Dan mis je al de belangrijke gegevens. Wat er achter de schermen gebeurt.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die gegevens zijn openbaar, want ik heb 1-2 maanden geleden die gegevens nog gezien (x aantal ingrepen per y aantal kilometers).
Nee, als je slaap hebt moet je sowieso niet autorijden.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je slaap hebt dan kun je het dus ook niet gebruiken
Dat was de electrische tramquote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit doet mij denken aan de eerste auto's. Die mochten alleen rijden terwijl er iemand met een vlag oid voor liep, omdat het anders zo gevaarlijk was.
(per gereden km gebeuren er nog altijd meer ongevallen met paarden dan met auto's)
Dit is niet echt een antwoord op mijn vraag...quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die rijhulp op de snelweg is ook gevaarlijk, maar dat is ook geestdodend om zelf te doen. Het is allemaal niet optimaal. Gelukkig rijden daar alleen andere auto's en kom je daar geen voetgangers, fietsers, rolstoelen of paarden tegen.
Ik stap ook af bij het zebrapad om de weg over te steken als het druk is, maar het is bekend dat Tesla's moeite hebben om zo'n silhouet te herkennen, zeker als er nog een tas aan het stuur hangt (of een karretje er achter, waarschijnlijk).
Geen idee. Ik heb onthouden dat ik het gelezen heb. Niet de cijfers zelf.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan mis je al de belangrijke gegevens. Wat er achter de schermen gebeurt.
Maar, hoeveel ingrepen waren er per kilometer? Of hoeveel kilometer per ingreep, als dat handiger is?
Ook de auto, of AutoVisie heeft meermaals daarover gelogen (daar heb ik het namelijk meerdere keren in gelezen).quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat was de electrische tram![]()
Verder heb je wel een punt.
De angst kan ook doorslaan.
En als de auto goed door heeft wat de bestuurder aan het doen is en daarop anticipeert, zoals je aangeeft, dan is dat in feite op orde.
Ruimtelijk inzicht. Zonder radar, en speciaal lidar, weet je niet hoe je omgeving er uit ziet. Waar wat is. Dat vind ik erg gevaarlijk.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 13:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit is niet echt een antwoord op mijn vraag...
Waar wil je de grens leggen? Want als je een probleem hebt met ADAS, dan heb je vast ook een probleem met auto's die snel kunnen rijden. Overal een begrenzer op?
Overigens heeft een Tesla geen enkele moeite met het herkennen van fietsers en voetgangers. Integendeel. Tesla's zijn idioot voorzichtig als er een fietser of voetganger in de buurt is.
Ik heb een keer iemand in een audi op de snelweg zien slapen terwijl die 100/110 ging. Wss gewoon op adaptive cruise control en lane assist.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 12:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, als je slaap hebt moet je sowieso niet autorijden.
Nou, dan kun jij ook niet meer gaan fietsen…quote:Op zaterdag 14 juni 2025 15:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zonder radar, en speciaal lidar, weet je niet hoe je omgeving er uit ziet. Waar wat is. Dat vind ik erg gevaarlijk.
Interessant om te weten dat jij een robot met alleen camera's bentquote:Op zaterdag 14 juni 2025 17:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, dan kun jij ook niet meer gaan fietsen…
Jij schreef zonder radar en speciaal lidar. Dat is toch wat anders.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 18:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant om te weten dat jij een robot met alleen camera's bent
Fijn dat je de context probeert weg te laten.quote:Op zaterdag 14 juni 2025 19:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij schreef zonder radar en speciaal lidar. Dat is toch wat anders.
En het ging niet over mij. Maar ik kan dus prima uit de voeten zonder radar en lidar.
Was te verwachten, alles wat Elon doet wil Jeffje ook doen, maar hij kopieert alles alleen ietsje slechter. Zoals bimbo's in space, het beste wat zijn raketten kunnen.quote:Op zondag 15 juni 2025 10:49 schreef Wantie het volgende:
Ik kreeg vanochtend de zelfrijdende taxi van Amazon in mijn feed..
[ afbeelding ]
Amazon gebruikt geen personenauto, maar een soort rijtuig.
Op zich voor een taxi een logischere benadering.
Veel gemakkelijker instappen en eenvoudiger geschikt te maken voor mindervaliden en rolstoelgebruikers.
En maar liefst 4 LiDAR sensoren.
Waymo heeft er maar 1 meende ik.
Leuk bedacht, maar Amazon rijdt al een tijdje met robottaxi's die totaal anders zijn dan die van Musk.quote:Op zondag 15 juni 2025 12:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Was te verwachten, alles wat Elon doet wil Jeffje ook doen, maar hij kopieert alles alleen ietsje slechter. Zoals bimbo's in space, het beste wat zijn raketten kunnen.
...
Amazon is gewoon bekend als een vuil bedrijf die hen mensen exploiteert zelfs op L6 tm L10 functies. Ok ze verdienen wel goed maar je hebt hebt geen poot om op te staan qua arbeidsvoorwaarden.
[ afbeelding ]
Wat maakt Tesla het nou uit welke pensioenfondsen eruit stappen, is hen loss. Tesla is het beste bedrijf in de wereld, Tesla heeft tenminste nog duizenden Europeaanse medewerkers. Hier in Nederland lopen de Amazon medewerkers met Amerikaanse contracten. Geen pensioen opbouw en kan je er zo uitliggen.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar Amazon rijdt al een tijdje met robottaxi's die totaal anders zijn dan die van Musk.
Beetje vaag om dan te beweren dat Jef Musk wil naapen.
Zoox is in 2014 opgericht.
In 2018 waren de eerste testritten.
Die van Musk hopelijk deze maand.
Verder heb ik al gepost dat Tesla vakbondsrechten schendt, wat een Zweeds pensioenfonds deed besluiten hun aandelen Tesla te verkopen.
Musk is ook geen lieverdje.
Wel fijn dat je meteen Amazon probeert af te fikken
Ja, je stuitert weer alle kanten op.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:39 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wat maakt Tesla het nou uit welke pensioenfondsen eruit stappen, is hen loss. Tesla is het beste bedrijf in de wereld, Tesla heeft tenminste nog duizenden Europeaanse medewerkers. Hier in Nederland lopen de Amazon medewerkers met Amerikaanse contracten. Geen pensioen opbouw en kan je er zo uitliggen.
Wel grappig om te zien in welke hoeken je je wurmt om maar op Elon te kunnen afgeven, eerst je heil proberen te zoeken bij de Chinezen en nu maar bij Jeffje.
Heb je gezien wat voor vervuilende man Jeffje is met zijn boten? laatst bij F1 in Monaco had hij 4-5 yachten van hem in de baai liggen. Nee, dan kan je beter Elon hebben die in Mar-A-Lago verblijft op de Wifi van Trump, die geen villa's heeft die hij nooit ziet zoals Jeffje.
Het is werkelijk een droom van hem om zo cool te zijn als Elon. Maar telkens lukt het hem niet. Een nieuwe hete vrouw heeft daar ook niet bij geholpen.
Het is een taxi die niet harder kan dan 35 mph, nee dan kan je beter de Tesla Robovan nemen.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, je stuitert weer alle kanten op.
En dat vanwege 1 post over een andere robottaxi.
Vakbondsrechten… dat woord geeft duidelijk aan wat er mis is met vakbonden: die zijn er voor zichzelf en niet meer voor de werknemers.quote:Op zondag 15 juni 2025 13:05 schreef Wantie het volgende:
Verder heb ik al gepost dat Tesla vakbondsrechten schendt, wat een Zweeds pensioenfonds deed besluiten hun aandelen Tesla te verkopen.
Leuk verzonnen, maar het ging om vakbondsrechten in de VSquote:Op zondag 15 juni 2025 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vakbondsrechten… dat woord geeft duidelijk aan wat er mis is met vakbonden: die zijn er voor zichzelf en niet meer voor de werknemers.
Heel duidelijk zichtbaar juist in Zweden waar de werknemers van Tesla gelijkwaardige of zelfs betere arbeidsvoorwaarden hebben dan de vakbond eist en toch blijft de vakbond de gekste flauwekul uithalen om Tesla maar op de knieën te dwingen.
En dat is dus alleen maar in het belang van de bonden, want als Tesla wint zou het zo maar eens kunnen dat ook in Zweden werknemers vrij zijn om gewoon hun eigen arbeidsvoorwaarden te regelen… en vrijheid voor werknemers, dat willen de vakbonden niet.
Vakbondsrechten… te zot voor woorden!
Die niet bestaat.quote:Op zondag 15 juni 2025 14:22 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het is een taxi die niet harder kan dan 35 mph, nee dan kan je beter de Tesla Robovan nemen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij is nu al beter ondanks dat hij niet publiekelijk is uitgebracht maar geheime testfase zit.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die niet bestaat.
Dan heb je op dit moment die keuze ook nog niet.
Dat verzin jij.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:23 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Hij is nu al beter ondanks dat hij niet publiekelijk is uitgebracht maar geheime testfase zit.
Elon's goddelijke werk kennende.quote:
Dan zien we toch nog eens een blije Wantie in al die jaren. Nee Elon kennende inderdaad is hij mijlen ver voor op de rest. Naast zijn buitenaardse platform "X" waar we continue de laatste beelden zien van het nieuws over de wereld ongecensureerd tot aan zijn klimaatreddende bedrijven, is Tesla de benchmark voor de autobranche.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Blij dat je tenminste toegeeft dat het uit je grote duim komt.
Al vind ik die plastic amazon auto waarbij je onderdelen zelf kunt printen dan wel weer geniaal.quote:Op zondag 15 juni 2025 12:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Was te verwachten, alles wat Elon doet wil Jeffje ook doen, maar hij kopieert alles alleen ietsje slechter.
Dat zijn inderdaad wel leuke auto's, denk ook wel voor de afrikaanse markt een potentiele hit kan zijn.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:46 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Al vind ik die plastic amazon auto waarbij je onderdelen zelf kunt printen dan wel weer geniaal.![]()
Maar je kunt dat moeilijk een kopie van de Cybertruck noemen.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:46 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Al vind ik die plastic amazon auto waarbij je onderdelen zelf kunt printen dan wel weer geniaal.![]()
Bekijk deze YouTube-video
Ik vind dat Musk gelijk heeft daarin. Vakbonden misdragen zich al decennia lang om maar relevant te blijven. Ooit nuttig. Nu zand in de machine.quote:Op zondag 15 juni 2025 15:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Leuk verzonnen, maar het ging om vakbondsrechten in de VS
Verder gaat er iets goed mis als een bedrijf probeert een vakbond definitief te breken.
Dat is nog altijd een zaak van de werknemers.
Een werkgever die vindt dat vakbonden zich misdragen.quote:Op zondag 15 juni 2025 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind dat Musk gelijk heeft daarin. Vakbonden misdragen zich al decennia lang om maar relevant te blijven. Ooit nuttig. Nu zand in de machine.
Maar goed, beetje off topic, dus let's agree to disagree.
Inderdaad: verstand van zaken.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een werkgever die vindt dat vakbonden zich misdragen.
Zegt genoeg over die werkgever.
Nee, totaal niet.quote:
Het is al bijna een bus, dus het gaat de goede kant op.quote:Op zondag 15 juni 2025 10:49 schreef Wantie het volgende:
Ik kreeg vanochtend de zelfrijdende taxi van Amazon in mijn feed..
[ afbeelding ]
Amazon gebruikt geen personenauto, maar een soort rijtuig.
Op zich voor een taxi een logischere benadering.
Veel gemakkelijker instappen en eenvoudiger geschikt te maken voor mindervaliden en rolstoelgebruikers.
En maar liefst 4 LiDAR sensoren.
Vijf. 1 op iedere hoek en 1 op het dak.quote:Waymo heeft er maar 1 meende ik.
quote:Op zondag 15 juni 2025 14:22 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het is een taxi die niet harder kan dan 35 mph, nee dan kan je beter de Tesla Robovan nemen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, dat is een uitstekend idee. Inderdaad jammer dat Amazon de grote investeerder is, maar beter dan geen investeerder.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:46 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Al vind ik die plastic amazon auto waarbij je onderdelen zelf kunt printen dan wel weer geniaal.![]()
Bekijk deze YouTube-video
Slecht voor de winstmaximalisatie, en daar gaat het tenslotte om.quote:Op zondag 15 juni 2025 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vind dat Musk gelijk heeft daarin. Vakbonden misdragen zich al decennia lang om maar relevant te blijven. Ooit nuttig. Nu zand in de machine.
Maar goed, beetje off topic, dus let's agree to disagree.
Niet waar. Zoals gezegd: vakbonden zijn er primair voor zichzelf. Net als Greenpeace niet meer draait om het milieu.quote:Op zondag 15 juni 2025 19:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, totaal niet.
De vakbond is er niet voor de werkgever.
Werkgevers die willen afrekenen met vakbonden hebben niet het beste voor met hun personeel.
De conclusie is dat je nu de kosten van een taxirit in 1 van de duurste steden ter wereld vergelijkt met de kosten van het opladen van een elektrische auto. Je bent heel dom of weer aan het trollen.quote:Op zondag 15 juni 2025 20:36 schreef epicbeardman het volgende:
De kosten van een Waymo-rit variëren afhankelijk van de afstand, tijdsduur en locatie, maar op basis van recente informatie kunnen we een schatting maken van de kosten per kilometer:
...
Vergelijking met Cybercab:
...
Conclusie:
Totaal niet.quote:Op zondag 15 juni 2025 20:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Slecht voor de winstmaximalisatie, en daar gaat het tenslotte om.
Terwijl de geschatte operationele kosten van de Tesla Cybercab rond de ¤0,12 per kilometer liggenquote:Op zondag 15 juni 2025 20:36 schreef epicbeardman het volgende:
De kosten van een Waymo-rit variëren afhankelijk van de afstand, tijdsduur en locatie, maar op basis van recente informatie kunnen we een schatting maken van de kosten per kilometer:
Gemiddelde kosten: Volgens een analyse van 70 ritten in San Francisco kostte een Waymo-rit gemiddeld $7,40 per kilometer (¤6,86 per kilometer, omgerekend met een wisselkoers van $1 = ¤0,927). Dit is inclusief een toeslag van 2% voor verkeerscongestie in San Francisco. Zonder deze toeslag was het gemiddelde tarief $11,84 per mijl ($7,36 per kilometer of ¤6,82 per kilometer).
Korte ritten: Voor ritten korter dan 1,4 km kunnen de kosten aanzienlijk hoger zijn, tot ongeveer $26 per kilometer (¤24,10 per kilometer). Dit maakt korte ritten relatief duurder.
Langere ritten: Voor ritten tussen 4,3 en 9,3 km liggen de kosten lager, rond de $3,50 per kilometer (¤3,24 per kilometer), vergeleken met $2,60 (¤2,41) voor Lyft en $2,90 (¤2,69) voor Uber.
Specifieke voorbeelden:
Een rit van 10,21 mijl (16,4 km) in 25 minuten kostte $19,13, wat neerkomt op ongeveer $1,87 per mijl (¤1,08 per kilometer).
Een rit van 1,9 mijl (3,06 km) in 11 minuten kostte $7,09 (¤2,32 per kilometer).
In Phoenix werd een rit van hotel naar luchthaven (afstand niet gespecificeerd) gemeld voor $27, vergeleken met $50 voor Uber, wat suggereert dat Waymo in sommige gevallen goedkoper kan zijn.
Vergelijking met Cybercab:
Terwijl de geschatte operationele kosten van de Tesla Cybercab rond de ¤0,12 per kilometer liggen (exclusief winstmarge), zijn de kosten van Waymo aanzienlijk hoger, variërend van ¤1,08 tot ¤6,82 per kilometer, afhankelijk van de ritlengte en locatie. Dit verschil komt vooral doordat Waymo gebruikmaakt van duurdere hardware (zoals lidar-systemen, kosten per voertuig rond de $150.000-$300.000) en nog geen schaalvoordelen heeft bereikt. Tesla’s Cybercab daarentegen is ontworpen om kosten te minimaliseren door geen stuur of pedalen te hebben en te vertrouwen op camera-gebaseerde autonomie, wat de productiekosten verlaagt.
Conclusie:
Waymo’s kosten per kilometer liggen tussen ¤1,08 en ¤6,82, met korte ritten die relatief duurder zijn. De Cybercab zal waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper zijn, met een geschatte ritprijs van ¤0,50 tot ¤1,00 per kilometer, hoewel dit speculatief is totdat Tesla officiële prijzen publiceert. Voor de meest actuele Waymo-tarieven kun je een schatting krijgen via de Waymo One-app door je pick-up- en bestemmingslocatie in te voeren.
Let op: Prijzen kunnen variëren door factoren zoals piekuren, toeslagen (bijv. luchthaventoegang) en lokale regelgeving. Waymo’s tarieven zijn vaak vergelijkbaar met of iets hoger dan Uber en Lyft, maar kunnen goedkoper zijn als je geen fooi hoeft te geven.
Zonde van al die waymo auto's die gesloopt zijn door de anti-Trump brigade, drijft de prijzen vast weer omhoog.
Nope, vakbonden zijn er voor de werknemer.quote:Op zondag 15 juni 2025 20:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet waar. Zoals gezegd: vakbonden zijn er primair voor zichzelf. Net als Greenpeace niet meer draait om het milieu.
Dat is bijzaak. Als je die Cybercab inzet als taxi op een locatie waar het gemiddelde kilometertarief 12 dollar kost, dan ben je wel heel dom als je dat voor 12 cent gaat doen.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Terwijl de geschatte operationele kosten van de Tesla Cybercab rond de ¤0,12 per kilometer liggen
Geschat door wie?
Klopt, maar met een tientje druk je de concurrentie eruit, terwijl je nog winst maakt.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is bijzaak. Als je die Cybercab inzet als taxi op een locatie waar het gemiddelde kilometertarief 12 dollar kost, dan ben je wel heel dom als je dat voor 12 cent gaat doen.
Je denkt toch niet dat als je mij woorden in de mond gaat leggen dat dat een goede start is voor een normale conversatie?quote:Op zondag 15 juni 2025 20:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Voor enige onderbouwing moeten we ook niet meer bij jou zijn.
Dat inderdaad.quote:Op zondag 15 juni 2025 20:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Slecht voor de winstmaximalisatie, en daar gaat het tenslotte om.
Je hebt allerlei overheadkosten, zoals reinigen van de wagens onderhoud, afschrijving, stalling, bewaking, reparaties, tele operators, etc.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ok. Misschien nog even voor de volledigheid. Stel, de Cybercab rolt straks voor 20.000 dollar van de lopende band af. In de paar steden waar die dingen zonder toezicht mogen rondrijden verkopen ze er een miljoen. Want, gratis geld.
Nou zijn er natuurlijk in de stad bij lange na niet zoveel parkeerplaatsen en daar moet je allemaal voor betalen. Dus zou je ze dan buiten de stad, bij de winkelcentra en sporthallen neer moeten zetten. Wat de uitbaters niet leuk gaan vinden.
Maar goed, dan bel je Tesla op, die daarin bemiddelt en die gaan een Cybercab voor je laten komen. Zouden ze er dan 1 selecteren die eerst een kwartier moet rijden, of die aan het laden is, omdat die aan de beurt zijn? Of gewoon de dichtstbijzijnde? Dus je moet die Cybercabs allemaal continu door het centrum laten rijden, met af en toe een laadpauze, in de hoop dat zij het dichtste bij zijn als er iemand 1 bestelt. Kortom, ga lopen want al het verkeer staat stil.
Daarom is een zelfrijdende taxi nutteloos. Pak gewoon het OV, of ga fietsen.
Je hebt ons vaak genoeg uitgelegd, dat de enige correcte waardering van een bedrijf of ondernemer is hoeveel geld ze maken. Daarom is Musk de slimste en de beste: zijn bedrijf heeft de hoogste beurswaarde. En zonder hype moet je het dan van de winstmaximalisatie hebben. Bijvoorbeeld voor bedrijven die nog dividend uitkeren.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat als je mij woorden in de mond gaat leggen dat dat een goede start is voor een normale conversatie?
Iedereen met twee werkende hersencellen kan prima lezen hoe ik eea zie. Hoef je het niet mee eens te zien, maar als je alleen maar stropopargumenten hebt, dan heb ik waarschijnlijk de spijker op de kop geslagen.
Ja, en die auto rijd niet continu betaalde kilometers, zeker als de concurrentie groot is. En er zijn wel al opladers waar je de auto alleen boven moet zetten, maar die zijn nog in het experimentele stadium. Dus je moet eigenlijk al die dingen die je noemt uit gaan besteden aan een bedrijf, die tussen de ritten door al die dingen door mensen laat uitvoeren. Zoals het inpluggen van de auto en hem even controleren en schoonmaken.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt allerlei overheadkosten, zoals reinigen van de wagens onderhoud, afschrijving, stalling, bewaking, reparaties, tele operators, etc.
quote:Op zondag 15 juni 2025 21:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is bijzaak. Als je die Cybercab inzet als taxi op een locatie waar het gemiddelde kilometertarief 12 dollar kost, dan ben je wel heel dom als je dat voor 12 cent gaat doen.
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar met een tientje druk je de concurrentie eruit, terwijl je nog winst maakt.
Maar 12 cent is absoluut niet realistisch.
En wat zijn de operationele kosten van een Waymo? Heb je het dan over die luxe Jaguars met hun dure lidar, of het nieuwe model met van die lidars van 1000 dollar per stuk?quote:Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[..]
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.
Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
Je snapt zelf hopelijk wèl dat zo'n taxirit qua kosten meer dan 12 cent per kilometer kost.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[..]
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.
Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
Ze zijn echter aangesteld om te zorgen voor rendement. Beetje goede sier maken met andermans geld.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
Stel je voor dat werknemers verenigd zijn en betere arbeidsvoorwaarden willen.
Tha horror.
En dus FUD verspreiden over vakbonden.
Gelukkig trapt het Zweedse pensioenfonds daar niet in een nemen ze een ethische beslissing.
Je bent wederom mij woorden in de mond aan het leggen.quote:Op zondag 15 juni 2025 21:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt ons vaak genoeg uitgelegd, dat de enige correcte waardering van een bedrijf of ondernemer is hoeveel geld ze maken. Daarom is Musk de slimste en de beste: zijn bedrijf heeft de hoogste beurswaarde. En zonder hype moet je het dan van de winstmaximalisatie hebben. Bijvoorbeeld voor bedrijven die nog dividend uitkeren.
Je hebt gelijk. Ik heb er even over na zitten denken en alhoewel je er van uit gaat dat iedereen dat begrijpt, laat je dat vooral vaak doorschemeren. Ik kan me niet herinneren dat je dat uitgebreid hebt zitten uitleggen.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent wederom mij woorden in de mond aan het leggen.
Ga ik niet in mee.
Ik heb helemaal niets tegen Lidar, maar softwarematig loopt Elon voor op welk bedrijf dan ook met Lidar.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
En hier dan speciaal voor VEM en baard:
(Ok, dat is niet specifiek voor LiDAR.)
Volgens Musk kwam het onterecht remmen door de radars en kun je geen twee soorten sensors met elkaar combineren. Dus LiDAR was niet alleen duur en onnodig, maar maakte de zaak ook gevaarlijker.quote:Op zondag 15 juni 2025 23:14 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niets tegen Lidar, maar softwarematig loopt Elon voor op welk bedrijf dan ook met Lidar.
Als Elon straks lasers in zijn huidige camera systeem stopt heb je beste van beide werelden, terwijl meeste merken nog aan het prutsen zijn om infotainment op meer dan 24fps te laten lopen.
Als Tesla haar software in pakketten naar andere autobedrijven zou verkopen inclusief FSD wanneer het toegelaten is zullen vele merken wss instappen. Alleen de Tesla app al op Mobiel is ongeëvenaard.
Dan heb je het niet begrepen.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze zijn echter aangesteld om te zorgen voor rendement. Beetje goede sier maken met andermans geld.
Over ethiek gesproken.
Iedereen die wel eens wat met real time beeldherkenning heeft gedaan weet dat 1 van de eerste stappen die je doet is terugschalen naar resolutie en zwart wit, omdat dat doorgaans meer dan genoeg is om zaken te herkennen.quote:Op zondag 15 juni 2025 23:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Volgens Musk kwam het onterecht remmen door de radars en kun je geen twee soorten sensors met elkaar combineren. Dus LiDAR was niet alleen duur en onnodig, maar maakte de zaak ook gevaarlijker.
Alhoewel ik er sterk aan twijfel dat je met LiDAR meer computer power nodig hebt om een simulatie van de omgeving te maken dan met camera's. De beelden die je ziet zijn niet in kleur, maar hebben wel automatisch diepte. Je hoeft niet heel veel werk te doen om dingen die je op de camera's ziet te herkennen, zodat je kunt inschatten hoe ver weg ze zijn. Je ziet rechtstreeks de afstanden. Het werkt net zoals dit:
[ afbeelding ]
Een laser afstandsmeter. Maar dan een hele snelle, die er een heel beeld van maakt. En ja, dat is extreme high-tech.
Het probleem is dat je beide kant op overdrijft.quote:Op zondag 15 juni 2025 22:09 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
[..]
Er staat operationele kosten. Waar een Waymo auto 300k kan kosten zal een Teslacab gewoon een powerbank zonder stuur zijn. Kosten voor productie en onderhoud is goedkoop.
Ze gaan vast geen 12cent doorrekenen naar de eindklant. Zal vast wel afhankelijk zijn van type rit en tijdstippen.
Feit is wel dat Waymo duurder is dan Uber en Lyft. Dus je zou zeggen dat er voldoende ruimte is om ze op prijs uit de markt te kunnen concurreren.quote:Op maandag 16 juni 2025 07:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het probleem is dat je beide kant op overdrijft.
Je komt niet met een realistisch beeld van de kosten.
Ja. Alhoewel dat meer een kwestie is van computer power (AI nodes). Als je net zo makkelijk die beelden door een AI kon halen in kleur (3 keer zoveel nodes) en op hoge resolutie (veel meer nodes) dan zouden ze dat waarschijnlijk wel doen.quote:Op maandag 16 juni 2025 07:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Iedereen die wel eens wat met real time beeldherkenning heeft gedaan weet dat 1 van de eerste stappen die je doet is terugschalen naar resolutie en zwart wit, omdat dat doorgaans meer dan genoeg is om zaken te herkennen.
Waarom solliciteer je niet bij Tesla of een van de concurrenten? Ik bedoel, als jij het allemaal echt beter weet...quote:Op maandag 16 juni 2025 08:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja. Alhoewel dat meer een kwestie is van computer power (AI nodes). Als je net zo makkelijk die beelden door een AI kon halen in kleur (3 keer zoveel nodes) en op hoge resolutie (veel meer nodes) dan zouden ze dat waarschijnlijk wel doen.
Dan kun je bijvoorbeeld met 2 camera's ook stereoscopie doen en de afstanden berekenen door de beelden met elkaar te vergelijken. Nu moet je dus eerst het beeld gaan analyseren, bepalen wat de statische achtergrond is, wat de mobiele objecten zijn en die vergelijken met voorbeeldjes uit de trainingsdata, waarvan je dan kunt opzoeken hoe groot die zijn, waarna je kunt inschatten hoe ver weg ze zijn.
Of gewoon een LiDAR gebruiken, die heeft waarschijnlijk een betere resolutie dan het beeldmateriaal dat je in de AI stopt. En daar kun je een 3D wireframe van maken, op dezelfde manier als ze vereenvoudigde modellen berekenen die verder weg zijn (Level Of Detail). Waarna je veel kunt doen met dezelfde technieken die we gebruiken om het beeld van een computerspelletje te genereren. Maar dan andersom, natuurlijk.
Dan hoeft de AI zich alleen nog met het verkeer (de MOB's) en de verkeersborden te bemoeien. Als het in dat geval nog zinvol is een AI te gebruiken. Uit zoveel driehoekjes bestaat het wireframe van de omgeving toch niet, dus je kunt ze sorteren en er bollen of rechthoeken omheen maken voor het detecteren van "botsingen". Net als in een videospelletje. Dan is het een echte FPS, of simulatie.
Die nieuwe Waymo gaat niet duurder zijn dan een Cybercab. Het gaat er maar om of je eerst de omgeving gaat digitaliseren (wat Tesla in Austin ook heeft gedaan) en of je menselijke "backup" bestuurders nodig hebt (die Tesla in Austin ook gebruikt, net zoals op "We, Robot").quote:Op maandag 16 juni 2025 08:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Feit is wel dat Waymo duurder is dan Uber en Lyft. Dus je zou zeggen dat er voldoende ruimte is om ze op prijs uit de markt te kunnen concurreren.
Omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is? Er zijn genoeg mensen die het ook begrijpen en je hetzelfde verhaal vertellen. Ik ben ook niet verblind door alle Tesla hype.quote:Op maandag 16 juni 2025 08:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom solliciteer je niet bij Tesla of een van de concurrenten? Ik bedoel, als jij het allemaal echt beter weet...
Klopt, maar vind jij 0,12 een realistisch bedrag per kilometer?quote:Op maandag 16 juni 2025 08:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Feit is wel dat Waymo duurder is dan Uber en Lyft. Dus je zou zeggen dat er voldoende ruimte is om ze op prijs uit de markt te kunnen concurreren.
Yup, iemand die niet wegschrikt van je eindeloze beschermingsdrift richting Tesla.quote:Op maandag 16 juni 2025 08:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik was even vergeten met wie ik in gesprek was...
Dus je solliciteert NIET bij Tesla omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is?quote:Op maandag 16 juni 2025 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is? Er zijn genoeg mensen die het ook begrijpen en je hetzelfde verhaal vertellen. Ik ben ook niet verblind door alle Tesla hype.
Zoals ik al zei, weet ik goed hoe de techniek werkt. Daarmee maak je mij niet gek.
Vertel, wat zijn de prijzen?quote:Op maandag 16 juni 2025 08:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die nieuwe Waymo gaat niet duurder zijn dan een Cybercab.
Jouw stelling dat je het zo geweldig weet wordt niet echt waargemaakt, dus daar schiet ik verder niets mee op.quote:Op maandag 16 juni 2025 08:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is? Er zijn genoeg mensen die het ook begrijpen en je hetzelfde verhaal vertellen. Ik ben ook niet verblind door alle Tesla hype.
Zoals ik al zei, weet ik goed hoe de techniek werkt. Daarmee maak je mij niet gek.
Nee.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar vind jij 0,12 een realistisch bedrag per kilometer?
Mijn mening over vakbonden staat volledig los van Tesla. Kennelijk is dat iets wat jij niet los van elkaar kan zien.quote:Op maandag 16 juni 2025 09:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, iemand die niet wegschrikt van je eindeloze beschermingsdrift richting Tesla.
Sollicitatie bij Tesla voor tech specialist.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus je solliciteert NIET bij Tesla omdat het allemaal niet zo ingewikkeld is?
Ja. Dat zal het zijn.
Ach, zeur niet. Waarom denk je dat alle andere autofabrikanten het totaal anders doen? Omdat die allemaal veel stommer zijn dan die geniale Musk van je?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw stelling dat je het zo geweldig weet wordt niet echt waargemaakt, dus daar schiet ik verder niets mee op.
En jouw stelling dat eigenlijk iedereen met een beetje verstand weet dat het zo is gaat dus uit van dat ze bij Tesla allemaal achterlijk zijn. Ook dat is wat vergezocht.
Lees de volgende keer de link met de onderbouwing. Daar is die voor.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vertel, wat zijn de prijzen?
Of is dit gewoon weer een van de vele losse flodders?
Ik zie het zo: Tesla schendt kennelijk het vakbondsrecht in de VS, wat voor een Zweeds pensioenfonds reden is om de aandelen Tesla te verkopen.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mijn mening over vakbonden staat volledig los van Tesla. Kennelijk is dat iets wat jij niet los van elkaar kan zien.
.
Ja, dus zo ongeveer de enige plek waar je flink interessant kunt doen is op internet, want in de echte (werkende) wereld maak je geen schijn van kans.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sollicitatie bij Tesla voor tech specialist.
Leeftijd: 59.
Hoogste opleiding: Mavo.
Werkervaring met 3D of AI: nee.
Werkverleden van de laatste 5 jaar: 3 jaar gewerkt, 2 werkloos geweest.
En die HR medewerkers weten nog minder van techniek dan jij, baard of VEM, dus als ze de sollicitatie niet meteen weggooien, laten ze die aan elkaar zien om eens hard te lachen.
Had je verder nog spatjes? Wees eens een echte kerel en vraag het na bij iemand anders met verstand van de techniek, in plaats van de loze praatjes van Musk klakkeloos te geloven.
Bij ons zou je wel aangenomen worden.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sollicitatie bij Tesla voor tech specialist.
Leeftijd: 59.
Hoogste opleiding: Mavo.
Werkervaring met 3D of AI: nee.
Werkverleden van de laatste 5 jaar: 3 jaar gewerkt, 2 werkloos geweest.
En die HR medewerkers weten nog minder van techniek dan jij, baard of VEM, dus als ze de sollicitatie niet meteen weggooien, laten ze die aan elkaar zien om eens hard te lachen.
Had je verder nog spatjes? Wees eens een echte kerel en vraag het na bij iemand anders met verstand van de techniek, in plaats van de loze praatjes van Musk klakkeloos te geloven.
In Midden/Zuid Limburg? Ik ben wel geïnteresseerd.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij ons zou je wel aangenomen worden.
Maar we zijn ook erg DEI.
Zonder relevante werkervaring stroom je in bij het opleidingstraject, en daar vindt de uiteindelijke schifting plaats.
Nee, in het hoge noorden, financiële dienstverlening.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In Midden/Zuid Limburg? Ik ben wel geïnteresseerd.
Ik ben autodidact. Het is allemaal niet zo moeilijk. Als ik het niet weet, zoek ik het uit en ga ik er mee experimenteren. Dus ik pik alles heel snel op. Maar ik moet het hebben van aanbevelingen door techneuten. Want ja, de meeste mensen denken nou eenmaal dat als je er geen papiertje voor hebt en het niet al minstens vijf jaar hebt gedaan voor een top bedrijf op dat gebied, dan kun je het niet. Vooral HR medewerkers. Dus zit ik sinds ieder bedrijf een HR afdeling heeft meestal thuis.
Het blijft grappig dat jij denkt dat anderen altijd minder weten dan jij terwijl jij een 12 ambachten, 13 ongelukken verleden hebt.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Sollicitatie bij Tesla voor tech specialist.
Leeftijd: 59.
Hoogste opleiding: Mavo.
Werkervaring met 3D of AI: nee.
Werkverleden van de laatste 5 jaar: 3 jaar gewerkt, 2 werkloos geweest.
En die HR medewerkers weten nog minder van techniek dan jij, baard of VEM, dus als ze de sollicitatie niet meteen weggooien, laten ze die aan elkaar zien om eens hard te lachen.
Had je verder nog spatjes? Wees eens een echte kerel en vraag het na bij iemand anders met verstand van de techniek, in plaats van de loze praatjes van Musk klakkeloos te geloven.
Je bent op de hoogte dat Tesla verder is dan de rest?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ach, zeur niet. Waarom denk je dat alle andere autofabrikanten het totaal anders doen? Omdat die allemaal veel stommer zijn dan die geniale Musk van je?
Musk heeft gewoon maar een paar ideeën en alles moet op zijn manier. Soms zit er wat goeds tussen, maar voor het grootste deel is het onzin.
Je bedoelt de aannames? Ja, koop ik niets voor.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Lees de volgende keer de link met de onderbouwing. Daar is die voor.
Ik reageerde op het woord vakbondsrechten, weet je nog?quote:Op maandag 16 juni 2025 10:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie het zo: Tesla schendt kennelijk het vakbondsrecht in de VS, wat voor een Zweeds pensioenfonds reden is om de aandelen Tesla te verkopen.
Vem kraakt vervolgens de vakbonden en het pensioenfonds af,wat een voorspelbare reactie is.
Hear, hear.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus zo ongeveer de enige plek waar je flink interessant kunt doen is op internet, want in de echte (werkende) wereld maak je geen schijn van kans.
Wat wel interessant is, want ze zeggen altijd dat ervaring veel zwaarder telt dan papiertjes. Maar schijnbaar wordt het ontbreken van een papiertje naar voren geschoven als excuus om het vooral niet te hoeven doen. Met je spatjes.
En maar lullen hoe goed je alles weet, en ondertussen is er niemand in het werkende leven die ook maar iéts relevants ziet in je borstklopperij, maar uiteraard ligt dát aan alles en iedereen, en zeker niet aan jou.
Een goed idee is een goed idee als het een goed idee is, onafhankelijk van wie het komt, papiertje of geen papiertje. Nou, met jouw zelfverklaarde genialiteit kun je schijnbaar van afstand inschatten wat goed gaat, wat niet, wat ze beter zouden kunnen doen, etc etc. maar je komt niet verder dan hier roeptoeteren.
Je bent 59, kennelijk. Wat heb je de afgelopen 40 jaar dan gedaan?quote:Op maandag 16 juni 2025 11:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In Midden/Zuid Limburg? Ik ben wel geïnteresseerd.
Ik ben autodidact. Het is allemaal niet zo moeilijk. Als ik het niet weet, zoek ik het uit en ga ik er mee experimenteren. Dus ik pik alles heel snel op. Maar ik moet het hebben van aanbevelingen door techneuten. Want ja, de meeste mensen denken nou eenmaal dat als je er geen papiertje voor hebt en het niet al minstens vijf jaar hebt gedaan voor een top bedrijf op dat gebied, dan kun je het niet. Vooral HR medewerkers. Dus zit ik sinds ieder bedrijf een HR afdeling heeft meestal thuis.
De meeste mensen weten zelf niet hoe het werkt, dus geloven ze de persoon die ze vertelt wat ze willen horen. En als die het uiteindelijk toch niet waarmaakt, zoeken ze een nieuwe verlosser om in te geloven. En of dat dan een Musk, een Trump of een Wilders is, maakt allemaal maar weinig verschil. Ze willen graag opgelicht worden.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent op de hoogte dat Tesla verder is dan de rest?
Leren hoe de wereld in elkaar zit. Tot in detail. Een moeilijke jeugd gehad. Altijd de beste op school in de exacte vakken. Elektronica. Zelf van transistors en chipjes een computer maken en die dingen programmeren. Computers zijn leuk door hun hoge abstractieniveau. Projecten bedenken en uitvoeren.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent 59, kennelijk. Wat heb je de afgelopen 40 jaar dan gedaan?
Dat bepaal jij niet.quote:Op maandag 16 juni 2025 12:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik reageerde op het woord vakbondsrechten, weet je nog?
Werknemersrechten: prima. Maar vakbonden hoeven niet beschermd te worden. Bovendien: als Tesla daadwerkelijk over de schreef zou zijn gegaan, waar is de veroordeling dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prima als jij over jezelf wil gaan lullen, maar maak daar dan een apart topic voor ajb.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik ben al een hele tijd gestopt met het kijken naar films, omdat ik me er snel aan zit te ergeren als er dingen gebeuren die nergens op slaan. Waar veel films van aan elkaar hangen. Hoe beter je weet hoe de wereld werkt, hoe moeilijker het is om je ongeloof de hele tijd opzij te zetten. Marketing gaat er ook van uit, dat je mensen veel wijs kunnen maken zolang ze maar niet weten hoe het werkt. En wie heeft er tijd en zin om dat allemaal uit te zoeken?
De meeste beslissingen worden op het gevoel genomen en met logica verdedigd. Het is dan de truc om er zijdelingse dingen bij te slepen die het aannemelijker maken zonder op de kern van de zaak in te gaan. En er veel met anderen over praten. De bevestiging door herhaling. Zo verkopen ze het aan zichzelf.
Als ze toch inzien dat het een illusie was, moet de ontgoocheling verwerkt worden. Eerst door ontkenning, dan woede, dan het terugvechten, vervolgens de depressie en uiteindelijk de acceptatie. In dat tweede stadium gaan ze zich afreageren op de brenger van het slechte nieuws. Zoals ze in het Engels zeggen: "shoot the messenger!"
Vooral als ze struikelen over het terugvechten, omdat ze zich er dan zelf in moeten verdiepen om met argumenten te komen, wat het moeilijk maakt om er blindelings in te blijven geloven. Vandaar dat het meestal bij anekdotes en vergelijkingen blijft.
Kortom, hoe minder je nadenkt over dingen, hoe gezelliger je leven is. Met af en toe een flinke domper.
Begrijpend lezen is ook een kunst. Ik ben drie keer overnieuw begonnen om het zo op te schrijven dat jullie niet meteen kwaad werden.quote:Op maandag 16 juni 2025 16:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Prima als jij over jezelf wil gaan lullen, maar maak daar dan een apart topic voor ajb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |