Bijna niemand denk ik. Afgaande van die peilingen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb gisteren op Frans Timmermans gestemd, en ik vind het juist volkomen logisch dat hij opstapt. En dapper om direct de knoop door te hakken. Ik voel mij absoluut niet bedrogen ofzo. Toen Timmermans deze woorden uitsprak zal hij absoluut niet aan een dergelijk zwart scenario als dat van gisteren hebben gedacht.
Misschien moeten ze dan eens uit hun snackbar komen en niet de hele dag friet en frikandellen frituren...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand hier opgestemd?
[ afbeelding ]
Dit was een daadwerkelijke partij kwam ik gisteren achter.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:40 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Misschien moeten ze dan eens uit hun snackbar komen en niet de hele dag friet en frikandellen frituren...
Uiteraard, alvast aan m'n social credit score werken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand hier opgestemd?
[ afbeelding ]
Ik vermoed dat Frans Bauer er wel op gestemd heeft ja.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand hier opgestemd?
[ afbeelding ]
Altijd mooi om te zien hoe een (ver)draaier zijn belangen afdraait.quote:
Ik inderdaad ook niet, ik heb er zelfs slecht van geslapen. Een teleurstelling ter grootte van de van de WK-finale in 2010 en de EK-halve finale in 2000.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef Harvest89 het volgende:
Bijna niemand denk ik. Afgaande van die peilingen.
Ik zag het wel aankomen. Het hing in de lucht. Hij leek wat geïsoleerd van het overgrote deel van het politieke landschap te opereren. 'Old man yelling at clouds' of zo. De band met de potentiële doelgroep was broos.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bijna niemand denk ik. Afgaande van die peilingen.
Zo werkt dat niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
Altijd mooi om te zien hoe een (ver)draaier zijn belangen afdraait.
Het zou Timmermans sieren als hij toch - wellicht ongemakkelijk op de achterste rij - in de Kamer plaatsneemt omdat heel veel mensen op hem als persoon hebben gestemd. Dat er een nieuwe leider moet komen, lijkt mij een wiedes.
Ik denk dat het conservatieve, niet al te innovatieve en rent seeking MKB niet zoveel te klagen heeft bij MAGA en Trump. Het type MKB dat vooral drijft op oude verdienmodellen, onvermijdelijke vergunningen en kosten laag houden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zou het? Voor het slag mensen die dagelijks bidden op het altaar van geld en andere materiële zaken moet MAGA toch juist een schrikbeeld zijn. Rationeel gezien dan, wellicht wringt ‘m daar inderdaad de schoen.
Nou zo erg was het bij mij totaal niet gelukkig. Ik was wel meer geschokt door het overleven van de VVD dan het zetelverlies van de PvdAGL.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik inderdaad ook niet, ik heb er zelfs slecht van geslapen. Een teleurstelling ter grootte van de van de WK-finale in 2010 en de EK-halve finale in 2000.
Hoe dan wel ?quote:
Ook dat niet. Het zijn net kakkerlakken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou zo erg was het bij totaal niet gelukkig. Ik was wel meer geschokt door het overleven van de VVD dan het zetelverlies van de PvdAGL.
Maar ik stoor me eigenlijk het meeste aan die peilingen. Elke verkiezingen wordt er of fors te veel gepeild of te laag.
Klopt. Ik was op voorhand al tevreden als het progressieve wat zou stijgen. Dat is gebeurd. Verlies GL-PVDA valt me nog mee (ik had daar op gestemd om dat nare JA21 te blokkeren).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou zo erg was het bij mij totaal niet gelukkig. Ik was wel meer geschokt door het overleven van de VVD dan het zetelverlies van de PvdAGL.
Maar ik stoor me eigenlijk het meeste aan die peilingen. Elke verkiezingen wordt er of fors te veel gepeild of te laag.
Maar zolang een enorm deel van het electoraat pas in de laatste dagen beslist wat ze gaan stemmen zal je die wat grotere onzekerheid houden. Overigens zaten de peilingen er ook weer niet enorm naast nu, zeker niet als je meer naar trends kijkt ipv exacte zetelaantallen. De stijging van D66, stabilisatie van VVD, verlies van PVV werden allemaal al duidelijk zichtbaar de laatste week.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Komt door de zwevende kiezers. Die geven een partijnaam op aan de peilers, maar twijfelen al en in de laatste week kiezen velen toch maar een andere partij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:51 schreef Harvest89 het volgende:
Het lijkt op de een of andere manier alsof rechtse mensen dit jaar voor het eerst de verkiezingen volgen, heel apart.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hoe dan wel ?
Niet mijn stem maar ik ken diverse mensen die juist op hem hebben gestemd* en hij (Timmermans) aangaf dat hij in de Kamer zou plaatsnemen. Nu is dat nog onduidelijk maar we gaan zien hoe ze eieren voor hun geld kiezen met ondertussen elders solliciteren.
Dat Timmermans het leiderschap opzegt, niet geleverd wat hij wilde/dacht, is dan wat anders.
*Ik neem aan dat hij als persoon ruimschoots het aantal stemmen heeft behaald om zijn Kamerplaats te kunnen claimen.
En D66 weer 33 stemmen uitgelopen op PVVquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:46 schreef zalkc het volgende:
Mag ik even melden dat st Eustatius naar de NSC is gegaan!
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/uitslag/sint-eustatius/
Dat is gelukkig ook vies voor ze tegengevallen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:53 schreef Eightyone het volgende:
Hooguit had ik verwacht dat de PVV nog +30 zetels over zou houden.
Dat van de media gaat niet meer veranderen. Ook bij Jesse Klaver niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:46 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik zag het wel aankomen. Het hing in de lucht. Hij leek wat geïsoleerd van het overgrote deel van het politieke landschap te opereren. 'Old man yelling at clouds' of zo. De band met de potentiële doelgroep was broos.
En in de media was het voor hem zelden een echt warm bad, zelfs bij BNNVara niet. Als 'ie er zat, was het vaak in combinatie met duidelijk rechtsere types.
Dat zijn dus bijna een half miljoen wappies (ok, en 18 jarige Minecraft spelende Tate-rukkertjes)quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Klopt. Ik was op voorhand al tevreden als het progressieve wat zou stijgen. Dat is gebeurd. Verlies GL-PVDA valt me nog mee (ik had daar op gestemd om dat nare JA21 te blokkeren).
Ik schrik vooral van handhaven VVD, met een nog minder Randstedelijk electoraat, en de zeven zetels voor FvD (altijd afwezig bij debatten, wachtgeld stapelen, Kamerleden veroordeeld voor opruiing en aanzetten tot geweld...).
https://defenddemocracy.eu/russian-pravda-promotes-fvd/
Wel 50% verloren t.o.v. de vorige verkiezingen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:57 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
En D66 weer 33 stemmen uitgelopen op PVV
klopt, maar ze gaan toch nog even wachten op de briefstemmersquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:59 schreef Diabool het volgende:
Het is nu toch wel bekend? Na Amsterdam gaan ze pvv dit toch nooit meer inhalen?
quote:Aanwijzen verkenner uitgesteld tot dinsdag
Aanstaande dinsdag komen alle lijsttrekkers bij elkaar om een verkenner aan te wijzen. De verwachting was dat dat morgen zou gebeuren, maar omdat de uitslag van de verkiezingen nog onduidelijk is, is de bijeenkomst uitgesteld.
Kamervoorzitter Bosma verwacht niet dat alle (post)stemmen dan al geteld zijn, toch wil hij dan al spreken met de fractieleiders over de verkiezingsuitslag.
Eerder vandaag zei PVV-leider Wilders dat hij aan Bosma had gevraagd om de verkenningsfase uit te stellen totdat alle stemmen geteld zijn.
2.342 stemmen vooralsnog, dus ja...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Iemand hier opgestemd?
[ afbeelding ]
Vertrouwen. Ik stem al 40 jaar en ben er inmiddels achter dat geen enkele partij te vertrouwen is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoe volatiel is het elecoraat eigenlijk? Van BBB, naar NSC, naar D66? En ja, ik weet dat niet iedereen die op die eerste twee partijen gestemd heeft nu voor D66 is gegaan, maar die grote verschuivingen elke keer. Da's toch raar?
Een groot deel van het electoraat in Nederland lijkt heel erg op een persoon te stemmen ipv een partij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoe volatiel is het elecoraat eigenlijk? Van BBB, naar NSC, naar D66? En ja, ik weet dat niet iedereen die op die eerste twee partijen gestemd heeft nu voor D66 is gegaan, maar die grote verschuivingen elke keer. Da's toch raar?
Kan Omtzigt daar Gouverneur wordenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:46 schreef zalkc het volgende:
Mag ik even melden dat st Eustatius naar de NSC is gegaan!
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/uitslag/sint-eustatius/
Dat het vertrouwen laag is en mensen dus voor iets vertrouwds gaan kan ik ook nog wel in komen, maar het blijft nogal een verschuiving. Ik vraag me oprecht af of mensen het D66 programma helemaal doorgelezen hebben. Niet dat het een slecht of niet onderbouwd/doorgerekend programma is, maar er zitten toch wel een aantal pijnpunten in waarvan ik denk dat niet iedereen goed doorheeft wat ze kunnen gaan betekenen voor ons land/je portemonnee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:09 schreef halfway het volgende:
[..]
Vertrouwen. Ik stem al 40 jaar en ben er inmiddels achter dat geen enkele partij te vertrouwen is.
Jetten heef natuurlijk wel charisma. Ik vind persoonlijk dat dat helemaal niet uit zou mogen maken.. maar in zo'n tijd leven we blijkbaar.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:09 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Een groot deel van het electoraat in Nederland lijkt heel erg op een persoon te stemmen ipv een partij.
Goeie lijsttrekker die on fire is tijdens debatten is blijkbaar 100x belangrijker dan je partijprogramma.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja da's toch hopeloos? Niet in de laatste plaats omdat er dan onrealistische verwachtingen bij komen kijken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Goeie lijsttrekker die on fire is tijdens debatten is blijkbaar 100x belangrijker dan je partijprogramma.
De bevolking moet wel knettergek zijn om op de niet en nooit leverende, plucheplakkende Wilders te blijven stemmen ja.quote:
Verklap je ons nou de werkwijze van Wilders?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:13 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Goeie lijsttrekker die on fire is tijdens debatten is blijkbaar 100x belangrijker dan je partijprogramma.
Waar lees je dat?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:00 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
2.342 stemmen vooralsnog, dus ja...
Ik hoor anders wel opvallend vaak mensen die alle kanten opgaan bij verkiezingen. Vaak wel mensen die politiek nauwelijks volgen maar alleen flarden meekrijgen uit het nieuws en de mening van Henk bij de koffieautomaat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Niet zo'n realistisch nieuws dus..quote:
Goed omschreven. Zelfs als je de standpunten niet meeneemt en de kernwaarden/visies van die partijen bekijkt liggen ze mijlenver uit elkaar. En dan over (hopelijk) 4 jaar weer klagen dat het allemaal kut is en naar de volgende reddende partij overspringen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik hoor anders wel opvallend vaak mensen die alle kanten opgaan bij verkiezingen. Vaak wel mensen die politiek nauwelijks volgen maar alleen flarden meekrijgen uit het nieuws en de mening van Henk bij de koffieautomaat.
Ik snap het zelf ook niet, want over het algemeen heb je toch wel een bepaalde vaststaande kijk op de samenleving en hoe je vindt dat die ingericht zou moeten zijn, wat rechtvaardig zou zijn, waar je naartoe wil, enz.
Dat kan toch nooit zo erg schommelen tussen - soms - uitersten?
Of we zijn met z’n allen behoorlijk schizofreen geworden.
Heel eerlijk GL zit de PvdA in de weg.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Jetten heef natuurlijk wel charisma. Ik vind persoonlijk dat dat helemaal niet uit zou mogen maken.. maar in zo'n tijd leven we blijkbaar.
Ik denk niet dat je zomaar D66 en GL/PvdA stemmers op een hoop kan gooien eigenlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heel eerlijk GL zit de PvdA in de weg.
Hetzelfde kun je natuurlijk ook zeggen over iedereen die stemt op PVV (vanuit rechtsstatelijk oogpunt), de VVD (vanwege de praktijk voor “hardwerkend Nederland”), en voor het CDA (en D66) vanwege bijvoorbeeld hun wensen tot forse bezuinigingen in zorg en sociale zekerheid.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:11 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat het vertrouwen laag is en mensen dus voor iets vertrouwds gaan kan ik ook nog wel in komen, maar het blijft nogal een verschuiving. Ik vraag me oprecht af of mensen het D66 programma helemaal doorgelezen hebben. Niet dat het een slecht of niet onderbouwd/doorgerekend programma is, maar er zitten toch wel een aantal pijnpunten in waarvan ik denk dat niet iedereen goed doorheeft wat ze kunnen gaan betekenen voor ons land/je portemonnee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |