SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg
Dan zat Stoffer nu in de top 10 van de kieslijst van het CDA, had dat regeren echt gemakkelijker gemaakt?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:47 schreef capricia het volgende: [..] Dan was het CDA ook weggeweest?
Dan mag je echt in je handjes knijpen. Waar heb jij die op de kop getikt? Normaal verdwijnt die (op de guanciale na) ook gewoon in de varkensshoarma. En voor wat, voor wie?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:05 schreef Astro_boy het volgende:
[..]
Gisteren nog een lekkere varkenssnuit klaargemaakt.
quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:52 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Waar kunnen we anders terecht met dergelijke zorgen?
Wanneer heb jij voor het laatst een karbonade gegeten?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:52 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dan mag je echt in je handjes knijpen. Waar heb jij die op de kop getikt? Normaal verdwijnt die (op de guanciale na) ook gewoon in de varkensshoarma. En voor wat, voor wie?
Ps. Ik ben zo ontzettend blij dat dergelijke zorgen gewoon openlijk kunnen worden besproken hier in POL. Alle lof voor Danny. Waar kunnen we anders terecht met dergelijke zorgen? Dit mag ook wel eens gezegd worden!
Volgens mij zijn er genoeg andere partijen die het over Gaza willen hebben.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:46 schreef Hanca het volgende:
PvdD is vooral een signaalpartij op een (heel erg belangrijk) onderwerp. Dat kan ook met 2 of 3 zetels. Dan kunnen ze die debatten gewoon mee doen en hun visie geven.
OR is ook links.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:54 schreef Hexagon het volgende:
Overigens als je per se karbonade wilt in de bedrijfskantine dan moet je bij de OR aankloppen. Die mogen zich daarmee bezighouden, niet de politiek.
OM ookquote:
Ik gebruik nu uit nood schouderkarbonade in de erwtensoep. Eergisteren dus nog. Omdat ik nergens meer een krabbetje kan vinden in het schap.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Wanneer heb jij voor het laatst een karbonade gegeten?
Die rookworst van de hema is ook een stuk minder zoutig dan voorheenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:58 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik gebruik nu uit nood schouderkarbonade in de erwtensoep. Eergisteren dus nog. Omdat ik nergens meer een krabbetje kan vinden in het schap.
En dat allemaal door die moslims met hun shoarma! Dat dat kan hier in een christelijke-joodse samenleving!
@hemarookworst waarom ben je minder zout?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:00 schreef Caland het volgende:
[..]
Die rookworst van de hema is ook een stuk minder zoutig dan voorheen
Ze pakken gewoon alles van ons af.
Flauwe vraagquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:11 schreef Hallojo het volgende:
[..]
@:hemarookworst waarom ben je minder zout?
Fred Teevenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar de hamvraag is wie wordt er premier?
De beste erwtensoep maak je natuurlijk met varkenswangenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:58 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ik gebruik nu uit nood schouderkarbonade in de erwtensoep. Eergisteren dus nog. Omdat ik nergens meer een krabbetje kan vinden in het schap.
Bontebalquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar die eet zijn spruitjes met satesaus....quote:
Oh wat een klojo laat dan maarquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar die eet zijn spruitjes met satesaus....
https://www.kidsweek.nl/n(...)met-satesaus~769e1d0
Voor elk wat wilsquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een bonte verzameling blijft het toch
Bold move: Rob Jettenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Oh wouw. Kan niet wachten op de tranen van het andere kamp.quote:
Ze verdient zelfs een hele kamer (voor zichzelf).quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 17:44 schreef Elzaas het volgende:
[..]
Ouwehand verdient wel wat extra zetels
Hij houdt iig wel van Argentijns vlees.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh wouw. Kan niet wachten op de tranen van het andere kamp.
Na Henri wel de beste optie ja.quote:
Ik ben niet zo overtuigd van Bontenbal als premier.quote:
Denk veel mensen niet omdat het saai en degelijk kan ogen. Maar dat is juist wat we nu goed kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ben niet zo overtuigd van Bontenbal als premier.
Owh, nee. Saai en degelijk is wat mij betreft prima hoor. Dat is het punt niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:38 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Denk veel mensen niet omdat het saai en degelijk kan ogen. Maar dat is juist wat we nu goed kunnen gebruiken.
Als Henri Bontenbal móét kiezen tussen VVD of GroenLinks-PvdA tijdens de formatie, dan kiest hij eerst voor de VVD. Dat zegt de CDA-leider dinsdag in de verkiezingspodcast Politiek Dichtbij van het AD en de regiotitels. „Puur op basis van de programma’s en op basis van de samenwerking in het verleden, is het voor mij makkelijker om met de VVD te gaan.”quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Sta vooral niet achter de plannen vh CDA + ik ben een tikje wantrouwig t.a.v. deze partij gezien het verleden.
Met Bontebal krijgen we dus weer een radicaalrechts kabinet, goed om alvast te weten.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:45 schreef Bluesdude het volgende:
Als Henri Bontenbal móét kiezen tussen VVD of GroenLinks-PvdA tijdens de formatie, dan kiest hij eerst voor de VVD. Dat zegt de CDA-leider dinsdag in de verkiezingspodcast Politiek Dichtbij van het AD en de regiotitels. „Puur op basis van de programma’s en op basis van de samenwerking in het verleden, is het voor mij makkelijker om met de VVD te gaan.”
----
https://www.ad.nl/politie(...)%2F%2Fgo.bsky.app%2F
Wantrouwen terecht dus, dankquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als Henri Bontenbal móét kiezen tussen VVD of GroenLinks-PvdA tijdens de formatie, dan kiest hij eerst voor de VVD. Dat zegt de CDA-leider dinsdag in de verkiezingspodcast Politiek Dichtbij van het AD en de regiotitels. „Puur op basis van de programma’s en op basis van de samenwerking in het verleden, is het voor mij makkelijker om met de VVD te gaan.”
----
Ik zeker ook niet, maar met de juiste coalitiepartijen zie ik hem wel wat afzwakken in compromissen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh, nee. Saai en degelijk is wat mij betreft prima hoor. Dat is het punt niet.
Sta vooral niet achter de plannen vh CDA + ik ben een tikje wantrouwig t.a.v. deze partij gezien het verleden.
met JA21 en D66quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
----
VVD ook goed?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:48 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik zeker ook niet, maar met de juiste coalitiepartijen zie ik hem wel wat afzwakken in compromissen.
Wantrouwen deel ik nog wel ja. Als hij nu toch alsnog met Wilders flirt tijdens het formeren, tsja stop er dan maar mee hoor. Dan stem ik de rest van mijn leven wel blanco
quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
----
Dat is wel teleurstellend ja. Zeker na dat laatste debat.quote:
Mwah..quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
CDA gaat dan ook proberen de VVD leeg te trekken.
In kabinet Bontenbal gaat de VVD genadebrood krijgen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:47 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Met Bontebal krijgen we dus weer een radicaalrechts kabinet, goed om alvast te weten.
Ik vind het degelijke en saaie niet het minpunt. Ik vind hem in de debatten niet zo overtuigend. En ik kan nog steeds niets met bepaalde ethische kwesties.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:38 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Denk veel mensen niet omdat het saai en degelijk kan ogen. Maar dat is juist wat we nu goed kunnen gebruiken.
Het is te hopen dat het CDA weg blijft bij extreem rechts onder Yesilgoz. Ik ben er alleen ernstig bang voor. De opties zonder Yesilgoz zijn ook enorm beperkt.quote:
Ik denk dat hem dit ook stemmen gaat kosten. Mensen die voor het fatsoen naar Bontenbal willen, maar er dan VVD bij krijgen. Dat matcht niet.quote:
Ok, ik was toch al niet van plan CDA te stemmen. Maar de voorkeur geven aan de VVD onder Yesilgöz, en sowieso met dít verkiezingsprogramma?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:52 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het is te hopen dat het CDA weg blijft bij extreem rechts onder Yesilgoz. Ik ben er alleen ernstig bang voor. De opties zonder Yesilgoz zijn ook enorm beperkt.
Daar zou je best weleens gelijk in kunnen krijgen ja, lastig lastig.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat hem dit ook stemmen gaat kosten. Mensen die voor het fatsoen naar Bontenbal willen, maar er dan VVD bij krijgen. Dat matcht niet.
Wat mij betreft matcht dat inderdaad niet. Maar de kiezer blijkt vaker niet dan wel rationeel te kiezen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat hem dit ook stemmen gaat kosten. Mensen die voor het fatsoen naar Bontenbal willen, maar er dan VVD bij krijgen. Dat matcht niet.
Tja, hij werd gedwongen te kiezen rond een nogal onrealistisch dilemma.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:05 schreef Astro_boy het volgende:
De fatsoenlijke Bontenbal wil dus met onfatsoenlijke nareizigers regeren…
Strategisch is dit gewoon onontkoombaar voor het CDA. Hij moet niet de schijn wekken een package deal met Timmermans te worden.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, ik was toch al niet van plan CDA te stemmen. Maar de voorkeur geven aan de VVD onder Yesilgöz, en sowieso met dít verkiezingsprogramma?
Maar wél met Yesilgöz?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Strategisch is dit gewoon onontkoombaar voor het CDA. Hij moet niet de schijn wekken een package deal met Timmermans te worden.
Ze trekken toch uiteindelijk ook gewoon de gematigd rechtse kiezer die niet zo tokkie is om op de PVV te stemmenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Strategisch is dit gewoon onontkoombaar voor het CDA. Hij moet niet de schijn wekken een package deal met Timmermans te worden.
Het verkiezingsprogramma niet..quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Denk dat dat een kleiner risico is. Yesilgoz is over een paar weken toch weg.
Tja het experiment met voornamelijk wappierechts was natuurlijk ook geen groot success. Nu weer met een zooitje partijen die denkt dat Nederland eigenlijk wel af is en vooral achterover moet leunen zal ook niet veel positieve verandering opleveren. Nouja misschien kan het komende kabinet af en toe een wet erdoor krijgen of af en toe een middelmatig advies van de RvS krijgen in plaats van altijd alles compleet ondermaats.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze trekken toch uiteindelijk ook gewoon de gematigd rechtse kiezer die niet zo tokkie is om op de PVV te stemmen
Wat dat betreft is het niet alleen de verdienste van Bontenbal, hij heeft simpelweg de NSC-stemmers weer teruggekregen.
Fapfap.quote:
De partij ook niet en dat blijft gewoon een mengelmoes van SGP, PVV en een heel klein beetje D66.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het verkiezingsprogramma niet..
Zo gaan we die bedrijven natuurlijk nooit wegjagen of kapotbelasten.quote:
Gaat toch nooit lukken. Dilan was weer matig tijdens het debat begreep ik?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo gaan we die bedrijven natuurlijk nooit wegjagen of kapotbelasten.
Vroeger kon je D66 dan zo'n rechts kabinet inlokken met ze wat van hun kroonjuwelen te geven op het gebied van 'vernieuwing van de democratie' en dan tekenden ze voor de rest zo'n beetje gewoon rechts bij het kruisje.quote:
Zo heel vreselijk vond ik haar niet, geef het haar ook maar te doen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Gaat toch nooit lukken. Dilan was weer matig tijdens het debat begreep ik?
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Denk dat dat een kleiner risico is. Yesilgoz is over een paar weken toch weg.
Ze komen met zijn vieren in de laatste peiling niet verder dan 64 zetels met z'n vieren. Laten we zeggen dat ze nog 2 restzetels pakken, dan hebben ze er 66. Da's nog 10 te weinig, dan zouden er nog 2-3 kleintjes bij moeten.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo heel vreselijk vond ik haar niet, geef het haar ook maar te doen.
Zoiets moet 't dan worden? CDA 30, D66 20, JA21 20, VVD 15
Iemand die nog geen dag in zijn leven in het bedrijfsleven heeft gezeten is naar mijn idee niet juiste volksvertegenwoordiger. Om m dan als geschikte premier te zien gaat me toch wat ver.quote:
Kabinet Niet zeiken, Doorwerken 1quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ze komen met zijn vieren in de laatste peiling niet verder dan 64 zetels met z'n vieren. Laten we zeggen dat ze nog 2 restzetels pakken, dan hebben ze er 66. Da's nog 10 te weinig, dan zouden er nog 2-3 kleintjes bij moeten.
Nou kan er natuurlijk nog van alles gebeuren in 2 weken maar op dit moment zitten ze er nog heel ver vanaf.
Nee, dank je. Alsjeblieft niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zou nostra er wel blij mee maken.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, dank je. Alsjeblieft niet.
Nee, echt niet. Je hebt vlees nodig waar veel collageen in zit, poten en knieën dus.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 18:16 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
De beste erwtensoep maak je natuurlijk met varkenswangen
Mij dan weer helemaal nietquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zou nostra er wel blij mee maken.
Ze was vreselijk en deze combi is waardeloos ja21 en vvd pfffquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Absoluut, als je ziet hoe hard de NL kiezer zweeft moet je niet gek opkijken dat het laatste debat, 1 dag voor de verkiezingen, gaat bepalen welk kabinet we krijgen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kabinet Niet zeiken, Doorwerken 1
Er kan nog veel verschuiven..
Die Karremans is trouwens wel een knappe vent, zou dat ook nog extra stemmen opleveren?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:49 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Er zijn ook andere VVD-ers!
Heb wel eens een kalender voorgesteld met goed uitziende politici.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 20:07 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Die Karremans is trouwens wel een knappe vent, zou dat ook nog extra stemmen opleveren?
een gekozen burgemeester of een niet bindend referendum>??quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Vroeger kon je D66 dan zo'n rechts kabinet inlokken met ze wat van hun kroonjuwelen te geven op het gebied van 'vernieuwing van de democratie' en dan tekenden ze voor de rest zo'n beetje gewoon rechts bij het kruisje.
Van de kroonjuwelen kwam dan om verschillende redenen niks maar dat was dan mooi enkel en alleen het probleem van D66 zelf![]()
Ik zou nu eventjes niet zo snel weten waarmee je het huidige D66 kan lokken.
Zou men eindelijk eens een keer kunnen stoppen met die achterlijke gevolgtrekking dat wanneer je kritiek hebt op de islam je 'buutnlanders' het land uit wil hebben? Heb je dat als je kritiek hebt op christendom ook? Is dat dan weer oikfobie? Is het zó lastig religie en ras gescheiden te houden? Denk je nu echt dat ik een Arnoud van Doorn een prima vent vindt omdat 'ie in ieder geval een wit velletje heeft?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 13:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Daar heb je het.
Ik ik ik ik
Na twee keer weet je wel dat je voor je karbonaadjes naar een ander vak moet. Nou poeh. Weg met die buutnlanders. Dit is Nederland niet meer.
Nederland is haar onschuld kwijt, makker. Dat moeten we ons goed beseffen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 13:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Daar heb je het.
Ik ik ik ik
Na twee keer weet je wel dat je voor je karbonaadjes naar een ander vak moet. Nou poeh. Weg met die buutnlanders. Dit is Nederland niet meer.
Welke onschuld?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 20:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nederland is haar onschuld kwijt, makker. Dat moeten we ons goed beseffen.
De tijd dat er nog stapels karbonades bij de ingang van de C1000 lagen.quote:
En dit.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:19 schreef Caland het volgende:
[..]
De tijd dat er nog stapels karbonades bij de ingang van de C1000 lagen.
Dat is nostalgie, lieverd.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:20 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zoals word bezongen door Wim Zonneveld in Het Dorp.
Ik vond het een erg leuk programma. Inderdaad heel anders, vragen gesteld door bijzondere mensen en daardoor inderdaad 'buitengewoon'. En je leert de mens achter de politucus/politica inderdaad iets beter kennen. Topquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 20:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
'Een buitengewoon gesprek' begint nu.
PLUS: je ziet dat het geen 'politici' zijn maar gewoon mensen, met wie je dus ondanks verschillen in mening gewoon een hele gezellige avond kunt hebben.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik vond het een erg leuk programma. Inderdaad heel anders, vragen gesteld door bijzondere mensen en daardoor inderdaad 'buitengewoon'. En je leert de mens achter de politucus/politica inderdaad iets beter kennen. Top
Toen de C1000 nog bestond.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:19 schreef Caland het volgende:
De tijd dat er nog stapels karbonades bij de ingang van de C1000 lagen.
Waarschijnlijk heeft hij Yesilgoz en Timmermans allebei nodig voor een meerderheid dus het is een beetje een dom dilemma. Maar op rechts zal er meer potentieel zijn voor het CDA dan op links.quote:
Zeker, vandaar dat ik 'je leert de mens achter de politicus/politica inderdaad wat beter kennen' expliciet noemdequote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
PLUS: je ziet dat het geen 'politici' zijn maar gewoon mensen, met wie je dus ondanks verschillen in mening gewoon een hele gezellige avond kunt hebben.
Een van de beste programma's sinds tijden.
Waar ook een mobiliserende werking voor de linkse kiezer van kan uitgaan om toch op PvdA/GL te stemmen ipv op PvdD, D66 of SP.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:31 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk heeft hij Yesilgoz en Timmermans allebei nodig voor een meerderheid dus het is een beetje een dom dilemma. Maar op rechts zal er meer potentieel zijn voor het CDA dan op links.
Maakt voor mij niets uit, zou Wilders absoluut niet meer leren kennen met jankverhalen over zijn katten.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zeker, vandaar dat ik 'je leert de mens achter de politicus/politica inderdaad wat beter kennen' expliciet noemde
Het gaat er niet om dat je dan ineens wel of juist niet meer op ze zou stemmen. Het gaat erom dat je ze in deze setting ziet als mens en niet als politicus/politica.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Maakt voor mij niets uit, zou Wilders absoluut niet meer leren kennen met jankverhalen over zijn katten.
En dat vind ik dan weer stompzinnig, ik zie elke politicus als mens.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat je dan ineens wrl.of juist niet meer op ze zou stemmen. Het gaat erom dat je ze in deze setting ziet als mens en niet als politicus/politica.
Verder vind ik je opmerking over Wilders nogal stompzinnig.
Ik heb niet de indruk dat je begrijpt wat ik bedoel (en wat @EttovanBelgie denk ik ook bedoelt)quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En dat vind ik dan weer stompzinnig, ik zie elke politicus als mens.
Maar je moet toch ook een best wel aparte parasociale stoornis hebben om de mens achter de politicus te willen kennen. Dat het mensen zijn lijkt me duidelijk, wat hun hobbies zijn of whatever lijkt me irrelevant. Maarja sommige mensen willen ook van voetballers weten wat ze in hun vrije tijd doen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb niet de indruk dat je begrijpt wat ik bedoel (en wat @:EttovanBelgie denk ik ook bedoelt)
Of je kijkt het programma (desnoods deels) gewoon even terugquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar je moet toch ook een best wel aparte parasociale stoornis hebben om de mens achter de politicus te willen kennen. Dat het mensen zijn lijkt me duidelijk, wat hun hobbies zijn of whatever lijkt me irrelevant. Maarja sommige mensen willen ook van voetballers weten wat ze in hun vrije tijd doen.
Hoewel tuurlijk bij een Schoof vraag je je af waar hij wel voor staat, gezien hij net als Rutte een broertje dood heeft aan politieke visie delen met de wereld.
Komt niet helemaal lekker uit de verf.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:40 schreef Fokfluencer het volgende:
Eerdmans nu bij Nieuwsuur - vanaf vanavond elke avond lijsttrekkers aanwezig.
Dat moet vanzelfsprekend zijn en heb je m.i. geen programma's voor nodig tegen verkiezingstijd.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het zou misschien kunnen helpen tegen de toegenomen polarisatie in het land als we politici, ook die waarmee we het oneens zijn, toch als mensen blijven zien, en als de media hen ook als zodanig laat zien.
Zwak gezegd nog... Duidelijk de cijfers niet op orde als partij.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:06 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Komt niet helemaal lekker uit de verf.
True true. Ook een knie erin idd. Ik reageerde op de karbonades...ipv die varkenswangen erin en vreet je rondquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:58 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Nee, echt niet. Je hebt vlees nodig waar veel collageen in zit, poten en knieën dus.
CPB-cijfers zijn tweede verkiezingsprogramma hoor ik.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:09 schreef kipknots het volgende:
[..]
Zwak gezegd nog... Duidelijk de cijfers niet op orde als partij.
Hoezo? Hoe iemand als mens is kan best behoorlijke gevolgen hebben voor politieke daden in de toekomst. Als iemand een gehandicapt zusje heeft, zal die bijvoorbeeld eerder oog hebben voor gehandicapten. Je merkte het bij de CU ten tijden van Segers, dat hij in Egypte had gewoond had invloed op de partij.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 21:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar je moet toch ook een best wel aparte parasociale stoornis hebben om de mens achter de politicus te willen kennen. Dat het mensen zijn lijkt me duidelijk, wat hun hobbies zijn of whatever lijkt me irrelevant. Maarja sommige mensen willen ook van voetballers weten wat ze in hun vrije tijd doen.
Hoewel tuurlijk bij een Schoof vraag je je af waar hij wel voor staat, gezien hij net als Rutte een broertje dood heeft aan politieke visie delen met de wereld.
Massaal stukjes op twitter/tiktok/instagram en wat voor onzin dan ook delen, dus? Al kom je misschien niet in hun algoritme.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:12 schreef Eightyone het volgende:
Jammer dat juist veel mensen die er baat bij zouden hebben, geen Nieuwsuur kijken.
Die kijken nu naar heel ander gepraat.
Heb ik net een PPV-stemmer overgehaald om iig niet op Wilders te stemmen, BBB was de keus daarna en nu Ja21, die ga ik echt niet wijzen op een afgang van Eerdmans bij de publieke omroep.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:12 schreef Eightyone het volgende:
Jammer dat juist veel mensen die er baat bij zouden hebben, geen Nieuwsuur kijken.
Die kijken nu naar heel ander gepraat.
Wel de enige die meegaat, de andere mensen die er kwamen waren veel te serieusquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 19:49 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zijn ook andere VVD-ers!
Zou het wat uitmaken?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:09 schreef kipknots het volgende:
[..]
Zwak gezegd nog... Duidelijk de cijfers niet op orde als partij.
Het lijkt mij dat politiek niet moet gaan om de poppetjes. Leuk voor Segers dat hij in Egypte heeft gewoond ik heb nog niet kunnen vinden op welke manier dat zijn standpunten positief beinvloed. Het is een ervaring voor hem en zal vast zijn beslissingen beinvloeden dat het iets positiefs bijdraagt aan zijn beslissingen lijkt me heel wat anders.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo? Hoe iemand als mens is kan best behoorlijke gevolgen hebben voor politieke daden in de toekomst. Als iemand een gehandicapt zusje heeft, zal die bijvoorbeeld eerder oog hebben voor gehandicapten. Je merkte het bij de CU ten tijden van Segers, dat hij in Egypte had gewoond had invloed op de partij.
Ja inderdaad het is een manier hoe politici doen alsof ze gewone mensen zijn. Er is lijkt me weinig gewoon aan zo'n Faber die met haar beslissingen gewone mensen de shit in duwt. Dan kunnen we wel gaan graven waarom iemand zo'n naar en nutteloos mens is geworden we kunnen ook gewoon doorselecteren.quote:En het is ook gewoon mooi om de mens achter de politiek te zien, dat zorgt er ook voor dat je sneller bereid bent dat het gewone mensen zijn die ook fouten mogen maken zonder dat je ze daar gelijk voor met de grond gelijk te hoeven maken. Ik heb bijvoorbeeld een paar keer meer kunnen lezen en horen over hoe alleenstaande moeder Schouten het deed en er toch was voor haar kind en dan krijg je daar toch echt wel respect voor.
Ja okay, ik denk dat we dan niet eens zo ver uit elkaar liggen. Ik lees ook kranten en dus wel eens een achtergrond van iemand. Dat kan best interessant zijn. Maar in het tijdperk van social media denk ik eerder dat we teveel van de persoon achter iemand die zijn werk doet willen weten dan te weinig. Uiteindelijk denk ik ook dat het raar is als politiek voor mensen meer gaat om de personen dan waar ze voor zeggen te staan. Zo van Bontebal is compleet idioot met zijn chatcontrol maar hij is wel een toffe Rotterdammer dus dan stem ik maar op hem.quote:En nee, iemand die goed voor zijn honden zorgt maar verder walgelijke standpunten heeft (om het cliché uit de kast te trekken) hoef je dan echt niet plots heel erg aardig te vinden.
Hoe en waar doe je dat trouwens?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Heb ik net een PPV-stemmer overgehaald om iig niet op Wilders te stemmen, BBB was de keus daarna en nu Ja21, die ga ik echt niet wijzen op een afgang van Eerdmans bij de publieke omroep.
Ik post niet op TikTok of Instagram, en op X/Twitter alleen af en toe een reactie op anderen. En ben sowieso geen invloed.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Massaal stukjes op twitter/tiktok/instagram en wat voor onzin dan ook delen, dus? Al kom je misschien niet in hun algoritme.
Ja, dat lijkt me helder. Ik vroeg ook niet waarom, ik vroeg hoe en waar. Hoe kom je met PVV-stemmers in contact?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uit overtuiging dat het niet verstandig is om op een ondemocratische partij te gaan stemmen.
Ik verkeer in heel veel verschillende kringen, bubbels..quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:30 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me helder. Ik vroeg ook niet waarom, ik vroeg hoe en waar..
Hij geeft de teleurgestelde kiezers op Wilders een uitweg.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:34 schreef Immerdebestebob het volgende:
Volgens mij heb ik een deja vu. Was Eerdmans vorige verkiezingen ook niet zo enorm matig op de inhoud? Ik heb net gevoel al deze reacties al een keer eerder te hebben gelezen.
Je hoort dit vaak vanuit 's lands grootste partij. Dezelfde partij die complete bevolkingsgroepen op basis van aankomst minder wil maken en waarvan de kamerleden geen tijd voor debatten of wetten maken hebben, maar wel tijd hebben om voor 120.000 boomers racistische ai plaatjes te genereren over blonde vrouwen die door allochtonen worden geïntimideerd.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het zou misschien kunnen helpen tegen de toegenomen polarisatie in het land als we politici, ook die waarmee we het oneens zijn, toch als mensen blijven zien, en als de media hen ook als zodanig laat zien.
Voor Joodse Nederlanders herleven die jaren '30 ook; jammer dat daar minder aandacht voor is.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je hoort dit vaak vanuit 's lands grootste partij. Dezelfde partij die complete bevolkingsgroepen op basis van aankomst minder wil maken en waarvan de kamerleden geen tijd voor debatten of wetten maken hebben, maar wel tijd hebben om voor 120.000 boomers racistische ai plaatjes te genereren over blonde vrouwen die door allochtonen worden geïntimideerd.
Jaren 30 herleven en dat ga je niet stoppen door tolerant naar intoleranten te zijn.
Heb je een punt, te weinig wordt onder de aandacht gebracht dat Israel ook niet als land erkend wordt door veel landen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor Joodse Nederlanders herleven die jaren '30 ook; jammer dat daar minder aandacht voor is.
quote:Israël niet erkend door Afghanistan, Algerije, Bangladesh, Brunei, Comoren, Cuba, Djibouti, Indonesië, Irak, Iran, Jemen, Koeweit, Libanon, Libië, Maleisië, Noord-Korea, Oman, Pakistan, Qatar, Saudi-Arabië, Somalië, Syrië en Tunesië.
van een aantal snap ik dat wel....quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Heb je een punt, te weinig wordt onder de aandacht gebracht dat Israel ook niet als land erkend wordt door veel landen.
Even snel:
[..]
Ik zie Caroline nog wel afzeggenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:20 schreef Fokfluencer het volgende:
Morgen BBB met Tweebeeke. Dat gaat ook smullen worden.
Hij had ook een speelse opmerking kunnen maken idd erover of aangeven een 3e nodig te hebben.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:48 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik zie Caroline nog wel afzeggen
Ben wel benieuwd wat de uitspraak van Bontenbal gaat doen dat hij liever met de VVD dan met PvdA/GL in een kabinet gaat. Lijkt me ergens wel een kleine uitglijder, zeker gezien de peilingen waarin je sowieso wel tot elkaar veroordeeld bent en altijd minimaal een 3e nodig hebt.
Wij zouden ook moeten stoppen Israel te erkennen. Een genocidale etnostaat heeft geen bestaansrecht. Er is een reden dat alle extreem-rechtse partijen hun extremisme witwassen met het Israelische model van ongewensten uitmoorden en onthemen eigen volk eerst to the max. Bizar natuurlijk dat wij dat accepteren, ik snap wel dat anti-zionistische joden zich voelen alsof ze in de jaren 30 leven.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Heb je een punt, te weinig wordt onder de aandacht gebracht dat Israel ook niet als land erkend wordt door veel landen.
Even snel:
[..]
Hij werd min of meer gedwongen te kiezen in een volkomen theorische situatie dat het CDA met zowel alleen VVD als PvdA een meerderheid zou hebben. Dat blijft niet echt hangen denk ik.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:48 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik zie Caroline nog wel afzeggen
Ben wel benieuwd wat de uitspraak van Bontenbal gaat doen dat hij liever met de VVD dan met PvdA/GL in een kabinet gaat. Lijkt me ergens wel een kleine uitglijder, zeker gezien de peilingen waarin je sowieso wel tot elkaar veroordeeld bent en altijd minimaal een 3e nodig hebt.
Yup, hij zorgt er nu alleen maar voor dat PvdA/GL nog wel wat extra tactische stemmers binnen gaat hengelen om de grootste te wordenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:51 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Hij had ook een speelse opmerking kunnen maken idd erover of aangeven een 3e nodig te hebben.
Waarom? Het zijn uiteraard allemaal zelf ooit koloniale landen geweest. En wat Israel zichzelf als Israel noemt heeft daar ook mee te maken, vermoed ik.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:47 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
van een aantal snap ik dat wel....
Dan mogen we nog wat landjes afstrepen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wij zouden ook moeten stoppen Israel te erkennen. Een genocidale etnostaat heeft geen bestaansrecht. Er is een reden dat alle extreem-rechtse partijen hun extremisme witwassen met het Israelische model van ongewensten uitmoorden en onthemen eigen volk eerst to the max. Bizar natuurlijk dat wij dat accepteren, ik snap wel dat anti-zionistische joden zich voelen alsof ze in de jaren 30 leven.
Landen als Cuba N-Korea vanuit communistisch oogpunt altijd al tegen Israel geweest net als Sovjet Unie.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Waarom? Het zijn uiteraard allemaal zelf ooit koloniale landen geweest. En wat Israel zichzelf als Israel noemt heeft daar ook mee te maken, vermoed ik.
Zoals ik elders al zei:quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:52 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Yup, hij zorgt er nu alleen maar voor dat PvdA/GL nog wel wat extra tactische stemmers binnen gaat hengelen om de grootste te worden
Dan is het toch logisch dat Israel zijn poot stijf houdt?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:55 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Landen als Cuba N-Korea vanuit communistisch oogpunt altijd al tegen Israel geweest net als Sovjet Unie.
Arabische landen spreekt voorzich, Libanon heeft ook veel aanvallen gehad van Israel
ja dat kloptquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dan is het toch logisch dat Israel zijn poot stijf houdt?
Hij had ook gewoon kunnen zeggen dat hij helemaal niks moet. Dat deed Timmermans ook bij een bepaalde vraag.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hij werd min of meer gedwongen te kiezen in een volkomen theorische situatie dat het CDA met zowel alleen VVD als PvdA een meerderheid zou hebben. Dat blijft niet echt hangen denk ik.
Oh, zeker. Maar dan nog zie ik dit niet echt blijven hangen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:06 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Hij had ook gewoon kunnen zeggen dat hij helemaal niks moet. Dat deed Timmermans ook bij een bepaalde vraag.
Ik kijk uit naar de afgang van Kerrolain morgen en naar die van Yesilgoz. De rest redt zich wel.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:11 schreef Mikeytt het volgende:
14 oktober JA21 - Joost Eerdmans
15 oktober BBB - Caroline van der Plas
16 oktober D66 - Rob Jetten
17 oktober SP - Jimmy Dijk
20 oktober CDA - Henri Bontenbal
21 oktober GL-PvdA - Frans Timmermans
22 oktober VVD - Dilan Yeşilgöz
23 oktober NSC - Eddy van Hijum
15, 17 en 20 oktober maar eens kijken
Ik denk dat Timmermans het ook niet heel soepel gaat doen hoor gezien de vele vraagtekens in de doorberekeningquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik kijk uit naar de afgang van Kerrolain morgen en naar die van Yesilgoz. De rest redt zich wel.
Fijn dat Geert ook hier zijn neus voor ophaalt... eigenlijk gewoon wel prima om 'm helemaal dood te zwijgen tof de 29equote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:11 schreef Mikeytt het volgende:
Nieuwsuur is ook veel te hoog gegrepen. Binnen 2 minuten is die weggelopen omdat ie zich aangevallen voelt.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:18 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Fijn dat Geert ook hier zijn neus voor ophaalt... eigenlijk gewoon wel prima om 'm helemaal dood te zwijgen tof de 29e
Dat valt toch wel mee? Welke punten bedoel je?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:15 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik denk dat Timmermans het ook niet heel soepel gaat doen hoor gezien de vele vraagtekens in de doorberekening
Iedere partij in de kamer heeft zich uitgesproken tegen antisemitisme. Marokkanen kregen die steun niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor Joodse Nederlanders herleven die jaren '30 ook; jammer dat daar minder aandacht voor is.
We hebben twee jaar PVV achter de kiezen...
Wat boycots, intimidaties en regelrechte jachten betreft, heb ik wel gelezen over Israëli's die ongeacht politiek standpunt geboycot worden, over Joodse studenten die door mentoren verteld wordt dat het beter is 'om thuis te blijven' en een Jodenjacht in de hoofdstad. We hebben totale randdebielen als Pettit aan de universiteit doceren en onder de noemer 'antizionisme', waar Timmermans zélf nog in 2015 van stelde dat het een antisemitisch hondenfluitje is, wordt de laatste twee jaar wel meer dan enkel 'kritiek op de staat Israël' gebracht.
Oh, en het was al geen feest om in bepaalde gebieden met een keppel of Israëlische vlag rond te lopen.
Gaan we daar nog enorme campagnes over zien? Massa-demonstraties? Bezorgde politici die echt heel erg boos zijn over zoveel polarisatie en haat?
Men is er bijvoorbeeld vaak over gevallen dat hij defensie niet volledig heeft laten doorbereken. Kwam hij ook niet met een geweldig antwoord mee tijdens het RTL debat.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:20 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee? Welke punten bedoel je?
Tuurlijk als je in zionisme gelooft kies je ervoor om fout te zijn. Ik ben selectief in mijn religiekritiek. In tegenstelling tot jij die gewoon in een adem alle moslims als primitief verklaart.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan mogen we nog wat landjes afstrepen.
Heerlijk ook hoe je nog even een onderscheid maakt tussen zionistische en niet-zionistische Joden. Die zionistische Joden - ook al heb je nog nooit ook maar één zionist echt gelezen - die verdienen die haat natuurlijk wel.
Oeh geen Geert en Lidewij die op de grill komen te liggen. Ook geen DENK, Volt, SGP etc.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:11 schreef Mikeytt het volgende:
Mainstream?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iedere partij in de kamer heeft zich uitgesproken tegen antisemitisme. Marokkanen kregen die steun niet.
Haat naar mensen met een kleurtje is dus mainstream. Jodenhaat, hoewel het te veel voorkomt, niet.
Ah zo. Ja, maar dat is echt wel voorbereid dan.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Men is er bijvoorbeeld vaak over gevallen dat hij defensie niet volledig heeft laten doorbereken. Kwam hij ook niet met een geweldig antwoord mee tijdens het RTL debat.
Nieuwsuur heeft de grootste fracties en partijen in de peilingwijzer uitgenodigd. PVV is als enige niet ingegaan op de uitnodiging, zoals verwachtquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Oeh geen Geert en Lidewij die op de grill komen te liggen. Ook geen DENK, Volt, SGP etc.
Welke vorm van zionisme? Nogmaals: welke zionisten heb je gelezen?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk als je in zionisme gelooft kies je ervoor om fout te zijn. Ik ben selectief in mijn religiekritiek. In tegenstelling tot jij die gewoon in een adem alle moslims als primitief verklaart.
Ik ben daar voor joden specifiek in, als ze geloven in een etnostaat die genocide mag plegen heb ik wat tegen ze. Geloven ze op een andere manier geen probleem. Heeft verder geen zak met het joodse geloof te maken, jij wordt altijd boos als ik hetzelfde zeg over christenen want dat noem je dan selectief. Moslims of hindus hebben ook dat soort nationalistische nativistische stromingen. Jij bent meestal minder specifiek, als Isis slecht is zijn alle moslims dat voor jou. Op die manier is altijd vrij duidelijk dat je kritiek niet om religie gaat maar afkomst. Mij boeit het werkelijk geen zier waar de zionisten geboren zijn ze hangen een nazistische ideologie aan dat maakt ze fout.
Ze steunen een land dat een nazistische ideologie promoot en daarom genocide pleegt dat maakt ze fout. Hetzelfde zou wat mij betreft gelden bij een atheistische staat die ongewensten vermoord en ontheemd.
Je had trouwens niks inhoudelijks op te merken over mijn originele post. Fijn dat je een keer tegen fout rechts bent.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mainstream?
Noem eens wat wetten of beleid die haat naar mensen met een kleurtje mainstream hebben gemaakt.
Noem eens wat media, bedrijven of academici die dit allemaal faciliteren.
Waarom, als het zo mainstream is, krijgt die mars van afgelopen zondag nog geen 1000 man op de been?
Dat ben ik altijd geweest.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je had trouwens niks inhoudelijks op te merken over mijn originele post. Fijn dat je een keer tegen fout rechts bent.
Erg goed dat het kabinet hierop standvastig is geweest:quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iedere partij in de kamer heeft zich uitgesproken tegen antisemitisme. Marokkanen kregen die steun niet.
Haat naar mensen met een kleurtje is dus mainstream. Jodenhaat, hoewel het te veel voorkomt, niet.
Net op tijd om een Irma Grese of een Rudolf Höss in de dop te herkennen. Wel zo handig nu ze door Amsterdam marcheren en over de A12 banjeren. Of het aan het einde van de rit veel zal uitmaken is de vraag.quote:“Heel goed dat de nieuwe eindtermen nu per 1 juli ingaan zodat inburgeraars weten hoe de Nederlandse samenleving in elkaar steekt en wat je moet doen om aan de slag te gaan en hoe we in Nederland met elkaar omgaan. Ik ben blij dat er extra aandacht is voor de zelfbeschikking van vrouwen. Het is noodzakelijk dat nieuwkomers leren dat je in Nederland als vrouw mag werken en je eigen leven mag inrichten. Kennis van de holocaust is ook hard nodig. In de actieagenda integratie zijn we met deze thema’s ook aan de slag.”
Kan me niet voorstellen dat andere partijen zo onprofessioneel zijn, op de BBB na uiteraard.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:37 schreef TheVulture het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)r-liet-dat-onvermeld
Het gaat sowieso breder opgepikt worden
Dat zou in ieder geval wel moetenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:37 schreef TheVulture het volgende:
Die hebben niet laten doorrekenen meen ik me te herinneren. Maar wellicht ben ik in de war met de PVV.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat andere partijen zo onprofessioneel zijn, op de BBB na uiteraard.
BBB heeft 'm wel laten doorrekenenquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Die hebben niet laten doorrekenen meen ik me te herinneren. Maar wellicht ben ik in de war met de PVV.
Ik gok dat er vanavond iemand nog keihard wordt ontslagen bij JA21quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
De doorrekening is een project apart...
Uhm...
Really?
Ok, dan verwarde ik inderdaad partijen. Dankquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:51 schreef TheVulture het volgende:
[..]
BBB heeft 'm wel laten doorrekenen
De vorm waar ze geloven dat Israel een joodse etnostaat moet zijn. Die waar ze mensen uitmoorden om dat te bereiken. Nogmaals het is niet voor niks dat alle extreemrechtse partijen likkebaardend kijken hoe je de ongewensten op zijn Israels kan verdrijven. Hoe je een staat kan hebben waar sommigen meer rechten hebben dan anderen. Het is inderdaad een slechte B film hoe mensen in het tijdperk waar we zitten met alle informatie voorhanden blijven doen alsof dit niet speelt. Je kunt ook zelf opzoeken hoe mensen in Israel zelfs bij genocide nog zeggen onze overheid mag nóg harder moorden en onthemen om hun politieke doelen te bereiken.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke vorm van zionisme? Nogmaals: welke zionisten heb je gelezen?
En nee, ik verklaar geen christenen, moslims of joden primitief, ik verklaar die religies inherent conservatief en wat de meest basale rechten voor minderheden, vrouwen en homo's voorop, betreft vaak niet heel heilzaam.
En echt... nazistische zionisten... Het lijkt wel een heel slecht script voor een B-film.
Dit helemaal: het gaat mij niet om religie maar afkomst. Ja, Lord, ik vind Arnoud van Doorn en die Van de Ven geweldige gozers...
Ooit ga je beseffen dat het niet meer werkt bij de meeste mensen, dat alles maar afwimpelen op racisme.
Uiteraard niet.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
De doorrekening is een project apart...
Uhm...
Really?
Welke 'iemand' is dat en welke vorm van zionisme hangt hij aan, en zou je me kunnen zeggen hoe dat overeenkomt met bijvoorbeeld Herzl, Jabotinsky, Pinsker of Borochov?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De vorm waar ze geloven dat Israel een joodse etnostaat moet zijn. Die waar ze mensen uitmoorden om dat te bereiken. Nogmaals het is niet voor niks dat alle extreemrechtse partijen likkebaardend kijken hoe je de ongewensten op zijn Israels kan verdrijven. Hoe je een staat kan hebben waar sommigen meer rechten hebben dan anderen. Het is inderdaad een slechte B film hoe mensen in het tijdperk waar we zitten met alle informatie voorhanden blijven doen alsof dit niet speelt. Je kunt ook zelf opzoeken hoe mensen in Israel zelfs bij genocide nog zeggen onze overheid mag nóg harder moorden en onthemen om hun politieke doelen te bereiken.
Dat je twee niet westerse moslims kan noemen zegt natuurlijk niet veel. Ik kan ook legio niet zionistische joden noemen alsof dat je zal overtuigen.
Bizar hoe je in de bres springt voor iemand die expliciet gelooft dat een land als Israel joods moet zijn. Dat is toch inherent conservatief denken volgens jou? Waarom zou een joodse staat beter zijn dan een staat niet gesticht gebaseerd op een primitieve religie.
Ik denk dat Israel beter opnieuw kan beginnen, een 1 statenoplossing naar westers model waar dus iedereen dezelfde rechten en plichten heeft. Niet deze etnostaat naar imperialistisch model.
Je bent wel heel genereusquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 22:47 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
van een aantal snap ik dat wel....
Nog even, voor iemand die zo prat gaat op zijn kennis van de geschiedenis:quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik schrok er ook van, die honderdduizenden, misschien wel bijna een miljoen Nazi's door de straten. Alsof de NSB uit de dood is opgestaan.
Ben benieuwd hoe Joodse Nederlanders die 250.000 man op het Museumplein hebben ervaren.
Waarom denk je dat dit is?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nou, vertel eens?quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:57 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dit is?
Klopt. En zelfs in de hoogtijdagen van de bezetting kon de NSB op geen meerderheid rekenen. M.a.w.: nazisme heeft het in dit land nooit goed gedaan. Derhalve is het stellen dat het 'mainstream' is geworden, racisme, mij een brug of 89 te ver. Zeker gezien de lachwekkende opkomsten bij Els Rechts en 'Defend Netherlands'. Is er racisme in dit land? Natuurlijk. Zie voornoemde demo's. Is het mainstream? Hou alsjeblieft opquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:55 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Nog even, voor iemand die zo prat gaat op zijn kennis van de geschiedenis:
Een Irma Grese was natuurlijk niet echt de equivalent voor elke vrouw die partijlid was van de NSDAP. Net zoals elke arts met een NSDAP lidmaatschapskaart geen Jospeh Mengele was.
Laten we zeggen dat dit toch een apart slag volk was.
Hopelijk krijgen ze dit onderscheid wel goed mee bij de integratiecursus. Anders is het toch weer weggegooid geld...
Net zoals het idee dat de islam mainstream meer invloed zou krijgen dan nu wordt beweerd. En toch wil jij maatregelen hebben die aanhangers van specifiek die religie moet inperken. Echt weinig vertrouwen dan in de kern van het Nederlands zijn.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt. En zelfs in de hoogtijdagen van de bezetting kon de NSB op geen meerderheid rekenen. M.a.w.: nazisme heeft het in dit land nooit goed gedaan. Derhalve is het stellen dat het 'mainstream' is geworden, racisme, mij een brug of 89 te ver. Zeker gezien de lachwekkende opkomsten bij Els Rechts en 'Defend Netherlands'. Is er racisme in dit land? Natuurlijk. Zie voornoemde demo's. Is het mainstream? Hou alsjeblieft op
Dat was mijn punt.
Voor de islamisering van Nederland wordt nu al een jaar of twintig 'gewaarschuwd' en wellicht zelfs wat langer dan dat als we teruggaan naar de tijden van Janmaat e.d. Ik denk dat altijd maar: ze maken er in ieder geval niet echt haast mee. Ik heb nog maar heel weinig roomblanke poldermeisjes in een niqab zien rondlopen (maar ja, dat zie je ook niet echt als iemand een niqab aanheeft hè, misschien vergis ik me wel.)quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Net zoals het idee dat de islam mainstream meer invloed zou krijgen dan nu wordt beweerd. En toch wil jij maatregelen hebben die aanhangers van specifiek die religie moet inperken.
Welke maatregelen wil ik? Kun je er eens een paar noemen?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Net zoals het idee dat de islam mainstream meer invloed zou krijgen dan nu wordt beweerd. En toch wil jij maatregelen hebben die aanhangers van specifiek die religie moet inperken.
Sterker nog; ook de islam seculariseert in Nederland, en hard.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:06 schreef JAM het volgende:
[..]
Voor de islamisering van Nederland wordt nu al een jaar of twintig 'gewaarschuwd' en wellicht zelfs wat langer dan dat als we teruggaan naar de tijden van Janmaat e.d. Ik denk dat altijd maar: ze maken er in ieder geval niet echt haast mee.
Als je deze avond daarover wilt hakketakken moet je Glazenmaker quoten. Niet mij...quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt. En zelfs in de hoogtijdagen van de bezetting kon de NSB op geen meerderheid rekenen. M.a.w.: nazisme heeft het in dit land nooit goed gedaan. Derhalve is het stellen dat het 'mainstream' is geworden, racisme, mij een brug of 89 te ver. Zeker gezien de lachwekkende opkomsten bij Els Rechts en 'Defend Netherlands'. Is er racisme in dit land? Natuurlijk. Zie voornoemde demo's. Is het mainstream? Hou alsjeblieft op
Dat was mijn punt.
Ik heb daar geen enkel probleem mee.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sterker nog; ook de islam seculariseert in Nederland, en hard.
Het christendom is ook op sterven na dood; geen idee waarom ik op de denkbeelden daarbinnen geen kritiek zou mogen uiten.
Precies wat je zegt, daarbinnen. Niet opgelegd van buiten.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sterker nog; ook de islam seculariseert in Nederland, en hard.
Het christendom is ook op sterven na dood; geen idee waarom ik op de denkbeelden daarbinnen geen kritiek zou mogen uiten.
Oh zeker. Maar pretenderen dat het allemaal zuivere koffie is wat nu al twee jaar meebanjert met Pro-Palestina, nee, sorry, pas ik voor. Iets teveel gezien en gehoord.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:08 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Als je deze avond daarover wilt hakketakken moet je Glazenmaker quoten. Niet mij...
Ik meen alleen een potentiële Höss of Gresse (of Wouter van der Meulen, wat jij wilt) te herkennen bij die demonstraties. Bij de Rode Lijn Demonstratie toch net iets minder...
Tja, hier ook geen meeloper, maar begrijp ze wel. Jammer dat een bullebak van een Trump er een einde aan moest maken. Nah, klein resultaatje dan maar, tig dooien en een enorme hoop getraumatiseerde mensen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh zeker. Maar pretenderen dat het allemaal zuivere koffie is wat nu al twee jaar meebanjert met Pro-Palestina, nee, sorry, pas ik voor. Iets teveel gezien en gehoord.
Ik zal de vraag herhalen. Waarom moet een land specifiek voor aanhangers van een inherent conservatief geloof zijn volgens jou? Dat is wat Zionisme stelt: Zionisme betekent het streven naar een onafhankelijke Joodse staat.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke 'iemand' is dat en welke vorm van zionisme hangt hij aan, en zou je me kunnen zeggen hoe dat overeenkomt met bijvoorbeeld Herzl, Jabotinsky, Pinsker of Borochov?
Zou je daarna kunnen vertellen hoe het komt dat juist de grootste Joodse tegenstanders van Israël aanhangers van de utraorthodoxe Haredi beweging zijn en zionisme verfoeien?
Jeetje, je gaat het dan niet leuk vinden hoeveel zionisten er in Nederland zijnquote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk als je in zionisme gelooft kies je ervoor om fout te zijn. Ik ben selectief in mijn religiekritiek. In tegenstelling tot jij die gewoon in een adem alle moslims als primitief verklaart.
Ik ben daar voor joden specifiek in, als ze geloven in een etnostaat die genocide mag plegen heb ik wat tegen ze. Geloven ze op een andere manier geen probleem. Heeft verder geen zak met het joodse geloof te maken, jij wordt altijd boos als ik hetzelfde zeg over christenen want dat noem je dan selectief. Moslims of hindus hebben ook dat soort nationalistische nativistische stromingen. Jij bent meestal minder specifiek, als Isis slecht is zijn alle moslims dat voor jou. Op die manier is altijd vrij duidelijk dat je kritiek niet om religie gaat maar afkomst. Mij boeit het werkelijk geen zier waar de zionisten geboren zijn ze hangen een nazistische ideologie aan dat maakt ze fout.
Ze steunen een land dat een nazistische ideologie promoot en daarom genocide pleegt dat maakt ze fout. Hetzelfde zou wat mij betreft gelden bij een atheistische staat die ongewensten vermoord en ontheemd.
En die Nederland ook als een veilige haven zien.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:19 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Jeetje, je gaat het dan niet leuk vinden hoeveel zionisten er in Nederland zijn
Ik snap hem, die 'in' bracht wat verwarringquote:Op woensdag 15 oktober 2025 00:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En die Nederland ook als een veilige haven zien.
Sinds ik tegen totale vernietiging van een volk ben heb jij iets vergelijkbaars met mij gedaan.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat ben ik altijd geweest.
Van libertarische anarcho-kapitalisten tot schedelmetende eugenetici.
Het is pas sinds ik weiger mee te deinen op de golven van DEI dat ik kennelijk niet links en progressief meer ben.
Verder staat mijn vraag over dat mainstream nog open.
Vooral wetende dat we op plek nummer 3 minst racistische landen ter wereld staan.
https://worldpopulationre(...)ast-racist-countries
Ergens is het nogal beledigend, dat afschilderen van dit land als Mississippi anno 1890.
Wel mooi dat eens duidelijk wordt hoe asociaal de VVD is en dat niemand er wat aan heeft. Zelfs de rijkste 20% kan beter uitwijken naar de CU of het CDA.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 04:50 schreef Hanca het volgende:
VVD onder vuur omdat ze als enige de armoede laten oplopen:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)aarom-laat-uw-partij
Van den Burg mag dan doen alsof dat komt door defensie, maar D66 en vooral CU laten armoede afnemen en voldoen aan de 3,5%. En ook bij CDA loopt hij niet op.
[ afbeelding ]
Kortom: VVD kiest er bewust voor om mensen in armoede te laten leven. En waarom? Vooral om vervuiling minder te belasten en de lasten voor bedrijven te verlagen.
Dat staat in de volgende zin.quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:57 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dit is?
De VVD moest eens ophouden met dat bijzonder vreemde geloof in het tricklenomics-fabeltje uit de jaren tachtig. Dat is in elk opzicht empirisch failliet. Daar is geen sodemieter van terecht gekomen. Dat stroomt niet naar beneden, dat verdwijnt naar boven. Sinds Thatcher zijn in Engeland de reële lonen voor de middenklasse en daaronder ongeveer gelijk gebleven, zoniet gedaald.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 04:50 schreef Hanca het volgende:
VVD onder vuur omdat ze als enige de armoede laten oplopen:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)aarom-laat-uw-partij
Van den Burg mag dan doen alsof dat komt door defensie, maar D66 en vooral CU laten armoede afnemen en voldoen aan de 3,5%. En ook bij CDA loopt hij niet op.
[ afbeelding ]
Kortom: VVD kiest er bewust voor om mensen in armoede te laten leven. En waarom? Vooral om vervuiling minder te belasten en de lasten voor bedrijven te verlagen.
Heel even maar ben ik bang. De potentiële achterban van dit soort partijen is nogal immuun voor feiten…quote:Op dinsdag 14 oktober 2025 23:37 schreef TheVulture het volgende:
Het waren drie fantastische dagen! Heel triest en volkomen onnodig dat die man bedreigd moet worden, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voor de campagne weer vervalt in stemverheffingen en (nog flagrantere) leugens. Ik hoop dat hij ook eens goed aangepakt wordt op wat vrij gemakkelijk het slapste kabinet (maar geen kleuterklas!) van na de Tweede-Wereldoorlog genoemd kan worden. Daar heeft hij een héél groot aandeel in. Waarschijnlijk is het ook lastig om een slechter kabinet van voor de Tweede-Wereldoorlog te vinden, maar zo ver rijkt mijn kennis van de parlementaire geschiedenis niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:16 schreef TheVulture het volgende:
Geert gaat toch maar op campagne en sluit vrijdag aan bij Vandaag Inside. Lekker veilig scoren voor de eigen buhne.
Het was wel verfrissend dat we het een paar dagen over de inhoud konden hebben.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:19 schreef JAM het volgende:
[..]
Het waren drie fantastische dagen! Heel triest en volkomen onnodig dat die man bedreigd moet worden, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voor de campagne weer vervalt in stemverheffingen en (nog flagrantere) leugens. Ik hoop dat hij ook eens goed aangepakt wordt op wat vrij gemakkelijk het slapste kabinet (maar geen kleuterklas!) van na de Tweede-Wereldoorlog genoemd kan worden. Daar heeft hij een héél groot aandeel in. Waarschijnlijk is het ook lastig om een slechter kabinet van voor de Tweede-Wereldoorlog te vinden, maar zo ver rijkt mijn kennis van de parlementaire geschiedenis niet.
Vorige week stond er nog een interview in de NRC met Jopie dat niet feiten maar intenties leidend zijn, dus ik vrees er ook voor.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 07:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heel even maar ben ik bang. De potentiële achterban van dit soort partijen is nogal immuun voor feiten…
Het hele 'Meneer Timmermans, daar heeft die mevrouw niets aan: dat eigen risico moet nu worden afgeschaft!'-fiasco inderdaad. Dat heeft zeker wel een zetel of wat opgegeleverd en daar kwam, zoals wel vaker bij onze Geert, vanzelfsprekend geen reet van terecht. Daar mogen hij en zijn aanhangers wat vaker op gewezen worden: dat die vent in meer dan twintig jaar politiek niets maar dan ook werkelijk niets voor elkaar heeft gekregen, behalve dan het volkomen verzuren en verkankeren van het politieke discours.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:29 schreef capricia het volgende:
Volgens mij heeft Wilders de vorige verkiezingen ook maar met twee tv-debatten meegedaan.
De intentie was om een goede doorrekening te faken zodat je vervolgens veel stemmen krijgt om je daadwerkelijke, economisch desastreuze, beleid uit te rollen?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:35 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Vorige week stond er nog een interview in de NRC met Jopie dat niet feiten maar intenties leidend zijn, dus ik vrees er ook voor.
Dankzij een fors deel van het electoraat dat keer op keer in diezelfde populistenpraatjes trapt. Al meer dan twee decennia(!).quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Het hele 'Meneer Timmermans, daar heeft die mevrouw niets aan: dat eigen risico moet nu worden afgeschaft!'-fiasco inderdaad. Dat heeft zeker wel een zetel of wat opgegeleverd en daar kwam, zoals wel vaker bij onze Geert, vanzelfsprekend geen reet van terecht. Daar mogen hij en zijn aanhangers wat vaker op gewezen worden: dat die vent in meer dan twintig jaar politiek niets maar dan ook werkelijk niets voor elkaar heeft gekregen, behalve dan het volkomen verzuren en verkankeren van het politieke discours.
Ik vind dat ie redelijk wat invloed heeft.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Het hele 'Meneer Timmermans, daar heeft die mevrouw niets aan: dat eigen risico moet nu worden afgeschaft!'-fiasco inderdaad. Dat heeft zeker wel een zetel of wat opgegeleverd en daar kwam, zoals wel vaker bij onze Geert, vanzelfsprekend geen reet van terecht. Daar mogen hij en zijn aanhangers wat vaker op gewezen worden: dat die vent in meer dan twintig jaar politiek niets maar dan ook werkelijk niets voor elkaar heeft gekregen, behalve dan het volkomen verzuren en verkankeren van het politieke discours.
Treurig eigenlijk. Eerdmans en JA21 hebben eigenlijk helemaal niks unieks. Geen uitstraling, geen duidelijk programma en geen trouwe achterban/netwerk in Nederland.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 07:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heel even maar ben ik bang. De potentiële achterban van dit soort partijen is nogal immuun voor feiten…
En nog blijven hij en zijn minions de politiek gijzelen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind dat ie redelijk wat invloed heeft.
Zo ongeveer alle partijen nemen inmiddels een veel strengere houding tov migratie en zeker tov asiel in.
Dit hebben we hier natuurlijk al vaker besproken. Het enige wat hij doet is zijn issue agenderen. En zorgen dat er over gepraat wordt.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind dat ie redelijk wat invloed heeft.
Zo ongeveer alle partijen nemen inmiddels een veel strengere houding tov migratie en zeker tov asiel in.
Goeie samenvatting.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:00 schreef papert het volgende:
[..]
Treurig eigenlijk. Eerdmans en JA21 hebben eigenlijk helemaal niks unieks. Geen uitstraling, geen duidelijk programma en geen trouwe achterban/netwerk in Nederland.
Het is puur politieke opvang voor stemmers die Yesilgoz zat zijn, Wilders te tokkie vinden (of de illusie hebben dat JA21 het wel voor elkaar krijgt), en te xenofoob zijn voor het CDA.
Daarna weer op naar de volgende teleurstelling.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:00 schreef papert het volgende:
[..]
Treurig eigenlijk. Eerdmans en JA21 hebben eigenlijk helemaal niks unieks. Geen uitstraling, geen duidelijk programma en geen trouwe achterban/netwerk in Nederland.
Het is puur politieke opvang voor stemmers die Yesilgoz zat zijn, Wilders te tokkie vinden (of de illusie hebben dat JA21 het wel voor elkaar krijgt), en te xenofoob zijn voor het CDA.
Geen duidelijk programma daar had de NOS het ook al over.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:00 schreef papert het volgende:
[..]
Idd. Even uit de hangmat en weer wat centen verdienen met boze dingen roepen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:45 schreef Momo het volgende:
Geert zag de peilingen gisteren en dacht ik moet weer aan de bak, nergens aan meedoen werkt niet.
Geert wacht mogelijk op de hoge hoed met de vooravondse uitsmijter bij SBS.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:29 schreef capricia het volgende:
Volgens mij heeft Wilders de vorige verkiezingen ook maar met twee tv-debatten meegedaan.
Opvallend dat je de bedreiging aan Wilders specifiek benoemd.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:59 schreef UitStraling het volgende:
Eigenlijk heb je al een zwaar gemankeerde democratie als de leider van de grootste politie partij en de koploper in de huidige peilingen bedreigd wordt door moslims.
Ga je dit nu serieus vergelijken?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:11 schreef papert het volgende:
[..]
Opvallend dat je de bedreiging aan Wilders specifiek benoemd.
Het is slecht voor de democratie dat alle politici bedreigd worden. Gelukkig zijn er moedige politici zoals Timmermans die ondanks de bedreigingen toch meedoen met de debatten en de campagne.
Hoezo grootste politieke partij?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:59 schreef UitStraling het volgende:
Eigenlijk heb je al een zwaar gemankeerde democratie als de leider van de grootste politie partij en de koploper in de huidige peilingen bedreigd wordt door moslims.
Ja soort mislukte lokale kaartclub is het maar goed, dat is niet het punt.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoezo grootste politieke partij?
PVV heeft maar één lid.
Onzin.... de democratie wordt gemaakt door miljoenen mensen, niet door een paar radicalenquote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:59 schreef UitStraling het volgende:
Dat is niet helemaal waar zoals Özcan Akyol het bij EVA goed uitlegde. 20 jaar PVV retoriek heeft heel veel partijen naar rechts doen schuiven en een hoop zaken genormaliseerd. PVV heeft veel meer bereikt in de oppositie door continue druk uit te oefenen dan zelf in de regering deel te nemen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:35 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat links nu maximum aantallen immigranten noemt is daar het beste voorbeeld van.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:46 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar zoals Özcan Akyol het bij EVA goed uitlegde. 20 jaar PVV retoriek heeft heel veel partijen naar rechts doen schuiven en een hoop zaken genormaliseerd. PVV heeft veel meer bereikt in de oppositie door continue druk uit te oefenen dan zelf in de regering deel te nemen.
Ze worden toch allebei bedreigd? Kan je geen dingen vergelijken als ze niet precies hetzelfde zijn?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:16 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ga je dit nu serieus vergelijken?
Heb je een IQ onder de 60 of zo?
Het is niet eens het slapste kabinet van deze eeuw.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:19 schreef JAM het volgende:
Ik hoop dat hij ook eens goed aangepakt wordt op wat vrij gemakkelijk het slapste kabinet (maar geen kleuterklas!) van na de Tweede-Wereldoorlog genoemd kan worden.
Lekker even de mening van 2 miljoen mensen opzij schuiven is zelfs op de Maan niet democratisch te noemen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Onzin.... de democratie wordt gemaakt door miljoenen mensen, niet door een paar radicalen
Hoe werkt zoiets dan? Er zijn immers wel meer partijen die niet aan het kabinet deelnemen. Worden die stemmen dan ook allemaal opzij geschoven?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:54 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Lekker even de mening van 2 miljoen mensen opzij schuiven is zelfs op de Maan niet democratisch te noemen.
Even wachten: je begon metquote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:54 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Lekker even de mening van 2 miljoen mensen opzij schuiven is zelfs op de Maan niet democratisch te noemen.
waarmee de gemankeerde democratie gelinkt wordt aan de bedreigingen van Wilders en vervolgens verschuif je de doelpalen naar het uitsluiten van de grootste partij omdat je dan een paar miljoen kiezers opzij zou schuiven.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:59 schreef UitStraling het volgende:
Hadden we maar een tweepartijenstelsel waarbij de winnaar alle macht kreeg.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:
Regeren in dit land is compromissen sluiten. We hebben hier immers geen Angelsaksisch tweepartijenstelsel. Als je zo compromisloos in de wedstrijd zit als Wilders, krijg je dus niets voor elkaar. Zelf noemt hij dat “tegengewerkt worden”.
Nuchter bezien is dat complete nonsens. D66 is een voorbeeld van een partij die al diverse kroonjuwelen heeft moeten laten vallen. Zoals de gekozen burgemeester, of voltooid leven wat nu in de ijskast ligt. Omdat er geen meerderheid voor was. Of is. Toch hoor ik Jetten niet huilen dat hij wordt tegengewerkt.
Het houdt ook op geen enkele manier steek. Het zijn dezelfde mensen die roepen dat er een rechts kabinet moet komen. Dat dan alle stemmen op GLPvdA van tafel geveegd worden maakt dan ineens niet zo veel uit.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Even wachten: je begon met
[..]
waarmee de gemankeerde democratie gelinkt wordt aan de bedreigingen van Wilders en vervolgens verschuif je de doelpalen naar het uitsluiten van de grootste partij omdat je dan een paar miljoen kiezers opzij zou schuiven.
Wat is het nu?
Daarnaast worden er altijd kiezers 'opzij geschoven' als het om het vormen van een regering gaat, omdat er nu eenmaal geen regering met alle partijen wordrt gevormd. De echte vertegenwoordiging zit dan ook in de Tweede Kamer, en daar heeft iedere partij de zetels die ze hebben gekregen bij de verkiezingen.
Een eenpartijstaat, of nog beter, een dictatuur, is nog overzichtelijker.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:06 schreef TAmaru het volgende:
Hadden we maar een tweepartijenstelsel waarbij de winnaar alle macht kreeg.Of in elk geval een stelsel met een enorme kiesdrempel waarbij de winnaar van de verkiezingen heel veel macht krijgt.
Nou, liever niet. Dat is geen democratie he. De stemmers zijn ook niet allemaal eensgezind.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Hadden we maar een tweepartijenstelsel waarbij de winnaar alle macht kreeg.Of in elk geval een stelsel met een enorme kiesdrempel waarbij de winnaar van de verkiezingen heel veel macht krijgt.
Nee, DAT is democratie.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:
Regeren in dit land is compromissen sluiten. We hebben hier immers geen Angelsaksisch tweepartijenstelsel. Als je zo compromisloos in de wedstrijd zit als Wilders, krijg je dus niets voor elkaar. Zelf noemt hij dat “tegengewerkt worden”.
Nuchter bezien is dat complete nonsens. D66 is een voorbeeld van een partij die al diverse kroonjuwelen heeft moeten laten vallen. Zoals de gekozen burgemeester, of voltooid leven wat nu in de ijskast ligt. Omdat er geen meerderheid voor was. Of is. Toch hoor ik Jetten niet huilen dat hij wordt tegengewerkt.
Wat zou daar precies het voordeel van zijn? Democratie is niet zoiets als een dictatuur van de meerderheid.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Italië heeft een kiessysteem waarin beiden geldt:quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
En de leider van de oppositie door extreemrechtse wappen toch?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 09:59 schreef UitStraling het volgende:
Ook het NOS slotdebat, mooi.quote:wilders gaat onder andere naar Vandaag Inside en SBS6
Wilders verscheen door het stilleggen van zijn campagne verstek niet bij het lijsttrekkersdebat van NPO Radio 1 en het RTL-debat van afgelopen zondag. Wilders zegde voor het bericht over de dreiging ook al enkele interviews af, waaronder dat met Nieuwsuur en NU.nl. Een reden hiervoor werd niet gegeven.
Nu de PVV-leider zijn campagne hervat, zegt hij aanwezig te zijn bij de debatten van Vandaag Inside, De Telegraaf, SBS6, Debat van het Zuiden, Jeugdjournaal, EenVandaag, het NOS Slotdebat en Radio 538.
Dit kan je ook oplossen door strakkere regels voor wat er na de verkiezingen moet gebeuren. Dus heldere tijdlijnen en vastleggen wie verantwoording aflegt aan wie. Want is als “een verkenner”, daarvan is helemaal niet wettelijk vastgelegd wat de rol en het mandaat inhoudt.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Italië heeft een kiessysteem waarin beiden geldt:
Tweederde van de zetels via ons systeem, dus via iedere stem telt evenveel. En een derde via een soort Brits districtenstelsel, winner takes all.
Daarmee beloon je de grootste partij eigenlijk met extra zetels.
Regeringen vallen daar wel, maar dan wordt er een andere meerderheid gezocht. En gaat men niet direct naar de stembus (zoals bij ons).
Dat laatste, dat je gewoon eens per vier jaar gaat stemmen, en dat als de regering valt, ze maar een andere regering moeten formeren, lijkt me ook wel wat.
Want zoals het hier nu gaat, zijn ze maanden demissionair en permanent in een soort verkiezingsmodus.
De PVV is dan ook geen serieuze partij maar een one issue eenmansfractie met 37 zetels.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:18 schreef JaxStrumley het volgende:
Het is nog niet eens dat Wilders compromisloos zou zijn, het grote probleem is vooral praktisch: hij kan geen competente mensen leveren.
Ik ben tegen het op voorbaat uitsluiten van partijen, maar bij de PVV kun je wel stellen dat Wilders zichzelf uitsluit. Niet vanwege zijn denkbeelden, maar omdat je al weet dat hij geen ervaren bestuurders in huis heeft.
En ik snap dat het de afgelopen jaren niet makkelijk was om ervaren bestuurders binnen te halen, want actief zijn voor de PVV was natuurlijk slecht voor je carrière. Maar in die 20 jaar heeft Wilders ook niets gedaan om een partijstructuur op te bouwen waarin eigen mensen kunnen worden opgeleid.
Goed punt. Ik ben voor.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Een eenpartijstaat, of nog beter, een dictatuur, is nog overzichtelijker.
Democratie is eindeloze verdeeldheid in minipartijtjes die geen van allen compromissen kunnen of willen sluiten en dus per definitie een verloren stem opleveren?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nou, liever niet. Dat is geen democratie he. De stemmers zijn ook niet allemaal eensgezind.
Vraag maar eens aan mensen die echt leven onder een dictatuur, hoe leuk dat is…quote:
Liever een clown die met zijn vuist op tafel slaat dan dat oeverloze gelul en de besluiteloosheid van onze politiciquote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat zou daar precies het voordeel van zijn? Democratie is niet zoiets als een dictatuur van de meerderheid.
Teveel macht bij één persoon of partij is op geen enkele manier wenselijk. Het helpt alleen maar clowns als Trump en Farage in het zadel. En Frankrijk is feitelijk een soort modern keizerrijk maar ondanks alle politieke macht van Macron lukt het alsnog al jarenlang niet om een stabiel landsbestuur te vormen. Dus welk probleem probeer je precies op te lossen dan?
Zou sowieso prima zijn als tussentijdse verkiezingen worden verbodenquote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Italië heeft een kiessysteem waarin beiden geldt:
Tweederde van de zetels via ons systeem, dus via iedere stem telt evenveel. En een derde via een soort Brits districtenstelsel, winner takes all.
Daarmee beloon je de grootste partij eigenlijk met extra zetels.
Regeringen vallen daar wel, maar dan wordt er een andere meerderheid gezocht. En gaat men niet direct naar de stembus (zoals bij ons).
Dat laatste, dat je gewoon eens per vier jaar gaat stemmen, en dat als de regering valt, ze maar een andere regering moeten formeren, lijkt me ook wel wat.
Want zoals het hier nu gaat, zijn ze maanden demissionair en permanent in een soort verkiezingsmodus.
Noem eens een voorbeeld van een dictatuur of eenpartijstaat met dezelfde levensstandaard als het Westen en respect voor basale grond- en mensenrechten?quote:
Singaporequote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Noem eens een voorbeeld van een dictatuur of eenpartijstaat met dezelfde levensstandaard als het Westen en respect voor basale grond- en mensenrechten?
Zeer matige troll 2/10
Dat klopt en daar heeft Wilders dus echt kansen laten liggen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De PVV is dan ook geen serieuze partij maar een one issue eenmansfractie met 37 zetels.
Dat is veel minder democratisch dan ons evenredigheidsstelsel en leidt tot zwalkend beleid dat steeds 180 graden draait. Zo blij dat wij dat niet hebben.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat er meer moet samengewerkt, meer compromissen gesloten en dat de politiek sowieso eens wat minder vijandig en schappelijker tegenover elkaar moet gaan staan.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Democratie is eindeloze verdeeldheid in minipartijtjes die geen van allen compromissen kunnen of willen sluiten en dus per definitie een verloren stem opleveren?
Ik heb soms het idee dat bepaalde mensen liever een heel zwak bestuur hebben waarin niemand iets te zeggen heeft en belangrijke dingen blijven liggen dan dat één iemand of partij net ietsje meer macht krijgt en de dingen gewoon gedaan worden.
Ja? Want in de VS gaat het zo lekker op het moment? Om maar eens wat te noemen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ah, het land waar je nog de doodstraf krijgt voor drugssmokkel en het met de mensenrechten ook niet best is gesteld.quote:
In Singapore is de vrijheid van meningsuiting, persvrijheid en vrijheid van vergadering zeer beperkt en het is alleen zo welvarend omdat het vlak bij China ligt.quote:
LHBTI-rechten non-existent, demonstratierecht non-existent, vrijheid van meningsuiting sterk ingeperkt, doodstraf wordt actief toegepast, persvrijheid zeer beperkt.quote:
Wat is er mis met streng straffen? De mensenrechten moeten wat mij betreft ook niet overdreven worden. Is altijd een stokpaardje van links, maar als je te slap bent, loopt het gewoon uit de klauwen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:29 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ah, het land waar je nog de doodstraf krijgt voor drugssmokkel en het met de mensenrechten ook niet best is gesteld.
Misschien moet je maar een enkeltje Minsk boeken dan.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat is er mis met streng straffen? De mensenrechten moeten wat mij betreft ook niet overdreven worden. Is altijd een stokpaardje van links, maar als je te slap bent, loopt het gewoon uit de klauwen.
Mensen in Singapore hebben een prima leven. Wat er precies mis zou zijn met de mensenrechten, is me niet duidelijk.
Ja. Ik ben daar ook wel voorzichtig voor. Zoek maar een andere meerderheid.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zou sowieso prima zijn als tussentijdse verkiezingen worden verboden
Het is tegenwoordig weliswaar gebruikelijk om na de val van een kabinet nieuwe verkiezingen uit te schrijven, maar het is ook een keer gebeurd dat er zonder vervroegde verkiezingen een nieuw kabinet werd geformeerd.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:12 schreef capricia het volgende:
Ja.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig weliswaar gebruikelijk om na de val van een kabinet nieuwe verkiezingen uit te schrijven, maar het is ook een keer gebeurd dat er zonder vervroegde verkiezingen een nieuw kabinet werd geformeerd.
Op 15 mei 1963 hadden we verkiezingen voor de Tweede Kamer. Daarop werd het kabinet Marijnen geformeerd. Dat was een coalitie van KVP, VVD, ARP en CHU.
Op 27 februari 1965 viel het kabinet Marijnen en bood zijn ontslag aan.
Toen werden geen nieuwe verkiezingen gehouden, maar werd op basis van de bestaande samenstelling van de Tweede Kamer opnieuw geformeerd. Het resultaat was het kabinet Cals. Dat was een coalitie van KVP, PvdA en ARP.
Het kabinet Cals viel uiteindelijk ook op 15 oktober 1966. Daarop werden wel direct nieuwe verkiezingen uitgeschreven. Die werden op 15 februari 1967 gehouden.
De Tweede Kamer die in 1963 werd gekozen, heeft hierdoor dus op drie maanden na de volle vier jaar gezeten.
Wat zijn overdreven mensenrechten?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat is er mis met streng straffen? De mensenrechten moeten wat mij betreft ook niet overdreven worden. Is altijd een stokpaardje van links, maar als je te slap bent, loopt het gewoon uit de klauwen.
Mensen in Singapore hebben een prima leven. Wat er precies mis zou zijn met de mensenrechten, is me niet duidelijk.
Onzin.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:54 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor mij wel in de buurt komt van Balkenende-1 met de LPFquote:Op woensdag 15 oktober 2025 08:19 schreef JAM het volgende:
[..]
Het waren drie fantastische dagen! Heel triest en volkomen onnodig dat die man bedreigd moet worden, maar ik vraag me af hoe lang het duurt voor de campagne weer vervalt in stemverheffingen en (nog flagrantere) leugens. Ik hoop dat hij ook eens goed aangepakt wordt op wat vrij gemakkelijk het slapste kabinet (maar geen kleuterklas!) van na de Tweede-Wereldoorlog genoemd kan worden. Daar heeft hij een héél groot aandeel in. Waarschijnlijk is het ook lastig om een slechter kabinet van voor de Tweede-Wereldoorlog te vinden, maar zo ver rijkt mijn kennis van de parlementaire geschiedenis niet.
Tot die ene partij GL-PvdA is, of nog erger, DENK.quote:
Nieuw formeren zonder verkiezingen wordt toch al snel problematisch met de zetelverdeling zoals die is.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
Het is ook meer een gewoonte dan wet, dat er meteen nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden.
En ik zie daar eigenlijk op dit moment meer nadelen dan voordelen in. Dat steeds maar laten vallen voor een paar zetels extra.
Een andere manier om ervoor te zorgen dat politici niet continu in de verkiezingsmodus zitten, is door continu verkiezingen te houden. Ik stel je daarbij een systeem voor waarbij er iedere maand, of misschien zelfs meerdere keren per maand, verkiezingen worden gehouden waar een beperkte groep kiezers aan mee mag doen, en dan zodanig dat alle kiesgerechtigde burgers wel eens per vier jaar kunnen stemmen. De samenstelling van de Tweede Kamer wordt dan bepaald door de uitslagen van alle verkiezingen die in de afgelopen vier jaar gehouden zijn, en verandert dus voortdurend.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:33 schreef capricia het volgende:
Want nu laten regeringspartijen de coalitie soms vallen als ze ook maar een paar zetels stijgen in de polls. En tevens zijn ze 24/7 in de verkiezingsmodus, wat gerichtheid op samenwerking niet bevordert.
Nieuw formeren wordt niet eens overwogen. Dat zou anders kunnen. Zeker als duidelijk is dat dat de nieuwe route gaat worden. Dan krijg je ook een andere opstelling in de kamer en wellicht eentje die meer op samenwerking gebaseerd is.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nieuw formeren zonder verkiezingen wordt toch al snel problematisch met de zetelverdeling zoals die is.
Maar binnen zes weken nieuwe verkiezingen vind ik wel een goed idee. Dat is toch in de huidige tijd zonder meer mogelijk, zou je zeggen.
O ja, dat klinkt wel alsof er een heel stabiele situatie ontstaat.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Een andere manier om ervoor te zorgen dat politici niet continu in de verkiezingsmodus zitten, is door continu verkiezingen te houden. Ik stel je daarbij een systeem voor waarbij er iedere maand, of misschien zelfs meerdere keren per maand, verkiezingen worden gehouden waar een beperkte groep kiezers aan mee mag doen, en dan zodanig dat alle kiesgerechtigde burgers wel eens per vier jaar kunnen stemmen. De samenstelling van de Tweede Kamer wordt dan bepaald door de uitslagen van alle verkiezingen die in de afgelopen vier jaar gehouden zijn, en verandert dus voortdurend.
no-can-do is niet de democratie van 1 mens, 1 stemquote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Een andere manier om ervoor te zorgen dat politici niet continu in de verkiezingsmodus zitten, is door continu verkiezingen te houden. Ik stel je daarbij een systeem voor waarbij er iedere maand, of misschien zelfs meerdere keren per maand, verkiezingen worden gehouden waar een beperkte groep kiezers aan mee mag doen, en dan zodanig dat alle kiesgerechtigde burgers wel eens per vier jaar kunnen stemmen. De samenstelling van de Tweede Kamer wordt dan bepaald door de uitslagen van alle verkiezingen die in de afgelopen vier jaar gehouden zijn, en verandert dus voortdurend.
Ik ben geen voorstander van nieuwe verkiezingen als er binnen zes weken geen kabinet geformeerd is. De uitslag van politieke verkiezingen is het resultaat van de politieke mening van de burgers en is dus geen willekeurig proces en verandert dus ook niet zomaar. Het is geen roulettetafel waar je opnieuw een draai aan kan geven voor een willekeurig ander resultaat.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:19 schreef Spablauw214 het volgende:
En zet er druk op: als er na 6 weken geen kabinet staat dan automatisch nieuwe verkiezingen.
Bang voor klappen? Eerder onthoofding, bommen en kogels.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:34 schreef papert het volgende:
Wilders is als een kind op een schoolplein die alleen volgens zijn regels zijn dingen wil doen. En daarnaast ook nog de hele tijd alle andere kinderen uitscheld en daarin specifiek elke keer dezelfde groep belachelijk maakt.
Om daarna bij de leraar te gaan huilen dat niemand met hem wil spelen, en dat hij bang is voor klappen, en dus niet meer wil buitenspelen.
Ik ben het regelmatig met je eens, maar vind je “kritiek op een religie” niet een beetje eufemistisch voor een partij die moskeeën wil sluiten, een verbod wil op de koran, op islamitisch onderwijs en op islamitische kleding?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bang voor klappen? Eerder onthoofding, bommen en kogels.
Wilders is niet mijn ding, maar mijn goedheid wat een debiele vergelijking. Dat 'schelden' en 'belachelijk maken' is in eerste instantie nog altijd niets anders dan kritiek uiten op een religie. Dat aanhangers daarvan dat zo slecht kunnen velen dat ze niet met woorden maar met doodsbedreigingen komen, is het echte probleem.
En hoe je de scheldpartij richting Timmermans - hoe verwerpelijk ook - op één lijn zet met een decennialange bedreiging vanuit een hoek die aangetoond heeft de meest barbaarse executies van al dan niet imaginaire tegenstanders niet te schuwen, is wel de kers op de taart. Lubach houdt wat dat betreft wijselijk de mond over bepaalde zaken, niet?
Victim blaming op z'n best.
Daar is het niet mee begonnen, wel?quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik ben het regelmatig met je eens, maar vind je “kritiek op een religie” niet een beetje eufemistisch voor een partij die moskeeën wil sluiten, een verbod wil op de koran, op islamitisch onderwijs en op islamitische kleding?
De bedreigingen zijn onacceptabel. Maar het was van meet af aan een anti-immigratie en antimoslimpartij.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar is het niet mee begonnen, wel?
Ik vermoed dat Wilders op een bepaald moment volledig doorgedraaid is; daar is zijn Marokkanen-uitspraak nog wel het beste voorbeeld van.
Maar die bedreigingen waren al acuut. En dat is veelzeggend.
Ze zijn gestart in 2006. Fitna kwam bv in 2008 en in zijn eerste partijprogramma had hij het al over moskeeën en imams die geweerd moesten worden. Radicale imams en moskeeën, dat dan wel. Maar dat kan natuurlijk een mooi opzetje zijn geweest. Bedreigingen waren natuurlijk nog niet aan zijn adres toen hij nog VVD kamerlid was. Dat is naar aanleiding van zijn uitspraken gebeurt, niet andersomquote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar is het niet mee begonnen, wel?
Ik vermoed dat Wilders op een bepaald moment volledig doorgedraaid is; daar is zijn Marokkanen-uitspraak nog wel het beste voorbeeld van.
Maar die bedreigingen waren al acuut. En dat is veelzeggend.
Toen hij nog bij de VVD zat, vond hij de islam een te respecteren godsdienst.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:53 schreef Fok-it het volgende:
Bedreigingen waren natuurlijk nog niet aan zijn adres toen hij nog VVD kamerlid was.
Toen had hij nog vrij uitdrukkelijk niets tegen de islam, niets tegen moslims, maar wel iets tegen een specifieke minderheid van radicalen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Toen hij nog bij de VVD zat, vond hij de islam een te respecteren godsdienst.
Ja, dat moet ik erkennen. U heeft gelijk. Of dat nu zo'n geweldige ontwikkeling is, dat is een andere vraag.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 10:46 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar zoals Özcan Akyol het bij EVA goed uitlegde. 20 jaar PVV retoriek heeft heel veel partijen naar rechts doen schuiven en een hoop zaken genormaliseerd. PVV heeft veel meer bereikt in de oppositie door continue druk uit te oefenen dan zelf in de regering deel te nemen.
Weten we in elk geval welke debatten er niet voor de inhoud gevolgd hoeven te worden.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ook het NOS slotdebat, mooi.
Volgens mij liet Eerdmans hem bij het RTL-debat ook even voorbij komen, dat het uitsluiten van de PVV door andere partijen 'ondemocratisch' zou zijn. Daar is helemaal niets ondemocratisch aan. Het alternatief - wat zou dat eigenlijk zijn? - andere partijen verplichten om met de PVV te gaan regeren en de facto hun beleid uitvoeren? Dát is ondemocratisch. Ik meen dat vrijwel niemand in de achterban van de partijen die de PVV uitgesloten heeft er enig probleem mee heeft dat ze niet met de PVV in zee willen. Dat is dus democratie ten top. Beter kunnen die mensen zich dus niet vertgenwoordigd voelen, als het op de PVV aankomt.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:04 schreef TheVulture het volgende:
Ik vind het argument "Je kunt 2 miljoen mensen niet negeren" ook altijd vrij zwak. Er zijn dan namelijk nog 16 miljoen anderen mensen die wat anders willen.
Fijn om te lezen. Dat ie dus wel degelijk mee gaat doen aan een aantal debatten.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ook het NOS slotdebat, mooi.
Het leven is daar prima volgens mij. Ja, je mag geen kritiek hebben op de regering, maar het land is wel veilig, de inkomstenbelasting is 13% (!!), de vrouwen zijn nog lekker vrouwelijk, je kunt werken, ...quote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Misschien moet je maar een enkeltje Minsk boeken dan.
Mwa, VVD heeft aangegeven liever niet met PVV te regeren. Maar VVD heeft ook aangegeven het niet te zien zitten om in een kabinet met GL/PvdA te stappen.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 13:06 schreef JAM het volgende:
[..]
Volgens mij liet Eerdmans hem bij het RTL-debat ook even voorbij komen, dat het uitsluiten van de PVV door andere partijen 'ondemocratisch' zou zijn. Daar is helemaal niets ondemocratisch aan. Het alternatief - wat zou dat eigenlijk zijn? - anere partijen verplichten om met de PVV te gaan regeren en de facto hun beleid uitvoeren, dát is ondemocratisch. Ik meen dat vrijwel niemand in de achterban van de partijen die de PVV uitgesloten heeft er enig probleem mee heeft dat ze niet met de PVV in zee willen. Dat is dus democratie ten top. Beter kunnen die mensen zich niet vertgenwoordigd voelen, als het op de PVV aankomt.
Helemaal mee eens. Zoals nu, nu is er al eigenlijk jaren vrijwel geen stabiele regering. En de uitslag maakt het ook steeds lastiger om tot iets stabiels te komen. Wat ze in Zwitserland doen, vind ik ook wel mooi: een verplichte coalitie tussen de vier grootste partijen. Zoek het samen maar lekker uit! Al die coalitie-onderhandelingen en dansjes om elkaar heen zijn me ook een doorn in het oogquote:Op woensdag 15 oktober 2025 11:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik ben daar ook wel voorzichtig voor. Zoek maar een andere meerderheid.
Want nu laten regeringspartijen de coalitie soms vallen als ze ook maar een paar zetels stijgen in de polls. En tevens zijn ze 24/7 in de verkiezingsmodus, wat gerichtheid op samenwerking niet bevordert.
Ga je gang, jongeman! We zullen je missen!quote:Op woensdag 15 oktober 2025 13:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het leven is daar prima volgens mij. Ja, je mag geen kritiek hebben op de regering, maar het land is wel veilig, de inkomstenbelasting is 13% (!!), de vrouwen zijn nog lekker vrouwelijk, je kunt werken, ...
Wat een classic incel opmerking is dit zeg, mi gadoquote:Op woensdag 15 oktober 2025 13:13 schreef TAmaru het volgende:
[..]
de vrouwen zijn nog lekker vrouwelijk
Interessant idee.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ja, én het probleem is, dat dan het reces er altijd weer tussen zit op de een of andere manier.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Nieuw formeren wordt niet eens overwogen. Dat zou anders kunnen. Zeker als duidelijk is dat dat de nieuwe route gaat worden. Dan krijg je ook een andere opstelling in de kamer en wellicht eentje die meer op samenwerking gebaseerd is.
Ik vind het ook idioot lang duren voordat er nieuwe verkiezingen zijn.
Maar dat heeft ook te maken met de kieswet: partijen moeten zich eerst inschrijven, voldoende ondersteuningen ophalen, kieslijsten indienen etc.
Daar zou je ook wat voor moeten verzinnen.
Los daarvan vind ik dat gejank over uitsluiten sowieso geen stand houden.quote:Op woensdag 15 oktober 2025 12:04 schreef TheVulture het volgende:
Ik vind het argument "Je kunt 2 miljoen mensen niet negeren" ook altijd vrij zwak. Er zijn dan namelijk nog 16 miljoen anderen mensen die wat anders willen.
Met een digitale incapabele overheid is dit natuurlijk gedoemd te mislukkenquote:Op woensdag 15 oktober 2025 13:16 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dus dat we online, misschien zelfs via de mobiel, kunnen stemmen op heel veel politieke voorstellen. Een soort minireferenda dus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |