abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217956859
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 20:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Voor enige onderbouwing moeten we ook niet meer bij jou zijn.
Je denkt toch niet dat als je mij woorden in de mond gaat leggen dat dat een goede start is voor een normale conversatie?

Iedereen met twee werkende hersencellen kan prima lezen hoe ik eea zie. Hoef je het niet mee eens te zien, maar als je alleen maar stropopargumenten hebt, dan heb ik waarschijnlijk de spijker op de kop geslagen.
pi_217956878
Ok. Misschien nog even voor de volledigheid. Stel, de Cybercab rolt straks voor 20.000 dollar van de lopende band af. In de paar steden waar die dingen zonder toezicht mogen rondrijden verkopen ze er een miljoen. Want, gratis geld.

Nou zijn er natuurlijk in de stad bij lange na niet zoveel parkeerplaatsen en daar moet je allemaal voor betalen. Dus zou je ze dan buiten de stad, bij de winkelcentra en sporthallen neer moeten zetten. Wat de uitbaters niet leuk gaan vinden.

Maar goed, dan bel je Tesla op, die daarin bemiddelt en die gaan een Cybercab voor je laten komen. Zouden ze er dan 1 selecteren die eerst een kwartier moet rijden, of die aan het laden is, omdat die aan de beurt zijn? Of gewoon de dichtstbijzijnde? Dus je moet die Cybercabs allemaal continu door het centrum laten rijden, met af en toe een laadpauze, in de hoop dat zij het dichtste bij zijn als er iemand 1 bestelt. Kortom, ga lopen want al het verkeer staat stil.

Daarom is een zelfrijdende taxi nutteloos. Pak gewoon het OV, of ga fietsen.
pi_217956880
Tijd voor wat ontspanning:

Bekijk deze YouTube-video
pi_217957080
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 20:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Slecht voor de winstmaximalisatie, en daar gaat het tenslotte om.
Dat inderdaad.
Stel je voor dat werknemers verenigd zijn en betere arbeidsvoorwaarden willen.
Tha horror.

En dus FUD verspreiden over vakbonden.

Gelukkig trapt het Zweedse pensioenfonds daar niet in een nemen ze een ethische beslissing.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217957139
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ok. Misschien nog even voor de volledigheid. Stel, de Cybercab rolt straks voor 20.000 dollar van de lopende band af. In de paar steden waar die dingen zonder toezicht mogen rondrijden verkopen ze er een miljoen. Want, gratis geld.

Nou zijn er natuurlijk in de stad bij lange na niet zoveel parkeerplaatsen en daar moet je allemaal voor betalen. Dus zou je ze dan buiten de stad, bij de winkelcentra en sporthallen neer moeten zetten. Wat de uitbaters niet leuk gaan vinden.

Maar goed, dan bel je Tesla op, die daarin bemiddelt en die gaan een Cybercab voor je laten komen. Zouden ze er dan 1 selecteren die eerst een kwartier moet rijden, of die aan het laden is, omdat die aan de beurt zijn? Of gewoon de dichtstbijzijnde? Dus je moet die Cybercabs allemaal continu door het centrum laten rijden, met af en toe een laadpauze, in de hoop dat zij het dichtste bij zijn als er iemand 1 bestelt. Kortom, ga lopen want al het verkeer staat stil.

Daarom is een zelfrijdende taxi nutteloos. Pak gewoon het OV, of ga fietsen.
Je hebt allerlei overheadkosten, zoals reinigen van de wagens onderhoud, afschrijving, stalling, bewaking, reparaties, tele operators, etc.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217957157
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je denkt toch niet dat als je mij woorden in de mond gaat leggen dat dat een goede start is voor een normale conversatie?

Iedereen met twee werkende hersencellen kan prima lezen hoe ik eea zie. Hoef je het niet mee eens te zien, maar als je alleen maar stropopargumenten hebt, dan heb ik waarschijnlijk de spijker op de kop geslagen.
Je hebt ons vaak genoeg uitgelegd, dat de enige correcte waardering van een bedrijf of ondernemer is hoeveel geld ze maken. Daarom is Musk de slimste en de beste: zijn bedrijf heeft de hoogste beurswaarde. En zonder hype moet je het dan van de winstmaximalisatie hebben. Bijvoorbeeld voor bedrijven die nog dividend uitkeren.
pi_217957369
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je hebt allerlei overheadkosten, zoals reinigen van de wagens onderhoud, afschrijving, stalling, bewaking, reparaties, tele operators, etc.
Ja, en die auto rijd niet continu betaalde kilometers, zeker als de concurrentie groot is. En er zijn wel al opladers waar je de auto alleen boven moet zetten, maar die zijn nog in het experimentele stadium. Dus je moet eigenlijk al die dingen die je noemt uit gaan besteden aan een bedrijf, die tussen de ritten door al die dingen door mensen laat uitvoeren. Zoals het inpluggen van de auto en hem even controleren en schoonmaken.

Dus je zou er inderdaad wat bestaande taxi's door kunnen vervangen, zoals Waymo ook doet, maar dat iedereen zo'n ding koopt en gaat inzetten als taxi gaat echt niet gebeuren.
pi_217957562
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is bijzaak. Als je die Cybercab inzet als taxi op een locatie waar het gemiddelde kilometertarief 12 dollar kost, dan ben je wel heel dom als je dat voor 12 cent gaat doen.
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, maar met een tientje druk je de concurrentie eruit, terwijl je nog winst maakt.

Maar 12 cent is absoluut niet realistisch.
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.

Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217957635
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[..]
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.

Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
En wat zijn de operationele kosten van een Waymo? Heb je het dan over die luxe Jaguars met hun dure lidar, of het nieuwe model met van die lidars van 1000 dollar per stuk?





Achtergrond.

[ Bericht 8% gewijzigd door SymbolicFrank op 15-06-2025 22:24:58 ]
pi_217957674
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[..]
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.

Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
Je snapt zelf hopelijk wèl dat zo'n taxirit qua kosten meer dan 12 cent per kilometer kost.

Die hele vergelijking raakt kant noch wal.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217957728
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat inderdaad.
Stel je voor dat werknemers verenigd zijn en betere arbeidsvoorwaarden willen.
Tha horror.

En dus FUD verspreiden over vakbonden.

Gelukkig trapt het Zweedse pensioenfonds daar niet in een nemen ze een ethische beslissing.
Ze zijn echter aangesteld om te zorgen voor rendement. Beetje goede sier maken met andermans geld.

Over ethiek gesproken.
pi_217957747
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je hebt ons vaak genoeg uitgelegd, dat de enige correcte waardering van een bedrijf of ondernemer is hoeveel geld ze maken. Daarom is Musk de slimste en de beste: zijn bedrijf heeft de hoogste beurswaarde. En zonder hype moet je het dan van de winstmaximalisatie hebben. Bijvoorbeeld voor bedrijven die nog dividend uitkeren.
Je bent wederom mij woorden in de mond aan het leggen.

Ga ik niet in mee.
pi_217957791
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 22:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je bent wederom mij woorden in de mond aan het leggen.

Ga ik niet in mee.
Je hebt gelijk. Ik heb er even over na zitten denken en alhoewel je er van uit gaat dat iedereen dat begrijpt, laat je dat vooral vaak doorschemeren. Ik kan me niet herinneren dat je dat uitgebreid hebt zitten uitleggen.
pi_217957829
En hier dan speciaal voor VEM en baard:

Bekijk deze YouTube-video

(Ok, dat is niet specifiek voor LiDAR.)
pi_217958177
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 22:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
En hier dan speciaal voor VEM en baard:

(Ok, dat is niet specifiek voor LiDAR.)
Ik heb helemaal niets tegen Lidar, maar softwarematig loopt Elon voor op welk bedrijf dan ook met Lidar.
Als Elon straks lasers in zijn huidige camera systeem stopt heb je beste van beide werelden, terwijl meeste merken nog aan het prutsen zijn om infotainment op meer dan 24fps te laten lopen.

Als Tesla haar software in pakketten naar andere autobedrijven zou verkopen inclusief FSD wanneer het toegelaten is zullen vele merken wss instappen. Alleen de Tesla app al op Mobiel is ongeëvenaard.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217958238
quote:
14s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:14 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Ik heb helemaal niets tegen Lidar, maar softwarematig loopt Elon voor op welk bedrijf dan ook met Lidar.
Als Elon straks lasers in zijn huidige camera systeem stopt heb je beste van beide werelden, terwijl meeste merken nog aan het prutsen zijn om infotainment op meer dan 24fps te laten lopen.

Als Tesla haar software in pakketten naar andere autobedrijven zou verkopen inclusief FSD wanneer het toegelaten is zullen vele merken wss instappen. Alleen de Tesla app al op Mobiel is ongeëvenaard.
Volgens Musk kwam het onterecht remmen door de radars en kun je geen twee soorten sensors met elkaar combineren. Dus LiDAR was niet alleen duur en onnodig, maar maakte de zaak ook gevaarlijker.

Alhoewel ik er sterk aan twijfel dat je met LiDAR meer computer power nodig hebt om een simulatie van de omgeving te maken dan met camera's. De beelden die je ziet zijn niet in kleur, maar hebben wel automatisch diepte. Je hoeft niet heel veel werk te doen om dingen die je op de camera's ziet te herkennen, zodat je kunt inschatten hoe ver weg ze zijn. Je ziet rechtstreeks de afstanden. Het werkt net zoals dit:



Een laser afstandsmeter. Maar dan een hele snelle, die er een heel beeld van maakt. En ja, dat is extreme high-tech.
pi_217958928
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 22:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ze zijn echter aangesteld om te zorgen voor rendement. Beetje goede sier maken met andermans geld.

Over ethiek gesproken.
Dan heb je het niet begrepen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217958948
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 23:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Volgens Musk kwam het onterecht remmen door de radars en kun je geen twee soorten sensors met elkaar combineren. Dus LiDAR was niet alleen duur en onnodig, maar maakte de zaak ook gevaarlijker.

Alhoewel ik er sterk aan twijfel dat je met LiDAR meer computer power nodig hebt om een simulatie van de omgeving te maken dan met camera's. De beelden die je ziet zijn niet in kleur, maar hebben wel automatisch diepte. Je hoeft niet heel veel werk te doen om dingen die je op de camera's ziet te herkennen, zodat je kunt inschatten hoe ver weg ze zijn. Je ziet rechtstreeks de afstanden. Het werkt net zoals dit:

[ afbeelding ]

Een laser afstandsmeter. Maar dan een hele snelle, die er een heel beeld van maakt. En ja, dat is extreme high-tech.
Iedereen die wel eens wat met real time beeldherkenning heeft gedaan weet dat 1 van de eerste stappen die je doet is terugschalen naar resolutie en zwart wit, omdat dat doorgaans meer dan genoeg is om zaken te herkennen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217958953
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[..]
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.

Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
Het probleem is dat je beide kant op overdrijft.
Je komt niet met een realistisch beeld van de kosten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_217959329
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 06:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dan heb je het niet begrepen.
Ik was even vergeten met wie ik in gesprek was...
pi_217959335
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2025 07:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het probleem is dat je beide kant op overdrijft.
Je komt niet met een realistisch beeld van de kosten.
Feit is wel dat Waymo duurder is dan Uber en Lyft. Dus je zou zeggen dat er voldoende ruimte is om ze op prijs uit de markt te kunnen concurreren.
pi_217959352
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 07:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Iedereen die wel eens wat met real time beeldherkenning heeft gedaan weet dat 1 van de eerste stappen die je doet is terugschalen naar resolutie en zwart wit, omdat dat doorgaans meer dan genoeg is om zaken te herkennen.
Ja. Alhoewel dat meer een kwestie is van computer power (AI nodes). Als je net zo makkelijk die beelden door een AI kon halen in kleur (3 keer zoveel nodes) en op hoge resolutie (veel meer nodes) dan zouden ze dat waarschijnlijk wel doen.

Dan kun je bijvoorbeeld met 2 camera's ook stereoscopie doen en de afstanden berekenen door de beelden met elkaar te vergelijken. Nu moet je dus eerst het beeld gaan analyseren, bepalen wat de statische achtergrond is, wat de mobiele objecten zijn en die vergelijken met voorbeeldjes uit de trainingsdata, waarvan je dan kunt opzoeken hoe groot die zijn, waarna je kunt inschatten hoe ver weg ze zijn.

Of gewoon een LiDAR gebruiken, die heeft waarschijnlijk een betere resolutie dan het beeldmateriaal dat je in de AI stopt. En daar kun je een 3D wireframe van maken, op dezelfde manier als ze vereenvoudigde modellen berekenen die verder weg zijn (Level Of Detail). Waarna je veel kunt doen met dezelfde technieken die we gebruiken om het beeld van een computerspelletje te genereren. Maar dan andersom, natuurlijk.

Dan hoeft de AI zich alleen nog met het verkeer (de MOB's) en de verkeersborden te bemoeien. Als het in dat geval nog zinvol is een AI te gebruiken. Uit zoveel driehoekjes bestaat het wireframe van de omgeving toch niet, dus je kunt ze sorteren en er bollen of rechthoeken omheen maken voor het detecteren van "botsingen". Net als in een videospelletje. Dan is het een echte FPS, of simulatie.
pi_217959387
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 08:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja. Alhoewel dat meer een kwestie is van computer power (AI nodes). Als je net zo makkelijk die beelden door een AI kon halen in kleur (3 keer zoveel nodes) en op hoge resolutie (veel meer nodes) dan zouden ze dat waarschijnlijk wel doen.

Dan kun je bijvoorbeeld met 2 camera's ook stereoscopie doen en de afstanden berekenen door de beelden met elkaar te vergelijken. Nu moet je dus eerst het beeld gaan analyseren, bepalen wat de statische achtergrond is, wat de mobiele objecten zijn en die vergelijken met voorbeeldjes uit de trainingsdata, waarvan je dan kunt opzoeken hoe groot die zijn, waarna je kunt inschatten hoe ver weg ze zijn.

Of gewoon een LiDAR gebruiken, die heeft waarschijnlijk een betere resolutie dan het beeldmateriaal dat je in de AI stopt. En daar kun je een 3D wireframe van maken, op dezelfde manier als ze vereenvoudigde modellen berekenen die verder weg zijn (Level Of Detail). Waarna je veel kunt doen met dezelfde technieken die we gebruiken om het beeld van een computerspelletje te genereren. Maar dan andersom, natuurlijk.

Dan hoeft de AI zich alleen nog met het verkeer (de MOB's) en de verkeersborden te bemoeien. Als het in dat geval nog zinvol is een AI te gebruiken. Uit zoveel driehoekjes bestaat het wireframe van de omgeving toch niet, dus je kunt ze sorteren en er bollen of rechthoeken omheen maken voor het detecteren van "botsingen". Net als in een videospelletje. Dan is het een echte FPS, of simulatie.
Waarom solliciteer je niet bij Tesla of een van de concurrenten? Ik bedoel, als jij het allemaal echt beter weet...
pi_217959390
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2025 08:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Feit is wel dat Waymo duurder is dan Uber en Lyft. Dus je zou zeggen dat er voldoende ruimte is om ze op prijs uit de markt te kunnen concurreren.
Die nieuwe Waymo gaat niet duurder zijn dan een Cybercab. Het gaat er maar om of je eerst de omgeving gaat digitaliseren (wat Tesla in Austin ook heeft gedaan) en of je menselijke "backup" bestuurders nodig hebt (die Tesla in Austin ook gebruikt, net zoals op "We, Robot").

Als je het op dezelfde manier doet, met hardware die vergelijkbaar is in prijs, zal het ongeveer evenveel kosten. En alhoewel Tesla goedkope camera's gebruikt, kosten die LiDAR sensors nu al minder dan 1000 Euro per stuk. Als je er een miljoen bestelt is dat nog een paar honderd Euro.

Ok, de steeds zwaardere computer die Tesla nodig heeft, wordt ook steeds goedkoper. Maar niet in hetzelfde tempo. Een dikke Nvidia chip kost al gauw meer dan 5000 Euro, dus als je er 4 nodig hebt kosten die samen net zoveel als de rest van je auto.
pi_217959395
quote:
10s.gif Op maandag 16 juni 2025 08:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarom solliciteer je niet bij Tesla of een van de concurrenten? Ik bedoel, als jij het allemaal echt beter weet...
Omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is? Er zijn genoeg mensen die het ook begrijpen en je hetzelfde verhaal vertellen. Ik ben ook niet verblind door alle Tesla hype.

Zoals ik al zei, weet ik goed hoe de techniek werkt. Daarmee maak je mij niet gek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')