Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-01-2026 14:38:09 ]
[..] Misschien een reactie op het gezeur hier aan het eind van het jaar aangaande BOX 3 en niet willen investeren en dat men nu denkt al dan niet terecht dat we nu als reactie graag willen investeren in het nieuwe jaar en ook tegen lagere rentes.
Wie weet. De projecten stromen toch wel vol maar het zal het uiteindelijke rendement voor investeerders en in de grafieken van het platform omlaag gaan halen. Daar zit natuurlijk wel een lange vertraging tussen eer dit zichtbaar zal worden.
Voor mij persoonlijk gaat het zeker niet op. Als mijn potje "beschikbaar voor crowdfinance investeringen" te vol gaat worden stroomt het vanzelf richting ander soort investeringen zoals de beurs.
Eerste weken 2026 met lage rentes? Bij Collin is het op het moment niets. Gelukkig heb ik nog wat eerste hypotheken uit 2025 van Samen in Geld die nu begin Januari ingelegd moeten worden om wat geld naar toe door te rollen..
Misschien kan iemand tzt de openingspost mbt Kifid aanpassen:
October Nederland B.V. en Max Crowdfund B.V. zijn zover ik kan zien geen lid meer en Geldvoorelkaar.nl is lid onder de naam Cofince BV sinds maart 2023.
October Nederland B.V. en Max Crowdfund B.V. zijn zover ik kan zien geen lid meer en Geldvoorelkaar.nl is lid onder de naam Cofince BV sinds maart 2023.
[..] De splitsingsvergunning is reeds aangevraagd, en zal naar verwachting op het moment van uitboeken van de aankooptranche in ons bezit zijn.
Het kan dus zijn dat het geld wordt uitgeboekt zonder vergunning voor splitsen aangezien het geen voorwaarde is voor uitboeken.
In principe wordt een splitsingsvergunning (voor het kastraal mogen splitsen in appartementen) pas verleend na afronden van alle werkzaamheden. Waarschijnlijk bedoelen ze hier de omgevingsvergunning voor het bouwkundig splitsen.
Ik sla deze real estate masterclass projecten sowieso altijd over. Is niet mijn bloedgroep qua type ondernemers.
In duitsland wel hoge rentes. 9,5% 24 maanden Wel 2e hypotheek op bedrijfsruimte zonder huurders en veel miljoenen in de pitch.
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Blijkbaar is men wel enthousiast voor 75% al vol. Ook maar ingeschreven
[ Bericht 3% gewijzigd door Fredericm op 09-01-2026 14:23:48 ]
[..] Als het (deels) niet was uitbetaald had ik het nu wel op onze rekening courant verwacht. Dus het zal wel uitbetaald zijn en daar heb ik eigenlijk wel wat kritische vragen over, maar ik laat het zelf maar even gaan totdat ik daadwerkelijk moet afboeken op deze lening.
Ik had de vraag toch even gesteld aan Collin. Antwoord "Zoals u correct vermeld is er een bedrag, ter hoogte van ¤ 150.000,-, aangehouden als bouwdepot. Dit bouwdepot is volledig uitgekeerd."
Gedaan. Wat ik niet weet wanneer Max en October uit Kifid gestapt zijn kan belangrijk zijn voor iemand die klacht wil indienen. Wat ik ook niet weet is wat de exacte schrijfwijze is van de naam waaronder GVE nu ingeschreven is. Heb twee varianten gezien. Kon onlinectrouwens geen link vinden naar een lijst van aangesloten platformen bij Kifid. Is die er wel? Dan zou ik graag de link hebben om in de OP te plaatsen. Google AI geeft niet de juiste lijst.
Samengevat voor Max Crowdfund: 📅 Aangesloten bij KiFiD: 06-12-2021 📅 Uitschrijving KiFiD: 11-09-2024 🧾 Klachten over tijd vóór uitschrijving kunnen nog behandeld worden (binnen reglementaire termijnen). � kifid.nl +1
quote:
📌 October De specifieke KiFiD-aansluiting voor October Nederland B.V. is beëindigd per 01-01-2024. �
Gegevens GvE
quote:
Confince B.V. arrow Aangesloten bij Kifid Dienstverlener heeft gekozen voor bindend advies
N.a.v. een vraag aan Collin kreeg ik overigens het bericht dat Art*st M*to opgelicht zou zijn, wellicht dat daarom ook geen rente meer betaald wordt. Dat is echter wel een andere boodschap dan in de officiële communicatie uit oktober waarin er wel sprake was van rentebetalingen.
Bij poging 3 kreeg ik een “antwoord” op de vraag waarom er geen rente meer betaald wordt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Pffffff
[..] Ik had de vraag toch even gesteld aan Collin. Antwoord "Zoals u correct vermeld is er een bedrag, ter hoogte van ¤ 150.000,-, aangehouden als bouwdepot. Dit bouwdepot is volledig uitgekeerd."
Daar hoeven we dus niets uit te verwachten.
Ok, nee dat was te verwachten idd. De vraag rest natuurlijk hoe het precies zit met dat bouwdepot, maar goed eerst maar eens kijken hoeveel er precies terugkomt nu bij die eerste verkoop.
Op basis van de zekerheden lijkt dit wel een aardig project. Op basis van het verhaal en de hockeystick prognose een stukje minder. Verder lees ik in de pitch
quote:
Tijdens de coronaperiode is, als gevolg van sterke prijsstijgingen en leveringsproblemen, onderzocht of directe import uit Azië haalbaar was. Na afloop van de pandemie is bewust teruggekeerd naar het Europese inkoopmodel om risico’s te beperken.
maar lees ik ook:
quote:
Inmiddels is de markt gestabiliseerd en is de ondernemer voornemens de activiteiten op te schalen door middel van bulkinkoop vanuit Azië.
Ik begrijp dat ze nu dus de risico's gaan vergroten. Er zal ook flink meer winst gemaakt moeten worden om deze lening te kunnen betalen.
[..] Als de rente enigszins in de buurt komt van het oude project dan pak ik de herfinanciering ook mee. Er is altijd op tijd betaald en de ondernemer heeft al een flink stuk afgelost waardoor de ltv nog lager is.
Herfinanciering ruimtevrij is gepubliceerd tegen een rente van 6%
Nette actie van GvE om belangen investeerders te beschermen
quote:
Wij informeren u hierbij dat dit project geen doorgang zal vinden en door ons is teruggetrokken. In de afrondende fase is gebleken dat de afgesproken zekerheden niet (tijdig) kunnen worden gevestigd. Hierdoor ontstaat een hoger risicoprofiel dan binnen ons acceptatiekader past. Om die reden hebben wij besloten het project in te trekken.
Uw inleg en rente Uw volledige inleg zal aan u worden teruggestort. Daarnaast ontvangt u z.s.m. de rente die is opgebouwd vanaf de dag van volledige funding tot aan het moment van terugbetaling.
Met dit besluit beogen wij uw belangen te beschermen en te voorkomen dat onnodige risico’s worden gelopen. Zorgvuldigheid en bescherming van onze investeerders staan daarbij voorop.
[..] ze hebben de investering gewoon aan iemand anders gegund zonder enig overleg terwijl je reeds had ingelegd dat lees ik wat een boeven
is dit wel juridisch houdbaar?
Dat lees ik er niet in. GVE had hier geen andere keus dan terugtrekken want de leningvoorwaarden waren niet zoals afgesproken. Een kleinigheid hoeft geen ramp te zijn maar zekerheden kun je niet aan rommelen zonder instemming van de investeerders. Of GVE of de leningnemer iets te verwijten valt kan ik uit het korte citaat niet opmaken, mogelijk een eerste hypotheekhouder die dwars ligt? Maar wel netjes van GVE om in elk geval de rente over de wachttijd uit te betalen.
[..] Dat lees ik er niet in. GVE had hier geen andere keus dan terugtrekken want de leningvoorwaarden waren niet zoals afgesproken. Een kleinigheid hoeft geen ramp te zijn maar zekerheden kun je niet aan rommelen zonder instemming van de investeerders. Of GVE of de leningnemer iets te verwijten valt kan ik uit het korte citaat niet opmaken, mogelijk een eerste hypotheekhouder die dwars ligt? Maar wel netjes van GVE om in elk geval de rente over de wachttijd uit te betalen.
dat doet men toch bewust hebben gewoon een andere investeerder alsnog gevonden
Op vrijdag 9 januari 2026 12:15 schreef Fredericm het volgende: In duitsland wel hoge rentes. 9,5% 24 maanden Wel 2e hypotheek op bedrijfsruimte zonder huurders en veel miljoenen in de pitch.
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook maar ingeschreven
Loopt best snel, al 82% vol. Wel vreemd dat het leningnummer 51520 is. Ze zijn dus al een half jaar met Collin bezig.
[..] Loopt best snel, al 82% vol. Wel vreemd dat het leningnummer 51520 is. Ze zijn dus al een half jaar met Collin bezig.
Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
[..] Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
Wat mij betreft mag de informatievoorziening op dat punt echt wel verbeterd worden. Door de weergave van de tekst kun je niet direct herleiden dat er verliezen zijn geweest. De ene helft van de investeerders zal dit wel goed lezen en achterhalen en de andere helft denkt dat er alleen maar zwarte cijfers gehaald worden. In het kader van een transparante informatievoorziening mag een verlies ook gewoon benoemd worden.
Het pand is aangekocht voor ¤1,5M en wordt nu getaxeerd op ¤6,6M op basis van residuele waarde. Het licht lijkt op groen te staan bij de gemeente, maar als er een kink in de kabel komt, heb je dus weinig aan die LTV op papier.
Ik verbaas me over de ¤4,6M aan financieringskosten die al gemaakt zouden zijn tot aan september 2025; heb NLI daar een vraag over gesteld.
[..] Ik sla deze investering over omdat het bedrijf al jaren verlies draait en dat volgens de prognoses voorlopig zo blijft. De positieve kasstroom komt vooral door nieuwe leningen en niet uit de normale bedrijfsvoering.
Merkwaardig dat verlies zonder enige uitleg. Inleg teruggetrokken.