Lidar is leuk en inderdaad al erg oude techniek, vergt enorme datastromen en computing power. Hebben moeite met veel meer situaties herkennen dan het Tesla neural netwerk.quote:Op maandag 16 juni 2025 20:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou, ik heb er naar gekeken en behalve dat het allebei over 3D graphics gaat, heeft het helemaal niets met elkaar te maken.
Tesla probeert dus LiDAR te evenaren.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Lidar is leuk en inderdaad al erg oude techniek, vergt enorme datastromen en computing power. Hebben moeite met veel meer situaties herkennen dan het Tesla neural netwerk.
Mijn punt is iedereen en zelfs 20 jaar geleden konden ze n.a.v. beelden en sensoren, rasters maken om objecten zoals in games. Zelfs een klein kind kan snappen dat je met lasers een 3d map kan maken van bv een ruimte.
Lidar is goed in afstand meten ja, daarom gebruikt Tesla ook Lidar in testcases om te kijken of hen camera's dezelfde afstanden/informatie ophalen als Lidar.
Oh, wow. De LiDARs die al lang bestaan zijn de snelheidsmeters van de politie, die meten maar 1 punt en vrij langzaam. Dat is hetzelfde als een moderne afstandsmeter, die je tegenwoordig bij de kluswinkel kunt kopen. Ok, die geeft een afstand aan, geen snelheid.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:27 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Lidar is leuk en inderdaad al erg oude techniek, vergt enorme datastromen en computing power. Hebben moeite met veel meer situaties herkennen dan het Tesla neural netwerk.
Ok. Laten we zeggen dat die sensors een verschil in afstand van 1 centimeter kunnen detecteren. Dat heeft een goede hobbyafstandsmeter tegenwoordig ook. Licht legt per seconde 300.000.000 meter af, of 30.000.000.000 (dertig miljard) centimeter. Daar het licht de afstand twee keer aflegt, is een centimeter dus een verschil van 0,000.000.000.066 seconde, of 66 picoseconde. Om dat verschil met een computer te meten moet hij extreem snel zijn, dus daar komt een heleboel trucage bij te pas.quote:Mijn punt is iedereen en zelfs 20 jaar geleden konden ze n.a.v. beelden en sensoren, rasters maken om objecten zoals in games. Zelfs een klein kind kan snappen dat je met lasers een 3d map kan maken van bv een ruimte.
Lidar is goed in afstand meten ja, daarom gebruikt Tesla ook Lidar in testcases om te kijken of hen camera's dezelfde afstanden/informatie ophalen als Lidar.
8 jaar geleden deed een of andere pool het al zelf met eigen software, vermoedelijk iemand daarvoor nog vele malen eerder.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Oh, wow. De LiDARs die al lang bestaan zijn de snelheidsmeters van de politie, die meten maar 1 punt en vrij langzaam. Dat is hetzelfde als een moderne afstandsmeter, die je tegenwoordig bij de kluswinkel kunt kopen. Ok, die geeft een afstand aan, geen snelheid.
Het voordeel van een 3D LiDAR is net, dat die maar weinig computing power vereist in vergelijking met een neural netwerk. En dat ze de afstand meten in plaats van de helderheid. Ja, het aantal puntjes dat ze per seconde kunnen verwerken is veel groter dan met camera's, dat is een groot voordeel.
[..]
Ok. Laten we zeggen dat die sensors een verschil in afstand van 1 centimeter kunnen detecteren. Dat heeft een goede hobbyafstandsmeter tegenwoordig ook. Licht legt per seconde 300.000.000 meter af, of 30.000.000.000 (dertig miljard) centimeter. Daar het licht de afstand twee keer aflegt, is een centimeter dus een verschil van 0,000.000.000.066 seconde, of 66 picoseconde. Om dat verschil met een computer te meten moet hij extreem snel zijn, dus daar komt een heleboel trucage bij te pas.
Het idee is misschien al een eeuw oud, maar systemen die daar een mooi 3D plaatje mee kunnen maken zijn er nog niet zo lang.
Indrukwekkend. Ok, een beeld van omgerekend 800 * 800 pixels in een uur tijd, maar heel netjes met zo'n opzet.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:03 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
8 jaar geleden deed een of andere pool het al zelf met eigen software, vermoedelijk iemand daarvoor nog vele malen eerder.
Bekijk deze YouTube-video
Wat heeft dat met LiDAR te maken? Die gebruikt camera's en een grote en dure computer.quote:Verder hoef je me echt niet dat soort basics te vertellen hoor, geef mij maar 1 bedrijf die het goed kan implementeren.
Bekijk deze YouTube-video
Als het zelfs in China probleemloos kan navigeren door kleine drukke straatjes kan het in de EU ook wel toegestaan worden.
Waarom wordt Lidar uberhaupt continue aangehaald hier?quote:Op maandag 16 juni 2025 23:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Indrukwekkend. Ok, een beeld van omgerekend 800 * 800 pixels in een uur tijd, maar heel netjes met zo'n opzet.
[..]
Wat heeft dat met LiDAR te maken? Die gebruikt camera's en een grote en dure computer.
Omdat de rest van de auto-industrie LiDAR gebruikt en Tesla een vreemde eend in de vijver is? Die steeds meer tegen de beperkingen van de door hun gekozen oplossing aanlopen? Omdat die veel moeite heeft met afstanden bepalen en dingen ontwijken? Wat de reden is dat de rest LiDAR gebruikt? Die binnenkort ook veel goedkoper zijn dan een systeem met alleen camera's? Omdat de AI GPUs steeds duurder worden?quote:Op maandag 16 juni 2025 23:47 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Waarom wordt Lidar uberhaupt continue aangehaald hier?
Misschien solliciteren bij Tesla Tilburg, kan je ze het wijsmaken. Tot die tijd blijft Tesla innoveren met hen buitenaardse FSD.
Bron?quote:Op maandag 16 juni 2025 23:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
Die steeds meer tegen de beperkingen van de door hun gekozen oplossing aanlopen?
Appels met peren vergelijken imho, Waymo is een niche product, beetje kickstarter achtig welke uiteindelijk failliet zal gaan.quote:Op maandag 16 juni 2025 23:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat de rest van de auto-industrie LiDAR gebruikt en Tesla een vreemde eend in de vijver is? Die steeds meer tegen de beperkingen van de door hun gekozen oplossing aanlopen? Omdat die veel moeite heeft met afstanden bepalen en dingen ontwijken? Wat de reden is dat de rest LiDAR gebruikt? Die binnenkort ook veel goedkoper zijn dan een systeem met alleen camera's? Omdat de AI GPUs steeds duurder worden?
En natuurlijk omdat ze nu voor hun eerste test hetzelfde doen als Waymo (die al een hele tijd niemand meer in de stoel van de bestuurder vereisen), maar dan zonder LiDAR (of radar). Dus dan kunnen we mooi zien wat er het beste werkt. Nog een weekje wachten.
Of die er klaar voor zijn valt nog te bezien, aangezien Tesla's nog steeds niet volledig unsupervised kunnen rijden. Er zijn nog altijd ingrepen nodig.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 00:34 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken imho, Waymo is een niche product, beetje kickstarter achtig welke uiteindelijk failliet zal gaan.
Tesla's rijden er miljoenen mee rond die klaar zijn voor wanneer de wetgeving aangepast gaat worden, zelfs 12 jaar oude Tesla's ontvangen nog software updates. (Model S)
Als Elon op massa schaal de Cybercab of Model Y's kan laten rijdrijden als Taxi's overal te wereld dat is pas een game changer. Met draadloze oplaadstation's en vol automatische schoonmaak robots!
[ x ]
Mooi he. Dat dit allemaal kan anno 2025 dankzij Musk.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 04:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Of die er klaar voor zijn valt nog te bezien, aangezien Tesla's nog steeds niet volledig unsupervised kunnen rijden. Er zijn nog altijd ingrepen nodig.
Dat wordt opgevangen door teleoperators en geofencing.
Ja, dat er doden vallen door dit misverstandquote:Op dinsdag 17 juni 2025 13:26 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Mooi he. Dat dit allemaal kan anno 2025 dankzij Musk.
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 13:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dat er doden vallen door dit misverstand
Dat is een troost voor ouders wiens kind is doodgereden, doordat de bestuurder van de Tesla kennelijk net als jij dacht dat unsupervised FSD enkel een kwestie van achterlopende wetgeving is?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 14:00 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Denk je dat de nasa zonder al die dode apen, honden en katten naar de maan konden vliegen?
Tja, toch leef jij nog.quote:Niemand maakt het uit, ongelukken gebeuren, er vallen gemiddeld 117 verkeersdoden per dag in USA. Alle onbewezen FSD crashes waar doden vallen zullen sterven voor een goed doel, een veiligere wereld.
Elke Tesla adept zou willen sterven om Elon's goddelijke technologie weer een stapje verder te brengen richting perfectie, in alle overige auto's ben je dood en redt je de mensheid niet. In andere auto's ben je gewoon dood.
Ik zou zeggen begin een rechtszaak tegen ze, want je bent de enige die hier wakker om ligt blijkbaar. Is toch niet jouw probleem? als er daadwerkelijk ongelukken gebeuren dan oordeelt de rechter er over en enige schadevergoedingen worden uitgekeerd. Wat Tesla overigens makkelijk kan.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 15:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is een troost voor ouders wiens kind is doodgereden, doordat de bestuurder van de Tesla kennelijk net als jij dacht dat unsupervised FSD enkel een kwestie van achterlopende wetgeving is?
[..]
Tja, toch leef jij nog.
En nu weten we dus hoe de leider van een sekte zijn volgelingen de dood in kan praten.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 14:00 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Denk je dat de nasa zonder al die dode apen, honden en katten naar de maan konden vliegen?
Niemand maakt het uit, ongelukken gebeuren, er vallen gemiddeld 117 verkeersdoden per dag in USA. Alle onbewezen FSD crashes waar doden vallen zullen sterven voor een goed doel, een veiligere wereld.
Elke Tesla adept zou willen sterven om Elon's goddelijke technologie weer een stapje verder te brengen richting perfectie, in alle overige auto's ben je dood en redt je de mensheid niet. In andere auto's ben je gewoon dood.
Jij vind het een goed idee om alle Tesla adepten op te roepen om Tesla's onder zo extreem mogelijke omstandigheden te gaan testen, tot ze het niet meer na kunnen vertellen?quote:
Hoezo ben ik de enige?quote:Op dinsdag 17 juni 2025 15:29 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ik zou zeggen begin een rechtszaak tegen ze, want je bent de enige die hier wakker om ligt blijkbaar.
Allemaal bladiebla.quote:Is toch niet jouw probleem? als er daadwerkelijk ongelukken gebeuren dan oordeelt de rechter er over en enige schadevergoedingen worden uitgekeerd. Wat Tesla overigens makkelijk kan.
Snap niet wat voor punt je nu exact probeert te maken, omdat er ergens een keer een dode valt terwijl FSD "aanstaat" gaan ze stoppen of worden ze geboycot? nee zelfs een Hitlah groet volgens jullie kan Tesla niet stoppen.
Vliegtuigen vallen ook wel eens uit de lucht of dat autopilot fouten maakt, gaan we daarom stoppen met vliegen en innoveren? Nu kan ik kinderachtig waymo crash video's vinden of bloopers en posten. Maar ik zou mij dan schamen hoe knullig deze auto's rijden.
Ja, zo gaat dat.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij vind het een goed idee om alle Tesla adepten op te roepen om Tesla's onder zo extreem mogelijke omstandigheden te gaan testen, tot ze het niet meer na kunnen vertellen?
De aanbidding van Tesla en Musk begint hier behoorlijk extreme vormen aan te nemen. En dan vergeet ik nog alle onschuldige buitenstaanders die ook ongevraagd mee mogen helpen met het testen ...
quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij vind het een goed idee om alle Tesla adepten op te roepen om Tesla's onder zo extreem mogelijke omstandigheden te gaan testen, tot ze het niet meer na kunnen vertellen?
De aanbidding van Tesla en Musk begint hier behoorlijk extreme vormen aan te nemen. En dan vergeet ik nog alle onschuldige buitenstaanders die ook ongevraagd mee mogen helpen met het testen ...
Haha een bestuurder kiest er zelf voor om FSD aan te zetten, niet Elon of Tesla. Elke FSD crash is dan ook diegene die achter het stuur zit verantwoordelijk verzekeringstechnisch.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, zo gaat dat.
Kritisch geluid wordt neergesabeld.
Je springt er nogal gretig boven op om een belachelijke uitspraak serieus te nemen zodat je lekker negatief kunt zijn.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij vind het een goed idee om alle Tesla adepten op te roepen om Tesla's onder zo extreem mogelijke omstandigheden te gaan testen, tot ze het niet meer na kunnen vertellen?
De aanbidding van Tesla en Musk begint hier behoorlijk extreme vormen aan te nemen. En dan vergeet ik nog alle onschuldige buitenstaanders die ook ongevraagd mee mogen helpen met het testen ...
Wat jij en die andere knakker doet is geen kritisch geluid, maar geruchten over onveiligheid van FSD/AP, zelfs als een kleuter kan zien dat het bericht niet kan kloppen, blijven pushen als feiten.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 17:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, zo gaat dat.
Kritisch geluid wordt neergesabeld.
Dus voor de goede orde, jij steunt de stelling van Baardmans dat er op dit moment een miljoen Tesla's rond rijden waarmee je veilig unsupervised FSD kunt aanzetten. Alleen de wetgeving ligt nog dwars.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 18:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat jij en die andere knakker doet is geen kritisch geluid, maar geruchten over onveiligheid van FSD/AP, zelfs als een kleuter kan zien dat het bericht niet kan kloppen, blijven pushen als feiten.
Zelfs de Story zou zich ervoor schamen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |