Deze veren zitten er nu juist weer op. Het is al vaker gezegd: PvdA in de jaren 70 was groener dan de fusiepartij.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Zou kunnen. Was altijd een trouwe PvdA stemmer op een maal PSP na in mijn zeer pille jeugd als punker. Nu met GL is het sowieso niet meer was het ooit was. Al tijdens Kok met het afschudden van hun ideologische veren ging het bergafwaarts. Jammer dat een arbeiderspartij totaal niets meer met arbied te maken heeft. Was ik 2 jaar geleden al niet gaan stemmen heb ik nu blanco gestemd.
Ik help het je hopen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat dat vooral jongeren zijn die nog een beetje zoekende zijn.
Of het "bij de winnaar willen horen" effect?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat dat vooral jongeren zijn die nog een beetje zoekende zijn.
Daar zijn een paar oplossingen voor, of je laat het pas over een paar jaar in gaan, of je hervormt de belastingschijven zodat je tegen een lager percentage af kunt trekken en anders kun je het altijd nog regelen via een hoger EWF.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:35 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
HRA afbouwen zou wel echt een gigantische deuk in het vertrouwen van veel VVD kiezers betekenen. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar op in gaan leveren. Immigratie, stikstof en sociale zekerheid zie ik ze wel een stapje naar het midden maken, maar op de HRA niet.
Ik vraag me echt af of dat hele onderzoek klopt. Ik gaf het al aan bij de kleine partijen, CU zou maar 57 procent van haar oude stemmen hebben binnengehaald en toch hetzelfde percentage halen. De grafiek van PvdD is ook totaal ongeloofwaardig. En dit wat je nu noemt lijkt me ook onwaarschijnlijk dat dit op grote schaal is gebeurd (7% van D66 is zo'n 125.000 stemmers). Wat mij betreft kan dat onderzoek de prullenbak in.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
D66 heeft 7% van z'n nieuwe stemmers zelfs bij de PVV weg weten te halen (bron: NOS uitzending gisteren).
Dat is een fascinerend culturele reis wat die stemmers hebben afgelegd in krap 24 maanden tijd.
Precies dit! En laten we wel wezen, je mag verschillen van inzicht hoe een ideale samenleving er uit ziet. Dat is voor iedereen verschillend en juist die verschillen zorgen voor debat en uiteindelijk verandering.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is bij een klein deel zo, echt niet in de breedte. Er zijn juist de laatste 6 jaar diverse kerkgenootschappen bij gekomen waar een vrouw dominee of ouderling mag worden. Waaronder mijn eigen kerkgenootschap. Zonder eigenlijk veel commentaar.
Dat maakt mij niets meer uit. Ik ga er toch al vanuit dat we uiteindlijk een fedratie vormen. Ze mogen wat mij betreft juichen. En schijnbaar zijn veel kiezers zeer pro EU als je teminste op D66 stemt. En aangezien ik geen globalist ben is D66 wel de laatste waar ik op zou stemmen. En nee ik ben ook geen voorstander van de PVV dat maar lult en schreeuwt. En Ja21 en FvD zijn ook zeer liberaal. SP helaas te links. Nee er niet een partij die mij nog kan bekoren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan doen? Huilen? Boos zijn?
Gelukkig is dat zo maar de beweging van de christelijke kiezer zegt iets anders. De CU heeft het al een paar verkiezingen zwaar terwijl de SGP steeds dichter richting een vierde zetel gaat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is bij een klein deel zo, echt niet in de breedte. Er zijn juist de laatste 6 jaar diverse kerkgenootschappen bij gekomen waar een vrouw dominee of ouderling mag worden. Waaronder mijn eigen kerkgenootschap. Zonder eigenlijk veel commentaar.
Dus geen referendum over de onafhankelijkheid van Friesland.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Hexagon het volgende:
Aant Jelle Soepboer heeft ook een flinke koude douche gehad met nog geen 10.000 stemmen.
Een federaal Europa zit er ook niet in en ik denk dat het er ook nooit in heeft gezeten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat maakt mij niets meer uit. Ik ga er toch al vanuit dat we uiteindlijk een fedratie vormen. Ze mogen wat mij betreft juichen. En schijnbaar zijn veel kiezers zeer pro EU als je teminste op D66 stemt. En aangezien ik geen globalist ben is D66 wel de laatste waar ik op zou stemmen. En nee ik ben ook geen voorstander van de PVV dat maar lult en schreeuwt. En Ja21 en FvD zijn ook zeer liberaal. SP helaas te links. Nee er niet een partij die mij nog kan bekoren.
Maw een EU prima maar dan op een manier zoals ooit de EEG en voor het Rijlandmodel. Dat zit er helaas niet meer in.
Helaas. Geert zal blijven dooretteren tot in het graf.quote:
De CU heeft geregeerd met D66, dat dat zetels ging kosten wisten ze. En nu had CU last van CDA, dat praktisch tegen hen aan is gaan zitten inhoudelijk en een voor CU stemmers aantrekkelijke lijsttrekker had.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Gelukkig is dat zo maar de beweging van de christelijke kiezer zegt iets anders. De CU heeft het al een paar verkiezingen zwaar terwijl de SGP steeds dichter richting een vierde zetel gaat.
Dat zit hem denk ik vooral in het programma. ChristenUnie is middenlinks terwijl SGP uitgesproken rechtsconservatief is. Ik zie voor mezelf ook meer raakvlakken met het SGP programma dan met het CU programma. Ik zal er nooit op stemmen, maar denk dat de verklaring meer in dat verschil zit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:41 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Gelukkig is dat zo maar de beweging van de christelijke kiezer zegt iets anders. De CU heeft het al een paar verkiezingen zwaar terwijl de SGP steeds dichter richting een vierde zetel gaat.
Dit is tot op zekere hoogte zo. Laten we er niet omheen draaien en dat is dat de SGP standpunten heeft (zoals de positie van de vrouw in de politiek) die nogal schuren met artikel 1 van onze grondwet. Om nog maar te zwijgen over de discussie over hoe om te gaan met artikel 23 waarbij scholen met een duidelijke SGP signatuur in het kader van het geloof standpunten uit draagt die tenminste voor een groot deel van de bevolking onacceptabel zijn en zoals nieuwsuur fraai toonde in het gesprek met Bontenbal ook schuren met artikel 1 van de grondwet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:40 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Precies dit! En laten we wel wezen, je mag verschillen van inzicht hoe een ideale samenleving er uit ziet. Dat is voor iedereen verschillend en juist die verschillen zorgen voor debat en uiteindelijk verandering.
Je mag als politieke partij voor grondswetswijzigingen zijn, natuurlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:45 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit is tot op zekere hoogte zo. Laten we er niet omheen draaien en dat is dat de SGP standpunten heeft (zoals de positie van de vrouw in de politiek) die nogal schuren met artikel 1 van onze grondwet. Om nog maar te zwijgen over de discussie over hoe om te gaan met artikel 23 waarbij scholen met een duidelijke SGP signatuur in het kader van het geloof standpunten uit draagt die tenminste voor een groot deel van de bevolking onacceptabel zijn.
Stefan Paas wordt hier droevig van.quote:
Dat dus. Na Rutte I dachten we ook dat iedereen door de populistische ballon geprikt had.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Helaas. Geert zal blijven dooretteren tot in het graf.
Ooh absoluut, met die standpunten ben ik het ook totaal oneens. Laat ik daar helder over zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:45 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit is tot op zekere hoogte zo. Laten we er niet omheen draaien en dat is dat de SGP standpunten heeft (zoals de positie van de vrouw in de politiek) die nogal schuren met artikel 1 van onze grondwet. Om nog maar te zwijgen over de discussie over hoe om te gaan met artikel 23 waarbij scholen met een duidelijke SGP signatuur in het kader van het geloof standpunten uit draagt die tenminste voor een groot deel van de bevolking onacceptabel zijn.
Zeker en wat mij betrekt kan er niet snel genoeg iets gedaan worden aan artikel 23 zodat de SGP scholen dit soort standpunten (en ook het ontkennen van de evolutietheorie) niet meer op school uit mogen dragen. Als je dat al vindt, dan doe je dat maar op zondag in de kerk en niet op school én binnen de ruimte die de dan aangepaste grondwet biedt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je mag als politieke partij voor grondswetswijzigingen zijn, natuurlijk.
Gelukkig niet zeg.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zeker en wat mij betrekt kan er niet snel genoeg iets gedaan worden aan artikel 23 zodat de SGP scholen dit soort standpunten (en ook het ontkennen van de evolutietheorie) niet meer op school uit mogen dragen. Als je dat al vindt, dan doe je dat maar op zondag in de kerk en niet op school én binnen de ruimte die de dan aangepaste grondwet biedt.
Helaas gaat dat met het CDA weer niet gebeuren hoewel daar in Nederland (D66, PvdAGL, VVD, JA21, PVV e.d.) een hele grote meerderheid voor is.
Van de nare populistische ziekte met bepaalde kenmerken die we hier niet mogen bespreken zijn we, hier in het westen, voorlopig nog niet af ben ik bang. Dat moet eerst nog een keer gigantisch fout gaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:47 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat dus. Na Rutte I dachten we ook dat iedereen door de populistische ballon geprikt had. De geschiedenis zou anders uitwijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |