abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219826452
Nieuwe update Kinder*outlet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerder was sprake van een erfenis die op enig moment vrij zou komen, maar dat ging niet door. Nu dus mogelijk een schenking.
pi_219826789
Zijn er hier investeerders die gisteren bij de aflossing van k.a.f.van kilsdonk, de renteberekening hebben bekeken? Zoals ik het bekijk krijg ik 6 maanden boeterente, alleen over de laatste maand wordt geen rente gegeven(12 dec t/m 12 jan).

In het bericht staat afgelost 12 jan 2026, of zou deze al in het oude jaar zijn afgelost? Voor de ondernemer gunstiger lijkt me.

Hetzelfde geval GUBO bouw, klopt de uitgekeerde rente ook niet.
pi_219826852
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 17:00 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Het is niet verboden, er is slechts een inkomenscheck bij het betrekken van de huurwoning, daarna niet meer. Het aantal huurders dat (veel) meer is gaan verdienen en niet meer in aanmerking zou komen voor een sociale huurwoning (zgn scheefhuur) is nog veel groter dan deze gevallen natuurlijk. Maar ook die mogen blijven zitten, ze betalen alleen wat meer huurverhoging.
Je hebt zelfs mensen die in een sociale huurwoning zitten en in crowdfunding investeren... :W
pi_219827025
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 18:35 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Je hebt zelfs mensen die in een sociale huurwoning zitten en in crowdfunding investeren... :W
Het woononderzoek WoON2024 laat zien dat in 2024 177.200 huishoudens goedkoop scheefwonen in corporatiewoningen. Al jarenlang gaat het om 7 tot 8% van de huurders bij corporaties.

Bron: https://aedes.nl/over-aedes/hoe-zit-het-nu-met-scheefwonen
pi_219827093
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 09:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik heb het project nog even doorgenomen en de meer dan terechte opmerkingen die erover op het forum zijn gemaakt. De belangrijkste heb ik nog even gebundeld.

Als het project om 10 of 11 uur online gaat ben ik wel van plan om hem tegen mijn basisbedrag mee te nemen. (Om 14.00 uur heb ik andere afspraken dus dan mis ik hem, ook prima, dan moet het zo zijn)

Ik zie ook wel wat pluspuntjes los van de al genoemde redelijk goede zekerheden.
• Het is een bestaand bedrijf (8 jaar)
• De vader, met de nodige ervaring, komt erbij
• Mijn inschatting is dat het bedrijf niet op hele korte termijn in de problemen zal komen en er gaat 50% van de lening worden afgelost dus mocht het wel gebeuren is er vermoedelijk al weer een stukje terug. Wel de eerste 8 maanden aflossingsvrij.
• De rente is denk ik passend voor het extra risico wat je loopt bij dit project.
De maaltijd is al op maar ik had nog een potje mosterd wat ik wilde delen maar waar ik vandaag overdag geen tijd voor had.

De naam van het bedrijf is uiteraard afgeleid uit de naam van de ondernemer en bestaat wellicht al langer dan dat Europese betalingssysteem. Het feit dat er geen fatsoenlijke website is kan ik ook wel begrijpen, de handel zal vooral met de mobiel via het netwerk van de ondernemer gaan, met hoogstens een opdrachtbevestiging en rekening via de e-mail. Dus een eigen domeinnaam is handig (geen hotmail.com adres), maar een website niet nodig.

quote:
Recent is de vader van Wessel toegetreden tot het bedrijf, (...) hij is al ruim 30 jaar actief in deze branche
quote:
Daarnaast omvatten de vlottende activa een rekening-courantvordering op de DGA ter hoogte van ¤ 116.000,-. Het vreemd vermogen bestaat uit een autoleaseverplichting en een lening verkregen via de firma waar vader eerder heeft gewerkt, waarop maandelijks een bedrag van ¤ 1.000,- wordt afgelost.
Ik ben nu nadrukkelijk aan het speculazen maar ik krijg de indruk dat het bedrijf waar pa werkte goederen geleverd heeft die nog betaald moeten worden, vandaar de lening. De opbrengst van die goederen zijn echter in de woning gestoken (vordering op de directeur). Omdat pa zijn (oud-)collega's weer recht in de ogen wil kunnen kijken probeert hij nu zijn zoon weer op het rechte pad te krijgen.

quote:
... omzet behaald van ¤ 201.000,- op basis van de kolommenbalans
Wat moet ik daaruit opmaken? Er is geen administratie waaruit de omzet blijkt of de accountant heeft geen tijd maar de balans geeft een redelijke indruk?

Zo, alweer veel te veel tijd gestoken in een project waar ik toch niet in ging investeren.
pi_219827122
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:07 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Wat moet ik daaruit opmaken? Er is geen administratie waaruit de omzet blijkt of de accountant heeft geen tijd maar de balans geeft een redelijke indruk?
De kolommenbalans is de basis voor de verdere uitwerking van de jaarrekening en omvat dus ook de winst-en-verliesrekening. Alleen heb je kolommenbalansen (goed en netjes geboekt, klaar om een jaarrekening van te maken) en kolommenbalansen (stagiair heeft maar wat ingeklopt wat hem wel aardig leek).
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_219827154
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 18:27 schreef quepos het volgende:
Zijn er hier investeerders die gisteren bij de aflossing van k.a.f.van kilsdonk, de renteberekening hebben bekeken? Zoals ik het bekijk krijg ik 6 maanden boeterente, alleen over de laatste maand wordt geen rente gegeven(12 dec t/m 12 jan).

In het bericht staat afgelost 12 jan 2026, of zou deze al in het oude jaar zijn afgelost? Voor de ondernemer gunstiger lijkt me.

Hetzelfde geval GUBO bouw, klopt de uitgekeerde rente ook niet.
Lijkt inderdaad zo, maar ik denk dat dit te maken heeft met de 10% boetevrije aflossing
quote:
Geldnemer heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente.
pi_219827232
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:09 schreef nostra het volgende:

[..]
De kolommenbalans is de basis voor de verdere uitwerking van de jaarrekening en omvat dus ook de winst-en-verliesrekening. Alleen heb je kolommenbalansen (goed en netjes geboekt, klaar om een jaarrekening van te maken) en kolommenbalansen (stagiair heeft maar wat ingeklopt wat hem wel aardig leek).
Een kolommenbalans is nog verre van een jaarrekening. Vaak zie je bij MKB dat er nog veel aangepast moet worden alvorens je een solide kolommenbalans -> jaarrekening hebt. Heel vaak worden voorraden slechts 1x per jaar geïnventariseerd. Een afname van van de voorraad, of afschrijving op die voorraad, zul je vaak niet terugzien op de ruwe kolommenbalans. Of allerlei verplichtingen/overlopende posten die nog geboekt moeten worden. Ga er maar van uit dat er nog een stevige (winst)correctie geboekt moet worden.
Pecunia non olet
pi_219827248
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 14:09 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Als ik kijk naar alles wat de afgelopen jaren in de problemen is gekomen, dan ben ik minder happig geworden op geen-ervaring horeca en software oplossingen.

Maar zit nu toch maar eens naar een eerste Duitse lening te kijken.

https://www.collincrowdfu(...)ragen-vi-gmbh-co-kg/

Is daar al meer ervaring mee?
Ik lees:
* ¤1.450.000 voor 928 garageboxen, dat is grofweg ¤1500 per box. Ik vraag me af in wat voor staat die hokjes zijn. Betonrot met asbest daken? Edit: denk dat dit ze zijn, lijkt mee te vallen
* bezettingsgraad van 45%. Bij CRE noemen ze dat "een groot opwaarts huurpotentieel", ikzelf denk dat het aanbod hier de vraag ver overstijgt
* recht van erfpacht van het onroerend goed in Duitsland. Geen idee hoe vergelijkbaar dat is met een eerste hypotheek in Nederland

Ik ben niet wild enthousiast.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 13-01-2026 19:42:33 (streetview link) ]
pi_219827258
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:13 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Lijkt inderdaad zo, maar ik denk dat dit te maken heeft met de 10% boetevrije aflossing
[..]

Ik had bij de aflossing gister de rente nagerekend en rekeninghoudend met de 10% boetevrije aflossing per jaar klopt het.

Bij GUBO kan ik alleen niet zien dat die ook die 10% boetevrije aflossing heeft en kom ik net als quepos niet uit op het door Collin betaalde bedrag aan rente. Daar staat dan wel weer in de voorwaarden dat bij verkoop van een woonhuis ¤75.000 vergoedingsvrij moet worden afgelost, maar als dat het geval zou zijn geweest hebben we weer teveel rente ontvangen.
pi_219827326
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Een kolommenbalans is nog verre van een jaarrekening. Vaak zie je bij MKB dat er nog veel aangepast moet worden alvorens je een solide kolommenbalans -> jaarrekening hebt. Heel vaak worden voorraden slechts 1x per jaar geïnventariseerd. Een afname van van de voorraad, of afschrijving op die voorraad, zul je vaak niet terugzien op de ruwe kolommenbalans. Of allerlei verplichtingen/overlopende posten die nog geboekt moeten worden. Ga er maar van uit dat er nog een stevige (winst)correctie geboekt moet worden.
Die kans is zeker groot, ligt er simpelweg aan of dat ding samenstelwaardig is of niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je niet even een week langer wacht en er een concept-jaarrekening laat liggen (en als de accountant daar geen tijd voor heeft, heb jijzelf niet goed gepland).
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_219827406
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Die kans is zeker groot, ligt er simpelweg aan of dat ding samenstelwaardig is of niet. Ik snap ook niet zo goed waarom je niet even een week langer wacht en er een concept-jaarrekening laat liggen (en als de accountant daar geen tijd voor heeft, heb jijzelf niet goed gepland).
Hij zit erg krap bij kas wat waarschijnlijk de reden is voor dit wanhoopsoffensief om zijn half slapende onderneming weer vlot te trekken en zich de crediteuren weer een tijdje van het lijf te houden. Dus die accountant zal ook wel van de Collin lening betaald moeten gaan worden.

Is een taxatie van 676K op dit hutje realistisch? Courant is het wel, maar vind het toch een hele hap geld.
Ik zie meen ik een tuinhuisje en een kantoortje achter het huis wat er bij lijkt te horen.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Reviews:
https://wanderlog.com/pla(...)m_source=chatgpt.com

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 13-01-2026 19:55:39 ]
Pecunia non olet
pi_219827479
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:28 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik had bij de aflossing gister de rente nagerekend en rekeninghoudend met de 10% boetevrije aflossing per jaar klopt het.

Bij GUBO kan ik alleen niet zien dat die ook die 10% boetevrije aflossing heeft en kom ik net als quepos niet uit op het door Collin betaalde bedrag aan rente. Daar staat dan wel weer in de voorwaarden dat bij verkoop van een woonhuis ¤75.000 vergoedingsvrij moet worden afgelost, maar als dat het geval zou zijn geweest hebben we weer teveel rente ontvangen.
GUBO lijkt niet helemaal te verklaren inderdaad. Als huis niet is verkocht lijkt boeterente te weinig. Als huis wel is verkocht lijkt boeterente te veel.

Edit:
1 van de huizen lijkt verkocht te zijn:
https://www.funda.nl/deta(...)=share-listing-modal
pi_219827580
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:45 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hij zit erg krap bij kas wat waarschijnlijk de reden is voor dit wanhoopsoffensief om zijn half slapende onderneming weer vlot te trekken en zich de crediteuren weer een tijdje van het lijf te houden. Dus die accountant zal ook wel van de Collin lening betaald moeten gaan worden.

Is een taxatie van 676K op dit hutje realistisch?
Dit huis zit om de hoek, ook uit 1970 en is een stuk kleiner. Buurtprijs is ca. 4k/m2 dus de dekking zou normaal gesproken goed moeten zijn.
pi_219828010
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
GUBO lijkt niet helemaal te verklaren inderdaad. Als huis niet is verkocht lijkt boeterente te weinig. Als huis wel is verkocht lijkt boeterente te veel.

Edit:
1 van de huizen lijkt verkocht te zijn:
https://www.funda.nl/deta(...)=share-listing-modal
Ik vond onderstaande update nog tussen mijn updates. Was 1 dag na livegang verstuurd, staat niet bij de updates van project zelf.

quote:
Wijziging leningvoorwaarden GUBO Bouw
Van: Collin Crowdfund N.V.
03-09-2024 15:07
Beste investeerder,

U heeft geïnvesteerd in de investeringskans van GUBO BouwPer abuis is in de pitch de volgende passage niet vermeld:

Geldnemer heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven;
U heeft de mogelijkheid om uw investering te wijzigen, indien u uw investering behoud zal bovenstaande wijziging ook op uw investering van toepassing zijn.

Onze excuses voor het ongemak.

Hierbij de link naar de pitch: GUBO Bouw

Met vriendelijke groet,
Dus toch 10% boetevrij. Waarom heeft Collin dit niet alsnog toegevoegd aan de pitch (met de mededeling dat dit per abuis in eerste instantie niet vermeld was)?
Het staat wel in de leningovereenkomst bij het project.

[ Bericht 1% gewijzigd door Soulfreak op 13-01-2026 21:12:21 ]
pi_219828755
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:27 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik lees:
* ¤1.450.000 voor 928 garageboxen, dat is grofweg ¤1500 per box. Ik vraag me af in wat voor staat die hokjes zijn. Betonrot met asbest daken? Edit: denk dat dit ze zijn, lijkt mee te vallen
* bezettingsgraad van 45%. Bij CRE noemen ze dat "een groot opwaarts huurpotentieel", ikzelf denk dat het aanbod hier de vraag ver overstijgt
* recht van erfpacht van het onroerend goed in Duitsland. Geen idee hoe vergelijkbaar dat is met een eerste hypotheek in Nederland

Ik ben niet wild enthousiast.
Welke boxen zijn het dan? Gek dat niet genoemd is waarop we hypotheek krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 14-01-2026 00:07:30 ]
  dinsdag 13 januari 2026 @ 22:25:49 #117
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219829030
quote:
7s.gif Op maandag 12 januari 2026 21:28 schreef Collin63 het volgende:
Ik heb ook van meerdere projecten maximaal 10% ontvangen. Ik vind het niet erg daarmee toch een gedeelte van de inleg terug dus meer zekerheid dat alles terug komt. Er zit een project met een rente van 8,5% tussen en de anderen rond de 7% gemiddeld.En ook geen kosten ik vind het prima zo.
Dat is inderdaad wel zo en ik heb er financieel ook geen problemen mee als projecten met een marktconforme rente (of liever nog iets hoger) wat uitlopen. Maar bij de garageboxen in Erfurt is dat natuurlijk absoluut niet het geval.
Mijn ergernis zit hem vooral in het feit dat er op voorhand totaal niet concreet wordt gemaakt wat de herstructuringen van de financieringen zijn, dan wel wat de aflossingsplannen inhouden.
Als je 'aan de bal bent' dan kun je toch (bijvoorbeeld) communiceren Q4-25: 30%, Q1-26: 40%, Q2-26: 30% aflossing.
Ik heb de indruk dat er alleen een tijdsplan is verstrekt en dat ze vervolgens bij CRE afwachten wat er werkelijk wordt overgemaakt.
pi_219829172
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 19:45 schreef obligataire het volgende:

[..]

Is een taxatie van 676K op dit hutje realistisch? Courant is het wel, maar vind het toch een hele hap geld.
Ik zie meen ik een tuinhuisje en een kantoortje achter het huis wat er bij lijkt te horen.

https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Reviews:
https://wanderlog.com/pla(...)m_source=chatgpt.com
Op basis van de woz waarde zou het ook dekkend moeten zijn. Ook de omliggende woningen zitten globaal in de zelfde prijsklasse.
pi_219830257
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2026 21:53 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Welke boxen zijn het dan? Gek dat niet genoemd is waarop we hypotheek krijgen.
De maps link lijkt ook op mijn telefoon niet te werken, op de pc wel. Probeer anders deze eens.

Edit - stukje historie:
https://www.mz.de/lokal/k(...)ch-die-decke-3136634
https://www.mz.de/lokal/k(...)en-abzusehen-3136699

[ Bericht 8% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 14-01-2026 10:21:36 ]
pi_219830620
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 09:05 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
De maps link lijkt ook op mijn telefoon niet te werken, op de pc wel. Probeer anders deze eens.
Bedankt. Niets voor opslagman. De grond zal toch ook wel waarde hebben. Zal er avonds wel luguber uit zien
pi_219831684
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2026 10:07 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Bedankt. Niets voor opslagman. De grond zal toch ook wel waarde hebben. Zal er avonds wel luguber uit zien
Vanaf 1 euro per dag te huur: https://www.google.com/ma(...)EwMDc5MjA2N0gBUAM%3D
pi_219831738
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2026 12:57 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vanaf 1 euro per dag te huur: https://www.google.com/ma(...)EwMDc5MjA2N0gBUAM%3D
Weer goed gevonden.

Wat een troosteloze omgeving....
pi_219832204
Nieuwe van CCF

Park 55 Bauträger GmbH
¤ 4.025.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

https://www.collincrowdfu(...)baba0090bbaa6b91a364
pi_219832249
quote:
14s.gif Op woensdag 14 januari 2026 13:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Weer goed gevonden.

Wat een troosteloze omgeving....
Het hele terrein lijkt vol te liggen met zonnepanelen, er waren tijden dat daar in D een leuk centje mee te verdienen was (mogelijk nog wel, dat weet ik niet, ik heb het over 10 a 15 jaar geleden)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')