SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorgIl mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
Hoe ging het vorige D66/VVD-kabinet? Liep dat een beetje soepel?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Iedereen lijkt maar te vergeten dat het vorige kabinet met PVDA en VVD samen nou niet echt een groot succes was. Ja het zat 4 jaar maar vraag niet hoe.
Voor PvdA ja, want die voerden vier jaar lang VVD beleid.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Iedereen lijkt maar te vergeten dat het vorige kabinet met PVDA en VVD samen nou niet echt een groot succes was. Ja het zat 4 jaar maar vraag niet hoe.
Dat is dus niet links of rechts.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er valt een prima middenkabinet te vormen van bijna 90 zetels.
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:04 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Zonder legenda zegt dit plaatje niet zoveel.
Dat heeft toch 7 jaar gezeten en uiteindelijk was D66 daarin niet de factor die het liet klappen. Dat was meer een VVD/Christenunie probleem.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoe ging het vorige D66/VVD-kabinet? Liep dat een beetje soepel?
Zou het? Voor het slag mensen die dagelijks bidden op het altaar van geld en andere materiële zaken moet MAGA toch juist een schrikbeeld zijn. Rationeel gezien dan, wellicht wringt ‘m daar inderdaad de schoen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:08 schreef Klopkoek het volgende:
Die akelige Jacco Vonhoff is geloof ik ook een 'Klassiek Liberaal' sympathisant. Lekker ff links tuig en milieuclubs onderdrukken, handelsstroom met Israël veiliggesteld. Uitbuiting arbeidsmigranten kan doorgaan.
Ik denk dat je door een kabinetje heen hebt geslapen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat heeft toch 7 jaar gezeten en uiteindelijk was D66 daarin niet de factor die het liet klappen. Dat was meer een VVD/Christenunie probleem.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand Ria ooit nodig heeft gehad.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:18 schreef Astro_boy het volgende:
Waar is Rita Verdonk als je haar nodig hebt?
Hartstikke dichtbij, in de gemeenteraad van Den Haagquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:18 schreef Astro_boy het volgende:
De lekkerste Kenau die we hebben gehad. Tot Caroline op het toneel kwam.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:19 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat iemand Ria ooit nodig heeft gehad.
Daar zit met D66 en CDA wel meer smeerolie tussen, daarnaast ging het binnen Paars ook best aardig met die 2quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Jetten als Rutte 2.0quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoe ging het vorige D66/VVD-kabinet? Liep dat een beetje soepel?
Meer Yesilgoz die D66 even een dolk in de rug stak.quote:
Die had nog minder empathisch vermogen dan Marjolein Faber. Wat een verschrikkelijk wijf was dat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:18 schreef Astro_boy het volgende:
'Hier scheiden onze wegen.'quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Meer Yesilgoz die D66 even een dolk in de rug stak.
D66 is dan ook de VVD met een regenboogvlag.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:24 schreef Eightyone het volgende:
Ofwel veel D66-kiezers hebben dit over het hoofd gezien, ofwel ze maken zich er gewoon niet zo druk om. Ernstig ziek of zelfs arbeidsongeschikt, "dat gebeurt mij toch niet?"
WW, Wia, van die dingen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ngeschikten-a4910310
Meer gebruik gemaakt van haar discretionaire bevoegdheid (1100! keer) dan iedere minister voor en na haar...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die had nog minder empathisch vermogen dan Marjolein Faber. Wat een verschrikkelijk wijf was dat.
Nederland op zijn smalst.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:25 schreef Rnie het volgende:
Het stemmen voor de Tweede Kamer is niet helemaal soepel verlopen in Barneveld. Marco (40) raakte lichtgewond toen zijn hand een half uur lang vast zat in de gleuf van een stembus. Dit gebeurde op het stembureau in de Goede Herderkerk.
Nederland op zijn best
Een soort Bocca della Verita. Zal wel een stem op de PVV zijn geweestquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:25 schreef Rnie het volgende:
Het stemmen voor de Tweede Kamer is niet helemaal soepel verlopen in Barneveld. Marco (40) raakte lichtgewond toen zijn hand een half uur lang vast zat in de gleuf van een stembus. Dit gebeurde op het stembureau in de Goede Herderkerk.
Nederland op zijn best
Het belangrijkste is naar mijn idee dat er besluiten genomen worden, niet eens echt hoe die besluiten eruit zien. Burgers en bedrijven willen duidelijkheid vanuit Den Haag. Het nemen van besluiten is op dit moment veel belangrijker dan de vraag of het theoretisch gezien de meest optimale besluiten zijn. Een kabinet is geen huwelijk, maar een zakelijk samenwerkingsverband.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:12 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Dit is een act. We krijgen nu hetzelfde als na het functie elders-debacle. Een grote circlejerk van VVD-mastodonten die allemaal hetzelfde roepen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:26 schreef Bluesdude het volgende:
Brekelmans VVD: Laat ik daarom heel duidelijk zijn: regeren met GroenLinks-PvdA is voor de VVD totaal ongeloofwaardig. Met die partij zien wij geen kabinet voor ons dat stabiel is én de juiste keuzes maakt voor Nederland.
===
Is dat een verkiezingsbelofte van VVD wil niet paren met GL/PvdA ?
Yesilgöz: VVD stapt niet in kabinet dat hypotheekrenteaftrek aanpast
Is dat een verkiezingsbelofte van VVD wil niet paren met D66, GL/PvdA en CDA ?
Ik denk dat D66 even goed naar NSC kijkt en wat er gaat gebeuren als je met drie rechtse partijen in een kabinet stapt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:27 schreef Mikeytt het volgende:
D66-JA21-VVD-CDA, is dat realistisch? Dan wel geen meerderheid en ook geen meerderheid in de eerste kamer
Het is daarna nog stukken stelliger gezegd door beide.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:26 schreef Bluesdude het volgende:
Brekelmans VVD: Laat ik daarom heel duidelijk zijn: regeren met GroenLinks-PvdA is voor de VVD totaal ongeloofwaardig. Met die partij zien wij geen kabinet voor ons dat stabiel is én de juiste keuzes maakt voor Nederland.
===
Is dat een verkiezingsbelofte van VVD wil niet paren met GL/PvdA ?
Yesilgöz: VVD stapt niet in kabinet dat hypotheekrenteaftrek aanpast
Is dat een verkiezingsbelofte van VVD wil niet paren met D66, GL/PvdA en CDA ?
CDA wilt alleen met 50Plus samenwerken. Dus nee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:27 schreef Mikeytt het volgende:
D66-JA21-VVD-CDA, is dat realistisch? Dan wel geen meerderheid en ook geen meerderheid in de eerste kamer
Onterechte klacht. Wat moet hij dan? Als hij vooraf al aangeeft zijn lot aan het premierschap te verbinden ondergraaft hij zijn gezag.quote:
Weer een jongetje dat het niet helemaal snapt.quote:
Je vergeet Ien Daalesquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:20 schreef Astro_boy het volgende:
[..]
De lekkerste Kenau die we hebben gehad. Tot Caroline op het toneel kwam.
RvS, rechterlijke macht en de uitvoerende macht straks allemaal in handen van D66.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:30 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Als D66 straks de grootste blijkt, zal Caroline van der Plas dan gaan huilen over fraude aangezien de Raad van State uit 129 leden van D66 bestaat?
Jammer dat ie er niet nog zit, hè.quote:
Je vergeet de activistische advocatuur.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
RvS, rechterlijke macht en de uitvoerende macht straks allemaal in handen van D66.
Nee, Yesilgoz was lekker van de waarheid.quote:
Dat zal de eerste keus van de VVD zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:27 schreef Mikeytt het volgende:
Met haar eigen man als beveiliger.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Hartstikke dichtbij, in de gemeenteraad van Den Haag
Terpstra was veel (heel veel) maar geen kenau.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:32 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
én Jeltje van Nieuwenhoven én Erica Terpstra
Hele integere oprechte vrouw.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, Yesilgoz was lekker van de waarheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
Net een makelaar. Als de mond beweegt weet je dat ze liegtquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nee, Yesilgoz was lekker van de waarheid.
Ik heb gisteren op Frans Timmermans gestemd, en ik vind het juist volkomen logisch dat hij opstapt. En dapper om direct de knoop door te hakken. Ik voel mij absoluut niet bedrogen ofzo. Toen Timmermans deze woorden uitsprak zal hij absoluut niet aan een dergelijk zwart scenario als dat van gisteren hebben gedacht.quote:
Bijna niemand denk ik. Afgaande van die peilingen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb gisteren op Frans Timmermans gestemd, en ik vind het juist volkomen logisch dat hij opstapt. En dapper om direct de knoop door te hakken. Ik voel mij absoluut niet bedrogen ofzo. Toen Timmermans deze woorden uitsprak zal hij absoluut niet aan een dergelijk zwart scenario als dat van gisteren hebben gedacht.
Misschien moeten ze dan eens uit hun snackbar komen en niet de hele dag friet en frikandellen frituren...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand hier opgestemd?
[ afbeelding ]
Dit was een daadwerkelijke partij kwam ik gisteren achter.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:40 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Misschien moeten ze dan eens uit hun snackbar komen en niet de hele dag friet en frikandellen frituren...
Uiteraard, alvast aan m'n social credit score werken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand hier opgestemd?
[ afbeelding ]
Ik vermoed dat Frans Bauer er wel op gestemd heeft ja.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand hier opgestemd?
[ afbeelding ]
Altijd mooi om te zien hoe een (ver)draaier zijn belangen afdraait.quote:
Ik inderdaad ook niet, ik heb er zelfs slecht van geslapen. Een teleurstelling ter grootte van de van de WK-finale in 2010 en de EK-halve finale in 2000.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef Harvest89 het volgende:
Bijna niemand denk ik. Afgaande van die peilingen.
Ik zag het wel aankomen. Het hing in de lucht. Hij leek wat geïsoleerd van het overgrote deel van het politieke landschap te opereren. 'Old man yelling at clouds' of zo. De band met de potentiële doelgroep was broos.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bijna niemand denk ik. Afgaande van die peilingen.
Zo werkt dat niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
Altijd mooi om te zien hoe een (ver)draaier zijn belangen afdraait.
Het zou Timmermans sieren als hij toch - wellicht ongemakkelijk op de achterste rij - in de Kamer plaatsneemt omdat heel veel mensen op hem als persoon hebben gestemd. Dat er een nieuwe leider moet komen, lijkt mij een wiedes.
Ik denk dat het conservatieve, niet al te innovatieve en rent seeking MKB niet zoveel te klagen heeft bij MAGA en Trump. Het type MKB dat vooral drijft op oude verdienmodellen, onvermijdelijke vergunningen en kosten laag houden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zou het? Voor het slag mensen die dagelijks bidden op het altaar van geld en andere materiële zaken moet MAGA toch juist een schrikbeeld zijn. Rationeel gezien dan, wellicht wringt ‘m daar inderdaad de schoen.
Nou zo erg was het bij mij totaal niet gelukkig. Ik was wel meer geschokt door het overleven van de VVD dan het zetelverlies van de PvdAGL.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik inderdaad ook niet, ik heb er zelfs slecht van geslapen. Een teleurstelling ter grootte van de van de WK-finale in 2010 en de EK-halve finale in 2000.
Hoe dan wel ?quote:
Ook dat niet. Het zijn net kakkerlakken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou zo erg was het bij totaal niet gelukkig. Ik was wel meer geschokt door het overleven van de VVD dan het zetelverlies van de PvdAGL.
Maar ik stoor me eigenlijk het meeste aan die peilingen. Elke verkiezingen wordt er of fors te veel gepeild of te laag.
Klopt. Ik was op voorhand al tevreden als het progressieve wat zou stijgen. Dat is gebeurd. Verlies GL-PVDA valt me nog mee (ik had daar op gestemd om dat nare JA21 te blokkeren).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou zo erg was het bij mij totaal niet gelukkig. Ik was wel meer geschokt door het overleven van de VVD dan het zetelverlies van de PvdAGL.
Maar ik stoor me eigenlijk het meeste aan die peilingen. Elke verkiezingen wordt er of fors te veel gepeild of te laag.
Maar zolang een enorm deel van het electoraat pas in de laatste dagen beslist wat ze gaan stemmen zal je die wat grotere onzekerheid houden. Overigens zaten de peilingen er ook weer niet enorm naast nu, zeker niet als je meer naar trends kijkt ipv exacte zetelaantallen. De stijging van D66, stabilisatie van VVD, verlies van PVV werden allemaal al duidelijk zichtbaar de laatste week.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Komt door de zwevende kiezers. Die geven een partijnaam op aan de peilers, maar twijfelen al en in de laatste week kiezen velen toch maar een andere partij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:51 schreef Harvest89 het volgende:
Het lijkt op de een of andere manier alsof rechtse mensen dit jaar voor het eerst de verkiezingen volgen, heel apart.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hoe dan wel ?
Niet mijn stem maar ik ken diverse mensen die juist op hem hebben gestemd* en hij (Timmermans) aangaf dat hij in de Kamer zou plaatsnemen. Nu is dat nog onduidelijk maar we gaan zien hoe ze eieren voor hun geld kiezen met ondertussen elders solliciteren.
Dat Timmermans het leiderschap opzegt, niet geleverd wat hij wilde/dacht, is dan wat anders.
*Ik neem aan dat hij als persoon ruimschoots het aantal stemmen heeft behaald om zijn Kamerplaats te kunnen claimen.
En D66 weer 33 stemmen uitgelopen op PVVquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:46 schreef zalkc het volgende:
Mag ik even melden dat st Eustatius naar de NSC is gegaan!
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/uitslag/sint-eustatius/
Dat is gelukkig ook vies voor ze tegengevallen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:53 schreef Eightyone het volgende:
Hooguit had ik verwacht dat de PVV nog +30 zetels over zou houden.
Dat van de media gaat niet meer veranderen. Ook bij Jesse Klaver niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:46 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik zag het wel aankomen. Het hing in de lucht. Hij leek wat geïsoleerd van het overgrote deel van het politieke landschap te opereren. 'Old man yelling at clouds' of zo. De band met de potentiële doelgroep was broos.
En in de media was het voor hem zelden een echt warm bad, zelfs bij BNNVara niet. Als 'ie er zat, was het vaak in combinatie met duidelijk rechtsere types.
Dat zijn dus bijna een half miljoen wappies (ok, en 18 jarige Minecraft spelende Tate-rukkertjes)quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Klopt. Ik was op voorhand al tevreden als het progressieve wat zou stijgen. Dat is gebeurd. Verlies GL-PVDA valt me nog mee (ik had daar op gestemd om dat nare JA21 te blokkeren).
Ik schrik vooral van handhaven VVD, met een nog minder Randstedelijk electoraat, en de zeven zetels voor FvD (altijd afwezig bij debatten, wachtgeld stapelen, Kamerleden veroordeeld voor opruiing en aanzetten tot geweld...).
https://defenddemocracy.eu/russian-pravda-promotes-fvd/
Wel 50% verloren t.o.v. de vorige verkiezingen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:57 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
En D66 weer 33 stemmen uitgelopen op PVV
klopt, maar ze gaan toch nog even wachten op de briefstemmersquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:59 schreef Diabool het volgende:
Het is nu toch wel bekend? Na Amsterdam gaan ze pvv dit toch nooit meer inhalen?
quote:Aanwijzen verkenner uitgesteld tot dinsdag
Aanstaande dinsdag komen alle lijsttrekkers bij elkaar om een verkenner aan te wijzen. De verwachting was dat dat morgen zou gebeuren, maar omdat de uitslag van de verkiezingen nog onduidelijk is, is de bijeenkomst uitgesteld.
Kamervoorzitter Bosma verwacht niet dat alle (post)stemmen dan al geteld zijn, toch wil hij dan al spreken met de fractieleiders over de verkiezingsuitslag.
Eerder vandaag zei PVV-leider Wilders dat hij aan Bosma had gevraagd om de verkenningsfase uit te stellen totdat alle stemmen geteld zijn.
2.342 stemmen vooralsnog, dus ja...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand hier opgestemd?
[ afbeelding ]
Vertrouwen. Ik stem al 40 jaar en ben er inmiddels achter dat geen enkele partij te vertrouwen is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoe volatiel is het elecoraat eigenlijk? Van BBB, naar NSC, naar D66? En ja, ik weet dat niet iedereen die op die eerste twee partijen gestemd heeft nu voor D66 is gegaan, maar die grote verschuivingen elke keer. Da's toch raar?
Een groot deel van het electoraat in Nederland lijkt heel erg op een persoon te stemmen ipv een partij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoe volatiel is het elecoraat eigenlijk? Van BBB, naar NSC, naar D66? En ja, ik weet dat niet iedereen die op die eerste twee partijen gestemd heeft nu voor D66 is gegaan, maar die grote verschuivingen elke keer. Da's toch raar?
Kan Omtzigt daar Gouverneur wordenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:46 schreef zalkc het volgende:
Mag ik even melden dat st Eustatius naar de NSC is gegaan!
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/uitslag/sint-eustatius/
Dat het vertrouwen laag is en mensen dus voor iets vertrouwds gaan kan ik ook nog wel in komen, maar het blijft nogal een verschuiving. Ik vraag me oprecht af of mensen het D66 programma helemaal doorgelezen hebben. Niet dat het een slecht of niet onderbouwd/doorgerekend programma is, maar er zitten toch wel een aantal pijnpunten in waarvan ik denk dat niet iedereen goed doorheeft wat ze kunnen gaan betekenen voor ons land/je portemonnee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:09 schreef halfway het volgende:
[..]
Vertrouwen. Ik stem al 40 jaar en ben er inmiddels achter dat geen enkele partij te vertrouwen is.
Jetten heef natuurlijk wel charisma. Ik vind persoonlijk dat dat helemaal niet uit zou mogen maken.. maar in zo'n tijd leven we blijkbaar.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Een groot deel van het electoraat in Nederland lijkt heel erg op een persoon te stemmen ipv een partij.
Goeie lijsttrekker die on fire is tijdens debatten is blijkbaar 100x belangrijker dan je partijprogramma.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja da's toch hopeloos? Niet in de laatste plaats omdat er dan onrealistische verwachtingen bij komen kijken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Goeie lijsttrekker die on fire is tijdens debatten is blijkbaar 100x belangrijker dan je partijprogramma.
De bevolking moet wel knettergek zijn om op de niet en nooit leverende, plucheplakkende Wilders te blijven stemmen ja.quote:
Verklap je ons nou de werkwijze van Wilders?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Goeie lijsttrekker die on fire is tijdens debatten is blijkbaar 100x belangrijker dan je partijprogramma.
Waar lees je dat?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:00 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
2.342 stemmen vooralsnog, dus ja...
Ik hoor anders wel opvallend vaak mensen die alle kanten opgaan bij verkiezingen. Vaak wel mensen die politiek nauwelijks volgen maar alleen flarden meekrijgen uit het nieuws en de mening van Henk bij de koffieautomaat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Niet zo'n realistisch nieuws dus..quote:
Goed omschreven. Zelfs als je de standpunten niet meeneemt en de kernwaarden/visies van die partijen bekijkt liggen ze mijlenver uit elkaar. En dan over (hopelijk) 4 jaar weer klagen dat het allemaal kut is en naar de volgende reddende partij overspringen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik hoor anders wel opvallend vaak mensen die alle kanten opgaan bij verkiezingen. Vaak wel mensen die politiek nauwelijks volgen maar alleen flarden meekrijgen uit het nieuws en de mening van Henk bij de koffieautomaat.
Ik snap het zelf ook niet, want over het algemeen heb je toch wel een bepaalde vaststaande kijk op de samenleving en hoe je vindt dat die ingericht zou moeten zijn, wat rechtvaardig zou zijn, waar je naartoe wil, enz.
Dat kan toch nooit zo erg schommelen tussen - soms - uitersten?
Of we zijn met z’n allen behoorlijk schizofreen geworden.
Heel eerlijk GL zit de PvdA in de weg.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jetten heef natuurlijk wel charisma. Ik vind persoonlijk dat dat helemaal niet uit zou mogen maken.. maar in zo'n tijd leven we blijkbaar.
Ik denk niet dat je zomaar D66 en GL/PvdA stemmers op een hoop kan gooien eigenlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heel eerlijk GL zit de PvdA in de weg.
Hetzelfde kun je natuurlijk ook zeggen over iedereen die stemt op PVV (vanuit rechtsstatelijk oogpunt), de VVD (vanwege de praktijk voor “hardwerkend Nederland”), en voor het CDA (en D66) vanwege bijvoorbeeld hun wensen tot forse bezuinigingen in zorg en sociale zekerheid.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat het vertrouwen laag is en mensen dus voor iets vertrouwds gaan kan ik ook nog wel in komen, maar het blijft nogal een verschuiving. Ik vraag me oprecht af of mensen het D66 programma helemaal doorgelezen hebben. Niet dat het een slecht of niet onderbouwd/doorgerekend programma is, maar er zitten toch wel een aantal pijnpunten in waarvan ik denk dat niet iedereen goed doorheeft wat ze kunnen gaan betekenen voor ons land/je portemonnee.
Zonder GL zouden ze wel beter scoren dan de 9 zetels die ze de twee keer daarvoor haalden?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat klopt, het heeft met D66 zelf an sich weinig te maken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Hetzelfde kun je natuurlijk ook zeggen over iedereen die stemt op PVV (vanuit rechtsstatelijk oogpunt), de VVD (vanwege de praktijk voor “hardwerkend Nederland”), en voor het CDA (en D66) vanwege bijvoorbeeld hun wensen tot forse bezuinigingen in zorg en sociale zekerheid.
Dan had GL 13 zetels en PvdA 9, en dan? Was het dan makkelijker geweest?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zou kunnen. Was altijd een trouwe PvdA stemmer op een maal PSP na in mijn zeer pille jeugd als punker. Nu met GL is het sowieso niet meer was het ooit was. Al tijdens Kok met het afschudden van hun ideologische veren ging het bergafwaarts. Jammer dat een arbeiderspartij totaal niets meer met arbied te maken heeft. Was ik 2 jaar geleden al niet gaan stemmen heb ik nu blanco gestemd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zonder GL zouden ze wel beter scoren dan de 9 zetels die ze de twee keer daarvoor haalden?
Het kan hoor maar zie het scenario nog niet helemaal.
Klopt echter is het altijd water bij de wijn doen. Zelden krijgt een partij alles wat ze willen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat het vertrouwen laag is en mensen dus voor iets vertrouwds gaan kan ik ook nog wel in komen, maar het blijft nogal een verschuiving. Ik vraag me oprecht af of mensen het D66 programma helemaal doorgelezen hebben. Niet dat het een slecht of niet onderbouwd/doorgerekend programma is, maar er zitten toch wel een aantal pijnpunten in waarvan ik denk dat niet iedereen goed doorheeft wat ze kunnen gaan betekenen voor ons land/je portemonnee.
GLPvdA kan hier best goed uit komen als ze het verstandig spelen, enigszins hard to get maar ook niet meteen de deur dicht gooien. Zowel D66 als in minder mate het CDA zitten helemaal niet te wachten op een coalitie met JA21 en de BBB omdat de verschillen enorm zijn en het stikstofprobleem dan niet opgelost gaat worden. Dat weet de VVD uiteindelijk ook wel en hun ondernemers klagen daar steen en been over. Dus het gaat een tijd duren maar net zoals jarenlang op de beurs geldt uiteindelijk TINA (there is no alternative) en zal er een brede midden coalitie moeten komen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan had GL 13 zetels en PvdA 9, en dan? Was het dan makkelijker geweest?
Ligt er geheel aan hoe ze dat in willen vullen. Volgens mij zijn de scherpe randjes daar inmiddels wel af.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:27 schreef halfway het volgende:
[..]
Klopt echter is het altijd water bij de wijn doen. Zelden krijgt een partij alles wat ze willen.
Ik baal wel van Pro-EU verhaal van D66
En toch zit er wel een zorgelijke trend in de streng christelijke hoek en dat is dat die steeds meer naar de SGP leunen. Dat is een ontwikkeling waarbij deze groep christenen zich in hun fundamentele blik op de samenleving en de rol van de vrouw steeds meer afzondert van de brede maatschappelijke opvattingen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:26 schreef Hanca het volgende:
CU trouwens praktisch van de min af. Blij mee, want Bikker verdient geen slecht resultaat.
In de Europese Raad zit inmiddels zo veel anti-EU sentiment dat zelfs D66 het niet gaat lukken om meer bevoegdheden aan Europa te geven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:27 schreef halfway het volgende:
[..]
Klopt echter is het altijd water bij de wijn doen. Zelden krijgt een partij alles wat ze willen.
Ik baal wel van Pro-EU verhaal van D66
quote:Oud-senator Toine Beukering keert terug in de Eerste Kamer, bevestigt hij aan NieuwRechts. Hij neemt de zetel over van Annabel Nanninga, die bij de verkiezingen is gekozen in de Tweede Kamer. Beukering zal echter niet namens JA21 plaatsnemen, maar als onafhankelijk senator.
Dat denk ik ook. Als die ondernemers langer last hebben van de stikstofproblematiek draait VVD wel bij en de HRA wordt toch wel afgebouwd, alleen minder snel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
GLPvdA kan hier best goed uit komen als ze het verstandig spelen, enigszins hard to get maar ook niet meteen de deur dicht gooien. Zowel D66 als in minder mate het CDA zitten helemaal niet te wachten op een coalitie met JA21 en de BBB omdat de verschillen enorm zijn en het stikstofprobleem dan niet opgelost gaat worden. Dat weet de VVD uiteindelijk ook wel en hun ondernemers klagen daar steen en been over. Dus het gaat een tijd duren maar net zoals jarenlang op de beurs geldt uiteindelijk TINA (the is no alternative) en zal er een brede midden coalitie moeten komen.
Dat is nog maar afwachten. Ze zijn pro Eurobonds. Nee ik geloof daar helaas niet meer in. Brussel trekt steeds meer macht naar zich toe. Bekijk eens hoe Brussel staat te juichen als in andere landen pro EU partijen winnen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ligt er geheel aan hoe ze dat in willen vullen. Volgens mij zijn de scherpe randjes daar inmiddels wel af.
De vraag is inderdaad wie het eerst knippert. Want voor een minderheidskabinet met GL-PvdA is CDA denk ik voorlopig niet te porren en van een minderheidskabinet met VVD wordt D66 niet echt blij. En dat zijn wel gewoon de enige 3 opties: meerderheidskabinet met alle 4 of een minderheidskabinet met 3 van de 4.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
GLPvdA kan hier best goed uit komen als ze het verstandig spelen, enigszins hard to get maar ook niet meteen de deur dicht gooien. Zowel D66 als in minder mate het CDA zitten helemaal niet te wachten op een coalitie met JA21 en de BBB omdat de verschillen enorm zijn en het stikstofprobleem dan niet opgelost gaat worden. Dat weet de VVD uiteindelijk ook wel en hun ondernemers klagen daar steen en been over. Dus het gaat een tijd duren maar net zoals jarenlang op de beurs geldt uiteindelijk TINA (there is no alternative) en zal er een brede midden coalitie moeten komen.
HRA afbouwen zou wel echt een gigantische deuk in het vertrouwen van veel VVD kiezers betekenen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar op in gaan leveren. Immigratie, stikstof en sociale zekerheid zie ik ze wel een stapje naar het midden maken, maar op de HRA niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:32 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Als die ondernemers langer last hebben van de stikstofproblematiek draait VVD wel bij en de HRA wordt toch wel afgebouwd, alleen minder snel.
Wat moeten ze dan doen? Huilen? Boos zijn?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:33 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is nog maar afwachten. Ze zijn pro Eurobonds. Nee ik geloof daar helaas niet meer in. Brussel trekt steeds meer macht naar zich toe. Bekijk eens hoe Brussel staat te juichen als in andere landen pro EU partijen winnen.
Deels wel. Mensen zoeken een Realistisch Links © en Gezellig Rechts © .quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je zomaar D66 en GL/PvdA stemmers op een hoop kan gooien eigenlijk.
Ja.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zonder GL zouden ze wel beter scoren dan de 9 zetels die ze de twee keer daarvoor haalden?
Het kan hoor maar zie het scenario nog niet helemaal.
Dat is toch niet zo raar? Bovendien is het in deze tijd in mijn ogen belangrijk om als geheel op te treden. Eurobonds vind ik een waardeloos idee. Zeker nu Frankrijk aan het bungelen is. Daarnaast :quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:33 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is nog maar afwachten. Ze zijn pro Eurobonds. Nee ik geloof daar helaas niet meer in. Brussel trekt steeds meer macht naar zich toe. Bekijk eens hoe Brussel staat te juichen als in andere landen pro EU partijen winnen.
Zit Hanca hier goed.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
In de Europese Raad zit inmiddels zo veel anti-EU sentiment dat zelfs D66 het niet gaat lukken om meer bevoegdheden aan Europa te geven.
D66 heeft 7% van z'n nieuwe stemmers zelfs bij de PVV weg weten te halen (bron: NOS uitzending gisteren).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is bij een klein deel zo, echt niet in de breedte. Er zijn juist de laatste 6 jaar diverse kerkgenootschappen bij gekomen waar een vrouw dominee of ouderling mag worden. Waaronder mijn eigen kerkgenootschap. Zonder eigenlijk veel commentaar.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:31 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En toch zit er wel een zorgelijke trend in de streng christelijke hoek en dat is dat die steeds meer naar de SGP leunen. Dat is een ontwikkeling waarbij deze groep christenen zich in hun fundamentele blik op de samenleving en de rol van de vrouw steeds meer afzondert van de brede maatschappelijke opvattingen.
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
D66 heeft 7% van z'n nieuwe stemmers zelfs bij de PVV weg weten te halen.
Dat is een fascinerend culturele reis wat die stemmers hebben afgelegd in krap 24 maanden tijd.
Ik denk dat je vooral bij de extremere partijen ziet dat ze hun hakken in het zand zetten, want het gaat ook om hun identiteit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is bij een klein deel zo, echt niet in de breedte. Er zijn juist de laatste 6 jaar diverse kerkgenootschappen bij gekomen waar een vrouw dominee of ouderling mag worden. Waaronder mijn eigen kerkgenootschap. Zonder eigenlijk veel commentaar.
Ik denk eigenlijk dat dat vooral jongeren zijn die nog een beetje zoekende zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]sorry maar als je vorige verkiezingen op PVV hebt gestemd en nu op D66..
Ik heb er eigenlijk geen woorden voor.
Deze veren zitten er nu juist weer op. Het is al vaker gezegd: PvdA in de jaren 70 was groener dan de fusiepartij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zou kunnen. Was altijd een trouwe PvdA stemmer op een maal PSP na in mijn zeer pille jeugd als punker. Nu met GL is het sowieso niet meer was het ooit was. Al tijdens Kok met het afschudden van hun ideologische veren ging het bergafwaarts. Jammer dat een arbeiderspartij totaal niets meer met arbied te maken heeft. Was ik 2 jaar geleden al niet gaan stemmen heb ik nu blanco gestemd.
Ik help het je hopen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat dat vooral jongeren zijn die nog een beetje zoekende zijn.
Of het "bij de winnaar willen horen" effect?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat dat vooral jongeren zijn die nog een beetje zoekende zijn.
Daar zijn een paar oplossingen voor, of je laat het pas over een paar jaar in gaan, of je hervormt de belastingschijven zodat je tegen een lager percentage af kunt trekken en anders kun je het altijd nog regelen via een hoger EWF.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:35 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
HRA afbouwen zou wel echt een gigantische deuk in het vertrouwen van veel VVD kiezers betekenen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar op in gaan leveren. Immigratie, stikstof en sociale zekerheid zie ik ze wel een stapje naar het midden maken, maar op de HRA niet.
Ik vraag me echt af of dat hele onderzoek klopt. Ik gaf het al aan bij de kleine partijen, CU zou maar 57 procent van haar oude stemmen hebben binnengehaald en toch hetzelfde percentage halen. De grafiek van PvdD is ook totaal ongeloofwaardig. En dit wat je nu noemt lijkt me ook onwaarschijnlijk dat dit op grote schaal is gebeurd (7% van D66 is zo'n 125.000 stemmers). Wat mij betreft kan dat onderzoek de prullenbak in.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
D66 heeft 7% van z'n nieuwe stemmers zelfs bij de PVV weg weten te halen (bron: NOS uitzending gisteren).
Dat is een fascinerend culturele reis wat die stemmers hebben afgelegd in krap 24 maanden tijd.
Precies dit! En laten we wel wezen, je mag verschillen van inzicht hoe een ideale samenleving er uit ziet. Dat is voor iedereen verschillend en juist die verschillen zorgen voor debat en uiteindelijk verandering.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is bij een klein deel zo, echt niet in de breedte. Er zijn juist de laatste 6 jaar diverse kerkgenootschappen bij gekomen waar een vrouw dominee of ouderling mag worden. Waaronder mijn eigen kerkgenootschap. Zonder eigenlijk veel commentaar.
Dat maakt mij niets meer uit. Ik ga er toch al vanuit dat we uiteindlijk een fedratie vormen. Ze mogen wat mij betreft juichen. En schijnbaar zijn veel kiezers zeer pro EU als je teminste op D66 stemt. En aangezien ik geen globalist ben is D66 wel de laatste waar ik op zou stemmen. En nee ik ben ook geen voorstander van de PVV dat maar lult en schreeuwt. En Ja21 en FvD zijn ook zeer liberaal. SP helaas te links. Nee er niet een partij die mij nog kan bekoren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan doen? Huilen? Boos zijn?
Gelukkig is dat zo maar de beweging van de christelijke kiezer zegt iets anders. De CU heeft het al een paar verkiezingen zwaar terwijl de SGP steeds dichter richting een vierde zetel gaat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus geen referendum over de onafhankelijkheid van Friesland.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Hexagon het volgende:
Aant Jelle Soepboer heeft ook een flinke koude douche gehad met nog geen 10.000 stemmen.
Een federaal Europa zit er ook niet in en ik denk dat het er ook nooit in heeft gezeten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat maakt mij niets meer uit. Ik ga er toch al vanuit dat we uiteindlijk een fedratie vormen. Ze mogen wat mij betreft juichen. En schijnbaar zijn veel kiezers zeer pro EU als je teminste op D66 stemt. En aangezien ik geen globalist ben is D66 wel de laatste waar ik op zou stemmen. En nee ik ben ook geen voorstander van de PVV dat maar lult en schreeuwt. En Ja21 en FvD zijn ook zeer liberaal. SP helaas te links. Nee er niet een partij die mij nog kan bekoren.
Maw een EU prima maar dan op een manier zoals ooit de EEG en voor het Rijlandmodel. Dat zit er helaas niet meer in.
Helaas. Geert zal blijven dooretteren tot in het graf.quote:
De CU heeft geregeerd met D66, dat dat zetels ging kosten wisten ze. En nu had CU last van CDA, dat praktisch tegen hen aan is gaan zitten inhoudelijk en een voor CU stemmers aantrekkelijke lijsttrekker had.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Gelukkig is dat zo maar de beweging van de christelijke kiezer zegt iets anders. De CU heeft het al een paar verkiezingen zwaar terwijl de SGP steeds dichter richting een vierde zetel gaat.
Dat zit hem denk ik vooral in het programma. ChristenUnie is middenlinks terwijl SGP uitgesproken rechtsconservatief is. Ik zie voor mezelf ook meer raakvlakken met het SGP programma dan met het CU programma. Ik zal er nooit op stemmen, maar denk dat de verklaring meer in dat verschil zit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Gelukkig is dat zo maar de beweging van de christelijke kiezer zegt iets anders. De CU heeft het al een paar verkiezingen zwaar terwijl de SGP steeds dichter richting een vierde zetel gaat.
Dit is tot op zekere hoogte zo. Laten we er niet omheen draaien en dat is dat de SGP standpunten heeft (zoals de positie van de vrouw in de politiek) die nogal schuren met artikel 1 van onze grondwet. Om nog maar te zwijgen over de discussie over hoe om te gaan met artikel 23 waarbij scholen met een duidelijke SGP signatuur in het kader van het geloof standpunten uit draagt die tenminste voor een groot deel van de bevolking onacceptabel zijn en zoals nieuwsuur fraai toonde in het gesprek met Bontenbal ook schuren met artikel 1 van de grondwet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:40 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Precies dit! En laten we wel wezen, je mag verschillen van inzicht hoe een ideale samenleving er uit ziet. Dat is voor iedereen verschillend en juist die verschillen zorgen voor debat en uiteindelijk verandering.
Je mag als politieke partij voor grondswetswijzigingen zijn, natuurlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:45 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit is tot op zekere hoogte zo. Laten we er niet omheen draaien en dat is dat de SGP standpunten heeft (zoals de positie van de vrouw in de politiek) die nogal schuren met artikel 1 van onze grondwet. Om nog maar te zwijgen over de discussie over hoe om te gaan met artikel 23 waarbij scholen met een duidelijke SGP signatuur in het kader van het geloof standpunten uit draagt die tenminste voor een groot deel van de bevolking onacceptabel zijn.
Stefan Paas wordt hier droevig van.quote:
Dat dus. Na Rutte I dachten we ook dat iedereen door de populistische ballon geprikt had.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Helaas. Geert zal blijven dooretteren tot in het graf.
Ooh absoluut, met die standpunten ben ik het ook totaal oneens. Laat ik daar helder over zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:45 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit is tot op zekere hoogte zo. Laten we er niet omheen draaien en dat is dat de SGP standpunten heeft (zoals de positie van de vrouw in de politiek) die nogal schuren met artikel 1 van onze grondwet. Om nog maar te zwijgen over de discussie over hoe om te gaan met artikel 23 waarbij scholen met een duidelijke SGP signatuur in het kader van het geloof standpunten uit draagt die tenminste voor een groot deel van de bevolking onacceptabel zijn.
Zeker en wat mij betrekt kan er niet snel genoeg iets gedaan worden aan artikel 23 zodat de SGP scholen dit soort standpunten (en ook het ontkennen van de evolutietheorie) niet meer op school uit mogen dragen. Als je dat al vindt, dan doe je dat maar op zondag in de kerk en niet op school én binnen de ruimte die de dan aangepaste grondwet biedt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je mag als politieke partij voor grondswetswijzigingen zijn, natuurlijk.
Gelukkig niet zeg.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zeker en wat mij betrekt kan er niet snel genoeg iets gedaan worden aan artikel 23 zodat de SGP scholen dit soort standpunten (en ook het ontkennen van de evolutietheorie) niet meer op school uit mogen dragen. Als je dat al vindt, dan doe je dat maar op zondag in de kerk en niet op school én binnen de ruimte die de dan aangepaste grondwet biedt.
Helaas gaat dat met het CDA weer niet gebeuren hoewel daar in Nederland (D66, PvdAGL, VVD, JA21, PVV e.d.) een hele grote meerderheid voor is.
Van de nare populistische ziekte met bepaalde kenmerken die we hier niet mogen bespreken zijn we, hier in het westen, voorlopig nog niet af ben ik bang. Dat moet eerst nog een keer gigantisch fout gaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:47 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat dus. Na Rutte I dachten we ook dat iedereen door de populistische ballon geprikt had. De geschiedenis zou anders uitwijzen.
Dat tijdperk heb ik gemist denk ik.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:52 schreef -XOR- het volgende:
Ik denk dat iedereen na 2 maand Lidewij weer terug gaat verlangen naar FvD toen het redelijke deel het nog voor het zeggen had. Die gaan mokervervelend worden.
Referentiekaders veranderen snel, en die Lidewij is van de Freek Jansen-vleugel, dan weet je het wel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat tijdperk heb ik gemist denk ik.
Ik maakte vanochtend de fout door op de bekende socials wat reacties onder nieuwsberichten te lezen (I know, nooit doen).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Van de nare populistische ziekte met bepaalde kenmerken die we hier niet mogen bespreken zijn we, hier in het westen, voorlopig nog niet af ben ik bang. Dat moet eerst nog een keer gigantisch fout gaan.
Kan niet wachten op haar gereutel over de EU, NATO en woke.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:52 schreef -XOR- het volgende:
Ik denk dat iedereen na 2 maand Lidewij weer terug gaat verlangen naar FvD toen het redelijke deel het nog voor het zeggen had. Die gaan mokervervelend worden.
Ik verwacht vooral veel naar Nederland(s) vertaalde MAGA-shit die de kamer in geslingerd gaat worden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kan niet wachten op haar gereutel over de EU, NATO en woke.
Nouja, ze is in ieder geval nog niet over reptilians begonnen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik denk het eerlijk gezegd niet. Je kunt vinden van hun standpunten wat je wilt, maar er is in ieder geval wel weer een soort inhoudelijk debat mogelijk. Thierry was op een gegeven moment de weg helemaal kwijt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:52 schreef -XOR- het volgende:
@xpompompomx woke eu liberalen!quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik verwacht vooral veel naar Nederland(s) vertaalde MAGA-shit die de kamer in geslingerd gaat worden.
De EU inrichten volgens het Rijnlandmodel is nu net waar CDA en GL-PvdA voor staan. Het CDA zegt dat nadat Verhagen weg ging weer letterlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat maakt mij niets meer uit. Ik ga er toch al vanuit dat we uiteindlijk een fedratie vormen. Ze mogen wat mij betreft juichen. En schijnbaar zijn veel kiezers zeer pro EU als je teminste op D66 stemt. En aangezien ik geen globalist ben is D66 wel de laatste waar ik op zou stemmen. En nee ik ben ook geen voorstander van de PVV dat maar lult en schreeuwt. En Ja21 en FvD zijn ook zeer liberaal. SP helaas te links. Nee er niet een partij die mij nog kan bekoren.
Maw een EU prima maar dan op een manier zoals ooit de EEG en voor het Rijlandmodel. Dat zit er helaas niet meer in.
Zoals elke campagne sinds 2002 was het weer een orgie van migrantenhaat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik inderdaad ook niet, ik heb er zelfs slecht van geslapen. Een teleurstelling ter grootte van de van de WK-finale in 2010 en de EK-halve finale in 2000.
De wegkijkende weg-met-ons policor deugende Gutmenschen!quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
@:xpompompomx woke eu liberalen!
Moeten letterlijk dooien vallen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:50 schreef xpompompomx het volgende:
Dat moet eerst nog een keer gigantisch fout gaan.
Gewoon weer een vanuit de EU georchestreerde coup.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De wegkijkende weg-met-ons policor deugende Gutmenschen!
Opmerkelijk is dan wel dat ondanks dat D66 die verkiezingen heeft gewonnen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
Zoals elke campagne sinds 2002 was het weer een orgie van migrantenhaat.
Ik kijk alweer reikhalzend uit naar de Russische talking points.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kan niet wachten op haar gereutel over de EU, NATO en woke.
StraatEpicPhPmystyle, jij ook hier?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gewoon weer een vanuit de EU georchestreerde coup.
[ afbeelding ]
Met dien verstande dat het CDA zeer conservatief is op het gebied van persoonlijke vrijheden en GL wel erg extreem is en ook nog de grachtengordel prima bediend. Nee de PvdA had nooit moeten fuseren met GL.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De EU inrichten volgens het Rijnlandmodel is nu net waar CDA en GL-PvdA voor staan. Het CDA zegt dat nadat Verhagen weg ging weer letterlijk.
Hoe dan?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Met dien verstande dat het CDA zeer conservatief is op het gebied van persoonlijke vrijheden en GL wel erg extreem is en ook nog de grachtengordel prima bediend. Nee de PvdA had nooit moeten fuseren met GL.
GL zie ik als de PVV. Extreem waar ik niets mee heb.
GroenLinks is echt niet extreem hoor. Waar haal je dat überhaupt vandaan? Is nergens op gebaseerd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Met dien verstande dat het CDA zeer conservatief is op het gebied van persoonlijke vrijheden en GL wel erg extreem is en ook nog de grachtengordel prima bediend. Nee de PvdA had nooit moeten fuseren met GL.
GL zie ik als de PVV. Extreem waar ik niets mee heb.
Nou je kunt toch niet ontkennen dat veel extinction rebellion lieden op GL zullen stemmen. Waar zullen die anders op stemmen?quote:
Het rechtsere deel van de VVD zat ooit ook het linksere deel in de weg en met het CDA idem. Het is niet voor niets dat CDA vertakte naar NSC en BBB en nu weer wat schade repareert.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Partij voor de Dieren wellicht.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou je kunt toch niet ontkennen dat veel extinction rebellion lieden op GL zullen stemmen. Waar zullen die anders op stemmen?
Tja, wat is extreem? Belangeloos aandacht vragen voor de uit de klauwen lopende vervuiling of doorgaan met het vervuilen en slopen van de planeet omdat jij en je aandeelhouders er beter van worden?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou je kunt toch niet ontkennen dat veel extinction rebellion lieden op GL zullen stemmen. Waar zullen die anders op stemmen?
Dat werd en wordt niet tegen Timmermans gezegd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het lijkt op de een of andere manier alsof rechtse mensen dit jaar voor het eerst de verkiezingen volgen, heel apart.
Als je als fractieleider tijdens verkiezingen hard onderuit gaat is je positie niet houdbaar en zeker als je zo invloedrijk bent als Timmermans kun je niet in de fractie blijven om te backbenchen, dat is ongemakkelijk en dan zit je de nieuwe fractievoorzitter in de weg. Er wordt dan gewoon tegen je gezegd: "Frans, heel hartelijk bedankt voor je inzet en bewezen diensten voor de partij maar je helpt de partij nu het beste door op te stappen".
Jimmy Dijk schreeuwt weleens wat daarover, zonder verder gehoord (of serieus genomen) te worden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals elke campagne sinds 2002 was het weer een orgie van migrantenhaat.
Thema's als dat VVD en JA21 miljarden weghalen bij de gehandicaptenzorg (IQ van 80 of lager) kwam nauwelijks aan bod. Het zijn niet alleen de asielzoekers die ze in een gevangenis willen opsluiten...
Met dank aan de Kockelmannsen, Duks, Jineks, Pauws...
PvdD, SP, Piratenpartij....quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja ik vind dat we te ver doordraven op dat klimaat beleid. Dat mag heus iets minder. En nee, ik heb niets met aandeelhouders. Dat is ook niet in het belang van een Rijnlandmodel. En wat heeft een GL ooit betekend voor een arbeider?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Tja, wat is extreem? Belangeloos aandacht vragen voor de uit de klauwen lopende vervuiling of doorgaan met het vervuilen en slopen van de planeet omdat jij en je aandeelhouders er beter van worden?
Was niet een hele goede campagnetactiek.quote:
Dan nog, net als veel jongeren FvD stemmen, is er iets goed mis met het maatschappelijke opvoeding of onderwijs dat iets aan inzicht moet brengen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
quote:
Dat had Agnes Kant 'm ook wel even in kunnen fluisteren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:24 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Was niet een hele goede campagnetactiek.
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja die is vaker voorbijgekomen, FVD heeft Maurice de Hond betaald om een onderzoek uit te voeren (zoals allerlei politieke partijen continu bij allerlei onderzoeksbureaus laten doen). Dat Otten om hem moverende redenen daar nu een raar complot van probeert te maken is zijn probleem (overigens zie ik in reacties op andere tweets dat die zijn keutel over betalen voor gunstige stemmen alweer intrekt).quote:
Ik vind juist dat we hier lang niet ver genoeg in gaan. En dat geldt voor de hele wereld. De natuur staat op omvallen, alles is vervuild (microplastics op de zuidpool en in je hersenen? Vissen met PFAS?) en met de eveneens door mensen veroorzaakte klimaatverandering wordt het allemaal niet veel beter.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja ik vind dat we te ver doordraven op dat klimaat beleid. Dat mag heus iets minder. En nee, ik heb niets met aandeelhouders.
Wat is een "een arbeider"? En waarom zou "de arbeider" het ijkpunt moeten zijn?quote:Dat is ook niet in het belang van een Rijnlandmodel. En wat heeft een GL ooit betekend voor een arbeider?
Het heeft altijd wel wat om de poppetjes gedraaid. Een charismatisch persoon die je partijpunten uitdraagt is altijd beter dan iemand dat minder heeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jetten heef natuurlijk wel charisma. Ik vind persoonlijk dat dat helemaal niet uit zou mogen maken.. maar in zo'n tijd leven we blijkbaar.
Dat is echt nog de minste zorg.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zeker en wat mij betrekt kan er niet snel genoeg iets gedaan worden aan artikel 23 zodat de SGP scholen dit soort standpunten (en ook het ontkennen van de evolutietheorie) niet meer op school uit mogen dragen. Als je dat al vindt, dan doe je dat maar op zondag in de kerk en niet op school én binnen de ruimte die de dan aangepaste grondwet biedt.
Helaas gaat dat met het CDA weer niet gebeuren hoewel daar in Nederland (D66, PvdAGL, VVD, JA21, PVV e.d.) een hele grote meerderheid voor is.
Heel geloofwaardig, ja.quote:
Zou ook kunnen. Dat wil ik niet ontkennen. Maar GL heeft nog nooit iets voor de gemiddelde arbeider gedaan. Bakfietsers . En je hoeft het niet met mij eens te zijn maar die fusie heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik niet meer op een PvdA zal stemmen. Bovendien was een Timmermans ook niet mijn fav. Ze hebben bovendien niet voor niets verloren. En het blijft dalende. Nee de PvdA zou compleet opnieuw moeten beginnen zonder GL.quote:
Dit is gewoon niet waar.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:38 schreef Cherni het volgende:
Maar GL heeft nog nooit iets voor de gemiddelde arbeider gedaan
Heeft altijd al meegespeeld en zelfs dát is al een beetje raar, heel strikt genomen. Omdat charisma niks zegt over je bestuurskwaliteiten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:34 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het heeft altijd wel wat om de poppetjes gedraaid. Een charismatisch persoon die je partijpunten uitdraagt is altijd beter dan iemand dat minder heeft.
Volgens mij zijn arbeiders nou nooit echt de doelgroep van GL geweest. GL heeft zich altijd meer gericht op hoger opgeleiden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zou ook kunnen. Dat wil ik niet ontkennen. Maar GL heeft nog nooit iets voor de gemiddelde arbeider gedaan. Bakfietsers . En je hoeft het niet met mij eens te zijn maar die fusie heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik niet meer op een PvdA zal stemmen. Bovendien was een Timmermans ook niet mijn fav. Ze hebben bovendien niet voor niets verloren. En het blijft dalende. Nee de PvdA zou compleet opnieuw moeten beginnen zonder GL.
Vertel? Je lijkt te doelen dat er volgens jou meer redenen zijn aan te wijzen voor het verlies van GroenLinks / PvdA.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze hebben bovendien niet voor niets verloren.
Omdat een arbeider het grootste deel van de bevoking behelst die hard nodig zijn, zelfs om ons sociaal stelsel in ere te kunnen behouden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik vind juist dat we hier lang niet ver genoeg in gaan. En dat geldt voor de hele wereld. De natuur staat op omvallen, alles is vervuild (microplastics op de zuidpool en in je hersenen? Vissen met PFAS?) en met de eveneens door mensen veroorzaakte klimaatverandering wordt het allemaal niet veel beter.
[..]
Wat is een "een arbeider"? En waarom zou "de arbeider" het ijkpunt moeten zijn?
Precies hoger opgeleiden. Je stipt precies het pijnpunt aan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Volgens mij zijn arbeiders nou nooit echt de doelgroep van GL geweest. GL heeft zich altijd meer gericht op hoger opgeleiden.
Door de stikstofcrisis aan te pakken. Lees aanpakken veeteelt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:46 schreef Cherni het volgende:
[..]
Omdat een arbeider het grootste deel van de bevoking behelst die hard nodig zijn, zelfs om ons sociaal stelsel in ere te kunnen behouden.
Hoe wil je al die huizen gaan bouwen en eventueel een industrie optuigen(wapen) of andere indusrie die hard nodig is om minder afhankelijk te worden vanRuslandof welken adere macht dan ook met al die normen en regels.
Rosenmoller was een typische socialist die als arbeider werkte en via de vakbonden de politiek inging, Ab Harrewijn en Ineke van Gent waren erg betrokken bij de onderkant van de samenleving. Jesse Klaver is ook iemand die zich met ongelijke inkomensverdeling bezighoudt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Volgens mij zijn arbeiders nou nooit echt de doelgroep van GL geweest. GL heeft zich altijd meer gericht op hoger opgeleiden.
Ik werk toevallig in de bouw (bedenk grote metaalconstructies). De enige Nederlanders die op de bouw je tegenkomt zijn de mensen die achter een computer zitten. Het handenwerk wordt over het algemeen gedaan door buitenlanders. Zijn dat de mensen om wie GL zich druk moet maken?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:46 schreef Cherni het volgende:
[..]
Omdat een arbeider het grootste deel van de bevoking behelst die hard nodig zijn, zelfs om ons sociaal stelsel in ere te kunnen behouden.
Hoe wil je al die huizen gaan bouwen en eventueel een industrie optuigen(wapen) of andere indusrie die hard nodig is om minder afhankelijk te worden vanRuslandof welken adere macht dan ook met al die normen en regels.
Wat is er mis met hoger opgeleiden dan? Daar zijn er ook nogal veel van in Nederland.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:47 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies hoger opgeleiden. Je stipt precies het pijnpunt aan.
Je denkt dat het aanpakken van de veeteelt gaat helpen. Ik hoop het.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Door de stikstofcrisis aan te pakken. Lees aanpakken veeteelt.
Daar is behoorlijk consensus over bij de grote partijen (D66, VVD, CDA en GroenLinks / PvdA).
Beter cancellen ze Rob Oudkerk een keerquote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:50 schreef TheVulture het volgende:
Ik kwam net een filmpje tegen van Nieuws van de Dag waarin lui als Thomas van Groningen, Rob Oudkerk en Raymond Mens suggereren dat de NPO de Slimste Mens had moeten cancellen omdat Rob Jetten teveel zendtijd heeft gekregen in verkiezingstijd... de druiven zijn wel zuurder dan zuur zeg
Dat denk ik niet alleen; dat is onderzocht en het is een programmapunt bij alle grote partijen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:51 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je denkt dat het aanpakken van de veeteelt gaat helpen. Ik hoop het.
Ja waar ze ook vandaan komen en werken behoren ze geod behandeld te worden. Zou iedere partij moeten doen,quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:49 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik werk toevallig in de bouw (bedenk grote metaalconstructies). De enige Nederlanders die op de bouw je tegenkomt zijn de mensen die achter een computer zitten. Het handenwerk wordt over het algemeen gedaan door buitenlanders. Zijn dat de mensen om wie GL zich druk moet maken?
Er is niet mis met hoger opgeleiden. Maar alleen met hoger opgeleiden kun je geen maatschappij draaien.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat is er mis met hoger opgeleiden dan? Daar zijn er ook nogal veel van in Nederland.
Maar hoe doet Groenlinks dat niet dan?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ja waar ze ook vandaan komen en werken behoren ze geod behandeld te worden. Zou iedere partij moeten doen,
Liever Wierd Duk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Beter cancellen ze Rob Oudkerk een keer
Nee, ik heb 2 jaar geleden niet gestemd en nu blanco. Juist omdat ik geen echte sociaal democratische partij zoals de PvdA dat ooit was zie. Maar nu weet ik ook wel dat dit niet meer mogelijk is in een globaliserende wereld. Maar ik mag toch wel mijn mening blijkven geven hoop ik.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat denk ik niet alleen; dat is onderzocht en het is een programmapunt bij alle grote partijen.
Maar we hebben hier een BBB’er te pakken begrijp ik?
Dit is de crux, hoewel dat uiteraard hardnekkig ontkend wordt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zou ook kunnen. Dat wil ik niet ontkennen. Maar GL heeft nog nooit iets voor de gemiddelde arbeider gedaan. Bakfietsers . En je hoeft het niet met mij eens te zijn maar die fusie heeft er in iedergeval voor gezorgd dat ik niet meer op een PvdA zal stemmen. Bovendien was een Timmermans ook niet mijn fav. Ze hebben bovendien niet voor niets verloren. En het blijft dalende. Nee de PvdA zou compleet opnieuw moeten beginnen zonder GL.
Natuurlijk, ik vind jou ook één van de betere users op dit forum.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nee, ik heb 2 jaar geleden niet gestemd en nu blanco. Juist omdat ik geen echte sociaal democratische partij zoals de PvdA dat ooit was. Maar nu weet ik ook wel dat dit niet meer mogelijk is in een globaliserende wereld. Maar ik mag toch wel mijn mening blijkven geven hoop ik.
Daar is al een partij voor, die heet de SP.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit is de crux, hoewel dat uiteraard hardnekkig ontkend wordt.
Het electoraat dat de huidige 20 zetels opgeleverd heeft bestaat naast de GL activisten nog uit wat vastgeroeste sociaaldemocraten die op de partij blijven stemmen zolang er nog pvda in de naam komt.
Hoog tijd voor een nieuwe PvdA die met beide benen op de grond staat en afscheid neemt van het salonsocialisme vermengd met links activisme. De ca. 10 zetels uit de failliete boedel van Timmermans vormen een leuke start maar bij een goede profilering en een aansprekende leider kan er nog een veelvoud terug gehaald worden bij o.a. D66 en PVV.
Die heeft zich zelf al gecancelled door niet te stemmen (serieus, geen grap).quote:
Als ie niet heeft gestemd, dan mag hij ook niet zeuren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Die heeft zich zelf al gecancelled door niet te stemmen (serieus, geen grap).
Door hem dus zo meteen net geen D66-VVD-CDA-JA21, maar zonder gene wel weer 4 jaar lang calimerogedrag bij de Mol en in de krant dat er niet wordt geluisterd naar het volk.
Wat een domme reactie van die twitteraar, volgens mij is de nummer 2 zelden de opvolger. Bikker stond ook op 3, Jimmy Dijk stond op 4 en zo kun je wel even door gaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Klaver kom er maar in. De PvdA is for the grab.
[ X ]
Weet je, ik leef ook een beetje op nostlagie. En niet werkende of zieken mogen wat mij betreft een prima vangnet hebben(van welke afkomst dan ook). Sterker nog, ik pleit daarvoor. Want ik maak er nu zelf gebruik van dat totaal niet de bedoeling was. Maar zaken kruisen nu eenmaal je pad. Heb daar ook altijd rekeing mee gehouden. Maar ik weet niet hoe ik het nog verder moet uitleggen, maar ik mis gewoon een Rijnlandmodel waar je uitstekend bediend werd met pesnioen etc etc. Sinds de jaren90 is dat allemaal verkloot. En ik had gehoopt dat een PvdA voor die groep nog iets kon doen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:59 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik vind jou ook één van de betere users op dit forum.
Mede daarom had ik van jou een betere onderbouwing verwacht eerlijk gezegd.
Een factuur is een factuur. Die kan toch wel op echtheid gecontroleerd worden. Waar is die factuur voor? Daar mag Maurice de Hond dan wel even uitleggen in de media.quote:
Ik heb geen hoge pet op van de Hond en nog minder van het FvD, maar ik geloof niet dat hij zich zo publiekelijk laat omkopen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:09 schreef Diabool het volgende:
[..]
Een factuur is een factuur. Die kan toch wel op echtheid gecontroleerd worden. Waar is die factuur voor? Daar mag Maurice de Hond dan wel even uitleggen in de media.
Ik heb Maurice de Hond helemaal niet gehoord of gezien na de verkiezingsuitslag. Of heb ik iets gemist? Of gaat hij zich nu verschuilen?
Vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben.
Duidelijk. Nu moeten we dus gaan wachten op uitleg van de Hond.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb geen hoge pet op van de Hond en nog minder van het FvD, maar ik geloof niet dat hij zich zo publiekelijk laat omkopen.
Hij heeft iemand anders voor hem laten stemmen volgens mij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:01 schreef De_Verschoppeling het volgende:
Die heeft zich zelf al gecancelled door niet te stemmen (serieus, geen grap).
Ja, is natuurlijk de vraag in welke richting die blancostemmers zich bewegen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:15 schreef Diabool het volgende:
[ afbeelding ]
Dit had een verschil kunnen maken.
Ze hebben zich nooit iets aangetrokken mbt arbeid anders dan het gelul van jezelf ontwikkelen cq zelfredzaamheid. Nu is dat niet zo erg als je daartoe instaat bent. Maar de aananme dat iedereen dat maar moet kunnen en anders ben je zelf schuld stoot mij tegen de borst. En versoepeling van het ontslagrecht was ook zo een punt dat mij stoorde.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar hoe doet Groenlinks dat niet dan?
Dat doen ze toch gewoon? Het programma, stemgedrag, commissiewerk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ja waar ze ook vandaan komen en werken behoren ze geod behandeld te worden. Zou iedere partij moeten doen,
Beetje idee, dat die blanco stemmers zo stemmen om aan te geven dat ze helemaal geen vertrouwen in de politieke partijen hebben. Een proteststem.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja, is natuurlijk de vraag in welke richting die blancostemmers zich bewegen.
Daar zijn ze van terug gekomen. Het CDA overigens ook.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze hebben zich nooit iets aangetrokken mbt arbeid anders dan het gelul van jezelf ontwikkelen cq zelfredzaamheid. Nu is dat niet zo erg als je daartoe instaat bent. Maar de aananme dat iedereen dat maar moet kunnen en anders ben je zelf schuld stoot mij tegen de borst. En versoepeling van het ontslagrecht was ook zo een punt dat mij stoorde.
Had nog even gedacht om maar SP te stemmen omdat ziij korter bij vakbonden staan. Maar iets hield mij tegen omdat het net iets te links. Het is uiteraard wel zo dat je er alles aan moet doen opm zelf de broek op te houden.
Maar goed, ik stemde blanco en het is nu eenmaal zo als D66 de grootste partij word dan respecteer dat dan ook, Niets mis mee.
https://www.instagram.com/reel/DQZvlKhDJ6Y/quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hij heeft iemand anders voor hem laten stemmen volgens mij.
Alle partijen kopen bij Ipsos, De Hond, Verias en andere partijen kiezersonderzoeken. NOS betaalt Ipsos ook. ChristenUnie heeft ooit laten onderzoeken dat ze een maximumbereik van 9 zetels hebben (ik zou dat geld terugvragen, lijkt me een flutonderzoek). Partijen laten soms onderwerpen onderzoeken. Zo doet elke partij dat en daar hoort dan een factuur bij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:09 schreef Diabool het volgende:
[..]
Een factuur is een factuur. Die kan toch wel op echtheid gecontroleerd worden. Waar is die factuur voor? Daar mag Maurice de Hond dan wel even uitleggen in de media.
Ik heb Maurice de Hond helemaal niet gehoord of gezien na de verkiezingsuitslag. Of heb ik iets gemist? Of gaat hij zich nu verschuilen?
Vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben.
https://www.gelderlander.(...)r-nadenken~addaf981/quote:Nijmeegs kamerlid Lisa Westerveld sluit opvolgen van Frans Timmermans niet uit: ‘Ik moet erover nadenken’
Ja maar Rob doet het zo leuk op televisie.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]sorry maar als je vorige verkiezingen op PVV hebt gestemd en nu op D66..
Ik heb er eigenlijk geen woorden voor.
Dat zijn van oorsprong allemaal GLers toch?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:44 schreef capricia het volgende:
Lisa Westerveld wil zich misschien ook wel kandidaat stellen.
[..]
https://www.gelderlander.(...)r-nadenken~addaf981/
En dan hebben we Klaver, Piri en Moorman nog.
En voor die laatste zijn al posters in omloop.
Aldus een verslaggever van de Telegraaf:
[ X ]
Moorman is PvdA.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:46 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat zijn van oorsprong allemaal GLers toch?
quote:
Dat van de SP wist ik niet, maar GL idd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:50 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
En Lisa via de SP naar GL, toch?
Kun je nagaan als DJ Eerdmans een plaatje met Nawijn had geplugd: Tribute to Pim, the jumpstyle remix.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:52 schreef Klopkoek het volgende:
https://spotify.link/gQEqSdOmTXb
JA21 zegt zelf dat hun optreden bij Pauw & De Wit met het piano spelen verschil heeft gemaakt
Bedankt Jeroen Pauw!
Dat heeft ook niet lang geduurd, eigenlijk tot de Uil van Minerva fuckup. Henk Otten probeerde toen als kingmaker af en toe Baudet voor domme uitspraken te behoeden maar met die speech die helemaal niet op de planning stond, was het voor hem eigenlijk over. De Lizardmen grepen de machtquote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Best een lekker wijf.quote:
Ja, daarom kun je het Eerdmans ook echt aanrekenen dat hij nog anderhalf jaar gebleven is bij FvD.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:58 schreef Sabata het volgende:
[..]
Dat heeft ook niet lang geduurd, eigenlijk tot de Uil van Minerva fuckup. Henk Otten probeerde toen als kingmaker af en toe Baudet voor domme uitspraken te behoeden maar met die speech die helemaal niet op de planning stond, was het voor hem eigenlijk over. De Lizardmen grepen de macht
Hoe meer ik naar de foto's kijk op google. Hoe meer ik voorstander ben.quote:
Impliceer je nu dat Eerdmans een Lizardman is?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:58 schreef Sabata het volgende:
[..]
Dat heeft ook niet lang geduurd, eigenlijk tot de Uil van Minerva fuckup. Henk Otten probeerde toen als kingmaker af en toe Baudet voor domme uitspraken te behoeden maar met die speech die helemaal niet op de planning stond, was het voor hem eigenlijk over. De Lizardmen grepen de macht
Het kan vrij simpel: ga met z'n vieren samenzitten en als er dan 1 weg loopt proberen de andere 3 een minderheidskabinet te vormen. Eigenlijk moet je dat dan ook van te voren afspreken, kijken of iemand durft weg te lopen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:05 schreef Jaeger85 het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)-onacceptabel-161794
D66 stemmers willen veel liever met PvdA/GL dan met Ja21. CDA en PvdA/GL stemmers vinden een breed middenkabinet ook prima. Alleen de VVD stemmers zijn daar absoluut op tegen. Het worden moeizame onderhandelingen.
Klopt, de VVD zal nog even moeten wennen aan het idee dat ze niet meer de grootste zijn en kunnen bepalen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:05 schreef Jaeger85 het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)-onacceptabel-161794
D66 stemmers willen veel liever met PvdA/GL dan met Ja21. CDA en PvdA/GL stemmers vinden een breed middenkabinet ook prima. Alleen de VVD stemmers zijn daar absoluut op tegen. Het worden moeizame onderhandelingen.
Ze kunnen denk ik het beste aan de voorkant met meerdere partijen een soort globaal inhoudelijk programma maken waar partijen zich aan kunnen committeren. Dat haalt mogelijk ook onrust weg.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het kan vrij simpel: ga met z'n vieren samenzitten en als er dan 1 weg loopt proberen de andere 3 een minderheidskabinet te vormen. Eigenlijk moet je dat dan ook van te voren afspreken, kijken of iemand durft weg te lopen.
Er moet een persoonlijke band ontwikkeld of hersteld worden. Zou zeggen, zoek een fijne afgelegen en neutrale locatie https://www.bilderberg.nl(...)-geslaagde-formatie/quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:10 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat dit inderdaad een moeilijke formatie is en ze een speciale aanpak moeten bedenken.
Lisa Westerveld komt veel op voor kwetsbare jongeren, een prima politicusquote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:44 schreef capricia het volgende:
Lisa Westerveld wil zich misschien ook wel kandidaat stellen.
[..]
https://www.gelderlander.(...)r-nadenken~addaf981/
En dan hebben we Klaver, Piri en Moorman nog.
En voor die laatste zijn al posters in omloop.
Aldus een verslaggever van de Telegraaf:
[ X ]
Kennelijk werkt haar fanclub snel.
Zoiets als de Raadsakkoorden die we ook steeds meer zien lokaal? Ik geloof landelijk niet in compromissen zonder dat er wat tegenover staat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze kunnen denk ik het beste aan de voorkant met meerdere partijen een soort globaal inhoudelijk programma maken waar partijen zich aan kunnen committeren. Dat haalt mogelijk ook onrust weg.
Ze lijkt me ook een aantrekkelijke keuze. Veel ervaring in de Kamer en in de partij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:02 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hoe meer ik naar de foto's kijk op google. Hoe meer ik voorstander ben.
Ik schat in dat ze als dossiertijger en soort van ombudsvrouw beter op haar plek is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Lisa Westerveld komt veel op voor kwetsbare jongeren, een prima politicus
Er zijn hier niet echt cijfers te vinden lijkt het wel, maar het zal me verbazen als meer dan 20% een programma leest, laat staan dit nog vertaald naar de eigen situatie en/of Nederlandquote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Kan ze ook onderhandelen met andere partijen? Daar schat ik Klaver toch hoger in, eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze lijkt me ook een aantrekkelijke keuze. Veel ervaring in de Kamer en in de partij.
Naar mijn idee en van wat ik zie gaat het ook hier bovengemiddeld vaak mis in Nederland.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zijn hier niet echt cijfers te vinden lijkt het wel, maar het zal me verbazen als meer dan 20% een programma leest, laat staan dit nog vertaald naar de eigen situatie en/of Nederland
Vanmiddag was er ergens een interview met iemand die had gestemd, die stemde op Wilders omdat hij geen 1 andere persoon kent. Of een persoon die maar op de PvdA had gestemd want dat doet hij immers al 25 jaar. Of de persoon die maar op d66 had gestemd als protest stem tegen Timmermans.
quote:Het kan snel gaan in de politiek. Woensdagavond was er nog grote teleurstelling over het verlies, maar donderdag wordt de ChristenUnie al volop bevraagd over eventuele kabinetsdeelname. Een centrumrechtse variant met D66, VVD, CDA, JA21 zou zowel in de Tweede Kamer als in de Eerste Kamer de steun van een partij als de ChristenUnie goed kunnen gebruiken.
Dat hoeft ze toch niet helemaal in haar eentje te doen? Daarin kan ze prima ondersteund worden door iemand als Klaver als haar secondant.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kan ze ook onderhandelen met andere partijen? Daar schat ik Klaver toch hoger in, eerlijk gezegd.
Niet op D66?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef xpompompomx het volgende:
Wie het ook gaat worden, je weet nu al dat er een niet te benijden haatcampagne tegen deze persoon gevoerd gaat worden. Bij dr Telegraaf ,het AD en VI zullen ze de messen al wel aan het slijpen zijn.
Maar een fractievoorzitter mag oude wijn zijn en hoeft helemaal niet de nieuwe lijsttrekker te worden. Zie Heerma.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hoeft ze toch niet helemaal in haar eentje te doen? Daarin kan ze prima ondersteund worden door iemand als Klaver.
Maar ik vind haar ervaren. En een goede sociale uitstraling hebben.
Mijn persoonlijke gevoel zegt dat iemand als Klaver teveel oude wijn in nieuwe zakken is.
Jetten haten en beschadigen is zo makkelijk nog niet. Is niet zo heel geprononceerd meer.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef xpompompomx het volgende:
Wie het ook gaat worden, je weet nu al dat er een niet te benijden haatcampagne tegen deze persoon gevoerd gaat worden. Bij dr Telegraaf ,het AD en VI zullen ze de messen al wel aan het slijpen zijn.
Link radiofragment: https://www.nporadio1.nl/(...)zegt-deze-journalistquote:De zorgkosten gaan de komende decennia ontploffen? Valt wel mee, zegt deze journalist
Vandaag 17:15
Mensen worden steeds ouder en hebben meer zorg nodig. De zorgkosten worden onhoudbaar. Dat sentiment leeft bij veel partijen in Den Haag. Maar klopt dat wel? Helemaal niet, zegt journalist Mirjam de Rijk, die zich verdiepte in de zogkosten, in Geld of je Leven. "Als je kijkt naar het percentage van het BBP dat naar de zorg gaat, neemt het niet toe."
Volgens De Rijk wordt er op dit moment zo’n 10 procent van onze welvaart aan de zorg uitgegeven. Vijftien jaar geleden was dat ook 10 procent. "In de afgelopen 45 jaar zijn de zorgkosten maar een korte periode gestegen, maar verder bleef het gelijk", zegt ze. Haar voorspelling is dat het ook in de toekomst wel mee zal vallen.
De Rijk wordt tegengesproken door het Centraal Planbureau, die spreekt van een toename tot 16 procent in 2060. "Daar heb ik nog wel wat kanttekeningen bij. De afgelopen decennia zeiden ze ook dat het heel erg zou stijgen en dat gebeurde dus niet. Die 16 procent in 2060 komt vooral omdat zij inschatten dat de totale welvaart minder snel zal groeien dan de afgelopen decennia", zegt ze.
Ditzelfde geldt ook voor het personeelstekort in de zorg, waar vaak voor wordt gewaarschuwd. Het CPB voorspelde dit al vaker, maar dan gebeurde het niet, zegt De Rijk. "Over de komende decennia zeggen ze zelfs dat het prima te accommoderen valt, omdat er in andere sectoren minder mensen nodig zijn. Je ziet de werkloosheid nu al oplopen, dus misschien zijn we in de toekomst wel heel blij met die zorgbanen", zegt ze.
Paniek
De Rijk ergert zich aan de in haar ogen onjuiste voorspellingen over de exploderende zorgkosten. "Het zit heel anders dan veel mensen denken en dan ons wordt wijsgemaakt. Al die paniek is niet gratis; mensen gaan zich daardoor heel erg zorgen maken over of er in de toekomst nog wel zorg is. Dat zorgt voor heel veel onrust en angst. Politici die dit opstoken, moeten zich dit realiseren."
Afgelopen campagne was er ook sprake van paniek, vindt De Rijk. Veel partijen zeiden dat er flink bezuinigd moet worden op de zorg. Volgens haar komt dat omdat we de komende jaren veel meer aan Defensie moeten uitgeven. "Bij de doorrekeningen van het Centraal Planbureau bleek dat veel partijen extra geld nodig hadden om de staatsschuld op termijn netjes te houden en om de uitgaven van Defensie te betalen. Toen kwamen ze ineens met zorgbezuinigingen", stelt ze.
PvdA zou weer wat meer naar het midden toe moeten. Ze moeten op zoek naar een nieuwe Bos, Dijsselbloem of Plasterk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hoeft ze toch niet helemaal in haar eentje te doen? Daarin kan ze prima ondersteund worden door iemand als Klaver als haar secondant.
Maar ik vind haar ervaren. En een goede sociale uitstraling hebben.
Mijn persoonlijke gevoel zegt dat iemand als Klaver teveel oude wijn in nieuwe zakken is.
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
PvdA zou weer wat meer naar het midden toe moeten. Ze moeten op zoek naar een nieuwe Bos, Dijsselbloem of Plasterk.
Dat weet ik niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
PvdA zou weer wat meer naar het midden toe moeten. Ze moeten op zoek naar een nieuwe Bos, Dijsselbloem of Plasterk.
Absoluut, en dat kost hen zetels. De vraag is hoe lang het CDA die koers handhaaft, Bontenbal blijkt ook niet bepaald het nieuwe zondagskind te zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat weet ik niet.
In het midden zit het CDA. Die ook linkser georiënteerd is dan vroeger onder die rechtse mannen.
Anno 2025 lijkt de SP me eerder een logische partner voor de PvdA en d66 voor Gl.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het rechtsere deel van de VVD zat ooit ook het linksere deel in de weg en met het CDA idem. Het is niet voor niets dat CDA vertakte naar NSC en BBB en nu weer wat schade repareert.
De reden dat PvdA en Groenlinks een lijstverbinding hebben opgezet was omdat de kiezer nauwelijks nog wist wat de partijen afzonderlijk te bieden hadden. Veel punten hadden overlap en er is meer balans nu dan polarisatie.
De valse nostalgie naar "het echte PvdA" is er niet. Sinds Fortuyn heeft PvdA klappen gehad en onder Wilders werd het verbasterd tot 'partij van de allochtonen' als we de korte opleving met Bos even overslaan. Ik denk dat de enige viering om lijstverbreking op rechts ligt. Dan zit je weer met een probleem dat al opgelost was.
Ja, dat zullen de Duks vast gaan roepen. In werkelijkheid heeft CDA nogal wat van rechtse partijen gewonnen, en is CDA ook de grootste groep onder niet-stemmers van '23.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Absoluut, en dat kost hen zetels. De vraag is hoe lang het CDA die koers handhaaft, Bontenbal blijkt ook niet bepaald het nieuwe zondagskind te zijn.
Als ik een kwetsbare 18 jarige jongen was. Zou ik ook willen dat Lisa Westerveld voor me op kwam. Op een wat andere manier...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Lisa Westerveld komt veel op voor kwetsbare jongeren, een prima politicus
Zit wel wat in, maar de SP is veel meer de benodigde oppositiepartij. Dat opzich is niet verkeerd, maar het moet eerst z'n plannen eens laten doorrekenen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Anno 2025 lijkt de SP me eerder een logische partner voor de PvdA en d66 voor Gl.
Fijn voor jequote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Als ik een kwetsbare 18 jarige jongen was. Zou ik ook willen dat Lisa Westerveld voor me op kwam. Op een wat andere manier...
Hij luisterde niet en stopte zijn vingers in zijn oren. Hoorde alleen lalalalalalalaquote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:20 schreef Diabool het volgende:
[ link | afbeelding ]
Heeft niemand hem nog verteld dat hij 15000 stemmen achterstaat?
Ja die hebben een mogelijke coalitie met GLPvdA gisteren al meteen letterlijk van het bord geveegd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef Hanca het volgende:
Journalisten zien blijkbaar iets in D66-VVD-CDA-JA21-CU: https://www.nd.nl/nieuws/(...)unie-ik-heb-ervaring
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar goed.
[..]
Ik zou me daar als CU niet snel thuis voelen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef Hanca het volgende:
Journalisten zien blijkbaar iets in D66-VVD-CDA-JA21-CU: https://www.nd.nl/nieuws/(...)unie-ik-heb-ervaring
[..]
Daar komt bij dat Klaver al een paar kansen heeft gehad toen GL nog los was van PvdA.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef capricia het volgende:
Goed onderbouwd stuk inderdaad.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:32 schreef Bondsrepubliek het volgende:
In een nieuw regeerakkoord kunnen de voorgestelde bezuinigingen op de zorg in elk geval geschrapt worden. Voor meer duiding luister je beter het hele radiofragment. Deze tekst is daarvan slechts een samenvatting.
[..]
Link radiofragment: https://www.nporadio1.nl/(...)zegt-deze-journalist
Deed het best goed meen ik me te herinneren?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Daar komt bij dat Klaver al een paar kansen heeft gehad toen GL nog los was van PvdA.
Als het niet anders kan, dan wellicht. Maar het lijkt me geen 'stabiele regering' wat het CDA en anderen steeds roepen te willen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:53 schreef Breekfast het volgende:
Wel een risicovolle optie maar ook een idee:
Een minderheidskabinet van D66,CDA, VVD die een globaal verkiezingsprogramma schrijft en dan per onderwerp gewoon naar meerderheden gaat zoeken.
Deze combi minus JA21 ken ik ergens van. Die andere vier hebben samen een mooie nareis gemaakt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
In 2017 vooral. Anders gewoon te klein en weinig opvallend en energiek.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:54 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Deed het best goed meen ik me te herinneren?
Lijkt me ook stug dat CU zich hiervoor zou lenen. Daarnaast is Bikker veel te fatsoenlijk voor JA21.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaan ze de PVV niet nog een keer gunnen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:05 schreef capricia het volgende:
Hoe schatten jullie de kans in met die grote PVV dat Martin Bosma Kamervoorzitter blijft?
Als ie dat wil, natuurlijk.
Die kan Eddy in zijn zak steken!quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:10 schreef Gehenna het volgende:
NSC is de grootste op Sint Eustatius
Klein. Die werd het alleen maar omdat de PVV de vorige keer ruimschoots de grootste was en drie partijen best graag met ze wilden regeren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:05 schreef capricia het volgende:
Hoe schatten jullie de kans in met die grote PVV dat Martin Bosma Kamervoorzitter blijft?
Als ie dat wil, natuurlijk.
Nieuwe fractievoorzitter. Kan ook prima een soort tussenpaus zijn. Maar ik zou gokken op Klaver, die kan in elk geval aardig opschieten met Bontenbal en Jetten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:12 schreef Tomatenboer het volgende:
In het nieuws nu dat aanstaande maandag de nieuwe lijsttrekker wordt gepresenteerd bij GroenLinks / PvdA.
Er wordt gesuggereerd dat zowel Jesse Klaver een belangrijke kandidaat zou zijn als ook Marjolein Moorman.
Hij kreeg won de verkiezingen de vorige keer wegens zijn verdienste als invalvoorzitter en omdat de VVD wilde afrekenen met PvdAGL.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klein. Die werd het alleen maar omdat de PVV de vorige keer ruimschoots de grootste was en drie partijen best graag met ze wilden regeren.
Meestal de grootste fractie ook.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klein. Die werd het alleen maar omdat de PVV de vorige keer ruimschoots de grootste was en drie partijen best graag met ze wilden regeren.
Nooit meer Jesse.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:12 schreef Tomatenboer het volgende:
In het nieuws nu dat aanstaande maandag de nieuwe lijsttrekker wordt gepresenteerd bij GroenLinks / PvdA.
Er wordt gesuggereerd dat zowel Jesse Klaver een belangrijke kandidaat zou zijn als ook Marjolein Moorman.
Die lopen een beetje achter 🤣🤣🤣quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:10 schreef Gehenna het volgende:
NSC is de grootste op Sint Eustatius
Laten we hopen van niet zeg. Je weet dat Dilan dat tot in het einde gaat pluggen danquote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:13 schreef capricia het volgende:
Bedenk me opeens dat als D66 die laatste restzetel (die nu boven de SP zweeft) pakt, die coalitie met JA21 wel weer een meerderheid heeft.
Nee, meestal de iemand van de grootste niet-regeringsfractie, eigenlijk nooit iemand van een regeringsfractie, zeker niet van de grootste partij daarin om tegenmacht te houden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Meestal de grootste fractie ook.
Dus iemand van D66 wellicht?
Na het tellen van de briefstemmen kan die best opeens bij D66 terecht komen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:17 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Laten we hopen van niet zeg. Je weet dat Dilan dat tot in het einde gaat pluggen dan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |