komt nog een stemming aan om akkoord te gaan met de halve termijnen en halve rente maar pas als Vuurl@b bij is met het betalen van deze halve termijnen.
Waarom dan niet alleen rente laten betalen? Nu loop de niet betaalde rente dus ook op en daar krijgen wij als investeerders geen rente over terwijl het openstaande bedrag wel terugloopt en we dus minder rente gaan krijgen. Dit is een regeling die dubbel slecht is voor de investeerders of zie mis ik nu iets?
Ja dit was ook mijn gedachte al.. hoe kun je aflossen als je de rente niet eens hebt betaald.. maar goed.. er speelt altijd een verhaal.. op de achtergrond.. en we kennen niet alle feiten.. laat CCF hun werk doen.. zij vertegenwoordigen onze belangen
[..] iets in mij zegt dat die meneer Kl**derman er een zooitje van maakt en ons aardig naait. (zit er zelf ook aardig in)
nou.. hij probeert ons te naaien, maar dat laten we niet zomaar gebeuren toch.. ik denk dat hij ons gebruikt voor een overbruggingskrediet en dat hij nooit de intentie heeft gehad om een langdurige overeenkomst aan te gaan
[..] Inmiddels een reactie gehad van Collin op mijn mail.
Waarom dan niet alleen rente laten betalen? Nu loop de niet betaalde rente dus ook op en daar krijgen wij als investeerders geen rente over terwijl het openstaande bedrag wel terugloopt en we dus minder rente gaan krijgen. Dit is een regeling die dubbel slecht is voor de investeerders of zie mis ik nu iets?
Dit zou zeer zeker slechter voor ons als investeerders zijn en Collin vaart er weer wel bij. Ze rekenen volgens voorwaarden 2% over het restant saldo bij aanpassing door stemming ofwel ongeveer 10000 eenmalig extra.inkomsten voor hen. Dit alles gecombineerd met de erg lage rente en helaas ook niet strak genoeg achter wanbetalers heen brengt mij er nog meer toe de portefeullle bij collin te laten teruglopen.
[..] Ja dit was ook mijn gedachte al.. hoe kun je aflossen als je de rente niet eens hebt betaald.. maar goed.. er speelt altijd een verhaal.. op de achtergrond.. en we kennen niet alle feiten.. laat CCF hun werk doen.. zij vertegenwoordigen onze belangen
Dit is wel enigszins naïef. Zo krijgen we vandaag een nieuwsbrief over collin direct. Dat wordt zo gebracht dat ze meer mensen een kans willen geven en 'toevallig' verdubbelen ze de bovengrens naar een half miljoen waardoor er veel meer projecten onder het direct label vallen. En het is natuurlijk ook maar een toevallige bijkomstigheid dat die projecten dan niet meer onder het loyaliteitsprogramma vallen.
Collin vindt de eigen marge en het goed houden van de statistieken nog net iets belangrijker dan onze belangen. Ik zou me daar weinig illusies over maken.
Edit: helemaal mooi is de opmerking dat ze de maximum inleg verlagen van 10% naar 5% oftewel van 25k naar jawel 25k
[ Bericht 3% gewijzigd door Faraday01 op 16-01-2026 15:03:32 ]
[..] Dit zou zeer zeker slechter voor ons als investeerders zijn en Collin vaart er weer wel bij. Ze rekenen volgens voorwaarden 2% over het restant saldo bij aanpassing door stemming ofwel ongeveer 10000 eenmalig extra.inkomsten voor hen. Dit alles gecombineerd met de erg lage rente en helaas ook niet strak genoeg achter wanbetalers heen brengt mij er nog meer toe de portefeullle bij collin te laten teruglopen.
[..] Dit is wel enigszins naïef. Zo krijgen we vandaag een nieuwsbrief over collin direct. Dat wordt zo gebracht dat ze meer mensen een kans willen geven en 'toevallig' verdubbelen ze de bovengrens naar een half miljoen waardoor er veel meer projecten kunnen onder vallen. En het is natuurlijk ook maar een toevallige bijkomstigheid dat die projecten dan niet meer onder het loyaliteitsprogramma vallen.
Collin vindt de eigen marge en het goed houden van de statistieken nog net iets belangrijker dan onze belangen. Ik zou me daar weinig illusies over maken.
dit is een fundamenteel verschil van inzicht en mening.. dat mag zo blijven
Op vrijdag 16 januari 2026 14:56 schreef Faraday01 het volgende: Edit: helemaal mooi is de opmerking dat ze de maximum inleg verlagen van 10% naar 5% oftewel van 25k naar jawel 25k
Alleen voor het max bedrag. Kleine fundingen mag je minder inleggen. Voor een lening van 50.000 mocht je 5.000 inleggen, straks nog 2.500.
M*odern Life bij collin. Zeepbel onderneming met hele goede zekerheden (arme ouders). Wat sommigen van te voren al wisten is waarheid geworden. Rente konden ze nog wel betalen, aflossing niet meer. Ik neem aan dat onze hoge rente blijft doorlopen tot aan de aflossing.
Op vrijdag 16 januari 2026 15:55 schreef Fredericm het volgende: M*odern Life bij collin. Zeepbel onderneming met hele goede zekerheden (arme ouders). Wat sommigen van te voren al wisten is waarheid geworden. Rente konden ze nog wel betalen, aflossing niet meer. Ik neem aan dat onze hoge rente blijft doorlopen tot aan de aflossing.
Ach, de zekerheden maken het nagenoeg een zekerheidje, althans de gok waard.
Hoe werkt dat in NL bij m*odern hebben we een hypotheek op een verhuurd huis. Als de verhuurders moeten verkopen kan de huurder dan blijven zitten? Of te wel je koopt het huis inclusief huurcontract?
Op vrijdag 16 januari 2026 16:01 schreef Fredericm het volgende: Hoe werkt dat in NL bij m*odern hebben we een hypotheek op een verhuurd huis. Als de verhuurders moeten verkopen kan de huurder dan blijven zitten? Of te wel je koopt het huis inclusief huurcontract?
[..] De staat van het pand vormt een solide basis voor verdere optimalisatie en waardecreatie. De door de huidige eigenaren reeds uitgewerkte plannen zullen door ervaren architecten en bouwkundige adviseurs worden doorontwikkeld en afgestemd met de gemeente.
Er wordt geen verdere toelichting / uitleg / tekeningen / uitwerking gegeven wat de plannen zijn met het pand. Zeg wat je van plan bent en wat het gaat worden. Nu lijkt het weinig concreet
SIG opmerking 16-01-2026: De aanvragers hebben ons een aangepaste presentatie gestuurd. Hierin is opgenomen wat zij van plan zijn met het pand te doen en hoe de indeling in de nieuwe situatie eruitziet. Daarnaast bevat de presentatie tekeningen van de beoogde nieuwe situatie
De nieuwsbrief van WvjG doet mij vermoeden dat één van hun projecten in de problemen zit :
quote:
Oproep Wij zijn op zoek naar een onderneming, die geinteresseerd is in een grote hoeveelheid babyschoentjes, baby mutsjes en aanverwante artikelen. Hebt u contacten met, of bent u zelf geinteresseerd in deze voorraad, neem dan vooral contact op met ons kantoor
Deze misschien?
SPOILER
Vanwege het loyaliteitsprogramma neem ik in (of uit) principe nooit direct leningen mee. Heb bijna de diamandstatus bereikt. Minder niet-direct leningen betekent dat ik straks dan maar een groter bedrag per lening investeer, dus minder spreiding. Eigenlijk precies het omgekeerde effect van wat Collin wil bereiken, maar ik val denk ik niet bij de doelgroep van deze aanpassing door Collin.
Op vrijdag 16 januari 2026 14:50 schreef Boyette het volgende: Zojuist ook een update over meneer Kliederman, men gaat er met gestrekt been in.. CCF kan het wel.. heb vertrouwen!
Voor wie er niet in zit (niet dat er erg veel nieuws te melden is):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarschijnlijk zijn de gerechtelijke termijnen in Duitsland vooral veel langer. Voor eind maart verwacht ik sowieso geen cent maar ik het zou mij niet verbazen als het minimaal een jaar en misschien wel meerdere jaren gaat duren voordat dit afgewikkeld is.
[..] Voor wie er niet in zit (niet dat er erg veel nieuws te melden is):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarschijnlijk zijn de gerechtelijke termijnen in Duitsland vooral veel langer. Voor eind maart verwacht ik sowieso geen cent maar ik het zou mij niet verbazen als het minimaal een jaar en misschien wel meerdere jaren gaat duren voordat dit afgewikkeld is.
nou.. als men ons dus gewoon misbruikt voor een overbruggingskrediet is het gewoon klaar wanneer men de financiering rond heeft en hebben we ons geld binnenkort weer terug
[..] Voor wie er niet in zit (niet dat er erg veel nieuws te melden is):
SPOILER
Echt elk Duits project dat ik heb bij CRE betaalt ook niet, de vastgoedmarkt daar (en dus de herfinancieringsmogelijkheden) is echt kapot. Gelukkig betalen ze daar dan wel de rente uit de huurpenningen dus ik zie het nu maar als perpetual. Wel vervelend omdat ik qua cashflow erop had gerekend, maar bon.
[..] Echt elk Duits project dat ik heb bij CRE betaalt ook niet, de vastgoedmarkt daar (en dus de herfinancieringsmogelijkheden) is echt kapot. Gelukkig betalen ze daar dan wel de rente uit de huurpenningen dus ik zie het nu maar als perpetual. Wel vervelend omdat ik qua cashflow erop had gerekend, maar bon.
Bij de CRE projecten die ik heb waar de aflossing nog niet aan de orde is, lopen de rentebetalingen nog wel door. Maar ik herken het ook bij Estateguru. Duitsland is daar in tegenstelling tot andere landen ook een drama.
Op vrijdag 16 januari 2026 18:29 schreef Zomaarevenkijken het volgende: De nieuwsbrief van WvjG doet mij vermoeden dat één van hun projecten in de problemen zit : [..] Deze misschien?
SPOILER
Die zou toch al een adresje moeten hebben voor de overgebleven voorraad,…
quote:
Deze producten worden door een partij opkoper opgekocht tegen 10% van de verkoopwaarde
Ze hebben er wel erg lang over gedaan om dit kleine beetje info te verzamelen. Mede dankzij een vers aangetrokken Duitse adviseur. Feitelijk weten we nu nog steeds niet wat daar speelt.
Dat verhaaltje over herfinanciering in maart is m.i. een doorzichtige smoes om tijd te rekken. Wat dat betreft is het goed dat ze meteen al zijn begonnen met rechtsmaatregelen.
Maar geen woord over zusterproject CPG Alpha waar onze man van 160 miljoen ook al bijna 3 maanden in gebreke is.
[..] Echt elk Duits project dat ik heb bij CRE betaalt ook niet, de vastgoedmarkt daar (en dus de herfinancieringsmogelijkheden) is echt kapot. Gelukkig betalen ze daar dan wel de rente uit de huurpenningen dus ik zie het nu maar als perpetual.
Wat dat betreft, is er nog hoop (als je tijd van leven hebt)
SPOILER
Op donderdag 15 januari 2026 14:04 schreef KrekelJapie het volgende: Vorig jaar heeft de familie De Boer uit Urk succesvol de financiering voor Vissersboot 'Jan de Wit' via Geldvoorelkaar.nl opgehaald. Dit keer zijn het zoon Geert en vader Jan die financiering zoeken voor hun nieuwe schip: de UK57.
Omdat u eerder investeerde in een maritiem project, krijgt u als eerste toegang tot deze nieuwe investeringskans, met een aantrekkelijke extra beloning: +1,0% eenmalige bonusrente (bovenop de rente van 9%) Alleen voor investeerders in de maritieme sector Geldig gedurende 3 dagen of tot 75% van het doelbedrag is bereikt De lening: ¤ 750.000 | Looptijd: 60 maanden | Rente: 9% | LTV: 53% Na deze periode wordt de financiering regulier geplaatst voor de rest van de crowd, zonder de extra +1% bonusrente.
Waarom doen we dit? We willen u als betrokken investeerder bedanken voor uw eerdere vertrouwen in de sector. U krijgt als eerste de kans om opnieuw mee te bouwen aan een belangrijk project binnen deze sector. Tegelijkertijd houden we bewust ruimte over zodat ook de rest van de crowd daarna kan instappen.
De investeringskans gaat live op vrijdag 16-1-2026 om 11:00 uur. Via deze link kunt u vanaf morgen 11:00 uur direct investeren in het project.
Bij WVJG is een project gepubliceerd in juli 2024 met de naam Frodi II en dat ging om de UK157 met als waarde 1.500K. Dit project is afgeblazen door WVJG omdat er sprake was van een niet gemelde tweede hypotheek met bijbehorende rente/aflossingsverplichting.
Dit zelfde schip is in september 2024 bij GVE gepubliceerd onder de naam Jan de Wit. Het gaat hier ook om de UK157. Blijkens de taxatie was het ding ineens 2.660K waard. LTV 30%. Project is rond.
Nu wordt eveneens bij GVE de UK57 gepromoot. Dit schip heette voorheen o.a. Frodi dus dat wekte mijn aandacht. Het zijn dus zusterschepen van dezelfde rederij. Op zich geen reden om het project te mijden , zeker omdat de extra financiering achtergesteld is en er alleen rente betaald hoeft te worden. Hopelijk komt er niet achteraf een rectificatie hiervan, dat zou bij GVE niet de eerste keer zijn.
Valt me tot slot nog op dat die vislicentie blijkbaar wordt meegenomen in de taxatie en dus de LTV. Geen idee of dat gangbaar is maar het zou ook het verschil tussen WVJG en GVE kunnen verklaren bij dat andere schip.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 17-01-2026 02:14:24 ]
[..] Bij WVJG is een project gepubliceerd in juli 2024 met de naam Frodi II en dat ging om de UK157 met als waarde 1.500K. Dit project is afgeblazen door WVJG omdat er sprake was van een niet gemelde tweede hypotheek met bijbehorende rente/aflossingsverplichting.
Dit zelfde schip is in september 2024 bij GVE gepubliceerd onder de naam Jan de Wit. Het gaat hier ook om de UK157. Blijkens de taxatie was het ding ineens 2.660K waard. LTV 30%. Project is rond.
Nu wordt eveneens bij GVE de UK57 gepromoot. Dit schip heette voorheen o.a. Frodi dus dat wekte mijn aandacht. Het zijn dus zusterschepen van dezelfde rederij. Op zich geen reden om het project te mijden , zeker omdat de extra financiering achtergesteld is en er alleen rente betaald hoeft te worden. Hopelijk komt er niet achteraf een rectificatie hiervan, dat zou bij GVE niet de eerste keer zijn.
Valt me tot slot nog op dat die vislicentie blijkbaar wordt meegenomen in de taxatie en dus de LTV. Geen idee of dat gangbaar is maar het zou ook het verschil tussen WVJG en GVE kunnen verklaren bij dat andere schip.
Ik zit in Jan de Wit en deze wordt keurig betaald.
[..] Bij WVJG is een project gepubliceerd in juli 2024 met de naam Frodi II en dat ging om de UK157 met als waarde 1.500K. Dit project is afgeblazen door WVJG omdat er sprake was van een niet gemelde tweede hypotheek met bijbehorende rente/aflossingsverplichting.
Vislicenties worden doorgaans voor 5 jaar afgegeven. Je kunt er dus op rekenen dat de waarde van de licentie naar nul afloopt tegen het einde van de lening en dan zit je op een LTV van ~75% als ze volgens plan aflossen, of wat hoger als je nog wat af moet schrijven op de boot. GvE had dit wel wat beter mogen toelichten.
Ik volg de sector niet op de voet, maar de teneur was altijd dat het niet makkelijk was. Misschien dat de krimp juist positief uitpakt voor de overblijvers. Of dat ze wat inkomsten buiten de boeken hebben. Maar ik blijf ervanaf. Sowieso een volatiele sector natuurlijk met wisselende vangsten en brandstofprijzen.
[..] Dit is wel enigszins naïef. Zo krijgen we vandaag een nieuwsbrief over collin direct. Dat wordt zo gebracht dat ze meer mensen een kans willen geven en 'toevallig' verdubbelen ze de bovengrens naar een half miljoen waardoor er veel meer projecten onder het direct label vallen. En het is natuurlijk ook maar een toevallige bijkomstigheid dat die projecten dan niet meer onder het loyaliteitsprogramma vallen.
Edit: helemaal mooi is de opmerking dat ze de maximum inleg verlagen van 10% naar 5% oftewel van 25k naar jawel 25k
Het is niet minder dan een frontale aanval op het loyaliteitsprogramma, op kosten van de loyale investeerders die mede Collin groot hebben gemaakt, tot wat het nu is. Alles om de marges nog verder te verbeteren. Overname door een grote partij is m.i. niet ver weg, het bedrijf wordt 'verkaufsfähig' gemaakt. Binnenkort worden we telefonisch door AI te woord gestaan?
[..] Het is niet minder dan een frontale aanval op het loyaliteitsprogramma, op kosten van de loyale investeerders die mede Collin groot hebben gemaakt, tot wat het nu is. Alles om de marges nog verder te verbeteren. Overname door een grote partij is m.i. niet ver weg, het bedrijf wordt 'verkaufsfähig' gemaakt. Binnenkort worden we telefonisch door AI te woord gestaan?
Tis wachten tot PE deze markt ontdekt. Retentie, groei, hoge marges, risico bij de klant: beter kan je niet hebben.
Op zondag 18 januari 2026 11:24 schreef obligataire het volgende: Het is niet minder dan een frontale aanval op het loyaliteitsprogramma, op kosten van de loyale investeerders die mede Collin groot hebben gemaakt, tot wat het nu is. Alles om de marges nog verder te verbeteren. Overname door een grote partij is m.i. niet ver weg, het bedrijf wordt 'verkaufsfähig' gemaakt. Binnenkort worden we telefonisch door AI te woord gestaan?
Volledig mee eens! Tijd voor mij om de bakens te gaan verzetten. Crowdfunding was leuk en redelijk lucratief. Maar de goede tijden zijn helaas voorbij. CCF is met afstand het beste NL platform, maar er gaan mij steeds meer dingen tegenstaan. Eén daarvan was al de 'move' naar de Duitse markt. Degelijke platformen als EstateGuru hebben daar in het recente verleden slechte ervaringen opgedaan, zijn er bijna aan ten onder gegaan en hebben 2 jaar geleden besloten om die Duitse markt definitief vaarwel te zeggen. Dat was, in mijn ogen, het enig juiste besluit. De Duitse wet- en regelgeving is onwerkbaar. Af en toe een default is onvermijdelijk. Maar met goede zekerheden moet zoiets dan vervolgens in 1-2 jaar gerepareerd kunnen worden. In Duitsland is dat gewoonweg niet het geval. Ik was dus zéér verrast toen CCF toch de sprong naar Duitsland ging maken. Inderdaad is dat potentieel een grote markt, maar die ligt vol met landmijnen. De enige manier om daar toch succesvol te kunnen zijn, is door vooraf een zeer zware screening (due dlligence) toe te passen, gelijkwaardig aan die van banken. Maar als aanvragers daar doorheen zouden komen, dan gingen ze waarschijnlijk wel gewoon naar de bank toe. Met de projecten van Benner blijkt nu eigenlijk al dat de screening op Duitse projecten niet extreem grondig is geweest. En nu komen dus de gebakken peren.
De wijzigingen in "Direct" status zijn inderdaad een signaal dat CCF de horizon verplaatst naar de korte termijn. Jammer dat de familie Ter Huurne en Ome Bas deze keuzes maken. Wij moeten langzaam aan op zoek naar iets anders, en eerlijk gezegd weet ik momenteel nog niet wat dit zal gaan worden...
[..] Volledig mee eens! Tijd voor mij om de bakens te gaan verzetten. Crowdfunding was leuk en redelijk lucratief. Maar de goede tijden zijn helaas voorbij. CCF is met afstand het beste NL platform, maar er gaan mij steeds meer dingen tegenstaan. Eén daarvan was al de 'move' naar de Duitse markt. Degelijke platformen als EstateGuru hebben daar in het recente verleden slechte ervaringen opgedaan, zijn er bijna aan ten onder gegaan en hebben 2 jaar geleden besloten om die Duitse markt definitief vaarwel te zeggen. Dat was, in mijn ogen, het enig juiste besluit. De Duitse wet- en regelgeving is onwerkbaar. Af en toe een default is onvermijdelijk. Maar met goede zekerheden moet zoiets dan vervolgens in 1-2 jaar gerepareerd kunnen worden. In Duitsland is dat gewoonweg niet het geval. Ik was dus zéér verrast toen CCF toch de sprong naar Duitsland ging maken. Inderdaad is dat potentieel een grote markt, maar die ligt vol met landmijnen. De enige manier om daar toch succesvol te kunnen zijn, is door vooraf een zeer zware screening (due dlligence) toe te passen, gelijkwaardig aan die van banken. Maar als aanvragers daar doorheen zouden komen, dan gingen ze waarschijnlijk wel gewoon naar de bank toe. Met de projecten van Benner blijkt nu eigenlijk al dat de screening op Duitse projecten niet extreem grondig is geweest. En nu komen dus de gebakken peren.
De wijzigingen in "Direct" status zijn inderdaad een signaal dat CCF de horizon verplaatst naar de korte termijn. Jammer dat de familie Ter Huurne en Ome Bas deze keuzes maken. Wij moeten langzaam aan op zoek naar iets anders, en eerlijk gezegd weet ik momenteel nog niet wat dit zal gaan worden...
Het zal ervan afhangen wat het effect is op je totale rendement. Ik heb bij CCF nu een netto rendement van 6,47% (met 0,11% afgeboekt, 0,76% voorzien en nu gemiddeld 1,04% beheerkosten). Ik ben er vooral mee begonnen omdat de spaarrentes naar beneden kelderden en zie nog steeds geen beter alternatief. Het blijft een rekensommetje toch?
Het is meer dat je je al die moeite getroost hebt om die diamant status te bereiken en dat ze dat dan zo makkelijk omzeilen. Zit meer mijn irritatie eerlijk gezegd. We houden van loyale investeerders totdat het ons niet meer helemaal goed uitkomt.
[..] Volledig mee eens! Tijd voor mij om de bakens te gaan verzetten. Crowdfunding was leuk en redelijk lucratief. Maar de goede tijden zijn helaas voorbij. CCF is met afstand het beste NL platform, maar er gaan mij steeds meer dingen tegenstaan. Eén daarvan was al de 'move' naar de Duitse markt. Degelijke platformen als EstateGuru hebben daar in het recente verleden slechte ervaringen opgedaan, zijn er bijna aan ten onder gegaan en hebben 2 jaar geleden besloten om die Duitse markt definitief vaarwel te zeggen. Dat was, in mijn ogen, het enig juiste besluit. De Duitse wet- en regelgeving is onwerkbaar. Af en toe een default is onvermijdelijk. Maar met goede zekerheden moet zoiets dan vervolgens in 1-2 jaar gerepareerd kunnen worden. In Duitsland is dat gewoonweg niet het geval. Ik was dus zéér verrast toen CCF toch de sprong naar Duitsland ging maken. Inderdaad is dat potentieel een grote markt, maar die ligt vol met landmijnen. De enige manier om daar toch succesvol te kunnen zijn, is door vooraf een zeer zware screening (due dlligence) toe te passen, gelijkwaardig aan die van banken. Maar als aanvragers daar doorheen zouden komen, dan gingen ze waarschijnlijk wel gewoon naar de bank toe. Met de projecten van Benner blijkt nu eigenlijk al dat de screening op Duitse projecten niet extreem grondig is geweest. En nu komen dus de gebakken peren.
In het begin nam ik wel nog direct mee. Naar mate ik steeg op de ladder steeds minder. Na het diamant niveau was het verschil dermate dat er geen direct meer is bijgekomen.
[..] Het zal ervan afhangen wat het effect is op je totale rendement. Ik heb bij CCF nu een netto rendement van 6,47% (met 0,11% afgeboekt, 0,76% voorzien en nu gemiddeld 1,04% beheerkosten). Ik ben er vooral mee begonnen omdat de spaarrentes naar beneden kelderden en zie nog steeds geen beter alternatief. Het blijft een rekensommetje toch?
Ik heb ongeveer dezelfde cijfers en ben daar eigenlijk best tevreden mee.
ETF levert de laatste jaren meer op maar dat is maar voor hoelang het duurt, mogelijk dat er nu jaren met een flink negatief rendement volgen. Als dat zo is zal er niet meteen wakker van liggen maar ik wil mijn vermogen wel graag wat spreiden. Banksparen is nog steeds amper de moeite. Wat voor andere opties zijn er dan nog naast crowdfunding? Bitcoins? Edelmetalen? Paaseitjes?
quote:
Het is meer dat je je al die moeite getroost hebt om die diamant status te bereiken en dat ze dat dan zo makkelijk omzeilen. Zit meer mijn irritatie eerlijk gezegd. We houden van loyale investeerders totdat het ons niet meer helemaal goed uitkomt.
Ik ben er ook niet blij mee. Het blijkt maar weer dat we in feite het product zijn van het platform en niet de klant. Het zal bedrijfseconomisch wel logisch zijn. Er zijn investeerders genoeg dus kost een loyaliteitsprogramma alleen maar geld. Je ziet het ook aan de dalende rentes terwijl projecten toch steeds volledig gefinancierd worden.
[..] In het begin nam ik wel nog direct mee. Naar mate ik steeg op de ladder steeds minder. Na het diamant niveau was het verschil dermate dat er geen direct meer is bijgekomen.
Geldt op direct investeringen dan niet de beheersvergoeding van de status die je hebt?
quote:
Heeft u de bronzen, zilveren, gouden of diamanten status bereikt? Dan ontvangt u vanaf dat moment op al uw volgende investeringen de bijbehorende korting over de beheervergoeding.
[..] Geldt op direct investeringen dan niet de beheersvergoeding van de status die je hebt? [..]
Heeft u de bronzen, zilveren, gouden of diamanten status bereikt? Dan ontvangt u vanaf dat moment op al uw volgende investeringen de bijbehorende korting over de beheervergoeding.
Zo staat het er wel. Maar ergens staat ook dat, dat niet geldt voor direct leningen.
Er zit ook nog een kwaliteitsaspect aan vast. Voorheen keek bij de reguliere projecten tussen 250 en 500K nog een coach mee die verplicht een deel van zijn eigen fee moest inzetten. Met veelvuldig intern overleg. De coaches kunnen nu voor een deel naar het UWV, hun projecten kunnen door AI worden afgestempeld.
Op maandag 19 januari 2026 09:30 schreef obligataire het volgende: Er zit ook nog een kwaliteitsaspect aan vast. Voorheen keek bij de reguliere projecten tussen 250 en 500K nog een coach mee die verplicht een deel van zijn eigen fee moest inzetten. Met veelvuldig intern overleg. De coaches kunnen nu voor een deel naar het UWV, hun projecten kunnen door AI worden afgestempeld.
Hoe kom je aan deze inside information (eigen fee, AI)? Is het resultaat dan ook dat projecten minder goed gescreend worden en het risico toeneemt, zonder hogere risicoklassificatie?
[..] Hoe kom je aan deze inside information (eigen fee, AI)? Is het resultaat dan ook dat projecten minder goed gescreend worden en het risico toeneemt, zonder hogere risicoklassificatie?
Is niet inside maar publiekelijk bekend.
-------------
het beleid van Collin Crowdfund is dat Crowdfund Coaches actief mee investeren in de leningaanvragen die zij begeleiden. Dit is geen vrijblijvende aanbeveling maar een structureel onderdeel van de rol binnen het model van Collin, bedoeld om “skin in the game” te creëren en de belangen van coaches en investeerders op één lijn te brengen.
📌 Wat uit de informatie blijkt
1. Actieve investering door coaches is onderdeel van de rol Op de pagina voor Crowdfund Coach worden staat expliciet dat je als coach actief en met noemenswaardige bedragen mee moet investeren in meerdere leningaanvragen.
2. Collin geeft aan dat investeringen door coaches altijd plaatsvinden Een Collin-publicatie (met beleidsinformatie) vermeldt dat externe Crowdfund Coaches bij de desbetreffende leningaanvraag te allen tijde investeren. Dit beleid is bedoeld om verkeerde incentives te voorkomen en ervoor te zorgen dat alleen kwaliteitsvolle aanvragen worden goedgekeurd.
3. Historische context onderschrijft dit principe Ook eerdere informatie over Collin’s werkwijze laat zien dat mee investeren voor coaches standaard onderdeel was van het model, met een focus op vertrouwen in de cases en goede kwaliteit van de projecten.
🧠 Waarom dit zo geregeld is
Door coaches zelf inzet te laten tonen via financiële participatie:
hebben zij eigen financieel belang bij zorgvuldige beoordeling en begeleiding;
vermindert het risico op te snelle of te optimistische toelating van projecten;
stroomlijnt het belang van coach en investeerder richting kwaliteit.
het beleid van Collin Crowdfund is dat Crowdfund Coaches actief mee investeren in de leningaanvragen die zij begeleiden. Dit is geen vrijblijvende aanbeveling maar een structureel onderdeel van de rol binnen het model van Collin, bedoeld om “skin in the game” te creëren en de belangen van coaches en investeerders op één lijn te brengen.
📌 Wat uit de informatie blijkt
1. Actieve investering door coaches is onderdeel van de rol Op de pagina voor Crowdfund Coach worden staat expliciet dat je als coach actief en met noemenswaardige bedragen mee moet investeren in meerdere leningaanvragen.
2. Collin geeft aan dat investeringen door coaches altijd plaatsvinden Een Collin-publicatie (met beleidsinformatie) vermeldt dat externe Crowdfund Coaches bij de desbetreffende leningaanvraag te allen tijde investeren. Dit beleid is bedoeld om verkeerde incentives te voorkomen en ervoor te zorgen dat alleen kwaliteitsvolle aanvragen worden goedgekeurd.
3. Historische context onderschrijft dit principe Ook eerdere informatie over Collin’s werkwijze laat zien dat mee investeren voor coaches standaard onderdeel was van het model, met een focus op vertrouwen in de cases en goede kwaliteit van de projecten.
🧠 Waarom dit zo geregeld is
Door coaches zelf inzet te laten tonen via financiële participatie:
hebben zij eigen financieel belang bij zorgvuldige beoordeling en begeleiding;
vermindert het risico op te snelle of te optimistische toelating van projecten;
stroomlijnt het belang van coach en investeerder richting kwaliteit.
Ben ik benieuwd hoe het rendement van Knabbel en Babbel eruit ziet:-)
[..] Ben ik benieuwd hoe het rendement van Knabbel en Babbel eruit ziet:-)
Dat zal best in orde zijn, dit soort jongens eten nl meestal van twee walletjes. Vangen bij lening nemer voor advies en van Collin voor het aanbrengen van klant. Het deel wat ze van Collin vangen wordt (vermoedelijk deels) verplicht geïnvesteerd in de lening. Dus als een lening halverwege mislukt is er toch verdiend. Loopt alles goed af tot eind lening wordt er alleen wat meer verdiend.
[..] Dat zal best in orde zijn, dit soort jongens eten nl meestal van twee walletjes. Vangen bij lening nemer voor advies en van Collin voor het aanbrengen van klant. Het deel wat ze van Collin vangen wordt (vermoedelijk deels) verplicht geïnvesteerd in de lening. Dus als een lening halverwege mislukt is er toch verdiend. Loopt alles goed af tot eind lening wordt er alleen wat meer verdiend.
Ik neem niet aan dat welke Collin adviseur dan ook in privé de adviesfee mag factureren aan de leningnemer.
[..] Ik neem niet aan dat welke Collin adviseur dan ook in privé de adviesfee mag factureren aan de leningnemer.
De CF coaches zijn allen z.z.p. er en het coach zijn is een bijbaan bij hun normale bedrijfsuitoefening. Deze mannen zullen dus niet schromen om twee petten op te zetten. Zeker Knabbel en Babbel niet.
[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 19-01-2026 11:19:01 ]
"Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 1.540.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 6-12-2024 en een waarde van ¤ 2.480.000,- op basis van een update per 15-12-2025 op het taxatierapport door een andere taxateur."
[..] "Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 1.540.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 6-12-2024 en een waarde van ¤ 2.480.000,- op basis van een update per 15-12-2025 op het taxatierapport door een andere taxateur."
[..] "Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 1.540.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 6-12-2024 en een waarde van ¤ 2.480.000,- op basis van een update per 15-12-2025 op het taxatierapport door een andere taxateur."
Wat kan zo'n pand snel in waarde stijgen he
Zouden ze allebei lid zijn van Tegova of RICS? Iets met beroepsstandaarden (ik neem aan dat er niets vermeld wordt over een verbouwing?)
Gezien de potentiële problemen van uitwinning van zekerheden in Duitsland, neem ik dit soort projecten niet mee
[..] Zouden ze allebei lid zijn van Tegova of RICS? Iets met beroepsstandaarden (ik neem aan dat er niets vermeld wordt over een verbouwing?)
Gezien de potentiële problemen van uitwinning van zekerheden in Duitsland, neem ik dit soort projecten niet mee
Het Duitse en in 1 keer 4 grote leningen aangaan hield mij ook een beetje tegen. Moet best wat vervroegde aflossingen herinvesteren maar als ik zie wat er nu aan komt met 5%, 5,5% en 6% ... zucht
[ Bericht 0% gewijzigd door polquito1971 op 19-01-2026 12:27:29 ]
[..] Het Duitse en in 1 keer 4 grote leningen aangaan hield mij ook een beetje tegen. Moet best wat vervroegde aflossingen herinvesteren maar als ik zie wat er nu aan komt met 5%, 5,5% en 6% ... zucht
Je kunt het ook een half jaartje tegen 2,8% vrij opneembaar bij Garantibank zetten (actierente voor 6 maanden).
6%-1,2% kosten -36%*6% VRH = 2,64% 2,8%- 36%*1,44% VRH = 2,28%
Bij een bruto rente van 5,65% kom je zonder loyaliteitskorting of bij direct leningen op netto hetzelfde uit en bij de garantibank staan de Nederlandse grootbanken en de Nederlandsche bank met het DGS garant.
Met andere woorden: behalve als je een B.V. hebt of als je geen VRH hoef te betalen, zijn deze projecten sowieso niet interessant en hoef je ze niet eens te lezen.
[ Bericht 4% gewijzigd door Faraday01 op 19-01-2026 14:26:26 ]
Op maandag 19 januari 2026 16:26 schreef ovdm het volgende: AS Magdeburger Liegenschaften II GmbH ¤ 4.500.000 | 8,5 % rente | 24 maanden
Linkje:
SPOILER
Ultimo 2023 bedroeg de solvabiliteit, exclusief stille reserve, 3% op een balanstotaal van ¤ 30.202.000,-. Ultimo 2024 bedroeg de solvabiliteit, exclusief stille reserve, 3% op een balanstotaal van ¤ 29.838.000,-
[..] Ultimo 2023 bedroeg de solvabiliteit, exclusief stille reserve, 3% op een balanstotaal van ¤ 30.202.000,-. Ultimo 2024 bedroeg de solvabiliteit, exclusief stille reserve, 3% op een balanstotaal van ¤ 29.838.000,-
rente is laag (6%), maar wel een mooie van 5 jaar.
Voor een box3 belegger een keuze tussen 6 - 2,16 - 1,2 = 2,64% rendement of deposito 5 jaar 3 - 0,51 = 2,49% De zekerheden zorgen voor een minimaal risico, maar dan vind ik het verschil toch te karig.
[..] Voor een box3 belegger een keuze tussen 6 - 2,16 - 1,2 = 2,64% rendement of deposito 5 jaar 3 - 0,51 = 2,49% De zekerheden zorgen voor een minimaal risico, maar dan vind ik het verschil toch te karig.
Je kunt ook nog kiezen voor de Duitser met 8,5% of nog even wachten of er later in de week nog wat leukers voorbij komt. Mijn keuze voor nu is het laatste.
Vergeet als Box3belegger niet het rendement van je aandelen mee te nemen. Deze zullen na 2018 en 2022 de komende jaren ook wel eens negatief gaan worden zodat je van het werkelijk rendement dient uit te gaan. 6% wordt dan 4,8% en 3% blijft 3%.
[..] Je kunt ook nog kiezen voor de Duitser met 8,5% of nog even wachten of er later in de week nog wat leukers voorbij komt. Mijn keuze voor nu is het laatste.
Ik doe hetzelfde. Er komt de laatste tijd weinig fatsoenlijks voorbij, terwijl er weer volop geïnvesteerd wordt (heeft ook te maken met peildatum denk ik). Het beste is om even stil te zitten en zoals altijd alleen in te schrijven als je het 'normaal' ook zou doen. Niet investeren omdat er gelden vrijkomen en bang zijn dat je rendement mist.
Het meenemen van slechte projecten kost je veel meer rendement.
[..] Ik doe hetzelfde. Er komt de laatste tijd weinig fatsoenlijks voorbij, terwijl er weer volop geïnvesteerd wordt (heeft ook te maken met peildatum denk ik). Het beste is om even stil te zitten en zoals altijd alleen in te schrijven als je het 'normaal' ook zou doen. Niet investeren omdat er gelden vrijkomen en bang zijn dat je rendement mist.
Het meenemen van slechte projecten kost je veel meer rendement.
Waarbij ik zelf nog nauwelijks Duitse projecten meeneem, totdat blijkt dat de recovery in Duitsland resultaten boekt. Voorlopig is dat nog niet zover.
[..] Waarbij ik zelf nog nauwelijks Duitse projecten meeneem, totdat blijkt dat de recovery in Duitsland resultaten boekt. Voorlopig is dat nog niet zover.
Ik heb tot nu toen nog geen enkel Duits project meegenomen. Niet alleen omdat ik eerst even wil zien hoe dat loopt, maar ook omdat het vaak het soort projecten zijn die ik ook in Nederland niet meeneem.
[..] 'Overname van de bestaande inrichting is verplicht. Dit bedraagt ¤129.000.'
Die centjes zijn voor ons neem ik aan .
I think so, de lening was 85k waarvan circa 18% afgelost, resteert dus nog 70k. Op website happycow staat dat het al sinds juni 25 gesloten is. dus al die maanden nadien wel doorbetaald.
[ Bericht 8% gewijzigd door peterc op 20-01-2026 14:33:48 ]
Op dinsdag 20 januari 2026 13:16 schreef Rush-2112 het volgende: Vergeet als Box3belegger niet het rendement van je aandelen mee te nemen. Deze zullen na 2018 en 2022 de komende jaren ook wel eens negatief gaan worden zodat je van het werkelijk rendement dient uit te gaan. 6% wordt dan 4,8% en 3% blijft 3%.
Nee, want je mag de kosten niet aftrekken in de werkelijk rendement regeling. Dus 6% blijft ook 6%.
[ Bericht 100% gewijzigd door OpDieFiets op 20-01-2026 14:59:46 ]
Op dinsdag 20 januari 2026 14:53 schreef OpDieFiets het volgende: Nee, want je mag de kosten niet aftrekken in de werkelijk rendement regeling. Dus 6% blijft ook 6%.
.Ik bedoel niet het rendement welk bij de belastingdienst moet worden aangegeven maar het netto rendement van Collin. Als aandelen in één jaar zwaar negatief zijn dan betaal je over je spaarrekening en crowdfunding geen belasting zoals bij ik heb ervaren in 2022.
Ünsal Yasaryildiz ¤ 650.000 | 8,5 % rente | 18 maanden https://www.collincrowdfund.nl/%c3%bcnsal-yasaryildiz/ Collin moet misschien net als direct een Duits label aangeven bij de projecten. Je moet de pitch goed doorlezen om de conclusie te trekken dat dit (zeer vermoedelijk) om een buitenlands project gaat.
[..] .Ik bedoel niet het rendement welk bij de belastingdienst moet worden aangegeven maar het netto rendement van Collin. Als aandelen in één jaar zwaar negatief zijn dan betaal je over je spaarrekening en crowdfunding geen belasting zoals bij ik heb ervaren in 2022.
Ok, op die manier. Maar dat hangt dan helemaal van je specifieke situatie af.
[..] .Ik bedoel niet het rendement welk bij de belastingdienst moet worden aangegeven maar het netto rendement van Collin. Als aandelen in één jaar zwaar negatief zijn dan betaal je over je spaarrekening en crowdfunding geen belasting zoals bij ik heb ervaren in 2022.
Ik begrijp je denkwijze. Zou misschien tegen het eind van het jaar een overweging kunnen worden bij kortlopende leningen, maar helaas kun je het a) niet vooraf weten en b) zijn crowdfundleningen vaak over meerdere jaren verspreid.
Op dinsdag 20 januari 2026 15:45 schreef KrekelJapie het volgende: Ünsal Yasaryildiz ¤ 650.000 | 8,5 % rente | 18 maanden https://www.collincrowdfund.nl/%c3%bcnsal-yasaryildiz/ Collin moet misschien net als direct een Duits label aangeven bij de projecten. Je moet de pitch goed doorlezen om de conclusie te trekken dat dit (zeer vermoedelijk) om een buitenlands project gaat.
Wel de beste Duitser van de laatste weken nmm. Eerste hypotheek
Op dinsdag 20 januari 2026 15:45 schreef KrekelJapie het volgende: Ünsal Yasaryildiz ¤ 650.000 | 8,5 % rente | 18 maanden https://www.collincrowdfund.nl/%c3%bcnsal-yasaryildiz/ Collin moet misschien net als direct een Duits label aangeven bij de projecten. Je moet de pitch goed doorlezen om de conclusie te trekken dat dit (zeer vermoedelijk) om een buitenlands project gaat.
Dat "zeer vermoedelijk" kun je wel weglaten. Met de 1e aanwijzing, een verhuurd huis van pa in Berlin, zou het nog wel een Nederlands project kunnen zijn, maar dat het geld word doorgeleend aan een Duitse firma (SPE Holding GmbH) en er sprake is van het creditratingbureau Creditreform, wat Collin in Duitsland gebruikt betekent 100% dat het een Duits project is.
Dus niet alleen een Duitse hypotheek, maar ook een hypotheek op een verhuurd huis wat mogelijk een verkoop wat moeilijker maakt. En leuk dat pa dit voor zijn zoon wil doen, maar het is altijd net wat meer incentive om het niet te verkloten als het je eigen huis is, zeker je eigen woonhuis. Deze is het ook niet voor mij.
“ Beste investeerder, Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lening Pulsar Partners B.V. met leningnummer 42412. Zojuist hebben wij de reguliere rente en aflossing van uw openstaande bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.”
Zonder boeterente omdat ze de aflossing van 5 januari met terugwerkende kracht op 31-12 hadden gezet, zoals ik toen ook al verwachtte…
[..] Ik had het wel begrepen, maar het staat letterlijk nergens in de tekst van het een Duitse aanvraag is.
Bij andere Duitse projecten staat dat volgens mij ook niet letterlijk in de tekst, maar is het wel te zien in de projectnaam die Duits is en/of GmbH erin. Op zich zou het simpel aan te geven zijn dmv een vlaggetje of afkorting van land.
Hebben andere mensen ook de laatste dagen problemen met de collin app op android. Krijg een foutmelding over accountgegevens en herstarten of sluiten app.
Op dinsdag 20 januari 2026 18:34 schreef raser1981 het volgende: Hebben andere mensen ook de laatste dagen problemen met de collin app op android. Krijg een foutmelding over accountgegevens en herstarten of sluiten app.
Op dinsdag 20 januari 2026 18:34 schreef raser1981 het volgende: Hebben andere mensen ook de laatste dagen problemen met de collin app op android. Krijg een foutmelding over accountgegevens en herstarten of sluiten app.
Zojuist even geprobeerd, werkt bij mij goed. Android 15, ccf app dd. 8 dec 2025, zakelijk account (dat was laatst bij de website namelijk de reden van een menu issue!)
[..] Je ziet het aan de cf-coach. Bij deze coach zijn het allemaal Duitse projecten
Ook ja. Maar dat is meestal niet het eerste waar ik naar kijk. Ik was bij deze begonnen met lezen en bij de hypotheek op een huis in Berlijn was het "oh, is dit een Duits project?".
[..] Ik had het wel begrepen, maar het staat letterlijk nergens in de tekst van het een Duitse aanvraag is.
Ik ben het met je eens hoor. Het zou gewoon in een keer duidelijk moeten zijn dat het een Duits project is. Dat kan Collin ook als het bijvoorbeeld een direct project is maar hier hebben ze daar helemaal geen belang bij. Hier zijn we gewend om de projecten goed door te lezen, ik denk niet dat dit voor alle investeerders geldt. Aan de andere kant heb je als investeerder natuurlijk ook een onderzoeksplicht maar ik zou er ook een voorstander van zijn als ze het duidelijker maken. Een vlaggetje 🇩🇪 🇳🇱 is een simpel maar goed idee 👍🏻
Ik had er gisteren ook last van. Vandaag is het weer oke!
Ik denk dat toch echt5 de rente omhoog moet bij dit SIG project van Serkan
SIG opmerking 20-01-2026: De aanvragers hebben ons nieuwe tekeningen gestuurd, waarin zowel de bestaande situatie als de beoogde nieuwe situatie overzichtelijk in beeld zijn gebracht. Deze tekeningen geven een beter en duidelijker beeld van de situaties.
SIG opmerking 16-01-2026: De aanvragers hebben ons een aangepaste presentatie gestuurd. Hierin is opgenomen wat zij van plan zijn met het pand te doen en hoe de indeling in de nieuwe situatie eruitziet. Daarnaast bevat de presentatie tekeningen van de beoogde nieuwe situatie.
Het probleem vind ik bij het project van Serkan is dat de waarde van de lening gebaseerd is op de waarde na verbouwing. Als er tijdens de verbouwing iets tegenzit dan heb je zelfs kans op verlies in schijf 1. De WOZ zit nu op 750k en schijf 1 loopt tot 825k. Het had netter geweest als ze de schijfindeling hadden gedaan op de huidige waarde.