Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-01-2026 14:38:09 ]
[..] Misschien een reactie op het gezeur hier aan het eind van het jaar aangaande BOX 3 en niet willen investeren en dat men nu denkt al dan niet terecht dat we nu als reactie graag willen investeren in het nieuwe jaar en ook tegen lagere rentes.
Wie weet. De projecten stromen toch wel vol maar het zal het uiteindelijke rendement voor investeerders en in de grafieken van het platform omlaag gaan halen. Daar zit natuurlijk wel een lange vertraging tussen eer dit zichtbaar zal worden.
Voor mij persoonlijk gaat het zeker niet op. Als mijn potje "beschikbaar voor crowdfinance investeringen" te vol gaat worden stroomt het vanzelf richting ander soort investeringen zoals de beurs.
Eerste weken 2026 met lage rentes? Bij Collin is het op het moment niets. Gelukkig heb ik nog wat eerste hypotheken uit 2025 van Samen in Geld die nu begin Januari ingelegd moeten worden om wat geld naar toe door te rollen..
Misschien kan iemand tzt de openingspost mbt Kifid aanpassen:
October Nederland B.V. en Max Crowdfund B.V. zijn zover ik kan zien geen lid meer en Geldvoorelkaar.nl is lid onder de naam Cofince BV sinds maart 2023.
October Nederland B.V. en Max Crowdfund B.V. zijn zover ik kan zien geen lid meer en Geldvoorelkaar.nl is lid onder de naam Cofince BV sinds maart 2023.
[..] De splitsingsvergunning is reeds aangevraagd, en zal naar verwachting op het moment van uitboeken van de aankooptranche in ons bezit zijn.
Het kan dus zijn dat het geld wordt uitgeboekt zonder vergunning voor splitsen aangezien het geen voorwaarde is voor uitboeken.
In principe wordt een splitsingsvergunning (voor het kastraal mogen splitsen in appartementen) pas verleend na afronden van alle werkzaamheden. Waarschijnlijk bedoelen ze hier de omgevingsvergunning voor het bouwkundig splitsen.
Ik sla deze real estate masterclass projecten sowieso altijd over. Is niet mijn bloedgroep qua type ondernemers.
In duitsland wel hoge rentes. 9,5% 24 maanden Wel 2e hypotheek op bedrijfsruimte zonder huurders en veel miljoenen in de pitch.
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blijkbaar is men wel enthousiast voor 75% al vol. Ook maar ingeschreven
[ Bericht 3% gewijzigd door Fredericm op 09-01-2026 14:23:48 ]
[..] Als het (deels) niet was uitbetaald had ik het nu wel op onze rekening courant verwacht. Dus het zal wel uitbetaald zijn en daar heb ik eigenlijk wel wat kritische vragen over, maar ik laat het zelf maar even gaan totdat ik daadwerkelijk moet afboeken op deze lening.
Ik had de vraag toch even gesteld aan Collin. Antwoord "Zoals u correct vermeld is er een bedrag, ter hoogte van ¤ 150.000,-, aangehouden als bouwdepot. Dit bouwdepot is volledig uitgekeerd."
Gedaan. Wat ik niet weet wanneer Max en October uit Kifid gestapt zijn kan belangrijk zijn voor iemand die klacht wil indienen. Wat ik ook niet weet is wat de exacte schrijfwijze is van de naam waaronder GVE nu ingeschreven is. Heb twee varianten gezien. Kon onlinectrouwens geen link vinden naar een lijst van aangesloten platformen bij Kifid. Is die er wel? Dan zou ik graag de link hebben om in de OP te plaatsen. Google AI geeft niet de juiste lijst.
Samengevat voor Max Crowdfund: 📅 Aangesloten bij KiFiD: 06-12-2021 📅 Uitschrijving KiFiD: 11-09-2024 🧾 Klachten over tijd vóór uitschrijving kunnen nog behandeld worden (binnen reglementaire termijnen). � kifid.nl +1
quote:
📌 October De specifieke KiFiD-aansluiting voor October Nederland B.V. is beëindigd per 01-01-2024. �
Gegevens GvE
quote:
Confince B.V. arrow Aangesloten bij Kifid Dienstverlener heeft gekozen voor bindend advies
N.a.v. een vraag aan Collin kreeg ik overigens het bericht dat Art*st M*to opgelicht zou zijn, wellicht dat daarom ook geen rente meer betaald wordt. Dat is echter wel een andere boodschap dan in de officiële communicatie uit oktober waarin er wel sprake was van rentebetalingen.
Bij poging 3 kreeg ik een “antwoord” op de vraag waarom er geen rente meer betaald wordt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pffffff
[..] Ik had de vraag toch even gesteld aan Collin. Antwoord "Zoals u correct vermeld is er een bedrag, ter hoogte van ¤ 150.000,-, aangehouden als bouwdepot. Dit bouwdepot is volledig uitgekeerd."
Daar hoeven we dus niets uit te verwachten.
Ok, nee dat was te verwachten idd. De vraag rest natuurlijk hoe het precies zit met dat bouwdepot, maar goed eerst maar eens kijken hoeveel er precies terugkomt nu bij die eerste verkoop.
Op basis van de zekerheden lijkt dit wel een aardig project. Op basis van het verhaal en de hockeystick prognose een stukje minder. Verder lees ik in de pitch
quote:
Tijdens de coronaperiode is, als gevolg van sterke prijsstijgingen en leveringsproblemen, onderzocht of directe import uit Azië haalbaar was. Na afloop van de pandemie is bewust teruggekeerd naar het Europese inkoopmodel om risico’s te beperken.
maar lees ik ook:
quote:
Inmiddels is de markt gestabiliseerd en is de ondernemer voornemens de activiteiten op te schalen door middel van bulkinkoop vanuit Azië.
Ik begrijp dat ze nu dus de risico's gaan vergroten. Er zal ook flink meer winst gemaakt moeten worden om deze lening te kunnen betalen.
[..] Als de rente enigszins in de buurt komt van het oude project dan pak ik de herfinanciering ook mee. Er is altijd op tijd betaald en de ondernemer heeft al een flink stuk afgelost waardoor de ltv nog lager is.
Herfinanciering ruimtevrij is gepubliceerd tegen een rente van 6%
Nette actie van GvE om belangen investeerders te beschermen
quote:
Wij informeren u hierbij dat dit project geen doorgang zal vinden en door ons is teruggetrokken. In de afrondende fase is gebleken dat de afgesproken zekerheden niet (tijdig) kunnen worden gevestigd. Hierdoor ontstaat een hoger risicoprofiel dan binnen ons acceptatiekader past. Om die reden hebben wij besloten het project in te trekken.
Uw inleg en rente Uw volledige inleg zal aan u worden teruggestort. Daarnaast ontvangt u z.s.m. de rente die is opgebouwd vanaf de dag van volledige funding tot aan het moment van terugbetaling.
Met dit besluit beogen wij uw belangen te beschermen en te voorkomen dat onnodige risico’s worden gelopen. Zorgvuldigheid en bescherming van onze investeerders staan daarbij voorop.
[..] ze hebben de investering gewoon aan iemand anders gegund zonder enig overleg terwijl je reeds had ingelegd dat lees ik wat een boeven
is dit wel juridisch houdbaar?
Dat lees ik er niet in. GVE had hier geen andere keus dan terugtrekken want de leningvoorwaarden waren niet zoals afgesproken. Een kleinigheid hoeft geen ramp te zijn maar zekerheden kun je niet aan rommelen zonder instemming van de investeerders. Of GVE of de leningnemer iets te verwijten valt kan ik uit het korte citaat niet opmaken, mogelijk een eerste hypotheekhouder die dwars ligt? Maar wel netjes van GVE om in elk geval de rente over de wachttijd uit te betalen.
[..] Dat lees ik er niet in. GVE had hier geen andere keus dan terugtrekken want de leningvoorwaarden waren niet zoals afgesproken. Een kleinigheid hoeft geen ramp te zijn maar zekerheden kun je niet aan rommelen zonder instemming van de investeerders. Of GVE of de leningnemer iets te verwijten valt kan ik uit het korte citaat niet opmaken, mogelijk een eerste hypotheekhouder die dwars ligt? Maar wel netjes van GVE om in elk geval de rente over de wachttijd uit te betalen.
dat doet men toch bewust hebben gewoon een andere investeerder alsnog gevonden
Op vrijdag 9 januari 2026 12:15 schreef Fredericm het volgende: In duitsland wel hoge rentes. 9,5% 24 maanden Wel 2e hypotheek op bedrijfsruimte zonder huurders en veel miljoenen in de pitch.
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook maar ingeschreven
Loopt best snel, al 82% vol. Wel vreemd dat het leningnummer 51520 is. Ze zijn dus al een half jaar met Collin bezig.
[..] Loopt best snel, al 82% vol. Wel vreemd dat het leningnummer 51520 is. Ze zijn dus al een half jaar met Collin bezig.
Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
[..] Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
Wat mij betreft mag de informatievoorziening op dat punt echt wel verbeterd worden. Door de weergave van de tekst kun je niet direct herleiden dat er verliezen zijn geweest. De ene helft van de investeerders zal dit wel goed lezen en achterhalen en de andere helft denkt dat er alleen maar zwarte cijfers gehaald worden. In het kader van een transparante informatievoorziening mag een verlies ook gewoon benoemd worden.
Het pand is aangekocht voor ¤1,5M en wordt nu getaxeerd op ¤6,6M op basis van residuele waarde. Het licht lijkt op groen te staan bij de gemeente, maar als er een kink in de kabel komt, heb je dus weinig aan die LTV op papier.
Ik verbaas me over de ¤4,6M aan financieringskosten die al gemaakt zouden zijn tot aan september 2025; heb NLI daar een vraag over gesteld.
[..] Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
Merkwaardig dat verlies zonder enige uitleg. Inleg teruggetrokken.
Oók ik zit hier gelukkig niet in, heb de bubbel in vakantieparken hier destijds al een beetje voorspeld. Ik zeg niet dat hij er persoonlijk iets aan kan doen, maar dit betreft dan alweer een CCF dramaproject van coach Niels K. Het goede gevoel dat ik aanvankelijk bij deze coach had, is inmiddels sterk afgenomen.
prima : CF tegeltjeswijsheid ; beter een goed project gemist dan in een slechte ingestapt.
NW HCN in voorinschrijving meegenomen ; oogt als een prima locatie ad kop van het WC, met vlgs mij een prima verzorgingsgebied er om heen met aardig inwoners
New York Pizza Keizerswaard Rotterdam Project nr.: 1256 Financieringsbedrag: ¤ 80.000,00 Bedrijfstype: Fastfood franchise formule Kenmerk financiering: Herfinanciering Rente per jaar: 8% Categorie: Looptijd annuiteit: 48 mnd Publicatie: Maandag 12 januari 12:00 uur
[..]NW HCN in voorinschrijving meegenomen ; oogt als een prima locatie ad kop van het WC, met vlgs mij een prima verzorgingsgebied er om heen met aardig inwoners
New York Pizza Keizerswaard Rotterdam Project nr.: 1256 Financieringsbedrag: ¤ 80.000,00 Bedrijfstype: Fastfood franchise formule Kenmerk financiering: Herfinanciering Rente per jaar: 8% Categorie: Looptijd annuiteit: 48 mnd Publicatie: Maandag 12 januari 12:00 uur
Na Delft de 2e in korte tijd. Misschien zit er nog meer NYP in het vat voor ons.
[..] Na Delft de 2e in korte tijd. Misschien zit er nog meer NYP in het vat voor ons.
Zelfs de 2e NY pizza van dezelfde ondernemer binnen een week en allebei een herfinanciering van de huidige bancaire lening. Volgens de pitch heeft hij 3 vestigingen, komt er dan voor nr 3 ook eentje?
[..] Zelfs de 2e NY pizza van dezelfde ondernemer binnen een week en allebei een herfinanciering van de huidige bancaire lening. Volgens de pitch heeft hij 3 vestigingen, komt er dan voor nr 3 ook eentje?
Op zijn Facebook pagina zegt Rene Boogaart dat hij een nieuw bedrijf gaat beginnen, zou nog geen details mogen vertellen, maar zou een groot bedrijf zijn en hij zoekt daarvoor nu personeel. Ben benieuwd of daarvoor weer een HCN project komt. Hij heeft al wel de afgelopen paar maanden met 4 geborgde projecten totaal 1 miljoen opgehaald. https://www.facebook.com/reel/1305700101319479
Zie net dat de deelaflossing (aflossinkje?) van Erfurt die eind december werd verwacht, afgelopen vrijdag door de notaris is overgemaakt dus zal er morgen wel bij staan dan.
En maar meer afwachten hoe lang ze een volgende deel weer weten te rekken. In elk geval komt er nu concreet iets aan.
Op zondag 11 januari 2026 21:31 schreef lykkefund het volgende: Zie net dat de deelaflossing (aflossinkje?) van Erfurt die eind december werd verwacht, afgelopen vrijdag door de notaris is overgemaakt dus zal er morgen wel bij staan dan.
En maar meer afwachten hoe lang ze een volgende deel weer weten te rekken. In elk geval komt er nu concreet iets aan.
En binnen op de bank, een kleine 8% van de inleg. Nou nou.
Op zondag 11 januari 2026 21:31 schreef lykkefund het volgende: Zie net dat de deelaflossing (aflossinkje?) van Erfurt die eind december werd verwacht, afgelopen vrijdag door de notaris is overgemaakt dus zal er morgen wel bij staan dan.
Op woensdag 7 januari 2026 22:43 schreef ovdm het volgende: Heden 3 termijnen ontvangen voor Het Vuur LAB. B.V. 00051991. Er zal wel een update volgen, want de aflossing is de helft lager dan normaal, en ook de rente is gehalveerd.
Iemand nog iets van Collin gehoord m.b.t. Het Vuur L@b en dan met name over het halveren van de rente betaling?
Anders zal ik morgen Collin maar weer eens gaan mailen over dit project.
Jammer dat we voor GVE geen linkjes krijgen. Family Breda zou ik graag willen inleggen. LTV 59% tweede hypotheek op woonhuis. 8%. Goede reviews voor het restaurant op Tripadvisor
Op maandag 12 januari 2026 13:28 schreef Fredericm het volgende: Jammer dat we voor GVE geen linkjes krijgen. Family Breda zou ik graag willen inleggen. LTV 59% tweede hypotheek op woonhuis. 8%. Goede reviews voor het restaurant op Tripadvisor
Daarna heeft nog wel iemand anders de exploitatie gedaan want het geheel is overgenomen ergens begin 2024, maar die exploitant heeft het nu blijkbaar weer overgedragen aan iemand anders.
[..] Daarna heeft nog wel iemand anders de exploitatie gedaan want het geheel is overgenomen ergens begin 2024, maar die exploitant heeft het nu blijkbaar weer overgedragen aan iemand anders.
Zouden ze in Breda geen vette hap lusten? Lijkt er wel op....
[..] Iemand nog iets van Collin gehoord m.b.t. Het Vuur L@b en dan met name over het halveren van de rente betaling?
Anders zal ik morgen Collin maar weer eens gaan mailen over dit project.
Ik heb niets gezien of gehoord, ook niet nadat ik er vorige week een e-mail over gestuurd heb. Heel vreemd allemaal! Ik zou zeggen: stuur die e-mail maar. Misschien dat dat helpt.
[..] Ik heb niets gezien of gehoord, ook niet nadat ik er vorige week een e-mail over gestuurd heb. Heel vreemd allemaal! Ik zou zeggen: stuur die e-mail maar. Misschien dat dat helpt.
[..] Ik heb de ondernemer gemaild en om een linkje gevraagd. Ik heb ook geïnformeerd naar de contactgegevens. Nog geen reactie. Zekerheden zijn wel goed.
Op maandag 12 januari 2026 16:20 schreef Soulfreak het volgende: Vandaag de laatste termijn ontvangen van Pavarotti Kijkduin (deel 2). Die Rene weet zijn pizza's wel te verkopen.
En afgelopen vrijdag bij dit platform ook de laatste aflossing van een probleemloos project van een snackbar uit Oldemarkt van zelfde franchise als:
[..] En afgelopen vrijdag bij dit platform ook de laatste aflossing van een probleemloos project van een snackbar uit Oldemarkt van zelfde franchise als:
Dat moet dan deel 1 daarvan geweest zijn. Ik zit in deel 2 en die heeft komende maand de laatste termijn.
Zo verschuift mijn evenwicht ondertussen steeds meer van HCN naar Collin.
Ik heb intussen ook meer uitstaan bij Collin dan bij HCN, was lange tijd andersom. Maar de afgelopen paar weken heb ik wel meer HCN projecten meegenomen waaronder enkele geborgde projecten, waardoor het verschil kleiner wordt. Verschil wordt ook kleiner omdat ik recent meer vervroegde aflossingen bij Collin heb. En volgende maand staan er bij 3 Collin projecten gepland om de slottermijn af te lossen. Zonder leuke nieuwe Collin projecten zouden de 2 platformen daarna ongeveer kunnen komen qua uitstaand saldo. Maar eens kijken of die af te lossen projecten worden geherfincierd bij Collin.
Op maandag 12 januari 2026 18:00 schreef Soulfreak het volgende: Hmmm, over vervroegde aflossingen bij Collin gesproken, zie net deze in mijn inbox verschijnen. Zo daalt het uitstaand saldo bij Collin nog meer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel vervroegde aflossingen bij Collin de laatste tijd. kunnen misschien met een lagere rente oversluiten. ik ga proberen de aflossingen door te rollen naar Wero Safety op ccf als ik er op tijd bij ben......
Met nog geen 3 dozijn investeringen in ccf nog een beginner maar ik stoor mij nu al aan de berichtgeving rondom projecten die niet goed betalen. Is dat normaal?
Vandaag om 13:24 een terugboeking van de eerste termijn van Neust*dt-Gl*we. (Onherleidbaar genoeg?) Die was om 25-12-‘25 bijgeschreven. Dan zou het toch moet lukken om voor einde werkdag een berichtje de deur uit te doen?
En hartelijk dank voor al uw inzichten, al een paar projecten laten lopen door de door u scherp opgemerkte aandachtspunten.
[ Bericht 0% gewijzigd door OomColin op 12-01-2026 19:49:49 (Typfoutje) ]
[..] Veel vervroegde aflossingen bij Collin de laatste tijd. kunnen misschien met een lagere rente oversluiten. ik ga proberen de aflossingen door te rollen naar Wero Safety op ccf als ik er op tijd bij ben......
Die 8,5% rente bij Wero is wel goed, maar juist daardoor denk ik ook "waar is het addertje?" omdat er recent juist meerdere projecten met een lagere rente zijn geweest. Ik blijf nog wel even op mijn geld zitten en kijk of er komende tijd nog projecten komen waar ik me beter bij voel.
[..] Die 8,5% rente bij Wero is wel goed, maar juist daardoor denk ik ook "waar is het addertje?" omdat er recent juist meerdere projecten met een lagere rente zijn geweest
- Een (op zijn zachtst gezegd) nogal ongeloofwaardige prognose 2026 - Een negatief eigen vermogen op de balans (EV minus vordering op eigenaar). - Inkoop troep uit China e.o.
[..] - Een (op zijn zachtst gezegd) nogal ongeloofwaardige prognose 2026 - Een negatief eigen vermogen op de balans (EV minus vordering op eigenaar). - Inkoop troep uit China e.o.
Ik had hem nog niet eens helemaal goed doorgelezen, en bij wat ik wel las was ik al afgehaakt. Ik ben nooit zo gecharmeerd van voorraadfinancieringen, net als leningen alleen voor werkkapitaal. Ik hou meer van leningen om een bedrijfspand / unit aan te kopen met een 1e hypotheek daarop.
[..] En binnen op de bank, een kleine 8% van de inleg. Nou nou.
Het is bij de beesten af hoe CRE hier mee omgaat. Vanaf de zomer zijn er al updates dat de herfinanciering van diverse Duitse projecten dan eindelijk aanstaande is, en dat betalingen in laatste kwartaal 25 en eerste kwartaal 26 zullen volgen. Dan verwacht je vervolgens deelbetalingen van bijvoorbeeld 2x 50% of 1x 40% en 1x60%. Ten eerste redden ze het dan al weer niet om 2025 te halen en vervolgens wordt er dan slechts een 'muizenkeutel' uitbetaald. Als we in dit tempo doorgaan dan hebben we ons geld nog lang niet terug.
Dit soort fratsen in combinatie met het al eens eerder door Obli gememoreerde fenomeen dat CRE projecten op hetzelfde vastgoed regelmatig met andere projectnamen aanbiedt, heeft mij doen stoppen bij CRE. Investeerders worden niet serieus genomen daar. Ik had gehoopt dat er bij hen iets zou veranderen bij het verkrijgen van de Europese vergunning, dat de transparantie er zou toenemen en dat toezeggingen worden nagekomen. Maar dat is helaas allemaal niet gebeurd.
[..] Het is bij de beesten af hoe CRE hier mee omgaat. Vanaf de zomer zijn er al updates dat de herfinanciering van diverse Duitse projecten dan eindelijk aanstaande is, en dat betalingen in laatste kwartaal 25 en eerste kwartaal 26 zullen volgen. Dan verwacht je vervolgens deelbetalingen van bijvoorbeeld 2x 50% of 1x 40% en 1x60%. Ten eerste redden ze het dan al weer niet om 2025 te halen en vervolgens wordt er dan slechts een 'muizenkeutel' uitbetaald. Als we in dit tempo doorgaan dan hebben we ons geld nog lang niet terug.
Dit soort fratsen in combinatie met het al eens eerder door Obli gememoreerde fenomeen dat CRE projecten op hetzelfde vastgoed regelmatig met andere projectnamen aanbiedt, heeft mij doen stoppen bij CRE. Investeerders worden niet serieus genomen daar. Ik had gehoopt dat er bij hen iets zou veranderen bij het verkrijgen van de Europese vergunning, dat de transparantie er zou toenemen en dat toezeggingen worden nagekomen. Maar dat is helaas allemaal niet gebeurd.
Ik heb ook van meerdere projecten maximaal 10% ontvangen. Ik vind het niet erg daarmee toch een gedeelte van de inleg terug dus meer zekerheid dat alles terug komt. Er zit een project met een rente van 8,5% tussen en de anderen rond de 7% gemiddeld.En ook geen kosten ik vind het prima zo.
Ik zit er niet in, maar kan ook gewoon foutje zijn. In juni vorig jaar werd er bij een ander project na de 1e 2 maanden aflossingsvrij per ongeluk ook de 3e maand eerst alleen rente bijgeschreven. Na mailtje aan HCN werd dat 2 dagen later weer gecorrigeerd. Betreft dit het meest recente project he*emelr*ijck? Er zijn ook eerdere projecten / ander locaties geweest in 2023 en 2024. Zo ja, zou ik even HCN mailen.
Op basis van de zekerheden lijkt dit wel een aardig project. Op basis van het verhaal en de hockeystick prognose een stukje minder. Verder lees ik in de pitch [..] maar lees ik ook: [..] Ik begrijp dat ze nu dus de risico's gaan vergroten. Er zal ook flink meer winst gemaakt moeten worden om deze lening te kunnen betalen.
[..] - Een (op zijn zachtst gezegd) nogal ongeloofwaardige prognose 2026 - Een negatief eigen vermogen op de balans (EV minus vordering op eigenaar). - Inkoop troep uit China e.o.
Ik heb het project nog even doorgenomen en de meer dan terechte opmerkingen die erover op het forum zijn gemaakt. De belangrijkste heb ik nog even gebundeld.
Als het project om 10 of 11 uur online gaat ben ik wel van plan om hem tegen mijn basisbedrag mee te nemen. (Om 14.00 uur heb ik andere afspraken dus dan mis ik hem, ook prima, dan moet het zo zijn)
Ik zie ook wel wat pluspuntjes los van de al genoemde redelijk goede zekerheden. • Het is een bestaand bedrijf (8 jaar) • De vader, met de nodige ervaring, komt erbij • Mijn inschatting is dat het bedrijf niet op hele korte termijn in de problemen zal komen en er gaat 50% van de lening worden afgelost dus mocht het wel gebeuren is er vermoedelijk al weer een stukje terug. Wel de eerste 8 maanden aflossingsvrij. • De rente is denk ik passend voor het extra risico wat je loopt bij dit project.
[..] [..] [..] Ik heb het project nog even doorgenomen en de meer dan terechte opmerkingen die erover op het forum zijn gemaakt. De belangrijkste heb ik nog even gebundeld.
Als het project om 10 of 11 uur online gaat ben ik wel van plan om hem tegen mijn basisbedrag mee te nemen. (Om 14.00 uur heb ik andere afspraken dus dan mis ik hem, ook prima, dan moet het zo zijn)
Ik zie ook wel wat pluspuntjes los van de al genoemde redelijk goede zekerheden. • Het is een bestaand bedrijf (8 jaar) • De vader, met de nodige ervaring, komt erbij • Mijn inschatting is dat het bedrijf niet op hele korte termijn in de problemen zal komen en er gaat 50% van de lening worden afgelost dus mocht het wel gebeuren is er vermoedelijk al weer een stukje terug. Wel de eerste 8 maanden aflossingsvrij. • De rente is denk ik passend voor het extra risico wat je loopt bij dit project.
Het feit dat de financiering ruim gedekt is door de overwaarde is voor mij voldoende voor een basisinleg.
Plus dekkende hypotheek op woonhuis met contante waarde . Voorlopig nog inkomsten uit dienstverband. Hoge rente. Min Geen horeca ervaring. Nieuw restaurant
[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 13-01-2026 12:58:20 ]
Plus dekkende hypotheek op woonhuis met contante waarde . Voorlopig nog inkomsten uit dienstverband. Hoge rente. Min Geen horeca ervaring. Nieuw restaurant
Als ik kijk naar alles wat de afgelopen jaren in de problemen is gekomen, dan ben ik minder happig geworden op geen-ervaring horeca en software oplossingen.
Maar zit nu toch maar eens naar een eerste Duitse lening te kijken.
Op zondag 11 januari 2026 19:08 schreef Soulfreak het volgende: Op zijn Facebook pagina zegt Rene Boogaart dat hij een nieuw bedrijf gaat beginnen, zou nog geen details mogen vertellen, maar zou een groot bedrijf zijn en hij zoekt daarvoor nu personeel. Ben benieuwd of daarvoor weer een HCN project komt. Hij heeft al wel de afgelopen paar maanden met 4 geborgde projecten totaal 1 miljoen opgehaald. https://www.facebook.com/reel/1305700101319479
Vandaag meldt Rene Boogaart dat hij het failliet gegane Vapiano in de Mall of the Netherlands heeft overgenomen van de curator en daar een Pavarotti vestiging van gaat maken. De huidige Pavarotti tegenover de Mall verhuist dan daarheen en hij weet nog niet wat hij met de huidige vestiging gaat doen, dat komt later wel. https://www.facebook.com/share/v/186SYhjy5H/
[..] Als ik kijk naar alles wat de afgelopen jaren in de problemen is gekomen, dan ben ik minder happig geworden op geen-ervaring horeca en software oplossingen.
Maar zit nu toch maar eens naar een eerste Duitse lening te kijken.
Topje van de ijsberg. Deze Russische oma (hoezo onveilig land?) krijgt met voorrang (?) sociale huurwoning in Haarlem en keert gewoon terug naar Rusland (kennelijk niet echt onveilig dus). Kleinzoon verhuurt woning voor woekerprijs via AIRBNB. Gelukkig liep het goed af.
[..] Topje van de ijsberg. Deze Russische oma (hoezo onveilig land?) krijgt met voorrang (?) sociale huurwoning in Haarlem en keert gewoon terug naar Rusland (kennelijk niet echt onveilig dus). Kleinzoon verhuurt woning voor woekerprijs via AIRBNB. Gelukkig liep het goed af.
"Maar tienduizend gevallen zijn volgens het CPB wél problematisch. Vaak wonen de huiseigenaren dan in sociale huurwoningen en verhuren ze hun koophuis om er geld mee te verdienen. In een op de tien gevallen hebben huurders zelfs meerdere koopwoningen. Enkele tientallen mensen zijn volgens het CPB eigenaar van meer dan tien huizen."
Is dat dan niet gewoon heel eenvoudig op te sporen woonfraude of een gevalletje maas in de wet?