De vraag is op basis waarvan JIJ oordeelt. Niet waarover.quote:Op donderdag 12 juni 2025 19:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De techniek en de waargemaakt beloftes.
Er rijden ongeveer 120.000 Tesla's rond in Nederland tegenover ruim 1.000.000 Volkswagens.quote:Op donderdag 12 juni 2025 19:40 schreef epicbeardman het volgende:
Als je weer eens dagje naar kantoor gaat zie je hoeveel Tesla's je wel niet tegenkomt, of ik let er op tegenwoordig.
Jouw redenering klopt niet. De kans dat je ze onderweg tegenkomt hangt ook af van het aantal kilometers dat gemaakt wordt.quote:Op donderdag 12 juni 2025 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er rijden ongeveer 120.000 Tesla's rond in Nederland tegenover ruim 1.000.000 Volkswagens.
Dus voor iedere Tesla die je ziet heb je al ruim 8 Volkswagens voorbij zien komen.
Ik denk dat je ze vooral vaak ziet omdat je er zelf in rijdt of er op let.
Ik weet goed hoe de techniek werkt, wat de voor- en de nadelen zijn van de verschillende manieren en wat realistisch is. Ze krijgen pluspunten voor de dingen die ze goed doen, zeker als het heel innovatief en boven verwachting is. Verder vraag ik me regelmatig af wat Tesla ondertussen allemaal gedaan had moeten hebben, gezien de beloftes van Musk. Hij krijgt wat extra ElonTijd. En ze krijgen dan minpunten voor de grote missers.quote:Op donderdag 12 juni 2025 19:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De vraag is op basis waarvan JIJ oordeelt. Niet waarover.
Dat moet ik je nageven. Rond een Tesla servicepunt of bij een laadpaal zal je ze idd vaker zien dan in een weiland.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw redenering klopt niet. De kans dat je ze onderweg tegenkomt hangt ook af van het aantal kilometers dat gemaakt wordt.Maar ook van de omgeving waar je woont.
Zie je wel, AP/FSD werkt uitstekend, geen enkele Tesla rijdt een weiland in!quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat moet ik je nageven. Rond een Tesla servicepunt of bij een laadpaal zal je ze idd vaker zien dan in een weiland.
Ok, we gaan weer naar de 'ik ben te slim om een baan te hebben', nu aangevuld met 'ik ben slimmer dan Elon, want die dacht dat het snel klaar zou zijn'. Ik haak af.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik weet goed hoe de techniek werkt, wat de voor- en de nadelen zijn van de verschillende manieren en wat realistisch is. Ze krijgen pluspunten voor de dingen die ze goed doen, zeker als het heel innovatief en boven verwachting is. Verder vraag ik me regelmatig af wat Tesla ondertussen allemaal gedaan had moeten hebben, gezien de beloftes van Musk. Hij krijgt wat extra ElonTijd. En ze krijgen dan minpunten voor de grote missers.
Wat je vaak ziet als je projecten uitvoert is, dat de mensen die er het minste van afweten verwachte dat het snel klaar is, omdat het voor hun heel eenvoudig klinkt. "The devil is in the details." En als de mensen die het uit moeten voeren niet weten hoe ze het moeten gaan doen, beginnen zij met zeggen dat het heel ingewikkeld is en heel lang gaat duren.
Ik ben een keer op een sollicitatiegesprek geweest, waar ze iemand zochten om projecten te leiden. De manager wilde dat ik hem ging vertellen dat ik een methodiek beheerste, waarmee ik van te voren al precies kon vertellen hoe veel mensen er voor ieder nieuw project nodig waren en hoe lang het precies ging duren. Hij maakt geen onderscheid naar kennis en kunde van de medewerkers, die waren uitwisselbaar. En toen ik hem uitlegde, dat zo'n methode niet bestaat en dat je de hoeveelheid werk en de specificaties moest aanpassen op de hoeveelheid geld en tijd die je nog had, werd hij kwaad en moest ik weg. (Het was een econoom.)
Heel verstandig. Als je niets van techniek weet, kun je je daar beter ook niet mee bemoeien.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ok, we gaan weer naar de 'ik ben te slim om een baan te hebben', nu aangevuld met 'ik ben slimmer dan Elon, want die dacht dat het snel klaar zou zijn'. Ik haak af.
quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zie je wel, AP/FSD werkt uitstekend, geen enkele Tesla rijdt een weiland in!
Ten eerste lijkt het mij beter om niet in te vullen dat ik niets van techniek weet.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heel verstandig. Als je niets van techniek weet, kun je je daar beter ook niet mee bemoeien.
Jij vraagt hoe ik Tesla beoordeel en dat heb ik je uitgelegd. Dat heeft ook niets te maken met de aandelenkoers, die de meeste mensen gebruiken als maatstaf voor het succes. Hoe goed ze het kunnen verkopen, dus. Marketing.
Die koe is gewoon FSD unsupervised in drag...quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De autopiloot week uit voor de koeien. Kunnen die ook eens voor drijver spelen.
Wil je een score? Ik geef ze een 4 uit 10.quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ten eerste lijkt het mij beter om niet in te vullen dat ik niets van techniek weet.
Ten tweede heb je niet uitgelegd hoe jij Tesla beoordeelt, maar kwam je met een wollig verhaal. Wat dat betreft staat er ook nog genoeg andere concrete vragen open van eerder deze week.
Nee, ik hoop alleen op iets concreets. Niet op: ik vind het niks. Waarom? Daarom!quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wil je een score? Ik geef ze een 4 uit 10.
Of bedoel je dat ik er geen mening over mag hebben als die niet gelijk is aan de beurskoers?
Moet dat dan?quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik hoop alleen op iets concreets. Niet op: ik vind het niks. Waarom? Daarom!
Ja, sorry. Maar daar schiet toch niemand wat mee op?
Alle concrete dingen waar ik mee kom worden door jou weggehoond: "Kijk hem weer eens denken dat hij slimmer is dan Musk, de slimste persoon ter wereld! Wat een enorme sukkel!"quote:Op donderdag 12 juni 2025 20:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik hoop alleen op iets concreets. Niet op: ik vind het niks. Waarom? Daarom!
Ja, sorry. Maar daar schiet toch niemand wat mee op?
Als je met een ongeïnformeerd overdreven jubelverhaal komt, dan is er niets aan de hand, maar o wee als je een kritiekpuntje hebt..quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alle concrete dingen waar ik mee kom worden door jou weggehoond: "Kijk hem weer eens denken dat hij slimmer is dan Musk, de slimste persoon ter wereld! Wat een enorme sukkel!"
Het hangt natuurlijk ook van je definitie van "slim" af. Voor jou is dat: hoeveel geld je hebt verdient. Volgens die definitie is Musk heel slim. Maar erg intelligent is hij niet, volgens mijn definitie
Voor marketing heb je geef feiten nodig, die leiden maar af van wat er echt belangrijk is: hoe goed je mensen zo voor de gek kunt houden, dat ze hun geld aan jou geven. Daarom zal ik ook nooit rijk worden.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je met een ongeïnformeerd overdreven jubelverhaal komt, dan is er niets aan de hand, maar o wee als je een kritiekpuntje hebt..
Nou, Tesla's hebben op zich een typisch eigen uiterlijk, dat opvalt als je er oog voor hebt.quote:Op donderdag 12 juni 2025 19:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er rijden ongeveer 120.000 Tesla's rond in Nederland tegenover ruim 1.000.000 Volkswagens.
Dus voor iedere Tesla die je ziet heb je al ruim 8 Volkswagens voorbij zien komen.
Ik denk dat je ze vooral vaak ziet omdat je er zelf in rijdt of er op let.
Op een discussieforum lijkt mij dat wel handig. Tenminste, als je een serieuze discussie wenselijk vindt.quote:
Dat punt zijn we hier al voorbij.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op een discussieforum lijkt mij dat wel handig. Tenminste, als je een serieuze discussie wenselijk vindt.
Je legt mij nu weer woorden in de mond die ik niet heb gebezigd.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Alle concrete dingen waar ik mee kom worden door jou weggehoond: "Kijk hem weer eens denken dat hij slimmer is dan Musk, de slimste persoon ter wereld! Wat een enorme sukkel!"
Het hangt natuurlijk ook van je definitie van "slim" af. Voor jou is dat: hoeveel geld je hebt verdient. Volgens die definitie is Musk heel slim. Maar erg intelligent is hij niet, volgens mijn definitie
Volkswagens lijken behoorlijk op elkaar. Nog net niet zo erg als Audi's, maar toch. Mercedessen hebben ook altijd een duidelijke lijn. BMW's ook.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, Tesla's hebben op zich een typisch eigen uiterlijk, dat opvalt als je er oog voor hebt.
En het zijn maar een paar modellen, die in grote lijnen hetzelfde uiterlijk hebben.
Hier in de wijk zie je veel witte Tesla's. Die vallen mij op. Volkswagens niet, die hebben een veel grotere verscheidenheid qua modellen en kleuren.
Zelfde bij Tesla Superchargers: op afstand zie je de Tesla's staan. Bij de andere merken moet ik in veel gevallen kijken om welk merk het gaat.
Onzin. Er is geen enkele belemmering om op te houden met shitposts en gewoon een normale discussie te voeren.quote:
quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Volkswagens lijken behoorlijk op elkaar. Nog net niet zo erg als Audi's, maar toch. Mercedessen hebben ook altijd een duidelijke lijn. BMW's ook.
Geen idee hoe jij kijkt.
Waarom doe je dat dan niet?quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onzin. Er is geen enkele belemmering om op te houden met shitposts en gewoon een normale discussie te voeren.
Ah, dat verklaart waarom je toch doorgaat.quote:Sommigen lijken daar gewoon heel erg niet toe bereid. Dat is wat er gaande is.
Er zaten nog meer sneren naar Musk inquote:Op donderdag 12 juni 2025 21:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je legt mij nu weer woorden in de mond die ik niet heb gebezigd.
Verder reageer ik gewoon op deze passage van jou: Wat je vaak ziet als je projecten uitvoert is, dat de mensen die er het minste van afweten verwachte dat het snel klaar is, omdat het voor hun heel eenvoudig klinkt
Dat is gewoon een sneer naar Musk. En dat is gewoon wat lachwekkend, zeker komende van jou.
Zo kan ik het ook:quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als 2 druppels.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb je nou echt niet door hoe kinderachtig je nu weer bezig bent? Bewijs gewoon maar eens dat je ook inhoudelijk iets te melden hebt door gewoon inhoudelijk te gaan posten.quote:Op donderdag 12 juni 2025 21:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom doe je dat dan niet?
[..]
Ah, dat verklaart waarom je toch doorgaat.
Zie je wel, zelfs als je haar hier post denken sommigen nog dat het een Lotus is ipv een Tesla!quote:
Nou, het lijkt mij wel duidelijk dat dit geen lotus is.quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zie je wel, zelfs als je haar hier post denken sommigen nog dat het een Lotus is ipv een Tesla!
Nee, dat ga je niet doen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heb je nou echt niet door hoe kinderachtig je nu weer bezig bent? Bewijs gewoon maar eens dat je ook inhoudelijk iets te melden hebt door gewoon inhoudelijk te gaan posten.
Doe ik dat ook, ok?
De Dinkytoy uitvoering.quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zie je wel, zelfs als je haar hier post denken sommigen nog dat het een Lotus is ipv een Tesla!
Tsja, mij niet bellen.quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, het lijkt mij wel duidelijk dat dit geen lotus is.
Gvd.
Heerlijk dit.
Proof me wrong.quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, dat ga je niet doen.
Anders liet je dat niet van mij afhangen.
Is dit nou jouw verweer? Dat jij niet inhoudelijk en serieus hier gaat posten omdat ik vervolgens niet inhoudelijk zou posten? Ik ben toch niet de enige die hier post ofzo?quote:
Je geeft zelf aan niet eerder inhoudelijk te gaan posten totdat de ander dat ook doet.quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Is dit nou jouw verweer? Dat jij niet inhoudelijk en serieus hier gaat posten omdat ik vervolgens niet inhoudelijk zou posten? Ik ben toch niet de enige die hier post ofzo?
Wat een slappe hap...
Dat is ook zo. Wist je dat niet?quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:47 schreef epicbeardman het volgende:
Ik heb gevoel dat ik in een loop zit in deze simulatie.
quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:47 schreef epicbeardman het volgende:
Ik heb gevoel dat ik in een loop zit in deze simulatie.
Ik denk dat als ze in financiële problemen zaten dat we het dan al lang hadden gehoord. Zulke sappige verhalen laten de Engelstalige media niet links liggen als het gaat om dat land.quote:Op donderdag 12 juni 2025 07:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar zitten die bedrijven ook daadwerkelijk in financiële problemen, of hebben ze tot nu toe enkel altijd optimaal gebruik gemaakt van de ruimte die ze kregen? Alle (grote) bedrijven waar ik mee/voor gewerkt heb, hebben altijd de rekeningen pas betaald op de allerlaatste dag. Puur omdat het best een verschil maakt in rente en liquiditeit bij die bedragen. Dus an sich is daar niks vreemds aan.
Nee, dat schreef ik niet en ik heb altijd zoveel mogelijk inhoudelijk gepost, ook hier.quote:Op donderdag 12 juni 2025 22:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je geeft zelf aan niet eerder inhoudelijk te gaan posten totdat de ander dat ook doet.
Dat zegt genoeg.
Dus in dat geval is het "sensatiebericht" eigenlijk enkel dat China nu ook fatsoenlijke betaaltermijnen verplicht gaat stellen, zodat leveranciers niet eeuwig op hun geld hoeven te wachten.quote:Op donderdag 12 juni 2025 23:12 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik denk dat als ze in financiële problemen zaten dat we het dan al lang hadden gehoord. Zulke sappige verhalen laten de Engelstalige media niet links liggen als het gaat om dat land.
Waarom zou je wieldoppen willen hebben die over de wangen van je banden heen gaan?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 00:44 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]
30 mil views voor zo'n tweetje..
Dat doen ze niet, de banden zijn meegespoten in de kleur van de wieldoppen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:02 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom zou je wieldoppen willen hebben die over de wangen van je banden heen gaan?
Er is aangekondigd dat ze de proef doen met model Yquote:Op vrijdag 13 juni 2025 01:03 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]
Er rijden trouwens blijkbaar al Cybercabs rond in Austin, wel opvallend dat het 4 deurs is achterkant wat moeilijk te zien is lijkt niet op een Juniper Model Y, wat overigens helemaal niet zo gek is als je 4 man Cybercab wil bestellen of zelfs met 5 man erin proppen dat een Model Y je komt ophalen. Uiteindelijk kan je zelfs naar 6 of meer. 3 voorin.
2 man is leuk maarja.. ook niet handig
quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:31 schreef VEM2012 het volgende:
Ps: de vernieuwing bestaat uit nieuwe voor- en achterbumper voor de Plaid. Nieuwe kleur beschikbaar (frosty blue). Andere velgen.
Interieur heeft nu ambient lighting.
Verder iets efficiënter. Nog stiller binnen. Onderstel is iets verbeterd.
Verschillen zijn echter klein.
Dus die tweezitter zonder stuur is een Cybercab en een gewone vierzitter met stuur die zelf rijd is een Cybertaxi? Of is het een Cybertaxi als je er andere mensen mee gaat vervoeren? Net zoals een Uber?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 00:44 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]
30 mil views voor zo'n tweetje..
Muisgrijs?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gave kleur.
Komt die ook in Nederland beschikbaar?
Ja, want alle Model S en X worden geproduceerd in Fremont.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:36 schreef Wantie het volgende:
Gave kleur.
Komt die ook in Nederland beschikbaar?
Klein fabriekje, of maken ze daar ook andere modellen?quote:Op vrijdag 13 juni 2025 10:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, want alle Model S en X worden geproduceerd in Fremont.
Website in Nederland zal wel snel aangepast worden.
Zou ook kunnen, het is moeilijk te zien op die filmpjes. Het ziet er in ieder geval nogal nep uit.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 09:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat doen ze niet, de banden zijn meegespoten in de kleur van de wieldoppen.
Ik heb laatst een review geplaatst, daarin was duidelijk gezien dat de helft van de wangen in goud was meegespoten..quote:Op vrijdag 13 juni 2025 11:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zou ook kunnen, het is moeilijk te zien op die filmpjes. Het ziet er in ieder geval nogal nep uit.
Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom altijd die trend richting banden met een zo laag mogelijke wang. Zeker die cybertaxi is niet gemaakt voor het circuit, toch?
Dat vinden mensen mooi. Maar je moet er niet op willen rijden en heel voorzichtig zijn met drempels en stoepranden. 16 inch rijd veel beter dan 20 inch banden.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 11:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zou ook kunnen, het is moeilijk te zien op die filmpjes. Het ziet er in ieder geval nogal nep uit.
Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom altijd die trend richting banden met een zo laag mogelijke wang. Zeker die cybertaxi is niet gemaakt voor het circuit, toch?
Ook andere modellen.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 10:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Klein fabriekje, of maken ze daar ook andere modellen?
Nou, dat is wel erg kort door de bocht... Het rijdt comfortabeler. Maar ik ben blij met mijn 21" wielen (gek genoeg is de set voor het circuit dan weer 20", maar die banden zijn weer heel stijf). Ook prima comfortabel.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 11:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat vinden mensen mooi. Maar je moet er niet op willen rijden en heel voorzichtig zijn met drempels en stoepranden. 16 inch rijd veel beter dan 20 inch banden.
De fabrieken draaien nog altijd niet op volle capaciteit, dat is duidelijk.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 12:14 schreef epicbeardman het volgende:
Het grote Tesla Levering topic #2 Vorige deel Overzicht
Zo te lezen erg chaotisch met de Tesla leveringen die continue verspringen qua datums.
Nee, maar het zou zomaar eens kunnen dat de productieversie net wat anders is. Bovendien lijkt de wang lager dan deze werkelijk is.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 11:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja, het idee dat ze alles met de hand doen is behoorlijk achterhaald. En gezien Musk zijn aversie tegen speciale machines die maar 1 ding kunnen, zoals we hebben gezien bij de introductie van de Model 3, hebben ze het daar waarschijnlijk beter voor elkaar.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:15 schreef michaelmoore het volgende:
Het is niet te geloven he die car factorys in China
Bekijk deze YouTube-video
https://www.beurs.nl/Nieu(...)op-zwarte-lijst.aspxquote:Het Zweedse pensioenfonds AP7 heeft zijn volledige belang in Tesla verkocht en het bedrijf op de zwarte lijst gezet vanwege schendingen van vakbondsrechten in de Verenigde Staten. Dit meldde persbureau Reuters vrijdag op basis van een verklaring van het pensioenfonds.
"Ondanks meerdere jaren van dialoog met Tesla, inclusief aandeelhoudersvoorstellen in samenwerking met andere investeerders, heeft het bedrijf onvoldoende maatregelen genomen om de problemen aan te pakken", luidde de verklaring
Ach, over 5 jaar worden Tesla-fabrieken geheel aangestuurd door een mierennest aan Optimus-robots die veel sneller en efficiënter werken dan de robots in deze fabriekquote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het idee dat ze alles met de hand doen is behoorlijk achterhaald. En gezien Musk zijn aversie tegen speciale machines die maar 1 ding kunnen, zoals we hebben gezien bij de introductie van de Model 3, hebben ze het daar waarschijnlijk beter voor elkaar.
Ik heb veel respect voor de Amerikanen en hun grootsheid/ingenuïteit, maar tenzij de Chinezen hard stagneren (je weet nooit hoe de toekomst loopt: het kan zomaar totaal misgaan) zullen zij toch ook niet op het huidige niveau van automatisering blijven steken? Ik bedoel de Chinese premier Li Qiang (de nummer 2 in de politieke landschap van het land) maakte deze week duidelijk aan 3 van de 4 Chinese vice-premiers (Ding Xuexiang, Liu Guozhong en Zhang Guoqing) (die de ministeriële departementen aansturen) (de vierde vice-premier He Lifeng was in het buitenland) dat wetenschappelijk theoretisch onderzoek ook de laatste stap moet maken naar industriële en technologische toepassingen en dat ze beleidsinspanningen moeten leveren om dat beter te realiseren. Veel papieren onderzoek in China dat niet de stap maakt naar de praktijk klaarblijkelijk en dat is een prioriteit om daar verandering in te brengen voor Li Qiang en zijn baas Xi Jinping. Helaas veel jargon in dit soort publicaties in plaats van klare taal maar goed het signaal is wel duidelijk. De Chinezen hebben ook talloze robotfabrikanten in huis die weten dat ze moeten innoveren of op den duur de geschiedenisboeken in gaan.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 00:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, over 5 jaar worden Tesla-fabrieken geheel aangestuurd door een mierennest aan Optimus-robots die veel sneller en efficiënter werken dan de robots in deze fabriek
Let maar op.
https://english.www.gov.c(...)6d0868f4e8f3327.htmlquote:De Chinese premier dringt aan op inspanningen om de omzetting van wetenschappelijke en technologische prestaties te verbeteren.
June 10, 2025 07:01
De Chinese premier Li Qiang heeft het belang benadrukt van het doorbreken van knelpunten in de omzetting van wetenschappelijke en technologische (sci-tech) prestaties en het bevorderen van innovatiegedreven ontwikkeling.
Li deed deze uitspraken tijdens een studiedag van de Staatsraad op maandag. Ook aanwezig waren Zhang Guoqing en Liu Guozhong, beiden vicepremiers.
Volgens Li verbindt de omzetting van wetenschappelijke en technologische prestaties de innovatiekansen met de industriële ketens, en wordt dit vaak aangeduid als de "laatste mijl" van technologische innovatie. Dit proces draagt bij aan de creatie van nieuwe producten, nieuwe industrieën en nieuwe groeimotoren, en ondersteunt de ontwikkeling van productiekrachten van nieuwe kwaliteit.
Het is essentieel om alle soorten innovatiebronnen beter op elkaar af te stemmen, hervormingen van instellingen en mechanismen te verdiepen en de afstemming tussen vraag en aanbod te stroomlijnen om grotere resultaten te behalen bij de omzetting van wetenschappelijke en technologische prestaties. Zo kan de geïntegreerde ontwikkeling van technologische innovatie en industriële innovatie beter worden bevorderd, aldus Li.
Hij benadrukte dat er meer nadruk moet worden gelegd op de daadwerkelijke waarde van wetenschappelijke en technologische prestaties in het dienen van economische en sociale ontwikkeling. Ook is het noodzakelijk de leidende rol van ondernemingen in innovatie verder te versterken en gekwalificeerde ondernemingen te ondersteunen bij het leiden of deelnemen aan nationale wetenschappelijke en technologische innovatieprojecten.
Daarnaast moeten inspanningen worden geleverd om via grootschalige toepassing de iteratieve upgrading van zelfstandig ontwikkelde technologieën en producten te stimuleren, voegde hij eraan toe.
Li benadrukte ook dat de omzetting van wetenschappelijke en technologische prestaties een ondersteunende omgeving vereist. Daarom moeten ondersteunend beleid en marktdiensten worden verbeterd.
De beelden van de jaren 90 en 00 van massaal bevolkte zweterige sweatshops zijn hard en structureel blijven hangen bij Jan en Anita met de pet (die zijn nog steeds absoluut zoals de Foxconn fabriek in Zhengzhou en al die uitbuitende sweatshops die kleding maken voor Shein en andere e-commercegiganten maar er is meer dan alleen sweatshops anno 2025) (Foxconn staat bekend om dat ze mensen zwaar uitbuiten met praktisch Aziatisch slavenarbeid, maar de sweatshops was voor de jaren 50 - 80 generatie een grote sprong vooruit vergeleken met het 'primitieve' werk op het platteland in de Mao era en daarvoor) en mensen updaten niet snel hun informatie (publieke opinie er kleven veel nadelen aan). Het is vaak overschatting of onderschatting maar een gebalanceerd beeld is vaak niet. Het is van een extreme naar de andere extreme. Geen wonder dat door bedrijven grof geld wordt betaald aan consultants of lobbyisten waarvan ze geloven dat die ze echt informatie kunnen toespelen hoe in te spelen in een bepaalde regio of land.quote:Op vrijdag 13 juni 2025 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het idee dat ze alles met de hand doen is behoorlijk achterhaald. En gezien Musk zijn aversie tegen speciale machines die maar 1 ding kunnen, zoals we hebben gezien bij de introductie van de Model 3, hebben ze het daar waarschijnlijk beter voor elkaar.
maar wie moet al die EV s gaan kopen dan ??quote:Op zaterdag 14 juni 2025 00:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ach, over 5 jaar worden Tesla-fabrieken geheel aangestuurd door een mierennest aan Optimus-robots die veel sneller en efficiënter werken dan de robots in deze fabriek
Let maar op.
China playt the long game. En ze zijn aan het winnen, zeker door de instabiliteit in de westerse regio's. Zij zijn op dit moment qua technische capaciteit, maar ook kwaliteit op hetzelfde niveau (of al beter) dan het Westen. Dat zeg ik als ingenieur zijnde. En de evolutie is pijlsnel, waar ze vroeger kopieerden zijn ze nu al aan het innoveren. Of wij daar blij moeten mee zijn is nog maar de vraag, want democratische waarden horen er niet bij.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 00:26 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik heb veel respect voor de Amerikanen en hun grootsheid/ingenuïteit, maar tenzij de Chinezen hard stagneren (je weet nooit hoe de toekomst loopt: het kan zomaar totaal misgaan) zullen zij toch ook niet op het huidige niveau van automatisering blijven steken? Ik bedoel de Chinese premier Li Qiang (de nummer 2 in de politieke landschap van het land) maakte deze week duidelijk aan 3 van de 4 Chinese vice-premiers (Ding Xuexiang, Liu Guozhong en Zhang Guoqing) (die de ministeriële departementen aansturen) (de vierde vice-premier He Lifeng was in het buitenland) dat wetenschappelijk theoretisch onderzoek ook de laatste stap moet maken naar industriële en technologische toepassingen en dat ze beleidsinspanningen moeten leveren om dat beter te realiseren. Veel papieren onderzoek in China dat niet de stap maakt naar de praktijk klaarblijkelijk en dat is een prioriteit om daar verandering in te brengen voor Li Qiang en zijn baas Xi Jinping. Helaas veel jargon in dit soort publicaties in plaats van klare taal maar goed het signaal is wel duidelijk. De Chinezen hebben ook talloze robotfabrikanten in huis die weten dat ze moeten innoveren of op den duur de geschiedenisboeken in gaan.
[..]
https://english.www.gov.c(...)6d0868f4e8f3327.html
De huidige hiërarchie in de Chinese staatsraad die het beleid van de Communistische Partij uitvoert. Het klopt niet helemaal zie ik een oogopslag want een aantal zijn ondertussen vervangen en staan nog steeds op deze Wiki lijst (Jin Zhuanglong - volgens mij ontslagen vanwege corruptie in het verleden - Li Xiaoping - met pensioen).
[ afbeelding ]
[..]
De beelden van de jaren 90 en 00 van massaal bevolkte zweterige sweatshops zijn hard en structureel blijven hangen bij Jan en Anita met de pet (die zijn nog steeds absoluut zoals de Foxconn fabriek in Zhengzhou en al die uitbuitende sweatshops die kleding maken voor Shein en andere e-commercegiganten maar er is meer dan alleen sweatshops anno 2025) (Foxconn staat bekend om dat ze mensen zwaar uitbuiten met praktisch Aziatisch slavenarbeid, maar de sweatshops was voor de jaren 50 - 80 generatie een grote sprong vooruit vergeleken met het 'primitieve' werk op het platteland in de Mao era en daarvoor) en mensen updaten niet snel hun informatie (publieke opinie er kleven veel nadelen aan). Het is vaak overschatting of onderschatting maar een gebalanceerd beeld is vaak niet. Het is van een extreme naar de andere extreme. Geen wonder dat door bedrijven grof geld wordt betaald aan consultants of lobbyisten waarvan ze geloven dat die ze echt informatie kunnen toespelen hoe in te spelen in een bepaalde regio of land.
quote:Op zaterdag 14 juni 2025 00:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Let maar op.
Het is niet zo dat China op alle gebieden voor ligt. Integendeel.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 08:18 schreef BBach het volgende:
[..]
China playt the long game. En ze zijn aan het winnen, zeker door de instabiliteit in de westerse regio's. Zij zijn op dit moment qua technische capaciteit, maar ook kwaliteit op hetzelfde niveau (of al beter) dan het Westen. Dat zeg ik als ingenieur zijnde. En de evolutie is pijlsnel, waar ze vroeger kopieerden zijn ze nu al aan het innoveren. Of wij daar blij moeten mee zijn is nog maar de vraag, want democratische waarden horen er niet bij.
Ik heb een jaar of 10 geleden dit boek gelezen en het blijft me bij omdat het zo correct lijkt te zijn. Het lezen waard
https://www.wsj.com/artic(...)pillsbury-1424996150
Ja, en Trump wil dat ze alles weer in de VS gaan maken. Net alsof dat gaat lukken:quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is niet zo dat China op alle gebieden voor ligt. Integendeel.
Natuurlijk heeft China zich rap ontwikkeld, maar komende vanaf een grote achterstand is dat natuurlijk simpel, zeker als Westerse know how vanwege de zucht naar goedkope productie als vanzelf naar jouw land wordt geëxporteerd.
Maar goed, China heeft genoeg interne problemen die de ontwikkelingen daar gaan verzieken. En bovendien draait de economische groei van China voor een groot deel op externe consumptie.
Natuurlijk is China in die zin een bedreiging, maar het idee dat China straks de world bully kan zijn, zoals de VS dat is geweest… dan moet er nog veel gebeuren. Uiteindelijk zijn we in het Westen onze eigen grootste vijand.
Die video geeft het exacte punt weer dat ik maak.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en Trump wil dat ze alles weer in de VS gaan maken. Net alsof dat gaat lukken:
Hier is het beter, want veel van die dingen kun je in Duitsland krijgen, maar daar gaat het ook niet zo lekker mee.
Voor de goede orde: dit gaat over AP en niet over FSD. Compleet anders.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met de naderende introductie van FSD op onze wegen, is het toch wel goed er nog eens kritisch naar te kijken:
Nee, het is niet alleen onmogelijk om die arbeid weer terug te halen (klein deel wel natuurlijk), maar het is vaak ook gewoon onwenselijk.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en Trump wil dat ze alles weer in de VS gaan maken. Net alsof dat gaat lukken:
Hier is het beter, want veel van die dingen kun je in Duitsland krijgen, maar daar gaat het ook niet zo lekker mee.
O, ik wel. In druk verkeer rijden is niets aan. Maar een mooie route, liefst rustig... ja, dan rijd ik zelf. Heerlijk, van die bergpassen waar je alleen af en toe iemand in moet halen, maar verder niets gebeurt...quote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
Als dat FSD er hier door komt ga ik die upgrade niet doen. Ik heb liever zelf de controle. Dat is ook waarom ik niet graag als passagier in een auto zit. Of in een vliegtuig.
Mja, had autopilot niet gewoon naar een X aantal waarschuwingen zichzelf kunnen uitzetten met een harde piep, en dan de functie voor een bepaalde tijd inactief maken?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de goede orde: dit gaat over AP en niet over FSD. Compleet anders.
Ten tweede, en gelukkig eindigt de video ook daarmee, waarschuwt deze video voor het blind vertrouwen op AP. AP is daar niet voor bedoeld. Niet bij Tesla. Maar ook in vliegtuigden dienen piloten gewoon op te letten als de autopiloot aan staat.
Gelukkig waarschuwt een Tesla je continue om op te letten. Ook bij het ongeval was deze man al 19 keer gewaarschuwd dat hij echt eens op moest gaan letten. Ja, als iemand bewust dat blijft negeren... daar helpt geen enkele technologie bij.
Precies. Niet op de publieke weg! (Als variant op NIMBY.) Veel te gevaarlijk. Ga daar maar mee op het circuit of op privéterrein rijden.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mja, had autopilot niet gewoon naar een X aantal waarschuwingen zichzelf kunnen uitzetten met een harde piep, en dan de functie voor een bepaalde tijd inactief maken?
Kijk, het probleem met Autopilot etc is dat verkeerd handelen ook ten koste kan gaan van medeweggebruikers die er verder helemaal niets mee te maken hebben.
Maar wel (dodelijk) slachtoffer kunnen worden.
Hoeveel beter is de objectherkenning van FSD? Een slagingspercentage van, wat? 99,999%? (Dat zou extreem goed zijn, dat gaat het in de praktijk bij lange na niet zijn.) Hoeveel dingen moet hij gemiddeld correct herkennen per kilometer? Om de hoeveel kilometer gaat het dan fout?quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor de goede orde: dit gaat over AP en niet over FSD. Compleet anders.
Ten tweede, en gelukkig eindigt de video ook daarmee, waarschuwt deze video voor het blind vertrouwen op AP. AP is daar niet voor bedoeld. Niet bij Tesla. Maar ook in vliegtuigden dienen piloten gewoon op te letten als de autopiloot aan staat.
Gelukkig waarschuwt een Tesla je continue om op te letten. Ook bij het ongeval was deze man al 19 keer gewaarschuwd dat hij echt eens op moest gaan letten. Ja, als iemand bewust dat blijft negeren... daar helpt geen enkele technologie bij.
Inmiddels doen AP en FSD dat al: uitzetten voor de rest van de rit als je het te bont maakt. En na 5 keer dat deze uit is gezet voor de rest van de rit zelfs een week strafbankje.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 11:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Mja, had autopilot niet gewoon naar een X aantal waarschuwingen zichzelf kunnen uitzetten met een harde piep, en dan de functie voor een bepaalde tijd inactief maken?
Kijk, het probleem met Autopilot etc is dat verkeerd handelen ook ten koste kan gaan van medeweggebruikers die er verder helemaal niets mee te maken hebben.
Maar wel (dodelijk) slachtoffer kunnen worden.
Dat deed men ook naar de koetsen die toen zonder paard gingen rijdenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 09:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met de naderende introductie van FSD op onze wegen, is het toch wel goed er nog eens kritisch naar te kijken:
quote:In de havenbuurt in het Canadese Montreal is onlangs een koets gespot zonder paarden ervoor.
Het gloednieuwe elektrische rijtuig verraste voorbijgangers door rondjes te rijden door de oude haven van de stad.
De gele bolide wordt door hippisch advocaten de hemel in geprezen omdat het een 'wreedheidvrije' rit is.
De chauffeur van deze prachtige bak is Jacques Prud'homme.
Je zou denken dat de gemeente trots is op zo'n diervriendelijke publiekstrekker, maar het tegendeel is waar. .
Volgens de ambtenaren heeft Jacques uitsluitend een vergunning voor een koets inclusief paard en niet voor een paardloze, elektrische koets.
Ik ben van de week naar Aken gereden op AP. Werkt op zich prima. Ik had geen spookremmen, ik moest wel elke zo veel tijd lichte druk uitoefenen op het stuur, anders wordt het uitgeschakeld. Je kunt niet weg kijken want dan krijg je ook waarschuwingen en als je die negeert gaat AP ook uit.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Inmiddels doen AP en FSD dat al: uitzetten voor de rest van de rit als je het te bont maakt. En na 5 keer dat deze uit is gezet voor de rest van de rit zelfs een week strafbankje.
Verkeerd handelen is bij iedere auto gevaarlijk voor medeweggebruikers. Je zou voor de grap eens een week in een Tesla met HW4 moeten rijden. Niet alleen dat je dan ziet hoe goed het werkt zelfs in Europa waar het systeem gekneveld is, maar ook de simpele dingen als waarschuwingen als iemand in je dode hoek zit, wat bij Tesla veel uitgebreider is dan bij andere merken.
Maar waar leg je de grens? Nu al heeft Volvo al hun auto's begrensd op 180 km/u vanwege 'veiligheid'. Maar er zijn ook mensen die willen dat alle auto's begrensd worden op 130 km/u.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Precies. Niet op de publieke weg! (Als variant op NIMBY.) Veel te gevaarlijk. Ga daar maar mee op het circuit of op privéterrein rijden.
Als de chauffeur dat niet na kan vertellen is het zijn probleem, maar ik wil daar geen slachtoffer van worden.
Die gegevens zijn openbaar, want ik heb 1-2 maanden geleden die gegevens nog gezien (x aantal ingrepen per y aantal kilometers).quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel beter is de objectherkenning van FSD? Een slagingspercentage van, wat? 99,999%? (Dat zou extreem goed zijn, dat gaat het in de praktijk bij lange na niet zijn.) Hoeveel dingen moet hij gemiddeld correct herkennen per kilometer? Om de hoeveel kilometer gaat het dan fout?
Een betere vraag is dan: per hoeveel incorrecte "herkenningen" was er gemiddeld zonder ingrijpen van de bestuurder schade opgetreden?
Het zou fijn zijn als Tesla die gegevens openbaar zou maken.
Dit doet mij denken aan de eerste auto's. Die mochten alleen rijden terwijl er iemand met een vlag oid voor liep, omdat het anders zo gevaarlijk was.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat deed men ook naar de koetsen die toen zonder paard gingen rijden
https://www.animalstoday.nl/vergunning-koets-zonder-paard/
dat was levensgevaarlijk want een paard stopt als ie iets ziet
[..]
[ afbeelding ]
als je slaap hebt dan kun je het dus ook niet gebruikenquote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben van de week naar Aken gereden op AP. Werkt op zich prima. Ik had geen spookremmen, ik moest wel elke zo veel tijd lichte druk uitoefenen op het stuur, anders wordt het uitgeschakeld. Je kunt niet weg kijken want dan krijg je ook waarschuwingen en als je die negeert gaat AP ook uit.
Gewoon om het te proberen. Ik vind er niet veel aan, ik rij echt liever zelf, maar het werkt wel goed. Hij verandert ook niet zelf van rijbaan, want daartoe moet je het knipperlicht aanzetten, en dat doet hij niet zelf, dat moet je handmatig doen. Hij suggereert wel dat je een baan kunt opschuiven, maar als je het knipperlicht niet aanzet gebeurt er niks. Remmen in bochten op de snelweg doet hij ook zelf. Maar het is wel onwennig. Wellicht als je het vaker gebruikt, maar dat ben ik niet van plan.
Ja, die rijhulp op de snelweg is ook gevaarlijk, maar dat is ook geestdodend om zelf te doen. Het is allemaal niet optimaal. Gelukkig rijden daar alleen andere auto's en kom je daar geen voetgangers, fietsers, rolstoelen of paarden tegen.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar waar leg je de grens? Nu al heeft Volvo al hun auto's begrensd op 180 km/u vanwege 'veiligheid'. Maar er zijn ook mensen die willen dat alle auto's begrensd worden op 130 km/u.
Waar is de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder dan nog? Even los van dat je met 50 km/u ook iemand dood kan rijden als iemand niet oplet achter het stuur.
Dan mis je al de belangrijke gegevens. Wat er achter de schermen gebeurt.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die gegevens zijn openbaar, want ik heb 1-2 maanden geleden die gegevens nog gezien (x aantal ingrepen per y aantal kilometers).
Nee, als je slaap hebt moet je sowieso niet autorijden.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je slaap hebt dan kun je het dus ook niet gebruiken
Dat was de electrische tramquote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit doet mij denken aan de eerste auto's. Die mochten alleen rijden terwijl er iemand met een vlag oid voor liep, omdat het anders zo gevaarlijk was.
(per gereden km gebeuren er nog altijd meer ongevallen met paarden dan met auto's)
Dit is niet echt een antwoord op mijn vraag...quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die rijhulp op de snelweg is ook gevaarlijk, maar dat is ook geestdodend om zelf te doen. Het is allemaal niet optimaal. Gelukkig rijden daar alleen andere auto's en kom je daar geen voetgangers, fietsers, rolstoelen of paarden tegen.
Ik stap ook af bij het zebrapad om de weg over te steken als het druk is, maar het is bekend dat Tesla's moeite hebben om zo'n silhouet te herkennen, zeker als er nog een tas aan het stuur hangt (of een karretje er achter, waarschijnlijk).
Geen idee. Ik heb onthouden dat ik het gelezen heb. Niet de cijfers zelf.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan mis je al de belangrijke gegevens. Wat er achter de schermen gebeurt.
Maar, hoeveel ingrepen waren er per kilometer? Of hoeveel kilometer per ingreep, als dat handiger is?
Ook de auto, of AutoVisie heeft meermaals daarover gelogen (daar heb ik het namelijk meerdere keren in gelezen).quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat was de electrische tram![]()
Verder heb je wel een punt.
De angst kan ook doorslaan.
En als de auto goed door heeft wat de bestuurder aan het doen is en daarop anticipeert, zoals je aangeeft, dan is dat in feite op orde.
Ruimtelijk inzicht. Zonder radar, en speciaal lidar, weet je niet hoe je omgeving er uit ziet. Waar wat is. Dat vind ik erg gevaarlijk.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit is niet echt een antwoord op mijn vraag...
Waar wil je de grens leggen? Want als je een probleem hebt met ADAS, dan heb je vast ook een probleem met auto's die snel kunnen rijden. Overal een begrenzer op?
Overigens heeft een Tesla geen enkele moeite met het herkennen van fietsers en voetgangers. Integendeel. Tesla's zijn idioot voorzichtig als er een fietser of voetganger in de buurt is.
Ik heb een keer iemand in een audi op de snelweg zien slapen terwijl die 100/110 ging. Wss gewoon op adaptive cruise control en lane assist.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, als je slaap hebt moet je sowieso niet autorijden.
Nou, dan kun jij ook niet meer gaan fietsen…quote:Op zaterdag 14 juni 2025 15:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zonder radar, en speciaal lidar, weet je niet hoe je omgeving er uit ziet. Waar wat is. Dat vind ik erg gevaarlijk.
Interessant om te weten dat jij een robot met alleen camera's bentquote:Op zaterdag 14 juni 2025 17:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, dan kun jij ook niet meer gaan fietsen…
Jij schreef zonder radar en speciaal lidar. Dat is toch wat anders.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant om te weten dat jij een robot met alleen camera's bent
Fijn dat je de context probeert weg te laten.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij schreef zonder radar en speciaal lidar. Dat is toch wat anders.
En het ging niet over mij. Maar ik kan dus prima uit de voeten zonder radar en lidar.
Was te verwachten, alles wat Elon doet wil Jeffje ook doen, maar hij kopieert alles alleen ietsje slechter. Zoals bimbo's in space, het beste wat zijn raketten kunnen.quote:Op zondag 15 juni 2025 10:49 schreef Wantie het volgende:
Ik kreeg vanochtend de zelfrijdende taxi van Amazon in mijn feed..
[ afbeelding ]
Amazon gebruikt geen personenauto, maar een soort rijtuig.
Op zich voor een taxi een logischere benadering.
Veel gemakkelijker instappen en eenvoudiger geschikt te maken voor mindervaliden en rolstoelgebruikers.
En maar liefst 4 LiDAR sensoren.
Waymo heeft er maar 1 meende ik.
Leuk bedacht, maar Amazon rijdt al een tijdje met robottaxi's die totaal anders zijn dan die van Musk.quote:Op zondag 15 juni 2025 12:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Was te verwachten, alles wat Elon doet wil Jeffje ook doen, maar hij kopieert alles alleen ietsje slechter. Zoals bimbo's in space, het beste wat zijn raketten kunnen.
...
Amazon is gewoon bekend als een vuil bedrijf die hen mensen exploiteert zelfs op L6 tm L10 functies. Ok ze verdienen wel goed maar je hebt hebt geen poot om op te staan qua arbeidsvoorwaarden.
[ afbeelding ]
Wat maakt Tesla het nou uit welke pensioenfondsen eruit stappen, is hen loss. Tesla is het beste bedrijf in de wereld, Tesla heeft tenminste nog duizenden Europeaanse medewerkers. Hier in Nederland lopen de Amazon medewerkers met Amerikaanse contracten. Geen pensioen opbouw en kan je er zo uitliggen.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar Amazon rijdt al een tijdje met robottaxi's die totaal anders zijn dan die van Musk.
Beetje vaag om dan te beweren dat Jef Musk wil naapen.
Zoox is in 2014 opgericht.
In 2018 waren de eerste testritten.
Die van Musk hopelijk deze maand.
Verder heb ik al gepost dat Tesla vakbondsrechten schendt, wat een Zweeds pensioenfonds deed besluiten hun aandelen Tesla te verkopen.
Musk is ook geen lieverdje.
Wel fijn dat je meteen Amazon probeert af te fikken
Ja, je stuitert weer alle kanten op.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:39 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wat maakt Tesla het nou uit welke pensioenfondsen eruit stappen, is hen loss. Tesla is het beste bedrijf in de wereld, Tesla heeft tenminste nog duizenden Europeaanse medewerkers. Hier in Nederland lopen de Amazon medewerkers met Amerikaanse contracten. Geen pensioen opbouw en kan je er zo uitliggen.
Wel grappig om te zien in welke hoeken je je wurmt om maar op Elon te kunnen afgeven, eerst je heil proberen te zoeken bij de Chinezen en nu maar bij Jeffje.
Heb je gezien wat voor vervuilende man Jeffje is met zijn boten? laatst bij F1 in Monaco had hij 4-5 yachten van hem in de baai liggen. Nee, dan kan je beter Elon hebben die in Mar-A-Lago verblijft op de Wifi van Trump, die geen villa's heeft die hij nooit ziet zoals Jeffje.
Het is werkelijk een droom van hem om zo cool te zijn als Elon. Maar telkens lukt het hem niet. Een nieuwe hete vrouw heeft daar ook niet bij geholpen.
Het is een taxi die niet harder kan dan 35 mph, nee dan kan je beter de Tesla Robovan nemen.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, je stuitert weer alle kanten op.
En dat vanwege 1 post over een andere robottaxi.
Vakbondsrechten… dat woord geeft duidelijk aan wat er mis is met vakbonden: die zijn er voor zichzelf en niet meer voor de werknemers.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:05 schreef Wantie het volgende:
Verder heb ik al gepost dat Tesla vakbondsrechten schendt, wat een Zweeds pensioenfonds deed besluiten hun aandelen Tesla te verkopen.
Leuk verzonnen, maar het ging om vakbondsrechten in de VSquote:Op zondag 15 juni 2025 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vakbondsrechten… dat woord geeft duidelijk aan wat er mis is met vakbonden: die zijn er voor zichzelf en niet meer voor de werknemers.
Heel duidelijk zichtbaar juist in Zweden waar de werknemers van Tesla gelijkwaardige of zelfs betere arbeidsvoorwaarden hebben dan de vakbond eist en toch blijft de vakbond de gekste flauwekul uithalen om Tesla maar op de knieën te dwingen.
En dat is dus alleen maar in het belang van de bonden, want als Tesla wint zou het zo maar eens kunnen dat ook in Zweden werknemers vrij zijn om gewoon hun eigen arbeidsvoorwaarden te regelen… en vrijheid voor werknemers, dat willen de vakbonden niet.
Vakbondsrechten… te zot voor woorden!
Die niet bestaat.quote:Op zondag 15 juni 2025 14:22 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het is een taxi die niet harder kan dan 35 mph, nee dan kan je beter de Tesla Robovan nemen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij is nu al beter ondanks dat hij niet publiekelijk is uitgebracht maar geheime testfase zit.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die niet bestaat.
Dan heb je op dit moment die keuze ook nog niet.
Dat verzin jij.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:23 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hij is nu al beter ondanks dat hij niet publiekelijk is uitgebracht maar geheime testfase zit.
Elon's goddelijke werk kennende.quote:
Dan zien we toch nog eens een blije Wantie in al die jaren. Nee Elon kennende inderdaad is hij mijlen ver voor op de rest. Naast zijn buitenaardse platform "X" waar we continue de laatste beelden zien van het nieuws over de wereld ongecensureerd tot aan zijn klimaatreddende bedrijven, is Tesla de benchmark voor de autobranche.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Blij dat je tenminste toegeeft dat het uit je grote duim komt.
Al vind ik die plastic amazon auto waarbij je onderdelen zelf kunt printen dan wel weer geniaal.quote:Op zondag 15 juni 2025 12:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Was te verwachten, alles wat Elon doet wil Jeffje ook doen, maar hij kopieert alles alleen ietsje slechter.
Dat zijn inderdaad wel leuke auto's, denk ook wel voor de afrikaanse markt een potentiele hit kan zijn.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:46 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Al vind ik die plastic amazon auto waarbij je onderdelen zelf kunt printen dan wel weer geniaal.![]()
Maar je kunt dat moeilijk een kopie van de Cybertruck noemen.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:46 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Al vind ik die plastic amazon auto waarbij je onderdelen zelf kunt printen dan wel weer geniaal.![]()
Ik vind dat Musk gelijk heeft daarin. Vakbonden misdragen zich al decennia lang om maar relevant te blijven. Ooit nuttig. Nu zand in de machine.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Leuk verzonnen, maar het ging om vakbondsrechten in de VS
Verder gaat er iets goed mis als een bedrijf probeert een vakbond definitief te breken.
Dat is nog altijd een zaak van de werknemers.
Een werkgever die vindt dat vakbonden zich misdragen.quote:Op zondag 15 juni 2025 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind dat Musk gelijk heeft daarin. Vakbonden misdragen zich al decennia lang om maar relevant te blijven. Ooit nuttig. Nu zand in de machine.
Maar goed, beetje off topic, dus let's agree to disagree.
Inderdaad: verstand van zaken.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een werkgever die vindt dat vakbonden zich misdragen.
Zegt genoeg over die werkgever.
Nee, totaal niet.quote:
Het is al bijna een bus, dus het gaat de goede kant op.quote:Op zondag 15 juni 2025 10:49 schreef Wantie het volgende:
Ik kreeg vanochtend de zelfrijdende taxi van Amazon in mijn feed..
[ afbeelding ]
Amazon gebruikt geen personenauto, maar een soort rijtuig.
Op zich voor een taxi een logischere benadering.
Veel gemakkelijker instappen en eenvoudiger geschikt te maken voor mindervaliden en rolstoelgebruikers.
En maar liefst 4 LiDAR sensoren.
Vijf. 1 op iedere hoek en 1 op het dak.quote:Waymo heeft er maar 1 meende ik.
quote:Op zondag 15 juni 2025 14:22 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het is een taxi die niet harder kan dan 35 mph, nee dan kan je beter de Tesla Robovan nemen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, dat is een uitstekend idee. Inderdaad jammer dat Amazon de grote investeerder is, maar beter dan geen investeerder.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:46 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Slecht voor de winstmaximalisatie, en daar gaat het tenslotte om.quote:Op zondag 15 juni 2025 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind dat Musk gelijk heeft daarin. Vakbonden misdragen zich al decennia lang om maar relevant te blijven. Ooit nuttig. Nu zand in de machine.
Maar goed, beetje off topic, dus let's agree to disagree.
Niet waar. Zoals gezegd: vakbonden zijn er primair voor zichzelf. Net als Greenpeace niet meer draait om het milieu.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, totaal niet.
De vakbond is er niet voor de werkgever.
Werkgevers die willen afrekenen met vakbonden hebben niet het beste voor met hun personeel.
De conclusie is dat je nu de kosten van een taxirit in 1 van de duurste steden ter wereld vergelijkt met de kosten van het opladen van een elektrische auto. Je bent heel dom of weer aan het trollen.quote:Op zondag 15 juni 2025 20:36 schreef epicbeardman het volgende:
De kosten van een Waymo-rit variëren afhankelijk van de afstand, tijdsduur en locatie, maar op basis van recente informatie kunnen we een schatting maken van de kosten per kilometer:
...
Vergelijking met Cybercab:
...
Conclusie:
Totaal niet.quote:Op zondag 15 juni 2025 20:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Slecht voor de winstmaximalisatie, en daar gaat het tenslotte om.
Terwijl de geschatte operationele kosten van de Tesla Cybercab rond de ¤0,12 per kilometer liggenquote:Op zondag 15 juni 2025 20:36 schreef epicbeardman het volgende:
De kosten van een Waymo-rit variëren afhankelijk van de afstand, tijdsduur en locatie, maar op basis van recente informatie kunnen we een schatting maken van de kosten per kilometer:
Gemiddelde kosten: Volgens een analyse van 70 ritten in San Francisco kostte een Waymo-rit gemiddeld $7,40 per kilometer (¤6,86 per kilometer, omgerekend met een wisselkoers van $1 = ¤0,927). Dit is inclusief een toeslag van 2% voor verkeerscongestie in San Francisco. Zonder deze toeslag was het gemiddelde tarief $11,84 per mijl ($7,36 per kilometer of ¤6,82 per kilometer).
Korte ritten: Voor ritten korter dan 1,4 km kunnen de kosten aanzienlijk hoger zijn, tot ongeveer $26 per kilometer (¤24,10 per kilometer). Dit maakt korte ritten relatief duurder.
Langere ritten: Voor ritten tussen 4,3 en 9,3 km liggen de kosten lager, rond de $3,50 per kilometer (¤3,24 per kilometer), vergeleken met $2,60 (¤2,41) voor Lyft en $2,90 (¤2,69) voor Uber.
Specifieke voorbeelden:
Een rit van 10,21 mijl (16,4 km) in 25 minuten kostte $19,13, wat neerkomt op ongeveer $1,87 per mijl (¤1,08 per kilometer).
Een rit van 1,9 mijl (3,06 km) in 11 minuten kostte $7,09 (¤2,32 per kilometer).
In Phoenix werd een rit van hotel naar luchthaven (afstand niet gespecificeerd) gemeld voor $27, vergeleken met $50 voor Uber, wat suggereert dat Waymo in sommige gevallen goedkoper kan zijn.
Vergelijking met Cybercab:
Terwijl de geschatte operationele kosten van de Tesla Cybercab rond de ¤0,12 per kilometer liggen (exclusief winstmarge), zijn de kosten van Waymo aanzienlijk hoger, variërend van ¤1,08 tot ¤6,82 per kilometer, afhankelijk van de ritlengte en locatie. Dit verschil komt vooral doordat Waymo gebruikmaakt van duurdere hardware (zoals lidar-systemen, kosten per voertuig rond de $150.000-$300.000) en nog geen schaalvoordelen heeft bereikt. Tesla’s Cybercab daarentegen is ontworpen om kosten te minimaliseren door geen stuur of pedalen te hebben en te vertrouwen op camera-gebaseerde autonomie, wat de productiekosten verlaagt.
Conclusie:
Waymo’s kosten per kilometer liggen tussen ¤1,08 en ¤6,82, met korte ritten die relatief duurder zijn. De Cybercab zal waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper zijn, met een geschatte ritprijs van ¤0,50 tot ¤1,00 per kilometer, hoewel dit speculatief is totdat Tesla officiële prijzen publiceert. Voor de meest actuele Waymo-tarieven kun je een schatting krijgen via de Waymo One-app door je pick-up- en bestemmingslocatie in te voeren.
Let op: Prijzen kunnen variëren door factoren zoals piekuren, toeslagen (bijv. luchthaventoegang) en lokale regelgeving. Waymo’s tarieven zijn vaak vergelijkbaar met of iets hoger dan Uber en Lyft, maar kunnen goedkoper zijn als je geen fooi hoeft te geven.
Zonde van al die waymo auto's die gesloopt zijn door de anti-Trump brigade, drijft de prijzen vast weer omhoog.
Nope, vakbonden zijn er voor de werknemer.quote:Op zondag 15 juni 2025 20:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet waar. Zoals gezegd: vakbonden zijn er primair voor zichzelf. Net als Greenpeace niet meer draait om het milieu.
Dat is bijzaak. Als je die Cybercab inzet als taxi op een locatie waar het gemiddelde kilometertarief 12 dollar kost, dan ben je wel heel dom als je dat voor 12 cent gaat doen.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Terwijl de geschatte operationele kosten van de Tesla Cybercab rond de ¤0,12 per kilometer liggen
Geschat door wie?
Klopt, maar met een tientje druk je de concurrentie eruit, terwijl je nog winst maakt.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is bijzaak. Als je die Cybercab inzet als taxi op een locatie waar het gemiddelde kilometertarief 12 dollar kost, dan ben je wel heel dom als je dat voor 12 cent gaat doen.
Je denkt toch niet dat als je mij woorden in de mond gaat leggen dat dat een goede start is voor een normale conversatie?quote:Op zondag 15 juni 2025 20:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Voor enige onderbouwing moeten we ook niet meer bij jou zijn.
Dat inderdaad.quote:Op zondag 15 juni 2025 20:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Slecht voor de winstmaximalisatie, en daar gaat het tenslotte om.
Je hebt allerlei overheadkosten, zoals reinigen van de wagens onderhoud, afschrijving, stalling, bewaking, reparaties, tele operators, etc.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ok. Misschien nog even voor de volledigheid. Stel, de Cybercab rolt straks voor 20.000 dollar van de lopende band af. In de paar steden waar die dingen zonder toezicht mogen rondrijden verkopen ze er een miljoen. Want, gratis geld.
Nou zijn er natuurlijk in de stad bij lange na niet zoveel parkeerplaatsen en daar moet je allemaal voor betalen. Dus zou je ze dan buiten de stad, bij de winkelcentra en sporthallen neer moeten zetten. Wat de uitbaters niet leuk gaan vinden.
Maar goed, dan bel je Tesla op, die daarin bemiddelt en die gaan een Cybercab voor je laten komen. Zouden ze er dan 1 selecteren die eerst een kwartier moet rijden, of die aan het laden is, omdat die aan de beurt zijn? Of gewoon de dichtstbijzijnde? Dus je moet die Cybercabs allemaal continu door het centrum laten rijden, met af en toe een laadpauze, in de hoop dat zij het dichtste bij zijn als er iemand 1 bestelt. Kortom, ga lopen want al het verkeer staat stil.
Daarom is een zelfrijdende taxi nutteloos. Pak gewoon het OV, of ga fietsen.
Je hebt ons vaak genoeg uitgelegd, dat de enige correcte waardering van een bedrijf of ondernemer is hoeveel geld ze maken. Daarom is Musk de slimste en de beste: zijn bedrijf heeft de hoogste beurswaarde. En zonder hype moet je het dan van de winstmaximalisatie hebben. Bijvoorbeeld voor bedrijven die nog dividend uitkeren.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat als je mij woorden in de mond gaat leggen dat dat een goede start is voor een normale conversatie?
Iedereen met twee werkende hersencellen kan prima lezen hoe ik eea zie. Hoef je het niet mee eens te zien, maar als je alleen maar stropopargumenten hebt, dan heb ik waarschijnlijk de spijker op de kop geslagen.
Ja, en die auto rijd niet continu betaalde kilometers, zeker als de concurrentie groot is. En er zijn wel al opladers waar je de auto alleen boven moet zetten, maar die zijn nog in het experimentele stadium. Dus je moet eigenlijk al die dingen die je noemt uit gaan besteden aan een bedrijf, die tussen de ritten door al die dingen door mensen laat uitvoeren. Zoals het inpluggen van de auto en hem even controleren en schoonmaken.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt allerlei overheadkosten, zoals reinigen van de wagens onderhoud, afschrijving, stalling, bewaking, reparaties, tele operators, etc.
quote:Op zondag 15 juni 2025 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is bijzaak. Als je die Cybercab inzet als taxi op een locatie waar het gemiddelde kilometertarief 12 dollar kost, dan ben je wel heel dom als je dat voor 12 cent gaat doen.
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar met een tientje druk je de concurrentie eruit, terwijl je nog winst maakt.
Maar 12 cent is absoluut niet realistisch.
En wat zijn de operationele kosten van een Waymo? Heb je het dan over die luxe Jaguars met hun dure lidar, of het nieuwe model met van die lidars van 1000 dollar per stuk?quote:Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[..]
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.
Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
Je snapt zelf hopelijk wèl dat zo'n taxirit qua kosten meer dan 12 cent per kilometer kost.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[..]
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.
Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
Ze zijn echter aangesteld om te zorgen voor rendement. Beetje goede sier maken met andermans geld.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
Stel je voor dat werknemers verenigd zijn en betere arbeidsvoorwaarden willen.
Tha horror.
En dus FUD verspreiden over vakbonden.
Gelukkig trapt het Zweedse pensioenfonds daar niet in een nemen ze een ethische beslissing.
Je bent wederom mij woorden in de mond aan het leggen.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt ons vaak genoeg uitgelegd, dat de enige correcte waardering van een bedrijf of ondernemer is hoeveel geld ze maken. Daarom is Musk de slimste en de beste: zijn bedrijf heeft de hoogste beurswaarde. En zonder hype moet je het dan van de winstmaximalisatie hebben. Bijvoorbeeld voor bedrijven die nog dividend uitkeren.
Je hebt gelijk. Ik heb er even over na zitten denken en alhoewel je er van uit gaat dat iedereen dat begrijpt, laat je dat vooral vaak doorschemeren. Ik kan me niet herinneren dat je dat uitgebreid hebt zitten uitleggen.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent wederom mij woorden in de mond aan het leggen.
Ga ik niet in mee.
Ik heb helemaal niets tegen Lidar, maar softwarematig loopt Elon voor op welk bedrijf dan ook met Lidar.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
En hier dan speciaal voor VEM en baard:
(Ok, dat is niet specifiek voor LiDAR.)
Volgens Musk kwam het onterecht remmen door de radars en kun je geen twee soorten sensors met elkaar combineren. Dus LiDAR was niet alleen duur en onnodig, maar maakte de zaak ook gevaarlijker.quote:Op zondag 15 juni 2025 23:14 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niets tegen Lidar, maar softwarematig loopt Elon voor op welk bedrijf dan ook met Lidar.
Als Elon straks lasers in zijn huidige camera systeem stopt heb je beste van beide werelden, terwijl meeste merken nog aan het prutsen zijn om infotainment op meer dan 24fps te laten lopen.
Als Tesla haar software in pakketten naar andere autobedrijven zou verkopen inclusief FSD wanneer het toegelaten is zullen vele merken wss instappen. Alleen de Tesla app al op Mobiel is ongeëvenaard.
Dan heb je het niet begrepen.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze zijn echter aangesteld om te zorgen voor rendement. Beetje goede sier maken met andermans geld.
Over ethiek gesproken.
Iedereen die wel eens wat met real time beeldherkenning heeft gedaan weet dat 1 van de eerste stappen die je doet is terugschalen naar resolutie en zwart wit, omdat dat doorgaans meer dan genoeg is om zaken te herkennen.quote:Op zondag 15 juni 2025 23:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens Musk kwam het onterecht remmen door de radars en kun je geen twee soorten sensors met elkaar combineren. Dus LiDAR was niet alleen duur en onnodig, maar maakte de zaak ook gevaarlijker.
Alhoewel ik er sterk aan twijfel dat je met LiDAR meer computer power nodig hebt om een simulatie van de omgeving te maken dan met camera's. De beelden die je ziet zijn niet in kleur, maar hebben wel automatisch diepte. Je hoeft niet heel veel werk te doen om dingen die je op de camera's ziet te herkennen, zodat je kunt inschatten hoe ver weg ze zijn. Je ziet rechtstreeks de afstanden. Het werkt net zoals dit:
[ afbeelding ]
Een laser afstandsmeter. Maar dan een hele snelle, die er een heel beeld van maakt. En ja, dat is extreme high-tech.
Het probleem is dat je beide kant op overdrijft.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[..]
Feit is wel dat Waymo duurder is dan Uber en Lyft. Dus je zou zeggen dat er voldoende ruimte is om ze op prijs uit de markt te kunnen concurreren.quote:Op maandag 16 juni 2025 07:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het probleem is dat je beide kant op overdrijft.
Je komt niet met een realistisch beeld van de kosten.
Ja. Alhoewel dat meer een kwestie is van computer power (AI nodes). Als je net zo makkelijk die beelden door een AI kon halen in kleur (3 keer zoveel nodes) en op hoge resolutie (veel meer nodes) dan zouden ze dat waarschijnlijk wel doen.quote:Op maandag 16 juni 2025 07:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Iedereen die wel eens wat met real time beeldherkenning heeft gedaan weet dat 1 van de eerste stappen die je doet is terugschalen naar resolutie en zwart wit, omdat dat doorgaans meer dan genoeg is om zaken te herkennen.
Waarom solliciteer je niet bij Tesla of een van de concurrenten? Ik bedoel, als jij het allemaal echt beter weet...quote:Op maandag 16 juni 2025 08:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja. Alhoewel dat meer een kwestie is van computer power (AI nodes). Als je net zo makkelijk die beelden door een AI kon halen in kleur (3 keer zoveel nodes) en op hoge resolutie (veel meer nodes) dan zouden ze dat waarschijnlijk wel doen.
Dan kun je bijvoorbeeld met 2 camera's ook stereoscopie doen en de afstanden berekenen door de beelden met elkaar te vergelijken. Nu moet je dus eerst het beeld gaan analyseren, bepalen wat de statische achtergrond is, wat de mobiele objecten zijn en die vergelijken met voorbeeldjes uit de trainingsdata, waarvan je dan kunt opzoeken hoe groot die zijn, waarna je kunt inschatten hoe ver weg ze zijn.
Of gewoon een LiDAR gebruiken, die heeft waarschijnlijk een betere resolutie dan het beeldmateriaal dat je in de AI stopt. En daar kun je een 3D wireframe van maken, op dezelfde manier als ze vereenvoudigde modellen berekenen die verder weg zijn (Level Of Detail). Waarna je veel kunt doen met dezelfde technieken die we gebruiken om het beeld van een computerspelletje te genereren. Maar dan andersom, natuurlijk.
Dan hoeft de AI zich alleen nog met het verkeer (de MOB's) en de verkeersborden te bemoeien. Als het in dat geval nog zinvol is een AI te gebruiken. Uit zoveel driehoekjes bestaat het wireframe van de omgeving toch niet, dus je kunt ze sorteren en er bollen of rechthoeken omheen maken voor het detecteren van "botsingen". Net als in een videospelletje. Dan is het een echte FPS, of simulatie.
Die nieuwe Waymo gaat niet duurder zijn dan een Cybercab. Het gaat er maar om of je eerst de omgeving gaat digitaliseren (wat Tesla in Austin ook heeft gedaan) en of je menselijke "backup" bestuurders nodig hebt (die Tesla in Austin ook gebruikt, net zoals op "We, Robot").quote:Op maandag 16 juni 2025 08:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Feit is wel dat Waymo duurder is dan Uber en Lyft. Dus je zou zeggen dat er voldoende ruimte is om ze op prijs uit de markt te kunnen concurreren.
Omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is? Er zijn genoeg mensen die het ook begrijpen en je hetzelfde verhaal vertellen. Ik ben ook niet verblind door alle Tesla hype.quote:Op maandag 16 juni 2025 08:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom solliciteer je niet bij Tesla of een van de concurrenten? Ik bedoel, als jij het allemaal echt beter weet...
Klopt, maar vind jij 0,12 een realistisch bedrag per kilometer?quote:Op maandag 16 juni 2025 08:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Feit is wel dat Waymo duurder is dan Uber en Lyft. Dus je zou zeggen dat er voldoende ruimte is om ze op prijs uit de markt te kunnen concurreren.
Yup, iemand die niet wegschrikt van je eindeloze beschermingsdrift richting Tesla.quote:Op maandag 16 juni 2025 08:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik was even vergeten met wie ik in gesprek was...
Dus je solliciteert NIET bij Tesla omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is?quote:Op maandag 16 juni 2025 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is? Er zijn genoeg mensen die het ook begrijpen en je hetzelfde verhaal vertellen. Ik ben ook niet verblind door alle Tesla hype.
Zoals ik al zei, weet ik goed hoe de techniek werkt. Daarmee maak je mij niet gek.
Vertel, wat zijn de prijzen?quote:Op maandag 16 juni 2025 08:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die nieuwe Waymo gaat niet duurder zijn dan een Cybercab.
Jouw stelling dat je het zo geweldig weet wordt niet echt waargemaakt, dus daar schiet ik verder niets mee op.quote:Op maandag 16 juni 2025 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is? Er zijn genoeg mensen die het ook begrijpen en je hetzelfde verhaal vertellen. Ik ben ook niet verblind door alle Tesla hype.
Zoals ik al zei, weet ik goed hoe de techniek werkt. Daarmee maak je mij niet gek.
Nee.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar vind jij 0,12 een realistisch bedrag per kilometer?
Mijn mening over vakbonden staat volledig los van Tesla. Kennelijk is dat iets wat jij niet los van elkaar kan zien.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, iemand die niet wegschrikt van je eindeloze beschermingsdrift richting Tesla.
Sollicitatie bij Tesla voor tech specialist.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus je solliciteert NIET bij Tesla omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is?
Ja. Dat zal het zijn.
Ach, zeur niet. Waarom denk je dat alle andere autofabrikanten het totaal anders doen? Omdat die allemaal veel stommer zijn dan die geniale Musk van je?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw stelling dat je het zo geweldig weet wordt niet echt waargemaakt, dus daar schiet ik verder niets mee op.
En jouw stelling dat eigenlijk iedereen met een beetje verstand weet dat het zo is gaat dus uit van dat ze bij Tesla allemaal achterlijk zijn. Ook dat is wat vergezocht.
Lees de volgende keer de link met de onderbouwing. Daar is die voor.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vertel, wat zijn de prijzen?
Of is dit gewoon weer een van de vele losse flodders?
Ik zie het zo: Tesla schendt kennelijk het vakbondsrecht in de VS, wat voor een Zweeds pensioenfonds reden is om de aandelen Tesla te verkopen.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mijn mening over vakbonden staat volledig los van Tesla. Kennelijk is dat iets wat jij niet los van elkaar kan zien.
.
Ja, dus zo ongeveer de enige plek waar je flink interessant kunt doen is op internet, want in de echte (werkende) wereld maak je geen schijn van kans.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sollicitatie bij Tesla voor tech specialist.
Leeftijd: 59.
Hoogste opleiding: Mavo.
Werkervaring met 3D of AI: nee.
Werkverleden van de laatste 5 jaar: 3 jaar gewerkt, 2 werkloos geweest.
En die HR medewerkers weten nog minder van techniek dan jij, baard of VEM, dus als ze de sollicitatie niet meteen weggooien, laten ze die aan elkaar zien om eens hard te lachen.
Had je verder nog spatjes? Wees eens een echte kerel en vraag het na bij iemand anders met verstand van de techniek, in plaats van de loze praatjes van Musk klakkeloos te geloven.
Bij ons zou je wel aangenomen worden.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En die HR medewerkers weten nog minder van techniek dan jij, baard of VEM, dus als ze de sollicitatie niet meteen weggooien, laten ze die aan elkaar zien om eens hard te lachen.
Had je verder nog spatjes? Wees eens een echte kerel en vraag het na bij iemand anders met verstand van de techniek, in plaats van de loze praatjes van Musk klakkeloos te geloven.
In Midden/Zuid Limburg? Ik ben wel geïnteresseerd.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij ons zou je wel aangenomen worden.
Maar we zijn ook erg DEI.
Zonder relevante werkervaring stroom je in bij het opleidingstraject, en daar vindt de uiteindelijke schifting plaats.
Nee, in het hoge noorden, financiële dienstverlening.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In Midden/Zuid Limburg? Ik ben wel geïnteresseerd.
Ik ben autodidact. Het is allemaal niet zo moeilijk. Als ik het niet weet, zoek ik het uit en ga ik er mee experimenteren. Dus ik pik alles heel snel op. Maar ik moet het hebben van aanbevelingen door techneuten. Want ja, de meeste mensen denken nou eenmaal dat als je er geen papiertje voor hebt en het niet al minstens vijf jaar hebt gedaan voor een top bedrijf op dat gebied, dan kun je het niet. Vooral HR medewerkers. Dus zit ik sinds ieder bedrijf een HR afdeling heeft meestal thuis.
Het blijft grappig dat jij denkt dat anderen altijd minder weten dan jij terwijl jij een 12 ambachten, 13 ongelukken verleden hebt.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bent op de hoogte dat Tesla verder is dan de rest?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ach, zeur niet. Waarom denk je dat alle andere autofabrikanten het totaal anders doen? Omdat die allemaal veel stommer zijn dan die geniale Musk van je?
Musk heeft gewoon maar een paar ideeën en alles moet op zijn manier. Soms zit er wat goeds tussen, maar voor het grootste deel is het onzin.
Je bedoelt de aannames? Ja, koop ik niets voor.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Lees de volgende keer de link met de onderbouwing. Daar is die voor.
Ik reageerde op het woord vakbondsrechten, weet je nog?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie het zo: Tesla schendt kennelijk het vakbondsrecht in de VS, wat voor een Zweeds pensioenfonds reden is om de aandelen Tesla te verkopen.
Vem kraakt vervolgens de vakbonden en het pensioenfonds af,wat een voorspelbare reactie is.
Hear, hear.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus zo ongeveer de enige plek waar je flink interessant kunt doen is op internet, want in de echte (werkende) wereld maak je geen schijn van kans.
Wat wel interessant is, want ze zeggen altijd dat ervaring veel zwaarder telt dan papiertjes. Maar schijnbaar wordt het ontbreken van een papiertje naar voren geschoven als excuus om het vooral niet te hoeven doen. Met je spatjes.
En maar lullen hoe goed je alles weet, en ondertussen is er niemand in het werkende leven die ook maar iéts relevants ziet in je borstklopperij, maar uiteraard ligt dát aan alles en iedereen, en zeker niet aan jou.
Een goed idee is een goed idee als het een goed idee is, onafhankelijk van wie het komt, papiertje of geen papiertje. Nou, met jouw zelfverklaarde genialiteit kun je schijnbaar van afstand inschatten wat goed gaat, wat niet, wat ze beter zouden kunnen doen, etc etc. maar je komt niet verder dan hier roeptoeteren.
Je bent 59, kennelijk. Wat heb je de afgelopen 40 jaar dan gedaan?quote:Op maandag 16 juni 2025 11:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In Midden/Zuid Limburg? Ik ben wel geïnteresseerd.
Ik ben autodidact. Het is allemaal niet zo moeilijk. Als ik het niet weet, zoek ik het uit en ga ik er mee experimenteren. Dus ik pik alles heel snel op. Maar ik moet het hebben van aanbevelingen door techneuten. Want ja, de meeste mensen denken nou eenmaal dat als je er geen papiertje voor hebt en het niet al minstens vijf jaar hebt gedaan voor een top bedrijf op dat gebied, dan kun je het niet. Vooral HR medewerkers. Dus zit ik sinds ieder bedrijf een HR afdeling heeft meestal thuis.
De meeste mensen weten zelf niet hoe het werkt, dus geloven ze de persoon die ze vertelt wat ze willen horen. En als die het uiteindelijk toch niet waarmaakt, zoeken ze een nieuwe verlosser om in te geloven. En of dat dan een Musk, een Trump of een Wilders is, maakt allemaal maar weinig verschil. Ze willen graag opgelicht worden.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent op de hoogte dat Tesla verder is dan de rest?
Leren hoe de wereld in elkaar zit. Tot in detail. Een moeilijke jeugd gehad. Altijd de beste op school in de exacte vakken. Elektronica. Zelf van transistors en chipjes een computer maken en die dingen programmeren. Computers zijn leuk door hun hoge abstractieniveau. Projecten bedenken en uitvoeren.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent 59, kennelijk. Wat heb je de afgelopen 40 jaar dan gedaan?
Dat bepaal jij niet.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik reageerde op het woord vakbondsrechten, weet je nog?
Werknemersrechten: prima. Maar vakbonden hoeven niet beschermd te worden. Bovendien: als Tesla daadwerkelijk over de schreef zou zijn gegaan, waar is de veroordeling dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prima als jij over jezelf wil gaan lullen, maar maak daar dan een apart topic voor ajb.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik ben al een hele tijd gestopt met het kijken naar films, omdat ik me er snel aan zit te ergeren als er dingen gebeuren die nergens op slaan. Waar veel films van aan elkaar hangen. Hoe beter je weet hoe de wereld werkt, hoe moeilijker het is om je ongeloof de hele tijd opzij te zetten. Marketing gaat er ook van uit, dat je mensen veel wijs kunnen maken zolang ze maar niet weten hoe het werkt. En wie heeft er tijd en zin om dat allemaal uit te zoeken?
De meeste beslissingen worden op het gevoel genomen en met logica verdedigd. Het is dan de truc om er zijdelingse dingen bij te slepen die het aannemelijker maken zonder op de kern van de zaak in te gaan. En er veel met anderen over praten. De bevestiging door herhaling. Zo verkopen ze het aan zichzelf.
Als ze toch inzien dat het een illusie was, moet de ontgoocheling verwerkt worden. Eerst door ontkenning, dan woede, dan het terugvechten, vervolgens de depressie en uiteindelijk de acceptatie. In dat tweede stadium gaan ze zich afreageren op de brenger van het slechte nieuws. Zoals ze in het Engels zeggen: "shoot the messenger!"
Vooral als ze struikelen over het terugvechten, omdat ze zich er dan zelf in moeten verdiepen om met argumenten te komen, wat het moeilijk maakt om er blindelings in te blijven geloven. Vandaar dat het meestal bij anekdotes en vergelijkingen blijft.
Kortom, hoe minder je nadenkt over dingen, hoe gezelliger je leven is. Met af en toe een flinke domper.
Begrijpend lezen is ook een kunst. Ik ben drie keer overnieuw begonnen om het zo op te schrijven dat jullie niet meteen kwaad werden.quote:Op maandag 16 juni 2025 16:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Prima als jij over jezelf wil gaan lullen, maar maak daar dan een apart topic voor ajb.
Het komt maar niet binnen bij je. Jij claimt meer van techniek te weten dan anderen in de discussie. Je gebruikt dus een autoriteitsargument. Nou is dat zelden een goede zet, maar komende van jou is het gewoon lachwekkend.quote:Op maandag 16 juni 2025 17:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is ook een kunst. Ik ben drie keer overnieuw begonnen om het zo op te schrijven dat jullie niet meteen kwaad werden.
En wie is er begonnen met mij zwart te maken?
Bullshit. Ik zit alles net gedetailleerd uit te leggen en kom met onderbouwing. Ik verschaf een handleiding, zogezegd.quote:Op maandag 16 juni 2025 18:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het komt maar niet binnen bij je. Jij claimt meer van techniek te weten dan anderen in de discussie. Je gebruikt dus een autoriteitsargument. Nou is dat zelden een goede zet, maar komende van jou is het gewoon lachwekkend.
Hou daar dus gewoon mee op. Het is niet zo omdat jij het zegt.
https://www.wfmz.com/news(...)57-da80f9596103.htmlquote:SINKING SPRING BORO., Pa. - Western Berks Fire Commissioner Jared Renshaw said a Tesla was in self-driving mode when it made a left at a railroad crossing.
He said it happened on South Hull Street in Sinking Spring around 5:30 a.m. Saturday.
"Went down the tracks approximately 40-50 feet. They all exited the vehicle, got their belongings out," said Commissioner Renshaw.
Mag ik je daar aan houden?quote:Op maandag 16 juni 2025 18:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik post nog inhoudelijke en technische dingen als ik daar zin in heb en verder zoek je het maar uit.
Dat soort berichten kom je regelmatig tegen maar het is dan altijd AP, geen FSD en pas echt gebeurd als Tesla de data vrijgeeft, volgens de supporters.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:05 schreef Wantie het volgende:
Tesla Model 3 slaat in unsupervised FSD linksaf op een spoorwegovergang en botst tegen een trein.
De inzittenden konden op tijd het voertuig verlaten.
[..]
https://www.wfmz.com/news(...)57-da80f9596103.html
Unsupervised FSD is nog niet beschikbaar.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:05 schreef Wantie het volgende:
Tesla Model 3 slaat in unsupervised FSD linksaf op een spoorwegovergang en botst tegen een trein.
De inzittenden konden op tijd het voertuig verlaten.
[..]
https://www.wfmz.com/news(...)57-da80f9596103.html
Onzin. Recent nog bij die idioot die zelf zijn auto naar links stuurde en over de kop ging, is bewezen dat de bestuurder de auto zelf naar links heeft gestuurd en de Tesla de tegemoetkomende auto heeft ontweken (waarmee waarschijnlijk meerdere levens zijn gered).quote:Op maandag 16 juni 2025 19:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat soort berichten kom je regelmatig tegen maar het is dan altijd AP, geen FSD en pas echt gebeurd als Tesla de data vrijgeeft, volgens de supporters.
Klopt die moeten ook uitkijken als ze oversteken. Hoe kan je als kind nou meerdere keren de fout ingaan.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:36 schreef Wantie het volgende:
https://vimeo.com/1093108701/2fd4e51b61?share=copy
Nieuwste model Y met FSD rijdt in de demonstratie stelselmatig een overstekend kind bij een schoolbus plat...
Tesla rijdt minstens 15kmh lijkt eerder op 25.quote:Een auto die 15 km/u rijdt, heeft ongeveer 5,5 meter nodig om volledig tot stilstand te komen, uitgaande van een reactietijd van 1 seconde en een remvertraging van 6,5 m/s² op droog asfalt. Dit kan variëren afhankelijk van factoren zoals:
Wegcondities (nat wegdek verlaagt de remvertraging, bijv. naar 4 m/s², wat de remweg verlengt).
Type auto (sportauto's remmen sneller dan zware voertuigen).
Reactietijd van de bestuurder (oudere bestuurders of afleiding kan dit verlengen).
https://insideevs.com/new(...)-fsd-test-kid-dummy/quote:Op maandag 16 juni 2025 19:36 schreef Wantie het volgende:
https://vimeo.com/1093108701/2fd4e51b61?share=copy
Nieuwste model Y met FSD rijdt in de demonstratie stelselmatig een overstekend kind bij een schoolbus plat...
Ik krijg meer en meer het idee dat dit helemaal niet zo veel met Musk en/of Tesla zelf van doen heeft. Of beter gezegd; helemaal niet. Dat is gewoon het kapstokje.quote:
De auto sloeg linksaf op een spoorwegovergang.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Unsupervised FSD is nog niet beschikbaar.
Bladiebla.quote:Hou ajb op met liegen en dit soort idiote berichten waarvan een kleuter kan zien dat er niets van klopt.
Een uitleg van de techniek en toepassing is niet gewenst?quote:Op maandag 16 juni 2025 19:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik krijg meer en meer het idee dat dit helemaal niet zo veel met Musk en/of Tesla zelf van doen heeft. Of beter gezegd; helemaal niet. Dat is gewoon het kapstokje.
Daar doelde ik niet op, maar slim als je bent had je dat heus wel door.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Een uitleg van de techniek en toepassing is niet gewenst?
Nou, leg het me dan eens uit.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar doelde ik niet op, maar slim als je bent had je dat heus wel door.
Het lijkt me vrij duidelijk, zéker voor iemand die álles snapt én beter weet.quote:
Ah, gaan we zo beginnen. Laat dan maar.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het lijkt me vrij duidelijk, zéker voor iemand die álles snapt én beter weet.
Dat is niet meer dan de oogst van hetgeen je zelf zaait. Dat is niet 'beginnen', dat is wat je al heel lang laat zien. Jij weet álles beter en je snapt vrijwel alles, volgens je eigen zeggen...behalve als het niet zo goed uitkomt, dan valt het ineens wel mee met dat snappen en/of het ligt aan anderen.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, gaan we zo beginnen. Laat dan maar.
Dit kennen we allemaal allang, ben ik mee opgegroeid namelijk. In counter strike 1.6 had je al cheats die eigenlijk hetzelfde werken met ESP.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
Een (erg) technische uitleg over hoe Unreal Engine van een hoop kleine driehoekjes, zoals je krijgt bij een LiDAR een verzameling grote objecten maakt. Het laatste stukje (culling) werkt dan natuurlijk net andersom. En het ontbreken van een ZBuffer is het grootste probleem bij Tesla.
Nou is het aantal driehoekjes bij LiDAR een stuk kleiner dan bij de voorbeelden die hij laat zien, dus zoveel werk is het niet. Het gaat meer on het proces erachter.
Langs een schoolbus met zwaailichten.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:42 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Klopt die moeten ook uitkijken als ze oversteken. Hoe kan je als kind nou meerdere keren de fout ingaan.
Je snapt goed dat geen enkele auto met die snelheid dat kind kan ontwijken?
[..]
Tesla rijdt minstens 15kmh lijkt eerder op 25.
Nou, ik heb er naar gekeken en behalve dat het allebei over 3D graphics gaat, heeft het helemaal niets met elkaar te maken.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:10 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Dit kennen we allemaal allang, ben ik mee opgegroeid namelijk. In counter strike 1.6 had je al cheats die eigenlijk hetzelfde werken met ESP.
Is ook weer een gevalletje shoot the messenger.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
https://insideevs.com/new(...)-fsd-test-kid-dummy/
Lidar is leuk en inderdaad al erg oude techniek, vergt enorme datastromen en computing power. Hebben moeite met veel meer situaties herkennen dan het Tesla neural netwerk.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou, ik heb er naar gekeken en behalve dat het allebei over 3D graphics gaat, heeft het helemaal niets met elkaar te maken.
Tesla probeert dus LiDAR te evenaren.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Lidar is leuk en inderdaad al erg oude techniek, vergt enorme datastromen en computing power. Hebben moeite met veel meer situaties herkennen dan het Tesla neural netwerk.
Mijn punt is iedereen en zelfs 20 jaar geleden konden ze n.a.v. beelden en sensoren, rasters maken om objecten zoals in games. Zelfs een klein kind kan snappen dat je met lasers een 3d map kan maken van bv een ruimte.
Lidar is goed in afstand meten ja, daarom gebruikt Tesla ook Lidar in testcases om te kijken of hen camera's dezelfde afstanden/informatie ophalen als Lidar.
Oh, wow. De LiDARs die al lang bestaan zijn de snelheidsmeters van de politie, die meten maar 1 punt en vrij langzaam. Dat is hetzelfde als een moderne afstandsmeter, die je tegenwoordig bij de kluswinkel kunt kopen. Ok, die geeft een afstand aan, geen snelheid.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Lidar is leuk en inderdaad al erg oude techniek, vergt enorme datastromen en computing power. Hebben moeite met veel meer situaties herkennen dan het Tesla neural netwerk.
Ok. Laten we zeggen dat die sensors een verschil in afstand van 1 centimeter kunnen detecteren. Dat heeft een goede hobbyafstandsmeter tegenwoordig ook. Licht legt per seconde 300.000.000 meter af, of 30.000.000.000 (dertig miljard) centimeter. Daar het licht de afstand twee keer aflegt, is een centimeter dus een verschil van 0,000.000.000.066 seconde, of 66 picoseconde. Om dat verschil met een computer te meten moet hij extreem snel zijn, dus daar komt een heleboel trucage bij te pas.quote:Mijn punt is iedereen en zelfs 20 jaar geleden konden ze n.a.v. beelden en sensoren, rasters maken om objecten zoals in games. Zelfs een klein kind kan snappen dat je met lasers een 3d map kan maken van bv een ruimte.
Lidar is goed in afstand meten ja, daarom gebruikt Tesla ook Lidar in testcases om te kijken of hen camera's dezelfde afstanden/informatie ophalen als Lidar.
8 jaar geleden deed een of andere pool het al zelf met eigen software, vermoedelijk iemand daarvoor nog vele malen eerder.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Oh, wow. De LiDARs die al lang bestaan zijn de snelheidsmeters van de politie, die meten maar 1 punt en vrij langzaam. Dat is hetzelfde als een moderne afstandsmeter, die je tegenwoordig bij de kluswinkel kunt kopen. Ok, die geeft een afstand aan, geen snelheid.
Het voordeel van een 3D LiDAR is net, dat die maar weinig computing power vereist in vergelijking met een neural netwerk. En dat ze de afstand meten in plaats van de helderheid. Ja, het aantal puntjes dat ze per seconde kunnen verwerken is veel groter dan met camera's, dat is een groot voordeel.
[..]
Ok. Laten we zeggen dat die sensors een verschil in afstand van 1 centimeter kunnen detecteren. Dat heeft een goede hobbyafstandsmeter tegenwoordig ook. Licht legt per seconde 300.000.000 meter af, of 30.000.000.000 (dertig miljard) centimeter. Daar het licht de afstand twee keer aflegt, is een centimeter dus een verschil van 0,000.000.000.066 seconde, of 66 picoseconde. Om dat verschil met een computer te meten moet hij extreem snel zijn, dus daar komt een heleboel trucage bij te pas.
Het idee is misschien al een eeuw oud, maar systemen die daar een mooi 3D plaatje mee kunnen maken zijn er nog niet zo lang.
Indrukwekkend. Ok, een beeld van omgerekend 800 * 800 pixels in een uur tijd, maar heel netjes met zo'n opzet.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:03 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
8 jaar geleden deed een of andere pool het al zelf met eigen software, vermoedelijk iemand daarvoor nog vele malen eerder.
Wat heeft dat met LiDAR te maken? Die gebruikt camera's en een grote en dure computer.quote:Verder hoef je me echt niet dat soort basics te vertellen hoor, geef mij maar 1 bedrijf die het goed kan implementeren.
Als het zelfs in China probleemloos kan navigeren door kleine drukke straatjes kan het in de EU ook wel toegestaan worden.
Waarom wordt Lidar uberhaupt continue aangehaald hier?quote:Op maandag 16 juni 2025 23:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Indrukwekkend. Ok, een beeld van omgerekend 800 * 800 pixels in een uur tijd, maar heel netjes met zo'n opzet.
[..]
Wat heeft dat met LiDAR te maken? Die gebruikt camera's en een grote en dure computer.
Omdat de rest van de auto-industrie LiDAR gebruikt en Tesla een vreemde eend in de vijver is? Die steeds meer tegen de beperkingen van de door hun gekozen oplossing aanlopen? Omdat die veel moeite heeft met afstanden bepalen en dingen ontwijken? Wat de reden is dat de rest LiDAR gebruikt? Die binnenkort ook veel goedkoper zijn dan een systeem met alleen camera's? Omdat de AI GPUs steeds duurder worden?quote:Op maandag 16 juni 2025 23:47 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Waarom wordt Lidar uberhaupt continue aangehaald hier?
Misschien solliciteren bij Tesla Tilburg, kan je ze het wijsmaken. Tot die tijd blijft Tesla innoveren met hen buitenaardse FSD.
Bron?quote:Op maandag 16 juni 2025 23:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Die steeds meer tegen de beperkingen van de door hun gekozen oplossing aanlopen?
Appels met peren vergelijken imho, Waymo is een niche product, beetje kickstarter achtig welke uiteindelijk failliet zal gaan.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat de rest van de auto-industrie LiDAR gebruikt en Tesla een vreemde eend in de vijver is? Die steeds meer tegen de beperkingen van de door hun gekozen oplossing aanlopen? Omdat die veel moeite heeft met afstanden bepalen en dingen ontwijken? Wat de reden is dat de rest LiDAR gebruikt? Die binnenkort ook veel goedkoper zijn dan een systeem met alleen camera's? Omdat de AI GPUs steeds duurder worden?
En natuurlijk omdat ze nu voor hun eerste test hetzelfde doen als Waymo (die al een hele tijd niemand meer in de stoel van de bestuurder vereisen), maar dan zonder LiDAR (of radar). Dus dan kunnen we mooi zien wat er het beste werkt. Nog een weekje wachten.
Of die er klaar voor zijn valt nog te bezien, aangezien Tesla's nog steeds niet volledig unsupervised kunnen rijden. Er zijn nog altijd ingrepen nodig.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 00:34 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken imho, Waymo is een niche product, beetje kickstarter achtig welke uiteindelijk failliet zal gaan.
Tesla's rijden er miljoenen mee rond die klaar zijn voor wanneer de wetgeving aangepast gaat worden, zelfs 12 jaar oude Tesla's ontvangen nog software updates. (Model S)
Als Elon op massa schaal de Cybercab of Model Y's kan laten rijdrijden als Taxi's overal te wereld dat is pas een game changer. Met draadloze oplaadstation's en vol automatische schoonmaak robots!
[ x ]
Mooi he. Dat dit allemaal kan anno 2025 dankzij Musk.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 04:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Of die er klaar voor zijn valt nog te bezien, aangezien Tesla's nog steeds niet volledig unsupervised kunnen rijden. Er zijn nog altijd ingrepen nodig.
Dat wordt opgevangen door teleoperators en geofencing.
Ja, dat er doden vallen door dit misverstandquote:Op dinsdag 17 juni 2025 13:26 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Mooi he. Dat dit allemaal kan anno 2025 dankzij Musk.
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 13:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dat er doden vallen door dit misverstand
Dat is een troost voor ouders wiens kind is doodgereden, doordat de bestuurder van de Tesla kennelijk net als jij dacht dat unsupervised FSD enkel een kwestie van achterlopende wetgeving is?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 14:00 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Denk je dat de nasa zonder al die dode apen, honden en katten naar de maan konden vliegen?
Tja, toch leef jij nog.quote:Niemand maakt het uit, ongelukken gebeuren, er vallen gemiddeld 117 verkeersdoden per dag in USA. Alle onbewezen FSD crashes waar doden vallen zullen sterven voor een goed doel, een veiligere wereld.
Elke Tesla adept zou willen sterven om Elon's goddelijke technologie weer een stapje verder te brengen richting perfectie, in alle overige auto's ben je dood en redt je de mensheid niet. In andere auto's ben je gewoon dood.
Ik zou zeggen begin een rechtszaak tegen ze, want je bent de enige die hier wakker om ligt blijkbaar. Is toch niet jouw probleem? als er daadwerkelijk ongelukken gebeuren dan oordeelt de rechter er over en enige schadevergoedingen worden uitgekeerd. Wat Tesla overigens makkelijk kan.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 15:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is een troost voor ouders wiens kind is doodgereden, doordat de bestuurder van de Tesla kennelijk net als jij dacht dat unsupervised FSD enkel een kwestie van achterlopende wetgeving is?
[..]
Tja, toch leef jij nog.
En nu weten we dus hoe de leider van een sekte zijn volgelingen de dood in kan praten.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 14:00 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Denk je dat de nasa zonder al die dode apen, honden en katten naar de maan konden vliegen?
Niemand maakt het uit, ongelukken gebeuren, er vallen gemiddeld 117 verkeersdoden per dag in USA. Alle onbewezen FSD crashes waar doden vallen zullen sterven voor een goed doel, een veiligere wereld.
Elke Tesla adept zou willen sterven om Elon's goddelijke technologie weer een stapje verder te brengen richting perfectie, in alle overige auto's ben je dood en redt je de mensheid niet. In andere auto's ben je gewoon dood.
Jij vind het een goed idee om alle Tesla adepten op te roepen om Tesla's onder zo extreem mogelijke omstandigheden te gaan testen, tot ze het niet meer na kunnen vertellen?quote:
Hoezo ben ik de enige?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 15:29 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ik zou zeggen begin een rechtszaak tegen ze, want je bent de enige die hier wakker om ligt blijkbaar.
Allemaal bladiebla.quote:Is toch niet jouw probleem? als er daadwerkelijk ongelukken gebeuren dan oordeelt de rechter er over en enige schadevergoedingen worden uitgekeerd. Wat Tesla overigens makkelijk kan.
Snap niet wat voor punt je nu exact probeert te maken, omdat er ergens een keer een dode valt terwijl FSD "aanstaat" gaan ze stoppen of worden ze geboycot? nee zelfs een Hitlah groet volgens jullie kan Tesla niet stoppen.
Vliegtuigen vallen ook wel eens uit de lucht of dat autopilot fouten maakt, gaan we daarom stoppen met vliegen en innoveren? Nu kan ik kinderachtig waymo crash video's vinden of bloopers en posten. Maar ik zou mij dan schamen hoe knullig deze auto's rijden.
Ja, zo gaat dat.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij vind het een goed idee om alle Tesla adepten op te roepen om Tesla's onder zo extreem mogelijke omstandigheden te gaan testen, tot ze het niet meer na kunnen vertellen?
De aanbidding van Tesla en Musk begint hier behoorlijk extreme vormen aan te nemen. En dan vergeet ik nog alle onschuldige buitenstaanders die ook ongevraagd mee mogen helpen met het testen ...
quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij vind het een goed idee om alle Tesla adepten op te roepen om Tesla's onder zo extreem mogelijke omstandigheden te gaan testen, tot ze het niet meer na kunnen vertellen?
De aanbidding van Tesla en Musk begint hier behoorlijk extreme vormen aan te nemen. En dan vergeet ik nog alle onschuldige buitenstaanders die ook ongevraagd mee mogen helpen met het testen ...
Haha een bestuurder kiest er zelf voor om FSD aan te zetten, niet Elon of Tesla. Elke FSD crash is dan ook diegene die achter het stuur zit verantwoordelijk verzekeringstechnisch.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, zo gaat dat.
Kritisch geluid wordt neergesabeld.
Je springt er nogal gretig boven op om een belachelijke uitspraak serieus te nemen zodat je lekker negatief kunt zijn.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat jij en die andere knakker doet is geen kritisch geluid, maar geruchten over onveiligheid van FSD/AP, zelfs als een kleuter kan zien dat het bericht niet kan kloppen, blijven pushen als feiten.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, zo gaat dat.
Kritisch geluid wordt neergesabeld.
Dus voor de goede orde, jij steunt de stelling van Baardmans dat er op dit moment een miljoen Tesla's rond rijden waarmee je veilig unsupervised FSD kunt aanzetten. Alleen de wetgeving ligt nog dwars.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat jij en die andere knakker doet is geen kritisch geluid, maar geruchten over onveiligheid van FSD/AP, zelfs als een kleuter kan zien dat het bericht niet kan kloppen, blijven pushen als feiten.
Zelfs de Story zou zich ervoor schamen.
Je bent weer met een stropop bezig. Mag je helemaal zelf doen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 19:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus voor de goede orde, jij steunt de stelling van Baardmans dat er op dit moment een miljoen Tesla's rond rijden waarmee je veilig unsupervised FSD kunt aanzetten. Alleen de wetgeving ligt nog dwars.
Ik steun die stelling niet.
Al sinds 2023 is aangetoond dat een Tesla het stopsignaal van een schoolbus volledig negeert, en gewoon doorrijdt.
Dat is onlangs nog aangetoond met de nieuwste model Y, de nieuwste FSD, in Austin, onder de aanwezigheid van de pers. Waarbij de Tesla 8 x langs de bus rijdt, en 8 x gewoon doorrijdt.
En 8 x een kind dat de weg op rent plat rijdt.
Wat je bij Tesla fans dan als reactie ziet is dat ze het afdoen als geruchten, FUD, etc.
Geen enkele kritiek op Tesla wordt geaccepteerd.
Tesla is God en Musk zijn profeet, en verkeersslachtoffers als gevolg van oneigenlijk gebruik van AP/FSD nevenschade die bijdraagt aan de ontwikkeling van het systeem....
Geen enkele auto die 10kmh of harder reed kan dat "kind" ontwijken. Kind is in de fout. Als ik de vader was en mijn kind stak zo over kreeg hij na het ongeluk nog een tik van mij.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 19:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus voor de goede orde, jij steunt de stelling van Baardmans dat er op dit moment een miljoen Tesla's rond rijden waarmee je veilig unsupervised FSD kunt aanzetten. Alleen de wetgeving ligt nog dwars.
Ik steun die stelling niet.
Al sinds 2023 is aangetoond dat een Tesla het stopsignaal van een schoolbus volledig negeert, en gewoon doorrijdt.
Dat is onlangs nog aangetoond met de nieuwste model Y, de nieuwste FSD, in Austin, onder de aanwezigheid van de pers. Waarbij de Tesla 8 x langs de bus rijdt, en 8 x gewoon doorrijdt.
En 8 x een kind dat de weg op rent plat rijdt.
Wat je bij Tesla fans dan als reactie ziet is dat ze het afdoen als geruchten, FUD, etc.
Geen enkele kritiek op Tesla wordt geaccepteerd.
Tesla is God en Musk zijn profeet, en verkeersslachtoffers als gevolg van oneigenlijk gebruik van AP/FSD nevenschade die bijdraagt aan de ontwikkeling van het systeem....
De bedoeling van het stopteken op de schoolbus is dat je daar stopt met je auto.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:02 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Geen enkele auto die 10kmh of harder reed kan dat "kind" ontwijken. Kind is in de fout. Als ik de vader was en mijn kind stak zo over kreeg hij na het ongeluk nog een tik van mij.
Ik accepteer je verlies.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 20:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent weer met een stropop bezig. Mag je helemaal zelf doen.
Je kan wel boos worden maar het goddelijke Tesla Neural system leert hier van, dus elke auto moet maar stil staan bij elke schoolbus die ze zien staan? Je moet Tesla's FSD zien als een jong kind dat elke dag bijleert. Continue 24/7 uit verschillende continenten data ontvangt, bug reports krijgt en tips van Tesla bestuurders.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
De bedoeling van het stopteken op de schoolbus is dat je daar stopt met je auto.
De Tesla deed dat 8 x op een rij niet.
Bij supervised FSD heb je altijd nog de bestuurder die dan kan ingrijpen.
Bij unsupervised niet.
En de robottaxi valt onder die laatste categorie.
Daar gaat het om.
Ach, Wantie is grasping at straws, want de data is gewoon duidelijk FSD is veel veiliger dan Waymo met de overbodige Lidar, om maar te zwijgen over een gewone bestuurder.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Je kan wel boos worden maar het goddelijke Tesla Neural system leert hier van, dus elke auto moet maar stil staan bij elke schoolbus die ze zien staan? Je moet Tesla's FSD zien als een jong kind dat elke dag bijleert. Continue 24/7 uit verschillende continenten data ontvangt, bug reports krijgt en tips van Tesla bestuurders.
Nogmaals, elke auto had dat kind geraakt. Maar tof dat ze Elon helpen met de ontwikkeling van het beste systeem wat er bestaat.
Blijkbaar niet, want dit is voor het eerst aangekaart in 2022.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Je kan wel boos worden maar het goddelijke Tesla Neural system leert hier van
Als die het stopteken geeft en rode zwaailichten aan heeft, moet je als automobilist in de VS stoppen.quote:, dus elke auto moet maar stil staan bij elke schoolbus die ze zien staan?
Kennelijk niet, want dan was de Tesla wel gestopt vanwege het stopteken.quote:Je moet Tesla's FSD zien als een jong kind dat elke dag bijleert. Continue 24/7 uit verschillende continenten data ontvangt, bug reports krijgt en tips van Tesla bestuurders.
Dat doen ze niet, want dit wordt al sinds 2022 door de organisatie aangekaart.quote:Nogmaals, elke auto had dat kind geraakt. Maar tof dat ze Elon helpen met de ontwikkeling van het beste systeem wat er bestaat.
Er is nog geen unsupervised FSD volgens jou.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ach, Wantie is grasping at straws, want de data is gewoon duidelijk FSD is veel veiliger dan Waymo met de overbodige Lidar, om maar te zwijgen over een gewone bestuurder.
Waymo is ook niet unsupervised. Dus waarom moeten we appels met peren gaan vergelijken?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er is nog geen unsupervised FSD volgens jou.
Dus je grijpt zelf naar strohalm in een wanhopige poging Tesla te verdedigen.
Wat is je punt nu precies? Zeg eens wat je wil zeggen over Tesla en Elon, misschien lucht dat je hart. Nu is er in eens een kind dood?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, want dit is voor het eerst aangekaart in 2022.
En nog steeds zit deze fout in FSD.
[..]
Als die het stopteken geeft en rode zwaailichten aan heeft, moet je als automobilist in de VS stoppen.
[..]
Kennelijk niet, want dan was de Tesla wel gestopt vanwege het stopteken.
[..]
Dat doen ze niet, want dit wordt al sinds 2022 door de organisatie aangekaart.
Ondertussen is er ook al een kind doodgereden bij een schoolbus met zwaailichten en het stopteken.
Ook daar heeft Tesla niets van geleerd, want de nieuwste versie stopt nog steeds niet bij de schoolbus.
Dus wat leert Tesla precies bij?
Tesla begint gelukkig wèl heel voorzichtig met unsupervised FSD in Austin.
Dat geeft in feite al aan dat Tesla zelf ook niet 100% zeker is dat alle Tesla's probleemloos unsupervised kunnen rondrijden.
Wellicht kunnen ze dai voor 98%, maar Musk beloofde zelf dat FSD beter zou zijn dan een menselijke bestuurder.
Dan gaat het excuus niet op dat een bestuurder het kind ook zou raken.
Die bestuurder was sowieso in overtreding, wegens negeren van een stopteken.
Tesla krijgt steeds meer kritiek in de aanloop naar de robottaxi in Austin.quote:For years, Tesla has promised unsupervised self-driving in all its vehicles built since 2016. Musk explicitly said that customers who bought Tesla’s Full Self-Driving package would be able to “go to sleep” at the wheel of their vehicles and wake up in another city.
Now, Musk is claiming that Tesla has “solved” self-driving with its “robotaxi” launch, but it is vastly different from prior promises.
Tesla plans to operate its own small internal fleet of vehicles with dedicated software optimized for a geo-fenced area of Austin and supported by “plenty of teleoperation.” This is a night-and-day difference compared to deploying unsupervised self-driving in customer vehicles, as promised since 2016
Now, Musk is on record saying that Tesla will only launch the service in a limited area in Austin and even avoid certain intersections that Tesla is not sure it can handle:
We will geo‑fence it. It’s not going to take intersections unless we are highly confident it’s going to do well with that intersection. Or it will just take a route around that intersection.
Jij had natuurlijk gehoopt op een lange lijdensweg, voordat de dood inluidde.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:18 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wat is je punt nu precies? Zeg eens wat je wil zeggen over Tesla en Elon, misschien lucht dat je hart. Nu is er in eens een kind dood?![]()
Ja, precies.quote:Jij mag vinden wat je vindt, veranderd er niets aan dat Tesla's op dit moment als warme broodjes over de toonbank gaan. De toekomst is rooskleurig, Tesla's worden dagelijks getest op supervised FSD in Europese steden.
Waar jij Tesla op probeert te raken is een nicheproduct. 90% van de kopers koopt of leased een Tesla vanwege de betrouwbaarheid, kwaliteit op garantie, uitmuntende helpsystemen, beste infotainment systeem en mobiele app die bestaat, beste accupakketten en vrijwel gelijk alle opties vanaf de startprijs.
FSD zal lekker in ontwikkeling blijven, terwijl jij aan de zijlijn boe loopt te roepen en niet denkt in mogelijkheden maar in problemen.
Er racen straks duizenden Tesla's langs je heen met juppen die hen yoga meditatie klasje doen in een Tesla FSD onderweg naar kantoor, in kleermakerszit.![]()
Het laatste waar Elon en Tesla zich druk over maken is kritiek volgens mij, anders hadden ze wel iets aan Elon's positie gedaan.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:19 schreef Wantie het volgende:
Tesla Robotaxi launch is a dangerous game of smoke and mirrors
[..]
Tesla krijgt steeds meer kritiek in de aanloop naar de robottaxi in Austin.
Jij trapte Waymo de grond in vanwege de beperkingen, en nu blijkt Tesla met dezelfde beperkingen te starten.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waymo is ook niet unsupervised. Dus waarom moeten we appels met peren gaan vergelijken?
Ja, precies.quote:Verder komt dit gewoon van Bloomberg ipv het locale suffertje of gekende Tesla haters.
Heb je ook gezien dat Tesla gewoon ondanks dat productie nog niet op niveau is en de goedkopere modellen pas mondjesmaat zijn uitgeleverd wereldwijd, zowel lokaal als mondiaal gewoon de nummer 1 is?
Staat haaks op al jouw shitposts over dat Tesla in de problemen zit.
Nee, ze zijn niet zoals jou...quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:25 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het laatste waar Elon en Tesla zich druk over maken is kritiek volgens mij, anders hadden ze wel iets aan Elon's positie gedaan.
Denk je toen al die Boeing 737 Maxjes naar beneden vielen er geen kritiek was? maar ondertussen stapt iedereen in die kisten.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij had natuurlijk gehoopt op een lange lijdensweg, voordat de dood inluidde.
[..]
Ja, precies.
Er mag geen enkel kritisch geluid te horen zijn.
Zelfs als een kind wordt doodgereden zie je dat als een pluspunt voor Tesla...
Het niveau zakt hier met het uur.
Mondkapje op, met een spuitbus een wolkje verf op de voorruit waar de camera's zitten en je bent er van af.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:38 schreef epicbeardman het volgende:
Wat een raar wereldbeeld hebben jullie, FSD is een product naast de al superieure auto's, die al dagelijks tal van levens redden dankzij autopilot.
Het is in ontwikkeling, zonder dit soort dingen te doen kan je niet ontwikkelen, alsof Waymo geen mensen heeft die kunnen ingrijpen. Reed er laatst 1tje 1000 rondjes op een parkeerterrein zonder dat de passagier hem kon stoppen.
Of reed in een bocht een bezorgrobot aan op het zebrapad.
FSD laat zien dat Cybercab gewoon mogelijk gaat zijn, je wilt toch altijd kunnen controleren of je afwijkende informatie ziet vanuit een soort van Network/Car Operation Centre.
Een ongeluk kan ook gebeuren doordat een dronken passagier zonder Elon's goddelijke FSD/autopilot tegen een geadvanceerde Cybercab aanknalt. Dan kan de Tesla medewerker gelijk de hulpdiensten inzenden met een GPS locatie om de passagiers hulp te bieden.
Denken in mogelijkheden...
Goh, weer een van de gekende Tesla haters die keer op keer op keer fake news verspreid (waaronder die Tesla die over de kop ging, weet je nog).quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nogmaals: het gaat niet om kritiek, het gaat om het feit dat jij alleen maar hoogst onbetrouwbare bronnen hebt. Beetje als een discussie met iemand die zijn bronnen over klimaatverandering haalt van echte klimaatontkenners.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij trapte Waymo de grond in vanwege de beperkingen, en nu blijkt Tesla met dezelfde beperkingen te starten.
Tot zover de superioriteit van FSD.
Dat heeft dus ook een leger tele operators en geofencing nodig, om de veiligheid te kunnen garanderen.
[..]
Ja, precies.
De stoom komt uit je oren bij elk flintertje kritiek op Tesla...
Als ze het voor elkaar krijgen een app te maken waarmee je via je telefoon je auto over kunt nemen, kunnen ze de eigenaar aanstellen als veiligheidschauffeur en is het altijd diens schuld als het fout gaat. Je wordt dan geacht mee te kijken als er iemand jouw auto gebruikt als taxi.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zal je even uit je droom halen, net zoals grote taxi centrales zal ook Cybercab medewerkers hebben die de auto's beheren, controleert en indien noodzakelijk assistentie verlenen aan de passagiers.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als ze het voor elkaar krijgen een app te maken waarmee je via je telefoon je auto over kunt nemen, kunnen ze de eigenaar aanstellen als veiligheidschauffeur en is het altijd diens schuld als het fout gaat. Je wordt dan geacht mee te kijken als er iemand jouw auto gebruikt als taxi.
Het moeilijkste is dan om dat in te voeren zonder de schijn te wekken dat die auto toch niet helemaal zelfstandig kan rijden. Dus misschien kunnen ze dat gaan promoten als een diagnostische app, waarmee je mee kunt kijken als je auto er zonder jouw vandoor is, met dan ook ergens een knopje om de besturing over te nemen.
Ah, ze hebben ook een knop om de pechhulp te bellen als je geen telefoon bij je hebt? Ja, dat kan wel eens handig zijn. Zit er ook een noodrem in? Gaan ze ook tussen de ritten door de auto (indien nodig) reinigen en/of opladen? Hoeveel kost zo'n abonnement per maand?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:17 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ik zal je even uit je droom halen, net zoals grote taxi centrales zal ook Cybercab medewerkers hebben die de auto's beheren, controleert en indien noodzakelijk assistentie verlenen aan de passagiers.
Er zal altijd een hulp knop inzitten of dat je direct met een Tesla medewerker kan spreken. Verder is het rijden natuurlijk wel gewoon autonoom.
Maar stel je voor er is een ongeluk gebeurd op de snelweg, achter je staat een dikke file van 300 auto's en je kan er niet langs omdat er 3 auto's total loss voor je staan.
Dan moet je gewoon hulp kunnen vragen aan de taxi service, welke service dit ook is. Waymo/Cybercab of welke toekomstig bedrijf hierin stapt. Je wil ter alle tijde controle over de wagens.
Zo ver ik weet is een digitalisatie helemaal niet nodig met FSD.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ze hebben ook een knop om de pechhulp te bellen als je geen telefoon bij je hebt? Ja, dat kan wel eens handig zijn. Zit er ook een noodrem in? Gaan ze ook tussen de ritten door de auto (indien nodig) reinigen en/of opladen? Hoeveel kost zo'n abonnement per maand?
Edit: dus je zou dat ook bij Waymo kunnen doen, als die dat aan zouden bieden? Ja, dat klinkt logisch, want die doen tenslotte al jaren hetzelfde.
Komen ze dan ook heel Nederland digitaliseren?
Maar dan heeft zo'n alarmcentrale, met medewerkers die stand-by zitten om in te grijpen ook geen nut.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:49 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Zo ver ik weet is een digitalisatie helemaal niet nodig met FSD.
Meerdere filmpjes van FSD in de jungle op hele enge wegen.
Tesla FSD doesn't go easy on me in the jungle. I go crazy, it goes crazier. | Tesla FSD in China
Ze testen zoals je ziet al supervised in de wereld, het systeem leert en blijft maar leren. Zonder enige digitalisatie van steden.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dan heeft zo'n alarmcentrale, met medewerkers die stand-by zitten om in te grijpen ook geen nut.
Dan moeten ze natuurlijk wel eerst een test opzetten met alleen FSD zonder toezicht, om te laten zien dat het werkt. Want dat doen ze nu niet. En dan moeten ze een locatie vinden waar ze dat mogen doen. Ze doen nu een test binnen een gedigitaliseerde omgeving, rijden niet op de gevaarlijke punten en er zitten medewerkers mee te kijken. Daar kun je ze dan een vergunning voor geven, als er geen ongelukken gebeuren. Niet om zomaar te gaan doen waar ze zin in hebben.
Dat laatste weet je niet.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nogmaals: het gaat niet om kritiek, het gaat om het feit dat jij alleen maar hoogst onbetrouwbare bronnen hebt. Beetje als een discussie met iemand die zijn bronnen over klimaatverandering haalt van echte klimaatontkenners.
Niet serieus te nemen en duidelijk bedoeld om te trollen.
En Tesla start met de beperkingen van Waymo, maar voor Tesla is het het begin. Bij Waymo is het al het maximale. Weet je zelf ook wel.
Dat spreekt elkaar tegen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 00:20 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ze testen zoals je ziet al supervised in de wereld, het systeem leert en blijft maar leren. Zonder enige digitalisatie van steden.
Zo heeft mijn BMW verkeersbord herkenning maar die laat ook niet altijd de juiste snelheid zien, ook bijvoorbeeld na 19:00 niet.
Tesla zal hen neural netwerk gebruiken om adaptief de snelheiden aan te passen, uiteindelijk worden ze de beste bestuurders ter wereld.
Een cybercab zal altijd ondersteuning hebben of een alarmknop ja, stel je voor dat iemand een hartaanval krijgt in een Cybercab of andere autonome dienst. Als hij een lekke band krijgt dan detecteert hij dit waarschijnlijk maar lijkt mij handig dat iemand je kan ondersteunen en gerust stellen dat een gloednieuwe Cybercab al onderweg is om je rit te vervolgen.
En ja ze hebben al schoonmaak robots voor intereur, volgens mij heb ik die op pagina 10 gepost. Ook draadloze systemen waar een Cybercab kan heenrijden als hij low on charge is.
Als Waymo continue scans moet hebben om normaal te kunnen functioneren dan snap ik dat er weinig animo is om hierin te investeren.
Dat inderdaad.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 23:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dan heeft zo'n alarmcentrale, met medewerkers die stand-by zitten om in te grijpen ook geen nut.
Dan moeten ze natuurlijk wel eerst een test opzetten met alleen FSD zonder toezicht, om te laten zien dat het werkt. Want dat doen ze nu niet. En dan moeten ze een locatie vinden waar ze dat mogen doen. Ze doen nu een test binnen een gedigitaliseerde omgeving, rijden niet op de gevaarlijke punten en er zitten medewerkers mee te kijken. Daar kun je ze dan een vergunning voor geven, als er geen ongelukken gebeuren. Niet om zomaar te gaan doen waar ze zin in hebben.
Oh, ja, die ging toen niet over de kop.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Goh, weer een van de gekende Tesla haters die keer op keer op keer fake news verspreid (waaronder die Tesla die over de kop ging, weet je nog).
Dat is geen Tesla he.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 22:28 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Denk je toen al die Boeing 737 Maxjes naar beneden vielen er geen kritiek was?
En die doden zijn een pluspunt?quote:maar ondertussen stapt iedereen in die kisten.Totaal 350 doden.
Nee hoor. De bronnen waarmee jij komt zijn allemaal gekende Tesla haters.quote:Op woensdag 18 juni 2025 05:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat laatste weet je niet.
Verder is bij jou een bron automatisch onbetrouwbaar als die kritisch is tegen Tesla.
Je beperkt dat niet tot mij of Frank, eenieder die hier iets kritisch post krijgt met jou te maken.
Je weet donders goed dat de crux is dat jij beweerde dat het FSD was die de auto de berm in stuurde, terwijl kort daarna bewezen is dat het de bestuurder zelf was die dat deed.quote:Op woensdag 18 juni 2025 06:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, ja, die ging toen niet over de kop.
Dat is ook zo.
Zijn alle mensen die kritisch naar Tesla kijken nu haters? Zijn alle mensen die Tesla en Musk niet verafgoden nu haters? Of is het verschil tussen aanbidden en een objectieve blik gewoon erg groot?quote:Op woensdag 18 juni 2025 08:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. De bronnen waarmee jij komt zijn allemaal gekende Tesla haters.
Jij noemt het kritiek, maar feitelijk zijn het leugens die verspreid worden.
En dan is het van tweeën een: ofwel jij bent zo dom dat je steeds maar weer in die opzichtige leugens trapt (zoals dat Tesla veroordeeld zou zijn tot een schadevergoeding van een half miljard binnen enkele weken na het ongeval, wat gewoonweg niet kan), ofwel je weet best dat het leugens zijn, maar je plaatst ze toch.
Voor iemand die denkt slim te zijn, zijn dit wel hele domme vragen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zijn alle mensen die kritisch naar Tesla kijken nu haters? Zijn alle mensen die Tesla en Musk niet verafgoden nu haters? Of is het verschil tussen aanbidden en een objectieve blik gewoon erg groot?
Ah, vragen stellen is dom en alleen de aanbidders zien de Waarheid. Die hebben het licht gezien.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor iemand die denkt slim te zijn, zijn dit wel hele domme vragen.
Overigens, het zijn per definitie hele domme vragen.
Het is voor de inhoud niet zo relevant of het Tesla haters zijn. Alleen als je steevast bij dit soort bronnen shopt, dan ben je niet geïnteresseerd in de waarheid. Net zo goed als dat je iemand over klimaatverandering niet serieus kan nemen als die alleen maar shopt bij klimaatontkenners en alle andere bronnen links laat liggen.
Doden vallen overal, van op het werk tot aan de vaccinatiestraat. Of foutjes in ziekenhuizen.quote:Op woensdag 18 juni 2025 06:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is geen Tesla he.
Dus dan heb je geen Vem of Beardman die zich haasten om het ongeval te bagatelliseren en Boeing vrij te pleiten, en de nieuwsbronnen de grond in te stampen.
[..]
En die doden zijn een pluspunt?
quote:Relevante informatie over arbeidsomstandigheden bij BYD
Brazilië: Slavernijachtige omstandigheden op bouwplaats (2024)
In december 2024 meldden Braziliaanse autoriteiten dat 163 Chinese bouwvakkers werden gered uit "slavernijachtige omstandigheden" op een bouwplaats van een BYD-fabriek in Camaçari, Brazilië. De arbeiders, ingehuurd door aannemer Jinjiang Construction Brazil, werkten onder vernederende omstandigheden, waaronder:
Sanitaire problemen: Slechts één toilet per 31 werknemers, wat leidde tot lange wachttijden en onmenselijke situaties (werknemers moesten om 4 uur 's ochtends opstaan om naar het toilet te kunnen).
Inbeslagname van paspoorten: Jinjiang Construction confisqueerde de paspoorten van de arbeiders, waardoor hun bewegingsvrijheid werd beperkt.
Looninhouding: 60% van het salaris werd ingehouden, en arbeiders die ontslag namen, moesten hun reis- en retourtickets zelf betalen.
Definitie van slavernijachtige omstandigheden: Volgens de Braziliaanse wet omvatten deze omstandigheden gedwongen arbeid, uitputtende werkuren, vernederende omstandigheden en beperking van bewegingsvrijheid.
Dus, hoe meer doden, hoe veiliger? En hoe zit het met al die aangereden overige verkeersgebruikers? Waar gehakt wordt, vallen spaanders?quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:31 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Doden vallen overal, van op het werk tot aan de vaccinatiestraat. Of foutjes in ziekenhuizen.
Daarom is alles ook zo veilig geworden, door OSHA en andere veiligheidsinspecties.
Daarom zal Tesla's FSD ook het veiligste vervoermiddel ter wereld worden.
Het klinkt misschien gek, maar je kunt tegen zowel de uitwassen van Tesla als BYD zijn. Het 1 sluit het ander niet uit.quote:Bij jouw geliefde chineze automarkers hebben ze netten om de fabrieken zodat ze niet zelfmoord plegen of dit soort zaken:
[..]
Nee, domme vragen stellen is dom.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, vragen stellen is dom en alleen de aanbidders zien de Waarheid. Die hebben het licht gezien.
Uiteraard, niemand kan kritiek hebben op Musk zijn goddelijke creaties.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zijn alle mensen die kritisch naar Tesla kijken nu haters? Zijn alle mensen die Tesla en Musk niet verafgoden nu haters?
Dat inderdaad.quote:Of is het verschil tussen aanbidden en een objectieve blik gewoon erg groot?
Alles ter glorie van de fabrikant hè.quote:Op woensdag 18 juni 2025 09:31 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Doden vallen overal, van op het werk tot aan de vaccinatiestraat. Of foutjes in ziekenhuizen.
Daarom is alles ook zo veilig geworden, door OSHA en andere veiligheidsinspecties.
Daarom zal Tesla's FSD ook het veiligste vervoermiddel ter wereld worden.
Bij jouw geliefde chineze automarkers hebben ze netten om de fabrieken zodat ze niet zelfmoord plegen of dit soort zaken:
[..]
Paar dagen geleden heb ik nog een kritisch verhaal over Musk geplaatst (post #153).quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Uiteraard, niemand kan kritiek hebben op Musk zijn goddelijke creaties.
Zoals gezegd. Dit is geen objectief topic, al niet vanaf het begin,dit is gewoon een topic met een agenda.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Paar dagen geleden heb ik nog een kritisch verhaal over Musk geplaatst (post #153).
Als jij en Frank nu eens gewoon het bij de feiten houden, dan zou dit onderwerp gewoon interessant kunnen zijn. Nu trekken jullie het onderwerp continue in een moddergevecht. Waarschijnlijk omdat jullie daar in het voordeel zijn, maar geloof mij nou maar: er valt niets te winnen met een discussie op het internet.
Jullie verhalen over hoe gevaarlijk FSD is worden niet gestaafd met feiten en de data die wel beschikbaar is wijst op het tegendeel. Daar kun je lang en breed over lullen, maar dat verandert niets.
Net zo goed als al het gelul over dat Tesla in zwaar weer zit gewoonweg niet klopt, laat staan dat het komt doordat Musk zich bemoeid heeft met de politiek in de VS.
Back to reality.
Feit is dat de nieuwste model Y met FSD niet stopt bij een schoolbus die het stopteken voert.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Paar dagen geleden heb ik nog een kritisch verhaal over Musk geplaatst (post #153).
Als jij en Frank nu eens gewoon het bij de feiten houden, dan zou dit onderwerp gewoon interessant kunnen zijn. Nu trekken jullie het onderwerp continue in een moddergevecht. Waarschijnlijk omdat jullie daar in het voordeel zijn, maar geloof mij nou maar: er valt niets te winnen met een discussie op het internet.
Jullie verhalen over hoe gevaarlijk FSD is worden niet gestaafd met feiten en de data die wel beschikbaar is wijst op het tegendeel. Daar kun je lang en breed over lullen, maar dat verandert niets.
Net zo goed als al het gelul over dat Tesla in zwaar weer zit gewoonweg niet klopt, laat staan dat het komt doordat Musk zich bemoeid heeft met de politiek in de VS.
Back to reality.
Ja, specifiek van jou, VEM en baard.quote:Op woensdag 18 juni 2025 12:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zoals gezegd. Dit is geen objectief topic, al niet vanaf het begin,dit is gewoon een topic met een agenda.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |