SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja zoiets jaquote:Op donderdag 15 januari 2026 14:02 schreef obligataire het volgende:
[..]
Te hoog ingezet, geen belangstelling, lager ingezet, nog steeds geen belangsteling, dan Collin maar bellen die maken er wel een mooi verhaal van.
213 investeerders vonden het blijkbaar wel een mooi verhaal en de lening is intussen vol, zonder mij. Ik heb wel de aanhangerman en zijn maatje meegenomen.quote:Op donderdag 15 januari 2026 14:02 schreef obligataire het volgende:
[..]
Te hoog ingezet, geen belangstelling, lager ingezet, nog steeds geen belangsteling, dan Collin maar bellen die maken er wel een mooi verhaal van.
De staat van het pand vormt een solide basis voor verdere optimalisatie en waardecreatie. De door de huidige eigenaren reeds uitgewerkte plannen zullen door ervaren architecten en bouwkundige adviseurs worden doorontwikkeld en afgestemd met de gemeente.quote:Op donderdag 15 januari 2026 15:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Project van Serkan loopt nog niet zo snel
https://investeren.sameni(...)richt-scharnerweg-36
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.CCF is eerste hypotheekhouder. In de pitch staat nergens iets over een 2e hypotheekhouder. Gezien het leenbedrag is dit ook niet nodig.
Blijkbaar is er ergens toestemming gegeven om een 2e hypotheek te vestigen.
Nu ligt er een onderhands bod en gaat de 2e hypotheekhouder niet akkoord en moet het pand geveild worden met kans op restschuld.
Een enkele (flinke) ketser daargelaten, doen ze het goed en zeker in de breedte. Toch zou ik fijn vinden als er wat meer serieuze concurrentie was. Spreiding is nu eenmaal altijd beter. Mijn portefeuille is ook meer dan de helft Collin. Ik zou best meer elders willen onderbrengen maar vooralsnog hebben andere platformen relatief meer problemen en/of is de recovery en communicatie ruk.quote:Op donderdag 15 januari 2026 14:43 schreef polquito1971 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hij bedoelt OVERweging
Maar wat is het probleem dat CCF overwogen is?
Rendement is goed en ze doen verder ook geen gekke dingen toch?
Deze wijze keuze zal zal in de toekomst minder leesvoer van Collin Beheerteam opleveren.quote:Op donderdag 15 januari 2026 15:33 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
213 investeerders vonden het blijkbaar wel een mooi verhaal en de lening is intussen vol, zonder mij. Ik heb wel de aanhangerman en zijn maatje meegenomen.
Het is dat het op reguliere kantoortijden zal zijn, anders had het me wel een leuke baan ernaast geleken.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:38 schreef obligataire het volgende:
[..]
Deze wijze keuze zal zal in de toekomst minder leesvoer van Collin Beheerteam opleveren.![]()
quote:Op donderdag 15 januari 2026 17:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Kan iemand wat zeggen over de bakker.Ik ken het project niet maar begrijp ik nu dat Collin zonder toestemming, of zelfs maar zonder te melden, achteraf toestemming heeft gegeven om een 2e hypotheek te vestigen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.CCF is eerste hypotheekhouder. In de pitch staat nergens iets over een 2e hypotheekhouder. Gezien het leenbedrag is dit ook niet nodig.
Blijkbaar is er ergens toestemming gegeven om een 2e hypotheek te vestigen.
Nu ligt er een onderhands bod en gaat de 2e hypotheekhouder niet akkoord en moet het pand geveild worden met kans op restschuld.
Dat is wel de hoop ja.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:38 schreef obligataire het volgende:
[..]
Deze wijze keuze zal zal in de toekomst minder leesvoer van Collin Beheerteam opleveren.![]()
Daar lijkt het wel op, maar moet er altijd om toestemming gevraagd worden? Is het niet zo dat daarvoor een verbod op 2e hypotheek (negatieve hypotheekverklaring) in de akte moet staan zodat er toestemming gevraagd moet worden, en als dat er niet staat er standaard toestemming is? Is er iemand onder de meelezers met meer juridisch kennis die precies weet hoe dit zit? Want wat is anders de waarde van die verklaring als er toch altijd om toestemming gevraagd moet worden.quote:Op donderdag 15 januari 2026 18:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik ken het project niet maar begrijp ik nu dat Collin zonder toestemming, of zelfs maar zonder te melden, achteraf toestemming heeft gegeven om een 2e hypotheek te vestigen?
quote:Op donderdag 15 januari 2026 14:50 schreef ovdm het volgende:
E.S.H. Salib en E. Ion
¤ 1.000.000 | 7,0 % rente | 18 maanden
Linkje:Rente had een procentje hoger mogen zijn maar verder lijkt me dit wel een aardige. Hun restaurant krijgt goede waarderingen en bestaat al 10 jaar. Het pand wat ze gaan verbouwen heeft wel een lelijke scheur in de ronde gevel, ik denk kwa constructie niet kritisch maar blijkbaar een zwak punt want het is al eerder gerepareerd en het blok verderop heeft hetzelfde probleem.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prima project, maar ja, 6%...quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:39 schreef Jaco078 het volgende:
LINKJE Hhz
https://www.collincrowdfu(...)d3159fda29a9df0528b7
Geen idee want Collin geeft ons in principe de akte niet.quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:26 schreef tnhb het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op, maar moet er altijd om toestemming gevraagd worden? Is het niet zo dat daarvoor een verbod op 2e hypotheek (negatieve hypotheekverklaring) in de akte moet staan zodat er toestemming gevraagd moet worden, en als dat er niet staat er standaard toestemming is? Is er iemand onder de meelezers met meer juridisch kennis die precies weet hoe dit zit? Want wat is anders de waarde van die verklaring als er toch altijd om toestemming gevraagd moet worden.
Via streetview & kadastrale wordt ik nog niet zo vrolijk vd panden/locatie en de staat van het complex, zal ongetwijfeld de waarde wel hebben, maar courant?quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:39 schreef Jaco078 het volgende:
LINKJE Hhz
https://www.collincrowdfu(...)d3159fda29a9df0528b7
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/LEE01/D/5396
Ook het pand a d Parelstraat vd metaalslijper kan wel een poetsbeurt , schilderen en een keer hovenieren gebruiken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.verder als je naar de buurman (Kolk) kijkt in de streetview en birdseye denk ik aan zijn goede voorraadadministratie. ??? Hoe vol ken je het hebben?
[ Bericht 3% gewijzigd door peterc op 15-01-2026 21:06:32 ]
De notaris zal voor zover ik weet altijd toestemming vragen aan de eerste hypotheekhouder. Het kan in de akte staan, maar ook in de algemene voorwaarden of nog ergens anders, en de notaris gaat die niet allemaal zitten doorlezen natuurlijk (met het risico dat hij iets mist). Volgens de AV van Collin moet er toestemming worden gevraagd, zie art. 35 (of art. 33 van de pre-2023 AV) van de algemene voorwaarden.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:37 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Geen idee want Collin geeft ons in principe de akte niet.
Als het een goede akte is zal er iets over in staan dat dit niet zonder toestemming mogelijk is. Een hypotheekakte van een bank heeft eigenlijk altijd een dergelijke paragraaf.
Negatieve hypotheek verklaring is meer als je zelf geen hypotheekhouder bent. Deze is altijd moreel omdat een notaris niet kan weten dat dit ergens is afgesproken.quote:Op donderdag 15 januari 2026 19:26 schreef tnhb het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op, maar moet er altijd om toestemming gevraagd worden? Is het niet zo dat daarvoor een verbod op 2e hypotheek (negatieve hypotheekverklaring) in de akte moet staan zodat er toestemming gevraagd moet worden, en als dat er niet staat er standaard toestemming is? Is er iemand onder de meelezers met meer juridisch kennis die precies weet hoe dit zit? Want wat is anders de waarde van die verklaring als er toch altijd om toestemming gevraagd moet worden.
Zo werkt het volgens mij ook.quote:Op donderdag 15 januari 2026 21:20 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Negatieve hypotheek verklaring is meer als je zelf geen hypotheekhouder bent. Deze is altijd moreel omdat een notaris niet kan weten dat dit ergens is afgesproken.
Als je een 1e hypotheekhouder bent, zal volgens mij de notaris altijd toestemming vragen tot vestigen van een 2e recht aan de 1e hypotheekhouder. Deze staan ingeschreven in een register die door elke notaris geraadpleegd moet worden.
Zoals nu blijkt wordt het risico groter door een later toegevoegde tweede hypotheek. Dus collin zou inderdaad toestemming moeten vragen aan haar investeerders en daar zou bijvoorbeeld een hogere rente tegenover kunnen staan voor het extra ricico van het tegen houden van een onderhandse veroop in toekomst.quote:Op donderdag 15 januari 2026 22:35 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Zo werkt het volgens mij ook.
Als Collin dat gedaan heeft zonder overleg/kennisgeving zou ik dat slecht vinden.
Zoals blijkt uit dit voorbeeld kunnen investeerders hierdoor benadeeld worden zonder dat ze dit risico hebben kunnen meewegen.
En zo'n paragraaf zou er lijkt me niet in staan als het allemaal al goed geregeld zou zijn zonder en een notaris gewoon altijd die toestemming moet vragen, ongeacht de aanwezigheid van zo'n paragraaf. Zover mijn info gaat moet de notaris het alleen als zo'n passage in de geregistreerde hypotheekakte staat en is het geen verplichting als er niet zoiets in staat. Dat er notarissen zijn die het wel doen is wat anders, er zijn er gewoon die soms net op het randje lopen en er zijn er die een veilig marge aanhouden, net zoals dat ook bij andere beroepsgroepen gebeurd.quote:Op donderdag 15 januari 2026 20:37 schreef Horsemen het volgende:
Een hypotheekakte van een bank heeft eigenlijk altijd een dergelijke paragraaf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al met al viel het me over de hele portefeuille nog best mee:
Achterstanden: 5,9% van de portefeuille waarbij een deel ook panden zijn die vertraagd zijn bij de verkoop
Voorziening: 1,1% van de portefeuille
Ik heb de AFM 'richtijn' van 100% afschrijven na 3 maanden losgelaten en heb gewoon zelf een inschatting gemaakt op basis van de situatie van een project en de dekking van de zekerheden. Voor bijna de helft van de projecten is helemaal geen voorziening nodig maar ook een aantal projecten waar ik de helft en in een enkel geval zelfs volledig af schrijf.
quote:Op vrijdag 16 januari 2026 10:08 schreef Faraday01 het volgende:
Heb een overzicht gemaakt van de achterstanden en voorzieningen per 1-1-2026 zodat ik dat volgend jaar niet allemaal na hoef te zoeken. Daarbij ben ik voor de voorzieningen vaak wat strenger dan het platform . Als voorbeeld rekent Collin voor een bepaald project nog helemaal geen voorziening terwijl ik 50% reken omdat het om een bouwproject gaat met grote problemen en de dekking van de hypotheek wat mij betreft helemaal niet zo zeker is.
Gaat om:Heb je de portefeuille in box 2 of 3?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al met al viel het me over de hele portefeuille nog best mee:
Achterstanden: 5,9% van de portefeuille waarbij een deel ook panden zijn die vertraagd zijn bij de verkoop
Voorziening: 1,1% van de portefeuille
Ik heb de AFM 'richtijn' van 100% afschrijven na 3 maanden losgelaten en heb gewoon zelf een inschatting gemaakt op basis van de situatie van een project en de dekking van de zekerheden. Voor bijna de helft van de projecten is helemaal geen voorziening nodig maar ook een aantal projecten waar ik de helft en in een enkel geval zelfs volledig af schrijf.
Indien box 3 is de afm richtlijn toch gunstiger tenzij je het werkelijk rendement lager wilt hebben in een volgend jaar
Box 3. Ik heb het gewoon realistisch willen doen en bovendien kom je dan ook in allerlei andere discussies terecht omdat het aantal dagen achterstand ook door platforms soms bewust lager wordt gehoudenquote:Op vrijdag 16 januari 2026 10:24 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Heb je de portefeuille in box 2 of 3?
Indien box 3 is de afm richtlijn toch gunstiger tenzij je het werkelijk rendement lager wilt hebben in een volgend jaar
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |