Dat is wel een manco overigens. Net als het gebrek aan een mogelijkheid om landen - al dan niet tijdelijk - uit de euro te zetten als ze de stabiliteit bedreigen. In het geval van Griekenland was daar alle aanleiding toe geweest en Italië bleef maar net overeind.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:48 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Inderdaad, niet alsof daar nog nooit gebruik van is gemaakt.
Er is geen mechanisme om een land eruit te gooien, maar dat is wat anders.
Doen alsof devaluatie die economieën goed zou doen is ook mallotig. De Euro beschermt bedrijven en consumenten juist tegen dergelijk wanbeleid.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:52 schreef Spablauw214 het volgende:
Het probleem is dat landen als Italië en Frankrijk geen mogelijkheid hebben om hun munt te devalueren. Daarom waren die Neuro en Zeuro zo’n slecht idee niet. Maar in Brussel is zoiets natuurlijk onbespreekbaar.
Voor het zuiden is de euro te duur en voor ons te goedkoop. Kijk maar wat er met de koers van de CHF is gebeurd sinds de koppeling is losgelaten.
Het alternatief is dat Frankrijk straks wellicht de hele eurozone meesleept in zijn val. Want hun economie is te groot voor “whatever it takes”. Dan kan je beter een mogelijkheid hebben om Frankrijk te dwingen om (tijdelijk) een nieuwe Franc in te voeren tot de problemen zijn opgelost.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Doen alsof devaluatie die economieën goed zou doen is ook mallotig. De Euro beschermt bedrijven en consumenten juist tegen dergelijk wanbeleid.
Nederland heeft als geen ander land geprofiteerd van de EU. Ik snap het geklaag nooit zo. Het hele monetaire systeem pakt voor Nederland behoorlijk voordelig uit (landen kunnen goedkoop lenen en hebben koopkrachtige munt). Dit is Wynia/Telegraaf/Nexit geklaag.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:55 schreef Spablauw214 het volgende:
We komen straks op een punt dat wij, Duitsland en Scandinavië het zuiden gratis geld moeten gaan geven zodat ze onze spullen kunnen blijven kopen.
En dan heeft Macron eindelijk z’n gedroomde transferunie.
Voor alle uitdagingen die er wel zouden komen te liggen is het bovendien beter om D66 of een andere werkbare partij aan het roer te hebben staan dan het anti-democratische spijbelklasje van Orbanknuffelaar Wilders.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nederland heeft als geen ander land geprofiteerd van de EU. Ik snap het geklaag nooit zo. Het hele monetaire systeem pakt voor Nederland behoorlijk voordelig uit. Dit is Wynia/Telegraaf/Nexit geklaag.
Overigens hebben diverse Zuid-Europese landen hun schulden verminderd (Portugal, Griekenland).
Duitsland laat weer schulden toe en steekt dat in investeringen en defensie. Dat is prima te verdedigen en hoef je niet over te panikeren. De Wynia brigade heeft zo haar eigen agenda (aan het infuus van de VS conservatieven, tegen de EU)
Met het opkopen van honderden miljarden aan staatschulden van zwakke landen waarvan het rente percentage sterk ging afwijken, van het ECB percentage, is de transferunie al gerealiseerdquote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:55 schreef Spablauw214 het volgende:
We komen straks op een punt dat wij, Duitsland en Scandinavië het zuiden gratis geld moeten gaan geven zodat ze onze spullen kunnen blijven kopen.
En dan heeft Macron eindelijk z’n gedroomde transferunie.
quote:AI-overzicht
The phrase "we will do whatever it takes, and it will be enough" was famously spoken by European Central Bank (ECB) President Mario Draghi in a speech on July 26, 2012. It became a pivotal moment that helped resolve the European sovereign-debt crisis by assuring markets that the ECB would take all necessary steps to preserve the euro.
The statement's power came from the confidence it conveyed in the ECB's commitment, even though the specific actions were not immediately detailed.
Context: The eurozone was in a major crisis, with some member countries facing high debt levels, and the euro's stability was in question.
Speaker: Mario Draghi, the President of the ECB, made the statement at a conference in London.
Impact: The declaration was seen as a game-changer because it signaled a strong commitment from the central bank, which helped calm financial markets and ultimately helped stabilize the euro.
Full Quote: Draghi's exact quote was, "Within our mandate, the ECB is ready to do whatever it takes to preserve the euro. And believe me, it will be enough".
Ik snap eigenlijk wel waarom veel mensen willen emigreren.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 09:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nederland is een naargeestig landje geworden.
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk wel waarom veel mensen willen emigreren.
Ik niet, ik zeg alleen dat ik snap dat mensen dat willen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:23 schreef Solispolar het volgende:
[..]![]()
Een handjevol emigreert. Vervolgens heb je een karrenvracht aan mensen die zeggen 'HET LIEFST ZOU IK EMIGREREN!'. Nou, aan welke ketting lig je vast dan? Ga lekker emigreren en laat even weten hoe dat voor je uitpakt.
Maar helaas duiken de malloten van 50plus ook weer op.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat. Ondanks dat het erop lijkt dat er flink geconsolideerd is.
NSC, BIJ1, BVNL vrededier, allemaal weg. Wmb was VOLT ook weggegaan.
Het was ook niet naar jou persoonlijk bedoelt. Maar het gras is natuurlijk altijd groener aan de overkant. Mensen die denken dat ze emigreren en dan van al hun problemen af zijn zijn werkelijk te naïef voor woorden.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik niet, ik zeg alleen dat ik snap dat mensen dat willen.
Ik was een paar jaar terug plannen aan het maken om naar de Oekraïne te vertrekken.
Ik zie eerder de CU op de positie die je aan de SGP toebedeelt. Minder extreem qua religieuze stokpaardjes en voor D66 een stuk beter uit te leggen aan de achterbanquote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:22 schreef mcmlxiv het volgende:
Wanneer de uitslag inderdaad uitkomt op waar we nu staan dan is over rechts (zonder PVV) alleen met 5 partijen mogelijk. D66-CDA-VVD-JA21 hebben samen 75, dus SGP erbij voor meerderheid.
Deze variant is nog kanslozer dan de linkse. Los van het feit dat het CDA dit niet gaat doen kijkt Yesilgoz wel 10x uit voordat ze weer met de PVV in zee gaat. Ook JA21 heeft niks te winnen bij een rol in de schaduw van grote broeer PVV.quote:Conservatief/extreem-rechts, PVV-JA21-VVD kan alleen met hulp van CDA
Nou je ruilt bepaalde problemen in voor andere problemen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:27 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het was ook niet naar jou persoonlijk bedoelt. Maar het gras is natuurlijk altijd groener aan de overkant. Mensen die denken dat ze emigreren en dan van al hun problemen af zijn zijn werkelijk te naïef voor woorden.
Idem, maar over de grens loop je weer tegen ongeveer 1001 andere problemen aan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:22 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk wel waarom veel mensen willen emigreren.
Zeker Groenlinks is nu veel radicaler dan toen, afgezien daarvan, ga ik er inderdaad vanuit dat Plasterk hetzelfde is gebleven.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 11:26 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Plasterk kwam in 2017 met het idee om PvdA en GroenLinks te laten fuseren. Deze Plasterk is hetzelfde gebleven?
Mooiquote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:36 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Nog 90,000 briefstemmen die geteld moeten worden - alsof de PVV daar een marge op D66 uit gaat halen. D66 dus gewoon de grootste.
Bij SGP worden ze fysiek misselijk van D66, dus dat kun je vergeten. En D66 en BBB kunnen elkaar helemaal niet uit staan, dus ook dat is geen optie.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:22 schreef mcmlxiv het volgende:
Wanneer de uitslag inderdaad uitkomt op waar we nu staan dan is over rechts (zonder PVV) alleen met 5 partijen mogelijk. D66-CDA-VVD-JA21 hebben samen 75, dus SGP erbij voor meerderheid.
Over links is kansloos.
Conservatief/extreem-rechts, PVV-JA21-VVD kan alleen met hulp van CDA
Door het midden blijft over, dan moet VVD bewegen.
Ik weet niet wat Plasterk eet de laatste jaren maar die is echt helemaal niet hetzelfde.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeker Groenlinks is nu veel radicaler dan toen, afgezien daarvan, ga ik er inderdaad vanuit dat Plasterk hetzelfde is gebleven.
Ik heb nooit wat tegen een Plasterk of Wouter Bos gehad.
Samsom was ook prima maar heeft wat schade gedaan met zijn anti-kernenergie standpunt.
Klopt. En D66 zal vergelijkbare gedachten over instappen in een VVD-JA21-CDA constructie hebben. Als progressieve eenling tussen een aartsconservatief blok die vooral niet willen veranderen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:30 schreef quo_ het volgende:
[..]
Deze variant is nog kanslozer dan de linkse. Los van het feit dat het CDA dit niet gaat doen kijkt Yesilgoz wel 10x uit voordat ze weer met de PVV in zee gaat. Ook JA21 heeft niks te winnen bij een rol in de schaduw van grote broeer PVV.
Met CU lijkt me een streng migratiebeleid onhaalbaar. Daar zal Ja21 wel geen trek in hebben.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 12:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij SGP worden ze fysiek misselijk van D66, dus dat kun je vergeten. En D66 en BBB kunnen elkaar helemaal niet uit staan, dus ook dat is geen optie.
Zie ze dan nog eerder proberen CU bij die rechtse partijen te trekken (Rutte III/IV + JA21), maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Het wordt met deze uitslag een breed middenkabinet met VVD én GL-PvdA, of een minderheidskabinet met VVD óf GL-PvdA. Bij het laatste zullen CDA en D66 allebei een andere voorkeur hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |