Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
De koningin mocht al aftrappen met een nummer van Made in Heaven en niet geheel verwonderlijk vinden we even later alweer een nummer van Made in Heaven. Het zijn allemaal geen echt sléchte nummers op die plaat, maar het is duidelijk knip- en plakwerk gecombineerd met materiaal dat toevallig nog op de plank lag. Ik tel Too Much Love Will Kill You niet mee (het is immers de Brian May-versie die in de Top 2000 staat), maar alsnog vind ik vijf nummers van die plaat wel echt te veel eer. Dit is een nummer van Roger Taylor, die het eerder al op het album van zijn band The Cross zette. Hij zong zelf, maar nam ook een versie op met Freddie op vocalen. Die werd bij deze versie in geknipt. Een gevalletje 'gewoon een liedje' en dan ook nog eens de 40e ofzo van Queen. Dit was wel de eerste van Made in Heaven in de lijst, in 2007 al binnen op 877. Daarna was het er in 2009 opnieuw bij en vanaf 2011 een vaste waarde, maar wel snel een van die Queen-nummers in de eerste helft, ook toen de band nog bijna enkel in de bovenste helft stond. Afgelopen editie afwezig.
3974 Racoon - Shoes of Lightning
Vele mensen zijn alweer vergeten dat dit evenement bestaat, maar 3fm Serious Request was afgelopen editie geldtechnisch best succesvol. Levert geen luistercijfers op verder, maar het is iets. Sinds 2008 wordt er een themanummer opgenomen door een bekende artiest voor dit evenement. In 2013, de editie over het beperken van kindsterfte voor diarree in Afrika, werd Racoon gevraagd voor dit themanummer. Kunnen we het hebben over Hee Joh Jip, maar dit is pas écht een schijtnummer. Ik vind het niet echt slecht, maar het is wel opvallend dat dit het enige themalied is dat ook een Top 2000-notering heeft, zeker als je bedenkt dat je ook Wijd Open van Blof hebt om maar eens iets te noemen. Al was 2013 natuurlijk wel de editie die het meeste opbracht. In 2014 kwam dit binnen op 184 zelfs, wel heel hoog. Daarna wel gezakt en inmiddels staat het op 1791.
3973 Commodores - Sail On
Er zijn behoorlijk wat hits over zeilen. Sail On was zeker niet de grootste, maar haalde wel de Top 2000 in de tijd dat de Commodores in de onderste helft zeker niet ondervertegenwoordigd waren. Lionel is stiekem al best een aantal keer langs geweest zo in dit onderste deel. Hij is ook gewoon een beetje een saaie man. In 2003, 2004 en 2010 stond dit in de lijst, steeds bij de laatste 100.
SPOILER: 3972-3951
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Het werd ook nog een keer gebruikt om Nederland naar de top te schreeuwen onder Don Leo, met wat zang van Hazes erbij
Dit zijn nog eens nuttige feitjes. Ik kende dat nummer van Dré nog wel, maar dat het origineel ooit de Top 2000 haalde is nieuws.
Verder vind ik deze serie wat wisselvalliger dan de andere in deze regionen. Een paar keer echte troep, waarbij ik Aerosmith sowieso verschrikkelijk vind, maar Crazy scoort hoog op de ergernissenranglijst.
Maar ook wel wat aardige dingen. Van Bløf vind ik die eerste singles LUL (hihi), ADK en WZJD allemaal prima te gedogen. Als ze daarna maar gestopt waren. En Desperado vind ik ook niet zo boeiend, maar ik twijfel er niet aan dat er nog wel een stuk of 1000 dingen komen die me minder aanspreken.
Lionel zong natuurlijk niet over zeilen, maar over het reilen en zeilen van een echtscheiding
en stond in 2003 dan 1 jaar de niet-2004 versie van Zij Gelooft In Mij in de lijst? Of was die 2004-versie stiekem al van 1999 bij de gelijknamige film
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Fun fact: de 2 bekende nummers van John Paul Young zijn in de nederlandse bewerking ook de 2 bekende nummers van Nico Landers.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
en stond in 2003 dan 1 jaar de niet-2004 versie van Zij Gelooft In Mij in de lijst? Of was die 2004-versie stiekem al van 1999 bij de gelijknamige film
Die opname is uit 2000 ofzo toch? Dus dat zal wel van die film zijn. Ik kan deze Hazes wel hebben maar ben geen fan dus weet dit allemaal niet.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
2000 nav de film. Ook toen als single uitgebracht, maar matig succes. Ik gok wel goed genoeg voor de 2003 entry.
Dank U, wikipedia.
Op maandag 17 februari 2025 21:01 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Fun fact: de 2 bekende nummers van John Paul Young zijn in de nederlandse bewerking ook de 2 bekende nummers van Nico Landers.
Is Nico familie van Audrey?
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
3967 Clouseau - Daar gaat ze 3963 Meat Loaf - Heaven Can Wait 3961 Birdy - Skinny Love 3955 Peter Skellern - You're a Lady
3 van de 4 genoemden van huis uit meegekregen, jawel! Mijn ouwelui waren altijd al gek op Meat Loaf, mijn moeder vooral op Clouseau en mijn vader dan weer op Peter Skellern. Dat is niet altijd een sleutel tot succes want soms hebben ook je ouders wel eens een wat mindere smaak, maar deze drie zijn altijd behoorlijk blijven hangen hier. Daaraan voegen we dan Birdy toe, knap dat ze van zo'n zwak gezongen nummer van Bon Iver nog iets moois weet te maken. En ook fijn dat ik hier niet de enige ben die Bon Iver niks vindt.
Hij heeft toch maar mooi de opnames van Monster overleefd, wat we nu achteraf kunnen samenvatten als een open inrichting, als we naar de rest van de opstelling kijken.
Wie had nou ooit in 2010 kunnen denken dat je nu zou zeggen: Rick Ross blijkt de meest normale te zijn.
[..] Hij heeft toch maar mooi de opnames van Monster overleefd, wat we nu achteraf kunnen samenvatten als een open inrichting, als we naar de rest van de opstelling kijken.
Wie had nou ooit in 2010 kunnen denken dat je nu zou zeggen: Rick Ross blijkt de meest normale te zijn.
Ja ach. Autisten ook he. Die gooien zonder rem er maar alles uit.. Maar als we het toch over Bon Iver en dat geweldige album hebben is Lost In The World wel m'n favoriet. Al is open inrichting Monster ook altijd weer genieten ja
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Staat Inner City Blues op de keuzelijst? @Tussle266
Niet dat die het zou redden als ie er nu op wordt gezet trouwens.
Niet dat die het zou redden als ie er nu op wordt gezet trouwens.
Zeker
Over de keuzelijst gesproken. De teller staat al haast op 150. Opvallend is ook dat er een paar tussen zitten die meer dan eens gedraaid zijn. Vraag me af of dat nog uitmaakt straks aan het einde van het jaar.
Op woensdag 19 februari 2025 09:34 schreef Tussle266 het volgende: Over de keuzelijst gesproken. De teller staat al haast op 150. Opvallend is ook dat er een paar tussen zitten die meer dan eens gedraaid zijn. Vraag me af of dat nog uitmaakt straks aan het einde van het jaar.
Was je nog iets opgevallen aan die 80s keuzelijst?
[..] Was je nog iets opgevallen aan die 80s keuzelijst?
Er wordt veel toegevoegd ieder jaar, maar er wordt nog veel meer geschrapt. Er waren zo’n 40 kandidaten en er waren maar 5 of 6 toevoegingen (tov december, bedoel ik). Het meest opvallende was wel dat er twee 80’s platen in een zelfde uur waren gedraaid in januari en de ene wel op de keuzelijst stond en de andere niet.
Om iets te zeggen over of er nog meer uren de Blokhuisbehandeling krijgen moeten de aantallen wel wat groter zijn, misschien straks in april bij de K500.
[..] Er wordt veel toegevoegd ieder jaar, maar er wordt nog veel meer geschrapt. Er waren zo’n 40 kandidaten en er waren maar 5 of 6 toevoegingen (tov december, bedoel ik). Het meest opvallende was wel dat er twee 80’s platen in een zelfde uur waren gedraaid in januari en de ene wel op de keuzelijst stond en de andere niet.
Om iets te zeggen over of er nog meer uren de Blokhuisbehandeling krijgen moeten de aantallen wel wat groter zijn, misschien straks in april bij de K500.
Ik heb wel het idee dat er de laatste jaren best veel leuke, maar kansloze oudere nummers worden toegevoegd aan de keuzelijsten.
[..] Ik heb wel het idee dat er de laatste jaren best veel leuke, maar kansloze oudere nummers worden toegevoegd aan de keuzelijsten.
Dit klopt wel. Ik heb alles wat dit jaar gedraaid is en nog niet op de keuzelijst staat ook verzameld in een playlist. Die zal ik aan het einde van het jaar delen. Dan kunnen we ons gezamenlijk nog iets meer ergeren aan wat het wel heeft gehaald en wat niet.
Krezip had de comeback en Danny had de grote doorbraak in de hitlijsten met Rollercoaster. Daarna maakten ze samen dit lied, als het ophalen van goede oude tijden door twee mensen die elkaar lang niet hebben gezien. Vandaar dat dit vast ook goed scoort bij de oude garde, want dit haalde ook gewoon de Evergreen. Ook in de Top 2000 kwam het in 2023 binnen op 270 en een jaar later zelfs zes plekken hoger terug te vinden.
3949 Frank Zappa - Dancin' Fool
Zappa neemt de disco op de hak in Dancin' Fool. Een komische noot, niet te serieus te nemen. Maar ja, omdat het op zichzelf ook wat discoachtig klinkt werd het wel een hitje in Amerika. Het is wel lekker chaotisch, maar dat is ook een ander woord voor rommelig, die twee liggen dicht bij elkaar. Van 2000 tot 2021 stond dit in de lijst, met 509 in 2007 als hoogste positie.
3948 AC/DC - Thunderstruck
SANDER! Ik denk dat sommigen deze al wel verwacht hadden. Ik ben namelijk geen fan van de vocalen van Brian Johnson. AC/DC onder de tweede zanger was prima, bon. Maar met Brian als opvolger vind ik het allemaal niet echt wat, hij schreeuwt zo. En Thunderstruck vind ik muzikaal ook nog eens niet geweldig. Het riffje is aardig maar niet fenomenaal en het is ook veel van hetzelfde. Maar goed, demense zien het anders, sinds 2013 is dit de hoogste van AC/DC nadat het nummer in 2009 en 2010 nog heel toevallig op 1086 en 882 eindigde. Sinds 2011 op oudjaarsdag met in 2017 zelfs plek 13.
SPOILER: 3947-3926
Eerder deze week leerde ik van de 12-jarige zoon van een vriend van mij dat je ook op liedjes kan stemmen waar die pijltjesgooiers mee het podium op komen. Dus ik geloof alles.
[..] Eerder deze week leerde ik van de 12-jarige zoon van een vriend van mij dat je ook op liedjes kan stemmen waar die pijltjesgooiers mee het podium op komen. Dus ik geloof alles.
Ja ik vermoedde al dat dat me op wat kritische reacties zou komen te staan.
Ik wil alleen even een lans breken voor "Toveren" vanwege de frase " zelfs de oma van mijn oma (mijn betover-grootmoeder dus) had nooit een tovenaarsdiploma". Dat vind ik toch mooi bedacht
[..] Dat je dat nog weet. Is al wel wat jaren terug
De autisten in dit topic vergeten nooit iets
Randy VanWarmer vind ik eigenlijk wel een goeie naam voor een vaste acteur in de BangBus ofzo.
Dancin' Fool lijkt me echtwel een goner vwb jarenlang vaste waarden. Stond ook niet meer in de Extra 500 2 jaar na zijn laatste notering.
Op woensdag 19 februari 2025 18:55 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Dancin' Fool lijkt me echtwel een goner vwb jarenlang vaste waarden. Stond ook niet meer in de Extra 500 2 jaar na zijn laatste notering.
Dat is ergens ook wel weer jammer, ondanks dat ik het dus niet bijzonder vind. Maar wel een uniek nummer dat je verder nooit hoort
[..] Dat is ergens ook wel weer jammer, ondanks dat ik het dus niet bijzonder vind. Maar wel een uniek nummer dat je verder nooit hoort
Ik vind 'm wel tof, alleen het einde is ruk.
3949 Frank Zappa - Dancin' Fool 3946 Niall Horan - This Town 3941 Imagine Dragons - Bones 3938 Rudi Carrell - Samen Een Straatje Om 3931 Raymond van het Groenewoud - Meisjes
Dancin' Fool is inderdaad uniek, maar uniek is niet per se iets positiefs. Vertrok rond dezelfde tijd als Living Doll uit de Top 2000 om nooit meer terug te keren, en in beide gevallen ben ik daar beslist niet rouwig om. Daarna hebben we twee artiesten die ik nog op Sziget heb gezien in '23, en met name Imagine Dragons vond ik daar niet eens slecht, maar op het album vind ik het doorgaans geen klap aan. Zo ook hier. Niall vind ik sowieso niet echt om aan te Horan. Ik heb een hekel aan honden dus die van Rudi Carrell is eigenlijk bij voorbaat kansloos, en Raymond van het Groenewoud heb ik altijd kolderieke nonsens gevonden.
Nummers die ik hoger zou plaatsen:
3950 Krezip & Danny Vera - Make It A Memory 3948 AC/DC - Thunderstruck 3944 Hans de Booij - Annabel 3935 Bon Jovi - It's My Life 3929 Lauren Daigle - You Say 3928 Alphaville - Forever Young
Twee enorme klassiekers die schromelijk ondergewaardeerd worden met Thunderstruck en Forever Young. Laatstgenoemde is mijn favoriet uit dit blokje en haalt moeiteloos de bovenste 500 hier, zowel de thematiek als de muzikale omlijsting vind ik ijzersterk. Krezip hebben we natuurlijk al eerder in dit lijstje zien staan, die vind ik duidelijk structureel beter dan Mex, en dat is ook logisch want moderne poprock. Bon Jovi is ook al eerder besproken. Annabel heb ik altijd wel geinig gevonden, geen standaard dertien-in-een-dozijn liefdesliedje maar net even anders, zit tekstueel en qua flow ook heel goed in elkaar. Tot slot Lauren Daigle, daarvan kan ik op zich wel volgen dat je hem hier plaatst, ik denk dat je echt gelovig moet zijn om die op waarde te kunnen schatten
Unwritten zit goed in elkaar en geeft tegelijkertijd een beetje jeuk, al vanaf dag 1.
Het is wat te hoorbaar doelgericht geschreven om op een bepaald type dodelijk saaie radiozender grijsgedraaid te worden, en daarnaast op alle andere zenders die minimaal deels mainstream draaien - en dat gebeurde dan ook.
Al was dit zeker niet haar ergste. Een paar jaar later kwam I wanna have your babies.
--------
En bij Toveren vallen met name de overdreven netjes garticuleerde kinderstemmetjes op.
Op woensdag 19 februari 2025 20:44 schreef DecoAoreste het volgende: Lauren Daigle, daarvan kan ik op zich wel volgen dat je hem hier plaatst, ik denk dat je echt gelovig moet zijn om die op waarde te kunnen schatten
Je hoeft toch ook geen kernbom teruggekopt te hebben om Enola Gay te kunnen bevatten?
We gaan onverminderd door, het blok met dit soort nummers is echt nog lang niet klaar 3925 The Sweet - Poppa Joe
The Sweet kennen we vooral van makkelijk in het gehoor liggende glamrock, maar hier mochten een stel studiomuzikanten een met wat suiker overgoten nummer inspelen wat in het oeuvre van The Sweet schril afsteekt door het gemis van gitaren. Het aloha-gevoel is groot met de percussie en dat vind ik nog wel een geinig sfeertje, zonder die percussie zou dit echt nog 500 plaatsen lager staan dus dat was een slimme zet. In de eerste 12 jaar stond dit in de lijst, met een bizar hoge plek 113 in 2001. Maar ja, in de begin jaren stemde de hele The Sweet-fanclub volgens mij, want buiten 2000 en 2001 kwam dit nauwelijks boven de 1000 uit.
3924 Bucks Fizz - Making your mind up
Weer eens een Brits songfestivallied en zowaar eens een keer een winnaar. Scheen daar niet echt goed gezongen te zijn en het is natuurlijk een wat onzinnig liedje, maar ik word nog wel vrolijk van de stijl. In 1999 op 1885 en in 2001 op 1946.
3923 5 Seconds of Summer - Youngblood
De Australische One Direction tourde in 2013 met de Britse variant en kreeg daardoor populariteit. Toch duurde het tot 2018 voordat de eerste top 40-hit werd gescoord. Dat was dit Youngblood, wat wel net iets meer tussen echte tienerpop en een wat volwassener geluid in valt. Een jaartje later vond Tom Morello het bijvoorbeeld ook goed genoeg om op Teeth mee te spelen, dat kan twee dingen betekenen: Of Tom had nog wat centen nodig, of Tom vindt het allemaal nog wel acceptabel. Ik vind dat dus ook wel, maar echt meer dan acceptabel is het ook weer niet. Er blijft toch een beetje een tienerpopsausje over een aardig nummer hangen. In 2019 en 2020 stond dit er in.
SPOILER: 3922-3901
Tut tut, Mex, het nummer heet niet How Deep Is Your Throat ofzo, he
Blijkbaar heeft The Hoff bij De Muur nog meer gezongen dan Looking For Freedom (iets wat niemand meekreeg in die tijd)
Op donderdag 20 februari 2025 22:25 schreef Starflyer het volgende: Johnny Logan won 3 keer het songfestival, 2 keer als zanger en ook 1 keer als schrijver van Why Me? dat gezongen werd door Linda Martin in 1992.
En hij was jurylid bij het Nationaal Songfestival in 2010, toen zijn expertise werd ingezet om te bepalen welke versie van Shalalie de beste was. Dat zet die overwinningen toch een beetje in de schaduw.
Ik kwam toevallig deze wilde herinterpretatie van Gilbert O'Sullivan tegen laatst, dus ik vind de vernoeming van Clair een goed moment om dit te plaatsen
Ergens is het wel jammer dat ze wel door hadden dat ze Nick aan Thomas en Simon aan Paul moesten koppelen. Ik zou er veel lol aan beleefd hebben als het omgedraaid was geweest.
Op donderdag 20 februari 2025 23:13 schreef Tussle266 het volgende: Ergens is het wel jammer dat ze wel door hadden dat ze Nick aan Thomas en Simon aan Paul moesten koppelen. Ik zou er veel lol aan beleefd hebben als het omgedraaid was geweest.
Simon beleeft al geen lol meer aan Nick, moet je nagaan
[..] Simon beleeft al geen lol meer aan Nick, moet je nagaan
Maar Paul & Simon kan best wat worden, lijkt me
How Deep Is Your Love hier al, jeetje. Die zou bij mij altijd top 1000 staan, en ik denk bij de meeste mensen. Maar goed, smaken verschillen.
Verder vind ik Streets Of Philadelphia wel een warm bad altijd. Rustig, zeker, maar gestoken in een fraaie melodie. En What's Another Year kan ik een stuk beter waarderen dan Hold Me Now.
[..] Lola Young lijkt me een zekerheidje. Komt hopelijk hoog binnen
Die zal de V500 stemlijst wel halen in ieder geval
Het is hier hartstikke ontopic, er worden meningen gegeven over nummers die in de top 2000 staan of stonden, precies zoals we in week 53 doen.
Wat wel opvalt is dat buiten De Milli Playbackshow eigenlijk nog niet heel veel hele grote hypes voorbij zijn gekomen. Vorig jaar hadden we rond deze tijd onder meer SEB en de zus van Daniël al gehad.
[..] Die teller staat vooralsnog (je verwacht het niet) op 0.
Na de half time show schoten een stuk of 10 Kendrick nummers weer hoog de streaming charts in, geen daarvan natuurlijk King Kunta. All The Stars, Humble of Luther (die is wel eens op 2 geweest afgelopen jaar) zou net zo goed kunnen.
[..] Na de half time show schoten een stuk of 10 Kendrick nummers weer hoog de streaming charts in, geen daarvan natuurlijk King Kunta. All The Stars, Humble of Luther (die is wel eens op 2 geweest afgelopen jaar) zou net zo goed kunnen.
Die zijn ook oud genoeg om een kansje te krijgen inderdaad (de rest van de show was allemaal GNX of zelfs geheel nieuw, dus dat is minder dan 12 maanden oud). All the stars geef ik dan nog de grootste kans, in een normale week voor 2-context. Die is net iets meer pop dan die andere twee. Die hoeft het niet alleen van de zaterdag en de zondag te hebben. Maar vooralsnog is dat dit jaar nog niet gebeurd dus.
Als we het er dan toch over hebben: Still D.R.E. is al 2 keer gedraaid dit jaar. Dat geldt trouwens voor meerdere nummers (oa Van Halen, Eels en ABBA staan op dat lijstje). Zouden die nummers meer kans hebben op een plekje op de keuzelijst aan het eind van het jaar, denken jullie?
In het kader van ze lezen hier mee is gisteravond All the stars gedraaid. Dus als iemand nog verzoekjes voor de lijst heeft, laat ze dan op vrijdagmiddag achter, dan kan Klaas Kruisraket ze ‘‘s avonds draaien.
Op vrijdag 21 februari 2025 16:57 schreef Tussle266 het volgende: Nog een andere vraag die ik heb: merkt iemand van jullie al iets van invloed van die Bob D. biopic?
Ik moet hem nog steeds gaan zien, maar hoor er sowieso erg weinig over. Nu leef ik ook wel een beetje onder een steen, dus het kan ook daaraan liggen
Zonder afbreuk te doen aan de artiest die Janis Joplin ongetwijfeld is geweest: dit nummer is gewoon op alle vlakken incompleet, laten we het niet mooier maken dan het is.
3922 Bee Gees - How Deep Is Your Love 3908 Party Animals - Have You Ever Been Mellow
Bee Gees hebben anderen al uitgebreid toegelicht. Party Animals hebben hier een wat modernere klassieker te pakken; al blijft voor mij de Tune Up-versie wel dé versie, deze mag ook zeker in het linkerrijtje.
De man die hard viel vanwege zijn trollenleger. Dit was de eerste single van zijn tweede album, maar het trollenleger kreeg het niet voor elkaar om dit populair te maken. Dat lukte wel met Home, waarna Fall opnieuw mocht meeliften. Ik vind die vier nummers van Dotan allemaal wel acceptabel, het heeft nog wel een randje, maar de galm staat af en toe iets te hoog en het is toen wel echt kapotgedraaid. Dit is wel de minst boeiende van de vier en staat daarom hier, na van 2014 tot 2016 in de lijst te hebben gestaan. In 2015 het hoogst, op 780.
3899 Nickelback - Rockstar
Na de oppertroll nu een band die flink getrolld wordt op het internet - Nickelback is een van de meest gehate bands ooit. Ik snap het wel als je sommige nummers hoort en als je die spaghettislierten op de kop van Chad ziet dan voelt het al helemaal pijnlijk. Maar hee, die doorbraaksingle was eigenlijk wel lekker. Dit is een stuk minder, met als hoogtepunt de tussenstukjes in het couplet van Billy Gibbons. Klinkt meteen lekkerder dan Chad. Het is wel een beetje een sellout-plaat, maar wel een relatief leuke sellout-plaat. Met sommige andere nummers had Nickelback echt de onderste regionen behaald, maar dit is nog wel te doen. In 2018 stond dit op 1961.
3898 The Marmalade - Rainbow
Ik dacht altijd dat The Marmalade naast hun grote hit alleen met die Beatles-cover hadden gescoord, maar dat ligt toch anders. Ze komen binnenkort twee keer met nummers die toch niet hetzelfde spanningsniveau kunnen halen. Generieke folkpop uit die tijd die me weinig doet, maar wel beter dan die cover. In 1999 op 1875.
SPOILER: 3897-3876
Op zaterdag 22 februari 2025 11:15 schreef Tussle266 het volgende: Voor Come Take My Hand kan je je dit jaar vast schrap zetten nu de verlosser uit Friesland ermee aan de haal is gegaan.
Oh ach. Jammer, Dreams is toch veel beter?
Op zaterdag 22 februari 2025 11:15 schreef Tussle266 het volgende: Voor Come Take My Hand kan je je dit jaar vast schrap zetten nu de verlosser uit Friesland ermee aan de haal is gegaan.
Zei íe dat ook niet tegen die cameravrouw?
Daarnaast staan er al 2 veel betere Dreamsen in de lijst en nog geen betere Come Take My Hand
Living on My Own, een van de zeldzame eurodance(-achtige) nummers die ik zelfs op hele jonge leeftijd al niet veel aan vond. Het sprankelde net niet, of zo. Het is ook niet goed gekomen tussen mij en dat nummer.
Het is productioneel een beetje eenzelfde soort nummer als (de dansbare radioversie van) Melanie C's I turn to you van wat jaren later (nog net in m'n eurodance-jaren uitgebracht), en daarbij waren m'n toenmalige reactie en het verdere verloop precies hetzelfde.
---------------
En de 2 Brothers on the 4th Floor klonken wmb het beste als ze gewoon 'klassieke' eurodance maakten, afgezien van een van hun r&b-uitstapjes (One day). Het waren achteraf gezien best wel opportunisten als het om meebewegen met trends ging.
Maar eerlijk is eerlijk, het beoordelen van Come take my hand kan beter gedaan worden door mensen die regelmatig voor hun lol happy hardcore opzetten.
In een vorige batch stonden ergens de Party Animals, die hadden een iets ander geluid en vind ik binnen het genre nog relatief goed te doen (een paar Flamman & Abraxas-nummers kan je ook meetellen, dat zijn gewoon dezelfde producers met vergelijkbare muziek).
Ja ik denk dat ik wel zo’n beetje de minst positieve user ben tov happy hardcore hier
Kwamen we eerder al een keer een stemnummer tegen (Styx), hebben we er nu twee in een blok, waarvan Stand By Me wel een vaste waarde is in mijn stemlijst. De andere is Weak. Dat nummer wissel ik nog wel eens af met bijvoorbeeld Hedonism of Brazen als ik weer eens op Skunk Anansi stem, wat ook niet altijd het geval is.
Deze twee nummers zou ik in ieder geval veel hoger plaatsen in de lijst.
Ach we zitten in de onderste helft, geef het een maandje of 2 en ik ben overal lyrisch over.
[..] Dat zei Bartje ook al. De verlosser is trouwens ook met Spinvis aan het klussen, dus dat maakt het dan weer een beetje goed.
Ja, Discozwemmen is wél doorgedrongen tot onder mijn steen.
3883 Gusttavo Lima - Balada (tche tcherere tche tche) 3876 Jason Mraz - I'm Yours
Die gemaakt vrolijke middelmatige Mediterraanse meuk deed het een periode heel erg goed in de Nederlandse hitlijsten. Hebben we Michel Telo al gehad? Die past ook zeker in dat rijtje en zou hier zeker bij de onderste 500 staan, net als deze dus. Maar dat is wel altijd nog beter dan dat vreselijk zeikerige I’m Yours, bah.
3891 2 Brothers on the 4th Floor - Come Take My Hand 3890 Racoon - Nickel for Goodbye 3887 Céline Dion - The Power of Love 3881 Ben E. King - Stand by Me 3880 Skunk Anansie – Weak
Geen platen uit mijn top 1000, maar wel een flinke handvol nummers die net daaronder zitten. Come Take My Hand is inderdaad niet de allerbeste uit het genre, maar het genre zelf is tof genoeg dat ik hem toch een flink stuk hoger zou plaatsen. Voor Skunk Anansie geldt eigenlijk een beetje hetzelfde maar dan een totaal ander genre. Nickel For Goodbye is wel heel erg ‘het liedje van’, en lijkt vooral wel érg veel op No Mercy, maar ik vind het wel een bétere versie van No Mercy. Van deze The Power of Love was ik het bestaan een klein beetje vergeten maar eigenlijk is-ie wel heel fijn, te fijn voor plek 3800-zoveel. Ik ben ook niet de allergrootste liefhebber van soul, maar Stand By Me is wel echt iconisch.
Het waren twee Brazilianen, maar ellendig was het wel. Die Telo is als ik het goed heb een van de weinige die het presteerde om vanuit de bovenste helft van de lijst (het jaar 2000 uitgezonderd) een jaar later geëlimineerd te worden. Je kan het maar op je CV hebben staan.
[..] Het waren twee Brazilianen, maar ellendig was het wel. Die Telo is als ik het goed heb een van de weinige die het presteerde om vanuit de bovenste helft van de lijst (het jaar 2000 uitgezonderd) een jaar later geëlimineerd te worden. Je kan het maar op je CV hebben staan.
Bij dit statistiekje zou ik de boeren ook elimineren (al zijn dat er wel 'slechts' 2, 1999-2001 zijn er een stuk meer). Zo uit mijn hoofd weet ik Julie Rogers, Sandie Shaw, Ilse DeLange en Gerard Cox nog te produceren.
Dan tel ik omissies niet mee, ik tel echt nummers die ook de jaren erna weg bleven.
[..] Bij dit statistiekje zou ik de boeren ook elimineren (al zijn dat er wel 'slechts' 2, 1999-2001 zijn er een stuk meer). Zo uit mijn hoofd weet ik Julie Rogers, Sandie Shaw, Ilse DeLange en Gerard Cox nog te produceren.
Dan tel ik omissies niet mee, ik tel echt nummers die ook de jaren erna weg bleven.
Paul van John en een tune van een zekere serie over de Korea-oorlog ook. Die TV-tune is in dit hele rijtje ook gelijk wat mij betreft de meest opvallende als je naar het verloop kijkt, die had eigenlijk nog 2 of 3 jaar 300 plekjes moeten inleveren voor de exit. Ik moest bij de boeren even nadenken, maar er waren er toen inderdaad natuurlijk 3. Die zou je buiten beschouwing kunnen laten inderdaad.
Dus het blijft dan onder de 10, na correctie, dat is niet veel.
[..] Paul van John en een tune van een zekere serie over de Korea-oorlog ook. Die TV-tune is in dit hele rijtje ook gelijk wat mij betreft de meest opvallende als je naar het verloop kijkt, die had eigenlijk nog 2 of 3 jaar 300 plekjes moeten inleveren voor de exit. Ik moest bij de boeren even nadenken, maar er waren er toen inderdaad natuurlijk 3. Die zou je buiten beschouwing kunnen laten inderdaad.
Dus het blijft dan onder de 10, na correctie, dat is niet veel.
Ook 2008jes liggen natuurlijk een beetje moeilijk. Die val van die Manics-cover blijft wel een vreemde ja.
Er is wel weer een lijssie deze week, maar de Singalong Top 500 op Joe klinkt me toch wat te niet spannend
Dit is er gewoon doorgedrukt door de grote baas uit België. Daar doen ze deze lijst al een paar jaar. Inderdaad in lijn met de eerdergenoemde foute uren/lijsten van de grote zus Qanon.
[..] Mensen die nu grofweg tussen de 40 en 60 zijn, die zich weer even jong willen voelen. En dan qua muzikale smaak de meest doorsnee variant ervan.
Huishoudbeurs-publiek?
Als ze van 12x Hazes of 8x Borsato houden, zal dat het wel zijn. Wel een bijzondere samenstelling verder. Zowel kwaliteitsmuziek als meezingers die te cheesy zijn (Snollebollekes, Django Wagner, Party Animals, Neil Diamond) zijn eruit gefilterd, en dan kom je op dit zouteloze compromis.
[..] Als ze van 12x Hazes of 8x Borsato houden, zal dat het wel zijn. Wel een bijzondere samenstelling verder. Zowel kwaliteitsmuziek als meezingers die te cheesy zijn (Snollebollekes, Django Wagner, Party Animals, Neil Diamond) zijn eruit gefilterd, en dan kom je op dit zouteloze compromis.
Denk dat Sweet Caroline in de top 10 staat. Die is nog niet bekend gemaakt.
Verder is t inderdaad geen kwaliteitslijst, maar gewoon nummers die je het lekkerst mee kunt brullen. Net zoiets als de Q Top Zeroes (de soundtrack van je leven). Of t echt bij Joe past dat is natuurlijk een tweede.
Zelfs in m'n ergste zin-in-vrolijke-deuntjes-buien krijg ik een dergelijke combinatie van liedjes iig niet bij elkaar geraapt. In combinatie met elkaar krijgt het geheel iets weeïgs en bruiloftsfeest-achtigs.
Maar Doe Maar noem ik wel degelijk 'kwaliteitsmuziek'.
[..] Als ze van 12x Hazes of 8x Borsato houden, zal dat het wel zijn. Wel een bijzondere samenstelling verder. Zowel kwaliteitsmuziek als meezingers die te cheesy zijn (Snollebollekes, Django Wagner, Party Animals, Neil Diamond) zijn eruit gefilterd, en dan kom je op dit zouteloze compromis.
Neil staat wel top 10 denk ik
Oja, dit hadden we ook nog. We hebben er inmiddels al 1000 gehad, jeetje. 3875 Twenty One Pilots - Heathens
Speciaal voor de film Suicide Squad maakte Twenty One Pilots hun tweede grote hit Heathens. Een nummer wat scoort op Kink, maar ook wel een poppy geluid heeft. Twenty One Pilots zit een beetje op dezelfde trein als de nu-metal begin jaren nul met een combinatie van hiphop en rock, maar wel iets rustiger. Ik ben geen fan van nu-metal, Twenty One Pilots zit soms een beetje in hetzelfde hhanoekje. Vooral bij dit nummer geldt dat wel. Van 2016 tot 2022 stond dit in de lijst.
3874 The Rob Hoeke Boogie Woogie Quartet - Down South
Pianomuziek uit de jaren 60 met Rob Hoeke, hij doet de naam redelijk eer aan met dit Down South. Een leuk deuntje tussendoor, maar ook niet heel bijzonder. In 1999 op 1276.
3873 Sailor - Traffic Jam
Met dank aan Toppop scoorde deze Britse glamgroep een hitje over een verkeersinfarct. Tegenwoordig de standaard in Nederland, elke dag in de blikken slang. Toen vast iets minder, maar genoeg om er een hit mee te scoren. In 1999 en van 2001 tot 2004 in de lijst.
SPOILER: 3872-3851
Daling is hier zeker wel een grote klassieker. Alleen dan in de versie van Willem Duyn.
Paar nummers die ik vooral uit nostalgie wel leuk vind, omdat ze uit m'n pa zijn platencassettekast komen, Traffic Jam, I See the Rain en Weekend.
Ik vind Feel van die gozer van de Backstreet Boys erg mooi trouwens. Ik hoor dat zelfs liever dan Angels.
Haus Am See en Weekend zou ik ook altijd bij de bovenste 2000 zetten. En sowieso vind ik hier buiten de nutteloze covers en een enkele zeikplaat alles eerder wat aan de lage kant staan.
Van Weekend heb ik oprecht nooit begrepen waarom dat nou zo'n klassieker is. Ja, dat pakje van Jerney, dat zal het wel zijn.
Haus am See kan ik me nog wel voorstellen dat dat beter scoort bij anderen.
Het enige leuke aan Haus Am See zijn die van Gerry en zijn pacemakers gejatte strijkers.
Ben hier wat laat mee, maar zeer eens mbt Thunderstruck. Ik kan wel 20 betere AC/DC nummers opnoemen dan die. Heb nooit begrepen waarom nou juist die het hoogst staat van deze band. Ook Highway to Hell vind ik een tikkeltje overgewaardeerd maar dan nog veel liever die inruilen met Thunderstruck qua positie.
edit: De nieuwe nummers waren na het plaatsen van deze reactie opeens ook binnen, dus bij deze: Haus Am See kan ik heel slecht tegen, en ik deel ook jouw mening over Feel, aardig nummer maar wel wat hoog in de lijst, en heb m ook wel iets te vaak gehoord denk ik.
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Viva La Vida is zeker ondergewaardeerd. Beste nummer uiteraard Violet Hill (die gelukkig wel in de Top 2000 staat) en dan kan ik bijna het hele album opnoemen voor ik bij Lost! uitkom. Waarom niet Cemeteries of London? Of Lovers in Japan? Of 42?
Op dinsdag 25 februari 2025 14:01 schreef LekkerWeertje het volgende: Viva La Vida is zeker ondergewaardeerd. Beste nummer uiteraard Violet Hill (die gelukkig wel in de Top 2000 staat) en dan kan ik bijna het hele album opnoemen voor ik bij Lost! uitkom. Waarom niet Cemeteries of London? Of Lovers in Japan? Of 42?
Ja ik vind hem ook niet zo bijzonder, dus die staat hier eigenlijk wel oké.
Afgezien van Heathens sowieso geen nummers die duidelijk te hoog of te laag staan naar mijn smaak, dus ik wacht even een volgend blokje af voor ik me weer waag aan een uitgebreidere post.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als we ooit uit dit hakken over de sloot blok komen. Er komen dan ook platen die jullie dus blijkbaar lager gaan zetten.
Op dinsdag 25 februari 2025 14:09 schreef Tussle266 het volgende: Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als we ooit uit dit hakken over de sloot blok komen. Er komen dan ook platen die jullie dus blijkbaar lager gaan zetten.
Er zijn nog steeds wel platen niet geweest die zomaar bij de onderste 100 zouden kunnen staan hier. Ik denk in ieder geval aan Hind's Hall, Blurred Lines, I Am The Walrus, en dan vergeet ik vast nog iets van Bruno Mars of Hazes of een andere artiest die ik eigenlijk nooit tof vind.
Op maandag 24 februari 2025 22:02 schreef Fred_B het volgende: Ik vind Feel van die gozer van de Backstreet Boys erg mooi trouwens. Ik hoor dat zelfs liever dan Angels.
Haus Am See en Weekend zou ik ook altijd bij de bovenste 2000 zetten. En sowieso vind ik hier buiten de nutteloze covers en een enkele zeikplaat alles eerder wat aan de lage kant staan.
Hier sluit ik me wel bij aan. Feel, Haus Am See en Weekend zijn wat mij betreft (moderne) klassiekers die de tand des tijds prima hebben doorstaan. Een klassering rond de 3865 vind ik derhalve wel érg laag voor deze nummers.
Ik begrijp dat Feel voor sommige mensen wat aan de saaie kant zou kunnen zijn, maar de fraaie tekst en piano-omlijsting maken voor mij veel goed. En Haus Am See is dankzij de Duitstalige rap en leuke compositie gewoon uniek in zijn soort in de Top 2000. Die zal niet snel gaan vervelen.
[..] Er zijn nog steeds wel platen niet geweest die zomaar bij de onderste 100 zouden kunnen staan hier. Ik denk in ieder geval aan Hind's Hall, Blurred Lines, I Am The Walrus, en dan vergeet ik vast nog iets van Bruno Mars of Hazes of een andere artiest die ik eigenlijk nooit tof vind.
Je haalt voor I Am The Walrus zeker onderste 100 en bovenste 100 door elkaar
Staat die bij jou serieus bij de bovenste 100? Voor mij valt die echt in de categorie Living Doll.
Ja die zou hier top 100 scoren in een Top 2000 ranking. Heerlijk die kakofonie op het einde en de absurde John in een identiteitscrisis tekst. Enkel qua absurditeit misschien te vergelijken met Living Doll
I am the walrus is wel wat anders dan Living doll, maar top 100 is wel weer het andere uiterste. Als daar al een Beatles zou moeten staan is het For No One. Maar volgens mij is de warmte voor John en Paul hier van het niveau afgesloten gasleiding bij de meesten?
Op woensdag 26 februari 2025 09:29 schreef Tussle266 het volgende: I am the walrus is wel wat anders dan Living doll, maar top 100 is wel weer het andere uiterste. Als daar al een Beatles zou moeten staan is het For No One. Maar volgens mij is de warmte voor John en Paul hier van het niveau afgesloten gasleiding bij de meesten?
Heb voor de rest geen hekel aan de Beatles hoor, al ben ik meestal van de wat modernere muziek. Yesterday, Let It Be en Hey Jude zijn wel dusdanig iconisch dat ze de bovenste 500 kunnen halen hier.
[..] Heb voor de rest geen hekel aan de Beatles hoor, al ben ik meestal van de wat modernere muziek. Yesterday, Let It Be en Hey Jude zijn wel dusdanig iconisch dat ze de bovenste 500 kunnen halen hier.
En daarmee noem je m.i. nog niet eens de beste nummers, zelfs niet de beste van John&Paul
Een van de weinige grote Nederlandse steden waar ik nooit ben geweest
Mooier dan het was zeker Maar nog volop in ontwikkeling (diverse bouwputten).
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Een van de weinige grote Nederlandse steden waar ik nooit ben geweest
als je er was geweest, dan wist je dat het geen grote stad was
[..] als je er was geweest, dan wist je dat het geen grote stad was
Ah had misschien grotere steden moeten zeggen, maar bedoel elke plaats met minimaal 50.000 inwoners. Zie nu dat dat voor Den Helder alleen geldt als je Julianadorp meerekent. In m’n beleving was het een grotere stad, eerder 60.000 - 70.000 inwoners
Misschien komend jaar maar eens een tripje Texel plannen
[..] Ah had misschien grotere steden moeten zeggen, maar bedoel elke plaats met minimaal 50.000 inwoners. Zie nu dat dat voor Den Helder alleen geldt als je Julianadorp meerekent. In m’n beleving was het een grotere stad, eerder 60.000 - 70.000 inwoners
Dat laatste is ook het enige geweest waarvoor ik in Den Helder ben geweest, denk ik
[..] Ah had misschien grotere steden moeten zeggen, maar bedoel elke plaats met minimaal 50.000 inwoners. Zie nu dat dat voor Den Helder alleen geldt als je Julianadorp meerekent. In m’n beleving was het een grotere stad, eerder 60.000 - 70.000 inwoners
Julianadorp is ook eigenlijk gewoon een wijk van Den Helder die even verderop ligt omdat men bollengrond wilde behouden daar waar het nu is.
In 1985 woonden er in de gemeente 64.000 mensen, dat komt al meer in de buurt van je schatting.
[..] Andre Hazes, Danny de Munk en Neil Diamond zijn daar wel wat meer op dreef dan hier bij Mex
Ja ik ga niet zo goed op cafémeezingers.
Het Franse kinderkoor scoorde de hit van het jaar 1971. Een tijd geleden dat we nog eens een hit van het jaar tegenkwamen, die waren veelal voor de absolute onderkant. Smakeloos land. Ja, ik word niet warm van kinderkoortjes, al snap ik nog wel dat deze scoort. Het kan erger. Dit stond er elk jaar in. In 2005 de hoogste notering op 403, maar inmiddels op 1353.
3849 Bruce Springsteen - My Hometown
Nogmaals Bruce met een wat rustiger nummer uit de 80s. Deze stond op Born in the USA, misschien wel zijn grootste succesalbum. Het is weer zo'n gevalletje niet echt slecht, maar het doet me ook weinig. In 2000 was deze afwezig, maar verder altijd erbij met als hoogste positie 281 in 2007. De laatste jaren staat deze ook weer een stuk hoger: Vanaf 2009 was dit vooral op 29 december te horen, maar de laatste vijf jaar weer op 30 december.
3848 Joe Cocker - Summer in the City
De trage coverversie van dit nummer. Het feit dat ik dat zeg voorspelt niet veel goeds. Deze versie is pas uit 1994, een latertje uit zijn carrière dus. In 2001 kwam deze binnen, en bleef er in tot 2006. In 2008 kwam dit weer terug maar ook de jaren erna bleef het, terwijl The Lovin' Spoonful er in 2012 voor het eerst niet bij was. Deze keerde nog eenmalig terug, maar stond toen wel voor het eerst lager dan Joe, die er vanaf 2014 ook niet meer bij was. Met uitzondering van 2016 dan, toen kwam deze terug op 1900.
SPOILER: 3847-3826
In het verleden deden die Pipo’s van Joe nog wel eens een 70’s lijstje rond deze tijd. Dat was beter geweest dan deze dronkenmanbijmicrofoon lijst. Ik voel stevige behoefte om op Nights on Broadway te stemmen ergens.
Het Franse kinderkoor scoorde de hit van het jaar 1971. Een tijd geleden dat we nog eens een hit van het jaar tegenkwamen, die waren veelal voor de absolute onderkant. Smakeloos land. Ja, ik word niet warm van kinderkoortjes, al snap ik nog wel dat deze scoort. Het kan erger. Dit stond er elk jaar in. In 2005 de hoogste notering op 403, maar inmiddels op 1353.
3849 Bruce Springsteen - My Hometown
Nogmaals Bruce met een wat rustiger nummer uit de 80s. Deze stond op Born in the USA, misschien wel zijn grootste succesalbum. Het is weer zo'n gevalletje niet echt slecht, maar het doet me ook weinig. In 2000 was deze afwezig, maar verder altijd erbij met als hoogste positie 281 in 2007. De laatste jaren staat deze ook weer een stuk hoger: Vanaf 2009 was dit vooral op 29 december te horen, maar de laatste vijf jaar weer op 30 december.
3848 Joe Cocker - Summer in the City
De trage coverversie van dit nummer. Het feit dat ik dat zeg voorspelt niet veel goeds. Deze versie is pas uit 1994, een latertje uit zijn carrière dus. In 2001 kwam deze binnen, en bleef er in tot 2006. In 2008 kwam dit weer terug maar ook de jaren erna bleef het, terwijl The Lovin' Spoonful er in 2012 voor het eerst niet bij was. Deze keerde nog eenmalig terug, maar stond toen wel voor het eerst lager dan Joe, die er vanaf 2014 ook niet meer bij was. Met uitzondering van 2016 dan, toen kwam deze terug op 1900.
SPOILER: 3847-3826
Ach Mother and Child Reunion. Die schat ik zelf een stuk hoger in. Keurig blok verder. Zou op My Hometown na geen enkel nummer (veel) hoger hebben gezet
Pata Pata en Chips&drop&stimorol zou ik ook wel wat hoger zetten. En de poppies misschien ook nog wel
Ik deel je mening over Miss Montreal niet helemaal, vrees ik. In mijn beleving is haar muziek eigenlijk structureel geen klap aan. Niet de állerergste oortering, die hebben we voor het grootste deel nu wel gehad (op een enkele uitzondering na, zie vorige post), maar toch echt te zouteloos om aan de onderste 1000 te ontsnappen. Een klein vogeltje vertelde me dat een van haar platen écht heel hoog in je lijst is beland, dus dan verklap ik alvast dat die ook bij mij een héél stuk lager zou staan.
3843 Claude - Vas-Y (feat. Suzan & Freek) 3831 Tiësto - Traffic 3828 Enya - Only Time
Enya is mijn favoriet uit dit blokje, eigenlijk vind ik alles van haar wel aangenaam en rustgevend en bovendien net even anders dan anders. Prima artieste die met haar beide nummers uit de Top 2000 makkelijk de bovenste 1000 zou halen hier. Traffic is niet de állerbeste plaat van Tiësto, neigt inderdaad wat naar eentonig, maar alleen al het feit dat trance structureel werd genegeerd in de beginjaren en later gelukkig niet meer maakt dat ik zo'n tranceklassieker ook zeker hoger zou zetten. En dan Polderstromae, zoals bekend vind ik dat best wel een toffe gast die ook nog goed kan zingen, zelfs Suzan & Freek konden deze niet verpesten. Zijn ESF-inzending heb ik nog niet geluisterd, ik twijfel ook nog een beetje of ik dat ga doen, al ligt dat niet aan hemzelf natuurlijk.
Ik deel je mening over Miss Montreal niet helemaal, vrees ik. In mijn beleving is haar muziek eigenlijk structureel geen klap aan. Niet de állerergste oortering, die hebben we voor het grootste deel nu wel gehad (op een enkele uitzondering na, zie vorige post), maar toch echt te zouteloos om aan de onderste 1000 te ontsnappen.
Het klinkt allemaal als muziek die heel bewust gemaakt is om door Radio 2 goedgekeurd te worden.
Just A Flirt had ook gewoon van KT Tunstall kunnen zijn.
We zijn langzaam door de 6- muziek heen en het wordt wel net iets beter. Bovendien merk ik dat het aandeel eenmalige noteringen ook langzaam wat minder wordt vanaf hier.
3825 Johnny Cash - I Walk The Line
Het is vast geen heel populaire mening, maar ik vind zijn tijd met de American Recording-covers een stuk beter dan zijn ouderwetse rockabillydeuntjes. Hier 'zingt' Cash over een simpel gitaardeuntje. Slim en in die tijd vast best leuk, maar ik vind er eigenlijk niet zo heel veel aan. Dit kwam pas in 2016 binnen, maar wel meteen op 435. In 2019 zelfs op 307, maar de laatste jaren weggezakt naar 612.
3824 Kane & Ilse DeLange - Before you let me go
Ik ben geen fan van Ilse en geen fan van trage nummers van Kane. Eerlijk is eerlijk, voor die laatste valt deze positie nog goed mee, misschien omdat Ilse af en toe er nog aardige zanglijntjes doorheen duwt in het begin en omdat het nummer in de liveversie met Ilse na 3 minuten op zich nog wel lekker loskomt. In 2014 stond deze er ineens in, op 1711.
3823 Time Bandits - Listen to the Man With The Golden Voice
Ik dacht altijd dat de populariteit van de Time Bandits wel geweest was, zo'n 80s groep die de tand des tijds (m.i. terecht) niet zo goed had doorstaan. Maar ze zijn blijkbaar toch aan een opmars bezig. Disco in een synthpop jasje geproduceerd door Pim Koopman van Kayak. Endless Road (alleen in de Extra 500) en I'm Specialized In You zijn stukken beter, dit valt nogal in het blokje 'niet spannend genoeg'. In 2000 stond dit op 1972.
SPOILER: 3822-3801
Past perfect in de playlist van die nieuwe zender die Kink 90's heeft vervangen: Cream. Die doen alsof ze iets baanbrekends doen (en ergens doen ze dat ook), maar alles wat een beetje energiek is, is verbannen. Dan kun je wel pochen dat je klassiek, Belle and Sebastian en Norah Jones op 1 zender kunt duwen, maar energiek is het niet, een mix voor mensen die enkel achtergrondmuziek willen.
Het is zeker een toevoeging aan wat er in Nederland al zoal in de ether zat, maar bij FIP haalt 'ie het bij lange na niet.
Maar ik denk dat een zender die nog wat dichter bij FIP zou zitten hier niet levensvatbaar zou zijn. Niet 'gezellig' en herkenbaar genoeg.
[..] Het is zeker een toevoeging aan wat er in Nederland al zoal in de ether zat, maar bij FIP haalt 'ie het bij lange na niet.
Maar ik denk dat een zender die nog wat dichter bij FIP zou zitten hier niet levensvatbaar zou zijn. Niet 'gezellig' en herkenbaar genoeg.
Wat draait FIP zoal?
Van alles en nog wat, al heeft het over de gehele linie een relaxte flow. Wel regelmatig nummers (in vele soorten) met jazzy en/of wereldse invloeden, soms iets klassieks ertussen. Weinig hits.
Van alles en nog wat, al heeft het over de gehele linie een relaxte flow. Wel regelmatig nummers (in vele soorten) met jazzy en/of wereldse invloeden, soms iets klassieks ertussen. Weinig hits.
Die hits zijn er bij Cream heel wat meer.
Jaa FIP is heel fijn als je in een zomerse stemming wilt komen
Van het vorige blok is Water of love wel een keer een stemnummer geweest. Gewoon omdat ik het lekker vind klinken.
En van dit blok is Captain & Tennille wel een guilty pleasure. Was de ultieme schuifelplaat op klassenavonden in de beginjaren van de middelbare school
Ach, volgende ronde komt er een die veel lager had gemoeten. Die had zo op 4500 gekund.
Nouja, het is op zich nog wel een lollig nummer, maar het is ook.. tsja, nouja, jullie horen het dit weekend wel. Mea Culpa.
Spuit 11 waarschijnlijk; een klein jongetje in de clip, dat Claude in zijn jonge jaren moet voorstellen.
Joost had dat ook vorig jaar .....
Niet in dit topic hoor
Ik ben nu wel benieuwd wat Mexi dan wel verwachtte bij de hoes van Orleans..weer iets Bearforce 1 achtig?
Yakety yak is voor mij voor altijd verpest door Arnold Schwarzenegger in Twins.
Bij Happiness nog interessant om te vernoemen dat het nummer sinds een paar weken verwijderd is van Spotify en Youtube. Volgens een schrijver van het nummer met de reden dat de rechten van de sample (onwetend voor hen) opeens verlopen zijn. Maar bijna het hele oeuvre van Alexis Jordan is overal weggehaald, niet alleen Happiness, dus er heerst verwarring in de muziekwereld.
Dit is wel een stuk fijner dan die carnaval pre-party lijst op Joe. Maarja Zeroes ook wel echt mijn tijd. Zie bv. lekkere knallers van Roger Sanchez, Kosheen en Kid Cudi in de onderste regionen. Valt me niet eens tegen deze lijst
[..] Dit is wel een stuk fijner dan die carnaval pre-party lijst op Joe. Maarja Zeroes ook wel echt mijn tijd. Zie bv. lekkere knallers van Roger Sanchez, Kosheen en Kid Cudi in de onderste regionen. Valt me niet eens tegen deze lijst
Airscape mix ipv Tijs mix. Forgot about Dre boven alle andere schemers. Er is nog hoop voor de mensheid.
Edit: ik bedenk me gelijk dat er nog wel een top 10 is afgeschermd, dus het zal nog wel fout gaan.
[..] Ik betwijfel of het “de mensheid” is die dit zo gestemd heeft. Maar het is voor een niet zo heel briljant decennium best een leuke lijst.
Als er een zweem van willekeur om een lijst hangt zal "de mensheid" er wel weinig mee van doen hebben inderdaad. Want waarom in godesnaam Country Roads van HHB op 30 of Freefall op 23. Maar soit, PPK op 16 zorgt dan wel weer voor een glimlach op het gezicht
[ Bericht 0% gewijzigd door Gale_Boetticher op 28-02-2025 11:15:07 ]
Op vrijdag 28 februari 2025 09:07 schreef Cassa95 het volgende: Bij Happiness nog interessant om te vernoemen dat het nummer sinds een paar weken verwijderd is van Spotify en Youtube. Volgens een schrijver van het nummer met de reden dat de rechten van de sample (onwetend voor hen) opeens verlopen zijn. Maar bijna het hele oeuvre van Alexis Jordan is overal weggehaald, niet alleen Happiness, dus er heerst verwarring in de muziekwereld.
Ik zag het ja.
[..] Als er een zweem van willekeur om een lijst hangt zal "de mensheid" er wel weinig mee van doen hebben inderdaad. Want waarom in godesnaam Country Roads van HHB op 30 of Freefall op 23. Maar soit, PPK op 16 zorgt dan wel weer voor een glimlach op het gezicht
Bij Radio 538 worden 'door luisteraars samengestelde' lijsten al sinds mensenheugenis met de natte vinger gemaakt.
Toen ik er nog naar luisterde (zo rond de millenniumwisseling) stonden er in hun dag top 5 weleens splinternieuwe nummers die bijna niemand nog gehoord had.
Er staan heel veel nummers in waarvan ik niet wist dat ze uit de zeroes kwamen, ik dacht al ouder (of juist niet) En Bohemian Like You op 487, die stond ooit op 2000 in de lijst der lijsten.
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Erg veel matches met eigen 00's-keuzes zijn er niet. Hoewel de nummers in m'n eigen lijst (te vinden via signature) gemiddeld genomen bekender zijn dan die in de bijna hitloze 10's- en 20's-varianten.
T/m 2004 was ik, als ik niet achter die ene pc in huis zat, nog tot reguliere zenders/etherzenders veroordeeld. Daarna kwam de eerste (nog erg primitieve) apparatuur waarmee afwijkende bronnen verder in huis verspreid konden worden.
[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 28-02-2025 14:40:21 ]
Op vrijdag 28 februari 2025 13:12 schreef Eightyone het volgende: Bij die van Time Bandits moet ik btw even opzoeken of die vocalist(e) nou een man of een vrouw is.
Het is trouwens weer vrijdagmiddag, dus heeft iemand nog een verzoekje voor Klaas Kruisraket? Anders wordt het Country roads of Freefall, want PPK en Als de Rus komt staan al op de keuzelijst (wel zo veilig ook, met het oog op de aankomende annexatie).
Op maandag 24 februari 2025 23:12 schreef MTheBassman het volgende: Ben hier wat laat mee, maar zeer eens mbt Thunderstruck. Ik kan wel 20 betere AC/DC nummers opnoemen dan die. Heb nooit begrepen waarom nou juist die het hoogst staat van deze band. Ook Highway to Hell vind ik een tikkeltje overgewaardeerd maar dan nog veel liever die inruilen met Thunderstruck qua positie.
edit: De nieuwe nummers waren na het plaatsen van deze reactie opeens ook binnen, dus bij deze: Haus Am See kan ik heel slecht tegen, en ik deel ook jouw mening over Feel, aardig nummer maar wel wat hoog in de lijst, en heb m ook wel iets te vaak gehoord denk ik.
Op vrijdag 28 februari 2025 13:12 schreef Eightyone het volgende: Bij die van Time Bandits moet ik btw even opzoeken of die vocalist(e) nou een man of een vrouw is.
Beiden is mogelijk, als je dat liedje hoort.
Als kind dacht ik destijds in eerste instantie dat het door een zangeres werd gezongen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Bij Alessi,Air Supply en Placebo dacht ik ook in 1e instantie dat er een vrouw zong
Maar dat zingt ie niet over zichzelf. Ook niet over Bowie, trouwens
Mwah, ik denk bijna op een kwart. En vandaag tijd voor de blunder van de eeuw op 3799.
3800 Freddy Quinn - Junge, komm bald wieder
De Oostenrijker Freddy Quinn is kind aan huis in de Evergreen Top 1000, maar de Top 2000 heeft hij alleen met zijn grootste klassieker bereikt. Een klassieke schlager, met hulp van het orkest van fenomeen James Last, die een van de meest succesvolle albums ooit in dit land had met 'James Last op klompen'. James stond nooit in de Top 2000 onder eigen nam, dus we moeten het hiermee doen. Laten we het erop houden dat dit niet mijn genre is, maar in dit genre wel een van de betere songs is. Dit stond er in 1999 en 2000 in, om vervolgens van 2003 tot 2008 opnieuw in de lijst te staan.
3799 Drukwerk - Je loog tegen mij
Ja, een mens maakt soms fouten en dit is zo'n geval. Dit nummer had zo'n 700 plaatsen lager gemoeten denk ik, maar het staat nu hier. Echt een ramp is het niet, ik vind dit nummer ergens nog wel grappig en ik vind Harry eigenlijk wel een vermakelijk figuur. Die cover van Midnight Special is me wel een brug te ver, maar hier kan ik wel mee lachen. Maar het is eerlijk is eerlijk, wel gewoon te slecht voor hier. Dit nummer is eigenlijk van een andere band, maar dat verhaal kennen we al door de A Gogo. De eerste 10 jaar was het een vaste waarde rond het midden van de lijst, maar in 2009 lag dit er ineens uit. Toch was het daarmee niet het einde voor Drukwerk: De plaat maakte liefst 4 keer een comeback: In 2010, 2012-2013, 2019-2021 en sinds 2023 staat het erin, maar eigenlijk altijd op dag 1 van de lijst.
3798 James Blunt - Stay the Night
De eerste single van album 3 van James Blunt, geschreven met Ryan Tedder en Kevin Griffin. Die laatste kennen we van Better Than Ezra, de groep die we vooral kennen van de grappen rondom George Ezra. Van zo iemand verwacht je wel een stevig nummer, maar nee, dit had ook een nummer van Train kunnen zijn. Toch kan ik deze iets beter hebben. Minder vaak gehoord, misschien ook wel omdat ik een zwak heb voor James, verklaar het maar. Deze stond er maar 1x in, in 2011 op 1489.
SPOILER: 3798-3776
Tja, de pech met Daar Gaat Ze was dat het in dezelfde periode viel als Nothing Compares 2 U. In de week dat die eindelijk van plek 1 afviel in de Top40 begon Clouseau ook aan de uittocht.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
[..] Mwah, ik denk bijna op een kwart. En vandaag tijd voor de blunder van de eeuw op 3799.
3800 Freddy Quinn - Junge, komm bald wieder
De Oostenrijker Freddy Quinn is kind aan huis in de Evergreen Top 1000, maar de Top 2000 heeft hij alleen met zijn grootste klassieker bereikt. Een klassieke schlager, met hulp van het orkest van fenomeen James Last, die een van de meest succesvolle albums ooit in dit land had met 'James Last op klompen'. James stond nooit in de Top 2000 onder eigen nam, dus we moeten het hiermee doen. Laten we het erop houden dat dit niet mijn genre is, maar in dit genre wel een van de betere songs is. Dit stond er in 1999 en 2000 in, om vervolgens van 2003 tot 2008 opnieuw in de lijst te staan.
3799 Drukwerk - Je loog tegen mij
Ja, een mens maakt soms fouten en dit is zo'n geval. Dit nummer had zo'n 700 plaatsen lager gemoeten denk ik, maar het staat nu hier. Echt een ramp is het niet, ik vind dit nummer ergens nog wel grappig en ik vind Harry eigenlijk wel een vermakelijk figuur. Die cover van Midnight Special is me wel een brug te ver, maar hier kan ik wel mee lachen. Maar het is eerlijk is eerlijk, wel gewoon te slecht voor hier. Dit nummer is eigenlijk van een andere band, maar dat verhaal kennen we al door de A Gogo. De eerste 10 jaar was het een vaste waarde rond het midden van de lijst, maar in 2009 lag dit er ineens uit. Toch was het daarmee niet het einde voor Drukwerk: De plaat maakte liefst 4 keer een comeback: In 2010, 2012-2013, 2019-2021 en sinds 2023 staat het erin, maar eigenlijk altijd op dag 1 van de lijst.
3798 James Blunt - Stay the Night
De eerste single van album 3 van James Blunt, geschreven met Ryan Tedder en Kevin Griffin. Die laatste kennen we van Better Than Ezra, de groep die we vooral kennen van de grappen rondom George Ezra. Van zo iemand verwacht je wel een stevig nummer, maar nee, dit had ook een nummer van Train kunnen zijn. Toch kan ik deze iets beter hebben. Minder vaak gehoord, misschien ook wel omdat ik een zwak heb voor James, verklaar het maar. Deze stond er maar 1x in, in 2011 op 1489.
SPOILER: 3798-3776
Dit zijn echt allemaal nummers die niet echt storen, maar waarvan je 5 minuten nadat ze geweest zijn al weer vergeten bent dat je ze gehoord hebt. Er was ook een periode dat je soms gewoon een heel uur ermee gevuld kreeg, ergens in de tussenfase zo rond 2010/2011.
Dit topic gaat tegenwoordig over de Mexicanobakker top 5000 ofzo?
Haters can be so lame and vicious Hating on me because I'm ambitious They sound like they need lots of love, lots of love That's why I'm sending them hugs and kisses
We gaan deze week (na correctie) door de 200 niet op de keuzelijst aanwezige platen heen. Ik heb in de analyse van @Cassa95 van 2024 gezien dat er uiteindelijk 358 toevoegingen na correctie waren. Het lijkt me niet dat het er dit jaar ineens 1000 zullen zijn, dus dat wordt flink schrappen straks.
Oei, ik loop nu wel echt achter. Tijd voor een kleine inhaalslag.
Nummers uit de vorige 2 blokjes die ik lager zou plaatsen:
3811 Robin Gibb - Saved by the Bell 3807 Ivan Heylen - De wilde boerndochtere 3800 Freddy Quinn - Junge, komm bald wieder 3783 Het Goede Doel & René Froger - Alles kan een mens gelukkig maken
Geen dingen die ik echt verschrikkelijk vind, maar wel een paar die best een paar honderd plekjes eerder hadden gekund. Of te oubollig, of gewoon te… vaag. Ivan Heylen had ook in het lijstje hieronder kunnen staan als de rest van het nummer de kwaliteit van het refrein had geëvenaard, want die is oprecht nog best catchy.
Nummers uit de vorige 2 blokjes die ik hoger zou plaatsen:
3823 Time Bandits - Listen to the Man With The Golden Voice 3817 Wheatus - Teenage Dirtbag 3814 Eminem & Rihanna - The Monster 3804 Simon & Garfunkel - El cóndor pasa (If I Could) 3802 Live - Run to the Water 3795 Racoon - Lucky All My Life 3787 Foo Fighters – Wheels 3785 Dermot Kennedy - Better Days 3784 Lionel Richie – Hello 3776 Clouseau – Passie
Een hele hoop, ik ga ze niet allemaal bespreken, alleen even de beste van Racoon eruit lichten. Lucky All My Life is de enige van Racoon die ik regelmatig zelf luister en ook de enige die tot mijn top 1000 is doorgedrongen, #277 om precies te zijn. Ik vind hem veel mooier opgebouwd en gevoeliger dan de meeste andere nummers van deze band, die toch vaak wat aan de eenvoudige kant zijn. Ook Passie staat bij mij genoteerd trouwens, en volgend jaar komt mogelijk Better Days daarbij (want een stemactie is zo sympathiek als de muziek goed is).
Geinig dat jij de versie van Simon & Garfunkel zoveel beter vindt, daar verschillen wij dus duidelijk van mening.
Op maandag 3 maart 2025 13:06 schreef Mexicanobakker het volgende: Geinig dat jij de versie van Simon & Garfunkel zoveel beter vindt, daar verschillen wij dus duidelijk van mening.
Ik ben sowieso wel fan van S&G . Een van de weinige jaren '60-artiesten die ik echt actief luister.
Kunnen we Maurits Santen alvast met potlood opschrijven?
En dan weer uitgummen als hij niet op de keuzelijst staat?
[..] En dan weer uitgummen als hij niet op de keuzelijst staat?
Of zelfs daarvoor al..
Tussen al dat pijnlijke TV-dooiengeweld door ook nog even 25 nummers van commentaar voorzien:
3775 R.E.M. - Everybody Hurts
Ik weet dat er wel eens klachten zijn over Shiny Happy People. Die ga ik later nog wel eens ongegrond verklaren - tenzij je ook een hekel hebt aan Loveshack, dan ben ik akkoord. Mijn eigen klacht gaat over Everybody Hurts. Ik heb dit een tijdlang echt verschrikkelijk gevonden. De tekst slaat niet aan bij mij, dat helpt al niet. Het is weer in zo'n typisch slow-ritme en dat trekt me ook niet echt. En het is echt zo'n nummer dat niet-fans aantrekt en dan niet op de goede manier. Achteraf vind ik dat ik in die tijd wat te hard was op vooral het eerste punt - de boodschap om aan te geven dat je er niet alleen in staat heeft naast iets clichématigs ook wel iets troostends en het bad waarin het slowritme zit is ook nog wel aardig verzonnen. Wel geinig: De basis van het lied is verzonnen door de drummer, maar het nummer wordt begeleid door een drumcomputer. Ik vind het geen topplaat, maar Nederland duidelijk wel: In 1999 stond dit op 31 en na een jaar afwezigheid bleef het daarna vast in de top 100 tot 2012. Daarna begon het zakken en in 2024 haalde het voor het eerst 31 december niet met plek 280.
3774 Gloria Estefan - Don't Wanna Lose You
We hadden Gloria al eens, deze keer een ballad met iets meer body. Daarom ook iets hoger, maar nog steeds aan de saaie kant. Dit vind ik wel een van de ultieme 'oh dit liedje bestaat'-nummers uit de lijst. Je mist toch die latinsound he? Maar ja, Gloria heeft genoeg fans, dus dit mocht in de eerste editie ook eenmalig meedoen en stond toen op 1098.
3773 Daniël Lohues - Prachtig mooie dag
Ik vind de dialectpop van Skik best leuk, maar Daniël kan solo niet dezelfde energie overbrengen. Dit is er eentje in de categorie 'wel aardig'. Ik word hier wel vrolijk van, maar het is me ook net even te licht. Desalniettemin doet het met dank aan Drenthe toch goede zaken in de Top 2000: In 2011 binnen op 346 om daarna altijd de bovenste helft te halen.
SPOILER: 3772-3751
Het vervelendste aan dat Skyradio-liedje over die Oubliehoorn is toch wel dat het de betere platen van Joe Cocker in de weg staat. Ook al zijn dat vrijwel allemaal covers.
Fijn is dat, ik dacht 'ik zeg eens niks over die oubliehoorn' en toch levert men onmiddelijk.
Laten we deze dan ook meteen maar meta-reviewen. Zitten wel weer een paar pijnlijke tussen...
Nummers die ik lager zou zetten:
3773 Daniël Lohues - Prachtig mooie dag 3772 The Teskey Brothers - Hold Me 3761 Andrea Bocelli & Sarah Brightman - Time to say goodbye
Sarah Brightman zingt gelukkig beter dan Paul de Leeuw, maar in feite is het natuurlijk wel een beetje hetzelfde trucje dat Paul de Leeuw ook uithaalt: een eigenlijk veel beter nummer van een eigenlijk veel betere zanger gappen, vertalen, het origineel voor de helft intact laten en erop meeliften. Houd ik niet zo van. Wat betreft de status als ultiem uitvaartnummer; als je je overledene wil eren door exact hetzelfde nummer te draaien als ze bij iedereen draaien, dan zeg je eigenlijk dat de overledene geen erg uniek of bijzonder persoon is geweest. Wat die andere twee betreft: heel saai, te saai voor alles hoger dan 4000.
Nummers die ik hoger zou zetten:
3760 Ava Max - Kings & Queens 3759 Kensington - All for Nothing 3757 Linkin Park - One More Light 3754 Muse - Mercy
Ouch. In het vorige blokje mijn favoriet van Racoon, nu mijn favoriet van Kensington. Ze staan ook grofweg op dezelfde plek (#277 om #283) in mijn top 1000, al heb ik Kensington onderin ook nog twee keer. Ook One More Light en Kings & Queens vind je overigens terug tussen plek 700 en 1000 bij mij. Mercy haalt mijn top 1000 niet, en is daarmee niet een van mijn 17 favoriete nummers van Muse, maar alsnog wel te goed voor deze regionen. Zoals gezegd: alleen Undisclosed Desires en Feeling Good zouden hier in het rechterrijtje staan.
Als je een carrière van ruim 50 jaar hebt, hoe kan een nummer uit de 1e 15 jaar dan laat uit je carrière zijn?
Op maandag 3 maart 2025 18:27 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Als je een carrière van ruim 50 jaar hebt, hoe kan een nummer uit de 1e 15 jaar dan laat uit je carrière zijn?
Omdat alles van Broes ná 1985 toch wel laat (maar) uit zijn carrière is?
Op maandag 3 maart 2025 18:27 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Als je een carrière van ruim 50 jaar hebt, hoe kan een nummer uit de 1e 15 jaar dan laat uit je carrière zijn?
Vraag het aan de Stones.
[..] Omdat alles van Broes ná 1985 toch wel laat (maar) uit zijn carrière is?
Neh. Working on a dream is laat uit zijn carriére
[..] Neh. Working on a dream is laat uit zijn carriére
We take care of our own!
Op maandag 3 maart 2025 15:08 schreef Tussle266 het volgende: Het vervelendste aan dat Skyradio-liedje over die Oubliehoorn is toch wel dat het de betere platen van Joe Cocker in de weg staat. Ook al zijn dat vrijwel allemaal covers.
Het is echt een radio 2-nummer. Had er voor de Top 2000 nooit van gehoord. En met Sky Radio kwam ik nog wel eens in aanraking in het verleden.
Inderdaad. En ook al zijn het bijna allemaal covers, die zijn over het algemeen beter dan de nummers die Joe zelf schreef
Volgens mij is hij daar op een gegeven moment maar mee gestopt
Nou is de laatste keer dat er een 'all time favorites'-lijst gemaakt is al een jaar of tien geleden; iig eentje waarbij de nummers op chart-volgorde staan. Dat lukt me sindsdien niet meer. Maar destijds stond 'ie zeer hoog, en m'n muzikale voorkeuren zijn sindsdien aardig gelijk gebleven. Het zou nog steeds hoog staan.
[ Bericht 9% gewijzigd door Eightyone op 04-03-2025 17:00:38 ]
De Ierse familieband scoorde in Nederland hun eerste hit met Radio, wat ook hun grootste Top 2000-classic zou worden. Echt van die muziek die 'credible' genoeg is voor de radio, maar die ook weer weinig spanning om het lijf heeft. Echte muzikanten, maar ook wel weer hap-slik-weg, de ultieme SkyRadio formule. Ik vind Breathless zelf eigenlijk wel weer een lekkere popsong, maar dit heeft niet diezelfde spanning. In 2003 kwam dit binnen op 470, om er in 2011 weer uit te vallen. In 2012 en 2013 kreeg dit nummer echter nog tweemaal een kans van de stemmer.
3749 Dalida & Alain Delon - Paroles, paroles
Een Italiaans lied van Mina met spoken word-delen van Alberto Lupo werd door Dalida met Alain Delon hertaald naar het Frans. Alain probeert Dalida te charmeren, maar zij vond de woorden maar woorden en ging toch bij hem weg. Nouja, in het lied, dan. Ramses en Liesbeth maakten een Nederlandse versie, maar die werd geen hit. Wel een leuk chanson, wel echt 6+ muziek op zich. Tot 2012 deed deze mee, alleen in 2000 een keertje niet, met 1338 als hoogste in 2004.
3748 Al Martino - Volare
De songfestivalklassieker van Domenico Modugno, toen nog als Nel blu dipinto di blu. Hier gaat het echter om de discoachtige versie van Al Martino, zelf ook half Italiaans. De godfatheracteur scoorde hiermee zijn grootste hit in Nederland, lekker dansbaar maar toch nog een beetje in die traditionele jazzpop-stijl. Best een geinige versie, maar ik ga er geen 'wow' van zeggen. De eerste 10 jaar deed deze mee.
SPOILER: 3747-3726
Radio, de enige van The Corrs waarbij ik opveer als het ergens gedraaid wordt.
De andere hier bekende The Corrs-nummers voelen als (kundig vervaardigd) behang.
Ik hoor btw wel een Bond-feel in For your eyes only. Het is idd relatief subtiel, maar een bepaalde mate van bombast zit er zeker in.
Liefhebster van Texas sun, verder. Geen gaap van mijn kant. Wel bij veel andere nummers van Khruangbin. Meestal is het mooi maar ook wat onopvallend getokkel; wel goed bruikbaar als (opnieuw) behang, tegen Spotify-core aan hangend.
Oja dat is inderdaad de versie die ze draaiden meen ik.
Op vrijdag 28 februari 2025 12:01 schreef DarkSonic2 het volgende: Er staan heel veel nummers in waarvan ik niet wist dat ze uit de zeroes kwamen, ik dacht al ouder (of juist niet) En Bohemian Like You op 487, die stond ooit op 2000 in de lijst der lijsten.
Geweldige band Vorig jaar nog eens gezocht of ze ergens in Europa zouden optreden. Was niet het geval. Krijg ik een paar dagen terug dat ze deze zomer hier in de stad staan Gelijk kaartjes gekocht.
Vandaag ook voor een vrij mager driedaags live festival maar mét Michael Kiwanuka en dat is toch wel iemand die ik graag eens live zie.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Het warme bad van deze lichting is voor mij Sheena
Ik vind Bonnie Raitt toch ook wel een warm bad, hoor. Ook al haar ik haar nog wel eens door de war met Rory Block....
En die gesuikerde Lindsey kan ik ook prima hebben
Inclusief het applaus na afloop en het bedankje ervoor van Andrea Corr.
'Daar ligt m'n kat dood. En m'n poedel ook' Ah daar is dan Lewis Capaldi. Inderdaad een oké zanger, maar ook de aanstichter van een stroom inwisselbare gevoelige zangers met een rauw randje die nauwelijks uit elkaar te houden zijn.
Verder blijft de lijst toch wel interessant genoeg, ook nu we stevig in de middenmoot zitten. Oerend Hard vind ik stiekem wel fijn, Texas Sun ook en Rock The Boat is echt al 100 jaar op de radio te horen. Een typische Radio 10 Gold-classic. En van You're In the Army Now kende ik oprecht alleen maar de Status Quo-versie.
Da's op zich niet zo gek. De voornaamste reden dat die B&B versie nog wel eens gedraaid wordt, is het feit dat Status Quo er wél een grote hit van maakten.
[..] Da's op zich niet zo gek. De voornaamste reden dat die B&B versie nog wel eens gedraaid wordt, is het feit dat Status Quo er wél een grote hit van maakten.
Terwijl het origineel in de Tipparade strandde.
Het laatste nummer van Tom en Jerry samen. Ze waren al een tijdje uit elkaar en hadden al wat soloalbums uitgebracht. Paul had dit geschreven voor Art, een weggevertje dus, maar uiteindelijk besloten ze het samen op te nemen. Ik vind het intro leuk en het stuk wat je als refrein zou kunnen beschrijven is fijn, maar bij de rest heb ik altijd het idee dat mijn radio te zacht staat. Dit stond er in de eerste 13 jaar in, maar zelfs in 1999 al op 1772, voor die editie is dat echt laag voor een plaat die er langer in stond. Er stond ook gewoon echt een hoop vergeten troep in dat onderste kwart toen.
3724 Bread - Lost Without Your Love
Nogmaals de softrock van Bread, die ook nog is hertaald door Benny Neyman voor Rob de Nijs. Ik krijg altijd het idee dat Kenny Rogers hier heel goed naar heeft geluisterd toen hij She Believes in Me schreef. Het grote verschil met If is dat hier op zich wel gewoon een fijne solo in zit, maar het feit dat ik er toch half zatlap André doorheen hoor lallen is dan weer een minpuntje. Van 2004 tot 2008 deed deze mee.
3723 Plain White T's - Hey There Delilah
Dit nummer uit 2005 werd in 2007 plots een hit. Het gaat over Delilah DiCrescenzo, een steepleloopster die een aantal keer aan de WK cross-country meedeed en 1x het WK haalde op de steeple maar zich door een blessure moest terugtrekken. Geen sportief succes, maar wel ongewild lijdend voorwerp in deze hit, die echt niet van de radio af te slaan was. Ik vind m nog wel aardig, maar ja, het credo SkyRadio kan wel gewoon van stal. Dit is er wel eentje die denk ik voor zeer uiteenlopende meningen zorgt. In de lijst nooit echt hoog gestaan, maar wel van 2009 tot 2023 in de lijst. Plaats 1247 in 2013 was het maximaal haalbare.
SPOILER: 3722-3701
Nu moet je ook niet overdrijven, daar hadden we een sloot aan Marco en Jan Smit etc. Dit is stuk voor stuk ruim beter.
[..] Nu moet je ook niet overdrijven, daar hadden we een sloot aan Marco en Jan Smit etc. Dit is stuk voor stuk ruim beter.
Dat is wel waar, maar er staan er hier wel heel veel die ik persoonlijk een stuk slechter vind dan wat we in de afgelopen 6-min blokjes hadden. Dat gejengel van Whitney en Rique, de T's van de zolderkamer, de koning van nooitland, Ramon en Theo en zo verder. Zelfs matige Linkins, Muse'en en Eaglesjes zijn dan nog beter te verwerken, als ik per decreet zou regeren.
Wonderful days, zowaar eentje binnen dit subgenre waar voor mezelf de tand des tijds niet heel erg aan heeft geknaagd. Wel in de eerste versie. Die op Spotify lastig te vinden is; je vindt er bijna alleen maar de vernieuwde versie.
maar er zijn waren Clarences die beter kunnen konden toeteren. In 2000 stond dit op 1813.
Yikes. Was die nog niet langs geweest? Ik heb op de banken staan juichen toen die eindelijk uit de lijst verdween. Het nummer is zowel irritant als zouteloos, bijna een prestatie op zich, want de meeste irritante nummers hebben tenminste nog iets oorwurm-achtigs en de meeste platen met zo'n saai refrein werken tenminste niet zo op de zenuwen. Maar dit is het slechtste van beide werelden. Bottom-100 bij mij, sowieso. Midden tussen de Hazessen.
3723 Plain White T's - Hey There Delilah 3711 Anouk - Jerusalem 3709 Charly Lownoise & Mental Theo - Wonderful Days
Geen topfavorieten maar toch wel een paar aardige nummers die wmb aan de lage kant staan. Hey There Delilah is mijn favoriet uit dit blokje, mooi fijngevoelig singer-songwriterachtig plaatje, zij het natuurlijk erg poppy. Ook het oude werk van Anouk en de meeste happy hardcore zou hier wel standaard in het linkerrijtje belanden.
En vooruit, Guus Meeuwis mag ook nog wel een plekje of 1000 hoger. Meestal ben ik erg streng voor Nederlandstalig maar deze is alleraardigst ondanks de welbekende taalfout (en het feit dat Guus het concept metrum niet snapt).
Yikes. Was die nog niet langs geweest? Ik heb op de banken staan juichen toen die eindelijk uit de lijst verdween. Het nummer is zowel irritant als zouteloos, bijna een prestatie op zich, want de meeste irritante nummers hebben tenminste nog iets oorwurm-achtigs en de meeste platen met zo'n saai refrein werken tenminste niet zo op de zenuwen. Maar dit is het slechtste van beide werelden. Bottom-100 bij mij, sowieso. Midden tussen de Hazessen.
Wow, ik hoor nu pas dat de intro van Het Is Een Nacht inderdaad wel een beetje klinkt als de intro van Going to the Run. Het is een iets ander pingeltje, maar het heeft er zeker iets van weg.
Overigens is een soortgelijk toonladdertje ook te horen op House of the Rising Sun. Uiteindelijk lijkt alles op alles, maar sommige dingen lijken meer.
Ik vond die 'kledingstukken die van jou of mij kunnen zijn' altijd veel dubieuzer dan die lege fles wijn
Op donderdag 6 maart 2025 23:10 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ik vond die 'kledingstukken die van jou of mij kunnen zijn' altijd veel dubieuzer dan die lege fles wijn
unisex kleding was best normaal, begin jaren 90, toch?
Verder gewoon dichterlijke vrijheid, niks mis mee
Op donderdag 6 maart 2025 16:40 schreef DecoAoreste het volgende: En vooruit, Guus Meeuwis mag ook nog wel een plekje of 1000 hoger. Meestal ben ik erg streng voor Nederlandstalig maar deze is alleraardigst ondanks de welbekende taalfout (en het feit dat Guus het concept metrum niet snapt).
Het blokje daarvoor deed je niks?
Op donderdag 6 maart 2025 23:10 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Ik vond die 'kledingstukken die van jou of mij kunnen zijn' altijd veel dubieuzer dan die lege fles wijn
Dat is gewoon erg woke van Guus.
Nergens zingt Guus Meeuwis dat hij met een vrouw op die hotelkamer ligt. Gezien het feit dat hij nog student was toen hij dit schreef, is het het meest aannemelijk dat hij de nacht heeft doorgebracht met een dispuutgenoot van zijn corps die logischerwijs dezelfde outfit aan had.
Ik ben vooral verbaasd over de locatie van die wildvreemde stad. Het is zowel twee uur ‘s nachts, als tijdens de schemering, maar er komt ook alweer licht door de ramen. Dat moet haast wel hoog zomer ergens in de poolcirkel zijn geweest
Niet echt nee, soms heb je zo'n blokje. Ik kan wel weer over Hazes gaan zeiken maar dat doe ik al vaak zat, en bovendien vond ik dat nou net een van zijn minder slechte. Daarnaast relatief veel nummers die ik niet ken.
Oh ja, Lewis Capaldi stond er ook in. Die mocht wel echt lager, dat is dan de enige. In ieder geval niks wat in het linkerrijtje hoort.
[..] Nergens zingt Guus Meeuwis dat hij met een vrouw op die hotelkamer ligt. Gezien het feit dat hij nog student was toen hij dit schreef, is het het meest aannemelijk dat hij de nacht heeft doorgebracht met een dispuutgenoot van zijn corps die logischerwijs dezelfde outfit aan had.
Ik ben vooral verbaasd over de locatie van die wildvreemde stad. Het is zowel twee uur ‘s nachts, als tijdens de schemering, maar er komt ook alweer licht door de ramen. Dat moet haast wel hoog zomer ergens in de poolcirkel zijn geweest
Dat moet wel, want waar anders vind je een hotel waar niemand je hoort?
Zo, eindelijk eens Origin of Symmetry aangevraagd voor de albumshow, dat was ik al een tijdje van plan. New Born uiteraard als belangrijkste suggestie voor een 'onbekend' nummer (binnen radio 2-land dan). Benieuwd of ze er wat mee doen.
Op zaterdag 8 maart 2025 10:32 schreef DecoAoreste het volgende: Zo, eindelijk eens Origin of Symmetry aangevraagd voor de albumshow, dat was ik al een tijdje van plan. New Born uiteraard als belangrijkste suggestie voor een 'onbekend' nummer (binnen radio 2-land dan). Benieuwd of ze er wat mee doen.
We zijn trouwens al voorbij 200. Van enkele inkoppers ben ik wel verrast dat ze niet eerder ingekopt zijn, zeker aangezien de lijst al bijna 11.000 lang is.
Op zaterdag 8 maart 2025 11:02 schreef Tussle266 het volgende: We zijn trouwens al voorbij 200. Van enkele inkoppers ben ik wel verrast dat ze niet eerder ingekopt zijn, zeker aangezien de lijst al bijna 11.000 lang is.
Het gaat om nieuwkomers op de keuzelijst? Welke inkoppers doel je op?
[..] Het gaat om nieuwkomers op de keuzelijst? Welke inkoppers doel je op?
200 nummers die gedraaid zijn die nog niet op de keuzelijst staan. Maar we kunnen nu al stellen dat ze niet alle 200 erop komen, want vorig jaar waren het er 358 (toen 2023/2024 niet meegerekend, ik heb bij de 200 2024/2025 niet meegerekend). De inkoppers zijn vooral hitjes, waarvan het me verbaast dat ze er niet op staan. Eergisteren nog eentje van Furtado/Timbaland bijvoorbeeld (direct ook de enige van dat duo, met of zonder Justin, die er nog niet op stond). Niet dat straks in december de hele top 2000 op zijn kop gaat hoor.
Niets-aan-de-hand-muziek van Cliff, geschreven door twee leden van The Shadows. Het is echt van die muziek voor in een reclame van een reisbureau om je lekker naar Griekenland te jagen. Niet echt verkeerd, maar dit soort muziek van Cliff krijgen we nog wel een paar keer in deze regio. Dit stond er de eerste 12 edities in.
3699 Christina Aguilera - Beautiful
Na het succes van Dirrty, dat er bepaald geen doekjes om wond, pakte Christina uit met deze Linda Perry-ballad. Dit is wel haar eerste universeel geaccepteerde song, denk ik en eerlijk is eerlijk, de strijkers zijn best fraai. Ik kan me alleen wel een beetje storen aan hoe Christina haar stem aanzet. Dat past beter in een nummer als Fighter, haar volgende single, een soort Steinman-achtige poprocksong, hier irriteert het me een beetje. Maar verder is het geen slecht nummer. In 2007 kwam deze binnen op 867 en daarna deed het lied van 2009 tot 2015 mee. De vrouwenbonus in 2018 werd ook geïnd en zelfs nog een jaartje verlengd.
3698 Elton John - Sacrifice
Elton mag weer eens. Ik ga het gewoon zeggen: Dit nummer uit 1989 was best laat in zijn carrière. Krijg ik commentaar op, boeit me niet - het grootste deel van Elton z'n Top 2000-noteringen zijn van hiervoor en die hier nog na komen zijn ook niet zijn toppers. Ik vind dit best prima, maar dat is het wel. Niet zijn finest moment, ook geen totaalbagger. Dit stond er alleen de eerste 10 jaren in, vind ik best opvallend, ik had deze wel langer in de lijst verwacht. Is natuurlijk nu zowat bekender dan 15 jaar geleden met al zijn schnabbels en dat stukje met Dua. 629 in 1999 was de beste notering.
SPOILER: 3697-3676
Die Mexicanobakker wordt wel een beetje eigenwijs, zo in de nadagen van zijn FOK carrière
3699 Christina Aguilera – Beautiful 3690 Queen - The Invisible Man 3680 The Shuffles - Cha-la-la, I need you
Vrij matig blokje. Queen heeft niets wat ik echt afschuwelijk vind, maar wel een heleboel wat slappere middelmatige platen die tóch de lijst hebben gehaald omdat de naam van Queen erop staat, en ik denk dat ik dit de slapste en middelmatigste vind. Christina Aguilera vind ik sowieso maar een overschat popzangeresje, en The Shuffles is echt van die oubollige 192TV-muziek die maar weer eens bewijst dat vroeger niet alles beter was. Alle drie ergens tussen 4000 en 4300 voor mij, gok ik.
3681 The Proclaimers - I'm gonna be (500 miles)
Met HIMYM-bonus natuurlijk bij mij, maar ook los daarvan een prima plaatje, met afstand de beste van deze batch. Lekker vrolijk en een eigen geluid en ik ga altijd wel lekker op dat accent.
Op maandag 10 maart 2025 09:43 schreef Tussle266 het volgende: Zeg @:mexicanobakker, dat lijstje op 3 is toch gewoon de 1003 met een nieuw naampje erop geplakt?
Is dat lijstje trouwens het beluisteren waard c.q. staat er genoeg fijne alternative rock/dance in?
[..] Is dat lijstje trouwens het beluisteren waard c.q. staat er genoeg fijne alternative rock/dance in?
Als jij stemt wellicht
Op maandag 10 maart 2025 09:43 schreef Tussle266 het volgende: Zeg @:mexicanobakker, dat lijstje op 3 is toch gewoon de 1003 met een nieuw naampje erop geplakt?
Oh alweer een lijstje om op te stemmen? Het gaat tegenwoordig echt aan één stuk door hè
Op maandag 10 maart 2025 10:20 schreef Tussle266 het volgende: Hoge verwachtingen en dan krijg je Party Rock Anthem of zo. Maar ja, toch maar doen dan.
Ik merk al irritaties bij die ALL CAPS keuzelijst stijl
Het blokje van vandaag kent weer veel eenmalige deelnemers. Pas eind april wordt het niveau echt hoger, denk ik.
3675 Tom Jones & The Art of Noise - Kiss
Tom Jones coverde samen met de Art of Noise het nummer Kiss. Art of Noise kennen we natuurlijk van experimentele elektronica zoals topnummer Moments in Love, een van de vroege ambientnummers. Maar ja, hier verbonden ze hun naam ook aan een Prince-cover, die allesbehalve bijzonder is. Ja, Tom Jones is een prima zanger, maar dit doet hij niet heel bijzonder. Doe mij de versie van Prince maar. In 1999 stond dit op 1558.
3674 Mick Jagger - Memo from Turner
Op de radio hoor je tegenwoordig vooral Let's Work, echt zo'n arbeidsvitaminennummer, maar Mick heeft daar nooit een solonotering mee gehaald. Jammer, die is wel leuker dan dit slappe nummer waarbij vooral de discussie heerst of de heren van Traffic, de Stones zelf, Ry Cooder of Randy Newman nou meespeelden. Ik vind het maar een matig nummer, maar Mick en Keith moesten iets kiezen voor de film Performance, waarbij Mick zelf een van de hoofdrollen speelde. In 2000 op 1723 en daarna weg.
3673 Robbie Williams - Supreme
Robbie leent even van Gloria Gaynor. I Will Survive heeft natuurlijk een geweldige hook, maar dit is toch wel een beetje een slap aftreksel. Ik vind deze tijd van Robbie vooral heel wisselvallig - hier komen een paar van zijn beste vandaan, maar Supreme en de daaropvolgende jazznummers zijn niet zijn finest moment. Van 2006 tot 2009 in de lijst en in 2013 eenmalig teruggekeerd.
SPOILER: 3672-3651
The night Laura's daddy died. Sha na na na na na na na na! Brother what a night it really was. Mother what a night it really... angina's tough!
Over verpeste nummers gesproken
Van 1 van die tornado's doet de zoon het flink beter in de lijst
Oja dat feitje had ik wel klaarstaan maar vergat ik op het moment supreme, verdomme
Op maandag 10 maart 2025 20:00 schreef Mexicanobakker het volgende: Het blokje van vandaag kent weer veel eenmalige deelnemers. Pas eind april wordt het niveau echt hoger, denk ik.
3673 Robbie Williams - Supreme
Robbie leent even van Gloria Gaynor. I Will Survive heeft natuurlijk een geweldige hook, maar dit is toch wel een beetje een slap aftreksel. Ik vind deze tijd van Robbie vooral heel wisselvallig - hier komen een paar van zijn beste vandaan, maar Supreme en de daaropvolgende jazznummers zijn niet zijn finest moment. Van 2006 tot 2009 in de lijst en in 2013 eenmalig teruggekeerd.
Grappig wel. Ik vind Supreme dan weer, by far, het leukste nummer van Robbie.
Wel een goed punt, welke Robbie zou ik stemmen pistool tegen het hoofd. Ik denk Me and my monkey. Of Advertising space. En dat ene toeterliedje waarvan ik de naam kwijt ben is ook wel aardig. Maar toch die over die aap, denk ik. Aangezien die film ook een aap bevat en hij met die Netflix-bonus in 2023 al de KKD haalde, zou die weleens in week 53 te horen kunnen zijn dit jaar.
Met pistool tegen hoofd zou ik Robbie Nevil stemmen. Komen er 3 C'est la Vie's binnen dit jaar.
Er zit ondertussen weinig meer bij wat ik echt matig vind. Wel wat inwisselbare/zoveelste hits van artiesten met beter werk. Maar het meeste luistert wel lekker weg.
Op dinsdag 11 maart 2025 09:58 schreef Tussle266 het volgende: Wel een goed punt, welke Robbie zou ik stemmen pistool tegen het hoofd. Ik denk Me and my monkey. Of Advertising space. En dat ene toeterliedje waarvan ik de naam kwijt ben is ook wel aardig. Maar toch die over die aap, denk ik. Aangezien die film ook een aap bevat en hij met die Netflix-bonus in 2023 al de KKD haalde, zou die weleens in week 53 te horen kunnen zijn dit jaar.
Kids hier. Of mijn hoogste in dit lijstje.
quote:
Op dinsdag 11 maart 2025 10:11 schreef Fred_B het volgende: Er zit ondertussen weinig meer bij wat ik echt matig vind. Wel wat inwisselbare/zoveelste hits van artiesten met beter werk. Maar het meeste luistert wel lekker weg.
Ja het zijn allemaal nummers waar ik me enkel aan stoor wanneer doodgedraaid.
Dit was niet echt een memorabel blokje inderdaad. Als Robbie-fan van het eerste tweede uur zou ik Supreme zeker wel wat hoger zetten en bij Luna zorgt de nostalgie-factor ervoor dat ik die nog wel geinig vind. Scheelt ook dat je die echt nooit meer hoort op de radio.
3671 Katy Perry & Skip Marley - Chained to the Rhythm 3662 Marco Borsato - Ik leef niet meer voor jou
Opnieuw een weinigzeggend blokje, het is echt zoeken naar platen waar ik überhaupt wat van vind, zelfs na alles wat ik niet onmiddellijk herkende qua titel even vluchtig gecheckt te hebben. Ik denk dat daarmee wel gezegd is dat ik me aardig kan vinden in de meeste noteringen, zelfs in die van Robbie Williams, die ik echt heel weinig aan vind maar dit is wel een van zijn betere. Uiteindelijk kom ik toch uit op de al vaker besproken artiesten die ik toffer (Marco Borsato) of juist minder tof vind (de Stones/Mick Jagger) dan de meesten hier. Enige uitzondering is dan Chained To The Rhythm, maar dat zal de invloed van Sia dan wel zijn.
Tja, het enige wat ik kan zeggen over dit blok is dat ik Kiss van Tom Jones nog erger vind dan van Prince, wat ik al een verschrikkelijk nummer vind.
Na de Purple Rain nummers vond ik dat zo'n afknapper dat het lang geduurd heeft voordat ik zijn daaropvolgende nummers weer kon waarderen. Dat is me met Kiss nog niet gelukt.
[..] Blijkt dat we minder dan de helft van de RW’s gehad hebben. Dus dat wordt waarschijnlijk nog behoorlijk lang wachten op het antwoord.
Die zitten bijna allemaal tussen 2000 en 3000.
Wel fijn dat er toevallig nu een keuzelijstje openstaat waar je Advertising Space kunt stemmen. Dan is dat maar vast afgehandeld, dan kan die aap op 1 december uit de mouw komen.
Geen klachten van mijn kant over Tom Jones'-versie van Kiss. Erg aanstekelijk, leuke koortjes.
Het bevindt zich iig in m'n favorietenlijsten, al zal het eerder aan de onderkant daarvan zijn dan aan de bovenkant (stel dat ik ze op hitlijst-volgorde zou zetten).
Ook maar even gestemd op die lijst van 3FM. Verrassend aangename voorkeuzelijst wel, zit een beetje tussen de Top 2000 en de Kink 1500 in voor mijn gevoel, maar dan met alles van voor 2000 logischerwijs eruit geschrapt. O.a. kunnen stemmen op CHVRCHES, The Haunted Youth, Time To Pretend van MGMT, Car Radio van 21P en, jawel, New Born van Muse, maar ook op Alan Walker, Swedish House Mafia en Kygo. Alleen Porcupine Tree kennen ze niet bij 3FM, dus Arriving Somewhere heb ik maar even als vrije keuze ingevoerd (samen met Myth van Beach House).
Op dinsdag 11 maart 2025 19:03 schreef DecoAoreste het volgende: Ook maar even gestemd op die lijst van 3FM. Verrassend aangename voorkeuzelijst wel, zit een beetje tussen de Top 2000 en de Kink 1500 in voor mijn gevoel, maar dan met alles van voor 2000 logischerwijs eruit geschrapt. O.a. kunnen stemmen op CHVRCHES, The Haunted Youth, Time To Pretend van MGMT, Car Radio van 21P en, jawel, New Born van Muse, maar ook op Alan Walker, Swedish House Mafia en Kygo. Alleen Porcupine Tree kennen ze niet bij 3FM, dus Arriving Somewhere heb ik maar even als vrije keuze ingevoerd (samen met Myth van Beach House).
Ik vond het ook al teleurstellend om geen resultaat te krijgen op Beach House. Desondanks is er best een leuk lijstje samen te stellen uit die keuzelijst inderdaad
We zitten op een kwart, jeetje. Ik had niet verwacht dat ik ook hier nog af en toe zinnige dingen zou kunnen zeggen.
3650 Judy Collins - Send In The Clowns
Dit musicallied werd door Judy Collins de Top 2000 in gezongen. Een echte evergreen, maar ook wel een beetje saai en rustig. Alleen in 1999 en 2001 in de lijst. 3649 People's Choice - Do It Any Way You Wanna
Nadat ik Cokane in my Brain fileerde was het natuurlijk de vraag wanneer ik de muzikale begeleiding ervan langs zou laten komen. Best lekkere funk, maar het blijft gewoon een beetje liftmuziek. Wel leuke liftmuziek, dit is in ieder geval een lift waar ik graag verblijf. In 2000 stond dit op 1766.
3648 Paul Anka - Dance On Little Girl
De vorige Paul Anka was objectief misschien wel een van de slechtst geschreven liedjes in de lijst, dit is al een stuk beter. Toch heeft het iets bubblegummerigs over zich heen, dus kan ik er niet meer mee dan deze notering. Meer dan plaats 1682 in 1999 zat er niet in, maar hey, Paul heeft nog drie andere ijzers in het vuur voor de komende maanden.
SPOILER: 3647-3626
Het was toch zijn vrouw? Die vriend negeerde aan de muur dat trouwportreheeettt. Verder wel eens, mogelijk de enige samenstelling waarin Maarten er niet als slechtste uitkomt.
Op woensdag 12 maart 2025 19:03 schreef Tussle266 het volgende: Het was toch zijn vrouw? Die vriend negeerde aan de muur dat trouwportreheeettt. Verder wel eens, mogelijk de enige samenstelling waarin Maarten er niet als slechtste uitkomt.
Oja, hij was getrouwd natuurlijk
Dit nummer van Eros is degene met de meeste BPM die ik van m ken, dus ik zou het geen ballad willen noemen, al is ie natuurlijk supersmooth.
De link Tower-Kim Wilde had ik nog nooit gelegd, al is daar vwb Chequered Love wel wat voor te zeggen. Tower probeerde vooral heel erg ELO te klinken.
Mexi je mag dan op campings vaak Ring of fire gehoord hebben, ik heel vaak de Duitse Ring um die Eier, dus prijs jezelf gelukkig.
Op dinsdag 11 maart 2025 19:03 schreef DecoAoreste het volgende: Ook maar even gestemd op die lijst van 3FM. Verrassend aangename voorkeuzelijst wel, zit een beetje tussen de Top 2000 en de Kink 1500 in voor mijn gevoel, maar dan met alles van voor 2000 logischerwijs eruit geschrapt. O.a. kunnen stemmen op CHVRCHES, The Haunted Youth, Time To Pretend van MGMT, Car Radio van 21P en, jawel, New Born van Muse, maar ook op Alan Walker, Swedish House Mafia en Kygo. Alleen Porcupine Tree kennen ze niet bij 3FM, dus Arriving Somewhere heb ik maar even als vrije keuze ingevoerd (samen met Myth van Beach House).
Ha, Porcupine Tree kennen ze dan weer wel bij Radio 2 (tot mijn enorme verbazing). Heb je gestemd op dat nummer van CHVRCHES en Robert Smith?
3643 Laura Jansen - Single Girls 3641 Maarten van Roozendaal - Red mij niet 3634 André Hazes - 'n Vriend 3628 Michael Bublé - It's a Beautiful Day
Mooi, ditmaal een stuk meer platen waar ik iets van vind. We beginnen maar weer eens met Hazes, de vorige keer liet ik hem de dans ontspringen maar van deze krijg ik echt weer kromme tenen. Emoterreur van de bovenste plank, ik luister nog liever naar Claudia de Breij. Als ik had goed gezien heb krijgen we alleen nog Ik Leef Mijn Eigen Leven nu en dan zijn we eindelijk klaar. Wat betreft Bublé, ik vind dit juist de slechtere versie van Haven't Met You Yet, elke keer als ik deze plaat op de meest willekeurige momenten hoor in supermarkten ofzo verwacht ik dat hij elk moment 'I just haven't met you yet' kan gaan zingen en dan is het heel onbevredigend als het niet komt. Dan hebben we Laura Jansen, ooit nog live gezien op Appelpop, een heel matige artiest waarvan ik heel moeilijk kan begrijpen dat die ooit is doorgebroken. Tot slot Maarten van Roozendaal, tsja. Muzikaal is het de beste van deze vier, met afstand, maar dat eclectische stukje aan het eind ga ik vaak wat minder lekker op en de tekst stuit me nogal tegen de borst, logischerwijs. Ik hoop dat hij op zijn sterfbed nog op andere gedachten is gekomen.
Nummers die ik zelf hoger zou zetten:
3647 Don Rosenbaum - Swimming Into Deep Water 3638 Eros Ramazzotti - Ma che bello questo amore 3635 Vangelis - Conquest of Paradise 3629 Johnny Cash - Ring of Fire 3627 Crystal Fighters - Plage
Plage is wel mijn favoriet van dit blokje. Waar ik Crystal Fighters voor de rest niet zo heel spannend vind, gaat het hitje van ze er hier wel uitstekend in, echt zo'n lekkere festivalplaat van vorig decennium. Conquest of Paradise is gewoon episch en hoort beslist bij de bovenste 1000, en ook Ring of Fire is zo'n ultieme klassieker dat die daar eigenlijk niet mag ontbreken. Van Eros Ramazzotti is dit inderdaad niet een van zijn allersterkste nummers, maar ik ben fan genoeg dat-ie alsnog wel een stuk hoger zou eindigen. Tot slot Don Rosenbaum, daar ben ik niet eens per se fan van, maar het is er wel weer eentje die ik van huis uit heb meegekregen en op basis daarvan tot net wat meer waardering leidt dan in een vacuum. Nipt linkerrijtje, vermoed ik.
[..] Ha, Porcupine Tree kennen ze dan weer wel bij Radio 2 (tot mijn enorme verbazing). Heb je gestemd op dat nummer van CHVRCHES en Robert Smith?
Nee, die stond dan weer niet op de voorkeuzelijst gek genoeg, dus ben voor die met Marshmello gegaan. The Mother We Share was ook nog een optie geweest, dat was de eerste die ik van ze leerde kennen (zoals de meeste fans denk ik wel).
Wat betreft Porcupine Tree, die kennen ze op Radio 2 ook alleen maar door een stemactie hoor.