abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217927587
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 23:12 schreef Peppert het volgende:

[..]
Ik denk dat als ze in financiële problemen zaten dat we het dan al lang hadden gehoord. Zulke sappige verhalen laten de Engelstalige media niet links liggen als het gaat om dat land.
Dus in dat geval is het "sensatiebericht" eigenlijk enkel dat China nu ook fatsoenlijke betaaltermijnen verplicht gaat stellen, zodat leveranciers niet eeuwig op hun geld hoeven te wachten.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_217927593
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 00:44 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]

30 mil views voor zo'n tweetje..
Waarom zou je wieldoppen willen hebben die over de wangen van je banden heen gaan?
pi_217927694
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 09:02 schreef knoopie het volgende:

[..]
Waarom zou je wieldoppen willen hebben die over de wangen van je banden heen gaan?
Dat doen ze niet, de banden zijn meegespoten in de kleur van de wieldoppen.
pi_217927705
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 01:03 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]

Er rijden trouwens blijkbaar al Cybercabs rond in Austin, wel opvallend dat het 4 deurs is achterkant wat moeilijk te zien is lijkt niet op een Juniper Model Y, wat overigens helemaal niet zo gek is als je 4 man Cybercab wil bestellen of zelfs met 5 man erin proppen dat een Model Y je komt ophalen. Uiteindelijk kan je zelfs naar 6 of meer. 3 voorin.

2 man is leuk maarja.. ook niet handig
Er is aangekondigd dat ze de proef doen met model Y
pi_217927745
Ondertussen heeft de Model S en X een kleine refresh gekregen. Niet heel spectaculair. Wat goed nieuws is voor als je nog geen 3 maanden geleden een nieuwe Plaid gekocht hebt, maar een beetje jammer als je jezelf had wijsgemaakt dat ze nu 1,500 pk in de Plaid gingen duwen (wat de auto niet beter had gemaakt overigens, wel meer bragging rights).

Ik voorzie geen nieuwe verkooprecords.
pi_217927771
Ps: de vernieuwing bestaat uit nieuwe voor- en achterbumper voor de Plaid. Nieuwe kleur beschikbaar (frosty blue). Andere velgen.

Interieur heeft nu ambient lighting.

Verder iets efficiënter. Nog stiller binnen. Onderstel is iets verbeterd.

Verschillen zijn echter klein.
pi_217927798
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 09:31 schreef VEM2012 het volgende:
Ps: de vernieuwing bestaat uit nieuwe voor- en achterbumper voor de Plaid. Nieuwe kleur beschikbaar (frosty blue). Andere velgen.

Interieur heeft nu ambient lighting.

Verder iets efficiënter. Nog stiller binnen. Onderstel is iets verbeterd.

Verschillen zijn echter klein.

Gave kleur.
Komt die ook in Nederland beschikbaar?
pi_217927807
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 00:44 schreef epicbeardman het volgende:
[ x ]

30 mil views voor zo'n tweetje..
Dus die tweezitter zonder stuur is een Cybercab en een gewone vierzitter met stuur die zelf rijd is een Cybertaxi? Of is het een Cybertaxi als je er andere mensen mee gaat vervoeren? Net zoals een Uber?

Het heeft allemaal een hoog PR gehalte.
pi_217927814
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 09:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Gave kleur.
Muisgrijs?
pi_217928227
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 09:36 schreef Wantie het volgende:

Gave kleur.
Ja, want alle Model S en X worden geproduceerd in Fremont.

Website in Nederland zal wel snel aangepast worden.
pi_217928257
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 09:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Muisgrijs?
Nee, lichtblauw.
pi_217928439
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 10:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, want alle Model S en X worden geproduceerd in Fremont.

Website in Nederland zal wel snel aangepast worden.
Klein fabriekje, of maken ze daar ook andere modellen?
pi_217928632
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 09:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat doen ze niet, de banden zijn meegespoten in de kleur van de wieldoppen.
Zou ook kunnen, het is moeilijk te zien op die filmpjes. Het ziet er in ieder geval nogal nep uit.

Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom altijd die trend richting banden met een zo laag mogelijke wang. Zeker die cybertaxi is niet gemaakt voor het circuit, toch?
pi_217928758
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 11:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
Zou ook kunnen, het is moeilijk te zien op die filmpjes. Het ziet er in ieder geval nogal nep uit.

Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom altijd die trend richting banden met een zo laag mogelijke wang. Zeker die cybertaxi is niet gemaakt voor het circuit, toch?
Ik heb laatst een review geplaatst, daarin was duidelijk gezien dat de helft van de wangen in goud was meegespoten..
Dat was volgens mij ook in Austin. De reviewer mocht een ritje maken met de robottaxi.
pi_217928822
quote:

[..]

Dat vinden mensen mooi. Maar je moet er niet op willen rijden en heel voorzichtig zijn met drempels en stoepranden. 16 inch rijd veel beter dan 20 inch banden.
pi_217929077
Het grote Tesla Levering topic #2 Vorige deel Overzicht

Zo te lezen erg chaotisch met de Tesla leveringen die continue verspringen qua datums.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_217929425
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 10:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Klein fabriekje, of maken ze daar ook andere modellen?
Ook andere modellen.
pi_217929452
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 11:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat vinden mensen mooi. Maar je moet er niet op willen rijden en heel voorzichtig zijn met drempels en stoepranden. 16 inch rijd veel beter dan 20 inch banden.
Nou, dat is wel erg kort door de bocht... Het rijdt comfortabeler. Maar ik ben blij met mijn 21" wielen (gek genoeg is de set voor het circuit dan weer 20", maar die banden zijn weer heel stijf). Ook prima comfortabel.
pi_217929457
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 12:14 schreef epicbeardman het volgende:
Het grote Tesla Levering topic #2 Vorige deel Overzicht

Zo te lezen erg chaotisch met de Tesla leveringen die continue verspringen qua datums.
De fabrieken draaien nog altijd niet op volle capaciteit, dat is duidelijk.
pi_217929500
quote:

[..]

Nee, maar het zou zomaar eens kunnen dat de productieversie net wat anders is. Bovendien lijkt de wang lager dan deze werkelijk is.

Ik verwacht dat het 18" wielen gaan worden in de praktijk, aangezien dat de kleinste variant is die Tesla gebruikt. met 45 hoogte is dat prima.
pi_217930247
Intermezzo:

Boys will be boys.

Een drag race tussen de snelste uitvoering van elk model.

Bekijk deze YouTube-video
pi_217933269
OK, vandaag voor het eerst een Cybertruck gezien. (in .be waar deze niet toegelaten is, dus geen idee hoe die hier is gekomen).

Ik ben buiten de persoon van Elon Musk best wel iemand die de Model S en 3 kan appreciëren, de Y wat minder want de proporties zijn daar wat raar. De Cybertruck daarentegen is... tjah ik versta wel dat dit zal floppen. Heb wat foto's genomen naast typische Europese auto's en het is zo buiten proportie. (de Hummer H2 is ook een mooi vergelijkingspunt)

Pluspunt:
Is uit een bepaalde hoek 3/4 vooraan best wel een cool design en imposant, maar na de punt van de driehoek is het gewoon lelijk.

Negatieve kanten:
-het is gewoon te groot voor onze wegen, vooral de breedte en de lengte, de hoogte valt wel mee
-panelgaps: waar ik de heisa rond de panelgaps van andere teslamodellen niet echt volg, is dit bij deze echt wel zichtbaar. Alles krom en scheef, alles golft.
-de hoeken vooraan zijn echt messcherp, dit komt no-way door een homologatie.
-het interieur voelt zo cheap en plastic, zeer teleurstellend.

Ik heb er niet mee gereden, dat zal wel snor zitten, maar echt geen 100k wagen zou ik zo zeggen.

pi_217933355
Stond hij daar te koop?
pi_217933542
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 19:07 schreef VEM2012 het volgende:
Stond hij daar te koop?
Neine, op doortocht naar een andere bestemming.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 22:15:44 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217935884
Het is niet te geloven he die car factorys in China
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217936307
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:15 schreef michaelmoore het volgende:
Het is niet te geloven he die car factorys in China
Ja, het idee dat ze alles met de hand doen is behoorlijk achterhaald. En gezien Musk zijn aversie tegen speciale machines die maar 1 ding kunnen, zoals we hebben gezien bij de introductie van de Model 3, hebben ze het daar waarschijnlijk beter voor elkaar.
pi_217937076
Na het ABP stapt ook een Zweeds pensioenfonds uit Tesla.

Dit keer vanwege het schenden van vakbondsrechten in de VS.

quote:
Het Zweedse pensioenfonds AP7 heeft zijn volledige belang in Tesla verkocht en het bedrijf op de zwarte lijst gezet vanwege schendingen van vakbondsrechten in de Verenigde Staten. Dit meldde persbureau Reuters vrijdag op basis van een verklaring van het pensioenfonds.

"Ondanks meerdere jaren van dialoog met Tesla, inclusief aandeelhoudersvoorstellen in samenwerking met andere investeerders, heeft het bedrijf onvoldoende maatregelen genomen om de problemen aan te pakken", luidde de verklaring
https://www.beurs.nl/Nieu(...)op-zwarte-lijst.aspx
pi_217937189
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, het idee dat ze alles met de hand doen is behoorlijk achterhaald. En gezien Musk zijn aversie tegen speciale machines die maar 1 ding kunnen, zoals we hebben gezien bij de introductie van de Model 3, hebben ze het daar waarschijnlijk beter voor elkaar.
Ach, over 5 jaar worden Tesla-fabrieken geheel aangestuurd door een mierennest aan Optimus-robots die veel sneller en efficiënter werken dan de robots in deze fabriek
Let maar op.
pi_217937359
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 00:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ach, over 5 jaar worden Tesla-fabrieken geheel aangestuurd door een mierennest aan Optimus-robots die veel sneller en efficiënter werken dan de robots in deze fabriek
Let maar op.
Ik heb veel respect voor de Amerikanen en hun grootsheid/ingenuïteit, maar tenzij de Chinezen hard stagneren (je weet nooit hoe de toekomst loopt: het kan zomaar totaal misgaan) zullen zij toch ook niet op het huidige niveau van automatisering blijven steken? Ik bedoel de Chinese premier Li Qiang (de nummer 2 in de politieke landschap van het land) maakte deze week duidelijk aan 3 van de 4 Chinese vice-premiers (Ding Xuexiang, Liu Guozhong en Zhang Guoqing) (die de ministeriële departementen aansturen) (de vierde vice-premier He Lifeng was in het buitenland) dat wetenschappelijk theoretisch onderzoek ook de laatste stap moet maken naar industriële en technologische toepassingen en dat ze beleidsinspanningen moeten leveren om dat beter te realiseren. Veel papieren onderzoek in China dat niet de stap maakt naar de praktijk klaarblijkelijk en dat is een prioriteit om daar verandering in te brengen voor Li Qiang en zijn baas Xi Jinping. Helaas veel jargon in dit soort publicaties in plaats van klare taal maar goed het signaal is wel duidelijk. De Chinezen hebben ook talloze robotfabrikanten in huis die weten dat ze moeten innoveren of op den duur de geschiedenisboeken in gaan.

quote:
De Chinese premier dringt aan op inspanningen om de omzetting van wetenschappelijke en technologische prestaties te verbeteren.

June 10, 2025 07:01

De Chinese premier Li Qiang heeft het belang benadrukt van het doorbreken van knelpunten in de omzetting van wetenschappelijke en technologische (sci-tech) prestaties en het bevorderen van innovatiegedreven ontwikkeling.

Li deed deze uitspraken tijdens een studiedag van de Staatsraad op maandag. Ook aanwezig waren Zhang Guoqing en Liu Guozhong, beiden vicepremiers.

Volgens Li verbindt de omzetting van wetenschappelijke en technologische prestaties de innovatiekansen met de industriële ketens, en wordt dit vaak aangeduid als de "laatste mijl" van technologische innovatie. Dit proces draagt bij aan de creatie van nieuwe producten, nieuwe industrieën en nieuwe groeimotoren, en ondersteunt de ontwikkeling van productiekrachten van nieuwe kwaliteit.

Het is essentieel om alle soorten innovatiebronnen beter op elkaar af te stemmen, hervormingen van instellingen en mechanismen te verdiepen en de afstemming tussen vraag en aanbod te stroomlijnen om grotere resultaten te behalen bij de omzetting van wetenschappelijke en technologische prestaties. Zo kan de geïntegreerde ontwikkeling van technologische innovatie en industriële innovatie beter worden bevorderd, aldus Li.

Hij benadrukte dat er meer nadruk moet worden gelegd op de daadwerkelijke waarde van wetenschappelijke en technologische prestaties in het dienen van economische en sociale ontwikkeling. Ook is het noodzakelijk de leidende rol van ondernemingen in innovatie verder te versterken en gekwalificeerde ondernemingen te ondersteunen bij het leiden of deelnemen aan nationale wetenschappelijke en technologische innovatieprojecten.

Daarnaast moeten inspanningen worden geleverd om via grootschalige toepassing de iteratieve upgrading van zelfstandig ontwikkelde technologieën en producten te stimuleren, voegde hij eraan toe.

Li benadrukte ook dat de omzetting van wetenschappelijke en technologische prestaties een ondersteunende omgeving vereist. Daarom moeten ondersteunend beleid en marktdiensten worden verbeterd.
https://english.www.gov.c(...)6d0868f4e8f3327.html

De huidige hiërarchie in de Chinese staatsraad die het beleid van de Communistische Partij uitvoert. Het klopt niet helemaal zie ik een oogopslag want een aantal zijn ondertussen vervangen en staan nog steeds op deze Wiki lijst (Jin Zhuanglong - volgens mij ontslagen vanwege corruptie in het verleden - Li Xiaoping - met pensioen).

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De beelden van de jaren 90 en 00 van massaal bevolkte zweterige sweatshops zijn hard en structureel blijven hangen bij Jan en Anita met de pet (die zijn nog steeds absoluut zoals de Foxconn fabriek in Zhengzhou en al die uitbuitende sweatshops die kleding maken voor Shein en andere e-commercegiganten maar er is meer dan alleen sweatshops anno 2025) (Foxconn staat bekend om dat ze mensen zwaar uitbuiten met praktisch Aziatisch slavenarbeid, maar de sweatshops was voor de jaren 50 - 80 generatie een grote sprong vooruit vergeleken met het 'primitieve' werk op het platteland in de Mao era en daarvoor) en mensen updaten niet snel hun informatie (publieke opinie er kleven veel nadelen aan). Het is vaak overschatting of onderschatting maar een gebalanceerd beeld is vaak niet. Het is van een extreme naar de andere extreme. Geen wonder dat door bedrijven grof geld wordt betaald aan consultants of lobbyisten waarvan ze geloven dat die ze echt informatie kunnen toespelen hoe in te spelen in een bepaalde regio of land.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peppert op 14-06-2025 03:47:17 ]
  zaterdag 14 juni 2025 @ 04:20:08 #80
323876 michaelmoore
pi_217937860
quote:

[..]
Let maar op.
maar wie moet al die EV s gaan kopen dan ??

Afrika , India
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217938385
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 00:26 schreef Peppert het volgende:

[..]
Ik heb veel respect voor de Amerikanen en hun grootsheid/ingenuïteit, maar tenzij de Chinezen hard stagneren (je weet nooit hoe de toekomst loopt: het kan zomaar totaal misgaan) zullen zij toch ook niet op het huidige niveau van automatisering blijven steken? Ik bedoel de Chinese premier Li Qiang (de nummer 2 in de politieke landschap van het land) maakte deze week duidelijk aan 3 van de 4 Chinese vice-premiers (Ding Xuexiang, Liu Guozhong en Zhang Guoqing) (die de ministeriële departementen aansturen) (de vierde vice-premier He Lifeng was in het buitenland) dat wetenschappelijk theoretisch onderzoek ook de laatste stap moet maken naar industriële en technologische toepassingen en dat ze beleidsinspanningen moeten leveren om dat beter te realiseren. Veel papieren onderzoek in China dat niet de stap maakt naar de praktijk klaarblijkelijk en dat is een prioriteit om daar verandering in te brengen voor Li Qiang en zijn baas Xi Jinping. Helaas veel jargon in dit soort publicaties in plaats van klare taal maar goed het signaal is wel duidelijk. De Chinezen hebben ook talloze robotfabrikanten in huis die weten dat ze moeten innoveren of op den duur de geschiedenisboeken in gaan.
[..]
https://english.www.gov.c(...)6d0868f4e8f3327.html

De huidige hiërarchie in de Chinese staatsraad die het beleid van de Communistische Partij uitvoert. Het klopt niet helemaal zie ik een oogopslag want een aantal zijn ondertussen vervangen en staan nog steeds op deze Wiki lijst (Jin Zhuanglong - volgens mij ontslagen vanwege corruptie in het verleden - Li Xiaoping - met pensioen).

[ afbeelding ]
[..]
De beelden van de jaren 90 en 00 van massaal bevolkte zweterige sweatshops zijn hard en structureel blijven hangen bij Jan en Anita met de pet (die zijn nog steeds absoluut zoals de Foxconn fabriek in Zhengzhou en al die uitbuitende sweatshops die kleding maken voor Shein en andere e-commercegiganten maar er is meer dan alleen sweatshops anno 2025) (Foxconn staat bekend om dat ze mensen zwaar uitbuiten met praktisch Aziatisch slavenarbeid, maar de sweatshops was voor de jaren 50 - 80 generatie een grote sprong vooruit vergeleken met het 'primitieve' werk op het platteland in de Mao era en daarvoor) en mensen updaten niet snel hun informatie (publieke opinie er kleven veel nadelen aan). Het is vaak overschatting of onderschatting maar een gebalanceerd beeld is vaak niet. Het is van een extreme naar de andere extreme. Geen wonder dat door bedrijven grof geld wordt betaald aan consultants of lobbyisten waarvan ze geloven dat die ze echt informatie kunnen toespelen hoe in te spelen in een bepaalde regio of land.
China playt the long game. En ze zijn aan het winnen, zeker door de instabiliteit in de westerse regio's. Zij zijn op dit moment qua technische capaciteit, maar ook kwaliteit op hetzelfde niveau (of al beter) dan het Westen. Dat zeg ik als ingenieur zijnde. En de evolutie is pijlsnel, waar ze vroeger kopieerden zijn ze nu al aan het innoveren. Of wij daar blij moeten mee zijn is nog maar de vraag, want democratische waarden horen er niet bij.

Ik heb een jaar of 10 geleden dit boek gelezen en het blijft me bij omdat het zo correct lijkt te zijn. Het lezen waard
https://www.wsj.com/artic(...)pillsbury-1424996150
pi_217938572
quote:

[..]
Let maar op.
_O-
pi_217938587
Met de naderende introductie van FSD op onze wegen, is het toch wel goed er nog eens kritisch naar te kijken:

pi_217938623
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 08:18 schreef BBach het volgende:

[..]
China playt the long game. En ze zijn aan het winnen, zeker door de instabiliteit in de westerse regio's. Zij zijn op dit moment qua technische capaciteit, maar ook kwaliteit op hetzelfde niveau (of al beter) dan het Westen. Dat zeg ik als ingenieur zijnde. En de evolutie is pijlsnel, waar ze vroeger kopieerden zijn ze nu al aan het innoveren. Of wij daar blij moeten mee zijn is nog maar de vraag, want democratische waarden horen er niet bij.

Ik heb een jaar of 10 geleden dit boek gelezen en het blijft me bij omdat het zo correct lijkt te zijn. Het lezen waard
https://www.wsj.com/artic(...)pillsbury-1424996150
Het is niet zo dat China op alle gebieden voor ligt. Integendeel.

Natuurlijk heeft China zich rap ontwikkeld, maar komende vanaf een grote achterstand is dat natuurlijk simpel, zeker als Westerse know how vanwege de zucht naar goedkope productie als vanzelf naar jouw land wordt geëxporteerd.

Maar goed, China heeft genoeg interne problemen die de ontwikkelingen daar gaan verzieken. En bovendien draait de economische groei van China voor een groot deel op externe consumptie.

Natuurlijk is China in die zin een bedreiging, maar het idee dat China straks de world bully kan zijn, zoals de VS dat is geweest… dan moet er nog veel gebeuren. Uiteindelijk zijn we in het Westen onze eigen grootste vijand.
pi_217938792
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is niet zo dat China op alle gebieden voor ligt. Integendeel.

Natuurlijk heeft China zich rap ontwikkeld, maar komende vanaf een grote achterstand is dat natuurlijk simpel, zeker als Westerse know how vanwege de zucht naar goedkope productie als vanzelf naar jouw land wordt geëxporteerd.

Maar goed, China heeft genoeg interne problemen die de ontwikkelingen daar gaan verzieken. En bovendien draait de economische groei van China voor een groot deel op externe consumptie.

Natuurlijk is China in die zin een bedreiging, maar het idee dat China straks de world bully kan zijn, zoals de VS dat is geweest… dan moet er nog veel gebeuren. Uiteindelijk zijn we in het Westen onze eigen grootste vijand.
Ja, en Trump wil dat ze alles weer in de VS gaan maken. Net alsof dat gaat lukken:

Hier is het beter, want veel van die dingen kun je in Duitsland krijgen, maar daar gaat het ook niet zo lekker mee.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 09:51:20 #86
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217938925
Als dat FSD er hier door komt ga ik die upgrade niet doen. Ik heb liever zelf de controle. Dat is ook waarom ik niet graag als passagier in een auto zit. Of in een vliegtuig.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217939564
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, en Trump wil dat ze alles weer in de VS gaan maken. Net alsof dat gaat lukken:

Hier is het beter, want veel van die dingen kun je in Duitsland krijgen, maar daar gaat het ook niet zo lekker mee.
Die video geeft het exacte punt weer dat ik maak.
pi_217939595
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met de naderende introductie van FSD op onze wegen, is het toch wel goed er nog eens kritisch naar te kijken:

Voor de goede orde: dit gaat over AP en niet over FSD. Compleet anders.

Ten tweede, en gelukkig eindigt de video ook daarmee, waarschuwt deze video voor het blind vertrouwen op AP. AP is daar niet voor bedoeld. Niet bij Tesla. Maar ook in vliegtuigden dienen piloten gewoon op te letten als de autopiloot aan staat.

Gelukkig waarschuwt een Tesla je continue om op te letten. Ook bij het ongeval was deze man al 19 keer gewaarschuwd dat hij echt eens op moest gaan letten. Ja, als iemand bewust dat blijft negeren... daar helpt geen enkele technologie bij.
pi_217939663
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Nee, het is niet alleen onmogelijk om die arbeid weer terug te halen (klein deel wel natuurlijk), maar het is vaak ook gewoon onwenselijk.

Bedenk wel dat onze welvaartsstijging ook gewoon komt doordat we goedkope shit kunnen kopen. Als Primark in Nederland kleding moet gaan laten maken, dan kost een t-shirt bij Primark ook gewoon 25 euro. En bedenk dan eens dat alle goedkope shit met dezelfde prijsstijging te maken gaan krijgen. Dan hebben we een probleem. :)

(als maatschappij dan)
pi_217939690
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
Als dat FSD er hier door komt ga ik die upgrade niet doen. Ik heb liever zelf de controle. Dat is ook waarom ik niet graag als passagier in een auto zit. Of in een vliegtuig.
O, ik wel. In druk verkeer rijden is niets aan. Maar een mooie route, liefst rustig... ja, dan rijd ik zelf. Heerlijk, van die bergpassen waar je alleen af en toe iemand in moet halen, maar verder niets gebeurt...
pi_217939788
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ten tweede, en gelukkig eindigt de video ook daarmee, waarschuwt deze video voor het blind vertrouwen op AP. AP is daar niet voor bedoeld. Niet bij Tesla. Maar ook in vliegtuigden dienen piloten gewoon op te letten als de autopiloot aan staat.

Gelukkig waarschuwt een Tesla je continue om op te letten. Ook bij het ongeval was deze man al 19 keer gewaarschuwd dat hij echt eens op moest gaan letten. Ja, als iemand bewust dat blijft negeren... daar helpt geen enkele technologie bij.
Mja, had autopilot niet gewoon naar een X aantal waarschuwingen zichzelf kunnen uitzetten met een harde piep, en dan de functie voor een bepaalde tijd inactief maken?

Kijk, het probleem met Autopilot etc is dat verkeerd handelen ook ten koste kan gaan van medeweggebruikers die er verder helemaal niets mee te maken hebben.
Maar wel (dodelijk) slachtoffer kunnen worden.
pi_217940028
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Mja, had autopilot niet gewoon naar een X aantal waarschuwingen zichzelf kunnen uitzetten met een harde piep, en dan de functie voor een bepaalde tijd inactief maken?

Kijk, het probleem met Autopilot etc is dat verkeerd handelen ook ten koste kan gaan van medeweggebruikers die er verder helemaal niets mee te maken hebben.
Precies. Niet op de publieke weg! (Als variant op NIMBY.) Veel te gevaarlijk. Ga daar maar mee op het circuit of op privéterrein rijden.

Als de chauffeur dat niet na kan vertellen is het zijn probleem, maar ik wil daar geen slachtoffer van worden.
pi_217940090
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Hoeveel beter is de objectherkenning van FSD? Een slagingspercentage van, wat? 99,999%? (Dat zou extreem goed zijn, dat gaat het in de praktijk bij lange na niet zijn.) Hoeveel dingen moet hij gemiddeld correct herkennen per kilometer? Om de hoeveel kilometer gaat het dan fout?

Een betere vraag is dan: per hoeveel incorrecte "herkenningen" was er gemiddeld zonder ingrijpen van de bestuurder schade opgetreden?

Het zou fijn zijn als Tesla die gegevens openbaar zou maken.
pi_217940207
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 11:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

Inmiddels doen AP en FSD dat al: uitzetten voor de rest van de rit als je het te bont maakt. En na 5 keer dat deze uit is gezet voor de rest van de rit zelfs een week strafbankje.

Verkeerd handelen is bij iedere auto gevaarlijk voor medeweggebruikers. Je zou voor de grap eens een week in een Tesla met HW4 moeten rijden. Niet alleen dat je dan ziet hoe goed het werkt zelfs in Europa waar het systeem gekneveld is, maar ook de simpele dingen als waarschuwingen als iemand in je dode hoek zit, wat bij Tesla veel uitgebreider is dan bij andere merken.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 12:40:15 #95
323876 michaelmoore
pi_217940241
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 09:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

Dat deed men ook naar de koetsen die toen zonder paard gingen rijden
https://www.animalstoday.nl/vergunning-koets-zonder-paard/
dat was levensgevaarlijk want een paard stopt als ie iets ziet
quote:
In de havenbuurt in het Canadese Montreal is onlangs een koets gespot zonder paarden ervoor.
Het gloednieuwe elektrische rijtuig verraste voorbijgangers door rondjes te rijden door de oude haven van de stad.
De gele bolide wordt door hippisch advocaten de hemel in geprezen omdat het een 'wreedheidvrije' rit is.
De chauffeur van deze prachtige bak is Jacques Prud'homme.
Je zou denken dat de gemeente trots is op zo'n diervriendelijke publiekstrekker, maar het tegendeel is waar. .
Volgens de ambtenaren heeft Jacques uitsluitend een vergunning voor een koets inclusief paard en niet voor een paardloze, elektrische koets.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 12:43:04 #96
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217940262
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Inmiddels doen AP en FSD dat al: uitzetten voor de rest van de rit als je het te bont maakt. En na 5 keer dat deze uit is gezet voor de rest van de rit zelfs een week strafbankje.

Verkeerd handelen is bij iedere auto gevaarlijk voor medeweggebruikers. Je zou voor de grap eens een week in een Tesla met HW4 moeten rijden. Niet alleen dat je dan ziet hoe goed het werkt zelfs in Europa waar het systeem gekneveld is, maar ook de simpele dingen als waarschuwingen als iemand in je dode hoek zit, wat bij Tesla veel uitgebreider is dan bij andere merken.
Ik ben van de week naar Aken gereden op AP. Werkt op zich prima. Ik had geen spookremmen, ik moest wel elke zo veel tijd lichte druk uitoefenen op het stuur, anders wordt het uitgeschakeld. Je kunt niet weg kijken want dan krijg je ook waarschuwingen en als je die negeert gaat AP ook uit.

Gewoon om het te proberen. Ik vind er niet veel aan, ik rij echt liever zelf, maar het werkt wel goed. Hij verandert ook niet zelf van rijbaan, want daartoe moet je het knipperlicht aanzetten, en dat doet hij niet zelf, dat moet je handmatig doen. Hij suggereert wel dat je een baan kunt opschuiven, maar als je het knipperlicht niet aanzet gebeurt er niks. Remmen in bochten op de snelweg doet hij ook zelf. Maar het is wel onwennig. Wellicht als je het vaker gebruikt, maar dat ben ik niet van plan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217940272
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:06 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Precies. Niet op de publieke weg! (Als variant op NIMBY.) Veel te gevaarlijk. Ga daar maar mee op het circuit of op privéterrein rijden.

Als de chauffeur dat niet na kan vertellen is het zijn probleem, maar ik wil daar geen slachtoffer van worden.
Maar waar leg je de grens? Nu al heeft Volvo al hun auto's begrensd op 180 km/u vanwege 'veiligheid'. Maar er zijn ook mensen die willen dat alle auto's begrensd worden op 130 km/u.

Waar is de eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder dan nog? Even los van dat je met 50 km/u ook iemand dood kan rijden als iemand niet oplet achter het stuur.
pi_217940284
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoeveel beter is de objectherkenning van FSD? Een slagingspercentage van, wat? 99,999%? (Dat zou extreem goed zijn, dat gaat het in de praktijk bij lange na niet zijn.) Hoeveel dingen moet hij gemiddeld correct herkennen per kilometer? Om de hoeveel kilometer gaat het dan fout?

Een betere vraag is dan: per hoeveel incorrecte "herkenningen" was er gemiddeld zonder ingrijpen van de bestuurder schade opgetreden?

Het zou fijn zijn als Tesla die gegevens openbaar zou maken.
Die gegevens zijn openbaar, want ik heb 1-2 maanden geleden die gegevens nog gezien (x aantal ingrepen per y aantal kilometers).
pi_217940298
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat deed men ook naar de koetsen die toen zonder paard gingen rijden
https://www.animalstoday.nl/vergunning-koets-zonder-paard/
dat was levensgevaarlijk want een paard stopt als ie iets ziet
[..]
[ afbeelding ]

Dit doet mij denken aan de eerste auto's. Die mochten alleen rijden terwijl er iemand met een vlag oid voor liep, omdat het anders zo gevaarlijk was.

(per gereden km gebeuren er nog altijd meer ongevallen met paarden dan met auto's)
  zaterdag 14 juni 2025 @ 12:50:36 #100
323876 michaelmoore
pi_217940332
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 12:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben van de week naar Aken gereden op AP. Werkt op zich prima. Ik had geen spookremmen, ik moest wel elke zo veel tijd lichte druk uitoefenen op het stuur, anders wordt het uitgeschakeld. Je kunt niet weg kijken want dan krijg je ook waarschuwingen en als je die negeert gaat AP ook uit.

Gewoon om het te proberen. Ik vind er niet veel aan, ik rij echt liever zelf, maar het werkt wel goed. Hij verandert ook niet zelf van rijbaan, want daartoe moet je het knipperlicht aanzetten, en dat doet hij niet zelf, dat moet je handmatig doen. Hij suggereert wel dat je een baan kunt opschuiven, maar als je het knipperlicht niet aanzet gebeurt er niks. Remmen in bochten op de snelweg doet hij ook zelf. Maar het is wel onwennig. Wellicht als je het vaker gebruikt, maar dat ben ik niet van plan.
als je slaap hebt dan kun je het dus ook niet gebruiken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')