Ik zie vooral een strategische stem op het CDA.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 04:50 schreef Hanca het volgende:
Het idee van CU met een trouwe vaste achterban kan trouwens ook weg als dit klopt:
[ afbeelding ]
Tamelijk bizar plaatje. Evenveel zetels, bijna evenveel stemmen, en toch zou maar 57% van de CU stemmers van 2023 nu weer CU hebben gestemd.
En blijkbaar geen stem aan de SGP verloren, terwijl het bestuur daar zo bang voor was (we verliezen 8% aan links-progressief, kijken jullie mee bestuur?)...
Ja, die strategische stem op CDA werd verwacht.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 05:04 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik zie vooral een strategische stem op het CDA.
SGP is toch volledig wappie gegaan, dus logisch dat niemand daar op overstapt.
Er zit daar gewoon een ingehuurde DJ, die hoeft niet eens VVD te stemmen of ook maar iets van politiek te weten.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 05:08 schreef Eightyone het volgende:
Schaamteloos.
[ link | afbeelding ]
Zou het kunnen dat er mensen zijn die rechts zijn, maar toch PvdD stemden omdat ze dierenrechten heel belangrijk vinden? Maar zich niet meer in de partij herkennen nu dat onderwerp wat ondergeschikt lijkt aan bv. Gaza? En daarom naar rechtsere partijen overstappen?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 05:42 schreef Hanca het volgende:
Staatje van de PvdD, ook evenveel zetels gehouden, is trouwens nog gekker:
[ afbeelding ]
Ja, maar dat je minder dan de helft van je kiezers tevreden kunt houden en toch op hetzelfde aantal zetels blijft, of anders gezegd dat je een flinke nieuwe aanwas hebt en toch niet weet te stijgen, is wel heel erg opvallend. Ik begin zo echt te twijfelen of dit onderzoek wel betrouwbaar is voor de kleine partijen, wellicht is voor hen de steekproef te klein (stel dat ze onderzoek doen onder 10.000 mensen, dat is een heel behoorlijk onderzoek, maar dan heb je bij partijen met 2% van de stemmen het over 200 mensen en dat is dan wel weer heel krap).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 05:44 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat er mensen zijn die rechts zijn, maar toch PvdD stemden omdat ze dierenrechten heel belangrijk vinden? Maar zich niet meer in de partij herkennen nu dat onderwerp wat ondergeschikt lijkt aan bv. Gaza? En daarom naar rechtsere partijen overstappen?
Edit: en omgekeerd ook natuurlijk 🙂
Extreem rechts is weg en extreem links ook , goede zaak dusquote:Op woensdag 29 oktober 2025 23:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Rechts heeft duidelijk gewonnen en links verloren, weg met die rotzooi
Nieuwe verkiezingen?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 06:03 schreef Kickinalfa het volgende:
Met de laatste exitpoll is vdd/d66/cda/ja21 ook niet meer mogelijk.
Blijft er eigenlijk maar 1 optie over.
Niks interessants: https://burgemeesterworde(...)latform?view=blokkenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 06:29 schreef Tarado het volgende:
Van welke gemeente gaat Timmermans burgemeester worden?
Zal wel wat bij de VN gaan doen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 06:29 schreef Tarado het volgende:
Jij zit dichter bij het vuur dan ik maar ik vermoed toch dat dingen als de doodstraf willen invoeren en het vrouwenstandpunt voor veel CU-stemmers wel een brug te ver zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 05:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, die strategische stem op CDA werd verwacht.
Maar ons bestuur en vooral de voorzitter hamerde er steeds op dat we 'te links' zijn geworden en dat we zo veel aan de rechterkant en met name SGP zouden verliezen. Maar we verliezen 5% aan rechts (PVV, VVD, BBB) en 8% aan links/progressief (GLPvdA, D66 en SP). En 0% aan SGP. Die zaten er dus gewoon naast met hun analyse.
Al blijft dit een raar staatje, ik hoop dat er meer van dit soort onderzoeken zijn. Want praktisch evenveel stemmen terwijl maar 57% van de stemmers van vorige keer gebleven is lijkt gewoon onwaarschijnlijk.
Sint Eustatius ofzo. En anders iets van Pekela of Hulst. Als het maar ver weg is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 06:29 schreef Tarado het volgende:
Dat vrouwenstandpunt zou kunnen. Maar de angst van met name de voorzitter was dat CU teveel naar links was gedreven (wij als lokale campagneleiders mochten de CU expliciet niet meer links noemen), dat blijkt hier dus niet uit. Nogmaals, als dit betrouwbaar is voor de partijen met een zetel of 3.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 06:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Jij zit dichter bij het vuur dan ik maar ik vermoed toch dat dingen als de doodstraf willen invoeren en het vrouwenstandpunt voor veel CU-stemmers wel een brug te ver zijn.
Tja, aan de andere kant weet ik nog hoe star het was. Hier in de regio stemden hele volksstammen decennia lang CDA gewoon omdat de familie dat altijd deed, ongeacht wat die partij uitkraamde. Het was gewoon je zuil, punt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 03:27 schreef Jedi_Pimp het volgende:
...
In zekere zin content met de winst van D66 maar de beweeglijkheid van de Nederlandse kiezer is een fenomeen dat me niet lekker ligt. Amper vaste bases van kiezers waar je als stroming op kan rekenen, draagt niet bij aan stabiliteit en bestuurbaarheid.
...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |