SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorgph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn

Hier claimen ze dat D66 rechts is, dus dat valt allemaal wel mee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 08:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Omdat D66 centrum tot centrumlinks is en uitgesproken progressief. JA21 uitgesproken rechts en conservatief. Dat verschil lijkt onoverbrugbaar. D66 zou hier waarschijnlijk een aanzienlijk deel van het eigen electoraat ook niet blij mee maken.

Is rekenen niet jouw sterkste punt? D66, VVD, CDA. PvdA/GL, CU en de overige linkse partijen zijn allemaal voor inkrimping veestapel. Dat is een zeer ruime meerderheidquote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat willen ze misschien wel. Maar geen meerderheid.

Uiterst links is dood, nu uiterst rechts nog en we komen nog eens ergensquote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:12 schreef capricia het volgende:
Blijft wel bizar dat zelfs na zo'n heel rechts kabinet geen enkele echt linkse partij ook maar een beetje is gestegen.

Propaganda, geweld, geld en onderdrukking.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:12 schreef capricia het volgende:
Blijft wel bizar dat zelfs na zo'n heel rechts kabinet geen enkele echt linkse partij ook maar een beetje is gestegen.

Heeft de media goed gedaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:12 schreef capricia het volgende:

Uiterst links = BIJ1, deel van SP en dat afgesplitste deel van PvdD. Meer echt niet. GL-PvdA is dat zeker niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Uiterst links is dood, nu uiterst rechts nog en we komen nog eens ergens

Ook de politie en veiligheidsdiensten 😉quote:

.quote:Op de dag van de verkiezingen kwamen duizenden mensen de straat op om te protesteren tegen een systeem dat zij als oneerlijk ervaren.
De politie reageerde met harde hand: voertuigen in brand, gewonden in ziekenhuizen, en een avondklok die doet denken aan regimes als Noord-Korea.
Alsof dat niet genoeg is, werd het land in een digitale duisternis gehuld.
Internet werd landelijk afgesloten, volgens NetBlocks een ,,nationwide digital blackout".
De regering van president Samia Suluhu Hassan, die vrijwel zeker herkozen wordt, lijkt vastbesloten om elke vorm van oppositie te smoren.
De belangrijkste tegenstander zit vast op beschuldiging van hoogverraad, andere partijen boycotten de verkiezing
Rechtenorganisaties spreken van een ,,golf van terreur" met verdwijningen en martelingen van oppositieleden.

quote:De PVV wil het voortouw bij de formatie als we de grootste zouden worden. Zolang daar geen 100% helderheid over is kan er geen verkenner van D66 aan de slag. We zullen alles doen om dit te voorkomen. #PVVOP1

Vind ik ook opmerkelijk. Ik verwijt het Timmermans ook wel enigszins. Hij wist niet de juiste toon te vinden in de campagne en was niet bevlogen genoeg.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:12 schreef capricia het volgende:

Huh? de media is toch hartstikke links? Hoe kan dat dan?quote:

Gaan ze het binnenhof bestormen?quote:

Ik vond ze vooral ook activistisch overkomen. En ik weet niet of daar nou zoveel mensen op zitten te wachten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Vind ik ook opmerkelijk. Ik verwijt het Timmermans ook wel enigszins. Hij wist niet de juiste toon te vinden in de campagne en was niet bevlogen genoeg.
Los daarvan had Timmermans nog steeds een hoop weerstand opgeroepen (en waarschijnlijk iedere andere willekeurige lijsttrekker, dat gaan we straks zien bij zijn opvolger).
Maar het verlies had niet zo groot (20%) mogen zijn wat mij betreft. Al is er ook flinke weglek richting D66.

Werk en inkomen zijn ook niet echt een issue geweest de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:12 schreef capricia het volgende:

Reken niet op de VVD als PvdA meedoet..quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:13 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Is rekenen niet jouw sterkste punt? D66, VVD, CDA. PvdA/GL, CU en de overige linkse partijen zijn allemaal voor inkrimping veestapel. Dat is een zeer ruime meerderheid

Ik heb het hier niet over een coalitie, maar over een kamermeerderheid. Als BBB niet in de regeringspositie zit om het te blokkeren dan hebben ze het nakijken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Reken niet op de VVD als PvdA meedoet..
En D66 en CU? Mwoah.

Nee die staat wel vast.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:33 schreef phpmystyle het volgende:
Is die zetel voor Volt nog onzeker?

https://wiekrijgtderestzetel.nl/index.html?year=2025quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:33 schreef phpmystyle het volgende:
Is die zetel voor Volt nog onzeker?

Anti-politiek. Niet: we gaan alles eraan doen om te zorgen dat we een regering gaan vormen, maar we doen alles eraan om D66 dwars te zitten.quote:

Ik zie het.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
https://wiekrijgtderestzetel.nl/index.html?year=2025
je kunt hier zien welke vast staan.

Vooral studenten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie het.
Was mooi geweest als die er ook uit was gegaan.
Wie zijn al die mensen die op VOLT stemmen?

Studenten, jongeren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie het.

Mijn moederquote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie het.

Nederland is een naargeestig landje geworden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:37 schreef capricia het volgende:
Ja21, FvD en BBB samen even groot als GL-PVDA.
Wouw.

Ik vind dat eerder erg triest.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:37 schreef capricia het volgende:
Ja21, FvD en BBB samen even groot als GL-PVDA.
Wouw.

quote:
Het zal zo zijn. Maar ik kan er met mijn verstand niet bij waarom.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:39 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Studenten, jongeren.
Maar dat vraag me wel bij meer partijen af. Nog veel meer dan bij Volt.

We hebben gelukkig wel uiterst links, maar geen onwerkbaar radicaal populistisch links. Het is geen Venezuela. Zelfs met SP en Bij1 valt er democratisch te formeren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Uiterst links = BIJ1, deel van SP en dat afgesplitste deel van PvdD. Meer echt niet. GL-PvdA is dat zeker niet.
Iig niet linkser dan VVD rechts is (nogmaals een verwijzing naar Manifesto Project en Ches_data).

Dat is andersom gelukkig niet aan de handquote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:36 schreef kipknots het volgende:
[..]
Anti-politiek. Niet: we gaan alles eraan doen om te zorgen dat we een regering gaan vormen, maar we doen alles eraan om D66 dwars te zitten.
Maar goed, Wilders wil gewoon een beetje schreeuwen vanuit de kamer en iedereen dwars zitten. Dat vind hij leuk, regeren is veel te veel gedoe.

Als in, veel te weinig stemmen voor de nuchtere partijen?quote:

Jonge mensen hebben wel vaker naïeve idealen. Dan is VOLT niet eens zo’n hele gekke keuze als ze niet zo raar waren gaan doenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Het zal zo zijn. Maar ik kan er met mijn verstand niet bij waarom.
Waar in het onderwijs gaat het mis? Wat kunnen we hier tegen doen?

Tja, waarom zou je naast Volt op partijen als DENK, Forum of de PVV stemmen. Er gaat bij een hoop mensen wel wat mis in de kop hoor. Je kan het politiek oneens zijn over oplossingen, maar wat heb je aan al die kneuzenpartijen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Het zal zo zijn. Maar ik kan er met mijn verstand niet bij waarom.
Waar in het onderwijs gaat het mis? Wat kunnen we hier tegen doen?

Zeer zeker wel, GL is extreemlinks. Eigendomsrechten zijn er niks waard en belastingen op vermogen moeten in een klap skyhigh van die club.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Uiterst links = BIJ1, deel van SP en dat afgesplitste deel van PvdD. Meer echt niet. GL-PvdA is dat zeker niet.
Iig niet linkser dan VVD rechts is (nogmaals een verwijzing naar Manifesto Project en Ches_data).

Lijkt PVV nu de grootste te worden?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
https://wiekrijgtderestzetel.nl/index.html?year=2025
je kunt hier zien welke vast staan.

Wat dan? Wil je zeggen dat het een integere man is?quote:

Lijkt, maar wordt het absoluut niet. Als je ziet wat er nog moet binnenkomen haalt D66 dat makkelijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:43 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Lijkt PVV nu de grootste te worden?

Vond het juist wel sterk dat hij gisteren al durfde op stappen, dan voel je het sentiment in ieder geval haarfijn aan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij had het fatsoen kunnen hebben om de kamer in te gaan en dat iemand anders fv wordt.

Ja, vind ik wel, maar hij gaat voor de eigen carrière.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hij had het fatsoen kunnen hebben om de kamer in te gaan en dat iemand anders fv wordt.

Jij komt aan met het offeren van joden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat dan? Wil je zeggen dat het een integere man is?
Die geldsommen binnen de EU naar lobbyisten voor de greendeal was ook niet integer.

Zeker.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Jij komt aan met het offeren van joden.![]()

Wat maakt een partij extreem links?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeer zeker wel, GL is extreemlinks. Eigendomsrechten zijn er niks waard en belastingen op vermogen moeten in een klap skyhigh van die club.
Daarnaast weet iedereen wat ze in die partij van Joden vinden.

Het was een rasoppertunist. De kiezer prikte daar doorheen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, vind ik wel, maar hij gaat voor de eigen carrière.
Ook m.b.t. de Joden zei hij in een ver verleden hele andere dingen dan nu.
Ik denk dat hij die dingen zegt uit politiek opportunisme.

Schijt tegen basale mensenrechten zoals recht op eigendom.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Wat maakt een partij extreem links?

Ik denk eigenlijk dat CDA en VVD wel gewoon gaan samenwerken met Groenlinks.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het was een rasoppertunist. De kiezer prikte daar doorheen.
Benieuwd of deze uitslag nog gevolgen heeft voor de fusie.

CDA wel. VVD niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat CDA en VVD wel gewoon gaan samenwerken met Groenlinks.

Tjah dat zijn mijn vermoedens.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
CDA wel. VVD niet.
Deze "overwinning' kun je gerust een pyrusoverwinning noemen. Wel gewonnen, maar weinig invloed.

Precies, hij heeft ook al een ronde als oppositieleider gedaan. Nu is het duidelijk dat hij het negatieve sentiment om hem niet kan laten draaien zoals Jetten dat wel gelukt is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:45 schreef Caland het volgende:
[..]
Vond het juist wel sterk dat hij gisteren al durfde op stappen, dan voel je het sentiment in ieder geval haarfijn aan.

Ik vond dat filmpje met die trompet toch wel energiek overkomen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:50 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Precies, hij heeft ook al een ronde als oppositieleider gedaan. Nu is het duidelijk dat hij het negatieve sentiment om hem niet kan laten draaien zoals Jetten dat wel gelukt is.
Het is wel jammer want als bestuurder lijkt het mij een goede. Maar qua campagne voeren mist hij zeker het juiste charisma.

Het hele PVDA is uit elkaar gevallen - bestaat niet meer - vanwege de houding jegens Joden, ja.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja maar Fransje OFFERT JODEN.

Totale BS.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het hele PVDA is uit elkaar gevallen - bestaat niet meer - vanwege de houding jegens Joden, ja.
En die houding van Timmermans is uit opportunisme aangenomen.

Dat inderdaad, uitstekende bestuurder. Dit is hem niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:50 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Precies, hij heeft ook al een ronde als oppositieleider gedaan. Nu is het duidelijk dat hij het negatieve sentiment om hem niet kan laten draaien zoals Jetten dat wel gelukt is.
Het is wel jammer want als bestuurder lijkt het mij een goede. Maar qua campagne voeren mist hij zeker het juiste charisma.

Zo werkt dat toch helemaal niet. Als je twee keer een teleurstellende verkiezingsuitslag hebt als partijleider ben je intern niet meer houdbaar en dan is het gewoon klaar. Iedereen die de politiek een beetje volgt weet dat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]

Kom maar door met de feiten, als je die kunt overleggen, voor zover ik heb gezien zijn er heel wat PVDA'ers weggelopen.quote:

Die zijn echt al jaren weg.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kom maar door met de feiten, als je die kunt overleggen, voor zover ik heb gezien zijn er heel wat PVDA'ers weggelopen.
Laat ik twee prominenten erbij halen, Jacque Monasch en Ome Roon.
Je denkt werkelijk dat de defacto opgeheven PVDA partij geen stemmen verloren heeft door die overname van Groenlinks?

Alsof dat geen rasechte PVDA'ers waren.quote:

Waren, zeker plasterk is allang geen sociaaldemocraat meer, net als Oudkerk, die zijn gewoon rechtsconservatief geworden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alsof dat geen rasechte PVDA'ers waren.
De partij bestaat niet meer.

D66 levert sowieso wel de premier.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:59 schreef Bondsrepubliek het volgende:
D66 staat voor het eerst in de geschiedenis op pole position voor het torentje. Deze denk ik unieke kans zal D66 niet willen laten liggen. Daarom vrees ik dat D66 om de premier te kunnen leveren bereid is veel in te leveren en daarom van de progressieve idealen van die partij in een regeerakkoord weinig overeind blijft.

Dat is een rechtstreeks ticket naar halvering voor D66 de volgende verkiezingen, en dan reken ik nog de premierbonus mee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:59 schreef Bondsrepubliek het volgende:
D66 staat voor het eerst in de geschiedenis op pole position voor het torentje. Deze denk ik unieke kans zal D66 niet willen laten liggen. Daarom vrees ik dat D66 om de premier te kunnen leveren bereid is veel in te leveren en daarom van de progressieve idealen van die partij in een regeerakkoord weinig overeind blijft.

Rutte scenario.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:59 schreef Bondsrepubliek het volgende:

Ook om te trollen zouden ze Kaag naar voren moeten schuiven daarvoorquote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
D66 levert sowieso wel de premier.

Dat zou wel weer een snelle politieke zelfmoord zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:59 schreef Bondsrepubliek het volgende:

Gefeliciteerd met het behouden van de 3. Ik hoop dat CU het ook werkelijk behoudt want de marges zijn er nog.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 04:50 schreef Hanca het volgende:
Het idee van CU met een trouwe vaste achterban kan trouwens ook weg als dit klopt:
[ afbeelding ]
Tamelijk bizar plaatje. Evenveel zetels, bijna evenveel stemmen, en toch zou maar 57% van de CU stemmers van 2023 nu weer CU hebben gestemd.
En blijkbaar geen stem aan de SGP verloren, terwijl het bestuur daar zo bang voor was (we verliezen 8% aan links-progressief, kijken jullie mee bestuur?)...

quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met het behouden van de 3. Ik hoop dat CU het ook werkelijk behoudt want de marges zijn er nog.
Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat er geen wisselwerking was tussen CU en SGP en dat er veel vulling is vanuit andere partijen. Ik heb zelf ook weleens naar CU gekeken en ik ben niet religieus.
Ik heb wel iets met de werkelijke Christelijke uitgangspunten. Heel erg simplistisch gezegd de linkse kant van de Bijbel. Het vechten tegen onrecht ipv het onrecht te omarmen als een kans tot onderwerping.
Ze zijn niet star en goed opgeleid. Mét de mensen ipv voor het vreze des heere (waarin fascisme fan-tas-tisch is). Daarin vind ik ze sterk en onderscheidend en heel erg verbonden met de positieve delen van de geschiedenis.
Wat ik alleen wat meer zou willen zien is dat ze zich vanuit hun positie als Christen uitdragen zich voor alle mensen inzetten en niet zozeer de bestaande hokjes van Christenen. Dan werkt men meer buiten de hokjes zonder het oprechte te verliezen. Dan zou het nog meer 'sound' aanvoelen zoals ze het in Engels zouden zeggen.

Ik zou als D66 zijnde geen hertelling aanvragen hoor. Laat Wilders fijn een verkenner vinden en daarna van bijna alle partijen te horen leuk Geert, gefeliciteerd maar je zoekt ‘t verder maar uit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:15 schreef Diabool het volgende:
Ik verwacht dat de verliezer tussen d66 en PVV zeker een hertelling aan gaat vragen. Kan niet missen met wilders.

Die zijn hetzelfde gebleven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waren, zeker plasterk is allang geen sociaaldemocraat meer, net als Oudkerk, die zijn gewoon rechtsconservatief geworden.

Och kom hoe haal je het in je hoofd om zo over Israël te oreren en het allemaal genocide te noemen, cf hamas propaganda.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je bent weer in de fabeltjesfuik verstrikt?

IN principe is er al een dubbele telling omdat er nu ook per kandidaat geteld wordt hoor ik nu ergens.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:18 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ik zou als D66 zijnde geen hertelling aanvragen hoor. Laat Wilders fijn een verkenner vinden en daarna van bijna alle partijen te horen leuk Geert, gefeliciteerd maar je zoekt ‘t verder maar uit.
Dan is D66 daarna gewoon aan de beurt.

Is goed, jij je mening.quote:

En jij jouw ongeinformeerde mening.quote:

Wat is er nou weer ongeïnformeerd dan?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En jij jouw ongeinformeerde mening.

Op zijn Trumporiaansquote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:12 schreef Diabool het volgende:
Het kan nog tot volgende week dinsdag duren. Wat een amateurs.

Oudkerk roept gewoon dat hij zich tegenwoordig meer thuisvoelt bij JA21 dan bij PvdAGl. Als je denkt dat JA21 hetzelfde is de PvdA was snap je er erg weinig van.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat is er nou weer ongeïnformeerd dan?

Het gaat mij er even om dat men op links extremer is gaan denken. wat Oudkerk voelt geloof ik wel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Oudkerk roept gewoon dat hij zich tegenwoordig meer thuisvoelt bij JA21 dan bij PvdAGl. Als je denkt dat JA21 hetzelfde is de PvdA was snap je er erg weinig van.

Links bolwerk en dan weet je het wel......quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:30 schreef alopio het volgende:
Waarom is elke stad uiterlijk donderdag morgen klaar met tellen maar duurt het in Amsterdam weer tot vrijdagavond. Wat een stad

Wat weet je dan wel?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Links bolwerk en dan weet je het wel......

Dat is een trend die je bij veel oude mensen ziet. Men wordt zuurder. Kijk maar naar Geert Dales of Bauke Geersing.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Oudkerk roept gewoon dat hij zich tegenwoordig meer thuisvoelt bij JA21 dan bij PvdAGl. Als je denkt dat JA21 hetzelfde is de PvdA was snap je er erg weinig van.

Die is wel helemaal geradicaliseerd ja.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:39 schreef Astro_boy het volgende:
[..]
Dat is een trend die je bij veel oude mensen ziet. Men wordt zuurder. Kijk maar naar Geert Dales of Bauke Geersing.

Ik herhaal nog maar een keer: op rechts (rechtser dan de VVD) heeft men het openlijk over massadeportaties en zijn ze aanwezig geweest bij internationale bijeenkomsten. Hun Europese partners willen letterlijk miljoenen legale 'buitenlanders' deporteren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het gaat mij er even om dat men op links extremer is gaan denken. wat Oudkerk voelt geloof ik wel.
PVDA bestaat niet meer die mensen zoeken een nieuw huis.

Ik weet echt niet wat je probeert te insinueren met je "dan weet je het wel".quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:39 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat jij weer naar de bekende weg vraagt 🤓

Geert Dales was wel een kut burgemeester.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:39 schreef Astro_boy het volgende:
[..]
Dat is een trend die je bij veel oude mensen ziet. Men wordt zuurder. Kijk maar naar Geert Dales of Bauke Geersing.

Leeuwarden was never the samequote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:42 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Geert Dales was wel een kut burgemeester.

Zoek term insinueren en laat de betekenis op je inwerken. Weer wat geleerd 👍quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik weet echt niet wat je probeert te insinueren met je "dan weet je het wel".

Je hoeft maar op zijn twitter te kijken om te zien wat een voor een naar en verzuurd mannetje dat is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:42 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Geert Dales was wel een kut burgemeester.

Is dit het equivalent van “doe je eigen onderzoek?”quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:44 schreef matspontius het volgende:
[..]
Zoek term insinueren en laat de betekenis op je inwerken. Weer wat geleerd 👍

Bontenbal. Met een n.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:44 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Geen idee in welk topic wat te bestreken valt, maar Bontebal zegt in de kamer te blijven.

Nee, eigenlijk niet. Leg eens uit?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:35 schreef matspontius het volgende:
[..]
Links bolwerk en dan weet je het wel......

Mooi. Dan nemen we maar aan dat je "dan weet je het wel" nergens op slaat. Want in plaats van er over uit te wijden ga je op de persoonlijke toer, dus dan weet je het wel weer.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:44 schreef matspontius het volgende:
[..]
Zoek term insinueren en laat de betekenis op je inwerken. Weer wat geleerd 👍

Ik vraag me al tijden af of @matspontius een parodie is op een tokkie, of dat het een echte is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Mooi. Dan nemen we maar aan dat je "dan weet je het wel" nergens op slaat. Want in plaats van er over uit te wijden ga je op de persoonlijke toer, dus dan weet je het wel weer.

Oh ja, de persoonlijke toer wordt weer eens aangehaald als de tendens een kant op gaat die je niet bevalt...... Chapeau 🙏quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Mooi. Dan nemen we maar aan dat je "dan weet je het wel" nergens op slaat. Want in plaats van er over uit te wijden ga je op de persoonlijke toer, dus dan weet je het wel weer.

Dank voor de bevestiging van mijn punt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och kom hoe haal je het in je hoofd om zo over Israël te oreren en het allemaal genocide te noemen, cf hamas propaganda.
En dat is uiteraard slechts een punt.
Dat ze Iron Dome niet willen faciliteren komt er ook bij.
En nog wel ontelbaar andere zaken.

Of je geeft gewoon aan wat je precies bedoelt. Scheelt ons weer 10 posts hier.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:49 schreef matspontius het volgende:
[..]
Oh ja, de persoonlijke toer wordt weer eens aangehaald als de tendens een kant op gaat die je niet bevalt...... Chapeau 🙏

Of je snapt gewoon de opmerking - scheelt ook een hoop persoonlijke toer gedoe 🙄quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Of je geeft gewoon aan wat je precies bedoelt. Scheelt ons weer 10 posts hier.

Het (linkse en neoliberale) equivalent van massadeportatie is massaimportatie.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik herhaal nog maar een keer: op rechts (rechtser dan de VVD) heeft men het openlijk over massadeportaties en zijn ze aanwezig geweest bij internationale bijeenkomsten. Hun Europese partners willen letterlijk miljoenen legale 'buitenlanders' deporteren.
Het linkse equivalent zou zoiets zijn als massale nationalisatie (van nutsbedrijven) en massale onteigening. Waar het GL-PvdA programma verre van blijft.
Om deze en andere redenen tonen internationale overzichten JA21 als véél extremer dan GroenLinks in hun eentje.

quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het gaat mij er even om dat men op links extremer is gaan denken.

Vrijwel elke partij is flink gedraaid omtrent Israël.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeker.
Hij stond heel anders in Israël dan de laatste jaren m.b.t. dat palestina conflict.
Dat heeft hij gedaan uit opportunisme.

Het (linkse en neoliberale) equivalent van massadeportatie is massaimportatie. Deportatie is bovendien een reactie die enkel nodig geacht kan worden dankzij de de import-actie, en derhalve, minstens gedeeltelijk, op het conto komt van links en neoliberaal rechts.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik herhaal nog maar een keer: op rechts (rechtser dan de VVD) heeft men het openlijk over massadeportaties en zijn ze aanwezig geweest bij internationale bijeenkomsten. Hun Europese partners willen letterlijk miljoenen legale 'buitenlanders' deporteren.
Het linkse equivalent zou zoiets zijn als massale nationalisatie (van nutsbedrijven) en massale onteigening. Waar het GL-PvdA programma verre van blijft.
Om deze en andere redenen tonen internationale overzichten JA21 als véél extremer dan GroenLinks in hun eentje.

Zou kunnen dat de genocidale neigingen van Israel daar ietsjepietsje aan hebben bijgedragen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:56 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Vrijwel elke partij is flink gedraaid omtrent Israël.

Maar uiteindelijk vond men Yesilgoz dus niet stom genoeg om er niet op te stemmen (of erop tegen te stemmen) en bij Timmermans wel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-haar-blik~aec0627d/
Kotswaardige column van Angela de Jong.
Bij Yesilgöz was het juist steeds "gaat niet goed met VVD" en niet "waarom vinden mensen u stom" (Timmermans).

Wat dus niet wordt bepleit. Er wordt een flinke rem gezet en een voorspeld saldo van 50000 (terwijl meer mensen dood gaan dan worden geboren) is veel minder dan de BBB uitbuiters graag zien.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:55 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het (linkse en neoliberale) equivalent van massadeportatie is massaimportatie.

Bron?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:44 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Geen idee in welk topic wat te bestreken valt, maar Bontebal zegt in de kamer te blijven.

Mijzelf, hij zei het bij het praatje in de fractie wat overal te zien is (in mijn geval de livestream van de T).quote:

Jawel. Er zijn ook heel veel VVD kiezers vertrokken, bijna de helft.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:58 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk vond men Yesilgoz dus niet stom genoeg om er niet op te stemmen (of erop tegen te stemmen) en bij Timmermans wel.

Ah ja, Karremans. De leeghoofd met neerbuigende opmerkingen over achterstandswijken in 2022 (oa "Hilligersberg moet nog worden geteld... en dat is geen achterstandswijk!")quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:58 schreef Wienerschnitzels het volgende:
(ook al hoor ik ook veel positiefs over Karremans in mijn omgeving, die heeft echt wel indruk gemaakt de afgelopen weken).

Jaja we weten je politieke kleur dat hoef je niet in iedere post van je te benadrukken, je kan ook gewoon eens proberen neutraal naar dingen te kijken in plaats van alles maar in je eigen verknipte straatje te willen plaatsen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:03 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah ja, Karremans. De leeghoofd met neerbuigende opmerkingen over achterstandswijken in 2022 (oa "Hilligersberg moet nog worden geteld... en dat is geen achterstandswijk!")

Moet jij nodig zeggen, rechtse autoritaire uitbuitende bal dat je bent.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:04 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Jaja we weten je politieke kleur dat hoef je niet in iedere post van je te benadrukken, je kan ook gewoon eens proberen neutraal naar dingen te kijken in plaats van alles maar in je eigen verknipte straatje te willen plaatsen.

Dat is trouwens ook niet helemaal waar. In Den Haag wordt er vandaag ook nog geteld. Gisteren zijn alleen de uitslagen op partijniveau doorgegeven (de zogenaamde sneltelling), vandaag wordt er op kandidaatsniveau geteld en de officieële uitslag vastgesteld. Het zou me niet verbazen als dat op veel andere plaatsten in Nederland ook het geval is. Nu ja, in Amsterdam doen ze het wellicht iets anders.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:30 schreef alopio het volgende:
Waarom is elke stad uiterlijk donderdag morgen klaar met tellen maar duurt het in Amsterdam weer tot vrijdagavond. Wat een stad

Ik mag prima klagen dat er een significant deel van dit land hersenschade heeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Deze post heeft een muffe lucht. Bovendien moet je niet klagen, want je hebt democratisch kunnen stemmen.

En koning Trump als valse vredesduif hebben losgelaten voor de kortste vrede ooit. Netanyahu en Trump als krankzinnig tag-team van autocraten die in eigen land de tralies wacht als er hervormingen komen, maar dat eigenlijk alleen zo lang mogelijk willen ontlopen. En iemand als Ben-Gvir die zelfs hoogstpersoonlijk mensen martelt maakt het alleen maar lastiger om te hopen. Aan de kant van Netanyahu of aan de kant van de Israelische oppositie gaan staan is waar het komende jaar de keuze ligt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zou kunnen dat de genocidale neigingen van Israel daar ietsjepietsje aan hebben bijgedragen.

Daarom hoop ik ook op meer referenda.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het sws een feestje.
Van de democratie.
Dat stemmen.

Wat?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:11 schreef Beathoven het volgende:
[..]
En koning Trump als valse vredesduif hebben losgelaten voor de kortste vrede ooit. Netanyahu en Trump als krankzinnig tag-team van autocraten die in eigen land de tralies wacht als er hervormingen komen, maar dat eigenlijk alleen zo lang mogelijk willen ontlopen. En iemand als Ben-Gvir die zelfs hoogstpersoonlijk mensen martelt maakt het alleen maar lastiger om te hopen. Aan de kant van Netanyahu of aan de kant van de Israelische oppositie gaan staan is waar het komende jaar de keuze ligt.

Wie heeft het over massadeportaties? Geert?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er zijn zeker een groepje mafklappers binnen GroenLinks, alleen hebben deze niet de overhand. Niet zoals Klassiek Liberaal binnen de VVD.

Ja, want dat heeft in GB ook zo goed uitgepakt met die Brexit van ze.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Daarom hoop ik ook op meer referenda.
Zoals "Moeten wij de Euro als munt houden? Of willen we ons niet meer verbinden aan de oplopende Franse en Duitse staatsschulden, en gaan we de gulden heractiveren als rekenmunt voor onze staatsschulden?"

Het is vooral erg gevaarlijk in handen van de populisten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja, want dat heeft in GB ook zo goed uitgepakt met die Brexit van ze.
Referenda zijn op zich een nobel idee maar het gros van de bevolking is te dom om zich fatsoenlijk in dit soort kwesties, waar de belangen enorm zijn, te verdiepen.

Voor het organiseren van referenda is het vrij belangrijk dat er een vraag gesteld wordt die eenduidig met ja of nee beantwoord kan worden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Zoals "Moeten wij de Euro als munt houden? Of willen we ons niet meer verbinden aan de oplopende Franse en Duitse staatsschulden, en gaan we de gulden heractiveren als rekenmunt voor onze staatsschulden?"

https://www.nu.nl/algemee(...)slims-uitzetten.htmlquote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wie heeft het over massadeportaties? Geert?
Die opmerking moet je echt substantieren met feitelijke bronnen.

quote:Hier zijn een reeks mogelijke namen voor een evaluatierapport van PvdA/GroenLinks na een verkiezingsverlies van 5 zetels met Frans Timmermans als lijsttrekker in 2025.
Ik heb ze opgedeeld naar toon: van neutraal en zakelijk tot politiek geladen of symbolisch.
quote:Hier zijn een reeks mogelijke namen voor een evaluatierapport van PvdA/GroenLinks na een verkiezingsverlies van 5 zetels met Frans Timmermans als lijsttrekker in 2025.
Ik heb ze opgedeeld naar toon: van neutraal en zakelijk tot politiek geladen of symbolisch.
🟢 Neutraal / Zakelijk
“Lessen uit 2025: Reflectie op de campagne en koers van PvdA/GroenLinks”
“Na de stembus: Een evaluatie van strategie, boodschap en organisatie”
“Terugblik 2025: Analyse en aanbevelingen voor de toekomst”
“Verlies en vooruitgang: Evaluatieverkiezingen 2025”
“Reflectie op het resultaat: De balans opgemaakt”
🌹 Politiek-realistisch / zelfkritisch
“De belofte en de werkelijkheid: waarom het niet genoeg was”
“Tussen hoop en realiteit: wat 5 zetels verlies ons leert”
“De boodschap kwam niet aan: lessen voor een linkse koers”
“Te weinig overtuiging, te veel verwachting”
“Van idealen naar impact: hoe we het vertrouwen herwinnen”
🍃 Meer symbolisch of narratief
“De lange mars naar herstel”
“Na de storm: bouwen aan nieuw vertrouwen”
“De breuk en de brug: een nieuw begin voor links”
“Onder de rode en groene vlag: herbronnen voor de toekomst”
“De weg terug naar de kiezer”
🔴 Met subtiele verwijzing naar Timmermans / leiderschap
“De kracht van het verhaal: wat we misten in 2025”
“Leiderschap, lef en luisteren: een nieuwe balans”
“De Timmermans-campagne ontleed: lessen uit de top”
“De mens en de beweging: reflectie op de gezamenlijke koers”
“Eén lijst, twee tradities, één toekomst?”

Welk puntquote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dank voor de bevestiging van mijn punt.

Kan allemaal niet zonder uit de EU te stappen en dat is economische zelfmoord.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]

Ook dat, als een clown als Jan Roos eigenhandig een referendum kan kapen moet je je afvragen of dit allemaal wel zo verstandig is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is vooral erg gevaarlijk in handen van de populisten.

Euro staat los van de EU.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kan allemaal niet zonder uit de EU te stappen en dat is economische zelfmoord.

hamas volgelingen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zou kunnen dat de genocidale neigingen van Israel daar ietsjepietsje aan hebben bijgedragen.

Als afzonderlijke partijen kom je er al helemaal niet meer tussen bij debatten en media-aandacht, zelfs niet negatieve aandacht (dan is Kaag/Jetten gewoon weer de boksbal, of zelfs - in de uiterst hypocriete woorden van Wilders - "homohater" Bontenbal).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:09 schreef ludovico het volgende:
https://x.com/PannekoekPeter/status/1983818718103924878
Zelfs Peter Pannekoek begrijpt het, en die man is behoorlijk links.

Daarom krijgen 's lands populisten er ook zo'n strakke plasser van. Ingewikkelde onderwerpen moeten teruggebracht worden tot een simpel ja of nee, want anders snappen de volgzame volgelingen het niet meer.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Voor het organiseren van referenda is het vrij belangrijk dat er een vraag gesteld wordt die eenduidig met ja of nee beantwoord kan worden.

Oh Wilders heeft wat gezegd.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/algemee(...)slims-uitzetten.html
En nu terug je hok in, met je onzin.

Hoe kom je hier nou weer bij? Ieder nieuw lid moet uiteindelijk de Euro invoeren omdat ze juist wel samen verbonden zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:18 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Euro staat los van de EU.

Nee, geen idee hoe je hier bij komt. Er zijn een heleboel landen in de EU met hun eigen munt. De landen met de Euro noemen we de Eurozone.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:19 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nou weer bij? Ieder nieuw lid moet uiteindelijk de Euro invoeren omdat ze juist wel samen verbonden zijn.
Er is geen mechanisme om afstand te doen van de Euro zonder ook uit de EU te stappen.

Ja. Wilders spreekt dus wel degelijk al jaren over massadeportaties. Daar is het bewijs.quote:

Dat klopt inderdaad min of meer, er zijn meerdere verhalen van gevangenen over Ben-Gvir die persoonlijk langskomt om vervelende dingen te doen.quote:

Die moeten uiteindelijk de Euro invoeren. Alleen Denemarken heeft een permanente opt out.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:20 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee, geen idee hoe je hier bij komt er zijn een heleboel landen in de EU met hun eigen munt.

Nee dat moeten ze niet, ja Denemarken heeft specifiek een opt-out maar de andere 5 wordt geen strobreed in de weg gelegd om hun eigen munt te behouden. Daarnaast is er überhaupt geen juridisch mechanisme om uit de EMU en/of de EU te stappen, dus dat is een raar argument.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:22 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die moeten uiteindelijk de Euro invoeren. Alleen Denemarken heeft een permanent opt out.
Er is geen juridische mechanische om afstand te doen van de EMU en in de EU te blijven op dit moment.

Dan nog is het wat anders dan van de Euro afstappen. Dat kan nu alleen door uit de EU te stappen. Er is een verdragswijzing nodig om dit te veranderen en daar gaan andere EMU leden nooit mee akkoord.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:24 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee dat moeten ze niet, ja Denemarken heeft specifiek een opt-out maar de andere 5 wordt geen strobreed in de weg gelegd om hun eigen munt te behouden.

Zweden had 'm inderdaad al lang in moeten voeren maar doet dat niet en dat heeft geen consequenties.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:24 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee dat moeten ze niet, ja Denemarken heeft specifiek een opt-out maar de andere 5 wordt geen strobreed in de weg gelegd om hun eigen munt te behouden.
Daarnaast is er uberhaupt geen juridisch mechanisme om uit de EMU en/of de EU te stappen.
Leuk AI-antwoord overigens...

Plasterk kwam in 2017 met het idee om PvdA en GroenLinks te laten fuseren. Deze Plasterk is hetzelfde gebleven?quote:

Ik kan 'm niet lezen, maar 'kotswaardig' is toch de standaard bij haar? Ik snap echt niet waarom ze zo'n podium altijd krijgt..quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
Kotswaardige column van Angela de Jong.

Je kan best aanvoeren dat de euro 25 jaar te vroeg is ingevoerd en dat we eerst de politieke unie verder hadden moeten optuigen alvorens te kijken naar een gezamenlijke munt. Zeker als je bedenkt hoe ijzersterk de gulden was in tegenstelling tot pleepapier als de peseta of de lire. Maar nu terugdraaien slaat nergens op.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]

AI antwoorden? Ik ben jurist en mr. Ik heb geen AI nodig voor juridische vraagstukken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:24 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee dat moeten ze niet, ja Denemarken heeft specifiek een opt-out maar de andere 5 wordt geen strobreed in de weg gelegd om hun eigen munt te behouden. Daarnaast is er überhaupt geen juridisch mechanisme om uit de EMU en/of de EU te stappen, dus dat is een raar argument.
Leuk AI-antwoord overigens dat je geeft...

Omdat AD bij de lawine hoort van rechtse takes, met een groot en dominant bereik (dus niet de niche als Vrij Nederland). De firehose of falsehoods.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:26 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ik kan 'm niet lezen, maar 'kotswaardig' is toch de standaard bij haar? Ik snap echt niet waarom ze zo'n podium altijd krijgt..

Op een gegeven moment ben je blijkbaar zo dement dat je vergeet dat alle vorige iteraties van deze partij binnen anderhalve week op ruzie uitliepen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:27 schreef phpmystyle het volgende:
50+ zag ik niet aankomen trouwens.
Jammer.

Dan vraag ik me toch af hoe het VK dat voor elkaar heeft gekregen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:24 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Nee dat moeten ze niet, ja Denemarken heeft specifiek een opt-out maar de andere 5 wordt geen strobreed in de weg gelegd om hun eigen munt te behouden. Daarnaast is er überhaupt geen juridisch mechanisme om uit de EMU en/of de EU te stappen, dus dat is een raar argument.
Leuk AI-antwoord overigens dat je geeft...

Dat. Ondanks dat het erop lijkt dat er flink geconsolideerd is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Op een gegeven moment ben je blijkbaar zo dement dat je vergeet dat alle vorige iteraties van deze partij binnen anderhalve week op ruzie uitliepen.

Zweden, Polen en Tsjechië gaan de euro nooit invoeren. Alleen Roemenië is momenteel heel eager maar voldoet zeker tot 2030 niet aan de eisen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zweden had 'm inderdaad al lang in moeten voeren maar doet dat niet en dat heeft geen consequenties.

quote:
quote:Hypothetisch compromis: D66 en JA21
Europa: Stoppen met verdere Europese integratie, maar de bestaande EU-verdragen handhaven. D66 zou moeten accepteren dat de verdieping van de samenwerking, inclusief een Europees leger, niet op de agenda komt. JA21 zou moeten instemmen met de huidige mate van Europese samenwerking en integratie, en zou geen pogingen tot uittreding of verdere soevereiniteitsafdracht mogen doen.
Migratie: Een strenger asielbeleid gecombineerd met investeringen in opvang. JA21 zou de instroom van migranten willen beperken, terwijl D66 een humaan beleid wil. Het compromis zou een strikter terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers inhouden, gecombineerd met de plicht van gemeenten om mee te werken aan de opvang van degenen die wel recht hebben op verblijf.
Klimaat: Investeren in technologische innovatie, maar met een afzwakking van de klimaatambities. D66 zou moeten accepteren dat de klimaatdoelen minder ambitieus worden en dat de focus meer komt te liggen op betaalbaarheid en technologische oplossingen, in plaats van ingrijpende maatregelen zoals het sluiten van kolencentrales. JA21 zou moeten accepteren dat er nog steeds geïnvesteerd moet worden in verduurzaming, zij het minder ingrijpend dan D66 zou wensen.
Economie en financiën: Een mengvorm van lagere lasten en gerichte investeringen. De belastingen voor kleine en middelgrote bedrijven zouden worden verlaagd (een wens van JA21), terwijl er ook geïnvesteerd zou worden in innovatie en onderwijs (een wens van D66).
Democratie: Geen radicaal nieuwe wetten. D66 zou geen verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd tot 16 jaar doorvoeren, terwijl JA21 zou moeten accepteren dat bindende referenda niet worden ingevoerd. De politieke cultuur zou neerkomen op een verzwakte versie van de huidige, met meer nadruk op compromisbereidheid en minder op ideologische strijd.

Tsjechië, Denemarken en Zweden zitten ook niet in de euro. In Praag kun je gewoon betalen in euro's, want op elke kassa staat een ¤-knop voor het omrekenen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]

VK heeft altijd met 1 been buiten de EU gestaan. Niet meedoen met Schengen, niet met de euro, zelfs hun eigen bezopen matensysteem waar niemand iets mee opschiet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:33 schreef JAM het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af hoe het VK dat voor elkaar heeft gekregen.

Die hebben nooit in de EMU gezeten dus niet relevant. Er is geen juridisch mechanische om uit de EMU te stappen zonder ook uit de EU te stappen. Als Nederland het doet zoals jij voorstelt wordt het afgeschoten door het Europees Hof.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:36 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Tsjechië, Denemarken en Zweden zitten ook niet in de euro. In Praag kun je gewoon betalen in euro's, want op elke kassa staat een ¤-knop voor het omrekenen.
Als wij in Nederland besluiten op 1 januari de rekengulden weer in te voeren (bijvoorbeeld vijf euro is een gulden op dat moment) dan kun je met een knop alle bankrekeningen, leningen en staatsschulden in guldens uitdrukken.
Zwitserland is een kleinere economie dan Nederland, en de Zwitserse Frank staat los van de koers van de Euro. Het nadeel voor Nederland is tussentijds zo nu en dan dat de gulden (net al de Zwitserse frank) tussentijds in koers omhoog gaat, en dat dan de export het iets lastiger heeft. Maar dan heb je niet dan ons geld in zeven jaar bijna 30% minder waard geworden is, omdat Europa steeds geld bijdrukt om leningen van landen in moeilijkheden over nemen zoals nu.
Het grootste gevaar is nu dat Lagarde als Française aan de knoppen aan de Euro in Frankfurt zit, en dat de Franse staatsschuld inmiddels twee keer de norm van 60-% heeft overschreden, en in een vliegwielcyclus is komen te zitten van dat die schuld alleen maar versneld gaat toenemen.

Dat is uitonderhandeld. Dat er geen juridisch framewerk bestaat om ergens uit te stappen betekent niet dat je er niet uit kan stappen, dat is juist ook mijn punt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:33 schreef JAM het volgende:
[..]
Dan vraag ik me toch af hoe het VK dat voor elkaar heeft gekregen.

Oh god, extreemrechts mag extreemlinks weer lekker fact free demoniseren. Welkom in het paradijs van Danny!quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeer zeker wel, GL is extreemlinks. Eigendomsrechten zijn er niks waard en belastingen op vermogen moeten in een klap skyhigh van die club.
Daarnaast weet iedereen wat ze in die partij van Joden vinden.

Er is überhaupt geen juridisch mechanisme om uit de EU te stappen of om uit de EMU te stappen (afzonderlijk of met elkaar). Dat betekent echter niet dat je er niet uit kan stappen en zoals we met Brexit zagen doen gaan andere landen dat ook echt niet verbieden als een land er echt uit wilt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die hebben nooit in de EMU gezeten dus niet relevant. Er is geen juridisch mechanische om uit de EMU te stappen zonder ook uit de EU te stappen. Als Nederland het doet zoals jij voorstelt wordt het afgeschoten door het Europees Hof.

Wij, als Nederland kunnen juist tegen het Europese Hof uitleggen, dat wij ons wel aan de afgesproken normen hebben gehouden (op een of enkele jaren na dan in de coronatijd), maar omdat vooral Frankrijk en Duitsland zich niet aan de afspraken houden, dan wij daarom een nieuwe euro hebben ingevoerd, genaamd de gulden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Die hebben nooit in de EMU gezeten dus niet relevant. Er is geen juridisch mechanische om uit de EMU te stappen zonder ook uit de EU te stappen. Als Nederland het doet zoals jij voorstelt wordt het afgeschoten door het Europees Hof.

Artikel 50. Je kan gewoon uit de EU stappen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:41 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Er is überhaupt geen juridisch mechanisme om uit de EU te stappen of om uit de EMU te stappen (afzonderlijk of met elkaar). Dat betekent echter niet dat je er niet uit kan stappen en zoals we met Brexit zagen doen gaan andere landen dat ook echt niet verbieden als een land er echt uit wilt.

Sanction Israeli Minister Ben-Gvir and Other Officials for Severe Abuses Against Palestinian Prisonersquote:

Inderdaad, niet alsof daar nog nooit gebruik van is gemaakt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Artikel 50. Je kan gewoon uit de EU stappen.
Uit de euro of Schengen stappen is echter niet mogelijk zonder de EU te verlaten.

https://eur-lex.europa.eu(...)?uri=CELEX:12012M050quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:41 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Er is überhaupt geen juridisch mechanisme om uit de EU te stappen of om uit de EMU te stappen (afzonderlijk of met elkaar). Dat betekent echter niet dat je er niet uit kan stappen en zoals we met Brexit zagen doen gaan andere landen dat ook echt niet verbieden als een land er echt uit wilt.

Dat is wel een manco overigens. Net als het gebrek aan een mogelijkheid om landen - al dan niet tijdelijk - uit de euro te zetten als ze de stabiliteit bedreigen. In het geval van Griekenland was daar alle aanleiding toe geweest en Italië bleef maar net overeind.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Inderdaad, niet alsof daar nog nooit gebruik van is gemaakt.
Er is geen mechanisme om een land eruit te gooien, maar dat is wat anders.

Doen alsof devaluatie die economieën goed zou doen is ook mallotig. De Euro beschermt bedrijven en consumenten juist tegen dergelijk wanbeleid.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:52 schreef Spablauw214 het volgende:
Het probleem is dat landen als Italië en Frankrijk geen mogelijkheid hebben om hun munt te devalueren. Daarom waren die Neuro en Zeuro zo’n slecht idee niet. Maar in Brussel is zoiets natuurlijk onbespreekbaar.
Voor het zuiden is de euro te duur en voor ons te goedkoop. Kijk maar wat er met de koers van de CHF is gebeurd sinds de koppeling is losgelaten.

Het alternatief is dat Frankrijk straks wellicht de hele eurozone meesleept in zijn val. Want hun economie is te groot voor “whatever it takes”. Dan kan je beter een mogelijkheid hebben om Frankrijk te dwingen om (tijdelijk) een nieuwe Franc in te voeren tot de problemen zijn opgelost.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Doen alsof devaluatie die economieën goed zou doen is ook mallotig. De Euro beschermt bedrijven en consumenten juist tegen dergelijk wanbeleid.

Nederland heeft als geen ander land geprofiteerd van de EU. Ik snap het geklaag nooit zo. Het hele monetaire systeem pakt voor Nederland behoorlijk voordelig uit (landen kunnen goedkoop lenen en hebben koopkrachtige munt). Dit is Wynia/Telegraaf/Nexit geklaag.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:55 schreef Spablauw214 het volgende:
We komen straks op een punt dat wij, Duitsland en Scandinavië het zuiden gratis geld moeten gaan geven zodat ze onze spullen kunnen blijven kopen.
En dan heeft Macron eindelijk z’n gedroomde transferunie.

Voor alle uitdagingen die er wel zouden komen te liggen is het bovendien beter om D66 of een andere werkbare partij aan het roer te hebben staan dan het anti-democratische spijbelklasje van Orbanknuffelaar Wilders.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nederland heeft als geen ander land geprofiteerd van de EU. Ik snap het geklaag nooit zo. Het hele monetaire systeem pakt voor Nederland behoorlijk voordelig uit. Dit is Wynia/Telegraaf/Nexit geklaag.
Overigens hebben diverse Zuid-Europese landen hun schulden verminderd (Portugal, Griekenland).
Duitsland laat weer schulden toe en steekt dat in investeringen en defensie. Dat is prima te verdedigen en hoef je niet over te panikeren. De Wynia brigade heeft zo haar eigen agenda (aan het infuus van de VS conservatieven, tegen de EU)

Met het opkopen van honderden miljarden aan staatschulden van zwakke landen waarvan het rente percentage sterk ging afwijken, van het ECB percentage, is de transferunie al gerealiseerdquote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:55 schreef Spablauw214 het volgende:
We komen straks op een punt dat wij, Duitsland en Scandinavië het zuiden gratis geld moeten gaan geven zodat ze onze spullen kunnen blijven kopen.
En dan heeft Macron eindelijk z’n gedroomde transferunie.
quote:AI-overzicht
The phrase "we will do whatever it takes, and it will be enough" was famously spoken by European Central Bank (ECB) President Mario Draghi in a speech on July 26, 2012. It became a pivotal moment that helped resolve the European sovereign-debt crisis by assuring markets that the ECB would take all necessary steps to preserve the euro.
The statement's power came from the confidence it conveyed in the ECB's commitment, even though the specific actions were not immediately detailed.
Context: The eurozone was in a major crisis, with some member countries facing high debt levels, and the euro's stability was in question.
Speaker: Mario Draghi, the President of the ECB, made the statement at a conference in London.
Impact: The declaration was seen as a game-changer because it signaled a strong commitment from the central bank, which helped calm financial markets and ultimately helped stabilize the euro.
Full Quote: Draghi's exact quote was, "Within our mandate, the ECB is ready to do whatever it takes to preserve the euro. And believe me, it will be enough".

Ik snap eigenlijk wel waarom veel mensen willen emigreren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederland is een naargeestig landje geworden.

quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk wel waarom veel mensen willen emigreren.

Ik niet, ik zeg alleen dat ik snap dat mensen dat willen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:23 schreef Solispolar het volgende:
[..]![]()
Een handjevol emigreert. Vervolgens heb je een karrenvracht aan mensen die zeggen 'HET LIEFST ZOU IK EMIGREREN!'. Nou, aan welke ketting lig je vast dan? Ga lekker emigreren en laat even weten hoe dat voor je uitpakt.

Maar helaas duiken de malloten van 50plus ook weer op.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat. Ondanks dat het erop lijkt dat er flink geconsolideerd is.
NSC, BIJ1, BVNL vrededier, allemaal weg. Wmb was VOLT ook weggegaan.

Het was ook niet naar jou persoonlijk bedoelt. Maar het gras is natuurlijk altijd groener aan de overkant. Mensen die denken dat ze emigreren en dan van al hun problemen af zijn zijn werkelijk te naïef voor woorden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik niet, ik zeg alleen dat ik snap dat mensen dat willen.
Ik was een paar jaar terug plannen aan het maken om naar de Oekraïne te vertrekken.

Ik zie eerder de CU op de positie die je aan de SGP toebedeelt. Minder extreem qua religieuze stokpaardjes en voor D66 een stuk beter uit te leggen aan de achterbanquote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:22 schreef mcmlxiv het volgende:
Wanneer de uitslag inderdaad uitkomt op waar we nu staan dan is over rechts (zonder PVV) alleen met 5 partijen mogelijk. D66-CDA-VVD-JA21 hebben samen 75, dus SGP erbij voor meerderheid.
Deze variant is nog kanslozer dan de linkse. Los van het feit dat het CDA dit niet gaat doen kijkt Yesilgoz wel 10x uit voordat ze weer met de PVV in zee gaat. Ook JA21 heeft niks te winnen bij een rol in de schaduw van grote broeer PVV.quote:Conservatief/extreem-rechts, PVV-JA21-VVD kan alleen met hulp van CDA

Nou je ruilt bepaalde problemen in voor andere problemen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:27 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het was ook niet naar jou persoonlijk bedoelt. Maar het gras is natuurlijk altijd groener aan de overkant. Mensen die denken dat ze emigreren en dan van al hun problemen af zijn zijn werkelijk te naïef voor woorden.

Idem, maar over de grens loop je weer tegen ongeveer 1001 andere problemen aan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk wel waarom veel mensen willen emigreren.

Zeker Groenlinks is nu veel radicaler dan toen, afgezien daarvan, ga ik er inderdaad vanuit dat Plasterk hetzelfde is gebleven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:26 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Plasterk kwam in 2017 met het idee om PvdA en GroenLinks te laten fuseren. Deze Plasterk is hetzelfde gebleven?

Mooiquote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:36 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Nog 90,000 briefstemmen die geteld moeten worden - alsof de PVV daar een marge op D66 uit gaat halen. D66 dus gewoon de grootste.

Bij SGP worden ze fysiek misselijk van D66, dus dat kun je vergeten. En D66 en BBB kunnen elkaar helemaal niet uit staan, dus ook dat is geen optie.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:22 schreef mcmlxiv het volgende:
Wanneer de uitslag inderdaad uitkomt op waar we nu staan dan is over rechts (zonder PVV) alleen met 5 partijen mogelijk. D66-CDA-VVD-JA21 hebben samen 75, dus SGP erbij voor meerderheid.
Over links is kansloos.
Conservatief/extreem-rechts, PVV-JA21-VVD kan alleen met hulp van CDA
Door het midden blijft over, dan moet VVD bewegen.

Ik weet niet wat Plasterk eet de laatste jaren maar die is echt helemaal niet hetzelfde.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeker Groenlinks is nu veel radicaler dan toen, afgezien daarvan, ga ik er inderdaad vanuit dat Plasterk hetzelfde is gebleven.
Ik heb nooit wat tegen een Plasterk of Wouter Bos gehad.
Samsom was ook prima maar heeft wat schade gedaan met zijn anti-kernenergie standpunt.

Klopt. En D66 zal vergelijkbare gedachten over instappen in een VVD-JA21-CDA constructie hebben. Als progressieve eenling tussen een aartsconservatief blok die vooral niet willen veranderen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Deze variant is nog kanslozer dan de linkse. Los van het feit dat het CDA dit niet gaat doen kijkt Yesilgoz wel 10x uit voordat ze weer met de PVV in zee gaat. Ook JA21 heeft niks te winnen bij een rol in de schaduw van grote broeer PVV.

Met CU lijkt me een streng migratiebeleid onhaalbaar. Daar zal Ja21 wel geen trek in hebben.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij SGP worden ze fysiek misselijk van D66, dus dat kun je vergeten. En D66 en BBB kunnen elkaar helemaal niet uit staan, dus ook dat is geen optie.
Zie ze dan nog eerder proberen CU bij die rechtse partijen te trekken (Rutte III/IV + JA21), maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Het wordt met deze uitslag een breed middenkabinet met VVD én GL-PvdA, of een minderheidskabinet met VVD óf GL-PvdA. Bij het laatste zullen CDA en D66 allebei een andere voorkeur hebben.

Eens, een reden om het onwaarschijnlijk te noemen. Maar wel iets waarschijnlijker dan SGP of BBB, wat mij betreft.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:42 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Met CU lijkt me een streng migratiebeleid onhaalbaar. Daar zal Ja21 wel geen trek in hebben.

Het feit of Wilders of Jetten met een verkenner mag komen. Het feit dat als Wilders niet de grootste is hij niet kan janken van niemand wil met mij ik word tegengewerkt boehoequote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:44 schreef Tijn het volgende:
Wat maakt het uberhaupt uit welke partij "de grootste" is? Het verschil is misschien 1 zetel. En met de PVV is toch geen regering te vormen. D66 is gewoon aan zet.

Blijkbaar is er een soort afspraak dat de grootste eerst mag. Staat niet in het reglement van orde. Nadeel van het er uit gooien van de koning.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:44 schreef Tijn het volgende:
Wat maakt het uberhaupt uit welke partij "de grootste" is? Het verschil is misschien 1 zetel. En met de PVV is toch geen regering te vormen. D66 is gewoon aan zet.

Niet mee eens. In de jaren dat PvdA de grootste werd maar niet ging regeren werd dat eerst onderzocht.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijkbaar is er een soort afspraak dat de grootste eerst mag. Staat niet in het reglement van orde. Nadeel van het er uit gooien van de koning.

Bij de NOS hebben ze gehoord dat die er vandaag nog niet komt en ik hoorde bij de T dat Klaver de evt. onderhandelingen gaat doen mocht de nieuwe fractievoorzitter op zich laten wachten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Heeft GlPvdA al een opvolger voor Timmermans?

Klaver als interim. Als tijdelijk. Okay.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:54 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Bij de NOS hebben ze gehoord dat die er vandaag nog niet komt en ik hoorde bij de T dat Klaver de evt. onderhandelingen gaat doen mocht de nieuwe fractievoorzitter op zich laten wachten.

Maar waarom zou je dat doen? Krijg je alleen maar gezeik mee, er is toch niemand die echt denkt dat er voor de kerst al een nieuw kabinet zit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:55 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Jammer dat Rob Jetten nu geen ballen toont tegenover Wilders. Hup gewoon zelf die verkenner aanstellen, ook als je een paar honderd stemmen minder hebt. Er is toch geen zinnige partij die met de PVV wil regeren. Geert gewoon lekker de tering in negeren, die vent heeft z'n kans gehad en alles gruwelijk verkloot door wéér weg te lopen. Geen aandacht meer aan besteden.

Zo werkt het democratisch proces niet, en daarnaast wil je de PVV-stemmers ook niet meer munitie in handen geven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:55 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Jammer dat Rob Jetten nu geen ballen toont tegenover Wilders. Hup gewoon zelf die verkenner aanstellen, ook als je een paar honderd stemmen minder hebt. Er is toch geen zinnige partij die met de PVV wil regeren. Geert gewoon lekker de tering in negeren, die vent heeft z'n kans gehad en alles gruwelijk verkloot door wéér weg te lopen. Geen aandacht meer aan besteden.

ja ach PVV-stemmers hebben geen enkele munitie nodig om achterlijke dingen te zeggen of te doen, dus daar zou ik me eigenlijk niet zoveel zorgen om maken...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:57 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Zo werkt het democratisch proces niet, en daarnaast wil je de PVV-stemmers ook niet meer munitie in handen geven.

quote:

Ze lieten allemaal een opwaartse beweging zien. Bij Ipsos was VVD dichtbij D66.quote:

De voorzitter stelt de verkenner aan (eerste vergadering kamer op zijn vroegst op 11 november), dus dan moet hij Bosma tegen Wilders in laten gaan...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:55 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

De meerderheid van de kamer beslist dus als het midden zegt: wij gaan niet regeren met Geert dus dit heeft geen zin, kan D66 aan de slag.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijkbaar is er een soort afspraak dat de grootste eerst mag. Staat niet in het reglement van orde. Nadeel van het er uit gooien van de koning.

- Hoi, ik ben Hendrik-Jan, het gaat natuurlijk helemaal kut hier in Nederland, daarom stem ik VVD!quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ze lieten allemaal een opwaartse beweging zien. Bij Ipsos was VVD dichtbij D66.
Dit doet er meer toe dan die 22 zetels.
Heel jammer natuurlijk want VVD is in niets meer liberaal en compleet MAGA gegaan, met hun Singapore en Milei gejubel. Hun wil om NPO, XR, universiteiten te slopen. Links nog verder te wurgen.

Na een motie die door de meerderheid van de kamer aangenomen is. Dus Bosma doet niet meer dan tekenen bij het kruisje in deze.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
De voorzitter stelt de verkenner aan, dus dan moet hij Bosma tegen Wilders in laten gaan...
Prima om tot dinsdag te wachten, dan heeft GL-PvdA waarschijnlijk ook wel een fractievoorzitter en kan VVD nog even nadenken wat ze nu willen na het feestje van gisteravond. Dat ze groter zijn dan GL-PvdA en geen GL-PvdA premier krijgen hadden ze wellicht niet verwacht bij de uitspraak over nooit met GL-PvdA.

Er is tot 11 november geen nieuwe Kamer, Bosma gaat de fractievoorzitters ontvangen en een verkenner aanstellen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De meerderheid van de kamer beslist dus als het midden zegt: wij gaan niet regeren met Geert dus dit heeft geen zin, kan D66 aan de slag.

Nee, want de nieuwe kamerleden worden pas op 11 november geïnstalleerd, dus dan moet je nog 2 weken wachten. Of het de oude Kamer laten doen. Eerst kijken naar voorkeursstemmen en het bestuderen van de geloofsbrieven, dan pas kan je kamerlid worden en dat kan niet sneller dan tot 11 november.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:03 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Na een motie die door de meerderheid van de kamer aangenomen is. Dus Bosma doet niet meer dan tekenen bij het kruisje in deze.

Dinsdag debatteert de oude kamer toch? Nou dan kunnen De middenpartijen samen met links en de VVD dat toch per motie regelen. Waarom zou de VVD of NSC daar moeilijk over gaan doen?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, want de nieuwe kamerleden worden pas op 11 november geïnstalleerd, dus dan moet je nog 2 weken wachten. Of het de oude Kamer laten doen.

Omdat Geert dan Dion graus als verkenner stuurtquote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:44 schreef Tijn het volgende:

Komen ze terug van reces? Na de verkiezingen? Dat zou vrij ongehoord zijn, waarom dan?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:06 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dinsdag debatteert de oude kamer toch? Nou dan kunnen De middenpartijen samen met links en de VVD dat toch per motie regelen. Waarom zou de VVD of NSC daar moeilijk over gaan doen?

Dat maakt waarschijnlijk ook niet uit. Maar het is wel van belang dat er redelijk snel een kabinet gevormd gaat worden, het land heeft allerlei problemen die aangepakt moeten worden. Als een verkenner eerst een rondje namens de PVV gaat lopen is dat gewoon verspilde moeite.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:44 schreef Tijn het volgende:

Je hebt gelijk, ik dacht dat ze op tv zeiden dat er een debat was maar de agenda is leeg voor volgende week. Als het nodig is kan het natuurlijk wel maar dat zou nogal sneu zijn als ze dat samen niet op kunnen lossen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Komen ze terug van reces? Na de verkiezingen? Dat zou vrij ongehoord zijn, waarom dan?

Hij is er klaar voorquote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:07 schreef jigggy het volgende:
[..]
Omdat Geert dan Dion graus als verkenner stuurt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.

Dat kan nog steeds.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
hij niet kan janken van niemand wil met mij ik word tegengewerkt boehoe

Het zou voor de onderhandelingspositie van D66 tov de VVD wel lekker zijn als centrumrechts op 75 blijft hangen. In feite is 76 zetels ook al te krap met de instabiliteit van de grotere JA21-fractie in gedachten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
De voorzitter stelt de verkenner aan (eerste vergadering kamer op zijn vroegst op 11 november), dus dan moet hij Bosma tegen Wilders in laten gaan...
Prima om tot dinsdag te wachten, dan heeft GL-PvdA waarschijnlijk ook wel een fractievoorzitter en kan VVD nog even nadenken wat ze nu willen na het feestje van gisteravond. Dat ze groter zijn dan GL-PvdA en geen GL-PvdA premier krijgen hadden ze wellicht niet verwacht bij de uitspraak over nooit met GL-PvdA.

Dat slaat natuurlijk nergens op volgens jan en alleman is D66 pas de laatste 2 weken omhoog gestegen als keuze bij de mensen. Dat D66 nu op 26 zetels komt betekent dan dus niet dat D66 wekenlang ondergewaardeerd is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:58 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wat een enorme sneuneus... hij heeft D66 weken lang ondergewaardeerd, maar daar hebben we het dan maar niet over he Maurice

Vers van de pers:quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
De voorzitter stelt de verkenner aan (eerste vergadering kamer op zijn vroegst op 11 november), dus dan moet hij Bosma tegen Wilders in laten gaan...
quote:Yesilgöz houdt vol: Niet in kabinet met D66 én GL/PvdA
De VVD-lijn om niet in een kabinet te stappen dat linksaf slaat, blijft overeind. Voor de verkiezingen liet de partij weten niet in een kabinet te stappen met D66 én GL/PvdA te stappen. Op de vraag hoe de vlag er nu voor hangt, zegt Yesilgöz: "Aan onze inzet is absoluut niks veranderd." De VVD-leider wil nog altijd 'een centrumrechts kabinet'. Maar ze tekent er bij aan dat de bal niet bij haar partij ligt, maar bij D66 of PVV: "Wij zijn niet in de lead."

Geen kabinet dus. Thanks Dilan!quote:

Dilan heeft niet meegekregen dat centrum-rechts geen optie is?quote:

Ja, dus doe dat gewoon sowieso niet, ook al zijn ze misschien "de grootste".quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Als een verkenner eerst een rondje namens de PVV gaat lopen is dat gewoon verspilde moeite.

quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:55 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

Ik denk dat Karremans niet heel veel beter is wat betreft die lijnquote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Intens treurig dat Dilan nog steeds aan het roer staat van die partij.

Een van de redenen dat ze zo blij is, is dat ze mag aanblijven nu de VVD stabiel scoort. Als de partij tien zetels minder had gehaald, had het me niet verbaasd als ze een ‘Timmermansje’ had gedaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:25 schreef Tijn het volgende:
[..]

Die is wel wat progressiever.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:26 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik denk dat Karremans niet heel veel beter is wat betreft die lijn

Ze sprak wel veel in de 'ik' vorm voor de verkiezingen toen dit werd opgeworpen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:25 schreef Tijn het volgende:
[..]

De VS conservatieven alwaar de staatsschuld sneller stijgt en alwaar de productiviteit ook nogal snel groeit (daardoor?)quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nederland heeft als geen ander land geprofiteerd van de EU. Ik snap het geklaag nooit zo. Het hele monetaire systeem pakt voor Nederland behoorlijk voordelig uit (landen kunnen goedkoop lenen en hebben koopkrachtige munt). Dit is Wynia/Telegraaf/Nexit geklaag.
Overigens hebben diverse Zuid-Europese landen hun schulden verminderd (Portugal, Griekenland).
Duitsland laat weer schulden toe en steekt dat in investeringen en defensie. Dat is prima te verdedigen en hoef je niet over te panikeren. De Wynia brigade heeft zo haar eigen agenda (aan het infuus van de VS conservatieven, tegen de EU)

Want er zijn geen andere partijen dan PvdA-GL om boven de 75 zetels uit te komen?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:21 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
[..]
Geen kabinet dus. Thanks Dilan!

Op zijn minst heb je dan 5 partijen nodig, en instabiele partijen zoals JA21 en BBB waar je als D66 eigenlijk je vingers niet aan moet branden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:34 schreef quo_ het volgende:
[..]
Want er zijn geen andere partijen dan PvdA-GL om boven de 75 zetels uit te komen?

Hadden ze het FvD daar op 40 zetels gepeild of zo?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:36 schreef -0- het volgende:
Zap net langs ongehoord nieuws, de tranen stromen daar flink, Nederland is helemaal naar de klote en verloren volgens hen

Niet met logische combinaties. Je mag altijd suggesties doenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:34 schreef quo_ het volgende:
[..]
Want er zijn geen andere partijen dan PvdA-GL om boven de 75 zetels uit te komen?

Goed advies joh. En een mooi begin voor toekomstig premier Jetten om op dag één al snel de tweede kamer aan de kant te schuiven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:55 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

Stabiliteitquote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:41 schreef TheVulture het volgende:
Denk niet dat Jetten het aandurft, maar je zou misschien aan een minderheidskabinet D66-CDA-VVD kunnen denken en dan per onderwerp meerderheden scoren. Denk dat je dan met PvdA/GL aan de linkerkant en rechts met JA21 en de rest wel de meerderheden bij elkaar kunt fietsen.

Zo instabiel is BBB toch niet gebleken de afgelopen paar jaar (ok 2 weggelopen senatoren), maar het grotere probleem is dat je er nooit qua stikstof uit gaat komen met de BBB.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:37 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Op zijn minst heb je dan 5 partijen nodig, en instabiele partijen zoals JA21 en BBB waar je als D66 eigenlijk je vingers niet aan moet branden.

Ok Pieter.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:41 schreef TheVulture het volgende:
Denk niet dat Jetten het aandurft, maar je zou misschien aan een minderheidskabinet D66-CDA-VVD kunnen denken en dan per onderwerp meerderheden scoren. Denk dat je dan met PvdA/GL aan de linkerkant en rechts met JA21 en de rest wel de meerderheden bij elkaar kunt fietsen.

Ik denk dat dat te instabiel is. Je wil toch op z’n minst een akkoord op hoofdlijnen zodat je zeker weet dat je een meerderheid hebt op belangrijke dossiers.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:41 schreef TheVulture het volgende:

BBB is totaal losgezongen van de realiteit.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:42 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zo instabiel is BBB toch niet gebleken de afgelopen paar jaar (ok 2 weggelopen senatoren), maar het grotere probleem is dat je er nooit qua stikstof uit gaat komen met de BBB.

BBB is heel stabiel gebleken. Heel stabiel geen ene reet uitgevoerd op belangrijke dossiers als landbouw. Heel stabiel alles voor zich uit geschoven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:42 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Zo instabiel is BBB toch niet gebleken de afgelopen paar jaar (ok 2 weggelopen senatoren), maar het grotere probleem is dat je er nooit qua stikstof uit gaat komen met de BBB.

Geen realistische combinaties nee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:34 schreef quo_ het volgende:
[..]

Het CDA zal zijn huid ook duur verkopen. Die zullen ook wel geleerd hebben van Rutte IV waar ze vooral opvulling waren en niets concreets hebben binnengehaald. Die zullen op z’n minst een paar zware ministersposten willen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:44 schreef Rnie het volgende:
De VVD heeft zoals gewoonlijk weer de sleutel in handen.

Gl-PvdA is ook niet logisch voor een coalitie. Die partij heeft verloren, zoekt een nieuwe fractievoorzitter, wordt uitgesloten door de VVD en is nog bezig met het fusietraject en dus niet stabiel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Niet met logische combinaties. Je mag altijd suggesties doen

Mevrouw Yesilgöz begrijpt de ontstane situatie volgens mij nog niet helemaal, alleen met D66 én PvdA/GL samen is er een meerderheid te vormen. Er ís helemaal geen keus. Vorm verdomme een kabinet en ga aan de slag!quote:

Als er één instabiele partij is die een groot risico vormt binnen een te vormen regering is het juist PvdA-GL.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:37 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Op zijn minst heb je dan 5 partijen nodig, en instabiele partijen zoals JA21 en BBB waar je als D66 eigenlijk je vingers niet aan moet branden.

Strik er omheen, topic kan dicht.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Mevrouw Yesilgöz begrijpt de ontstane situatie volgens mij nog niet helemaal, alleen met D66 én PvdA/GL samen is er een meerderheid te vormen. Er ís helemaal geen keus. Vorm verdomme een kabinet en ga aan de slag!
Projecten van bedrijven liggen stil vanwege het stikstofvraagstuk en een gebrek aan elektriciteit. Mensen stellen het krijgen van kinderen uit omdat zij geen woning kunnen bemachtigen. Er zijn grote problemen met de magere arbeidsproductiviteit in Nederland. En er is een oorlog gaande in Europa en in de VS heerst een sterke autocratische tendens.
Iedere dag dat er geen missionair kabinet zit is verloren tijd en leidt een verdere toename van de inmiddels al gigantische maatschappelijke en economische schade! Maar het tere zieltje van mevrouw Yesilgöz kan D66 en PvdA/GL niet aan…

Georkestreerd door de Joodse globalisten. Met aan het hoofd George Soros.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 10:55 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Het (linkse en neoliberale) equivalent van massadeportatie is massaimportatie.

Maar toch kan ik me niet geheel aan de indruk onttrekken dat Mevrouw Yesilgöz wel een beetje met verlangen kijkt naar de MAGA-beweging in de VS. Dat was laatst bijvoorbeeld al goed te zien aan de gretigheid waarmee ze meedeed aan de onzinmotie om "Antifa" te verbieden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Mevrouw Yesilgöz begrijpt de ontstane situatie volgens mij nog niet helemaal, alleen met D66 én PvdA/GL samen is er een meerderheid te vormen. Er ís helemaal geen keus. Vorm verdomme een kabinet en ga aan de slag!
Projecten van bedrijven liggen stil vanwege het stikstofvraagstuk en een gebrek aan elektriciteit. Mensen stellen het krijgen van kinderen uit omdat zij geen woning kunnen bemachtigen. Er zijn grote problemen met de magere arbeidsproductiviteit in Nederland. En er is een oorlog gaande in Europa en in de VS heerst een sterke autocratische tendens.
Iedere dag dat er geen missionair kabinet zit is verloren tijd en leidt een verdere toename van de inmiddels al gigantische maatschappelijke en economische schade! Maar het tere zieltje van mevrouw Yesilgöz kan D66 en PvdA/GL niet aan…

Daar komt bij dat zij, samen met CDA en D66, aantoonbaar beschikken over een netwerk van capabele bestuurders. Paars met het CDA erbij, dat is gewoon een prima kabinet. Ongeacht je politieke kleur.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:45 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:
Geen realistische combinaties nee.
De enige realistische is met GL-PVDA én VVD.

En dan de arrogantie om te gaan staan dansen alsof je de grootste bent geworden terwijl je in 2 jaar tijd onder jouw leiding 12 zetels bent kwijtgeraakt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]

Ik schat het risico bij Ja21 hoger in. Die partij zit vol met partijhoppers.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:49 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als er één instabiele partij is die een groot risico vormt binnen een te vormen regering is het juist PvdA-GL.
Voor het zo lang mogelijk shinen van Rob Jetten zelf is het verstandig om daar met een grote boog omheen te formeren.

Niet verrassend hopelijk genoeg duidelijkheid voor Wilders zodat we morgen al naar een verkenner kunnen bewegen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:56 schreef TheVulture het volgende:
Nieuwe cijfers Amsterdam lijken nu wel de beslissing te geven voor D66
15000 stemmen in de plus tov de PVV

Amenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]

Gaat Geert na dit verlies nu ook opstappen?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:56 schreef TheVulture het volgende:
Nieuwe cijfers Amsterdam lijken nu wel de beslissing te geven voor D66
15000 stemmen in de plus tov de PVV

Dit zou een potentiële rematch van Rutte-Kaag kunnen worden, en iets zegt me dat Jetten dan niet de gebeten hond is als ie het laat klappen omdat mevrouw Yesilgoz niet over haar partijbelang heen wenst te stappen....quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:58 schreef papert het volgende:
En Yesilgoz gaat echt niet uit haarzelf een stapje terug doen. Dat zit echt niet in haar aard. Alleen als er een interne strijd binnen de VVD komt is dat een mogelijkheid. Wat ik echt niet zie gebeuren.
We zullen wel een minderheidskabinet krijgen met D66,VVD,CDA,JA21, met gedoogsteun van de SGP.
Dit zal wel even duren, want D66 gaat eerst alle andere opties proberen, om dan toch maar om te gaan. Nieuwe verkiezingen laat D66 sowieso niet gebeuren, en dat weet de VVD, dus ze zitten in de tang.

Als Jetten het goed speelt kan een D66-CDA-GL/PvdA minderheidskabinet ook.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:54 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar komt bij dat zij, samen met CDA en D66, aantoonbaar beschikken over een netwerk van capabele bestuurders. Paars met het CDA erbij, dat is gewoon een prima kabinet. Ongeacht je politieke kleur.

Die is in gesprek met dezelfde denktank als waar Ayaan ook zit. American Enterprise Institute.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gaat Geert na dit verlies nu ook opstappen?

Ach, ze mag altijd een voorstel doen over welke prijs zij bereid is te betalen om PvdA/GL buiten de deur te houden. Want reken maar dat D66 en CDA er wel iets voor terug willen als Dylan er met alle geweld Joost Eerdmans bij wil trekken.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]

Dan moeten ze in Venray wel heel dik gaan scoren (of iedereen die naar Hongarije is geëmigreerd om conservatief te leven heeft ineens een briefstem ingediend)quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Niet verrassend hopelijk genoeg duidelijkheid voor Wilders zodat we morgen al naar een verkenner kunnen bewegen.

D66 gaat geen gedoogsteun van SGP accepteren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:58 schreef papert het volgende:
En Yesilgoz gaat echt niet uit haarzelf een stapje terug doen. Dat zit echt niet in haar aard. Alleen als er een interne strijd binnen de VVD komt is dat een mogelijkheid. Wat ik echt niet zie gebeuren.
We zullen wel een minderheidskabinet krijgen met D66,VVD,CDA,JA21, met gedoogsteun van de SGP.
Dit zal wel even duren, want D66 gaat eerst alle andere opties proberen, om dan toch maar om te gaan. Nieuwe verkiezingen laat D66 sowieso niet gebeuren, en dat weet de VVD, dus ze zitten in de tang.

Dat is misschien wel zo, maar wat je wint op vlak A verlies je op vlak B. Ik heb in meerdere landen gewoond en zie dat Nederlanders vaak het verschil in cultuur (om maar even een simpel voorbeeld te noemen) al onderschatten. Die kopen een huisje in een ander land en denken dat ze er daarmee zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:31 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou je ruilt bepaalde problemen in voor andere problemen.
Veel zullen bijvoorbeeld willen vertrekken omdat het hier en daar wat socialer mag naar elkaar toe. Met deze verkiezingsuitslag is en waarschijnlijke coalitie is dat ver te zoeken.

Ik denk dat Dilan ook nog zo arrogant is om te denken dat D66 en CDA gewoon bij het kruisje zullen tekenen om bijvoorbeeld de HRA te handhavenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ach, ze mag altijd een voorstel doen over welke prijs zij bereid is te betalen om PvdA/GL buiten de deur te houden. Want reken maar dat D66 en CDA er wel iets voor terug willen als Dylan er met alle geweld Joost Eerdmans bij wil trekken.

Natuurlijk niet.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Die is in gesprek met dezelfde denktank als waar Ayaan ook zit.
Of ie echt zijn afscheid aan gaat kondigen weet ik niet.

Geografisch:quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als Jetten het goed speelt kan een D66-CDA-GL/PvdA minderheidskabinet ook.
Stikstof e.d. kan over links en sociale zekerheid verder 'hervormen' over rechts.
VVD in de oppositie, omringd door de populisten. Dat gaat slecht uitpakken voor hen. Zo kun je VVD voorgoed slopen, deze Trump apologeten (Mens, Petersen, Ellian enz)
Kiezers van VVD zijn enorm veranderd. De helft van 2023 is weg naar D66 en CDA. Ze winnen van PVV en NSC.

Ik mag toch hopen dat de achterban bij VNO-NCW en MKB-Nederland dan flink druk gaat zetten, die hebben helemaal niks te winnen bij MAGA toestanden. Wat mij betreft sluiten ze desnoods een monsterverbond samen met de vakbonden. De problemen die er liggen zijn stuk voor stuk vooral bestuurlijke vraagstukken, daar hoeft nauwelijks politiek aan te pas te komen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:53 schreef xpompompomx het volgende:
Maar toch kan ik me niet geheel aan de indruk onttrekken dat Mevrouw Yesilgöz wel beetje met verlangen kijkt naar de MAGA-beweging in de VS. Dat was laatst bijvoorbeeld al goed te zien aan de gretigheid waarmee ze meedeed aan de onzinmotie om "Antifa" te verbieden.

Zonder legenda zegt dit plaatje niet zoveel.quote:

Ik kon er echt zo slecht tegen hoe Wilders (en zijn megafoons) het voor elkaar kreeg Bontenbal in de hoek van "homohater" te drukken. Daar moet véél beter op worden gereageerd. Wilders zijn agenda is precies dat.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:01 schreef zalkc het volgende:
[..]
Dan moeten ze in Venray wel heel dik gaan scoren (of iedereen die naar Hongarije is geëmigreerd om conservatief te leven heeft ineens een briefstem ingediend)

Die akelige Jacco Vonhoff is geloof ik ook een 'Klassiek Liberaal' sympathisant. Lekker ff links tuig en milieuclubs onderdrukken, handelsstroom met Israël veiliggesteld. Uitbuiting arbeidsmigranten kan doorgaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat de achterban bij VNO-NCW en MKB-Nederland dan flink druk gaat zetten, die hebben helemaal niks te winnen bij MAGA toestanden.

Dat is aan de leden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gaat Geert na dit verlies nu ook opstappen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Wil je een nog grotere kloof veroorzaken tussen politiek en samenleving en zeker weten dat je afgestraft wordt in de volgende verkiezingen? Moet je vooral met linkse partijen gaan regeren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:05 schreef -XOR- het volgende:
Als Jetten binnen anderhalf jaar premier af wil zijn moet hij vooral met alleen maar rechtse partijen gaan regeren.

De SGP is ook faliekant tegen alles wat voor D66 belangrijk is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
D66 gaat geen gedoogsteun van SGP accepteren.

Daar zat ik ook al even aan te denken, maar dan gaat er wel veel afhangen van de politieke vaardigheden van premier Jetten. Als die net zo goed zijn als die van Rutte zou het een optie zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:00 schreef Klopkoek het volgende:
Stikstof e.d. kan over links en sociale zekerheid verder 'hervormen' over rechts.

Timmermans zit denk ik te huilen in de kolenmijn in Heerlen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:06 schreef capricia het volgende:
Is Timmermans vandaag eigenlijk nog op de fractie verschenen?
Het lijkt van niet.

Zo werkt dat niet, rechts en/of links gaan dan gewoon dreigen alles te blokkeren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]

Er valt een prima middenkabinet te vormen van bijna 90 zetels.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wil je een nog grotere kloof veroorzaken tussen politiek en samenleving en zeker weten dat je afgestraft wordt in de volgende verkiezingen? Moet je vooral met linkse partijen gaan regeren.

Iedereen lijkt maar te vergeten dat het vorige kabinet met PVDA en VVD samen nou niet echt een groot succes was. Ja het zat 4 jaar maar vraag niet hoe.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:12 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er valt een prima middenkabinet te vormen van bijna 90 zetels.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |